HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Sånt man ser men inte hör?? (Frekvenskurva)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/07/16 :  19:20:29  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Om man tittar på de uppmätta frekvenskurvorna för de flesta av Scan-Speaks 8", så ser ju kurvorna under 100 (kanske 70-80) Hz och nedåt ut som en tokgalen igelkotte. Samtidigt får de ju nästan alltid bra omdömen. Man ser ju, också, för att göra det hela ännu lättare att förstå för en lekman, att det är viktigt med raka frekvenskurvor. Är det kanske så att ojämnheterna är alldeles för små för att vara hörbara?

Jag känner mig så här

J. Ullberg

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/07/16 :  19:47:26  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Länk? Bild?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2014/07/16 :  20:45:46  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Utan att veta säkert varför det ser ut så så kan du nog utgå ifrån att det är någon mätartefakt av något slag. De låter väldigt fint i verkligheten och jag har aldrig mätt upp en dylik kurva på något av mina Scan-Speak element.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/07/16 :  22:36:16  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det måste ha med rummet att göra. Finns ingen anledning till att de skulle se ut så i verkligheten.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/07/21 :  12:15:02  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Här är ett exempel, men alla 8" jag tittat på ser likadana ut:
http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/22w-8851t00.pdf

Jämfört med denna kurva (Seas):
http://seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=63:h1192-08-cd22rn4x&catid=44:utv-prestige-woofers&Itemid=461

Hittar inget om hur det är mätt. Däremot hittad jag nu att de har något som kallas "advanced parameters" på databladen och dessa data, enligt dem kan inget nuvarande program simulera dessa så de erbjuder ett excelprogram gratis man kan ladda ner.

Alla säger ju att de låter bra, men man blir ju lite undrande som amatör när man ser kurvornas utseende.

J. Ullberg

Edited by - Buggsson on 2014/07/21 13:01:59
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/07/22 :  22:10:52  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Ser inte så konstigt ut.. är en råkurva helt enkelt.. samt i fri luft..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/07/22 :  22:18:36  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Va aningens taggigt.. skullu tippa på olinjäriteter i upphängningen.. cms är lågt.. å tung kon.. rättar nog till sig i låda

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/07/23 :  09:59:16  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Jämfört med Seas kurvan tycker jag det ser väldigt taggigt ut, men att det tydligen inte är hela världen, det är väl sådant man lär sig med tiden gissar jag.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/07/23 :  12:29:03  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Hade det varit resonanser relaterade till upphängningen hade det synts på impedanskurvan.

Gissar på stående våg i rummet, golv/vägg/tak reflex eller annan artefakt från baffeln vid mätningen.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/07/24 :  09:04:29  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:

Hade det varit resonanser relaterade till upphängningen hade det synts på impedanskurvan.



Självklart.. va trött när jag svarade och såg inte ens impedanskurva.. kollade nu och denmser ju fin ut i botten..

Scan-speak har nog mätt så pass många element att dom eliminerat rumspåverkan i mätningarna.. måste vara nåt annat.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000