HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pix - Fräsigt!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/17 :  12:17:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag gråter av avund och ha-begär!!!

Vilken snygg fräsställning. Vilket verktyg!!!

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/10/17 :  12:17:37  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ok, här kommer lite dagsfärska bilder

Hörnen i underredet stagades upp med dessa hörn-stävor




Jag valde sedan att montera en vev direkt på Y-axeln
Anledningen till detta var att axeln har en stigning på 1mm. Dvs 1 varv på veven höjer/sänker fräs-stålet 1mm.
Jag har nu insett att det blir väldigt mycket vevande med en så låg stigning, så ev. skall jag komplettera med ett drev för 1:2 utväxling på samma sätt som Matthias gjort


På underredet monterades en 40mm tjock bänkskiva


Och i bänkskivan fälldes en 12mm gjut-plyfa ner


I plyfan fälldes en 6mm ring ner


Brickan låses i sitt läge genom att vrida på de två hakarna


Så här ser det ut vid fräs-stålsbyte




Fixturen på plats monterad




En riktig strömbrytare monterades som on/off i stället för fräsens säkerhetsgrepp


Hela maskinen




Avslutar med en bild på min nya kompis som nu skall renoveras

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2014/10/17 14:53:14
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/10/17 :  19:01:45  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det ser himla "lätt" ut det du gör, men den som haft tillgång till någorlunda skapliga maskiner vet att man kan göra underverk. Men har man bara en gammal rasslig borrmaskin, en fogsvans och ett slött stämjärn är det svårare.
Jag har på mitt jobb tillgång till plåt (dock bara 0,8mm) men bockmaskiner, stora plåtsaxar samt kolleger som är plåtproffs och jag kan fixa fina förstärkarlådor.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/10/17 :  19:37:26  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag förstår hur du menar Magnus och jag håller delvis med dig
Jag har tidigare jobbat på Saab, och hade då tillgång till underbara maskiner. Där kan jag hålla med om att prylarna i princip byggde sig själva.
Jag vill dock inte säga att jag så speciella verktyg.

Svårigheten ligger inte i bearbetningen, utan snarare att hålla precisionen. Så för att tillverka en detalj, hur skall jag hålla i ämnet för att hålet skall hamna där jag tänkt mig?
Kan jag bygga en fixtur, eller kan jag spänna fast biten på ett smartare sätt? Hur får jag nästa bit att bli identisk?
Man kommer långt med en fogsvans om man klurar ut ett bra sätt att spänna fast brädan.

Att noga vårda sina verktyg är ju ett bra sätt att börja bygga upp sin maskinpark.
Moderna verktyg är ju byggda som förslitningsapparater, medan gamla verktyg var byggda för att fungera i generationer
Det mesta jag äger är gamla förfallna maskiner som rengjorts, smörjts och renoverats
Jag köper ofta ett knippe rostiga (kvalitets-) stämjärn på loppis för ett par tior. För när dessa rengjorts, slipats så blir de ofta bättre än den skit som i dag säljs nytt.

Häromveckan byggde jag en kling-slip för gamla slöa sågklingor av en trasig vinkelslip och några brädbitar
På så sätt fick jag liv i 5st gamla slöa Sandvik klingor.
Kostnad ca 100Kr

Jag köper i princip aldrig nytt material, utan samlar på mig gamla möbler och annat
Virket i dessa är helt oslagbart mot allt nytt som går att få tag på

Det Matthias gör är att bygga maskiner för att bygga maskiner
En väldigt god tanke.
För även om jag köper en ny maskin så är den ändå inte bra, förrän den modifierats och justerats till nära nog oigenkännlighet.
Jag tror att Matthias bygger bättre med sin succesivt utvecklade, hemmabyggda bandsåg, än vad han skulle gjort med en svindyr köpt dito.
Att bygga/renovera verktyg är en hobby i hobbyn

Detta fräsbord kan byggas med verktyg som merparten av HF medlemmar har hemma. Fräsen kan sedan användas för att bygga ett sågbord. Sågbordet kan användas för att bygga en bandsåg osv
Det handlar mer om att vara noggrann och tänka igenom varje steg

(Edit) Kul att du nämnde en plåtvik för det en sak som jag söker delar till
Två vinkeljärn och ett par kraftiga gångjärn så kan man bygga en helt okey vik (googla)

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2014/10/17 20:07:39
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/10/19 :  11:03:54  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag menade nog det jag skrev, men håller med till 700%. Titta på gamla möbler från 17- och 1800-talet. Det finns inte en fog, ett hål, en snirkel gjord med elverktyg eller avancerade NC-maskiner, utan allt är handgjort och med enkla verktyg.
Det är lite av det jag meddelar i inledningen till mina korsettsömnadskurser; för ett gott resultat måste man vara synnerligen noggrann och planera arbetet noga i förväg.

Det här vi ser i tråden är nog lite "bootstrapping", dvs att man lyfter sig själv i håret genom att successivt göra apparater och, riggar och jiggar som gör att man kan göra bättre och bättre grejer.

Edited by - soundbrigade on 2014/10/19 12:40:39
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/10/19 :  13:58:35  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Magnus,
Jag tror också att god planering är en god förutsättning för att allt skall passa ihop.

Nu vet jag inte om just denna apparat var så märkvärdig, men att först fundera igenom vilka moment som krävs, och sedan ställa dessa mot vilka möjligheter/verktygstillgångar man har, är ju en god sådan.
Märker man ett moment kräver verktyg som man inte har tillgång till, så kanske man i stället bör anpassa detaljen till ett sätt som man provat och vet fungerar.
På sikt så lär man sig små knep, och skaffar sig bättre och bättre verktyg, vilket i sin tur öppnar upp för nya vägar

På ett sätt var min tid på Saab väldigt kul, för allt passade ihop, och precisionen vara nära nog oändlig.
Men ibland kan jag tycka att det är trevligare att ta en vedklabbe, och hacka till något grovt med yxan
Den senare ligger betydligt närmare betydelsen av ordet hantverk för mig

Att hemma jaga superprecision är på sitt sätt hämmande av kreativiteten, då i princip allt diy blir ett misslyckande
Att vara noggrann är en bra egenskap för slutresultatet, men det är absolut inget krav för skaparglädje

Jag grämer mig ofta att allt jag gör tar så j-a lång tid
Det tar ju år, när det borde ta dagar..
Jag önskar att jag kunde sno ihop något över en helg och känna att det här är good enough, men jag jobbar på det

Magnus, jag kan inte sy, men skulle hemskt gärna vilja se dina alster


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2014/10/19 14:23:27
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/10/19 :  14:30:12  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Mitt förra fräsbord var fö ett avlagt gammalt lekbord från barnens lekrum. Detta bord har funkat utmärkt under 10år.
En överfräs är kanske det mest användbara verktyg jag kan tänka mig, om den används på rätt sätt

Sitter fräsen fast, och man har styrning på materialet (t.ex ett anhåll) så öppnas otroligt mycket möjligheter att få till proffsiga resultat

All plast (plexi) och all alu som jag använt i mina hifibyggen (som t.ex detta http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78883 är frästa mha denna enkla bordsfräs.

Att jag byggt detta nya bord, handlar mer om att det förra var ca 50cm högt och jag börjar bli allt för gammal för att stå på knä och fräsa.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2014/10/19 16:25:07
Go to Top of Page

fenwick
Member

123 Posts

Posted - 2014/10/23 :  00:46:40  Show Profile Send fenwick a Private Message  Reply
Fint bygge!!
Måste säga att du är synnerligen vass på att designa proportionerna i dina projekt.

Saggar formplyfan som jag antar är 12 mm? 12 mm plyfa är sällan helt plan... Hur har du fått det jämt?
Är vinklingen stum? Ser ut att kunna vara lite spel IOM gångjärnen?
Vad har du storlek på ditt bord?
Själv byggde jag en variant liknade pat Warners bord men är inte nöjd med höjdjusteringen med min fräs. Funderar på någon av wandels ritningar.Tycker du det var joxigt att få till vinklingen av lyften? Är ju ytterligare en komplexitet.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/10/23 :  13:42:03  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Gjut-plyfan är 12mm och av en mycket hög kvalitet
Jag ville inte använda bänkskivan (40mm) ända in till centrum, då en tjockare skiva minskar fräsens slaglängd u z-led
Så nu stegar materialet från 40-12-6mm

Jag har ej mätt planheten, men genom att lägga en stålskala över hela bordet och kika så skulle jag uppskatta att planheten ligger någonstans runt 0.05-0,1 mm

Skevheten minskar ju också av en jämn kant (fas) att vila på. Så jag har en viss förspänning av skivan mot kanten
Plyfans tjocklek är annars mycket exakt och den saggar inget
Jag skulle tro att plyfans storlek är ca 400 x 300 mm

Bordets dimension är 800 x 600 mm och tanken är att denna skall fungera som en fortsättning på min justersåg

Jag kan då antingen använda det anhåll som jag nu håller på att tillverka (med utsug), eller baksidan av sågbordets.
Sänker jag fräsen så kan jag ju dra nytta av bordsytan vid sågning. Dessutom kan jag koppla ihop utsuget från bägge maskinerna då jag har en Y-förgrening på sågen.

Jag var också lite rädd för att alla leder och gångjärn skulle ge ett glapp. Och kanske kommer detta med slitage?
Men än så länge är allt förvånansvärt stabilt
Man lyckas ju inte med super-precision i ett hemmabygge, och kanske jobbar dessa feltoleranser mot varandra och tar ut dem glappet till en viss del.

Jag skulle dock inte rekommendera att justera z-led under drift, eftersom x-y positionen ändras när man lossar låsmuttern.
Detta skulle nog kunna förbättras genom en lägre profil på fixturen, där z-axeln ger en renare z-axelriktad kraft, och mindre brytning i y-led

Pat W är ju en fräsarnas kung.
Och för er som inte besökt hans sida så rekommenderar jag haklapp på http://www.patwarner.com/

Släng gärna upp lite bilder fenwick
Det vore skoj att se fler fräs-byggen

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2014/10/23 13:48:45
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/10/30 :  17:20:13  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Lite nytt från garaget

Ett 800mm långt anhåll tillverkat


Det lilla "huset" mitt på anhållet är för att suga bort frässpån
Aluminiumröret är anslutningen till spånsugen



Slitskivor tillverkades av Pergo-laminat som är tåligare än plyfan



Jag hittade M5-bult med stor och låg platt skalle som sänktes ner för att hålla slitskivorna på plats


De längsgående spåren i anhållet möjliggör så slitskivorna kan justeras i längdled, för att ge stöd så nära frässtålet som möjligt


Rattar med M6-bult tillverkades


Rattarna på plats
Slitskivorna sitter med blindnit som dras åt för hand


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/10/30 :  23:15:09  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Mycket inspirerande Pix!

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/10/31 :  18:18:10  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tack Mårten

Jag vill att fräsbordet skall vara en förlängning på mitt sågbord, vilket innebär att bordshöjden måste vara noggrant justerbar

Benen långhålsborrades och försågs med M10 islagsmutter
Den lilla sruven är för att islagsmuttern inte skall falla ur vid transport el dyl.


4st justerbara fötter frästes ut i MDF, målades och försågs med gummisula


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2014/10/31 22:12:41
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/11/01 :  15:23:41  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Gångjärn sänktes in i ramen

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2014/11/02 08:25:53
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/11/01 :  19:36:09  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
En knopp..

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/11/01 :  21:20:42  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
..Och en till..

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/11/02 :  08:21:32  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
En dörr på plats.. och de justerbara fötterna..

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2014/11/02 08:25:01
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/11/02 :  12:58:47  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Två dörrar..


Då dörrarna är ca 65mm tjocka så måste det finnas en spalt mellan dem för att kunna öppnas.
Jag valde att täcka detta med en t-profil i teak
Jag använder uteslutande återvunnet material så det blir lite det träslag som jag för stunden får tag på. Att blanda olika material och träslag tycker jag annars är kul, och kan ge spännande resultat

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2014/11/02 13:29:05
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/11/02 :  16:52:02  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Bägge dörrarna på plats


Till vänster i bild kan mitt förra fräsbord skönjas
Ett fd barn-bord som ställdes på sågbordet när det skulle fräsas, vilket funkade alldeles utmärkt

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2014/11/02 16:54:34
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/11/02 :  19:04:45  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
De två försänkta skruvskallarna under dörrarna ..

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2014/11/02 19:05:42
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/11/02 :  19:25:15  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
..håller dörrstoppet


Höjden på skruvskallarna används för att justera in dörrstoppets läge för respektive dörr

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2014/11/02 19:32:10
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/11/02 :  19:27:53  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Och i dörrarna fälldes små neodyn-magneter in som möter skruvskallarna, och håller dörrarna i stängt läge

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2014/11/02 19:33:02
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2014/11/02 :  21:04:23  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Prov med lite fräs-ståls kassetter



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/11/02 :  23:18:42  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Det är ju bara för läckert.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

stice
Member

152 Posts

Posted - 2014/11/03 :  09:02:19  Show Profile Send stice a Private Message  Reply
Inspirerande, minst sagt! Skulle bara behöva lägga till några timmar till på dygnet...

mvh Stice...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2014/11/03 :  13:29:29  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Mycket imponerande träarbete!

Hoppas kunna bjuda upp med lite bilder på ett eget fräsbygge till vintern, dock av en helt annan karaktär (~0% trä inblandat, till exempel).

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000