HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tankwood, någon?????
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/07/25 :  15:16:03  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Har testat Hr. Google men det gav inget. Någon som kan berätta lite om träslaget/träprodukten "tankwood"? Enligt det mkt lilla jag hört skall det vara en mycket tung produkt, gissar då att den även är kompakt. Var nog någon högtalare byggd i materialet jag sett?

J. Ullberg

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/07/25 :  15:41:17  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Testa fråga om Panzerholz istället!, då hittar du bl.a. följande:
http://www.lessloss.com/page.html?id=80

VH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/07/25 :  21:43:33  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Panzerholz används av Clearaudio i deras skivspelare.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/07/26 :  18:43:49  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Finns det att köpa i Sverige?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2014/07/26 :  19:39:45  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Det undrar jag med.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/07/26 :  20:34:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Tyskt företag säljer i Canada http://www.delignit.de/canada/delignit/products/wood/delignitpanzerha.html
Och från wiki hittar man hit http://www.sperrag.ch/

Hoppas det hjälper

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/07/26 :  21:17:48  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det finns att köpa i England också. Vad jag har förstått så finns det att köpa i de flera eu-länder men inte i Sverige troligtvis skulle det vara allt för dyrt för gemene man här. Om man nu vill köpa så finns det minst två kvaliteter att välja mellan (titta här) http://www.ltlewis.co.uk/. När jag jobbade med trä så testades en del med hybridmaterial vi använde en variant som är lik Panzerholtz där ett syntetiskt vätska vätade fibrerna sedan under högt tryck och värme blev det väldigt formstabilt, hårt och lättbearbetat.

Adress till tillverkaren http://www.delignit.de

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2014/07/26 21:20:45
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2014/07/27 :  12:42:55  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Tack Bubbel

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

RTB
Member

75 Posts

Posted - 2014/07/30 :  13:01:44  Show Profile Send RTB a Private Message  Reply

Gruppköp kanske?
Jag är själv intresserad av en bit till en möjlig skivspelare, men en hel skiva är lite mycket.
Om flera är intresserade skulle jag kunna undersöka vad det kostar att ta in en skiva eller 2 till Sverige och så delar vi på kostnaderna.
Jag borde kunna kapa upp den i mindre bitar enligt önskemål.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/07/30 :  13:10:16  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
En högtalartillverkare som verkar nyttja materialet är Kaiser Acoustics, i sina Kawero!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/08/02 :  20:00:48  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Om det blir ett gruppköp så är jag med på en liten bit.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2014/08/02 :  21:30:47  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Jag är på ett gruppköp.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2014/08/03 :  18:36:48  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Jag har provat Panzerholtz. Det är ett mycket hårt och tungt trämaterial. Det används tex inom flygindustrin för att forma aluminiumplåt.
Jag har använt det i ett flera högtalare, och dem klarade "knacktestet" utmärkt.
Alternativet är att göra sandwichskivor med tex ek och stål, förmodligen lika bra och billigare.

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

Perfect Sense
Member

387 Posts

Posted - 2014/08/04 :  14:58:35  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message  Reply
Det stämmer att Kaiser använder Tankwood i sina kabinett.

"Panzerholz is made of layers of beechwood, fused together under extreme amounts of heat and pressure (250 tons per square inch). This causes the original cellulose wood compounds to form new chemical bonds amongst neighboring layers. Thus, a new type of wood is born: panzerholz. It finds application in different high-tech fields. For one, Formula 1 race cars use Panzerholz for its excellent vibration damping properties (instead of aluminum or steel, which exhibit ringing). Also, some of the worlds top turntables and highest performance loudspeakers use panzerholz, and it also finds application in the high-tech field of neutron research with highly sensitive equipment. As we pointed out above, even in a power filter, microvibrations are undesirable. Since panzerholz exhibits among the very best vibration damping characteristics, it makes an excellent casing material for the Firewall.

Panzerholz (German for tankwood) is a high-tech natural wood product manufactured in Germany. It is known for its extremely high density (it sinks in water; approximately 87 lbs per cubit foot.), its high strength (similar to the strength of aluminum), and that only a relatively thin layer of it is required to stop a bullet in its tracks. This unique elasto-mechanical performance is related to its acoustical damping characteristics, which are among the very best of any material in existence.

www.perfect-sense.se/varumarken/kaiser
http://www.kaiser-acoustics.com/

Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook

Edited by - Perfect Sense on 2014/08/04 15:00:05
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2014/08/04 :  19:18:32  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
nisseW, vart köpte du det?

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/08/04 :  21:13:24  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Att pressa samman träfibrer är ett gammalt trick som har använts av träindustrin länge jag vet att Köpenhamns universitet utvecklade metoden att pressa samman fibrer så att strukturen ändrades det blev helt enkelt lättare att böja träet när man väl hade upptäckt hur man skulle göra så experimenterades det rejält. Panzerholz är en vidare utveckling då man är ute efter att bygga träkonstruktioner (limträbalkar etc) så starka men ändå lätta med enkel bearbetning att de sedan får andra ändamål är intressant.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2014/08/05 :  11:06:51  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Tyvärr Wader, jag hade möjlighet att komma över"spillmaterial" från en industri.
Det här var för minst 10-15 år sedan, men jag vet att dom använder det fortfarande.
Det har som sagt helt unika egenskaper, men det är ganska svårbearbetat, betydligt
hårdare att jobba med än ek, körsbär eller ask. Att borra i kräver speciell teknik likaså att såga och fräsa.
Mitt tips är att satsa på sandwich istället, minst lika bra enklare och billigare och som har andra fördelar.

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/08/05 :  21:15:40  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det är alltid intressant att prova nya material om sedan bearbetning av den är knepig så går det att övervinna, att använda sandwichkonstruktion är väl okej men skall det bli bra så går det inte att bara använda ett massiv träbit för där finns en massa andra egenskaper att tänka på, nog tjatat om detta, panzerholtz nästa.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/08/18 :  20:59:03  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Sandwich kanske är lätt för somliga men inget för mig känns det som.

Beroende på pris är jag intresserat av ett gruppköp för mina kommande MTM-lådor, de skall bli runt 10 lit styck (tror jag). Man får väl ta i lite extra i mängd så man får lite att provborra i osv.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/08/19 :  07:47:26  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Svårigheterna med bearbetningen, kan man få en hint om vad problemen består av i jämförelse med t.ex. plyfa?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/08/19 :  10:35:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Bebop skickade en gång några prover på sådant eller liknande material till mig.
Det var Tarkett som använde detta i golvlaminat. Det verkade vara dött, hårt och otroligt starkt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/08/19 :  14:28:10  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har hört mig för bland mina internationella bekanta om själva bearbetning enligt de är det inga problem att bearbeta med vanliga handmaskiner ex. överhandsfräs, cirkelsåg etc. man får inte ha bråttom så går det en brasklapp är att det finns olika kvaliteter som gör att man får prova. Men generellt så gäller det högre densitet ju långsammare skall bearbetningen vara man kan skära i panzerholtz med sticksåg men då gäller klingor för metall för cirkelsåg eller bordssåg med klinga med hårdmetallskär men detta är inga problem då man redan har detta.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2014/08/20 :  07:34:39  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Bearbetningsbart med normala handverktyg låter ju lysande. Då är bara inköpsstället kvar då. Någon som har kontakter för ett eventuellt gruppköp`?

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Turbon
Starting Member

5 Posts

Posted - 2014/08/22 :  21:39:42  Show Profile Send Turbon a Private Message  Reply
Bland mina internationella kontakter från Sverige har jag inga svar på min fråga om det är ok att köpa en skiva i gruppköpet.

Så är det ok att vara med ok att köpa en skiva?

Om inte vänligen ange orsak.

Mvh / Turbon
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/08/23 :  09:24:46  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag förstår att diskussionen berör TRÄ, men jag undrar om någon har koll på ett kopositmaterial som heter (hette?) NIMS127 och var en blandning av "typ" cement och träfibrer.

Jag minns att det togs fram en udda högtalare (låda) av detta material som tydligen var mycket stumt, hade bra egenskaper vad gäller bearbetning (borrning, fräsning, svarvning) och dessutom var isolerande (mot höga spänningar). Tror det var en stor koncern i UK som hade tagit fram det. Dow Corning??
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2014/08/23 :  11:07:30  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Hänger inte riktigt med turbon men vad kostar en skiva 18mm fraktat och klart här i sverige?

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000