HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vad vet vi om...Äntligen lite resultat!! Sid. 7
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2015/03/09 :  00:24:26  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply


/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7530 Posts

Posted - 2015/03/09 :  17:14:52  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Intryck dag två: En del av "slankheten" i basen gick att bota genom att knuffa in lådorna i hörnen, igår stod de ett par dm ut i rummet.
Har mätt lite också, inte det lättaste på en så stor högtalare när den står i ett litet rum.
En genomgående tendens i mätningarna verkar vara att det finns en peak nånstans vid drygt 100hz samt en rejäl dipp en bit längre upp i frekvens.
Båda fenomenen syns redan i simuleringarna också, dippen beror rimligtvis på utfasningen när hornet och porten ska summeras men peaken verkar vara nåt spöke som bara kommer från porten. Har en del lösryckta teorier om att tämja dem lite med hjälp av dämpfluff i början av porten.

Sammanfattningsvis är det en högtalare som inte ens en väggträngd politiker skulle kunna kalla "neutral", men vad gör det när de lirar rock´n´roll?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/09 :  18:32:17  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Sammanfattningsvis är det en högtalare som inte ens en väggträngd politiker skulle kunna kalla "neutral", men vad gör det när de lirar rock#180;n#180;roll?


Det finns inget obligatoriskt likhetstecken mellan "neutral" och "bra".
Jag tycker att det mycket oftare verkar finnas ett starkt samband mellan "neutral" och "trist". Inte så att man skall eftersträva en vågig tonkurva, men ibland är lite vågighet på tonkurvan mindre skadligt än överdrivet bruk av dämpning, återkoppling och EQ. Åtgärder som alla kan få en påtänd Miles Davis att låta som en grå revisor som stilla rör om i sin kaffekopp med en (återanvänd) plastsked.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7530 Posts

Posted - 2015/03/09 :  19:00:40  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Sant det. Det vore synd att tämja dem för mycket, men i nuläget känns de kanske lite väl "vilda". Vi får se hur det går, så länge man fokuserar mer på musiken än på mätresultaten är de i alla fall roliga att lyssna på.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7530 Posts

Posted - 2015/03/10 :  20:56:06  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Mätning gjord med mikrofonen precis i mynningen av basporten:



Hela klabbet med diskant och allt mätt i öronhöjd på någon meters håll:



Lite intressant är det att peaken som syns i portmätningen syns ännu tydligare på den andra mätningen. Hur detta ska snyggas till tåls att funderas på, portbidraget borde bandbreddsbegränsas uppåt och plattas till på något vis.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7530 Posts

Posted - 2015/03/10 :  22:33:33  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Övergången mellan bakkammare och port ser förresten ut ungefär så här, det tillkom några träbitar efter att bilden tagits:




"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7530 Posts

Posted - 2015/03/12 :  22:35:13  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Hornresp har sina meriter faktiskt...:



Att simuleringen faller kraftigt uppåt i frekvens beror bara på att hornresp inte klarar att köra Combined Response och Directivity samtidigt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2015/03/12 23:53:31
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/13 :  08:35:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
simuleringen faller kraftigt uppåt i frekvens


Och att Hornresp "tror" att konen är en perfekt oändligt styv pistong utan den typiska gradvisa bortkopplingen av konyta med stigande frekvens.

Kul det här! Jag satt och lekte lite med samma princip och mina Beyma 12P80Nd, och djeafular i hela vetet vad man kunde få verkningsgrad!
Jag var tvungen att göra den akterliga pipan drygt 2 meter lång innan den djupa suckouten minskade påtagligt.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7530 Posts

Posted - 2015/03/13 :  21:09:50  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Verkningsgrad ja, jag tangerade 114dB @ 2,83V vid 80hz med en halvtrött Eminence Delta 10 som driver. Dippen räknar jag inte med att kunna göra så mycket åt men däremot vill jag ha bort peaken strax över 100hz. Har en del teorier som ska testas i helgen

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/13 :  21:47:00  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Stackars dig Fuling... Du får nog köpa dig ett par LAB-Gruppen FP10000Q så du kan skrämma lite ljud ur de där högtalarna...

114 dB @ 2,83 volt ur en "sketen" 10a...

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7530 Posts

Posted - 2015/03/13 :  22:20:26  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, det är synd om mig som nästan bara har trioder och entaktskopplade Mosfetstärkare hemma

De där 114dB får man nog ta med en nypa salt eftersom det förutsätter "äkta" 0,5 pi-placering och en högtalare som mejslats fram exakt enligt simuleringen direkt ur urberget. Misstänker att en del av verkningsgraden gick förlorad när den matematiska modellen översattes till en ihopveckad spånskivekonstruktion som sen placerades nära hörnen i ett rum med ganska svampiga väggar. Ingen katastrof dock, det fanns liksom känslighet att ta av så att säga.

Apropå offra verkningsgrad så har jag en del kreativa idéer för att lyfta basen lite i förhållande till övriga register.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7530 Posts

Posted - 2015/03/14 :  11:11:14  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Lite mätningar för att få en överblick över vad som pågår...:

Portbidraget mätt i början, mitten och slutet av porten (från bakkammaren räknat):



Portbidraget mätt i mynningen med och utan dämpmaterial i mitten av porten. Resultatet blev som synes omvänt mot det önskade, peaken vid 120hz finns kvar men djupbasen försvann:



Hela klabbet mätt på lite håll, med och utan en löjligt sladdrig masonitskiva ditställd som provisorisk förlängning av horn och port. Den här mätningen måste göras om med något kraftigare material som "vingar" men det är lite intressant att dippen vid ~350hz minskar en del:







"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/14 :  11:22:06  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply




Såhär snodde jag ihop en variation till ditt bygge fast med Beyma 12P80Nd istället. Lägg märke till strömlish-drivningen med lite högre Rg än från vanliga köpe-steg.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/14 :  11:23:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Avrullningen uppåt stämmer såklart inte med verkligheten. Jag är helt säker på att den går riktigt rakt och fint uppåt 800 Hz eller så.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7530 Posts

Posted - 2015/03/14 :  11:30:49  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ser inte alls dumt ut!
Testade förresten att hänga på 4 ohm i serie med mina och det syntes ingen nämnvärd skillnad på mätningarna mer än att nivån sjönk några dB över hela registret.

Just nu är jag mest brydd kring hur jag ska få bort portresonansen vid 120hz. Dämpmaterial i mitten eller slutet av porten gör omvänd nytta, återstår att skruva av bakstyckena (pust!) och testa att dämpa i början av portarna. ELLER: Den kilformade biten under fronthornet innehåller ett antal liter "dödvolym", kan det vara värt ett försök att använda den som helmholz för att käka upp lite energi vid 120Hz?
Minns att Petter m.fl pysslat med liknande övningar med alla bilder i de trådarna är borta sen länge

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/14 :  11:41:43  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Du verkar ha ett tryckcentrum för den där 120 Hz peaken i mitten av porten enligt dina mätningar. Där bör du då sätta ett par små portar in till den döda luftvolymen i kilen mellan portarna.

Du kan oxå ta två bitar spånplatta och sätta fast dem som Forsmansplattor med hjälp av lite häftmassa eller liknande. Flytta och mät tills du hittar rätt placering djupled och rätt åtstrypning av porten för att inte förlora för mycket effektivitet. Jag skulle börja med ca 25% av portens tvärsnitt. Forsmanplankorna är då för dippen högre upp i frekvens. Helmholtz är för peaken.


Edited by - Circlomanen on 2015/03/14 11:43:10
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7530 Posts

Posted - 2015/03/14 :  12:03:45  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja just det, Forsmanplankorna har vi också ja. De borde väl sitta någonstans där man har hastighetsmaxima i porten om jag tänker rätt?

Några snabba simuleringar gjorda i skrivande stund visar att det skulle finnas en del att vinna på att korta av porten markant genom att ta bort kanske 50cm i början och sen öka kammarvolymen... Enligt Hornresp skulle då dippen minska drastiskt till ett obetydligt rippel och känsligheten i midbasen öka märkbart, naturligtvis på bekostnad av djupbasen.
Svåra avvägningar, i sitt nuvarande utförande spelar de riktigt hyfsat med bas och klarar sig utan akut behov av subwoofers så länge de står inklämda i hörnen. Höjer man avstämningen skulle då alltså oroligheterna i midbasen minska (enligt simmarna) men då måste det till subbar för att få en komplett högtalare.

Att korta ner portarna vore ganska enkelt, dock lite tråkigt om man inte blir nöjd med resultatet. Roligare om man kunde rätta till det värsta med hjälp av helmholtzar och Forsmanplankor och ha "djup"basen kvar.

Inser nu att det kanske börjar bli lite rörigt med ombyggnader och ändringar hit och dit. Att högtalarna ser ut om de gör nu är delvis en konsekvens av att jag försökt rädda ett redan existerande projekt som inte blev så lyckat, om jag konstruerat efter de här idéerna från början hade resultatet nog sett lite annorlunda ut.

Framtiden för de här burkarna är lite osäker, de har definitivt en del fina kvalitéer men oroligheterna i midbas/mellanregister gör dem lite väl bröliga för att det ska bli njutbart att lyssna på merparten av mina skivor när volymen åker upp.
Vi får se hur mycket som går att rätta till utan att kastrera dem ljudmässigt, misslyckas det så har det i alla fall varit en intressant väg att gå.

Edit: En eventuell helmholtz kan byggast så att den antingen kopplar till bakkammaren (porten rakt uppåt mot elementet) eller till portarna nånstans vid uppskattningsvis 60-70% av längden från kammaren räknat. Vilket som vore bäst tål att diskuteras.

Var Forsmanplankorna ska in blir jag inte riktigt klok på dock. Vid flödesmaxima för problemfrekvensen tycker jag mig ha förstått efter att ha läst några gamla trådar, var man hittar det är dock en öppen fråga...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2015/03/14 14:03:29
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7530 Posts

Posted - 2015/03/15 :  18:44:28  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Eftermoget övervägande tog jag fram sågen och kapade bort första hälften av portarna. Lite lugnare blev det uppåt i frekvens, dock förstås på bekostnad av utsträckningen nedåt.
På mätningen ser vi resultatet av olika mängder dämpmaterial i porten (inget, lite och ganska mycket). Som tidigare blir det sämre av att dämpa portarna:



Här har hornet och porten mätts precis i mynningen (grön och gul kurva) samt ett par mätningar till där mikrofonen gradvis stuckits in i porten. Den där dippen som dyker upp inne i porten förbryllar mig lite:



Dämpmaterial i porten tar död på dippen, men tyvärr också på nivån i basen:


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7530 Posts

Posted - 2015/03/18 :  02:39:28  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Uppdatering: Har kapat bort ytterligare lite av portarna med en liten höjning av avstämningen som resultat.
Provade även att montera 40cm breda "vingar" längs sidorna, effekten av dessa är under utredning...

Det grundläggande lyssningsintrycket kvarstår: Högtalarna har vissa meriter men även vissa svagheter, främst basen vilken till och från låter ganska ojämn och "krystad", i brist på bättre ord.

Eftersom det är gratis att leka med Hornresp så har jag ägnat lite tid åt att torrsimma konstruktionen med ett antal olika element och slutsatsen verkar vara att den skulle trivas bättre med ett större element som har lägre Fs och högre Qts.
Simuleringar med sådana element påvisar högre output vid låga frekvenser i förhållande till det frekvensområde som sköts av fronthornet samt en (markant) lägre grupplöptid vid basreflexens avstämning.

De Eminence Delta 10 som sitter i nu är visserligen inte världens "vassaste" element med med Fs på 66hz och ett förhållandevis lågt Q verkar det driva hornet lite för bra medan det kämpar i motvind med basreflexdelen. Som tur är finns det ett antal mer passande element till bra priser så jag ser inga hinder för att experimentera vidare

Värt att nämna är att de varianter av det här projektet som har visat upp en rak tonkurva i Hornresp har visat sig vara ganska basfattiga när de väl byggts och ställts på plats i rummet.
Det här påståendet skulle kunna leda till en lång och osnygg diskussion kring Hornresps kvalitéer, förståelsen av hur programmet i fråga fungerar samt vikten av att bygga exakt det man har simulerat så jag vill på en gång markera att det gäller specifikt mina simuleringar av just den här sortens basreflex/hornhybrider, mina fysiska byggen, mina mätningar och mitt lyssningsrum.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2015/03/18 02:48:23
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/18 :  09:29:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Värt att nämna är att de varianter av det här projektet som har visat upp en rak tonkurva i Hornresp har visat sig vara ganska basfattiga när de väl byggts och ställts på plats i rummet.


Det är inte så konstigt. Hornet har en stor strålande yta i förhållande till våglängden den skall återge, vilket ger en långsammare avtagande respons med avstånd jmf med basreflexportarnas betydligt större strålningsvinkel (större våglängd i förhållande till strålande yta).

Detta är ju ett problem med basreflexlådor med. Då en tex 4 tums port skall möta upp en 15 tums bas vid en djup frekvens så kommer portens output komma från en väldigt liten strålande yta och därför vara mer bredspridande än elementets. Detta är ett av de grundläggande problemen med BR enligt mig.

Lösningen blir ju att inte snåla med portstorlek, men snart ser detta mer ut som en äkta compoundhorn än ett BR-förstärkt midbashorn.

Angående lågt Qts, så är det ju enkelt att driva den från en högre källimpedans. Lättast för att testa är väl att bara sätta ett effektmotstånd i serie med högtalaren.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7530 Posts

Posted - 2015/03/18 :  22:04:33  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Hornet har en stor strålande yta i förhållande till våglängden den skall återge, vilket ger en långsammare avtagande respons med avstånd jmf med basreflexportarnas betydligt större strålningsvinkel (större våglängd i förhållande till strålande yta).



Låter plausibelt.

quote:
Angående lågt Qts, så är det ju enkelt att driva den från en högre källimpedans


Har provat, utan större skillnad. Tänkte ett tag på att testa att vikta ner konerna med enkronor och häftmassa också (hur perverst det än skulle kännas...) men lösningen blev att jag beställde hem ett par Beta 12 istället. Behövs sällan några ursäkter för att motivera ett elementköp, i synnerhet som jag har andra användningsområden (icke hifirelaterade) för Delta-tiorna om de nu blir ersatta av tolvorna.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7530 Posts

Posted - 2015/03/21 :  11:07:47  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Liten lägesrapport sen senast:

Eminence Beta 12 har ersatt Delta 10. Portlängd oförändrad, men "dödvolymen" på 18 liter har öppnats upp så att den totala volymen på bakkammaren nu är ca. 80 liter.
Resultat: Upplever att det är ganska lagom nivå på basen nu, plus att den går djupare och inte har samma känsla av "andnöd" som när tiorna satt i. Mätningar kommer men de ska få spela in sig lite mer först (plus att det är roligare att lyssna än att mäta...)

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7530 Posts

Posted - 2015/03/28 :  10:21:58  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Näe...fast ja, men ändå nej.

Ja, det blev bättre men en tolvtummare i och ja, de är roliga att lyssna på men inte hela tiden. Antingen får man tvinga fram bas genom att ställa burkarna i hörnen med en svajig respons och bummel som resultat eller så drar man ut dem en bit i rummet och då blir de lite för slanka för min smak.
Hur jag än gör vill det liksom inte riktigt integrera, och det är ju surt eftersom de lirar utav helvete på diverse andra plan.


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/28 :  10:34:27  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Återigen slår du i problemet med mindre strålande yta som skall återge längre våglängder och möta upp en större strålande yta som skall återge kortare våglängder.

Jag skulle kunna tro att du skulle få ett liknande resultat om du satte en JBL E130 i en 100 liters sluten låda, lät den spela midbas och delade aktivt över till en mycket långslagig 4 tummare i en 10 liters sluten låda som skall återge allt under 60 Hz eller så. Även om du kompenserar med mer effekt, EQ osv så skulle det aldrig låta bra. De skulle aldrig lira väl ihop. Detta är ju lite av vad en basreflexlåda gör... (och folk undrar varför jag spyr galla på dem?!?!)

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/28 :  10:38:42  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Stoppa dina Eminence Beta 12or i ett par BIBar?!

Då får du midbas och mellan från direktstrålningen och några kvadratmeter strålande yta i basen från hörnets naturliga förlängning av hornet. Lite bättre balans på fördelningen av strålande yta jmf med återgiven våglängd.

Jag vill inte bygga nått annat än BIBar efter att väl hört mina.
Man skall inte snåla på storlek dock. De är inga trendiga bärbara blåtandhögtalare, även om de hörs i hela mitt hus direkt drivna från hörlursutgången på min telefon.
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000