HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Amvändning av fasplugg..
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2014/08/28 :  15:51:53  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Betyter användning av fasplugg möjlighet till högre delningsfrekvens?
I det här fallet ett 12 mellanregister.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/08/28 :  19:06:07  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Kort svar. Ja.

Långt svar. Det beror lite på grundförutsättningarna..
Pratar vi horn så beror det på om elementet blir begränsat av hornets utformning eller om begränsningen ligger i elementet..
Mms och le är 2 faktorer som begränsar.. kaviteten framför elementet kan också begränsa..

Man kan också få direktstrålning som tillåter högre delning..

Med lite svartkonst kan man nyttja elementets uppbrytning för att kvasiladda hornet och få direktstrålning högt upp i frekvens.

Kolla lite här:
www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=91723" target="_blank"> br / www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=91723

Vad pratar vi om för önskvärd delning och vad för element?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2014/08/28 :  19:56:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Nej det gäller inte horn,jag tänkte skruva ur Beyma 12LX60V2 (Delas 1200Hz) som sitter där nu:



Och ersätta med Beyma 12MI100 när jag "får igång mina 15" subbar.
Tänkte dela vi 2,5-3khz (och 150hz)(Delas elektroniskt) ,men läste att Petter skrev att det var svårt att dela så högt.?
Å andra sidan kanske det är överkurs att snida till en passande fasplugg.
Blir det för högt att dela så (2,5-3khz)?
(Har beställt en 12MI100 för test..)

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2014/08/28 19:57:42
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/08/28 :  20:01:26  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Med direktstrålande element minskar du mms om du monterar en fasplugg istället för dammkåpa.. du ändrar spridningsmönstret en del också. Interferenserna framför elementet minskar till viss del.. över 3 kan nog vara svårt.. gissar att konen bryter upp vid 2.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2014/08/28 :  20:05:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ok jag får prova att mäta,men hur ser jag att konen bryter upp?(På mätningen)

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/08/28 :  20:49:46  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Hack i tonkurvan och peak i impedanskurvan

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2014/08/29 :  00:44:00  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
I pa svängen delar man ofta mid 12" så högt det går.
Då kan man klara sig med en mindre driver å mindre horn + att delningsfilter komponenterna blir mindre och då billigare vid högre delning.
kommer du att köra med grejjerna hemma så är det kanske inte helt optimalt å dela en 12" så högt.

Va ska du köra me för diskant och var grejjar den att delas mot 12"

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2014/08/29 :  10:42:20  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Det är en P.audio PreNeo-450N
i ett STH100 horn,delar den nu 1200Hz/12db mot nuvarande 12lx60v2 och den verkar fungera när jag mäter med XTZ.
Men det jag funderar på är om jag tjänar nåt på att dela högre (med 12MI100)somliga beskriver ju att horndiskanter låter ansträngt om dom delas (för) lågt?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2014/08/29 :  10:56:45  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Plugga in ett par AE TD12M och du kan dela hur högt du vill, eller åtminstone tills spridningen sätter stopp. Grymma element!

http://www.aespeakers.com/drivers.php?driver_id=5

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/08/29 :  22:11:20  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Ansträngt? Vid den delningen? Tja, vid 115db kanske..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2014/08/30 :  10:18:30  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
He he..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000