HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Vart börjar jag? Helt kalt rum. Mätningar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/09/24 :  12:48:58  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Jag får skamset erkänna att jag inte gjort något åt akustiken i mitt nya musikrum. Rummet ligger i källaren. Har uppreglat trägolv med laminat. Lättbetongväggar samt uppreglad yttervägg. I taket sitter panel. Sitter i princip inget på väggarna. I rummet finns en skinnsoffa med lite kuddar. En matta och ett trumsettyp:D

Har mätt lite med xtz.

Har för att få mätningen att se skaplig ut fått skruva ned basen ganska mycket kontra hur jag faktiskt lyssnar.

Händer ju uppenbarligen nått runt 8000hz


Enklare ritning på rummet:


Vart börjar jag lämpligen?

MVH
Kalle

en väldans massa grejer...

Edited by - Kallelkpg on 2014/09/26 11:32:20

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/09/24 :  13:10:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Börja med basen, du har två resonanser som går som röda och gula streck rakt genom det färgglada fältet i nedre delen av din bild.
De frekvenserna kan du ta med Esl-rör.

Efterklangstiden är för lång generellt men så illa som 5,07 sek vid 8000Hz är jag skeptisk till om det verkligen stämmer.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/09/24 :  13:29:25  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Jag har tidigare tagit ned lite rumsnoder med PEQ el nu senast med dual core antimode 2,0. Allt detta av el bortkopplat under mätning. Har aldrig blivit speciellt nöjd med basen nere i källaren. Skall kolla ditt tips:)
(varför blir bilderna så små förresten? använder forumbilder)

/kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2014/09/24 :  15:33:00  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Stapeln vid 8KHz verkar vara något som programmet genererar, se min tråd lite längre ner på denna sida.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/09/24 :  18:55:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Hur många kvm är rummet på Kalle?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/09/24 :  19:11:16  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Tomas J: ja det verkar faktiskt va något luft för jag får med den på alla ställen.

Johan: Rummet är ca 20,5 m2. Vart så liten bild men där står alla mått med. Takhöjden är ca 210cm. Är en trappa till övervåningen i hörnet som ej går att stänga. Likaså sitter det ej dörr i ena dörrposten i rummet.

Frontarna är JBL LSR 32
Basar JBL sub 1500 i slutna burkar.
Analog aktiv delning vid 80hz. hp filter vid 20hz.

Säkerligen en dum fråga men vad är fördelen med att fixa basproblemen med fällor kontra att ta det med en EQ?

/Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/09/24 :  19:20:08  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Med fällor så tar du bort rumsmoden eller minskar ner den.
Med Peq tar du bort en viss frekvens i musiken men moden finns fortfarande kvar.
Så det du lyssnar på är en kombination av musiken/moden = Illa

*edit*
Kan tillägga att det bästa man kan göra är att justera sin lyssningsposition till det stället som är bäst.
30cm fram/tillbaka kan göra riktigt stor skillnad.
det går inte att spela på den andra leden?

Och har du rumsmåtten, dom är svåra att se.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2014/09/24 23:23:29
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2014/09/24 :  23:01:46  Show Profile Send Andrén a Private Message  Reply
Xtz mjukvaran extrapolerar efterklangstiden och vid högre frekvenser tenderar det att visa mer och oftare fel.

Jag har noterat detta när jag jämfört mätningar mellan olika mjukvaror och micar. Sedan är det väldigt osannolikt, om inte omöjligt att skapa ett rum med en sådan efterklang. Det kan inte skilja så mycket mellan två oktavband. Det sannolika är att det är samma som för det lägre oktavbandet, eller lite lite mindre.

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/09/25 :  15:34:36  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Jag hittade ett helt gäng av dessa ute på jobbet. Kan det vara något att börja med för ett sedan välja vad som skall köpas el byggas?
De är ca 7cm djupa. Är främst till ljudabsorbering och vägguppbyggnad i kontorslandskap men kanske borde fungera som test? för att ta förstaresonansen?

Hur pass mycket gör mitt paneltak som diffusor? Skall jag ha några slags mattor på golvet för förstaresonansen där? Spegelmetoden även där?

Gällande basabsorbenter så har jag tänkt prova att bygga egna ESL-rör. Någon som har filen el länk där man räknar på dem? Den länken jag hittar verkar inte fungera. Ska nämligen in till människobyn imorgon så du kunde jag ju handla lite och bygga i helgen:)

Absorbenter el diffusorer funderar jag på att köpa då jag har lite svårt med tiden samt om jag skall ha rimlig möjlighet att inte få en vansinnig sambo på halsen måste de se lite snygga ut:D Tyckte inte tex sounds of silence verkade så fasligt dyrt. Kan det vara något?

Tack på förhand!
MVH
Kalle

en väldans massa grejer...

Edited by - Kallelkpg on 2014/09/25 15:35:11
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/09/25 :  19:47:09  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Ett sätt att få stor effekt på ljudkvaliteten är att sätta upp ett stort stycke tyg med lite distans till väggen. Ju tjockare dessto bättre, jag köpte billigt som f-n på Ikea. Det kommer att sämka den allmänna efterklangen i rummet dvs minska studsarna som ljudet gör mot alla hårda ytor. Det kommer att öka detaljeringsgraden och du kommer kunna slappna av lättare .

Sen måste du angripa rumsnoderna i basen för de påverkar en bit upp i mellanregistret. ESL rör, Helmotz eller dylikt funkar. Eq funkar inte på dom som Johan säger.

Mitt rum var lite extremt men du ändå en känsla för något som funkar.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/09/26 :  11:30:43  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Nu har jag fått ESLfilen och är väl halvmed typ. Johan trodde inte jag skulle gå på måtten utan efter egna mätningar pga alla öppningar i rummet när jag gör ESL rören.

Jag har problem främst vid 46-47hz och 100hz som jag själv tolkar vattenfallsdiagrammet?
XTZ föreslår bara korrigering av 47hz så jag börjar där.

Jag är ej helt hundra men jag får ihop det till att ett rör på 350 ,300 el 250 i dia och ca 1,7 meter långt bör ta min 47hz puckel? Kommer åka och leta grejer för det. Gör det lite skjutbart för att kunna justera.

Är jag ute och cyklar?

Rummet är ca 5,4x3,8 med 2,1 i takhöjd.

Micke Y: Ja varför inte. Har du tygat in hela rummet el bara bara bakom högtalarna? Bakom samt bakom lyssningsposition kan det vara ett alternativ för mig. Någt speciellt att tänka på vid val av tyg? Tjockt och mjukt?

Tack på förhand!

MVH
Kalle

en väldans massa grejer...

Edited by - Kallelkpg on 2014/09/26 15:13:59
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/09/26 :  16:36:32  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Va lite dåligt i lagret hos bygghandlaren så det blev ett 190/200 rör. 168cm långt. Har ingen dämpning el tyg i.

Ställde även in 2st skärmväggar med viss dämpning.
Har flyttat fram frontarna så de står i linje med subbarna och fick därmed lite mindre dipp runt 100hz (delning 80) så basarna behöver lite delay el så får detvara som det är nu. finns nog meratt vinna där.

Tycker nog det iaf på mätningen gett lite i basen. Efterklangen på de lägstafrekvenserna vart längre?! Spelade dock starkare vid denna mätning.



Tycker det vart ganska stor skillnad mot första mätningen med tanke på hur lite jag gjort.

ESL rör på 190cm kanske är väl vekt. Skall försöka hitta 250 el 300 samt kanske fler.

Absorbenterna har jag bara ställt på känn. Hoppas få frugan att hjälpa mig med spegeln senare:)

Va ju lite kul detta. Skoj med lätta resultat.

Tack för hjälpen hittils. Hoppas jag får mer;)

/Kalle


en väldans massa grejer...

Edited by - Kallelkpg on 2014/09/27 17:19:19
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2014/09/26 :  16:43:10  Show Profile Send Andrén a Private Message  Reply
Även om du räknat fram en längd så kan det skilja i verkligheten. Så jag hoppas du gjorde röret justerbart. Svårt att se hur bra du kommit åt puckeln, menfler än ett brukar behövas, gärna 4-6st. Sen är effekten proportionell mot volymen, så kan du välja grövre än 200mm rör så är det fördelaktigt.

Efterklangen i lågbasen är starkt beroende av din position, så har du inte nogsamt mätt upp den innan är det svårt att dra någon slutsats.
Lycka till!

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/09/26 :  20:25:55  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Du ska helst ha tyget bokom högtalarna och gärna på halva sidoväggen för att at sidoreflexen. Så det kanske inte passar på bra för dig

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/09/27 :  07:54:11  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Har idag mätt med och utan samt justerat längden lite. Jag ser en effekt men inte så stor i mätningarna så jag kommer testa med fler el grövre rör i veckan. Som jag justerat längden nu får jag mest resultat i dippen. Kastade i 2 t-shirt samt spännde lite tyg över hålet med men märkte ingen större skillnad på det.



Utan esl säger XTZ -18db 46hz.
Med 1 190mm esl -12,75db 46hz

Således bör jag testa med fler el grövre rör?

/Kalle

en väldans massa grejer...

Edited by - Kallelkpg on 2014/09/27 17:18:18
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/09/27 :  10:55:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det intressanta tycker jag är tiden, dvs det färglada diagrammet. Den delen av bilden är pytteliten men det ser ju ut som resonanserna dör ut mycket snabbare nu.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/09/27 :  19:19:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Med tyg i röret så minskar hastigheten och Q ökar, för mig har ringningar minskat med tyg spänt över mynningen. Men jag minns inte vad Esl gav för orsak med tyg.


Sen är placeringen givetvis A och O och oftast är placeringen i lyssningspositionens absoluta närhet. Prova med ett rör till i samma dimension :)

Lägg gärna upp bild på med/utan rör, en bunke tidningar över mynningen räcker gott.
Sen om du kan fixa större bilder med, www.tinypic.com brukar jag använda.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2014/09/27 19:21:48
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2016/06/20 :  15:57:59  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Nu är det så att möjlighet finns att använda ett annat mindre rum i källaren. Betong väggar golv och tak. Rummet är rektangulärt och högtalarna skulle bli på kortsidan vilket jag förstått skall vara fördelaktigt. Likaså skulle lyssningsposition bli 80-100cm från bakvägg. 4,3 x 3,75 Takhöjd 2,15.

Jag har testat båda rummen och har tidigare tyckt det varit basproblem i det mindre rummet vilket stämmer bra om jag slår in siffrorna i http://www.hunecke.de/en/calculators/room-eigenmodes.html. Å andra sidan verkar allt se illa ut där? Dock efter lite tillvänjning och bakfyttande av soffan tycker jag nu att det är ganska skapligt.

I min förstapost är finns en enklare ritning på det andra rummet som får högtalarna på långsidan. 3,57 x 5,4 och 2.15 i takhöjd.

Jag kan välja det rum jag vill. Finns dock vissa fördelar med det mindre rummet med högtalarna på kortsidan. Jag kommer få lättare att sväva ut där. WAF har inte lika stor makt där;) Så möjlighet till mörkläggning, optimalare placering och akustikreglering kommer gå lättare.

Rummet kommer bli kombinerat musik/biorum. Troligen med permanent monterad ljudtransparent duk. Det kommer bli ganska stora högtalare som går djupt. Initialt 5.0-system med JBL M2 som frontar.

Det mindre rummet med högtalare på kortsida:

Tidigare rum med högtalare på långsida (väggen där kartongerna står)

Vilket har bäst förutsättningar för bra ljud?

MVH
Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2016/06/20 :  22:28:36  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Har du övervägt att bygga aktiva basmumsare?
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70570&whichpage=32

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/06/21 :  07:17:42  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Mer eller mindre fyllda skivhyllor efter väggarna gör susen.
Ett par Svanå V4/V6 gör en hel del nytta.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2016/06/21 :  15:40:42  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Aktiva basätare låter för avancerat för mig.

I rummet där högtalarna står skulle jag kunna bygga hörnbasfällor bakom högtalarna och ev i ett hörn till typ som detta: https://www.youtube.com/watch?v=fiJ6mI450c4
Även för förstareflexerna på väggar och i tak. Bakom lyssningsposition (80-100cm) diffusera el möjligen absorbera.
Vid behov kompletterar jag med ESL el någon slags resonator?

Även en divan tygsoffa kommer snart på plats som kanske absorberar lite med.

Låter det som en rimlig start? Det ekar som tusan i rummet nu.

Edit: denna såg smidig ut att bygga som superchunk om det kommer behövas: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=604.0

Ungefär såhär skulle det kanske kunna bli, basfällan vid ena dörren lär inte få vara med. Men som sagt kanske bäst att testa utan basfällorna och bara ta förstareflexerna och bakom lyssningsposition. Är kanske inte exakt i skala men det stämmer hyfsat:
MVH
Kalle

en väldans massa grejer...

Edited by - Kallelkpg on 2016/06/21 17:57:54
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/06/21 :  16:08:09  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Låter som en vettig start, absolut.
Börja med att absorbera förstareflexerna samt bakom lyssningsposition. Du har ett litet rum så absorbera är oftast mest rätt då för alla förstareflexer. Övriga ytor kan du med fördel diffusera.

Bygga egna basfällor eller köpa nya kanske du skall avvakta med tills dess du fått chansen att mäta upp rummet? Antingen kan du köra med något bredbandigt så som "Superchunk" från Scofsi eller så riktar du in dig mot mer smala noder med hjälp av ex V4:or från Svanå. Allt lite beroende på vilken typ av basproblem du får i rummet (och alla har basproblem i ickereglerade rum..).

Men oavsett, lyckan är att ha ett eget litet kyffe att husera å sväva ut i. Saknar min gamla ljudkällare :-(
(Även om jag haft ganska fria händer i vår lägenhet :-) )

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2016/07/12 :  20:48:15  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Då har jag mätt lite och verkar ha stora basproblem. Det har kännts basfattigt men samtidigt väldigt mullrigt i de låga frekvenserna vilket mätningen stödjer. Har en rejäl peak runt 37hz och sedan dip därefter. OBS: U-mic ej kalibrerad...

20-500hz:


FR:

No smoothing:

1/48 smoothing:

HH el ESL för basen? Påverkar högtalarplacering nämnvärt? Har varit i kontakt med SOSCI och SMT då jag inte är överdrivet DIY-sugen FN.

Dock tacksam för input hur jag bör gå till väga.

MVH
Kalle

en väldans massa grejer...

Edited by - Kallelkpg on 2016/07/12 22:01:25
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/07/13 :  09:21:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
...då jag inte är överdrivet DIY-sugen FN.
Där har du nog tyvärr lite uppförsbacke.

När man jobbar med rumsakustik är det ruskigt svårt att göra en mätning och sedan spika allt på en gång. Ett vetenskapligt tillvägagångssätt med observation->åtgärd->observation->åtgärd-> .... i många steg ger ett betydligt bättre slutresultat. Det är ständigt "trial end error" vilket väl egentligen talar för en DIY-approach snarare än köpe-versionen? Det är klart man kan köpa akustikprodukterna, men räkna med många leveranser snarare än en enda.

De få gångerna jag lyckats har jag gjort åtgärderna en i taget och justerat kontinuerligt tills jag nått ett resultat som duger för mig.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/07/13 :  12:09:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Kalle, har du sparat undan mätningarna?
Om svaret är Ja vill du maila dom till mig då :)

Och Pac har fullständigt rätt i vad han säger.
Man får beta av del för del och däri ligger det roliga :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2016/07/14 :  19:54:59  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Pac och Johan: Verkar onekligen som ni har rätt. Lite DIY funkar självklart (det får inte bli för lätt) men vissa saker kommer jag (om möjligt) köpa denna gång. Jag har märkt att saker ibland inte blir av på flera år när det skall DIYas:D Peaken vid 37hz är ganska smalbandig och borde gå lösa med ESL-rör? Har tidigare gjort ett ESL-rör som jag tyckte gjorde skillnad. Denna gång lär det behövas fler skulle jag tro. Åtgärd på förstareflexerna torde även det vara en no-brainer? Absorbering eller Svanås vingar? Har läst mycket positivt om vingarna även i små rum.
Som jag läst till mig så verkar inte cornerchunks el dyl fungera under 60-70hz?

Jag kör DIYade JBL M2 med orginal DSP settings som bla inehåller en PEQ vid 21hz på närmare +5db. Tills detta är löst känns det som jag kan skippa boosten i lågbasen och kanske tom lägga ett HP-filter för att få det lyssningsbart? Jag har tidigare haft ett par andra stora högtalare i rummet som fungerade bättre i basen men de börjar å andra sidan rulla av vid 60hz och är -10db vid 41hz. M2orna går ända ned i källaren.

Fridens!
/Kalle




en väldans massa grejer...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000