HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Nätdelens betydelse i våra musikdatorer..?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/10/15 :  17:32:12  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
De switchade nätdelarnas betydelse i våra datorer är ju omdiskuterat i många forum, såsom computeraudiophile. Själv har jag hittils mest kört fläktlösa interna och externa varianter från Silverstone och Hfx. De har dock alla haft ett stort gemensamt problem. De går sönder. Jag har lyckats hitta en duktig reparatör som har fått igång flera av dem igen, men de brukar inte hålla så länge efter en rep heller. Så nu är jag färdig med dem. Därför landade detta paket idag:



Återigen fläktlöst givetvis, men med 7-års garanti! Det inger förtroende, eller hur..
Dessutom har det extremt lågt rippel och i övrigt förstklassiga mätresultat:
http://www.hardwaresecrets.com/article/Seasonic-Platinum-Fanless-520-W-Power-Supply-Review/1664

Edited by - CH on 2014/10/15 17:43:56

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/10/15 :  17:41:58  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Väldigt påkostat paket. Själv hade jag föredragit enklare förpackning och istället ett lägre pris som ligger på ca 1400kr. Jag menar, sammetspåse till nätdelen, varför....?


Edited by - CH on 2014/10/15 17:44:30
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/10/15 :  18:36:39  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Modulärt är bra, då slipper man en massa onödiga kablar i låddan.



Men, här ser jag ett potentiellt problem oxo. "Attention, mount with this side up"
Detta givetvis för att värmen skall "släppa" lättare.
Det funkar dock inte i det chassi jag använder nu, där ska nätdelen stå på högkant.

Så, tre möjligheter som jag ser det:
Strunta i varningen och bara stoppa in det.
Skruva isär det och köra det utan skal.
Skaffa en ATX-förlängning på Kjell o Co o sätta nätdelen utanför lådan.

Någon med åsikter kring detta....?

Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2014/10/15 :  18:42:28  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Jag har också reagerat på det där med lite dyrare nätagg till datorn. Flashiga kartonger och påsar mm. Rätt onödigt - men skoj.

Jag tror att du kan strunta i varningen. Jag själv har monterat nätagg åt alla möjliga och omöjliga håll och jag har svårt att förstå varför det spelar roll i det här fallet.
Kanske om man maxar agget och de behöver så mycket luft som möjligt men jag tror knappast att du maxar agget i en vanlig dator av i dag?
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/10/15 :  18:46:21  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Nu är detta dock fläktlöst, så det får ingen hjälp med att flytta värme.

Å andra sidan...7-års garanti..
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2014/10/15 :  19:13:22  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
och jag har svårt att förstå varför det spelar roll i det här fallet

Värmen går ju uppåt.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/10/15 :  19:16:08  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Kul köp. :-)
Om computosaurusen ändå står luftigt så borde det inte vara några problem. Har du några mätprober i den på temperatur? eller kan du peta in en vanlig utomhustemperaturmätare för att övervaka läget. Kan ju börja med att ha nätaggregatet utanför lådan ett par dagar o se temperaturerna och sedan flytta in den för att se hur mycket det ökar.
Jag tänkar att även om det är fläktlöst så tål nog inte komponenterna högre temperaturer för det. Dock så kan kylningen vara lite mera överdimensionerad mm. Och har väl kondingarna börjat lyfta på sina hattar så fortsätter dom poppa lite överallt i nätdelen. Precis som du erfarit.
över 500W, hur mycket drar grejerna du har i burken mellan tummeni pekfingret 200W?
Men det är klart 7 år är ju trevlig garanti.Har dom någon disclaimer mot överhettning?

Edited by - Stormen on 2014/10/15 19:17:14
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/10/15 :  19:29:12  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Den ska ju klara 520W kontinuerligt, så det bör ju inte vara något problem.
Beror ju på hur övriga flödet är och om chassit suger igenom luft genom nätagget.

Håll koll på extrasladdarna och skriv vad dom är till. Modulära nätagg följer INTE någon standard och det kan skilja från modell till modell hur det är kopplat.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/10/15 :  19:50:31  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Nu är den igång igen. Knäpptyst. Jippi..
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/10/15 :  19:54:37  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Å vilken skillnad i ljudkvalité med nya agget..!!!


(Nä, skojar, har inte ens lyssnat än..)
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/10/15 :  20:24:54  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Gamla nätagget var nåt 300-kronors jag hade liggande, det åkte i tillfälligt bara för att få igång datorn.

Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/10/15 :  21:08:13  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Datorn är helt nybyggd, med mer eller mindre det värsta som fanns i komponenter. Eller rättare sagt, det värsta för ett par månader sedan. Nu finns givetvis värre och min maskin är gammal..

Men det hela består av Asus Z97-A moderkort, Intel i7 "Devils Canyon", 16GB snabbt minne, Intel 240GB SSD, 2x Lynx Two-B m.m.
Chassit är en stridsvagn från Origen, S21T. Mycket välbyggt och smart med utdragbara sliders för moderkort och psu.
Inga fläktar (än), stor kylfläns på processorn.

Varför då ladda med sådan kraft när det "räcker" med en liten Atom för musiken?
Jo, jag tänkte nämligen bli en gamer igen.. Har inte spelat datorspel sedan Doom o Quake kom på 90-talet, men nu skall det lekas igen. Vad jag egentligen vill komma igång med är seriösa bilspel, stol o ratt o pedaler o hela rasket skall införskaffas, sen skall det brännas gummi i stugan..
Och med tunga spel så lär det nog bli varmare i bygget, så fläktar kommer att stoppas i, men dom kommer vara helt avstängda vid musik o film.

Men åter till det där med kraven för en bra musikdator. Det råder delade meningar om vad som låter bäst, liten trött processor med få finesser, eller i5-i7 av värre sort.

Den här tråden kommer utvecklas, eller få en spin-off, till en ny tråd jag snart kommer starta, gällande inställningar, tweaks o tricks för att få ut det bästa av våra datorer.

Edited by - CH on 2014/10/15 21:10:18
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/10/15 :  21:10:26  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Ser ut som ett S21T chassi? Nyfiken på resultatet!

Edit: Du hann visst skriva det innan jag skrev klart.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2014/10/15 21:12:13
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/10/15 :  21:16:37  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Nu sitter Seasonicen på plats. Kommer hålla ett öga på temperaturerna, men efter att ha suttit i o spelandes musik med jriver ett par timmar så är den inte ens ljummen!



Givetvis (?) så gjorde jag en liten tabbe..när jag höll på o fipplade med kontakterna till moderkortet å lyckades jag med konststycket att bryta av s-ata kontakten på hårddisken.. Den hänger kvar än, men knappt..
Ska ta kontakt med leverantören om det är något som går att byta ut, annars får jag ta fram epoxylimmet..
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/10/15 :  21:53:25  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Ryssen:
quote:
Värmen går ju uppåt.


Nej det är inte sant. Varm luft stiger däremot

CH:
Kul att se att du äntligen köper ett ordentligt nätagg. Seasonic brukar vara bra skit
Dock undrar jag hur du hade tänkt spela nåt utan ett ordentligt grafikkort? Idag kan man inte spela nåt utan ett vettigt grafikkort
Jag skulle nog satsa på ett 970 eller 980 GTX om du ska spela. Drar väldigt lite effekt(mindre värme och oväsen) och är bra med klös i. Du måste ju matcha resterande komponenter, eller hur?
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/10/15 :  22:06:09  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Jodå, fett grafikkort kommer. Tack för tipsen!

Du tycker/tror Seasonic är bättre än de gamla krånglande Silverstone-aggen..?

Problemet är bara att det var just Seasonic som tillverkade dem för Silverstone..

Edited by - CH on 2014/10/15 22:25:01
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/10/15 :  23:24:37  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Linjära nätdelar då..?
Är det en självklarhet att en dator med linjär nätdel skulle låta bättre än samma dator med switchad nätdel..??

Jag vet inte, men är oerhört nyfiken..

Just nu är ett gruppköp i full gång på computeraudiophiles forum:

http://www.computeraudiophile.com/f10-music-servers/group-buy-full-atx-linear-power-supply-unit-teradak-21810/



Priserna är relativt höga, ca $400-$600, men är då ändå mycket lägre än de priser jag sett från ett par andra tillverkare. Slutdatumet är satt till 30'e November och jag är mycket sugen på att gå med. Trots att jag nyss stoppat i en Seasonic..

Edited by - CH on 2014/10/15 23:26:35
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/10/16 :  16:07:42  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Ingen som går igång på den feta linjära nätdelen..ingen som är sugen på att gå med i gruppköpet....?
Go to Top of Page

Ingemar
Member

261 Posts

Posted - 2014/10/16 :  16:16:01  Show Profile Send Ingemar a Private Message  Reply
Har nog funderat litemen jag som du kör med seasonic nätagg som ju har har ett väldigt låg ripple,vad har vi och vinna tror du??

Temptation
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/10/16 :  16:44:24  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Det är väl det man inte vet förrän man provat..

Många menar ju att linjärt är såå mycket bättre, men jag har bara läst flummiga subjektiva slutsatser i ämnet. Skulle gärna låta mina egna öron avgöra den saken. Många pengar i sjön dock om resultatet blir negativt..

En variant är om flera av oss går ihop o köper en linjär som vi sedan låter gå runt för utvärdering..vad tror ni om det..?

Edited by - CH on 2014/10/16 16:47:13
Go to Top of Page

Ingemar
Member

261 Posts

Posted - 2014/10/16 :  17:01:56  Show Profile Send Ingemar a Private Message  Reply
Ja så e de nog,är bara i "lindan"så att säga med detta medium men har blivit positivt överraskad hur bra det "spelar"använder mig också av ett origin chassi men snäppet mindre(s16t)tror jag de heter.Ett gigabyte z97mx gaming 5(bara för musik)intel i5T en låg wattare på 35 watt,samsung 330 serien,sotm usb kort matat med extern strömkälla och batteridrift på samsungen.Mjukvara är jriver 20 på server 2012 r2 med audiophile optimizer 1,30 denna kombo tycker jag spelar väldigt bra men mycke vill ju ha mer som bekantska faktiskt se om jag inte kan diskutera med frun i huset att ett linjärt nätagg är ngt vi behöver

Temptation

Edited by - Ingemar on 2014/10/16 17:03:03
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/10/16 :  17:08:33  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
quote:
ska faktiskt se om jag inte kan diskutera med frun i huset att ett linjärt nätagg är ngt vi behöver


Haha, lycka till..

Mycket intresserad av dina erfarenheter av både Server 2012 och Audiophile Optimizer, men det kanske du kan delge oss i en ny tråd jag snart kommer starta..?
Go to Top of Page

Ingemar
Member

261 Posts

Posted - 2014/10/16 :  18:14:17  Show Profile Send Ingemar a Private Message  Reply
Självklart kommer jag att delge mina erfarenheter om ngn är nyfiken.

Temptation
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/10/17 :  08:36:23  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
I ren audiofil-anda så tycker jag mig sakna de stora kondensatorerna som brukar höra till
Skämtåsido så verkar det vara rimliga priser med tanke på komponenterna och lådan. Du lär aldrig orka med något drägligt grafikkort dock. Alternativet är ju att du köper en lödkolv och bygger en egen CH. Det är ju ingen avancerad konstruktion
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2014/10/19 :  22:36:46  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Det saknas väl några glödande rör också?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/10/20 :  22:53:13  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Såklart, med rörbaserad likriktning
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000