HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 dist i diskanten...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2014/11/03 :  13:00:03  Show Profile Send sulan a Private Message  Reply
Hej!

Tänkte höra vad ni tror om detta. Jag upplever en viss dist i diskanten på vissa skivor, konstigt nog ffa på "fin-fina" pressar som ex Patricia Barber, Modern Cool / Nightclub. Det blir mer tydligt in mot centrum. S-ljuden / diskanten blir liksom "överstyrd". Setupen är inställd med HiFi News testskiva och lyckas där spåra bra (även om det blir svårt på sista "tortyr-spåret"). VTA osv ska vara "rätt".

Är det så det ska vara? Är grejjerna "isolerat" helt enkelt för dåliga? Eller kan det vara att PU och RIIA är dåligt anpassade för varandra?

Jag vill gärna komma runt detta och frågar nu vad ni tror. Är det bäst att byta PU, eller ska man behålla den och byta till ett mer inställningsvänligt RIAA. Byta båda? Sjukt irriterande eftersom det i övrigt låter riktigt bra!

Setup i dagsläget; Project 6.1 + Sumiko Blue Point -> Musical Fidelity X-LPS V8 ...

Tackar!

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/11/03 :  18:06:25  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Hej! Hade liknande problem för några år sedan, prövade allt utom en annan PU , den hade nyss varit på fabriken på renovering så den stod över varje misstanke. Efter ett år av tweakandet och instälningsnojja, utan att få till det. Det ska sägas att problemen sjönk för varje steg i rätt riktning vilket gjorde att jag lärde mig väldigt mycket om vinyl och speciellt min spelare och dess inställningar. Nåväl till slut lånade jag en bevisat hel PU ( Benz ACE L ) av en kompis.....det lät underbart så Benz LP fick returneras igen.
Har låtit helt fantastiskt sen den kom tillbaka.
Mao kolla PUn, kan vara osynlig smuts, nålrengöringsmedel är en bra investering.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2014/11/03 :  19:21:50  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Innerspåret är ju knepigt eftersom vinkelfelet (pivotarm) ökar samtidigt som spåret blir ihoptryckt på längden för att kompensera för den minskade hastigheten. Till skillnad från CD kompenseras ju detta inte genom att öka rotationshastigheten.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2014/11/04 :  08:32:09  Show Profile Send sulan a Private Message  Reply
ja - inställningsnojja känner jag igen... Jag ska försöka kolla upp PUn närmare. Överväger också en uppgradering på PU-fronten.

Men om det var smuts borde inte det bli problem på alla skivor då?
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/11/05 :  08:50:08  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jo det stämmer, smuts borde vara konstant. Innerspåret-problem brukar vara en indikation på felinställd vinkel eftersom du upplever att problemen ökar. Kollat overhang.
Måste utgå från rätt overhang innan man justerar vinkeln, för att få exakt rätt avstånd från armens lagerpunkt till nålspetsen annars kan det bli vinkelfel även om du till synes prickar in de två skärningspunkterna. Azimut är också den viktig att ha rätt. Upplever du att distorsionen är mer i ena eller andra kanalen då kan det tyda på fel bias eller antiskating som det också benämns. Azimut är även det jätteviktigt ju finare nålslipning man har.
Oftast är det just vid PU eller själva PU man ska felsöka i alla fall.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/11/05 :  09:45:54  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Det är ju inga dåliga grejer du har, de verkar enl mig rätt välmatchade. Har du kalibrerat nålvågen. En kompis köpte en Koetsu black men hade jätteproblem att "få till" ljudet. Dist vid energirika passager och siblianser, han lånade en digital nålvåg av mig, en enkel men rätt kalibrerad, visade sig att hans dyra våg var helt fel. Han hade alldeles för lågt tryck i verkligheten. Nu låter det bra hos honom.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2014/11/05 :  13:00:25  Show Profile Send sulan a Private Message  Reply
Hej igen. Jag har ställt in så mycket jag kan, overhang, azimut osv. Har provat fram och tillbaks. Antiskatingvikten som hänger på var underdimensionerad, men nu är det åtgärdat (men såklart dist på sista "tortyr-spåret" på hifinews testskiva, evt lite mer i vä kanalen).

Vad gäller nåltrycket så har jag ingen våg (ännu) men har provat dra på rejält med nåltryck utan att det blir så mycket bättre...

Känns hopplöst... Konstigt också att det blir mer kraftigt på "audiofil vinyler". Är pressningen på dessa skivor "annorlunda", så att det ställs högre krav på spårning??

Kan det vara nålslipningen som är det kritiska? Har läst att fineline osv spårar bättre och ger mindre bekymmer med dist osv... ??

Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/11/05 :  13:29:31  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Har haft samma bekymmer med en DECCA gold puppa. Det distorderade främst på piano, ta tex jan johannson Jazz på svenska, som borde finnas i allas vinylsamling. Vissa av spåren distade det rejält. Detta kom efter att jag rengjort med en vit svamp som man kan köpa på ica som är för diskbänksrengöring. Mycket dumt av mig. Men sånt händer när man läser om någoet genialt i någon tråd på ett känt forum :-)

Min erfarenhet och som sagts tidigare av våran vän Bo är att man bör ha 3 st decca puppor. en som man spelar på , en på väg till reparation och en på väg tillbaka.

Så det kan mycket väl vara nålen som gör att det distar, jag fick inte ihop det logiskt, men så var det. Funkade perfekt när den kom tillbaka efter service.

Nåltrycket kan man grovt ställa in genom att höja o sänka tonarmen och se att nålen sjunker ner ca 1/3 till hälften av sin maximala rörelseförmåga i spåret. Inte helt lätt att avgöra på alla nålar men ger ett hum om att man är rätt. Spårar det ur o hoppar så ökar man lite. Men det är klart att vissa nålar kan vara mera käsnliga än andra.

Edited by - Stormen on 2014/11/05 13:46:04
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/11/05 :  14:30:41  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Shit!! Nu när du säger det var det i samband med "magic eraser" som mina tidigare problem uppstod! Tror jag iaf, minns inte vad som kom först, men jag hade också läst om nanosvampen..........

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/11/05 :  15:10:56  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
japp, här är tråden
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=86109

jag inte bara doppade nålen utan skrapade lite försiktigt, det kostade mig 1500:-
ny tie (en tråd som sitter på decca kring nålen) och damping cloth, (någon gegga som sitter vid infästningen på nålen på en decca) fixade det hela.
Det var så svårt att låta bli, det var så förföriska bilder i tråden om fin fina puppor

Edited by - Stormen on 2014/11/05 15:13:22
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/11/05 :  16:21:21  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jaha så det var mitt fel!!?
Där ser man vad lite man minns. Det fungerade nog bra tills man som du skrev frestades att "sudda" lite.
Bör utfärda varning för detta livsfarliga tweak!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/11/05 :  18:42:23  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
jag inte bara doppade nålen utan skrapade lite försiktigt, det kostade mig 1500:-


quote:
Där ser man vad lite man minns. Det fungerade nog bra tills man som du skrev frestades att "sudda" lite.
Bör utfärda varning för detta livsfarliga tweak!



Absolut inte det är fortfarande ett av de bättre sätten att rengöra nålen på så länge man bara sänker ned nålen och inte skrubbar nålen med "sudden".

Jag hade själv en nålmikrofon som aldrig ville låta bra men efter att jag kastade den så slapp jag problemet nålen (MM) var ok men förmodligen hade något hänt inuti huset. Oftast beror dist på att nålen är defekt på något sätt.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/11/05 :  19:48:02  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Håller helt med dig angående att det är en perfekt rengöringsmetod Anders.
Bilderna talar sitt tydliga språk.
Bara man inte för ivrig o vispar runt
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000