HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 U-mik vs XTZ.. konstiga mätningar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/11/20 :  10:45:06  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Har investerat i en U-mik från minidsp för att kunna byta ut min xtz och använda REW.. har kalibrerat och ställt in allt nu och gjort testmätningar med båda programmen... Båda mickarna står precis bredvid varann men mätningarna ser lite konstiga ut.. nån som har nån idé varför dom inte ser lika ut ?


"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2014/11/20 :  13:21:08  Show Profile Send Andrén a Private Message  Reply
Skalning på bilderna är olika, smoothingen är inte samstämmig, XTZ mic är inte kalibrerad. XTZ har en loopback slinga som sätter bias vid varje inkopplingstillfälle. Denna kan driva och ge frekvensvariationer då den i sin tur är viktad mot ett referensexepmlar. Därav vet man aldrig riktigt vad man får. I de flesta fall behöver man inte absoluta nivåer eller så snäv noggrannhet mellan mätningar, varav det inte är ett problem.

Vilka skillnader som du ser stör du dig på?

Oavsett så skulle jag hålla REW + Umik som det bättre alternativet då man kan göra så pass mycket mer. Samt att du faktiskt kan kalibrera systemet och få bättre nogrannhet.

Lycka till!

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/11/20 :  17:21:06  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Helt klart är rew att föredra, därför jag skaffat ny mick... kolla dipparna, där den ena ligger vid 500 och den andra mätningen vid 1k..

Ska flytta mickarna närmare under helgen och jämföra igen..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2015/02/28 :  14:32:38  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
har mätt lite mera idag.. fick skumma kurvor igen.. kontrollmätte med xtz, skillnaderna är allt för stora för att det ska kännas riktigt..
Nån som har nån idé på varför ?

Översta kurvan REW med Umik, undre XTZ

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2015/02/28 :  15:08:38  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
sådär ja.. då har jag löst problemet.. REW tyckte tydligen inte om att använda min externa USB-DAC i mätningen.. kopplade om till interna ljudkortet och vips så mäter det som det ska.. fantastiskt..


"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000