HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Triadtron (Tubecad) förstärkare.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/24 :  13:56:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Som de som läser i http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=87891 säkert förstått vid detta laget så tänker jag bygga mig en liten Inverted Triadtron enligt John Broskies recept.
http://www.tubecad.com/2010/06/blog0188.htm

Efter ett antal tester och lite modifieringar så tycker jag att den gör en massa saker väldigt rätt.

Den är väldigt känslig för arbetspunkt vilket är ett bekymmer då den ändrar sig lite allt eftersom den värms upp. Nu är min lilla test-förstärkare väldigt primitiv utan minsta globala återkoppling och med allt för liten kylfläns. Jag kan lyssna på den i ca 2 minuter innan kylflänsen blir smärtsam att ta på, och det gör såklart inget gott med termisk stabilitet.

Jag tror mig ha löst problemet med den vilt varierande förstärkningen beroende på arbetspunkt - och förhoppningsvis den medföljande disten som borde uppstå.



I kretsen ovanför så kommer den bipolära transistorn att shunta bort ström från trioden och dessutom göra så på ett väldigt olinjärt sätt. Det ihop med att den driver den övre anodlast-bipolära transistorn på ett allt för olinjärt sätt - gör att denna krets borde ha allt för mycket distortion. Allt detta borde gå att förbättra påtagligt genom att byta ut den bipolära transistorn mot en Fet istället. Feten kommer inte att shunta bort någon ström alls och den har betydligt mera gain, framförallt vid låga frekvenser där jag annars tycker att kretsen har mer dist.

Idag har jag beställt en näve IRL510or som skall få känna av spänningsskillnader över katodmotståndet i kretsen ovanför. Jag skall inte använda rör alls, utan min blir totalt förgrusad.




Förenklad krets utan gatemotstånd mm.

Nått sånt har jag tänkt mig.

Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2012/09/24 14:20:35

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/24 :  14:12:35  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Om nån har en bra analys av denna förstärkare så skulle jag bli väldigt glad.

Jag har blivit väldigt imponerad av vad jag hört hitintills och tror att det skall gå att få massor av välljud ur denna krets. Efter 10 år av förstärkarbyggen så hittar jag äntligen en krets som verkligen tilltalar mitt sinne för enkelhet och rationalitet. Det finns verkligen inget onödigt i denna krets. Den påminner en hel del om Nelson Pass PLH, men jag vet inte om den går att få till så bra att den kan mäta sig. Jag ser John Broskies utkast som just bara ett utkast, och hoppas på att det skall gå att utveckla denna. Rätt inställd så låter den riktigt bra inom sina begränsningar. Det skall bli skoj att få öka på spänning och ström lite och se vad som händer när det finns lite mer marginaler i förstärkaren. Som det är nu så är allt väldigt begränsat av krav på G-S spänning osv.

I tråden nämnd innan så blir den kritiserad en del, och jag har försökt förstå vad som kan vara fel och framförallt vad som går att förbättra.
Revintage tycker uppenbraligen att mina frågor är personliga påhopp. Jag frågade vänligt och uppriktigt intresserat om lite mer fakta och lite mindre "NP-JB, 1-0 " men det är visst polemik och personliga påhopp det, så jag hoppas på att det finns någon annan som kan sånthär.

Mvh Johannes.

Edited by - Circlomanen on 2012/09/24 14:19:54
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/24 :  15:49:00  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
John Broskie på Tubecad har postat ett till inlägg om Triadtronen nyligen (typ i förrgår) som är mycket intressant.

http://www.tubecad.com/2012/09/blog0244.htm

Jag har skissat på ett antal varianter av The Mighty Triadtron Diamond.
Det är fantastiskt roligt med lite nya infall. Det är ett spännande koncept.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/26 :  16:21:59  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Det går framåt. Det skall bli intressant att testa de modifikationer jag gör. Jag tror som sagt var på denna typ av krets.
Jag har även köpt en 10 mm tjock, 50X60 cm aluplåt som skall bli kylfläns. Hoppas den kan kyla bort de ca 35 watten värme som IRFP150 ger i denna förstärkare.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/09/26 :  16:28:39  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Då "min" tråd dog när du startade denna så undrar jag vad du vill uppnå med denna krets?
Är den tänkt som en preamp eller ska du driva högtalare med den?

+30volt, ska du bygga en nätdel eller har du någon lämplig väggbula?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/26 :  16:40:20  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Då "min" tråd dog när du startade denna så undrar jag vad du vill uppnå med denna krets?


Revintage kritiserade denna förstärkare en del, vilket inte riktigt stämmde överens med mina upplevelser, så jag bygger en skarp version för för att kunna testa den lite mer seriöst. 2 st p-kanalsfetar, ingen återkoppling, dålig bias-inställning, för lite spänning, allmänt krafsig och haffsig hopmontering ger inte förtroende när man lyssnar och utvärderar.

Blir den bra så skall den bli min grabbs gitarrförstärkare. Blir den dålig så bygger jag en Pass PLH av delarna. Den skall allså driva en högtalare.

Du verkade tveksam på vad du skulle bygga så jag backade ett steg i din tråd. Tänker att det kanske är bättre att du bygger nått beprövat. Jag hoppas att det finns andra förslag. Jag är ju lite vild och älskar att exprimentera och leka, så mina förslag kanske kräver lite för mycket av den som inte är van att bygga och knåpa.
Blir den så bra som jag tror att den kan bli, så är det lättare för mig att rekomendera nått enligt dessa linjer. Blir den inte bra så slipper du misslyckas med något. Jag älskar att misslyckas då det är så grymt lärorikt. Det är inte alla som har samma inställning så jag vill bespara dig risken med nya obeprövade kretsar.

Mvh Johannes.


Edited by - Circlomanen on 2012/09/26 17:07:56
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/09/26 :  17:05:30  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Revintage kritiserade denna förstärkare en del, vilket inte riktigt stämmde överens med mina upplevelser
Jo det kan jag förstå.
quote:
Du verkade tveksam på vad du skulle bygga så jag backade ett steg i din tråd. Tänker att det kanske är bättre att du bygger nått beprövat. Jag hoppas att det finns andra förslag. Jag är ju lite vild och älskar att exprimentera och leka, så mina förslag kanske kräver lite för mycket av den som inte är van att bygga och knåpa.
Du har förmodligen rätt.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/26 :  19:52:47  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
http://youtu.be/WkZJfTlsvfE

(Kameran har badat så micken är dålig).

Jag vill ha er alla här. Jag kan inte tro på vad jag hör.

Detta är svårt att beskriva med ord.



J.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/27 :  09:11:35  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Min sons lab-nätdel måste stängas ned för kylning nån gång i halvtimmen vilket är trist. Jag kan inte sluta lyssna. Jag spelar Etta James, Sade, Tom Waits och Dire Straits för allt tygen håller. Jag skulle behöva nån watt till, då jag har svårt att hålla mif från att driva den till klippning. Det är så förbannat kul att lyssna på musik. Pianospelandet i I#180;ts a mans world av Etta James är så där underbart transientrikt men samtidigt milt som det skall vara. Flamencogitarrandet är så där ljuvligt levande som det skall vara. Hennes röst.......

Detta är skoj. Hoppas inte limklämman släpper taget om fetarna. Då säger det väl bara "poff" så är glädjen slut för nu.

Min 15 mm aluplåt kan uppenbarligen ta massor med värme, då den aldrig blivit handvarm ens.

Jag hoppas på att den lite kraftigare versionen blir klar (spelbar) idag. Jag skall provsegla min monoproa oxå, så trots sjukskrivning så känner jag mig stressad.

Johannes.
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2012/09/27 :  09:24:16  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
Roligt när man inte kan sluta lyssna :]

Har samma "problem" hemma nu, fast av annan anledning.. :]

Mvh Klas

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2012/09/27 :  10:36:24  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Har du en skiss på dagens version
Det här är spännande.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/27 :  11:15:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Nu ser jag att jag har ritat in högtalar-inkopplingen fel. Den skall gå från utgången till jord, inte ned till minus-rail. Så går det ibland om man är tröttare än tröttast.

Annars så är det de värdena och komponenterna som spelar Sades låt Paradise samtidigt som jag skriver detta.

Det kan såklart finnas andra fel, så ser nått fel ut så säg till.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/09/27 :  12:33:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Roligt att se lite riktigt experimentbyggande!!!

quote:
Jag älskar att misslyckas då det är så grymt lärorikt.
Härlig inställning!!!

(Backar upp dig helt vad gäller andra tråden. Nedlåtande kommentarer på andras bekostnad har aldrig impat på mig heller.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2012/09/27 12:50:29
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/27 :  13:46:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Härlig inställning!!!


Tack Bernt!!!

Jo det är skoj att exprimentera och lära sig. Det är ju tyvärr lite av en krass verklighet att om allt går rätt vid första försöket så blir man nöjd med sig själv. En förvisso go känsla, men tvingas man fundera ut lösningar på oförutsedda problem så brukar man lära sig en massa och dessutom leder det ofta till helt nya ideer som man troligtvis aldrig fått i förstnämda situationen.


quote:
(Backar upp dig helt vad gäller andra tråden. Nedlåtande kommentarer på andras bekostnad har aldrig impat på mig heller.)



Jag får väl tyvärr vara den första att erkänna att jag är långt ifrån felfri på den punkten. Jag kan väl häva ur mig saker som jag i återblickandets skarpa syn kanske inte är 100% nöjd med. John Broskie är väl som alla andra - inte felfri, men vi har enormt mycket att tacka honom för. Han är en enorm inspirationskälla och hans insatts för att sprida kunskap till alla som gillar att bygga med rör eller trissor är legendarisk. Det är väl bara Pass , David McBean och Danley som är jämförbara i bidrag till gördetsjälv-världen.

Tack Bernt!

Mvh Johannes.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/27 :  14:09:20  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply



Vad som började metodiskt och noggrant urartade till ett kråkbo då kretskortsytan tog slut... Damn!!!

Så kan det gå när man inte tänker igenom det hela från början till slut.

den fungerar inte med endast 15,5 volt över sig. Det behövs mer.. Det börjar flyta 0,7 ampere ström genom Q1 och Q2 (IRFP150) och styr-mosfeten öppnar delvis. Det kommer ljud ur den om man snuddar med fingret på en punkt (ökar på styr-mosfetens bias) men inte nog för att kunna lyssna nått. Man hör att musiken pulserar till i nån halv sekund.

Vad detta säger mig är att troligtvis så löser bruket av en mosfet som styrtransistor, problemet med den stora känsligheten av inställd spänning mellan effektfetarna. den gamla kretsen var väldigt känslig för korrekt inställning.

I kväll kommer Malin hem från Afrika så jag måste tyvärr avveckla mitt elektronik-lab i köket. När Malin är borta har grabbarna fest i hela huset!!!

Det kommer mer.

Mvh Johannes

Edited by - Circlomanen on 2012/09/27 14:12:50
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/09/27 :  17:34:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Afrika! Det var värst.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/27 :  17:40:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Afrika! Det var värst.


Nja.... Så värst kanske det inte är, men vi som får stanna hemma och frysa tycker nog att det är ganska illa.

Idag halvbadade jag i sjön Mjörn.... Jag insåg plötsligt att Afrika kan vara nått så här års.

Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/02/23 :  15:54:30  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Några år senare så spelar denna lilla testförstärkare...



http://youtu.be/YzgrqHxelho

http://youtu.be/4GypkhICuB8

Den får bara 16,5 volt, vilket är för lite. Det är svårt att ställa rätt arbetsspänningar, vilket bidrar till lite mer dist än nöden kräver. Precis som min första Triadtron så är den känslig för att vara rätt inställt. Denna gången är den rejält mycket mindre känslig så min idé med att använda en logic gate Fet som tex IRL510 istället för en bipolär transistor verkar vara sund och fin. Nu skall bootstrappingen bytas till en konstantströmkälla och jag skall dessutom koppla in min 20 volt trafo för lite mer spänning över railen.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/02/26 :  14:38:17  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Idag lirar den så väggarna skakar. Med en gnutta linjäriserande sourcemotstånd på väl valda platser och 25 volt över kretsen så vaknar den lille elektriska djävulen som finns inneboende i all entaktskopplade klass A förstärkare till liv och blåser danslust och "stampa takten" in i musiken. Foten har inte varit stilla på två timmar nu.
Miles Davis, Etta James, Ray Charles och SUB6 har alla hedrat mig med en livespelning i mitt kök. Inget att gnälla på direkt. Den börjar klippa vid 8 volt swing över min MLTL med en Beyma 12P80Nd och 50 Hz sinusvåg. Upp till 7 volt låter det rent och fint och sedan ökar disten påtagligt tills man hör klippningens ilskna surrande.

Närvaro. Rymd. Detaljerad. Attack.

Mmmm....

Synd för er alla att ni inte har Triadtronförstärkare med inneboende musiserande liten djävul...


Edited by - Circlomanen on 2015/02/26 14:41:12
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2015/02/26 :  17:49:14  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag gillar hur trissorna monterats på kylaren...!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2015/02/26 :  18:34:04  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Synd för er alla att ni inte har Triadtronförstärkare med inneboende musiserande liten djävul...


Det kanske hade varit annorlunda om du lagt upp en komponentlista och
en enkel byggbeskrivning *blink, blink*

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/02/26 :  19:10:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Jag gillar hur trissorna monterats på kylaren...!


Glädjen i att bygga står i ett inverterat exponentiellt förhållande till hur permanenet det menas vara. Mer avancerade sätt att montera transistorer än limklämmor sänker Glädje-faktorn med tusentals procent...




quote:
Det kanske hade varit annorlunda om du lagt upp en komponentlista och
en enkel byggbeskrivning *blink, blink*


Även om jag har ideer och älskar "löd-fu" så vill jag inte på nått sätt se mig själv som en guru med färdiga lösningar på elektroniskt välljud.

Om det blir en färdig välspelande två (eller fler) kanalig förstärkare som får positiva omdömmen från yttre icke Circlo influerade människor så kommer jag såklart posta mer detaljer.

Just nu är det dock endast ett kråkbo som trots en - mörk som åska - överhängande risk för eld, brända fetar och högtalare, elshocks behandlad Circlo och allmän undergång av bibliska proportioner, lyckas den faktiskt trolla fram välljud ur de tristaste inspelningar.

Malin (sambo) var mycket imponerad av ljudet, men hade synpunkter på det fysiska utföranadet.

Det kanske blir några kanaler av denna förstärkare inom kort.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2015/02/26 :  20:05:05  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Om det blir en färdig välspelande två (eller fler) kanalig förstärkare som får positiva omdömmen från yttre icke Circlo influerade människor så kommer jag såklart posta mer detaljer.


Förträffligt!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/02/27 :  13:29:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Detta är mycket nära vad jag leker med just nu. Det är ett "work in progress" så allt eventuellt byggande görs på egen risk och efter eget moget övervägande, optimerande och justerande.

Detta är endast ett mycket primitivt test baserat på vad som låg i min skrotlåda och samlade damm.

Den låter verkligen mycket bra. Malin satt igår och lyssnade på Pink Floyd, Whitney Houston, Eva Cassidy mm, och blev väldigt imponerad av att ett kråkbo med lite bakomvarande tankar kunde äga ut ett proffsteg som QSC 1450 och en Mission Cyrus så totalt när det gäller ljudkvalitet. QSCt låter bättre än Mission Cyrus, men båda låter trist, korrekt och livlöst jmf mot Traidtronen.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/02/27 :  13:36:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
http://tubecad.com/2010/04/blog0185.htm

Detta är ännu en rolig idé som jag skulle vilja leka med.

Trevligt med "error correction" genom smart krets istället för att förlita sig på negativ återkoppling som huvudsaklig linjäriserande metod.

Den ser komplicerad ut men med en stunds grubblande så blir det ganska självklart. Det krävs en herrans massa spänning över kretsen och värme i kylflänsen om man vill ha ut ett bra spänningsving.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/02/27 :  14:02:38  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Verkligen kul o läsa om , och att historien fortsatte efter något års uppehåll i samma tråd.
Det är något speciellt med enkla förstärkarkretsar. Ju mindre det är desto mer tillfallande är det i mina öron. Sen har säkert många lösningar jag lyssnat på såsom circlotroner mm massa distorsion o fel i mätningarns, brusar o har sig. Men det det finns liv där. Det är attack o rapphet o en klarhet i bruset o distorsionen. ( jag själv hör inte bruset o den mätbara disten) Sen bygger ingenjörerna på massa korrigerande kretsar för att "snygga" till det o klara olika laster o typer av högtalare mm. o då blir det lätt platt o livlöst. Nää bäst låter plankbygget, det är samtidigt den euforiska biten :-) o det var väl ändå det vi ville åt med våran hobby :-)
Bra jobbat Johannes, fortsätt så :-)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000