HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Är BEYMA CP850ND 16 OHM någonting att ha?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2015/02/26 :  09:33:00  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Hej

Funderar på att skaffa ett par BEYMA CP850ND 16 OHM som jag ev kan få till ett bra pris. Finns det några erfarenheter här på forumet om dessa 2" drivers? Hur långt ner kan man tvinga dem med rätt tratt? Spelar det väl eller bara högt, osv.?


http://www.supersonic.se/product.html/beyma-cp850nd?category_id=20

Tacksam för lite tips.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2015/02/26 :  10:02:43  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Är det köpe-tratt vi pratar om så är det ju där begränsningen ligger, flertalet slutar ladda vid 800Hz, en del erbjuder dock laddning ner till ca 400Hz, i extrema fall även ännu lägre (JBL 2386).

Är det egen-tratt så är det nog mer en fråga om spela högt behovet, dvs effekt, snackar vi hemmalirande med schysst känslighet så är det ju frågan om några watt och vid de effekterna borde man nog kunna tvinga ner en driver som denna neråt 300Hz eller så, trattberoende, om du håller kompressionen nere i tratten så kan man åstadkomma bättre än 3 oktaver i omfång, men lite kompensationskretsar (konding paralellet med resistor i serie med signalen) så kan du minska nivåerna under säg ~5kHz där drivern börjar tappa uppåt.

Om detta i sin tur påverkar livslängden hos direvern låter jag vara osagt, men ju brantare du filtrerar den neråt desto bättre, aktivt 48dB/Oct eller så vid säg 300Hz är ju inte fel med avseende på detta kanske.

Beträffande om den spelar väl eller bara högt svarar jag att kvantitet är kvalitet i sig själv :) skämt åsido, jag vet inte, rent spekulativt skulle jag tro att den gör ett utmärkt jobb även ljudkvalitetsmässigt, Beyma har en del att leva upp till, och gör oftast det också.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2015/02/26 11:40:58
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/02/26 :  11:59:47  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
http://en.audiofanzine.com/tweeter-compression-driver/beyma/CP850-Nd/user_reviews/r.40457.html

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2015/02/26 :  16:27:39  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Tack för infon och tipsen, uppskattas verkligen!


/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/02/26 :  21:37:14  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
4 tums talspole innebär att den inte går hela vägen upp. JBLs drivers med 4 tum talspole börjar bryta upp vid 4 kHz. Du måste ha en supertweeter ovanför.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2015/02/26 21:39:43
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2015/02/26 :  21:48:04  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Ja, det förstås. Jag har också tittat på B&C DE250. Det är bara en 1" driver men går att dela vid ca 800 hz (tror Geddes gör det) men det är ju stor skillnad att dela vid 300 eller 800. En stor DIY tratt och en 2" driver är ju ganska skoj om inte annat. PIX tratt-projekt är ju fantastiskt coolt tycker jag. Även om jag aldrig kan komma i närheten av hans finish vore det kul att prova att bygga något liknande kanske.

/mvhff

Edit: blev tyvärr inga drivers
Tack i alla fall.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2015/02/26 23:12:28
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2015/02/27 :  07:51:07  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
4 tums talspole innebär att den inte går hela vägen upp. JBLs drivers med 4 tum talspole börjar bryta upp vid 4 kHz. Du måste ha en supertweeter ovanför.


Jag är inte så säker på att denna generalisering håller hela vägen, i fallet med JBL så visst, med de är lite av dinosaurier i jämförelse, 2445, 2446 osov. är inte direkt purfärska, men det stämmer att en 4" talspole inte direkt underlättar HF responsen.

Jag är inte så säker på att man behöver kompletera 2" drivers med något längre om man ser till detta exempel eller andra mer moderna drivers, en jag själv är väldans intresserad av är FaitalPro HF204/206, och jag funderar starkt på hur ett par sådana skulle funka i hemma miljö på ett par JBL2386 delade vid ca 300Hz samt kanske med en liten kompensationlänk för att sänka området under säg 6Khz med några dB.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2015/02/27 :  07:53:29  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
2" är ju enbart anslutnings diametern, vilket i praktiken bara är en diameter utmed horn-utvidgningen. Det är därför bättre att prata om membranstorlek och membranvikt.
Mina Radiandrivers har visserligen 2" öppning, men med 3" membran, vilket är en kompromiss mellan de gängse 2" drivers som kör med 4" membran och de 1-1,4" drivers som ofta använder 2" membran

Ett 4"-membran spelar säkert (generaliserat) lägre i frekvens än ett 3", men jag valde ändå att använda detta med ett 200Hz horn, med ambitionen att nå ner till ca 300-350Hz. Mycket beroende på att lyssningsvolym (Vmax) också är en parameter att ta hänsyn till.
Vid moderata lyssningsvolymer kan man välja en lägre LF-delning än vid PA-nivåer.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2015/02/27 07:55:12
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000