HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Basproblem - Problemet löst!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/12/02 :  09:09:49  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Jag har har en ny kabel (Van den Hul - The Thames) mellan stepuptransformatorn och RIAA-steget. Detta medförde en klar förbättring överlag, men jag har fått problem med basen. På skivor med djupare bas blir den blöt, svampig och allt för dominerande.

Då jag har en steupuptransformator är RIAA-steget inställt på 47 kohm. Är det den "optimala" inställningen?
Pickupen är en Denon DL-301 II som vill ha en last på minst 100 ohm. Utgångsimpedansen är 33 ohm. Kabeln har en resistans på 0,3 ohm och en kapacitans på 103 pF.



Edit: För många bokstäver samt även på fel plats

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Edited by - Vox on 2014/12/03 07:16:41

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2014/12/02 :  20:59:26  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Vad är det för step-up ratio på trafon? Man behöver veta det för att kunna räkna ut vad du lastar pickupen med just nu så att säga.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/12/02 :  21:05:29  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Om nu kabeln gjorde den skillnaden är du säker på att det är den du ska ha?
Men visst, du kan nog även ändra lasten på sekundärsidan på transformatorn för att erhålla en bättre last för din Denon.
Vad du behöver göra är förmodligen öka resistansen eller helt enkelt plocka bort last-resistorn från sekundärsidan på trafon.
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/12/02 :  21:11:28  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Jag har nu varit i kontakt med konstruktören av stepuptrafon och enligt honom skall RIAA-steget vara inställt på 47 kohm.

Efter en hel del felsökning och funderande har jag en misstanke om att felorsaken ligger på ett helt annat ställe. Har skickat en fråga till den person som kan svara om så är fallet eller inte.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/12/03 :  07:16:14  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Hittade och åtgärdade problemet sent igår kväll.
Efter att ha ifrågasatt allting i anläggningen, testat att koppla om, byta kablar, ändra VTA, ändra RIAA-inställningar med mera hittade jag problemet.

Vid senaste senaste städningen av musikrummet sköt jag lyssningsfåtöljen bakåt och där blev den kvar. Flyttade fram fåtöljen och basproblemet var bort.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2014/12/03 :  07:43:46  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Och vad var problemet och lösningen ?
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/12/03 :  08:36:05  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hehe Vox!
Så kan det vara ibland, gött att det ordnade sig!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/12/03 :  08:40:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Haha, ja sitter man där basmoden i rummet hamnar så låter det ju därefter.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000