HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Attentatet emot åsiktsfriheten (Charlie Hebdo)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2015/01/07 :  19:09:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message



Jag känner mig väldigt sorgsen idag. Det har skett ett attentat emot en redaktion på en satir-tidning i Paris som får mig att må väldigt dåligt.

Tryck- och åsikts-frihet är en del av att leva i en demokrati. Oavsett vem som låg bakom attentatet så är det riktat emot en av grundpelarna i den demokrati som vi åtnjuter och jag kan inte sitta tyst och titta på.

Jag vill inte starta "ett flammornas krig" med detta inlägg, jag är heller inte ute efter att "peka ut den skyldige!". Jag vill bara på det här viset demonstrera min inställning och att jag fullständigt förkastar de krafter som arbetar emot vår demokrati.

Vi har tryck- och åsikts-friheten inskriven i våra regler här på HiFiForum så, jag står med glädje upp och försvarar den nu när den är under ett så vidrigt angrepp.

Mina tankar går till de som idag fått sätta livet till för vår demokrati och deras anhöriga.

Per Adelsson
Ansvarig utgivare, HiFiForum.nu

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2015/01/07 :  19:56:10  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Det är inte alla av jordens befolkning som är för åsiktsfrihet. För ett par år sedan var det ju en Dansk tidning som var utsatt för att ha publicerat satirteckningar av profeten Muhamed.
Jag håller med dig Pac. Skulle jag här uttrycka vad jag anser i frågan skulle det vara det sista jag kunde skriva här på forumet, pga överträdelser av regelverket.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7360 Posts

Posted - 2015/01/07 :  21:07:59  Show Profile Send FBK a Private Message
Detta är politik och inget annat. Så länge västvärlden agerar som den gör så kommer sådant här tyvärr att hända.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2015/01/07 :  21:18:18  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
+1 FBK

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/01/07 :  21:45:21  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Ingenting rättfärdigar detta och likande dåd, så att skylla på västvärldens handlande blir mest dumt...
/M

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7360 Posts

Posted - 2015/01/07 :  21:52:03  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag anser att alla människor på jorden är lika mycket värda oavsett var de bor eller vilken religion de tillhör och när man ser ut det här perspektivet så väger det inte jämnt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/01/07 :  22:03:23  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Jag anser att alla människor på jorden är lika mycket värda


Hur kan du få ihop detta?

Om Adolf Hitler och en framstående forskare i medicin låg och drunknade bredvid varandra i en vak och du endast hade tid/ork/förmåga att rädda en av dem, - skulle du tveka - baserat på "alla människors lika värde"?
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7360 Posts

Posted - 2015/01/07 :  22:31:06  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag är inte känd för att tycka politiskt korrekt jämnt, men att dra fram Hitler pga. det var var nytt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2015/01/07 :  22:36:13  Show Profile Send Joda a Private Message
Alla människor är lika mycket värda.

Att sen beslut sällan fattas utifrån det är bara sorgligt i mina ögon.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/01/07 :  22:53:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Alla människor borde födas med lika värde, med gör tyvärr inte det.
Vissa förbrukar sitt värde genom sina handlingar.
Tex de som gick in och mördade 11 journalister i Frankrike idag.

Jag anser att de genom sina handlingar har förbrukat sitt värde, och är på de flesta sätt bara en belastning för mänskligheten.
De bör fängslas, inte som ett straff, då ingen vinner på straffandet, utan endast för att skydda dem som försöker göra gott här i världen.

Kan dom ogöra sina handlingar så vinner de såklart tillbaka sitt värde som människor. Men jag tvivlar på att dom kan det.

Människor har ett värde baserat på vad dom bidrar med till vår lilla blåa boll vi alla bor på. De som förstör, rånar, mördar, våldtar osv, har inte samma värde som de som bygger upp, skapar liv, hjälper sina medmänniskor och underlättar livet för varandra.

Jag har svårt för klyschor som "alla människors lika värde", då det faller hårt och platt när klyschan skall tillämpas i verkliga livet.

Fråga offrens anhöriga om de tror på alla människors lika värde idag.
Adolf var bara ett exempel på en känd människa som de flesta inte tycker har samma värde som flertalet andra människor på denna jord.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2015/01/07 :  23:13:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag håller med dig Pac.

http://www.expressen.se/omtalat/tecknarnas-hyllningar-till-kollegorna-som-mordades-av-terroristerna/

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2015/01/07 :  23:18:26  Show Profile Send Joda a Private Message
Människors lika värde är det enda som ställer ett sådant dåd som gjordes ovan som fel.

Allt annat skulle vara subjektivt och därmed rättfärdigat på ett eller annat sätt.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/01/07 :  23:33:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Av samma anledning jag inte omedelbart bränner och/eller krossar alla Volvo V-70, även om jag tycker de är sämre bilar än Audi A4, så kan jag tycka att en kriminell människa har ett lägre värde än en god, kreativ, hjälpsam hederlig människa, utan att vilja döda, misshandla, tortera, skada, skända eller på andra sätt förminska den kriminella.

Hur kan någon hävda att Adolf Hitler, Saddam Hussein, Josef Stalin, Josef Mengele, Augusto Pinochet, Idi Amin mfl är lika mycket värda som tex de som jobbar inom Läkare utan gränser?

Bjuder du regelbundet hem pedofiler, mördare och våldtäktsmän till erat julfirande för att visa solidaritet med kriminella?
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2015/01/08 :  07:30:58  Show Profile Send ninja a Private Message
Jag tycker att detta i Paris är fruktansvärt men inte oväntad! Jag försvarar det inte alls men jag kan i viss mån förstå det. Detta sker nästan dagligen i många andra länder men många (flesta?) vill inte se det och väldigt få reagerar.

Västvärlden med sina handlingar (politik) under många år har "skapat" och även skolat människor som bereda att ta alla medel som finns.

På Circlos lista med: Adolf Hitler, Saddam Hussein, Josef Stalin, Josef Mengele, Augusto Pinochet, Idi Amin skulle jag lägga till många degens västpolitiker för att vara rättvis.

Sen, jag tycker att alla andra liknade dåd som sker av västländerna uppmärksammas inte alls på samma sätt.

Jag blir tröt på polariserad vy på världen. Vi och dom!?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2015/01/08 :  07:53:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2015/01/08 :  08:56:23  Show Profile Send plind a Private Message
http://www.bonton.se/
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2015/01/08 :  09:08:08  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Oj! det finns många tankar kring detta.

Vedervärdig handling på samma sätt som en självmordsbombares angrepp på en marknad i Pakistan, eller en blind bombning av en meningsmotståndare.

Min åsikt är att det är bara en myrattack som gäller dvs att satirteckningar publiceras överallt, på så många ställen att det inte längre går att angripa alla överallt.

Sedan är väl tråden emot våra regler

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2015/01/08 :  09:36:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Sedan är väl tråden emot våra regler
Ja den här tråden är emot våra regler. Men som jag skrev ovan så kan jag inte tiga när grundvalen för HiFiForum's existens, yttrande- och åsikts-friheten, attackeras på ett så vedervärdigt sätt.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2015/01/08 :  09:48:34  Show Profile Send peterh a Private Message
Själv skulle jag aldrig anta en religion där guden måste försvaras av dess anhängare. En kraftfull gud kan själv döda den som häcklar.

Så; ju klenare gud desto mera måste dess anhängare agera vildsint

Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2015/01/08 :  10:26:07  Show Profile Send Joda a Private Message
Circlo. Vad jag tycker om människor är oftast inte baserat på deras värde. Eller hur jag värderar en relation. Eller hur jag värderar en person.
Och jag är glad att min syn på andra människor inte påverkar deras värde.

Med ditt resonemang, vem är det som sitter och räknar? Om det är den som utför något så kan Hitler rättfärdiga sitt. Och om det är offret så är det okej att döda ett spädbarn då det inte kan tycka något.
Eller så kan vi rösta om det, men då har vi rättfärdigat slaveriet.

Utan en objektiv måttstock kan du inte påstå att en läkare skulle göra mer rätt än en mördare.

Men visst. Du får tycka vad du vill. Jag försöker bara förklara hur jag ser på det.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2015/01/08 :  10:27:42  Show Profile Send ninja a Private Message
För att få perspektiv, igår dödades runt 30 människor och över 50 skadades när en bilbomb detonerade utanför en polisskola i Jemens huvudstad Sanaa.
Alltså, samma dag som i Paris och lika dåligt men med fler dödade och skadade men inte så aktuellt eller intressant för många.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2015/01/08 :  11:19:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Enligt DI
quote:
Flera moskéer i Frankrike har attackerats sedan attentatet mot satirtidningen Charlie Hebdo, uppger tjänstemän enligt nyhetsbyrån AFP.
Det här är fruktansvärt.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/01/08 :  11:50:37  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Det säger ganska mycket om den mentala prestandan hos mördarna. Kan inte besvara humor med nått mer konstruktivt än automateld och överlagt mord.

Det får bråkande arga och hungriga dagisbarn att framstå som en skock Nobelfredspristagare i jämförelse.

Joda:

Det är såklart aldrig ok att döda nån annan (möjligtvis är det den handlingen som skapar minst ont i förhållande till gott om det sker som absolut sista utväg i en extrem situation).

Jag vill inte rangordna människor efter nått system eller ordning. Jag vill inte att kriminella eller på andra sätt "mindre värda" skall diskrimineras. Vissa människor förbrukar sitt mänskliga värde genom att begå omänskliga handlingar. De bör isoleras från resten av befolkningen i syfte att skydda resten av befolkningen.

Tycker du Joda att Josef Fritz http://sv.wikipedia.org/wiki/Fritzlfallet har samma mänskliga värde som tex Astrid Lindgren? Skulle du överväga att rädda honom istället för Astrid Lindgren (om hon nu levde idag) i vak-exemplet ovan? Vet inte hur man kan bygga en etik på en grund av att likställa massmördare och pedofiler med människor som hjälper till att bygga upp och göra bättre denna värld?!?
Vill inte tjafsa mer om detta i denna tråden, men jag tycker det är synnerligen osmakligt att hävda att mördarna i Frankrike har samma värde som alla andra. Begår man destruktiva handlingar så förbrukar man sitt mänskliga värde i samma mängd. Vet inte vad som är så konstigt med det.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2015/01/08 :  12:59:59  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Vet inte vad som är så konstigt med det.

Det blir konstigt i den kontexten att: roten till problemet är att vi sätter olika värde på människor. Och för att straffa dem som sätter olika värde på människor säger vi att de inte är lika mycket värda.

Att lämna lika-värde-konceptet slutar mycket illa.




Jag håller med Pac till 100% men föreslår att tråden låses.

/Michael
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/01/08 :  13:41:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Att lämna lika-värde-konceptet slutar mycket illa.
Ja, se som det gick i Paris.

Jag tycker Circlos resonemang har klara poänger, eftersom det inte förespråkar bestraffning. Men det hjälper kanske inte trådämnet framåt egentligen. Det fruktansvärda som hände i Paris igår är en tragedi, liksom liknande saker som händer på andra håll i världen. Man kan känna sig maktlös men jag tror man får försöka dra sitt strå till stacken genom att göra något positivt i sin närhet, allt efter egen förmåga.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2015/01/08 13:43:39
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2015/01/08 :  14:57:41  Show Profile Send ninja a Private Message
quote:
... men jag tycker det är synnerligen osmakligt att hävda att mördarna i Frankrike har samma värde som alla andra. Begår man destruktiva handlingar så förbrukar man sitt mänskliga värde i samma mängd. Vet inte vad som är så konstigt med det.


Jag tycker att du vrider det som är skrivet missar poäng, ingen säger att mördarna är lika värda dock dom som är dödade!
Det är ingen skillnad mellan Franska journalister och skolelever från Jemen, åtminstone för mig.

Jag tycker att det är alltid oproportionerlig mycket mer fokus när folk bli dödade i västvärlden men ignoreras och negligeras när mycket värre grejer händer på "andra sidan".
Destruktiva handlingar är orsaken varför extremismen föds och växer. Västvärlden är inte känd som "snällvärlden" om man frågar dom som är utanför "muren".

Sen, att välja ett tidning som är en av få som ser alla lika är annan femma.


Edited by - ninja on 2015/01/08 15:00:15
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000