HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Bygga tvåvägare med 15tumsbas och trac trix horn
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/02/16 :  08:54:37  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
quote:
Måste säga att dom där AE elementen har förbluffande hög känslighet trotts att de har så stort Xmax och lågt fs.



Enligt databladen har de en hög och fin känslighet, enligt Hornresp så är de ganska tröga - som förväntat av det svaga magnetsystemet.

Pga den väldigt låga Fs så får de en lite bättre verkningsgrad under 28 Hz än tex 15TNW100, men resten av omfånget uppåt från 28 Hz så har de en påtagligt lägre verkningsgrad.

Med tanke på energifördelningen i musik så skulle jag inte prioritera bort attack, renhet och spelglädje för vad som enbart händer under 28 Hz.

Tur för AE att smaken är som baken...



Så går det ibland när man är trött och blandar ihop datablad.

TD15H ser jättefina ut. Jag satt och tittade med förskräckelse på DIPOLE-15.

Mvh Johannes

Edited by - Circlomanen on 2015/02/16 09:39:33
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2015/04/22 :  01:28:02  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Jaha... hur går det Patrik?
Pappaledeig som jag är får jag väl a tillfället i akt att styra kosan söderöver och ta med.... öööhhh kameran! ;-)

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2015/08/23 :  21:37:28  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
Jösses, jag glömde att jag startade denna tråden :) Har spenderat den mesta tiden under sommaren med cykling men nunärmjag igång igen. Jag började undersöka olika compression drivers och kom fram till att Radian 745 PB passar riktigt bra. Den har samma exitvinkel som mitt Trac Trix horns input vinkel så den passar perfekt. Dessutom väger de 6kg styck :) Beställde dem idag. Nu är frågan om jag skall göra dem aktiva eller passiva. Självklart har jag tillgång till förstärkare men jag vill inte behöva bygga fyra st av ny moduler för att testlyssna dem. Att dela passivt vid 800 Hz är ju inte så dyrt heller.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2015/08/24 :  06:45:18  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Vad har Radian 745Pb för exitvinkel?

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/08/24 :  18:25:10  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Pabo: var beställde du dom?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2015/08/24 :  20:55:10  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
De har 2,4 grader och exakt det mätte jag upp mitt horn till. Jag köpte dem på eBay men de finns också på usspeaker.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/08/24 :  22:55:07  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Du vet att du kan få berylliummembran till dom?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2015/08/25 :  10:43:54  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
more10 Ja, men det kostar ju väääldigt mycket mer. Dock så kan man uppgradera/byta membran senare om man vill. Många menar att alu låter behagligare i dessa Radian och jag har inte sett mätningar. Radian själva rekommenderade att jag startar med alu och uppgraderar senare om jag har en hög pengar över :)

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2015/09/24 :  22:44:28  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Grattis till en bra cykelsäsong! Hör av mig när jag är på väg ner för provlyssning.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.32 sekunder. Snitz Forums 2000