HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Grus fyllt av bus
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/25 :  20:04:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Martinsson här på forumet ringde mig en dag för några veckor sedan och ville bygga en liten entaktskopplad klass-A förstärkare med mer spelglädje än ett punkband kan uppbåda på sitt livs bästa spelning. Vi har ägnat otaliga dagar åt att bena upp önskade egen(heter)skaper, önskad vågformsförändring mm. Ganska snabbt började vi skönja ett mönster som till viss del även återfinns i THAM-serien, där spelglädje, attack, och en mer markerad takt är prioriterat över tonal balans, absolut distortionsfrihet och andra typiska "revisor"-egenskaper. "Vill man inte dansa naken på bordet och yvigt lira luftgitarr så vad spelar det andra för roll?!" är lite av grundtanken för detta bygge.

Det finns en del konkreta val som tillsammans styr förstärkarens karaktär till det vi har önskat oss.

Enkelt uppspaltat är de:

# Triodkurva (för mycket är roligare än för lite).
# Absolut frihet från global självrannsakan återkoppling, (vem f_n törs dansa om man är neurotiskt rädd för att göra minsta misstag).
# Entaktskopplad (försök få 2 bråkande allt för olika barn att samarbeta med precision och hög hastighet....)
# Enkelhet (det är onödigt med onödig komplexitet)


Det kommer mer.

Edited by - Circlomanen on 2015/03/25 20:55:47

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/25 :  20:32:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Triodkurva är eftertraktat, men vart får man tag på en sådan utanför de glödande triodernas sälla marker?

Nelson Pass har sina SITar å även då de är varje lödkolvssvängande diy-nörds våta dröm så är de minst sagt svåra att få tag på.

Lovoltech tillverkade sina små effekt-Jfetar, men tyvärr inte längre.
Sony tillverkade SITar i kisel på 70talet, men de är allt svårare att få tag på idag, och dyra som skam om man väl hittar några.


Här kommer International Rectifier till vår hjälp på ett något oväntat sätt. Vissa av deras små "låg-voltiga" logic gate switch fetar har en mer eller mindre markerad triodkurva runt 8 - 15 volt (Vds) och någon till ganska många ampere.

Vi föll för en liten ganska billig 30-volts fet som heter nått så sexigt och poetiskt som IRLB3813PBF. De kommer i TO-220 kapsel och finns på Elfa för endast 22,50 plus moms.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=71-023-80&toc=19199

Tittar man i databladet så ser man en tydlig triodkaraktär nere runt 8 - 15 volt.
Man ser oxå lätt att kurvan har en trend från en mer mättad pentodkurva vid mer ström för att övergå och få mer och mer triodkurva vid allt lägre strömmar. Utan att mäta på den så är jag ganska säker på att kurvan har en än mer triod-aktig karaktär vid 1 ampere än vid 10 ampere.



Som kurvan visar så är den kanske inte den mest linjära feten i Elfas sortiment, men den har all potential att få musiken att svänga som aldrig grus gjort förr (å gud nåde mig så den får musiken att svänga sen då!!! ).

Edited by - Circlomanen on 2015/03/25 20:38:06
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/25 :  20:40:30  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


12 st sådana små gynnare dök upp med posten idag...

Edited by - Circlomanen on 2015/03/25 20:56:05
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2015/03/25 :  21:12:27  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Detta är ett galet litet projekt på många sätt, jag blev lite biten av Johannes ideér, tankar och erfarenheter runt triadtronstärkare och fann enkelheten i dessa som något mkt tilltalande.

Efter att på Johannes inrådan försökt greppa vad allt detta innebär, mestadels genom Pass publikationer, men även med stor hjälp och ett ännu större tålamod från Johannes, då började det lossna lite.

Jag ställe frågan - hur enkelt kan man göra detta ? och johannes mötte upp med något jag kände jag ville prova, det var så enkelt att tom. Ray Charles och Stevie Wonder borde kunna löda ihop den, tillsammans, sammtidigt, i frifall, vilket om än med vissa tvivel borde innebära att även jag skulle kunna göra det under bästa tänkbara förutsättningar.

Efter lite bollande fram och tillbaka ser det nu ut såhär :



Detta är Johannes konstruktion, jag har inte erfarenheten eller kunskapen som krävs för att klura ihop nått sånt här, än mindre balansera det hela och hitta rätt i komponentdjungeln, än, men jag hoppas på att lära mig en del i processen.

Detta känns som ett enkelt och trevligt projekt att börja min eventuella bana ner i DIY stärkarträsket med :)

Mitt primitiva försök till krestschema :



Totalt 22 komponenter varav 12 i nätdelen :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2015/03/25 21:15:26
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/25 :  21:34:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Om nu Martinsson blivit biten av mina ideer så har jag såklart lånat tungt av Nelson Pass. Mannen som så många av oss lödkolvsdansare blivit inspirerade och influerade av.

Det finns en massa sätt man kan "förbättra" denna förstärkares mätmässiga prestanda genom exponentiell tillväxt av komponenter och open loop gain med tillhörande global återoppling, kaskodade steg, konstantströmskällor, högre ström, mer spänning, bättre komponenter osv, etc, mm in absurdum, men jag lutar mig gott tillbaka i soffan och låter Charles Mingus själv yttra sig i frågan:




Edited by - Circlomanen on 2015/03/25 21:36:33
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2015/03/25 :  21:44:49  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Vis av erfarenhet från att ha byggt ganska precis samma koppling själv känner jag mig tvingad att inflika att nätdelen kanske inte kan göras fullt så enkel.
Dels är det svårt att få en sån här koppling helt fri från brum på utgången om man inte har en väldigt välfiltrerad matningsspänning, dels kommer det att smälla duktigt i högtalarna varje gång man slår på förstärkaren när det inte finns någon mjukstart.
...fast i det här fallet smäller det nog bara en gång, jag ser ingen kopplingskonding på utgången


Edit: Glöm det där med utgångskondingen, ögonen är det första man blir blind på (även om det finns skäl till att använda standardiserade symboler för komponenter, att använda resistorsymboler för kondingar kanske är en lokal företeelse längs västkusten?:D )

Menar alltså inte att lägga en blöt filt av pessimism över ett roligt projekt utan försöker bara dela med mig av kunskaper jag tillskansade mig då jag höll på med precis samma kopplingar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2015/03/25 21:47:34
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2015/03/25 :  21:52:23  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Kan förresten nämna en reflektion till från mina experiment med resistorkopplade entaktare: De låter *mycket* bättre om man kör med kaskodade trissor.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2015/03/25 :  21:56:16  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Kul projekt!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/25 :  21:58:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det är en korrekt iaktagelse Fuling. De är känsliga för störningar pga den totala avsaknaden av global återkoppling och den passiva drain-lasten. En konstantströmskälla skulle filterera bort massor av brum och brus, men detta är en studie i enkelhet lika mycket som det är en fälla som skall få Martinsson att falla handlöst ned i diy-förstärkar-träsket.

Jag har 2 st 4700 uF kondingar och en kapacitansmultiplikator med en TIP141 och 1000 uF, som nätdel till min ena kanal idag, och jag hör trafon mekaniskt i lådan. Lägger jag örat några cm från baskonen så kan jag höra ett mycket svagt brum från min BIB.

Jag tror (och hoppas) att 2 st 15000 uF med 1,0 ohm mellan skall räcka till en kanal. Räcker inte det så går det att antingen öka motståndet en aning (och offra spänning) eller byta motstånden till två st luftlindade 5 mH (eller mer) spolar. CLC filter brukar ta död på mycket brum och brus, för några få hundralappar.
Jag hör ett litet "pop" i högtalaren när jag slår på förstärkaren. Tror inte det blir så väldans massa värre med tanke på de ganska stora kondingarna och 1,0 ohms motståndet.


Mvh Johannes

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2015/03/25 :  22:03:23  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
En eller ett par rejäla drosslar funkar bra i nätdelen, väldigt mycket effektivare än motstånd. Luftlindade funkar men järnkärna med luftgap funkar...mer:D

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2015/03/26 :  06:00:13  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Detta handlar inte om att skapa den bästa mest välmätande förstärkaren helt fri från distortion, det handlar om att förenkla och skapa något som är lite annorlunda med syfte att lära sig hur det funkar, med sina 10 komponenter per kanal borde där ju finnas förbättringspotential, och det kanske kommer, men för stunden känns det tilltalande med enkelheten, enkelheten är en stor del av grejjen, och jag ska ju lyssna på den, inte mäta på den :)

Därtill känndes det lockande att försöka få ihop något som inte finns att köpa vanligtvis, tack Johannes, än så länge är detta en pappersprodukt, men det börjar så smått anta formen en riktig liten förstärkare i CAD'en, där man enklare ser hur den ska packas och kopplas.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/26 :  06:35:34  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Angående kaskodade transistorer så har jag länkat till Nelson Pass artikel flera gånger i våra mail-diskussioner.

http://www.firstwatt.com/pdf/art_cas_amp.pdf

Jag gillar speciellt texten:

quote:
ecause voltage-induced nonlinearities take the form of "compressive" intermodulation, it was not surprising to discover the sonic effects of utilizing cascode operation throughout a power amplifying system corresponded to an impression of a dynamic range capability considerably beyond what the rated power would suggest. This effect is pronounced at high transient levels and imparts a sense of effortlessness in the reproduction of demanding material


Jag har själv testat kaskodade enkla klass A steg ett flertal gånger, och kan inte annat än att hålla med. Det låter rejält mycket bättre på ett flertal sätt. Martinsson har kategoriskt vägrat alla "finesser" och på goda grunder. Enkelheten kan ge sämre mätdata, men det ljudsliga resultatet av dessa mätdata är dock inte alls lika störande som man kan tro. Återigen har Nelson Pass skrivit en hel del mycket manyttigt om detta:
http://www.firstwatt.com/pdf/art_dist_fdbk.pdf

Dessa små IRLB3813 behöver kaskod för att hålla nere spänningsvariationerna över D-S. De är mer glada och busiga än en uppspelt hundvalp. Lite som att dela ut Redbull och koffeintabletter på ett redan brötigt barnkalas.

Det finns dock några tankar bakom den högre distortionen som har med vågformsförändringen att göra. 2% THD kan vara så olika, helt beroende på vad det är för mekanism som skapar den. I ett pushpull klass B steg skulle 2% övergångsdist vara horribel att lyssna på. Lika njutbart som en vinkelslip på en stor frihängande stålskiva vid frukostbordet en tidig måndag morgon.
Om distortionen är skapad av en transistor med en triodkurva så händer det spännande saker. Det finns faktiskt verkliga anledningar till att det fortfarande säljs entaktskopplade triodförstärkare trots högt pris, låg uteffekt och hög distortion, och det är inte för att folk vill ha nån form av distortionsbaserad "lyster" eller loudness-effekt.

Det kommer mer efter frukost.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/26 :  07:40:47  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
If you are interested in adjusting the harmonic structure in this amplifier, there is a nice easy
place where you can do it. I have added low value power resistors (R13 and R14) in series
with the Source pins of the output transistors. Typical values for these would be 0.025 ohm to
0.1 ohm. If you leave R13 at 0 ohms and put 0.05 ohms for R14, you will find yourself with a
positive-phase second harmonic. By this I mean there will be expansion as the wave goes
positive and compression as the wave goes negative. If you have a negative-phase second
harmonic, you could use this approach to null it out. If you leave R14 at 0 ohms but set R13
at a small value, you do the opposite, either creating a negative-phase second harmonic or
nulling an existing positive-phase second harmonic.
The two phases of second harmonic do sound different, in fact the most consistent
observation people have reported is that positive-phase has a little more projection to it, that
it's a little more in-your-face and immediate. Negative phase tends to add more depth


Detta är vad Nelson Pass skriver om önskad vågformsförändring i sin artikel om Pass F6. Om man har dist så kan man lika gärna göra så att disten är av en önskad karaktär.

Alla steg i en ljudreproduktionskedja har dist, och i 99% av fallen är den disten komprimerande, dvs den vill runda av signalen. Nästan alla transistorer har en pentodkurva, vare sig de sitter i en IC-krets eller i utgångssteget på en dyr förstärkare. Högtalare är dynamik-kompressorer då upphängningarna håller mot hårdare och hårdare destå större rörelse konen skall göra.

Det enda som bryter mot denna kedja av komprimerande distortion är trioder eller kisel med triodkurva.
Tanken är att denna dynamik-expanderande dist som triodkurvan ger till viss del kommer att kompensera för de andra stegens dynamik-komprimerande karaktär. Den ger en betydligt mer organisk lättflytande spelglad karaktär än alla "perfekta" förstärkare med massor av återkoppling, minimalt med distortion och perfekta mätdata. Hur mycket återkoppling man än vräker på med i en vanlig förstärkare så kommer det lilla kvarvarande felet alltid vara av en komprimerande och utslätande karaktär, så länge man inte bygger in denna "dist" i nått steg.

I rimliga mängder och med rätt arbetspunkt kan man allså till viss del korrigera för tex högtalarnas fel i förväg. Det är inte perfekt på något sätt, men det låter trots allt så mycket bättre än tungt återkopplade grus-förstärkare med sin pentodkaraktär.

När det gäller människor så föredrar jag att umgås med den som hellre gör för mycket, för yvigt och med massor av entusiasm än den sakliga,strama och "blodfattiga" revisorn som i sin rädsla att göra ett fel hellre gör ingenting än bjuder lite på sig själv.
Jag vill att min mat skall vara het och välkryddad, vinet skall ha en karaktär, mina kompisar skall vara roliga, påhittiga och kreativa, precis som min förstärkare i sin iver att få "kasta loss" gärna får ha några procent dist, bara den svänger så att musiken flödar.

Om glaset nu måste vara till hälften fyllt, så skall det åtmindstånde inte vara halvtomt.

Edited by - Circlomanen on 2015/03/26 08:36:12
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2015/03/26 :  07:54:19  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Kul tråd när ni beskriver varför ni gör vissa vägval

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/03/26 :  08:52:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Roligt projekt!!!

quote:
Lovoltech tillverkade sina små effekt-Jfetar, men tyvärr inte längre.

Jag har ett bra gäng matchade sådana ifall intresse finns.

CLC i nätdelen tycker jag också är att föredra.

Sen gillar jag drossel som anodlast, mer spelglädje (?), mindre värmeförlust.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/26 :  09:05:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Sen gillar jag drossel som anodlast, mer spelglädje (?), mindre värmeförlust


Det har jag oxå lekt med, och håller med fullt ut. Låter bättre trots sämre mät (mer dist i basen tex). Om de skall tåla några ampere konstant ström så blir de ganska massiva. Detta skall vara ett enkelt nybörjarprojekt och en lättbyggt fälla. Lite som en burk med kors-skuret lock och svagt inböjda flikar, där Martinsson gärna stoppar ned sitt finger efter godiset, men flikarna skär in hårt och elakt när han försöker dra ut fingret igen.

Lova att inte berätta för Martinsson, men min sluga illistiga plan är att det skall låta bra nog för honom att inte vilja ha nått annat när han väl hört den spela, men ha defekter nog för att han skall vilja djupdyka i några fåtal "finesser" som kan öka både mät och ljudkvalitet påtagligt (modulerad kaskod, konstantströmskälla osv).

Återigen måste jag citera Nelson Pass i denna frågan:

quote:
I wanted an amplifier easy enough to lure unsuspecting audiophiles away from blind consumerism and down the slippery slopes of DIY obsession.


http://www.diyaudio.com/forums/diyaudio-com-articles/160464-de-lite-amplifier.html

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/26 :  09:54:17  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
För några veckor sedan när vi påbörjade diskussionerna så kände jag att jag behövde en liten verklighets-check så jag inte rekomenderar nått som inte kan leverera.

Jag hade div gamla förstärkarbyggen i olika stadier av moraliskt och/eller mekaniskt förfall, så det var en smal sak att slita ut förstärkarkretsen från lådan, klämma fast en IRFP150 (vad jag hade liggandes) med hjälp av en limklämma och point to point löda på det övriga fåtalet komponenter. Jag ställde in arbetspunkten och kopplade in min telefon som signalkälla (Spotify). Jag blev väldigt positivt överaskad då jag inte riktigt förväntade mig denna nivån av välljud från nått så enkelt. Jag hade gärna haft en konstantströmskälla eller induktans som drain-load. En extra transistor kaskodad och lite mer bells and whistles för att krama ur mer mätmässig prestanda.
Jag har suttit och spisat skivor som aldrig förr i ca 3 veckor nu, och mitt musik-intresse har vuxit påtagligt.

Jmf med Triadtronen som satt i lådan innan så spelar den enkla återkopplingsfria Zen-förstärkaren med ett annat lugn. Lite mer tillbakalutad allmän spelstil och lite hårdare diskant - troligtvis pga den högre distortionen.
Triadtronen har betydligt mer aggresiv spelstil, utan att på något sätt låta vass eller hård. Bara mer på och drivande, vilket jag skyller den hårt drivande övre transistorn i kretsen för (jmf med Nelson Pass om F6). Triadtronen får samma expanderade vågform om man balanserar den med lägre sourcemotstånd under övre feten än den undre feten (enligt LTSpice).

Igår när jag fick hem våra IRLB3813 så kunde jag såklart inte hålla mig från att byta ut den gamla IRFP150 till en IRLB3813 så fort som möjligt. Resultatet överaskade mig verkligen, då jag inte trodde att triodkurvan skulle göra en så stor skillnad. Det låter inte som samma förstärkare på något sätt. Där den gamla IRFP delen gav en tillbakalutad och lugn karaktär där musiken låter lite lagom avmätt presenterad så ger denna transitorn en riktigt busig och levande karaktär. Helt plötsligt var triadtronens driv och nerv tillbaka med 200% extra krydda. Musiken trycks upp i ansiktet på mig. Förstärkaren tycks säga "LYSSNA PÅ DETTA NU" med en myndig stämma van att bli åtlydd. Den greppar tag i allt som sker i musiken med kraft. Basen har fått en helt annan tyngd åt klangkroppar och anslag. Trummor är fysiska - nått som inte direkt saknas från början med en stor BIB i hörnet. Jag tror att den kan leda till en viss lyssningströtthet i det mycket enkla utförandet den har nu. Triodkurvan gör så mycket större skillnad än jag kunde tro. Trodde såklart att olika transistorer kan ge olika karaktär i en enkel krets utan global återkoppling, men denna skillnaden är oväntat stor...

Med 120 ohms källimpedans och 300 ohm gatemotstånd så är diskanten såklart väl hård som det är nu. Jag har 1,0 ohm sourcemotstånd, vilket lugnar ner Ciss negativa inverkan på diskanten påtagligt. Om jag bryggar över sourcemotståndet med en liten kabel så låter det förfärligt hårt och vasst. Skulle tro att THD skjuter i höjden med denna transistor. 50% THD är en försiktig gissning, då det låter som en distbox till en gitarr utan sourcemotståndet.

Detta är både väldigt roligt och lärorikt. Man får en intuitiv känsla för vad som fungerar bra eller dåligt. De besluten jag tagit baserat på mina faktiska experiment har efteråt visat sig ge just de önskade resultaten i LTSpice.

Tack FForsman, Bernt, Fuling och Pix för vänliga ord.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2015/03/26 :  11:21:00  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
För min del så handlar detta väldigt mkt om att lära sig nya saker, jag har varit inne på detta med att DIY'a slutsteg förut men alltid backat i åsynen av komplexiteten man ofta ser hos den vanligast förekommande konstruktionsprincipen, nämligen spänningsdrivande klass A/B steg med återkoppling, det hela lossande lite i sammband med att jag fick se Susan Parkers Zeus, så enkel, detta kan jag greppa på något plan.

Därefter kom den där Johannes farande med sina triadtronkretsar, återigen, enkelt nog att greppa, åtminsotne på ytan, och här någonstans började mitt intresse verkligen ta fart, efter att sedan blivit mer eller mindre mailtrakaserad med pass pubblikationer så bestämde jag mig för att göra ett försök att beskriva vad jag skulle vilja ge mig på första gången ut.

Så här gick det lite kort till i grova drag :

A: Du det där där med strömdrivning och avsaknad av global återkoppling...

J: Här är en enkel triadtron, bygg denna vettja (visar kretsschemat för steget), bygg en sådan!

A: Ser trevligt ut, men behöver vi inte en sånd där, vad heter det nu igen... nätdel också?

J: Det kan vara bra här är en principiell skiss (visar ett foto av en handritad skiss)

A: Trevligt, jag tror jag förstår, en såndär rund sak, en liten klump, några kondinar och motstånd, men vad gör en trasistor där?

J: Det är en del i något som heter kapacitansmultiplikator.

A: kapafluxmator?? kapasiflänsinator??? vafa... svårt, behöver man verkligen en sådan, kan vi förenkla det lite ?

J: Vi kan ju gå på en klassisk modell iofs, ser ut såhär (visar ytterliggare en kladd)

A: Tack, den gillar jag, kända komponenter rakt igenom, det här begriper jag, den kör vi på.

J: Ok, det är inte lika bra men visst.

A: Du, är det inte fruktansvärt många komponenter i steget? alldeles för komplicerat, kan vi göra något åt det?

J: jo... alltså... visst kan man det men...

A: Vad jag menar är, vad är det absolut enklaste tänkbara, så få komponenter som möjligt, det absoluta minimumet.

J: Detta är så enkelt det kan bli (visar ungefär nuvarande utformning av kretsen)

A: Bingo! där satt den, detta begriper tom. jag, tackar!

J: Jo fast här finns ju vissa brister som...

A: Lalalalala (håller för öronen och skrattar)

J: Sen har vi ju det här med triodkurva.

A: Triodkurva?

J: *förklarar detta*

A: Det vill vi verkligen ha, distortion är ju bara ett problem om den är destruktiv :)

... och här är vi nu, den enkalste tänkbara lösningen som kan uppbringas utan att använda sig av depletionmode fetar och svindyra transformatorer.

Förhoppningsvis tar detta fysisk form, hoppas på att kunna lägga en beställning inom kort, beskrivningen av ljudet lockar verkligen!

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2015/03/26 11:21:46
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/03/26 :  12:08:43  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Hejjar på!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2015/03/26 :  17:45:29  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Tackar för tråden.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2015/03/26 :  20:17:55  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Det här verkar bli kul.....

Kan passa mig.

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2015/03/26 :  21:43:23  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag kan helt klart sympatisera med tanken på att hålla det så enkelt som möjligt, tjatet om kaskodkoppling baserades bara på mina (gamla) upplevelser om att det ljudmässigt var värt den ökade komplexiteten.
Bör dock nämnas att jag mest lekte runt med de Fet:ar jag råkade ha hemma, vissa var usla och andra var mindre usla i rollen som enstegsförstärkare.
Gör man sig besväret att välja rätt trissa och sen driver den från en (mycket) lågimpedant källa så kan det nog gå rätt bra ändå.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2015/03/27 :  05:58:58  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
På tal om det, utvecklingsjobbet fortsätter fortfarande, Johannes upplyste mig igår om att vi bör se över det kyflänsmonterade 100W sourcemotståndet, nu listat som 60-602-30, 0,5 Ohm, detta bör kanske höjjas lite och 1 Ohm borde nog funka rätt bra, detta enligt Johannes som under gårdagen testade runt lite med detta.

Vi diskuterade även att köra en CLC istället för en CRC konfiguration i nätdelen, något som togs upp lite tidigare i tråden, men efter att ha kollat på prislistan så kör vi som det ritat i första läget, det som är så trevligt med detta, och som utan tvivel varit Johannes lömska plan hela tiden, är att få upp mina ögon för de förbättringsmöjligheter som finns i denn enkla platform genom att helt sonika prova lite olika kvalitetsnivåer på på de få ingende komponenter som antingen huserar direkt i signalkedjan (väldigt få) eller genom att förbättra filtrering i nätdel etc.

Når man väll byggt det hela blir det relativt enkelt att byta och prova sig fram till vilka förändringar i detta avseende som gör skillnad och hur denna skillnad ter sig, i första steget vill jag försöka utan att lägga till fler komponenter, med tiden kan man kanske förädla det hela rejält utan att för den delen öka komplexiteten.

En sak som varit uppe är att lägga en mindre och finare konding, säg 2,2uF paralellet med utgångskondingen på 10.000uF för att få lite bättre diskant, detta ligger dock i framtiden och kommer provas så småningom, liksom gissar jag, en del annat.

Jag har nu ritat om det hela i CATIA och dragit om lite kablar i syfte att kunna ritentera om ingångskondingarna samt de tillhörande avblödningsresistorerna till jord.

Att cadda upp konstruktionen med proportinella komponenter (inklusive kontakter och kylfänsar) samt koppla samman dem och packa det hela i 3D är mkt lärorikt, en form av virituell byggnation kan man säga, jag kommer lägga upp lite bilder på resultatet under helgens senare hälft.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2015/03/27 07:31:58
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2015/03/27 :  07:36:29  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Med 15 Ohms utgångsimpedans, hur kommer denna förstärkare påverka filter i högtalare och hur bra kommer den kunna driva traditionella högtalare avsedda för rent spänningsdrivande förstärkare är något jag grunnat på en del, när det kommer till strömdrivande, eller rättare sagt mer strömdrivande steg som i detta fallet så kommer ju mkt att vändas upp och ner på, paralellfilter är att föredra tex. mkt intressant och ännu mer lärorikt.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/27 :  07:40:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Japp. Som Martinsson sade så lödde jag ihop en kanal till igår. Denna gången med 0,75 ohm sourcemotstånd. Resultatet var inte vidare positivt. Den låter betydligt mer grynigt och skarpt. Jag skulle tro att distorsionen har ökat påtagligt. Min slutsats av det är att denna roliga men ack så busiga transistor behöver en fast hand som håller den lugn och väluppfostrad. Jag har från början fått intrycket att denna transistor är en synnerligen busig liten hundvalp, och det verkar stämma ännu bättre nu när jag testat den med mindre lokal återkoppling (sourcemotstånd). Den blir bara brötigare och stökigare, men inte ett dugg roligare för det.

Med en påtaglig triodkurva och ingen global återkopplingsslinga som håller saker och ting lugna och fina, så får man såklart anstränga sig mer för att få förstärkaren att bete sig väl. Dessa transistorer är helt annorlunda mot de jag lekt med tidigare. Jag skulle tro att man kan gå upp till 2,2 ohm sourcemotstånd utan problem. Troligtvis så lugnar det ner förstärkaren ännu mer och återför en del klassiska hifivärderingar som en len diskant, ett mer återhållet ljud med mer detaljer och nyanseringar. Med 1,0 ohm sourcemotstånd så är den fortfarande en riktig buse på alla sätt. Målet är spelglädje och en levande karaktär. Vill man ha ett slätt och trist ljud så finns det att köpa i snygga lådor på en väldans massa hifiaffärer (menar inte att all konsumenthifi är slät och trist. Denna förstärkaren skulle aldrig bli en konsumentprodukt då den har allt för mycket personlighet för att hamna på butikshyllor).

Man skulle kunna sätta ett vridomställare med fler lägen på fronten och ha olika sourcemotstånd för olika musik. Skall man lyssna på Skinny Puppy eller Meshuggah på hög volym så kan man ha ett 1,0 ohm sourcemotstånd för maximalt driv och aggressivitet. skall man lyssna på mer finstämnd musik eller bara prioriterar renhet och en silkeslen återgivning så ökar man på sourcemotståndet till 1,2 - 2.0 ohm eller så.

Idag skall jag löda in 0,5 ohm mer sourcemotstånd för att se hur det fungerar. Det blir då 1,25 ohm, vilket är ganska mycket. Det kommer stjäla en del uteffekt, men det kan inte hjälpas.
Med min effektiva BIB så behövs sällan mer än nån watt ändå.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2015/03/27 :  08:18:37  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Man skulle kunna sätta ett vridomställare med fler lägen på fronten och ha olika sourcemotstånd för olika musik. Skall man lyssna på Skinny Puppy eller Meshuggah på hög volym så kan man ha ett 1,0 ohm sourcemotstånd för maximalt driv och aggressivitet. skall man lyssna på mer finstämnd musik eller bara prioriterar renhet och en silkeslen återgivning så ökar man på sourcemotståndet till 1,2 - 2.0 ohm eller så.

Jag hade precis samma tanke efter gårdagens samtal!

Jag såg två lägen framför mig, första läget (1 Ohm) med en bild på en elgitarr, läge två (1,5 Ohm) med en bild på en fiol, alternativt 1-lemmy, 2-jane austin, 1-en dunk, 2-ett glas vin, 1-Turbosound 2-Sonus Faber ja det går att utveckla det där :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2015/03/27 08:19:25
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000