HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sälja samling utan skambud, går det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2015/05/17 :  12:55:02  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Jag har ca 425 cd-skivor varav några är samlarex, en del är "svåra" och en del är ren skit. Har lagt in de flesta på discogs och nu finns inte alla skivor med där med ett pris på sig men enligt Discogs bör jag kunna få ett medelpris på 21600:- plus listade skivor om jag sålde alla på ett ögonblick. Skulle mina skivor vara i excellent skick skulle jag kunna få så mycket som 37100:-.
Teoretiskt.

Nån som känner till om det finns nån handlare som köper hela samlingar och där man kan få något i närheten av ett korrekt pris, minus säljarens vinstprocent såklart.

Min upplevelse är att man får skambud av handlare som sedan lägger på rätt friskt.

Sålde exempelvis en skiva för flera år sedan för 2:- och handlaren sålde sedan vidare den för 30:-. Det är ju rätt intressanta marginaler.
(Jag ville bli av med skivan men vägrade slänga den)

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/05/17 :  14:01:09  Show Profile Send Vox a Private Message
Tror du skall vara mycket nöjd om du får 10 kSEK för dem. Finns mängder av begagnade cd hos handlarna.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2015/05/17 :  14:39:48  Show Profile Send JonFo a Private Message
Du får nog se det som att handlaren vill ha betalt för det jobbet som du slipper göra genom att sälja skivorna individuellt på discogs. Hur många timmar tror du att du själv skulle lägga om du sålde dom individuellt? Sen är det väl så enkelt att handlaren ska ha lön, lokalen ska betalas osv, där ligger påslaget han gör.

Angående värdet på discogs tror jag medianvärdet är ganska representativt, maxvärdet blir väldigt snett eftersom det kan handla om skivor som är signerade, still sealed rariteter osv.

Jag tror du kommer sitta med valet att antingen sälja relativt billigt på ett bräde till en handlare, eller lägga tiden för att sälja det individuellt och få mer betalt för det på det sättet. Men det är bara min 50 öre.

# Jon
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2015/05/17 :  17:50:07  Show Profile Send Passerati a Private Message
Håller med Vox.
Silverdiskar finns så det kan gödlas med, priserna avspeglas därmed till ett absolut minimum. Samlarex eller ej så handlar det till sist bara om vad en den sista potentiella köparen är beredd att betala.

Skicka ett pm med vad du har, om du vill.
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2015/05/17 :  18:28:25  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Visst finns det skivor så det räcker hos handlarna. Faktum kvarstod i myt exempel att jag fick 2:- och handlaren skulle sedan ha 30:-.
Nya skivor säljs fortfarande och de har ju inte såpass stor vinst, de handlarna har ju också lokaler.

Däremot köper jag argument om tidsaspekt.

10kkr för hela samlingen tror jag är för lågt. Discogs visar rättvisa priser och medianen är som sagt över 21000:-. Men då får jag skeppa själv.

Men tips om handlare i Sverige som betalar rättvist emottages tacksamt. (Kanske bäst via PM)
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2015/05/17 :  19:44:43  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Tråkigt att du inte kan få ok betalt før dem

Vet inte om det finns något som hindrar att du lægger upp dem på sæljes hær?

Jag letar sjælv alltid plattor så jag kan absolut tænka mig att leta genom din lista och befria dig børdan av några om du vill lægga upp den hær

/Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2015/05/17 :  20:21:41  Show Profile Send JonFo a Private Message
"Visst finns det skivor så det räcker hos handlarna. Faktum kvarstod i myt exempel att jag fick 2:- och handlaren skulle sedan ha 30:-.
Nya skivor säljs fortfarande och de har ju inte såpass stor vinst, de handlarna har ju också lokaler."

Du tror inte att skivhandlaren har 28:- i påslag på nya skivor, ink moms?

# Jon
Edit: räknefel rättat

Edited by - JonFo on 2015/05/17 20:22:21
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2015/05/17 :  20:48:33  Show Profile Send FBK a Private Message
Man får vad köpare betalar, skambud eller inte. Det är verkligheten om man inte är snål av sig för då brukar folk hellre spara det i något förråd tills det slängs i framtiden. Har en gammal Denon förstärkare i ett förråd och en gammal Sony DVD-spelare stående... kommer jag få något för dem ? Kanske på loppis, (garanterat på loppis i Spanien, har varit på en stor sådan där) men jag kommer ge bort dem istället till en som behöver grejerna.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2015/05/17 :  22:33:40  Show Profile Send svanbo a Private Message
Bara en liten fråga... varför sälja?? Släng upp dem på vinden, dina barnbarn kommer tacka dig om 50 år tänk vad kul om dina farföräldrar hade sparat alla sina gamla stenkakor!
Go to Top of Page

Akny
Starting Member

2 Posts

Posted - 2015/05/18 :  11:03:48  Show Profile Send Akny a Private Message
Även jag har en fundering om CD och LP/singlar.
Är det skillnad på hur mycket handlare betalar med avseende på stad? Kan jag t.ex. få mer betalt om jag vid tillfälle tar med skivorna till Stockholm än vad jag kan få i Jönköping?
Jag såg Lyxfällan under helgen där personen fick 7500kr för två backar LP skivor. I mina ögon så kändes det alldeles för mycket, men givetvis företaget fick ju reklam på så sätt.
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2015/05/18 :  11:16:00  Show Profile Send nisseW a Private Message
Varför inte bara skänka samlingen till tex. hjärta til hjärta, och göra en humanitär insats?

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2015/05/18 17:26:57
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2015/05/18 :  17:57:20  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
JonFo, du får nog fundera ett slag till på räkningen. Handlare räknar vinst i procent.

FBK, visst är det så. Men köpare finns, det är bara det att handlare skambjuder såpass att man blir vrång. Förr fanns det kataloger handlare bläddrade i och man fick därav pris. Vet inte om det fortfarande är kartellverksamhet. (Kunde inte låta bli).

Svanbo, barnbarn, då lär man skaffa barn först. ;) Men en fin tanke i övrigt. Min tanke var primärt att få mer plats på vinden.

nisseW, jag betalar rätt mycket skatt och bidrar således redan till ganska mycket humanitär verksamhet. Det får räcka just nu. Jag hade dock gärna skänkt om pengarna garanterat användes till att göra byvägen utanför farbar igen.

Man skulle ju kunna testa e-bay men det är ganska drygt att skicka större kollin med känsligt innehåll.

Men jag börjar kunna dra en slutsats att det finns inget tips på handlare med lite mer verklighetsförankrade bud alltså?
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/05/18 :  19:36:22  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Utan att döma är väl "verklighetsförankrade bud" i högsta grad något som enbart finns i betraktarens öga? Jag tror personligen att din uppfattning om värdet är högst överskattad, åtminstone om du har för avsikt att sälja allt i "klump"
Som redan har sagts, om du skall uppnå ens medianvärdet kommer du att få annonsera enskilda ex och säkerligen lägga hundratals timmar på att auktionera ut dessa. Är det värt det? Det kan du bara svara på själv....

Jag har svårt att se att CD-skivor ens har något reelt värde idag... Utom vissa specialutgåvor möjligen.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2015/05/18 :  20:06:01  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Den enkla vägen är nog att sälja själv, en handlare är just en som tjänar pengar på att handla, så är verkligheten.

Att hoppa över handlarledet innebär en bättre avans, men mer jobb.

Så, gör en avvägning, en massa jobb, tjäna mer, mindre jobb, tjäna mindre......

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2015/05/18 :  21:22:01  Show Profile Send jonasz a Private Message
Finns väl inget värde i silverdiscar längre? Undantaget en och annan specialutgåva och artister som inte finns hos Spotify/Wimp/Tidal och liknande. De flesta (?) har väl inte ens en cd-spelare kvar?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2015/05/24 :  15:01:38  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Håhåhå.. jonasz. Det var det värsta. Hur kan du vara säker på att du får lyssna på rätt utgåva? :)

I övrigt så antar jag att ni har rätt. Jag får väl fundera påt. Ska köpa kamin framöver och det kanske blir en besparing i uppvärmningskostnad istället.
Synd på förstautgåvorna av Roky Erickson och de där japanska Metallicautgåvorna för att nämna några. Hahaha.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000