HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 med Akkelis Audio i München 2015
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2015/05/19 :  22:52:45  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Jag tänkte dela med mig av mina bilder och erfarenheter från årets highendmässa i München. Mässan är enormt stor, två och en halv dags besökande kändes ändå stressat. Intrycken blir som de blir, men jag vill tro jag genom åren fått så mycket erfarenhet att jag kan blinda med en hyfsad uppfattning om ett system relativt snabbt. i år var vi sex stycken som åkte tillsammans, kvällarna ägnades åt att analysera intrycken och vi tyckte förvånansvärt ofta väldigt lika, kan jag månne ha valt vänner efter deras uppfattning om hur bra hifi låter?

Jag tänkte lägga upp bilderna utifrån kategorierna "Nähä", "Jaha", Joho" och "Jepp".

"Nähä" är system som inte presterade, inte berörde, kanske inte var rätt sammansatta eller där vi inte fattade någonting om detta var bra.

"Jaha" är system som är lovande, kanske inte riktigt där, men troligen värt att utforska vidare för det verkar finnas något lovande.

"Joho" är system som låter bra, som gör mycket eller det mesta rätt, som fångar intresse och engagemang.

"Jepp", där satt den, behöver man säga mer? Bara att slå till, har har någon gjort ett bra jobb!

Många kommer inte att hålla med om mina intryck, det är ok, vi lyssnar och hör olika. Av den anledningen väljer kunde roliga produkter och butiker, även om jag hoppas att alla så småningom ska finna rätt i sitt sökande och tycka som jag ;-)

En del tidningserkänd dyrhifi "sågas", får inte hifi kosta? Givetvis, det behöver inte vara bra för att det är billig, eller för att det är dyrt, det behöver inte vara horn eller rör för att låta bra, men det kan kan låta bra med horn eller rör, eller dipoler, eller fältspolemagnethögtalare. Vi överöses av reklam, en känd hifitillverkare hade 3 st stora, ursnygga, påkostade rum på mässan, snygga tjejer, snygga påsar, osv, och med allt detta blingbling vore man tokig om man vågade säga att kejsaren är naken. (ni kan väl er sagohistoria?)

Så då kör vi igång snart, årets highendmässa från Akkelis Audios "point of view."


www.akkelisaudio.com

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2015/05/19 :  23:23:24  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
München 2015 - Nähä

"Nähä" är system som inte presterade, inte berörde, kanske inte var rätt sammansatta eller där vi inte fattade någonting om detta var bra


Kharma hade ett otroligt påkostad rum där de spelade med egen elektronik och stora högtalare. Det lät som förra året, totalt intetsägande. Fick veta att de vridit på rummet dagen efter mitt besök och då fått bättre resultat. Det får man hoppas...



Magico, omskrivna som få och mångas huvudmål med detta besök. Jag förstår inte vad jag inte förstår?


Schweizisk hifi från Stenheim och CH Precision. Stenheim har spelat bra tidigare, i år hade de inte fått ihop det, i vart fall inte under mitt besök.



Devialet hade lånat in B&Ws berömda Nautilus snäckor. Lasse (Transient design) undrar om de inte mår bra........


FM Acoustics, en av höjdpunkterna förra året, något vi sett framemot, hade misslyckats totalt i år. I vart fall under vårt besök.


Var tvungen att ge Magico en ny chans, bättre, men inte bra, har nu hört Magico 3 gånger, fasta bara mässmiljö, men har fortfarande inte förstått grejen.... Teknokrathifi, men knappast musikförmedling.

Nästa inlägg blir mer positivt, "Jaha". Godafton.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2015/05/20 :  12:06:38  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Munchen 2015 - Jaha

"Jaha" är system som är lovande, kanske inte riktigt där, men troligen värt att utforska vidare för det verkar finnas något som är värt att se mer av.


DSC hade i år bytt både slusteg och högtalarem nu spelade de med Wilson och VTL och det var klart bättre än tidigare förra året, lovande.


Vet inte vad detta var, intressant men inte riktigt där


Cessaro brukar alltid spela bra, besökte rummet 3-4 gånger, men i år hade de inte fått det att hänga ihop, även om det fanns kvaliteter, jag citerar min sergant från lumpen, "bra men ändå inte bra, kan bli bättre"


Focus Audio, en Kanadesisk högtalare som får anser riktigt prisvärd sett till bestyckning, byggkvlaitet och storlek. Här med diamantdiskanter och ETON element i övrigt, för ca 550 000 kr. De spelade på Focus Audos egna 35 watt rörförstärkare och här fanns kvaliteter, men jag misstänker att förstärkaren inte riktigt orkade leverera i ett såhär stort rum.


Bjässar från Deluxemässan, spännande, hade gärna hört mer i ett större rum


Polska horn och förstärkare, inte alls illa, men inte riktigt "klart"


Här blev det tyvärr bara ett besök. Wolf von Langa och Tomas Mayerelektronik, lät lovande och borde ha fått ett besök till.



Avantgarde Duo Omega med Avantgardes egna förstärkare, Wadax digitalrigg och okänd skivspelare. Inte illa alls, men jag hörde samma grejer på andra ställen prestera bättre.


Polska horn igen, The Mumie, pris ca 45 000 kr, och det lät intressant, inte omöjligt att jag får testa ett par i butiken framöver.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/05/20 :  13:58:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Vet inte vad detta var, intressant men inte riktigt där

JMF Audio, fransoser med förflutet i studiovärlden.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2015/05/20 :  19:57:00  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Uppfriskande uppriktigt, ärligt och nyanserat. Gillas! Ser fram mot "Jepp"-kategorin!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2015/05/21 :  07:58:41  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
München 2015 - Joho - del 1

"Joho" är system som låter bra, som gör mycket eller det mesta rätt, som fångar intresse och engagemang. Det fanns mycket som spelade bra i år då "Joho" kategorin delas upp i två delar.



Blumenhofer och Einstein spelade som alltid med timing och engagemang. Fick en liten känsla av att Einsteins OTL monoblock inte riktigt orkade driva på i detta stora rum, men bra lät det ändå.



Wilson och Nagra spelade väldigt bra tillsammans



Silbaton, här med gamla Western Electric högtalare och vår Koreanske välgörare, mannen som varje år bjuder på en vintageshow i högsta klass. I år var det som alltid bra, men inte på samma nivå som förra året. Det är dock imponerande vad de kunde åstadkomma med ett 12" bredbandelement, en diskant, en tratt och en bred baffel.



Lansche Audio högtalare och Moloa elektronik spelade väldigt bra, tyvärr blev bara ett besök här, kanske att detta system annars gått upp i "Jepp"klassen. Lanche Audio gör plasmadiskanterna som Accapella använder. Härllig upplösning och dynamik.



Avantgarde visade upp sin nya version av Duo och spelade med sin egna elektronik. Det spelade bra, och högtalarna kan verkligen fylla ett imponerande stort rum, trots sin "ringa" storlek.



Progressive Audio brukar alltid tillhöra mina favoriter. Det spelade som alltid bra, men jag hade hoppats få höra en större modell i år, istället visades denna nya högtalare och monoblock upp. Bra, men jag hade hoppats på fantastiskt.



BMC gör två egna högtalarmodeller, en byggd i korian, den andra, denna, byggd helt i aluminium. Båda har element både framåt och bakåt, och detta spelade bra, luftigt, med kropp, bra 3D, jag blev sugen att ta hem ett par.



Vienna Physix Diva heter denna skönhet. En rätt liten horn högtalare med aktiv bas, otroligt välbyggd. Spelade väldigt bra, inget hornljud, väldigt homogent, fint släpp. Blev sugen att ta hem ett par men prislappen på ca 350 000 kr i kombination med ett utseende som konservativa svenskar har svårt för gjorde att jag behärskade mig lite. tills vidare....



Kyron Audio spelade på en kombination av open baffle med extra diskant bakåt, otroligt välbyggt. Det spelade lätt, luftigt, homogent och riktigt bra.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Perfect Sense
Member

386 Posts

Posted - 2015/05/21 :  09:14:40  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message  Reply
Jag väntar också spänt på Jepp-kategorin. Tar en Japp så länge.

/ Marcus

Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2015/05/21 :  11:58:26  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Bra och intressant vinkling här tycker jag. Skönt oxå att inte alla "trattar" lyfts till himlen
Verkar vara en del likartade reflektioner från andra svenskar på plats i München.
Ser fram emot de system som levererat bäst!
Vinyl - kan man hoppas och tro på det
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2015/05/21 :  19:41:21  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Ja mycket trevlig läsning från er mässa
Skulle verkligen vilja götta runt där nångång i framtiden!

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2015/05/21 :  22:57:18  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Munchen 2015 - Joho del 2

"Joho" är system som låter bra, som gör mycket eller det mesta rätt, som fångar intresse och engagemang. Det fanns mycket som spelade bra i år då "Joho" kategorin delas upp i två delar.



Egglestone tillsammans med elektronik från Sotm, en klass D förstärkare (brukar inte gilla sådana) men det spelade väldigt trevligt, luftigt, tight. Har aldrig hört Egglestone med sådan elegans



Svenska högtalare från Perfect Eight, osäker på elektornike, skivspelaren är i vart fall en Bergmann. Detta system låg nära "Jepp"klassen



Airtight med Wolf von Langahögtalare. ÄVen här spelade det luftigt och tight, kasnke att dessa containrar de spelar i käkar bas? Men resultatet är positivt, hellre det är svulstigt muller. Man visade upp den nya Airtight PC-7 pickupen.



Audiodata med okänd elektronik. Audiodata har alltid låtit bra, någon där verkar ha koll......



Osäker på om det är PMC eller ATC, stuiomonitorer, ihop med Verteres nya skivspelare och okänd elektronik. Väldigt bra, engagerande, suveränt musikval, även här på gränsen till "jepp"klass.



Högtalare och elektronik från Taiwan. Det spelade även här luftigt, lätt, tight, engagerande, oansträngt och väldigt tilltalande. Extra kul med priserna, stativare strax under 25 000 kr, golvarna mellan 60-70 000 kr. Tyvärr okända ännu, annars vore det en klockren investering till butiken.

Snart dags för "jepp" klassen


www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Perfect Sense
Member

386 Posts

Posted - 2015/05/22 :  12:11:16  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message  Reply


Perfect 8 spelade tillsammans med elektronik ifrån Ypsilon.

Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook

Edited by - Perfect Sense on 2015/05/22 12:11:38
Go to Top of Page

Perfect Sense
Member

386 Posts

Posted - 2015/05/22 :  12:13:17  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message  Reply


Högtalarna kommer ifrån PMC:s SE-serie. Lite osäker på exakt vilken modell...missade detta rum!

Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/05/22 :  15:01:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det ser ut att vara på alternativmässan, Hifi Deluxe. Där hittade jag mitt favoritljud denna gång, det ska bli intressant att se om Akkelis har samma favorit.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2015/05/22 :  17:05:55  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
PMC MB2se kanske det är?
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2015/05/23 :  07:46:45  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
"Jepp", där satt den, behöver man säga mer?
Bara att slå till, har har någon gjort ett bra jobb för det presterar fantastiskt, och detta i en mässmiljö, grattis!

Ursäkta flosklerna, ljud är svårt att beskriva.



"Best in show", igen. Tune Audio Anima med nya bastornen, Modwright elektronik och VPI skivspelare. Storlek, släpp, dynamik, engagemang, känsla, etta system hade allt, tyvärr i ett format som är svårt att ta in i de flesta normala hem. Men har du platsen är detta creme de la creme, till "lågpris", räkna med ca 600 000 kr för högtaalrriggen, välj sedan elektronik efter smak.



Nummer två på min topplista, Kiser Acoustics högtalare med förstärkare från svenske Engström & Engström, bibachord kablar, Total DAC och Kronos skivspelare. Kaiser har spelat bra alla gånger jag hört dem, något år fanns de i rätt många rum men i år var det nog det bästa någonsin. Ett fantastiskt släpp, timing, luft och "det" som gör det hela intressant.



Trea på min lista får bli detta lite udda system. ESP högtalare och okänd elektronik. Det spelade otroligt luftigt, fyllde hela rummet, kropp då inspelningen hade det och dynamik som gjorde det hela engagerande.Vi bytte runt platser och det lät lika bra oavsett vart man satt, lika bra var det även bakom systemet eftersom högtalarna spelar åt båda håll. Vi var säkra på att det var elektrostater, det var det inte, Mannen bakom har ett föflutet hos Beveridge, och de äldre besökarna i vårt kännskap nickade igenkännande. Pris, ca 250 000 skr, ljudmässigt ett fynd, tyvärr i ett utförande/format, som inte känns lika påkostat.



Kul att höra Kharma spela riktigt bra, här i kombination med förstärkare från Auris, en tillverkare från Serbien som gör en del riktigt tjusiga förstärkare.



Ascendo med CAT elektronik. Detta var mitt nionde besök i München och alla dessa år har Ascendo och CAT spelat bra ihop och tillhört mässans höjdpunkter.



Lawrence Audio med DCS signalkälla och Avantgarde förstärkeri. DEt spelade riktigt bra, öppet, krispigt, bra timing, engagemang, hade gott kunnat leva ett lyckligt hifiliv med detta.



Mässans bästa Avantgardeuppställning, ihop med DAC från Lampisator, kablar från Tellurium Q och förstärkare från Audiopax, från Brasilien! Förstärkaren är någon form av unik konstruktion som består av tre förstärkare som kan "tunas" mot varande, förstod det inte riktigt, men bra lät det.



PMC med gömd elektronik (brukar vara Bryston) Spelade osm alltid jättebra, facinerande vad de kan klämma ur en så liten låda. "Snyggt" är ordet som närmast kommer till hands, Snyggt rakt igenom



Slutligen en kombination jag hört förut (Jönköping) och som om möjligt spelade än bättre i år, till lågpris i förhållande till det mesta anant på mässan. Högtalarna från Graham, elektronik och skivspelare från EAR och rullbandspelare som Tim de Paravicini modifierat. Här spelade det musik, på ett okomplicerat och engagerande sätt.

Jag inser efteråt att jag inte fotat några system, Boenicke spelar alltid bra, speciellt i förhållande till storlek, den hade nog hamnat i Jaha klass, i Jeep klass hade Absolare i kombination med Rockport hamnat, Marten och MSB lyssnade jag inte på, hälsade bara. Varför inte? De finns ju i Göteborg, jag känner dem väl och hälsar på den i deras egna lokaler i stället, här fanns 200 andra okända rum att besöka.

Fortsättning i bildtråden kommer, kul grejer som bara visats upp, inte spelats på, eller där detaljer är värda att lyfta fram.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Perfect Sense
Member

386 Posts

Posted - 2015/05/23 :  11:02:19  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message  Reply
quote:
PMC MB2se kanske det är?


Det låter och ser helt korrekt ut!


Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook
Go to Top of Page

Perfect Sense
Member

386 Posts

Posted - 2015/05/23 :  11:12:03  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message  Reply
Tack Stefan! Jätteroligt att ta del av dina intryck. Instämmer i mycket.

Jag behöver dock ännu övertygas om tjusningen med horn - i allmänhet. Utöver Living Voice/Kondo så hörde jag lite på mässan inom kategorin som kändes "Jepp". Cessaro höjs till skyarna i många sammanhang, men i år underpresterade man som jag ser det - trots elektronik av högsta tänkbara kvalitet.

Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2015/05/31 :  16:18:11  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
München 2015 Gott & Blandat

Beställda nyheter, andra vinklar och allmänt av intresse. (det blir dyrt att gå på mässa)



Focal hade premiärvisning av sin nya högtalarserie - Sopra. I verkligheten vansinnigt snygga och som alltig en byggkvalitet utöver det vanliga. Denna serie ligger under Utopiaserien så golvaren kommer att hamna på ca 125 000 kr. Ett par i orange är beställda till butiken.




Klimo heter tillverkaren av denna snygga skivspelare. Armen är 13" och priset med arm ca 6000 euro, man blev sugen.....




Baksidan på högtalaren Silbaton visade upp i år. Ser ut som ett bygge från tekniken i årskurs 9. Facinerande att det kan spela så, och knäpptyst, trots 116 db verkningsgrad.




Micromega kommer med två alltiett maskiner. Skapade stora habegör hos mig. Urfrästa ur ett stycke aluminium, innehöl ett helt syste, utom högtalarna. Lillebror var på 100 watt, storebror på 150 watt, inte i klass D. Priset oklar, men möjligen att den stora skulelhana runt 4000 euro, kommer till hösten, kanske till Akkelis, vi får se.




Unison Research MAX1. En ny högtalare, designad för att trivas med små rörförstärkare. 12" bas, horni toppen, dryga metern hög, 44 000 kr och ett par landar i butiken om någon vecka.




En spännande skivspelare av en Svensk-Polsk firma, JR Audio. Armen vrider pickupen under avspelning för att minimera vinkelfel. Kostar 6000 euro, inkl arm, vi förhandlar, ganska troligt att den hamnar i en butik nära dig




Heco visade upp en kommande modell, i retrostuk. Väldigt tjusig, tilltalar mig estetiskt. Ljudmässigt ska den vara lättdriven, kostar mellan 25-30 000 kr och lär väl dyka upp hos oss.



Stativhögtalaren ur Focals nya Sopra serie.



Tyska Odeon Audio har jag tittat på i många år. Tyvärr har de alltid torrdemat så jag vet inte hur de låter. Firman har dock funnits i 30 år, så något borde de kunna. Högtalaren med vita trattat är ca 115 cm hög, kostar 135 000 kr. Går detta att sälja i konservativa Sverige?



Vet ej tillverkaren på detta, eller vem som är kunden, men cooooolt är det. Tänk vad skoj att någon verkligen gör sånt här.



SoundDeco från Polen har fått en del fina recensioner. Snygga, resliga högtalare som live såg ut att sväva ovanför golvet. Kostar ca 100 000 kr för ett par. Jag gick igång på detta (också) men frågan är om det vore pengarna i sjön, svårsålt.




Clearaudio visade upp sin nya tonarm. Ser den inte bekant ut Cantus, Bosse Hanssons tonarm har alltid varit förlagan. Men denna nya arm ser den nästan likadan ut också. Pris ca 18 000 kr.



Copland visade upp sin nya DAC/Headamp/Preamp. Pris strax under 25 000 kr



Pear Audio, ytterligare en firma som gör anspråk på att göra de "äkta" Tom Fletcher skivspelarna.



DrFeickert visade upp sitt kommande, batteridrivna, riaa.. Givetvis med en mängd av inställningsmöjligheter och riaakurvor. Kommer att kosta ca 4000 euro om kalkylen håller.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2015/06/01 :  08:28:47  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Härligt med lite personliga åsikter, jag så trött på ändlösa bildserier utan minsta kommentar.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000