HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Hur mycket brum tycker ni är acceptabelt?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/08/04 :  15:24:19  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Som frågan lyder hur mycket brum kan ni tycka är acceptabelt?
Anledningen till frågan är att jag under lång tid laborerat med phonokablar, mitt mål är att lyckas att göra en helt oskärmad phonokabel.
Igår stämde geometrierna och teorierna och en helt oskärmad phonokabel spelar musik. Det är lätt att addera en skärm till kabeln och givetvis ska två lika en med och en helt utan provas. Det är bara att den helt oskärmade kabeln bara brusar och brummar ett uns mer än min standard van den hul på fullt vred, vid musik-nivå hörs ej båda såklart. Jag lirar MC och det är vad jag vet mer brum o brusbenäget.
Hur resonerar ni?
Var går gränsen och vad är viktigast, absolut tystnad på bekostnad av musikalitet eller musikalitet?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/08/04 :  15:45:46  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Hör jag inte brummet vid normalljudnivå, så störs jag inte av det. Hade ett brummande RIAA steg som jag lyckades få till acceptabla nivåer och nu tänker jag inte på det ens.
So, go for musicality!

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2015/08/04 15:46:39
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/08/04 :  17:14:26  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Har bara ett krav, att det inte skall vara ngt hörbart ljud i lyssningsposition innan jag sänkt puppan, med volymen ställd på en nivå som motsvarar aktiv lyssning. (Vilket väl troligen motsvarar runt 80-90dB med puppan i spåret på en moder rock/pop-platta)
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2015/08/04 :  17:58:03  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Det ska överhuvudtaget inte höras något brum. Möjligen kan man höra lite svagt brum när man maximerar lyssningen. Så är det hos mig när jag använder MM-puppa. Nu är det ett tag sedan jag använde MC-pupps, men det blir så klart lite sämre värden men ändå inte så störande.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/08/04 :  18:23:56  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Intressant. Lite så jag resonerar också, i detta fall. Det som inte hörs vid lyssningposition utan signal är inget att bry sig om. Denna Beta bör dock testas i div olika anläggningar innan absolut vägval görs.
Hmm kanske bästa att skärma ändå? Eller två modeller...... För visst hörs 60hz vid fullt vrid. Tillbaka till verkstaden, göra en skärmad broder och jämföra.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/08/04 :  20:34:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
absolut tystnad på bekostnad av musikalitet eller musikalitet?
Här finns inget motsatsförhållande!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/08/04 :  20:56:27  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Nej det borde det inte göra.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2015/08/14 :  11:43:43  Show Profile Send oliver a Private Message  Reply
Gjorde nyligen flätade silverkablar som brummade, mest när jag närmade mig med handen.Gjorde om med skärm där jag lödde fast en tunn kabel i skärmens ena ände till jordskruven i skivspelaren, den andra änden på skärmen ligger "flytande" utan anslutning till RCA kontakten. Det blev knäpptyst, skärmen har ingen som helst kontakt med RCA kontakterna och inte heller signalen förstås, och någon försämring av ljudet kan då inte jag höra. Brummet var ju inte störande på lyssningsnivå utan på rätt hög volym utan musik, nu håller jag ju inte heller i kablarna när jag spelar men vetskapen att det fanns ett knappt hörbart brum var irriterande nog.

Skeptiker

Edited by - oliver on 2015/08/14 11:48:48
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2015/08/14 :  17:03:51  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Brum helst inte. Köpte mej några dyrkablar. Och fick brum i anläggningen. Vilken besvikelse det var. Har provat lite olika efter det och dom har inte en antydan till brum.
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2015/08/16 :  10:22:05  Show Profile Send oliver a Private Message  Reply
Brus har jag kvar i min flätade silverkabel, Svalander förklara det med att kablar genererar inget brus, däremot "maskerar" silverkabeln ingenting och bruset är troligen från elektroniken. Men det är på full volym och utan musiksignal så det hörs aldrig på lyssningsnivå. Ärlig kabel alltså

Skeptiker
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2015/08/16 :  14:45:47  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
En kabel genererar inget eget brus. Däremot kan bruset uppstå lite olika mycket beroende av Riaa:ns konstruktion och förstärkningsfaktor. En modern Riaa ger knappast mera brus än någon annan av annat märke. Det som ger betydligt mera brus är alla aktiva MC-förstärkare. Det är nu lite beroende av hur mycket förstärkning man har genom förstärkaren. Om vi skulle jämför alla aktiva MC-förstärkare med samma pickup, då kommer vi att få samma brusnivå med alla de olika förstärkarna. De som är allergisk mot bruset som uppstår i en aktiv MC-Riaa bör kanske välja en bra step up transformator som kommer man att lämna samma låga brusnivå som man får med en vanlig MM-pickup.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2015/08/16 :  15:57:26  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Nu såg jag att tråden handlade om brum. Då vill jag bara säga det att olika pickuper är olika känsliga för brumfält. MC-pickuper brukar vanligen vara känsligare än MM-pickuper. Sedan kan det vara så att vissa skivspelare är behäftade med olika starka brumfält. Det bästa torde nog vara skivspelare där motorn som sitter bredvid spelaren.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/08/17 :  08:46:31  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
När det gäller flätning, twisted pair gäller ju tightare desto mindre loop för störningar att leta sig in i. Tyvärr ökar man då även kapacitansen. En oskärmad kabel är aldrig helt immun mot EMI och RF. Men man kan sänka nivån såpass att det inte hörs.
Ett undantag är skivspelare. Precis som ni varit inne på varierar det mycket mellan olika spelare, PU och RIAA. Jag har tre olika RIAA som jag provar mellan men bara en spelare/PU som tur är har jag tillgång till ytterligare fem spelare och ytterligare sex, sju st olika RIAA att prova på.
Eftersom det ska bli en kommersiell produkt krävs optimal prestanda i alla extremfall.
Därför har jag kommit till slutsatsen att skärm tyvärr måste appliceras. Där ryker en käpphäst
Jag nöjer mig inte med det enklaste dock jag har provat div olika skärmar, allt från ledande textiler till kolfiber och givetvis vanlig kopparfläta.
Den bästa skärmen hittils är Amberstrand och Armorlite med dubbelt så hög effektivitet och 80 resp 70% mindre vikt än motsv koppar/tenn-fläta. Nackdel? Ja prislappen, 57$ resp 60$ per fot! För 3-8 mm diametersflätor.
Otroligt mysigt material, Amberstrand, mjuk och fin som en silkesstrumpa. men det får nog bli i en kosta What ever-produkt i ett senare stadie. Silverpläterad koppar får duga till en instegsmodell.
För att komma åt 60hz och 50hz strålning, vilket jag upplever vara den största fienden måste en metaliserad lite grov skärm till, kolfiber och annat fungerar för högre frekvenser, liksom folie. Jag hatar styva och tunga kablar som trilskas, tynger ner och förstör kontakter.
Jag har ett hatkärleksförhållande till denna phonokabel, det ligger ett tiotal olika prototyper här, nu blir det iaf skärm på. Bör väl landa in kabeln på ca 50pF/m ändå.
När det gäller skivspelare har jag hört från PEO (kudos) att det är ok med ett totalt värde på 200pF och att vissa tillverkare tom har en lite kondensatorer infödd i RCAn mellan jord och signal. Så jag behöver inte jaga låg kapacitans till varje pris.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2015/08/17 :  17:44:00  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Jag vill bara förtydliga att med en 200pF kabel (totalkapacitans) får det inte vara allt för hög ingångskapacitans på RIAA-steget om man har en modern MM-pickup.
Äldre MM pickuper trivdes bättre med högre kapacitans än dagens.

Jag tar några exempel:
Ortofon 2m Blue vill ha 150-300 pF,
Ortofon OM-serien vil ha 200-600 pF och Shure V15 400 - 500pF
Clearaudio Maestro V2 vill bara ha 100pF, vilket är ovanligt lågt
och till Nagaoka MP-500 rekommenderas 200pF.

Värdet är kabelkapacitansen + Phonostegets ingångskapacitans tillsammans.

Några exempel på olika RIAA-stegs ingångskpacitans:
ASR Mini-Basis = 100 eller 320pF
Audio Reserch PH6 = 200pF
Pro-Ject Phono Box = 120pF
Trigon Vanguard II = 47pF, 100pF eller 150pF
NAD 3020 phono-ing. = 47pF
Rega Aria = 100pF

Låt oss leka med tanken att vi har en Nagaoka MP-500 och ett Audio Reserch PH6.
Riaa:t har 200pF och pickupen vill ha 200pF. Då ska ju kabeln ha 0pF för optimal anpassning, vilket är en omöjlighet.

Om vi istället har en Shure V15 pickup och en gammal NAD 3020 förstärkare.
Pickupen vill ha 400-500 pF och förstärkarens phono-ingång har 47pF. Då ska vi plötsligt har en kabelkapacitans på 325-425 pF.

Lite kuriosa:
För att SME serie III (tonarm) med medföljande kabel skulle fungera hyfsat med flertalet av den tidens pickuper t.ex. Shure V15, levererades armen med en kondensator på 100pF inlödd i RCA-kontakten.

Till min gamla tonarm medföljde en liten lapp där det stod: Om den levererade kabelkapacitansen på 260pF är för hög för den aktuella pickupen, kontakta autoriserad servicetekniker för avlägsnande av termineringskondensator. Kabeln erhåller då en kapacitans om 160pF.
(fritt översatt)

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000