HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Det här med DAC? (DIY)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2015/08/08 :  20:30:37  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Hej!

Jag har ju fått till skänks en fin gammal CD-Transport ifrån en forummedlem.

En Wadia 20
Denna kräver en DAC, vilket jag har noll koll på.

Jag skulle behöva tips på en prisvärd gör-det-själv dac, rör är trevligt men absolut inget måste.

Jag har kikat runt lite på E-bay, men det finns så många och jag vet så lite

Har någon provat något kit som de vill rekommendera?

Ca pris: 0-1500 kanske?

Wadian har följande utgångar: Coax, Plastic Optical, Glass Optical och AES/EBU

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2015/08/21 :  23:24:55  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Det här med ljud från olika dac chip är ju högst personligt. Själv har jag byggt lite med
Tda1541. I NOS läge låter de, tycker jag, mycket trevligt.

Kanske nåt kit som detta och börja med?
http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&alt=web&id=221820754257&globalID=EBAY-US
Slopa såklart oversamplingen! Kanske utsteget och häng dit nåt rör också.

Med vänlig hälsning, Daniel
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/08/22 :  08:38:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
En sån här har jag fixat med för många år sedan, mycket trevlig:
http://www.ebay.com/itm/LITE-Audio-DAC-AH-D-A-converter-Processor-TDA1543-x8-/131024614436?hash=item1e81acf424

Recension: http://www.tnt-audio.com/sorgenti/lite_dac_e.html

Det finns olika kit på samma tema också, det skall vara flera dac-chip (stackade) och helst ingen buffert på utgången. Utnivån blir lite låg men ljudet är faktiskt långt bättre än man kan tro.

En gammal tråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51882

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2015/08/22 08:50:17
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2015/08/22 :  12:09:21  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Tack för båda tipsen!

Tolkar jag det rätt om jag säger att man kan stacka hur många chipp man vill bara kylning och nätdel hänger med?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2015/08/22 :  16:07:41  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Om det är tda1543 i första hand du tänker på så håller jag på med ett PCB med plats för upp till 10 kretsar. Dock kommer det inte stödja spdif då det bara tar emot I2S. Men det finns ju en uppsjö kort som kan fixa det.
Om du är intresserad så vet jag mer om nån vecka när jag hunnit kasta ihop det och testat om det fungerar..
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2015/09/06 :  09:07:22  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Hoppsan, jag råkade visst slå till på bernts förslag :)
http://m.ebay.com/itm/131024614436?_mwBanner=1

Jag köpte samtidigt 10 st extra chipp med tankarna att man kanske bara kunde löda fast dessa på de befintliga för att dubbla antalet, är
Det så enkelt?
Eller måste man biffa upp strömförsörjningen också med flera kondensatorer?

Trafon har nog inga problem att hänga med i alla fall. Den är verkligen rejäl till den här lilla burken!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2015/09/06 :  13:38:36  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Oj va mkt fint för sä liten peng. Allt i en fin ask o allt. Perfekt. Synd att jag själv inte har behov :-)
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2015/09/06 :  14:27:14  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
För att komma ifrån Hång-Kång så är det faktiskt en överaskande fin byggkvalitet!
En stabil låda med rejält tilltagna komponenter och helt ok kontakter.

Det första jag gjorde när jag fått hem den var att skruva upp och kika :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2015/09/06 :  21:34:41  Show Profile Send El_D a Private Message  Reply
Det är en trevlig DAC. Jag hade själv en sån för några år sedan.
Till en början hade jag lite problem med dist, men det löstes med att byta några motstånd och trimma in Vref.
Skulle du uppleva problem med dist på ditt exemplar rekommenderar jag dig att läsa denna tråd på headfi.
http://www.head-fi.org/t/198589/circuit-error-in-lite-dac-ah-easy-fix
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2015/09/07 :  06:57:12  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Hej EL_D!

Tack för den länken, jag ska läsa igenom tråden och kika på mitt exemplar för att se om jag behöver göra några ändringar.

Guld värt!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/09/07 :  08:14:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag ökade till 8 volt i den dacen. Den gick varmare då men lät bättre.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2015/09/19 :  16:31:55  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Nu har jag äntligen kommit till skott och mätt lite.

Tydligen verkar tillverkaren ändrat lite, så min går redan på 8 V, därför är chipp en väldigt varma, så jag kommer nog att peta dit någon form av kylfläns så de lever lite längre.
Även Spänningsregulatorerna går väl varma i mitt tycke.
kanske ersätter jag topplåten till perforerad plåt för att få lite extra ventilation.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2015/10/19 :  21:54:32  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
För att knyta ihop säcken så beställde jag några kylflänsar ifrån datorvärden och klippte till en topplåt av perforerad plåt som lackade mattsvart som kapslingen i övrigt.
Nu har den stått på tomgång i några timmar och flänsarnas temperatur känns helt perfekt, lagom varma för att komma upp i någon form av arbetstemperatur men absolut ingen risk för brännskadad som det var tidigare.







Nu ska jag bara försöka få lite tid för provlyssning :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2015/10/24 :  18:04:05  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Trevlig läsning. Jag råkar ha en sån där ståendes i hyllan...kanske dags att ge den en lyssning igen.

Rör...
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2015/10/25 :  20:01:34  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Kul att kunna inspirera!
Det verkar ju finnas gott om tweeks om man är lagd åt det hållet

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000