HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Vassegårds byggen
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2015/09/02 :  16:28:57  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Hej.
Då var det dags att skriva och visa lite vad jag har haft för mig det senaste året och gå igenom min anläggning.
Jag har alltid haft ett ljudintresse från barnsben och en gammal Marantz 2225 genom åren med ett par hemmabyggda klothögtalare med Peerless element som byggdes i min ungdom.



Gjutna i glasfiber och målade med Hammarlack, man kan säga att jag testade mig fram.



Enkel sub som mötte upp de runda satelliterna.

Jag är en nyfiken person som vill bygga och lära mig nya saker så har alltid några projekt igång, vare det är 20 Mackmyra-lampor, klädbetjänt eller en vägglampa utskriven i en 3D-skrivare, men det senaste året, efter drygt 10 år sedan klotbygget, har det gått tillbaka till ljud igen.









Mitt första bygge var att titta på ett enkelt SE klass A rörsteg med 6V6 utgångsrör. Rör har alltid fascinerat mig men har aldrig kommit till skott att varken skaffa eller bygga tidigare. Ville lära mig så höll budgeten nere med enkla trafos och komponenter.
En byggtråd av steget.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=92405







Chassit är tre stycken pennburkar i plåt från Ikea. Blev en bra och en billig lösning. Kul att utgå från något annat....
Och när rören började glöda och ljud skapades var jag hooked.
Det lät helt ok men fanns lite brum att reda ut och mina dåvarande små Paradigm Atom högtalare var inte särskilt känsliga så det blev att börja skissa på ett par nya högtalare.

Resultatet blev ett par MLTL lådor med en Fostex bredbandare FF165wk.
Här är en tråd av det projektet.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=92908



http://i50.photobucket.com/albums/f322/vassegard/hemma%20hos/houmlg2_zpss4utvnrq.jpg[/IMG





Jag hade hittat ett par gamla antennförstärkare på vinden från 1946 med lite intressanta rör så varför inte köra igång ett nytt projekt.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=92533

Denna gång blev det lite mer ruff industri look. Återanvände så mycket som möjligt, chassi, nättraffo, likriktar rör och slutrören. Jag köpte ett par audion Sterling Utgångstrafos och ett par Pc86-rör (tack Erik).









Hitintills hade jag kört en blåtands APTX koppling mellan dator och steg och Spotify.
Det var dags att leta upp en "riktig" källa och börja leta lite vinyl.

Har haft turen att få tag i en Technics SL-1000MKIIP och det är grymt skön.
Så nu finns både möjligheterna att köra Spotify för kvantitet på musik och svarven för kvalitet. Sitter en gammal Pickering XV-14 pickup med en Stanton nål.











Coolt med en liten monitor om man inte vill värma upp Rörstegen men ändå vill njuta av lite vinyl!




Summa summarum är jag nöjd med årets utveckling och jag har ett mycket enkelt system som funkar att dela med sin fru och som får plats i en liten lägenhet i Sthlm.
Det fina tycker jag är den enkla singnalvägen, från skivspelaren (inbyggt RIAA), direkt till slutsteget (blåtandskopplingen går på samma ingång ), så inte ens en omkopplare behövs. Blir dock lurigt om båda källor körs samtidigt. Sedan går signalen direkt till bredbandshögtalaren utan något filter emellan.
Låter det Hifi, ingen aning, förmodligen inte men det räcker gott för mig just nu för skön lyssning.
Dessutom blev detta steg mycket tystare i brumväg än det förra....ett minimalt nätbrum kan höras om han sätter örat 1 cm från högtalaren.

Så ligger det till just nu och får se vad nästa bygge blir. Har precis fått tvillingar så kanske det blir att investera i en bra hörlursanläggning för att lyssna tystare i framtiden :-)

chips


Ny med rör

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2015/09/02 :  18:25:19  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Kul att se dina grejor här på forumet också. Jag hoppas på en snar ny lyssning.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/09/02 :  19:09:35  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Mycket kreativitet och fina bilder! Kul att du delar med dig!
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/09/03 :  11:41:18  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Gillar dina byggen!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2015/09/05 :  07:35:52  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Fina byggen!
Både hifi och icke-hifi!

Det märks att du har många idéer som är värda att förverkligas!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2015/09/06 :  07:46:14  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Jag blev inspirerad av ditt första rörbygge till att ta och bygga det som i ett par olika iterationer blev mitt tredje/fjärde rörbygge. Det blev en hel del timmar lagt på att få ner brummet på min, den är inte tyst än men det duger. undrar om jag fortfarande har den pentodkopplat utan motkoppling....? Den spelar musik i alla fall!
Trevligt att se dina kreationer!

Rör...
Go to Top of Page

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2015/09/12 :  11:48:31  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Kul att man kan inspirera lite.
Bygga är livet. O man lär så länge man är i livet ...

Håller på att skissa på nästa bygge, tänker det ska bli ett till SE steg men med lite kraftigare rör, kt88/el34 i
Klassen. Måste dock hitta ett par rejäla järn till en rimlig kostnad. Ingen som har ett par liggandes #128521;


Ny med rör
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000