HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Ny pickup
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2015/11/18 :  08:14:32  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Hej lämnar in min LP 12 i dag för lite service kommer då att passa på att byta pickup, både service och pickup byte blev akut förra helgen efter ett loppis fynd en billig Maratz skivspelare som när den kopplades in gjorde att jag upptäckte att Lp 12 behövde översyn.
Lp 12 är en 80 talare med cirkus, trampolin, valhalla och akito och på den fronten får det räcka kommer att bli en lingo vid rätt tillfälle men inte nu.
Funderar på pickup valet sitter i dag en Ortofn MC 30 Super som har spelat minst 15 år troligen mer. Har lyssnat på en Linn adikt men är lite orolig att den kommer att låta lite ljust kanske, har också funderat på en Denon 103 eller kanske en Ortofon 2m black. Denon tror jag att jag gillar ljudmässigt gjorde det i alla fall sist jag lyssnade på en, fördelen med dom två mm pickupperna är att dom är modernare, spårar bättre, modenare nålslipning och betydligt lägre nålvikt.
Pickupper är det svåraste att välja för det låter så olika beroende på setupen. Minns en gång när jag köpt en Dynavector karat ruby och kom hem och upptäckte att det var helt fel för mig fast den låtit så bra i butiken, vill helst undvika det.

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/11/18 :  10:39:06  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Jag gick från Ortofon Valencia MC (sliten/skadad och spårade dåligt) till Nagaoka MP500 MM och blev väldigt nöjd. Övervägde Ortofon 2M Black, men enligt de recensioner som fanns så var nagaokan tystarei spåren och hade mjukare diskant (efter inspelning). Hade erfarenhet av Nagoka MP20, så det fick avgöra saken.
Tror dock att även Ortofonen hade varit ett bra val, helst nu då priserna på japanska Nagaoka rusat upp!

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2015/11/18 :  15:49:12  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Har lämnat av spelare får höra vad dom tycker behöver göras lyssnade lite till på Adikt men jag tror jag hoppar den den känns lite ljus får fundera lite mer

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2015/12/02 :  07:57:11  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Det blev en Goldring 2200 kommer med lite intryck i helgen

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2015/12/10 :  10:19:35  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Nu har den spelat snart en vecka och det känns som om jag kan leva med den, den är kanske lite ljus den kanse behöver några timmar till innan den är färdiginspelad. Jag upplever att den knastrar lite mer på vissa skivor, kan vara inbillning eller väldigt tort hemma frun kör värmepumpen dagligen. Jag ska byta högtalare i helgen till lite tyngre saker MLTL-15" med 1.2" driver har kommit tillbaka från lackering får höra hur den låter med dom.

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2015/12/14 :  18:28:59  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Bytte högtalare i helgen passade på att ta lös alla sladdar och rengöra kontakterna, flyttade om lite så kablarna ligger bättre. Passade även på att tvätta upp nästan 100 skivor. På dom tvättade skivorna så försvann knastret nästan helt så jag får nog gå över dom andra under vintern.

Nu utan knaster så låter det helt ok kanske lite ljust tror nog jag får titta på något annat till våren är som sagt sugen på Denon 103 har velat ha en sen slutet av 70 men har aldrig blivit av har lyssnat på några som låtit riktigt bra. Så frågan är ska man köpa originalet 1962 eller en 103r eller en trimmad.


Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/12/14 :  19:57:16  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Den kanske tar sig med någon månads inspelning. Utbudet av MM mer mindre ljust ljud är väl rätt stort om jag inte misstar mig.
Denon 103 med rund nål känns inte så lockande. Men det finns väl fler varianter som sagt numera.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2015/12/14 :  20:03:24  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Nej men jag har ingen riaa för mm använder en linn kairn som riaa så om jag skaffar en mc behöver jag inte den i signal kedjan

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000