Author |
Topic  |
|
BuffaloBengt
Member

378 Posts |
Posted - 2015/12/14 : 18:52:02
|
Finns det någon web sida där man kan få objektiv info om vilken vinyl som låter bra. Vist är det kul med "original pressningar" udda botleg o.s.v men jag har skivor i första hand för att lyssna på. Så hur ska man veta vilka man ska köpa. Som exempel köpte Beatles vita första press stereo roligt med bilderna och häftet men den låter mycket sämre än den den från 1978 jag hade innan, även Rolling Stones sticky fingers den Tyska 1979 låter bättre.
Däremot Deep Purple stormbringer uk 1974 låter bättre än dom senare jag provat
|
Bengt
"Om det inte känns så hörs det inte" Och nu känns det |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2015/12/14 : 19:39:42
|
Känner inte till ngn sådan sajt men instämmer med din tveksamhet inför nypressad vinyl. Tror man får skumma nätet och helt enkelt chansa lite om det är något man verkligen vill ha. Personligen kommer jag nog sluta köpa nyutgåvor av album jag redan har. Även om återutgåvan låter toppen med tyst, schysst vinyl så är det sällan jag upplever originalet som "sämre" om än kankse med mera vinylknaster och brus... Det finns dock nypress som jag absolut inte ångrar att jag lagt slantar på! Led Zeppelin från 2014, Roger Waters Amused... 2015, Pink Floyd reissues 2013 etc. |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts |
Posted - 2015/12/14 : 20:34:50
|
Jag tror att jag har läst diverse trådar på olika forum där man har diskuterat nypress versus äldre utgåvor men det har bara varit om enstaka artister inget bestående.
Själv har jag efter att ha köpt en reissiue som jag blev väldigt besviken på den hade inte en chans mot 1963 utgåva platt och tråkig var bara förnamnet, men om nya artister eller gamla artister med nya alster på LP/vinyl så kan jag tänka mig att köpa ett ex.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
Wader
Member

460 Posts |
Posted - 2015/12/14 : 20:35:42
|
En viss kostnadsfråga är det också. Har man inte tur att hitta orginalalbum i mint på loppis så har folk lärt sig att ta betalt för dessa gamla skivor. Dessutom erfar jag att det är en stor skillnad på vad jag anser som mint och vad säljaren uppfattar som mint. Eftersom mina skivor sprits för vinden under alla år och ska jag vara ärlig så är jag inte säker på skicket även om jag skulle ha dom kvar. Det jag köpt nytt tycker jag är allt från OK till i vissa fall riktigt bra. |
Dancing in the shadows of my memories. |
 |
|
BuffaloBengt
Member

378 Posts |
Posted - 2015/12/14 : 21:05:13
|
Det är det jag menar jag vill ha bästa ljud inte inte hotaste skivan, men hur vet man
|
Bengt
"Om det inte känns så hörs det inte" Och nu känns det |
 |
|
secanbj
Member

641 Posts |
|
GyroSE
Member

202 Posts |
Posted - 2015/12/16 : 16:20:57
|
Steve Hoffman forums är ett kanonfint tips, använder detta nästan dagligen för egen del och därinne finns en massa info/tips att ta del av.
Som andra ovan skriver så är inte alltid en remaster den bästa versionen men ibland kan det vara enda sättet att få tag i ett exemplar som i ett original kanske skulle ha varit hiskeligt dyrt att köpa. Sen finns det finfina remasters som spöar originalen men de är inte så jättevanliga.
Om man går över till originalpressningar så är det helt klart en smaksak vad man gillar. Många förordar att man skall skaffa förstapressen från ursprungslandet varifrån gruppen/artisten kommer men detta stämmer inte alltid. Man får helt enkelt sondera terrängen och prova sig fram litegrann om det är en speciell skiva man har skjutit in sig på. Om man kombinerar detta med att söka info på Steve Hoffmans forum så kommer man mycket långt, det är så jag själv gör oftast och jag tycker själv att jag hittar rätt till slut... |
Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804. |
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts |
Posted - 2015/12/16 : 20:57:14
|
GyroSE jag håller med dig i ditt resonemang.
Ett av de vanligaste problemen med "originalutgåvor" är att skivhandlarna alltid letar och säljer de dyraste utgåvorna bara för att de är mest hypade, visst är det häftigt att äga en men är de bättre?
Det med förstapress och andra dumheter är bara löjligt det är mest för fanatiska handlare, pengastarka köpare eller de som är osäkra och noviser kanske tufft att skriva men det finns så mycket bra som nonchaleras bara för att de inte är rätt, jag kan ge ett exempel Beatles Revolver är väldigt omtyckt jag har själv haft en engelsk andrautgåva i NM som jag senare sålde då jag på skoj köpte en dansk utgåva som visade sig låta mycket bättre. För handlarna är den inte värd ett skit men för mig betydligt mer.
En rolig sak jag råkade ut för på en skivmässa där en man tittade på Neil Young skivor men han tyckte att det var fel utgåva (kanadensisk) då frågade jag vilka han letade efter (jag trodde att han letade efter mer exotisk utgåvor) "amerikanska första utgåvor" var svaret och tillade att de var ursprungslandet för artisten vilket fick mig att skratta och berättade för honom att Neil Young allt är kanadensisk medborgare sedan födsel blicken jag fick sa allt "fan också" kommenterade han mig.
Jag har själv en rätt sjyst musik/skivsamling ändå har jag inte betalat många kronor per skiva men tiden jag har lagt på att hitta dem är betydligt större, jag har hittat både förstautgåvor på rätt bolag och allt som hör till men insett att de behöver inte alltid vara de med bäst ljudkvalitet. De som jag upplever som bättre eller lika bra kommer från Tyskland, Holland, England, Sverige och Frankrike men det är inte alla olika musikstilar som är representerade för varje land men franska jazzutgåvor är fantastiska de har en helt annan klang som verkligen tilltalar mig.
Jag kan berätta att många av mina skivor är inte alltid i toppkvalitet men jag bryr mig inte om skicket på ytterkonvolutet så mycket utan skivan som är det viktiga det är sällan jag har kommit hem med ospelbara skivor. Vi i kamratkretsen brukar resonera så att är konvolutet snyggt på en popplatta är skivorna i uselt skick detta stämmer till 99% sen finns de som knappt är spelade också det mest roliga man kan hitta är still seald skivor från 60-talet en riktig tidsmaskin.
Det var Steve Hoffmans sida som jag for efter.
Anders
|
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
PeterE
Member

534 Posts |
Posted - 2016/01/08 : 09:06:39
|
Det man kan vinna väldigt mycket på är att köpa nyutgåvor av äldre skivor från 80talets så kallade snikpressningar som inte blev lika påkostade som dom tidigare nämnda bättre 60tals pressningarna! Ett bra exempel är Black Sabbath Born Again från 1983 som jag valt att kalla för "fladder vinyl" då det är riktiga snikpressningar om man jämför med nypressningen som jag nyligen köpte för några år sedan som trycktes 2003 av ett Italienskt bolag som heter Earmark men som ändå är riktiga 180grams vinyl skivor jämfört med den gamla fladder vinylen! |
 |
|
PeterE
Member

534 Posts |
Posted - 2016/01/08 : 09:13:59
|
Vilket man också kan kolla på är om det är en Audiophile utgåva eller någon billigare pressning men oftast så kan man läsa hur många pressar man gjort och även ifall det är en direkt kopia från original Masterbandet vilket är bättre eller om det är en skitkopia från en nyare cd som oftast låter rent skit rakt ut sagt! Om man bortser från Original pressningar så tycker jag även bra om Japan pressningar eller original pressningar oftast av den där riktigt tunga vinylen! Så Ja nypressningar kan låta bra om dom är påkostade & av den lite tyngre kvaliten ifall den är kopierad direkt från Masterbandet men inte om det innebär Sladder vinyl! |
 |
|
anli
Member

254 Posts |
Posted - 2016/01/08 : 09:42:10
|
Jag tycker inte den fysiska kvaliteten är så hårdkopplad till "tyngden" av plattan. Det är nog andra egenskaper. Materialet, kunnandet, utrustning och släppmedel. Har några fladdriga Dynaflex som bättre än nya 180 grammare. Riktigt skit var Grateful dead boxen som kom förr ett par år sedan, erbarmlig pressning. |
Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så! |
 |
|
snaggvovve
Member

114 Posts |
Posted - 2016/01/08 : 14:23:12
|
Jag är på gång att köpa en ny Carlos Santana & Buddy Miles Live. Originalet låter väldigt tunt. Den är nu utgiven av Friday Music och Speakers Corner. Nu blir det till att surfa runt och se om jag kan hitta några ljudrecensioner om dessa två varianter.
|
 |
|
PeterE
Member

534 Posts |
Posted - 2016/01/09 : 01:03:55
|
Men om en skiva är kopierad direkt från original masterbandet i begränsade som den ursprungligen gjorts på vilket oftast brukar vara när olika skivor släpps på nytt i form av audiophil utgåvor som man brukar kunna köpa på exempelvis olika ljudmässor! Självklart så handlar det inte alltid om tjockleken på vinylskivan men det beror också på vilken källa man kopierar skivan ifrån! |
 |
|
PeterE
Member

534 Posts |
Posted - 2016/01/09 : 01:11:07
|
Jag har utgått från mina referenser och ni andra kanske har lite andra erfarenheter beroende på vilket skivbolag samt musikstil vi pratar om men Audiophilutgåvor sama Japanska pressningar är då för mig säkra kort om man inte får tag i en riktig original pressning eller om den är sämre vilket den brukade vara på senare 80tals utgåvor när vinylskivan inte var lika populär längre! Jag har ett antal olika pressningar av olika skivor så det brukar inte vara några problem att jämföra lite om man bara vill och har tid!
En japan pressning brukar oftast vara i mindre upplagor om man jämför med exempelvis mexikanska utgåvor av skivor! Sen så har jag även både Ryska samt tyska som även kan spela på bra dom också!
|
 |
|
pederb
Member

463 Posts |
|
|
Topic  |
|