HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Knaster och sprak vid skivbyte - Problemet löst!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/12/08 :  20:12:32  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Efter byte av RIAA-steg knastrar och knäpper det ibland i högtalarna när skivan avlägsnas från skivtallriken. Jag har kommit fram till att det rör sig statiska knäppar som tas upp av pickupen. Om jag innan avspelning använder min zerostat-pistol händer det inte.
Frågan är hur jag kan bli av med problemet. Några konstruktiva förslag?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Edited by - Vox on 2015/12/12 12:14:35

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2015/12/09 :  07:05:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jordning, jordninng och åter jordning.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/12/09 :  07:19:11  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Jordning, jordninng och åter jordning.

Ja, men vad? Tonarmen är redan jordad.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2015/12/09 :  08:29:52  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Kan vara enklare än så. För min egen del är jag helt av med problemet. Alla skivor är tvättade och de har alla fått nya antistatiska innerpåsar (polylined paper). Förvarar numera aldrig skivan i pappersinner, dels sliter det på skivan, dels blir den uppladdad.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/12/09 :  15:14:57  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Jag har aldrig upplevt problemet innan byte av RIAA-steg.
Kan ibland även bli "knaster" när jag använder skivborsten. Något som jag heller aldrig tidigare har upplevt.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2015/12/09 :  18:03:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja det där att du inte upplevt problemet innan RIAA-bytet blir jag inte riktigt klok på. Det innebär ju egentligen att det är jordningen av RIAA't som ändrats. Jag vet inte vad du har för RIAA, men om du borde prova att vända proppen i väggen(vilket du kanske redan gjort?). Vidare kan ju kablarna till skivspelaren, inkl jord, ha skadats vid omkopplingen, så ta en ordentlig titt på dem.

Mer kommer jag inte på just nu.

Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2015/12/10 :  07:36:36  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Jordning av skivtallrikens lager kan vara en lösning.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/12/10 :  12:26:43  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Inne på Pac's funderingar också... Hur i fridens namn skulle byte av RIAA-steg kunna förändra avledning av statisk elektricitet? (vilket jag förmodar det handlar om)
Svaret borde ju vara att det nya RIAA-steget inte jordar på samma sätt som det förra. Om du nu är säker på att alla poler är ordentligt rengjorda och anslutna korrekt? Alla fem då...

VH Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/12/10 :  13:26:17  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Om du nu är säker på att alla poler är ordentligt rengjorda och anslutna korrekt? Alla fem då...

Vilka poler syftar du på?

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/12/10 :  19:05:05  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag menar signal höger/vänster och signaljord höger/vänster och sedan apparat-jord eller vad den kan heta. Om det nu inte var en Rega-arm med apparatjord och signaljord vänster i samma ledare? (Tror det är vänster kanal den brukar ligga på)
Vh Micke

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/12/10 :  19:30:26  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Tonarmen är en Opus3 Cantus med pickuptrådarna kopplade direkt till ingången på RIAA-steget. Separat jordning.

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts

Posted - 2015/12/10 :  23:43:05  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Vilken skivspelare har du?

Jag gör alltid så här när jag bygger nya plintar och annat skoj med skivspelare, jordar alltid verket/lagret i tonarmen därifrån går jordkabeln till riaats jordskruv har aldrig upplevt att jag får knaster eller statisk elektricitet från skivspelaren. Det jag misstänker är att du på något vis får skivan laddad men elektricitet det får åtgärdas för det räcker med en rejäl urladdning för att knäcka trissor och annan känslig grus i ett riaa.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/12/11 :  08:01:02  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Vilken skivspelare har du?

Skivspelaren är en Opus3 Continuo och tonarmen är en Opus3 Cantus.

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/12/11 :  12:03:29  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Skippa filtmattan? Använd en i icke-syntetmaterial iaf?
Acromat eller varför inte en egentillverkad i kork? På Åhlens har de just nu tabletter med en tjocklek på ca 3mm som funkar utmärkt.
Sedan är det bara att lägga ned skivborstningen och istället tvätta skivorna med våtmetod. Då slipper du i alla fall statisk elektricitet från andra källor än själva drivverket.
VH Micke

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/12/11 :  19:45:13  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Jag använder ingen filtmatta utan en i skinn. Funkar bra.
Har fått några ideer som jag skall testa i morgon.

Go to Top of Page

Bubbel

6802 Posts

Posted - 2015/12/11 :  20:38:36  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Ulf en av mina hifikollegor har skaffat sig en Cantusarm med en massa brum som följd men inget annat får ta mig över till honom och försöka klura ut vad det kan vara, du kanske har någon idé hur de har löst det på din skivspelare.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/12/12 :  11:21:01  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Problemet är löst!
Efter jordning av centrumtappen på skivtallriken försvann allt knaster och sprak.

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/12/12 :  11:27:03  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Ulf en av mina hifikollegor har skaffat sig en Cantusarm med en massa brum som följd men inget annat får ta mig över till honom och försöka klura ut vad det kan vara, du kanske har någon idé hur de har löst det på din skivspelare.

Kolla så det vertikala tonarmsröret är jordat. Jag hade lite brum innana jag jordade det.

Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2015/12/12 :  15:05:04  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Underbart att det löste sig. Av någon konstig anledning så är det många tillverkare som inte bryr sig om jordning av lagringen/ axeln i centrum. Det är ett av de bästa/ enklaste förbättringarna man kan göra på en vinylavläsare.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2015/12/12 :  16:11:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Problemet är löst!
Efter jordning av centrumtappen på skivtallriken försvann allt knaster och sprak.

Skumt att det jordproblemet inte märktes med det gamla RIIA#180;t?

Men nu är det löst! Gott att höra! Bra jobbat och grattis!

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/12/12 :  17:01:26  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Härligt! Problem solved!
Intressant med läderlappen förresten? Har du skrivit ngt om dina övningar med mattor? Eller har du hittat "rätt" direkt?

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/12/12 :  17:13:14  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Har inte skrivit något om mina "mattester". Fick ett tips från den person i USA som bl.a. bygger om Denon 103 och 103R till helt nya höjder. Köpte en "Pulse R" (ombyggd 103R) av honom för några månader sedan. Oj, vad den lirar.

Go to Top of Page

Bubbel

6802 Posts

Posted - 2015/12/12 :  23:32:47  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jätteskönt att det löste sig, det är ett mycket vanligt problem precis som Audionet påpekar förr var man notoriska med detta ta vilken Thorens, Dual eller Lenco de är helt utan sådana problem.

Jag skall prova det på min kompis tonarm, tack!

Anders

Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2015/12/15 :  13:30:01  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Jag är nyfiken hur gjorde du det (jordning av centrumtappen på skivtallriken)?
Har du bild på det?
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/12/15 :  21:42:24  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Jag är nyfiken hur gjorde du det (jordning av centrumtappen på skivtallriken)?
Har du bild på det?

Om du har en Continuo har du troligen ett hål under skivspelaren. I det hålet kommer du åt "underredet" för den metalldel som håller lagerkulan som skivtallriken vilar på. Mellan metalldelen och skivspelargodset pressade jag in en jordtamp med hjälp av en skruvmejsel.
Anslöt sedan jordtampen till jordanslutningssktuven på RIAA-enheten.

Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2015/12/16 :  07:08:40  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Tack, jag ska prova det.
Jag har också läder matta som funkade bra i början men nu "laddas" även den och (ibland) följer med skivan fast den väger en del.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000