HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Fjorgyn, JBL-plankor och mycket annat bröde!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 21

nisseW
Member

444 Posts

Posted - 2020/08/04 :  23:25:02  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Heja,Heja.....ge inte upp
Go to Top of Page

Ryssen
Member

7091 Posts

Posted - 2020/08/04 :  23:28:51  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Du kan få göra några åt mig oxå.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

adhoc
Member

311 Posts

Posted - 2020/08/05 :  14:12:50  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Jag lade in en del text om om BAD-paneler i NisseWs tråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=96523

Kan vara värt att ögna igen den före du börjar borra och kapa till skivstorlekar. Om ska fixa till ett ramverk bakom panelen, så vill du inte att tjockleken på virket i ramen ska täcka hålen ute i kanterna.

Edited by - adhoc on 2020/08/05 14:13:28
Go to Top of Page

Double A
Member

1899 Posts

Posted - 2020/08/05 :  17:20:43  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Alla dom hålen för hand!?!

Du hade behövt en CNC fräs !

Ja just de, den kommer i morgon :)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1369 Posts

Posted - 2020/08/05 :  22:28:24  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Tack Adhoc, tyvärr lite sent då jag redan kommit en bit på väg...

Du, Double A, här ser du en som inte räds att jobba på gamla viset!
CNC, pytt! När det finns linjal, vinkelhake, penna och handhållen borrmaskin (och en j...a massa tålamod), sa han (jag) avundsjukt!
Som di sajer i Amerikat, Progress:


Double A, slå en signal när du fått igång din nye kompis!
Jag komma skottet

Fortsättning följer...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, BSS, Xilica, Emotiva och Yamaha!"

Edited by - Amatören on 2020/08/05 22:38:58
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1369 Posts

Posted - 2020/08/05 :  22:42:35  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
Du kan få göra några åt mig oxå.
Du Ryssen, när Double A har fått igång sin nya CNC-fräs så är jag övertygad om att ni som vill kan göra en gruppbeställning till ett bra pris på BAD-paneler, eller hur AA?

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, BSS, Xilica, Emotiva och Yamaha!"
Go to Top of Page

Double A
Member

1899 Posts

Posted - 2020/08/06 :  06:55:35  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Du e duktig du :)
Det kallar jag hantverk!

Om det är några som vill ha bad paneler längre fram så fixar vi väll till det. Amatören, CADar du så fräser jag :)
Vilken grym slogan!

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

adhoc
Member

311 Posts

Posted - 2020/08/06 :  09:25:44  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Utan att egentligen veta, tror jag att fördelarna med en kurvad hålad panelyta överväger nackdelarna med att hålen längs kanterna täcks (delvis) av ett ramverk bakom panelytan. Om det är 3-4 mm plywood / masonit / MDF går det bra och lätt att få till en lämplig kedjekurva (catenary curve) som är elliptisk-liknandce till formen. 6 mm plywood, inte så lätt ...

Enkelt sätt att få till en jämn fin kurva om ytterkanterna på den plana hålade skivan är 600 mm: Tag en brädlapp, tex 140x21 mm, tag din stållinjal och böj den över brädlappen så att kurvan längst fram tangerar framkant på brädan och rita av kurvlinjen, markera var 200 mm och 800 mm hamnar. Gör uttag, 21 mm breda på brädan, från bakkant och framåt, beroende på hur djupa dom raka "sidoramarna" önskas. Kapa sedan brädan tvärsav och längsmed. Utrymmet fylls med isolering. Önskar du en kombinerad diffusor / helmholtz- och panelabsorbent kan du spika fast en masonit- /plywoodskiva på ramdelen med lite gucka emellan för avtätning. Avstämningen i Hz av panelskivan blir ett skott i mörkret dock, eftersom den inte går mot en sluten kavitet. Isoleringen inuti ska inte hindra skivan vibrationer om den ska funka väl som panelsabsorbent.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1369 Posts

Posted - 2020/08/06 :  13:43:28  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
Isoleringen inuti ska inte hindra skivan vibrationer om den ska funka väl som panelsabsorbent
Så tanken är att skivan ska kunna vibrera?
Men kanterna ska väl fästas eller är det bättre med en "flytande" fastsättning? Typ fräsa ett spår i ramen som fylls med dämplim?
Ett tyg på framsidan, verkar inte detta dämpande på vibrationer i panelen?

Min tanke på uppbyggnaden är:
1) Kurvad panel fäst i ett ramverk
2) Framsidan kläs med lämpligt tyg
3) "Luftspalt" typ plastnät mot bakomliggande absorbering
4) Stenull 50mm
5) Nät igen
6) Distanser, ca 20-25mm från vägg så att det blir även en luftspalt mot väggen. Denna luftspalt ska, enl. uppgift, förstärka
absorbentegenskaperna

2-4 st. med storlek ca. 600x1200mm

Vad tror adhoc om detta? Tyget?

En fråga till, jag har två tänkbara placeringar av dessa, på sidoväggarna vid högtalarna (1:a sidoreflexen) för att ersätta de (röda) absorbenterna som sitter där nu, eller på bakvägg bakom lyssningsposition, ca. 2 meter till vägg?
Var, tror ni, dessa gör störst nytta?

Nähä, jag har ingen CNC-fräs, så ut och borra igen!

Fortsättning följer...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, BSS, Xilica, Emotiva och Yamaha!"
Go to Top of Page

adhoc
Member

311 Posts

Posted - 2020/08/06 :  17:00:08  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
För en indikation om absorbtionen som helmholtz (där du har den hålade skivan över en lufttät ram med bakstycke), kan du tanka ned http://www.acousticmodelling.com/multi.php . Default är att kurvan visar "Absorbtion Coefficient" För att få indikation om reflektionen frekvensmässigt från BAD-skivan trycker du på knappen "Reflection Coefficient". Du får räkna ut totala hålarean i % mot BAD-skiveytan och sedan "översätta" %-siffran du har till hålavstånd + håldiameter så du når samma %-siffra i programmet. Luftflödesresistiviteten för moffet inuti samt "air gap" kommer påverka bredbandigheten i absorbtionen. Isover Piano ligger kring 5-6000 Pa x s / m². Rockwool Flexibatts kring 9000 Pa x s / m². Med "grund låda" kan det eventuellt vara ide' att köra på Rockwool med högre luftflödesresistivitet (densitet) än Flexibatts.

För att en panelabsorbent ska funka väl, ska panelen kunna vibrera obehindrat. Vid dess resonansfrekvens sätter den luften i rörelse framför och bakom. Rörelseenergin dämpas med en resistiv absorbent ("moff"). Luftrörelsen är som störst närmast skivan, men moffet ska alltså inte hindra panelens vibrationer. Amplituden för resonansfrekvensen kommer då sänkas i rummet . Med lite tur och planering och placering kan en rumsmod då dämpas ned. I programmet förutsätts "limp membrane", en slappt ditsatt gummiduk, som ett ospänt trumskinn ungefär som är fritt rörligt. Med en styv skiva skulle man kunna tänka sig en gummiinfästning runtom, - som surrounden på ett högtalarelement. Konen är styv men är fritt rörigt som pistong fram och tillbaks pga av den mjuka infästningen. Vid den hålade panelen kan moffet ligga nära, även här blir luftrörelserna högst närmast hålen. Spikar du dit en plywoodskiva med gucka eller fönsterlist emellan mot ramen så får du en styv infästning. Panelens rörelse blir då inte pistongaktig som för högtalaremembranet med surrounden och resonansfrekvensen från programmet kommer inte stämma alls, utan bli troligen väsentligt högre. Det är därför det är mycket "trial and error" med panelabsorbenter för att tuna in dom mot någon särskild mod-frekvens. Helmholtzar är pålitligare mot teoretiska räkneformler och program.

Tyg på framsidan? Något tjusigt som inte reflekterar utan är hyfsat luftgenomsläppligt.
Lämpligast placering i ditt rum? Sidoväggar eller bakväggen kan vara bra eller båda kan vara bra, -vet ej. Sätter du 1 på vardera sidoväggen i jämnhöjd med öronen lär du inte få något "flutter echo" om du klappar händerna där du sitter men samtidigt är den positionen troligen inte den där du får en väggreflektion från motstående fronthögtalare. -Den kanske du vill sprida ut / diffusera. Det som bör undvikas är att samtliga placeras parallellt, dikt bredvid varandra.

Edited by - adhoc on 2020/08/06 17:14:14
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1369 Posts

Posted - 2020/08/06 :  23:21:00  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
1022x4 hål senare:


Adhoc, tack för informationen och länken, uppskattas!
Men
quote:
Du får räkna ut totala hålarean i % mot BAD-skiveytan och sedan "översätta" %-siffran du har till hålavstånd + håldiameter så du når samma %-siffra i programmet.
här är jag inte med riktigt på vad du menar?
"Mina" kurvade paneler, 3 mm Masonit, blir 595x1200 och 511x2=1020 hål med diametern 12. Så 714 000 mm2 panel och hålarean 9 632 mm2. Korrekt? Sedan då?

Efter att ha studerat länken så förstår jag att BADdarna (!) behöver avstämmas mot rummet, kanske avstämmas olika beroende på resonanserna. Får göra lite fler mätningar först! Mikrofonen på lyssningsplats, antar jag

Fortsättning följer...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, BSS, Xilica, Emotiva och Yamaha!"
Go to Top of Page

adhoc
Member

311 Posts

Posted - 2020/08/07 :  11:17:13  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Hålbilden för BAD-panelen i excelmallens rutsystem visar 31 kolumner x 33 rader = 1023 rutor. Hälften av rutorna är hålade, hälften utan hål som då ger 511 eller 512 hål. Från bilden ser jag att du inte följt ide'n med rambredd / frame = den svarta delen runtom i mallen.

Hur som helst: Håldia 12 mm ger hålarea 113,1 mm², 511 st hål / panel ger total hålarea 57 793 mm². Med 2 paneler bredvid varandra är totala hålarean 2 x 57 793 = 115 586 mm². Om totala panelstorleken är 595 x 1200 mm är dess area 714 000 mm², %-andel hål blir då 2 x 57 793 / 714 000 = 16,19 %

Om du använder programmet Acoustic Modelling , väljer perforated panel och slår in håldia 12 mm och avstånd mellan hål 26 mm visas hålarea 16,73 % när du tryckt på knappen Calculate. Pröva med andra hålavstånd så finner du snart att hålavstånd 26,43 mm ger hålarea 16,19%. Beroende på val av isoleringen med dess luftflödesresistivitet + dess tjocklek + panelytans tjocklek + luftmellanrum + %-delen öppen area kommer du få en absorbtionstopp vid olika frekvenser. Med tex 16,19%, 3 mm tjock, 9000 Pa x S / m² som är 50 mm utan luftgap blir det en absorbtionstopp vid 854 Hz / 1,0, vid ca 350 Hz är absorbtionen ca 0,5 = 3 dB dämpning. Som absorbent för låga rumsmoder är den alltså ganska kass ... Mest nytta vid bakvägg blir att diffusera / sprida ljudet, inte att dämpa låga längsmoder. Viss nytta gör dock den hålade panelen. Tas den bort i programmet, så bara isolering finns kvar sjunker absorbtionen vid 350 Hz till låga 0,3 samtidigt som absortionen ökar för högre mellanregister och diskant. Från ca 1800 Hz och uppåt är den över 0,9 och resultatet kan upplevas som ett döddämpat rum medans besvärliga rumsmoder fortfarande finns kvar.

Acoustic Modelling ger en indikation, inte ett facit. En anledning är att en geometrisk hålplacering används för helmholtzen och BADen har inte symmetrisk hålplacering. Att växla mellan att trycka på knapparna Absorbtion Coefficient och Reflection Coefficient kan vara en tankeväckare. -Normalt är det onödigt / dumt att dämpa bort mellanregister och diskant. John Brandt har en del bra artiklar på sin sida https://jhbrandt.net/resources/#articles tex: https://jhbrandt.net/wp-content/uploads/2014/11/Room-Acoustics-Design-And-The-Frequency-Power-Spectrum.pdf

(På bilden är masoniten ganska ljus. Oljehärdad masonit är normalt alltid mörkare i färgen, hårdare och tål böjning mycket bättre än den som inte är oljehärdad. Nu är det ölpimplarväder och dags för en sval i skuggan.)

Edited by - adhoc on 2020/08/07 11:25:50
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1369 Posts

Posted - 2020/08/07 :  12:01:36  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Tack igen adhoc! Du är bäst!
Nu klarnar det betydligt, en viss skillnad på omkrets och area, jag skäms
quote:
Acoustic Modelling ger en indikation, inte ett facit.
Jo, det har jag förstått men, som du säger, det ger en fingervisning. Intressant och tankeväckande program att "leka" med! Sen är det bara och x-primetentera, mäta och använda mina och andras öron. Eller hur HerrD

Fortsättning följer...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, BSS, Xilica, Emotiva och Yamaha!"
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1281 Posts

Posted - 2020/08/07 :  12:57:38  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Amatören: Yes! Man blir hemmablind, det har vi märkt i vår lokala krets. Så mycket värt att någon kommer utifrån och har lättare att peka på de brister som man själv sitter och omedvetet tänker bort. Det gäller även i högsta grad även mig.

Innan jag var säker var jag tvärsäker
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1369 Posts

Posted - 2020/08/07 :  18:47:37  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Varmt idag så poolen varvades med mätningar!
Dessa är gjorda idag med "gamla" akustikregleringen, för att få underlag till avstämning av BADdarna
Först vänster, hög volym, ca 100dB, och micken på lyssningsplats och höjd halvvägs mellan golv och tak, ca. 1,2 meter:


Höger under samma betingelser:


Och slutligen båda:


Det man direkt ser är en elak resonans vid 115Hz på höger talare, en stående våg! Hmmm, här hjälper inga BADdare! Får bekämpas på annat sätt...
Annars, hur ska jag avstämma BADdarna, tycker ni?

Fortsättning följer...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, BSS, Xilica, Emotiva och Yamaha!"
Go to Top of Page

adhoc
Member

311 Posts

Posted - 2020/08/08 :  01:43:41  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Om man ska rota efter detaljer, tycker jag att det ger mer att i RT60 Decay ställa om från Control => Default 1/1 Band och 24 Points per Octave till tex 1/6 Octave Band och 96 Points per Octave. Med 1/1 Octave ser det alltid platt, fint o jämnt ut och detaljer döljs. Jag har en puckel vid 41 Hz som ser överjävligt stark ut i vattenfallsdiagrammet, +10 dB jämfört med 100 Hz, men efter att ha tryckt på Calculate RT60 Model i RT60 Decay och flyttat markören till 41 Hz i det undre diagrammet, anges i övre diagrammet att T60-decayen ligger vid 308 ms vid värsta 41 Hz-puckeln och 285 ms vid 100 Hz. Jag hör själv då inget direkt basbummel vid ca 40 Hz som ligger kvar i rummet och brölar eftersom decayen är så kort som ca 0,3 sekunder. (Med 1/1 Octave och 1/3 Octave visas "bara" T20-decayen i övre diagrammet om inte Calculate RT60 Model har markerats.)

Själv tycker jag att Spectrogrammet (som är vattenfallsdiagrammet sett uppifrån) är mer visuellt lätt-tolkat än vanliga vattenfallsdiagrammet. Har man någon pryl som rister och vibrerar i rummet syns den resonansen lättare i Spectrogrammet som en spik (tycker jag alltså).

För placering av BAD-paneler, prylar i rummet, placering och invinkling av högtalare samt lyssningsplatsens placering tycker jag fliken Filtered IR med Show regression line ikryssad är givande. Ställs lång tid in, typ 500 ms, är önskemålet att Schröderintegralkurvan ska ligga så platt som möjligt på Regression Line, oavsett om man visar T20, T30 eller Topt. Viker Schröderintegralkurvan av tidigt från Regression Line är det en indikation på att det är olika decay för oika frekvenser vid lyssningplats. Basen drar jämförelsevis iväg tidsmässigt jämfört med högre frekvenser. Lyssningsplatsen är kanske då inte den allra lämpligaste alternativt att rummet är "sneddämpat" och kanske upplevs dött. Normalt har dock mellaregister / diskant alltid kortare decay än basen.

Ställs tidsaxeln in till kort tid, typ 10-20 ms med ETC ikryssad ser man var man har starka reflektioner i tiden. Ett ofta angivet mål är att första reflektionen efter direktljudet ska ligga -20 dB ned och inte tidigare än 20 ms = ofta svårt att uppnå. Efter 20 ms är det mindre problem med starka reflektioner. Snarare tvärtom och helst från sidan, det kommer då lura hjärnan att rummet är större än det är i verkligheten och ge rymd åt ljudet. Ska man spåra varifrån reflektionen kommer, gäller det att spela med bara 1 st högtalare i taget, annars går man lätt vilse. Sätts markören vid tid = 0, trycker ned Ctrl och därefter trycker ned höger musknapp och drar markören till första reflektionen visas i klartext både extratiden för reflektionen och hur lång extra sträcka reflektionen har gått jämfört med direktljudet. Därefter är det ofta enkelt att exakt bestämma varifrån reflektionen kommer med hjälp av "snörmetoden". Har den gått mellan 2 ytor före den når lyssningsplats är det jävligare, då behövs minst 3 händer. Viktigast är att jaga upp och dämpa reflektioner vid under 1 ms som bestämmer "summing localization" = varifrån ljudet kommer, samt i intervallet ca 1-5 ms som ger en falsk ljudbild ( = för bred jämfört med det inspelade och diffusare fantomplacering.) En bredare (men falsk) ljudbild behöver dock inte alls vara fel, subjektivt kan man ju tycka om den. Floyd Tool tex framför att en bredare ljudbild är önskvärt av många.

Beroende på rumsstorlek kan det vara kört att nå -20 dB / 20 ms för den 1:a reflektionen men med fix och tricks kan det gå att uppnå även i ett mindre med längd typ 5 m.

Edited by - adhoc on 2020/08/08 01:50:09
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1369 Posts

Posted - 2020/08/11 :  00:48:52  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Jag läser, lär, testar, lyssnar, mäter, bedömer, flyttar absorbenter och diffusorer, spelar, bygger, mäter och lyssnar igen

Vad gäller mätning, använd en signalgenerator och sakta stega upp basen till ca 150-200Hz och använd öronen för att leta resonanser och stående vågor, detta klarar inte mätprogrammet i ett vanligt rum. Jag "hittade" tavlor, porslin, ett gammalt väggur som glatt spelade med och de flesta basresonanserna/stående vågorna kunde med framgång "bekämpas" med eq i DSP;n. Liiite "bummel" finns kvar men det tar jag när BADdarna sitter på plats. Får kanske bygga en eller flera esl basabsorbenter.
Någon som vill dela med sig av esl;s kalkylblad?

Lärorikt detta med akustik! En sak är klar, akustiken betyder mer än man tror. Innan jag började fixa mer med akustiken så var jag beredd på att byta diskanter då jag (och HerrD!) tyckte att de distade vid högre volym.
Så är inte fallet! Det var "rummet" som stökade till! Nu är den klockren, klar och tydlig. En pianoklang återges utan ett störande "eko", grumlighet, även på mycket höga volymer. Löjligt vad högt man kan spela nu utan att diskanten "slår över".
Diskanterna får sitta kvar

Ett tips till alla som ev. bygger böjda (svängda) BADdare:
Borra bara var 3-4 hål i mittraden, märk ut resten, montera panelen och borra klart. Det är mycket lätt att knäcka panelen om hela mittraden borras före montering.

Ok, vi får ha lite bilder åxå. Många delar och mycket fräsning och sågning blir det:


Dellimning av spant på panel för att undvika att knäcka vid mittraden:


Här får man ha tålamod och låta limmet torka innan man fortsätter limma böjningen.
Jamen, våffö gör jag på detta viset? Jo, jag tänker försöka låta panelen vara lite "flytande" upphängd i frästa spår i ramen, klädd med mjuk 3mm tätningslist fastsatt på panelen innan tyget.
Mellanrummet mellan spanten tänkte jag fylla med "löst" fluff.

Fortsättning följer...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, BSS, Xilica, Emotiva och Yamaha!"

Edited by - Amatören on 2020/08/11 00:52:19
Go to Top of Page

Grahnbarr
Starting Member

25 Posts

Posted - 2020/08/11 :  13:26:06  Show Profile Send Grahnbarr a Private Message  Reply
Här är det kalkylblad jag har, vet inte om det är ESL:s
https://www.dropbox.com/s/vxz6yc15itccmgb/Tubecalcorgelpipa_version1.xls?dl=0

...eller något
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1369 Posts

Posted - 2020/08/11 :  13:35:58  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Grahnbarr, tack! Uppskattas

En liten bild till som visar "slutlimningen" av BAD-panelen:


Fortsättning följer...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, BSS, Xilica, Emotiva och Yamaha!"
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1281 Posts

Posted - 2020/08/11 :  19:30:37  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Kul att det blev så bra, och lärorikt dessutom! Jag hade som sagt kunnat svära på att det var diskanterna som knäade vid högre effektuttag. Mycket intressant! Detta med att prylar vibrerar och huset låter känner jag igen från tiden med Catacomberna. Man ska vara medveten om att vi då pratar om energinivåer som vanliga hifi-anläggningar aldrig ens kommer i närheten av. Det borde vara obligatoriskt för alla hifi-intresserade att någon gång lyssna på en så kapabel rigg och sluta leva i tron att små högtalare är fysiska och dynamiska.

Innan jag var säker var jag tvärsäker
Go to Top of Page

FBK
600.000-klubben, Klubbmästare i AÖ & UA

6602 Posts

Posted - 2020/08/11 :  22:33:17  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Sant HerrD. Problemet är bara att bor man i lägenhet så förblir det en dröm. Jag har lyssnat på Catacomberna och någon annan kompetent rigg och det är skitkul när man kan dra på så huset skakar,så jag instämmer!

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.
Jag är ute efter att min anläggning skall vara musikalisk inte som jag upplever moderna system att förmedla detaljer utan känsla, då vi har olika referenser så är det inga rätt och inga fel
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1369 Posts

Posted - 2020/08/11 :  22:45:18  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
En liten bild så här på kvällskvisten:


Fortsättning följer...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, BSS, Xilica, Emotiva och Yamaha!"
Go to Top of Page

adhoc
Member

311 Posts

Posted - 2020/08/11 :  23:41:26  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Ser ut att bli ett snyggt och välgjort bygge.

Min egen erfarenhet är att halvmånestagen vid mitten (inuti panelen) inte behövs om man använder 4 mm plywood eller 3 mm oljehärdad masonit och kupningen är ca 12 cm djup. Däremot behövs 2 st raka stag vid ytterkanter på baksidan som panelen kan limmas (spikas) emot, annars kommer den att buka ut en del vid mitten. -Ser osnyggt ut. Jag har inte prövat med bös-masonite eller MDF, eftersom dom har lägre vrídstyvhet, dom kanske spricker av vid böjning.

Hur markanta resonanserna är vid lyssninsgplats kan plockas fram ganska enkelt i REW, t.ex:
1 Gör ett gäng mätningar vid olika lyssningsavstånd med både höger + vänster front + subbar igång. Notera lyssningsavståndet för mätningen från mik till en fast punkt framför och se till att det är samma avstånd till sidoväggar och höjd över golv. Flytta med fåtöljen / soffan tillsammans med mikrofonen.
2 Tryck på knapp Overlays => knapp All SPL => "Solknappen" och välj 1/3 eller 1/6 smoothing för samtliga mätningar och syfta med ögat genomsnitts-SPL:en, t.ex. 75 dB
3 Tryck på EQ-ikonen överst.
4 Tryck på Modal Analysis
5 Tryck på Find Resonances
6 Under Resonances som då kommer upp; bestäm dig för vad som är intressant för dig. Alltså avklingningstiden Min T60 i millisekunder samt hur starkt dom får höras i dB, -jämfört med din syftade genomsnitts-SPL -Är den t.ex. ca 75 dB är det tämligen ointresant om REW talar om att du har en resonans vid 106 Hz med en så låg Peak som 57 dB och som har utklingningstiden 350 ms.

Om du tar fram resonanserna från samtliga mätningarna enligt REW och jämför dom, så ser du att med ganska liten förändring av lyssningsplatsen så förändras avklingningstiden för dom. -Hur länge dom bumlar kvar vid lyssningsplats. Att resonansens styrka i dB varierar med platsen i rummet kommer man inte ifrån i små rum och det är ganska ointressant om frekvensen är väldigt stark / svag på ställen där man ändå inte sitter och lyssnar. En del resonanser försvinner kanske helt vid en förflyttning mot vad du angivit som godkända max-värden.

Lämplig avklingningstid varierar med rumsvolymen, enligt EBU för Listening rooms ska min vara ca 0,22 s eftersom rummet är på 72,5 m³. Du kan använda https://amcoustics.com/tools/amroc?l=786&w=419&h=220&re=EBU%20listening%20room och slå in måtten för ditt rum samt markera EBU eller ITU Listening room. Info om EBU-standarden: https://tech.ebu.ch/docs/tech/tech3276.pdf Räkneformeln på sidan 6 är den som används på Amroc-sidan. Som du ser är ett längre tidsspann på 0,3 s tillåtet i låga basområdet (63 Hz), mellan 63-200 Hz lite flytande, medans det kan fluktuera +/- 0,05 s i området 200-8000 Hz. Med mina rekommenderade 0,22 sekunder skulle jag då kunna tycka att tillåten max-tid är 0,52 sekunder vid 63 Hz och knäppa in i det REW-programmet och se vad resultatet blir i form av resonanser att åtgärda. En del akustiker / designers tycker att EBU- och ITU-standarden är för slapp och använder själva striktare värden för avklingningstiden.

Om du hittar ett bra ställe enligt REW som har få resonanser vilka har ganska kort avklingningstid, kan du använda tongeneratorn i REW. Tycker du att frekvensen ekar kvar länge eller inte när du slår av den? Om ja, -dags för åtgärd. Om inte, varför jaga spöken som ändå inte besvärar?

Edited by - adhoc on 2020/08/11 23:50:20
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1369 Posts

Posted - 2020/08/12 :  15:29:43  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
Ser ut att bli ett snyggt och välgjort bygge.
Tack Adhoc

45mm Flexibatts och ett insektsnät av plast, väggsida:


Nästan klar med numero Uno:


Fortsättning följer...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, BSS, Xilica, Emotiva och Yamaha!"
Go to Top of Page

Schack
Member

253 Posts

Posted - 2020/08/13 :  09:31:57  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Snyggt Amatören

MVH
kludden

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page
Page: of 21 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000