HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Den ultimata inställningen av vinylspelaren?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/01/03 :  11:55:52  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Stötte på denna guide till optimal inställning av din pickup och frågan väcktes, hur hittar DU den bästa inställningen?
http://www.vacuumstate.com/fileupload/GuruSetUp.pdf
http://www.vacuumstate.com/fileupload/Guru_protractor.pdf

En sak som kanske påverkar resultatet är skating/antiskatingens drag i nålen, villet ofelbart påverkar den horisontella spårningsvinkeln, åtminstone tycker jag det ser så ut.

Och, är det så kritiskt som "Guru'n" vill beskriva det? Eller handlar det mer om ett självbelöningssystem som ger dig en förnöjd känsla av att ha gett allt och uppnått ett gott resultat som ger "bonus"-känsla av perfektion?
Låt höra!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/01/03 :  14:11:47  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
hur hittar DU den bästa inställningen?


Träning och erfarenhet!


Träning = provat många olika sätt och verktyg för bästa resultat.

Erfarenhet = Testat på olik skivspelare, tonarmar och pickuper har get en möjlighet att hitta rätt (?).


Jag håller delvis med om författarens åsikt i ämnet jag ser antiskatng som en grov balanskontroll som man bör utnyttja om man vill för mig är det en självklarhet.

Hur kritiskt det är är väl upp till var och en vill man grotta ner sig är det bara att göra det med alla inställningar som finns, men då bör man ha extremt bra tålamod annars så går man i taket med trasiga saker som följd i värsta fall.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2016/01/03 :  18:18:53  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message  Reply
Den bästa inställningen är den som låter bäst i ditt system.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/01/03 :  21:57:46  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Den bästa inställningen är den som låter bäst i ditt system.

Hur vet du att den låter "bäst" om du inte har provat alla alternativ?
Och det är ju frågan, hur gör du för att hitta den (för dig) optimala inställningen?

Bubbel, har du några käpphästar när det gäller inställningarna?
Eller hittar du en "good enough" nivå och bara njuter?

Håller med om att det är lite neurotiskt att leta det sista lilla halva graden av vinkel som ger dig nirvana.

Jag tycker nog att det också märks skillnad på graveringen av lacken, alltså att skiva A låter bättre än skiva B med en given inställning. Ändrar jag sedan på förutsättningarna så är det plötsligt skiva B som översköljer mig med njutning!
Jag avser givetvis då en skiva som har samma tjocklek så det är inte bara VTA som avgör.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/01/04 :  16:07:07  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Den bästa inställningen är den som låter bäst i ditt system.


Lite väl kryptiskt tycker jag och hur vet man det?


Hur jag ställer in en tonarm med pickup...


Först av allt kollar jag att tonarmen är rätt inställd enligt tillverkarens inställning dvs från centrumspindel till tonarmens pivot Detta gör jag bara om skivspelaren är ny för mig eller byter tonarm detta är mer viktigt än man kan tänka sig fel här ger fel i hela kedjan finns flera olika verktyg själv använder jag en vinkelhake och en stållinjal.

Montera pickupen är det redan gjort så justerar jag tonarmshöjden så att den är parallell med en skiva lagd på tallriken sedan använder jag en protraktor av valfri sort jag gör en ny för varje tonarm ingen "standard" som någon säljer dyrt de ger bara delar av vad man behöver. Ta t.ex en 9" inställning men om din arm är 9 3/8 hur gör du då?

Jag grovjusterat till rätt avstånd med hjälp av protaktorn sedan ställer jag in rätt nåltryck det är nu spänner jag fast pickupen så att den kan flyttas med hjälp av fingrarna men inte av sig själv. Nu använder jag Protraktorn för att ställa in alla avstånd och vinklar i detta skede får man inte jäkta blir det inte bra ta en paus för att sedan börja om blir det fel igen får man helt enkelt analysera vad som inte fungerar man kan kan ju ha missat någonstans i kedjan.

Har man en protraktor som bara har en nollpunkt så får man justera efter det om man har en med två nollpunkter så tar det lite längre tid men är man noga från början så tar det inte mycket mer tid att använda en sådan.

En protraktor som man använder har oftast för tjocka linjer mest för att vi skall se vad vi gör, jag gör så att jag använder ena sidan/kanten på linjen som jag håller mig till det blir då konstant på de två nollpunkterna. Har man bara en nollpunkt så kan du använda hela ytan.

När man skall justera längdled så får man använda ögonmåttet ibland kan pickupen ha en annan form som gör att man inte kan få till det ta då en titt från baksidan och framåt det brukar fixa det.

Men jag gör lite annorlunda här och justerar med gravyrradien som hjälp, för att förstå vad jag menar gör så här ta en passare eller tallrik rita en halv cirkel på ett papper ta sedan en linjal lägg sedan linjalen över linjerna i halvcirkeln så att det bildas ett D måtta sedan med hjälp av ögonen så att det blir ett jämnt och fint D det blir jämnt och fint. Detta kan man använda också genom att utnyttja radien på skivspåret både yttre och inre spår det verkar som om att det överensstämmer bra.

Det finns säkert de som menar att så kan man inte göra, varför inte jag har gjort det ofta med strålande resultat gillar man inte att göra så här så slipper man.

Om man nu har klarat av att justera in pickupen och det är dags att spänna fast den då håller jag den mellanfingrarna vissa pickuper har redan en mutter monterad i kroppen men är det lösa muttrar så får man klämma fast dessa med hjälp av fingrarna tillsammans med pickupen. När jag spänner fast pickupen så gör jag det växelvis på skruvarna (lite på varje) tills den sitter fast, hur mycket skall man spänna ? man kan dra åt hur mycket som helst tills pickupen går sönder eller något annat. Man får helt enkelt gå på känsla.

Det finns de pickuper som inte har ett skal deras ultratunna trådar är synliga då, extra försiktighet krävs.

Så nu mäter jag nåltrycket igen för att försäkra mig om att allt stämmer.

Kolla även VTA i detta läge. För azimut använder jag en spegel som jag lägger på tallriken sen låter pickupen vila på spegeln har man god syn kan man se om nålen lutar då kan man justera tills den är rak och fin. Har man dålig syn så får man ta hjälp.

Nu är det dags att koppla in skivspelaren för att för att justera antiskatingen på med bästa skivan inte favoriten utan den med bästa ljudåtergivning en testskiva är utmärkt.

Ta en kamrat till hjälp här han/hon får justera antiskaten tills den är lika i båda kanalerna men då sätter du dig med ryggen mot din stereo och justerar återigen gör så här fram och tillbaks tills du inte märker någon skillnad mellan kanalerna.

Nu slår många sig för pannan och tycker att jag har blivit snurrig (kanske, vad vet jag) jag upptäckte av en slump att det skiljde sig mellan kanalerna när jag hade ryggen mot högtalarna vilket fick mig att justera. Jag har låtit andra prova fått både asgarv och hånflin till svar men de har varit eniga efteråt att det blev till det bättre.

Mina käpphästar är väl bara noggrannhet och att veta när man inte kan justera längre annars kan man hålla på i evigheter.

Jag justerar alltid skivspelaren på ett bord ha en handduk under så är det enklare att rotera skivspelaren när det behövs, alltid mycket ljuse ha även en ficklampa tillgänglig, alltid alla verktyg som behövs tillgängliga på plats, lugn och ro runt dig, utvilad och aldrig efter att du har intagit någon form av alkohol eller droger för det är då det går åt skogen.

Jag är extremt noga med att skivspelaren är i våg jag mäter alltid på tallriken där nålens träffpunkt är aldrig plinten det kan vara stor skillnad.

Jag har säkert mer skumma saker för mig men jag återkommer när de dyker upp.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2016/01/05 :  10:51:04  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Nästan all justering görs ju visuellt och med våg. Det är enkelt och går fort. Problemet med detta är att ingen puppa är geometriskt perfekt. Nålen sitter inte perfekt vinkelrätt mot puppans hus. Motorns upphängnings varierar i position, och så även dess styvhet (som fö. förändras över tid). Så frågan är om det inte finns andra sätt?

-Nåltryck
Nålens tryck mot skivan påverkar dess spårbarhet, men har också till syfte att centrera motorn i puppan för maximal utsignal (och minimalt brus). Bosse Hanson lärde mig en gång att försiktigt trycka ner puppan mot skivan för att försäkra sig om att motorn ligger vertikalt centrerad (spolarna/magneterna i rätt position). Vid öppna puppor (och de med glasklart hus, typ ZYX) kan man faktiskt med en lupp se, och kontrollera detta. Detta borde även gå att mäta, då ju bättre centrerad motorn är, desto högre är dess utsignal nivå. En sinus-skiva och en voltmeter borde räcka för att göra detta om man mäter efter phonosteget.
Ändras nåltrycket så ändras även VTA, därför brukar jag börja med nåltrycket.

-VTA
Denna vinkel påverkar puppans spårbarhet, vilket i praktiken visar sig som distorsion. I ena ytterligheten upplevs ljudet som bumligt och tungt, i andra som tunt och vagt. Man kan ju börja med att justera puppans hus horisontellt med skivan, men sedan lyssna sig fram till rätt tonballans. Lyssna-justera-lyssna är annars nästan hopplöst om man inte har en arm som kan justeras under lyssning. Detta går naturligtvis att mäta elektriskt men jag har ej listat ut något smart sätt att göra detta utan avancerade instrument som spectrum analysator eller likn.

-Azimuth(HTA)
Detta är kanske den svåraste vinkeln att justera visuellt eftersom man aldrig kan se nålspetsens anläggning i skivspåret, eller ens noggrant avgöra nålens vinkel mot skivan. Men om man spelar en monoskiva, och polvänder ena kanalen, så skall en perfekt justerad HTA inte ge någon utsignal alls. Jag har inte provat detta själv men inbillar mig att det torde vara ganska enkelt att mäta bägge kanalerna som en X-Y mätning med ett oscilloskop efter phonosteget och justera efter lägsta signal.

Det finns lite olika mjukvaror som kan hjälpa till med armjustering som t.ex. detta:
http://www.adjustplus.de/?lang=en

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2016/01/10 :  16:59:17  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message  Reply
quote:
Lite väl kryptiskt tycker jag och hur vet man det?


Man provar sig fram, precis som med högtalare, man flyttar runt dom till man hittar den optimala placeringen för sitt rum. Men en skivspelare så provar man med olika nåltryck, Azimuth och VTA inställningar tills det låter bäst. Har du en justerbar RIAA så rekommenderar jag att du provar lite olika inställningar och till slut så har du bästa inställningen för ditt rum och system. Finnes tyvärr inga genvägar

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur


Edited by - pederb on 2016/01/10 17:00:20
Go to Top of Page

Raffe
Member

142 Posts

Posted - 2016/01/20 :  16:00:20  Show Profile Send Raffe a Private Message  Reply
Med mina begränsade kunskaper o tillgång till hjälpmedel bytte jag helt enkelt whisky mot hjälp med den perfekta inställningen. PEO är en klippa må jag säga :)

(trevligt sällskap fick jag också)

//Jonas

Korta kjolar är bra ju mindre långa dom är.

Å så här ser min anläggning ut för tillfället:
Clearaudio Performance, Audio Techninca ART9, Cayin CDT 17a, Musical Fidelity Nu-Vista 800, Primare Spa 32hd, Trigon Advance, Exact Power EpM15a, Oppo UDP-205-4K/UHD, AMC 3-kanalare, Von Schweikert Vr4 jr o ett par Philips Fidelio X2, allt ihopsnörat med Transparent Super o Ultra
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2016/01/30 :  18:18:03  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
quote:
Med mina begränsade kunskaper o tillgång till hjälpmedel bytte jag helt enkelt whisky mot hjälp med den perfekta inställningen. PEO är en klippa må jag säga :)
(trevligt sällskap fick jag också)



Jag bugar mig för det betyget och du ska ha ett stort tack för en trevlig eftermiddag/kväll med god dryck och bra musik.

quote:
hur hittar DU den bästa inställningen?

På den frågan lämnar jag i stort sätt samma svar som Bubbel, d.v.s. träning och erfarenhet, men kompletterar även med ändamålsenliga verktyg och en stor portion tålamod.

I min verktygslåda finns förutom de nädvändiga handverktygen som insexnycklar, mejslar, tänger, mm, även:
  • ett vattenpass av god kvalitet
  • en kortlek
  • en digital nålvåg
  • en Dr. Feickerts Next Generation Protractor
  • ett 2-kanals oscilloscop
  • några olika testskivor
  • en pannlampa
  • en självnevilerande horisontallaser
  • kontaktregöringsmedel (inte 5-56)
  • ett modifierat Riaa-steg


Riaa-steget är kompletterat med ett högpassfilter (200Hz) och med trimpotentiometrar på resp. kanal för nivåkalibrering av signalen.


Nu är inte detta inlägg tänkt att vara en manual för "inställning av tonarm/pickup", utan enbart en beskrivning av mitt tillvägagångssätt som bevisligen skiljer sig ganska mycket från hur många andra gör.

Jag börjar alltid med att kontrollera att tallrikslagret är OK och att det inte finns någon tröghet eller något glapp i tonarmen.
Det finns ingen anledning att ödsla tid och energi på en defekt skivspelare. Det blir ändå aldrig bra i slutändan.
Renovera/laga eller köp nytt.

Nästa steg är att ställa skivspelaren i våg och då menar jag verkligen i våg.
Jag brukar shimsa under fötterna med kort från en kortlek om skivspelaren inte har justerbara fötter och noggrannheten av ett spelkorts tjocklek är oftast tillräcklig.
Använd ett bra vattenpass och vänd det alltid 180 grader för verifiering.

quote:
Jag är extremt noga med att skivspelaren är i våg jag mäter alltid på tallriken där nålens träffpunkt är aldrig plinten det kan vara stor skillnad.


Helt rätt, är inte skivspelaren i våg är det ingen mening att ens börja justera arm/pickup, men är inte tallriken i våg med plinten (på ett "normalt" stelt verk) rekommenderar jag att man gör en grundlig undersökning om varför.
Jag har varit med om att lagret har suttit löst och även att det funnits smuts (spån) från tillverkningen mellan lagrets anläggningsyta och plinten så lagret har lutat betänkligt.

Om det är en spelare med s.k. "flytande upphängning", typ Thorens eller Linn LP12 är det nu dags att kontrollera så att allt står rätt till.
Är tallriken i våg när plinten är det, och "gungar" den symmetriskt?
Jag har nog aldrig varit med om att de inte har haft behov av justering, oftast är det ganska mycket fel.

Det finns många artiklar på nätet som beskriver hur man går tillväga.



Pickupmontage:

Passa på att rengöra anslutningsstiften på pickupen och kontakthylsorna på tonarmskablaget innan montaget.
Jag använder ett medel från DeoxIT, men det finns många olika tillverkare.

Här har vi anläggningens minsta signaler och rena kontaktytor borgar för god kontakt med minimal distorsion.

För ställa in överhänget (armens effektiva längd) använder jag en Dr. Feickerts Next Generation Protractor.




Beskrivning av det förfarandet känns onödigt att skriva om här och det finns mycket info på nätet.

Pickupens offsetvinkel grovjusteras också med samma protractor enligt principen "pickuphuset parallellt med linjerna på protractorn".



I ett senare skede gör jag en finjustering med hjälp av oscilloskop och testskiva.

Varför gör jag det så komplicerat då?

Jo, för det första har inte alla pickuper ett hus som medger en okulär inställning (inga raka kanter) och för det andra kan man definitivt inte lita på att nålspetsen sitter perfekt monterad på nålröret och då är det ju ingen mening att justera offsetvinkeln efter pickuphuset, eller hur?
Ju "vassare" slipning, desto känsligare är den här justeringen.

VTA grundställs enligt "armen parallellt med skivan" principen



(jag brukar använda en horisontallaser), men slutjusteringen gör jag ändå alltid med öronen.
Jag använder en välbekant skiva som jag är väl inlyssnad på, det brukar gå ganska snabbt och smärtfritt.

Nu är det dags att ansluta skivspelaren till det modifierade riaa-steget och sedan vidare till varsin kanal på oscilloskopet.
Anledningen till HP-filtret är att få skivor är helt plana och perfekt centrerade och det blir svårt att läsa av oscilloskopet när signalen är modulerad med lågfrekventa signaler.

Det första jag ger mig på är azimuthjustering.
För att se nålspetsen på min pickup krävs definitivt en helt annan syn än vad jag har. Jag ser den inte ens med en X10 lupp och att då försöka justera azimuth med hjälp av en spegel känns helt meningslöst.
Att syfta mot pickuphuset är helt ointressant, det är ju faktiskt nålspetsen det handlar om, inte huset.
Det finns ju definitivt ingen garanti för att nålen sitter perfekt monterad på det här hållet heller.

En testskiva typ "Analogue Productions - The Ultimate Analogue Test LP", spår 2 & 3 och ett oscilloscop gör det hela till en barnlek.





Spår 2 innehåller en 1000Hz ton i vänster kanal och då tittar man på höger kanal (överhörningen) i oscilloscopet. Kom ihåg amplituden.





Spår 3 innehåller samma ton, fast i höger kanal. Titta nu på vänster kanals signal istället.
Justera azimuth så att båda kanalerna får samma amplitud i den "tysta" kanalen. Värdet i sig är inte viktigt, det gäller bara att få symmetri i överhörningen.


(Nu börjar jag närma mig.)



Nästa steg är en verifiering av pickupens offsetvinkel.

Med en testton inspelad i mono avslöjar oscilloskopet ett ev. fasfel mellan höger och vänster kanal ganska lätt.


(här är pickupen monterad så gott det går med hjälp av protractorn)

Höger kanal (översta kurvan) ligger alltså före den vänstra.

Ju högre frekvens testtonen har, desto tydligare ser man fasfelet på oscilloskopet.
Testtonens placering på skivan bör också ligga i närheten av någon av den valda geometrins nollpunkter.


Lossa på pickupens ena skruv något och vrid pickupen ytterst försiktigt. Mät igen.
Hade du tur vred du på rätt håll, annars är det bara att försöka igen.
Det handlar om väldigt små justeringar, så små att man inte är säker på om man verkligen har vridit den.


(snart perfekt)


(där satt den)

skillnaden mellan dessa båda bilder är en vridning av pickupen som motsvarar ungefär 0,1mm förflyttning av den ena skruven.

Glöm inte att göra en ny kontroll av nåltryck, överhäng och azimuth efter avslutad justering.


"HiFI News Test LP" har fyra spår med en 300Hz ton som ökar i amplitud i stegen +12dB, +14dB, +16dB och +18dB. Dessa spår är avsedda att justera antiskatingen med.
De flesta pickup/arm kombinationer brukar få problem redan på +12dB utan antiskating.
Man justerar antiskatingen så att "disten" kommer samtidigt och lika mycket i båda kanalerna.

Det är betydligt lättare om man tittar på signalerna med ett oscilloskop istället och man slipper då framför allt att lyssna på ett tråkigt 300Hz piiiiiip.

Jag har tyvärr inte tagit några egna oscilloskopbilder på hur "disten" ser ut, men jag länkar till några bilder på nätet.
http://www.whatsbestforum.com/showthread.php?1640-What-are-your-thoughts-on-anti-skating&p=96559&viewfull=1#post96559

Ju högre compliance pickupen har, desto större "dist" verkar man få.

När antiskatingen är fixad är det dags att finjustera nåltrycket.
Använd samma spår på testskivan, höj nåltrycket successivt i små, små steg och kontrollera om "disten" försvinner.
Du bör nog inte överskrida tillverkarens rekommenderade maxtryck och du ska inte bli förtvivlad om pickupen inte spårar perfekt på +16dB och +18dB.

Det är inte många pickup/armkombinationer som klarar mer än +14dB oavsett nåltryck.


Det spelar ingen roll hur mycket mallar och verktyg man har, det är ändå lyssning som fäller avgörandet till slut, men att enbart lyssna sig fram till hela denna proceduren skulle jag inte ge mig på.
Om alla parametrar är okända så vet man ju inte om/när man har kommit rätt eller om man bara har maskerat ett fel med ett motfel.

Jag är minst lika angelägen av minimalt skivslitage som av maximal ljudkvalitet.

quote:
Och, är det så kritiskt som "Guru'n" vill beskriva det?

Det är nog inte så enkelt att man kategoriskt kan svara ja eller nej på den frågan.
Ju mer avancerad nålslipning, desto noggrannare bör man vara vid injusteringen.
En enkel pickup med sfärisk nål är inte alls så känslig som en pickup med elliptisk nål och tar man ytterligare ett eller två steg upp i slipnings-hierarkin börjar pickupmontaget faktiskt bli riktigt betydelsefullt.

quote:
Eller handlar det mer om ett självbelöningssystem som ger dig en förnöjd känsla av att ha gett allt och uppnått ett gott resultat som ger "bonus"-känsla av perfektion?


En korrekt inställd pickup/tonarm jämför jag med en korrekt framvagnsinställning på bilen.
Ett ganska litet fel gör bilen hopplös att köra och däcken (läs skivorna) slits oftast onormalt snabbt.

Ju högre prestanda bilen har, desto känsligare blir det.



/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2016/01/31 :  07:36:32  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Mycket sakligt och bra inlägg Tomas

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2016/01/31 07:37:09
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/01/31 :  11:49:16  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Väldigt bra Tomas.

Det jag egentligen saknar är ett oscilloskop att göra inställningen av antiskatingen jag har läst om de som använder den tekniken, jag har inte riktigt gått på djupet med det oftast det man är bekväm med.

Laser skriver du, jag tycker att jag fortfarande har väldigt bra ögonmått efter flera år som byggnadsmålare men även det kan ju bli sämre med åren.

Bra att du tar upp nålens placering mot pickupskalets placering jag får många huvudskakningar och flin då jag påpekar att nålen inte är exakt på plats i sin fastsättning.

Angående att jag lägger libellen på tallriken är att även fabriksnya skivspelare har inbyggda fel dock inte alla men de dyker upp då och då. Att då plocka ner en skivspelare inför en nervös ägare av skivspelaren som tror att man förverkar deras garanti bara för att göra rent har lett till nästan sammanbrott gör att jag helst undviker det. Sen har man ju den inställningen att den nya skivspelaren är kliniskt ren och perfekt vilket inte alltid inte stämmer. Jag rengör alltid lagret oavsett när det gjorde senast ibland blir man fundersam över vad man kan hitta.

Anders




Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2016/01/31 11:49:54
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/01/31 :  14:48:10  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tack för ett toppeninlägg Tomas.PEO!
Du har verkligen jobbat fram en process som täpper till de flesta luckor i arbetet!
Jag var inte riktigt med på de båda första bilderna från oscilloskopet? Du säger azmuthjustering? Är det inte enklare att fasvända ena kanalen och sträva efter minsta möjliga signal? Alltså med ett stereospår graverat med en monosignal...
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2016/02/01 :  22:02:08  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
quote:
Mycket sakligt och bra inlägg Tomas

Tack.

quote:
Väldigt bra Tomas.

Det jag egentligen saknar är ett oscilloskop att göra inställningen av antiskatingen jag har läst om de som använder den tekniken, jag har inte riktigt gått på djupet med det oftast det man är bekväm med.

Laser skriver du, jag tycker att jag fortfarande har väldigt bra ögonmått efter flera år som byggnadsmålare men även det kan ju bli sämre med åren.

Bra att du tar upp nålens placering mot pickupskalets placering jag får många huvudskakningar och flin då jag påpekar att nålen inte är exakt på plats i sin fastsättning.

Angående att jag lägger libellen på tallriken är att även fabriksnya skivspelare har inbyggda fel dock inte alla men de dyker upp då och då. Att då plocka ner en skivspelare inför en nervös ägare av skivspelaren som tror att man förverkar deras garanti bara för att göra rent har lett till nästan sammanbrott gör att jag helst undviker det. Sen har man ju den inställningen att den nya skivspelaren är kliniskt ren och perfekt vilket inte alltid inte stämmer. Jag rengör alltid lagret oavsett när det gjorde senast ibland blir man fundersam över vad man kan hitta.

Anders


Tack.
Att använda oscilloskop för inställningen av antiskatingen är en ren lyx, men när jag ändå har oscilloskopet uppkopplat så varför inte.
Det går precis lika bra med öronen. Vi är ganska känsliga för den här typen av distorsion och jag funderar faktiskt på att komplettera mitt verktygslåde-riaa med en hörlursutgång för detta ändamål.

Jag föredrar att använda lasern på min egen tonarm eftersom den har ett koniskt armrör som lätt förvillar känslan av parallellitet, men visst går det normalt sett bra att göra grovinställningen med ögonmått.
Fininställningen görs ju ändå med öronen.

Ja, det är till och med förvånansvärt många färdigbyggda skivspelare som levereras i ett skrämmande dåligt skick.
Man kanske tror att allt är perfekt när man köper något nytt, men tyvärr är det ingen garanti.

Jag förstår mycket väl att du inte är sugen på att "rätta till" en felaktigt monterad skivspelare med ägaren i närheten och framförallt inte om den har garanti kvar.

Jag monterade ihop en fabriksny skivspelare åt en kompis för ett tag sedan där lagret var helt snustorrt vid leveransen och det fanns ingen olja medskickad.
I manualen stod det dock (väl dolt) att man ska kontrollera oljan i lagret varje år.
Hur många hade inte kört igång den med torrt lager?
Gäller garantin vid ett skrotat lager om man har kört det torrt? Knappast.

quote:
Tack för ett toppeninlägg Tomas.PEO!
Du har verkligen jobbat fram en process som täpper till de flesta luckor i arbetet!
Jag var inte riktigt med på de båda första bilderna från oscilloskopet? Du säger azmuthjustering? Är det inte enklare att fasvända ena kanalen och sträva efter minsta möjliga signal? Alltså med ett stereospår graverat med en monosignal...
Vh Micke


Tack.
Det jag skriver nu är bara vad jag har läst mig till och vad jag har lyckats verifiera med mina egna experiment. Det är alltså bara en hyfsat väl underbyggd teori, inte en lag.

För att kontrollera azimuth förutsätts att signalen bara finns i en kanal i taget. Om azimuth-vinkeln står fel, är det överhörningen som påverkas mest, kanalbalansen påverkas förhållandevis lite.

"Nollar" du signalen på ett stereospår graverat med en monosignal genom att vrida pickupen (azimuth) är det stor risk att du egentligen korrigerar ett "motorfel" genom att ställa nålen snett.

Med motorfel menar jag skillnader i pickupens elektromagnetiska system, som t.ex. att magneter och spolar faktiskt har en vissa toleranser och att pickupen kanske inte är 100% symmetriskt monterad vilket sammantaget gör att man kan få en viss kanalobalans.
Det är faktiskt ganska sällan som pickuper har exakt samma utsignal från de båda kanalerna.

Den "lilla" obalansen (på något eller några tiondels dB) ger inte någon direkt hörbar avvikelse, men försöker du däremot att kompensera den genom att snedställa azimuthvinkeln så kommer du garanterat att få ett hörbart azimuthfel istället.

Glöm inte att kontrollera kanalbalansen i riaa-steget innan justering.

Det händer att Riaa-stegen har betydligt större obalans mellan kanalerna än vad pickuperna har, därav min riaa-modifiering med kalibreringspotentiometrar.

Det Vincent-riaa som jag använder vid justering hade en kanalobalans på 0,8dB i sitt originalutförande.

Jag hoppas att mitt svar gick att förstå. Hör av dig annars, så gör jag ett nytt försök.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2016/02/01 :  22:25:26  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Hej Tomas.PEO

Jag har ett Vincent RIAA som jag också skulle vilja justera/modda för att använda så som du gör vid inställning. Kan du beskriva vad du har gjort mer precis?

/Anders
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2016/02/02 :  18:50:04  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
quote:
Hej Tomas.PEO

Jag har ett Vincent RIAA som jag också skulle vilja justera/modda för att använda så som du gör vid inställning. Kan du beskriva vad du har gjort mer precis?


Hej Anders

Det var ett tag sedan jag gjorde "modden" och jag har letat i datorn efter ev. dokumentation.
Jag hoppas att detta är rätt schema. Filen heter "RIAA_HP-filter" och vid en snabb överslagsberäkning verkar brytfrekvensen ligga på omkring 200Hz.

Principen är i alla fall den samma.

Det är nog "overkill" att använda ett aktivt 2:a ordningens filter, jag tror faktiskt att det räcker gott med ett enkelt (passivt) RC-filter.
Jag har "lite" svårt att hejda mig när jag går igång på sånt här.

Om jag inte minns fel har jag använt en TL072 (dubbel OP), men det går bra med vilken OP som helst.

Jag kommer ihåg att jag kapade kretskortsbanorna på undersidan av riaa-kortet precis innan utgångskontakterna och lödde in kablar till och från det här filterkortet.
Matningspänningen till filterkortet hämtade jag från riaa-stegets befintliga OP-förstärkare.
Potentiometrarna är 10 varviga, vilket antagligen är onödigt, man tar vad man har i "bra o ha"-lådan.

Tyvärr sviker minnet mig när det gäller detaljerna, men jag ska leta vidare bland filerna och jag har absolut för mig att jag tog någon bild också.

Jag återkommer om jag hittar något mer matnyttigt.

Edit:
Jag har hittat en bild på innanmätet.

Man ser inte så mycket, men du får kanske en liten uppfattning om vad jag gjort.


/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här

Edited by - Tomas.PEO on 2016/02/02 19:58:55
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2016/02/02 :  20:22:51  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
kanon, tack!
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/02/02 :  21:03:36  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tack för förtydligande, men jag är rätt för att jag inte riktigt förstår vad du vill uppnå med Azimuth justeringen om det inte är just att hitta ngn form av "minsta fel" emellan diamantens spårningsförmåga (optimal vinkel) och "motorns" förmåga att generera spänning/ström i ett korrekt förhållande till graveringen..

quote:
"Nollar" du signalen på ett stereospår graverat med en monosignal genom att vrida pickupen (azimuth) är det stor risk att du egentligen korrigerar ett "motorfel" genom att ställa nålen snett.


Det är väl det vi vill göra?
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2016/02/03 :  10:24:59  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
OK. Jag gör ett nytt försök.

Vi utgår från att nålen är absolut perfekt justerad, d.v.s. inget azimuthfel.

Här är inställningen perfekt.


och här behöver man justera. (bilderna är "lånade" från http://www.theanalogdept.com/azimuth.htm)

På grund av olika orsaker, t.ex tillverkningstoleranser, kan ju pickupen ha en viss kanalobalans, d.v.s. att den ena kanalen har en något högre signal än den andra.
Resultatet blir att höger kanals signal spelas i höger högtalare och vänster kanals signal spelas i vänster högtalare, dock inte lika högt.
Så långt tror jag att vi är helt överens.

Denna obalans kan man, (om det är störande mycket) rätta till med förstärkarens balansratt.

Om däremot azimuthvinkeln är fel på ena eller andra hållet, kommer t.ex. höger kanal att blandas med vänster kanals signal (överhörning).
Är azimuthfelet åt andra hållet blir resultatet att vänster kanal besudlas med höger kanals signal istället.
Ju större azimuthfel, desto större inblandning.
I och med att det bara är den ena kanalen som råkar ut för inblandningen av den andra kanalens signal vid ett azimuthfel, kommer ljudbilden att påverkas betydligt mer än om det skiljer några tiondels dB i signalstyrka.

Tänk dig en skiva som är inspelad med en 1000Hz ton i höger kanal och en 3000Hz ton i vänster.
När azimuthvinkeln är perfekt kommer dessa båda toner ut i varsin kanal.
Vid en felaktig azimuth kommer t.ex. 1000Hz kanalen (höger) att få en inblandning av vänsterkanalens 3000Hz (se bilden nedan),

och summasignalen (blå) som ju går vidare till riaa-steget kommer att få en helt annan klang.
Nu har jag överdrivit mängden inblandning (överhörningen) från den andra kanalen av pedagogiska skäl, men resultatet blir detsamma, fast i mindre omfattning.

Azimuthvinkeln påverkar alltså avspelningens kanalseparation, medan "motorfel" bara påverkar kanalbalansen (signalstyrkan).
När man "får till" azimuthvinkeln perfekt blir resultatet ett uppvaknande.
En betydligt bättre separation och ett skarpare fokus infinner sig direkt när man fått nålen "rätt" i spåret.
Om den ena kanalen spelar lite högre, eller lite lägre än den andra påverkar inte de här parametrarna, möjligtvis kan man få en minimal förflyttning av ljudbilden i sidled.

Teorin om att man kan använda ett ett stereospår graverat med en monosignal, fasvända den ena kanalen och justera azimuth så att det blir minsta möjliga signal kvar har jag läst om vid flera tillfällen och jag började också att tillämpa den "enkla" metoden innan jag såg (och hörde) resultatet av en perfekt inställd azimuthvinkel.

Enligt mina erfarenheter är det ett riktigt dåligt byte att offra rätt azimuthvinkel för en bättre kanalbalans.

Den begränsade kanalseparationen eller överhörningen är en av vinylavspelningens stora akilleshälar, gör det inte värre än vad det redan är.

En symmetrisk överhörning där inblandningen av den andra kanalens signal är lika stor för båda kanalerna är helt klart att föredra enligt mina erfarenheter.


Jag tycker det är riktigt kul att det fortfarande finns några som bryr sig om att optimera vinylavspelningen här på Hififorum och att "datorerna" inte har tagit över helt.

/Tomas

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/02/03 :  17:41:06  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ah! Strålande förklarat! Nu förstår jag hur du resonerar, men jag är inte helt övertygad om att jag håller med till fullo!
Återkommer lite senare!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2016/02/03 :  18:59:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hatten av för Thomas.Peo, riktigt snygga förklaringar. Tack för dina bidrag!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/02/03 :  21:21:10  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Sedan bör man också tänka på att en felaktigt justerat azimuth kan förstöra ens skivor genom att det blir felaktiga anläggningsytor där trycket från nålen orsakar "knirk" d.v.s en form av brännskador i plasten en regel är att ju extremare slipning ju större risk för skador. Om intresse finns att läsa om detta fenomen så gjorde Denon en djup studie inför tillverkningen av DL 103 som hade beställts av Nippon Radio ni får googla detta för jag hittar inte mina länkar till studien.

Jag har nog provat de flesta olika inställningsvarianter som finns och har funnits till pickuper av ren nyfikenhet och att få erfarenhet om mediet men mycket är inget att fortsätta med däremot har jag sneglat en del på vad japanerna hittar på och norpat till mig av godbitarna det finns säkert mer att hämta därifrån men min japanska är obefintlig. Varför japanerna? jo de har en otrolig lusta för att experimentera samtidigt som de ibland går till ytterligheter när de gör något samtidigt som de aldrig slår sig på bröstet samtidigt som de hävdar att allt annat är fel utan ser framåt mot nästa förbättring.

Jag tycker att du Tomas kan bli trådens mentor jag bättre att visa live än att skriva på ett pedagogiskt sätt så att alla förstår, väldigt bra hittills.

quote:
Enligt mina erfarenheter är det ett riktigt dåligt byte att offra rätt azimuthvinkel för en bättre kanalbalans.



Bara att hålla med, jag har haft tag i mååååååånga pickuper som vi har mätt endast fem har haft snarlika värde på motsvarande kanal.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000