HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Översyn
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2016/01/05 :  15:14:22  Show Profile Send sulan a Private Message  Reply
Införskaffade en ny drivrem idag. Tyckte det lät lite svajjigt ibland och den jag hade var bra gammal. Passade på att smörja och rensa tallrikslager osv. Kolla igenom allt typ.

Och gött blev det. Låter prima nu, inget svaj och bättre fart på grejjern!

Dagens lärdom, det är bra att då och då se över sina grejjer!

Kollade runt lite på den lokala hifihandlaren och blev lite sugen på en sån där akrylskivtallrik? Den jag har nu är en tung sak i "ingen-aning-material" Någon som bytt?! Skillnad?!

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/01/05 :  20:50:33  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Dagens lärdom, det är bra att då och då se över sina grejjer!

Så sant!

Vad är det för apparat du "klappat om"?

/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2016/01/05 :  22:07:52  Show Profile Send sulan a Private Message  Reply
Det är en Pro-ject 6.9, med Benz ace s low. Spelaren har några år på nacken men spelar ack så fint, tycker jag. Tror det skulle bli ganska dyrt att uppgradera hela rasket varför tweaks är spännande... #128526;
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2016/01/06 :  15:23:33  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Intressant skivspelare. Har själv snikvarianten av denna skivspelare (Pro-Ject 6.1) nerpackad sen några år tillbaka- gillade denna skivspelare skarpt och den gjorde alltid ett gott jobb under de 11-12 år som den användes. Har för mig om att skivtallriken till 6.9 tillverkades i något vinyl-/akrylliknande material (delrin?)- frågan är om skillnaden skulle bli märkbar om du bytte till en akryltallrik av idag?

Funderar f.ö. som bäst på att plocka fram min 6.1 på nytt och stoppa in den i en andraanläggning....

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.

Edited by - GyroSE on 2016/01/06 15:26:57
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/01/06 :  16:45:44  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag tror, som GyroSE säger, du redan har en väldigt bra tallrik i ett vinylliknande material. Och om du skulle gå på en tjockare tallrik är nog risken att du får svårt att anpassa tonarmens höjd. Jag skulle nog snarare försöka hitta en tonarm i stil med Linn LV-X eller liknande, de brukar gå för små slantar och påverkar nog ljudet mera positivt än en tallrik för liknande pengar?
(Jag inbillar mig att det går att byta och fortfarande balansera upp alltihopa. Linn har ju samma monteringsavstånd och mönster som Pro-Ject)
Vh Micke
PS Har en känsla av att du redan sitter med en riktigt god spelare som, om puppan är fräsch och bra, spelar skjortan av många spelare i liknande prisklasser.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2016/01/06 16:46:14
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2016/01/07 :  10:01:09  Show Profile Send sulan a Private Message  Reply
Tack för tipsen. Jo det känns lite vinyl/akrylliknande, men tungt! Antar att det är ngn typ av sandwichkonstruktion, ser ut som olika lager. Det där med ny arm låter också spännande, men trixigt? Har också haft ide på tonarmskablage men det verkar supertrixigt...

Jo - det känns som den spelar fin-fint. Tror också den står sig bra jämte annan konkurrens, även dyrare sådan. Puppan är fräsch och låter bra. Intressant vore såklart att testa med dyrare spelare hemma, och jämföra. Men det är så omständigt.. Om ens genomförbart?... I så fall får man väl köpa hem nåt. Att lyssna och försöka jämföra i butik känns helt meningslöst efter som övriga parametrar är ändrade.

Men shit va det den lilla intrimmningen gjorde! Kanske mest ny drivrem! Mkt kul...

Ja det är härligt med hifihuvudbry
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2016/01/07 :  11:11:15  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Tror faktiskt att armen du har på din 6.9 är finfin (det är väl en Pro-Ject 9 som sitter på som standard om jag inte missminner mig?) men som AlfaGTV skriver så skulle du kanske kunna lyfta ljudet en aning ytterligare med en ny tonarm. Varför inte också kika på någon av de senare versionerna av Pro-Ject 9 som 9c eller 9cc som alternativ till Linn i så fall?

Frågan är dock om det gör någon jätteskillnad med ett byte av tonarm? Tror att du redan nu har en jättefin skivspelare som inte gör bort sig vid jämförelse med flera av de mer moderna konstruktionerna som har dykt upp under de senare åren. Pro-Ject 6.1 och 6.9 gick ju under epitetet "fattigmans- Oracle Delphi" när det begav sig och det säger väl en hel del om hur bra skivspelaren är...

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.

Edited by - GyroSE on 2016/01/07 11:21:36
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2016/01/08 :  16:03:37  Show Profile Send sulan a Private Message  Reply
Jo det är en 9a, röret av aluminium. Just nu känns det faktiskt riltigt bra, tveksam om en likadan arm i ex kolfiber skulle bidra så mycket... Men det är så kul att pyssla med sina prylar, och just vinyl öppnar ju upp dörrarna för detta mer än ngn annan apparat...

Tack för inputs! Ska nog hålla ögonen öppna på armar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000