HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nytt utseende Respons-S
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2016/01/31 :  11:17:27  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Lite småfjantig tråd bland läckra snygga hembyggen

Köpte dessa högtalare som låter väldigt bra men såg skittråkiga ut med svart sladdrigt tyg. Måste göra om dem





Tanken var att klä dem med vitt tyg istället. Hade tyg till en liggande. Penselmålade lådorna vita för att se bättre ut under tyget som är ganska transparant.


Mera bilder åt folket

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2016/01/31 :  12:59:51  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
I original sitter det svart centimetertjock "högtalarskumfront" runt om. Diskret och mycket snyggt.

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2016/01/31 13:00:30
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2016/01/31 :  15:00:32  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Undrar om det kan stämma med skumgummit. Min första bild är tagen från http://www.responsloudspeakers.com/history.html. Där ser den ut som mina gjorde.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2016/01/31 :  15:29:38  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Basfiltret sitter monterat på högtalarbasen och resten på en skiva fastskruvad på insidan.



Någon har meckat i högtalarna för dämpplattor har lossats. Kanske ändring av filtren


Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2016/01/31 18:28:23
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2016/01/31 :  18:29:26  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Hade ett par Respons S när modellen var ny och på mitt par satt iaf skum typ det i länken nedan. Har säkert ingen ljudlig betydelse om det sitter nåt annat tyg istället.

http://www.eluxson.se/hogtalarfronter/125-mdm-8602.html

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2016/02/01 :  09:43:46  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Gick till tygaffären där jag en gång i tiden köpte mitt tyg. Den hade ny ägarinna och hon kunde inte hitta tyget. Kanske i källaren nånstans Då gav jag upp tygtanken
Tänkte att det blir bäst med en riktig sprutlackering i stället men då får jag göra om fronten lite.
Mellanregisterelementen var både skruvade och limmade och fick brytas loss plus att formen inte tilltalade mig. Sökte nya som skulle passa i den 130 mm stora urfräsningen men hittade inga med samma värden.
Diskanterna var också limmade så de fick sitta kvar. Nålfilten hade jag redan tagit bort för att inte kludda färg på dem.


Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2016/02/01 :  16:07:44  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
quote:
I original sitter det svart centimetertjock "högtalarskumfront" runt om. Diskret och mycket snyggt.


Har nu kollat första bilden lite noggrannare och nog ser det ut som att det sitter något tjockare på dem. Verkar fylla ut till ekplattornas kanter.

Jag ger mig jonasz

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2016/02/02 :  11:08:07  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
För att maskera mellanelementet tänker jag låta nålfilt gå ner längre. Fick frihandsköra med fräsen. Gick ganska bra. Tog det väldigt lugnt. Helt hundra blev det inte men de små variationerna syns knappast när nålfilten är på plats.



Sen var det bara till att sätta igång med bortslipningen av lackfärgen Kopplade grovdammsugaren till slipen så det blev ganska dammfritt. Jobbigast var de rundade hörnen som fick tas för hand.



Fem timmars jobb senare var färgen borta.








Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/02/02 :  12:33:08  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Följer ditt arbete :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2016/02/03 :  09:29:55  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Glömde att terminalhålen var alldeles för stora för mina nya Jantzen AudioTerminal M6/27 Gold så de fick pluggas. Nya hål när lackningen är klar.





Har nu lämnat lådorna till Runes Målarservice. Tyvärr har han mycket just nu så det kan ta några veckor men den som väntar bla bla bla!

Basreflexröret är ett papprör som ser ut som en tom toarulle Dimensionen är, innerdiameter 45 mm och 130 mm lång. Tänker byta ut mot ett snyggare i svart plast. Verkar som om detta skulle bli bra http://www.hifikit.se/tillbehor/basreflexrorportar/streamline-basreflexror

Hur påverkas basen om man sätter dit större eller mindre port


Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2016/02/03 09:37:54
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2016/02/03 :  11:40:25  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Hur påverkas basen om man sätter dit större eller mindre port


Förutsatt att du har samma längd så kommer en större diameter ge mer bas men högre avstämning. Mindre diameter blir det motsatta.

Så här på ett ungefär (bry dig inte om den blå):

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2016/02/03 :  15:36:33  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Mer bas skulle jag gilla men då kanske filtrets delning inte skulle passa

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2016/02/03 :  16:29:10  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Har vifabasen något namn/nr? Kanske går att simulera mer noggrant hur stor port som behövs?
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2016/02/03 :  17:17:56  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Den heter Vifa CA 21 REX/DD H 394-08. Har googlat men hittar inget om den. Den nämns här
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=32114&whichpage=1&SearchTerms=%2CTL

Men sen pratar de H333 itället fast den verkar vara samma ;

CA21REX H 333 WOOFER - Seas
www.seas.no/images/stories/.../h0333_ca21rex.pdf
Översätt den här sidan
available with SEAS patented Dynamic Damping (DD), which improves low bass transient behaviour at high power levels. (CA21REX/DD H 394). WOOFER.

Och där står det följande. Mina väger samma!






Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2016/02/05 :  21:46:29  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Bryr mig inte om att ändra portdiameter. Tror att grabbarna som satte ihop högtalarna visste vad de gjorde så jag har nu beställt AcousticStreamline Basreflexrör med id 45mm. Tror det blir betydligt snyggare


Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2016/02/06 :  08:28:47  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Är dom inte så dyra kan du köpa ett par extra och kapa till den längden som passar din smak gällande basåtergivning.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2016/02/06 :  09:34:50  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Är ju dåligt insatt i hur längden påverkar men det låter ju intressant att testa just för att monteringshålet förblir detsamma. Kostar bara 68 kr st så det kan det ju vara värt De är 20 cm långa så det ger väl utrymme för lite experimenterande. Längre rör ger djupare eller ljusare bas

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Erik_E
Starting Member

3 Posts

Posted - 2016/02/08 :  07:45:13  Show Profile Send Erik_E a Private Message  Reply
Kortare rör ger högre avstämningsfrekvens - Mer snärt men lite djup.

Längre ger lägre avstämning - går djupare ner i frekvens men allt får en lägre nivå.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2016/02/08 :  12:40:35  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Tack Erik, då låter jag det bli som det var.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2016/03/18 :  14:31:57  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Fick till slut hem dem vitlackade. Glömde ta "helbild"



Satte tillbaka mellanregistret. Lödde ihop kablarna med dubbla krympslangar. Både skruvade och limmade fast elementet. Skitträligt jobb så det får bli "sockerbitar" för resten Kan ju komma åt dem om så behövs senare.





Skar till nålfilt till utfyllnad i urfräsningen.







Alla medel är tillåtna
Blev ganska bra om man får säga så själv



Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2016/03/18 :  14:42:18  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Stiligt!
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2016/03/19 :  09:16:59  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Tyckte att det kunde vara bra med fler skruv på basen så nya hål borrades upp och spårskruvarna ersattes med insexskruv.





De låter fortfarande bra och har bra stuns i basen så nu får jag vara nöjd ett tag med denna uppsättning.





That's all folks

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/03/19 :  09:33:49  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Fantastiskt jobb som vanligt Stig! Filten såg defnitvt fabrikstillverkad ut.
Jag förstod dock inte riktigt varför inte delningsfiltren åkte ur innan målning och varför du skarvade kablaget? (Jag lanske följt tråden dåligt... )

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2016/03/19 :  18:44:38  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Filtren var uttagna men den ena delen satt limmad på bottenplattan och jag sprutmålade bottenplattorna själv utan att maskera
Kablaget var ihoplött så att det var hopplöst att löda upp på vettigt sätt

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2016/03/19 :  18:55:59  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Stiligt som vanligt the fixarstig!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2016/03/22 :  21:42:48  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Snyggt, bra jobbat!

DIY och rör.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000