HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Tonarm utan antiskating - nu med prototyp monterad
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

anli
Member

254 Posts

Posted - 2016/02/02 :  12:48:26  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Jag håller på att renovera ett gammalt 60-tals verk, en Braun PS1000 med 9 " arm.
Eftersom det är den tidiga modellen så saknar den anti-skating. Den ser rätt massiv ut men jag vet inte vad den effektiva massan är. Det får vi se när jag driftsätter den..

Innan dess så kan man ju teoretisera lite om vilken pickup/nål som blir bäst i en arm utan antiskating.
- sfärisk bättre än elliptisk?
- nålar som kräver högre nåltryck?
- MC med låg komplians?

Original sitter det en shure M55E i denna arm.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2016/02/18 11:27:26

anli
Member

254 Posts

Posted - 2016/02/15 :  17:00:36  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Jag ger mig själv input. Och det kanske var självklart vad som gällde
Jag införskaffade ett lättare pickupskal utan de tunga fasta montageskruvarna. Monterade en AT95E som är lättare och styvare än Shure M55E/M75E, samt att den har max nåltryck på 2,5 grams.



Resultat:
- Tonarmen kunde nu med 2,5 grams nåltryck klara näst svåraste spårningstestet på HiFi news testplatta. Stor skillnad
- Resonansfrekvensen steg från 7 till 9 hz.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/02/15 :  17:27:22  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Du kan ju faktiskt tillverka en antiskating anordning !

Enklast kanske är "fiskelinan" som lyfter en vikt.
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2016/02/15 :  19:34:01  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
"Du kan ju faktiskt tillverka en antiskating anordning !

Enklast kanske är "fiskelinan" som lyfter en vikt."

-Har faktiskt lekt med tanken. Med lina och vikt. Men jag vill ha det snyggt. Så det krävs lite funderande, letande av lämpligt material


Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2016/02/18 :  11:24:45  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Så där, en första prototyp. Rostfri tråd (aj vad vass!) och en lånad unamco vikt.
Med lite fixande lyckades jag hitta lagom antiskatingkraft för 1.6 gram för att klara näst svåraste spåret på HiFi News testplatta. Utan antiskating var jag uppe på nästan 2,5 gram.



Onödigt lång ståltråd som synes. Nästa steg blir att tillverka något snyggare...

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/02/18 :  16:04:00  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
En vacker prototyp !!
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2016/02/18 :  16:52:08  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Efter lite funderande inser jag att jag kan skippa ståltråd på armen och fästa tråden i skruven direkt. Sedan fästa något snyggt på tonarmslyften. som linan kan glida på. Linan behöver inte gå horisontellt mellan skruv och tonarmslyft. Tonarmens vertikala rörelse påverkas ej, då den vickar inuti nåtrycksindikatorn. Gäller att få en vikta som man kan öka och minska istället.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2016/02/21 :  18:09:22  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Prototyp nr 2, och nu börjar det kännas vettigt.

Det enda som behövs till den finala versionen är:
- Ett bättre fäste på tonarmslyften
- böja till en arm lite snyggare med den gamla som mall
- Korta av viktskruven och addera en mutter i stället. Antalet muttar blir insällningsfunktionen.
- Tillverka lagom lång fiskelina, det blir nog svårast


Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/02/21 :  18:17:45  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Du behöver också dra snöret horisontellt, den nya prototype som
visserligen är snygg, bryter mot dett. Följden blir att den lyfter armen,
men den lyfts olika beroende på vinkel.

Men du är på rätt väg!
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2016/02/21 :  18:24:03  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Nej den den lyfter inte armen, där skruven är fästad är det vara horisontal rörelse .. tonarmen rör sig vertikalt i cylindern med nåltrycksskalan .
Jag vill ha höjd på antiskating armen så vikten får spelrum

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2016/02/21 :  23:10:09  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Ok, nu får detta anses vara klart för denna gång. Ett icke förstörande add-on anti-skating av egen design som får duga i väntan på ett original dyker upp på Ebay.
Sitter bara med buntband och lite dubbelhäftande :-)
På håll så stör det inte looken för mycket.
Nu kan det snart vara värt att titta efter en bättre pickup!

Edit: nåltryckskalan stämmer inte riktigt, med vågen visar 1.5 gram. Fjädern skall spännas.


Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2016/02/21 23:18:45
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000