HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Att uppgradera en Kuzma stabiS......igen.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/02/16 :  07:28:41  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
"Det kom ett paket" är ju en sliten klyscha men det gjorde det.



Ni som dubbelläser på fler forum vet säkert redan, men detta är ju ett vinylforum så då passar det sig att dela med sig även här.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/02/16 :  07:32:00  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
När man öppnar lådan hittar man......en kabel!

Stor låda, måste finnas mer uti?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/02/16 :  07:39:51  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply

Jag har ju tidigare haft en HEED Orbit, även den har tjänat mig väl. Den omvandlar och återskapar en perfekt sinusvåg men den har två brister. Nr 1 -den är inte ställbar, dvs finjustering är inte möjlig. Nr 2 -den skapar bara en sinusvåg. Då måste man dela fasen i två delar 90 grader med hjälp av en kondensator. Detta fungerar dugligt men inte perfekt. Mao med HEED får man en mycket renare och detaljrik återgivning men bl.a. motorns vibrationer mildras endast något.
Av nyfikenhet ville jag prova Kuzmas nya PS ref2. En till synes kostsam uppgradering, därav anledningen till att jag nöjt mig med HEED. Kan det vara värt såväl pengar som besvär eller är det bara en feelgood uppgradering? Cliffhanger.......

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/02/16 :  07:43:54  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Det är alltså lite mer än en sladd i lådan men det krävs en liten operation.
Eftersom jag kört med HEED så länge hittade jag inte orginalkomponenterna till motorn. Ett mail till den mycket hjälpsamme Franc löste frågan på mindre än en halvtimme. Service! Jag letade i min komponentsamling och hittade en kondensator med rätt värden och av bra kvalisort. Likaså ett motstånd med rätt värde, sen var det bara att montera. Leveranstiden var 3v och tre veckor utan musik var otänkbart.
Redan här noterar jag att mina intryck från HEED stämt väl. Utan denna, blev musiken lite "spattigare" och nervösare. Det majestätiska lugnet och den rena djupa basen var inte lika tydlig. Det var absolut inte dåligt men försämringen fanns där, det blev dock bättre på en punkt, dynamiken ökade en liten smula.

För säkerhets skull har jag både Krympslang och teflontejp så inga ledande delar kan komma i kontakt med övrig metall.
Så ser patienten ut med den tillfälliga "protesen"

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/02/16 :  07:50:45  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply

Efter en dryg vecka utan någon form av motorstyrning ligger alltså patienten åter igen på operationsbordet.
Denna gång opereras proteserna bort och den nya fina sladden sitter på plats. Jag valde bort sockerbitara och monterade med silverlod och Krympslang för det blev prydligare samt mindre magnetiska delar i närheten av sladdarna.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/02/16 :  07:56:40  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply

Här är the missing link. Det som gör att det inte finns en spelare i Kuzmas repertoar mellan S o ref. Nämligen en fullt utbyggd stabiS.
Det är inte bara lull lull ska det visa sig, utan tillbehör som höjer grund -kittet till nästa nivå! En helt ny nivå. Det är inte samma spelare längre.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/02/16 :  07:58:37  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply

Ok ser inte så stor ut, men djuup!
Väldigt skön känsla i knapparna tycker jag.
Det viktigaste då, ljudet? Motsvarade det förväntningarna.
Svaret är ett rungande, JA!
Det första som händer vid starten är ju att jag kollar hur mycket vibrationer som finns i motorhuset. Inte en enda. Helt vibrationsfritt, perfekt balans mao. Det majestätiska lugnet finns numera i musiken igen. Djupet, basen men även dynamiken. Det låter som om spelaren har fått mer av de kvaliteter som en direkt driven eller mellnhjulspelare har. Driv, energi och pondus.
Det är först nr jag spelar mycket komplexa crescendon i klassiska verk som jag verkligen hör vilken transformering som skett. Stycken som tidigare kunde bli lite av en massa av ljud, låter nu klart definierat oavsett dess komplexitet. Alla stämmor och instrument står klart trots att musiken bara ökar i så väl styrka som komplexitet. Skivor som tidigare distat vid starka moduleringar, vilket jag härrör till själva graveringen visar sig ha försvunnit. Det är bara rent och dynamiskt!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/02/16 :  08:02:50  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply

Lite mätvärden bekräftar att det knappast kan bli bättre.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/02/17 :  21:03:39  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
En sådan motor har jag liggandes den kommer från en Linn och betecknades som trasig men är fullt fungerande efter flera timmars snurrande på köksbordet dock har jag inte bestämt vilken skivspelare som skall monteras i. Jag har har även varit med och jämfört med och utan Heed boxen det är påtagliga skillnader är då Kuzma ännu bättre på att fixa till en bättre stabilitet är det bara positivt.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/02/18 :  07:43:43  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Ja HEEDen gör nytta, det är svårt att avgöra andelar o procent. Synd att jag inte mätte innan såväl utan HEED som med. Jag hade inte denna app då.
Jag vill nog påstå att Kuzma PS ref 2 motsvarar samma förbättring som merkostnaden är. Dvs prisvärd och mycket för pengarna.
Mitt helhets intryck är :
Kuzma stabiS utan styrning- 20 poäng
Kuzma stabiS med HEED - 27 poäng
Kuzma stabiS med Kuzma PS ref 2- 40 poäng
Nu när jag lyssnat MYCKET, börjar intrycken utkristallisera sig ännu mer.
Renheten är nu i referensnibå, det är mycket lätt att höra små små detaljer även om det är mycket komplexa stycken.
Start/stop är på en nivå jag hittills inte hört, intensiva partier i tex klassisk musik är ett bra exempel som tidigare grötade ihop sig lite, nu hör mm verkligen hur individuella stråkar vänder och att alla olika instruments klang.
Piano låter mycket äkta, förut infann sig inte en helt övertygande pianoklang.
Distorsion som jag varit helt övertygad om att det är på skivan, gravyr eller överstyrd mixning, har helt försvunnit!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2016/02/18 :  15:19:43  Show Profile Send Ekan a Private Message  Reply
Trevligt med ett så pass stort lyft! Kuzmas egen motorstyrning står helt klart på önskelistan.

Det hade varit kul att veta vad den lägger för spänning över respektive motorlindning?
Jag kör med en Clearaudio Syncro och den är bra på så sätt att man kan välja 115 VAC ut samt finjustera frekvensen, men den har bara en fas (samma problem som HEED) så det krävs kondensator (och motstånd). Efter lite experiment med olika motstånd så kom jag fram till sisådär 90 VAC som gav en god kompromiss mellan vridmoment och vibrationer. Men, som sägs i databladet för motorn här http://www.farnell.com/datasheets/526545.pdf "For optimum results trimmers may be added in series with each motor coil to electrically balance the motor", så borde jag kunna göra den hyfsat vibrationsfri med passiva komponenter...så länge - tills jag har råd med en PS ref 2




Musiksystem som slimmats ner och nu växer...
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/02/18 :  21:47:42  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Det går nog att tuna in rätt bra. Jag har inte haft en tanke på att det skulle göra någon större skillnad. Det som slog mig tidigare var dock att Kuzma förespråkar motstånd på nollan medans kittet till HEEDen bara har en kondensator......
Läge att testa olika lösningar i väntan på den slutgiltiga lösningen.
Men som jag sagt tidigare, det är inte svårt att rekommendera PS ref 2. Jag önskar bara att jag fått rekommendationen tidigare eller snarare alls.
Jag har tom läst att Kuzmas motorstyrningar skulle vara HEEDtillverkade, något som tillbakavisas med eftertryck från Francs sida. Det är genuina Kuzmakonstruktioner, helt tillverkade av kuzma. Varje sida har ett klassA steg på 25V som matar var sin "computer regulated" sinusvåg.
Med detta menar jag att den som går i uppgraderingstankar inte behöver tveka om det är en bra investering eller ej.
Mina starkaste rekommendationer.


Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2016/02/19 :  08:56:01  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Härlig uppgradering, grattis! En väl fungerande motorstyrning är nödvändig om man ska kunna få full potential ur en skivspelare. Får man vara lite ofin och fråga var en Kuzma PS Ref II landar prismässigt?

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.

Edited by - GyroSE on 2016/02/19 08:58:24
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/02/19 :  11:38:19  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag måste säga att mätningen verkligen är ofattbart fin! Jag har svårt att se hur man skulle komma undan med något bättre? Utan att på något vis förminska din upplevelse är jag dock försiktigt skeptisk till förbättringsgraden!

Vill du så kan jag lägga upp ett par mätningar på Michell Orbe SE och Technics SL-1200? (Dessa är inte i närheten, men båda låter trevligt, det lovar jag! )
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/02/19 :  16:56:17  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Priset på en dylik är ca 15 000kr.
Ja lägg gärna upp lite jämförande mätningar, jag hade en idé om att man skulle kunna ha en separat tråd med div spelare och bifogad mätning. Jag har fått lite mailade bilder från kompisar, det är intressant att jämföra.
Jag bytte rem också! Det blev inga små skillnader den på mätningen utan riktigt stora faktiskt, ska lägga ut/publicera dom också. Tyvärr hade jag inte hela appen från början.
Så wowmätningarna är inte med.
Jag har mätningar vid olika tillfällen från gammal rem till helt färsk och sedan hur mätningarna blivit bättre och bättre under dagen. I början var remmen lite deformerad efter att ha legat i förpackningen rätt länge.

Nja jag tänkte på skalan på min upplevda förbättring.
Kanske borde det vara:
50p utan
55p med HEED
65p med Kuzma PS ref 2
Den kanske inte blir dubbelt så bra? Men det är ju väldigt svårt att sätta saker i relevans. Faktum är att skillnaden är mycket stor, större än jag kunnat föreställa mig.
Bara en sådan sak som att distorsion bara går upp i rök. Detta fenomen har jag på flera skivor så det är ett faktum, inte bara önsketänkande eller inbillning.


Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000