HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 en Enkel OTL hörlursförstärkare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2016/02/24 :  08:42:24  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Hej!
Håller på att hjälpa pappa att slänga ihop en enkel rör-hörlursförstärkare.

Har tillgång till e88cc och 6as7 så har tänkt detta schema.

http://www.illuwatar.se/project_pages/6as7_headphone/images/amp_schematics.gif

Jag har byggt några vanliga SE klass A steg men med transformatorer på utgången.

Kan någon förklara för mig att varför denna konstruktionen inte har någon kopplingskodning mellan drivröret och slutröret? Där slutar mitt förstånd.

Något annat att tänka på? Annars kör vi så att det ryker :-)

Tack!

Ny med rör

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/02/24 :  09:02:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Därför att man kör anorektiskt lite ström genom ECC88.

Jag tycker du ska sätta dit en kopplingskonding och sen ändra arbetspunkten för ECC88 till något vettigt i stället.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2016/02/24 :  09:39:40  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Bra förslag!

Ska räkna lite var vi kan hamna!


tack

Ny med rör
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7511 Posts

Posted - 2016/02/24 :  16:18:57  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Konstantströmkällor vore nog roligare än anod- och katodmotstånd. 10mA på anoden till ingångsröret och 100mA på katoden hos slutröret vore nog ungefär lagom?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2016/02/27 :  21:00:33  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Det blir nog ingen ccs men har tänkt lite på arbetspunktet.
Till e88cc tänker jag ett anodmotstånd på ca 20k en b+ på på drygt 200 volt. Då blir arbetspunkten på ca 5 mA o 100 volt.
Kruxet är att jag vill mata slutröret med 150 volt. Hur är bästa sättet att reglera ned det till slutröret? Känns väl inte ok at lägga på en anodlast för att bränna bort 50 volt?

Tips på detta?

Ny med rör
Go to Top of Page

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2016/03/13 :  14:10:43  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Nu har vi börjat bygga lite.

Ikeas Kvissle som chassi funkar super bra....här är andra gången jag använder dom lådorna.

Här ett par bilder på chassit.

Se när tid kommer till fortsatt bygge.




Ny med rör
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000