HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Problem med Edison 12
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2016/03/13 :  16:54:52  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Mitt Edison 12 slutsteg har börjat låta. Det brusar högt, inget tunt tomgångsbrus. Inget nätbrum, utan ett brus som hörs i både diskant- och baselementet. Det var helt tyst tidigare. Det bara fanns där när jag satte på förstärkeriet, Edison One som försteg. Men slutsteget låter ensamt inkopplat, i båda kanalerna.
Var bör jag börja felsöka? Kan dessvärre inget om rörförstärkare men kan det ligga i strömförsörjningen eftersom det låter likadant i båda kanalerna?
Förstärkaren är ju rätt gammal och inget är utbytt. Om jag skall mäta i den den, kan jag göra det utan högtalare inkopplade eller är det bäst med ett lämpligt motstånd på utgångarna?

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/03/13 :  19:58:22  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Definiera "brus"
Är det nätbrum ? Då är det en ellyt som gett upp. Sitter lödad

Om det är i bägge kanalerna är det osannolikt att ett rör är trasigt.
Alla rör i en rörsats kosttar 900 kronor hos mig. Men det behöver du inte.
Men jag tycker absolut att du skall fixa den, om du inte vill själv finns det tekniker runt om i landet. Var bor du ?

Edited by - peterh on 2016/03/13 20:00:01
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2016/03/13 :  20:51:21  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Nej, det är inget nätbrum. Snarare som typ vitt brus.Men som sagt, det låter likadant från båda kanalerna så det bör ju vara samma skit som kommer in i förstärkaren. Definitivt ut från den.
Är mycket nöjd med Edisonkombin så vill gärna ha den vid full vigör igen.
Bor i Västervik.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/03/13 :  21:12:22  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Kör aldrig ett PP-steg utan last! Det ger di definitivt goda skäl att byta utgångsrör och i värsta fall utgångstrafar. Ett par (ryska) EL84 kostar ju en skitsumma men ändå.

Har du kollat om någon jordtamp lossnat.

Edited by - soundbrigade on 2016/03/13 21:16:18
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/03/13 :  21:40:50  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Eftersom det kommer från båda kanalerna borde det ligga i något som är gemensamt för båda, dvs nätdelen.

Du bör ha last på den, högtalare eller motstånd, även om jag tror
att editson är stabil utan last.

Behöver du hjälp att hitta en mekare ?
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2016/03/13 :  22:01:04  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Kör aldrig ett PP-steg utan last!

Det var väl det jag misstänkte. Jag har lämpliga effektmotstånd att sätta dit.
quote:
Eftersom det kommer från båda kanalerna borde det ligga i något som är gemensamt för båda, dvs nätdelen.

Det var nog min första misstanke, så jag börjar där. Och kollar upp jordningen. Precis som nikwins http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=92439 så är min inte heller chassijordad.

Tack för tipsen, så länge.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2016/03/15 :  10:35:04  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Elektrolytkondingen/kondingarna i nätdelen är en lite svag punkt på dessa rörsteg. Bör i princip alltid bytas ut till nya fräscha om det inte är gjort.
Mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000