HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Raspberry Pi som Mediaspelare eller Roon endpoint
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/05/15 :  21:40:03  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Nu ska jag ge mig ut på tunn is! Jag skaffade en Raspberry Pi (2B) i lördags då Kjell har ett vettig pris på ett "komigångkit":

Jag kanske skulle lagt denna artikel under "Bildreportage DIY", men det vore väl övermaga!

Okej, det tog säkert 5 minuter att öppna förpackningarna (Är det ngn form av tävling i att göra inbrottssäkra plast"bubblor" numera? )
Däremot tog det bara 2 minuter att öppna det transparenta plastchassit, placera själva Pi-kortet och säkres detta med fyra st skruvar - Klart!

Resultatet:

Den "färdiga" Pi-datorn, inkl den medföljande fjärrkontrollen (radio) och även det trådlösa nätverkskortet (en "plutt" i ett av USB-uttagen)

Okej, vad ingår då i detta DIY-kit?
* En Raspberry Pi 2B, en liten strömsnål dator (fyrkärnig, 900mhz) med 3.5mm stereojack, HDMI, en USB strömmatningsport, Ethernetport och fyra USB-portar. Och jo, en "slot" att peta i MicroSD-kortet i.
* En strömförsörjning, 5V 1A som standard, men lyssna med personalen om att få byta denna mot en kralligare variant, annars kommer du stöta på problem om du vill ansluta fler USB-enheter!
Jag dealade till mig att få byta bulan mot en 2.4A variant för en extra tjuga i pris.
* Fjärrkontroll som består av en USB 2.0 plutt (Radiomott) och själva fjärren. Den har touchpanel samt styrkors, musknappar, volymkontroll och några till. Fullt tillräckligt att navigera runt i de flesta mediaspelarprogram.
* Ett trådlöst nätverkskort (TP-Link, 150mbps)
* Kort HDMI-kabel, ca 1m?
* Ett monterat och förinstallerat MicroSD med Linuxdistributionen Kodi och OpenELEC (Den senare är själva mediaspelargränssnittet)

Jag testade först att bara dra igång det hela för att få en känsla för hur fjärren funkade och vad jag kunde förvänta mig av det hela. Det tar typ 10sekunder att starta upp en RaspberryPi med Kodi och OpenELEC. Det är också hyfsat enkelt att hitta inställningsgränssnittet och komma överens med fjärren! När man fattat är den riktigt bra!
Efter konf av mitt trådlösa (hittade enbart 2.4ghz?) var jag online och uppdateringar startade automatiskt av en bunt moduler.
Sedan var det enkelt att hitta min NAS UPnP-server, hämta några Play-moduler för TV-tjänster som SVT Play, YouTube och lite så.


Spelar lite musik via HDMI

Nåväl, detta var inte syftet med mitt Pi-köp utan det var möjligheten att nyttja en Pi som "endpoint" till Roon Labs! Det var en lätt match att följa guiden här.
Jag köpte samtidigt med kitet ett extra MicroSD (8Gb) för att kunna laborera utan att sabba grundkortet. (Det hade varit nästan lika enkelt att använda "ApplePi-Baker" för att göra en säkerhetskopia på originalet, och sedan använda samma kort)


Guiden jag länkade till fungerar utmärkt, så jag upprepar den inte här, men ni är välkomna att fråga om ni undrar ngt.

Med en skärm kopplad till Pajen ser JessieLite och Roon Advanced Audio Transport (RAAT) ut så här:

Eftersom syftet för mig var att använda en USB-dac kopplad till Pajen behövde jag inte krångla med många inställningar.

Jag tyckte inte det lät illa alls, utan snarare väldigt trevligt! Drivrutinsfria USB-dacar (och även USB2SPDIF omvandlare) är bara att jacka in och dyker upp direkt i Roon Labs Audio Setup.
Konfigurera ljudutgången till vad som är lämpligt och eftersom RAAT-Pajen bara är en "brygga" så känner inte Roon av vilka format som stöds. Jag var lite virrig och missade konfa DSD till DoP vilket resulterade i ofiltrerad DSD rakt igenom... (Musik hörs men med ett väldigt högt brus)

I RAAT läget har jag bara ström och ethernet inkopplat till Pajen, förutom USB anslutningen till DAC'en då förstås.
I mediaspelarläget tillkommer TP-Link nätverksadaptern (jag har ingen trådanslutning där denna används) samt HDMI och den lilla USB-plutten till fjärren.

Sjukt användbar liten pryl! Skriv ngn rad om ni använder Pi till något skoj?

Kitet kostar just nu 699:- på kjell.com, vill du hellre ha en ännu snabbare prolle så kostar samma kit med Raspberry Pi3 999:-, men då 3:an har både WLAN och Bluetooth undvek jag det(?)

Edit: Damned auto-correct! Kralligare ska inte ersättas med krassligare

Lite länkar att spana in. Olika smaker av mjukvaror för uppspelning av media/musik på din nya Hallon-paj!:
Baserade på MPD (Linux Music Player Daemon)
Volumio
moOde
RuneAudio

Baserade på Kodi, tidigare känt som XBMC.
openELEC
OSMC (Open Source Media Center)

Generell Linux, mycket konfigurerbar.
dietPi (Lite mera hackande, men en väldigt "liten" installation

SqueezeBox-spelare
piCorePlayer (Squeeze Audio Device, alltså Pajen dyker upp som en Squeeze player till din befintliga Squeeze-server )


Edited by - AlfaGTV on 2016/05/16 11:35:21

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2016/05/16 :  11:10:16  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Hej

Jag har en Pi3 som jag kör PiCorePlayer på sedan ett tag tillbaka. Den har numer även Squeeze-serverdelen inbyggd så man behöver ingen extra hårdvara för det. Tycker att det fungerar superbra. Kan spela de högupplösta filer jag har och i och med att det finns plugins för Spotify och Tidal i Squeeze-servern så funkar det med. Den har även Shairport-sync installerad så om man har IOS-prylar så kan de enkelt skjuta musik via AirPlay.

/Anders
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/05/16 :  11:37:33  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Toppen Anders, jag kör ju själv inte ngn Squeeze så det var bra input!
Otroligt smutta små grejer iaf!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/05/21 :  20:37:18  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ett litet screenshot på moOde :

Detta är nog den distribution som jag läst mest gott om, de flesta verkar hävda att den låter bäst av MPD-varianterna?

Hade bekymmer med att få vettigt ljud ur denna men fick tips av konstruktören (via theartofsound.net) efter 30minuter!
Det handlade om tips två under Player Fixes på moodeaudio.org, vilket fixade det hela!
Edit: Fixen finns nu tillgänglig via Configuration menyn direkt i moOde, (Fix for UAC2 audio devices)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2016/06/14 09:05:02
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/06/10 :  21:19:38  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Senaste nytt!
Idag anlände min efterlängtade PiFi Digi+
Ända från Kina, till det eminenta priset av ca 150:-, kom ett litet brev insvept i bubbelplast! Jodå, det var rätt tuktat av leveransfunktioner i ett flertal länder mellan Svea rike och Österns rike! Konsekvenserna var dock hanterbara, en flisa urslagen ur plexihöljet och en lätt stukad IR-mottagare på HAT'en.
Funktionsmässigt, inga bekymmer.
Vad är detta då? Jo, det är en I2S brygga till Coax/Optisk ut ifrån Raspberry Pi 2/3 B.
Vad IR-mottagaren fyller för funktion har jag inte fattat ännu..

Men, konsensus av de skriverier jag inmundigat från diverse obskyra sajter på webben säger några saker:
a. Raspberry Pi är en sjukt bra streamer, inte bara för pengen.
Check!
b. Raspberry Pi har en intern buss som påverkar ljudkvaliteten om du använder USB porten för ljudutmatning.
Okej? Jag körde ju med min lilla, men välljudande, USB DAC S.M.S.L M8 och det lät riktigt bra? Snorenkelt att konfigurera också..
c. Raspberry Pi som matar ut ljudet via I2S, antingen digtalt eller via en DAC låter oförskämt bra!
Check!, Efter att ha klämt fast min nya I2S brygga Hifiberry+ och anslutit den coaxiala digitalutmatningen till Embla kan jag bara kapitulera!

Jag kan bara säga, har du en 500:-'ing över och behöver en streamer som sätter många kommersiella varianter på bar rumpa, även i femsiffriga prisklasser, så behöver du inte leta längre!

Testa moOde player om du vill ha en fristående spelare (bara en extern hårddisk/UPnP server tillgänglig) eller ännu bättre Roon Labs med Pajen som endpoint (RAAT)
Löjligt säger jag bara!

Edit, ett par bilder;

RaspberryPi 2B, nakenfoto!
Det undre gröna kortet är själva Pi'en. Det övre blå är HAT'en, en I2S till SPDIF-brygga



RaspberryPi 2B med "kläderna på", billigt akrylhölje från det stora landet i öst.

Edited by - AlfaGTV on 2016/06/11 12:48:05
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/06/11 :  08:10:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Löjligt säger jag bara!
Läckert!

RaspberryPi har länge varit en av favoriterna för diverse upptåg, bland annat strömmande av musik och bild. Den är oslagbar i "pang per krona" som embedded controller där datakraftskraven är rimliga.

Undrar hur den stackar upp emot en Chromecast för strömning? Hmmmmm, får nog kolla mer på det där...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/06/11 :  11:29:47  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:

Undrar hur den stackar upp emot en Chromecast för strömning? Hmmmmm, får nog kolla mer på det där...


Det, vill iaf jag höra mer om!
Jag har ingen vettig infrastruktur för Chromecast, annars jag kastat mig över dessa redan.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2016/06/13 :  10:11:41  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Det här var ju ingen lek. Detta Rasberry har jag nog haft lite fördommar om. Har nog mest känts som något experimentverksamhet typ lådorna för "den lille hemelektrikern" eller " den lille kemisten" som fanns när man var liten. Jag blev därför minst sagt förvånad när jag på besök hos Micke igår fick höra något som brädar det mesta i digital uppspelningsväg jag tidigare hört i den anläggningen och det har blivit många olika apparater vid det här laget. Minst sagt spännande. Att det sedan är en djungel med alla kort, dacar och olika uppspelningsmöjligeter. Det känns nästan overkligt när man ser dom små anspråkslösa lådorna och tar del av vad som kommer ut både i ljud och bildväg. Sedan verkar det ju vara en hel del meck att innan man har prylarna att fungera. När detta pyssel väl fungerar kan jag inte tänka mig en mer prisvärd digital uppspelning!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2016/06/13 :  21:33:37  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Efter att ha klämt fast min nya I2S brygga Hifiberry+ och anslutit den coaxiala digitalutmatningen till Embla kan jag bara kapitulera!


Jag kan ha missat att det nämnts flertalet gånger, men utifall att så ta en titt på länken nedan :

https://www.hifiberry.com/





Där finns ju även en...

http://uncrate.com/stuff/raspberry-pi-tube-amp/

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/06/14 :  09:00:50  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Absolut martinsson, det är väl värt att nämna både:
https://www.hifiberry.com/
http://www.audiophonics.fr/en/raspberry-pi-c-660.html

Sen finns givetvis kloner på både hifiberry och audiophonics på ebay också. (Mitt SPDIF-kort är från ebay, ca 150-200:- inkl akryllådan)

Intressant med rör-förstärkaren!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2016/06/21 :  22:33:23  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Intressant projekt och föredömligt beskrivet!

Kan man installera Spotify för Linux på den här, och köra Spotify Connect?

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2016/06/25 :  12:53:07  Show Profile Send Levator a Private Message  Reply
Hmm verkar vara något som man bara måste pröva, funkar den som mediaspelare för video när man kopplat på extrakorten?
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/06/25 :  18:03:15  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Mirage, känner inte till ngn Connect spelare men andra sidan skulle jag bli förvånad om det inte gjorde det?
Levator, visst kan du välja "ljudkort" i de flesta mediaspelare, t.ex. Kodi.

Har för övrigt en Pi 3 med en 2Tb disk med som underhållningscentral till husbilen! ;)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/06/25 :  21:38:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
USCH och FY och KRÄÄÄKS!!! Digitalt skit som ska skicka ljud och bild genom rummet ....


Nä skämt åsidan, det här är ju himla intressant faktiskt. Fick ju kolla själv på Kjell&Co och deras hallonpaket - klart intressant även om jag just nu och här kan se någon direkt användning för det.
Jag kör ju iofs all min musik på CD (och emellanåt i iPodden) men kanske man kunde lägga över på en HDD och häkta på någonstans på något sätt.

Jag avvaktar och ser om behovet ökar. Hursomhelst, beställde jag en Hallonpaj Noll från England nu när dumskallarna röstat fel och skjutit pundet i sank. Vet inte riktigt vad jag ska ha den till heller, men den var billig och kan ju vara en del i en synth t ex.

AfaGTV, jag har ögonen på dig och din tråd.
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2016/06/29 :  02:13:47  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Försöker förtvivlat hitta ett användningsområde i min sfär och hittar
det inte förutom att verkar kul med lite programmering och att den kanske låter bra.
Men känns nånstans som kaka på kaka till en PC som vi redan alla har?
Kommer nog att köpa en ändå men...lite overkill?
Går det att köra windows?
Tänkte man kunde få in EQ APO.
Eller varför då?
Har ju en PC.
i2s går ju också att få på PC...
Motivera gärna!
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2016/06/30 :  16:53:30  Show Profile Send Levator a Private Message  Reply
Går det att styra den från en platta?kör med projektor hemma, känns lite onödigt att sätt igång den när man sk lyssna på musik
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2016/06/30 :  22:30:45  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
matnyttigt och intressant, tack.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/06/30 :  23:32:04  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Intressanta frågor ni kommer med! Jag är för ny för att utlova svar, då jag också ser hela konceptet som lite luddigt i kanten.
Poängen är ju att man kan använda den till precis vad man vill, men man kan inte både äta kakan och ha den kvar!
Jag hade ju redan tidigare fastnat för Roon Labs uppspelningskoncept och för mig erbjöd en Raspberry Pi 2 en suverän transport (faktiskt ljudmässigt mycket bättre än vad jag väntat mig) för små slantar. Det, fungerar suveränt och med Digi+ kortet kopplat till en Pi 2 låter PCM upp till 192khz (24bit) blir ljudresultatet ännu bättre.
Jag vet många som skippat hela Blusound/Sonos grejerna och kör moOde istället, det är givet inte lika smutt i flerrumssetuper men för en bråkdel av kostnaden får man lika bra (eller bättre ljud!)
Vill du testa streaming? Skaffa en Pi2 och en Hifiberry DAC!
Mjukvaroro finns i olika smaker beroende på vad du gillar och hur avancerad linuxhackare du är. Börja krypa inna du lär dig gå/jogga/löpa.
Kjell.com har ju fortfarande startkittet med Pi,skal, nätagg, fjärr och förladdat kort, dock bara med Pi3 numera.
Jag har ett sådant kit med mig i husbilen, vilket tillåter mig att spela film, musik och bilder från den bärbara 2.5" 2Tb hårddisken som är underlag vid brist på uppkoppling. Hemmavid är samma Pi ansluten via WLAN och agerar underhållningscentral med pluggen Exodus till Kodi.. Samt hämtar filer från nätverksshare, och är Airplay endpoint och fungerar som UPnP media renderer. (Jag kan skcka filer från en Windows Media PC, eller en Jriver MC installation eller så)
Den kan även funka som en Media-server till andra UPnP/DLNA enheter i ditt nät, som en SmartTV, Playstation3/4 eller Xbox 360/One eller liknande. Med en extern hårddisk i det senaste exemplet blir det en NAS/Media server som du kan ladda med filer precis som de ganska dyra NAS-lösningar man kan köpa färdiga.
Kort sagt, du kan göra nästan vad som helst med en Pi och en väl vald distribution. (distribution~ operativsystem i det här fallet. Alla är linux, men i lite lika versioner och egenskaper)
Men, det är klart bäst att hitta en önskad funktion först! Att skaffa en Pi och sedan börja hitta användningsområden kan nog vara en besvärligare angreppsvinkel. För mig är det klart enklare att hitta en väg till ett bestämt mål, än att leta sig fram på måfå till något man tycker är gott nog.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Mats E
Member

63 Posts

Posted - 2016/07/07 :  21:08:35  Show Profile  Visit Mats E's Homepage Send Mats E a Private Message  Reply
Installerade Roon på min NAS samt Roon endpoint på en Raspberry Pi med denna A/D-omvandlare: http://www.gravitech.us/dusoulsoqufo.html
En Windows maskin med RME 9632 ljudkort fick också Roon. Fjärrstyrningsapp installerades på telefonen.
Enkel installation, bra UI, suveränt ljud!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/07/08 :  00:18:28  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
En diskussion om IBM 360 på ett rörforum drog lite grann över på ahallonfunderingar. Jag har letat lite och tror att min Hallonnolla kan klara av ljud. Alltså inte helfel att kanske bygga in den i en rörförstärkare och skicka ljudfiler genom luften eller stoppa in en USB-sticka med favoritmusik.

Samtidigt tittar jag på Hallonsystem som passar för barn (barknbarnet), men det är ett annat projekt.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/07/08 :  10:13:13  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Låter spännande soundbrigade, håll oss uppdaterade om hur det går med Zero'n!
Den är ju säkerligen mer än nog kompetent att strömma musik, och drar dessutom ännu mindre ström.
Har inte skaffat ngn ännu men det dröjer nog inte så länge!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/07/09 :  18:17:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jättekul det här; hustrun influensasjuk och jag har något som varken vill bryta ut eller ta slut och hyrbilen ska hämtas ut på måndag ... Och jag skulle vilja vara hemma och sakta börja leka med Nollan.
Dock får jag små kärleksmeddelande på Pi-hutten som det här:
pi-huts nyhetsbrev. Kolla 4 och 8.
Go to Top of Page

Mats E
Member

63 Posts

Posted - 2016/07/12 :  20:03:30  Show Profile  Visit Mats E's Homepage Send Mats E a Private Message  Reply
Raspberry pi, PiFi digi+, Chord Mojo DAC, Thinksound On1 lurar samt Roon Bridge blir en sällsynt bra kombination kan jag intyga!
Roon server snurrar på min Qnap NAS.

Mats

Edited by - Mats E on 2016/07/12 20:05:04
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/07/13 :  05:20:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Pac, för 17!!!! Du får skapa en speciell avdelning för Hallonpajer. Här vräker det in kanonförslag!
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/07/13 :  13:47:36  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:

Raspberry pi, PiFi digi+, Chord Mojo DAC, Thinksound On1 lurar samt Roon Bridge blir...

Har du provat skippa PiFi+ o köra USB direkt?
Fungerar väl bra, men lika bra?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Mats E
Member

63 Posts

Posted - 2016/07/13 :  18:37:54  Show Profile  Visit Mats E's Homepage Send Mats E a Private Message  Reply
quote:
Har du provat skippa PiFi+ o köra USB direkt?
Fungerar väl bra, men lika bra?

Nej, har inte hunnit prova det ännu.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000