HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Havande pingviner invaderar...och flög iväg..(?)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

BPM
Starting Member

36 Posts

Posted - 2016/09/05 :  19:39:38  Show Profile  Visit BPM's Homepage Send BPM a Private Message  Reply
Hej alla!
Har ett väldigt modest system jämfört med de flesta här, men jag tycker att det låter riktigt, riktigt bra (bättre än en del betydligt dyrare system jag hört). Är dock en vanlig arbetare så jag försöker hitta prisvärda grejer på begagnatmarknaden snarare än att köpa nytt, och högtalare bygger jag oftast själv. Har hunnit gå igenom en hel del prylar (42år, varit intresserad sedan 15-årsåldern..), både dyrare och billigare i takt med att intresset (och livet) förändras. Nu i dessa digitala tider har musik blivit så tillgänglig och smidig att man inte har kunnat värja sig.. Intresset växer och växer, och tack och lov finns en anspråklös samling prylar som låter mig njuta av musiken utan att en massa stör upplevelsen.
Hursomhelst ser systemet för stunden ut som följer.
Förstärkeri: Sony STR-DA5300es receiver. En gammal best (2009) som kostade runt 25k vid introduktionen, men då den saknar wifi och en massa connectgrejer hit och dit så köper man den (och liknande) för en spottstyver idag. Spelar faktiskt fint, kraftfull och ren, men visst finns planer på ett slutsteg (som behövs även för annat som beskrivs nedan..) På bilden syns dock min lite modernare Sony STR-1050.. ES-maskinen är lite för hög för att få plats i bänken innan basslutsteget flyttat ner på golvet men skillnaden i ljud är inte större än att brådskan blir liten.. Spelar jag den ena efter den andra kan jag med säkerhet (testat) säga vilken som är vilken men tagen för sig själv tar det lite tid att veta vad jag lyssnar på.
CD/DAC: Audiolab 8200CD. Bra spelare/DAC som även kan agera försteg om man aktiverar funktionen i menyerna och bara använder sig av digitala ljudkällor. Spelar fint, och det var en rätt rejäl skillnad i hur ljudbilden breder ut sig jämfört med den nuForce jag använde tidigare. Lite overkill bara, då jag aldrig använder cd-spelaren utan den fungerar idag som en ren USB-DAC för filer ifrån foobar/Tidal hifi.
Bluray: Sony BDP-S760. Rätt gammal maskin men som gör jobbet.
Bas-steg: AltoMac 2.4. Kraftigt (och tungt) steg som utan vidare driver mina baslådor. Har inte bemödat mig med tystare fläktar utan kopplade helt enkelt bort de befintliga..och steget blir aldrig ens ljummet ens efter långa sessioner på nivåer där man får ställa tillbaka möblerna på sin plats efteråt. Kör stereokopplat där varje kanal driver 2st subwoofers och en last på 2 ohm. Steget lämnar 2x1800w i 2ohm. Det räcker och blir över..
Vidare finns lite smått och gott som en antimode 8033cinema, en samson signalförstärkare och en miniDSP 2.4 balanced som dock idag inte används för delning utan bara som LT till basarna. Planen är att den ska dela mellan frontar och basar men det kräver att jag skaffar det där slutsteget jag nämnde ovan..

Så till högtaleriet:
Fick tag i ett gäng Vifa BC25-diskanter och Aura NS3-bredbandare som jag var tvungen att göra något med. Fantastiskt baskapabla 3" element dessa.. Hursomhelst blev det ett par stativare med en separat basunderdel/stativ. Såg ut så här:
[url=http://forumbilder.no/image/757][/url]
Spelar mycket bra, och bastrycket ner till 40Hz har förvånat en och annan..

Sedan blev det mer bredband.. En komplett biouppsättning med EAD 100HD-element. Två par lådor finns till frontarna, dels stativare med skönt sug i midbasen för bruk som toppar och dels den för elementet kallade "optimala" 35" MLTL som ger bas ner till 30Hz. Center och surround med samma element finns och systemet lirar riktigt skönt. Helt filterlöst (vilket funkar betydligt bättre i EAD än i föregångaren Jordan Jx92s). T.o.m baffelsteget kompenseras lätt med axis och direktkopplingen hörs. Fantastisk mikrodynamik. Med basar blir det ett dynamiskt, rent och detaljerat system där ljudet bara hänger i luften. Jag ramlade dock på ett par gamla drömhögtalare så för stunden används de inte. Synd tycker jag, så de ligger nu i säljes-avdelningen men blir de kvar så stör det inte nämnvärt. Då använder jag surroundhögtalarna till mina nya frontar och låter ett par bli anläggning i en planerad whisky-hörna med en halvbillig rörhäck.
Så här de ut:

[url=http://forumbilder.no/image/75E][/url]
[url=http://forumbilder.no/image/75R][/url]
[url=http://forumbilder.no/image/75c][/url]
[url=http://forumbilder.no/image/75w][/url]

Så.. Vad spelar jag på nu?
Ett par gamla drömmar...
Har länge varit sugen på ett par, men de dyker i princip aldrig upp på begagnatmarknaden så när ett par väl uppenbarade sig så var det inget snack. Och bara 25mil enkel resa..*s*
Gillar dem skarpt. De är designade av Ingvar Öhman, specialframtagna element för konstruktionen osv så för pengarna finns inget jag känner till som kan konkurrera. Spelar jazz så man ser scenen och elektronika så att väggarna böljar med samma aptit så när man som jag helt enkelt vill sluta tänka på prylar och koncentrera sig på musiken är de perfekta.
Så.. Vad är det för något då? Jo, LTS 3v-f1.
Tar en bild på hela systemet där högtalarna syns, och även de basar som lägger den sista touchen:

[url=http://forumbilder.no/image/750][/url]

Basarna, ja.. 4st slutna 32L netto (efter element) lådor med CSS SDX10. Kapabla basar med 36.8mm p-p slaglängd men som inte på något vis är några tordönslådor. Spelar otroligt tight och definierat, men med all kraft man kan begära. LT i miniDSP som ger en rak kurva ner till 50Hz och därifrån lätt stigande ner till 17Hz där jag för tavlornas skull lagt ett subsonic. Antimode tar det värsta i rummet, och det lilla som har justerats efter den gör jag även det i miniDSP. Använder ett e-mu 0404 och en Behringer ECM 8000 för mätningar.
Kablar, för de som tycker de är viktiga, är inget speciellt. Argon RCA-kablar, i de fall jag behöver RCA-XLR är det färdig kabel från Kjell&Co och som högtalarkabel är det Supra Ply 2.0. Gillar att den är förtent och inte oxiderar.
Rummet är ett 25 kvadrat ordinärt villa-vardagsrum med gipsväggar, gipstak och parkett. Har dämpat i princip hela framväggen med dämpskivor och sedan hängt tungt tyg tak till golv över hela bredden. Tjocka mattor, tjocka tygmöbler osv så även om jag inte får samma roomgain som i en betongbunker så gillar jag rummet. Inga konstiga resonansfenomen som inte gått att få bukt med i elektroniken. Hittade något på nätet om placering i rum så har (utan att förstå varför det ska vara så) lyssningsoffan 68% give or take av rumslängden ifrån framväggen. Bakom mig finns bokhylla och damens träningsmaskiner.. Diffuserar nog lite..*s*

Så.. det var nog det hela.
Ska bli kul att börja hänga här lite mer.

Marantz SR7002, LTS 3v-f1, 5xEAD100HD, Tannoy 4" Dual Concetric, 4xCSS SDX10, iNuke 3000, Audiolab 8200CD/DAC, Antimode, MiniDSP 2.4, Foobar och Tidal Hifi. http://www.minhembio.com/BPM/

Edited by - BPM on 2017/03/19 21:57:38

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/09/05 :  20:08:59  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Trevlig presentation, och trevligt utfört!
Säker på att det sprids välljud i det verkligen inbjudande rummet.
Men vad är det för musik som "snurrar" då?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

BPM
Starting Member

36 Posts

Posted - 2016/09/05 :  20:34:42  Show Profile  Visit BPM's Homepage Send BPM a Private Message  Reply
Tackar:)

Musik.. Tja, har nog ingen genre som jag följer utan bra musik är bra musik. Just nu lyssnar jag mycket på så skilda djur som Evergrey, Gregory Porter, Chris Stapleton.. Har nog en viss faiblesse för modern country ändå.. Blir även en del elektronika, Yello och Ajja snurrar en del..
Peter LeMarc är en husgud, och gamla Dive..
Så kommer man på fika här kan vad som helst stå och skvala i bakgrunden. The Smiths eller Blacknuss, allt efter dagsform.

Marantz SR7002, LTS 3v-f1, 5xEAD100HD, Tannoy 4" Dual Concetric, 4xCSS SDX10, iNuke 3000, Audiolab 8200CD/DAC, Antimode, MiniDSP 2.4, Foobar och Tidal Hifi. http://www.minhembio.com/BPM/
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/09/06 :  07:37:57  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Trevligt, det dök upp några artister där som skall kollas upp! Gillar det jag känner igen, utom Peter LeMarc!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/09/06 :  16:20:16  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Trevligt! De där LTS 3v-f1 kan säkert spela på bra, men varför envisas folk med att använda Supra högtalarkablar?
De är ju INTE speciellt roliga, finns så mycket bättre kablar. Prova något annat om du har lust, behöver inte bli så dyrt heller.
Ta det inte som ett påhopp, bara vill påpeka att det finns mycket mer välljud att få ut ur dina LTS 3v-f1.
Go to Top of Page

BPM
Starting Member

36 Posts

Posted - 2016/09/06 :  18:41:23  Show Profile  Visit BPM's Homepage Send BPM a Private Message  Reply
Hej Snutten!
Tja..Kanske det. Jag gillar att de är förtenta, så att de inte oxiderar, och att de är mjuka och följsamma. Har hyfsad koll på fysiken och de strömmar som behöver ledas så kan helt enkelt inte vrida huvudet runt hur en 2.5mm kopparledare inte skulle duga för jobbet.. I en bytesaffär fick jag för lite sedan ett terminerat 2-meterspar Van den Hul Hybrid 322 nånting.. Skulle i alla fall kosta 4k för paret och självklart testade jag men trots att jag med prisskillnaden i åtanke förväntade mig i alla fall något som skulle märkas så kan jag faktiskt inte peka på något särskilt. De satt på plats i nån vecka men såvitt jag kan bedöma lät det likadant. Jag hade en gång ett par svindyra Ocos-kablar som däremot påverkade ljudet.. Det lät dovare i diskanten. Så de dyraste kablar jag ägt upplevde jag försämrade ljudet..

Jag är inte alls anti att kablar kan göra skillnad. Jag tror dock att på min nivå så finns mer att tjäna på att jobba vidare med sådant som gör större skillnad. Rummet, t.ex. Hade jag däremot haft ett tillfixat lyssningsrum och möjlighet att välja utrustning helt utan ekonomiska hänsyn så hade jag inte använt Supra högtalarkablar. I alla fall inte ply.. Ingen kabelhatare alltså. Jag tror bara att steget ifrån mina ply upp till något jag skulle uppleva som märkbart bättre kan spenderas på saker som gör större skillnad.

Marantz SR7002, LTS 3v-f1, 5xEAD100HD, Tannoy 4" Dual Concetric, 4xCSS SDX10, iNuke 3000, Audiolab 8200CD/DAC, Antimode, MiniDSP 2.4, Foobar och Tidal Hifi. http://www.minhembio.com/BPM/
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/09/06 :  23:04:51  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Min erfarenhet säger mig att då har du jämfört flera jämndåliga kablar . Så om du orkar, fortsätt prova. Brukar ju gå att låna hem utan köptvång. Sen är det ju så att om det jämförs kablar i en beslöjad anläggning, kommer det vara svårare att avgöra vad som är bra eller inte. Därmed inte sagt att det är så i ditt fall, vill bara påminna om detta så det inte glöms bort. Sen finns det absolut dåliga kablar som kostar väldigt mycket. Kanske du hittar något superebra till vettig peng .
Go to Top of Page

BPM
Starting Member

36 Posts

Posted - 2016/09/08 :  19:21:23  Show Profile  Visit BPM's Homepage Send BPM a Private Message  Reply
Sitter och lyssnar (tittar) på denna för stunden..och kan inte låta bli att rekommendera den.
A music cares tribute to Bruce Springsteen
http://cdon.se/musik/various_artists/a_musicares_tribute_to_bruce_springsteen-26759768

Fantastiska versioner av Bruce låtar framförda av andra riktiga tungviktare. Tom Morello och Jim James gör en version av "The Ghost of Tom Joad" som jag tror jag skulle kunna köra på repeat några dagar utan att tröttna..

Marantz SR7002, LTS 3v-f1, 5xEAD100HD, Tannoy 4" Dual Concetric, 4xCSS SDX10, iNuke 3000, Audiolab 8200CD/DAC, Antimode, MiniDSP 2.4, Foobar och Tidal Hifi. http://www.minhembio.com/BPM/
Go to Top of Page

BPM
Starting Member

36 Posts

Posted - 2016/10/10 :  12:07:16  Show Profile  Visit BPM's Homepage Send BPM a Private Message  Reply
Har gjort något farligt..och börjat fundera lite..
Jag är idag grymt nöjd med hur mitt system presterar. Stort, rent och dynamiskt med bland det bästa jag hört i basväg. Problemet är storleken.. Det är skönt med konarea även i midbasen men mina LTS är ju egentligen sjukt stora för att användas som ett rent topp-system och då basarna har visat sig fungera fint delade så högt som 140Hz så skulle jag, om jag är villig att offra lite dynamik och max spl (som jag aldrig nosar på ändå) så kanske jag skulle komma undan med något mycket mindre.

Jag kallade in två stycken små högtalare ur arsenalen och började jämföra lite..

[url=http://forumbilder.com/image/7LY][/url]

Dels mina EAD, här i stativlådorna, och ett snabb-bygge med Aura NS3/Vifa BC25 i 5L slutet (dessa Aura är verkligen grymma. Har 12st och finge jag tag i 18-20 till skulle jag bygga de grymmaste linjer ni skådat..*s*).
Syftet var att att helt enkelt se hur mycket jag försakar med mindre grejer och hur högt jag kan dela mot basar innan det börjar bli problematiskt.
Jag måste säga att jag är lite förvånad över hur bra det funkar med små högtalare och basarna delade vid 120-140Hz. Nu har både Aura-snabbisarna och EAD vissa grejer som gör att jag föredrar mina LTS (Aura är rena.se men såklart begränsade dynamiskt, EAD är magiska på lätta klassiska sättningar, en jazztrio och även elektronika men inget för Rolling Stones tidiga alster.. Kan konkurrera med LTS på mycket men jag vill kunna välja musik efter vad jag för stunden vill lyssna på och inte välja efter hur musiken passar systemet..) men just delningen och basarnas förmåga att spela stramt, rappt och rent även högre i frekvens skapade inga problem.
Sammantaget har jag alltså börjat fundera på att downsiza.. Dels av estetiska skäl, och dels lite för att det vore en kul imponatoreffekt. Basarna ser inte direkt ut som basar utan som små vita bord eller kuber, och då elementen är riktade mot golvet så avslöjas inte vad det handlar om. Ingen av mina icke ljudintresserade vänner tror att det rör sig om baslådor.. Att då med ett par små, väggnära placerade högtalare kunna få till ett nästan osynligt med stooort ljud med fullt frekvensomfång vore lite kul.
Problemet är att jag inte riktigt vet vilka högtalare så små att det skulle ge "effekten" som finns på marknaden (för vettiga pengar).. Lite grand skulle jag såklart kunna kompromissa, mycket när det kommer till maximalt ljudtryck, men vi snackar storlek Ino iP eller liknande (betydligt mindre än t.ex mina EAD stativare alltså) för att det ska vara lönt och högtalare utvecklade som rena topp-system finns rätt dåligt med såvitt jag vet. Tips på lämpliga kandidater tas tacksamt emot. Bas ner till 120Hz räcker om de inte är alltför anemiska ovanför.

Vidare skulle det återigen föra in en i sälja/köpa-träsket..och grejerna jag äger idag är så ovanliga att de är i princip osäljbara. EAD har jag haft en hel bio-uppsättning i välbyggda lådor ute på marknaden för ett par tusenlappar utan något vidare intresse (bättre grejer än originalet Jordan men betydligt mindre kända.. Hade nog gått bättre att sälja dem som just Jordan..) och mina LTS... Tja, jag har under en hel dag med fin drivning i ett bra rum jämfört dem mot Ino pi60 och där både jag och Ino-ägaren häpnat över hur nära de ligger varandra i kvalitet där de i princip turades om att gå segrande ur striden beroende på vad som spelades.. Efter en hel dag höll ändå Ino-ägaren sina pi60 som totalsegrare (tack och lov för det.. Stooor prisskillnad) men menade att hade han inte redan haft sina Ino hade han utan problem kunnat leva med LTS. Jag var inte lika säker på att jag föredrog Ino..
Fina grejer men som sagt nästan omöjliga att sälja. Ingen vet vad det är..
..och utan pengar så blir det alltså svårare att sälja in hemma att byta grejer.
Nåväl, en sido-diskussion och all text i detta inlägg är alltså än så länge bara baserat på en lös fundering..
Men, som sagt, tips på riktigt små högtalare som spelar med fin upplösning och allmänkvalitet men utan krav på extension i basen mottages tacksamt.

Marantz SR7002, LTS 3v-f1, 5xEAD100HD, Tannoy 4" Dual Concetric, 4xCSS SDX10, iNuke 3000, Audiolab 8200CD/DAC, Antimode, MiniDSP 2.4, Foobar och Tidal Hifi. http://www.minhembio.com/BPM/
Go to Top of Page

BPM
Starting Member

36 Posts

Posted - 2016/11/14 :  21:29:49  Show Profile  Visit BPM's Homepage Send BPM a Private Message  Reply
Nu har det gått alldeles för lång tid sedan jag fick sitta och lyssna på musik och blarra hifi! Ingen i Kalmartrakten (eller inom någon 10-milsradie.. Växjö, kanske?) som antingen vill komma på eller bjuda på en hifi-fika? Brukar kunna ge en hel del uppslag på ny musik att utforska. Jag finns 4 mil norr om Kalmar. Hemma hela helgen!

Marantz SR7002, LTS 3v-f1, 5xEAD100HD, Tannoy 4" Dual Concetric, 4xCSS SDX10, iNuke 3000, Audiolab 8200CD/DAC, Antimode, MiniDSP 2.4, Foobar och Tidal Hifi. http://www.minhembio.com/BPM/
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2016/11/14 :  21:35:53  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Jag är på vid tillfälle men tyvärr inte i helgen. Bor i Växjö. Funderar även på att kolla intresse för att dra igång en ny hifiklubbstuga här i Växjö men det är ju en annan tråd
Vart norr om Kalmar huserar ditt ljud?

((( JUNEPE )))

¿?¿ JUNEPE ¿?¿

Edited by - Junepe on 2016/11/14 21:36:20
Go to Top of Page

BPM
Starting Member

36 Posts

Posted - 2016/11/14 :  21:48:48  Show Profile  Visit BPM's Homepage Send BPM a Private Message  Reply
Skitkul!
Jag huserar på Gårö i Mönsterås kommun. Det är faktiskt en ö i teknisk mening, men tar man lite sats så hoppar man nog över diket som skiljer av "ön" mot fastlandet..
Bara säg till när du är i slagläge. Jag är flexibel tidsmässigt om helgerna och har inga problem vare sig med att ta emot gäster eller åka en bit :)

Marantz SR7002, LTS 3v-f1, 5xEAD100HD, Tannoy 4" Dual Concetric, 4xCSS SDX10, iNuke 3000, Audiolab 8200CD/DAC, Antimode, MiniDSP 2.4, Foobar och Tidal Hifi. http://www.minhembio.com/BPM/
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2016/11/23 :  19:41:47  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Lysande!! Det här ska vi nog dra i hamn. Jag har lite fix och trix just nu men är snart på banan#180;igen. Jobbar också fete oregelbundet så kan lite när som. Gårö vet jag vart det ligger. Har en barndomsvänn som har stuga i Timmernabben så i dom krokarna har jag varit mycket!

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2016/11/23 :  21:27:43  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Kul!
Bor i Västervik, så det är ju inte så långt för oss lantisar.
För en pansjo brukar ju inte tidpunkten vara något problem.
Även om vi är bokade för jämnan.

P.S.
Jag kan ta med goda hembakade bullar.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.

Edited by - Rolf-san on 2016/11/23 21:29:30
Go to Top of Page

BPM
Starting Member

36 Posts

Posted - 2016/11/26 :  10:09:37  Show Profile  Visit BPM's Homepage Send BPM a Private Message  Reply
Skitkul, Rolf-san! Helt rätt, Västervik är bara ett stenkast.
Du är välkommen närsomhelst!
Börjar känna en viss musiktorka nu. Tid att lyssna finns, men jag kommer helt enkelt inte på musik att lyssna på utan det blir alltför lätt att man spelar samma 10-15 artister hela tiden. En hifi-fika och lite nya uppslag vore en kul boost.

Jag märker dock att jag är lite dålig på att titta in här. Det har gått några dagar mellan gångerna, och ska man kunna styra upp en hifi-fika behöver jag bli bättre än så..
Bättring utlovas härmed!

Kan passa på att fråga..
Jag behöver ett par stativare till en grej, och som vanligt så finns ett visst kvalitetskrav i kombination med tämligen små pengar så här i juletider. 3-4k nånstans, och vad kan man hitta i den klassen som är ok att lyssna till? XTZ 99.25/26mkII ser man ibland och de är ju inte så dumma sägs det men i övrigt? Har rätt dålig koll på den marknaden då jag primärt spelat på hemmabyggen de senaste åren..

Marantz SR7002, LTS 3v-f1, 5xEAD100HD, Tannoy 4" Dual Concetric, 4xCSS SDX10, iNuke 3000, Audiolab 8200CD/DAC, Antimode, MiniDSP 2.4, Foobar och Tidal Hifi. http://www.minhembio.com/BPM/
Go to Top of Page

BPM
Starting Member

36 Posts

Posted - 2016/11/29 :  15:08:03  Show Profile  Visit BPM's Homepage Send BPM a Private Message  Reply
Märkligt..men jag kan ha hittat vad jag sökte..och på ett ställe där jag inte trodde att det fanns.
Blev erbjuden att köpa ett par System Audio Mantra 5, vita och i utsökt skick. Jag läste på lite och visst är de dugligt små. Vidare ska slaglängden vida överstiga vad man normalt ser i en 5.25" och det visade sig att jag hade recension på dem där de kallades enormt prisvärda i klassen 10kkr och och att de gott kunnat kosta en hel del mer utan att behöva skämmas. Priset var sådant att jag köpte ohört, säker på att kunna få pengarna tillbaka.
Fick leverans idag och döm om min förvåning när säljaren, en fantastiskt trevlig person, även hade med sig en Mantra 10av centerhögtalare som han lät ingå i affären (han hade ingen nytta av den nu längre ändå ansåg han). Det var rejält prisvärt redan innan..

Hursomhelst så har jag hunnit spela ett tag nu och detta är riktigt bra. Jag har definitivt aldrig hört en stativare i denna storlek med en sådan stuns i midbasen och även i övrigt låter de rent, stort och snyggt. Bra dynamik.
Fortfarande inte fått upp dem på stativ (har bara betongplintar som visserligen gör jobbet men ser för jävliga ut..) men klar potential redan. Delade vid 80Hz mot basarna går det lätt med integrationen. Inte riktigt samma storhögtalarsmäll som i LTS när man vill spela starkt men på de nivåer jag normalt använder mig av är det inga problem.
Snygga byggen med.

Ska bli kul att lyssna på musik ikväll. Labba in basarna mer noggrant. Jag kan inte påstå att jag tycker det låter bättre än med LTS, men jag är inte säker på att jag tycker det låter nämnvärt sämre heller och framförallt är de mycket mer lika i klangen än jag förväntade mig. Tror det blir bra det här. Var ju beredd på att acceptera ett tapp i dynamik och ljudtryck (även om dynamiken knappast känns småhögtalare) för att komma ner i storlek och med dessa är det rejält mycket mindre utan motsvarande drawbacks. Lyckträff.


Bjuder på ett par dåliga bilder:
[url=http://forumbilder.com/image/E3X][/url]
[url=http://forumbilder.com/image/E3x][/url]

Marantz SR7002, LTS 3v-f1, 5xEAD100HD, Tannoy 4" Dual Concetric, 4xCSS SDX10, iNuke 3000, Audiolab 8200CD/DAC, Antimode, MiniDSP 2.4, Foobar och Tidal Hifi. http://www.minhembio.com/BPM/

Edited by - BPM on 2016/11/29 15:10:28
Go to Top of Page

BPM
Starting Member

36 Posts

Posted - 2017/03/12 :  15:04:30  Show Profile  Visit BPM's Homepage Send BPM a Private Message  Reply
Är dålig på att uppdatera tråden märker jag..
Hursomhelst spelar jag nu på något riktigt otippat..
Kom över ett par vintage-högtalare som jag inte visste ett jota om..
Blev erbjuden dem då jag hjälpte till vid en flytt och var inte alls intresserad först. Stora som hus och antagligen det fulaste jag någonsin sett i högtalarväg..men då skicket är bra, märket B&W och de för inte så länge sedan renoverats av Rehifi så tog jag såklart med dem hem (trots att jag visste att de knappast skulle få komma in i vardagsrummet permanent).
Damen jobbade heldag igår och även idag så släpade (tunga) in dem för lite lyssning..
Shit! Så långt ifrån luddigt vintageljud man kan komma. Rent, detaljerat med otroligt släpp. Basen är snudd på magiskt.. Har inte testat att koppla in subborna än men känner inte precis något behov.
Så här ser de ut:
[url=http://forumbilder.com/image/EyU][/url]

[url=http://forumbilder.com/image/Eya][/url]

[url=http://forumbilder.com/image/Ey4][/url]

Fula som sagt..(och stora..)..
Har googlat och det visade sig vara modellen DM6, även kallad "den havande pingvinen"..*s*
Man fattar ju varför..
Tydligen B&W:s toppmodell strax innan 80-talet och med ett nypris som i dagens penningvärde är substansiellt..
Kanske inte konstigt att de låter bra..
Kommer bli ett ramaskri på damen när hon kommer hem ikväll så vet ni någon vintageintresserad som skulle kunna vara sugen på ett par tjocka fåglar så skicka ett PM. Dessa behöver jag bli av med fort så hon inte sätter yxan i dem..*s*

Marantz SR7002, LTS 3v-f1, 5xEAD100HD, Tannoy 4" Dual Concetric, 4xCSS SDX10, iNuke 3000, Audiolab 8200CD/DAC, Antimode, MiniDSP 2.4, Foobar och Tidal Hifi. http://www.minhembio.com/BPM/

Edited by - BPM on 2017/03/14 01:39:40
Go to Top of Page

Lassej
Member

208 Posts

Posted - 2017/03/12 :  20:24:19  Show Profile Send Lassej a Private Message  Reply
De där B&W har jag aldrig hört talas om. Fantastiskt att så pass äldre högtalare kan låta så bra. Jag tycker att de såg rätt balla ut så göm yxan och hoppas att de får stå kvar.

mvh
Lasse

Thoréns TD147 Jubilee/OM30, Michell Orbe/SME 309/Benz Micro Wood, riia Trigon Advance, Mark Levinson 326S, Classé CA-2300, B&W 802D2, Bryston BDA-3, Mac mini, Roon SOtM-sMS200 Ultra/sPS-500/ISO-CAT 6, Marantz SACD 7007, NAS Synology 6TB. Isotek Aquarius. Chord, VdH, Supra, Audioquest, Svanå, Sound of Science. Entreq.
Go to Top of Page

BPM
Starting Member

36 Posts

Posted - 2017/03/12 :  21:13:09  Show Profile  Visit BPM's Homepage Send BPM a Private Message  Reply
Jag hade inte heller hört talas om dem men har för all del aldrig varit i vintage-svängen..
Nu när man vet vad de är för något finns dock rätt mycket att läsa. Tydligen är de första högtalaren i historien som använder sig av kevlar som konmaterial och de har en del rätt kul smeknamn som just havande pingvinen, The pregnant robot osv.. Finns tydligen en skara seriösa fans av modellen och hade jag kunnat sälja dem till kina eller japan hade jag nog fått en hyfsad begagnad bil för köpeskillingen..*s*
Nu kan jag ju inte det tyvärr..

Håller med om att man inte förväntade sig detta ljud ifrån snart 40 år gamla grejer, men de gör liksom inga fel. Ingenting avslöjar att det inte handlar om vilka bra moderna högtalare som helst. I ljudet då förstås.. De verkar ha haft bättre ingenjörer än designers när det begav sig..
Att de ser ut som de gör finns dock en tanke bakom, avstånd i djupled som skiljer sig mellan elementen beroende på vågländer, faskorrekthet och annat jag inte begriper..

Det syns att deras tillblivelse kom under en tid då kvinnor fortfarande gick hemma medan männen drog in pengarna, och alltså inte hade så mycket annat val än att vara tysta och gilla läget.. I dag hade man nog inte kommit på tanken att släppa en högtalare som ser ut som dessa alldeles oavsett hur bra de spelar..

Marantz SR7002, LTS 3v-f1, 5xEAD100HD, Tannoy 4" Dual Concetric, 4xCSS SDX10, iNuke 3000, Audiolab 8200CD/DAC, Antimode, MiniDSP 2.4, Foobar och Tidal Hifi. http://www.minhembio.com/BPM/
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/03/13 :  16:18:50  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Jag tycker de var coola om än inte direkt snygga :). Är bara upphängning/element i bra skick förstår jag att de låter bra, det finns konstruktioner från 30-talet som låter fantastiskt även med dagens krav. Fint kap du gjort.
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2017/03/13 :  18:57:36  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply
Läckra högtalare. Jämfört med storbilds-tvn så är de ganska små. TV på väggen är inte så vackert heller när den inte är på.

Annars får du väl flytta fram draperiet på sidorna eller nya vita frontskydd kanske

Det finns moderna högtalare som är fulare. Tänker på Wilson. De ser ut som ngt barn har byggt med lego

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman

Edited by - MatsE on 2017/03/13 19:03:17
Go to Top of Page

BPM
Starting Member

36 Posts

Posted - 2017/03/14 :  01:37:42  Show Profile  Visit BPM's Homepage Send BPM a Private Message  Reply
Tackar för uppmuntran när det kommer till utséendet och jag börjar faktiskt vänja mig lite.. Tycker inte de är så fula längre. Om man skulle plocka bort benen och bygga en sockel med samma höjd skulle det rent av kunna bli acceptabelt. Tyvärr så verkar inte damen gå åt samma håll *s*
Jag har alltså till söndag på mig att bli av med dem innan de åker ut i garaget..
Mycket musik lär spelas tills dess.

[url=http://forumbilder.com/image/E8u][/url]

Blir svårt med säljesannonsen dock. Har verkligen inte en susning om vad de kan vara värda..

Marantz SR7002, LTS 3v-f1, 5xEAD100HD, Tannoy 4" Dual Concetric, 4xCSS SDX10, iNuke 3000, Audiolab 8200CD/DAC, Antimode, MiniDSP 2.4, Foobar och Tidal Hifi. http://www.minhembio.com/BPM/

Edited by - BPM on 2017/03/14 01:41:36
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2017/03/14 :  09:33:52  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Jag minns pingvinen väl ( men så är jag ju lite vintage). Det var en drömhögtalare på sin tid.
Cabasse högtalaren nedan har också stackade bafflar, vilket var ovanligt då.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

BPM
Starting Member

36 Posts

Posted - 2017/03/14 :  12:40:13  Show Profile  Visit BPM's Homepage Send BPM a Private Message  Reply
nissew..

De där Cabasse var ju riktigt snygga..bortsett ifrån foten/stativet..

Marantz SR7002, LTS 3v-f1, 5xEAD100HD, Tannoy 4" Dual Concetric, 4xCSS SDX10, iNuke 3000, Audiolab 8200CD/DAC, Antimode, MiniDSP 2.4, Foobar och Tidal Hifi. http://www.minhembio.com/BPM/
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2017/03/14 :  14:32:08  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Jag minns att dessa två lät fantastiskt bra, men ok, fötterna är kanske inte
så snygga på någon av dem. Annars håller jag med MatsT, det finns massor
av dagens dagens högtalare som är betydligt fulare!

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2017/03/14 :  16:50:55  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Jag gillar båda men framförallt cabasserna var sköna. Men blir det inte lite mycket diffraktion med alla skarpa kanter på cabasserna?

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000