HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 PP rörsteg för att driva diskanthorn
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/11/02 :  21:11:21  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag behöver lite råd om delar till ett rörbygge.

Förstärkaren ska driva ett litet horn med en 16 ohms kompressionsdriver.

Push pull är min melodi så kom inte å försök med några single end idéer. :-)

EL90 kommer ge tillräcklig effekt, och är billigare än EL84.

När jag snackade med Blomman idag så tyckte han att Hammond är helt ok för sådana är små steg som inte behöver leverera någon bas. Dom är ju billiga också. Vad säger panelen? Vilken trafo är det vi snackar om?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2016/11/25 19:22:27

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/11/02 :  22:37:17  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
el90 är en beam tetrode till skillnad från el84.

Att köra den triodekopplat ser onekligen väldigt linjärt ut :
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/093/6/6AQ5.pdf

Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/11/03 :  17:39:13  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Tack Peter!

Sen funderar jag ju lite på hur mycket högre impedans det blir med ett horn. Det är ett 1,1 kHz LeCleac'h med T=0,6. Drivern är på 16 ohm, kommer 16 ohslindningen i trafon ge tillräckligt med pulver?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2016/11/03 :  18:29:04  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
I samband med att jag gjorde lite mätningar på mina midhorn för ett tag sen fick jag höra hur mycket 3 milliwatt låter när man matar in det i en kompressordriver. EL90 PP kommer att räcka bra, jag lovar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/11/03 :  19:30:34  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Det är tydligen den här serien som gäller för min applikation: https://www.hammfg.com/electronics/transformers/audio/125a-125e

Frågan är hur litet/stort järn jag ska ha?

När det gäller likriktning så lutar jag åt rördiod för att det ger en naturlig mjukstart. Jag är rädd om mina membran :-)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2016/11/03 19:38:49
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/11/03 :  21:52:21  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
EN elegant mjukstart har föreslagits på :
http://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/298660-st-70-power-supply-questions.html

Alltså inte en delay x sekunder och pang på utan en fet som
sakta rampar upp spänningen och till sist bottnar.

Ser ni inte bilden kan jag "klippa och klistra"
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/11/03 :  22:15:52  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Vad gäller effekt, 10 w bör vara mer än nog. Man kan tom tänka sig att en ecc99 ( dubbel effekttriod ) som
ger 4w i pp koppling skulle duga. Och då varje ecc99 har två trioder så räcker det med ett rör per kanal.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/11/03 :  23:17:58  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Tack för input Fuling och Peter

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2016/11/04 :  12:23:15  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Lite svammel från en som onekligen dragit på sig en del erfarenhet (på gott och ont...) av kombinationen rör och horn:

Effekten räcker "alltid" till, om man inte ska sumpa några nämnvärda mängder känslighet i kompenseringskretsar och dämpsatser så är horn löjligt lättdrivna.

Små trafos kan möjligtvis ha bättre högfrekvensutsträckning än stora, kan vara inbillning men jag tycker mig ha sett en tendens.
Om du ändå ska skära bort basen och inte behöver maxa effekten så kan det kanske vara läge att "snedbelasta" trafon så att du får en hög primärimpedans, t.ex. ansluta en last på 16 ohm till 8-ohmstappen och därmed få en högre anodimpedans, gynnsamt för distorsion och dämpningsfaktor (om rören är triodkopplade, vilket de förstås bör vara:) ) Påstår inga absoluta sanningar här men det är värt att ha i åtanke.

Edcor verkar överlag lite bättre än Hammond. Hammond har haft en del skumma kvalitetsfel genom åren, fel färgkoder på kablarna och dåligt lackade kåpor bland annat.

Nätdelen är en känslig bit när man kör med lättdrivna högtalare. Håll nättrafo och eventuell filterdrossel borta från signalelektroniken om möjligt, det "ska" gå att få tyst ändå men enligt min erfarenhet blir det alltid bättre om man bygger nätdelen i en separat låda och drar en navelsträng mellan.

Rörlikriktare och drossel funkar bra, men det gör Mosfetbaserade filterlösningar också. På småbyggen brukar det vara lugnt att slänga på full spänning på en gång, det låter ändå inget förrän rören blir varma och jag har inte märkt av att det skulle medföra några missljud eller andra problem.


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/11/04 :  17:20:36  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Tack för tipsen Fuling. Den här gillar jag: http://edcorusa.com/gxpp10-10k


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/11/04 :  18:38:00  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
http://www.aikenamps.com/index.php/the-last-word-on-class-a

quote:
The main disadvantage of push-pull class A amplification over single-ended class A, is the necessity for a phase splitter stage to generate the oppositely-phased drive signals. Another "disadvantage", in terms of guitar amplification, is that even-order harmonics generated in the output stage are canceled out in a push-pull output stage (hi-fi guys consider this a great advantage, by the way!). This does not mean that the push-pull amplifier generates no even order harmonics, however, because even-order harmonics generated in the preamp stages are amplified by the output stage and will pass right through to the output. Only those even-order harmonics generated in the output stage itself are canceled.


:-)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2016/11/04 18:38:39
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2016/11/04 :  20:06:38  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Balanserad ingång ?

Mats

1W=115db.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/11/05 :  08:02:58  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Balanserad ingång och helt balanserad internt. Man får sätta en mellan varm och jord och en pot mellan kall och jord.

Två rörsteg borde räcka. 8 rör sammanlagt, eller kanske dubbeldrioder på ingången? Dom borde ju vara matchade kan man tycka.

Självinställande som Blomman brukar bygga.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2016/11/05 08:06:47
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/11/05 :  16:05:57  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har byggt ett djävligt eneklt slutsteg efter Frank Nachbauers skisser.
Funkar klockrent, låter himla bra och har effekt så det räcker och blir över.
Trafarna är några små EdcorUSA, XPP-10-8-8K. Att de är "små" hörs fan inte.


Mitt bygge
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/11/05 :  18:00:34  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Tack Soundbrigade! Jag hittade hans brorsa Fred på internet: http://www.dogstar.dantimax.dk/tubestuf/index.htm . Jag kanske kan bygg en själv?

Hittade en annan Frank: http://www.tubedata.org/

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2016/11/05 18:03:23
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/11/06 :  08:37:07  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag tror jag skrev Frank av bara farten, Frank och Fred stavas ju exakt likadant men uttalas olika.

Du får ett PM av mig.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/11/06 :  12:34:36  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Soundbrigade tipsade om Ask Jan First ATRA0427, http://fragjanzuerst.de/eindex.htm. Primärimpedans är 4,5 kOhm. Den verkar ju vettig!

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2016/11/06 12:37:13
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/11/09 :  21:20:45  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Planen var att få det byggt. Men det vore ju kul att bygga själv. Men jag har svårt att tro att det finns ritning på det jag vill ha, de flesta steg har ju en fasvändare. Tips på ritningar mottages tacksamt.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/11/09 :  22:22:00  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Fasvändare behövs i ett PP-steg. Eller vad var det du menade ?

Har du bestämt dig för el90 ? Eller vad blev det ?
Passande trafos ? Vad blev det ( du kan ju chansa med något billigare
då det aldrig kommer att passera lägre frekvenser , kanske något från
tubetown.de ?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/11/10 :  17:58:50  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det finns en variant av PP-stärkare som är så himla enkel att det knappt går att hitta något enklare.
Man låter utgångsrören vara sina egna fasdelare. Varianten kallas lite olika - OddWatt heter den på Diyaudioprojects.com och SIPP på andra ställen.

Ett exempel: http://diyaudioprojects.com/Tubes/EL84-Mini-Block-Amps/
Lite mer:
http://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/183162-suggestions-sipp-driver-stage.html
http://diyparadise.com/w/updating-the-simple-el84-794/

Eftersom den här förstärkaren går i klass A är de glädjesiffror Diyaudiproject presenterar inget annat än glädjesiffror.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/11/10 :  19:18:01  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Insignalen är balanserad. Förstärkaren ska drivas av ett professionellt delningsfilter.

Mellan kall och varm sätter man en balanspot för att skapa en virtuell nolla. Eftersom varm och kall är i motfas behövs ingen fasvändare.

Det blir EL90.

Utgångsjärnen ska vara så små som möjligt. Ask Jan, Edcore eller Hammond.

Gärna diodrör.

Gärna en dubbeltriod som ingångssteg.


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2016/11/12 :  21:24:11  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Låter sunt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/11/15 :  22:10:49  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Fuling har axlat konstruktörsrollen. Det blir Edcore järn och drosslar. Strömförsörjning via kiseldioder.

Om fler är intresserade kan jag ordna ett gruppköp.

Mårten

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2016/11/17 :  16:21:45  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Konstruktörsrollen


Tyckte först det kändes som ett lite väl svulstigt ord att använda i sammanhanget men nu när jag börjat se över antalet designöverväganden som ska göras så känns det som en ganska adekvat titel ändå

Några av de saker jag lagt fram till more10 så här långt:

* Utgångstrafos med lite högre primärimpedans än vanligt, man brukar se 10kohm i samband med EL90 PP men jag föreslår 12kohm för att få lite lägre distortion och utimpedans i triodkoppling. Effektminskningen kan man delvis kompensera för genom att ändra arbetspunkten en smula, köra på lite högre spänning och mindre ström. Troligen ingen stor skillnad jämfört med standardvärdena men när Edcor nu ändå har en passande utgångstrafo med 12k primärlindning.

* Halvledarbaserad nätdel istället för rör. Betydligt mycket billigare, tar mindre plats och väger mindre och alstrar mindre värme. Enligt min erfarenhet (här kan nog en och annan säga emot, varsågoda) mycket lättare att få tysta och krångelfria också.
Rörlikriktare är roliga om man vill ha en vintagekänsla i ett bygge, struntar man i den biten så tycker jag personligen mest att de är onödigt krångliga. De nytillverkade likriktarrör jag testat har dessutom betett sig som fyrverkeripjäser, helt odugliga.

* Återkoppling eller inte. Tycker personligen det är trevligt att kunna koppla av och på feedbacken med en liten switch, dock är jag osäker på hur man fixar feedback i en balanserad koppling där båda ingångarna på ingångssteget redan är upptagna av insignalen. Måste läsa in mig lite på ämnet.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/11/17 :  18:09:56  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Fler punkter ur kravspecen

* Klass A
* 16 ohms utgångsimpedans (trafon tillåter säkert fler varianter)
* Autobias
* Omkopplinsbart mellan triod/pentod/ultralinjär (Fuling är skeptisk till pentod och det är han som bestämmer i slutändan)
* Varialbel återkoppling?
* Två förstärkande steg
* Dubbleltriod i försteget
* Stereo
* Lagom låg spänning så schemat kan återanvändas för alla rör i av typen 6V6
* Ritningen blir open source

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2016/11/17 18:11:21
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/11/17 :  18:14:14  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Vad gäller effekt, 10 w bör vara mer än nog. Man kan tom tänka sig att en ecc99 ( dubbel effekttriod ) som
ger 4w i pp koppling skulle duga. Och då varje ecc99 har två trioder så räcker det med ett rör per kanal.



Intressant. Jag kommer att behöva 2 steg, ett för diskanthornet och ett för mellanregisterhornet. När detta steget är klart så får vi se om det duger till mellanregisterhornet. I så fall så blir det ett till projekt med ecc99 eller likande pytterör.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000