HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bästa slutsteg ni hört?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/11/07 :  16:29:55  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Börjar tappa sugen vad gäller att hitta nytt slutsteg.
Det mesta är förskräckligt dyrt, eller är det jag som är för fattig ? Ska det behöva kosta 100' för att det ska låta vettigt?
Det är min erfarenhet, har lyssnat på Pass (mycket bra men deras klass A steg drar mycket ström och behöver vara på länge för att låta bra och kostar långt över 100', Pure Audio (jättebra med rätt högtalare och kablar, men kostar en bra bit över 100'), Vitus (hört den integrerade som låter bra men jag vill ha slutsteg och ja då är det ju ännu dyrare...), Graaf (den har jag lyssnat på hemma med gott resultat, men det exet brummade lite vilket jag irriterade mig på, dock var priset lite humanare för demoexet, under 100'), Moon (mitt gamla steg är ett Moon som fungerat felfritt i 10 år, men känns lite trött idag, har lyssnat på nya Moon men det mindre var för klent i basen och de större, ja herregud vad de kostar, minst 150'). Så här har det varit, inte konstigt att man tappar sugen.
Kanske någon har några bra förslag? Jag har ett passivt försteg som ställer till det lite, det behöver anpassas till slutsteget.

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2016/11/07 :  16:51:12  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Bästa jag hört för rimligt pris: Yamaha T5n
http://www.yamahaproaudio.com/global/en/products/poweramps/tn_series/lineup.jsp
Detta steg slår det mesta oavsett pris!

Annars låter Yamaha P7000S förvånansvärt trevligt med tanke på prislappen:
http://www.yamahaproaudio.com/global/en/products/poweramps/ps_series/lineup.jsp

Bägge dessa har gått om kraft och är riktigt strömsnåla tack vare något Yamaha kallar "EEEngine amplifier technology" (Variant på klass D?).

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/11/07 :  16:54:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Lavardin?

Fast frågan var ju vad som var det bästa slutsteg man hört.
Då är det Audio Tekne 9801.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2016/11/07 17:01:56
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2016/11/07 :  17:00:03  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Varför inte en rejäl genomgång av ditt Moon steg, om det börjar kännas trött. Du har haft det länge, tyder på att du har varit mycket nöjd med det.
Personligen så tror jag inte på att det behöver kosta så mycket som över 100K för att få ett slutsteg som låter förträffligt bra. Om, jag menar om jag skulle sitt med en större summa pengar och behövde ett rejält slutsteg så hade jag tagit reda på vilka märken som har ordentligt service nät där man kan få en totalgenomgång av ett steg och sedan köpt ett äldre och tillräckligt kraftfullt för dem behoven som man har och lämnat in det på en rejäl genomgång.
Så hade jag gjort om man nu inte hade haft för mycket pengar i plånboken så man kan betala vad som helst.
Här är ett exempel på steg under 100 som inte lär låta kattskit, har aldrig gjort det på mässor i alla fall.https://www.dlxmusic.se/varumarke?Productbrand=ELECTROCOMPANIET

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2016/11/07 17:03:29
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/11/07 :  17:30:21  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Bästa slutseget under 100"? Norska Dynamic Precision så klart! Dock finns de ju inte nya eftersom EC köpte upp företaget och sedan dödade produktionen.. Begagnade dyker upp ibland, men inte ofta då de flesta väljer att sitta kvar med dessa arbetshästar.

Bästa slutsteget jag hört (i kontrollerad hemmiljö) är tyska Analog Domain, men prislappen avskräcker...

Nytt intressant slutsteg som jag väntar på att få höra är från Exogal. Deras nya heldigitala steg (Ion PowerDac) verkar riktigt spännande och i (nästan) överkomlig prisklass.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/11/07 :  18:26:54  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Det var hemma hos Bo H. Han hade 6 Dynaco MkIII i en garderob som matade bashorn ( i källaren), louter i
mellanregisterhorn, och jbl(tror jag) diskanthorn. Här kunde jag "se" vokalisten bredvid björken utanför.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2016/11/07 :  18:36:10  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
OT, men det bästa jag hört var nog ett 1Watt, single end med 10y rör på utgången

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2016/11/07 :  18:49:49  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
QSC PLX2402, tveklöst.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

warp56
Member

52 Posts

Posted - 2016/11/07 :  18:54:51  Show Profile Send warp56 a Private Message  Reply
2st Dynaco VTA M-125
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/11/07 :  19:19:57  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Det bästa jag hört under 100 kSEK är det slutsteget jag har nu. Nuprime MCH-K38. Otroligt välspelande och prisvärt slutsteg i klass A & D.
I grunden är det 8-kanaligt, men jag kör det bryggat med 2 kanaler till resp. högtalare. Bryggat ger det 400 W per kanal.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2016/11/07 :  19:54:55  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Bæst jeg hørt ær Gamuts D200i. Hittar det sællan beggat men nær det dyker upp så hamnar det lætt under 40'

Annars ær Lavardin super - man jeg ær partisk

/Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/11/07 :  21:28:46  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Bästa slutsteget under 100K? Ingen aning, men var jag ute efter nåt riktigt välljudande och prisvärt skulle jag flukta efter nåt trevligt Plinius som passar dina önskemål.
Att jag gillar mina egna slutsteg är iofs ingen hemlighet heller.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2016/11/07 :  21:47:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Dynamic Precision 6.4 eller A1 men jag misstänker att det finns flera andra kandidater till titeln men som jag inte hört - Benchmark AHB2 och Cambridge Azur 851W. Alternativen lämnar lägre effekt DP men verkar väldigt vettiga konstruktioner till klart överkomliga priser.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/11/08 :  07:53:11  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Med risk för att låta tråkig: Det finns inget bästa steg under 100kkr. Det finns många!
Rent objektivt har slutsteget en uppgift-att förse den aktuella högtalaren med tillräckligt med kraft, men inte mer än det som behövs. Så långt är väl alla överens, sen börjar det subjektiva tyckandet, hur mycket kraft är eg "tillräckligt mycket" 1W? 1000? Beror iofs på högtalare och lyssningsvanor. Sen har vi den subjektiva lyssningsupplevelsen där våra preferenser är olika och som om det inte skulle vara nog, så ska det mätas olika parametrar.
Inte så lätt mao. Om du gillar din Moon tycker jag att FBKs förslag låter som den bästa och billigaste lösningen. Om det nu är så att det är du som är trött på din Moon så finns det anledning att börja undersöka marknaden.
Hade jag 100kkr finns det såå mycket att välja på, men jag kanske skulle välja Qtrons monoblock, kan vara det bästa jag hört? Jag gillar så många olika iofs men dessa har imponerat mig i flera olika riggar inkl min egen. Sen är jag svag för Cary audio, Air tight mm Iofs. Låna ett öra till Qtron, närproducerat!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/11/08 :  09:05:20  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Tack för förslagen, jag hoppas samla tankarna lite och sen borde det bli lättare. Min Moon har faktiskt inte blivit märkbart sämre med åren, det är jag som fått större krav, så att gå igenom den, FBK, kommer inte göra så mycket, den är i mycket bra skick. Nej, jag har helt enkelt högre krav. Adagio: visst finns det många, men bara ett fåtal som spelar musik och inte bara driver högtalaren bra, viss skillnad.
På grund av mitt passiva försteg (som jag inte släpper) är urvalet väldigt mycket mindre vilket jag tror är roten till mitt "problem". Annars hade det mesta passat bra. Just nu är jag mest sugen på Graaf som är väldigt musikalisk.
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2016/11/08 :  09:07:43  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Spana gärna in Brystons olika slutsteg, om du kan tänka dig att köpa ett som är några år gammalt så kan man fynda här. Förutom det trevliga ljudet så har man en garantitid på 20 år vilket inte är helt fel...

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2016/11/08 :  09:29:15  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Oj, det var svårt, men det som sitter i minnet mest är väl Jean Hiragas Lectron JH 50. Tror inte EL 34or låtit bättre en så.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/11/08 :  10:35:11  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Rör är inte aktuellt för mig, men visst tråden heter ju bästa ni hört .
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2016/11/08 :  20:51:27  Show Profile Send Sceptic a Private Message  Reply
quote:
har lyssnat på Pass (mycket bra men deras klass A steg drar mycket ström och behöver vara på länge för att låta bra och kostar långt över 100'

X250.8 har fått enormt fina recensioner, drar inte lika mycket ström som XA-stegen och kan kanske prutas ner till strax över 100
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/11/08 :  21:48:24  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Sceptic: X250.8 passar illa med mitt försteg, den behöver rätt hög insignal från försteget. Det gäller alla "X" medans "XA" passar bra. Men de drar ström som ett element :(.
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2016/11/08 :  21:56:06  Show Profile Send Sceptic a Private Message  Reply
Okey, visste inte att de skiljde sig åt där. Har själv varit sugen på XA100.8 men dels blir det dubbelt så dyrt som en X250.8 och dels tycks X ha en del ljudmässiga fördelar över XA (och tvärtom)

Edited by - Sceptic on 2016/11/08 21:56:34
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2016/11/08 :  22:20:57  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
quote:
Ska det behöva kosta 100' för att det ska låta vettigt?


Om jag får säga vad jag tror så tror jag att ditt problem inte är slutsteg utan något annat, det är därför det biter dåligt och du får känslan att inget slutsteg duger.
Alt har du kommit in i en ond cirkel där du bara sitter och letar fel.
Gör man det blir man aldrig nöjd, diverse produktionsfel på fonogrammen kommer dessutom ständigt att sätta käppar i hjulen.
Jag känner igen ditt resonemang och vart du är på väg.
Att ha priset som en värdemätare är heller ingen bra utgångspunkt,
tänk brett, börja åtgärda där det gör som mest istället.

Utan adekvata akustiska förutsättningar är det dessutom rätt meningslöst att sitta och utvärdera elektronik eftersom man får med så mycket oönskade rumsbidrag i ekvationen.


Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2016/11/08 22:21:24
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/11/08 :  23:12:32  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Akustik har jag fixat en del med men vill inte ha en "hemmastudio", och jag har provat slutsteg som låtit bra hos mig men kostat så mycket att jag blivit tveksam om det är värt det.
Eller har det varit något som stört mig, ex brum, strömåtgång, dålig anpassning till slutsteg, avsaknad av XLR (har dyra kablar med XLR som jag inte vill byta ut).
Hittar jag ett alternativ för max 50' som låter riktigt bra med mina grejer är jag hemma. Du säger att pris är en dålig utgångspunkt, men säg då ett slutsteg på max 50' som låter kanon?
Eller varför inte 25'? Nja inte så lätt kanske...

Edited by - Snutten on 2016/11/08 23:13:13
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/11/09 :  07:24:15  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Katt... Het gröt... Passivt försteg...

Om du väljer att krama ett välljudande men oresonligt försteg, tycker du inte att det är dax att se sig om efter något som är kompatibelt med en större andel effektförstärkare på marknaden? Det finns många fina, rimligt prissatta high end försteg på marknaden.
MFA är en jättebra lösning i vissa sammanhang, men inte i alla.
Det kanske till och med är en integrerad du söker?
Gryphon Diablo 300, Jeff Rowland, McIntosh, Bladelius, Mark Levinson etc.

Bara en tanke!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2016/11/09 :  08:27:21  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Snutten

Jag tror goldfinger är inne på något som det kan finnas en del fog för, har du kollat Kokboken?

Jag har tipsat dig om flera steg som alla ligger under 50 och som ger de bästa förutsättningar som finns.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/11/09 :  09:16:17  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
....slutsteg på max 50' som låter kanon?
Eller varför inte 25'? Nja inte så lätt kanske...


Det gäller att våga sig utanför de "vanliga" märkena och aktörerna. Jag tycker du skall kolla upp NuPrime MCH-K38. Kostar strax under 30 kSEK, men spelar i en helt annan liga.
Innehåller 8 separata kanaler som går att bryggkoppla och det är i bryggkopplat läge det händer saker.
Läs det här http://www.audiocircle.com/index.php?topic=143285.0. Visserligen delvis skriven av en entusiastisk person i USA, men i alla fall.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000