HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ortho möter Unity. Nu i Stereo
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2017/11/27 :  21:23:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Måste det vara tre sidor i ett hörn eller skulle man kunna ha diskanten i öronhöjd där två väggar möts och fyra basar runt diskanten, två på varje vägg i hörnet?
Det skulle bli ett helt osynligt system om man byggde in det i väggarna.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/11/27 :  21:23:24  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
...en hundbädd...?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/11/27 :  21:49:06  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Jag måste bara fråga, varför monterar du inte basarna bakifrån med en liten öppning in i hornet för att skapa en bandpassfunktion? Varför låter du inte elementen mynna längs kanterna?


Bandpass-funktionen skulle hindra mig från att spela bas ur 4-tummarna. Detta är menat att vara en tvåvägs fullregisterhögtalare. Säg 40 Hz till nära 20 kHz.

En bandpass-port skulle flåsa om jag drev den för djupt under sitt passband. Det är bra med bandpass-funktion i ett flervägssytem där man har väl avgränsade passband.

Jag har funderat på hur jag på ett lätt sätt skulle kunna montera basarna längs kanterna, men det ökar på komplexiteten rejält.
Kom ihåg att jag är svårt sjuk i ME/CFS så varje extra vinkel eller extra skruv är ett vedervärdigt hinder för mig. Detta har varit tre ironman triatlon i rad samtidigt som febern rasar i min kropp. Högtalarutveckling är min terapi. Nått som håller mig från att kollapsa mentalt av alla år av sängbundenhet och förlamande krossande trötthet.
Jag vill skapa en lättbyggd och välljudande konstruktion, och den är redan stor och komplex. Varje detalj spelar roll i min jakt på enkelhet.

Med tanke på vad jag hör i mitt vardagsrum så tror jag att jag lyckats. Det finns säkert en massa saker att optimera, förbättra och förändra. Detta är test nummer två. Se det hela som ett publiserat offentligt utvecklingsarbete.

Circlos sjukrehab-blogg.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/11/27 :  23:05:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
- Om du, i teorin, skulle bygga med "perfekta" element, vilka skulle du välja då?


Jag har absolut ingen aning. Efter ett första riktigt fult fulbygge av 12 mm fulspån (i somras) samt nu detta lite mer seriösa budgetbygget så kan jag på sin höjd gissa lite försiktigt.

Jag tror på att ha den största möjliga bandbredden från bredbandaren i början av hörnet, så jag är själv nyfiken på en BMS 5CN160 coaxial: http://www.bmsspeakers.com/index.php?id=bms_5cn160

Den har en bred spridning och ser allmänt trevlig ut. Detta är på sin höjd en liten fundering från min sida. Absolut ingen officiell rekommendation.

Jag är sugen på att köpa några SB-Acoustic SB65WBAC25-4 2,5 tums bredbandare. De ser trevliga och prisvärda ut.

Det kommer mer svar, tankar och grubblerier imorgon.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/11/28 :  11:33:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


En spillbit plywood från ett gammalt projekt fick bli tre st baklock.
Det är inte helt svårt att se vilken kurva som är med EQ ovan.

Det stora hörnet har nog lite panelresonanser i de stora väggytorna. Jag skall staga det mer, men orkar inte det idag. Det får vänta, trots att man kan höra lite konstigheter när man spelar Pink Floyd högt. Elgitarrer får en lite nypig ton. Det kan vara de stora ostagade spånpanelerna, det icke optimala hålet för bredbandaren och det kan vara det enkla 24 dB per oktav delningen vid 407 Hz som inte är optimal. Troligtvis lite av varje.

Skall man bygga nått sånt här så bör man ha en MiniDSP eller liknande. Det är kinkigt med delay, delning och EQ. Små tillsynes obetydliga skillnader kan göra enorma skillnader i ljudkvalitet. 0,1 ms delay fel åt ena eller andra hållet och den svårdefinierade "självklarheten" faller som en ensam snötyngd gran i en novemberstorm. Detta vore en absolut mardröm att sy ihop med passiva filter.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/11/28 :  13:56:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
- Om du, i teorin, skulle bygga med "perfekta" element, vilka skulle du välja då?


Med en rejält mycket rymligare budget så hade jag nog köpt 6 st SB Acoustics Satori MW13P-4 http://www.sbacoustics.com/index.php/products/midwoofers/satori/5-satori-mw13p-4/
De verkar välljudande och riktigt fina. Ett trevligt lågt Qts på 0,27 ger spänst och spelglädje.
I och med att de är tre st basar inträngda i ett hörn så vill jag inte ha allt för stora basar. De får inte utgöra en allt för stor del av väggarean inne i hörnet/waveguiden då de skulle störa vågutbredningen mer destå större dom är.
Jag är mycket imponerad av basen ur mina 3 st små söta 4 tums SB-Acoustics basarna. De går ned till 30 Hz med en rimlig kraft och pondus. De är så hörnladdade man kan få dem att vara. Renheten och upplösningen är imponerande, men mitt stora OrthoHörn kommer inte i närheten av den rena råa våldsamma känslan av rocknroll som min ROAR12 ger. ROAR12 är ett helt annat monster när det kommer till spelglädje och djeafvlar annamma.

Min äldsta son kommenterade positivt basförmågan hos OrthoHörnet, vilket ändå säger en del om det kan prestera förvånande mängder förvånande spelglad stampa-takten bas. Detta trots endast 5 watt som driver basarna under 400 _Hz.
Det skall bli väldans intressant att ha två OrthoHörn i vardagsrummet.

quote:
Måste det vara tre sidor i ett hörn eller skulle man kunna ha diskanten i öronhöjd där två väggar möts och fyra basar runt diskanten, två på varje vägg i hörnet?


Det skulle säkert gå att få till en sådan lösning. Det är dock inte riktigt samma sak som denna kombinationen av Orthoakustik och Unityhorn.
Har du en lämplig bredbandare och 4 st baselement så är det ju lätt att strimla en spånplatta i 2 bitar på 60 x 240 cm. Skruva ihop dem till ett hörn så står vertikalt mellan golv och tak och montera in elementen. Det räcker ju för att få en del mätningar och ett första hum om potential.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/11/28 :  14:02:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Test av Satori-basen:

http://medleysmusings.com/mw13p-4/

quote:
Harmonic Distortion: The HD looks VERY good. Even at 102dB @ 1/2m equivalent the THD above 150hz is less than 0.30% for the most part which is still EXTREMELY low distortion for this high of SPL. The separation between 2nd and 3rd order distortion at this output has about a 15dB delta above 300hz which is very nice. Overall, some top-shelf distortion values.


Från den länkade sidan.

Edited by - Circlomanen on 2017/11/28 14:03:19
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/11/28 :  14:16:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
http://medleysmusings.com/tectonic-elements-tebm35c10-4-miniature-bmr-driver/

En intressant bredbandare att testa i början av hörnet.

Jag är på jakt efter en lämplig (och helst billig) bredbandare, och Medleys Musings skriver om detta lite udda men väldans intressanta element.

Den borde spela bra delad vid 500 Hz eller så.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/11/28 :  19:14:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Flera gånger har jag hört ljud som är konstiga. Det låter mer som verkliga ljud skapade av skrapande talspolar, rasslande kablar eller att förstärkaren klipper. Varje gång så har jag spolat tillbaka låten och spelat om ljudet på en lägre volym bara för att konstatera att det är ett ljud i inspelningen som normalt "drunknar" i det lågupplösta ljudet från vanliga högtalare med deras rika register av tidiga reflexer, kantdiffraktioner, kamfiltereffekter mellan element och element och kantdiffraktioner mm mm...
Att trolla bort en stor del av rummets negativa påverkan gör verkligen en läskigt stor skillnad i upplösning.

Jag stod i köket och fixade med maten när min äldsta son satt igång att slå skedar eller andra metallföremål mot varandra i takt med musiken. Jag gick ut i vardagsrummet för att kolla vad han gjorde bara för att förbluffat konstatera att han satt i sitt rum med stängd dörr och kollade på film. Skedljuden var från inspelningen. Jag har såklart hört dem förut, men aldrig så realistiskt att jag trott att någon håller på med det i rummet intill.

Detta är skoj, men läskigt avslöjande. Jag har aldrig hört en så stor skillnad mellan inspelningar som nu. Man sitter och blir irriterad av en massa saker. Den är inte trevlig eller tillrättalagd alls.
Vissa inspelningar genom denna högtalare blir lite som att granska sin fru genom att titta på hennes naglar och hy genom ett mikroskop. Hud och naglar i 200 gångers förstoring är inte vidare sensuellt.

Projektet går vidare. Det är mycket att testa och analysera.
Nästa vecka hoppas jag på att kunna påbörja nästa låda.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/11/28 :  20:16:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
https://www.carlssonplanet.com/download/carlsson-ortho-acoustic-loudspeakers-design-and-performance-principles-english/

Här finns en liten PDF om Stig Carlssons OA-teori.
Klart läsvärd, om än ganska typisk för en Svensk allt för briljant uppfinnare som kämpar mot en oförstående samtid.
Tycker mig ana en underliggande bitterhet mot hans samtida stockkonservativa hifivärld.

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/11/28 :  20:25:26  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Känner igen en del av "problemen" från mina frontladdade horn i hobbyrummet. Jag sitter knappt tre meter från två enorma midhorn med 2"-drivers ställda ovanpå ett par 80Hz exponentialhorn laddade med 18Sound 12". Det blir liksom mer gynekologi än erotika om man ska dra liknelsen till sin spets. Att sitta ensam hemma och lyssna på inspelningar av gamla bluesmusiker och liknande kan vara smått kusligt, speciellt om man är lite söndagsmässig och nervklen redan innan. Viss skillnad mot Biltemas färgglada bluetoothhögtalare kan jag lova.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/11/29 :  11:51:15  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Leonard Cohen är stor och mäktig via denna låda. Jag måste städa lite innan Malin kommer hem från Nya Zeeland, så det blir inget byggande på låda två denna veckan.

Trots dess storlek så tar den inte mycket plats.
Eftersom den skall stå inskjuten i ett hörn och den är ganska låg så tar den inte så mycket plats. Det är få 200liters lådor som är så lättmöblerade. Med en slatt målarfärg så tror jag den kan bli riktigt vardagsrumsvänlig och fruvänlig.


Det har blivit mycket Charles Mingus, Eva Cassidy, Leonard Cohen och Al Di Meola. Äldsta sonen spyr på musiken. Han vill ha brutal bas, och även om den kan leverera bas så är det ingen svullen resonant brutalbas med extra imponatoracceleratoreffekt.

quote:
Det blir liksom mer gynekologi än erotika om man ska dra liknelsen till sin spets


Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2017/12/01 :  00:13:01  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Circlo, har du städat klart snart så du kan sätta igång med låda numero 2? Annars, sätt grabben i arbete, han verkar duktig!
Borde vara lag på att inte hålla folk på halster så här...!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/12/01 :  09:16:32  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Kul att du uppskattar mina upptåg Amatören!

Min ork är slut för tillfället. Jag har ritat ut alla relevanta streck på de tre stora bitarna som skall bli OrthoUnityHörn (Anders Martinsson säger att jag behöver ett bättre namn på dessa skapelser) nummer 2. Idag blir det nog mest lyssnande varvat med sömn.

Jag har funderat mycket på denna konstruktionen den sista veckan, och jag tycker mig kommit på ett par roliga variationer som jag skulle vilja testa om pengar, ork och regeringen (Malins) medgivande skulle alla tre mötas samtidigt.

Den spelglada varianten:

En Lowther DX65 http://www.lowtherloudspeakers.com/dx65DP.html i Hörnets hals. Bör delas över runt 143 Hz (600 mm CC mått mellan elementens akustiska cetrum) till 214 Hz (400 mm CC) - till tre st Beyma 12E120 (Beyma Liberty 12) http://www.usspeaker.com/beyma%20liberty-1.htm

Här pratar vi känslighet, spelglädje och så mycket stampa takten att man krampar i benmusklerna redan efter ett fåtal skivor. Den tonala balansen kanske inte är top notch, men va fan! Låt oss spela 10 skivor till och bara njuta! Passar troligtvis bättre ihop med varma trioder och Charles Mingus än kalla switchande fetar och Kraftwerk (varning för grova generaliseringar).

För dom med större krav på tonal balans och rejäla mängder djupbas:

En Faital Pro HF146R http://www.faitalpro.com/en/products/HF_Drivers/product_details/index.php?id=502020178 delad ca 900 Hz (95 mm CC) till tre st SB Acoustics SB65WBAC25-4 2,5 tums aluminiumkonade bredbandare http://www.sbacoustics.com/index.php/products/wideband/2-sb65wbac25-4/ som i sin tur delas över till tre st SB Acoustics SB23NACS45-4 8 tums aluminiumkonade basar http://www.sbacoustics.com/index.php/products/woofers/nac/8-sb23nacs45-4-br-font-color-c70039-shipping-font/ vid ca 285 Hz (300 mm CC).

Mina 3 st 4 tums aluminiumbasar går ned till 30 Hz med kraft och tryck. Man förnimmer trycksättningar och sånt. Det är väldigt udda att sitta och titta på tre st billiga 4 tums basar som knappt rör sig samtidigt som grabbarna klagar på att det är för mycket bas. Redan med 3 watt så är ljudtrycket störande högt i hela huset och basen är kraftfull och taktil. Det finns vissa likheter med ROAR12 vilket jag tror beror på den lite hissade midbasen från den stora waveguiden. Den har en rejäl verkningsgrad och effektivitet i midbasen.

En MINIDSP 2X4HD till varje kanal eller annan lämplig DSP-baserad trollerilåda är nog att föredra om man skall sy ihop ett 3 vägs system. Det är väldans känslig med millisekunder och Hz hit och dit. Som sagt innan - även små löjliga till synes obetydliga skillnader i delningen mellan registrena gör väldans stor skillnad för den subjektiva upplevelsen.

Det här med tid är väldans intressant. Tid verkar vara väldigt centralt i den annars ganska svårkvantifierade egenskapen av att ljudet "bara är", "närvaro" och "en oansträngd självklarhet" mfl beskrivningar.

Tony Andrews (grundaren av Turbo Sound) pratar om detta i några Youtube-videos. Han pratar om att tonal balans, distorsion mfl vanliga mätvärden inte säger mycket om upplevelsen, men när man får till timingen så sker sann magi.
Detta är precis som att gå utanför sin kropp. När så sker så är det väldans självklart - men att försöka beskriva upplevelsen för någon är som att sälja bacon till muslimer. Det går inte riktigt hem. Man blir mest sedd som en udda knäppgök.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/12/01 :  10:18:06  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
https://youtu.be/BAHPnuC6Ifw

Ett kort klipp av hörnet som spelar Sons of Kemet (första låten senaste skivan).

Som vanligt är det en usel mobiltelefoninspelning och jag verkar få fingret över mikrofonen när jag byter grepp. Man bör ha lurar på sig för att höra eventuella kvaliteter som smitit igenom den usla inspelningen.

Hörnet går varmt här hemma (så varmt några få watt nu kan bli dvs).
Det är riktigt roligt att botanisera bland en massa roliga inspelningar.
Den är rejält skoningslös mot dåliga eller bara inte tillräckligt bra inspelningar så jag fastnar lätt i audiofil-träsket med en djeafvla massa jazz. Med andra ord är det tur att jag gillar jazz.

Chesky records gör mycket som är synnerligen njutbart genom denna än så länge ensamma högtalare. Framförallt deras Binaural+ serie av inspelningar i 24-192.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/12/01 :  12:51:23  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Tony Andrews pratar om ljud och medvetenhet.

https://youtu.be/D3RPJ8njrCY

Härlig gammal hippie med en underbar medvetenhet om att det finns mer än uppmätt THD och tonkurva i att skapa välljud.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/12/01 :  13:09:19  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
https://youtu.be/ebmDXIuIBbA

Mer Tony Andrews om gränszonen mellan det fysiska och materiella och liv och dess egenheter.

Brilliant som vanligt.

https://youtu.be/AlsMms-aJfU


Edited by - Circlomanen on 2017/12/01 13:13:12
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/12/01 :  18:06:08  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Sun Ra i all ära, men hans excesser i brölande saxofoner och trumpeter kan bli i mesta laget ibland. Det är inte det att det låter illa genom denna högtalaren utan mer det att det blir så intensivt energirikt i mellanregistret att man längtar efter lite lugna formel 1 bilar som varvar hårt medans dom håller 300 knyck genom mitt vardagsrum.



Tur att det finns musikaliska arvtagare som tar Sun Ras Jazz (???) in i 2000 talet.
Betydligt bättre inspelningsteknik och mer slick modern Jazz_nånting_fusion_wtf_SunRaiskt musik.

The Comet is coming är riktigt roliga.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/12/04 :  16:34:32  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Idag har jag lekt med min MiniDSP och min Umik.

Det började med att låta bra. Sen bytte jag monteringsplatta för min 3FE20 mot en i plywood som jag snidde ihop förra veckan. Jag orkade aldrig byta den då, så det satt jag med i 20 min idag. Redan då hade jag en känsla av åskmoln och allmän undergång, väl understött av feber och huvudvärk . Efter några försök att sy ihop det hela vid lite olika delningsfrekvenser och med lite olika branthet så fick jag bara surt konstatera att trots att min 3FE20 lät betydligt bättre ensam delad vid 100 Hz med den nya monteringsplattan så verkade det ha blivit rejält mycket svårare att dela över till basarna.

Sen gick allt utför med en rasande fart. Jag tog ut svängarna och testade olika frekvenser med allt större svängradie. Jag EQade skiten ur alla fula peakar. Jag jobbade med delay. Jag gjorde det mesta jag kunde komma på. Nu är förstärkaren nedstoppad i en låda. Datorn och MiniDSPn i en annan låda.
Missnöje räcker inte till att beskriva min allmänna inställning till detta projekt.

Feber och allmän sjuklig trötthet är väl ingen bra grund för teknisk briljans och utveckling, men nått skall man väl lyckas med ändå? Det som lät så bra i morse? Det är ju samma element....

Motorsåg? Rörbomb? Klortriflourid? Trinitrotoulen? Pentaerytritoltetranitrat? Lite av varje, eller skall jag gå så långt att jag tar fram ett PVC-rör och basreflexifierar bygget?

Nu skall jag sova på det hela. Hoppas på att det löser sig en annan dag.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2017/12/04 :  18:46:31  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
Feber och allmän sjuklig trötthet är väl ingen bra grund för teknisk briljans och utveckling, men nått skall man väl lyckas med ändå? Det som lät så bra i morse? Det är ju samma element....

Motorsåg? Rörbomb? Klortriflourid? Trinitrotoulen? Pentaerytritoltetranitrat? Lite av varje, eller skall jag gå så långt att jag tar fram ett PVC-rör och basreflexifierar bygget?


Cirlo och basreflex???
Du är uppenbarligen slutkörd!
Vila, slappa och ta igen dig!
Kom igen snart med nya krafter, det blir bra detta! Mer än bra...nyskapande!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/12/04 :  20:05:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Lägg märke till att grafens omfång är annorlunda än mätningarna postade några poster ovan. De är bättre idag än då, men ser sämre ut pga olika skalor.

Röd kurva är ny och troligen för stor öppning. Jag tror man får en kraftigt markerad "studs" mot bredbandaren när öppningen i hörnets hörn är för stor.

Grön kurva är den gamla öppningen som är för liten. Som vanligt här i livet så finns det en optimal balans, och jag sköt rejält över den.

Jag är lite allmänt missnöjd, då jag tycker kurvorna är rejält mycket stökigare nu än i sommarens första fultest av 12 mm fulspånplatta.

Jag är medveten om att jag i detta bygge prioriterat en lättbyggd enkel konstruktion framför alla olika finesser och optimeringar man kan och bör göra på ett riktigt fullskarpt Unity-bygge. Jag hade förväntat mig en lite mer lättjobbad råkurva från hörnet, även om jag inte trodde på linjal-raka kurvor för det.

Allt är en avvägning i högtalarbygge. Här går enkelhet lite före snygga mätkurvor. Igår lät det ruskigt bra. Idag låter det "konstigt" och man hör att tonkurvan är stökig - även efter jag jobbat mycket med EQ.
Det underliga är att EQar man helt efter öra och skiter i mätningar så låter det på många sätt bättre idag med nya hörnhalsen än igår med gamla hörnhalsen.
När man sedan låter REW ge sitt omdömme om tonkurva, fas och gruppförsening så blir man chockad.

Att en närmätning 75 cm från hörnets hörn inte säger allt om hur det låter i lyssningssoffan är väl inget nytt, men nån rimlig koppling borde det ändå finnas.

Jag hoppas på att orka byta hörnhalsen inom kort, men febern är en formidabel motståndare.

Nåja, vad är väl en motgång i ett utvecklingsprojekt? Det kan ju vara dötrist och långtråkigt och..... alldeles underbart lärorikt....

Edited by - Circlomanen on 2017/12/04 20:11:29
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2017/12/05 :  00:36:51  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:

Success is the ability to go from one failure to another without loss of enthusiasm!

Dina ord
Kör hårt! Skitkul det här du håller på med.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/12/05 :  10:11:25  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Tack Amatören och Rolf-san för ert stöd.
Med ett sinne slött av feber och ME/CFS så är logik och förnuft uppenbarligen en bristvara.

Idag mår jag lite bättre så det första jag gjorde var att släta ut all EQ och bara lyssna en timme.

Jag fick påminna mig själv att detta är en ortho-akustisk högtalare. Den skall spela med rummet på ett helt annat sätt än vanliga högtalare. Närfältsmätningarn är lika intressanta som färgen på mina fillingar i detta sammanhang.

Jag slogs av hur bra det lät i lyssningsposition med all EQ borta. Bara en 48 dB/oktav delning vid 220 Hz.



Röd kurva är i lyssnarsoffan och blå kurva är i närfält (80 cm från bredbandaren). Hur ofta mäter högtalare mycket bättre utan EQ 3 meter ut i ett rum än i närfält?

Återigen. OA-konstruktioner skall spela med rummet. Det är ju egentligen rätt uppenbart varför alla mina försök med EQ gick käpprätt söderut. Jag försökte kompensera det som inte var ett problem i lyssningsposition.



Tänk vad två graders kroppstemperatur och lite ansamling av slaggprodukter och kväveföreningar i det centrala nervsystemet kan ställa till det.....


Edited by - Circlomanen on 2017/12/05 13:14:17
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2017/12/05 :  10:37:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ser ju trevligt ut! Det enda jag skulle prova lite eq på är höjningen runt 2k. (Röda kurvan)
Lite högre nivå under 700 (som här) tycker jag mest är positivt, ger värme i återgivningen.

Skönt att slippa reflexer i bakvägg med berg och dalbana i kurvan och hårt ljud som följd.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/12/05 :  10:52:00  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


När man mäter i huvudhöjd i soffan så stämmer mätresultaten mycket bättre ihop med den subjektiva upplevelsen.

Här är med och utan EQ.

Jag försöker ge hela tonkurvan en svag uppåt fallande lutning (mer bas än diskant) då denna breda spridning annars gör att det låter oerhört ljust och kliniskt.
Sant Bernt att lite extra nivå under 700 Hz ger mer fundament och stöd åt musiken. Detta blir än viktigare med bredspridande OA-konstruktioner. Även den EQade kurvan ovan (blå kurva) låter aningen ljust och mycket luftigt och rymligt.

Detta är det mest välljudande testet hittills och det är fortfarande bara början. Elementen till nästa kanal ligger och väntar på posten.

Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000