HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Trevliga InEars sökes!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2019/11/24 :  10:38:13  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message  Reply
Hej, har du även fått kopiorna, hade varit intressant att läsa vilket intryck du får av dem. Finns ju hur mycket som helst att läsa om detta men det är alltid svårt att bilda sig en uppfattning om personen är köpt eller om han överhuvudtaget är kompetent att uttala sig inom ämnet.
Dessutom verkar det som att man kan aldrig vara säker på vad man får, verkar variera från veka till vecka.

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/11/25 :  09:53:59  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tyvärr har kopiorna inte anlänt ännu, och det annonserades att det skulle ta ett par veckor. Vem vet, de kanske skickas från Kina?
Har dock spelat vidare på IE800 och de fungerar helt OK i mina öron. Det finns saker jag skulle vilja ändra på fortfarande, men de mjuknar definitivt med inspelning.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2019/11/25 :  13:17:08  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Innan jag drabbades av hörselnedsättning använde jag de av Linkwitz rekommenderade snikmodellerna vilka passade mig väldigt bra. Jag modifierade dem med Etymotics isolerande 'triple flanges'.
quote:
Recently I evaluated Sony MDR-EX71SL ear buds and was surprised by their accuracy of sound reproduction. They are quite comfortable to wear, yet their seal is good enough and repeatable for excellent bass reproduction. The very soft cups conform well to the surroundings of the ear canal entrance. The subjective frequency response of the EX71SL is remarkably smooth with only a resonance due to the mismatched acoustic termination of the ear canal. Since the buds are not inserted into the ear canal, but rest in front of it, the length of the acoustic transmission line is longer than for the ER-4S and thus its resonance frequency becomes lower, i.e. 5.2 kHz instead of 7.5 kHz.


Citatet kommer härifrån: http://linkwitzlab.com/reference_earphones.htm
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2019/11/25 :  19:00:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Mina IE800 låter inte energiska i de övre registren. Däremot mina fake IE800....
Det kan vara en inspelningssak. Jag har knappt använt mina fake lurar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/12/20 :  20:39:54  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Nu har äntligen mina Kina-Ie800 kommit fram! Men här var det inte direkt några kopior, de bara ser liknande ut egentlgen. Om vi börjar vid anslutningen så är kopiornas 3.5mm jack 45° medan originalets kontakt är 90°. Sladdarna påminner vagt om varann och de delar egenskapen att vara höggradigt mikrofoniska! Originalet har ju en skarv mitt på (varför?) men det har inte kopiorna, däremot finns en svarsknapp (play/pause) på kopiornas sladd.
Själva pluttarna är väldigt lika men kopiorna har inte den lilla vinklingen av delen som håller gummi-tutan. Kopiorna har dessutom Sennheiser-loggan på plutt-huset!

Ljudmässigt då? Nja, jag skulle få svårt att misslyckas med identifieringen av dessa båda par. Jag tvivlar på att inspelning kommer få kopiorna att låta liknande originalen, för skillnaderna är inte små just nu. Men, jag skall iaf använda dem lite framöver så får vi se hur de funkar i längden!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2019/12/21 :  11:54:16  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Då är det inte samma fakelurar som jag köpte. Det är väldigt svårt att se någon skillnad på mina, samma kabel, samma kontakter. Jag använder inte in ear så mina lurar har legat på hyllan och fake lurarna har inte blivit inspelade, men de lät inte lika när jag jämförde.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2020/01/03 :  21:21:24  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Underbart med en tråd som är igång i 2 år innan köp :-)

Själv ska jag köpa BEYERDYNAMIC SOUL BYRD

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2020/01/29 :  12:19:30  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
"Efter dessa var det någon som tipsade om Q-Jays, de såldes till ett väldigt bra pris på ICA Maxi (?) och med facit i hand är jag glad att jag valde att prova dem. De är högupplösta och har ett bra mellanregister, men DE HAR INGEN BAS.... Om jag sitter och trycker fast pluttarna i öronen eller drar i örsnibbarna kan jag tvinga fram en krystad, filt-liknande basupplevelse.
Kort sagt, nä, dessa är inte min kopp te..."

Det stämmer. För att få bra bas behöver man trycka in dem ordentligt i örat vilket inte är bekvämt. Jag beställde en formanpassad silikonpropp från Illicon. Han scannar örat och printar sen ut ett par proppar till ett överkomligt pris. Med silikonpropparna blir allt bättre, till och med basen samt att de är väldigt bekväma att bära. En stor fördel för mig var att jag även kunde ha propparna som hörselskydd när jag spelar saxofon i en orkester eller när jag går på konserter.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/02/01 :  12:25:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
In ear lurar är knepiga då de verkligen måste sitta ordentligt och täppa till örongången. Rör man på sig vill de gärna arbeta sig ur örongången med ett gradvis sämre ljud som följd, basen minskar och ljudet blir tunnare och mindre fylligt. Jag har beställt Comply öronpluggar för mina Ie800. Jag använder dem till mina momentum med bra resultat. Original pluggarna kunde jag inte få att sitta i öronen alls, vilket gjorde lurarna värdelösa. Men efter ett tag uppstår ett litet obehag av trycket mot väggarna i örongången, upplever jag. Men vill man vara fin och inte bära stora kåpor, så får man lida pin.

Jag har lyssnat lite mer på mina fake ie800. Ljudet är skarpare med mer betoning på diskanten, i komplexa partier bryter allt ihop och blir en gröt. Det bekymrar mig att de ser så lika ut, enda skillnaden är att kabeln är lite för lång för att passa asken. Kabeln ska viras runt asken, som är identisk med originalet, och sedan låsas genom att sticka in kontakten i ett hål i asken. Det funkar inte då kabeln inte har rätt längd.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/04/04 :  12:06:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det slår mig att utbudet på high-end inear lurar här i Sverige är noll. Hifi butikerna tar inte hem sådana. Fullstorlek är inga problem. Varför är det så? Ingen marknad för sådant här i Sverige? Det är klart att det inte finns någon marknad om produkterna inte finns tillgängliga. Eller handlar det om ointresse här i Sverige? Det verkar inte heller finnas ett stort intresse för DAPs, vilket kanske hänger ihop med intresset för high-end inear lurar. Det finns ju uppenbart en marknad i andra länder. Men den kanske är liten där också, men kompenseras av fler människor?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2020/04/04 :  21:36:29  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Kanske inte HighEnd men fantastiskt trevliga för dagens pris:
328:- inkl. frakt hos Elgiganten.
https://www.sony.se/electronics/horlurar-med-oronsnacka/mdr-ex650ap

Jag använder mina under många timmar dagligen kopplade till min mobil och Tidal. Sitter bra, tröttar och irriterar inte. Ljudet är mycket behagligt utan "vass" diskant och bra med bas.

Skynda och köp medan de finns kvar...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2020/04/05 :  09:59:25  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Amatören, har haft sådana, helt OK! Tyckte först att de påminde mycket om mina gamla favoriter, MDR EX90. Efter inspelning tyckte jag dock att de tappade sin finess.men för 300:- spänn! Löp og kjöp!

Edit: Vilket jag själv gjorde! :) De ÄR trevliga!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2020/04/05 19:10:20
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2020/04/05 :  20:25:58  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
De ÄR trevliga!

Sa ju det, ju!

Kan också rekommendera att installera "PowerEQ" på mobilen. Enkel men funkar riktigt bra, väl värd de få kronor den kostar.

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/04/27 :  21:13:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag har börjat använda och uppskatta inears mer nu. Smidigt att ha med sig och smidigt när man är ute och går. Jag brukar använda Sennheiser Momentum när jag är på språng, men jag blev tvungen att använda Comply tips för att få dem att stanna i öronen. Tyvärr äter de diskant och Momentum är redan mörk i klangen. Nu har jag testat dem på IE800 också. Ingen hit, tycker jag. Lystern i ljudet försvinner och röster låter gråare. Samma problem alltså med dämpad diskant.
Jag blev sugen att testa andra inear lurar men tyvärr är det bara att konstatera, Sverige är en öken när det gäller inears av lite dyrare kvalitet. Det finns ju hur mycket som helst att välja mellan utanför rikets gränser, men de motas tydligen bort vid våra gränser på ett sätt som man önskade att vi hade motat bort Corona viruset. Problemet är att man gärna velat testa för att se om de passar öronen utan alltför mycket våld och låter som man vill. Dessutom vill jag helst köpa från här i Sverige för mindre eventuell garantikrångel o sånt.
Nåväl, jag har nu faktiskt köpt ett par......

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2020/04/27 21:15:02
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2020/04/30 :  20:17:19  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
Nåväl, jag har nu faktiskt köpt ett par......


Jaha....å vad bidde det då?

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/05/01 :  11:20:13  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag är fortfarande nöjd med mina Etymotic 3sr som jag köpte i england.

http://www.hifiheadphones.co.uk/

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/05/01 :  14:21:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
quote:
Jaha....å vad bidde det då?


Jag tittade runt lite på vad det fanns för alternativ.
Ska det bli bättre än IE800, så får man gå upp i rejält i pris.

Campfire Audio Solaris var den första jag intresserade mig för.



Tester: https://www.youtube.com/watch?v=W8BPyh_45gw
https://www.youtube.com/watch?v=dWboUGDiyAw


Ser ut att passa väldigt bra ihop med min Sonyspelare, om man får döma av utseendet.
Verkar vara väldigt populär med goda omdömen.
Säljs dock inte i Sverige.
De har också problemet att låg impedans och hög känslighet gör att man lätt hör bruset från elektroniken. Gick bort av de anledningarna.


Sony IER-Z1R



Test: https://www.youtube.com/watch?v=0l7maTIDvB4

Anses som en av de bästa, framför allt i basen. Lite tillbakahållet nedre mellanregister och vissa har problem med komforten, den är stor och klumpig.
21.000 kr! Men ska man ha det bästa så kostar det.

Fast här jämförs den med 64 Audio U12T som går att köpa i Sverige för 24.000 kr.
https://www.youtube.com/watch?v=mw1Z4nPdhts

Hmm... det verkar alltid finnas något bättre alternativ om man slantar upp lite till.

Jag bestämde mig för att sansa mig och att det är för mycket pengar.

För halva priset kan man köpa Meze Rai Penta.



Tester: https://www.youtube.com/watch?v=CVnYmN3BQUI

https://www.youtube.com/watch?v=4-bwMpV5ZH8
https://www.youtube.com/watch?v=_VRVou68QbI
https://www.youtube.com/watch?v=BfMzlltl7Do
Lite blandade omdömen.

Den är en av de bekvämaste lurarna att ha i öronen, men ljudet verkar dela upp folk i två läger, det är väldigt neutralt, men den övre diskanten faller av väldigt snabbt. Det gör ljudet väldigt lättlyssnat, men samtidigt tycker vissa att ljudet är tråkigt och inte i paritet med priset.

Jag funderade dock på den ett tag,men beslöt mig istället för att välja den här:



"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2020/05/02 10:29:12
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/05/02 :  08:58:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply


Fiio FH7 kostar strax under 6000kr vilket innebär att jag inte har förväntat mig att den ska låta bättre än Sennheiser IE800.
Den har en ljus klang, röster låter lite ljusare än på IE800 som också verkar rulla av lite mer i diskant och bas. Upplösning ungefär lika på de båda.
Vissa kan tycka att diskanten är lite för mycket men jag har inga problem med det. Fast samma sak gäller Sennheiser HD800 så känsligheten för detta varierar från person till person. Diskanten går också att dämpa lite enligt vad jag beskriver nedan.

IE800 har ett dynamiskt element medan Fiio använder sig av 4 st balanserade armaturer för diskant/mellanregister samt ett dynamiskt element för basen.
Balanserade armaturer är något nytt för mig. Principen användes redan på 1920-talet och består i att två magneter styr en arm som i sin tur styr ett membran. Typ. Förklaras bra här:
https://www.innerfidelity.com/content/how-balanced-armature-receiversdrivers-work

Fantastiskt att det går att göra det så smått. Tekniken kräver dock ett större hus för att få plats med allt vilket gör Fh7 större än IE800.
Jag har ändå inget problem med komforten.
Det finns faktiskt en vits med att dra kabeln upp ovan och runt örat och Fiios kabel är formad för detta.

Ett problem med att ha kabeln hängande ned är att det verkar bidra till att hörluren arbetar sig ut ur örat när man rör på sig. Dessutom har jag problem med att ljud från när kabeln skrapar mot kläderna transporteras rätt in i örat. De här problemen elimineras med att ha kabeln runt örat. Jag testade med att vända IE800 upp och ned och dra kabeln runt örat. Mikrofonin försvann helt. Tyvärr är kabeln till y-grenen lite för kort för att det ska vara bekvämt och kabeln går inte att byta.
Det gör den på FH7.
Det innebär att man kan byta till en silverkabel som man får köpa separat. Omdömet är dock att det blir en för ljus klang.
Man kan också byta till en balanserad kabel som också får köpas separat. Får beställas från Kina.

Det är inte det enda som går att byta.
Munstycket går att skruva loss och det medföljer två varianter som man kan byta till. De dämpar diskanten olika mycket. Jag har skruvat i den som dämpar mest. Dessutom medföljer ett otal varianter av öronproppar som man kan förändra klangen med vilket jag inte testat, men rapporter säger att de i stort sett inte påverkar klangen. Det paketet verkar ingå som standard för Fiios lurar och fungerar bättre för andra av deras modeller.
Jag använder den som satt på från början och den verkar fungera bra för mina öron. Ska testa några av de andra senare.



Tester:
https://www.youtube.com/watch?v=9ofFdKa_mAA
https://www.youtube.com/watch?v=2pIMNUKkzNI


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2020/05/02 10:36:55
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/05/02 :  10:35:23  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Lagt till lite länkar ovan till Youtubefilmer med recensioner av lurarna.

Jag brukar följa dessa för tester av hörlurar och annat:
John Darko
Currawong
Joshua Valour
Major Hifi som tyvärr inte postat några nya klipp det senaste halvåret.
Porta Fi
The HEADPHONE Show

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2020/05/02 10:38:14
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2020/05/02 :  10:54:13  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Fiio ser seriös ut! Som så mycket av det kinesiska utbudet på senare tid. Tänker på t.ex. Topping där både apparaten men även förpackning och medskick håller MYCKET hög kvalitet.

Jag tror att jag har ett par InEars med balanserad armatur och det är väl Q-Jays? Tycker de saknar bas men har fått uppfattningen att smak när det gäller lurar är otroligt individuell, och kanske än mer så när det gäller InEars.

Utgår ifrån att du är toknöjd med Sonyspelaren?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/05/03 :  13:45:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Ja, jag är toknöjd. Jag gillar ljudet på Sonyspelaren. Den har kritiserats för att ha ett för varmt ljud, men jag håller inte med.
Särskilt som jag nu har jämfört med den här kombinationen:



Jag har tyckt att Chord Hugo låter för ljust och skarpt, men det visade sig att ljudet påverkas mycket av vad man ansluter den till. USB-anslutningen har i mitt fall gett detta ljud som jag inte riktigt gillar. Som ni ser har jag nu testat att ansluta den med toslink och det ger ett varmare ljud. Vet inte hur mycket spelaren också påverkar. AK100 spelarens egna ljud är varmt.
I vilket fall som helst så är ljudet från denna kombination och Sony WM1Z såpass lika att jag inte tycker att det är någon direkt skillnad. Nu är inte jag sådan att jag sitter och växlar fram och tillbaka för att utröna skillnader, men det var inget som direkt slog mig när jag gick från den ena till den andra.

Så jag trodde alltså inte att Chords ljusa ljud ihop med Fiios ljusa ljud skulle funka, men eftersom ljudet jag nu får ut från Chord inte längre är så ljust och skarpt som jag minns, så går det alldeles utmärkt.


John Darko tar upp lite av detta med ljudet från balanserade armaturer jämfört med dynamiska här:
https://www.youtube.com/watch?v=dWboUGDiyAw
Själv har jag ingen erfarenhet för att tycka något.
Men utifrån vad John Darko säger när han jämför, så finns det nog en anledning till att många tillverkare väljer att göra en hybridkonstruktion med ett dynamiskt element för basen.
Så är det med WH7.

Jag är lite frestad av Sony IER-Z1R (varför kan inte japanerna ge sina prylar ett ordentligt namn?). Ljudkaraktären verkar beskrivas på samma sätt som den för WH7.
Bra tryck i basen. Nedre mellanregister lite dämpat i förhållande till övre samt en puckel i diskanten. W formad tonkurva. Jag kan hålla med när det gäller WH7. Det är så jag uppfattar att ljudet kan vara, utan att ha förmågan till hyperprecisa analyser.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/05/19 :  19:39:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply




"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2020/05/19 :  21:31:31  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
En s.k. "svart låda"? Är det månne den heliga gralen?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/05/20 :  20:56:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply

Det återstår att se.
De skickade med ett husaltare, så det verkar ju lovande.



Ljudet är helt klart renare än med FH7 och med större ljudbild. Annars så har de rätt lika karaktär.

Jag blev lite nervös, för jag saknade bas jämfört med FH7.
Jag tyckte att jag fick till en tät anslutning mot örat men ändå ingen bas. FH7 bara funkade utan en massa provande av öronkuddar.
I ren desperation satte jag dit kuddarna från FH7 på Sony-lurarna och.. jag fick basen.
Jag hade experimenterat med de minsta kuddarna som jag valde för att kunna trycka in dem ordentligt i örat för att få tätt. Men det är istället de största siliconkuddarna jag ska använda. Jag behöver inte trycka in dem, de bara fastnar som sugproppar och sitter bekvämt. Underbart! Jag behöver inte bruka något våld mot öronen för att få till ljudet.

Det fanns inte i min värld för några månader sedan att använda inear lurar, jag har aldrig varit bekväm med dem och tyckt att det låtit konstigt. Men nu är jag omvänd.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2020/05/21 16:07:30
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2020/05/21 :  10:17:40  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Läckra! Tillsammans med din Sony DAP är du nu "blingigast" i hela kommunen! :
Men å andra sidan, ska det låta fint får man lida lite pin?
Komplettera med lite mera intryck det spelat ett tag?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000