HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Lugn klassisk musik eftersökes
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2018/03/02 :  23:23:31  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Är ute efter lugn klassisk musik som man kan koppla av till sedan vem som gjort den är inte viktigt. Och visst finns det samlingsskivor med sådan här musik, men oftast med uselt ljud och det hoppar jag gärna utan bra till riktigt bra ljud önskas. Ofta så är det mer blandat, lugnt och livligt men det borde väl finnas det som jag söker.
Köper mest min musik på CDON.Com och Ginza då det är enkelt och det får hemskt gärna vara billigare skivor, och tips på Boxar mottages också om det finns någon med den typen av musik så är det bra att lägga i bakhuvudet. Men huvudmålet är att hitta några skivor med det jag efterfrågar så jag har något att börja med.

Mvh

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2018/03/03 :  07:10:21  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Klassiskt är ju brett. Men för att ge ett inspel:
Arvo Pärt
Gles, minimalistisk, sakral musik. Ofta körmusik. Lyssnar gärna på Pärt när jag jobbar.

Från Magnificat https://open.spotify.com/track/49TGP7wQKnD274oRCwRPO2?si=-OWnDkbTRjWUVYGiX5_CEg

Inte för alla helt klart, men en del blir fast.

Pärts musik finns framförallt på ECM som inte är med på Spotify.
https://www.ecmrecords.com/artists/1440482618/arvo-part

Så inte lika lätt att kolla upp som det mesta är annars.
Den mest kända CDn är nog Passio med Hilliard ensemblen.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2018/03/03 :  14:29:31  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Körmusik med opera inslag är inte min grej tyvärr. När jag satt och letade så hittade jag denna som innehöll lite vad jag är inne på.
Classical Nordic Favorites Göteborgs Symfoniker

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2018/03/03 :  18:35:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag tänkte också direkt på Arvo Pärt när det önskas "lugn klassisk musik som man kan koppla av till"
Han har ju skrivit mycket olika musik. Smaken är dock som baken.

Eric Satie - Gymnopedi No 1 osv
Mozart - t.ex 40e symfonin och 21a pianokonserten
Beethoven - 6e symfonin (kanske för livlig?)

Inspelningar? De har antagligen inte de allra bästa på CDON och Ginza.
Jag tycker fransoserna är duktiga, kolla på märket Harmonia Mundi.
T.ex http://www.harmoniamundi.com/#!/albums/1129 och http://www.harmoniamundi.com/#!/albums/1462
Det här är snabbt googlat, finns säkert bättre.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2018/03/03 :  19:42:20  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
De fyra årstiderna - Vivaldi
Lättillgänglig.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/03/03 :  21:00:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
NAXOs gav ut en CD med musik av Tjajkåffskis elev, Kalinnikov. Mycket ryks och (därmed) oerhört fin.
Go to Top of Page

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2018/03/03 :  22:15:00  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply
Andante - Classical Favourites For Relaxing and Dreaming (Naxos)
Finns på Spott och Fy om du vill förhandslyssna.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2018/03/03 :  23:32:53  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Svårt köpa CD på det sättet tror jag. Tror bättre med sätta ihop egna listor med mediaspelare.








Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2018/03/04 :  16:02:31  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Svårt köpa CD på det sättet tror jag. Tror bättre med sätta ihop egna listor med mediaspelare.

Kör med CD-spelare och kommer göra så länge till tror jag då det är för dyrt och allt för invecklat/krångligt för min del att gå över till något annat om det ska vara lätthanterligt för en som inte kan något om datorer. Tacksam för förslagen och ska lyssna igenom dem.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2018/03/04 :  17:40:51  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Ach so, borde förstått det.

Bernt Jansson kom med Satie. Det är ju väldigt bra förslag. Ravel också kanske.

Du kan också utgå från artist om solopiano kan bli något för dig som meditationsmusik:
Wilhelm Kempff. En av de mest kända pianisterna. Finns nog inget dåligt utgivet. Kan man säga att han hade en avslappnad stil?
Hade typ livstidskontrakt med Deutsche Grammophon som släpper många boxar. Om man tar den här 8 CD-boxen för 500 kr med beethovensonater - https://www.ginza.se/product/beethoven/pianosonater-samtl/234253/ - och hoppar från adagio till adagio eller nåt.:)
Go to Top of Page

MatsB
Member

327 Posts

Posted - 2018/03/05 :  00:57:31  Show Profile Send MatsB a Private Message  Reply
Ett tips! Lyssna på radions P2, där du kan få lyssna på ett mycket stort utbud av musik.
Just nu sänds detta program:

Notturno
Sänds måndag 5 mars kl 00.00 till kl 06.00
Bjuder dig på unika liveinspelningar av känd och okänd musik från hela EBU. #8221;Euroradio Notturno#8221; kallas samarbetet och det nattliga urvalet produceras av BBC i London.

Andra trevliga program, som jag kan rekommendera är Söndagsmorgon.
http://sverigesradio.se/sondagsmorgonip2
Lördagsmorgon,
http://sverigesradio.se/lordagsmorgonip2
och Text och musik med Eric Schüldt
http://sverigesradio.se/textochmusikmedericschuldt
Varje vardag har vi Klassisk morgon och Klassisk förmiddag, samt kl 17, P2 på hemväg.
Här kommer du att hitta en hel musikskatt helt gratis.
Lycka till och lyssna väl!

Det skall vara en njutning att lyssna på musik, och inte en plåga!
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2018/04/12 :  08:27:35  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Hej

Jag tycker absolut du skall lyssna på barock. Det är lätt att koppla av till barockmusik och bara låta tonerna sväva in och ut ur huvudet. Sedan när man vill kan man börja analysera och på riktigt försöka förstå barockmusik. Kompositörer som jag rekommenderar är Bach, Boccherini, Pachelbel, Biber, Corelli, Vivaldi, Händel, Telemann.

Också musik från den klassiska perioden kan vackert bara flyta i luften. Då med kompositörer som Mozart och Haydn.

Boxar är jätteförmånliga nu för tiden och då kan man få 'märkesskivor' för ca. 20 kr styck. Sök på boxar Baroque osv.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2018/04/12 :  09:01:13  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Skivbolag som har bra barockboxar:
Sony - (Tafelmusik), Vivarte
Teldec - Das Alte Werk
Deutsche Gramophon - Archiv Musik
Decca - L'Oiseau / Lyre
Deutsche Harmonia Mundi - i princip allt

Billigare musik (riktigt billigt)
är Brilliant bolaget !

Edit: DGs heter Archiv visst

Edited by - MartinN on 2018/04/12 12:50:27
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2018/04/12 :  17:15:29  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Tack för tipsen! Varit lite ont om pengar så jag har inte kollat så mycket, men jag har ju tid så jag får börja lyssna lite på förslag på Spotify så länge.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000