HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Studer B67mkI - fågel Fenix!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

bugared
Member

135 Posts

Posted - 2019/01/18 :  08:32:09  Show Profile Send bugared a Private Message  Reply
+1
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2019/01/18 :  10:05:58  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
Så, så, nu skall vi inte vara överilade i våra slutsatser...



/byZan
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/01/18 :  16:13:44  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hehehe, idag plingade till i telefonen om att jag har paket att hämta. Helgen är räddad!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/01/19 :  12:42:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag har glömt att berätta hur jag byggde upp listan med grejor jag behöver. Det är ett ganska långt och enträget arbete som ligger bakom, främst studier av servicemanualer och av själva kretskorten opch mekaniken i maskinen.

  • Lager och mekanik kan jag sedan tidigare på B67'orna och det är ingen ide att lägga en massa jobb utan att faktiskt se över och byta det som skall bytas. Angående lager så finns det en generell regel att man bör byta dem om de inte bytts på två år. Ingen av de maskinerna som hamnat hos mig har haft lagerbyten noterade så det blir byte. Oftast när jag tar loss lagren så känner man att det var dags eftersom "de kuggar" lite. Som jag skrev i den andra tråden har jag gjort försök med att tvätta lager och har hitintills inte lyckats. Även helt rengjorda och omfettade lager har "kuggat" lite så det är bara att byta om man vill att det skall bli så bra som det engång i tiden var.
  • Elektronik, jag byter samtliga kända känsliga komponenter. DVS elektrolyter, gnistsläckare och motor-kondensatorer. På de flesta av dem brukar det finnas spår an att tiden gnagt. Det kan vara "buktande" ventiler på elektrolyter eller att det läckt lite och på motorkondingar och gnist-släckarna kan man ofta se att det var i "grevens tid!" pga av sprickor i plasten eller att det släpper ut lite elektrolyt


Att välja en ersättningskomponent som lever upp till eller passerar prestandan av orginal-komponenten kan vara svårt och det kan debatteras i evigheter huruvida man skall byta elektrolyter eller inte. För egen del är det inte det kulturella värdet som jag försöker bevara när jag renoverar/restaurerar utan snarare är det prestanda jag vill se/höra från dem. Visst är de gamla apparaterna vackra att titta på men jag har dem för deras prestanda.

Därmed så bryr jag mig föga om huruvida ljudet "tunas" annorlunda eller inte när jag byter kondensatorer. Jag vill ha den bästa prestandan maskinen kan leverera och är inte ute efter något "varmt rörljud" eller "kallt kliniskt". Jag blir glad när jag får så goda prestanda ur den "gamla burken" som man någonsin kan få.

Detta betyder att när jag sätter tänderna i en maskin så kommer den inte att spela på samma sätt/låta likadant när den kommer ut från min verkstad. Jag strävar efter att det som finns på banden skall komma ur maskinen utan att något har lagts till eller dragits ifrån. Det som en gång var "varmt och gosigt" pga av dålig kraft-försörjning eller höga serie-resistanser har oftast förvandlats till något helt annat när "fågel Fenix" reser sig ur askan...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/01/19 :  12:45:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det är en härlig känsla när man får hem komponenterna och kan dra igång.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/01/19 :  12:48:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Eftersom räknaren inte riktigt vill vara med och leka så började jag där.

Före:




"Skrotburken":



Efter:




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/01/19 :  12:55:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hrmmmpf! Den räknar fortfarande inte som den skall.

Det får tyvärr bli felsökning enligt gamla skolan på denna. Det var det jag helst ville slippa, men nu gäller det att inte tappa modet utan köra på.

Den ger pulser från "ögonen" men den räknar inte på räknaren. Det finns tantaler på räknar-kortet ute vid ögonen som kan spöka om de börjar bli gamla, de blir nästa steg i raketen för att få tillbaks funktionen.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2019/01/19 :  13:30:10  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Allt är inte givet och definitivt inte en röd matta att vandra fram på. Men det löser sig säkert efter lite felsökning.

/byZan
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/01/19 :  13:56:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Sanna ord Byzan! Här gäller att ta det lugnt och metodiskt.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/01/19 :  14:02:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
För att fortsätta måste bandvågen demonteras och här är den!



Samtliga tantaler skall bytas och jag har ett speciellt ont öga emot en serie-konding. Jag tror att trollet gömmer sig i den.

Den här bandvågen skall vi stifta väldigt god bekantskap med framöver. Den måste demonteras fullständigt för att få ordning på bandrullen som är skev. Men innan jag tar isär den i molekyler vill jag vara säker på att trollet som satt sig i räknaren "fått ett nytt hem" och att räknaren funkar igen.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/01/19 :  15:21:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply




Denna kondensatorn skall det INTE vara avbrott i, men det funkar inte trots byte.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/01/19 :  16:09:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nu har jag mätt och alla logiksignaler samt pulser för att räkna kommer från bandvågen som de skall. Jag får söka vidare imorgon.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2019/01/19 :  17:22:46  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Om man har några Studerbandspelare och gett sig på kondensatomerna så är Frako något som får magen att vända sig.....
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/01/19 :  20:09:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jo, frako-kondingarna åldras inte med värdighet... Men, det gör å andra sidan inte RIFA's X2-kondingar heller så Fraco var i gott sällskap.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2019/01/19 :  20:58:52  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Samtliga tantaler skall bytas och jag har ett speciellt ont öga emot en serie-konding. Jag tror att trollet gömmer sig i den.


Tantaler utan backspärr är inte roligt alls jag råkade ut för en som bråkade i en Revox skivspelare för säkerhets skull bytte jag alla plus elytar.

Bandvåg, rullar, tape path m.m det är ett helt nytt vokabulär man har fått genom att följa tråden det gäller att man inte halkar med tungan när man hamnar i sällskap med bandentusiaster de kan lätt tro att man är en av dem .

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2019/01/20 :  08:55:06  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Det här är roligt att följa och bra dokumentation gör att det blir extra roligt.

Har du sett om några byggt nya utgångskort till B67? Eventuellt skulle en mer "audiofil" variant kunna lyfta ljudet en del. Det är ganska likt ett RIAA-steg men de kanske har separerat EQ-delen från utgångsförstärkaren?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/01/20 :  09:42:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tack Mats!

Nej, jag har inte sett någon bygga nya kort. Tweaks och externa förstärkare har jag sett. Bottlehead och någon till känner jag till. De gör egna förstärkare i externa lådor

På B67 är EQ integrerat på samma kort som utgångsförstärkaren vilket gör det trångt om saligheten!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/01/20 :  14:51:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hmmm.... Nu kan jag snart den där räknaren utan och innan. Jag har felsökt nästan hela signalvägen till Mostek 50396-chippet. Hela logik-kedjan för puls-formning och upp/ner-logik verkar funka som den skall och ut ur logiken kommer en klock-signal, precis som det skall. Nästa steg är att kolla att den klockan kommer hela vägen till Mostek-chippet och inte "fastnar" på vägen någonstans. Ja just det, reset till Mostek-chippet funkar som det skall också, den ligger inte i kontinuerlig reset.

Det trilskas något så infernaliskt med mig! Kul utmaning!



Men mitt i det intensiva får man inte glömma att "kickback" och ta det lite lungt. Just nu, en kaffe och Coltrane Blue Train. Jäkligt bra platta det där!





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2019/01/20 :  15:57:47  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Å det kan inte ha med internspänningen att göra?

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/01/20 :  16:24:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Å det kan inte ha med internspänningen att göra?
Njae, jag har bytt lytarna på räknarkortet så det är stbil spänning på kortet, men visst skulle det kunna vara en aning lågt in.

Logiken tar emot signalen och formatterar den riktigt. Mostek'en verkar funka men klocksignalen från logiken ligger konstant låg och det skall den inte göra. Nu håller jag på och mäter mig bakåt i kedjan och jag har en ny favorit. De enda som kan låsa klockpulserna till Mostek'en är logiken som tar hand om band-slut för räkneverket och/eller en trasig räknekrets.(IC 4, 8 eller 9 på sidan 133 i Studers servicemanual för B67mkI)

Jag vet att både bandslutslogiken och räknekretsen får rätt input så nu skall vi se vem av dem som är den felande länken.





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2019/01/20 :  17:14:57  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
Det trilskas något så infernaliskt med mig! Kul utmaning

KUL?
Oroväckande för den som ska ha den, det kanske inte ens är ett litet fel? Men kul om du löser det

/byZan
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/01/20 :  17:20:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Och jag har en vinnare!

Det var räknekretsen som slutat räkna.



Oj, vilken känsla då räkneverket började ticka på som det skulle, underbart! Nu förpassas den kretsen i återvinningsburken och jag drar ett streck i min arbetslista.

  • Förbered och beställ det som behövs
  • Fixa räknaren
  • Fixa nätfiltret
  • Fixa höger bandvågsrulle
  • Tape Path, Mekanik renovering
  • Kraftaggregat - byte kondensatorer
  • Logik-elektronik - byte kondensatorer
  • Audio-elektronik - byte kondensatorer





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2019/01/20 :  17:21:56  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Wow, snyggt jobbat Pac!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/01/20 :  17:32:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tack Batman!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/01/20 :  17:38:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag tänkte att eftersom höger bandvåg redan är loss är det bättre att fixa den och sätta den på plats innan jag tar nät-filtret så de får växla plats på min lista. Och, när jag ändå är i farten med bandvågarna kan jag lika gärna fixa vänster bandvåg och rullen samtidigt.

  • Förbered och beställ det som behövs
  • Fixa räknaren
  • Fixa höger bandvågsrulle, renovera vänster rulle + bandvåg
  • Fixa nätfiltret
  • Tape Path, Mekanik renovering
  • Kraftaggregat - byte kondensatorer
  • Logik-elektronik - byte kondensatorer
  • Audio-elektronik - byte kondensatorer

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000