HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Köpes
 Förvirrad, söker Krell
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2019/12/07 :  13:08:18  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Det här inlägget kan vara ett tecken på 40 års kris eller så går jag bara vilse från rörvärlden. Har aldrig ägt eller troligen ens hört något rent klass a transistorsteg och tiden börjar vara kommen.

Jag är oerhört nyfiken på krell KSA/FPB slutsteg, KSA 50-80-100 även andra av intresse . Kan vara intressant även om viss service behövs.

Har du synpunkter eller vill tipsa/få mig på andra tankar så är det fritt fram

Jag använder nu ett par triode USA dynaco mk3 och kraften räcker till.

Svar i tråden eller via PM funkar jättebra.

Rör...

Edited by - Cliffan on 2019/12/11 11:27:45

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2019/12/12 :  18:30:27  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Det dyker upp lite Nelson-Pass då och då. Om jag hade råd med ett Krell så skulle jag fundera i dom banorna. http://www.firstwatt.com/ https://www.passlabs.com/ https://www.diyaudio.com/forums/pass-labs/

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2019/12/16 :  23:20:26  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
När jag hör namnet Nelson Pass tänker jag på Threshold 400A, har aldrig hört den klassikern men den verkar kul.

Rör...
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2019/12/18 :  17:51:32  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Självklart räknas dom första 100 watten :-)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/12/19 :  10:35:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja, okej då, då får du ett helt annat tips.
Också en esoterisk kontruktion med enorm fingerspetskänsla, precis som Nelson's, och en "kraft" som överstiger det Krellarna någonsin fixat. Det låter väl som en spännande kombination?

Vad är det då? Jo, jag tänker så klart på Victor Khomenko's circlotroner, vad annars?

Circlotronen är en förstärkarkonstruktion som kräver mycket fingerspetskänsla för att vara stabil, därav att få försökt använda dem kommersiellt. Victor och hans Balanced Audio Technology är en av få. Och man skall ha klart för sig att det är inte alla Balanced Audio Technologies produkter som är circlotroner, det är nämligen komplicerat(läs dyrt) att göra circlotroner.

Den största fördelen med en cirklotron är dess synnerligen enkla krets-lösning. Den ser enkel ut och om man klarar av att realisera den får man en balanserad förstärkare som har två förstärkande element i signalvägen, japp enbart två. Om man då är en god konstruktör(som tex Victor Khomenko...) så får man en förstärkare som är blixtrande snabb(extremt hög slewrate) nästan oavsett last fall. Det låter ju tilltalande men de är ingen enkel sak att realisera eftersom de kräver kraftaggregat som är flytande i potential. Misslyckas man med det så brinner lasten/transistorerna/kraftaggregatet/... ja, man kan uttrycka det som att valfri del av det som kopplats till circlotronen eller circlotronen själv går upp i rök.


Jag hade nog rekommenderat att prova Victor's minsta circlotron innan man ger "sig hän", dvs VK200/220/230/250 är dem att hålla utkik efter. De kan leverera något så fantastisk i rätt sammanhang och är en god representatnt för vad Balanced Audio Technology kan i sina bästa stunder. Jovisst finns VK60/75/150, Rex, VK500/600/655 som också är circlotroner, men vi hamnar då ännu längre in i träsket vilket som vanligt betyder mer komplikationer/utmaningar att hantera.

(Jag kör själv VK250SE ihop med mina Tannoy DMT215 och det lirar med kirurgisk precision... )

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2019/12/19 :  16:28:04  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Tack Pac.
Du beskriver dessa förstärkare som något alldeles fantastiskt, känner att det kan vara värt att hålla ögonen öppna efter exemplar till salu.

Vad är då lämpliga förutsättningar för att en dylik tingest ska komma till sin rätt?

Lättdrivna burkar har jag inte, däremot är det vuxna trevägs transmissionline lådor med uppgiven känslighet på 86db,
8 ohm utan särskilt svåra dippar, så inte särskilt tungdrivet heller.

Rör...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/12/20 :  11:11:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ojdå, nu blir jag lite osäker på om jag tar i för mycket. Circlotron-kopplingen har helt klart fördelar gentemot Single-end och Push-pull men sedan gäller det ju att de realiseras också...

Om du känner att en KSA50/80/100 kan leverera tillräckligt med effekt för dina burkar och lyssningsvolymer så fixar nog BAT's mindre "grus"-cirklotroner, VK200/220/250/255, skivan ganska enkelt. Om du vill ha mer kraft bakom finns ju alltid de större VK500/600/655/... som betecknas som veritabla monster om man läser recensionerna.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2019/12/25 :  14:53:15  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Det var en överraskning! Hade ingen aning om att mitt BAT VK200 var en sån konstruktion! Men bra låter det och rejält bygge är det, den väger 26 kg.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2019/12/30 :  07:53:06  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
And now, for something completely different.
Under tiden jag funderar vidare har jag beställt hem en billig klass D.
Xtz edge a2-300.
Jag har mina fördomar så det ska bli intressant.

Rör...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/12/30 :  10:52:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hehehe, ja det är nog risk att du får lägga dem på hyllan.
Klass-D av idag nafsar de bästa i hälarna...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2020/01/04 :  01:07:31  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Jag har nu detta lilla xtz-slutsteget inkopplat och spelar musik.

Jag skakade hånfullt på både huvudet och slutsteget när jag packade upp det.
2,3kg! Detta kändes löjligt litet och fjantigt. Jag är mer van betydligt tyngre konstruktioner.
Men mina fördomar kom på skam.
Efter att nu ha spelat på steget några dagar, men bara totalt lyssnat några timmar så är jag imponerad av hur mycket man får för en blygsam summa.

Måste få mer tid att lyssna, men detta minimalistiska steget har bra med kraft och pondus i botten, på min lyssningsnivå och även över den nivån spelar det fint, aldrig ansträngt utan avslappnat, och jag kan inte påstå att diskanten är vass eller påträngande på något vis. Det är roligt att spela musik helt enkelt.

Nu är det ju bara första dagarna, men jag tycker att oftast så hör man ganska fort om det låter bra eller mindre bra, och jag tycker att ljudet har gått från bra till bättre.

Streamar via en Chromecast Audio till en Atoll dac 100, vidare till ett försteg Primare sp 31.7. Högtalarna är Quadral Vulkan mk2.

Edited by - Cliffan on 2020/01/04 01:08:53
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000