HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Finns intresset att följa med? THE BEAST OTL!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2020/05/22 :  15:18:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Man kan ju alltid diskutera ordningen man vill löda in kablaget.
När det är så mycket som ska dras så tycker jag att det är bäst att börja med glöden så att den kommer ur vägen.
En kommentar bara, jag ser att du börjar i andra änden.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2020/05/22 :  15:47:05  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Brukar oxå börja med glöden.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2020/05/22 :  20:59:00  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
I det här fallet så har ordningen av moment styrts enbart av att jag inte hade råd att köpa alla transformatorer förens i slutet på bygget, så det är därför den har sparts till sist

Jag hade ju kunnat vänta tills jag hade allt hemma, men då hade nog bygget tagit ett halvår till

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2020/05/22 :  22:09:09  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Mera kabel utlovat!



Och dubbelt av allt ska det ju vara, har tappat räkningen för länge sedan hur många kabelstumpar jag klippt, böjt och skalat.




Jag har även lött motstånd vid rörsocklar och mellan säkringshållare och jord. lysdiodernas funktion är att lysa så länge som säkringen är hel.
Är går säkringen sönder så slocknar lysdioden och man ser att något är fel med det rörparet.



Det provisoriska kabeldragningarna buntas ihop något för att få lite mekanisk stabilitet.



En av kablarna ansluts mot en potentiometer och en tryckknapp, kopplat via ett motstånd till mitt panelinstrument som man balancerar signalen med.
Andra örat på instrumentet ansluts till högtalarterminalens plus-pol.


Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2020/05/22 22:11:14
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2020/05/22 :  23:27:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
De här bilderna väcker minnen till liv! Jag har spenderat många kvällar med liknande projekt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2020/05/23 :  14:37:45  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Ingen blir gladare än jag om det väcker minnen eller inspiration till liv, det är kul att bygga saker och det är ju lite av tjusningen med att presentera det här, förhoppningsvis blir någon intresserad eller sugen på att bygga något eget

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2020/05/23 :  20:54:21  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Det börjar sina med bilder, men när regnet öser ner här under helgen så passar jag på att skjuta upp några till

Här har jag i alla fall fått ihop så mycket det bara går innvändigt utan att ha några transformatorer.



Jag tar fram min lilla borrmaskin och borrar tre hål rakt igenom topp-plåten.



Därefter gängar jag tre fina gängor rakt ner i plåten två M6 och en M8, det är fint när det finns ordentligt med gods så man slipper mutter på andra sidan





Provmonterar transformatorerna med kablarna rakt upp i vädret och funderar på hur jag ska lösa genomföringen av kablar på det bästa sättet. Här syns också strömbrytarna som trillat dit.



Inser att jag blir tvungen att sätta dem upp och ner för att få en vettig kabelgenomföring, jag får leva med etiketterna som nu sitter upp och ner.



Här har jag fått dit transformatorerna på båda stegen.



I nästa post dyker vi tillbaka in i stegen och kopplar ihop alla transformatorlindningar på sina rätta platser.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2020/05/24 :  11:53:09  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Imponerande.





Än mer imponerad är jag av ordningen på köksbordet, så ser det inte ut hos mig kan jag avslöja att lätt kaos är nog närmare sanningen. Men när det skall byggas med trä då jädrar är det som på ditt köksbord, märkligt att man inte är sådan överallt.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2020/05/24 11:53:52
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2020/05/24 :  14:25:05  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Imponerande.
+1
Hoppas jag får tillfälle att lyssna någon gång.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2020/05/24 :  14:26:23  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Roligt att se att lödkolven och kreativiteten har vaknat !
Jag har några kort med merlin blencowes riaa steg på väg in, jag har förstått att
just riaa steg är intressanta som byggen.

Snart kommer Tomas J att sätta i alla EL509 och ansluta lite ström, jag tycker prognosen för lyckat jobb ser extremt god ut. Vad är det för högtalare som skall användas ?
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2020/05/24 :  18:55:00  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Bubbel: En av anledningarna till att det är välstädat är att jag varit lite orolig att repa spraylacken på plåtarna när jag vänt runt lådan ett otal gånger medans jag jobbat, därför har jag efter varje moment dammsugit bordet ifrån borrspån och kabelsnuttar

FBK: ja, det hoppas jag, du hittar ju hit redan så det ska säkert gå att ordna vid tillfälle, hur gick det, hade du flyttat ifrån Vallentuna? (för visst var det där du höll hus?)

peterh: prognosen ser god ut, men säkert finns något som behöver justeras eller något misstag som behöver rättas till, den som följer med får se
Högtalarna som primärt ska användas är mina Avebury, http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=95332&whichpage=1 förhoppningsvis är de en bra kombo, annars måste jag bygga nya

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2020/05/24 :  20:17:00  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag är kvar i Vallentuna och längre än väntat. Bli ingen flytt i år i alla fall och kanske inte ens nästa år. Allt är ju upp och nervänt i dessa tider och det är det på jobbet också som jag egentligen är sjukskriven ifrån, men eftersom Försäkringskassan inte längre vill ge mig några pengar så kanske jag måste börja jobba snart igen med en skadad hand

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2020/05/25 :  09:17:38  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
När jag bygger är jag väldigt focuserad att jag glömmer bort att hålla en viss ordning runt mig ibland blir jag frustrerad på mig själv att saker ligger i vägen eller "saknas" det kanske är dags att bättra sig.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2020/05/27 :  22:25:47  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Vi vidarebildar oss!

Så här ser det ut när man vänder på stegen och alla kablar ifrån transformatorerna sticker upp hej vildt.



Och så här kan det se ut när alla kablar är på sin plats...



Här har jag bara satt dit en liten drivning till lysdioden i powerknappen...



Båda färdigkopplade.


Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2020/05/27 :  23:18:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Snyggt och prydligt!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2020/05/28 :  09:29:24  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Kabeldragning som jag skulle ha gjort det!

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2020/06/11 :  08:32:46  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Det har gått lite trögt...
Först och främst så har det fina vädret satt käppar i hjulen och det tycker jag känns helt okej.
Det som inte känns lika okej är att jag har fått lite problem då jag kontrollmätt spänningar ifrån stegen och jag måste starta en felsökningsprocess.

Hur som helst så ska ni inte gå bildlösa för det!

Lite rör ska ju på plats, de var ju dessa jag började reportaget med.



Och Småsignalsrören.



Brorsan får sina också.



Och båda med alla rör monterade, om man är skarpsynt så är det en liten skillnad mellan stegen då det högra har fått bottenplåten med apparatfötter blivit ditmonterade och detta är därför något högre än det vänstra



Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2020/06/11 :  10:15:56  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Många rör blir det....
Hur många timmar räknar du med att dom håller?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2020/06/11 :  11:07:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Det som inte känns lika okej är att jag har fått lite problem då jag kontrollmätt spänningar ifrån stegen och jag måste starta en felsökningsprocess.

Nollar inte utgången eller?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2020/06/11 :  12:29:16  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Det har gått lite trögt...
Först och främst så har det fina vädret satt käppar i hjulen och det tycker jag känns helt okej.
Det som inte känns lika okej är att jag har fått lite problem då jag kontrollmätt spänningar ifrån stegen och jag måste starta en felsökningsprocess.

Det är ett helt fantastiskt arbete du lagt ner och snyggt är det också. Och hjälp med felsökningsprocessen lär du kunna få hjälp med här om du behöver det.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2020/06/11 :  13:28:54  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Ryssen: Ja, de är minst sagt röriga, men dock inte så rörliga, tunga som sjutton blir de. ska väga dem sen för att se vad de väger
Ang. tiden för rören så vet jag inte riktigt, antar att de klarar sig som andra effektrör, ett par 1000 timmar kanske?
Så lite som jag hinner lyssna så håller de nog i många år!

Bernt: nej, den biten går bra, åtminstonde på det ena steget som verkar fungera som det skall, det jag har problem med just nu i det ena steget är att högspänningen till effektrören uteblir, jag ska prova att kasta om sekundärlindningarna för att se om det löser problemet.

FBK: Tack för glada tillrop! Det här bygget har jag investerat så mycket tid och pengar i så jag bara måste få ihop det, allt annat är uteslutet

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2020/06/11 13:29:59
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2020/06/12 :  10:35:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Angående EL509 och livslängd: Min erfarenhet är att de är gjorda för fantastiska mängder stryk och att de håller läääänge.
I mina OTLer mätte jag upp rören efter ett par års ihärdigt musikspelande och knappt något alls hade hänt. (Iofs PL519 men det är nog ingen större skillnad)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2020/06/12 :  12:19:58  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Det finaste jag sett sen jag konfirmerades!
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2020/06/12 :  16:44:49  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply
Riktigt fint bygge det där
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2020/06/13 :  13:06:20  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Här går det framåt, jag trodde att det var monoblock men tji fick jag.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000