HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Några som kommer gå på mässan?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2023/02/14 :  19:37:15  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Hem mässan i Stockholm är i helgen, några som kommer gå dit?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2023/02/14 :  19:41:27  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Jag planerar att åka dit på söndag med en kompis.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2023/02/15 :  15:06:19  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Jaha, det blir en mässa? Där ser man... Senast jag kollade så fanns det noll info om att det ens skulle vara en, även om det är ett tag sedan.

https://highendmassan.se/

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2570 Posts

Posted - 2023/02/15 :  23:06:16  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Kanske.

De känns som de e sista gången de e mässa å som e utspridd på flera butiker.
Dom kan man gå till utan trängas någon annan dag.

Nä dom får hitta på nåt som får mej å jubla.

Hyr in elsparkcycklar m gps lr nåt

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2023/02/16 :  09:03:41  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Njet.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2023/02/22 :  06:17:20  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Nej, jag gick inte. Senast var för kanske 10, 15 år sedan.
Mässor ger mig ingenting har jag kunnat notera efter ett antal besök.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2023/02/22 :  07:39:33  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Ni missade inget. Få utställare, lite folk, generellt dåligt ljud. Största behållningen var att prata med LTS och bli medlem.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2023/02/22 :  18:11:41  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Fanns där ingenting som var värt att förmedla på bild?
I år måste det bli ett besök i München eller varför inte Warszawa

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2023/02/25 09:19:41
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2023/02/22 :  20:13:28  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
nisseW: Jodå, jag tog med kameran och fångade denna t.ex:



En högtalare jag trodde var svensk men som var fransk, ATALANTE 5.

Den var trevlig och spelade självklart och utan stora brister. Tyvärr har jag insett att jag tillhör typ 0.1% av befolkningen som mest hör defekter och det är inte något jag är mallig över, det hade varit bättre att slippa. Det gör att mina intryck kommer vara negativa jämfört med de flesta andras. Så läs mina kommentarer med det i tanken.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2023/02/22 :  20:20:19  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
JBL Everest, bra dynamik men saknade djupbas. Hade mått bra av att kompletteras med sub18 eller motsvarande:



Ena motorn från Mark Levinson som drev Everest:



Akustiken gjorde det stundtals smärtsamt att lyssna pga besvärligt fladdereko.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2023/02/22 :  20:23:06  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Hos Klipsch var det larger than life. 3 meter mun på sångaren, häftigt eller jobbigt? Jag lutar åt det senare. Men vill man komplettera en gigantisk projektorskärm med lika maffigt ljud kan det nog vara något.


The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2023/02/22 :  20:30:45  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
YG stativare med massiv uppbackning av elektronik och kablar. Lite skev rigg i mina öron där botten förstås inte alls var i paritet med övriga kvaliteter. Jag hade gärna hört den större varianten med en dedikerad bas.



Tänkte ta fler bilder men kom av mig då jag tyckte det lät illa överallt och inte ville vara kvar i rummen. Toleransen för dåligt ljud har blivit mindre och mindre.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2023/02/22 :  21:50:57  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Ser man på, det fanns ju en hel del att plåta, inte illa. Att det inte låter så bra kan ju ha olika anledningar. Fina bilder i alla fall Nikonen gör sitt jobb!
Fransosen påminner om Harbeth, hade de någon akustisk likhet ?

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2023/02/22 :  21:58:18  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Herr D är ute med stora

i högsta hugg!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2023/02/23 :  00:17:00  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Det var dåligt ljud allmänt enligt många, men det fanns undantag.
Och jag förstår inte att man går på dessa mässor längre då långt ifrån hela branschen deltar utan det är de stora drakarna i stort sett med grejer som ingen Svenskar har råd med, undantag 2%. Dvs. Totalt ointressant. Förr så fanns det ju olika prisklasser på mässor, nu är ju så gott som allt jättedyrt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2023/02/23 :  06:35:20  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Intresset för hifi minskar.
Mängden märken är väldigt stort. Större än när hifi var stort?..
Färre kunder skall finansiera många företag.
Människor i gemen tenderar att bli allt "ytligare", dvs de "har inte tid" att nörda ner sig i extrema smådetaljer kring hur det låter.
Massor av distraktioner i vardagen som pockar på ständig uppmärksamhet och ständig, omedelbar respons.
Fascinerande att branschen fortfarande existerar.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2023/02/23 :  07:53:18  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
nisseW: Det var lilla Sony jag tog med, den tar bättre bilder. Sålde min stora Nikon, den var för svår för mig.

Amatören: Jag försöker ändå vara snäll och hålla tillbaka, annars hade det blivit alltför negativt.

När man vet hur bra det låter ute i stugorna hos just nisseW och Amatören exempelvis där återgivningen är i absolut världsklass blir det lite tamt på mässor. Inte ens stora miljonriggar når till deras nivåer. Nä, vill ni höra bra ljud så be om att få komma och lyssna hos dessa herrar istället.

Håller också med FBK och Strmbrg att något behöver ändras i branschen för att den ska överleva på sikt och locka yngre. Det blir tufft om alla ska slåss om ett fåtal grånade herrars miljoner.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2023/02/24 :  07:28:52  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Fascinerande att branschen fortfarande existerar.

Den håller på att begå självmord. Jag är nu 52år och om 10-15år så tror jag att hälften av de butiker som finns i butikslistan har dukat under.
Och resten, ja ni förstår. Det gäller för de mindre märken/företagen inom Hifi att de på olika sätt gör reklam för sig så de lever, för de lever på lånad tid. Tex. Wharfedale och Mission har ju kommit med högtalare som är otroligt bra och framför allt enormt prisvärda. Men de är inte med på någon mässa i Sverige. Audiolab är ett annat märke som kommit med en integrerad förstärkare som ska var mycket bra.
Nad spottar ur sig förstärkare som vanligt är mycket bra och de har kommit med en vintage modell som är hur läcker som helst och som inte följer militär locken de haft under alla år.
Polk är ett märke som har levt under radarn och kommit med nya högtalare som är topp i sin prisklass och särskilt en golvare för runt 24 tusen som ska vara enormt bra i sin prisklass.
Och alla som letar billigare Dac:ar behöver inte leta längre. Här finns lösningen. https://www.audiophonics.fr/en/ Topping gör enormt prisvärda Dac:ar Jag har en lånat av en kompis på test och den är övertygande.
Och ni som gillar Carlsson ska inte hänga på Carlsson planet utan Carlsson delen på på Faktiskt.iö för det är där utveckling sker när det gäller Carlsson högtalare. Bara att titta in så ser ni själva.
Tex. mina OA50 kommer få nya SB-Acoustics element i sig, ett märke som numera är marknadsledande.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2023/02/24 :  07:41:20  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Branschen kommer inte dö ut. Det är bara vi "äldre" som går på mässor och som ännu inte har insett och anpassat oss till att marknadsföring och försäljning har hittat andra marknadsplatsen.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2023/02/24 :  07:50:12  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Öhh, men det är ju inga yngre som bryr sig om ljud längre så vad kommer kunderna ifrån i framtiden när ingen handlar något ? Butikerna kommer inte ha några kunder om 25-30år.
HerrD! Hur många såg du under 40år på mässan och hur många var i 20-års åldern.Och hur många var över 50år Ungefär alltså..

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2023/02/24 :  07:53:49  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Hjälper det att det kommer nya, riktigt bra pris-rimliga produkter? Är det verkligen där dojan skaver?
Om "Svensson" inte ens vet om att det finns en hobby som kallas "hifi", och därmed inte kan förväntas notera vad som händer i den bransch som vänder sig till den hobbyn...
Jag tror att människor i gemen är så upptagna med en massa annat (gym, barn-skjutsande, livspusslande, höga elräkningar och matpriser, skärm-scrollande och ett allmänt distraherande vardagsbrus) att det är lönlöst att locka nya människor till den här hobbyn.
Negativt, eller rimligt tänkt? Välj själva.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2023/02/24 :  08:45:36  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Du är inne på rätt spår Strmbrg

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2023/02/24 :  08:51:18  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Jag vet.
Med lite enkla resonemang kan man komma långt.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2023/02/24 :  12:05:39  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Ja visst Sony, den var väl på min rekommendation till och med.

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2023/02/24 12:06:58
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2023/02/24 :  12:07:02  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
FBK - Det jag försökte få fram med mitt inlägg är att "yngre" inte har behov av "mässor". De hittar information om prylarna via andra kanaler och då främst digitala sådana.

Idag behöver vi inte ens gå till en bilaffär för att köpa en bil. Köpet görs via säljarens/tillverkarens hemsida istället.

Mycket hifi-prylar säljs via "nätet" och flera handlare ordnar hemlån med frakt till och från dig.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2023/02/24 :  12:25:59  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Jag har varit ute efter en del prylar som inte finns i butik. Butiken saluför förvisso märket, men den apparat jag är intresserad av har de inte i lager. Apparaten finns ibland inte ens hos den svenska agenturen.
Såklart vanligare ju kostbarare pryl det gäller.
Ingen importerar ju en dyr grunka bara för att en spekulant vill #8221;testa lite#8221;. Helt begripligt.
Visst, saken kanske ibland finns långt ifrån där jag bor. (Bor i Stockholm.) Att åka och låna hem då blir extremt omständligt om det ens accepteras. Sedan tillbaka igen om jag inte blev nöjd#8230;
Jag har olyssnat beställt Accuphase-prylar och Magneplanar-högtalare.
Import från Japan respektive USA. Bara att förbinda sig och betala#8230;
Som sagt, inte alls konstigt, men så är det.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000