HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Rör från gammal radiogrammofon
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/09/21 :  16:42:38  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Det finns ingen i min bekantskapskrets som vill ta över och snygga till en Philips radiogrammofon med typbeteckningen F8X12A/19 från början av 60- talet.
http://www.radiomuseum.org/r/philips_f8x12a.html#b.
Jag har tillgång till servicemanual med schema. Men det verkar svårt när jag inget begriper.
Alltså kommer jag att slakta den.

Den innehåller ett antal Philips miniwattrör och min undran är: Vad kan man göra av det här?

Dessa tillhör själva förstärkardelen:
ECC83 2st
EL84 2st
Utgångstrafos 2st

Dessa tillhör radiodelen:
Ett oidentifierat rör i plåthölje (EABC 80 enligt servicemanualen )
EF 89 2st
EC H 81 1st
ECC 85 1st

EZ81 vid nättrafo. Likriktarrör?

I reverbdelen:
ECC 88
Ett oidentifierat rör i plåthölje (EF 86 enligt servicemanualen)

Vill bara säga att allt utom grammofonen funkar. Den får ström men vill inte röra på sig. Dessutom är skivväxlardelen inte komplett.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2014/09/21 :  20:49:35  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det verkar som att du har en stereokonsol riv ut förstärkaren och bygg en liten SE förstärkare av den, jag gissar att det är en sådan pga att det bara finns två EL84. Ta sedan elementen ur konsolen och bygg ett par högtalare så passar allt tillsammans.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2014/09/21 :  21:55:20  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Bubbel är nog inte på nånting vettigt här. Plocka ur förstärkardelen och spela ihop med de tillhörande högtalarelementen. Är det en Philips 60-talare så kan det mycket väl vara 800-ohms högtalare och utgångstrafos, då passar de ändå illa ihop med annan utrustning.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Rolf Zetterberg
Member

120 Posts

Posted - 2014/09/21 :  22:13:19  Show Profile Send Rolf Zetterberg a Private Message  Reply
Ni har ju rätt båda två,bara uttrycker er på olika sätt.
Jodå,visst är det 800 ohm-system i den här stereon.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/09/21 :  22:17:01  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Fuling, visst är det så. Det är utgångstrafos och det högtalarelement som har en seriekonding som delningsfilter mätte knappt 600 ohm.

Tyvärr går det inte att plocka ut förstärkardelen enbart, utan allt sitter på en plåt.

Men, går det att få ihop något med de rör som finns i apparaten?

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2014/09/21 :  22:38:48  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tja, ECC83 och 88 är ju vanliga dubbeltrioder som använts i alla tider inom hifi och EL84 är ett fint slutrör. EZ81 är mycket riktigt en likriktare. Nog går det att bygga av de här rörsorterna, frågan är väl om det är nåt liv kvar i just dina exemplar om det ha gått länge.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/09/21 :  22:55:48  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Jag tror nog att det är mycket liv i rören, om de inte åldras oanvända.
Radion låter bra och med lite eko så blir det ännu bättre
Förresten, reverbdelen är ju rolig med ett par långa fjädrar.

Eftersom jag omöjligen kan få ihop något schema själv, så finns det någon bra lösning? Naturligtvis kan jag komplettera lite om det behövs.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2014/09/22 :  00:16:57  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Fjäderreverb i en radiogrammofon? Lustigt, trodde såna bara satt i gitarrförstärkare. Kanske var det nåt mode på 60-taket att lägga till artificiell rumsklang?

Ok, kommer det ljud ur den nu så finns det i alla fall en del liv kvar i rören, hur mycket kan man ta reda på med en rörprovare om man vill.

Om innanmätet är fräscht så kan du säkert använda nättrafon till ett framtida bygge också, men undvik att återanvända gamla kondensatorer.

Har du erfarenhet sen tidigare att bygga med rör? Om inte så kan det ju vara ett bra övningsprojekt att lyfta ur elektronikdelen ur trälådan, plocka bort de onödiga delarna och bygga om till en fungerande förstärkare som kan lira ihop med högtalarna som hör till. Garanterat lärorikt och lika beroendeframkallande som vilken drog som helst:)

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2014/09/22 00:24:21
Go to Top of Page

Rolf Zetterberg
Member

120 Posts

Posted - 2014/09/22 :  10:28:18  Show Profile Send Rolf Zetterberg a Private Message  Reply
Man kommer ju inte ifrån att

antingen måste man använda originaldelar-i stort sett allt d.v.s nättrafo,utgångstrafo,högtalare eftersom det bara passar ihop med 800 ohm,

eller så använder man rör och kanske nättrafo och bygger för vanliga högtalare.Då måste det ju till nya utgångstrafos.

Såna objekt med EL84 finns det väl några tusen av på nätet.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/09/22 :  11:12:22  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Såna objekt med EL84 finns det väl några tusen av på nätet.

Alltså valmöjlighetens tyranni.
Har du ett förslag lättillgängligt? Utgångstrafos får jag skaffa i så fall.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2014/09/23 :  12:39:38  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Eller bygg ett litet OTL slutsteg med EL 86, typ Idestam Almqvist, låter mycket bra med 800 Ohms högtalare, enkelt dessutom. EL 86 är billiga, går åt två per kanal.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/09/23 :  12:50:38  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Eller bygg ett litet OTL slutsteg med EL 86

Syftet var egentligen återanvändning, eventuellt med lite komplettering.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2014/09/23 :  13:01:53  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Misstänker att högtalarna är det som är mest värt att återbruka men jag kan ha fel. IA slutsteg låter faktiskt anmärkningsvärt bra vilket även Stig Carlsson upptäckte. Ett förslag bara :)

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Rolf Zetterberg
Member

120 Posts

Posted - 2014/09/23 :  22:31:36  Show Profile Send Rolf Zetterberg a Private Message  Reply
Om jag skulle bygga ett litet EL84-steg,så skulle jag antingen kopiera en kommersiell och färdig förstärkare,eller leta upp ett hemmabygge där man har MÄTT upp det,och inte bara höjer det till skyarna.
Det mäts alldeles för lite av entusiasterna.
Troligen skulle det för min del bli det förstnämnda.

Bättre förstärkare kommer det alltid att finnas,men de kanske inte är så aktuella här.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2014/09/24 :  08:22:13  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Menar du att jag är en entusiasten som inte mäter ? IA är ju i högsta grad utprovat och mätt (!) slutsteg, ursprungligen Philips och de var inga dumskallar. Kalla det gärna kommersiellt. Hursomhelst var det bara ett förslag och trådskaparen får gärna förkasta det :)

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Rolf Zetterberg
Member

120 Posts

Posted - 2014/09/24 :  10:12:34  Show Profile Send Rolf Zetterberg a Private Message  Reply

Jodå,visst känner jag till den förstärkaren du talar om.Har man som jag varit tekniskt intresserad sedan 50-talet(jag är 69 idag)och läst varenda nummer av Radio&Television så kan man inte undgå ett och annat.En alldeles utmärkt förstärkare,men vi har lite av ett problem här eftersom det idag inte finns många högtalarelement kvar av 800ohms-typen.9710AM är ju sällsynt,lillebror AD3701AM känner inte många till och de vanliga ovalerna typ AD3570AM som sitter i bordsradio är ju egentligen vanliga element.Den runda AD3800AM är också ett standardelement.
Ska man kunna matcha den här förstärkaren tycker åtminstone jag att det krävs någon av de bättre typerna.

Det är skillnad mellan EL84 SE och IE:s bygge.

När jag skrev om mätningar generaliserade jag(det kan man få göra ibland)och menade EL84 SE hembyggen på nätet,inget annat.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2014/09/24 :  10:29:54  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Vad satt det för element i radion ? Jag hittade i min ett par 6,5-7 (?) tum som lät bra med IA, det var 800 Ohms, inte 9710. Lite kul med OTL är det allt !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/09/24 :  11:20:12  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Det sitter ett 6x9 tum och ett 6 tum per kanal. AD3690A resp. AD3700AM. Båda som sagt 800 ohm.

time, är det den här förstärkaren du tänker på? Från R&T 1964
http://www.novacon.com.br/audioel8682b.htm

Edit: Elementen sitter ju i princip i en H- baffel så det kan ju inte vara så svårt att få ihop.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.

Edited by - Rolf-san on 2014/09/24 11:26:52
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2014/09/24 :  11:49:38  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Just den ! fanns i HiFi handboken, en av de första. Enklare att bygga än man tror. Det är förståss lite bök men inte svårare än att bygga en EL84 förstärkare. Jag har haft två par IA och det spelade mycket fint, man kan inte tro att de kommer från 50-talet. I mina Kolboxar sitter det också typ IA och de låter väl ok. Nu är det ju en parantes i tråden men är möjligt. Det går ju ändå inte att använda transformatorerna till ett 4-8 Ohms element.
Jag har börjat lyssna på gamla högtalare med tunna hårda membran, kan rekommenderas, speciellt i OB, lärorikt om man tror att allt måste vara high Tech i keramik/diamant eller vad man nu hittar på ! Sorry OT..

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Rolf Zetterberg
Member

120 Posts

Posted - 2014/09/24 :  16:01:16  Show Profile Send Rolf Zetterberg a Private Message  Reply
Tror tyvärr inte att man kan använda så mycket från radiogrammofonen om man ska ge sig på IA:s bygge.
Förutom högtalarna som redan finns(AD3690A som bas o AD3700AM som diskant)så behövs EL86or och nättrafon ger väl inte riktigt så hög spänning som man kan behöva för IA-förstärkaren vad jag minns.

Det blir alltså ett helt nytt bygge.Som sådant är det mycket bra.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/09/29 :  18:24:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
http://em34.mine.nu/elektroarkivet/ARCHIVE/Radio_o_Television/LF-forstarkare_HiFi_o_hogtalare/

IA finns en bit ner: RT62... RT63...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/09/29 :  18:37:51  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Tack Bernt!
Vilken guldgruvelista.
Eftersom mina högtalarelement fungerar så får det allt bli en IA.

Finns det en liknande för senare alster?

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/09/29 :  18:43:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det är den förträfflige JohnA här på forumet som gjort listan, ett hästjobb att scanna in allt det där!
All heder åt honom.

Vet inte allt som finns där, leta! http://em34.mine.nu/elektroarkivet/

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2014/09/29 18:43:41
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2014/10/01 :  14:07:57  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Där finns också en artikel om Mullards 10W förstärkare ! Jag har ett gäng BOFA förstärkare med denna koppling som låter hur modernt som helst. BOFA var B&O:s proffsavdelning om någon undrar.
Vilken guldgruva ! kvällen på mitt tråkiga hotell är räddad.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2014/10/01 :  14:25:53  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Kolla förförstärkaren med en EF86 som RIAA, elegant ! påminner om siemens femtiotalare. De låter finfint.

Lämnat forumet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000