HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Utforming av baslåda
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mickejohansson
Member

66 Posts

Posted - 2014/10/08 :  13:41:19  Show Profile Send mickejohansson a Private Message  Reply
Hej HF.

Säkert ett ämne som har behandlats flera gånger förr. Men hittade inget lämpligt att googla på.
Tänkte bygga ihop en baslåda och vårt vardagsrum kräver att lådans utformning påminner om Procellas väldigt tunna format.

Finns det några (större) problem med att man gör lådan platt och bred, så länge man kör på korrekt volym?

Något speciellt man ska tänka på när man bygger en sådan lite isf?


- Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waivin' free

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2014/10/08 :  15:52:44  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
En sak att tänka på är valet av element. Om det har genomborrat polstycke, så värmeutveckling i talspolen ska ventileras bort genom ett hål bakåt, bör det finnas "fritt blås" bakåt. Avstånd till bakstycket i lådan som jag stött på som lämpliga har legat i intervallet 8-10 cm och gärna mer. Det kommer puffa fram och tillbaks med luft genom kanalen vartefter konen rör sig. Gör man en liknelse med en dammsugarslang som kopplas mellan blås- och sugläge, kommer varm luft sprutas ut som ett plymformat dammolm, medans kallare luft dras in från väldigt nära hålmynningen. (Åtminstone är det så jag föreställer mig hur luftombytet sker i lådan / nära elementet.)

Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/10/09 :  16:33:34  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Du bör räkna på stående vågor i lådan. Det finns onlineprogram som gör sånt åt dig. Dela rejält under den lägsta stående vågen. Jag antar att du tänker bygga en basreflex. Hur högt vill du dela lådan?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

mickejohansson
Member

66 Posts

Posted - 2014/10/17 :  11:03:38  Show Profile Send mickejohansson a Private Message  Reply
Tack för svar More och Adhoc. Ska ta det i beaktning när det börjar dags att bygga.

Har inte bestämt mig för element ännu, och inte heller om det kommer att bli en sluten låda eller basreflex (alternativt TH, men då kanske inte lådan blir lite djupare.

Angående delningen, så tänker jag dela runt 80hz. Kommer att kopplas till punkt-1 utgången från en flerkanalsprocessor. Möjligt att jag kommer dela lite högre, då mina fronthögtalare börjar tappa lite redan vid 100hz. Den behöver inte spela så djupt då jag inte är en basfanatiker, och kommer mest att hjälpa till i de lägre frekvenser till röster på de dramafilmer vi ser.


- Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waivin' free

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/17 :  11:17:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Den behöver inte spela så djupt då jag inte är en basfanatiker, och kommer mest att hjälpa till i de lägre frekvenser till röster på de dramafilmer vi ser.


Du bör nog dela lägre och brantare så du inte får med röster från subben.
En grund med bred och hög låda får större yta på lådan, och bör byggas lite mer robust med mer invändiga stag mm.

Det finns egentligen bara fördelar med en grund låda uppträngd mot väggen, då du minskar tidiga reflexer från bakväggen i basområdet.
Om djupbas är mindre viktigt så satsa på en större sluten låda. Tumma inte på strålande yta på elementen. Mer är bättre. En större kon som gör mindre rörelser ger generellt mindre dist (förutsatt rimlig kvalitet på konstruktion mm).

Mvh Johannes
Go to Top of Page

mickejohansson
Member

66 Posts

Posted - 2014/10/17 :  12:39:22  Show Profile Send mickejohansson a Private Message  Reply
Tack Circlomanen.
Du har nog rätt angående delningen, kanske är bäst för mig att dela lägre än vad jag först hade tänkt.
Med era råd, lutar det nu åt en grund sluten låda.
Parametrisk EQ kommer att finnas tillgänglig för att göra eventuella korrigeringar.


- Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waivin' free

Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/10/17 :  16:10:23  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
80 Hz, då är stående vågor inga problem. Större element och flera element ger större låda. Gör en låda med Q=0,5. Bra element : http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=92156


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/17 :  16:43:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag tror inte han vill ha brutala 18-tummare (rätta mig om jag har fel).

Jag skulle rekomendera två st 8-tummare eller 10or (såklart beroende på önskat ljudtryck och storlek på lokal).
Snåla inte på strålande yta, men "Den behöver inte spela så djupt då jag inte är en basfanatiker, och kommer mest att hjälpa till i de lägre frekvenser till röster på de dramafilmer vi ser." får mig att tro att du inte behöver så mycket hästkrafter.

http://www.hifikit.se/hogtalarelement/hifi/bas/8-tum/prestige-h1192-08-cd22rn4x

http://www.hifikit.se/hogtalarelement/hifi/bas/10-tum/prestige-h1316-ca26re4x

Dessa tycker jag ser rimliga ut för en baslåda som mest skall fylla ut lite i dramafilmer.


Vill du ha mer muskler, ljudkvalitet och potential att nå högre på richterskalan så kan vi såklart hjälpa dig med det.... Men då pratar vi lite större och dyrare saker..

Mvh Johannes

Edited by - Circlomanen on 2014/10/17 16:44:39
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/10/17 :  18:14:33  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Bygg med 2 element i en ppsl för att få lite finess på det hela.

Det ena elementet med magneten ut och det andra med magneten in. Då balanseras olinjäriteterna. Slotten är bra för att man skyddar magneten fysiskt.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/10/17 :  18:23:38  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Bygg med 2 element i en ppsl för att få lite finess på det hela.

Spännande sätt!

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

mickejohansson
Member

66 Posts

Posted - 2014/10/20 :  00:25:40  Show Profile Send mickejohansson a Private Message  Reply
Helt rätt att jag inte är i behov av så många hästkrafter.
Varken djupa frekvenser eller höga ljudtryck är jag ute efter. Vi bor i en liten två i ett gammalt lyhört hus.
Däremot vill jag ha bra bas och pengar är väl egentligen inget problem.

Har förstått att stor konarea och stora lådvolymer är av godo, tyvärr är jag ute efter en grund låda, vilket också kommer att betyda relativt låg lådvolym också.
PPSL känns uteslutet i dagsläget då det kommer nog vara svårt att få den lådan grund.



- Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waivin' free

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/20 :  00:56:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Kan du vara lite mer specifik med dina krav?

Sätt ett grovhugget nummer på nedre gränsfrekvens och max spl?!?

"40 Hz och 100 dB" är ju inget problem att stoppa in i en liten lättmöblerad låda, men vill du ha "20 Hz och 130 dB" så blir det en helt annan femma.

Om pengar inte är ett problem och ljudkvalitet är viktig så har du ett ganska omfattande utvecklingsarbete framför dig.
Jag kan inte ge dig en enkel Hornresp-sim och lova dig guld och gröna skogar (det är nog ganska få som kan), utan det krävs div prototyper, ,en god portion tålamod och ett intresse att utveckla fram det du är ute efter. En Hornresp-sim är ett första utkast, en idé att ta avstamp från.

Det är många saker som spelar in, och det mesta är kopplat till varandra i långa kedjor av beroenden.


Är du fortfarande intresserad så skulle jag rekomendera att du sätter dina enkla grundläggande krav på omfång och ljudtryckskrav i siffror, så får vi se vad vi kan komma fram till.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/20 :  01:03:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
http://www.hifikit.se/images/5039/15wu-8741t00.pdf

4 st sådana i en PPSL-låda bör kunna leverera bra bas ur en rimlig lådstorlek. Räkna med ca 20 cm djup ut från bakväggen. De har riktigt fina värden för en ren, dynamisk och högupplöst bas. Låga Q-värden, rimlig motorstyrka och riktigt riktigt fin motordesign (underhängd neodymium osv...).

Smakar det så kostar det såklart....
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/20 :  08:03:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
http://www.europe-audio.com/document.asp?document_id=6316&link=datasheets\morel\ECW638.pdf

Ett aningens billigare element som ser ut att ha vettiga data för en liten sluten subb eller en liten TH. 2 eller 4 st.
Go to Top of Page

mickejohansson
Member

66 Posts

Posted - 2014/10/20 :  13:08:09  Show Profile Send mickejohansson a Private Message  Reply
Cirka 35-80hz, kanske kan nöja mig att den går ner till 40hz ifall det skulle innebära en mindre lösning.
Agående SPL har jag dålig koll på. Men har svårt att se att en låda skulle ge mig för dåligt ljudtryck, då jag sällan lyssnar på så hög volym.

4st element kan vi utesluta och tyvärr så måste jag nog prioritera storlek på låda före låg frekvens och kvalitativ bas.




- Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waivin' free

Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/10/20 :  15:36:16  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
innebära en mindre lösning

Isobarik. Ett sätt att halvera volymen. Dock två element per låda.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/10/20 :  16:06:24  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Fyra element isobariskt ppsl :-)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/10/20 :  16:37:18  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Fyra element isobariskt ppsl :-)

Såg så komplicerat ut.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/10/20 :  16:59:28  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Vid närmare eftertanke så blir ju isobariskt balanserat på samma sätt som push-pull, fast i serie istället för paralellt. Så 2 element räcker. Fast det är ju praktiskt att sätta dom i en slot för det blir grundare.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000