HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Byte pickup
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rambler
Member

93 Posts

Posted - 2014/11/16 :  20:24:15  Show Profile Send rambler a Private Message  Reply
Tjena!
Spelar idag med en ortofon mc20 Supreme varvat med at95.
Men vill testa nått annat och tänkte på 2 nålar.
Benz micro ace s eller glider s low.
Spelar mycket 70-tals rock.
Lite tips är välkommet för nålarna kostar ju en slant.

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/11/16 :  20:44:06  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hallå rambler!
Eftersom jag själv spelar mycket 70-talsrock och har haft Ace SL och Glider L2 så kan jag egentligen bara delge mina personliga preferenser...
Jag tyckte mycket om Ace SL och den fick spela på en hel hoper med verk innan jag fick tillbaka Glidern från service. Men när den väl landat så var det ganska klart för mig vilken som föredrogs; Glider L2 (trots den något enklare nålen)
Men, jag vill också tipsa om att nästa steg upp i hierarkin var för mig ett mycket tydligare steg mot hifi-nirvana, Wood SL. Den kombinerar lugnet o rytmen i Glidern med soundstage och detaljer från Ace SL. Dessutom med en riktigt bra spårning och väldigt lite vinylljud.

Tillåter budget hoppet upp så är det väl investerade slantar, i alla fall i mina öron!
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

rambler
Member

93 Posts

Posted - 2014/11/16 :  21:36:30  Show Profile Send rambler a Private Message  Reply
Okej ..... tror du att en wood skulle passa till en ittok lv2 arm
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2014/11/16 :  23:09:16  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Instämmer med Micke ang Benz Micro Wood- en fantastisk trevlig pickup som serverar ett härligt välljud med skönt driv. Vad jag vet så funkar den också bra ihop med Ittok LVII så det är bara att köra....

Kolla in länken- scrolla ner en bit så ser du en Wood monterad på en LP12:

http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=7480

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.

Edited by - GyroSE on 2014/11/16 23:12:23
Go to Top of Page

rambler
Member

93 Posts

Posted - 2014/11/18 :  21:19:46  Show Profile Send rambler a Private Message  Reply
En Wood beställd till 12:an..... Återkommer med intryck
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/11/18 :  21:52:31  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Grattis! Jag har väldigt svårt att tro du blir besviken!
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/11/20 :  22:04:11  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Trevligt! Har haft ACE L och spelar numera på en LP. Jag gillar benz men å andra sidan har jag inte provat några andra märken i samma prisklass. Om någon Benz-användare är intresserad har jag en PP-1 som mest värmer bänk här hemma. Droppa ett PM i så fall.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

rambler
Member

93 Posts

Posted - 2014/12/06 :  18:28:03  Show Profile Send rambler a Private Message  Reply
Tjena......
Hade beställt en wood...... Men ångrade mig lite.
Vart en Ace SL istället.
Nu lite problem.... Har aldrig bytt pickup någonsin.
Tänkte försöka mig på det i morgon.
Lite tips vore väldigt uppskattat.
Har en LP 12:a med ittok arm
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/12/07 :  10:06:19  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det bästa är att "ringa en vän", denne bör då helst ha lite erfarenhet och gärna en protractor, justeringsmall.
Annars är det relativt lätt, men pilligt att göra detta med hjälp av en bra laserskrivare och några utskrifter från t.ex.:
http://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.shtml
Linn standard är pillig, men Arc-protractorn för Linnarmar monterade på 211mm är lättjobbad. Observera dock att du behöver ha EXAKT rätt monteringsavstånd om arc-protractorn skall funka.

Kontrollmät alltid utskrifterna och sätt gärna lite hushållstejp där du skall landa nålen samt där du skär ut för tallrikens spindel.

Kolla sedan slutligen att VTA (vertical tracking angle) ser korrekt ut, alltså med puppan på andra/tredje spåret på en LP, rätt nålvikt inställd (ca 1.7gr om jag inte missminner mig). Från sidan ser tonarmen ut att vara parallell med skivans yta, eller möjligen liiite lägre i bakkant för ett möjligen lite mjukare ljud.

Lycka till och var varsam! Benz har ju inte ännu uppfunnit nålskyddet...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000