HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 "Rätt hörlurar"
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Milner
Starting Member

12 Posts

Posted - 2014/12/12 :  23:52:12  Show Profile Send Milner a Private Message  Reply
Jag har idag åkt över 20 mil bara för att försöka hitta en bra hörlursförstärkare till mina Sennheiser HD600.
Utan resultat. Min cd-spelares uttag lät bättre än dom testade förstärkarnas, med mer värme och kraft.
Testade då i stället ett par AKG 701 hörlurar och tyckte att dom var närmare mitt ideal förutom den relativt slanka basen.

En annan hörlur som provades var någon B&W- lur i kombination med en Denonförstärkare där basen var för tjock.
Jobbigt att bo i djupaste Småland när man letar ny Hi-Fi. Utbudet är inte det största. Sennheisers toppmodeller av förstärkare och lurar imponerade inte heller. Enligt hörselkontroll är hörseln ovanligt bra tydligen, men smaken är väl fel då..
Jag vill ha ett lättlyssnat, fylligt, detaljerat ljud precis som i stereon. Känns hopplöst just nu, sökandet fortsätter.
Någon som lyssnat på JVC- HASZ2000 ? Verkar intressant, men bara en som säljer i Göteborg.

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2014/12/13 :  01:42:12  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
quote:
Jag vill ha ett lättlyssnat, fylligt, detaljerat ljud


Leta efter ett par begagnade Denon D2000.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2014/12/13 :  07:30:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Audeze lär låta varma och detaljerade.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/12/13 :  07:54:53  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Hörlurarna är nog bra, förmodligen behöver du bättre drivning. Det bästa jag provat till mina HD-650 är en stor integrerad Marantz PM-14 som jag kör med nu via hörlursuttaget. Kan även tänka mig att en adapter för att köra från högtalarutgångarna kan vara bra till mindre kraftfulla förstärkare, men det är bara en gissning! Skulle gärna testa en HIFIMAN HE-Adapter med några roliga lurar och t.ex. 300B set förstärkare på 7-8 watt, ingen aning om det blir bra dock... Inte helt otroligt att jag kommer experimentera med detta för seriös kvällslyssning snart.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2014/12/13 :  18:34:33  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message  Reply
Crack OTL Headphone Amplifier från Bottlehead. Du får ju löda ihop den själv men jag är nöjd, spelar ihop med mina Sennheiser HD650.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/12/13 :  20:30:12  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Hörlurar är lite trickiga eftersom vi har så olika hörselgångar och därmed lite olika ljud för samma lur. Man måste prova.

Rörsteg har lite högre utgångsimpedans vilket gör att basen blir utvecklad vilket kan passa AKG lurar medan ett par Audeze kanske inte mår bra av samma sort.

Jag har ett par Focal som funkar bra för mig utan att bli ruinerad 2000 SEK med rak frekvensgång och riktigt djup bas. Audeze låter böättre men prislappen gör dom oåtkomliga för mig.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2014/12/13 :  20:47:11  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Jag kan ha fel, men jag har inte upplevt några större skillnader med olika förstärkare till hd600/650. Har testat med allt från utgången i datorn, dap, förstärkare som är kraftigt överspecad för dessa och hörlurarna låter alltid bra (ok, hyfsat sämre med datorn ska erkännas). Så det kanske är så att du faktiskt vill ha några nya lurar.

quote:
med mer värme och kraft

Håller med om Audeze. Man kan ibland hitta ett par begagnade LCD2 för runt 5000-6000.
Men jag skulle verkligen inte rekommendera att köra dessa från en utgång från en cdspelare. Det kommer faktiskt inte låta alls bra


kabelskitsnackare

Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/12/13 :  21:51:39  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Skillnad finns i drivning av HD-650 men dom låter alltid "bra". Denna egenskap gör att jag upplever dom som för snälla och önskar lite mera bett och dramatik/dynamik. Snällheten i HD-650 gör dock att man kan lyssna länge utan att bli lyssningstrött. Har aldrig upplevt så stor skillnad som med Audeze, ta senaste Arkenmässan t.ex. då jag lyssnade på många olika varianter drivna av en integrerad VTL. Det lät inte bra i mina öron. På högre volymer blev det hårt, kallt, stelt och påträngande. Hörde dom senare med Bakoon vilket gav ett helt annat ljud. Här fanns närvaro, värme, dynamik, klarhet och homogenitet. Så lät det i alla fall i mina öron.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Milner
Starting Member

12 Posts

Posted - 2014/12/13 :  22:19:35  Show Profile Send Milner a Private Message  Reply
Jag provade 6 olika förstärkare, varav en med rör. Den med rör hade spretigast ljud. Två hade våldsamt mycket lägre effekt än CD- spelaren!! Fick ett tips här som jag kommer att testa: (EQ) Råkar ha en över. Sen kommer jag att följa tipset om begagnade Denonlurar med den skillnaden att jag kommer provlyssna dom nya som kommer i februari. Tack så mycket för att ni bryr er. Jag tar gärna emot fler tips om det finns.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2014/12/14 :  13:36:17  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
Skillnad finns i drivning av HD-650 men dom låter alltid "bra". Denna egenskap gör att jag upplever dom som för snälla och önskar lite mera bett och dramatik/dynamik. Snällheten i HD-650 gör dock att man kan lyssna länge utan att bli lyssningstrött. Har aldrig upplevt så stor skillnad som med Audeze, ta senaste Arkenmässan t.ex. då jag lyssnade på många olika varianter drivna av en integrerad VTL. Det lät inte bra i mina öron. På högre volymer blev det hårt, kallt, stelt och påträngande. Hörde dom senare med Bakoon vilket gav ett helt annat ljud. Här fanns närvaro, värme, dynamik, klarhet och homogenitet. Så lät det i alla fall i mina öron.


Jag håller med. Ägde själv tidigare ett par LCD-2 och hade dem tillsammans med 4 olika dac/amps under tiden. Resultatet var klart varierande. Så blir det aldrig med ett par HD-650.
Att du gillade Audeze med Bakoon förvånar mig inte alls, då de förstärkarna i min mening är något av det absolut bästa jag någonsin hört.

quote:
Sen kommer jag att följa tipset om begagnade Denonlurar med den skillnaden att jag kommer provlyssna dom nya som kommer i februari


Inte för att krångla till det för dig nu, men de Denon-lurar som säljs nya i dagens läge skiljer sig markant från den rekommendationen som du fick med t ex Denon D2000. Anledningen är att deras tidigare D2000/5000/7000 inte gjordes av Denon själva, utan av japanska Fostex. Nu har jag inte hört på de nya serierna så mycket ska erkännas, men generellt sätt om man läser lite på nätet så verkar de nya serierna vara en ordentligt besvikelse.
Men de äldre Denon-lurarna är annars ett bra tips för dig att kolla upp. Jag har själv ett par D7000 som jag stortrivs med

kabelskitsnackare


Edited by - sampix on 2014/12/14 13:37:14
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2014/12/14 :  19:35:40  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
quote:
Har aldrig upplevt så stor skillnad som med Audeze, ta senaste Arkenmässan t.ex. då jag lyssnade på många olika varianter drivna av en integrerad VTL. Det lät inte bra i mina öron. På högre volymer blev det hårt, kallt, stelt och påträngande. Hörde dom senare med Bakoon vilket gav ett helt annat ljud. Här fanns närvaro, värme, dynamik, klarhet och homogenitet. Så lät det i alla fall i mina öron.


Hårt, kallt, stelt och påträngande låter som hederlig dist, det brukar låta så. Den orkade nog inte driva luren helt enkelt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2015/01/14 :  22:39:46  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Nu vet jag hur bra LCD-2 kan låta. Kör dom hemma med BMC PureDac och balanserad drivning av lurarna. Toknöjd! Avslappnad upplösning där man kan höra alla små nyanser och misstag som gör att det blir så levande. Musikerna spelar med högre insatser och allt låter äkta!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2015/01/15 :  12:08:43  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message  Reply
Milner,

jag ska precis flytta och måste minska mina apparater. Du kan få lyssna på / köpa en nästan oanvänd hörlursförstärkare från PS Audio:

http://www.6moons.com/audioreviews/psaudio4/gcha.html

Jag har den till mina HD650 och tycker det låter jättebra!

Kontakta mig om du är intresserad av att lyssna!

Stefan
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2015/01/15 :  13:29:18  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
HD600/650 är inte så jätteupplösta så dom behöver väldigt kompetent drivning för att få ur det mesta ur dom. De flesta hörlursförstärkare(i billigare prisklasser) är oftast inte tillräckligt. Man får mera satsa på att bygga eget för de pengarna. Oftast räcker det med en strömstark OP-amp för att driva hörlurarna, vilket troligen är vad du har i din förstärkare. Annars får du nog tyvärr satsa på ett par andra lurar som ger åt det hållet du vill ha.
Audeze har jag bara hört LCD-3 och det är rätt så potenta lurar även om jag tyckte att de var på tok för mörka i sin ton, mera än HD600 tom. Känsliga för förstärkare de också.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000