HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Pickup och Riaa tips
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2015/04/23 :  19:23:10  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Har funderat länge på ny pickup och riaa men kan inte bestämma mig, finns ett enormt ut bud när man börjar gräva.

Vet att det är svårt att ge råd på ett forum, men det jag vill ha tipps om är i första hand kombinationer som passar ihop och hur ni ev. upplever dem.

Jag har idag:
Thorens TD320 MkII med TP90 arm
Pickup: Glantz från mitten 90-talet
Riaa: Brik från Kjell & Company

Budget: 10000:-

Med vänlig hälsning Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2015/04/23 19:43:44

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2015/04/23 :  21:00:06  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Tycker Brik'en låter som ett intressant objekt men har inte provat den. Ett problem man kan råka ut för är att man har en bra förförstärkare med god RIAA-noggranhet, men pickupen eller själva skivan gör att det inte låter optimalt. Till och med själva nålen kan påverka (om det är en utbytbar som till MM-pickuper)... elliptisk eller sfärisk kan ge lite olika resultat i öronen, till exempel.

Jag lyssnar en del på vinyl, för närvarande med en hembyggd RIAA-förstärkare och en Luxman med Shure-PU. Pågående projekt är att skapa MC-möjlighet i förstärkaren och verifiera RIAA-kurvan och sedan hitta en bra PU som även "låter bra" i denna setup. Om man inte vill bli alltför förvirrad bör man nog ha en "fast punkt" och jag tror på att det får bli själva RIAA-steget för min del. Vet man att det följer specen, så får man gå vidare med PU/nål tills man är nöjd. Själva verket (spelaren) påverkar ju inte så mycket om man inte har svaj/rumble, men det är väl knappast aktuellt med en Thorens.
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2015/04/23 :  22:08:50  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Graham Slee Reflex M och Goldring 1042 Är en bra kombo.man får med allt.
Ortofon 2m Bronze är också en bra pickup-
Du är välkommen på en provlyssning någon helg.
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2015/04/25 :  20:00:44  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Graham slee är en av de jag funderat på även Trigon vanguard II och pro-ject tube-box ds.

Men nu såg jag att Trafomatic Audio har släppt ett Riaa i samma serie som jag har på för och slutsteg i. Så nu blev jag lite sugen på den, men då spricker budgeten igen

Pickuper jag kollat på är bla. Ortofon 2m bronze och black.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2015/04/26 08:55:17
Go to Top of Page

30Hzbone
Member

227 Posts

Posted - 2015/04/26 :  07:20:07  Show Profile Send 30Hzbone a Private Message  Reply
Har nyligen köpt iFi Micro iPhono RIAA (MM/MC) som
jag använder tillsammans med med en 2M Blue på spelaren.
Mycket nöjd med resultatet.

I'm only in it for the music.
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2015/04/26 :  11:42:58  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Hej Åke!

Jag spelade tidigare på ett Trigon Vanguard 11. Det lät bra för pengarna och jag har idag sålt det vidare med gott samvete till en vän. Idag spelar jag på ett Tom Evans Micro Grove och kan säga att det är klasskilnad. Jag skulle hellre köpa ett begagnat sådant. Nackdelen är färre inställningmöjligheter. Bara Mc men jag är riktigt nöjd och det finns ju gott om trevliga MCpickupper att välja på.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=137179

VH Johan
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2015/04/26 :  13:12:07  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Tack för tippsen!

Tom Evans Riaa:t och ZTX pickupen låter intressant, har mailat så får vi se om grejerna är kvar.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2015/04/26 :  20:46:29  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Är det någon som känner till pickupen Zyx R50 Bloom som var till salu i annonsen ovan?

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/04/26 :  21:18:02  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Jag känner inte till R50, men väl storebror R100 som jag haft ett par år. Mycket välspelande sak som jag funderar på att skaffa igen.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2015/05/01 :  17:13:40  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Nu är Skivspelare riggen uppdaterad, blev inga nya grejer den här gången utan det får vänta till nästa uppgradering.

Det blev grejerna i annonsen ovan.

Pickup ZYX R50 Bloom med ny VDH-1 nål. Ospelad sen omnålning.


Riaa:t blev Tom Evans Microgroove X Plus


Från början lät det inte speciellt kul, lite som en transistor-radio mest mellanregister och lite dålig diskant
Nu har jag justerat om allting och ställt spelaren på en marmorplatta, så nu har både basen och diskanten tittat fram, går säkert att få ännu bättre med lite mer justerande. Sen antar jag att nålen måste spelas in.

Med vänlig hälsning Åke




Örebro
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/05/01 :  19:51:33  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Lugn o fin! Saknar du bas efter inspelning av den omnålade puppan är det i alla fall inte RIAA'ts fel!
Men ha tålamod, likaväl som många andra RIAA kräver Tom Evans att få stå på i alla fall minst tre dagar innan det låter top notch och nej, jag har ingen förklaring till varför...

Schyssta bilder för övrigt! Bra närbildsperspektiv!
VH Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2015/05/01 :  23:19:18  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
HaHa! Ja jag har väl lite för bråttom som vanligt.
Låter bättre än med gamla grejerna, men en bit kvar till mediaspelaren tycker jag.
Men vi får se om några dagar.

Tack för kommentaren om bilderna
Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2015/05/02 :  20:34:43  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Rättade till ett litet problem med brum som jag haft sen jag installerade grejerna.
Det var inte mycket brum, men lyssnade man nära så hördes det tydligt.
Visade sig att jordkabeln mellan skivspelare och Riaa låg lite nära slutsteget och försteget.

Det blev en väldig skillnad på ljudet, det infann sig ett lugn och ljudbliden blev djupare, även basen stramades upp lite.
Har fortfarand ett litet problem med fräsande S-ljud på vissa inspelningar, blev bättre när jag ökade nål-trycket lite.

Nu låter det lika bra eller kanske lite bättre än mediaspelaren

Med vänlig hälsning Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2015/05/03 09:26:57
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2015/05/02 :  23:11:29  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Så skoj!

Jag har inte mycket koll på Zyx men tycker att det brukar hända mycket med nya pickupper under första veckan. Jag hoppas och tror att du kommer att bli nöjd.

VH Johan
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/05/03 :  01:41:56  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det låter lovande och säkerligen trevligt!
Hade personligen förmånen att få hjälpa en vän att uppgradera en snedsliten Benz Micro idag. Den byttes mot en ZYX 4D-X och ett EAR Yoshino StepUp vilket resulterade i en riktigt toktrevlig återgivning av vinylen på hans Kuzma Stabi/Stogi S.
Fungerade mycket bra in i en Mcintosh MA-7000!

Och ja, Tom Evans måste stå en bit från ev störfält då den inte skärmar av via sitt plexi-chassi... Inte den lättaste att få tyst med tanke på brum och överhörning men när man lyckas är det få RIAA som tar vinylen längre i mina öron...
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2015/05/08 :  13:23:25  Show Profile Send oliver a Private Message  Reply
Det är kanske lite överkurs, men vad jag lärt mig av att ställa in pickupen med en "protractor och test Lpskiva så finns det otroligt mycket mer att hämta ljudmässigt ur den pickup man köpt om den monteras efter konstens alla regler.

Skeptiker
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2015/05/15 :  16:00:30  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Nu har jag löst problemet med de fräsande S-ljuden
De var en signalkabel mellan riaa:t och försteget som var problemet.
Kablarna i ena änden var för långt skalade, så några av kardelerna låg emot varandra.
Märkte det när jag vred på Riaa:t för att justera dip switch:arna på baksidan, då blev det tyst i ena kanalen.(Kablarna är köpes-kablar silk)

Förutom det fräsande s-ljudet, så har jag tyckt att det låtit som det har distat i diskanten, men nu är det som bort blåst också.
(Så visst kan kablar påverka ljudet)

Med vänlig hälsning Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2015/05/15 16:18:53
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000