HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Björn-Olas resa
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 3

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7543 Posts

Posted - 2022/05/25 :  19:10:15  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag hittade denna artikel om Skivhugget i Göteborg.
https://www.gp.se/nyheter/goteborg/skivhugget-skivbutiken-som-hade-allt-1.249599
Butiken stängdes 2008 och det var nog runt denna tiden som de flesta skivbutiker försvann. Jag trodde inte det var sant. Det är gick väldigt fort. Det ena året langade man skivor över disken i en rasande takt, nästa år fanns ingen skivbutik kvar i hela Jönköping. En bidragande orsak kan ha varit förutom fuldelningen att många började köpa skivor från CDon och Ginza. Sällan fanns de skivor jag ville ha i butiken, men in i det längsta stöttade jag min lokale skivhandlare genom att låta honom ta hem skivan. Men till slut tröttnade jag och köpte skivan på nätet.
Samma sak har ju faktiskt hänt med bokhandeln.
Jag köper fortfarande skivor från Ginza.

En konstig sak. Jag har snöat in på Uriah Heep eftersom jag upptäckt att jag gillar de skivor de gett ut efter 1995. De som jag har fått tag på. Det konstiga är att tre av deras studioskivor från senare datum är helt omöjliga att få tag på. De finns heller inte på Tidal eller Spotify eller på iTunes Store.
Det sista är ju ännu märkligare. Att en upplaga kan ta slut är väl inte konstigt, men varför finns skivan inte tillgänglig digitalt?
Samma sak hände nu när jag ville komplettera min samling av 10cc skivor.
Irriterande.
Vill de inte sälja skivor?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2022/05/25 19:14:34
Go to Top of Page

Passerati
Member

3251 Posts

Posted - 2022/05/25 :  22:48:47  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Man verkar inte pressa några nya skivor utan säljer slut på lagren är det jag fått höra.

Man får spana i beg högen och undersöka om exemplaret går att spela tillfredställande.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7543 Posts

Posted - 2022/05/27 :  23:08:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
En sak jag lärde mig av att flytta högtalare mellan olika rum var hur olika de lät beroende på rum. Vårt TV rum hade vid den tiden en tjock heltäckningsmatta. Mina Snell E3 högtalare lät bra mycket bättre i det rummet. Mindre skrikigt och betydligt mer avslappnat. Jag hade en teori att amerikanska högtalare helt enkelt är anpassade efter amerikanska rum. Gipsväggar som äter bas och tjocka heltäckningsmattor och stoppade möbler som äter diskant. I England kanske dom hade trägolv och tegelväggar som påverkade ljudet helt annorlunda. Alltså höjer amerkanska högtalartillverkare nivån i bas och diskant för att kompensera för rummet och skapar högtalare med frekvenskurva som man brukar kalla V eller U formad. Eller hängmatteljud. Nu vill jag inte påstå att det är så, men det var i de banorna jag tänkte. Det motsägs heller inte av min erfarenhet med de skandinaviska och engelska högtalarna jag senare testade. När jag fick flytta in högtarna i musikrummet, så insåg jag att jag fick kompensera för att vi inte hade en tjock heltäckningsmatta i rummet med något annat. Dämpbafflar. Jag byggde några stycken som bestod av träram runt gullfibermattor som kläddes med tyg.
Det fungerade faktiskt. Jag placerade dem mot väggen bakom högtalarna för att ta första reflexen.
När jag senare bytte högtalare mot något som var mer anpassat till rum med mindre dämpning, så fick jag plocka bort bafflarna, eftersom de dämpar mest uppe i diskanten. De nya högtalarna trivdes inte med detta.
Jag hade Snell högtalarna i garderoben ett tag innan jag annonserade ut dem.
En kille från Skåne hörde av sig och tog bilen upp till mig för att hämta dem. Han ville naturligtvis provlyssna, så jag hade ställt upp dom på deras gamla plats.
-Herre gud vad skrikigt det låter tänkte jag, han kommer fly skrikande i kapp med högtalarna när han får höra det här.
Men det gjorde han inte, han lyssnade en stund, betalade och tog med sig högtalarna hem. Jag pustade ut.
Så vad var det för högtalare jag köpte? Inga amerikanska i alla fall.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7543 Posts

Posted - 2022/05/31 :  22:54:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag läste en artikel i High Fidelity där de skrev att högtalarstativ av stål inte var så bra eftersom de kunde påverka och ändra värderna i delningsfiltret och förändra ljudet. Det måste testas! Jag placerade mina Monitor Audio Studio 2 på stolar av trä och minsann, ljudet förändrades radikalt, blev betydligt fylligare och med djupare bas.
Okej, dom här metallstativen kunde jag uppenbarligen inte leva med. Jag tillverkar nya av trä! Sagt och gjort, jag åkte och köpte brädor, sågade och skruvade med mässingsskruvar, spacklade och målade och fick med mycket möda ihop ett par stativ som såg rätt snygga ut men var framför allt inte magnetiska.
Så placerade jag högtalarna på de nya stativen och satte mig nöjd ned för att lyssna på förbättringen av ljudet.
Va fan!?? Jag hörde ju ingen skillnad alls! Bytte till stolarna och det blev en markant skillnad.
Okej! Shit! Det var inte materialet i stativet som påverkade ljudet, det var det minskade avståndet till golvet som påverkade när högtalarna var placerade på stolarna.
Där satt jag lång i ansiktet och kände mig dum.
Fast, jag kan ju faktiskt kapa höjden på stativen! Nu kände jag mig lite smartare. Fram med sågen!
Kompisarna kom på besök och jag berättade att jag var tvungen att snickra högtalarstativ för att de som finns på marknaden har alldeles fel höjd.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7588 Posts

Posted - 2022/06/01 :  10:21:21  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply


Det är inte alltid så lätt att förutse orsak o konsekvens

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7543 Posts

Posted - 2022/06/07 :  16:42:01  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det är inte heller lätt att erkänna att man tog fel. :-)
Det gäller bara att hitta en anledning till att man gjorde som man gjorde.
Det är ingen dum idé att ha höj- och sänkbara högtalarstativ.
Som Sonus Faber hade till sina Electa Amator.
Det var nog inte anledningen till att jag en dag fann mig sittandes och lyssna på ett par hos en kille som annonserat ut sina. Jag minns inte varför jag till slut bestämde mig för att byta högtalare och varför jag blev intresserad av Electa Amator. Det var förmodligen för att de var så vackra möbler. Jag hade med mig skivor med opera för att, tja, det är ju italienska högtalare. Dessutom lyssnade jag en hel del på opera och det var då jag blev en kritisk lyssnare. När jag lyssnade på rockmusik var det inte lika noga.
Men med opera blev ljudbilden och upplösning och klang viktigt.
Med rockmusik så var det viktigaste att ljudet inte blev för skrikigt, vilket det nästan alltid blev. :-(
Nåväl, den här högtalaren skulle jag ha, jag hade bestämt mig, vilket jag förmodligen redan hade gjort från början. Bara ett spår till! Det var nog tur., det. Jag hörde plötsligt en bariton röst som inte alls lät som den brukade. Den lät väldigt nasal. Då drog jag mig till minnes att High Fidelity antytt om detta i sin recension av högtalaren. Jag tackade för mig och åkte hem och letade upp artikeln. Jajamen. Det var ingen liten färgning som jag uppfattade det. Det skulle jag aldrig kunna leva med. Jag skulle bara sitta och lyssna efter färgningar och andra fel. Nu fanns det en mk2 på marknaden, så jag tog med mig skivan och åkte ned till Göteborg och provlyssnade på den i butik. Nej, den färgningen fanns inte med Mk2 versionen. Men nu pratade vi om andra pengar. Svettigt. Jag fick fundera. Så passade jag på att ta en sväng till bröderna på Radiolagret.
Där sålde de i princip högtalare samt enligt deras uppfattning, HÖGTALAREN!
De skröt med att de hade sålt högtalaren till halva Göteborgs symfoniorkester och rabblade upp alla operasångare som hade den hemma. Jag blev imponerad, men det som mest tilltalade mig var att de sa att den säkert skulle kosta över 20.000kr om den såldes via en importör. Men det slapp man eftersom detta var en svensk högtalare.
Det gillade snålänningen i mig att höra.
Vi pratar naturligtvis om QLN Signatur. Jag vill minnas att Electa Amator kostade 35.000 kr utan stativ medan denna fick man för 13000kr. Detta var strax efter milleniumskiftet så pengar hade ju ett annat värde då.
Redan då hade högtalarna funnits i över 10 år och endast fått några smärre obetydliga modifieringar. Det finns ingen anledning att ändra det som redan är perfekt och detta var den perfekta högtalaren, enligt bröderna. De fnös åt de vaianter på högtalaren som Mats Andersen hade tagit fram och som ärligt talat blev rätt kortlivade. HDII och splitfield och allt vad de hette.
Jag vill minnas att butiken hade ett stort rum, men det visade sig att det fanns ett mindre rum innanför där de demade HÖGTALAREN.
Jag fick ynnesten att få komma in i rummet och lyssna på denna fantastiska skapelse.
Rummet var kvadratiskt och högtalarna var uppställda på ett sätt som jag aldrig sätt förr eller senare.
De stod tätt placerade, med ett avsånd på under metern mellan varandra, och riktade diagonalt mot rummets motstående hörn där en hörnsoffa var placerad. Jag minns att jag undrade om inte ljudbilden skulle bli lite trång?
-Nej, den blir bred när materialet så tillåter. Så var det nog också, ljudbilden bredde nog ut sig väl bortom högtalarna.
Jag undrade över hur djupt högtalarna gick i basen och de växlade till en skiva med djup bas. Jösses, jag blev imponerad. Hela rummet vibrerade.
Så här i efterhand undrar jag om inte placeringen av högtalarna och lyssningspositionen inne i rummets motstående hörn hade lite med saken att göra.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7543 Posts

Posted - 2022/06/07 :  16:56:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag åkte hem men bestämde mig och kom tillbaka och köpte högtalarna.
Vid något tillfälle vidade de mig vad de gjort med högtalarkablarna. De hade provat ut en precis längd. 10,7m.
T.o.m. skarvat kablarna för att få rätt längd. De förklarade att det de gjorde var att förändra impedensen, i princip förstärkarens utgångsimpedens som jag fattade det, och därmed karaktären på basen. Basen tilläts spela ut mer. Med kortare längd blev ljudet för stumt. Högtalarkonan bromsas innan den hinner leverera all bas.
Okej.
Men jag har faktiskt testat detta en gång då jag hade fått tag i högtalarkablar som bestod av många separata isolerade ledare. Jag kunde skala av en ledare i taget och lyssna. Jag tyckte faktiskt att högtalaren blommade ut med mer bas och det lät roligare. Däremot försämrades ljudbilden och röster och instrument flöt ut och blev mer oprecisa. Det gällde väl att hitta en kompromiss och det var väl så bröderna kom fram till just 10,7m med just den högtalarkabeln.
Sedan kan man fundera på detta med den perfekta högtalaren som kräver precisa längder av högtalarkablar.



"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2022/06/07 18:34:24
Go to Top of Page

AlfaGTV
500.000-klubben

4742 Posts

Posted - 2022/06/07 :  19:09:58  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Den där är speciell! Jag har aldrig hört den låta bra, men så många hävdar ju att den ÄR skitbra... Vi får nog snart veta om du tyckte den var skitbra!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Passerati
Member

3251 Posts

Posted - 2022/06/08 :  16:05:41  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
När rummet vibrerar i enstaka frekvenser brukar många först bli imponerade innan de förstår akustik problemet. P3 lät discoteks kul på sthlms mässan där de pressades stenhårt Som vanligt nyfiken på fortsättning! Tack för att få läsa en glad tråd Björn-Ola.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7543 Posts

Posted - 2022/06/08 :  18:22:20  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Tack
Att ha ett kvadratiskt rum är ju inte optimalt då man får samma förstärkning av rumsnoder i båda riktningarna. Att sedan placera högtalarna och lyssningspositionen vid rummets hörnen borde ge extra förstärkning i basen. Inte för att högtalarna behöver det. Jag har fortfarande kvar dem i TV rummet. De går förvånansvärt djupt. Hur man uppfattar dem beror nog på vad man lyssnar efter. De var ju inte alls så dynamiska som Snell E3. Bristande dynamik var nog den främsta kritiken och man får dra på lite för att få lite livlighet. Jah har provat dem i sovrummet, men det funkar inte alls på de lägra ljudnivåerna jag vill ha där. Men de har en mycket bra ljudbild, och eftersom jag då lyssnade mycket på orkestermusik och opera, så var det något jag uppskattade. De har inte alls den V formade tonkurva som Snell E3, som fick röster att låta tunnare. Snell E3 kräver ett väldämpat rum medan QLN passar bra i ett akustiskt livligt rum. Det tog ett tag innan jag riktigt fick till ljudet. Det första var naturligtvis att ta bort akustikbafflarna ni ser på bilden. Det krävdes till slut ett förstärkarbyte innan saker föll på plats.
Hade jag köpt dessa högtalare i stället för Snell E3, så hade jag nog sluppit mycket problem. De hade nog passat perfekt till de ljusa, lite tunna men kraftfulla Rotel förstärkarna jag hade då.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1491 Posts

Posted - 2022/06/08 :  20:13:38  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Kul att den röda tråden i historiken blir så tydlig i fastforward-läge! Ska bli intressant att läsa om fortsättningen

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7543 Posts

Posted - 2022/06/10 :  13:30:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply


Min hifi-anläggning strax efter sekelskiftet.
Det som inte syns är skivspelaren med separat riia-steg på ett Ikea Lack bord samt slutsteg under bordet, självklart placerat på en trädgårdsplatta.
Ni ser lite trädgårdsplattor även i racket. Dessutom en hörlursförstärkare. Jag hade nämligen investerat i en highend hörlur, Sennheiser HD600 för svindlande 3500kr! Lite lyxigt kanske, men vad fan?
Ni har väl hört talas om tävlingen "den som har mest hifiprylar när man dör vinner"?
Jag vann!
Men när jag skulle hämta ut mitt pris hos Sankte Per så blev jag till min förvåning avvisad.
-Tävlingen var ett djävulens påfund, det är kvalitet och inte kvantitet som ska räknas! Dessutom har du syndat genom att terrorisera din familj med att överbelamra hemmet med en massa hifiprylar. Men du får en chans till. Vänd tillbaka och gör bot och bättring!


Det första jag gjorde var att gömma allt i en garderob.



Jag fick mycket beröm från Ängeln på min högra axel medan djävulen på min vänstra skrattade och sa, nu kan vi köpa ännu mera prylar och gömma dem i garderoben.

Ser ni något fel på bilden?
Mycket riktigt, ett par andra högtalare. Jamo D830. Jag var lite bekymrad över klangen på QLN högtalarna, omställningen från Snell E3 blev för stor för att jag skulle landa riktigt.
Därför blev jag sugen på att testa något annat och köpte dessa högtalare begagnat.
Det kändes direkt som ett lyft när jag satte mig ner och lyssnade, bättre upplösning och inte så mörk klang som på QLN. Jg kunde höra rumsekon i inspelningen som jag inte hörde på QLN-högtalarna. Men efter en Halvtimmes lyssning, så hade jag bytt tillbaka till QLN.
Samma sak nästa gång jag försökte. Jg blev lyssningstrött. Med QLN högtalarna kunde jag sitta och lyssna i timmar utan problem.
Jag sålde snabbt Jamo högtalarna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2022/06/10 14:53:56
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7543 Posts

Posted - 2022/06/10 :  15:02:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply


Några år senare.

Ny cd-transport.
Samt en Behringer Ultracurve!

Ultracurve var en digital EQ med rumskorrigering för proffsbruk. Jag fick använda adaptrar för att kunna ansluta den via den analoga utgången till förstärkaren. Den ersatte i princip min DA-omvandlare.
Jag stördes lite av att s och t ljud inte kom från samma plats som resten av rösten i ljudbilden.
Det fixade Ultracurven som gjorde ljudbilden mer precis.
Detta med rumskorrigering var väl någonting nytt då, det blev ju vanligt på hemmabioförstärkare. Ultracurven skickade ut brus och mätte rummets påverkan via mikrofonen man ställde upp på lyssningsplatsen. Sedan skapades en tonkurva som man kunde lagra i minnet. Den kunde man sedan kopiera och göra förändringar i. Borta var problemet med mitt hjärnspöke att QLN var för mörka i klangen. Nu kunde jag justera den.
Jag blev så nöjd att jag skickade Ultracurven för modifiering hos Harmony Design. Mattias var nöjd med DAC chipet som han själv använde men bytte ut analogdelen och strömförsörningen. Han fick det lite svettigt. Det kom inget ljud ur den efter modifieringen. Han ringde och beklagade sig, men till slut fick han ordning på den. Det blev nog låg timpenning på det jobbet. Nu lät Ultracurven riktigt bra. Ända tills?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2022/06/10 15:26:26
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7543 Posts

Posted - 2022/06/11 :  12:45:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
En sak som gjorde mig konfunderad var att Ultracurven gjorde ordentliga ingrepp i ljudkurvan i frekvenser upp till 2-3000Hz.
Då täcker man in hela området där röster befinner sig. Det gjorde ju att rösterna hamnade mer precist i ljudbilden, men jag hade inte förväntat mig så stora ingrepp. Jag minns inte hur många dB pikarna och dipparna i kurvan låg på, men det var mer än jag förväntade mig. Till slut upptäckte jag att detta var ett problem.
När jag lyssnade på musik med en symfoniorkester, så ändrades helt enkelt balansen mellan olika instrument. Vissa instrument dämpades så mycket att det lät skumt. Jag började inse att vad jag gjorde var att kompensera fel genom att tillföra fel, vilket skulle innebära att ett fel plus ett fel blir ett rätt. Så fungerade det inte riktigt. Jag tappade till slut förtroendet för metoden och ersatte Ultracurven med en konventionell DA-omvandlare. Ultracurvens rumskompenseringsprogram var naturligtvis inte gjord för hifi anläggningar, vilket visade sig.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7543 Posts

Posted - 2022/06/11 :  13:24:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
2004 lanserade Sony en uppdaterad version av minidiscen. Nu rymde den lika mycket info som en cd-skiva. De kände väl att minidiscen trängdes ut av MP3-spelarna. Vid den här tiden fanns det hur många olika varianter av MP3-spelare som helst, de flesta med minneskort under 1GB, vilket gjorde att man fick hålla på och byta ut musiken på spelaren utifrån vad man ville lyssna på. Det tyckte jag var idiotiskt så jag hade inte hoppat på tåget. När nu Sony kom med en uppdaterad minidisc där du kunde lägga in musik i cd-format, så hade de ju ett perfekt inspelningsmedium för hifianläggningen. Jag träffade en representant för Sony i en butik när han var där för att introducera de nya spelarna. De var alla bärbara. Jag frågade honom när de stationära spelarna skulle komma.
-Det finns inga planer på några sådana, det är bärbart som gäller.
-What?
Sony hade helt tappat det. Men hemdatorer var vid den här tiden på frammarch och skulle ändå förmodligen göra minidiscen helt onödig. Men det visste jag inte då. Jag blev förbannad och avskrev minidisc. Alternativet för mig var iPod Classic som då hade en hårddisc på hela 40GB. Tänk att ha en spelare som rymmer all den musik du vill lyssna på och slippa krångla med skivor.
Så det blev en iPod och när jag köpte den anade jag inte att den helt skulle förändra mitt sätt att hantera musik.
Jag hade nu min första hemdator genom att jag hade tagit över en gammal kontorsdator. Jag använde den endast för att rippa musik till iPoden. Självklart valde jag 128mbit/s för att få plats med så mycket musik som möjligt på iPoden. Men jag vill minnas att jag ganska snart gjorde jämförelser mellan olika bithastigheter viljet ledde till att jag rippade om musiken i 256kBit/s. Vid den här tiden användes nog MP3 med väldigt låg bitrate så det var nog ingen bra ljudkvalitet som de flesta fick ut från sia spelare.
Jag minns så väl när en kompis kom med en liten MP3 spelare på bröster hängande i en rem runt halsen och med små pluttar i öronen. Första gången jag såg någonting sådant. Plötsligt gick alla omkring med sådana. Det skulle verkligen revolutionera allt.
Nu kom fuldelningen, Pirate Bay, skivbutikerna försvann över en natt, artister slutade att spela in skivor under en period.
Själv funderade jag på om jag inte skulle försöka spela musiken jag nu hade på min dator på min stereoanläggning.
Första försöket blev med en Airport Express med optisk utgång. Fungerade perfekt, framför allt efter att jag hade hittat en app till min mobiltelefon för att styra iTunes. Detta gav mersmak!
Det var ju alltså också vid den här tiden jag fick min första mobiltelefon. Tiden innan denna tidpunkt var alltså tiden före mobiltelefonen, en tid som för dagens ungdomar klumpas ihop med medeltiden, digerdöden och allt annat som försvunnit i historiens töcken.


Airport Express och min jittermumsare


Min mobiltelefon med appen för att styra iTunes

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2022/06/11 13:49:47
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7543 Posts

Posted - 2022/06/11 :  15:00:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag kom i kontakt med några andra stativhögtalare som jag lyssnade på i butik. Bl.a. så blev jag förtjust i System Audio SA2K. Jag lånade hem dem. När jag ändå höll på så lånade jag också hem Bladelius Thor MKII, en integrerad förstärkare av samma konstruktör av mina Advantage förstärkare. Till min bestörtning så lät högtalarna betydligt mörkare än mina QLN hemma. Jag hade inte alls upplevt dem så i butiken. Jag gillade det inte alls. När jag sedan kopplade in Thor så gjorde den succé. Större ljudbild, bättre bas och en klang som passade som hand i handske med mina QLN. Uppenbart så bidrog mina Advantageförstärkare till att dra ljudet åt det mörkare hållet till och de passade inte riktigt ihop med mina QLN högtalare. Med Thor så föll allt på plats. Så i stället för nya högtalare, så blev det en ny förstärkare. Min första integrerade, faktiskt.
En intressant iaktagelse var att påståendet att förstärkaren behövde spelas in stämde. Bladelius hade problem med leveranser, så jag fick behålla butiksexemplaret hemma i tre veckor innan jag fick mitt exemplar. Det var precis som det sades, oinspelad lät förstärkaren tunn, vass och kylig. Det var en tydlig skillnad när jag bytte förstärkarna. Jag spelade in den nya förstärkaren genom att låta anläggningen gå dagtid när ingen var hemma.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7543 Posts

Posted - 2022/06/11 :  15:23:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
En upplevelse jag haft som kanske är lite kontroversiell fick jag när jag fick tillfälle att låna hem en riktig dyr högtalarkabel. Jag hade lärt känna Lars Andersson som drev företaget Clou Cable. Han hade börjat med att ta fram kablar med silverledare.
Kabeln jag lånade var en biwire kabel med silverledare och kraftig skärmning. Mina QLN har biwire terminaler men går egentligen inte att biwira, delningsfiltret är inte gjort på det viset och terminalerna är ihopkopplade på baksidan.
Kabeln gav ett förbluffande resultat. Allting blev bättre, bl.a. påfallande bättre bas och upplevd dynamik. Jag har ingen förklaring även om jag förstår att många kommer att hävda inbillning. Men jag hade kompisar hemma, även Lars Andersson som var ett enda stort leende när han hörde resultatet. Jag minns bl.a. att jag hörde en annan kompis som hitintills inte varit särskilt imponerad av min anläggning säga till sig själv:
-Jag kan inte fatta att det kan låta så bra.
Kruxet var att jag inte kunde övertala mig själv att lägga 30.000kr på kablar till högtalare som kostat mig 13.000kr. Det är bara fel. Men jag grät när jag lämnade tillbaka kablarna.
I stället så kom jag snart att uppgradera min anläggning med ett par begagnade QRS Saturnus.
Det lyfte ljudet en del naturligtvis till en billigare peng. De är ju lite speciella, stora 3 vägs stativhögtalare med slavbas. Eller kanske snarare 2,5 vägs tror jag.
Dessa är fortfarande kvar i min anläggning och QLN är numera i TV rummet.
QRS högtalarna går faktiskt inte så mycket djupare i basen eller ger mer bas än mina QLN, skillnaden jag hörde direkt var att pukor är stämda i olika toner. Den djupa basen i QLN är entonig på något sätt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7543 Posts

Posted - 2022/07/01 :  16:36:46  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
iPoden som jag köpte 2004 innebar en stor förändring för mig. Att jag kunde spela upp musik från min dators hårdisk via wifi gav mersmak. Streamers var något helt nytt och då fanns väl i stort sett bara ett alternativ, Slim Devices Squeezebox med monokrom skärm och som du kunde styra via en fjärrkontroll och genom att flytta dig i en mappstruktur. Nu började jag rippa skivor på allvar. Jag rippade om mycket för tredje gången eftersom jag ville ha bästa ljudkvalitet. Denna gång valde jag Apple Losless eftersom jag använde iTunes. Jag minns att jag använde datorerna på jobbet och jag hade fyra datorer igång samtidigt och jag sprang mellan datorerna och bytte skivor en hel söndag.
Musikrummet blev av med alla tomma skivfodral och cd-skivor som tidigare låg utspridda överallt i rummet. Nu blev det ordning och reda.
En kompis fick låna hem Squeezboxen och han blev så imponerad av den som digital transport att han snabbt skaffade sig en egen. Sedan ringde han och frågade vilket format han skulle rippa till.
-Apple Lossless. Det tar mindre plats och eftersom filen packas upp så återställs originalet och det låter lika bra som WAV, svarade jag tvärsäkert.
Han återkom.
-Jag har testat. WAV låter mycket bättre än Apple Lossless.
-Omöjligt, det är ju samma fil när det spelas upp.
Det får inte vara sant.
Jag åkte hem till honom och mycket riktigt, WAV lät bättre. Apple Lossless lät lite inbäddat i jämförelse.
Jävlar!
Jag åkte hem och rippade några låtar till WAV. De lät bättre.
Jävlar!
Nästa söndag satt jag på jobbet igen och rippade om allting.
Nu kunde jag känna mig lugn.
Tills jag några år senare läste att ripprogrammet dBPoweramp gav ett bättre resultat än iTunes.
Hur är det ens möjligt? Dum som jag var köpte jag programmet som automatiskt gjorde inställningar för den cd-läsare jag hade, vilket skulle vara förklaringen till det bättre resultatet. Jag provade att rippa om några skivor och jämförde.
Jag tyckte mig höra en skillnad till det bättre.
Jävlar!
Nästa söndag var jag på kontoret igen och sprang mellan datorerna.
Jag var vid det laget fullt öppen till att det kunde göra skillnad, baserat på de mjukvarumodifieringar som jag testat på Squeezeboxen och som jag skrivit om under tråden Squeezebox.
Det där med att rippa kan jag vid det här laget.
Alla mina skivor har jag nu på lösa hårddiskar och så fort jag har köpt en ny cd rippas den för att sedan stoppas undan. Jag har fortfarande kvar alla mina cd-skivor, men cd-spelaren gjorde jag mig av med.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7543 Posts

Posted - 2022/07/01 :  17:04:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Under detta årtusendet så har det blivit så att jag lyssnar mer och mer på hörlurar. Kanske för att jag blivit mer omtänksam mot min omgivning.
Jag köpte Sennheiser HD600 med hörlursförstärkare runt milleniumskiftet men mycket av hörlurslyssningen skedde via iPod och den vid det laget 10 år gamla Koss Porta Pro. Jag har aldrig riktigt velat låsa fast mig vid en lyssningsplats för hörlurar, dessutom så blir mycket av det tråkiga hushållsarbetet roligare när man samtidigt lyssnar på musik.
Vid varje event som Steve Jobs höll i där det presenterades en ny generation iPods, så satt jag och tittade på via internet. Vad spännande, vad ska de hitta på denna gången? Yes! En ny iPod med ännu större minne. Jag sprang iväg och köpte den så fort den landade i butiken.
Squeezboxen bytte jag ut när en ny generation dök upp. Först Squeezebox Duet med en fjärrkontroll med en liten färgskärm där jag kunde bläddra musik på samma sätt som med iPoden. Fast ganska snart satt jag med en iPod Touch i handen och upptäckte att det fanns en app som kunde styra Squeezeboxen. Harre Jävlar, framtiden är redan här.
Jag hade tidigare gjort försök med att få till multiroomsystem genom att dra signal eller högtalarkablar mellan rum. Squeezeboxen öppnade upp möjligheten till detta på ett mycket enklare sätt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7543 Posts

Posted - 2022/07/01 :  17:17:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
I.o.m. Squeezeboxens inträde så försvann behovet av många apparater, radio, minidisc, cd-brännare, cd-växlare, allt försvann från hifiracket och jag kunde banta ned systemet rejält till allas glädje. Skivspelaren försvann också. Vem spelar vinyl när vi nu har det härliga digitalljudet?
Squeezebox, DA-omvandlare och integrerad förstärkare, det var allt som behövdes.
Så småningom bytte jag DA-omvandlaren och förstärkaren mot NAD M2, en helt och hållet digital klass D förstärkare som gjorde om evenruella analoga signaler till digital för omvandling till PWM.
En förstärkare och en undangömd Squeezebox touch, som jag aldrig rörde eftersom mjukvarumodifieringarna gjorde om den till en Squeezebox no touch.
Sen läste jag att NADs streamer M50 lät mycket bättre än Squeezebox. Suck! Så hade jag två stora apparater i hyllan igen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7543 Posts

Posted - 2022/07/01 :  17:25:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Vad hände med min DA-omvandlare Audio Aero Prima?
Ingenting.
Ett typiskt exempel på när det inte finns någon marknad för en begagnad produkt.
Det fanns inga köpare för det pris jag begärde och hellre än att nappa på något skambud så behåller jag den.
Numera har den åter sin rättmätiga plats i min anläggning eftersom jag idag har en analog förstärkare igen. Jag har en Chord 2qute som ständigt är på.
Men när andan faller på så slår jag på min Prima för att få en aning mer analogt ljud när jag finlyssnar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

AlfaGTV
500.000-klubben

4742 Posts

Posted - 2022/07/02 :  10:40:47  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Vem spelar vinyl när vi nu har det härliga digitalljudet?

Hmmm... Jag kan tänka mig några stycken!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
Page: of 3  Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000