HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hemma hos AlfaGTV
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 48

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/12/12 :  19:31:59  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Härligt Junepe! Då kom de till rätt hem!

Själv har jag gjort rockad i laguppställningen och därmed plockat fram avbytaren!

Tänkte jag skulle låta denna låna SME V'ans tonarmskabel så får vi se om man upplever någon skillnad?
Go to Top of Page

Jojosoda
Member

255 Posts

Posted - 2016/12/12 :  20:05:56  Show Profile Send Jojosoda a Private Message  Reply
En tolva på bänken! :-o
Jösses!, kul med spelare att byta med dock. ;-)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2016/12/12 :  21:42:06  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Schiit Jotunheim
Lehmann Black Cube Linear Clone
Little Dot MkIII (Mullard M8161 eller GE JAN 5654)
Harmony Design Ear9
Du börjar samla på dig några hörlursstärkare, man undrar så smått vilken som har mest naturligt övre register och mest tryck i botten.
Har ju också sneglat åt Schiit, men inte vågat köpa olyssnat än så länge

Här hemma håller jag kanske på att bli tokig, köpte lättdrivna lurar åt syrran. Sedan så ville hon att jag skulle lyssna på en låt på datorn och jag blev helt paffHur i helsike kan ett par lurar för 500kr låta så pass bra och då ska vi inte tala om basen som har en häpnadsväckande pondusJag sprang och köpte ett par och har idag suttit och jämfört emot Philips X2 och och skall fortsätta i morgon för jag gillar vad jag hör i 500kronorslurarna även om de övre registren inte har samma lugn,separation osv som Philips. Men de är sjukt roliga att lyssna med, så roliga att jag bokat en preliminär hörlursförstärkardemo på Onsdag hos en handlare för att se hur dessa två låter med annat än min Xindak så man får mer kött på benen så att säga, de kan ju bli både bättre och sämre.
Ps. Är lite hemlig vad det är jag hittat för jag kommer bli totalt *tokförklarad* om jag satsar på dessa 500kronors lurar.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/12/13 :  07:26:21  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
JonFo, jag inser att det låter lite dumt. Men jag hade ju faktiskt en annan toppspelare på plats tidigare, DavidS tokfina Clearaudio Master Solution med SME 309. Därför var Linn'en bänkad för tillfället. Så den är inte bänkvärmare i vanliga fall!

FBK, det låter ju fantastiskt om du hittar välljud för under femhundringen! Och förlåt mig att det tar tid att få iväg Little Dot till dig för utvärdering. Har besökt fjällen i helgen!
Dock är den inte den stärkare som har mest tryck i botten av de du nämner, men den har nog det varmaste mellanregistret. Rören gör nåt med ljudet, oavsett om det är harmonisk dist eller vad det är så låter den mycket trevligt.
Om jag inte absolut krävde balanserad anslutning för lurar så är Lehmann-klonen den mest prisvärda. Det är heller ingen tvekan om att Schiit Jotun är ett ganska kraftigt steg uppåt på kvalitetsskalan. Men de båda låter ganska lika, grym bas med definition och tyngd, tydligt och öppet mellan med gott om information om instrumentplaceringar och djup och en diskant som är en smula mer framträdande än LdMKIII men för mina öron aldrig oren eller påstridig.
Harmony slutligen är en vettig förstärkare på många sätt, rejält byggd och förtroendeingivande. Dock är den lite "grå" och flat jämfört med ffa de båda sista. Saknar lite detaljupplösning också... Funderar på att följa Mattias S råd och uppgradera ett par av OPAmparna i den till desamma som sitter i EAR 09 men de är så satans dyra!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2016/12/23 :  20:44:25  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Du menar väl Ear 90, för det finns väl ingen modell med som heter 09.
Tänker på inlägget ovan i tråden
quote:
Harmony slutligen är en vettig förstärkare på många sätt, rejält byggd och förtroendeingivande. Dock är den lite "grå" och flat jämfört med ffa de båda sista. Saknar lite detaljupplösning också... Funderar på att följa Mattias S råd och uppgradera ett par av OPAmparna i den till desamma som sitter i EAR 09 men de är så satans dyra!
Om så sitter de där bättre OPAmparna i min Ear 90

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2016/12/23 20:49:38
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/12/23 :  21:16:06  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Givetvis FBK! Det är nog den jag tänker på.
Samtidigt har jag fått bekräftat att Burson Audio Diskreta OPA V5 Single skall vara kompatibla! De kostar inte mycket mera än OPamparna från ELFA!

God jul på er alla!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2016/12/23 :  23:10:38  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Sätta burson diskreta opampar i en ear? Kulturkrock
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/12/24 :  09:27:36  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jadå Lovan, det är ju multikulti som är receptet på framgång detta millenium. Iaf om alla kan hålla sams!

Och de diskreta modulerna från Australien gjorde verkligen förbättringar i mitt Karan försteg från Novi Sad i Serbien! Så det kan vara väl värt att prova tycker jag!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/12/30 :  11:12:29  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Två nyheter i dessa tomtetider!
Igår upphämtades beställd kabel från Hifiklubben, ett stycke AudioQuest Carbon AES/EBU med karaktäristisk impedans på 110 Ohm enligt specifikation. Den gör nytta mellan Gustard U12 (eller annan transport med AES/EBU) och DAC. DAC kan i dessa fall vara Embla, Black Dragon eller kanske den gamla NOS Micromega T-DAC.
Tidigare anslöts dessa enheter med endera en Silk 055/Neutrik eller en bit Klotz/Neutrik.
Jag känner inte till impedansen på dessa båda men jag är förvånad över vilken skillnad det blev på ljudet?

"Bitar är bitar och kan inte låta annorlunda..." Pyttsan!!!!
Ljudet oavsett är det en flådig kabel med tajta, välbyggda kontakter och ett förtroendeingivande yttre.

Den andra nyheten är en gammal skivspelare! En Pink Triangle LPT, "Little Pink Thing".
Flera av er kanske såg den på blocket, de är ju inte så vanliga begagnade och denna kommer från Tommy Johansson, Mumma Audio.
Den behöver lite kärlek och förmodligen en annan tonarm men mekaniskt verkar den i toppskick, även motorstyrning, lager, rem och reglage är fina.
Jag har inte spelat den ännu men motortestet visar på en stadig hastighet på ca 33.5rpm/45.5rpm.
Dessutom är det nog den mekaniskt tystaste spelare jag någonsin kommit i kontakt med!

Skall bli spännande att höra vad den kan så småningom!

Jo, så här ser de ut, inte min men likadan:




Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2016/12/30 :  14:08:21  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Exakt en sådan spelare har jag varit nära att köpa från utlandet er par gånger.
Ska bli kul att se vad som händer. På med tecnoarmen!

Eller exakt var att ta i. Menar mer en annan modell av Rosa trianglen.

((( JUNEPE )))

¿?¿ JUNEPE ¿?¿

Edited by - Junepe on 2016/12/30 14:12:33
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/01/02 :  18:10:30  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ja, de finns ju i ett antal olika tappningar.
Denna är eg en ganska konventionell spelare, men den har några egenheter som inte brukar hittas i instegsklassen:
Chassiet är i grunden ofjädrat men både motorn och topplattan är individuellt och separat upphängda i gummibussningar. Motorn har en styrning med separata kristaller för skapande av sinusvåg till med fasförskjutning till den 24poliga (?) motorn. De båda kristallerna kan ev vara avsedda för 33 resp 45rpm också men det kan jag inte avgöra!
Tallriken är som ni ser i ngn form av akrylplast och den har en försänkning på undersidan där både rem och drivtrissa får plats. Remmen är rätt pulig att få dit men väl där så driver den tallriken med bravur. I mitten sitter lagret som är klart annorlunda i sin utformning, det är nämligen mycket högre än t.ex. ett Rega-lager. Det borde i min bok betyda att sidokrafterna på lagret bör vara bara en bråkdel av de flesta vanliga lager.
Lageraxeln är i polerat maskinstål och har en otrolig passning. I botten på axeln sitter en insats av safir som sedan vilar på en härdad lagerkula i botten på lagerhuset. (som är i mässing) Efter rengöring och uppsmörjning tar det åtskilliga timmar innan lagret sjunkit ihop och safiren får kontakt med stålkulan.
Det verkar fungera väl, för som ni kanske såg så är detta den mekaniskt tystaste spelare jag kommit i kontakt med!
Jo, en sak till, topplattan är gjord i MDF, ett mycket prisvärt material att bygga prylar i, men det har en ganska tydlig resonans vad jag förstått. PT har i detta fall fräst ett spår runt infästningen avtallrikslagret och tonarmsfästet för att bryta upp ev resonanser!
Den "rosa" linjen ni ev. sett är just ett sådant spår sommsedan man petat i ett rosa snöre i! (det frästa spåret är givetvis inte kontinuerligt, utan har tre "avbrott" i fräsningen)

Och mina trogna Yamaha NS-1000M har nu gjort PA-premiär på festligheterna på nyåret! Jag kan härmed meddela att de tål väldigt höga volymer under långa perioder! Jag underlättade dock för dem genom att skruva ned diskant o mellan lite granna på L-padsen.
För att göra plats för dansgolv så fick de dock backa upp mot skivhyllorna och slutsteget fick flytta till en mera skyddad plats under övrig elektronik. Det betydde att jag fick återgå till Tellurium Q Blue som högtalarkabel också då det krävs en längre bit.
Jag tyckte det lät OK då jag backade upp högtalarna mot skivhyllan, och tyckte att det blev rätt platt och rörigt i ljudbilden med Tq Blå-kabelen.
Det roliga är ju då vid återställande av ordningen!
Högtalarna på sina rätta platser och ljudbilden sitter som en smäck när man sitter i soffan. Tillbaka med Tellurium Q Ultra Black och det är hur uppenbart som helst varför jag skaffade dessa kablar ursprungligen! Väl värda sitt pris som begagnade!

Skönt att göra en uppgradering på det här sättet då och då!


Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2017/01/03 :  12:36:34  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Är motorn i Triangeln likadan som i Linn, Heybrook m.fl.? En 24-polig Airpax/Premotec/Philips synkronmotor 250 varv?
I så fall är jag nyfiken på motorstyrningens princip.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/01/03 :  13:55:28  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag kan ta en bild senare, på layouten på styrkortet. Jag vet inte men tror att det är precis som du föreslår, även om jag har för mig att jag hört att motorn är en Papst.
Även det kan jag ta reda på senare, då jag inte är i närheten just nu! :)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2017/01/03 :  18:52:36  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Tackar. Jag är inte den som har bråttom. Papst hade väl en gång i tiden en god klang men så är väl ej längre fallet. Fientligt uppköp vid arvsskifte och 'teknikutveckling' inom hemelektronik och på kontorssidan har jag för mig.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/01/09 :  22:03:13  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Inga bilder på inälvor just nu, måste ju spela lite först!

För tillfället utrustad med en gammal enkel Goldring 10-40 men det funkar bra,
in i phonosteget på Jotunheim!
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/02/01 :  09:35:39  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Pink Triangle LPT har tjänstgjort ett tag men i helgen uppstod funderingar kring hur den lät i jämförelse med Technics SL-1210MkII.
Den senare var åter på hemmaplan efter ett halvår eller så hos brorsonen. Han påtvingades en Linn Sondek istället till hans stora förtvivlan...

LPT har tjänstgjort med en av mina goa Denon-puppor, nämligen DL-103SA och tanke & handling gjorde gemensam sak genom att montera över puppan på Technics då den flyttades in i "fin-salongen".
Det bekräftade mina fördomar om hur fint LPT lät i många aspekter. Men SL-1210 har något som framstår tydligare än hos både Michell Orbe och LPT och det är ett "driv" som får det mesta musik att engagera. Jag kan bara misstänka att det handlar om den mycket stabila framdriften. Däremot är basen lite luddig och detaljer kommer inte fram lika tydligt.
Vad som däremot är mycket tydligt är kvaliten på RIAA-steget. Jag har inte spelat med DL-103/SA på Tom Evans The Groove tidigare men det fungerar över förväntan! Jag skulle till och med vilja påstå att The Groove lyfter dessa prisvärda puppor till en nivå som blir svår att nå med MicroGroove, oavsett pickup... Det kan vara "luddigt ljudminne" som spökar men...

Utöver vinylsnurrande så har min hörlurskollektion utökats med ytterligare ett par Fidelio X2 och en hörlursförstärkare i form av Xindak H1! Tack FBK!



Lurarna har landat på jobbet där jag roar mina kollegor med de ganska stora X2-orna på huvet. ("Musse Pigg") De fungerar dock mycket bra och jag kan spela lite musik då jag behöver fokusera.
Hörlursförstärkaren fungerar riktigt bra för övrigt, men USB-interfejset är ett fatalt misslyckande... Fattar inte ens att det kommit ut på marknaden. Okej som absolut nödlösning, men jag lovar att du skulle få svårt att hitta en dator där Xindakens USB-ingång förbättrar det inbyggda ljudkortet. (Dessutom begränsat till 16-/44.1-48Khz vilket stökar till det med t.ex. Tidal och annat)

Och, jag har bitit i det "söt-sura" äpplet och skaffat Roon "lifetime". Hade ju nyss förnyat min årliga prenumeration men kände att det var lika bra att lägga ut en engångssumma för att slippa fundera över hur det kommer se ut framöver. Positivt är att man får en "refund" på överskottet för innevarande året om man går över till lifetime. Maila bara supporten, de svarar inom ett dygn eller två.

Så nu är förväntan stor inför Roon 1.3 med bl.a. stöd för realtidsuppsampling/DSD-konversion, tagg-editering etc etc
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2017/02/01 :  14:11:59  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Visst tyvärr inte att USB USB-interfejset var skit(kan inget om sådant heller) för jag har bara använt den till lurar ihop med en Cd-SPELARE så vill du häva köpet så är det okej för det känns om du känner dig lurad, och jag är inte sådan person som lurar folk.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/02/01 :  15:49:03  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Absolut inte FBK! Misstolka mig inte, jag är jättenöjd med den som lurförstärkare. Och eftersom det var stört omöjligt att hitta ngn info om USB-interfejset på nätet så misstänkte jag att det var enklast möjliga.
Det var mera en reflektion över varför Xindak överhuvudtaget implementerat det som jag nämnde det. Och, för att upplysa en presumtiv framtida köpare om att man inte skall räkna med den ingången annat än som nödlösning.

Så det är lugnt, jag är toknöjd, fick ju ett par toppenlurar och en riktigt bra hörlursstärkare för en mycket vettig peng!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2017/02/01 :  18:48:39  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
skönt,du får gärna dela med dig någon gång när du lyssnat in dig på den hur du upplever den emot andra hörlursstärkare, intryck av olika produkter uppskattas av de flesta.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/02/11 :  11:03:42  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hej igen! Nu vill jag vädra tankar kring lurar och deras förstärkare!
För mig finns det två olika scenario då jag vill ha personligt välljud:
  • I den bekväma fåtöljen/soffan hemma, med mina vanliga källor, dvs vinylspelare med Tom Evans RIAA eller Roon/MacMini/Black Dragon
  • I husbilen antingen i vinterfjällen eller i ett gassigt sydeuropa med vilken filuppspelning som helst

Det första scenariot är mer eller mindre helt uppfyllt med Hifiman HE-1000 och Schiit Jotunheim. K&K StepUp ini dess inbyggda phonoingång kryssar av vinyllyssningen. Embla som filspelare/UPnP media renderer eller DAC (+MacMini+Gustard U-12) kryssar av det digitala.
Det andra scenariot är det som behöver en praktisk och smidig lösning.
Just nu sitter jag och lyssnar på Offline-HiFi-musik från Tidal i iPad medan jag skriver. iPad en i sig är okej ur välljudssynpunkt, men just nu höjer jag nivån avsevärt med HRT HeadStreamer Mobile. Det är dock en liten härva med sladdar och grejer... De schyssta grabbarna på Hifiklubben lånade gladeligen ut en AudioQuest Dragonfly Red över helgen men den är så rå i ljudet ännu att det är svårt att utvärdera den. (Audioquest hävdar ca 150timmar inspelning och att den kräver 24timmars uppvärmning innan optimal prestanda?) Vad den medför är ju fortfarande en liten "blindtarm" med pryttlar som hänger från iPad'en, om än mycket smidigare än HRT...
Bekymret med iPad är ju dessutom dess krav på uppkoppling för ett större utbud än vad man kan cache'a i offline-läge eller lägga över av lokala filer.
Jag har även min gamla iPod Classic med 80Gb utrymme men då är jag låst till dess inbyggda uttag och det är lite klent för de aktuella lurarna, och dessa kommer jag till senare...
I husbilen har jag även en Raspberry Pi med extern USB disk som skulle kunna inkludera mitt lokala bibliotek av filer. Med en DAC hat och luruttag kanske det skulle kunna vara en del av lösningen? Har inte ens testat de inbyggda lurutgångarna på ngt av mina Hifiberry-kort...

Så förutsättningarna kan variera, dvs:
Tillgång till Internet
Tillgång till 230V
Jag skulle helst vara helt oberoende av dessa men det inser jag kan bli väldigt komplext och kostsamt.

Vad ska denna utrustning kunna driva då? Jo antingen ett par Fidelio X2 som är riktigt sköna och låter skapligt med det mesta i drivning. Eller ett par riktigt trevliga planarmagnetostater som låter ännu bättre på de flesta parametrar, men till en avsevärt högre kostnad. Och nej, det är inte HE-1000 jag pratar om då jag bestämde mig för att de är mindre lämpade för husbilsmiljö med kraftigt varierande temperaturer och humiditet och givetvis stöldrisk etc. De fick helt enkelt husarrest!

Men jag har blivit sååå förtjust i det ljud de presenterar så jag vill ha en smak av detta med mig på resande fot! Svaret på den gåtan blev ett par Hifiman HE-400i, som ju både hyllats i press och av användare och dessutom såldes till kraftigt rabatterat pris under helgerna. Nackdelen är att de kräver mera ström än Fidelio och att de avslöjar bristerna i källan mera ocensurerat!

De är mindre och smidigare än HE1K och upplevs som lite smidigare än Fidelio också. Jag får lägga lite mera fokus på att passa in öronen i kuddarnas uttag men väl på plats sitter de fantastiskt! Och ljudet då? Jo, de är definitivt samma andas barn som HE-1000, men givetvis i en mindre skala. Inte lika stor och öppen ljudbild, mindre upplösning, inte lika djup bas och möjligen något mera tillbakadragna i de övre registren. Vad de delar med de stora kusinerna är de galet bra strukturen i basen och snabbheten! Och jämfört med X2 har de en skopa mer upplösning och definition på allt. Faktiskt lite mindre scen än Fidelio också, konstigt nog. X2 är fetare i basen men upplevs också som murrigare i hela registret.

Det känns som att det borde finnas en god lösning på käll-bekymret inom räckhåll för små pengar men jag kan inte riktigt se den...
Lokalt WLaN med Pi som accesspunkt, Intel Nuc med Roon på och ett par endpoints i husbilen? Drivna av mobil powerbank? DAP med större lagringsutrymme? (Hest 256Gb +)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2017/02/11 11:05:01
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2017/02/13 :  12:06:01  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag använder Chord Hugo med en DAP som transport.
Fördelen är att man inte är bunden till en stationär plats och ändå får ett ljud som mäter sig med en stationär anläggning.

Min Colorfly C4 låter väldigt bra som transport. Den har en elektrisk digitalutgång med RCA-kontakt så att jag kan använda en bra digitalkabel.
Mina A&K har den typiska kombinerade analog/optisk utgång och jag upplever en lite försämring av ljudet.
Eftersom Colorfly inte hanterar gapless och har mer begränsat med minne, så har jag blivit nyfiken på Fiio X5 med elektrisk utgång, visserligen en egen variant av kombinerad utgång. Men med låg jitternivå på papperet och dubbla minneskortplatser.
Råkade ramla över en Pioneer XDP-300R också, med endast USB för digital överföring. Får se. USB-kontakterna är inte bra på Hugo och det lossnar lätt,vilket kan göra det opraktiskt.

MicroSD-korten blir ju bara större och större.
256 finns men är ännu lite dyrt.
Vissa spelare har ju dubbla minneskortplatser och 2st 200GB hamnar på runt 2000:-
400GB plus internt minne är inte illa.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/02/14 :  09:59:37  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tack för tipsen Björn-Ola! Jag tar dem till mig och klurar vidare!

Passar på att visa det aktuella "stallet" med lurar! Det borde väl eg. minskas men jag gillar ju dem alla...


Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2017/02/14 10:37:09
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/02/14 :  20:18:21  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hörlurs-summering 2017

I oktober 2013 gjorde jag en sammanställning av de lurar jag hade tillgång till då. Jag tyckte det var dags igen och har därför vågat mig på att göra en aktuell sammanställning av de lurar som jag nyttjar idag! Två av lurarna här nedan hade jag även förra rundan, det är Philips SBC-HP910 och Denon AH-D2000. Trotjänare! Är du nyfiken hittar du förra sammanställningen på sidan 13 i denna tråd
Då använde jag en annan lurförstärkare och andra låtar, dessa njuts fortfarande men inte för detta test. Denna gång skedde lyssningen med Schiit Jotunheim och insignalen kom single ended från en SMSL M8. Denna matades med signal från en Gustard U-12 som i sin tur fick USB-audio från en NanoPi NEO. (Streamerkälla för 75 spänn alltså! ) Samtliga lurar kräver bra förstärkning för att blomma ut men om jag bara skulle spela från iPod/telefon/dator så är nog Fidelio X2/AH-D2000 ett par heta tips. Musik var en liten samling låtar som jag känner väl, som t.ex. Misa Criolla med Musica Temprano och Ain't No Sunshine med Eva Cassidy från Dali Referensskiva Vol4. Yello, Massive Attack och Bill Callahan och Cannonball Adderley fick komplettera.


Philips SBC-HP910
Ja, har ju haft dessa i ca 15 år nu och de brukas både av mig och sambo. De är ju definitivt de lurar som visade mig att lurar kan underhålla. Faktum är nog att de är en av de största anledningarna till att jag hittade tillbaka till musiken efter ett längre uppehåll. Anledningen till det är nog framför allt basen som trots dålig struktur och upplösning ger ett fundament till den för tiden höga upplösningen. Vet inte hur många timmar jag haft dessa på huvudet, ffa kopplade till datorn spelandes eller lyssnande på musik. De är också ett par lurar som ingjuts nytt liv i med god förstärkning! Homogena, inget som stör nämnvärt, mellanregistret är hyfsat rent och tydligt och diskanten är mjuk. Okej då, basen är väl inte den neutralaste utan spiller över lite i midbas och mellan men har god slam och rytm.

Hifiman HE-400i
Dessa är ju definitivt nyast i min ägo och de har förmodligen någon timme kvar innan de kan kallas helt inspelade. Jag blev förvånad över att de var så pass mycket smäckrare än mina andra Hifiman. Redan förpackningen skvallrar om att man kommer vilja behålla dessa länge! Redan från första stund hördes släktskapet med storebröderna. Basen är tydlig och MYCKET upplöst. Samma fyllighet som Philips-lurarna har de inte så jag skulle kunna tänka mig att ngn tycker de är för sparsamma. Men upplösning, fart och transienter är oerhört mycket bättre! En tydlig scen målas upp, om än ganska liten i bredd. Av mig upplevs dessa som mycket neutrala och ärliga, men något begränsade i responsen i de yttersta områdena av det hörbara frekvensområdet. Samtidigt är de förhållandevis förlåtande för sin mycket höga upplösning och det går att lyssna till Spotify eller annat som inte håller allra högsta kvalitet också. Mycket bra!

Philips Fidelio X2
Mitt andra par X2 befinner sig på jobbet så det är väl i sig ett mått på min uppskattning. En mycket trivsam lur med bra botten av högre kvalitet än de äldre Philips-lurarna. Inte lika mättade men definitivt ingen lur för basskygga. Yello och X2 är en god kombination! Med detta vill jag också berömma deras stora scen och tydliga konturer i de övre registren. Fönstret mot musiken blir något otvättat jämfört med HE-400i dock och det är inte lika lätt att se enskilda händelser i ljudbilden trots en mycket hög upplösning över hela omfånget. X2 är nog de lurar som förändrats mest under inspelningstiden av dem som jag haft sedan nya. En viss spritsighet i diskanten har infunnit sig vartefter och kanske bör tillämpas tillsammans med lite snällare förstärkare? Rör brukar kunna spela vackert i de övre registren och det är en strålande kombination. Det är dock ingen tvekan om att LPK-faktorn (Ljud-Per-Krona) är skyhög!

Denon AH-D2000
Snart 7 år gamla är de, mina näst äldsta lurar. Köptes på Hifiklubben i slutet av juli -10 och var de första lurar jag lyssnade till seriöst och de gillades! De har den för mig nödvändiga pondusen med rejäl dynamik i basområdet som får musiken att kännas levande. Kvantitetsmässigt ligger de ganska nära X2 och jag vill påstå att de är ganska lika X2 tonalt. De är ju de enda slutna lurar jag behållit genom åren och det gör att ljudet inte är lika fjäderlätt och öppet som de andra. Vet inte om det är därför basen kan kännas en smula slapp också? Scenen blir också ganska begränsad i storlek men framför allt uppfattar jag väldigt lite djup. Diskanten är en liten smula "grusig" och det kan även kännas av i röstområdet, en lite känsla som infinner sig. Tycker dock de har en god balans i ljudet och låter riktigt, riktigt bra! Lite rock med distade gitarrer får ett härligt bett som dock kan bli på gränsen till överdos.

Hifiman HE-1000
Har haft dessa sedan oktober och de sätter gränserna för vad som kan uppnås med hörlurar idag, i alla fall vad jag upplevt. De kostar därefter... Och prisvärdheten är inte något de kan matcha de övriga med! Men kvalitetsmässigt, ja, dessa är utan tvekan de mest högupplösta, lågdistorderade och ärliga ljudskapare jag hört. Om de andra lurarna kan betraktas som olika fönster mot musikern, av olika klarhet och format, så är dessa som att eliminera fönstret helt och hållet! Låter fånigt, men det är så nära jag kan beskriva känslan. Scenen är så stor som inspelningen avgör, mikrodetaljer finns överallt och du kan, om du vill, "studera" musikernas hantering av sina instrument. Ändå upplever inte jag musiken som återgiven av fakta och statistik utan som att man verkligen får känslan av ett framträdande, live eller i studio beroende på musikvalet. Bas, ja, djuuuup och galet tydlig! Slam finns i mängder och trumslagen i Inertia Creeps med Massive Attack är verkligen som om nån skulle smälla på en trumma en meter från ditt öra. Och det mest fascinerande är nog att trots all denna information så upplevs de aldrig som påstridiga? Röster bara finns där, naturligt i ditt personliga framträdande-rum. Jag har en känsla av att äktheten i dessa kommer sig av deras otroliga respons på dynamiska skiftningar i musiken, men det kan givetvis finnas andra faktorer också. Får du chansen att lyssna, ta den!

Jag skrev ju en liknande summering för några år sedan och det kanske är värt att nämna vilka lurar som inte är kvar hos mig? Det är Sennheiser HD-700, HD-598, HD-650, Denon AH-D7000 och Hifiman HE-300. Kan förstå att många gillar flera av dessa också men de har inte uppskattats tillräckligt av mig för att stanna.

Nu återstår att se hur summeringen 2020 ser ut!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2017/02/14 20:34:46
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/03/03 :  14:16:28  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag har ju letat efter en tänkbar portabel lösning med bra ljud (ja, lite kinkig kanske) som ändå tål att skutta runt i husbil på sommaren, likväl som i vinterkyla i Sälen-fjällen.

Har varit tveksam till ytterligare apparater men tror jag hittat en lösning som faktiskt uppfyller de flesta punkter på listan.

Hifiman HE-400i och en Pioneer XDP-100R

Hifiman-lurarna ger mig den där fjäderlätta känslan, lite som högeffektiva högtalare, samtidigt med en otroligt ren och snygg återgivning i de övre registren. Men, de kräver något som kan driva på dem och faktum är att Pioneer är riktigt duktig!
XDP-100R fick mycket kritik ursprungligen då de följt EU-bestämmelser om max utnivå på hörlursutgången. En idiotisk regel med ett gott syfte som slår helt fel...
Nåväl, man släppte en firmware uppdatering som möjliggör att man istället ställer om hörlursjacket till "variabel line-out" vilket ger ordentligt krafttillskott till lurar som behöver det.
Pioneer är en tillverkare som jag har ett gott öga till sedan tidigare, med deras streamers N-50 och N-70A som båda fungerat utmärkt.

Spelaren uppfyller kraven på välljud, är flexibel och faktiskt förvånansvärt användbar som liiiten surfplatta också. Detta kräver givetvis en uppkoppling via WLAN.

I denna sitter en ESS Sabre 9018K2M DAC som jag redan bekantat mig med genom S.M.S.L M8 som jag uppskattar rejält. Driver lurarna gör en "chip-amp" kan man väl kalla det för som också kommer från ESS, en 9601. Operativsystemet är, precis som i de flesta mobiler(?), baserat
på Google's Android. Som traditionell Apple-skrutt är det väl inget drömläge men visst, det fungerar riktigt bra idag.
Pioneer har en egenutvecklad spelapp som fungerar bra, är hyfsat lättmanövrerad och snygg.
Musiken lagras på MicroSDXC-kort, i mitt fall det inbyggda 32Gb och ett extra SDXC på 200Gb. Finns en plats över för ytterligare ett 200Gb-kort också.
Det är långt ifrån vad som skulle behövas för hela biblioteket men tillräckligt för att få med sig ett grundläggande bibliotek i okomprimerat format, både RedBook och högre upplösningar.
Faktum är att större bibliotek blir svårmanövrerade med en så pass liten spelare.
Därför är det extra roligt att den extraknäcker hemmavid som både fjärrkontroll till Roon och även uppspelare!!! Så inom mitt WLAN hemma så kan jag dammsuga med Roon som uppspelare i lurarna! Viktigt!
Givetvis kan den även nyttja både Tidal och Spotify precis som alla andra Android-baserade enheter. Eller andra tjänster om du så vill.



Nackdelar då? Tja Android verkar ju inte vara så där jättestabilt vid inkoppling av extern USB-DAC till den. Det är lite hit'n'miss om det fungerar med vissa. Det är rätt bökigt att ställa om i inställningarna för att koppla in en extern DAC också, beroende på dess möjligheter. Jag har helt enkelt konstaterat att den inbyggda lurförstärkaren är fullt tillräckligt bra för att driva de lurar jag har tillgång till idag, inklusive Hifiman HE-1000!
Den inbyggda dacen ja, den är givetvis byggd inom ett antal parametrar som batteritid, kompatibilitet, tillräcklig ljudkvalitet etc. Där har man valt att utgå ifrån en grundklockning på 48Khz snarare än CD-formatets 44.1Khz. Det betyder att via lurutgången samplas CD om till 48Khz som standard. Yuck, tänkte jag först... Med AppleTV i åtanke... Men jag får tänka om där, då det faktiskt låter riktigt bra. Jag har dock valt att lätta på min OCD genom att uppsampla internt till 192Khz (96Khz är valbart)
Är det gott nog för Bladelius Embla med många, många fler att uppsampla, så får det duga för mina öron också.

Besvikelsen lade lite sordin på stämningen också, då spelaren som uttrycks ha fullt stöd för DSD även konverterar detta till 192Khz PCM. Det låter bra, men det skaver lite i mitt medvetande.

Jag kommer säkert att hitta fler användningsområden vartefter, men redan nu gillar jag den!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2017/03/04 :  10:35:57  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Spännande att en sån liten apparat slinker genom ditt slanka nålsöga med tanke på vilka lurstärkare som mer eller mindre ratats hos dig. Skoj! Hårdtest i helgen?

/J

Go to Top of Page
Page: of 48 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000