Print Page | Close Window

skall alla presentera sig eller?

Printed from: HiFiForum.nu
Topic URL: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53
Printed on: 2026/06/26

Topic:


Topic author: epkpeng
Subject: skall alla presentera sig eller?
Posted on: 2002/06/10 15:49:54
Message:

Hejsan på er!

Hoppas att vi kan enas för ETT forum. Detta verkar snabbt och helt OK samt redan ha viss aktivitet.

Är alla presenterade? Det var iaf ett misstag med hifimagasinet, att vi inte visste om allas knytningar till hit och dit... Sen fanns det folk som sökte konflikt, vilket inte underlättar...

Presentation av epkpeng
Heter Pär Engelholm. Jag har ett företag vid sidan om min anställning på Ericsson. Mitt egna företag speglar så klart mina egna åsikter så mina värderingar, privata eller proffissionella, kommer att vara lika/samma.
Detta har inte varit något större problem innan, vad jag har fattat iaf!
Jag finns i Blekinge, Karlskrona.
Engelholm Audio, som företaget heter, sammarbetar med Golden Age, Anatech samt några andra företag.


Vilka är ni?



Vänligen
// Pär Engelholm
// engelholm@affv.nu

Replies:


Reply author: Pjotre
Replied on: 2002/06/10 16:15:16
Message:

Hej Pär och välkommen hit!

Jag tycker det är mycket bra att alla nya medlemmar som har någon form av samröre med hifi branchen redovisar det här, så uppstår inga missförstånd o/e diskussioner kring det senare.

Jag vet att du brukar sköta diskussioner kring "dina" produkter på ett mycket snyggt sätt...


Reply author: bjorn
Replied on: 2002/06/10 17:20:09
Message:

Okey, vi kör vidare,

Jag heter Björn Wiman, jobbar för Audionord sedan tre månader tillbaka. produkter jag följdaktligen är relaterad med är Krell, Wilson Audio, Audio Physic, Nordost, Audio Research, Theta, Sonus Faber, Air Tangent, GamuT, Magnepan mm.

Jag försöker att inte blanda in dom produkter jag representerar i allmänna diskussioner, men svarar på direkta frågor om dessa. Mina personliga preferenser överensstämmer med mycket av de märken jag representerar, därför kan det ibland vara svårt att dra gränsen mellan personlig och yrkesmässig åsikt, men jag gör så gott jag kan...

mvh

Björ


Reply author: Pjotre
Replied on: 2002/06/10 19:01:20
Message:

Hej Calle!

Välkommen hit! Kul att se dig här!


Reply author: Morello
Replied on: 2002/06/10 19:25:25
Message:

Hallå!

Här fäljer en kort presentation av Morello:

Morello föddes 1976.
Då kan man dra slutsatsen att Morello är 26 år ung.
Morello har varit intresserad av hifi sedan Morello var cirka 11.
Min första förstärkare var en byggsats från wellman som pulades ihop 1987. 1988 byggdes en kraftigare variant, som inte var från wellman.

1997 började Morello studera teknisk fysik.
Något år senare ramlade Morello ner i rörträsket.
År 2001 stod den första rör-konstruktionen klar.

Bilder på Morellos byggen finns här:
Svarven var ett specialarbete i gymnasiet.

http://hem.passagen.se/j.morello/Highend/



Joe Morello

-Time Further Out-


Reply author: Bland
Replied on: 2002/06/10 19:47:43
Message:

Jag fortsätter. Jag heter Henrik och har ett alias; Bland. Det namnet kommer ifrån en av dessa röster som följt mig de sista tjugoåren; Bobby "blue" Bland. Jag arbetar inte med hifi. Vet ej hur man löder och kan inget om teknik. Däremot inte ointresserad av teknik men jag begriper inget. Trivs bäst med vinyl och har ett "slött" förhållande till CD-spelare. Har börjat förstå att cd-spelare kan låta bra.


Reply author: Niklas Nord
Replied on: 2002/06/10 19:54:03
Message:

Min presentation!

Antagligen många som undrar vem slyngeln Nord på forumen är!


, Niklas Nord
Född, Söderhamn, 1979
Bor, i Stockholm
Tillstånd, galen i Flickvän
Arbete, DatabasArkitekt / teknisk projektledare på konsultföretag
Utbildning, Gymnasium, privatskola, datautbildningar/certifieringar

Tidigare utrustning,
Luxman 312
TacT RCS 2.2 (den gamla modellen)
JBL K2 (tillsammans med far (ex jbl åf), inte den dyraste modellen:)
Mcintosh rörsteg
Diverse Denon
Thule Ampdrive
Pioneer SPEC II (enbart slutsteget)
JBL 4312
JBL L100
JBL diverse horn och hemmabyggen, Altec mm..
Wilson Audio WITT (dock, far igen..)
Dali Grand Coupé
Dali grand
+ Diverse annat.. AIWA kassetbandspelare etc. hehe

- Just det, en del av de prylar som kommi och gått genom åren, flyttade till Stockholm och skaffade först Dali grand, sedan bytte till Coupe, som nu finns i Norge, och Malmö.. Nu sitter jag med JBL, två NAD S200 som skall användas till subwooferprojekt i vinter.

Planerna är att köpa ML Odyssey till hösten,
köpa TacT RCS 2.2x när ekonomin faller på,
och en bra transport.. Samt köra mina fina
basar som jag förhoppningsvis hinner med
att bygga i vinter. Krell att köra på ML också.

Jag är väl en av de "pratigaste" på gamla hifimagasinet, en nackdel enligt vissa, men jag vet inte. Jag tycker om att suga i mig information av de som vet bättre! och frågar man, kan man oftast få svar också.

Mitt första hifiintresse fick jag nog när jag va en 11 - 12 år gammal, farsan skulle bygga bastu, och jag ville också snickra. Det stod ett par hemmabyggda dubbel 12" med Philips AD 250 som fulat till sig, behövde nya lådor eftersom dessa använts som medhörningar till farsans orkester. Satte igång att sätta ihop lådor, farsan sa att: "lägg i lite gullfiber" knasigt tyckte jag, men nu förstår jag varför han tyckte det skulle vara bra! Philips AD 250 är 12" bredbandselement, rätt skapliga faktiskt, eller.. ja jag vet inte, länge sedan jag lyssnade på dem nu!

Slängde ett par Carlsson högtalare på maj kasen när jag va 16, tyckte de va fula och lät dåligt, ångrar mig nu:) Vita med en bas längst upp och en fyra fem diskanter.. Synd!

Nu har det gått några år, och det är igentligen först nu som jag haft råd att köpa nått eget, har jobbat som konsult i snart 3 år nu, och det lönar sig.

Hoppas ni har överseende, om jag frågar för mycket!


niklas





Reply author: Pjotre
Replied on: 2002/06/10 20:11:12
Message:

Kanske kan vara på sin plats att även jag presenterar mig...

Jag heter Peter, är 36 år och har en kort men intensiv "karriär" som hifi intresserad. Musikintresserad har jag varit så länge jag kan minnas men hifi intresset startade då jag fick min egna stereo stulen på en konferens jag hade släpat med den till. Fick ut lite pengar av försäkringsbolaget samt en tröstslant från arbetsgivaren. Detta var i mars 1999, jag gick med mina slantar till Tele Hå här i Göteborg och frågade vad jag skulle köpa. Det blev någon enklare HK CD, en HK 650 samt ett par Avance Epsilon 980, när han sedan kom med ett par signalkablar för 549:- höll jag på att svimma...
"Nä det är inte möjligt sa jag, en kabel kan la inte vara så dyr" Okej, han gick tillbaka och kom med en MIT med en liten låda på magen... Högtalarkabeln blev en Supra Ply.
Med ett ivrigt läsande på internet samt måååånga låååånga samtal med Lasse på Hifi Consult (tack för ditt tålamod Lasse!) så skaffade jag mig mer och mer kunskaper kring det här med hifi. Och det främsta jag har lärt mig hittils är väl att ju mer jag lär mig ju mer inser jag hur lite jag kan...

Sedan den starten har det passerat en mängd prylar genom mitt lyssningsrum, och kablarna kostar kanske något mer idag...




Edited by - Pjotre on 2002/06/11 09:22:4


Reply author: StefanB
Replied on: 2002/06/10 21:05:25
Message:

Jag hakar på presentationstrenden.

Jag heter Stefan och är nyligen fyllda 35 år. Musik har varit ett stort intresse sedan småbarnsåldern med Elvis som min första hjälte. Elvis följdes av ABBA, Runaways, Iron Maiden, Judas Priest, lite punk osv. Numera är skivsamlingen rätt varierad men tonvikten ligger på soul, jazz, , visa, blues, lite pop, osv. Nya metalskivor köper jag sällan, och om det sker så är det oftast de ”gamla”hjältarna jag handlar. Min första riktiga stereo ärvde jag av min hifi intresserade morbror i mellanstadiet. Det var även av honom jag fick min fösta vinylskiva, i utbyte mot att jag åt en daggmask. (inget här i livet är gratis…)

Mitt ”riktiga” hifi intresse började efter att jag blivit klar med mina socionomstudier för ca 7 år sedan. Jag köpte då B&W DM 302, Marantz cd 67 se och en Sony reciever. Denna ”highend anläggning” kom vänner vallfärdade runt om i Arjeplog och lyssnade på. På den tiden var den ouppnåeliga högtalaren B&W CDM 7…. Tiderna förändras och gränserna flyttas fram…..

Nu har jag förstärkare som jag är enormt nöjd med, Copland CSA 303 och CTA 505, dvs rörhybridförsteg och rörslutsteg. Till detta har jag en Systemdek II skivspelare med Manticore nätdel, och en Denon DCD-1650AR cd spelare. Denna Denon är osm japanska apparater ofta är väldigt välbyggd, och jag gör mitt bästa för att förbättra den. Då jag är klar kommer nätfilter att finnas i den, o pamparna vara bytta, ny klocka monterad, tantalkoneddensatorer över o pamparna, små kondingar över elektrolyterna, nya likriktardioer och slutligen polyprop kondingar i utgångssteget. Till saken hör att jag inte kan något om elektronik 

Mina nuvarande högtalare har jag byggt själv. Jag kallar dem AKKELIS efter ett fjäll hemma i Arjeplog, och de är kloner av ProAc 2.5. De låter riktigt trevligt och både Jorma och Timbre har varit på besökt och lyssnat på välljudet. Att bygga högtalare har gett blodad tand så jag håller på med ett nytt bygge, mer om detta senare.

Jag har en hifi hemsida för den som är intresserad mer.

Sån är jag. Vi hörs och ses

Vänligen

Stefan B






Reply author: Niklas Nord
Replied on: 2002/06/10 21:09:30
Message:


Tror du att du är den enda i arjeplog som klonat ProAc? hehe


Reply author: David A
Replied on: 2002/06/10 22:35:19
Message:

Bra ide att folk presenterar sig så jag gör väl desamma.

David, 25 år. Har trots blygsam ålder hunnit med lite i hifiträsket.
Eländet började väl när man fick vantarna på farsans 35kilos pioneer när man var runt 12. Sedan rann det bara på. När alla andra köpte moppe så inhandlade jag mina första dyra högtalare.
Vid 16 års ålder hade jag hunnit gneta ihop till min första beg. Krell, vilket borde gjort mig till sveriges yngste Krell ägare.
Trots att jag förespråkar ren och fin 2-kanalslyssning hemma så har jag oxå hunnit med att prova på lite billjud med SM och EM vinster i bagaget.
Sitter numer ganska nöjd med en anläggning som byggts upp succesivt genom åren. Ganska många slutsteg, högtalare odyl. har passerat genom mitt liv hitills.



Reply author: Niklas Nord
Replied on: 2002/06/10 22:40:36
Message:


God Krell
Välkommen ärade (granne)


Reply author: matson
Replied on: 2002/06/11 00:55:08
Message:

Mats heter jag men kallas för Matson. 29 år och hifiintresserad från och till i ca 10 år. Hängde förut på hifimagasinet under sign. JagÄrJoeLabero. Använder Primare elektronik och Linn skivspelare och lite olika högtalare....
Gillar numera mest diyprylar i allmänhet och högtalare i synnerhet.
Tjena!


Reply author: CH
Replied on: 2002/06/11 01:04:08
Message:

Hej alla!

Först o främst, stort tack till er som drog igång detta forumet..det var efterlängtat..

Själv heter jag Claes-Håkan, 31år, befinner mig på västkusten...gillar allt med ström o spänning i..
Har pulat med hifi sedan barnsben, ärvde intresset sas...har även hållt på med hemmabio i många år...hade tom Yamaha DSP-1 (urprocessorn..!) på 80-talet...
Sen har en massa märken av många nationaliteter passerat mina händer, men idag är det uteslutande jänkejärn som gäller...nej förresten, surroundstegen är brittiska...det skall åtgärdas snarast...

Tyvärr måste man arbeta för att få fina leksaker såvida man inte är aktiemäklare eller dyl....så jag säljer korv me bröd...många...
Tjena Peter..


Reply author: Gus
Replied on: 2002/06/11 01:11:03
Message:

Presentation var det ja,min första kontakt med stereoljud var någon gång 196? En kompis farsa hade köpt sig en Philips rullbandspelare som kunde spela i två kanaler samtidigt !!!!! Hur det lät har jag inget minne av,förmoligen riktigt uselt men vadå----det var STEREO.Själv ägde jag då en Luxor skivspelare med stereopickup samt en utgång för den andra kanalen men den hade bara en högtalare inbyggd i locket,vad göra---jo,jag köpte en Luxor rullbandare i mono som hade inbyggd högtalare och aux.ingång dit smivspelaren kopplades.Således bestod min första stereo av två monoapparater som inte matchade varandra något vidare bra men som sagt.Det spelade på två ställen i rummet.Nästa steg i "karriären",jag blev lärling som det hette i en radioaffär.Klättrade mest omkring på hustak ty det var vid den tiden som det här med TV började ta fart på allvar.Efter att ha trillat ner från ett par hus var det dags att göra lumpen och på den vägen är det fortfarande ! Jupp, jag var flygmekaniker under min tid i det militära och fortsatte sedan som civilanställd dito i Flygvapnet.(kallas numera för tekniker) Jag sysslar alltså med att försöka få flygplan att flyga och ibland har det lyckats.Nåväl åter till mitt HiFi-liv,Luxorapparaterna blev inte så gamla,det byttes och bygdes i en allt snabbare takt ju mer intresset ökade.Div.olika fabrikat passerade revy ända tills jag råkade bli ägare till ett par JBL-L150 som drevs av ett Hafler-slusteg,förförstärkare/Soundcraftsman och skivspelaren var en Linn LP-12 med SME-arm.Hjälpte vid den tiden en bekant som drev en liten HiFibutik på kvällstid,det åktes på mässor och det demonstrerades för bygdens befolkning men det var inte så lätt att sälja sånt som ingen visste vad det var.AR,KEF,HK,Proton,Teac o.s.v.Konstiga märken var det men eftersom det onekligen lät bättre än deras gamla JVC eller vad det nu var så------
Min egen anl.uppgraderades,Infinity RS-2B blev det,ett Threshold A4000 slutsteg blev det och nästa fas blev en beg.SAE-anl.med elektrostater och slutsteg som orkade driva dessa,försteg och eq av samma fabrikat.Nu då? Jo p.g.a. att jag har flyttat så har mitt förra myckt bra lyssningsrum på fyrtio kvadrat blivit till ett litet sexton-kvadratmeters-problem men det ska nog lösa sig.Hustrun påstår att Blekinge(hej epkpeng) är ett så litet landskap att det inte får plats större hus men jag tror hon luras.Nåväl,bamseprylarna fick inte plats så nu är det ett par Monk med Advantage-I 200 som är "grundstenarna" i anl.

Mvh.Gus

Ps.jo du epkpeng,i Karlskrona spelas det väl mest blåsorkester


Reply author: Morgan
Replied on: 2002/06/11 01:45:30
Message:

En trevlig ide med presentationer av alla nya deltagare. Jag bad ju själv om administratörernas koppling, men alla medlemmars kopplingar och erfarenheter är ju också intressanta - det har varit trevlig läsning.

Morgan kallar jag mig, och Morgan heter jag. Andreason var efternamnet. Hifi och ljudteknik har varit ett intresse sedan jag var liten gosse (12 år vid första högtalarbygget). Sedan dess har musikintresset breddats och fördjupats i takt med att intresset för att förstå tekniken och principerna bakom också fördjupats. Jag har byggt kanske 7-8 olika högtalarkonstruktioner till alla möjliga olika applikationer - med stigande grad av finess, kan jag tillägga. De första var riktiga lågvattenmärken, men vad annat är att vänta av en tolvåring med smak för högljudd house-musik?

Sedan dess har jag alltså lärt mig en del, och exempelvis designat och byggt min egen hörlursförstärkare. En brant inlärningskurva, men mycket belönande.
Mina intressen den sista tiden har varit överföringsfunktioner, digital signalbehandling för rumskorrigering, Ambiophonics, psykoakustik, HRTF och binaurala inspelningar samt sist men inte minst rumsakustik. Jag har skrivit en ganska lång artikel om rumsakustik, och den som tittat in på DIY-forum på hifimagasinet har nog inte undgått att se mig där - ivrigt diskuterandes antiresonant avklingning och haasfönster mm.

Jag har ett ganska tekniskt, perfektionistiskt förhållningssätt till hifi. Jag talar gärna om överföringsfunktion i ganska absoluta termer, och om jag ska vara dogmatisk om någonting så är det att "bäst överföringsfunktion vinner". Ibland kommer musikintresset långt ner på listan över varför jag sysslar med hifi. Och jag ser inget fel med det. Ibland möter man attityden att denna hållning skulle vara mindra "fin" än musikintresset, men jag håller inte med. Man kan få en fin musikupplevelse när man diskar i köket och radion står och skvalar. hifi handlar inte så mycket om musikupplevelse för mig. Det är teknikintresse och viljan att förstå som driver mig.

Min drömanläggning skulle bestå av


  • Högtalare (toppar): Ino Audio i32s

  • Högtalare (basar): Ino Audio profundus y6

  • Bakhögtalare: Ino Audio ambience a2 (10st)

  • Elektronisk delningsfilter: Ino Audio cr80s

  • Slutsteg: Rotel RB-1090 (jättemånga!)

  • Volymkontroll/Decoder: Denon AVR-2105

  • Signalkälla: Pioneer DV-668

  • Kablar: RG62 och EKK

  • Projektor: Nån Barco-CRT gärna...



Nu börjar jag bli långranding, så jag sätter punkt här.



Reply author: Morello
Replied on: 2002/06/11 01:51:49
Message:

Hello Morgan!

Jag såg att du gillar KSA100. Har schemat till den.
Kan inte påstå att jag älskar konstruktionen, men den var cool på sin tid.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-


Reply author: Wingboot
Replied on: 2002/06/11 03:55:58
Message:

Bakom dessa spakar gömmer sig en Björn med ett mycket mediokert system inom dessa kretsar. Nad-stärkeri och budget-golvare.
Jag är dock nöjd med systemet och pular ibland med högtalarplacering och lite annat. Erfarenhetsmässigt har jag väl kommit en bit förbi regeln "less lights better sound", men har lyssnat på alldeles för få riktigt bra anläggningar.

En av de intressantaste avdelningarna inom hobbyn tycker jag att psykoakustik är och ska lära mig mer om det någon dag.
Men prylmässigt suger jag som sagt på karamellen men någon dag står kanske ett av Krells monoblock här hemma och sprider glädje.


Reply author: Pjotre
Replied on: 2002/06/11 07:46:56
Message:

quote:

Tyvärr måste man arbeta för att få fina leksaker såvida man inte är aktiemäklare eller dyl....så jag säljer korv me bröd...många...
Tjena Peter..



Tjena CH och välkommen hit om jag inte sagt det innan!
He he he.... Tack för den... Det går nog bra att tjäna sin BRÖDföda på körv också...


Reply author: sladd
Replied on: 2002/06/11 08:57:35
Message:

Jag hade en gång en granne som körde med standardskämt. Han var vår hyresvärd i 10 år under min uppväxt och till åren kommen. Man är artig mot äldre så man skrattade alltid lite åt samma skämt. Varje gång....

Allting har en ände men korven den har två.

Tänk vad saker kan förfölja en i livet!


Reply author: epkpeng
Replied on: 2002/06/11 09:19:49
Message:

Hejsan Gus,

Bor du i Kkrona nu eller? Skall du flytta hit snart?

Hör av dig på:
engelholm@affv.nu

Vore kul att testa ditt Krell på ett par av mina högtalare, tycker jag!

Mycket kul med alla presentationer!


Vänligen
// Pär Engelholm
// engelholm@affv.nu


Reply author: s.m.f
Replied on: 2002/06/11 10:28:54
Message:

Hejsan

Jag brukar figurera lite här och var, men tror inte jag presenterat mig närmare någon gång.
johan heter jag och bor i Gällivare nu. Jag arbetar som lärare i en årskurs etta nu.

Jag har haft ett hifiintresse i "bara" 6 år ungefär. Jag startade med onkyo förstärkare, technics cd och pioneer högtalare. Sen har det vandrat via technics och Hk multikanalare, Audio pro högtalare, linn kelidh och kan. Linn majik, intek och lk 140. Muse 160, pre 906. Canton rcl, pioneer pds-06, muse model 3, carver, ett par äldre jbl högtalare, audioquest kablage, tara labs kablage, nordost flatline, prime kabel, supra 3.4 och en del noname.

Jag har på sistone "odlat ett växande intresse för diy, jag har byggt lite baslådor till bil och några "patetiska" hemma högtalare. Nu är det mest nätkablar och signalkablar, men jag förkovrar mig just nu i aleph designen för att efter sommaren när tid ges prova bygga mig två 1.2 monoblock.

Min nuvarande anläggning består av En Nad silverline s300 förstärkare
En Nad s500 cd spelare
Ett par Dali grand diva högtalare

2 st jpc nätkablar
1 st silk högtalarkabel
1 audioquest caldera högtalarkabel

Anläggningen står på en solid tech bänk med två hyllplan, denna är fylld med blästersand och blyhagelkulor. I varje ben på bänken finns i sin tur en soundcare superspike m8 gängad. Varje hyllplan är dämpat med viktanpassade sd fötter.

Varje apparat står på hemmagjorda "spikes" gjorda av en ståldank med fastlimmad stålbricka ovanpå denna och ovanpå stålbrickan en likadan bricka i mdf och ovanpå denna en gummipackning.

Högtalarna står på soundcare superspikes.
Cd spelaren är internt dämpad med blymatta
Ovanpå ligger en marmorplatta som är 1cm tjock i övrigt samma dimensioner som cd spelaren.
Digitalutgångarna är avstängda genom kortslutning.


Den är dock på försäljning och nytt på ingående. bestående av Muse, aa och silversmith.

Ska på semester om en vecka och blir borta hela sommaren, så jag får en mycket intressant återkomst till "verkligheten"

Jag lyssnar mycket på diverse rock, jazz och blues. En del alternativ och lite pop(lite) det händer att klassiskt får stå på också.

/s.m.f



Reply author: Pjotre
Replied on: 2002/06/11 10:32:54
Message:

Hej s.m.f. och välkommen hit!


Reply author: s.m.f
Replied on: 2002/06/11 11:05:11
Message:

Tack pjotre, kände mig åsidosatt ett tag...


Reply author: Pjotre
Replied on: 2002/06/11 11:10:20
Message:

Jo, du såg lite ensam ut "där borta"


Reply author: Sanoj
Replied on: 2002/06/11 11:13:32
Message:

Hel allihopa.

Jag heter Jonas Pehrsson och är född -76. Har inte sysslat med hifi i så många år, men har länge varit väldigt intresserad.

När jag slutade att jobba och började att plugga bestämde jag mig för att jag måste ha något annat att göra på kvällarna än att läsa läxor, följdaktligen började en massa hifiinköp och sen har det rullat på.

Just nu så ligger min CSN ekonomi i en svacka, så jag knäcker extra över sommaren på Tetra Pack.

Till hösten så är det dags att gå vidare med inköpen...tror jag..eller så kommer det att sparas ett tag till(troligast)


Reply author: Jorma
Replied on: 2002/06/11 11:41:11
Message:

Jaha, då får man väl bidra med en kort presentation.
Jorma heter jag. Bor strax utanför Göteborg.
Född 1952, fyller alltså ett halvt sekel i år.

Började med Hifi på 60talet. Har haft det som ren hobby, tills i år då jag pga. allt för stor försäljning av kablar och annat blev tvungen att överge tanken på att hålla det på ren hobbynivå.
Firman jag har startade jag 1996, då vi var ett par kompisar som körde igång ett webbföretag. Det tog så mycket av min tid att jag
lade av med detta 1998, och firman har varit vilande sedan dess tills i början på detta året. Webbföretaget, där jag har mina hemsidor, går bra idag efer några svåra år. Jag är inte inblandad som ägare av webbföretaget och arbetar inte heller åt dom. Men vi har god kontakt, då jag har känt en av ägarna sedan 7årsåldern.
Men en hobby är det fortfarande.

Jag arbetar heltid och lite till på ABB, som servicetekniker på i första hand klimatsystem, men även på driftteknik inom industrin.
Jag är styr och reglertekniker, elektriker och hissmontör.
Trots eller kanske tack vare att jag är tekniker, så förlitar jag mig mest på vad jag hör för att bedöma en hifiprodukt.

En hel del trevligt folk har jag lärt känna genom Hifimagasinet.
Ja, även en del trevliga LTS,are. (Jodå det finns sådana också, även om vi inte är överens om allt.)
Jag skrev ett först inlägg där i september förra året och blev direkt inbjuden hem till Timbre.(och vi är inte heller överens om allt) Ännu fler trevliga kontakter har jag fått genom min försäljning av JPCkablarna.
Och att hålla isär affärer och hobby kan bli lite svårt ibland, då dom grejar som jag säljer är sådant som jag själv vill ha i min anläggning, och verkligen känner för att det är bra prylar.
Jag kan svara på frågor av allmängiltig betydelse, men mejla gärna in dessa frågor också. Utlåtanden av dessa produkters kvaliteer överlämnar jag helst till dom som har provat dom.
Som tex. Hallografen från Shakti som jag skrev om i ett inlägg.
Dom vet jag inte ens om jag själv vill ha ännu.
Om inte så kommer jag heller inte att försöka sälja dom.

Hifi ska vara kul och trevligt. För mig kommer musikupplevelser i första hand, men utan en bra anläggning tycker jag inte att musikupplevelsen blir äkta.
Livelyssning är det bästa, men med en bra hifianläggning så kan man lyssna på sina favoritartister och favoritinspelningar när som helst.
Och att vara på plats, när en artist eller ett band är i toppform händer inte så ofta. Hemma väljer man själv när man är i toppform.
Om inte annat så blir man det med bra musik i en bra anläggning.

Ha det kul och trevligt.

Jorm


Reply author: Per Berger
Replied on: 2002/06/11 13:55:35
Message:

Hejhej!

Jag får väl presentera mig också...

Jag är drygt 40 (hmmmm...) och har varit intresserad av musik och hifi så länge jag kan minnas, hifi i alla fall sen högstadiet. Första anläggningen var farsans Luxor kompakt (han har fortfarande kvar den).

Sen blev det en egen anläggning, Technics skulle det va', en Technics-receiver köptes in runt -80 (brorsan har den fortfarande!), en remdriven Technics-skivspelare samt ett par Tandberg-högtalare.

Efter detta förändrades anläggningen med jämna mellanrum men den anläggning jag levt längst med bestod av en Thorens 166 med en SME III-arm, spelaren byggde jag om med modifierad fjädring, en bättre botten med blyplåt (!) osv... Förstärkaren var en Luxman LV-103 (briden), högtalare var Carlsson OA51. När CD:n kom köpte jag en Philips 105 som ett par kompisar hjälpte mig bygga om i etapper, när den var som bäst/värst hade analogdelen en låda som var lika stor som spelaren med kondningar som nog egentligen passade bättre i ett större slutsteg, vi var livrädda första gången vi slog på strömmen, tänk om nåt var felkopplat (PANG!)... Men det gick bra...

Philipsspelaren pajade efter en 5-6 år, då blev det en Technics som jag tröttnade på efter ett par år. Ungefär då sålde jag skivspelaren och alla LP (cirka 200-250 st), köpte CD-skivor för pengarna. CD-spelaren byttes mot en Micromega Stage 1 som började krångla efter nåt drygt år (jo det var DEN spelaren!). Ungefär då dog intresset oxå för ett antal år, jag lyssnade på musik men Hifi-intresset var heldött.

Sen ungefär för 3 år sedan vaknade det igen, jag förnyade mycket av anläggningen, köpte en Thule IA60B, ett demoex som jag fick billigt. Jag köpte även en ny CD-spelare, en Pioneer PD-S06. Jag köpte även nya signalkablar, Transparent Link 100 och 200. Köpte även en CD-R, en Pioneer PDR-555RW, hade ingen dator då plus att jag ville ha bra kopior så det fick bli en ren musikbrännare.

För nåt år sen upptäckte jag DVD:n men eftersom jag har hyfsade krav på ljud så ville jag hellre ha bra 2-kanalsljud än halvrisigt 5.1-kanalsljud så jag kopplade spelaren direkt in i stereon, så lär det förbli. Spelaren är en Pioneer DV-545, regionsfri. Det blev strax efter även en 32-tums TV mellan högtalarna.

Sen i höstas så började förstärkaren bråka så då slängde jag ut den, ville inte krångla med dyra reparationer, garantin var slut... Köpte en Harman Kardon HK 670.

Sen var det dags för nya högtalare, lägenheten skulle renoveras nu i våras och jag ville inte skruva upp 18 år gamla högtalare på en nytapetserad vägg så de såldes. Istället blev det ett par QRS Callisto som precis är inspelade och som jag är mycket nöjd med.

Bortsett från apparaterna då? Som ni märker har jag inget jättedyrt i anläggningen. Jag är bekant med Olle, dvs Hifi-Consult så jag har hört - i alla fall för några år sedan - en del av de dyraste prylarna man kan köpa i Sverige. Jag blev väl lite blasé med tiden, jag är mycket mer impad av en billig anläggning som spelar skjortan av dyrare prylar än nåt som låter kanon men som kostat som en mindre villa. Så jag försöker leva som jag lär. Sen är jag nog lite lat och hoppar på mainstream-grejor men det är nog mest för att få tillförlitligheten, de grejor jag har haft som krånglat har alla varit från mindre tillverkare...

Jag anser mig ha tränade öron, är "skolad" dels hos Olle, dels via kompisar, bl a en som jobbar på ett "större mediaföretag" som ljudtekniker. Jag är körsångare (andrabas), har medverkat vid körtävlingar utomlands samt även skivinspelningar, TV-framträdanden o.d. med kören, detta ger en del intressanta klangreferenser... Jag lovar er, att komma in i en tävlingslokal man aldrig varit i tidigare för att sjunga inför domare och vid första tonen upptäcka att lokalen är HELT DÖDDÄMPAD skapar en viss sinnesstämning!

Min musiksmak är bred, cirka 2 meter. Det innebär klassiskt, pop, rock, country, körmusik, akustiskt osv... Dock INTE hårdrock och jazz!

Uj, vad det blev långt... Down boy, lämna plats åt nån annan nu!!

/P


(edit... menar inte att min anläggning spelar skjortan av dyrare, menar mer att kan jag nå upp till säg 80-90 procent av en 3-4 ggr dyrare anläggnings kapacitet så är jag ganska nöjd...)



Edited by - Per Berger on 2002/06/11 15:20:4


Reply author: Pjotre
Replied on: 2002/06/11 15:26:50
Message:

Hej Per!

Trevligt att ha dig här, välkommen!


Reply author: markku
Replied on: 2002/06/11 15:51:32
Message:

Jag får följa efetr och presentera mig.

Bakom Markku står en viss Markku Salonen, 49 år, bosatt i Helsingfors. Bodde i Norge i -76-85 och -94-98, samt ett år i Göteborg i -86/87. Jag minns fortfarande hifimässan där.

Jag började först med det viktigaste: skivor i början av 70-talet. Allra första köp var dog färdig inspelade kassetter, men efter första båndsallad blev det fort LP. Först hadde jag ingen skivspelare alls, besökte min gamla vänn och tejpade musiken på kassetter, som jag lyssnade hemma med enkel radiokassetspelare.

Min första skivspelare, engelska Connoisseur med Pickering pick-up, fick innebyggd förstärkare, så att jag kunde ansluta den till min radiokassetspelare. "Bättre med bra mono än dålig stereo", tänkte jag den gången. Men skivor köpte jag, beställde direkte från England (vem av er minns f.ex. Tandy's?) och lyssnade i mono, no problem, boys...

Först i 1983 började jag med stereo. Bodde kollektivt den tiden, och allra först hadde högst uppe på listan Quad 33 och Genelec aktiva monitorer, men det blev klassiska NAD 3020 samt Stax Lambda. En ny skivspelare var ett måste: en plastik-Yamaha, endast i ett års tid.

Då det tog slutt med bokollektivet, var det dax för högtalare. Jag är lite svag för det eksotiska, och en kort period tänkte på Stax's platta vägghögtalare! Men det blev Infinity Kappa 6, en trevägstativare... utan att provlyssna först!! (fy och skam!).

Sen ville jag ha en riktig skivspelare. Jag ville ha en spelare, som tillåter mig att välja fritt armen: LeTallec STAD 1 kom med tåget direkte från Danmark. Armen blev en Mörch UP-4, vars systemdesign tilltalade mig: MM för vardag, MC för finare lyssningsstunder (med olika armrör ingen sak, drömmte jag). Elac's MM pick-up, med van den Hul nålsliping, beställde jag från Tyskland.

CD fick plass i mitt liv hösten -91, under längre vistelse i Nederland. Vinyl var totalt borta där nede. Det blev Sony Walkman D99, som var super-reference den tiden, med små öronpropplurar, av Sony givetvis. Dingsen blev trasig småningom, och en fullvuxen spelare var nödvändig, ännu en Sony, i -96.

Kapporna måste jag sälja i -95, och levde med Walkmans plasticpurkar vid sidan av Lambdaer fram till sommaren -99. Då hadde jag köpt en liten tvåa i Helsingfors, och det var dags för total uppgradering: Som beställd kom sommarnummret av Hifi&Musikk, med testerna av SAT Amplifix och Dynaudio 1.3SE. Jag har fortfarande tidskriften kvar hemma. NAD måste pensioneras, hellre lite enklare högtalare först: ALR/Jordan Entry 2M hadde jag i några månader.

Via Hifi Consults sajt hittade Stefan Fridefors recension, kom i email-kontakt med honnom, något senare med självaste Pjotre också. Fick Amplifix nummer 0042, efter fem veckors väntan, från Best Sound. En härlig höst 1999!

Min stationära Sony spelare började bråka också. Jag hadde nästan bestämd mig för Densen B-400, som jag lyssnade hos Sontec. Men hos Best Sound fick jag höra om Cdfixens ankomst. Jag blev med på väntalistan, ännu en gång. Jag reste till Allingsås med min gamla Sony under armen i augusti -99 för att kunna provlyssna på Cdfix med serienummer 0001.

Väntade och väntade - förgäves. Nämligen ett finskt företag hadde fått distribution av SAT innan HC kunde leverera. Lyckligtvis fick jag Cdfixen till samma svensk pris, så allt väl till slutt.

Mina högtalare är nu Revel Performa M20, vars allra första par stannade hos mig, denna gång efter lång jämförelsesrunda hemma hos mig.

Senaste tillskott i hårdvara är Finite Elemente's Spider rack. MYCKET stiful dings!

Jag drömmer redan om framtidiga uppgraderingar: vore inte pengarna ett problem, skulle allra först kolla Spectrals elektronik samt Avalon Symbol högtalare. Jag lovar, jag skall lyssna på dom i Utrecht, när jag skall till Nederland en gång. Andra alternativer bland högtalare är Merlin och Earhtworks samt Wilson Benesch, enda jag kunde provlyssna här lokalt.

En rätt lång hifihistoria, bara för att antyda vilken tilknyting jag har haft med Sverige, och varför jag är här blandt er. Det var ju Stefan, som mailade om Hifimagasinet en gång (så skyll honnom).


Reply author: bjorn
Replied on: 2002/06/11 17:36:50
Message:

quote:

Bakom dessa spakar gömmer sig en Björn med ett mycket mediokert system inom dessa kretsar. Nad-stärkeri och budget-golvare.
Jag är dock nöjd med systemet och pular ibland med högtalarplacering och lite annat. Erfarenhetsmässigt har jag väl kommit en bit förbi regeln "less lights better sound", men har lyssnat på alldeles för få riktigt bra anläggningar.

En av de intressantaste avdelningarna inom hobbyn tycker jag att psykoakustik är och ska lära mig mer om det någon dag.
Men prylmässigt suger jag som sagt på karamellen men någon dag står kanske ett av Krells monoblock här hemma och sprider glädje.





Björ


Reply author: Fyhr
Replied on: 2002/06/11 18:23:06
Message:

Jag vill också va me på en kant!!

Pontus Fyhr var namnet, av den fina årgången 84. Är väl en av de "grönaste" här på forumet antar jag... I görningen just nu är ett bättre lyssningsrum och ett par högtalare med SS element.
De otroligt fantastiska highend grejjer jag kör med är, arcam cd72, sugden au41pre, sugden a21a samt AE aegis3 högtalare. hopkopplat med QED qunex 2 signalkablar samt supra ply 2.0 högtalarkabel.

Mvh Pontus


Reply author: Wingboot
Replied on: 2002/06/11 19:28:34
Message:

Till bjorn.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med citatet, men
om du trodde att jag pratade om dina spakar så har
du missuppfattad det. Jag heter också Björn.


Reply author: bjorn
Replied on: 2002/06/11 19:44:06
Message:

quote:

Till bjorn.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med citatet, men
om du trodde att jag pratade om dina spakar så har
du missuppfattad det. Jag heter också Björn.





Björ


Reply author: bjorn
Replied on: 2002/06/11 19:54:00
Message:

Hej namne,

Nej då, det var inga problem med ditt inlägg. Min tanke var att lägga in en lite "rolig" kommentar angående din önskan om ett Krell monoblock...

mvh

Björ


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/06/11 19:55:14
Message:



I början av sjuttiotalet var det en norsk hifigalning som härjade på Ljudkällar´n och i Göteborg.
Han hette också Björn...


Reply author: Jonas
Replied on: 2002/06/11 20:19:16
Message:

Tjenare!

Jonas heter jag, född -80. Pluggar till högskoleingenjör (maskin) på Chalmers för tillfället. Om jag skött mig redan i ettan skulle jag varit klar vid detta tillfälle, men skötte jag mig inte speciellt bra i början så därför har jag några tentor kvar att reda ut till hösten...

Har varit intresserad av hifi sedan jag var 13-14 år, men då var det mest 15" det handlade om, nu har jag väl växt till mig lite. Vill jag gärna tycka iaf.

Prylar som passerat genom åren är ett helt gäng. Började med Nad 3020 och Jamo vidunder. Genom två olika Mirage högtalare, H/K cd spelare, Nad slutsteg, Linn, Rotel och Nad försteg osv... Kablar som passerat hemmet är bla Supra Ply, Nordost Flatline Gold TaraLabs mfl. Har dessutom varit fast i hembioträsket ett år innan jag beslutade mig för att det inte funkade att i min etta på 26 m2 kombinera bra musikupplevelser med filmupplevelser.

Nu lever jag på csn och då får man vara nöjd med det lilla. Så här ser min anläggning ut idag:

Audiovector M1 stativare
Thule IA60b SE förstärkare
Thule IA150b cd.
Silspeak biwiring högtalarkabel.
Monster signal i väntan på pengar till en bättre ballad kabel.

Går förresten under samma alias på Hifimagasinet, har dock inte tid att skriva så mycket utan läser tyvärr mest.

MVH Jonas


Reply author: Jonas
Replied on: 2002/06/11 20:19:27
Message:

Tjenare!

Jonas heter jag, född -80. Pluggar till högskoleingenjör (maskin) på Chalmers för tillfället. Om jag skött mig redan i ettan skulle jag varit klar vid detta tillfälle, men skötte jag mig inte speciellt bra i början så därför har jag några tentor kvar att reda ut till hösten...

Har varit intresserad av hifi sedan jag var 13-14 år, men då var det mest 15" det handlade om, nu har jag väl växt till mig lite. Vill jag gärna tycka iaf.

Prylar som passerat genom åren är ett helt gäng. Började med Nad 3020 och Jamo vidunder. Genom två olika Mirage högtalare, H/K cd spelare, Nad slutsteg, Linn, Rotel och Nad försteg osv... Kablar som passerat hemmet är bla Supra Ply, Nordost Flatline Gold TaraLabs mfl. Har dessutom varit fast i hembioträsket ett år innan jag beslutade mig för att det inte funkade att i min etta på 26 m2 kombinera bra musikupplevelser med filmupplevelser.

Nu lever jag på csn och då får man vara nöjd med det lilla. Så här ser min anläggning ut idag:

Audiovector M1 stativare
Thule IA60b SE förstärkare
Thule IA150b cd.
Silspeak biwiring högtalarkabel.
Monster signal i väntan på pengar till en bättre ballad kabel.

Går förresten under samma alias på Hifimagasinet, har dock inte tid att skriva så mycket utan läser tyvärr mest.

MVH Jonas


Reply author: Wingboot
Replied on: 2002/06/11 20:46:07
Message:

Okej, blev lite förvirrad bara


Reply author: joakim
Replied on: 2002/06/11 22:19:42
Message:

Jahaja, jag heter alltså Joakim och gillar musik. Jag har för många skivor och en i detta sammanhang medioker anläggning som får duga tills vidare då livet består av lite annat än Hifi just nu. Jag kör med Perkas rörstärkeri, en Arcam CD-spelare och Scanspeak-högtaleri enligt egen skalle.

Eftersom jag precis har köpt ett hus på landet mitt ute på en åker så har jag inte hunnit packa upp anläggningen riktigt. (Ni skulle ha sett sladds ganska obetalbara min när han såg att högtalarkabalaget var skarvat med en sockerbit, det var dock bara för att ha nåt att lyssna på när jag höll på med diverse rust).

Nåja, nån gång när jag blir stor så ska jag få ordning på allt. På prat om stor så är jag ca 190 och väger 100kg+ och är i mina bästa år dvs 34år ungefär.

Jag har 1 hund, två katter och tre hästar och en fru och en son.


Reply author: Niclas
Replied on: 2002/06/11 22:20:27
Message:

Hej allihopa.

Niclas heter denna 35-åring med säte i Helsingborg.
Efter att ha gått vilse i hembioträsket har jag fått nytändning på det där med hifi. Jag hade inga posts på "förra forumet" trots jag var en trogen läsare, men det tänker jag ta igen nu, om jag har nå´t att tillföra förstås.
Är dock flitig på www.minhembio.com samt www.dvdforum.nu

Enormt teknikintresserad & byter utrustning så ofta jag kan(läs får).
Närmaste projekt är hitta en cdspelare, liknande Shanling s24 fast billigare, samt ett extra slutsteg innan det är dax för nya högtalare.

F.ö abetar jag som elektriker inom automation på en industri.

Mvh
Niclas



Edited by - Niclas on 2002/06/11 22:33:14

Edited by - Niclas on 2002/06/11 22:34:2


Reply author: Nautilus
Replied on: 2002/06/11 23:04:54
Message:

Tja!

Trodde jag skulle vara yngst här, men så verkar inte riktigt vara fallet. Född 1982 i en håla uppe i norr (Piteå), är nu inne på mitt andra "vettiga" system.

Inledde med Proton för&slutsteg, som jag tyvärr har glömt namnen på, tillsammans med ett par Ergo RC-L. Har nu gått över till NAD S300 & S500 som matar mina Nautilus 803 med mycket hårdrock & klassiskt (håller mig till ytterligheter :>).


Är rätt grön på det här med forum, men förväntar mig att få följa många livliga diskussioner här i framtiden :>. Den lilla tid jag spenderade på HM var ytterst lärorik, och jag tror inte att detta forum kommer göra någon besviken på den punkten, snarare tvärt om.

mvh

Erik


Reply author: mag
Replied on: 2002/06/11 23:25:19
Message:

Tjena

Magnus Johansson heter jag och är 27 år bor i den lilla världen Sundbyberg strax utanför Sth. Pluggar Maskinteknik på KTH och ska gå fordons inriktningen så jag kan fortsätta leka med bilar även när jag blir stor (blir man det?). Jobbar extra som snickare för att ha råd med mina ganska dyra hobbies HiFi/HB (lustig förkortning, det ena är dyrt det andra billigt ) Bilar (BMW i synnerhet har 2, ska dock försöka göra mig av med en) och håller på att ta upp Paintball spelandet igen, vansinigt roligt och vansinigt dyrt.

Min Hifi historia började med att jag köpte Sonys vassaste midi paket vid 15 års ålder med fjärr och allt, fantastiskt. Också var det 3 vägare och det vet ju alla att det e bra mycket grymmare än 2 vägare , eller hur det nu var.

Vid 19-20 års ålder hade jag bytt till mig min mors 2 vägs högtalare av för mig okänt svenskt märke och köpte en ny Sony reciver på rea på City stormarknad.

Efter ett år insåg jag dock att min mors "antika" sterio spelade betydligt bättre än min så jag bar ner Sonyn (utom cdn förstås) och tog upp mors anläggning (har alldrig riktigt förstått hur hon kunde skaffa den, har funderat mycket på det) Som betod/består av en mycket vacker NAD (New Acustic Dimension, för dom som inte visste) Reciver 7030 i Champange finish som jag fortfarande använder som Tuner med förvånandsvärt bra resultat. Ett Yamaha kasettdäck och en Dual skivspelare (väntar på ny nål, om det blir nån).

Kanske är på sin plats att nämna att min far påstår att han inte hör skillnad på en transistorradio och en bra sterio vilket nog beror mer på ointresse för musik dock, stackare.

Köpte därefter en Quad combo 34 och 306 tror jag dom hette (såldes för ca 1 pår sen).

något senare införskaffades ett PA horn med Coral 15" och en Zachry D250 förstärkare med inbygt elektoniskt delningsfilter för att få lite mer ös, och nog blev det det alltid fast bra, nej.

Flyttade hemifrån för ca 4 år sedan och då fick Hornet stanna köpte ett par Hifikit hembyggen av en kusin för 100:- (hade dom dock lite innan jag flyttade hemifrån), köpte därefter ett par Rauna Njord och nu började välljudet infinna sig.

För ca 3 år sedan gjorde jag en djup dykning i plånboken och köpte en "ny" beg för/slut stegs combo, En McCormack TLC-1 och DNA-1 och herre jösses vilken skillnad trodde aldrig att det skulle kunna påverka så mycket (dom spelar jag på fortfarande). Skaffade ganska omgåned ett par kimber silver streek och ett par muma audio signal kablar vilket gav mer smak.

Efter att en katt klöst sönder gummiupphägningen på en högtalare så införskaffade jag ett beg par Rauna Leira Mk2 (ja dom går fortfarande att köpa nya på LW ljudteknik i Sumpan ) som fortfarande spelar fint, provade ett par Mosen men dom spelade inte alls vackert i mitt kala rum (nu har jag flyttat igen).

Skaffade en trevlig och nätt sterio bänk i granit på ca 350 kg hämtade den i Halmstad (min mor och moster har en liten stuga där) och är mycket nöjd.

Hade insett en längre tid att min gammla sony cd inte riktigt hängde med så för ca 1 år sedan införskaffades en Audiolab 8000cd genom en annons på Hifimagasinet och nog blev det bättre. Bytte även ut mina Supra ply 2.0 till LcAudios Blackshadow i julas (rea) och både jag och flickvännen tyckte det blev en märkbar skillnad till det bättre.

Senaste investeringen var ett gäng element som ska bli ett par "övninghögtalare" inför mina tilltänkta ultimata högtalare (undra hur många sådana man kommer att bygga ) med T&P element samt TC i botten. En uppsättning kuddar åkte med i beställningen också, men jag tyckte det blev större skillnad när jag uppgraderade högtalarkablarna trots att jag förväntade mig att det skulle bli mycket bättre, nåja tror det blev lite bättre ska prova lite till.

Ska även bygga tubetraps och lite dämpväggar samt splitters i sommar är tanken.

Musiksmaken är mycket blandad i stort sett allt utom dansband och hiphop (gillar dock oldschool). Har börjat lyssna mer och mer på hårdrock igen dock (var hårdrockare på allvar när jag var 10-12/13 år sen blev det depprock o synt vidare till house och nu är det mycket kvinnliga vocalister och hårdrock igen då klassiskt har jag lyssnat länge på också (nåja ca 10 år) (Midsommar vaka snurrar nu förövrigt) har kommit in på Opera också på senare tid.

Var förövrigt på swedenrock nu i helgen och tittade på gammla/nygammla idoler, rekomenderas starkt (passade även på att hälsa på epkpeng, vilket var mycket trevligt, Tack, kan också rekomenderas ).

Det blev en hiskelig massa svamel men jag tror eller inbillar mig ivart fall att det är ganska heltäckande.

Utom HBn då som jag bara tar så här :
Projje: Sony 1272 CRT, MVT motorduk bildytan är 2.34m bred
DVD : Skyworth 1050
Processor: En Marantz 6200SR är snart på väg från HK
Slutsteg: McCormack:en och ett Carver på 5x125w som legat i garderoben i ca 2 år, som jag dock funderar på att sälja då Marantzen har ganska kraftiga inbyggda steg.

Min filosofi angående mätningar är att jag tror det kan ge fingervisningar men långtifrån hela sannaingen då jag tror att vårt hörsel sinne är minst lika komplicerat som smak sinnet och eftersom man inte kan mäta "välsmak" på ett bra sätt trots ofantliga satsnigar från livsmedels idustrin så tror jag att det är långt kvar tills man kan mäta "välljud" tror att det finns en massa parametra man ej ens känner till mm. Nåja lita på öronen (dina egna då företrädesevis) kan man sammanfatta det hela med.

//Magnus som hoppas att han roade nån i vart fall och att det var hyfsat förstålig och inte allt för snurrigt


Reply author: mag
Replied on: 2002/06/11 23:29:24
Message:

Tänkte bara tillägga att jag vanligtvis avskyr att skriva långa ilägg, måste va på svamel humör

kallas mag även på dvdforum.nu och avsforum.com och hifimagasinet kan jag ju tillägga för att det här inlägget ska uppfattas som något så när relevant

//Magnu


Reply author: whiskyman
Replied on: 2002/06/12 10:26:14
Message:

Sverige är i åttondelsfinal!! 1-1 mot Argentina.


Reply author: Niklas Nord
Replied on: 2002/06/12 10:33:07
Message:

mag, jag har en god vän; x x x som går
samma inrikting på KTH, tror jag iaf.. maskin!

känner du till han?


---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger


Reply author: arcam
Replied on: 2002/06/12 12:59:27
Message:


Här kommer ytterligare en presentation...

Hej, jag heter Ulf Lind född -59 och bor i Göteborg.
Mitt stora hifiintresse började i mitten av
70-talet med en Tandbergstereo och Micro Seiki solid 1
skivspelare. Efter några år bytte jag till Luxman R-2050
Technics skivsp. SL-1410 och ett par hemmabyggda 2-vägs
högtalare. Efter detta har jag haft Harman/Kardonförst.
Technics cd, QLN högt, Tube Technology, Magnepan 2.6 QR,
men numera kör jag med Edison Triod, Arcam CD72T samt
Dynaudio Contour 1.8 MKII.

Jag har alltid varit teknikintresserad men det
viktigaste med hifi är väl ändå att men får en
bra musikupplevelse med luftigt och rent ljud
och med bra närvarokänsla. Mitt bästa hifiminne
fick jag på Arken 2000 när jag lyssnade på
Krell FPB-600, Kps-28 tillsammans med Wilson Watt/Puppy
det lät mycket bra...

Trevlig Sommar! Ulf Lind



Reply author: SZR
Replied on: 2002/06/12 13:34:13
Message:

SZR var namnet.
StefanZ var namnet.
Stefan Zweiniger var namnet.
Förvirrande det här med forum, internet, betalkort osv, nya användarnamn och lösenord hela tiden!!!!
Annat var det på det glada 70-talet då jag en tid jobbade i en liten hifi-butik i Stockholm. Där lärde jag mig att lyssna och förstå(?).
Mycket har hänt sedan dess, och ljudintresset har ibland fått stå tillbaka för andra intressen, spela musik och foto bl a.
Har väl aldrig nått till den där ultimata anläggningen av olika orsaker, och nu ska man ju ha bra ljud till TV och film också!

Har följt en del av er på hifimagasinet och nog har man snappat upp en del (tack till bl a Jorma, Björn coh Timbre), och nog har det dragit i smilbanden ibland när trådarna börjat glöda. Hoppas dock att de rena påhoppen kommer att lysa med sin frånvaro på detta forum.
Tack till er som dragit igång, och tack till Sladd för inbjudan.

//StefanZ


Reply author: whiskyman
Replied on: 2002/06/12 13:45:09
Message:

Jag heter Kristofer Eriksson. Anledningen till att jag går under namnet whiskyman på forumet är att jag har samma namn på e-mailen, så därför kunde det passa med det här namnet.

Jag har under mina 26 år bl a gått 2-årig el-tele-teknisk utbildning. Mitt hifiintresse startade samtidigt som mina kompisar skaffade minianläggningar, det var när jag var 13 år. Under det här året fick jag ett par högtalare och köpte en förstärkare.
Det har så gott som alltid under mitt hifiintresse varit separata delar.Både av den anledningen att jag har bytt upp mig under åren och att det ofta är bättre andrahandsvärde i separata produkter. Samt att jag när jag lyssnat på olika anläggningar, aldrig tyckt att kompaktanläggningar låtit som jag tyckt att det skall låta.
Det har passerat en hel del olika hifidelar under mina år och numera så är det nästan bara skandinaviska delar i min hifi/hemmabio anläggning. Det av den anledningen att jag anser att pris/prestanda är klart högre i skandinaviska delar än i amerikanska.

Nog om mig.



Reply author: Timbre
Replied on: 2002/06/12 16:31:22
Message:



Mycket välkomna pöjkar!!!

Timbre


Reply author: Pjotre
Replied on: 2002/06/12 16:37:42
Message:

Japp, välkommna allihopa!!! Kul å se att så många vill komma hit och prata hifi med oss!!!


Reply author: Sten
Replied on: 2002/06/12 16:38:35
Message:

Sten är mitt förnamn och ?nickname?. Efternamnet är Ridderström och födelseåret 1972.
Skrev en del inlägg på Hifimagasinet med samma namn.
Bor i Hallstahammar (mellan Västerås och Köping) och är gift och har två döttrar födda 1997 respektive 1999.
Är egen företagare med en inspelningsstudio för musik (som numera ligger vilande) samt en Radio- & TV-butik (Studio Sten) med märken som Yamaha, Cambridge, Harmony Design, Sony, Philips, Audio Pro, Dynavoice, Supra m.m.
Har valt ut märken som jag personligen tycker är bäst/mest prisvärda inom respektive prisklass. Det är ju en av fördelarna med att vara egen företagare jämfört med stormarknadskedjorna. Jag behöver inte sälja i mitt tycke dåliga produkter.
Nackdelen är väl att lönen är kass??.

Kör endast med hemmabioanläggning hemma numera. Den består bland annat av en Yamaha DSP-AX1 med Audio Pro Avantek Six högtalare fram och Yamaha NS90 surround-, NS-C200 center- och YST-SW320 subbashögtalare. Allt kablage är naturligtvis från Supra. Nätfiltret är dock från Voltex.
Lyssnar mest på 70- och 80-tals hårdrock och Bob Dylan. Lyssnar både på CD och vinyl.
Övrig hobby är att spela gitarr och sjunga i ?mitt? band som för närvarande enbart kör Ebba Grön och Thåström låtar.



Reply author: Niklas Nord
Replied on: 2002/06/12 16:47:30
Message:

klockrent med ebba grön!
asta kask då?

välkommen


---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger


Reply author: Pjotre
Replied on: 2002/06/12 16:48:03
Message:

Hej Sten och välkommen hit!

Hallstahammar har man ju vatt i en gång... Trevligt ställe!


Reply author: Sten
Replied on: 2002/06/12 16:53:31
Message:

Har aldrig gillat Asta Kask.
Ebba Grön, KSMB, Sex Pistols & Exploited var mer min melodi.



Reply author: sladd
Replied on: 2002/06/12 18:44:35
Message:

Hej Sten och välkommen!

Du är en utrotningshotad art som bör bevaras. Hifihandlare borde stå på SNF:s röda lista....

När det kommer igång debatt om näthandel och de svenska butikernas enorma vinstmarginaler (den kommer med jämna mellanrum) får du gärna lyfta blicken från gåslevern och ge din version av överflödet!

mvh


Reply author: lindvall
Replied on: 2002/06/12 18:44:52
Message:



Presentation:

lindvall:
Född 1974

Hifierfarenhet: Inte så stor egentligen. Blev intresserad när jag varje dag från högskolan gick förbi en liten affär där det stod spännande saker innanför fönstret. Jag gick in och blev fast. Istället för att plugga så tillbringade jag mycket av min tid på Välljud i Borås och det är där jag fostrats i mitt hifiliv. Jag är god vän med Henrik som förestår affären och får då ses som "jävig" i förhållande till produkter jag uttalar mig om som finns där.

Håller på att försöka skaffa mig ett system med SAP, Strumenti Acostici di Precisione, högtalare och stärkare. Ofärgat? Skojar du? Det är rör vi snackar om, spelglädje, mellanregister som inte är av denna världen, vackert och kul, närvaro och röster... mmmmm

Musiksmak:
Kvinnliga röster, country, singer/songwriter, lite house/loungemusik, (Jag måste lyssna på mer Paul Oakenfold). Ursprungligen gammal synthare (Depeche Mode, Nitzer ebb var de största idolerna, hade man rolig frisyr eller? Jajjamensan!) Lite pop och hifinörderimusik och Sting och sånt går också hem. Har lite svårt för rap och lo-fi, men det finns bra grejor där också.


"I love the smell of burnt dust in the morning. It smells like High end.


Reply author: Yve
Replied on: 2002/06/12 19:43:56
Message:

Hej!

För att förenkla det hela gömmer sig ytterligare en Björn under denna synonym, född 1969 och bor i södra Göteborg.

Jag arbetar som programmerare av inbyggda system, men har också arbetat med konstruktion av olika mikrodatorsystem. Pga mina elektroniska kunskaper har jag aldrig ens funderat på att löda ihop något på egenhand, är lite pedant till naturen. Mina tekniska kunskaper sträcker sig till en elektroteknisk högskoleingenjörexamen samt 20 poäng högskolefysik och därmed vet jag att fysikerna inte har matematiska modeller för allt. Däremot har jag under samma synonym skrivit några få knastertorra inlägg på HM för att förklara en del fysiska modeller.

Trotts min tekniska utbildning och arbete har jag blivit mindre och mindre intresserad av tekniken och blivit mer intresserad av musiken. Har under de senaste fyra åren haft abonnemang på Göteborgs konserthus både för symfonisk och kammarmusik, förövrigt lyssnar jag på allt men gillar mest lite uddare popmusik (Peter Gabriel, Tori Amos, Suzanne Vega, Björk m.m.). Är liksom Lindvall också gammal syntare så vi får väl hålla ihop mot de där hemska hårdrockarna.

Mitt hifi intresse började i mitten av 80-talet, då jag fick förtroendet att inhandla en anläggning till föräldrarna. I samband med detta skaffade vi oss det nya mediet Compact Disc, så jag har tyvärr missat det där med att harva i vinylsvarvar träsket. Min anläggning har inte sett så många olika komponenter komma och gå, därmed har jag heller inte så mycket referenser och på denna väg vandrar jag vidare.

MVH
Björn


Reply author: Pjotre
Replied on: 2002/06/12 19:52:39
Message:

Hej Lindvall och Yve! Välkommna hit, ju fler "goa gubbar" vi är dessto bättre...


Reply author: Sten
Replied on: 2002/06/12 21:00:30
Message:

Tack sladd.
Jag lovar att ge min syn på hifibutikernas pålägg och marginaler osv. om någon vill veta. Och gåslever har jag aldrig ätit. Är det verkligen gott? Jag gillar ju i och för sig leverpastej, det kanske är samma sak?




Reply author: Timbre
Replied on: 2002/06/13 00:36:54
Message:



Hej Yve!
Det du skrev om teknik och musik var fint.
Det går i vågor men ju mer man håller på, ju mer musik brukar det handla om.

Välkommen!


Reply author: s.m.f
Replied on: 2002/06/13 07:02:27
Message:

quote:

[green]
Håller på att försöka skaffa mig ett system med SAP, Strumenti Acostici di Precisione, högtalare och stärkare. Ofärgat? Skojar du? Det är rör vi snackar om, spelglädje, mellanregister som inte är av denna världen, vackert och kul, närvaro och röster... mmmmm




Tjenare lindvall välkommen! Härlig inställning till musik (ang rörens färgning)


Reply author: AndersB
Replied on: 2002/06/13 17:10:13
Message:

tjenare Markku

Jag går också i Revel Performa M20-tankar och undrar mest vilka högtalare du jämförde med innan du bestämde dig för M20?

Själv har jag lyssnat lite på QRS Callisto och Monkarna hos HFConsult i Alingsås. Revelarna tyckte jag var bäst på allt, tyvärr till ett betydligt högre pris. Jag har även lyssnat på Dynaudio 1.3 SE hos Hifistället, vilka också lät riktigt bra. Det är dock svårt när man inte kan jämföra med samma utrustning i samma rum osv...

MVH

Anders


Reply author: dole
Replied on: 2002/06/13 21:26:58
Message:

Tjena här kommer jag
Heter igentligen Douglas och är 35 år.
Hifi har alltid varit ett stort intresse.
Har väll hållit på i minst 15år med stereo.
Sen har man haft en del formsvakor då det blivit mindre av den varan, och mer av något av mina många andra intressen.
Tyvärr är även de andra intressena ganska kostsamma så man får prioritera ibland.
Men det är inte förrän nu på senare tid som jag klivit upp i den tyngre divisionen i hifi sammanhang.
//dole\\


//dole\


Reply author: Mikael2
Replied on: 2002/06/13 21:57:48
Message:

Välkommen Dole!

Kul att du hittat hit. Jag brukar också köra hoj fast inte amerikanskt och inte custom. Såg en bild där du satt på en hoj, har jag för mig, på hifimagasinet!


Reply author: Dan Brickman
Replied on: 2002/06/13 22:10:23
Message:

Hej hej!
Dan Brickman var alltså namnet. Född 1962 och hifi-intresset vaknade rejält samtidigt som kompisen köpte en komplett JVC-anläggning för 10000Kr 1979. Då var hemadressen Hallstahammar (Hej Sten, hälsa kusin Jonas om du träffar honom). Numer lever jag med fru och barn i Göteborg och arbetar fn som produktionsledare på Volvo.

Jag har ägt Luxor dirigent, NAD, Proton, Denon, Cyrus, Mcintosh, Kenwood, Pioneer, Thechnics, Thorens, Rega, Qln, AE mmmm.

Mellan 1995 och 2001 "fastnade" jag i Linnfällan och köpte på mig en Linn-anläggning för ca 70000Kr. Jag tyckte att jag nått toppen i hifi-näringskedjan. Nu behövdes bara uppgraderas med Linn resten av livet....
Nja, jag tyckte allt lät bra men lyssnade mindre och mindre på musik genom hemmastereon. Till slut lyssnade jag i stort sett bara i bilen och med freestylen. När så en varm vår kom och mitt 15åriga gamla intresse för motorcyklar tog överhanden dammade jag av stereon och sålde den.

Jag köpte en billig anläggning bestående av Marantz 6000 CD och Marantz 6010OSE stärkare och ett par AE högtalare. Döm om min chock när jag kopplade upp grejerna hemma och började tycka att det var kul med hifi igen... missförstå mig rätt, jag tycker fortfarande Linn låter okej men det är något som fattas i presentationen och som får mig att bli ointresserad av att lyssna. Trodde faktiskt att all dyrfi var så där trist framför allt efter några mässor på Arken där många utställare aldrig riktigt får till det. Det var efter lite hifimagasinsdebatterande med bla sladd som fick ut mig i butikerna och lyssna igen.

Jag antar att den som följt mina dispyter med Linntroende förstår bakgrunden lite bättre nu. Jag kan helt enkelt inte med enkelspårighet.

En hemmabio har jag också mest för skojs skull. Hitachi dvd och dd-stärkare och Audio prohögtalare runt om. Billigt men kul.

Jag vet dock hur min framtida stereoanläggning skall se ut: Amplifix, Mårten Design Monk och min nuvarande cd CDfix, Linnsvarven får vara kvar. Den tröttnar jag faktiskt inte på. Kablaget får utvärderas efter konsultation av Consulterna i Alingsås eller på Ågrens hifi i Göteborg. Det vattnas dock i munnen på mig när jag ser class A förstärkaren från Cayin på nettodirekts hemsida men den har jag ännu inte lyssnat på. Jag har en viss svaghet för apparater typ Accuphase och sånt, säkert något virus från sjuttiotalet då Marantz och Mcintosh regerade


Dan


Reply author: Larsen
Replied on: 2002/06/13 22:37:22
Message:

Heter Lars och är av årgång 72. Jag har gått under samma nick, "Larsen", på Hifimagasinet.
Efter ombyggnaden där blev det mest att jag läste inlägg. Saknade väl alla er tokar som jag nu hittat igen här. Kul!

Hifiintresset började med ett par klädskåp till Jamo för ca 17 år sedan (hur nu DET kan väcka ett hifiintresse :-). Detta parat med en Proton 520 och en portabel cd-spelare.
Bytte senare ut klädskåpen mot mjölkpaketen AudioPro A2-2 med sin tillhörande förstärkare + en NAD 1300 förförstärkare, Technics första MACH-cd 777, Technincs 1210 svarv. AudioPros 4.5" med slav spelade skjortan av Jamosarnas dubbla 10:or. Det fick mig att inse att man måste lyssna till produkter och inte köpa med ögonen.

Jag har alltid gillat att bygga, skapa saker. I gymnasiet (el-teletekniskt) byggde jag ett slutsteg på 2x120W. Senare har det följt ett antal egenbyggda högtalare, även till PA. Smått hemma och stort på scen :-) Byggde även baskombos ett tag (EBS) men masstillverkning var inte roligt. Utveckla är melodin.

Är nu inne i en "våndas"-fas. Vill byta allt, men vill byta till just det jag vill ha = pengar. Bättre att vänta och spara. Det enkla, men användbara, just nu är Micromega CD, Dynaudio Audience 42, Adcom förstärkeri. Audience är kompletterad med 2 st små slutna subb med Dynaudio 8" i. För pengarna är det lyckat... för pengarna!
Gott om div slutsteg och högtalare har lett till en DVD + Proton 2631 bioförförstärkare + 32" TV, men detta skall separeras från 2-kanals delen.

Musiksmaken är bred! Duke Ellington till Ebba Grön, Anna-Lotta Larson till Scorpions, Bob Marley, Dire Straits, FourPlay, Chris Rea m.m. m.m. Nästan allt. En sen natt, mörkt i rummet och en bra skiva... underbart.

Ska nu flytta till Karlstad med sambo (som fullt accepterar min hifi-sjuka och själv har knåpat med ett filter) och hundar. Har precis pluggat klart till IT-Ingenjör (taskig tajming) och hoppas väl på en inkomst istället för studielån.

Finns det några hifitokar i närheten av Karlstad? Gärna DIYare också.

Oj, vad långt... antagligen ingen som läser allt.


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/06/13 22:49:01
Message:



Jodå, vi läser allt!
Svaghet för Accuphase har jag lätt för att förstå och Fourplay är bland det bästa jag vet.
Det är ju att dom skall spela in för Warner.
Nu kommer dom på DVD-Audio men inte på SACD.
Men bra är dom!

Välkomna!!!


Reply author: markku
Replied on: 2002/06/13 23:13:08
Message:

quote:

tjenare Markku

Jag går också i Revel Performa M20-tankar och undrar mest vilka högtalare du jämförde med innan du bestämde dig för M20?




Hej Anders,

Jag provade en hel del olika alternativ hemma: Dali Grand Coupé, B&W Nautilus 805, ProAc Response 1SC, Elac CL 330 samt Duntech PLC-10, som var lite för liten, men kom som bonus, så att säja.

Demo av Dynaudio Audience mot Totem Model One hos Hifi-Art, något senare Contour 1.3 mot 1.3SE hos Reference Audio, men demo där var inte riktigt att skriva hem om (som dom brukar att säja i Norge).

Jag har haft kontakt med två hifister, som tycker att M20 är bättre än 1.3SE, som jag inte riktigt orkar att prova. Heller vill lyssna på Wilson Benesch Arc, möjligens Earthworks Sigma 6.2 Monitor (jag får väl tacka Audiomaniker, som länkade bilden av Sigma på Hifimagasinets forum som alternativ till Ino).

För mig personligt var M20s ävne med lägre del av registret, som imponerade, den ger fin antydning medan f.ex Elac var rätt blygsam. Som näst bästa på min lista var ProAc.

Du har väl läst testerna av M20 i Stereophile (online arkiv) och Soundstage?

mvh
Markku

< Support North American Drillers >


Reply author: EAR
Replied on: 2002/06/13 23:19:27
Message:

Hejsan allihopa!
Bättre sent än aldrig.Var relativt snabb att skriva ett inlägg och sen
har tiden sprungit ifrån mig.
Jag heter Mats och är 45 år ung och är förmodligen den som bor längst söderut(YSTAD)är gift och har två barn och bor i ett gammalt gatuhus.
Köpte min första riktiga stereo 1973.Sen dess har det blivit en del byten.Idag använder jag vad många skulle vilja kalla för GAMMEL-FI
tror jag.Har en THOREN 125 med SME 3012 (hittad på loppis för 10 kr)
QUAD 44 förförstärkare och EAR 509 100watts rörslutsteg (dessa är jag mycket nöjd med därav mitt username) Verkar som jag är den enda som använder elektrostater i form av QUAD Esl63.Cd spelaren är en YAMAHA
1030 (vem kommer ihåg den) och är väl nästa bytesobjekt.Jag tycker om all sorts musik med vissa undantag (dansband en del hip hop och lite annat) Är även ägare till en gammal vevgrammofon som min far köpte nån gång på 30-talet.Så jag köpt upp mig på en del stenkakor(har ca 150st).Vet inte om man kan kalla det mycket men jag har ca 400 vinylskivor och 1300 cd skivor + ett antal singlar och ca 300 kassetband
Mats



Reply author: s.m.f
Replied on: 2002/06/13 23:32:21
Message:

Kul med alla som droppar in med tiden


Reply author: Morello
Replied on: 2002/06/14 00:42:00
Message:

Hej EAR!

Kul att se att någon spisar LP.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-


Reply author: Audionet
Replied on: 2002/06/14 09:22:53
Message:

Hej på er alle sammans.
Jag heter Micke men valt Audionet som Nickname. Jag bor i den södra delen av vårt land, nära de vita sandstränderna och den danska ölen.

Mitt intresse började med ett inbrott. När tjuvarna rafsat åt sig vad de tyckte de behövde fanns det inget att spela på eller med. De snodde helt enkelt allt utom min vinyl. Stereon går ju att ersätta, men att få grepp om alla skivor som man blivit av med är lite svårare.

Hur som helst, när min Denon stereo skulle ersättas började jag att kika runt på lite alternativ till HIFI Klubben. Jisses så mycket grejor det finns. Jag fick faktiskt en liten chock första gången jag kom i kontakt med lite bättre hifi, att det kunde låta på det viset. Sedan var det kört, man är helt enkelt tvungen att kolla hur mycket av detta välljud mina öron kan uppta.

Min ljudfilosofi är som min möbleringstil, enkel och rak. Ljudet skall vara snabbt och kontrollerat, en del skulle nog kalla det för analytiskt. Bland mina viktigaste parametrar är attack och driv i musiken. Om en pianist spelar med ett hårt och kraftfullt anslag skall det verkligen höras, och väljer han ett mjukt anslag skall tonerna smekas fram. Musik skall engagera.

Jag är dessutom lite lätt hembio skadad.



Reply author: Niklas Nord
Replied on: 2002/06/14 10:15:05
Message:


Välkommen Audionet!!!

Tur i oturen att du fick grejorna stulna då!


---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger


Reply author: Pjotre
Replied on: 2002/06/14 10:22:15
Message:

quote:

Hej på er alle sammans.
Jag heter Micke men valt Audionet som Nickname. Jag bor i den södra delen av vårt land, nära de vita sandstränderna och den danska ölen.



Hello pågen!!!

Välkommen hit! Måste fråga, har du funderingar på en MAP??


Reply author: Audionet
Replied on: 2002/06/14 11:50:16
Message:

quote:

quote:

Hej på er alle sammans.
Jag heter Micke men valt Audionet som Nickname. Jag bor i den södra delen av vårt land, nära de vita sandstränderna och den danska ölen.



Hello pågen!!!

Välkommen hit! Måste fråga, har du funderingar på en MAP??





Japp, funderingar på en MAP finns. Jag har en kompis som kör med en sådan grunka tillsammans med JM Lab Mini Utopia. Han har även beställt AMP VII. Om man tänker efter, vad skall jag med hembio till när jag har förnuftiga kompisar


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/06/14 11:59:03
Message:



JMLab, Audionet, vita sandstränder och danskt öl....känns urskånskt på nå´t sätt....

Välkommen!


Reply author: Sanoj
Replied on: 2002/06/14 13:33:12
Message:

LARSEN!!

Välkommen till Karlstad, du kan slänga hit ett mail så ska vi nog kunna fixa en guidad tur i Värmlands största stad.

MVH Jonas


Reply author: gromit
Replied on: 2002/06/14 14:08:38
Message:

Hej!

Jag heter Olle, född -73, är utbildad civilingenjör inom teknisk fysik. Att allt inte kan förenklas till matematiska modeller är något som jag lärt mig med tydlighet under utbildningen.

Jag har varit intresserad av hifi sedan högstadiet nångång. Jag köpte min första anläggning för pengar jag tjänat ihop på att jobba extra under jul och sommar. JPW AP2 högtalare, en liten H/K förstärkare och en cd-spelare från Yamaha.

CD-spelaren byttes senare mot en Pioneer som efter en kort period ersattes av en billigt inköpt Micromega Stage 1. Förstärkaren hade jag kvar länge tills jag skaffade en H/K hemmabioförstärkare. Nuvarande högtalare är ett par Dynaudio Contour 1.3 mkII som jag blev tipsad av Jorma om att en hade till salu.

Just nu går jag i tankarna på hur jag ska uppgradera systemet på bästa sätt. Först och främst måste förstärkare och spelare bytas ut men jag funderar alltid länge och väl innan jag beslutar mig för vad det ska bli. Jag har lyssnat en hel del men mer ska det bli.

Jag gillar väldigt många olika sorters musik. Som exempel kan jag nämna vad jag spisade igår: Jamiroquai, Stan Getz/Joao Gilberto, Tomas Örnberg/Kenny Davern, Diana Krall, Depeche Mode, DJ Quicksilver, Robbie Williams och säkert något mer som jag inte minns. Dessutom lyssnar jag gärna på Jussi när humöret är det rätta.





Reply author: n/a
Replied on: 2002/06/14 16:02:39
Message:

Tjenare...

Jens heter jag. Bor i Kristianstad. Född 75. Har varit musikälskare så länge jag kan minnas. Favoriter... hmm... Svårt... Finns så mycket. Jane's Addiction, Sonic Youth, Prince, Pink floyd, Smiths, Soundgarden, Depeche, Butthole Surfers. Mest pop o rock, men börjar halka in lite på jazz o singsong, tack vare hifin faktiskt. Klarar inte riktigt av Blues, Country och dansband, annars smälter man det mesta. Första anläggningen var en NAD3100 stärkare, NAD5000 cd, NAD vinyl (kommer inte ihåg namnet) och Solid vägg-högtalare. Efter detta har man haft Audiopro högtalare, Copland stärkare, Dynaudios, m.m. just nu är det Nottingham Analogue Spacedeck, Quad99cd,99pre,909pwr och Carlsson 50.2 som gäller. Spelar "poppigt" och glatt, öppet och luftigt.

hepp, ha de bra

/Jens



//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea


Reply author: Niklas Nord
Replied on: 2002/06/14 16:05:27
Message:


rätt intressant utrustning...

hej på dej


---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger


Reply author: n/a
Replied on: 2002/06/14 16:10:17
Message:

Tjenixen.. Nottinghamen är inte fel vill ha påstå... :o) Det är "klenoden" i anläggningen... En riktig pärla. Gillar 50'orna skarpt också. Passar bra i mitt lilla rum. Skall flytta till hösten, så då blir det kanske 52'orna, men det är kanske det. Quaden... Ja, quad är ju quad som man säger. :o)


//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea


Reply author: Staffan
Replied on: 2002/06/14 21:30:57
Message:

Hej,mitt namn är Staffan och jag bor i Göteborg.
Jag har följt diskussionerna på Hifimagasinet ett bra tag
men aldrig visat mig annat än i annonsavdelningen där jag
annonserat mina ML ReQuest.
Hoppas jag kan vara med och diskutera.


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/06/16 11:55:41
Message:



Hej Staffan!

Byter du ut dina ReQuest?
Mot vad? Lite nyfiken bara.

Välkommen!


Reply author: Staffan
Replied on: 2002/06/16 12:11:03
Message:

Tack.Jag har funderingar på Neptunusar men har inte provat
dom i mitt rum.
Vet inte om dom skulle funka.
Får se om jag kan låna hem och testa.



Edited by - Staffan on 2002/06/16 12:15:2


Reply author: KC
Replied on: 2002/06/17 10:59:40
Message:

Jag vill presentera mig själv åsså!

Jag heter Kristoffer och var född '67 i Buenos Aires, Argentina. Flyttade runt i Syd Amerika till jag var 15 då jag flyttade hem till Sverige. Bodde där fram tills ca ett år
sedan då jag flyttade till det Islamiska Kungadömmet Saudi Arabien :)

Började min karriär som akustiker inom ljud och vibrationskontroll, men efter bara 4 år
bytte jag till datorindustin (skedde '92). Har sedan 5 år jobbat som System Arkitekt och utvecklare inom integration, framförallt integration av system mellan
företag, men även inom företagets väggar. Är i Saudi på tvåårskontrakt som System
Arkitekt och teknisk ledning för att integrera Saudi Aramco med alla sina bankpartners
och leverantörer. Mycket spännande och mycket job :)

Hobbies har jag alldeles för många, och sedan jag kom ner hit har en till lagts till på
listan. Det absolut viktigaste för mig (förutom flickvän och så, som jag inte har
försök hitta nån som vill flytta ner hit sår du se hur lätt det är ) är musik
i alla dess former. Jag komponerar och spelar. Inte långt därifrån till HiFi. En annan
passion jag har är astronomi. När jag var liten och alla andra spelade fotboll och sånt
satt jag med stjärntabeller och tittade genom mitt teleskop. Andra hobbies är photo och
jag tog precis mitt PADI Open Water cert. (hur skulle det vara att bo bredvid Röda Havet
och inte dra nytta av det va?).

Vad gäller HiFi så har jag hållt på med det sedan 15års åldern ungefär. Jag byter inte
prylar få ofta men jag utvärderar alldeles för länge och för mycket innan jag
bestämmer mig (jo, jag har alltid beslutsångest ). För närvarande kör jag med
följande system: ProAc Response 2.5, dubbla Kimbre 8TC, Gryphon Callisto 2100, HT Pro
Silway MkII, Sony SCD-777ES och PS Audio PP600. Lysningsrummet är stort (ca. 7mx9mx3m)
men alldeles för kalt och hårt. Betongväggar och kakelgolv gör att efterklangstiden
ligger på tok för högt. Basen är bra dock, he he.

Ja, nu vet ni mer än ni nånsin velat veta!

Hej då!

/K


Reply author: Hepcat
Replied on: 2002/06/17 13:04:46
Message:

Hej allihopa jag får väl ochså presentera mig lite kort
jag heter Mikael är född 1968 bor i göteborg , nicket är det samma som på hifimagasinet om ni undrar vad det kommer ifrån så kan ni fråga men det har med mitt huvudintresse att göra.

blev intresserad av HIFI när jag gick i fyran och fick min första stereo som bestog av en DUAL 1210 och en DUX Reciver och ett par DIY högtalare som adoptiv farsan byggt allt skaffade han efter att hans gamla grejor blivit stulna i början av 70 talet tror jag.

så när jag Gick i mellanstadiet och högstadiet var jag runt på lite olika ställen i Alingsås Göteborg och Stockholm för att hitta bättre grejor hadde mer pengar då än nu .

Hittade inget som tilltalade mig riktigt.hittade grejor som lät bra men jag tyckte var för dyra.

så jag köpte på mig lite begagnade mainstream grejor börjde försöka modda lite och så.

när jag var 18 så köpte jag mig en paket anläggning en ONKYO som jag tyckte lät bra för pengarna.10 000 kr med CD'n böt pickup på skivspelaren till en pickering hadde trötnat på att leta prylar skaffade mig ett till intresse gamla bilar.
innan var det mest att spela gitarr som gällde.

men så kom det en dag när jag kom på att jag hadde lyssnat mer på musik när jag hadde den gamla dualen med mycket bristfällig diskant PGA den pickupen som satt på.

tog hem den från farsan där den stog monterade pickerinen och då blev det roligt igen.

började leta efter en 505a hittade en begagnad mark 4 i en butik i göteborg gick in för att titta på den och fick en liten demonstration av d3n gämfört med basik, Axis, och LP12
sedan var jag fast i Linn träsket och Hifi inntresset kom tillbaka, skaffade mig aldrig nån
dual däremot en begagnad Axis sedan en ny LP12a.
som jag sålde när jag behövde pengar.för tillfället har jag en basik som jag köpt begagnad skall skaffa mig en 12a igen förhoppningsvis till hösten.

elektroniken är jag lite mer tveksam till gillar Linns och Naims elektronik men jag gillar även RÖR. För tillfället har jag en DIY remus har även en LK1a. slutsteget jag har är ett DIY Mosfet steg högtalare är Linn's INDEX II, skall bytas till NINKA nån dag tror jag.

musiken jag lyssnar på är nästan allt men i huvudsak obskyr 50tals rockabilly och retro rockabilly =(ljudkvalitet som skulle få dom flesta här inne att gå och kräkas)

en favo platta jag har är Eva Eastwood "The Good Life I Have" (the country side of Eva Eastwood)har iof inte lyssnat mycket på den sedan jag hörde den på en CD12a.

Funderar på att lyssna på Advantage dom verkar ju göra bra grejor.
jag föredrar vinyl framför CD helt klart, än så länge.
(Fast allra helst LIVE). en massa svammel här.

Music For Life

MiKael



Reply author: Hepcat
Replied on: 2002/06/17 13:16:07
Message:

Oj jag glömde jag jobbar på Lear Corporation i Torslanda.
har gått el-tele på AMU spets hemelektronik.
sökt in för att läsa upp gymnasiet till hösten så jag kan söka in på elektro sedan och bli civilingenjör.
om det inte strular till sig med studiemedlet annars får jag väl söka mig till Volvo för bort från Lear ska jag.


Mikael


Reply author: n/a
Replied on: 2002/06/17 14:04:20
Message:

KC: tjenare...

Hur är PS-audio 600'an? Hade varit kul att veta. Har själv en UO 20A och skall köpa en till.



//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea


Reply author: KC
Replied on: 2002/06/17 14:24:59
Message:

Hejsan Ranefjord,

PP600 var en nödvändig investering för mig. Strömmen i detta land
är fruktansvärt opålitlig och smutsig. Deessutom bör jag 1km från
världens näst största avsaltningsanläggning (omvandlar saltvatten
till sötvatten) och det hjälper inte till.

Efter att ha testat lite olika ström och/eller skyddsfilter och
dyligt tidigare så visste jag att detta inte var spåret jag ville ta.
Dynamiken verkar helt enkelt försvinna. Men eftersom jag är tvungen
att skydda anlägningen så fick det bli en PP600. Jag köpte den
osedd och ohörd, jag ansåg att jag inte hade nåt alternativ.

Efter att ha haft den i ca. 4 månader nu kan jag nog säga att
det är en investering som jag inte ångrar, oavsett det absoluta
behovet eller ej. Jag hör ingen skillnad mellan all olika
multiwave inställningar som finns men det är en klar skillnad
med och utan den inkopplad. Det jag reagerar mest på är lugnet och
den kolsvarta bakgrunden i musiken. Nu kan jag få nästan samma
känsla mitt på dagen som mitt i natten (förutsatt att det är
tyst utanför huset och jag stänger av ACn). Jag säger nästan
för det finns annat som gör att nattlyssning är så underbart.

Har man råd så tycker jag absolut det är en produkt som är
väl värd pengarna. Men det är mycket pengar som t.ex. ger
en skyssta par högtalare i stället.

/K


Reply author: n/a
Replied on: 2002/06/17 15:02:05
Message:

Hej!

Mitt namn är A och A tycker om musik,
det ska vara musik,
bara musik ska det vara.


Mvh Lawrence


Reply author: Niklas Nord
Replied on: 2002/06/17 15:03:06
Message:


KNASBOLL


---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger


Reply author: Wilderwein
Replied on: 2002/06/17 15:56:01
Message:

hej mitt namn är Kareem Shawwaf jag har precis gått ut gymmnasiet (naturvetenskap) och nu är det dags att göra lumpen i 10 månader. Jag är intresserad av hifi, men jag är inte redo att göra allt för det perfekta ljudet...
Mvh:
Wilderwein


Reply author: n/a
Replied on: 2002/06/17 15:59:26
Message:

KC: Tjenare.. jo, den kostar lite för mycket här i Svedala. Jag upplevde PS ultimate outlet ungefär liknande. Tystade bakgrund och klarare ljud. PP600 är nog för dyr för mig, men jag är ändå lite sugen på att höra skillnaden 600'an ger. :o) Problemet blir väl ha-begäret efter en.. :o) Har du provat PS audios strömkablar oxo?



//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/06/17 16:03:07
Message:




Var får han allt ifrån han A...

KC, jag kan tänka mig strömmen i Saudi! Ser kabelhärvorna från Libyen och Egypten framför mig. Det finns mycket trevligt att säga om dessa länder, men nån ordning på strömmen har dom inte och det brukar eka väldeliga i vardagsrummen.
Hur är det med priser på elektronik jämfört med Sverige?
Så en sista fråga av ren nyfikenhet: Vilka länder i Sydamerika känner du till förutom Argentina?

Hepcat, hifi i fyran! Det måste väl ändå vara nå´t slags rekord?
Högstadiet är ju annars den klassiska debutåldern...

Välkomna pojkar!


Reply author: KC
Replied on: 2002/06/17 16:45:13
Message:

Ranefjord: Jag kör faktiskt Lab Cable mellan PP600an och Calliston, och en Mini Lab Cable
mellan PP600an och CD spelaren. Tror jag ångrar Lab Cable köpet. Jag hör ingen skillnad
mellan Mini Lab och Lab Cable. Vare sig på CDn eller förstärkaren. Men Mini Lab kabeln
tycker jag är helt OK.

Timbre, det låter som om du har lite egen erfarenhet av arabländerna. Då vet du
hur affärslivet är här kanske Tyvärr är de så fruktansvärt strikta här på allt.
Blir lite jobbigt att leva där det är minst 10 pisk-rapp om man pratar med en kvinna
som inte är familjemedlem. Där man inte ens kan TITTA på en kvinna för dom är täkta från
top till tå i svart. Där sprit och fläsk är totalförbjudet. Där offentlig musik
och filmvisning är förbjudet...ja listan är lång. Det är tur att man bor bara en timme
från Bahrain där det är betydligt friare. Annars skulle man nog gå under.

Vad gäller priser på elektronik så är det tyvärr inte så som det var på 70 och 80-talet.
Priserna ligger ungefär 10-15% över svenska priser, och då är produkterna en eller två
generationer gamla. Dubai i UAE är lite bättre men fortfarande inte som förr. Att
priserna ligger så högt är konstigt eftersom tullavgiften ligger på ynka 5% och det
finns ingen moms. Det borde vara mycket billigare.

Sydamerika...jag längtar tillbaks dit. Jag bodde ca 8 år i Argentina och 4 år i
Venezuela (med en liten avstickare på två år i Sverige mellan de två länderna).
Andra länder jag besökt i Sydamerika är Chile, Bolivia, Peru och Colombia. Sedan
nåra karibiska öländer också. Det är först när man kommer ner till dessa arabländer
som man märker att kulturskillnaderna mellan europa och sydamerika inte var stora alls
,även om jag tyckte det när jag flyttade hem. Men det är kul att få uppleva lite
andra livstilar, det är en av anledningarna till att jag tackade ja till detta jobb.

/K


Reply author: n/a
Replied on: 2002/06/17 16:54:50
Message:

KC:

Skall prova en minilab nästa månad är det tänkt. Vi får se om jag behåller den eller inte. PS har ju 30 dagar öppet köp. Mycket bra tycker jag. Något som fler tillverkare borde börja med.



//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/06/17 17:21:37
Message:



Hej Ranefjord!
Du var möjligen inte på Stockholmsmässan?
Där körde dom med PP 600:an i ett av demorummen.
Mässor är nog inte rätt tillfälle att utvärdera en nätregenerator på.
Har ibland varit lite nyfiken på motsvarande från Accuphase. Dom har en PS-500 och en PS-1200V. Ser, i likhet med PS Audios skapelser, ut som slutsteg i den riktigt tunga klassen.
Med priser därefter...


Reply author: n/a
Replied on: 2002/06/17 17:28:31
Message:

Tjenare

Nopps, jag är ingen flitig mässbesökare direkt... Har bara hört PS- UO som jag själv har. Mest därför jag blivit lite intresserad av vad de stora monstrena kan göra. :o) Men priserna är ju egentligen på tok för höga för att det skall vara rimligt till min anläggning. Så accuphase har också rejäla strömförsörjare.. Får väl ta en titt på deras hemsida. Är det för många nollor på prislapparna här oxo? :o) Finns det fler liknande produkter på marknaden?


//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/06/17 17:31:38
Message:



Intressant iakttagelse KC.
Det kulturella avståndet till Nordafrika och Mellanöstern är mycket större än till Sydamerika, precis som du säger.
Efter ett antal år i Arequipa och senare Cali, hamnade jag på ungkarlskontrakt i Libyen.
Resten förstår du mycket väl.

Då vet du också att salsamusikens huvudstad heter Cali, inte Havana som vissa påstår...


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/06/17 17:40:09
Message:




Man frestas att lägga in en bild.





Det är många nollor...


Reply author: n/a
Replied on: 2002/06/17 17:46:12
Message:

Hehe... Hämtade precis hem accuphase broschyren... Ser dyr ut.. PS audios 'lilla' 300wattare ligger på 25-26 stora och deras 600wattare ligger på 45. Puh... Det är lite väl....

Men det är en snygg liten plåtlåda.. :o))


http://www.psaudio.com/products/p600_overview.asp



//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea


Reply author: s.m.f
Replied on: 2002/06/17 18:19:18
Message:

Timbre! Accuphase hemsidan!?

Har alltid tyckt accuphase har väldigt snygga produkter!


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/06/17 18:33:43
Message:




Den sitter i ryggmärgen, hehe:

www.accuphase.com/english


Reply author: s.m.f
Replied on: 2002/06/17 18:39:25
Message:

vielen dank

den borde jag ju kunnat gissa på


Reply author: sound4pleasure
Replied on: 2002/06/17 19:17:12
Message:

Hej sladd & co. Trevligt det här med nytt forum. På HM blev det väldigt tyst. Klimatet här verkar vara mycket bra, hoppas det består.

-Just Another Foolish Stringbender


Reply author: sladd
Replied on: 2002/06/18 00:16:18
Message:

Tack!!

Himla bra namn du valt förresten!

Tea 4 2


Reply author: Wingboot
Replied on: 2002/06/18 01:50:47
Message:

Hmm, http://www.accuphase.com/english.htm verkar inte funka..
http://www.accuphase.com/ind_eng.htm funkar dock


Reply author: Wingboot
Replied on: 2002/06/18 01:51:20
Message:

Hoppsan, jag menar www.accuphase.com/english verkar inte funka..



Reply author: s.m.f
Replied on: 2002/06/18 06:53:45
Message:

Tag bort english så att adressen slutar med com så funkar det bättre


Reply author: s.m.f
Replied on: 2002/06/18 06:56:09
Message:

Jag gillar ju looken på detta par



Reply author: Timbre
Replied on: 2002/06/18 07:23:48
Message:



Gomorron!

Looken är ju...
Specifikationerna är dubbelt...
Hela vägen ner till 1 ohm.

Hur många skulle behövas till ett par AA Grand?
Räcker det med två?
Eller ska´ de´ va´ dubbelt här också...


Reply author: s.m.f
Replied on: 2002/06/18 07:29:31
Message:

AA grand är fyrvägare... aktiv.
Du behöver fyra stereo steg eller 8 monoblock...

Granden har jag aldrig hört, men den lär vara jawdropping

Men med dvorak signature räcker det ju med att triampa.... ... mindre $

Läraryrket har aldrig varit något karriärsyrke...


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/06/18 07:37:06
Message:



Nä...men just nu känns det rätt...




Reply author: s.m.f
Replied on: 2002/06/18 07:40:15
Message:

Det gör ju det... Ett inspirerande jobb

Men en sidoinkomst vore ej fel!

Fast man kan ju alltid leta sig söder över där lönerna åtminstone med lärar mått är goda!


Reply author: Pjotre
Replied on: 2002/06/18 07:49:21
Message:

quote:

Nä...men just nu känns det rätt...





Fyyyyy, vad avundsjuk jag blir!!!






"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst


Reply author: Leif Eriksson
Replied on: 2002/06/18 08:12:46
Message:

Presentation var det!

Jag heter Leif Eriksson, 55'a och bor i Göteborg. jag har väl varit HiFi intresserad sedan 60-talet och började på den tiden med en Philips anläggning.
Numera står följande apparater hemma:

CD: Rotel RCD990 HDCD
Vinyl: LINN LP12
Förstärkare: Accuphase E-210
Högtalare: Dynaudio Contour 3.0

Spelar väl ungefär 50/50 vinyl och CD och tycker att dessa format är
bra på olika saker, det som ligger och lurar för min del nu är väl
ett inköp av SACD när man lite tydligare ser vart det tar vägen.

Flerkanalsljudet har jag dock lite svårt att förstå vitsen med, visst det låter mycket men bra?....Nej!

Jag skriver inte så mycket på forumet, men lägger mig i, när det känns angeläget.

Tacl för mig.

/Leif

Lei


Reply author: Pjotre
Replied on: 2002/06/18 08:32:57
Message:

Hej Leif och mycket välkommen hit!






"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst


Reply author: Niklas Nord
Replied on: 2002/06/18 09:06:25
Message:


Välkommen!

Nog de festa, om inte alla här som är skeptiska
till SACD´s ut veckling och gärna väntar ett tag
till för att se hur det utvecklar sig.

ALLA, kanske är att överdriva, kom på det i efterhand!

hej


---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger


Reply author: Daniel25
Replied on: 2002/06/18 09:54:52
Message:

Hittade denna siten idag

Namn: Daniel K
Bor: Göteborg sedan 2001, uppväxt i Jönköping
Född: 1976
Civilstånd: Gift, inga barn men en hund
Yrke: IT-ansvarig
Utrustning:
B&W Nautilus 804
Pioneer DV-646A
Dali SWA-12
Monitor Audio Studio 6
H/K AVR 5000 <- Är nästa sak som skall uppgraderas

Är moderator på www.minhembio.com


Reply author: Pjotre
Replied on: 2002/06/18 10:02:41
Message:

Hej Daniel och välkommen hit!!

Är själv en trogen läsare av minhembio.com!!!







"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst


Reply author: Niklas Nord
Replied on: 2002/06/18 10:20:50
Message:


hej hemmbiodaniel!!


---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger


Reply author: mangew
Replied on: 2002/06/18 10:56:46
Message:

Tja, Jag heter Magnus. 27 årig norrlänning som arbetar som konsult åt Tietoenator för att försörja mig.

Mitt Hifi Intresse är ganska nytt, det har varit intressant under några år men det är först senaste året jag börjat köpa på mig lite saker och bygga seriösa högtalare.

Min anläggning har ganska stora brister idag men hoppas kunna bättra på dem så småningom.

Den består av följande:
Förstärkare: Cambridge A500
CD: ARCAM CD72T
Högtalare: DIY Pro Ac 2.5 (Akkelis) ståendes på superspikes
SIgnal: DIY silverkabel, Cambridge
Högtalarkabel: Supra Ply 3.4

Som ni ser har den brister på vissa punkter. Det låter mkt. bra tycker jag, betydligt bättre än jag haft tidigare men den ska trimmas mer. Det enda som egentligen ska vara kvar är CD och högtalare. Kablar ska göras nya DIY under hösten, Förstärkare ska inköpas nytt inom en snar framtid då jag hittat något som lämpar sig i pris och prestanda.


Reply author: arcam
Replied on: 2002/06/18 11:06:23
Message:

quote:

Tja, Jag heter Magnus. 27 årig norrlänning som arbetar som konsult åt Tietoenator för att försörja mig.

Mitt Hifi Intresse är ganska nytt, det har varit intressant under några år men det är först senaste året jag börjat köpa på mig lite saker och bygga seriösa högtalare.

Min anläggning har ganska stora brister idag men hoppas kunna bättra på dem så småningom.

Den består av följande:
Förstärkare: Cambridge A500
CD: ARCAM CD72T
Högtalare: DIY Pro Ac 2.5 (Akkelis) ståendes på superspikes
SIgnal: DIY silverkabel, Cambridge
Högtalarkabel: Supra Ply 3.4

Som ni ser har den brister på vissa punkter. Det låter mkt. bra tycker jag, betydligt bättre än jag haft tidigare men den ska trimmas mer. Det enda som egentligen ska vara kvar är CD och högtalare. Kablar ska göras nya DIY under hösten, Förstärkare ska inköpas nytt inom en snar framtid då jag hittat något som lämpar sig i pris och prestanda.




Välkommen Mangus!!!
Jag har själv en Arcam CD72T




Reply author: Timbre
Replied on: 2002/06/18 11:10:07
Message:




Kul med hembiofolk och DIY-are.
Skulle man vara hembiofantast och DIY-are, blir det nog lätt att fritiden rusar iväg...

Välkomna!

Timbre


Reply author: macke
Replied on: 2002/06/18 13:09:30
Message:

Jag heter Markus Eklund. Jag bor i ett litet samhälle utanför Norrköping som heter Åby. Jag är 15 år så jag går fortfarande i skolan. Jag fick upp ögonen för hifi för ett par år sedan, såg att bibliotek hade en tidning som hette "Hifi & musik" som jag tyckte var en mycket bra tidning och litade blint på deras tester.

Min nuvarande utrustning består av:

Förstärkare: Nad C350
Cd: Onkyo DX-7111
Högtalare: gammla jamo
Kablage: Supra

Den svagaste länken är högtalarna som jag ska byta ut så fort som möjligt, sedan ska cd-spelaren ut.


/Marku


Reply author: Pjotre
Replied on: 2002/06/18 13:13:16
Message:

quote:

Jag heter Markus Eklund. Jag bor i ett litet samhälle utanför Norrköping som heter Åby. Jag är 15 år så jag går fortfarande i skolan. Jag fick upp ögonen för hifi för ett par år sedan, såg att bibliotek hade en tidning som hette "Hifi & musik" som jag tyckte var en mycket bra tidning och litade blint på deras tester.

Min nuvarande utrustning består av:

Förstärkare: Nad C350
Cd: Onkyo DX-7111
Högtalare: gammla jamo
Kablage: Supra

Den svagaste länken är högtalarna som jag ska byta ut så fort som möjligt, sedan ska cd-spelaren ut.


/Markus



Hej Markus! Välkommen hit!!

Kul med lite ungdom som piggar upp bland gubbsen här...

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst


Reply author: rejvgudrun
Replied on: 2002/06/18 18:22:20
Message:

REJVGUDRUN aka VIT VESELY


frälst av hifi sedan snart ett år tillbaka. är innerst inne en DIY:are i själen men sakar rätt verktyg för att leva ut mitt behov. funderar nu på att fuska lite och köpa mig ett par begagnade ariel istället för att bygga mig ett par proteus.
kan nämnas att jag är 24 år, boendes i det hifidöda borlänge. jag är några få poäng från en fil kand i grafisk teknologi.
med en klassisk musikuppväxt i bagaget är det inte svårt att hitta kvalitet i de flesta genrer, vilket gör att jag har en salig blandning av artister i cd-hyllan. när jag inte finlyssnar så rattar jag istället mina dj-cdspelare. progressiv house/trance
för tillfället har jag en rega planet, en gammal nadstärkare och ett par heco mythos. uppgradering på g



det var allt för mig // rejvgudrun






__________________
kommisionen - gudrun 0-


Reply author: arcam
Replied on: 2002/06/18 18:50:30
Message:

quote:

REJVGUDRUN aka VIT VESELY


frälst av hifi sedan snart ett år tillbaka. är innerst inne en DIY:are i själen men sakar rätt verktyg för att leva ut mitt behov. funderar nu på att fuska lite och köpa mig ett par begagnade ariel istället för att bygga mig ett par proteus.
kan nämnas att jag är 24 år, boendes i det hifidöda borlänge. jag är några få poäng från en fil kand i grafisk teknologi.
med en klassisk musikuppväxt i bagaget är det inte svårt att hitta kvalitet i de flesta genrer, vilket gör att jag har en salig blandning av artister i cd-hyllan. när jag inte finlyssnar så rattar jag istället mina dj-cdspelare. progressiv house/trance
för tillfället har jag en rega planet, en gammal nadstärkare och ett par heco mythos. uppgradering på g



det var allt för mig // rejvgudrun






__________________
kommisionen - gudrun 0-1


Hjärtligt välkommen!!!


Reply author: n/a
Replied on: 2002/06/18 23:38:31
Message:

Hej macke!

Appropå högtalare så brukar begagnade HifikitHögtalare gå
för cirkus 1/3-1/6 av nypriset så där har du kanon-fynd innan
du till sist börjar växa ur C350´n och måste ha ännu dyrare
h-talare( dyr men rolig hobby vi har ),

Välkommen!



Mvh A


Reply author: n/a
Replied on: 2002/06/18 23:40:50
Message:


A glömde: www.hifikit.se


Mvh A.

Med Narrens uppriktighet
, Dårens envishet och Audiomanikerns mani söker
A efter magiska, Ljud-
Skapande Ting.

Mvh A


Reply author: macke
Replied on: 2002/06/19 12:04:24
Message:

Audiomaniker: jag har faktiskt tänkt att bygga egna högtalare. mina nuvarande är ganska små och saknar djupbas så jag har först tänkt att bygga en sub som jag senare ska komplettera med ett par stativ/golvhögtalare.



/Marku


Reply author: n/a
Replied on: 2002/06/19 17:57:20
Message:

Hej Markus!

Ännu bättre,- Perfekt !!
Titta in på DIY så lär du få hjälp så det( om du behöver??)
räcker och blir över( om inte annat så ifrån A ),


Mvh A


Reply author: Morgan
Replied on: 2002/06/19 22:23:10
Message:

Till Audiomaniker:
Jag tror jag har genomskådat din plan... Du skriver massvis med korta inlägg istället för få och stora, så att du ska få många stjärnor uti i kanten under ditt namn... *garvar* Jag är lite avundssjuk på dina fyra röda stjärnor när jag själv bara har två ljusblå



MVH
/Morgan

Edited by - Morgan on 2002/06/19 22:23:5


Reply author: Pjotre
Replied on: 2002/06/19 22:25:00
Message:

quote:

Till Audiomaniker:
Jag tror jag har genomskådat din plan... Du skriver massvis med korta inlägg istället för få och stora, så att du ska få många stjärnor uti i kanten under ditt namn... *garvar* Jag är lite avundssjuk på dina fyra röda stjärnor när jag själv bara har två ljusblå



MVH
/Morgan

Edited by - Morgan on 2002/06/19 22:23:53



Ha ha ha... Jag har iaf flest...

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst


Reply author: epkpeng
Replied on: 2002/06/19 22:32:20
Message:

quote:

Hello all! :-)

Naqref kallar jag mig (även om det blev ett felslag og Nagref här). Halvskåning och halvfinne som bor på Skånes ostkust. (Jag skänker ett par bra(?!) interkonnektakablar till den som gissar vad naqref står för.) :-)
32 år och har läst till civilis. Blev inte klar p g a sjukdom och är numera tillfällig sjukpensionerad. Pensioneringen går nog över snabbare än sjukdomen... Åtminstone om försäkringskassan får bestämma! :-)
Har pysslat med högtalare ett tiotal år och har även involverats i mer aktiv Highend-konstruktion. Inget som har resulterat i säljbara konstruktioner ännu men kanske något som visas på Arken i höst. Vi får se.

Jag har kollat på hifimagasinet och måste säga att gränssnittet där var något bättre... :-) Men här är mer liv numera.



The world is my oyster...




Hejsan!

Kul med högtalar-konstruktörer! Välkommen in även på DIY sidan! Där finns en del kompetens att dra nytta av!

Skåna och ost...Hur Nära Blekinge finns du? Hur nära Karlskrona?

Höra gärna av dig!




Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu


Reply author: linkan
Replied on: 2002/06/19 23:01:52
Message:

Hej

Linkan kallar jag mig och jag heter Ulf Nilsson och är emigrerad Lulebo som numera bor i Sthlm (sen 17 år). Mitt stora intresse för hifi väcktes för 3 år sen och det roliga är ju att det aldrig tycks avta i styrka, det enda som tyvärr sätter gränser är ju ekonomin.
Jag kan inte löda så tyvärr så blir det ju inköp av färdiga produkter som gäller för mig. Jag har följande utrustning för närvarande:
-Sentec M30 rörmonoblock
-Harmonymoddad Sony XA 30 ES cd-spelare
-Rotel 1070 försteg
-Harmonic Tech. Precision Link
-Supra 3.4/s
-Systemdek 1-900 vinylsvarv
-KEF Reference 3.2 högtalare

Jag håller på att utvärdera ny förstärkare för ev. inköp under sommaren.


När det gäller musiken så lyssnar jag på allt utom techno och disco men tyngdpunkten ligger mot jazz, jazzfusion och ren rock.

Trevligt med ett nytt forum!


Reply author: Pjotre
Replied on: 2002/06/19 23:11:01
Message:

Tjena Linkan och varmt välkommen till Hififorum.nu!!

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst


Reply author: epkpeng
Replied on: 2002/06/19 23:31:27
Message:

quote:

12 mil ifrån KK. När jag besöker min syster i Ronneby så är det mindre långt! :-))
20km då??



HEjsan!

Jobbigt att se mitt infogade illa skrivna felstavade inlägg igen... ;)

Ja, R-by ligger endast 25 minuter E22-väg från mig, vilket väll inte är helt oöverkomligt (varje måndag möte i R-by...).

Nästa gång din syster föräras med ett besök kan vi väl kolla om vi har tid för lite hifi i Kkrona???




Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu


Reply author: Gus
Replied on: 2002/06/20 00:13:44
Message:

Hej Nagref,Syster i Ronneby!!Där bor även jag och mina Monk,om du får lite tid över någon gång så kunde vi kanske ses och prata lite strunt över en kall öl eller "nåt"----
Mvh.Gus







Reply author: jonsson
Replied on: 2002/06/20 10:52:12
Message:

Tjenare Magnus Jonsson heter jag och mig återfinner man i Trollhättan där jag bor med min samobo....
Jag har väl alltid älskat att lyssna på musik och drar mig väl till minnes att jag alltid haft preferenser på hur jag velat att det skulle låta.. även om det för den skull inte var några hifipreferenser... Själv är jag den typen som inte riktigt skulle klara att lägga 20kkr på en grej så att säga... utan har nu oundvikligt trillat in på diy banan.... Här stormtrivs jag och med ett jobb där jag har ledigt var tredje vecka så frodas ideer och planer hela tiden vad nästa frivecka skall spenderas till!! Jag har väl medverkat vid typ 10 lådbyggen med varierade resultat... senaste projektet blev en flopp och efter det bestämde jag mig för Proac kloner..
Än har det inte blivit något då sambo:-) och ekonomi satt stopp.. Men sommaren ser lovande ut..
Just nu har jag endast en dedikerad budget-hemmabio-uppsättning bestående av:
Nad T760 av-reciever
Nad T550 dvd-spelare
Sony MDS-JE 530 Minidisc
QED och IXOS står för kablage
Hemsnickrade lådor med därtill hemflätade kablar...

Men uppgraderingar skall göras, dock har jag blivit av med jobbet på Volvo Aero så planerna får vänta tills en stadig inkomst infinner sig igen...

Det var nog mer än någon möjligen kunde vara intresserad av att veta så jag sätter punkt här...
Tack för mig!! Magnus Jonsson
Får tacka er som satt upp detta forum för en anmärkningsvärd insats i hifisamhället... Hur hade detta slutat utan er????


Reply author: Mikael2
Replied on: 2002/06/20 13:34:07
Message:

Tjenare Magnus och välkommen till forumet!

Tack för allt beröm och vi hoppas att du kommer att uppskatta epkpengs nya DIY-Forum. Tråkigt med jobbet men jag hoppas att det ordnar sig snart!




Reply author: Terminator
Replied on: 2002/06/20 13:53:40
Message:

Hejsan hallå!

Hans heter jag och är 23 år gammal, hmmm börjar låta som en kontaktannons det här, och bor i Uppsala med min hund. Jag läser till ekonom och hoppas bli färdig om ca 2 år för att då kunna öka hifibudgeten lite. Mitt hifi-intrese började när jag var ca 15 och min äldre bror började "hänga" på Hifi-klubben i Norrköping. Men det var först när jag flyttat hemifrån som jag behövde en riktig anläggning och (läs: inte kunde snylta på brorsans längre) köpte en begagnad Arcam Alpha +6, Pioneer PD-S904 och ett par B&W DM602S2. För nästan två år sedan så dök dock hembiodjävulen i mig så nu sitter man här med fem högtalare och subwoofer. Dock så stillas hifidjävulen i mig något av att Sunfire-slutsteget har två par RCA-ingångar varav det ena är kopplat till en hemsnickrad förförstärkare som i sin tur är kopplad till dvd:ns analoga utgångar.

Om ni vill läsa fler av mina visa inlägg så finns jag på www.minhembio.com under samma namn. Bor ni i Uppsala eller dess närhet och vill snacka lite hifi eller utvärdera lite roliga prylar så skulle det vara skoj att träffa fler som lägger, nästan, alla pengar på hifi. Det blev visst en kontaktannons till slut!

Terminator
Professor Audiofili

Edited by - Terminator on 2002/06/20 13:56:5


Reply author: Sten
Replied on: 2002/06/21 10:19:53
Message:

Till no_85.
Respons och hjälp får du säkert härifrån. Det är ju därför denna sida finns. Men pengarna får du stå för själv.



Reply author: Timbre
Replied on: 2002/06/21 10:23:18
Message:




Välkomna och Glad Midsommar...!!!


Reply author: no_85
Replied on: 2002/06/21 12:46:32
Message:

Hehe, Sten, det sista hade jag faktiskt räknat med att få stå för själv...

// no_85
..::Prylarna::..
________________________
I'm #85 so why try harder...


Reply author: Dwegan
Replied on: 2002/06/21 15:51:50
Message:

Tjaba! Jag heter Daniel Wegan och bor i stockhom(skarpnäck) har börjat få upp en anläggning hemma. Det får bli en del i taget:-) Jag har börjat med ett ar Quad ESL-63 med ett par Gradient SW-63 subbar. nästa steg är att fixa några trevliga begegnade rör monoblock för ca 15 000 eller något i den prisklassen(har ni några intressant objekt så hör av er:-)). sen så skall väl gradientern drivas också så ett par stömstarka transistor monosteg vore ju inte fel.
Annars så jobbar jag som djurvårdare på stockholm reptilcenter bland ormar och ödlor men butiken läggs ner i sptember så omdte är någon som har ett jobb åt en 20 ring så kan ni också höra av er:-) OBS jag flyttar gärna från stockholm.
ja vad gör jag mer. Flyger runt med min bmx cykel och rastar hunden.

MVH

Daniel Wegan


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/06/21 17:36:53
Message:



Hejsan Daniel!

Här gillar vi både Quad och reptiler så du kommer nog att trivas...!
Lansormen är min egen favorit.

Välkommen och Glad Midsommar!

Timbre


Reply author: Dwegan
Replied on: 2002/06/21 17:43:10
Message:

Jo dom är trevlige, både quad och lansormar. Har haft endel trimeresurus. Me kör nu mest på geckos av släktet uroplatus. Hade dock vart bättre att hålla sig kvar ved videriderna eftersom att dom har sämre hörsel:-)
är dte någon so bor i närheten av skarpnäck här.


Reply author: erixon
Replied on: 2002/06/21 19:00:15
Message:

Har tillbringat en stund framför datorn och läst alla presentationer från Sveriges alla hörn. Ser att Växjö är dåligt representerat vilket måste ändras på. Kanske finns det några som hänger på.

Själv heter jag Bo Eriksson och tillhör den äldre generationen här på forumet. Född i mitten av 50-talet och har sysslat med HIFI sedan slutet av 60-talet (tror inte att det ens kunde kallas HIFI). Utbildad inom elektronik och har byggt det mesta genom åren, tom en kassettbandspelare, otroligt men sant.

Har hunnit med att prova en hel del prylar men har mer och mer gått över till att lyssna på musik, mestadels jazz, blues och klassiskt.

Har idag en anläggning som består av:

* Amplifix
* Thule CD 150b
* Avance signature 7
* Transparant Audio
* Silk

+ en hel del "tweeks" såsom Shakti, JPC nätkablar, fötter av olika slag ferritringar etc etc.

Sammantaget en anläggning som jag tycker spelar musik vilket är något som jag mer och mer strävar efter. Tycker fortfarande att inget går upp emot en riktig livekonsert men...

Hoppas på detta sätt komma i kontakt med flera som har samma intresse som jag. HIFI-forumet har bidragit med två mycket trevliga nya bekantskaper nämligen Stefan B och Jorma.

Ha dé



Edited by - erixon on 2002/06/21 20:59:5


Reply author: Pjotre
Replied on: 2002/06/21 20:08:15
Message:

Hej och välkommen hit!!!

Du är ju lyckligt lottad som har nära till Vimmerby då...

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst


Reply author: divander
Replied on: 2002/06/22 00:06:20
Message:

Hej!


Reply author: EAR
Replied on: 2002/06/22 10:22:34
Message:

quote:

Tjaba! Jag heter Daniel Wegan och bor i stockhom(skarpnäck) har börjat få upp en anläggning hemma. Det får bli en del i taget:-) Jag har börjat med ett ar Quad ESL-63 med ett par Gradient SW-63 subbar. nästa steg är att fixa några trevliga begegnade rör monoblock för ca 15 000 eller något i den prisklassen(har ni några intressant objekt så hör av er:-)). sen så skall väl gradientern drivas också så ett par stömstarka transistor monosteg vore ju inte fel.
Annars så jobbar jag som djurvårdare på stockholm reptilcenter bland ormar och ödlor men butiken läggs ner i sptember så omdte är någon som har ett jobb åt en 20 ring så kan ni också höra av er:-) OBS jag flyttar gärna från stockholm.
ja vad gör jag mer. Flyger runt med min bmx cykel och rastar hunden.

MVH

Daniel Wegan



Hej
Kul med en till som kör med QUAD esl 63.Så blir man inte ensam att använda en klassisk högtalare.Fast jag har inga Gradient.Usch nu blev jag nästan avundsjuk.
Mats


Reply author: Thor
Replied on: 2002/06/22 11:59:42
Message:

Halloj!

Torbjörn heter jag, är 29 år och bor med min sambo i Stockholm(kommer dock ursprungligen från Sundsvall), där jag jobbar som nätverkstekniker. Jag har alltid gillat musik, men mitt HiFi-intresse blossade väl upp på riktigt när jag var i 15-års åldern.

Genom åren så har en hel del prylar passerat mina öron, men jag har den senaste tiden känt mig mycket nöjd med mitt ljud, så några större uppgraderingar är det inte tal om.

Min anläggning idag, är en kombinerad hemmabio- HiFi anläggning, som jag tycker fungerar ypperligt till båda sakerna. Prylarna jag kör på är följande:

Thule PR250b försteg/processor.
Audion Silver Night 300B PP monoblock till alla tre frontar.
Snell EIV + Snell CC1 högtalare
Cambridge Discmagic CD-transport
Kablarna är mestadels Harmonic Tech. och Tara Labs.

/Torbjörn


Reply author: Sanoj
Replied on: 2002/06/22 13:55:44
Message:

quote:
Själv heter jag Bo Eriksson och tillhör den äldre generationen här på forumet. Född i mitten av 50-talet och har sysslat med HIFI sedan slutet av 60-talet (tror inte att det ens kunde kallas HIFI). Utbildad inom elektronik och har byggt det mesta genom åren, tom en kassettbandspelare, otroligt men sant.

Har hunnit med att prova en hel del prylar men har mer och mer gått över till att lyssna på musik, mestadels jazz, blues och klassiskt.

Har idag en anläggning som består av:

* Amplifix
* Thule CD 150b
* Avance signature 7
* Transparant Audio
* Silk

+ en hel del "tweeks" såsom Shakti, JPC nätkablar, fötter av olika slag ferritringar etc etc.



Hej Bosse, TEAC Cd`n funkar fortfarande kanon (om du minns mig)


Reply author: smiler
Replied on: 2002/06/22 14:29:41
Message:

Tja!
Thomas heter jag 26år, bor i Sundsvall.
Har precis sålt det mesta jag hadde i hemmabioväg å tänkte jag skulle prova på lite "bättre" ljud istället.

Just nu består anläggningen av:

CD: DENON DVD3000
FÖRSTEG: NAD 118
SLUTSTEG: NAD 216 2st.
HÖGTALARE: CANTON Digital 1.1, som väntar på att bli inmätta.

Först av allt ska väll en ny cd införskaffas men sen........?

//Thomas


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/06/22 16:49:03
Message:

Vilken medlemstillströmning...!
Vi börjar bli rätt många nu!



Välkomna i midsommarvärmen...!

Timbre


Reply author: sladd
Replied on: 2002/06/22 17:06:45
Message:

Packa in er boys, längst in till vänster finns det plats ännu, vart tog flyttlådorna vägen...


Reply author: Tobias
Replied on: 2002/06/22 17:20:38
Message:

Hejsan!

Jag heter Tobias Hansson, 21 år, bor i Linköping. Jag läst ett år på Y-linjen (civilingenjör i teknisk fysik och elektroteknik). Jag jobbar extra med tidningsutdelning och på utvecklingsavdelningen på Audio Pro.

Jag har varit riktigt intresserad av hifi i drygt 5 år, innan dess var det mer ljudtryck än ljudkvalitet som var roligt. Mina första hembyggda högtalare var ett kit från Ljudia med MGR 12" basar. De gick inte att lyssna på i mer än 10 minuter innan lyssningströttheten började infinna sig, så jag började ganska snart att skissa på ett par nya. Efter några försök till började jag bli riktigt nöjd och mina nuvarande högtalare skulle jag kunna leva länge med, men nu har jag fått möjligheten att köpa några ännu bättre högtalarelement än mina nuvarande, så då börjar karusellen igen...

Min anläggning består av:

Nätfilter: Terminator T 0,3
CD-spelare: SAT CDFIX (används som transport)
Förförstärkare: TacT RCS 2.2
Slutsteg: 2 st Advantage A300 (ett till basmodulerna, det andra till satelliterna)
Signalkablar: Audioquest Coral
Högtalarkablar: Tara Labs prime 1000, men testar diverse andra kablar.

Tidigare prylar:

Advantage S2, BSS-audio FDS-310, NAD 319, h/k PA 2400 SIGNATURE, Marantz cd63KI, Denon AVR 950RD, en Pioneer 25CD-växlare, nordost black knight (?), supra ply 2.0 samt lite annat som jag inte kommer ihåg namnen på.

Jag lyssnar på jazz, blues, pop och rock. Klassiskt och hårdrock händer också att jag lyssnar på ibland. Jag har lite svårt för stenhård rock, improvisationsjazz och rap, men annars lyssnar jag på det mesta.

mvh Tobias


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/06/22 17:47:29
Message:



Redan ordentligt fast i hifiträsket ser jag...
Snart är det bara voodooträsket kvar...
Här får du hjälp att sjunka fortare och djupare...

Välkommen Tobias!

Timbre


Reply author: ryst
Replied on: 2002/06/22 19:38:12
Message:

Tjipp,

Heter Markus och jag är väl mer inriktad på hembio men 2-kanal är också kul.
Jag är 27år och arbetar på ett stort telekomförteg i sverige, ansvarar för datasäkerhet bl.a virusskydd.

Har ingen direkt aning när mitt intresse för HiFi uppkom, det är iofs inte så intressant det viktiga är att man tycker det är kul :)

Just nu är jag på jakt efter ett nytt slutsteg i 25.000SEK klassen, gärna ett 5-kanalsteg som presterar BRA i 2 kanaler.

Sitter på följande leksaker idag:
Försteg: Marantz AV9000
Slutsteg Marantz MM9000
dessa sitter ihop med signalkablar från SILK

Front: B&W805 som är BiWire med TaraLabs Prime 1000
samt en sub från REL, STORM III för att vara exakt.


Reply author: Andreas N
Replied on: 2002/06/23 02:48:29
Message:

Jag är tollyf, men jag är snäll iallafall.


Sova nu!

You're Nobody Without a Nai


Reply author: anelar
Replied on: 2002/06/23 18:01:55
Message:

Tjenare, kul att se att de flesta redan har hoppat över till detta forum.

Nåväl, Anders Larsson heter jag och är hemmastadd i Luleå för tillfället. Håller på att slutföra min civilingenjörs utbildning just precis och har 18 veckor kvar på mitt exjobb. Elektroteknik med inriktning signalbehandling är det som gäller men på fritiden blir det en hel del timmar i lyssningsfotöljen. Rotel, Creek, Canton och Denon är det som finns hemma just nu men det lär väl ändras vad det lider... =)





//Anders som för närvarande bygger två Aleph 60 monoblock


Reply author: Pjotre
Replied on: 2002/06/23 18:05:58
Message:

Hej Anders! Mycket välkommen hit!

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst


Reply author: dole
Replied on: 2002/06/24 02:48:59
Message:

quote:

Välkommen Dole!

Kul att du hittat hit. Jag brukar också köra hoj fast inte amerikanskt och inte custom. Såg en bild där du satt på en hoj, har jag för mig, på hifimagasinet!



Det stämmer det.

Här är jag igen

//dole\


Reply author: toblun
Replied on: 2002/06/25 13:43:18
Message:

Tjo.

Trevlig att alla presenterar sig. Jag får väl vara trevlig tillbaka och skriva en eller två rader. =)

Jag är en kille på 20år från det lärda Lund som är intresserad av mattematik, fysik, datorer och givetvis brinner jag för HiFi och musik.Jag har precis avslutat tekniskbasår på Malmö Högskola och ska nästa år läsa till Civ.Ing. elektroteknik på LTH.



//toblu


Reply author: Pjotre
Replied on: 2002/06/25 13:50:26
Message:

Hej Toblun och välkommen hit!!

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst


Reply author: Ing. Öhman
Replied on: 2002/06/25 18:31:51
Message:

Hej och hallå!

Följer härmed epkpengs goda anmodan att alla bidragande skall presenterar sig.

EN (helt ogenomtänkt) PRESENTATION AV Ing. Öhman
Heter Ingvar Gilbert Igor John Peder Nikolaus Öhman, men de flesta säger Ingenjörn, Ingvar, Igge eller Öhman. Är enögd, halt, flintskallig, saknar ordningssinne och är extremt glömsk. Lider dock märkvärdigt lite av allt detta.

Jag har liksom epkpeng ett företag vid sidan om min anställning på Trimble (där jag arbetar på utvecklingsavdelningen med eletronikkonstruktion av geodetiska mätinstrument). Mitt egna företag startade jag 1978 som ett institut för akustisk perseptionsforskning.
En bieffekt av de studier som gjorts är att det huvudsakliga instrument som användes för forskningen - ljudkällan pi60 - började efterfrågas och sedan 1983 tillverkas för hugade (och tålmodiga, leveranstiden är mycket lång) spekulater, om de godkänns som köpare vill säga.
Ytterligare knappt 30 modeller finns idag på programmet varav den lilla piP, den förfinade pi60s (signatur) och jättesystemet i56s+profZ-4 har tilldragit sig extra stort intresse, liksom förstås de mycket udda surroundmodulerna.
Denna tillverkande verksamhet hjälper idag till att finansiera forskningen och utveckling för att hålla företagets förluster på en nivå jag har råd att själv finansiera.

Jag ogillar att det i hifi-branschen framförs så mycket "åsikter" om objektiva ting. Saker är som de är, oavsett om någon "tycker" annorlunda. Att tycka att en apparat är tyngre än en annan tjänar ingeting till om verkligheten är den motsatta. Jag ogillar i lika hög grad att det är så vanligt med ogenerositet när det gäller subjektiva ting. Alla måste få tycka om, eller ogilla, vad de vill - var och en är expert på sin egen smak!

Jag är i övrigt erkänt hifi-politiskt inkorrekt. Tycker att sakfrågor är viktigare än att hålla sig väl med alla medvetna eller omedvetna bedragare. Detta retar ibland även andra än bedragarna. Det tycker jag är lite synd.

Är också ordförande i LjudTekniska Sällskapet och ansvarig utgivare för den oberoende tidskriften Musik och Ljudteknik som ges ut av LTS.

Har ett märkvärdigt dåligt intresse av hifi-apparater. Är nöjd och glad om de spelar mina skivor så att jag blir förflyttad i tiden och rummet, för det är så jag ser på anläggningen. En teleporter och tidmaskin för ljud. Ganska magiskt egentligen. Med en hemmabioanläggning funkar det ju för både ljud och bild förstås. Gillar när apparaterna gör sitt jobb så bra att de inte stör varken mig eller musiken, om bara fungerar och inte behöver bytas eller fipplas med. Känner mig därvidlag som en udda fågel bland många "hifi-intresserade".

Äger ungefär lika mycket vinyl som CD (1000 st?) några hundra LD och kanske lika många DVDer, många hundra videor (av synnerligen varierande kvalitet...) och några hundra stenkakor. På sätt och vis, oaktat musiken, är det roligast att spela stenkakorna, för det är den längsta och mest fascinerande resan.

Utöver Musik och Film så älskar jag en himla massa saker som inte finns plats att berätta om här, men jag kan avslöja att nästan alla har att göra med kommunikation, utforskande eller skapande i en eller annan form.

Vilka är ni?

Vänligaste hälsningar, Ing. Öhman


i


Reply author: Niklas Nord
Replied on: 2002/06/25 18:44:53
Message:


VÄLKOMMEN Öhman!

Jag väntade på att du skulle dyka upp. Hoppas
du kan bidra med dina kunskaper här..

Vem JAG är kan du läsa i samma tråd nånstans i mitten..



---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger


Reply author: matson
Replied on: 2002/06/25 18:49:55
Message:

Ja välkommen Öhman!
Vem jag är vet jag tyvärr inte själv, men det står väl något nånstans i denna tråd....



'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson
matson = JagÄrJoeLabero


Reply author: n/a
Replied on: 2002/06/25 18:59:14
Message:

Tjenare Öhman...

Ja, jag ligger nog nånstans mittemellan det vissa kallar voodoo och det vanliga 'vetenskapliga'. Går dock efter öronen.

Är Carlsson 50.2 frälst och vill för tillfället inte ha någon annan högtalare. Vill inte repetera mig för mycket, men kör Quad99-909 framför och misstänker att det är en hyfsat neutralt kombination.

Föresten, vad har du för erfarenhet av 'skitig' ström och dess påverkan på hifi?



//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea


Reply author: sladd
Replied on: 2002/06/25 19:06:23
Message:

Hej Ingvar och välkommen hit!

Nu är snart alla "kombattanter" samlade i en liten gryta, detta blir spännande!

Jag förmodar att du läst både de gamla trådarna här samt moderatorernas uppgift. Värt att notera särskilt är att här är alla välkomna. Man bedöms inte efter vem man är eller vilken position man har. Bara efter det man skriver.

Rent generellt är det också bra att en person det pratas OM nu finns tillgänglig så att man kan prata MED i stället. Skulle det bli skyttegravar så går vi in med rödpennan som kvicksilver, bara så att ni vet boys på alla "sidor"!

Ordningssinne? Undrar om jag haft något någon gång.....


Reply author: epkpeng
Replied on: 2002/06/25 20:31:24
Message:

Hejsan Öhman,

Jag känner mig manad att hälsa dig välkommen här iom din referens till mitt inlägg på detta forum, som ju vuxit sig till den längsta tråden! (epkpeng e liiite stolt iaf)

Din beskrivning stämmer då inte överens med den bliden av dig som finns i nån High Fidelity tidning...Du såg ut att vara dubbel-ögd samt iklädd nån hawai-grön skjorta!??

Ja ja, välkommen är du hur som helst!

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu


Reply author: Ing. Öhman
Replied on: 2002/06/26 09:53:12
Message:

[quote]
-------------
Tjenare Öhman...

...Föresten, vad har du för erfarenhet av 'skitig' ström och dess påverkan på hifi?

Ranefjord
-------------

Min erfarenhet är den att viss utrustning är känslig för skitig ström, men sällan på det vis som antyds i den kommersiella hifi-pressen. Sett ur ett tekniskt perspektiv såväl som rent ljudupplevelsemässigt spelar det inte så stor roll om spänningen in inte är sinusformad. Det är i själva verket så att en sinusform för likriktarprocessen (jag talar nu uteslutande om klassiska nätdelar) inte alls är speciellt lyckad! Om att antal apparater, kopplade på samma kraftstation som du tappar från, förvränger vågformen har därför i regel ingen betydelse alls.

Skitig ström kan betyda många olika saker dock. Ett verkligt problem för många apparater (lätt att verifiera i blindtest) är känslighet för HF. Det är dock märkvärdigt ofta som dessa problem domineras helt av från luften instrålad HF (från mobil-, radio-, TV- och amatörradiosändare t ex). Användande av ickecoaxiala interconnect-kablar renderar nästan undantagslöst en subjektiv förändring (objektiv försämring) av ljudåtergivningskvaliteten. Små ferriter runt en symmetrisk obalanserad coaxialkabel påverkar inte musiktransporten genom den alls, men är mycket effektiva för att minska HF-problem. Använd absolut inte ferriter på icke-coaxiala kablar dock! Gäller även alla balanserade överföringar, som till sin natur är icke-symmetriska geometriskt.

Kombinationseffekter kan göra att stickproppsvändning ger klart hörbara effekter, men åtgärdar man det verkliga problemet (den luftburna HF-instrålningen alltså) så blir det i regel omöjligt att höra stickproppsvändningar.
Min uppfattning är alltså att stickproppsvändning är en utmärkt testmetod för att kontrollera om man har HF-instrålningsproblem i sin anläggning, men är inte någon lösning på problemet. Situationen kompliceras ytterligare av att man vid stickproppsvändning kan få förändringar i brumnivån (indirekt eller direkt hörbara) på grund av asymmetriska läckage i nättransformatorerna. Använder man helt subjektiva metoder för utväreringen hamnar man därför lätt i en situation där man väljer mellan pest ock kolera i de båda stickproppslägena. Värre är att man kan komma att välja mellan influensa och pest ochså, och då är det lätt att tro att man hittat en perfekt lösning när man vridit till "influensaläget". Fast boten på det verkliga problemet ligger i en annan åtgärd.

Ett i regel helt dominerande problem dock, är den akustiska grundstörnivån. Jag tror jag talar nästan sanning när jag påstår att uppfattningen att "nätspänningskvaliteten stiger om aftonen", är en myt. Så sker nämligen i regel inte alls. I vissa fall kan man notera vissa förändringar vid 18-tiden i nätspänningen, men det är inte förrän framåt kvällen/natten som de flesta tycks uppfatta att ljudkvaliteten ökar.
Det som händer när klockan närmar sig tio - elva är att omgivningsljuden i de flesta urbana miljöer sjunker kraftigt. Detta är en mycket viktigare effekt för uppfattade ljudkvaliteten än vad som händer i nätspänningen.

I många fall uppfattas inte de akustiska störnivåförändringarna direkt, men de indirekta effekterna är ofta extremt märkbara. Ungefär som ett fläktsystem som är så väl utformat att ingen lägger märke till bullret från det, men likt förbaskat märker man direkt när det stängs av.

Vh, Ing. Öhman

PS. Får jag ta in det här i MoLt? Det är ju en både intressant och vanlig fråga. Typisk för vad vi brukar behandla i frågespalten


Reply author: Niklas Nord
Replied on: 2002/06/26 10:01:43
Message:


Jag uppskattade den läsningen!
Mer sånt... Längre utförligare
svar..

Öhman - tack!



---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger


Reply author: bjorre
Replied on: 2002/06/26 10:23:19
Message:

Hejsan!

Här kommer ytterligare en nykomling :)

Mitt namn är Björn Forsberg, är 28 år och bosatt i Vallentuna.
När jag inte sitter i soffan å lyssnar på musik eller film
så är jag ute å tränar med någon av mina cyklar...
Har nyligen flyttat, så nu när allt är på plats går större delen av tiden åt att hitta en bra placeringen av högtalarna. Hoppas jag hittar dit snart, så man kan slappna av och njuta av musiken ordentligt.... :)

//Björn



Reply author: Timbre
Replied on: 2002/06/26 10:36:34
Message:



Det är nästan lite fantastiskt.
Flera av de mest inbitna hifientusiaster jag lärt känna genom åren har varit cykelfanatiker. En vanlig kombination...

Välkommen Björn!


Reply author: j.persson
Replied on: 2002/06/26 10:54:59
Message:

Hej alla!

Jonas Persson heter jag, 26 år, civilare inom datateknik/elektronik.

Jag är mest intresserad av lite mer vetenskapliga aspekter på det här med ljudåtergivning, och såklart att lyssna på musik. Att prova olika kablar i min anläggning utan blindtest eller att biwira är med andra ord inget jag lägger någon tid på.

Jag brukar vara ganska rabiat i mina åsikter, lite grann för att min inställning skiljer mig så mycket tror jag (läs: det låter rabiat när jag egentligen inte menar något illa), men ibland bara för att jag gillar att provocera. Lovar dock att jobba på min ödmjukhet i vissa inlägg.

Skulle jag önska mig något på forumet så vore det att spekulationer om vissa personer och deras åsikter/agerande/firmor/föreningar upphörde, och att diskussionen var helt utan personangrepp. Jag tror dock att moderatorer är ett bra sätt att fixa detta. Förutsatt att moderatorerna själva inte står för spekulationerna, givetvis...

Ok, med förhoppning om många intressanta diskussioner i god ton...

...bästa hälsningar,
Jonas Persson




Reply author: Timbre
Replied on: 2002/06/26 11:03:05
Message:



Håller fullständigt med dig. På det här forumet är det hififrågorna, inte personfrågorna som skall stå i centrum.

Välkommen Jonas Persson!

Timbre




Reply author: Niklas Nord
Replied on: 2002/06/26 11:14:33
Message:


och har KATT ?!? eller?


quote:



Det är nästan lite fantastiskt.
Flera av de mest inbitna hifientusiaster jag lärt känna genom åren har varit cykelfanatiker. En vanlig kombination...

Välkommen Björn!





---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger


Reply author: bjorre
Replied on: 2002/06/26 11:24:23
Message:

Haha.. Kan en katt på slutsteget ha samma inverkan på ljudet som en Shakti? Någon som gjort blindtester?

Kankse måste skaffa katt trots allergin? Ljudet framför allt... Eller?

//Björn


Reply author: n/a
Replied on: 2002/06/26 11:48:16
Message:

Tack Ingvar, klart intressant läsning...


//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey


Reply author: n/a
Replied on: 2002/06/26 12:03:26
Message:

Öhman... För min del får du gärna använda frågan i MOLT..

//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey


Reply author: j.persson
Replied on: 2002/06/26 12:07:50
Message:

quote:



Håller fullständigt med dig. På det här forumet är det hififrågorna, inte personfrågorna som skall stå i centrum.

Välkommen Jonas Persson!

Timbre







Tack!

Måste dock säga att stämningen här känns mycket bättre än på hifimagasinet. Möjligen inspirerar stjärnsystemet (!) till en massa onödiga inlägg som detta! Fast jag saknar kanske Morellos och LeonardCohens dråpliga diskussioner, hur ett komiskt perspektiv, inget annat dock...

Det hade varit kul om vi kunde vara sams när vi är osams, om ni förstår vad jag menar! [:-)]


Hmmm, de här smileysarna är alldeles livsfarliga, man använder dem istället för att skriva något vettigt!

mvh
Jonas Persson


Reply author: n/a
Replied on: 2002/06/26 12:14:55
Message:

HF instrålning... skall man bygga en kopparhydda runt anläggningen? Ungefär som i den där filmen med Will Smith,,, va heter den nu... Jo, enemy of the state..

//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey


Reply author: n/a
Replied on: 2002/06/26 23:05:44
Message:

Tjena grabbar. här är en till som vill vara med och tjöta lite hifi.
Heter Tony Heininen bor i Åby utanför norrköping.Är av årgång 57.Har i stort sett haft hifi som hobby sen barnsben.delar min fritid med hifi mc åkning och mina 2 riesensnhauzer hundar + ett skapligt stort hus att hålla ordning på.Min annläggning idag består av mest rotell komponenter.
991 slutsteg
995 försteg
951 cd
akai grammofon.(Tung som tusan.stadig)
Tuner
Proac kloner+Mirage 890i
Mit kablage
+ en massa grejor som blitt stående med åren
Skall bli kul att följa detta forum och hoppas jag kan tillföra ngt positivt
Hälsningar Tony



Reply author: Timbre
Replied on: 2002/06/26 23:41:15
Message:



Välkommen, Tony!
Snart är du med i veterangänget....

Timbre, 52:a


Reply author: Morello
Replied on: 2002/06/27 00:17:00
Message:

quote:

quote:



Håller fullständigt med dig. På det här forumet är det hififrågorna, inte personfrågorna som skall stå i centrum.

Välkommen Jonas Persson!

Timbre







Tack!

Måste dock säga att stämningen här känns mycket bättre än på hifimagasinet. Möjligen inspirerar stjärnsystemet (!) till en massa onödiga inlägg som detta! Fast jag saknar kanske Morellos och LeonardCohens dråpliga diskussioner, hur ett komiskt perspektiv, inget annat dock...

Det hade varit kul om vi kunde vara sams när vi är osams, om ni förstår vad jag menar! [:-)]


Hmmm, de här smileysarna är alldeles livsfarliga, man använder dem istället för att skriva något vettigt!

mvh
Jonas Persson





Angåaende debatten med LC, så lärde jag mig något tror jag.
Nämligen att det på vissa sätt är lönlöst att diskutera med en frälst.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-


Reply author: j.persson
Replied on: 2002/06/27 11:03:48
Message:

quote:


Angåaende debatten med LC, så lärde jag mig något tror jag.
Nämligen att det på vissa sätt är lönlöst att diskutera med en frälst.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-





Håller med. Jag har själv något att lära där ibland tror jag. Jag menar, de som är frälsta "tror" ju, medan jag försöker "förstå". Men när jag själv uttalar mig låter det för andra på samma sätt som när någon som är frälst uttalar sig.

Alltså... man måste vara lite försiktig ibland... tror många anser att jag är så att säga "anti-kabel-frälst"...

Men visst, vi kan väl diskutera om skivspelare kan låta bra med resonanta tallrikar!?



mvh
Jonas P.


Reply author: Thomas A
Replied on: 2002/06/27 15:13:31
Message:

Ok kanske dags för mig att presentera mig. Jag heter Thomas Åkerlund, är 35 år, bosatt i det tysta och lugna Uppsala men arbetar som forskare i mikrobiologi i det stökiga Stockholm.

Jag har intresserat mig för Hifi sen jag var 14 år då jag inköpte min första anläggning, en Thorens TD166/OM30, Yamaha förstärkare, och Audio Pro 2-25 högtalare. Numera har jag en anläggning bestående Mirsch Allegro NG8 + NG8B basdelar, Audio Analogue Puccini SE (moddad) integrerad förstärkare, Rotel slutsteg, aktiva filter, digital parametrisk EQ mm. Har haft en del andra saker, men tycker det är ointressant...

Mitt intresse HiFi mässigt är att få en så bra ljudåtergivning som möjligt inom ramen för min budget. Det skulle för mig innebära nya högtalare, men har på vägen också använt mig av lite "okonventionella" metoder. Just nu håller jag på med att försöka jämna ut responsen mellan 1000-10000 Hz hos högtalaren till ±1 dB precision eller bättre med digital parametrisk ekvilisation. Bara för att få undersöka vilken skillnad detta ger. Är LTSare sen 2 år tillbaka.

Hur många skivor jag har vet jag inte, men det rör sig om tusentalet LPs och några hundra CD. CD inköpen har tyvärr minskat de senaste åren, tyvärr. Beror på att jag blivit äldre eller fått andra intressen (Brasilienresor...) Jag är musikalisk allätare, men har förkärlek till bra country. Annars är Blondie är ett av mina favoritband.


Film och surround blir mitt nästa mål, och ev nya högtalare. Prioritet ett ligger dock på ett surroundsystem. Det ultimata målet är att bli förflyttad i tid och rum när jag lyssnar på musik, och är mkt intresserad av passiva matrixsystem för återgivning av musik.

Annars gillar jag att resa, och träffa människor. Diskutera på nätet gillar jag också, det är ju ett sätt att "träffas".


Thomas


Reply author: Morello
Replied on: 2002/06/27 15:59:53
Message:

quote:

quote:


Angåaende debatten med LC, så lärde jag mig något tror jag.
Nämligen att det på vissa sätt är lönlöst att diskutera med en frälst.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-





Håller med. Jag har själv något att lära där ibland tror jag. Jag menar, de som är frälsta "tror" ju, medan jag försöker "förstå". Men när jag själv uttalar mig låter det för andra på samma sätt som när någon som är frälst uttalar sig.

Alltså... man måste vara lite försiktig ibland... tror många anser att jag är så att säga "anti-kabel-frälst"...

Men visst, vi kan väl diskutera om skivspelare kan låta bra med resonanta tallrikar!?



mvh
Jonas P.





Hallå!

Visst kan en skivspelare låta bra även om tallriken är något resonansbenägen. Men jag skulle inte vilja kalla en sådan skapelse för "stat of the art" år 2002. De flesta seriösa tillverkare har sedan länge banlyst "ringklockorna" och övergått till mer resonsdöda konstruktioner. Om tallriken är något resonansbenägen kan ju detta i viss mån avhjälpas med en gummimatta eller motsv.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-


Reply author: Knoppen
Replied on: 2002/06/27 17:10:47
Message:

Hej, det är Knoppen (Johan) här!

Jag har skrivit ett tag på förra forumet och nu en del på detta. Jag har mest skrivit om akustik, vilket är ett ämne som roar mig mycket. Det paasar nu bra med en liten presentation av mig själv.

Jag heter Johan Lindroos och är 31 år gammal.

Jag är personen som har skrivit de allra flesta av apparat-testerna i Musik och Ljudteknik de senaste två och ett halvt åren. Så testverksamheten i Ljudtekniska Sällskapet håller på att stadigt förbättras. Det är ju synd att jag m fl inte hinner testa alla apparater. Jag gör detta på fritiden så jag försöker hinna med ett test i varje nummer som kommer. Ofta innehåller testerna fler apparater. Ett test av CD- och DVD-spelare innehöll nio apparater vilket nog var i högsta laget med att orka med att gör en seriös bedömning. Att försöka göra testerna så noggrant som möjligt och seriöst, tycker jag är viktigt. Ibland är dock tillgänglig tid en bristvara, så då kan det bli lite sämre, jag försöker då att beskriva även sådant kunde ha gjorts bättre vid testen. Urvalsprocessen vid apparattester kan vara något varierande; ibland är det någon produkt som omskrivits mycket, ibland en leverantör som hör av sig, ibland någon som en medlem införskaffat sig, ibland nästan av slump, ibland av egen idé. Tidigare har medlemmarna i Ljudtekniska Sällskapet mest önskat ung "bra och någorlunda prisvärda" produkter. Nu verkar det som om fler och fler önskar sig mer avancerade produkter, så jag ser fram emot kommande tester.


Till vardags arbetar jag sedan 2,5 år tillbaka med ljudkvalitet på TERACOM som är det företag som sänder merparten av radio och all marksänd TV över Sverige. Jag jobbar mycket med digital TV (Boxer) och digitalradio (DAB). Mitt mål på jobbet är att TV- och radiosändningarna ska låta så bra som möjligt. Det stämmer även med mina privata önskemål om så bra ljud som möjligt oavsett CD, TV, eller vad det nu kan vara.

Innan dess har jag arbetat som akustikkonsult i fem år med det mesta som innefattas inom ljud- och vibrationsområdet, t ex vägbuller, tågbuller, ljudisolering, välljudande lyssningsrum, kontorslandskap, industrier (både externt och internt buller, vibrationer i mark, hus, båtar, undervattensljud, FEM-beräkningar, BEM-beräkningar, SEA-beräkningar, ljud från broar, modalanalys, kalibrering av mätinstrument, undervisning, etc, etc, ...

För att jobba som akustiker är det bra att plugga lite sådant innan också. Jag gick en inriktning på maskintekniklinjen på KTH som heter "Ljud- och vibrationslära" som jag rekommenderar varmt för den intresserade. Det finns även fler andra roliga akustikkurser på KTH, t ex "Elektroakustik" och "Musikakustik".

Ljudintresset har jag haft sedan 11 årsåldern. Då "ville man ha" en bergsprängare, jag fick dock bara en mindre stereokassettradio av fabrikat "Silver" som jag tröttnade ganska fort på, sedan "ville man ha" något med många lysdioder, då blev det en minianläggning med separata komponenter av fabrikat "Akai" (ganska "bra" faktiskt, den fungerar än idag), sedan har det rullat på...

Är medlem i Audio Engineering Society.

Jag har även en liten hobbyfirma som säljer ljudprylar och kompletta system, ibland med nödväniga akustikreglerande åtgärder.


Jag vet inte om jag ska kalla mig för Knoppen längre, men jag tycker det är lite lagom knäppt, så det kan få fortsätta.

Jag ser fram emot att bidra till detta forum med det jag har att bidra med helt enkelt.


Hälsningar Johan Lindroos




Reply author: Niklas Nord
Replied on: 2002/06/27 17:34:02
Message:


Hej Knoppis!

Förklara gärna; "Audio Engineering Society"

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger


Reply author: dax
Replied on: 2002/06/27 18:56:34
Message:

Goderafton!

Jag har hängt en del på bland annat Hifimagasinet och följde strömmen hit som vissa andra.

Jag heter Daniel Axelsson och närmar mig slutet av Teknisk Fysik-programmet. Har väl alltid varit intresserad av musik och även det svarta guldet i form av de musikförmedlande apparaterna. På grund av de rigorösa mängder pengar man får som student har jag snickrat ihop några högtalare själv för att "få så mycket för pengarna som möjligt". På senare tid har jag även halkat in på rörsvängen!

Jag ser fram emot mycket underhållande läsning härifrån. Särskilt bra med detta forum jämfört med Hifimagasinet är den nya strukturen på forumet!



Reply author: Morello
Replied on: 2002/06/27 19:02:39
Message:

quote:

Goderafton!

Jag har hängt en del på bland annat Hifimagasinet och följde strömmen hit som vissa andra.

Jag heter Daniel Axelsson och närmar mig slutet av Teknisk Fysik-programmet. Har väl alltid varit intresserad av musik och även det svarta guldet i form av de musikförmedlande apparaterna. På grund av de rigorösa mängder pengar man får som student har jag snickrat ihop några högtalare själv för att "få så mycket för pengarna som möjligt". På senare tid har jag även halkat in på rörsvängen!

Jag ser fram emot mycket underhållande läsning härifrån. Särskilt bra med detta forum jämfört med Hifimagasinet är den nya strukturen på forumet!






Hej und hallå!

Trevligt att se en teknisk fysiker tillika rörpulare här på forumet.

mvh


Joe Morello

-Time Further Out-


Reply author: Alarma
Replied on: 2002/06/27 19:34:24
Message:

Hejsan allihopa!
Jag heter egentligen Erik Paulsson och bor i Huddinge, Stockholm. jag föddes 1987 och är därmed 15 år och ska börja nian till hösten.
Jag upptäckte Hifimagasinet för ungefär ett år sedan och har sedan dess besökt sidan regelbundet flera gånger varje vecka.
Jag är möjligen den yngsta på hela Hifimagasinet och detta Hififorum och började intressera mig för högtalare när jag var 10-11 år.

Det var när jag hade varit på bio som var THX-klassade som jag började upptäcka hur maffigt och häftigt det var med ljudet.
I början så var det mest bioljud men sen blev det mer och mer att jag kollade i produktkataloger från MDS, Hifi Kit, Ljudia och dåvarande Bilradiolagret (nu BRL). Jag hade blivit basnarkoman!

Detta utvecklades så att jag började fundera på att bygga en egen högtalare och på hösten 2001 så slog jag till och köpte en sunkig 8"bas av märket MCC från MDS (med riktigt dåliga värden vilket jag skulle ha tänkt på tidigare). Jag köpte också ett delningsfilter med delning på 120 Hz från Hifi Kit för att jag skulle bygga en subwoffer. Jag diskuterade på Hifimagasinet och de som jag frågade kom fram till att jag måste ha en förstärkare till basen eftersom det inte fanns någon sub-utgång på förstärkaren och jag skulle bli tvungen att koppla det på en vanlig högtalarutgång.
Jag kom i kontakt med Frez på forumet och han fixade fram en förstärkare till mig från 80-talet som skulle fungera perfekt. Han hjälpte mig också med support, fixade gullfiber och han köpte prylar till mig som jag senare betalde.
Bygget tog fart och jag byggde i slöjden. Sedan på vårterminen kom jag in i svacka på grund av att jag inte hade några slöjdtimmar då.

Och nu så står bygget där nere i ett förråd i skolan nästan färdig och svartlackad. Det är bara i med gullfiber, löda ihop element och kablar till delningsfilter och sedan skruva fast högtalaren.
Jag har även fått tag på en gammal förstärkare till och en gammal bandspelare som jag kanske kan använda till nåt...

Sedan höstten 2001 och fram tills nu har jag varit mer intresserad av Hifi och väljud men jag kan garantera att jag inte har hört dyrare anläggning än 10000-15000 kr.
Nu har jag börjat kolla på egen Hifi-anläggning som blir min första (subben tänkte jag tidigare koppla till en annan förstärkare till TV'n nere i källaren). Den får max kosta 5000 kr och jag har kollat på har börjat funderat på kanske Kef Cresta, Audio Pro, Hifi Kit mm. Som förstärkare kanske Cambridge Audio, Proton, Pioneer... Till CD har jag tänkt på flera alternativ. Kanske begagnat som många har tipsat om fast inte till CD? Ni får gärna maila med förslag!

Hoppas att få mycket intressant läsning i det nya Hififorumet!
Med Vänliga Hälsningar
Erik Paulsson
erik@paulsson.as


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/06/27 23:06:55
Message:



Hej Erik!

Tur att du och jag inte är på samma skola. Det hade aldrig gått.
Hifisnack på lektionerna....

Välkommen!!!

Timbre


Reply author: Knoppen
Replied on: 2002/06/27 23:59:26
Message:

quote:


Hej Knoppis!

Förklara gärna; "Audio Engineering Society"

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tigern



Hej Niklas Nord!

Audio Engineering Society (AES) är en världssomspännande organisation för audiobranschen som ger ut en vetenskaplig tidskrift (JAES, Journal of the Audio Engineering Society), producerar standarder, t ex "AES/EBU"-standarden låg de bakom som sedan valdes till standard i ITU (Internationella TeleUnionen (tror jag), EBU står för European Broadcasting Union). De har också producerat mätstandarder för distorsionsmätningar, och en massa annat. Tidningen är för den teroretiskt roade. Den finns att läsa på t ex KTHs bibliotek. Chalmers har den säkert också. Den brukar innehålla det mesta inom audioområdet, högtalare, psykoakustik, ljudkodning, samt en hel del mycket konstiga forskningsstudier. De brukar har internationella konferenser med utställningar och en mängd talare.

/Johan



Reply author: Niklas Nord
Replied on: 2002/06/28 08:52:08
Message:

Tack! Verkar rätt stort!

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger


Reply author: Alarma
Replied on: 2002/06/28 13:13:23
Message:

quote:



Hej Erik!

Tur att du och jag inte är på samma skola. Det hade aldrig gått.
Hifisnack på lektionerna....

Välkommen!!!

Timbre





Ja det hade det nog blivit!
Hur uttalar man Timbre förresten? Jag vill gärna uttala det franskt, alltså "tämbr".


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/06/28 20:39:34
Message:



Hmmm...man kan köra den spanska varianten också.
Timbre, klangfärg.
Eller varför inte göteborgsvarianten?
Dö Tembre, nu e´la du görblåst, du hör ju som en fesk i Feskekörka...


Reply author: mag
Replied on: 2002/06/29 00:14:03
Message:

quote:
Audio Engineering Society (AES) är en världssomspännande organisation för audiobranschen som ger ut en vetenskaplig tidskrift (JAES, Journal of the Audio Engineering Society), producerar standarder, t ex "AES/EBU"-standarden låg de bakom som sedan valdes till standard i ITU (Internationella TeleUnionen (tror jag), EBU står för European Broadcasting Union). De har också producerat mätstandarder för distorsionsmätningar, och en massa annat. Tidningen är för den teroretiskt roade. Den finns att läsa på t ex KTHs bibliotek. Chalmers har den säkert också. Den brukar innehålla det mesta inom audioområdet, högtalare, psykoakustik, ljudkodning, samt en hel del mycket konstiga forskningsstudier. De brukar har internationella konferenser med utställningar och en mängd talare.



Och jag har bara hittat HiFi news än så länge, har för mig att jag såg nån steriophile där för ett par månader sen (men jag antar att jag drömt ). Finns den på samma hylla som HiFi News ?, hyllan näst längst till höger längst in på höger sida ?, fast du kanske inte "hänger" där så ofta.




//Magnu


Reply author: swingpjatt
Replied on: 2002/06/29 12:50:31
Message:

Hejsan André Karlberg 41 år bor i Arjeplog,vägverket är arbetsgivare.
Cyklar Mountainbike men saknar katt (men flickvännen har en katt om det räknas?)Nå gillar såklart Musik och är väl till viss mån Storbandsjazz diggare allra helst till liveband och Swingandes på dansgolvet,gillar även rock´n roll/blues/boogie-woogie visa pop osv dock inte heavy-metal/disco/drum&base.
Hi-Fi intesset har funnits i dryga 20 år och många apparater har omsatts under den tiden, men enär jag inte röker så då är det försvarbart hursomhelt en hobby måste kosta en del, summan av lasterna skall ju vara konstant.
Nya högtalare är det som står överst på inköpslistan i övrigt så står en CD-Fix/AVM-V2 Försteg/MF A3cr Slutsteg och diverse kablage samt en del tweaks bla shakti för välljudet.

Välljudshälsningar André.


Reply author: sladd
Replied on: 2002/06/29 12:58:53
Message:

Välkommen André, kul blandning på anläggningen! Och en Shakti, ja det värmer säkert hjärtat på många. (jag vågar inte prova....)


Reply author: Jorma
Replied on: 2002/06/29 14:52:18
Message:

Trevligt att se dig här André. Du får väl försöka ta dig ned till Arkenmässan, så du får lyssna på lite olika högtalare innan du bestämmer dig för vad du vill ha. Du har ju rätt lång väg däruppe till hifihandlarna.

Jorm


Reply author: hali
Replied on: 2002/06/29 15:35:02
Message:

Dags att presentera sig då.

Mitt namn är Hampus Linden, bor i Östergötland och är ungefär 21 år gammal.
Hifi-intresset började för några år sedan då jag började jobba. Då mitt tidigare datorintresse blev arbete så rörde jag knappt en dator på över ett år på fritiden.
Det började som hembio intresse men gick snabbt över till 2-kanals hifi. "Kan det bli såhär bra med surroundreciver så måste det bli fördjävligt med riktiga grejjer." ungefär.

Idag består systemet av Arcam A85 förstärkare, Arcam CD23T spelare och ett par Mirage M890i högtalare.
Högtalarna var lite av ett sneköp och passar inte riktigt mina lyssningsidéal, jag har siktat in mig på ett par Audiovector M3 Avantgarde som skall hemlånas såfort jag bytt lägenhet.

Trevligt med ett nytt forum när Helje lägger ner Hifimagsinet.


-
Say's who


Reply author: Majjen03
Replied on: 2002/06/29 16:46:16
Message:

Hej jag heter Kenth och är hela 42år gammal
Är privat Ma/NO samt vårdlärare på Haninge Komvux i Stockholm.
Har sysslat med "tung" hifi sedan 16 års ålder då jag flyttade ihop med min fru.
Min första anläggning var en integrerad Nec 8000 förstärkare på 2x65 FTC watt samt en tuner från Nec 8000 serie, samt en Transcriptor Skelton turntable med Formula 4 mk3 arm och en Denon 103D pickup.
Högtalarna var ett par Allison Aucustic One samt en Revox B77 rullbandspelare. Denna anläggning fungerar fortfarande bra idag, och den låter mycket bra också. Min lillebror köpte allt utom skivspelaren 1989.
När det gäller mina nuvarande prylar så har jag ett flertal gånger precenterat dessa på Hifimagasinets forum, det är för arbetsamt att skriva om dessa igen. Jag kan dock avslöja att jag sammlar på skivspelare. Har inga Nad eller Denon prylar förnuvarande trots att jag är med i LTS.
Mvh
Kenth


Reply author: Tux
Replied on: 2002/06/29 16:59:17
Message:

Så det är här alla gömmer sig...

En del av er känner mig såsom Tux från hifimagasinet.
Jag är en Utvecklingsingenjör som huserar i min gamla hemstad Trollhättan igen efter ett antal år i Halmstad som student.
Flytten hemåt har medfört att jag numera saknar fetlina (bredband) och tvingas besöka föräldrar för att komma åt en dator varvid min inläggstäthet inte kommer att vara alltför stor den närmsta framtiden.

När det gäller hifi är det för tillfället Carlsson som gäller, ett par Sonab OA12:or som vårdas ömt och snart skall "råka" ut för en elementtransplantation.
Detta drivs av en rotel 870 kombination och en H/K 760 cd snörat med diy högtalarkabel och ixos och biltemas rosa signalsladd.
Inget avancerat, men det är helt ok för den gamla studentbudgeten.
Dock kommer roteln att bytas ut så snart jag har en inkomst igen mot något mer mörkklingande och livligt. Har ni tips på prylar som matchar så är jag öppen för förslag.

Hifiintresset har fått stå tillbaka lite då jag renoverat hela lägenheten. (inte klar än heller...)

nåväl, det var lite kort om mig. Finns det av någon outgrundlig anledning ett intresse av att veta mer om mig rekommenderar jag min hemsida: http://www.hugo.net/~pontus

// Pontus aka Tux


Reply author: n/a
Replied on: 2002/06/29 17:18:46
Message:

Tux: Tjenare... Kör själv 50.2, blåa sådana. Snygga! Lyssna på Quad till Carlsson. Det är en 'beprövad' kombination. Låter mycket bra. 99'serien känns ljusare, men 77 eller 66 serien borde låta fint. Kör själv 99-909.

//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/06/29 18:21:41
Message:




Ser man på...!
Forumsbekanta som dyker upp....

Välkomna!

Timbre


Reply author: Vee-Eight
Replied on: 2002/07/01 00:23:28
Message:

BOINK!

Min bana som audiofil är kanske inte så lång. Orsaken till den är TUX. Han och jag är gamla kompisar sedan högstadiet i Trollhättan och efter det att han drog mig med till HiFi-mässan i fjol så är jag fast.

Jag är också utvecklingsingenjör, skall fortsätta med att plugga design och teknisk historia i Halmstad. Jag går efter den filosofin att om det låter bra så funkar det för mig, struntar rätt stort i vad det är för märke eller prislapp (dock ej för hög, är ju student fortfarande). Är också lite av teknisk nostalgiker vilket tillsammans med den skrala ekonomin och formgivningsintresset gör att jag idag sitter på ett par Carlsson OA51 i rosenträ som matas av en gammal Dux Sound Project.

OA51:orna är visserligen i renoveringstagen; ett par Scanspeak 18w/8545:or är väntade från Micke "Hifi" Högrud. De gamla elementen var lite skabbiga... Är det ngn som har dämpskivorna som hör till oa51:orna??


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/07/01 13:06:32
Message:



Stort hifi-intresse i Trollhättan, verkar det som...

Välkommen!

Timbre


Reply author: Bobbokrull
Replied on: 2002/07/01 17:20:56
Message:

Hallå!

lika bra jag presenterar mig osså då=)(är totalt ny här inne sen idag)


Jag e en kille som e 17(snart 18) år och jag går på gymnasiet i Eskilstuna(håla 10 mil från STHLM) där jag läser på Natur/teknisk linje, är inte sådär enormt kul inte

Jag har inga speciella kontakter inom hifibranchen direkt tyvärr, jag skulle ha velat jobba i en hifiaffär, så man får erfara många olika saker inom branchen.

ska öven satsta på att åka runt på lite olika mässor å kolla så man hänger med lite=)

jag har hållit på aldeles för mkt med datorer tyvärr(som en sjukdom bland oss unga tydligen) men har lagt ned det å köpt HiFi prylar istället

Har relativt nyligen fått upp de stora ögonen för 2kanals HiFih, innan så har det varit hemmabio som stått högst upp på listan, men jag har tröttnat, det e mkt roligare att lyssna "ordentligt"=)

mitt system är inte riktigt komplett än så länge.. men det jag har hittils är ett par Heco Argon 50 högtalare, en AR sub och en Yamaha CDX-496 cdspelare(jag tycker den har bra ljud) men förstärkare är ett frågetecken över vad jag ska köpa för nåt nytt?? nån här innte kanske kan hjälpa mig=)

*bugar å vinkar hej hej till alla här inne å tycker att det är grymt kul med ett forum för HiFi!*

Heco Argon 50, AR su


Reply author: Vee-Eight
Replied on: 2002/07/01 20:23:30
Message:

quote:



Stort hifi-intresse i Trollhättan, verkar det som...

Välkommen!

Timbre





Nja, både Tux´s och min galenskap blommade ut i full tussilago i Halmstad. Det hela började egentligen inte med hifi-mässan (den i Malmö förresten) i fjol, utan i samband med att jag gick med i DJ-föreningen DJF på Högskolan i Halmstad. På Halmstads kårpub kan man skruva och lyssna på resultatet, och ger bra övning i hur bra ljud skapas (trots att diskoprylarna har sett sina bättre dagar).

Vi är ett gäng carlsson-fanatiker kvar här i Halmstad, trots att Tux flyttat till Thn och blivit proletär... :o)


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/07/01 20:47:14
Message:




Hej och välkommen Robin!
Med bara tio mil till Stockholm är det ju nära till tokigheterna.
Hmm...jag menar där finns mycket hifi.

Från Trollhättan är det lite längre men dom har nog en hel del själva.
Åtminstone va´ det så förr...


Reply author: paradis_oscar
Replied on: 2002/07/02 17:45:25
Message:

hej... då är det väl bäst att även jag presenterar mig, eftersom att alla andra verkar ha gjort det.

jag heter andreas bor i luleå och är 18 år gammal, går el med inrikning elektronik... ska börja sista året till hösten.
mitt "hifiintresse" började när jag hittade min fars gammla rörmonoblock (Ampex 60) och kopplade upp dom med ett rörförsteg som han hade byggt... och sedan fortsatte bara vansinnigheterna. jag gillar att bygga och tweka... framförallt elektroniken... har testat att bygga ett par högtalare en gång, med hyfsat resultat. dock är jag inte så bra på själva trä sidan så det har jag laggt ner.
just nu består min anläggning av följande:
högtalare: Magnepan SMGc.SE
cd: H/K HD7600 mk.2 (ska bytas)
skivspelare: nån plastig sony (den ska också bytas ut)
försteg: ett hemmabyggt rörsteg som heter remus
slutsteg: passlabs aleph 3 hemmabygge (som jag inte har byggt själv)
kablar: kimber och clou.
det var väl det mesta om mig tror jag...
ursäkta eventuella stavfel.


Reply author: Pac
Replied on: 2002/07/02 21:53:32
Message:

Hej Alla!

Att presentera sig var nog ett av de bästa förslagen jag har hört på ett forum. Tack Pär!

"So here goes":
Jag heter Per Adelsson, är 38 år "ung" och bosatt i Götet. Jag har hållt på med HiFi sedan jag slavade ihop till första anläggnignen på sommarjobben i högstadiet. Andra intressen tog över ett bra tag så jag kom tillbaks in i HiFi-världen för dryga halvåret sedan. Och ärligt talat fattar jag idag inte varför det bromsades upp så där en 17 år sedan. Det är ju så kul!!!!

Eftersom jag har en del kunskaper runt att hantera maskinerna i en verkstad och ett förflutet som elektronik-konstruktör så blir det mycket DIY för min del.
Mina första Akkelis blev klara för ett par månader sedan och nu är jag inne på mitt andra par. Naturligtvis med lite nya lösningar som måste provas.

Jag tackar våra moderatorer för att de har tagit detta initiativ nu när HiFimagasinet är i "nedan" och önskar alla "Happy Posting!!!".

Ha De'!
Per


Reply author: Mattias
Replied on: 2002/07/03 01:11:16
Message:

Hej på er!

Har varit med på Hifimagasinet och kommer nu hålla till en hel del här.

Heter Mattias bor i Närke och är 29 år.
Uppväxt i sköna Dalarna i en liten by, vid namn Gustafs.

Som liten kopplades allehanda elektronik, tex lampor och blinkande ljus, ljusorglar och liknande. Detta ledde mig senare in på utbildningen teknisk linje, den 4 åriga varianten med inriktning elektronik.

Efter lumpen, söktes lite jobb och fann ett elektronikjobb på Ericsson i Kumla. Detta är min arbetsplats idag och jag jobbar som tekniker med bitar som process- och produkt- förbättringar. Statistisk analys är en naturlig del av arbetet. På fabriken tillverkas basstationer för mobiltelefoni som levereras runt om i skogarna i Sverige och framförallt utomlands.

Musik betyder mycket för mig. Genom åren har mitt musiklyssnande utvecklats och nämnas kan att under ungdomsåren, tyckte jag tex att jazz var förskräckligt. Idag ägnas mycket tid åt musiklyssnande. Föredrar livemusik, går så ofta tillfälle ges. Lyssnar helst på musik där riktiga instrument används. Lyssnar mest på jazz, klassiskt, country och en del på pop. Gillar framförallt kvinliga röster. Är ständigt ute och jagar för mig ny musik, för det kan man inte få för mycket av.
Går i studiecirkel för att lära mer om klassisk musik och sen försöker jag lära lite på egen hand.

Tätt följt av musiken följer hifi-intresset.
Försöker hålla mig up-to-date vad som händer och sker i hifivärlden; Surfar, läser hifitidningar och besöker mässor.

Fiske är en annan sak som intresserar mig. Det ger en sådan skön avkoppling till stress och annat i livet. Flugfiske i Norrland föredras, men att bara sitta och meta det är underbart!

Speldosa
Högtalare: Sonus Faber Electa Amator II
Rörförstärkare: Copland CTA402
CD: Copland CDA289
Kablage: Harmonic technology pro 11 plus och Truth link.


Vänliga hälsningar
Mattias

Edited by - Mattias on 2002/07/10 23:22:2


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/07/03 01:51:30
Message:




Välkomna PAC, Mattias och paradis oskar!
Verkar va´ rätt ställe, hehe.
Mattias, vi har ju Sonus faber lyssnat en gång i tiden...


Reply author: Jorma
Replied on: 2002/07/03 02:38:21
Message:

quote:

Hej på er!

Har varit med på Hifimagasinet och kommer nu hålla till en hel del här.

Heter Mattias bor i Närke och är 29 år.
Uppväxt i sköna Dalarna i en liten by, vid namn Gustafs.

Som liten kopplades allehanda elektronik, tex lampor och blinkande ljus, ljusorglar och liknande. Detta ledde mig senare in på utbildningen teknisk linje, den 4 åriga varianten med inriktning elektronik.

Efter lumpen, söktes lite jobb och fann ett elektronikjobb på Ericsson i Kumla. Detta är min arbetsplats idag och jag jobbar som tekniker med bitar som process- och produkt- förbättringar. Statistisk analys är en naturlig del av arbetet. På fabriken tillverkas basstationer för mobiltelefoni som levereras runt om i skogarna i Sverige och framförallt utomlands.

Musik betyder mycket för mig. Genom åren har mitt musiklyssnande utvecklats och nämnas kan att under ungdomsåren, tyckte jag tex att jazz var förskräckligt. Idag ägnas mycket tid åt musiklyssnande. Föredrar livemusik, går så ofta tillfälle ges. Lyssnar helst på musik där riktiga instrument används. Lyssnar mest på jazz, klassiskt, country och en del på pop. Gillar framförallt kvinliga röster. Är ständigt ute och jagar för mig ny musik, för det kan man inte få för mycket av.
Går i studiecirkel för att lära mer om klassisk musik och sen försöker jag lära lite på egen hand.

Tätt följt av musiken följer hifi-intresset.
Försöker hålla mig up-to-date vad som händer och sker i hifivärlden; Surfar, läser hifitidningar och besöker mässor.

Fiske är en annan sak som intresserar mig. Det ger en sådan skön avkoppling till stress och annat i livet. Flugfiske i Norrland föredras, men att bara sitta och meta det är underbart!

Speldosa
Högtalare: Sonus Faber Electa Amator II
Rörförstärkare: Copland CTA402
CD: Copland CDA289
Kablage: Harmonic technology pro 11 plus och Truth link.


Vänliga hälsningar
Mattias



Trevligt att se att du har hittat hit. Jag själv hittade Jazzen som 22åring, när jag av en slump (fruntimmer :) ) råkade hamna på en Jazzfestival i Nice 1974. Det var en del storgubbar som Oscar Peterson som spelade där. Och sen dess har det varit Jazz för halva slanten. Intresset för klassisk musik kom inte förrän förra året, då jag köpte mina Electa Amator 2. Nu är det rätt mycket klassiskt som gäller här hemma, och orgelmusik, som dessa "små" stativare är suveräna på att återge. Men Jazz är fortfarande nummer ett.
Välkommen hit till detta forum.


Jorm


Reply author: Morello
Replied on: 2002/07/03 02:44:02
Message:

Ja jäsiken, JAZZ är underbart.

Köpte en skiva idag:

"Duets for organ" (Hans Fagius & David Sanger)
BIS LP-263
Inspelad 1986 av Bertil Alving.
Låter fint.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-


Reply author: Jorma
Replied on: 2002/07/03 02:51:07
Message:

Har du hört Arne Domnerus "Antiphone Blues"?
Där spelar han sax i en kyrka ihop med orgeln.


Jorm


Reply author: Morello
Replied on: 2002/07/03 02:55:40
Message:

Hej!

Nix, den har jag ej hört.
Dompan är kanske inte en av mina absoluta favoriter på jazzscenen, ehuru Dompan är en mycket god saxofonist.

En av de saxofonister jag håller högst är Paul Desmond.

En skiva jag vill rekomendera är Miles Davis sista liveskiva:"live around the world". Den är makalöst bra!



mvh

Joe Morello

-Time Further Out-


Reply author: Jorma
Replied on: 2002/07/03 03:05:28
Message:

Jodå, den är bra. Men Domnerus är en qav mina favoriter.
Jazz at the Pawnshop är en av mina allra mest spelade skivor.
Och låten High life från den inspelningen, samt den jag tidigare nämnde Antiphone blues är ett måste i varje Jazzälskares skivsamlingar. Antiphone Blues fins inte med på Jazz at the Pawnshop, utan finns med på en egen skiva med samma namn som låten.
Har du missat den, så försök att få lyssna på den.
Den är en riktig rysare. Men det finns förstås inga trummor med i kyrkan. Jag vet inte om trummor skulle göra sig i en kyrka.
Inte av religiösa skäl, men efterklangen tror jag inte hade passat ihop med ett trumset

Jorm


Reply author: Gus
Replied on: 2002/07/03 05:31:46
Message:

Får jag lov,eller ska vi dansa först.
Det är titeln på en av mina favoritskivor.
Arne Domnerus,Kjell Öhman,Rune Gustavsson m.fl. spelar dansmusik från femtitalet,insp.i matsalen (för att få rätt akustik)på Castle hotell i Stockholm med tvåmikrofoner plus en tredje för vokalisten.
En mycket "levande" inspelning som ljudmässigt är mycket lyckad,om man vill höra hur det lät på femtitalet vill säga.
Citat från skivans konvolut-"Dansa och njut för det här är levande och tidlös musik som aldrig kan ersättas med själlös elektronik".



Reply author: jan
Replied on: 2002/07/03 09:34:28
Message:

quote:

Har du hört Arne Domnerus "Antiphone Blues"?
Där spelar han sax i en kyrka ihop med orgeln.

Jorma



Her må jeg gi Jorma helt rett! Denne plade er uundværlig, men om det så er jazz, kan vel diskuteres

Pladen er utrolig dynamisk og med et stort stort naturligt rum. Jeg spillede den for en kompis som absolut ikke er til jazz og han købte den.

Mvh. Jan Nielsen
Editor HIGHfidelity
"Don't worry. Everything is getting nicely out of control....


Reply author: Mattias
Replied on: 2002/07/03 11:43:13
Message:

quote:




Välkomna PAC, Mattias och paradis oskar!
Verkar va´ rätt ställe, hehe.
Mattias, vi har ju Sonus faber lyssnat en gång i tiden...





Tackar Timbre.

Den lyssningen med Sonus faber glömmer man inte
Grämer mig än idag att du han stoppa paketet med de Italienska storheterna innan de kom hit. Vill ha!

Mvh Mattias


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/07/03 13:06:17
Message:



Det hade jag glömt!
Det var stativlåddan, en jakt mot klockan och vi tog dom mitt i omlastningsmomentet.
Kul minne...


Reply author: no_85
Replied on: 2002/07/03 19:09:13
Message:

Robin fischer, jag kör också med Argon 50'orna...=)
Förresten, jag känner igen dig från minhembio... Kul att se någon därifrån här...

// no_85
..::Prylarna::..
_______________________
I'm #85 so why try harder...


Reply author: B Peter
Replied on: 2002/07/05 11:31:22
Message:

Ett trevligt forum det här. Många av er verkar känna varandra och har varit hem och lyssnat på varandras musikanläggningar. Det får en ju att undra om man blir kusinen från landet när man registrerar sig här? (en bra anledning att registrera sig är ju förstås tillgången till alla dessa varianter av smileys, måste försöka behärska mig på den punkten...)

Peter heter jag, ett vanligt namn på tidigt 60-tal då jag kom till världen. Jag bor i Luleå och arbetar med kvalitets- och miljöfrågor. Har tidigare bott ett par år i USA som doktorand. Jag har skrivit en liten bok som heter "The influence of an ice-cover on local scour at circular bridge piers". Ingen har läst den ännu men jag räknar med att den blir en riktig bestseller så småningom.

Första egna hifi-anläggningen bestod av Yamahaförstärkare, Thorensskivspelare och Castle-högtalare, allt inköpt i en hifibutik i Malmö, några meter från Stortorget (minns inte namnet på butiken). I början av 90-talet kompletterades det hela med en Micromega junior cd-spelare, inköpt på Gustafssons Musik i Karlstad. Hela anläggningen fick sedan lagras hos mina föräldrar när jag flyttade till USA. Väl hemkommen så träffade jag min kära numera sambo. Hon hade en Technicsanläggning som enligt min åsikt låter förjävligt illa men jag accepterade att leva med (o-)ljudet från den i 3 år faktiskt. Sen fick jag nog och var tvungen att skaffa en egen stereo (och kasta ut hennes i vårt förråd). Efter lite byten hit och dit, och efter konstaterandet att mina gamla Castlehögtalare var för fula (svarta lådor a´la 80-tal) för att accepteras så är hela min tidigare anläggning utbytt sånär som på skivspelaren och, ähum, högtalarkablarna. Jag har nu en Linn Karik III cd-spelare, single ended rörslutsteg utan namn, 24-volts försteg utan namn samt Mumma Audio Mosen högtalare (som jag fick för mig att sälja förra veckan men jag raderade annonsen efter ett tag när jag fick förnuftet tillbaka). Kablarna är oskärmade (för att det låter bättre) silverkablar, även nätkablarna är av silver (platta i det fallet). SD-fötter används under elektroniken (det tog en vecka för fötterna under CD-spelaren att "sätta sig" och ljudet blev då mycket bra).

Bästa ljudförbättringen i systemet: Helt klart var detta att flytta hela anläggningen så att högtalarna står på var sin sida om ett hörn, riktade snett ut i rummet. Detta gjordes för att få ett mer kaotiskt reflexionsmönster i rummet. Skillnaden var kort sagt häpnadsväckande. Nu hör jag hur inspelningslokalen låter (tja, bortsett från klåfingriga ljudmixare då) och cd-skivor jag förut ansett som duktigt tråkiga har blivit riktiga höjdare. Musikerna får helt enkelt "chansen" på ett sätt de aldrig fått tidigare.

Hoppas att det här inte blev för långt bara?


Reply author: whiskyman
Replied on: 2002/07/05 11:44:34
Message:

Ingen far om längden på inlägget, mycket intressant och trevlig läsning.


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/07/05 11:49:08
Message:



Rumsdiagonal högtalaruppställning...
Du kommer nog att trivas här...

Välkommen!



Reply author: Pjotre
Replied on: 2002/07/05 17:38:18
Message:

Peter är ett mycket fint och gångbart namn på oss 60 talister.... Varmt välkommen hit!!!

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst


Reply author: Bobbokrull
Replied on: 2002/07/07 13:57:24
Message:

Vilka bor var?

skulle va kul att veta..

jag bor ca 10-12 mil från sthlm, mellan Eskilstuna å Strängnäs.. precis vid mälaren..

skulle va kul om det bodde folk i närheten så man kunde dela sitt intresse... typ lyssna på varandra anläggningar å få bra tips osv

för det kulle juh va kul om ett "proffs" kunde lyssna här å bedömma, jag har juh en sån lite erfarenhet av HiFi så jag vet inte vad som är bra/dåligt..

hade så länge alla

Heco Argon 50, AR sub

Edited by - Robin Fischer on 2002/07/07 14:00:1


Reply author: whiskyman
Replied on: 2002/07/08 12:46:06
Message:

Risken med det här är ju som vi diskuterat tidigare att fel "klientel" söker sig till forumet och ingen av de som skrivit och presenterat vad de har i anläggningsväg vill ju ha påhälsning av dem.
Det kan bli en lite väl kostsam upplevelse.Mvh Kristofer


Reply author: Bobbokrull
Replied on: 2002/07/09 00:37:55
Message:

nehe.. skit it då=)

Heco Argon 50, AR su


Reply author: Niklas Nord
Replied on: 2002/07/09 09:14:24
Message:


Klart det kan finnas anledning att vara anonym,
men det är också rätt fegt ibland när man blir
påhoppad av någon som inte vågar lämna ut sitt namn.

Jag vet inte på vilken sida jag står!

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger


Reply author: Pjotre
Replied on: 2002/07/09 09:20:03
Message:

quote:

Vilka bor var?

skulle va kul att veta..

jag bor ca 10-12 mil från sthlm, mellan Eskilstuna å Strängnäs.. precis vid mälaren..

skulle va kul om det bodde folk i närheten så man kunde dela sitt intresse... typ lyssna på varandra anläggningar å få bra tips osv

för det kulle juh va kul om ett "proffs" kunde lyssna här å bedömma, jag har juh en sån lite erfarenhet av HiFi så jag vet inte vad som är bra/dåligt..

hade så länge alla

Heco Argon 50, AR sub

Edited by - Robin Fischer on 2002/07/07 14:00:18



Hej!

Vi är en hel drös som bor i Göteborgstrakten. Har du vägarna förbi här är du alltid välkommen in på en lyssningsstund!
Men om du förväntar dig att vi skall lägga ut våra namn, personnummer, gatuadress och larmkod till villan på nätet så kommer du att bli besviken...

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst


Reply author: wallraff
Replied on: 2002/07/09 09:23:23
Message:

För att räta ut eventuella missförstånd och misstankar, följer här en kort presentation av "den galne lundakillen"!

Walter Nilsson heter jag och är 20 år. Studerar Maskinteknik vid LTH. Stormtrivs där! Bor i Lund på terminerna, men över sommar och vinter är jag hemma i Karlskrona(Nättraby).

Intresset för musik har funnits länge. Har spelat piano sen barnsben, men är numer duschvocalist Gillar dock att jamma en kväll med grabbarna här hemma.
Vad det gäller stereoprylar så har väl "anläggningen" funnits sedan början av nittiotalet, men ändrat skepnad otaliga gånger. För dagen är det Arcam Alpha 8 förstärkare och 8 SE CD. Högtalare i form av QLN 122, men dom är till salu! Körsbärsfinisch och sandfyllda. Kör dom med Supra Ply 3,4, Bi-Wire. Signalkabeln är en Belden tjofres. Fixade den via Per Adelsson (thank you) och har skarvats ihop med Supra-kontakter av god kvalité (thank you epkpeng). Anledningen till högtalarförsäljningen är att jag smider på ett hembygge. Med god assistans av epkpeng så tror jag det kan bli ett bra projekt! Anledningen till DIY-skapelserna och de vilda tankarna till att göra så mycket själv är en symbios av CSN's generösa bidrag och att jag haft en sjuklig läggning för att dissikera och plocka isär saker
Studentekonomin har också medfört att jag faktiskt köpt hela nuvarande anläggning begagnad.
Ibland får man kämpa för bra priser!

Lite om nuvarande anläggning, känns som att det speglar mig bäst, just nu. Man ändrar lite åsikter och då ändrar man lite prylar också...

Musiksmaken är mycket bred. Finns nog en skiva av varje i arkivet. Har passerat några stadier, såsom hårdrockstadiet och hiphopstadiet och därav lagt en lätt grund inom respektive genre i arkivet.

Ger även en stor eloge till forumfolket. Vad vore sommardagarna vid jobbet utan detta underbara forum

Trevlig sommar, alla!


//Walter
"För enkla lösningar"



Reply author: Niklas Nord
Replied on: 2002/07/09 09:30:56
Message:


Tjenare Walter, och välkommen!
fast du har juh vart med här ett tag
nu..

fräsigt värre, lunarstormare o allt

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger


Reply author: wallraff
Replied on: 2002/07/09 09:45:00
Message:



suddat enl. skrib. önskemål/Timbre


Reply author: Niklas Nord
Replied on: 2002/07/09 09:51:48
Message:


wah haha

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger


Reply author: wallraff
Replied on: 2002/07/09 10:05:43
Message:





suddat igen/Timbre


Reply author: Pjotre
Replied on: 2002/07/09 10:14:45
Message:

Ni kanske kan ta resten av "diskussionen" via mail??

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst


Reply author: Bobbokrull
Replied on: 2002/07/09 10:22:51
Message:

quote:

quote:

Vilka bor var?

skulle va kul att veta..

jag bor ca 10-12 mil från sthlm, mellan Eskilstuna å Strängnäs.. precis vid mälaren..

skulle va kul om det bodde folk i närheten så man kunde dela sitt intresse... typ lyssna på varandra anläggningar å få bra tips osv

för det kulle juh va kul om ett "proffs" kunde lyssna här å bedömma, jag har juh en sån lite erfarenhet av HiFi så jag vet inte vad som är bra/dåligt..

hade så länge alla

Heco Argon 50, AR sub

Edited by - Robin Fischer on 2002/07/07 14:00:18



Hej!

Vi är en hel drös som bor i Göteborgstrakten. Har du vägarna förbi här är du alltid välkommen in på en lyssningsstund!
Men om du förväntar dig att vi skall lägga ut våra namn, personnummer, gatuadress och larmkod till villan på nätet så kommer du att bli besviken...

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst"




doooh, det var inte så jag menade..

jag menade "man kan mötas på stan" lr nåt typ.. lr maila.. lr riga.. jadu.. det finns 100000 sätt att ta kontakt..

så fort jag e fördig med mitt körkort så ska jag faktiskt till gbg.. lr till kalaset...

så ja jag kommer att komma till gbg..



Heco Argon 50, AR su


Reply author: kungpingvin
Replied on: 2002/07/09 10:23:31
Message:


Många har varit duktiga och presenterat sig, så nu är turen kommen till mig.

Jag heter Jonas, 25 år och bor i Göteborg men tokpendlar till Borås där jag jobbar som informatör.

Musikintresse har jag haft sedan barnsben och med lite mer ekonomi så har jag även låtit hifi-intresset blomma ut. Det är kul med prylar!
För närvarande befinner sig min anläggning i dramatisk omvandling, jag har bytt ut allt utom mina högtalare de sista månaderna. I nuläget lyssnar jag på musik med hjälp av ett McCormack försteg, Cyrus slutsteg, Rotel drive och dac (moddad), AE 109 högtalare (ska bytas ut mot Mirage M3si), kablar från Audio Research, Van der Hul och Taralabs. Med andra ord, en kakafoni av olika prylar.
Efter högtalarinköp blir det byte av slutsteg, och kablar. Jaja, vi får väl se vad det blir i slutändan, förhoppningsvis bra - inte bara dyrt :)

Saken är den att jag bryr mig föga om testresultat och kuber, huvudsaken är att jag tycker om ljudet och att musiken jag spelar låter bra där hemma.

Musiken då? Har genomlevt ett antal stilar men har ett fot i hårdrocken, en annan i triphop och drum&bass, en tredje (många ben blir det) i diverse annan musik, rock, pop osv. Endast lite klassiskt och jazz.

det var alles, och långt blev det...
Jonas






Reply author: Timbre
Replied on: 2002/07/09 10:25:18
Message:




...och så önskar semesterledige Timbre sommarjobbande Walter välkommen också...


Reply author: whiskyman
Replied on: 2002/07/09 10:30:41
Message:

Hej Jonas jag anser också att man inte endast skall utgå ifrån effektkuber mm men dessa visar i de flesta fall om du kan hitta en problemfri produkt. Dvs bara för att effektkub och positiv /negativ ström är bra, så måste det ju inte nödvändigtvis resultera i en bra ljudmässig upplevelse. Men det är ändå en vägledning till att det skulle kunna bli bra.Mvh Kristofer


Reply author: kungpingvin
Replied on: 2002/07/09 11:42:30
Message:


Hallå där Kristofer och alla andra!

Jag ser att min formulering om effektkuber och tester blev lite hård utan mer förklaring och jag vill absolut inte trampa någon på tårna eller dra igång den femtioelfte debatten kring ämnet.

Mitt ointresse för effektkuber grundar sig i mångt och mycket på ett okunskap om tekniska detaljer och en ovilja att sätta mig in i det. Inte för inte är jag samhällsvetare och humanist .

Självklart är det helt rätt att man kan få en vägledning av dylika tester, både tekniska och subjektiva bedömningar, det är liksom poängen med det hela.

Mvh
Jonas (som gärna läser tester och recensioner av diverse utrustning)


Reply author: whiskyman
Replied on: 2002/07/09 12:15:07
Message:

Välkommen i gänget, Jonas. Hoppas at du skall trivas här.MvhKristofer


Reply author: Ing. Öhman
Replied on: 2002/07/09 16:58:27
Message:

quote:

Hej Jonas jag anser också att man inte endast skall utgå ifrån effektkuber mm men dessa visar i de flesta fall om du kan hitta en problemfri produkt. Dvs bara för att effektkub och positiv /negativ ström är bra, så måste det ju inte nödvändigtvis resultera i en bra ljudmässig upplevelse. Men det är ändå en vägledning till att det skulle kunna bli bra.

Mvh Kristofer




Hej Kristoffer!

Ville bara presentera lite "allmän mätfilosofi" och kanske lite om det sätt som de flesta hifi-tidskrivfter mäter förstärkare på.

Här kommer lite teser:

Att mäta på en produkt (t ex en effektförstärkare) kan vara klokt att göra om man gör det för att kartlägga produkten, det vill säga vill lära sig något om den.

Eftersom en idealisk effektförstärkare släpper igenom musiksignalen helt utan förvrängning är det "felaktigheter" man bör leta efter när man mäter, inte produktens "goda egenskaper".

Hörseln förmåga skall aldrig, aldrig någonsin underskattas!

Effekter av en apparats omgivningsfaktorer skall aldrig, aldrig någonsin underskattas!

En effektförstärkare är en oerhört komplicerad apparat, "kapabel" till hundratals olika hörbara förvrängningar. Skall det vara någon vits att mäta på den måste man mäta tillräckligt mycket för att med rimlig gardering vara säker på att man inte missat några väsentliga fel hos den.
. Det handlar inte om att mäta bara effektkub, eller att distorsion vid 1000 Hz, eller att tonkurvan 20 - 20kHz, eller att mäta dämpfaktorn med eller utan frekvensberoendet inlagt, eller att mäta fasvinkelberoende dist, eller att mäta slewrate-inducerade förvrängningar, eller att mäta småsignalstegsvar för att se HP-filtrets laddkurva, eller att mäta reellt lastberoende, eller kapacitivt lasberoende i ultraljudområdet, och så vidare, och så vidare...

Att det sen kan vara bekvämt för en hifi-tidning att rutinmässigt mäta en grej, som man tror folk "vill se" och tror är relevant oftare än undantagsvis, är en annan sak.

Det är inte fel att mäta något, men man gör sig en otjänst om man stirrar sig blind på en enda eller några få mätningar (som är på modet just nu) och tror att den representerar förstärkarens egenskaper.

I bästa fall ger en mätning en indikation av EN ENDA egenskap hos apparaten, men det är inte alls säkert att den egenskapen är speciellt relevant för just din applikation.
. De flesta högtalare drar en toppström om mindre än fyra ampere från en förstärkare som försöker spela 100 W. Det finns förstås undantag, vissa högtalare är mycket svåra laster, men i praktiken är det ytterst sällsynt att det man ser på en effektkubsmätning får relevans för hur man uppfattar förstärkaren i den praktiska inkopplingen. Om en förstärkare (i en vansinnesimpedans) kan leverera 50 ampere och en annan "bara" 20 ampere är ganska ointressnt om högtalaren med de gällande uteffekterna bara drar 4 ampere.

En effektkubsmätning är en ganska komplicerad historia, den inbegriper i regel 20 mätningar och en massa specialutrutning. Men de flesta av dessa 20 delmätningar visar förutsättningar utanför de som kommer att vara för handen när förstärkaren kopplas till en vanlig högtalare.

En mätning av tonkurva 0,1 - 500 000 Hz i konstlast (så att man ser även effekter av dämpfaktorns eventuella brister) plus en mätning av uteffekten i 8 ohm, säger för det mesta mycket mer om hur förstärkaren "låter". Faktiskt. Eller något så enkelt som att bara titta på fyrkantsvar 100 Hz vid en watt och vid strax under full uteffekt med förstärkaren belastad av en rimligt högtlarlik konstlast, men ett sådant studium kräver större kunskap av betraktaren.

Hur man än vänder sig är det ofrånkomligt att ingenting, inte ens 200 mätningar, kan ersätta en ordentlig lyssning på apparaten. Sker denna lyssning såsom en F/E-lyssning får man dessutom både subjektiv och objektiv information.

Ett urval av relevanta mätningar kan däremot vara ett ovärderligt redskap för att i efterhand få veta varför apparaten lät som den gjorde. Men det finns inga genvägare till det perfekta ljudet! En kubmätningsbild (liksom de flesta andra mätpresentationer) säger mindre än 1000 ord!

Skall man lägga någon relevans vid mätningar så måste det vara en lokal iakttagelse (uteffekten säger hur högt apparaten spelar, men inget annat och knappt det, distorsionen säger hur rent apparaten spelar, men inget annat och knappt det, tonkurvan säger hur apparaten klingar om högtalaren vore ett rent motstånd, men ingenting annat och knappt det, och så vidare), eller också så måste det vara extremt omfattande mätningar. Men hur omfattande de än är finns det ingen garanti för att inte lyssning kommer att avslöja massor av egenskaper som man inte ännu hittat med mätning.

Vh, Ing. Öhman

PS: Kubmätning? Gärna det! Men inte bara. Visa isåfall även tonkurva, dämpfaktor och slewrate, samt gärna minst 20 andra mätningar också, om mätningarna skall börja göra anspråk på att säga något om hur apparaten låter. (Självklart behöver man bara visa resultatet av de mätningar som avslöjar något potentiellt problem.)
DS.

Edited by - Ing. Öhman on 2002/07/09 17:05:0


Reply author: celef
Replied on: 2002/07/09 21:00:44
Message:

Mäta förstärkarens tonkurva med konstlast är intressant, har provat mkt ovetenskapligt några få ggr på billiga transistordito - avikelsen har då varit mkt liten från last med rent motstånd. Jag tippar att dyra och mer välbyggda skapelser har än mindre avikelser?? Har inte mätt andra egenskaper då min mätutr. är sämre än mätobjekten.


Reply author: Morello
Replied on: 2002/07/10 04:56:00
Message:

quote:

Mäta förstärkarens tonkurva med konstlast är intressant, har provat mkt ovetenskapligt några få ggr på billiga transistordito - avikelsen har då varit mkt liten från last med rent motstånd. Jag tippar att dyra och mer välbyggda skapelser har än mindre avikelser?? Har inte mätt andra egenskaper då min mätutr. är sämre än mätobjekten.



Konsekvensen av att mäta med konstlast(med varierande impedans som funk. av frekvens) blir mindre om förstärkarens utimpedans är låg.

Det finns inte någon som helst korelation mellan utimpedans och pris.
Det finns stärkare för fem-ställiga belopp, vilkas utimpedans ligger i storleksordningen 5 ohm.

Om tillåter oss att generailsera något kanske man kan säga att hårt återkopplade slutsteg har låg utimpedans, men det behöver nödvändigtvis inte vara så.

mvh



Joe Morello

-Time Further Out-


Reply author: sladd
Replied on: 2002/07/10 08:32:11
Message:

Öhhh, "konsekvensen bli mindre om impedansen är låg".......

Denna gång var Öhmans inlägg ett under av pedagogik och överskådlighet till skillnad från ditt Morello

Jag förstår hur du menar - hur menar du då?


Reply author: Morello
Replied on: 2002/07/10 08:41:11
Message:

quote:

Öhhh, "konsekvensen bli mindre om impedansen är låg".......

Denna gång var Öhmans inlägg ett under av pedagogik och överskådlighet till skillnad från ditt Morello

Jag förstår hur du menar - hur menar du då?



Ska försöka göra det tydligt:

Konsekvensen, dvs inverkan på tonkurvan(frekvensgången) blir mindre om utgångsimpedansen är låg.

Vill Sladd ha ett matematiskt bevis för utsagane



"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"


Reply author: whiskyman
Replied on: 2002/07/10 10:15:01
Message:

Tackar Öhman för denna beskrivning. Och som sagt det viktigaste är ju som i de flesta fall att man utgår ifrån sina öron och sin upplevelse av den ljudmässiga presentationen.

Men eftersom de flesta tidningar och reklamblad utgår ifrån en viss specifikation t.ex DIN så kan endast kubmätningen ge en kortfattad beskrivning av i fall "äktenskapet" mellan förstärkare och högtalare skall kunna fungera friktionsfritt eller inte.

Mvh Kristofer




Reply author: celef
Replied on: 2002/07/10 19:46:07
Message:

Jag vet inte om ni läser H&M, men de prisar ofta (!?) NAIM vilka notoriskt mäter (kub) sämre än jämndyra produkter - det påvisar också att mätningar inte alltid är att lita på. Men visst måste man kunna, på nåt vis, kunna mäta sig till ljudkvalitet??


Reply author: RKL
Replied on: 2002/07/10 20:10:13
Message:

Trevligt att märka att diskussionen flyttat med ändå hållits minst lika aktiv.

Robin heter jag, bor i Helsingfors och arbetar med marknadsföring på ett stort internationellt företag här i stan....

Eftersom en hel del folk presenterat sig så måste man väl också..=) Bättre sent än aldrig...

Utrustningen består i dagens läge av ett Anthem slutsteg (påväg i utbyte mot Audionet), Sphinx försteg, Adcom cd-spelare och Dunlavy SC-III högtalare (två veckor så flyttar SC-IV in, vill inte vänta!!!!). Alla signalkablar är balanserade Siltech, högtalarkabeln Audioquest....

Tack vare jobbet har det blivit lite dåligt med både lyssningen och deltagandet i diverse diskussioner, men man måste ju låta bli att utveckla en dålig vana gällande den saken...

I huvudsak är jag nöjd med hela utrustningen, högtalarbytet har varit på gång en längre tid och verkar nu gå mot affär....en annan affär är att övertyga min flickvän/sambo om att vi behöver ett par 90+kg och 182cm höga lådor i vardagsrummet, dessutom över 1 m från väggen...
Men bra har det gått hittils....

Ja, det var det. En riktigt trevlig sommar åt alla aktiva här på forumet...glöm inte att slita er från ljudet och njuta av det vackra vädret också..

Mvh. RKL


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/07/10 20:29:05
Message:



I morron blir det regn...

Göteborgsminglet närmar sig...

Välkommen RKL!

Timbre

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre


Reply author: molsson
Replied on: 2002/07/10 23:06:22
Message:

Ok gott folk,

Nu kommer molssons livsöde. Föddes 1972 i gävle/gästrikland. Växte upp i hofors under jantelagens stolta fana. Efter skolgång tvingades jag till metropolen katrineholm, där jag spenderade ett antal år på SKF som konstruktör. Bled sedemera värvad till stockholm, att arbeta hos PTC, som utvecklar och säljer CAD-programvaran Pro/ENGINEER (överväger faktiskt att döpa om den till Öhman, gort och gott). Nåväl, väl installerad i katrineholm är det inte långt till norrköping och (den nu nerlagda) butiken Hifi-huset. Molsson hade nämligen bestämt sig för att nu skulle det handlas stereo. Efter lite knapphändiga efterforskningar i hifi&musik, samt lite telefonsamtal till olika butiker, hade budgeten satts till 10 loppor för cd, förstärkare och högtalare. Dessutom såg h/k ut att ligga bra till i tester och pris.

Väl inne i butiken kopplas det upp en uppsättning h/k, med tillhörande qrs 500 mk2. Molsson skickar i lite blandade skivor, Memento Mori, Dire Straits och Larry Carlton. Visst låter det bra, men det känns ändå som att något saknas. Musiken låter platt och långt borta. Vi snor snabbt ihop en kombo av Micromega stage 1 cd, rotel bx nånting nånting förstärkare och samma högtalare. Och nu minsann. Nu händer det grejjor. Ljudbilden öppnar upp, basen känns riktigt påtaglig och man befinner sig mitt i musiken. Både jag och min lika dåligt insatta polare står som fiollådor, och stereonasaren ler med hela ansiktet. Han skall ju få sälja dyrare prylar än väntat.

Detta var min första riktiga hifi-upplevelse. Att verkligen, på ort och ställe, höra denna enorma skillnad på prylar och prylar. Nåväl, sedan dess har molsson lyssnat på mycket skojiga och minder skojiga hifiprylar. Efter en linknande upplevelse hos hifi-huset i örebro, där jag lyssnade på klipsch, martin logan aerius, SL3 och Thiel cs.5, bytte molsson sina qrs 500 mot thiel. Varför? Theil sopade mattan med SAMTLIGA andra högtalare i testen. Även fast Martin Logan hade ett trevligare mellanregister, och klart mera bas, så vann thiel på överlägsen ljudbild, närvaro och noggrannhet.

När hembiovågen drog över landet, så fastnade även molsson i dess kölvatten. 2 kanal var och är, fortfarande det primära, men med lite kompromissande sitter jag nu med en 5.1 anläggning som låter lika bra som min gamla 2 kanals. Men, åren går och som det ser ut nu, så kommer molsson nog att skaffa dubbla uppsättningar med apparatur. 1 för hemmabio och en, mer kompromisslös, 2 kanalsuppsättning.

Min utrustning idag: h/K avr 45 förstärkare, Cambridge Audio DVD 300 och mina kära thiel cs.5. Kablaget består av Chord Chrysalis signalkabel och MIT Terminator 2 högtalarkabel. (Det finns en bra historia om när jag köpte den, och samtidigt fick lyssna på Martin Logan The Statement, Avalo Eidolon och En STOOOR Dunlavy, men den tar vi någon annan gång.)

Hoppas inte att jag tråkade ut er med detta, men när man väl börjar skriva, så är det lika bra att ösa ut allt man kan komma på. Och då har jag helt sparat er från att läsom om mitt bmw, bilstereo, data, mm, mm intresse, samt inte dragit in mitt lägenhetsrenoveringsprojekt (puhh) och min sambi det hela. Men har ni funderingar, så, hör av er.

Högaktningsfullt


/Marcus

Låter det bra, så är det bra. Oavsett vad polarna tycker


Reply author: RKL
Replied on: 2002/07/11 08:26:27
Message:

Hej Molsson,

quote:
Min utrustning idag: h/K avr 45 förstärkare, Cambridge Audio DVD 300 och mina kära thiel cs.5. Kablaget består av Chord Chrysalis signalkabel och MIT Terminator 2 högtalarkabel. (Det finns en bra historia om när jag köpte den, och samtidigt fick lyssna på Martin Logan The Statement, Avalo Eidolon och En STOOOR Dunlavy, men den tar vi någon annan gång.)


Skulle gärna höra den historian, speciellt gällande Dunlavy.
Åtminstone i Finland är det högtalare som gillas skarpt av vissa men ogillas minst lika skarpt av andra, tycks inte finnas någon neutral mark.....

Mvh. RKL


Reply author: Niklas Nord
Replied on: 2002/07/11 09:03:44
Message:

Pro/ENGINEER känner vi juh till.. Swemec!
Das Welcommen!

bitte..

quote:





---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger


Reply author: molsson
Replied on: 2002/07/11 11:53:09
Message:

Niklas,

Jobbar du på swemec? Hälsa isåfall till jan-erik, klas och jean. Klas och jean är gamla gymnasiekompisar till mig.

/Marcus

Låter det bra, så är det bra. Oavsett vad polarna tycker


Reply author: lindvall
Replied on: 2002/07/11 12:59:20
Message:

molsson, jag har också bott i Hofors flyttade därifrån när jag var 6år, och på äldre dar har jag bott ett halvår i Katrineholm. Där var ljuset i tillvaron ett ställe som hette Soya, generös bartender och trevlig stämning.


Reply author: molsson
Replied on: 2002/07/11 13:22:35
Message:

Ahh,

Det var tider, soya, numer utbyggt med KGB (katrineholm grymmaste bar) håller fortfarande bra klass. Där var det självklara vattenhålet efter en dags slit på skf. Kul att höra från en hofors/k-holmare.

/Marcus

Låter det bra, så är det bra. Oavsett vad polarna tycker


Reply author: n/a
Replied on: 2002/07/11 14:01:00
Message:

Hej på er alla!

En kort presentation....

Jag går i en handelshögskola i Helsingfors och har varit intresserad om HIFI i ca 6 år. Dock har jag illa nog :-) blivit mer intresserad under de senaste åren!

Min första anläggning man kunde kalla till stereo var en Pioneer hemteater förstärkare som jag numera inte längre har utan har uppgraderat till en nyare och enligt engen åsikt bättre hemteater förstärkare Sherwood. För tillfället har jag ett par Dunlavy SC II högtalare som jag är verkligen nöjda med.
Intresset har trots det fina h.teater ljudet vuxit mot high-end.

I framtiden väntar jag mig att skaffa en integrerad förstärkare, förhoppningsvis en Audionet SAM samt kombinera den med en Audionet ART cd spelare...:-) Men man få väl se.....


mvh
frank


Reply author: Pjotre
Replied on: 2002/07/11 14:58:42
Message:

Hej och varmt välkommen hit Frank!!!

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst


Reply author: RKL
Replied on: 2002/07/11 15:54:29
Message:

Hej Pjotre och andra,

Vi gör ju vårt bästa för att representera Finland och Dunlavy-ägarna här på forumet.....och sen kan vi ju med rätta beteckna detta som en internationell mötesplats...

Ser fram emot Arken och hoppas att tidtabellen tillåter ett besök...

Mvh. RKL


Reply author: Niklas Nord
Replied on: 2002/07/11 15:57:22
Message:


jao, känner dem, är juh från Söderhamn, jag gjorde deras hemsida när jag gick i gymnasiet, det va roligt.

jag jobbade på elektrosystem, hjälpte swemec med en del data prytts..


quote:

Niklas,

Jobbar du på swemec? Hälsa isåfall till jan-erik, klas och jean. Klas och jean är gamla gymnasiekompisar till mig.

/Marcus

Låter det bra, så är det bra. Oavsett vad polarna tycker.



---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger


Reply author: LCohen
Replied on: 2002/07/12 17:32:19
Message:

Så får väl jag också ta och dyka upp här. Intressant att se att vissa personer inte kan hålla sig ifrån att kalla mig "religiös" och liknande när jag inte ens varit på forumet, skulle det inte vara bättre stämning här? Får man det genom att kalla andra människor för religiösa bara för att de har en annan uppfattning? (vi är ju lika tjuriga hela bunten, är vi religiösa hela bunten då också?) :)

Nåja, hursomhelst. Kommer från Umeå, äger följande:

Linn Sondek CD12
Linn Kairn preamplifier
Linn 3*Lk140
Linn Espek (active)

Bilder kommer ordnas snart så fort jag kommer över en digitalkamera.
I övrigt så gillar jag whisky, matematik och hundar.

Ska heller inte glömma att lägga in en kommentar på denna evigt omtalade (baktalade?) tallrik som används i LP12 och som morello kritiserat. Linns kommentar:

"The LP12 is a precision machined turntable designed with one goal in
mind: obtaining the best possible performance from an LP. The LP12's
platter is diecast from zinc aluminium alloy and weighs nine pounds.
It's non-magnetic and perfectly balanced because it is machined to
within two thousandths of an inch.

It is correct that each individual part of the platter, when held on its
own rings. The gap between the two components is critical as this kills
all resonances between the outer and inner turntable. If they were
locked together they would ring, but this feature is designed
specifically to prevent such an occurrence."

Inväntar nytt försteg just nu, men det kan ju dröja.


"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past


Reply author: lindvall
Replied on: 2002/07/12 17:46:01
Message:

Hej LCohen!

Jag gillar också hundar och whisky, men jag hatar matematik!


Reply author: LCohen
Replied on: 2002/07/12 17:58:17
Message:

lindvall: två av tre är inte dåligt =)... vad gillar du för whisky?

Själv ska jag klunka glendronach 15 ikväll...

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past


Reply author: Pjotre
Replied on: 2002/07/12 18:13:48
Message:

Hej LC!!! Välkommen hit!!! Kul att ha dig här, nu känns plötsligt forumet komplett på något sätt!!

Och vi försöker verkligen att det skall vara en god och trevlig stämmning på forumet, moderatorerna gör vad vi kan för att läsa allt och moderera det som behövs. Men det är en grannlaga uppgift så missar vi något så är du och alla andra välkommna att maila oss om sådant ni tycker är fel/kränkande eller på annat sätt opassande här!!

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst


Reply author: LCohen
Replied on: 2002/07/12 18:30:46
Message:

man tackar pjotre... jag förstod att ni saknade mig

jo jag förstår att det blir jobbigt att läsa igenom allt och fundera dessutom, så det lättaste vore ju om alla skötte sig från början

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past


Reply author: Morello
Replied on: 2002/07/12 18:49:50
Message:

quote:

Ska heller inte glömma att lägga in en kommentar på denna evigt omtalade (baktalade?) tallrik som används i LP12 och som morello kritiserat. Linns kommentar:

"The LP12 is a precision machined turntable designed with one goal in
mind: obtaining the best possible performance from an LP. The LP12's
platter is diecast from zinc aluminium alloy and weighs nine pounds.
It's non-magnetic and perfectly balanced because it is machined to
within two thousandths of an inch.

It is correct that each individual part of the platter, when held on its
own rings. The gap between the two components is critical as this kills
all resonances between the outer and inner turntable. If they were
locked together they would ring, but this feature is designed
specifically to prevent such an occurrence."





Jadu, intressant att du hänvisar till Linn's egen kommentar.
Vad tror du att dom skall svara

Det absolut enklaste sättet att verifiera om Linn's utsaga är sann eller ej är att medelst ett stetoskåp (sådant som "sickan" har i Jönssonligan) lysssna på tallriken efter det att den exciterats medelst tex knogen.

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"


Reply author: LCohen
Replied on: 2002/07/12 21:00:28
Message:

slår du ofta på din lpspelare när du lyssnar på musik?

I övrigt så är väl det enda sättet att kolla en LPspelare att helt enkelt lyssna på hur den presterar istället för att kolla på en lösning? Det finns ju många olika sätt att lösa det hela på.

I övrigt har jag svårt att tro att Linn skulle ljuga om det dom skrev. Tror du det? Att dom bara hittade på en nödlögn?

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past


Reply author: Morello
Replied on: 2002/07/12 21:16:28
Message:


"slår du ofta på din lpspelare när du lyssnar på musik? "

Nä, men om man vill ta reda hurvida en tallrik är adekvat konstruerad, så är det en bra metod. Eventuelle resonanser kommer att exciteras under afspelning av godtycklig LP.


"I övrigt så är väl det enda sättet att kolla en LPspelare att helt enkelt lyssna på hur den presterar istället för att kolla på en lösning?"

Visst, men du kommer inte att kunna härleda problemet på det sättet.
Om du har tur och lyssnar noggrant osv kanske du kan konstatera att något inte är optimalt. Man måste veta vad som inte är optimalt för att kunna gå vidare och lösa problemen. Det gäller generellt.

"Det finns ju många olika sätt att lösa det hela på."

Absolut. En del lösningar är bättre än andra.

"I övrigt har jag svårt att tro att Linn skulle ljuga om det dom skrev. "

Tror gör man i kyrkan tex.

"Tror du det? Att dom bara hittade på en nödlögn?"

The gap between the two components is critical as this kills
all resonances between the outer and inner turntable.

Lögn? Ja, eller i varje fall en kraftig överdrift.
Reduktion av resonans vore lämpligare att skriva.

mvh


"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"


Reply author: Pjotre
Replied on: 2002/07/12 22:33:01
Message:

Morello och LC! Snälla, gräv inte ner er i något skyttegravskrig här, vi kommer gå fram med hårdhandskarna i så fall... Låt oss slippa det! Skaka tass, ta en pilsner och lyssna på lite musik så här på fredagskvällen!!

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst


Reply author: LCohen
Replied on: 2002/07/13 00:21:38
Message:

Håller med dig pjotre, jag ska fortsätta att dricka, inte pilsner men väl en whisky

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past


Reply author: lindvall
Replied on: 2002/07/13 12:26:34
Message:

>>>LCohen, Off topic (men man måste ju kort få svara på en fråga )

*Lagavulin
*Highland Park (bättre förr, nostalgi)
*Maker's Mark
*Wild Turkey
*Black Bush



Reply author: bjorn
Replied on: 2002/07/13 12:36:54
Message:

...Lagavulin Double Matured 1980...

mvh

Björ


Reply author: molsson
Replied on: 2002/07/13 12:43:29
Message:

Bunnahabhain 12-årig.

/Marcus

Låter det bra, så är det bra. Oavsett vad polarna tycker


Reply author: matson
Replied on: 2002/07/13 12:54:54
Message:

Jack Daniel´s med cola och valfri Stones-platta från 68-72 på stereon(gärna "Let It Bleed").....

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'


Reply author: sladd
Replied on: 2002/07/13 13:10:05
Message:

Hej LC!

Jag får väl också hälsa dig välkommen till forumet!!

Tackar allra ödmjukast för dina strävanden att hålla debatten på en bra nivå. Just i dessa dagar har jag infernaliskt dåligt med tid. Höet ligger på backen och nu FÅR det inte regna på 2 dygn....
I veckan sen så sveper välljudsexpressen förbi umeå för hifibusiness i Norrland så Pjotre får hålla ställningarna.

Apropå den goda stämningen så jobbar vi aktivt på den. Det är viktigare med god stämning än att enskilda medlemmar får sin vilja igenom. Rödpenneläget ligger alltså väldigt snabbt framme...

Sist jag var i Umeå så hade "din" handlare stängt för semester. Skall se om vi hinner int en stund och säga hej

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -


Reply author: whiskyman
Replied on: 2002/07/13 15:57:29
Message:

"Jack Daniel´s med cola"? Tycker för egen del att det inte skall vara något allas i whisky. Ofta inte ens is,men att det kan gå med lite vatten som underlättar smakupplevelsen.Mvh Kristofer


Reply author: matson
Replied on: 2002/07/13 16:34:01
Message:

quote:

"Jack Daniel´s med cola"? Tycker för egen del att det inte skall vara något allas i whisky. Ofta inte ens is,men att det kan gå med lite vatten som underlättar smakupplevelsen.Mvh Kristofer





Äh, inte är det smaken som lockar. Det är mer känslan!
Det är ingen tillfällighet att det inte finns smågodis som smakar whiskey.....

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'


Reply author: gromit
Replied on: 2002/07/13 18:00:14
Message:

quote:

Äh, inte är det smaken som lockar. Det är mer känslan!



Det är ruset man vill åt?!


Reply author: Alarma
Replied on: 2002/07/13 23:18:06
Message:

Hej!
Jag kom på en sak som jag inte har tänkt på förrän nu... På Hifimagasinets forum hette jag Erik P och inte Alarma. Kom på nu att jag hette det förrut...
Så ni får vänja er!

/Erik Paulsson
erik@paulsson.as

Edited by - Alarma on 2002/07/13 23:18:3


Reply author: Johansson
Replied on: 2002/07/15 14:32:14
Message:

Hej hallå!

Kul med en levande sida, hoppas att man har tid att vara någorlunda aktiv här.

Nåja, en presentation var det.

Anders Johansson, 20 år. Hemmanet ligger längst upp i Ångermanland i en by vid namn Norråker, fast på veckorna ligger jag i husvagn runt Övik på jobb. Har varit intresserad av hifi i ungefär 5 år, första riktiga stereon var NAD och ett par Cerwin-Vega (som snabbt byttes ut mot ett par betydligt mer välljudande B&W 601S2).

Studietiden och lumpen passerade och man började sukta efter en bättre anläggning, så när jag hade fått jobbet i Övik så sålde jag skotern och köpte en Amplifix. Senare blev det ett par Magneplanar 1.6 och slutligen en Thule DVD250B (trodde inte att en dvd kunde låta så bra, har hört CdFix men föredrog Thulen.) Kablar har flätats i kubik och minut, men till slut blev det två JPC och Supra som stannade kvar i anläggningen.

Hyllan är ett kapitel för sig, ett trebent hemmabygge i tall med lösa hyllplan av dubbla 19 mm´s MDF med dämplim emellan. Allt i svart pianolack.

Musiken då? Nu är det mest blues som gäller, men även lite rock och en del lugnare. Nick Cave är bland favoriterna.

//Johansson


Reply author: Vee-Eight
Replied on: 2002/07/15 15:39:08
Message:

För att meddela er andra är veckans whisky Edradour. Ren!

V-



...jag är retrofuturist; framtiden var bättre förr..


Reply author: lindvall
Replied on: 2002/07/15 16:20:10
Message:

Ni känner väl alla till det skotska ordspråket som finns i ett par varianter:

"There are two things a Highlander likes naked,
and the other one is malt whisky."



(Socialstyrelsen informerar: För mycket alkohol kan sabba ditt liv.)



Reply author: whiskyman
Replied on: 2002/07/15 16:29:05
Message:

(Socialstyrelsen informerar: För mycket alkohol kan sabba ditt liv.
Ja, men man kan ha mycket kul på vägen dit. Mvh Kristofer




Reply author: sladd
Replied on: 2002/07/15 18:46:46
Message:

Välkommen Johansson, kul att du hittade hit!!


- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -


Reply author: DHT
Replied on: 2002/07/16 00:46:45
Message:

Hej där!
Jag heter Thomas är 29 år och kommer från Umeå. Har läst till civilingengör i Teknisk Fysik och jobbar som programvaruutvecklare.

Blev en inbiten audiofil genom DIY-träsket som jag föll ner via högtalarbygge. Sedan dess har det förutom högtalarna blivit signal- & högtalarkablar, rörbyggen i form av försteg/phonosteg, slutsteg, och nu ett pågående ESL-hörlursförstärkarprojekt.

Musiksmaken har de sista åren varit mest inne på klassisk och då mest barockmusik, jag tillhör den skara som dyrkar J.S. Bach över allt annat.

Anläggningen ser ut som följande:

* LINN LP12 med Akito2 arm och Grado Reference Platinum pickup
* Sony SCD-555ES SACD/CD-spelare
* DIY rörförsteg/RIAA inspirerad av Audio Note M7 phono
* DIY rörslutsteg 300B SE monoblock, konstruktion inspirerad av Herb Reichert's "Flesh and Blood"
* DIY högtalare Lynn Olsons "Ariel" Transmission Line.
* DIY signalkablar med oskärmat 0.2 mm silver enligt Chris VenHaus recept.
* DIY högtalarkablar med 25*0.08mm silverfolie i sandwich-konstruktion liknade Goertz.
* Elektrostat-hörlurar STAX SR-404 Signature
* DIY rörhörlursförstärkare (transformatorlös PP-design med 6SN7:or i utgångssteget) (ej färdigbyggd)




"Go without food or clothes, but buy lots of records and wire your hi-fi in silver


Reply author: Erik Johansson
Replied on: 2002/07/16 00:51:15
Message:

quote:

Hej där!
Jag heter Thomas är 29 år och kommer från Umeå. Har läst till civilingengör i Teknisk Fysik och jobbar som programvaruutvecklare.

Blev en inbiten audiofil genom DIY-träsket som jag föll ner via högtalarbygge. Sedan dess har det förutom högtalarna blivit signal- & högtalarkablar, rörbyggen i form av försteg/phonosteg, slutsteg, och nu ett pågående ESL-hörlursförstärkarprojekt.

Musiksmaken har de sista åren varit mest inne på klassisk och då mest barockmusik, jag tillhör den skara som dyrkar J.S. Bach över allt annat.

Anläggningen ser ut som följande:

* LINN LP12 med Akito2 arm och Grado Reference Platinum pickup
* Sony SCD-555ES SACD/CD-spelare
* DIY rörförsteg/RIAA inspirerad av Audio Note M7 phono
* DIY rörslutsteg 300B SE monoblock, konstruktion inspirerad av Herb Reichert's "Flesh and Blood"
* DIY högtalare Lynn Olsons "Ariel" Transmission Line.
* DIY signalkablar med oskärmat 0.2 mm silver enligt Chris VenHaus recept.
* DIY högtalarkablar med 25*0.08mm silverfolie i sandwich-konstruktion liknade Goertz.
* Elektrostat-hörlurar STAX SR-404 Signature
* DIY rörhörlursförstärkare (transformatorlös PP-design med 6SN7:or i utgångssteget) (ej färdigbyggd)




"Go without food or clothes, but buy lots of records and wire your hi-fi in silver"



Jag är nyfiken på var du köpte silverfolien... Har läst en del om det och blivit lite nyfiken.

/Erik


Reply author: DHT
Replied on: 2002/07/16 01:05:07
Message:

Hejsan Erik,

köpte folien av Alpha-Core i USA. Det är den folien som Goertz lindar sina silverspolar av, 99.99% ren enligt dem. De annonserar inte folien men om man tar kontakt med dem så kan man köpa den. Betalade runt 90kr/m för den vilket är ett väldigt bra pris jämfört med vad t.ex. Allen Wright tar för sin.

"Go without food or clothes, but buy lots of records and wire your hi-fi in silver


Reply author: DHT
Replied on: 2002/07/16 01:16:43
Message:

Kollade efter vad jag gav: $2.50/foot alltså runt 70kr/meter, sambeställde 150 fot med en polare. De skickade nolldeklarerat så man slapp momsen.

"Go without food or clothes, but buy lots of records and wire your hi-fi in silver


Reply author: Erik Johansson
Replied on: 2002/07/16 01:17:30
Message:

quote:

Kollade efter vad jag gav: $2.50/foot alltså runt 70kr/meter, sambeställde 150 fot med en polare. De skickade nolldeklarerat så man slapp momsen.

"Go without food or clothes, but buy lots of records and wire your hi-fi in silver"



Aaah såna företag tycker vi om! Det där tål att funderas på.

/Erik


Reply author: sladd
Replied on: 2002/07/16 06:22:37
Message:

Hej och välkommen DHT!

Här på forumet kommer du säkert att trivas, kul DIY-lista det där, hmmmm, silverfolie....

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -


Reply author: John Stalberg
Replied on: 2002/07/20 03:31:47
Message:

Jag är John Stålberg men skippade å;et för jag deltar i en del engelsspråkiga forum så det blev a för hela slanten.

Jag har lyssnat på musik sedan barnsben och spelat själv sedan tioårsåldern.

Jag pulade med diverse högtalare och annat jag hittade när jag var liten men när det riktiga hifiintresset vaknade i kanske femtonårsåldern och då köpte jag färdiga apparater och har gjort så sedan dess.

Jag är idag 32 år och arbetar främst som lärare i musikinspelnings och produktionsteknik på Studio Blue där jag till stor del undervisar i praktisk datorstödd sådan. Därmed är jag även intresserad av datorer. Jag arbetar även som tekniker i denna studio.

Jag har en liten firma som består av mig själv i princip och jag sysslar då med ljudteknink.

Musiken är ledstjärnan och jag är intreserad av dom flesta områdena vad gäller musik med omnejd. Eftersom jag har parvis kopplade hål i väggarna tycker jag det är förträffligt att koppla in apparater som mer eller mindre bra kan återge musik. Mer bra, helst förståss. Jag kan även roa mig med att spela och komponera lite själv.

Jag vill att hålen i väggarna med ditkopplad apparatur ska ge sig tillkänna endast som återgivare av musiken och gärna alla andra ljud jag önskar lyssna till men det har visat sig vara väldans svårt att få dessa tingestar att göra sitt jobb hörbart perfekt i mitt varadgsrum. Jag fortsätter dock mitt in och urkopplande av apparaterna och tycker även detta är kul eftersom det blir bättre och bättre med åren(och nedlagda penningar).

Jag ser att en ideal anläggning för återgivning inte har med lyssnaren att göra utan den ska bara presentera musiken rätt och slätt. Därav är mina preferenser objektiv återgivning och det som inte går att uppfylla blir kompromisser och dessa kan subjektivt värderas om dom hörs.

Hobbyn har spårat ur lite för normalt sett borde kanske jag nöja mig med att det hörbart inte kompromissas men jag gillar idén med overkill så jag ser gärna att även det mätmässigt putsas på diverse parametrar trots att jag inte hör dessa mätnisse-förbättringar.

Jag är med i LTS och har varit med på HiFimagasinet.

Det var väl det.

Mvh/ John


Reply author: sladd
Replied on: 2002/07/20 06:27:37
Message:

Välkommen John!!

Berätta gärna om de nya modulerna

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -


Reply author: n/a
Replied on: 2002/07/20 16:58:47
Message:

Hej.
Jag heter Bengt Dahlberg. Dom flesta av er känner igen mig från Hifi-magasinet. Mitt intresse för musik och musikåtergivning startade i mitten på 80-talet. På den tiden köpte jag färdiga produkter mestadels från Sten Sound (hifi klubben)här i Umeå. Efter ett anntal byten utmynnade det i en annläggning bestående av egentillverkad skivspelare i brons och aluminium. Inspirationen fick jag från Verdier bygget i Audio-Video. Tonarm från SME (3012)och en Well tempered ripp-of som en kompis med cnc tillgång hjälpte mig med. Som CD hade jag en Denon dcd-1700 som för den tiden var riktigt bra, den spelar fortfarande hemma hos morsan. Förstärkeriet bestod av två st Denon 6600 och ett Pioneer m-90. Som högtaleri hade jag JBL's 4412 monitorer stödda i basen av två st 370L subbar med JBL's 2235h element. Efter diverse ommöbleringar och putsande i största allmänhet så lät det riktigt bra ur det här. Det gick dessutom att spela ohälsosamt högt trots att det fortfarande inte gick ut över kvaliten. Jag har en del kompisar som fortfarande tycker att jag borde ha suttit nöjd här men ett lån av ett par MG 0,5'or ställde till det för mig. Jag som så många andra fastnade till slut för panelhögtalarnas positiva egenskaper och det utmynnade i ett hemmabyggande med näst intill industriella proportioner. Duetta-klonerna stod som förebilder när det gällde principerna men i övrigt så var det egna konstruktioner, jag har dock inte varit helt ensam i det här utvecklandet. Tillsammans med en kompis så har vi spånat fram och tillbaka och är idag framma vid modell nr:3 och Mk4 versionen. Jag är idag mycket nöjd med högtalarna och jag skulle alldrig komma på tanken att byta. Den övriga annläggningen är just nu under ombyggnation. Jag har nämligen skaffat mig ett digitalt delningsfilter (Lem dx24). Mina "The End Millenium" monoblock skall få en kanal till och delningsfiltret skall få nya utgångar i form av Nle moduler(om det är någon som har ett ballanserat Nle 11/12 så är jag intresserad). Skivspelaren har jag fortfarande kvar och den har nu även fått sin magnetlagring, men den är inte riktigt klar än. Densen riaa'n har jag inte provat än, men den ser i alla fall bra ut. Cd'n är en tillsvidarelösning (Technics SL-ps7), när skall dom få till DVD spelarna igentligen? Kablaget är också av egen konstruktion. Musikaliskt så är jag allätare, möjligen undantaget dansband och den skramligaste rocken. Pink Floyd är nog det som spelas mest, kanske beroende på att flickvännen gillar dom också.


Reply author: sladd
Replied on: 2002/07/20 17:27:12
Message:

DIY-avdelningens Krellmästare?
Blir svettig av allt som du pulat ihop själv. Paneler??? Vinylsvarvar har man ju hört om och kablage etc men detta måste ju vara en härlig besatthet

Något för epkpeng att bita i....

Välkommen förstås också Dahlberg!!!!

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -


Reply author: Björn N
Replied on: 2002/07/20 17:41:00
Message:

Hej allihopa!

Jag heter Björn, alias "Speakerpro" jag hör uppenbarligen till de yngsta här, född 81...
Jag bor Strax söder om Göteborg, i Billdal.
Ända sedan barnsben har jag varit en uppfinnarjocke som har byggt o snickrat allt mellan himmel och jord.
PÅ senare år har jag koncentrerat mig alltmer på högtalarbygge, men mina första högtalare byggde jag när jag var 8 år gammal.
När jag gick i 6:e klass skaffade jag mig min första hyfsat seriösa anläggning.
För ca 4 år exploderade bokstavligen mitt hifiintresse, sedan dess har jag bytt ut samtliga komponenter i stereon minst en gång=) Och högtalarna är av "eget fabrikat". Från att vara "uppfinnarjocke" har jag blivit ljudgalning i mina kompisars ögon=)
Desto mer jag bygger desto mer intresserad blir jag, håller på att leta element till mina nästa projekt för fullt...

Det var lite om mig...

????


Reply author: sladd
Replied on: 2002/07/20 17:47:52
Message:

Din signatur är ju ganska talande...

Välkommen ombord!

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -


Reply author: Bobbokrull
Replied on: 2002/07/20 18:36:30
Message:

Yngst e du inte=)

jag e väll det?

nån annan än jag som e en 84:a? eller yngre??=)

Easy Come, Easy Go
Adda mig på ICQ UIN: 4179305


Reply author: n/a
Replied on: 2002/07/20 19:13:03
Message:



A??


Mvh A


Reply author: epkpeng
Replied on: 2002/07/20 19:13:31
Message:

quote:

Jag heter Bengt Dahlberg. Dom flesta av er känner igen mig från Hifi-magasinet. Mitt intresse för musik och musikåtergivning startade i mitten på 80-talet. På den tiden köpte jag färdiga produkter mestadels från Sten Sound (hifi klubben)här i Umeå. Efter ett anntal byten utmynnade det i en annläggning bestående av egentillverkad skivspelare i brons och aluminium. Inspirationen fick jag från Verdier bygget i Audio-Video. Tonarm från SME (3012)och en Well tempered ripp-of som en kompis med cnc tillgång hjälpte mig med. Som CD hade jag en Denon dcd-1700 som för den tiden var riktigt bra, den spelar fortfarande hemma hos morsan. Förstärkeriet bestod av två st Denon 6600 och ett Pioneer m-90. Som högtaleri hade jag JBL's 4412 monitorer stödda i basen.......



quote:

Jag heter Björn, alias "Speakerpro" jag hör uppenbarligen till de yngsta här, född 81...
Jag bor Strax söder om Göteborg, i Billdal.
Ända sedan barnsben har jag varit en uppfinnarjocke som har byggt....




Hjärtligt välkomna, och titta in på DIY sidan och skriv om eller rent av beskriv era projekt.
Bilder, mätningar, tips och allmänt prat runt ikring era projekt uppskattas garanterat!
Har ni digitala bilder på era grejjer, tar Stefan B emot och lägger upp på sin sida till allmänhetens förtjusning.
Åter igen...välkomna!


Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu


Reply author: Saro
Replied on: 2002/07/20 19:22:59
Message:

Hejsan alla.

tja då ska man presentera sig på ett vettigt sätt..

Jag heter Samuel Rönnqwist och är 18 år och bor i umeå. Jag är utbildad bilplåtsalgare och svetsare. Mitt absoluta intresse det är Hifi, sambon Linnea och att arbeta. Jag har hållit på med stereo sedan 11-12 års ålder. Under dessa år så har jag byggt och exprimenterat pratat med ljudfysiker och annat trevligt folk för att få mer kunskap om varför det blir som det blir. har även ägt en hel del stereo prylar men det är inte förns nu jag börjar bli riktigt intresserad av ren hifi.

Bor: med Linnea i Umeå

Mig som person? tja.. jag vet inte . lite halv galen och så. dricker väl lite väl mycket.

Är helt lyrisk över? B&W matrix stagning

Saker jag tycker om: Fin skotsk whisky (Bowmore, Bowmore DARKEST, lagavulin, laproig mm. all whisky från islay)
Ett kallt öl är aldirg fel. Jag gillar att se film umgås med polarna och flickvännen. lyssna på musik men det är ju relativt självklart.

Saker jag hatar: Göran Persson. Dålig Whisky. slappon som inte arbetar.

Nu har ni fått lite info om mig.

MVH Samuel Rönnqwist

Leg. HiFi Gu


Reply author: Saro
Replied on: 2002/07/20 19:29:33
Message:

Bengt Dahlberg: Hejsan. så du är från umeå. Trevligt

MVH samuel Rönnqwist

Leg. HiFi Gu


Reply author: sladd
Replied on: 2002/07/20 19:42:01
Message:

I förrgår var jag på RC i tre timmar och härjade med Stig, bytte kablar och lite annat kul. Så nu har han också hört ljuset!!

Välkommen Samuel!

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -


Reply author: paradis_oscar
Replied on: 2002/07/20 19:43:20
Message:

robin: jupp, jag är då 84:a


Reply author: Saro
Replied on: 2002/07/20 20:05:59
Message:

quote:

I förrgår var jag på RC i tre timmar och härjade med Stig, bytte kablar och lite annat kul. Så nu har han också hört ljuset!!

Välkommen Samuel!

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -



tjenare.. stig är ju en trevlig filur. Ska snart handla på rc bara jag får mina löner och får igen på skatten och allt annat skit man får.. sen blir det handla av.. jag själv handlar bara av Peter och ingen annan. han vet vad jag vill ha och vad jag menar.. men han har semester till slutet av denna månad så.. men men.. den 15-20 augusti så då blir det handla av för mig.. då ska jag göra dem lite lycklig iaf..
vi borde träffas vi från umeå och snacka någon gång..

MVH Samuel Rönnqwist

Leg. HiFi Gu


Reply author: LCohen
Replied on: 2002/07/20 20:35:39
Message:

vad körde ni för kablar sladd? vad tyckte han?

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past


Reply author: sladd
Replied on: 2002/07/20 20:49:16
Message:

Nordost Valhalla. Han tyckte det lät bra om än av annorlunda karaktär än de Purist han håller högt i vanliga fall.
Vi körde S1:an, S 250, Terminator 0,3 bakom S1:an. Högtaleriet var Quad. Blev bra skjuts i systemet på slutet. I "standardskick" är den uppställningen lite sömnig....

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -


Reply author: ud
Replied on: 2002/07/20 22:45:06
Message:

Urban heter jag och bor i Jönköping, som verkar vara en vit fläck
på hifikartan. Finns det ingen mer än jag här? Har inte sett nån
annan som sagt sig bo här!!

Född -56, men i slutet på året så det blev inte mycket över till mig
efter alla lysande stjärnor; Stenmark, Borg, Wassberg, Haglund.....

Jobbar som datateckniker, gift med förstående fru (har ett "eget" rum
som jag får möblera som jag vill, nästan), son och katt (inte gift med
de två senare då).

DIY sen många år, med inriktningen bra ljud för så billigt som möjligt (pengarna måste tyvärr räcka till mat också).
Dynaudio/Peerless, ZAPSolute, NLE11/19, NAD5000 med LClock,
Vinylen ett hopplock av Micro/Grace/Empire/Cleraudio till NLE17.
RG62 (både till signal och högtalare (gratiskabel!) och TNT FleXy
får avsluta uppräkningen.




Reply author: Björn N
Replied on: 2002/07/21 01:39:14
Message:

[quote]
Yngst e du inte=)

jag e väll det?

nån annan än jag som e en 84:a? eller yngre??=)

Det är kul att vara här!
det finns en Bild på mina högtalare på stefans hemsida, har för mig att jag kallade dem för black monster eller ngt...

vh Björn

????


Reply author: Nagra
Replied on: 2002/07/21 02:12:06
Message:

Namn: Andrew
Född: -77
Bor: Sthlm, Järfälla
Började på allvar intressera mig för hifi va 1 år sen, jag har tidigare bara hållt på med "forskning", men fortfarande att betrakta som nybörjare.
Min anläggning: Sony xb-940, Rotel rdp-980DAC, Luxman C-7S, Accuphase P-370 ,( min allra första anläggning).
Har inga högtalare själv, men vill ha ett par Martinlogan, men det är lite för dyrt för min CSN ekonomi, så funderar på att fixa ett par Audiovector M3 avantgarde, just nu hemlånade infinity ref 30.

enrich life through technolog


Reply author: John Stalberg
Replied on: 2002/07/21 03:58:48
Message:

quote:
Välkommen John!!

Berätta gärna om de nya modulerna



Tack för välkomnandet.

Det är fyra stycken basmoduler på väg hem. Inos minsta variant med 8" aluminiumelement i kubformade lådor. Ino pX-4 tror jag dom heter tillsammans(fyran syftar då på att det är fyra stycken). Dessa skall delas aktivt vid 80 Hz. Främsta orsaken till inköpet är att jag har problem med basåtergivningen på grund av rumsresonanser. Det bumlar till vid vissa (låga) toner. Med fristående basmoduler kan detta problem minskas på grund av att placeringen av modulerna är friare. Dessutom går det att spela bra mycket starkare(ungefär dubbelt så starkt, men det beror på programmaterialet). Renare blir det också då sidosystemen (som idag är fullregister) slipper spela bas under 80 Hz och därmed bland annat undviker distortionen från dessa frekvenser. Modulernas egen distortion lär vara extremt låg.

Ett extra steg behövs men det behöver bara låta bra i nedre regionerna och då ökar urvalet väsentligt. Ett delningsfilter behövs givetvis med och det är redan ordnat(Ino det med).

Jag får återkomma med rapport när dom fått tuffat på i praktiken ett tag här hemma.

John


Reply author: n/a
Replied on: 2002/07/21 10:22:06
Message:

Epkpeng.
Lite bilder finns på den här adressen.
http://www.snippets.org/alsr/index.php3


När jag har tagit lite bättre bilder så kommer dom också.


Reply author: Tomas
Replied on: 2002/07/21 20:43:44
Message:

Det här tycker jag är gemytligt!

Mitt namn är Tomas och jag börjar närma mig de 30.
Är född och uppvuxen i Göteborg.

Mitt hifi-intresse började i 5-6 årsåldern då jag fick en tri-star radio/bandare och upptäckte att all den bra musiken spelades på natten. Så jag vart tvungen att stanna uppe och spela in, för jag ville ju kunna lyssna på dagen också(högt såklart) Då jag gärna somnade vart jag tvungen att mixa bort de tråkiga låtarna. Då upptäckte jag ganska snart att ljudkvaliteten blev lidande så jag började sälja munkar när jag var 10 år för att kunna införskaffa en riktig anläggning. Kenwood visserligen, men i den åldern räckte det och blev över. Köpte sedan brorsans Technics, och har lekt en HEL del sen dess. Nu när blivit äldre och har mera pengar har det stannat vid Advantage, Perreux, Mirage och Transparent, och har superkul nästan jämt. Håller för närvarande på att utbilda mej till ljudtekniker.
Älskar livet och älskar att resa. Goderafton

`´Äta bör man annars dör man, äter gör man ändå dör man!´


Reply author: macke
Replied on: 2002/07/21 21:09:00
Message:

skulle tro att jag är yngst här, 15år.


/Marku


Reply author: John Stalberg
Replied on: 2002/07/21 21:18:43
Message:

quote:
Håller för närvarande på att utbilda mej till ljudtekniker.


Kul! Det behövs ljudtekniker som är välljudsinriktade vilket jag gissar att du är. Det är en bristvara med råge.

Jag är själv ljudtekniker och är lärare inom detta område. Var pluggar du?

Väl mött/ John




Reply author: Tomas
Replied on: 2002/07/21 21:34:13
Message:

Komvux på hisingen från våren! Läser nu upp mina betyg.

Måste säga att jag "nästan" ALDRIG har varit på en konsert/spelning utan att vilja bakbinda ljudteknikern och greja ljudet själv. Oftast har det varit både själsig och fysisk tortyr.

Fridens Liljor/Tomas

`´Äta bör man annars dör man, äter gör man ändå dör man!´


Reply author: John Stalberg
Replied on: 2002/07/21 22:37:50
Message:

Jag förstår dig precis. Jag brukar tänka-ge mig fem minuter, endast fem minuter och jag ska förbättra det hela avsevärt. Ofta räcker det med några sekunder då det bara är att sänka

Näe man får inte ha lätt för att bli uppgiven i den branshen. I våras var jag på en studio här i Stockholm. En av dom stora drakarna. Deras ljudtekniker valde ett par mickar till flygeln har jag för mig att det var. Jag frågade varför han valt just dessa mickar(jag är ju intreserad). Jo, jag har använt dom i 25 år var svaret. Vad är det för jävla svar.

Så kan det va.

Kul att träffas här, vi blir säkert polare.


Reply author: benekm
Replied on: 2002/07/23 12:10:21
Message:

Hej !
Mitt namn är Bengt Ekman jag är snart 42 år.
Bor sedan några år i Göteborg och har sedan jag kan minnas alltid gillat musik.
Men intresset började när jag hade möjlighet att tjuvlyssna på min systers radionette i början av 70-talet (fastnade mycket för Temtation och annan soulmusik)
Införskaffade en philips radiogramofon för min första sommarjobbslön i mitten av 70-talet har för mig att den kostade 1800:- med högtalare och allt(Då var det Status Quo, Black Sabbath och Nazareth som gällde)
I början på 80-talet skaffade jag mig en technics anläggning på avbetalning som jag hade en bit in på 90-talet (Under denna period var det mycket disco och rock som gällde)

Nutid:
När jag hör bra musik reser sig håret på mina armar, jag glömmer tid och rum, huvudet fylls av klanger, ungefär som att jag hamnar i ett hypnosliknande tillstånd. I det här tillståndet vill jag vara så ofta som möjligt... tyvärr har jag ett arbete att sköta, en flickvän att umgås med, en begynnande fetma att ta hand om, samt några andra intressen att odla....

Detta intresse, kanske i era ögon ett liknar ett missbruk... men de enda som lider är min flickvän (ointresserad av musik) och de som kommer på besök och inte har samma musiksmak som jag.
Det kan i alla fall jag stå ut med !!!!!

Som ni kanske förstår är det först och främst musiken och att det låter bra, som intresserarar mig. Jag är ganska okunnig om tekniken, men har börjat att intressera mig mer och mer för det.

Nu undrar nog ni vad jag har för utrustning som kan sätta mig i det ovan beskrivna tillståndet ?

Technics CD växlare 101 CD skivor( en Primare V20 är på ingång )
H/K 650 (Skall bytas ut när regeringen tillåter )
Infinity kappa 600
Technics skivspelare SL12** nånting (ca 1000 LP skivor på vinden)

Mitt mål är att hela tiden skaffa mig bättre grejor, för att få ännu härligare musikupplevelser.





-En gång är en gång, två gånger är en gonggong


Reply author: Erik Johansson
Replied on: 2002/07/23 12:41:24
Message:

quote:

Yngst e du inte=)

jag e väll det?

nån annan än jag som e en 84:a? eller yngre??=)

Easy Come, Easy Go
Adda mig på ICQ UIN: 41793052



84:a! Jepp jepp det är jag!

/Erik


Reply author: Bobbokrull
Replied on: 2002/07/23 14:38:28
Message:

ah coolt med fler i samma ålder.. har ni samma problem som jag när det gäller att få ihop pengar till allt inom hifi´n?

Easy Come, Easy Go
Adda mig på ICQ UIN: 4179305


Reply author: ekman
Replied on: 2002/07/23 19:31:58
Message:

jag e ocksa 84a det verkar finnas en hel del av oss pa forumet =)


Reply author: Bobbokrull
Replied on: 2002/07/23 19:56:07
Message:

ekman, men det visste jag juh att du var=)

Easy Come, Easy Go
Adda mig på ICQ UIN: 4179305


Reply author: Ing. Öhman
Replied on: 2002/07/23 20:11:07
Message:

quote:

jag e ocksa 84a det verkar finnas en hel del av oss pa forumet =)




Ungdom i all ära, men vem är äldst?

Det skulle vara kul om någon riktig räv var med och debatterade. Finns det någon som höll på med musikåtergivning, redan på 30-talet? Eller i varje fall på 40-talet? Det vore nå't att komma med! Någon som var med redan när stereodiskussionerna började, som köpte nya originalpressar av RCAs och DECCAs allra första stereoutgåvor på vinyl på 50-talet. Många av dem än i dag oöverträffade inspelningar, trots ungdomligt prat om att utvecklingen gått så fantaaaasstiskt mycket framåt...

kanske till och med någon känner till de gamla biografsystemen som inklusive ljudlagringens defekter för över 50 år sedan hade S/N om nära 100 dB och distorsionsnivåer som (vissa) högtalartillverkare man talar med idag inte tror går att uppnå...

Någon som kan hjälpa den historielösa ungdomen till bättre insikt om hur bra det faktiskt kunda låta (men inte alltid gjorde) även för 60 år sedan.

Vh, Ing. Öhma


Reply author: Sten
Replied on: 2002/07/23 20:21:16
Message:

Visst kunde det låta bra även förr, men det kostade betydligt mer.
Har för mig att en singel på 50-talet kostade ungefär 1 genomsnittlig timlön!!
Och vad anläggningarna kostade törs jag inte ens tänka på. Ta en TV idag t.ex. och jämför vad en liknande kostade bara för 10-15 år sedan.
Numera har ju nästan alla råd med hyfsat bra ljud, vilket man inte hade förr. Så allt var inte bättre förut, men säkert en hel del.



Tiden går fort när man ligger i koma (Blackie Lawless - W.A.S.P


Reply author: Erik Johansson
Replied on: 2002/07/23 20:54:59
Message:

quote:

ah coolt med fler i samma ålder.. har ni samma problem som jag när det gäller att få ihop pengar till allt inom hifi´n?

Easy Come, Easy Go
Adda mig på ICQ UIN: 41793052



DIY DIY DIY!!! Och att köpa begagnat givetvis. Det är enda sätten för mig att få ihop ett (i mitt tycke) kanonsystem för (i sammanhanget) småpengar.

Jag skaffade dock nya grejer när jag skaffade mitt första system eftersom det var 18-års present. Jag har en HK3370 receiver, Denon DCD-1650AR cd-spelare och ett par QLN 604 högtalare (bygger ProAc Response 2.5 kloner).

/Erik


Reply author: ekman
Replied on: 2002/07/23 20:59:17
Message:

eh man koper en shakti till varje apparat sen sa loser sig allt =)


Reply author: Erik Johansson
Replied on: 2002/07/23 21:08:12
Message:

Är väl inte direkt nåt som är högt upp på min önskelista... men skulle man ha en riktigt bra anläggning (högupplöst, osv) så skulle jag nog vara intresserad av att prova för skojs skull. Skulle de göra en tillräckligt stor skillnad för att motivera köp är det ju bara att ta fram plånkan.

/Erik


Reply author: ekman
Replied on: 2002/07/23 21:14:44
Message:

prismassigt sa ar det den basta uppgraderingen jag har gjort i mitt system dom paverkar betydligt mer an kablar osv och dom verkar nastan funka battre pa lite samre system det kanske finns mer storningar osv for dom att plocka bort dar =) jag vet inte hur det funkar men bra blir det


Reply author: Erik Johansson
Replied on: 2002/07/23 21:21:18
Message:

quote:

prismassigt sa ar det den basta uppgraderingen jag har gjort i mitt system dom paverkar betydligt mer an kablar osv och dom verkar nastan funka battre pa lite samre system det kanske finns mer storningar osv for dom att plocka bort dar =) jag vet inte hur det funkar men bra blir det





Använder du Shakti!?!??!?!!

Det skulle jag aldrig ha råd med i nuläget... eller jovisst kanske... men då skulle jag inte kunna bygga ProAc klonerna och köpa en rejäl förstärkare till hösten, vilket jag tror gör större skillnad. Men när det är gjort så kanske man skulle kunna fråga den gode Jorma om han skulle kunna ta med sig ett par Shakti stones och titta förbi. Skulle man bli övertygad så...

Problemet är att jag älskar att bygga saker. Bygga högtalare är verkligen jättekul och om jag själv får gissa, så kommer tiden och pengarna gå till att bygga några andra högtalare, när dessa är klara.

/Erik


Reply author: ekman
Replied on: 2002/07/23 21:24:07
Message:

jo jag anvander shakti och skulle i nulaget inte kunna tanka mig att leva utan dom men det ar klart att man ska ju skaffa ratt sa hyfsade grejer iaf innan man borjar tanka pa shakti men jag tycker definitivt du ska testa nar du ar klar med dina kloner du kommer blir forvanad nar du hor vad en shakti kan gora pa din denon cd


Reply author: arcam
Replied on: 2002/07/23 21:27:58
Message:

quote:

prismassigt sa ar det den basta uppgraderingen jag har gjort i mitt system dom paverkar betydligt mer an kablar osv och dom verkar nastan funka battre pa lite samre system det kanske finns mer storningar osv for dom att plocka bort dar =) jag vet inte hur det funkar men bra blir det





Godkväll EkmanPär Vad kostar dessa Shaktistenar?
och var kan man köpa dom (Jorma?) Dessutom hur
många behöver man, är det en till varje högtalare
samt en till cd´n och en till förstärkaren?
Det är väl så att det beror på plånbok och
olika anläggningar?
mvh Arcammen


Reply author: ekman
Replied on: 2002/07/23 21:39:19
Message:

Hejsan Arcam

angaenda pris osv sa far du nog snacka med Jorma det ar han som har hand om sant men nypriset i usa ligger pa 230$ sa det plus frakt ar val en bra riktlinje och sen hur bra effekt du far och hur manga du behover beror ju helt och hallet pa hur din stereo ser ut stenarna funkar battre pa vissa apparater och samre pa vissa men dom brukar ha roligast effekt pa cdspelare men man far testa sig fram lite


Reply author: arcam
Replied on: 2002/07/23 21:46:59
Message:

quote:

Hejsan Arcam

angaenda pris osv sa far du nog snacka med Jorma det ar han som har hand om sant men nypriset i usa ligger pa 230$ sa det plus frakt ar val en bra riktlinje och sen hur bra effekt du far och hur manga du behover beror ju helt och hallet pa hur din stereo ser ut stenarna funkar battre pa vissa apparater och samre pa vissa men dom brukar ha roligast effekt pa cdspelare men man far testa sig fram lite





Tack för svaret Ekmannen Jag får kontakta Jorma
om dessa intressanta Shaktistenar. Jag är mycket
nyfiken på att prova, mvh/kind regards Bond, James Bond



Reply author: Jorma
Replied on: 2002/07/23 21:59:20
Message:

Mejla mig om priser.
Jag använder dom inte själv till högtalarna, och har inte heller provat ännu. Det är lite olika hur mycket dom ger. En apparat med hölje av stålplåt har dom lite svårare att påverka. Erixon plockade av plåten på ovansidan av sin cdspelare och fick en mycket tydligare påverkan. Han bytte ut plåten efter detta till aluminium.
Och även plåtbytet tror jag kan ha gett en förbättring i sig.
Jag använde en på min Advantage S1 ovanpå driven. Björn som har innehaft Shakti sedan 1997 tipsade mig sedan om att dom har effekt ovanpå nätdelen också, och det stämde, det blev ytterligare en förbättring. På min Mark Levinsonförstärkare använder jag en ovanpå vardera nätdelen, men större delen av effekten får jag med en mittemellan nätdelarna. Den andra gav en liten effekt.
Stereophile skriver i sin lista på "Recommended products" i avdelningen "Miscellaneous Accessories" med tilläget en stjärna vilket betyder att den har varit med en längre tid på denna lista:

"Passive component containing passive circuits intended to absorb andd dissipate the EMF generated by active audio gear. J-10 and WP found them effective to varying degrees, depending on the components they were used whith. J-10 discovered that "focus, transparency, clarity and speed were better, as the sense of pace." RD found that the Sonic Frontiers SFD-2 Mk.2 sounded better - less upper mid-range grain - with the Shakti placed on the chassis above the transformer, WP uses them on his power amps, but cautions that usin too many in a system will close it down and make the sound dull"

Så i vissa fall beroende också på egna preferenser så kan för många Shakti dämpa ned ljudet för mycket. Det tycker nog inte Timbre som om han inte har världsrekord i antal, så är han iallafall den svensk som har flest Shakti Stones och onlines i sin anläggning.

Jorm


Reply author: Bobbokrull
Replied on: 2002/07/23 22:12:20
Message:

Erik, jag köper beggat redan.. ändå dyrt för mig...=)

Easy Come, Easy Go
Adda mig på ICQ UIN: 4179305


Reply author: Erik Johansson
Replied on: 2002/07/23 22:24:25
Message:

quote:

Erik, jag köper beggat redan.. ändå dyrt för mig...=)

Easy Come, Easy Go
Adda mig på ICQ UIN: 41793052



Jo det kostar ju en del, men själv har jag inte såååå mycket andra utgifter (modellflyget kostar dock en del...) utanför mina hobbys. Min flickvän är billig i drift

/Erik


Reply author: Benji
Replied on: 2002/07/24 00:37:21
Message:

Hej alla musikälskare!

Mitt namn är Benjamin. Nyss fyllda 20 år. Uppväxt i Sthlm.

För tillfället anställd på posten. Jag har alltid gillat musik och kan smälta nästan allt (förutom sånt som typ techno, opera, dansband osv).

Min s.k anläggning består av:
cd sony xb 940
stärkare marantz pm 7000
hörlur philips hd 890
högt noname knackapålådanochdetkanackartillbaka.
högtalarna ska UT om nån vecka ska bli skönt...

min dröm är att ha en rakt igenom DIY anläggning, men det kommer nog ta sin tid.




Reply author: Bobbokrull
Replied on: 2002/07/24 02:39:32
Message:

Välkommen hit Benji!

hoppas du får det lika trevligt som jag har det här=)

Easy Come, Easy Go
Adda mig på ICQ UIN: 4179305


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/07/24 18:49:30
Message:


Hej Benjamin!

Se upp så du inte fastnar bara...
Har själv varit bortkopplad ett tag och först nu börjar jag inse hur internet- och forumsberoende man egentligen är...

Välkommen!

Timbre

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre


Reply author: Bobbokrull
Replied on: 2002/07/24 19:12:01
Message:

Timbre, håller med dig!

min interneträkning har ökat en HEL del sen jag började vara på forumet..

Easy Come, Easy Go
Adda mig på ICQ UIN: 4179305


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/07/24 19:47:25
Message:

Ja herrejösses, prata inte om det!

När man på semestern börjar med att leta upp ett internetcafé i en tremiljonersstad, ja då är det riktigt illa...
Enda bortförklaringen skulle kunna vara att dom serverar öl.
Men de´ räcker liksom inte...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre


Reply author: Bobbokrull
Replied on: 2002/07/24 21:49:47
Message:

hehe.. ja då e det illa=)

Easy Come, Easy Go
Adda mig på ICQ UIN: 4179305


Reply author: no_85
Replied on: 2002/08/11 15:38:42
Message:

Goddagens!
Kallas Niklas. Troligen grundat på det faktum att jag heter Niklas.

Är till anatomin en 16 årig pojke med storlek 44,5 i skor.

Är mentalt en 5 åring som gillar allt med knappar på.

Genomgår en 3 årig tvångsmässig transformation till homosexuell datanörd på Kärrtorps Gymnasium.

Uppskattar på valfri ledig tidpunkt umgänge med sina vänliga bekanta.

Fördriver annars tiden genom avlyssning av fin musik eller åskådning av bra film.

Förvaltar viktiga egenskaper som att kunna rulla tungan, sova stående samt avge gaser från magen väldigt högljutt, med andra ord en man med mycket stora framtidsutsikter.

Kan skryta med meriten att ha trillat på cykel i uppförsbacke.

Använder Wunder-Baum's istället för deodorant.


Not: Jag har tidigare skrivit en lite oseriös presentation någonstans på 6:e sidan på denna tråd, tänkte därför komma med denna, av det lite seriösare slaget . Länk till gamla pres. : http://www.hififorum.nu/topic.asp?whichpage=6&ARCHIVEVIEW=&TOPIC_ID=53

// no_85
..::Prylarna::..
_______________________
I'm #85 so why try harder...


Reply author: Robis
Replied on: 2002/08/11 18:15:24
Message:

..då får väl jag också presentera mig så här en månad i efterhand..

Robert heter jag - hemmavarande i värmländska Karlskoga, närmar mig de trettio sakterliga och jobbar med nätövervakning på en ISP.

Musik har alltid varit ett av mina största intressen, ända sedan jag fick min första LP skiva när jag fyllde åtta år - det var "AC/DC - Highway To Hell" Sen var det kört.

Jag har sakterliga börja återupptäcka vinylskivorna igen, jag sålde tyvärr också av mina vinylskivor i början av nittotalet - fast bara hälften av dom.

Anläggningen idag består av lite rör, mycket second-hand, en stor portion tålamod & en skvätt tweaks



Edited by - Robis on 2002/08/11 18:16:0


Reply author: Björne
Replied on: 2002/08/11 19:34:45
Message:

Hej allesammans!

Jag heter Björn, bor i småland (Nära Vimmerby o Hultsfred)och är som ni förstår intresserad av hifi & musik. Tack vare näreheten till H-fred har man ju haft turen att se o höra en massa bra konserter genom åren. Årets bästa gig var enligt mig och ganska många andra Turbonegros, tätt följd av Danko Jones på en i övrigt ganska slätstruken festival. Min annläggning (ska det vara så många konsonanter?) är en kombi av hifi o hemmabio som står i begrepp att uppgraderas med ny cd och försteg. Frågor och synpunkter om detta kommer. Har väl inte så mycket mera att tilläga just nu så vi nöjer oss med detta så länge.

MVH Björne

Man kan aldrig bromsa sig ur en uppförsbacke


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/08/11 20:23:36
Message:



Välkomna så här i efterhand...!
Både månadsgamla och purfärska...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.


Reply author: Burmäster
Replied on: 2002/08/11 20:46:56
Message:

Trevlig idé att presentera sig!
Jag har visserligen inte varit aktiv inläggsmässigt, men är ofta här på forumet och smygläser...
Jag heter Dan Lindberg och är fotograf (http://www.danlindberg.com), bott 20 år i Marbella i Spanien och senaste 2 åren i Malmö. Har haft Hifi intresse länge men aldrig "gjort nåt åt det"! Nu har jag dock börjat så smått att bygga på grejer som jag ska "meditera" till. Jag har nyligen införskaffat ett Electrocompaniet slutsteg AW250R och matchande försteg EC 4,5 och kör en Tara Labs Reference XLR kabel däremellan. Sedan får jag dras med resterande tills ekonomin tillåter, dvs en 10år gammal Marantz 63:a och något ännu äldre B&W Matrix 3 högtalare. Supra Ply högtalarkablar. Referensmusik är Pink Floyd men kommer på mig att oftare och oftare sätta på akustisk musik och mer jazz och blues. Grejerna jag suktar efter just nu är Electrocompaniet EMC 1 mkII och Dynaudio 3.0 med några bra kablar...Tur man inte är stenrik så man fortfarande måste drömma. Kolla gärna in min hemsida - kanske någon som behöver mina tjänster!
Mvh,Dan


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/08/11 20:59:05
Message:



Vilka läckra bilder...!
Foto som konst. Plåtar du hifi också?

Välkommen!

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.


Reply author: Burmäster
Replied on: 2002/08/11 21:11:50
Message:

Tack för berömmet!!!

Nej jag har aldrig plåtat hifi, men min styrka är kreativitet så det skulle inte vara några större problem att göra ovanliga & coola bilder! Finns det marknad för det då?


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2002/08/11 21:19:45
Message:

Du Dan , som Timbre sägare VÄLDIGT snygga bilder !
Vi skåningar kan !

Ta en titt på den här sidan så vet du vad ska ta bilder av förutom HiFi.

www.stevegooch.com

Ha det bäst
Johan

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=6618


Reply author: arcam
Replied on: 2002/08/11 21:35:38
Message:

quote:

Trevlig idé att presentera sig!
Jag har visserligen inte varit aktiv inläggsmässigt, men är ofta här på forumet och smygläser...
Jag heter Dan Lindberg och är fotograf (http://www.danlindberg.com), bott 20 år i Marbella i Spanien och senaste 2 åren i Malmö. Har haft Hifi intresse länge men aldrig "gjort nåt åt det"! Nu har jag dock börjat så smått att bygga på grejer som jag ska "meditera" till. Jag har nyligen införskaffat ett Electrocompaniet slutsteg AW250R och matchande försteg EC 4,5 och kör en Tara Labs Reference XLR kabel däremellan. Sedan får jag dras med resterande tills ekonomin tillåter, dvs en 10år gammal Marantz 63:a och något ännu äldre B&W Matrix 3 högtalare. Supra Ply högtalarkablar. Referensmusik är Pink Floyd men kommer på mig att oftare och oftare sätta på akustisk musik och mer jazz och blues. Grejerna jag suktar efter just nu är Electrocompaniet EMC 1 mkII och Dynaudio 3.0 med några bra kablar...Tur man inte är stenrik så man fortfarande måste drömma. Kolla gärna in min hemsida - kanske någon som behöver mina tjänster!
Mvh,Dan



Välkommen till hififorum, verkligen fina bilder
speciellt dom från Andalucien. Foto ett av mina största
intressen sedan 25 år tillbaka, mvh Contax/Arcam





Reply author: johan.björklund
Replied on: 2002/08/11 21:37:35
Message:

Jag borde väl åxå skriva en presentation.

Johan var namnet , hemma hörande i Malmö.
Snart 35 år. Har hållt på med Ormar , Hifi o musik så länge jag kan minnas.
Är grafiker till yrket o x-tra knäcker lite då o då på Malmö hifi-center som montör o andra sysslor.

Min anläggning idag består av både 2 kanals o 5.1
Jag är lite av en periodare när det kommer till Hifi så ibland händer det inte nått på ett år eller så.
Som Huvudhögtalare i 2 kanals är det jbl xpl200 eller jbl 4412.
Försteg/slutsteg bytas hejvilt , för tillfället spelas det på Proton försteg o adcom slutsteg. Har annars spelat på det mesta.

Senaste nytt är att mina Jbl 4412 som normalt leker center i 5.1 blir degraderade till bak kanals tjänst.
Sen vad som kommer hem som center vet jag inte än.
Har lite Vincent prylar på gång med.

det var väl det viktigaste

Ha det bäst
Johan

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=6618


Reply author: Burmäster
Replied on: 2002/08/11 22:00:00
Message:

Johan: Får rysningar när jag tittar på den hemsidan, ormar är inte favorit sedan en snubbe la en stooor orm på min axel inne på en nattklubb i London - ajaj sa snubben sedan jag drog en rak höger av ren reflex (not: har aldrig varit i slagsmål...) sedan när hjärtklappningen lugnat sig något var det ilfart till baren och beställa något lugnande i form av en rejäl GT.

Arcam: Helt off topic, hoppas andra har överseende! Jag kör stundtals också med Contax, en G1:a med 45:a & 90:a som är med på resor för formatets skull - grymt bra optiker. Normalt använder jag Fuji GX680III och ibland även Linhof Supertechnica 9x12 (inte många kvar av oss) MEN, det blir mer digitalt framöver, en Fuji S2 är beställd!

Ha det!
Dan


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2002/08/11 22:13:46
Message:

quote:

Johan: Får rysningar när jag tittar på den hemsidan, ormar är inte favorit sedan en snubbe la en stooor orm på min axel inne på en nattklubb i London - ajaj sa snubben sedan jag drog en rak höger av ren reflex (not: har aldrig varit i slagsmål...) sedan när hjärtklappningen lugnat sig något var det ilfart till baren och beställa något lugnande i form av en rejäl GT.



Ha det!
Dan





Fullt förståligt , jag åker runt lite på skolorna ibland för att berätta om ormar.Bland det viktigaste som är att få reda på vilka som är rädda för ormar. När man tar fram 3 meter orm så brukar det bli ganska tyst i klassen säger man sen att den kommer att bli i alla fall 1-2 meter längre så är dom ganska vita. Men när man är färdig o ska gå hem så vill alla känna o hålla !

ha det bäst
Johan

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=6618


Reply author: Flint
Replied on: 2002/08/11 22:40:33
Message:

Flint hänger också på med en presentation så här i efterhand.

Jag är 48 år och bor i Köping. Yrkesskolad, hette det då, till reparatör inom elektronik men har aldrig jobbat med det direkt. Bara i utmarkerna som HiFi - Radio&TV-försäljare och senare som videoredigerare. Numera fördriver jag min tid som konvalescent efter en hjärtinfarkt och som arbetslös. Lysande kombination, men det ska ordna sig på något sätt. Hobbyn HiFi är uppenbar men lika mycket tid tar gitarrerna och spelandet. Fender Telecaster och Country, TexasBlues, och rökig Chicagoblues är aldrig fel.
Familj, ex. hustru och tre vuxna söner som har ärvt mina laster för ljud och oljud. Lever numera själv efter några halvhjärtade försök på marknaden. Tänker så fortsätta göra och njuter av att få bestämma hur lyssningsmiljön ska utformas.
Inom HiFi har jag ägnat mig mest åt RÖRbygge och vissa delar av högtalarproblematiken som delningsfilter och basreflexmysteriet. Jag tycker att detta forum tillför mig mer och mer av idéer och inspiration vilket är viktigt för att man ska tända till och starta nya projekt. Även om det är via nätet så är det en fin social vitaminspruta. Detta om detta



Reply author: Gorgo
Replied on: 2002/08/11 23:04:39
Message:

Hänger på fast antagligen inte en käft läser den här tråden längre...

Är 35 år gammal och bor i Fjollträsk. Fungerar så att jag skaffar en anläggning och är nöjd med den tills den går sönder - vilket innebär att jag inte byter så ofta. Men jag bytte anläggning i April och har följt många av diskussionerna här för att bestämma vad jag skulle köpa. Har MÅNGA intressen som alla har(borde) en budget men uppskattar jakten på prisvärt ljud.
Har dock varit intresserad av Hifi sedan det värsta man kunde köpa var bikakehögtalare... och antistatskivan....
Är psykolog till yrket och är därför speciellt intresserad av perception kanske särskilt auditiv sådan. Dessutom är det litet fascinerande med religionskriget som pågår.

Kul att det finns ett sådant här forum!

/George

Live long and prospe


Reply author: arcam
Replied on: 2002/08/11 23:06:17
Message:

quote:

Flint hänger också på med en presentation så här i efterhand.

Jag är 48 år och bor i Köping. Yrkesskolad, hette det då, till reparatör inom elektronik men har aldrig jobbat med det direkt. Bara i utmarkerna som HiFi - Radio&TV-försäljare och senare som videoredigerare. Numera fördriver jag min tid som konvalescent efter en hjärtinfarkt och som arbetslös. Lysande kombination, men det ska ordna sig på något sätt. Hobbyn HiFi är uppenbar men lika mycket tid tar gitarrerna och spelandet. Fender Telecaster och Country, TexasBlues, och rökig Chicagoblues är aldrig fel.
Familj, ex. hustru och tre vuxna söner som har ärvt mina laster för ljud och oljud. Lever numera själv efter några halvhjärtade försök på marknaden. Tänker så fortsätta göra och njuter av att få bestämma hur lyssningsmiljön ska utformas.
Inom HiFi har jag ägnat mig mest åt RÖRbygge och vissa delar av högtalarproblematiken som delningsfilter och basreflexmysteriet. Jag tycker att detta forum tillför mig mer och mer av idéer och inspiration vilket är viktigt för att man ska tända till och starta nya projekt. Även om det är via nätet så är det en fin social vitaminspruta. Detta om detta





Välkommen Flintstone, "...mest åt rörbygge..." låter kul
jag har en Edison Triod......hifinostalgi


Reply author: arcam
Replied on: 2002/08/11 23:09:35
Message:

quote:

Hänger på fast antagligen inte en käft läser den här tråden längre...

Är 35 år gammal och bor i Fjollträsk. Fungerar så att jag skaffar en anläggning och är nöjd med den tills den går sönder - vilket innebär att jag inte byter så ofta. Men jag bytte anläggning i April och har följt många av diskussionerna här för att bestämma vad jag skulle köpa. Har MÅNGA intressen som alla har(borde) en budget men uppskattar jakten på prisvärt ljud.
Har dock varit intresserad av Hifi sedan det värsta man kunde köpa var bikakehögtalare... och antistatskivan....
Är psykolog till yrket och är därför speciellt intresserad av perception kanske särskilt auditiv sådan. Dessutom är det litet fascinerande med religionskriget som pågår.

Kul att det finns ett sådant här forum!

/George

Live long and prosper

Välkommen
arcam


Reply author: Flint
Replied on: 2002/08/11 23:14:29
Message:

Passa blänket. Flint bockar.

Förtydligande; Bred mittbena - inga komplex


Reply author: Gorgo
Replied on: 2002/08/11 23:19:18
Message:

Tackar Arcam!

Flint - You are not losing hair - you are gaining face!

/George

Live long and prospe


Reply author: Flint
Replied on: 2002/08/11 23:33:11
Message:

Gorgo

Rätt men det går på ett ut. Det jag tjänar på schampo
förlorar jag på tvål.

Bra med en psykolog på forumet. Du kommer att behövas.
Religionskrig... Kul...

Edited by - Flint on 2002/08/11 23:40:2


Reply author: kasra
Replied on: 2002/08/11 23:40:57
Message:

quote:

Gorgo

Rätt men det går på ett ut. Det jag tjänar på schampo
förlorar jag på tvål.




Hehe den va bra
Välkommen Flint!



Reply author: Flint
Replied on: 2002/08/11 23:42:42
Message:

Thank you Mr. Kasra
I'll do my best.


Reply author: hanis
Replied on: 2002/08/12 02:50:39
Message:

Man ska väl ta och göra en kort beskrivning av sig själv då.

Är en kille på snart 21år som blev intresserad av hifi för ungefär 3-4år sen, bor i Täby norr om Sthlm. Har läst på forumet en dryg månad nu ungefär.

Skall sägas att jag är mycket imponerad av kunskapen som medlemmarna i detta forum besitter.

Har idag en
Förstärkare Onix A60.
CD-spelare Marantz cd6000.
Högtalare Dali Suite 2.5
kommer tyvärr inte ihåg vad jag har för kablar.

 
 



Reply author: Peder B
Replied on: 2002/08/12 08:55:10
Message:

En kortfattad presentation av mig själv. Jag är en snart 40 årig "gubbe" bosatt i Linköping, till proffesionen håller jag på med flygplanskonstruktion. Mitt HIFI intresse började någon gång i slutet på 70 talet. Jag har nog ställt en hel del "konstiga" frågor angående div. olika högtalare här på forumet och faktiskt kommit till avslut nu. Det blev till sist ett par finska Amphion Xenon som gör min anläggning klar (för tillfället ska väl tilläggas) Elektronik från Copland bestående av Copland CSA 303 & CSA515. Nu har jag förstärkare som jag är enormt nöjd med för priset dom kostar, citerar Stefan B. CD Copland CDA 289. kablage från Silk Interconnect med Bulletplug,
JPC 2.5 samt Analysis Plus Oval Nine och ovan nämda nyinköpta högtalare, återkommer med recension !


Reply author: Deamonbreed
Replied on: 2002/08/12 11:32:05
Message:

Ave alla!

Vem är då jag?! Vad sägs om en hyfsat galen hårdrockare från huvudstaden i söder. Spottar aldrig i glaset och volymreglaget ska helst vara i botten. Just nu har jag följande grejor (om det raknas till HiFi eller ej låter jag vara osagt):

NAD C370
Denon DCD-1450AR Gold
Denon TU-255 Gold (skulle egentligen ha köpt TU-1500 men det blidde inte så)
Cerwin Vega E-312
Rega Planar 3+Grado G2
NAD PP1
Kablage: Audioquest Type 4+, Prism 33i samt en Prism 200i.

Inte så mycket att skryta med men högt kan man iaf spela.

Är mest här för att lära mig en massa antar jag.

Ha de!


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/08/12 18:20:04
Message:



Tack för att ni håller tråden vid liv...


Välkomna!

Timbre

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.


Reply author: dec_alpha
Replied on: 2002/08/12 20:50:14
Message:

Härmed inleder jag en presentation utaf eder ödmjuke välljudskamrat.

Jag heter Robert Hjertkvist, är 23år och jobbar som "service tekniker" vilket i detta fall betyder montering/reparation av digitala mätinstrument för skogsindustrin utav märket Haglöf.
Jag bor för närvarande i Sollefteå, ska precis flytta in i en 4a, i vilken jag kommer att få bråka en hel del med akustiken (högt till tak, ej stumma väggar). Det fina är iaf att jag har ett dedikerat HiFi-rum, så med tiden så hoppas jag att det ska rymmas mycket välljud där. Mitt intresse för HiFi är ganska så ungt, jag har varit intresserad utav hembio i 2-3år skulle jag tro, medans HiFi har börjat att krypa sig närmare de senaste 6månaderna.
Just nu så har mitt intresse för datorer svalnat, det jag pysslat mycket med tidigare är datorer utav märket Amiga samt PC, jag har överklockat det mesta jag kommit över. Överklockningen innefattade bland annat kompressorkylning och olika peltierlösningar, modifiering utav moderkort / processorer. Diverse Obskyra Operativsystem har jag även hunnit med att prova på och iaf lärt mig grunderna utav, bland annat följande: Linux (Slackware, Stampede mfl.) FreeBSD 2.2.6 - 4.5, BeOS, QNX, AmigaOS 1.3 - 3.9, MacOS 8-9, MacOS-X, samt de flesta operativsystem som MS knåpat ihop.
Jag har ännu inte intresserat mig för DIY då det gäller högtalarbyggen, slutsteg, försteg medflera eftersom att jag anser att min kunskap inte på långa vägar räcker för att bygga nånting som kan tillfredställa mina kräsna öron.
Akustik "DIY" kommer jag däremot att försöka lära mig så mycket som möjligt om, all kunskap kommer att behövas då jag börjar bättra på mitt HiFi-rum.
Planerade uppgraderingar/inköp: (även om det kommer att ta ett tag att få råd)

JMLab Electra 946
AV192R-uppgradering till min nuvarande AV32R
Velodyne HGS-18MK2
TAGMcLaren 250x3R





Robert Hjertkvis


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/08/12 21:00:24
Message:



Det finns ju mycket att hämta i Hifimagasinets och HiFiForums arkiv.
Välkommen.

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.


Reply author: whiskyman
Replied on: 2002/08/13 11:16:55
Message:

Bara en liten fotofråga, varför är det inga människor med Visst det är tycke och smak men jag tycker att det blir intressantare med folk med på bilderna.MvhKristofer


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/08/13 11:30:10
Message:



Det var kanske ingen som tänkte på det när bilderna togs...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.


Reply author: Björn-Ola
Replied on: 2002/08/13 12:13:10
Message:

Hej
Jag är 44 år, bor i Jönköpingstrakten och haft ett gediget musikintresse i stort sett sen 7 års åldern då jag stod vid pappas radiogrammofon och sjöng efter Beatles-singlarna som spelades.
Mitt hifi-intresse väcktes på allvar för drygt 10 år sedan då jag började lyssna på klassisk musik.
Stereon går ständigt när jag är hemma med allt från Megadeth till Debussy.
Har en bred men väldigt specifik musiksmak.
Lyssnar även på opera vilket styrt min anläggning en del.
Perspektiv och stereo-bild är viktigt för mig.
Älskar att plåga mina grannar med min elgitarr.
Har efter en serie misslyckade felköp kommit fram till:
Advantage P1 och A300.
Qln-Signature och Monitor Audio Studio 2
Arcam Delta 250 och Musical Fidelity 24K
Kablar från Clou ,Stahl och Jorma.



Reply author: Bobbokrull
Replied on: 2002/08/13 12:23:32
Message:

whiskyman, jag har bilder på systemet å mig när jag hade allt ute=)

jag nåste bara framkalla örst, imorrn har jag dem skulle jag tro...

hade gött annars!

Easy Come, Easy Go
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit


Reply author: gromit
Replied on: 2002/08/13 12:31:50
Message:

quote:

Jag kör stundtals också med Contax, en G1:a med 45:a & 90:a som är med på resor för formatets skull - grymt bra optiker. Normalt använder jag Fuji GX680III och ibland även Linhof Supertechnica 9x12 (inte många kvar av oss) MEN, det blir mer digitalt framöver, en Fuji S2 är beställd!



Jag har också en Linhof! En Technica 9x12, helt makalös kamera. Tyvärr har jag inte tagit så mycket bilder med den ännu. Jag har förstoringsapparat och allt så jag har egentligen inte mycket att skylla på... Tidigare hade jag en Hasselblad 2000 FC/M också men jag använde den för lite så jag sålde den. Har bara ett objektiv kvar till den nu. Det blir mest småbild numera med min Nikon F3.


"I'm nothing but a hound dog


Reply author: ud
Replied on: 2002/08/13 13:35:41
Message:

> Jag är 44 år, bor i Jönköpingstrakten

Hej Björn-Ola!
Kul att nån mer bor i det för övrigt hifiödsliga Jönköping.

/Urban


Reply author: Burmäster
Replied on: 2002/08/13 13:38:16
Message:

Män och deras leksaker :)
Krell, Mark L eller Linhof, Contax osv Det ska vara kvalitet för att man ska kunna njuta - livet är alldeles kort för att kompromissa eller alltid tänka 10 år fram i tiden. Lev och njut av era intressen!


Reply author: Björn-Ola
Replied on: 2002/08/13 13:44:14
Message:

quote:
Kul att nån mer bor i det för övrigt hifiödsliga Jönköping.



Vi är fler än du tror.

Välkommen i gänget.


Reply author: whiskyman
Replied on: 2002/08/13 14:04:44
Message:

Jag använder när jag plåtar en Nikon F70 med ett fast 24mm objektiv, ljusstyrka 2,8
en liten Zoom 35-80 mm, ljusstyrka 4,5 till 5,6
en större Zoom 80-200 mm, ljusstyrka 4,5 till 5,6 och ett
fast tele 300 mm,ljusstyrka 4
MvhKristofer


Reply author: marbrink
Replied on: 2002/08/13 17:51:55
Message:

Då ska jag väl presentera mig också..Heter Martin och bor i Helsingborg. Jag är kanske en av de yngsta här på forumet..bara 17 år. Har varit intresserad av hifi i ungefär ett år. Kan inte allt för mycket. Går i gymnasiet just nu.
Fick reda på att jag hade en hjärntumör för ungefär tre månader sedan. Sommaren var förstörd och hela mitt liv förändrades. Visserligen var den godartad men det har inte blivit bättre än och den har påverkat mig på många sätt. Men nåt bra kommer ju ur det hela. Jag skaffade en hyfsad anläggning och har pysslat med hifi en del i sommar när jag inte har haft så mycket att göra.

Min anläggning:
Harman Kardon hk 650
Harman Kardon hd 740
Infinity Alpha 10(har litet rum)
Thorens td166 MK 5
Nad PP-1
+ lite småsaker till

Tack för mig!


Reply author: Gorgo
Replied on: 2002/08/13 18:15:36
Message:

Tungt besked att få Martin - skönt att tumören är godartad. Välkommen! Kul att vi är en såpass heterogen grupp med folk i alla åldrar och livskeden här. Jag har följt diskussionerna under en längre tid - både här och på hifimagasinet men inte deltagit aktivt. Skall bli ändring på det. Har lärt mig mycket om Hifi här och mycket om hur man bemöter varandra och hur man inte bör göra det...

Mvh
/George

Live long and prosper

Edited by - Gorgo on 2002/08/13 18:16:2


Reply author: marbrink
Replied on: 2002/08/13 18:28:51
Message:

Tack Gorgo! Man lär sig faktiskt mycket av sådana besked. Tycker det är kul att det är ganska kul o diskutera här inne på hififorum och tycker att alla åsikter ska räknas. Jag anser att det inte finns nåt rätt och fel.

Tack


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/08/13 18:32:51
Message:



Hej Martin!

En bra sak med ett starkt intresse är att man ibland glömmer både sig själv och saker som tynger en.
Musik har ju också en stärkande verkan.
Hoppas innerligt att det löser sig framöver!

Välkommen!

Timbre



Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.


Reply author: Flint
Replied on: 2002/08/13 18:38:51
Message:

marbrink

Ös på!
Min ryggsäck är också tung.

Jag ger trissorna en chans men dom tar den inte


Reply author: marbrink
Replied on: 2002/08/13 23:01:35
Message:

Ja, vad vore livet utan intressen och hobbys...väldigt innehållslöst.
Tack för stödet!

Tack för mig


Reply author: stefan.p
Replied on: 2002/08/15 20:55:35
Message:

En annan får väll också ta och presentera sig.

Vem är man då? Boende i Blekinge men ursprungligen från Småland. Lyssnar på ytterst blandad musik från Mozart till Dimmu Borgir. Börjar närma mig de 30 och försöker få lära mig lite om HiFi. Just nu grön som den gönaste gurka. Tekniskt intresserad som man är så kan man kanske lära sig lite om detta också. Finns helt klart en hel del att lära sig, genom att läsa här inne. Fast det enda rätta är säkert att börja testa sig fram lite själv också. Det kan juh inte gå mer än åt om man säger så.

Just nu försöker jag få ordning på mina kassa högtalare samt att poten på steget "Proton 520" behövs bytas eller iaf fixas på något sätt.

För övrigt, har någon ett Proton slutsteg stående och skräpar så kan ni juh skicka ett mess

/Stefan P
Sär skriver, sammskriver och felskriver på löpandeband.

-*_-*_-*_-*_-*_-*_
Glad Amatör

Edited by - stefan.p on 2002/08/16 11:41:4


Reply author: masaba
Replied on: 2002/08/15 22:46:16
Message:

Jaha.. Och så har man fastnat i ytterligare ett forum där man diskuterar hemelektronik och "den gudomliga läran".. Var rädd för att detta skulle hända..

Jag är iallafall en ung glad kille som bor i stockholm och arbetar som systemutvecklare/produktionsledare på ett it-företag.. har varit intresserad av hifi sen 5-6 år tillbaka men har utvecklat intresset först de senaste två åren..

Jagas för tillfället av valet att utveckla tvåkanalsåtergivningen eller hembiodelen.. vet inte riktigt hur det kommer bli.. lär märka :)

Lyssnar på mycket musik men gillar väl för tillfället lite lättare amerikansk r&b/soul bäst.. Kommer för övrigt från samma stockholmsförort som nya stjärnskottet masayah vars platta har vissa spår med riktigt härligt ljud.. älskar den belgiska gruppen k's choice..

Jag blir glad av musik, film, goda vänner, mat

Jag blir besviken när folk precis börjat intressera sig för hifi men vägrar inse att det finns andra butiker än hifi-klubben.. Gillar inte hifi-klubben..

/masaba


Reply author: mr. Triatic
Replied on: 2002/08/15 23:55:54
Message:

Jag presenterar mig lite då..
jobbar som lärare inom områden som elektronik och transmissionssystem, är född 76, hållit på med elektronik ända sen jag brände bort halva tummen i en rör-elorgel när jag var 10 bast.
jag lever efter ideologin att hifi är det först när jag är nöjd med ljudet, älskar elektronik, därför bygger jag allt som går att konstruera/bygga själv, total-DIY alltså, grejar även med amatörradio i mån av tid.
lyssnar på all sorts musik så länge det inte liknar nåt monotont dansband.
kör just nu med ett AB-steg på 2x80W (@55ºC).
CD uppbyggd med yamahatransport och tillhörande DAC-krets.
enklaste sortens högtalare med element från Vifa.
egna signalkablar tillverkade utav Aircom-koax
(styva kablar..och N-kontakter istället för RCA av hållfastighetsskäl)
rörförsteg med 12AU7 eller ett diskret försteg med Ge-transistorer, beror på humöret..
Hörlursförstärkare i klass A med Ge-transistorer, mycket speciellt ljud, men trevlig klang med sennheiser 600 påhängda.
--
Cheers


"a males love is not necessarily devoted to a female, it can also be mechanical things that are subject to such strong feelings"


Reply author: Flint
Replied on: 2002/08/16 12:18:39
Message:

mr. Triatic

Intressant med Germaniumretro. Jag och en spelkompis har i några år haft ett Stompboxprojekt. Dvs. byggt distpedaler till gitarrPhantomer inklusive en själv. Det finns en gammal klassiker som var stor orsak eller skuld, hur man vill se det, till Jimi Hendrix gitarrljud. FuzzFace. I den sitter det 2 st. AC128. Jag ser fram emot att få diskutera elektronik med dig. Inte minst Germanium. En glömd konstform.



Reply author: Timbre
Replied on: 2002/08/16 16:01:31
Message:



Tråden som vägrar att sjunka ner i arkiven...

Mycket välkomna allesammans!

Timbre

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.


Reply author: Björn-Ola
Replied on: 2002/08/19 08:21:47
Message:

Och efter det inlägget sjönk den naturligtvis ner i djupet.

Men nu åker den upp igen.


Reply author: AKA
Replied on: 2002/08/19 09:46:12
Message:

Kort presentation:
Heter Magnus och är 20 år. Jobbar för tillfället på Securitas ute på Volvo lastvagnar.
Bor i Örgryte, Göteborg.
Skall snart köpa mig mitt första HiFi system ! *längtar*


Reply author: Pjotre
Replied on: 2002/08/19 09:49:06
Message:

Hej AKA och välkommen hit!!

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst".


Reply author: Henrik B
Replied on: 2002/08/26 15:00:18
Message:

Bättre sent än aldrig att bygga på denna länk...
Har förståt att visa passar en som höken bland småfåglarna... Hoppas kunna ge lite ljus och saker ting ur mitt perspektiv för att skapa intresanta diskutioner... Jag stavar inte så värst bra då jag är ordblind vilket jag hoppas slippa påhopp för...
Jag heter Henrik Bengtsson och berdiver hifiverksamhet i Borås. Jag sysslar med märken som SAP, Audio Artistry, Muse mm och svarar på frågor rörande dessas produkter likt björn.
Jag hoppas av detta inlägg att jag NU blir hälsad välkommen här...

/Henrik
It is hard to find a black cat in a dark room, specialy if it is not there...


Reply author: Bobbokrull
Replied on: 2002/08/26 15:30:59
Message:

Tja alla!

Är tvungen att skriva en gång till i denna tråd..

jag har nu varit här inne i ca två månader, lärt mig en hel del!(Tackar alla här inne!)

Jag har nu hunnit skrapat ihop ett schysst systen (mitt tycke), då med tanke på att jag har hållit på med Hifi i ENDAST ca 2½ månader(om ens det??MAX!)) så jag e fortfarande nybörjare, rätt så ordentligt..

jag jag har det kul här inne än så länge, synd att en del som jag tyckte mycket bra om inte är me oss längre(*sörjer*)!


hade gött alla!

tack för ett bra forum med bra samlad kunskap!!

"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit


Reply author: arcam
Replied on: 2002/08/26 15:51:47
Message:

quote:

Bättre sent än aldrig att bygga på denna länk...
Har förståt att visa passar en som höken bland småfåglarna... Hoppas kunna ge lite ljus och saker ting ur mitt perspektiv för att skapa intresanta diskutioner... Jag stavar inte så värst bra då jag är ordblind vilket jag hoppas slippa påhopp för...
Jag heter Henrik Bengtsson och berdiver hifiverksamhet i Borås. Jag sysslar med märken som SAP, Audio Artistry, Muse mm och svarar på frågor rörande dessas produkter likt björn.
Jag hoppas av detta inlägg att jag NU blir hälsad välkommen här...

/Henrik
It is hard to find a black cat in a dark room, specialy if it is not there...



Välkommen


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/08/26 17:33:38
Message:



Vi håller tråden vid liv och hälsar Henrik välkommen!
Hoppas du kommer att trivas lika bra som Robin gör än så länge...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.


Reply author: Bobbokrull
Replied on: 2002/08/26 18:31:03
Message:

jag stormtrivs*myser*

jag har typ.. öhm, FASTNAT i träsket.. liksom, jag har inte ens vari med i två månader här inne å har surfar för totalt 1200:-, uuuhg.. å de är bara hemma, lika mkt hos flikkan min å i skolan=)

*hififorumträsket har tagit mig*

"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit


Reply author: niklass
Replied on: 2002/08/27 09:43:28
Message:

jahupp, hittade denna bubblande tråd precis...

jag började med hifi för 3-4 år sen, jag hade varit hos lokala handlaren i Kalmar där jag bor och blivit ordentligt imponerad av ett par små Sonus faber concertino, påföljande lördag träffar jag på epkpeng som jag då endast känner som en parallellklasskompis på högskolan i kalmars dataingenjörsprogram. Jag har väl ngn slags uppfattning om att han är hifiintresserad så jag tar upp det där med sonus faber med honom och det visar sig att han har ett par högtalare av just den sorten att sälja. Jag köpte de av honom.

jag hade några veckor tidigare köpt mig en beg. stärkare, en Nad 3400 som jag tyckte mkt om... trevlig rackare fast kanske lite vass/kall tillsammans med concertinona visade det sig efter ett tag.

jag köpte senare en nad cd spelare 521 eller ngt sånt... var några år sen och jag kommer inte ihåg modellbeteckningen riktigt..


Efter ett tag började jag tycka att det där med hemmabio verkade tufft (det tycker jag iofs fortfarande) så jag köpte nads dvd T550 samtidigt som de första kom till sverige... har den fortfarande och är mkt nöjd.
Sen sålde jag min 3400:a och köpte T761 vilket var en trevlig bekantskap...

I samma veva ung. så köpte jag ytterligare en gång ett par begagnade sonus faber av ekpeng :) denna gången var det ett par minima amator.

nu består min anläggning av t550 t761 och två par minima amator, en del diy:ade kablar (på tnt:s recept) och ett par tubetraps.

jag började foruma på dvdforum.nu för 2.5 år sen eller ngt sånt sen dess har jag varit med lite granna på hifimagasinet.com och nur är jag här.... (tråkigt att börja om med noll inlägg hela tiden)

kul att se att det är så många nicks som man känner igen...

/n

- despite all the rage, i'm still just a rat in a cage


Reply author: ZiroX
Replied on: 2002/08/27 10:04:07
Message:

Hmm, beteénde ja. Nåväl, folk här vet väll vem jag är.
Jobbiga trådar och ordlösa krig, om min "amatörmässiga" recension om Proson Conquest 66. Hade jag skrivit en recension om Yamaha AP-U70 hade det nog slutat betydligt bättre, "proffsen" här inne verkar inte uppskatta proson anläggningar. Ej heller recensioner som bygger på det lilla man vet om hifi, d.v.s att öronen bestämmer vad som är bra eller inte bra.

Vem vill leka ordlekar, när verkligheten är så mycket skönare.

Jag heter Thomas, och bor i halsmtad. Jobbar och sliter för livet, har läst El på gymnasiet, med kurserna C/C++ programering och Webdesign.

Mer info om mig som person finns på:
Http://www.lunarstorm.se/ZiroX

Hoppas på en mer trivsam vistelse här inne, än tidigare.

/ZiroX, vad spelar bra ljud för roll om musiken är kass.



Edited by - ZiroX on 2002/08/27 10:05:5


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/08/27 14:11:49
Message:



Hmm...mycket Sonus faber i Kalmar. Lätt att trivas där...
Dennis Brunby är ju en genomtrevlig person. Sonus faber älskare dessutom.
Minima Amator har jag provat ihop med Infinity Modulus Subwoofer fast dom klarar sig bra även på egen hand.

ZiroX, vi får väl alla hjälpas åt att hålla stämningen uppe. Trivseln får man på köpet...

Välkomna!

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.


Reply author: niklass
Replied on: 2002/08/27 14:48:07
Message:

ja Dennis är trevlig, mkt rolig att prata med o handla av. han är kunnig och har väldigt noggranna öron ( om man nu kan uttrycka det så )

ja jag kör min minima ihop med gravis subben... mkt trevlig kombo.

bor du i närheten av kalmar timbre?

/n

- despite all the rage, i'm still just a rat in a cage


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/08/27 15:39:16
Message:



Nä, jag är göteborgare men har varit några gånger i Kalmar och alltid trivts väldigt bra.
Har en kompis som är stamkund hos Dennis.
(Sonus faber naturligtvis...)
Vilka stativ använder du till Minimorna?

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.


Reply author: ekman
Replied on: 2002/08/27 16:08:46
Message:

niklass

trevlig quote =) det finns inte mkt som är bättre än corgan och iha


Reply author: niklass
Replied on: 2002/08/27 16:16:46
Message:

timbre: jag har sonus egna adjustables med superspikes under, funkar toppen för mig.
vad har du själv för grejer runt dina sonusar o vilka har du? (kanske står i tråden men om du ursäktar så frågar jag igen, tråden börjar bli lite oöverskådlig, men kul)
det är inte självaste epkpengen du känner eller?

ekman: ja det är ett härligt gäng eller var? jag har ngnstans i mitt bakhuvud för mig att de har splittrats men är långt ifrån säker på det.
det är en textrad som passar mig rätt bra som gammal (riktigt längesen) punkare :)

/n

- despite all the rage, i'm still just a rat in a cage


Reply author: ekman
Replied on: 2002/08/27 16:25:18
Message:

niklass

jo visst har dom splittrats corgan och trummmisen jimmy chamberlain har dock ett eget band nu som heter swan dom har dock ännu inte släppt någon skiva och det verkar som om dom ska spela samma sorts musik men lite mer vuxet


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/08/27 16:35:45
Message:



Han heter Benny och har haft en del Sonus faber, bl.a. Sf. Extrema.
Just nu vet jag inte vad han lyssnar med (annat än att det garanterat är sonusar).
Känner till dina stativ. Det är samma som Jorma använder till sina Electa Amator II. Han bytte också originalspiksen mot Soundcare.
Använder själv deras "Woodstone" med tre A.R.T. Big Feet under stenplattan.
Funkar också bra, tycker jag.

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/08/27 19:27:56
Message:



Kanske kan vara läge för en liten bild på denna klassiker som inte tillverkas längre.
Sonus faber Minima Amator.



Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.


Reply author: il cattivo
Replied on: 2002/08/27 21:14:34
Message:

Magnus heter jag, 32 år och skåning. Jag har nyligen hittat hit men jag brukar även hänga på dvdforum, mitt nick hänger med därifrån.

Jag har alltid varit intresserad av hifi men även jag drabbades av hembiovågen och allt satsades på det ett tag. Därför har jag inga prylar som är särkilt vassa i det här gänget, men jag ska snappa upp allt ni skriver för att mina inköp ska bli så samspelta som möjligt.

Det ska bli kul att få börja om på ny kula och det verkar som jag har hittat rätt med tanke på att det är mycket Sonus Faber-folk här. Funderar nämligen på att försöka hitta några bra begagnade sådana.

Ni hör säkert mer av mig så småningom, just nu har jag mycket att läsa ifatt.





/Magnus


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/08/27 22:05:56
Message:


Det är nog inte så mycket Sonus faber-folk, men det kan man lätt tro...

Välkommen!

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.


Reply author: ekman
Replied on: 2002/08/27 22:08:14
Message:

det är nog inte så många som äger sonus men att vara hifiintresserad och inte gilla sonus faber är nog fullkomligt omöjligt


Reply author: Jorma
Replied on: 2002/08/27 22:32:36
Message:

quote:

Bara en liten fotofråga, varför är det inga människor med Visst det är tycke och smak men jag tycker att det blir intressantare med folk med på bilderna.MvhKristofer





Då gör vi två flugor på smällen
Välkommen Il Cattivo.



------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorm


Reply author: niklass
Replied on: 2002/08/28 09:18:52
Message:

tjenare magnus o välkommen om jag nu är ngn som kan säga det.

ja jag har kikat på de ställen oxå... de är riktigt snygga har du ngn uppfattning om det skiljer sig ngt ljudmässigt från wood adjustable?

ja jag har pratat med en annan göteborgare som jag inte kommer ihåg vad han heter och han körde med art klumpar under sina stativ och tyckte att det gjorde en sjuk skillnad

(snackade med honom via mail för länge sedan, stort sonus-fan han hade electa amator mk2 som kökshögtalare fattade jag det som sen hade han ett par av de allra största golvarna från sonus till den "riktiga" anläggningen) :)

efter att ha kollat på ditt galleri timbre, så funderar jag på om det inte var dig jag pratade med?.... kan det stämma?


/n

- despite all the rage, i'm still just a rat in a cage -

Edited by - niklass on 2002/08/28 09:25:4


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/08/28 10:59:00
Message:



Hehe, nä högtalare i köket, det har jag aldrig haft...
Inte ens i sovrummet.

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.


Reply author: niklass
Replied on: 2002/08/28 11:04:32
Message:

hrmm njae det där med köket var nog mer min tolkning av läget i den knapphändiga mailkorrespondens denna person och jag hade.

vi bytte några mail och diskuterade sonus faber denna person och jag och det var kanske 1-1.5 år sedan...

jag tyckte nämligen att jag kände igen rummet från de bilderna jag fick av denna person... men jag är iofs inte helt säker så det kan vara min hjärna som spökar bara.... men så många är det kanske itne som har guarni hommage i gbg... jag vet inte...

/n

"det är nog inte så många som äger sonus men att vara hifiintresserad och inte gilla sonus faber är nog fullkomligt omöjligt" - Ekma


Reply author: celef
Replied on: 2002/08/30 20:57:25
Message:



______________________________________________________________

Urk! För mkt kaffe kan få magen...


Reply author: mag
Replied on: 2002/08/31 15:05:03
Message:



//Magnu


Reply author: arcam
Replied on: 2002/10/01 20:12:47
Message:


Hej alla High-Fidelity vänner
Skickar en liten påminnelse om denna
trevliga topic


Reply author: millenniumking
Replied on: 2002/10/01 20:16:19
Message:

En rätt så trevlig tråd som ju tar ett tag att bläddra sig igenom


Reply author: arcam
Replied on: 2002/10/01 20:18:03
Message:

Ja den har legat nere i en månad nu


Reply author: millenniumking
Replied on: 2002/10/01 20:21:47
Message:

Kanske den är så omfattande och varierande att forumdeltagarna har svårt att hitta lämpliga subjekt att ta upp?


Reply author: arcam
Replied on: 2002/10/01 20:25:34
Message:

quote:
Originally posted by Timbre



Tråden som vägrar att sjunka ner i arkiven...

Mycket välkomna allesammans!

Timbre

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.

som sagt...trevlig tråd Willcommen


Reply author: cofra
Replied on: 2002/10/01 21:40:02
Message:

Hej, hej...Christian heter jag.
Inte någon som lägger mig i diskussioner särskilt ofta, läser dock mycket och har självklart åsikter om det mesta.
Cofra är taget från en gummistövel i brist på nåt annat att heta, Christian är ju för det mesta upptaget på anslagstavlor mm.
Bor i Sundsvall och är förhållandevis ung har jag sett, bara 22 år.
Har efter skola, lumpen och annat obligatoriskt jobbat ett tag som instrumentelektriker men vart med tiden sugen på att börja skolan igen så nu pluggar jag till systemvetare på högskolan.
Övriga intressen är idrott, musik och att ha ont i huvudet på söndag morgon ;)
Musiken är väldigt varierande, lyssnar oftast på bra musik....
dvs. Zappa, Ween, Paul Simon, Beautiful south, Weezer, Prefab Sprout, Steely Dan, P.U.S.A, Janis Joplin mm.
Ween är nog det band som jag skulle vilja lovorda mest av de jag lyssnar på. Ska faan lägga ut alla skivor på en FTP- så att ni som vill kan ladda ner....

Mina prylar har varierat en del men just nu är jag sittande med:
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
CD: Teac VRDS-8
DAC: Perpetual Technologies P-3A
Förförstärkare: Sentec SC9, Fosgate Audionics Model four, Copland CTA-301 (sistnämda snart borta, förstår inte vad jag ska ha tre förförstärkare till..?!)
Effektförstärkare: NAD 208 THX
Högtalare: LTS-F1
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Vart faktiskt inte LTS medlem förrän jag köpte högtalarna härom året och vart väldigt nöjd med dom och undrade vad LTS var för nåt :)
Då hade jag redan Sentec:en och Nad:en i min ägo, kalla det en slump om ni vill...

MVH. Christian
the1andonly@swipnet.se


Reply author: arcam
Replied on: 2002/10/01 21:48:39
Message:

Välkommen Christian / Cofra

Zappa och Steely Dan två tunga namn


mvh Arcam


Reply author: Niklas Nord
Replied on: 2002/10/01 21:57:54
Message:


Hej alla,

jag heter Niklas, är rätt NY här på forumet!
Jag har två högtalare också!

kabelsnutt


Reply author: oxtragon
Replied on: 2002/10/02 10:02:30
Message:

Tja, eftersom alla verkar presentera sig skall väl inte jag vara sämre. Heter Peter Ericsson, är 27 år och jobbar som datakonsult. Bor i Stockholm och mina intressen är musik i alla former samt kampsport.

Lyssnar på rätt mycket olika musikstilar men är svag för elektronisk musik. Artister/grupper som ofta spelas är bland annat Squarepusher, Aphex Twin, Electric Birds, Brothomstates, Plod, Jello (ja, det är rätt stavat) och Astrobotnia. Är också svag för Radiohead, Capitol K, Flaming Lips och Grandaddy.

Stereon består idag av Arcam FMJ A32 intergrerad förstärkare, Arcam FMJ CD23(T) cd-spelare, Dynaudio Contour 1.3SE högtalare, Acoustic Zen Silver Reference signalkablage, Harmonic Technology Pro-12 högtalarkabel (skall bytas) och en Denon DVD-3800 DVD-Audio spelare.


Reply author: Alexi
Replied on: 2002/10/02 10:46:38
Message:

Phuuue 18sidor!!! (Okej jag hoppade över några inlägg mot slutet.)
Jag har bara vart här i 2-3dagar, men gillar detta forumet skarpt.
Har sen många år tillbaks hängt på Maillistan The BASS-List som numera heter DIY-speakers list. Rekomenderar den varmt
Är även med i ett tiotal andra grupper/listor, men det här är den första utanför staterna! Detta kommer nog spegla sig i mina svar då jag inte vet vad många saker heter på Svenska. Jo jag är svensk... och 27år gammal bosatt i Stockholm. Jobbar inte med hifi men det är ett mycket stort intresse!
Håller på att byta ut hela anlägningen precis och samtidigt bygga nya högtalare. Tyvärr har ett lägenhetsköp (lån), och flickvän (kärlek), kommit emellan...
Hm ja det var lite om mig...


Reply author: Strmbrg
Replied on: 2002/10/02 10:54:59
Message:

Jag minns inte om jag redan har svarat...

Lasse Strömberg, 41 och ett halvt, Bromma, Stockholm.

Bor:
Ostörd i en 2:a, i ett smalhus från 40-talet.

Jobbar:
Som internsäljare på OKQ8s grossistbolag.

Gillar att:
Sälja och skapa goda affärskontakter (=Mitt jobb)
Spela musik (Ej själv, dock. Stravinski och annat "modernt" i första hand.)
Kajakning
Fotografera
Måla
Cykla
"Hålla på med" bilar
Heminreda (I viss utsträckning, i alla fall.)
Fnula och pula i största allmänhet

Gillar de som är:
Ärliga, intellektuellt skärpta, diskussionsvilliga, humoristiska, prestigelösa

Ogillar sådana som är:
Missunsamma, dryga, prestigefyllda, trångsynta, kategoriska (Hm, vem gillar sådana?..)

Motto:
Livet ska gå ut på att må bra! (Det finns många sätt att må bra, bara man inte utnyttjar eller skadar andra, så är det okay.)

Filosofier:
1 Om man tror att man redan vet allt, så slutar man att tänka. (Snott från Ladislaus Horatius.)
2 Krångla inte till saker!
3 Står du inför ett problem? Backa ordentligt och se om du kan hitta en helt ny lösning!

Strmbrg,




Reply author: millenniumking
Replied on: 2002/10/02 13:31:09
Message:

Jag har nog aldrig presenterat mig? Jag heter Tommy, jobbar som lärare inom matematik och naturvetenskaper på högstadiet och har hunnit nå den aktningsvärda åldern av 27 år.

Även om HiFi är ett stort intresse (som är på uppåtgående, jag betraktar mig fortfarande som en novis), så är det MUSIKEN som är min första prioritet (inte spela själv, utan lyssna, upptäcka nya artister och fördjupa mina kunskaper). Är en allätare vad gäller musik, men heavy metal i alla former har nog den största platsen i mitt hjärta!


Reply author: Tifosi
Replied on: 2002/10/02 13:38:16
Message:

Hejsan
Ola Starkman heter jag. 23år gammal jag har hunnit bli. Utbildad inom datanät men jobbar som servicetekniker på ett fotolabb.
Har inte skrivit så mycket här på forumet men jag läser så mycket jag bara kan fler gångar om dan.
Bor fortfarande hos mor och far i ett på tok för litet rum. Intresse för Hifi har jag inte haft så länge men har alltid haft intresse för tekniska prylar.
Såg att en del andra här hade listat sin utrustning så det gör jag med.

CD: Thule CD-150B
Förstärkare: Thule IA-60B
Högtalare: JMLab Electra 926.
Signalkabel: Clou Cable Red Jaspis XLR
Högtalarkabel: Harmonic Technology Pro-12 Melodyline + IXOS bananer.
Annat tjafs: Denon AVR-2800, Pioneer DV-535.

Har förtillfället riktig huvudbry om vad jag skall uppgradera. Electrorna vill nog ha lite mer kraft och samtidigt vill jag ha några nya surroundprylar med DPL2. Jag vill kombinera 2- och flerkanal på ett enkelt sätt men 2-kanal är helt klart viktigast.


Reply author: Alexi
Replied on: 2002/10/02 14:22:24
Message:

Tifosi är nog lättare för dig att få svar om du startar en ny tråd med dina frågor.


Reply author: Strmbrg
Replied on: 2002/10/02 14:24:11
Message:

Oj, glömde det viktigaste...

Vilken (riktig) karl framstår som komplett utan sin stereoanläggning tronande bakom ryggen?
"Säg mej vad du har för signalkablar, och jag förstår genast vad du är för en kuf..."

Sån här är jag:
CD spelare
Stridbeck-moddad Rega Planet (Old style)
Sladd från denna
Hemlödd RG62 ("luftlagrad")
Försteg
Audiolive rörförsteg utan förstärkning
Sladd från denna
Hemlödd RG 62 (2x6meter fastspikade i panelen)
Slutsteg
Audion rörmonoblock (Single end 30watt)
Sladd från dessa
Kommer inte ihåg. Audio-nånting... Per?..
Högtalare
Elac 310 i Jet (Pytteliten alu-låda med lite speciella element)
Stativ
Snören i taket

:-)


Reply author: Alexi
Replied on: 2002/10/02 14:28:02
Message:

Okej vad är jag för en person?
jag känner mig ganska ovanlig i detta forum som fortfarande kör med SSSK signalkablar, som H&M kallade dom.
Dom som följer med mao. Dom gör sitt jobb att flytta signalen.
*Tar skydd*


Reply author: Strmbrg
Replied on: 2002/10/02 14:39:31
Message:

quote:
Originally posted by Alexi

Okej vad är jag för en person?
jag känner mig ganska ovanlig i detta forum som fortfarande kör med SSSK signalkablar, som H&M kallade dom.
Dom som följer med mao. Dom gör sitt jobb att flytta signalen.
*Tar skydd*



Jag tänker inte skjuta dej i alla fall. (Mina kablar kostade väl bara några kronor per meter.)
Men tänker heller inte ta upp sladd-diskussionen. Det är bland det mest tidsödande samtalsämne man kan ägna sej åt. Här kan vi snacka om låg verkningsgrad, om ni förstår hur jag menar...

Strmbrg,


Reply author: Alexi
Replied on: 2002/10/02 14:49:56
Message:

Jo jag tror jag förstår vad du menar. Saningen är att jag inte vet hur stor skilnad nya signalkablar skulle göra, har inte provat. Så jag ställer mig varken på Vodoo sidan eller Fysikernas
Det är väldigt mycket Mac Vs. PC där.


Reply author: arcam
Replied on: 2002/10/02 15:08:16
Message:

quote:
Originally posted by oxtragon

Tja, eftersom alla verkar presentera sig skall väl inte jag vara sämre. Heter Peter Ericsson, är 27 år och jobbar som datakonsult. Bor i Stockholm och mina intressen är musik i alla former samt kampsport.

Lyssnar på rätt mycket olika musikstilar men är svag för elektronisk musik. Artister/grupper som ofta spelas är bland annat Squarepusher, Aphex Twin, Electric Birds, Brothomstates, Plod, Jello (ja, det är rätt stavat) och Astrobotnia. Är också svag för Radiohead, Capitol K, Flaming Lips och Grandaddy.

Stereon består idag av Arcam FMJ A32 intergrerad förstärkare, Arcam FMJ CD23(T) cd-spelare, Dynaudio Contour 1.3SE högtalare, Acoustic Zen Silver Reference signalkablage, Harmonic Technology Pro-12 högtalarkabel (skall bytas) och en Denon DVD-3800 DVD-Audio spelare.



Välkommen oxtragon


Reply author: arcam
Replied on: 2002/10/02 15:15:30
Message:

quote:
Originally posted by Alexi

Phuuue 18sidor!!! (Okej jag hoppade över några inlägg mot slutet.)
Jag har bara vart här i 2-3dagar, men gillar detta forumet skarpt.
Har sen många år tillbaks hängt på Maillistan The BASS-List som numera heter DIY-speakers list. Rekomenderar den varmt
Är även med i ett tiotal andra grupper/listor, men det här är den första utanför staterna! Detta kommer nog spegla sig i mina svar då jag inte vet vad många saker heter på Svenska. Jo jag är svensk... och 27år gammal bosatt i Stockholm. Jobbar inte med hifi men det är ett mycket stort intresse!
Håller på att byta ut hela anlägningen precis och samtidigt bygga nya högtalare. Tyvärr har ett lägenhetsköp (lån), och flickvän (kärlek), kommit emellan...
Hm ja det var lite om mig...




Välkommen Alexi !!!


Reply author: arcam
Replied on: 2002/10/02 15:17:40
Message:

quote:
Originally posted by Tifosi

Hejsan
Ola Starkman heter jag. 23år gammal jag har hunnit bli. Utbildad inom datanät men jobbar som servicetekniker på ett fotolabb.
Har inte skrivit så mycket här på forumet men jag läser så mycket jag bara kan fler gångar om dan.
Bor fortfarande hos mor och far i ett på tok för litet rum. Intresse för Hifi har jag inte haft så länge men har alltid haft intresse för tekniska prylar.
Såg att en del andra här hade listat sin utrustning så det gör jag med.

CD: Thule CD-150B
Förstärkare: Thule IA-60B
Högtalare: JMLab Electra 926.
Signalkabel: Clou Cable Red Jaspis XLR
Högtalarkabel: Harmonic Technology Pro-12 Melodyline + IXOS bananer.
Annat tjafs: Denon AVR-2800, Pioneer DV-535.

Har förtillfället riktig huvudbry om vad jag skall uppgradera. Electrorna vill nog ha lite mer kraft och samtidigt vill jag ha några nya surroundprylar med DPL2. Jag vill kombinera 2- och flerkanal på ett enkelt sätt men 2-kanal är helt klart viktigast.



OLA VÄLKOMMEN!!!!!!!!!


Reply author: arcam
Replied on: 2002/10/02 15:24:04
Message:

quote:
Originally posted by Strmbrg

Jag minns inte om jag redan har svarat...

Lasse Strömberg, 41 och ett halvt, Bromma, Stockholm.

Bor:
Ostörd i en 2:a, i ett smalhus från 40-talet.

Jobbar:
Som internsäljare på OKQ8s grossistbolag.

Gillar att:





Sälja och skapa goda affärskontakter (=Mitt jobb)
Spela musik (Ej själv, dock. Stravinski och annat "modernt" i första hand.)
Kajakning
Fotografera
Måla
Cykla
"Hålla på med" bilar
Heminreda (I viss utsträckning, i alla fall.)
Fnula och pula i största allmänhet

Gillar de som är:
Ärliga, intellektuellt skärpta, diskussionsvilliga, humoristiska, prestigelösa

Ogillar sådana som är:
Missunsamma, dryga, prestigefyllda, trångsynta, kategoriska (Hm, vem gillar sådana?..)

Motto:
Livet ska gå ut på att må bra! (Det finns många sätt att må bra, bara man inte utnyttjar eller skadar andra, så är det okay.)

Filosofier:
1 Om man tror att man redan vet allt, så slutar man att tänka. (Snott från Ladislaus Horatius.)
2 Krångla inte till saker!
3 Står du inför ett problem? Backa ordentligt och se om du kan hitta en helt ny lösning!

Strmbrg,





Willcommen!!! jaha internsäljare på Kumla...trevligt!!!
mvh Arcam



Reply author: Micke Y
Replied on: 2002/10/02 16:03:28
Message:

Jaha, det här tråden hade inte jag hittat förut.

Micke heter jag och bor och arbetar i Stockholm. Detta intresse har jag haft i 25 år ungefär, det är väl inte så noga kanske. Var det kommer ifrån har jag faktiskt ingen aning om men det har funnits där så länge en stereo har stått hemma. Då var det mest hörlurar eftersom morsan höll på att bli tokig på all Alice Cooper och Uriah Heep som gick på vinylen.
Tillhörde de som sist lämnade vinyl för att nu helt gått över till CD. Fick faktiskt dubbelt så mycket för den som jag begärde, folk var som tokiga.

Jan Israelsson och Per Hellberg är två fd. kollegor som spelat stor roll för att utveckla min stereo. De hade Quad II, Thorens 125+ SPU med kvartsvågspipor och Lother element, ja Ni som har hört något sådant förstår att det var omskakande. Hos Pelle ganska bokstavligt eftersom han hade två! 400 L basmoduler. Dessutom råkade de vara kompisar med Jan-Erik och Bosse på Rauna (och nu OPUS 3) vilket gjorde att min första seriösa stereo hade Rauna Njordhögtalare, thorens 126, OM10 och luxman (rörhybrid) förstärkare och en Audio Pro sub. Före dess hade det varit Cerwin Vega och annat bullrigt, basrikt.

Har även hunnit prova Audio Tronic, Aliante one högtalare, Marantz, Sony CD, Van der Hul kablar etc etc etc

På senare år har jag lärt mig mycket om rummets påverkan och att live musik faktiskt låter rätt långt från många ljudideal för sin anläggning. Vibrationer är inte bra och skall dämpas så mycket det går.

I min källare står idag:

Gradient Evidience MK II
Teac X1 drive
Bel Canto DAC 1
Morrisson Elad
ZapZolute MK IV 80W dual mono
Harmonic Tech Truth Link
Harmonic Tech Pro 9
JPC & vans Evers nätkablar
Allt på mjuka fötter inkl kablar
Absorbenter & diffusorer

Gillar keltisk (Iona, Loreena McKennit), progressiv metall (Dream Theatre, Faits Warning, Van den Plas etc), förstår inte jazz men försöker lära mig lite klassiskt.

Micke




Reply author: Timbre
Replied on: 2002/10/02 16:28:19
Message:


Vibrationer är ett elände...
Välkommen!


Reply author: Pipes
Replied on: 2002/10/02 19:07:04
Message:

28 år gammal och boendes i Lund

Jag använder mig av:

VPI HW-19 MkIII/modifierad Rega RB-300/Ortofon MC-30 Super MkII, MC20 Super MkII eller en original MC-30
Ortofon T-20 MkI
Rotel RCD-975
Luxman C-03 eller Pioneer C-90 försteg
Två Luxman M-03 slutsteg, bryggade
ProAc kloner.
Lite blandade kablar, mestadels Supra


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/10/02 19:14:17
Message:



Här e´ de´ ingen som klagar eller gnäller!
Välkommen!


Reply author: hanis
Replied on: 2002/10/02 19:14:37
Message:

Om alla ska presentera sig kan denna tråden bli 756 inlägg lång om alla skulle ha ett inlägg var.
Att hålla liv i tråden i ett halvår till ska väl inte bli några problem!?

hanis


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/10/02 19:22:20
Message:


Den kan nog bli längre än så...


Reply author: hanis
Replied on: 2002/10/02 19:25:46
Message:

Detta måste vara den längsta tråden under forumets historia eller?
Om det inte är det vilken är då längst?

hanis


Reply author: Pjotre
Replied on: 2002/10/02 19:27:54
Message:

Den är överlägset längst! ;o)


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/10/02 19:37:22
Message:




Reply author: Kajsa
Replied on: 2002/10/02 22:32:06
Message:

Presentation av Kajsa

Först av allt:
Sorry alla äktenskapsaspiranter. Jag är redan gift, dessutom heter jag egentligen Kjell. Det är datorn som heter Kajsa, av skäl som inte närmare berörs här.

Min HiFi-historia började ... nja kanske inte.
Min stereo-historia började 1965 då jag i en ålder av endast 10 år byggde min första stereoanläggning. Byggblocken var en skivspelarbyggsats från Clas Ohlson och två gamla radioapparater som jag hittade på soptippen.
Transistorer för hemmabruk var något helt nytt då, så bortkastade radioapparater var förstås rörbestyckade. Till omgivningens glädje/besvikelse (välj själv) är rörljudet historia, sedan första sommarlönen 1969 har transistortekniken härskat i mina anläggningar.
70-talet ägnades åt högtalarbyggen, kvantitet var viktigare än kvalitet. Ett tag bodde jag i en tvåa i sällskap med bla två trevägs hornhögtalare (ja, bashorn, mellanregisterhorn och diskanthorn). Känslighet ca 107 dB/W. Aktiva filter, 2x50W + 2x30W och högsta volym garanterade att även grannarna fick njuta.
Sedan drygt 20 år är det köpta prylar som gäller, de är dessutom uppställda i ett fristående hus. Man kan säga att rebellen ersatts av den lite mer förfinade/tråkige (välj själv igen) gubben. Men det kan fortfarande vara roligt att någon enstaka gång spela så att väggarna skakar, så lite barnslig är jag nog fortfarande ändå.

Min allmänna inställning till "ljudförbättrande tweaks" är
- Om jag inte helt säkert vid blindtest hör en skillnad så är skillnaden inte värd några pengar.
- Om jag hör skillnad men inte helt säkert kan avgöra vilken variant som är mest_rätt/bäst/att_föredra så är skillnaden inte värd några pengar.
Följden av detta förhållningssätt har blivit att jag har en kombination som är "helt fel", eller möjligen helt rätt: Högtalare ur vad jag uppfattar som ett premiumsegment, elektronik i mellanklass och nästan gratis kablar. Dessutom tjocka mattor på väggarna.

Bor i Kållered, Mölndal. Nästan Göteborg.
Kommer gärna i kontakt med likasinnade, maila isåfall.
/ Kjell K


Reply author: ekman
Replied on: 2002/10/02 22:34:23
Message:

trevligt med folk i närheten jag bor i rävekärr "mitt imellan mölndal och kållered"

och jobbar i kållered


Reply author: Kajsa
Replied on: 2002/10/02 22:50:54
Message:

quote:
Originally posted by ekman

trevligt med folk i närheten jag bor i rävekärr "mitt imellan mölndal och kållered"

och jobbar i kållered


Hej Ekman!
Nyfiket tittade jag på din profil och ser att du har ett par QLN Signatur HD2.
Jag har ett par HD3 stående i en kartong, det kunde vara trevligt att träffas och jämföra dessa mot varandra.
Har alltid undrat hur mycket skillnad det egentligen är mellan de olika varianterna.
/ K
(som går och sussar nu)


Reply author: epkpeng
Replied on: 2002/10/02 23:05:21
Message:

Det är med illa dåld stolthet jag ser min tråd växa till inte bara den längsta, utan en av de trevligaste och dessutom mycket informativa och intressanta trådarna *Ever* på hififorum.nu (jo självklart har vi haft mer intressant än "Jag är från Öland och...", men jag vill ju ge reklam för min tråd!!!).

Välkomna alla!


Reply author: ekman
Replied on: 2002/10/02 23:22:08
Message:

Hejsan K

visst skulle vi kunna lösa det någongång det vore väldigt intressant du kan väl skicka ett pm om du har tid någon kväll helst hos dig i såfall då jag ännu tyvärr bor med föräldrar och lyssningsrummet lämnar det mesta att önska


Reply author: HMartin
Replied on: 2002/10/03 00:11:20
Message:

quote:
Originally posted by Kajsa

Presentation av Kajsa

Först av allt:
Sorry alla äktenskapsaspiranter. Jag är redan gift, dessutom heter
...

Min allmänna inställning till "ljudförbättrande tweaks" är
- Om jag inte helt säkert vid blindtest hör en skillnad så är skillnaden inte värd några pengar.
- Om jag hör skillnad men inte helt säkert kan avgöra vilken variant som är mest_rätt/bäst/att_föredra så är skillnaden inte värd några pengar.
Följden av detta förhållningssätt har blivit att jag har en kombination som är "helt fel", eller möjligen helt rätt: Högtalare ur vad jag uppfattar som ett premiumsegment, elektronik i mellanklass och nästan gratis kablar. Dessutom tjocka mattor på väggarna.

Bor i Kållered, Mölndal. Nästan Göteborg.
Kommer gärna i kontakt med likasinnade, maila isåfall.
/ Kjell K




Bra policy, tänkte bara lägga till min egen. Är inte skillnaden sådan att du lyssnar mer/njuter mer på/av musik(en) är den inte värd pengarna.

/h martin


Reply author: falukorv
Replied on: 2002/10/03 01:09:00
Message:

Hej,
Ja presentera nu ? heter Sirpaa-Lisa bor i Söping och joppar korvfapriken.
Har pra höktalare som söpt på Pyggmax. Zignarna sålde pilligt.
Spelar mest finsk Tango för ja gillar att tansa...

Tror ni på det ? NEEEJJJJ
Om alla visste vem Dr.F var så skulle ju the man, the myth, the concept vara lost...for ever!
Men jag kan i alla fall tala om att F. har hälsat på flera av er här, som vanligt förklädd till oigenkännlighet.
Har ni inte någongång tänkt att den här personen känns bekant, men ändå inte kan sätta fingret på det.
Ledtrådar:
F. brukar ibland klä sig i mantel och mask.
F. är inte purung snarare medelung.
F. har skakat hand med Ivor Tiefenbrun.
F. är nära vän med 1 person på forumet.
F. är inte släkt med A.
F. är anonym och vill så förbli.


Reply author: ekman
Replied on: 2002/10/03 01:13:00
Message:

F lider av fantomensyndrom?


Reply author: mats
Replied on: 2002/10/03 08:15:14
Message:

Hej!!
Jag heter Mats och är 29år bor i solna stockholm..Mitt intresse för Hifi började när jag jobbade i London för c:a 1 år sen (en utav de kollegorna hade ett brinnande intresse och på den vägen är det).ett annat STORT intresse för mig är Snooker (för ni som inte känner till det är det som biljard fast på ett större bord) har spelat i typ 10-12 år och siktar på att vinna SM nån gång (har kommit 2:a en gång).Jag försöker kombinera HIFI med Hemmabio och har därför gått den separata vägen (inte så poppis med tjejen på grund av alla prylar) men jag hör inte henne klaga när det sätts på en film :)..Är iallafall glad att jag har hittat detta forum för att jag är inte så bra teknisk så tar gladeligen mot all hjälp jag kan få..

/Mats


Reply author: Strmbrg
Replied on: 2002/10/03 09:31:14
Message:

quote:
Originally posted by Micke Y
Då var det mest hörlurar eftersom morsan höll på att bli tokig på all Alice Cooper och Uriah Heep som gick på vinylen.



He-he, Alice ja...
En gammal favorit. Billion dolar babies "Elected" och Killers "Under my wheels" var några av toppnumren.

Alices originalband var något helt enastående! En utsökt kombination av rätta riff och pompösa harmonier.

Strmbrg,


Reply author: arcam
Replied on: 2002/10/03 13:00:15
Message:

quote:
Originally posted by mats

Hej!!
Jag heter Mats och är 29år bor i solna stockholm..Mitt intresse för Hifi började när jag jobbade i London för c:a 1 år sen (en utav de kollegorna hade ett brinnande intresse och på den vägen är det).ett annat STORT intresse för mig är Snooker (för ni som inte känner till det är det som biljard fast på ett större bord) har spelat i typ 10-12 år och siktar på att vinna SM nån gång (har kommit 2:a en gång).Jag försöker kombinera HIFI med Hemmabio och har därför gått den separata vägen (inte så poppis med tjejen på grund av alla prylar) men jag hör inte henne klaga när det sätts på en film :)..Är iallafall glad att jag har hittat detta forum för att jag är inte så bra teknisk så tar gladeligen mot all hjälp jag kan få..

/Mats



Välkommen Mats!!!!!!!!!!


Reply author: mats
Replied on: 2002/10/04 15:09:16
Message:

TaCK!! Arcam :)
de e rolig att vara här :)


Reply author: Krokodilen
Replied on: 2002/10/06 14:48:10
Message:

Ok Tomas heter jag och finns i Skellefteå. Mitt intresse för hifi startade på allvar, när jag köpte min första riktiga anläggning på Hifiklubben för 13 år. Musikintresset har alltid funnits där, trots att jag kuggade på blockflöjt och "tvingades" sluta med piano. Inget beroende på att jag är tondöv men det där med att plugga och göra läxor ;-).

Jag är numer fast i Linn-träsket och sitter väldigt nöjd, det enda jag planerar på att byta är vinylsvarven. Jo kanske ett separat slutssteg till bakkanalerna ;-). Kommer att hålla till en hel del på musikdelen av forumet, ska göra mitt bästa för att få igång det mer, det är lite lite inlägg tycker jag.

Jag vill passa på att tacka alla som gett mig goda råd om skivspelare och annat. Ett extra stort tack till alla er som håller igång detta eminenta forum *bockar och tar av hatten*


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/10/06 15:19:39
Message:



Du har helt rätt!
Musikavdelningen har hamnat på efterkälken bland alla diracpulser och signalanalyser.
Vi får råda bot på det...

Välkommen i efterskott!


Reply author: pekka.j
Replied on: 2002/10/07 10:36:22
Message:

Pekka Johansson heter jag, 32 år, fil kand i statsvetenskap samt har läst 4 p Jazz och populärmusik under 1900-talet på Musikhögskolan. Jag har spelat piano sedan barnsben, då jag också diggade mammas Beatles, Beach Boys- och Dean Martin-plattor. Kompisen kompletterade musikdieten med Sweet och Kiss. Under studietiden i Örebro lirade jag bas, gitarr och trummor i halvplojiga The Frogs. Jag är generellt mycket inriktad på populärmusik och populärkultur i största allmänhet, gillar det sena femtiotalets och det tidiga sextiotalets musik, möbler, bilar, biografsalonger, kläder, godisförpackningar, kort sagt, det mesta var vackrare då... Hobbyforskar och läser mycket om uppkomsten av en ungdomskultur efter andra världskriget och de ekonomiska och sociala förändringar som ledde till ungdomens frigörelse från föräldragenerationen. Har besökt popmusikhistoriskt viktiga platser på Greyhoundrundresa i USA. Är cineast som anser att film ska ses på bio, t ex i nystartade Årsta Filmstudio i vars styrelse jag är sekreterare. Har ägt i huvudsak tre anläggningar: den första med Technics plastskivspelare, TP4-pu och Akai-högtalare, den andra en helrenoverad TD124/SME/SPU/Quad-historia med stackade ESL-er och så dagens uppsättning nästan helt byggd på det mer vetenskapliga angreppssätt som Ljudtekniska Sällskapet använder. Är för övrigt styrelseledamot i LTS sedan tre år, numera ansvarig för utåtriktad verksamhet. I övrigt gillar jag god mat och dryck samt sömn.
Mvh


Reply author: DasKapital
Replied on: 2002/10/07 11:24:07
Message:

Får också ta och presentera mig. Har ju varit här ett tag men är förmodligen ingen kändis här ändå, så en presentation är nog tillbörlig.
Jag heter Rickard och är modiga 22 år. Framlever mina dagar på en stort dagis som heter Chalmers där jag läser till civilingenjör i industriell ekonomi. När jag inte är på skolan och irriterar mig på tafatta teknologer med för korta byxor lyssnar jag på mängder med musik. Musikintresserad har jag varit så länge jag kan minnas, medans hifi-intresset dök på mig en dag i gymnasiet när en klasskamrat höll en påtvingad föreläsning om rör och jag föll som en fura. Raskt inköptes ett Edison 60-kit från triod-ljud och där var helst plötsligt elektronikintresset fött också...
Högtalare skaffades det också. Närmare bestämt ett par Amphion Argon. Efter diverse turer, bland annat en misslyckad date med ett strömstarkt transistorslutsteg, sitter jag nu med en sony xb930 som cd-spelare, ett Audion premier-försteg, Audion Sterling slutsteg och mina Amphion Argon. Mycket trevligt ljud som jag känner mig mycket nöjd med. Men det kliar givetvis i köpnerven hela tiden och går allt i lås sitter jag på ett par Audion Silver Night PP inom kort.
Jag bryr mig inte så mycket om tekniken. Eller rättade sagt, jag bryr mig inte alls om färgningar så länge jag trivs med dem. Däremot vill jag veta varför de uppstår och hur det hela fungerar.
Well, that's alles...

mvh,
Rickard


Reply author: mag
Replied on: 2002/10/07 22:39:18
Message:

quote:
När jag inte är på skolan och irriterar mig på tafatta teknologer med för korta byxor lyssnar jag på mängder med musik.


Dom finns på KTH också, av nån anledning fast jag blir mer förundrad.


Reply author: arcam
Replied on: 2002/10/07 23:11:04
Message:

quote:
Originally posted by DasKapital

Får också ta och presentera mig. Har ju varit här ett tag men är förmodligen ingen kändis här ändå, så en presentation är nog tillbörlig.
Jag heter Rickard och är modiga 22 år. Framlever mina dagar på en stort dagis som heter Chalmers där jag läser till civilingenjör i industriell ekonomi. När jag inte är på skolan och irriterar mig på tafatta teknologer med för korta byxor lyssnar jag på mängder med musik. Musikintresserad har jag varit så länge jag kan minnas, medans hifi-intresset dök på mig en dag i gymnasiet när en klasskamrat höll en påtvingad föreläsning om rör och jag föll som en fura. Raskt inköptes ett Edison 60-kit från triod-ljud och där var helst plötsligt elektronikintresset fött också...
Högtalare skaffades det också. Närmare bestämt ett par Amphion Argon. Efter diverse turer, bland annat en misslyckad date med ett strömstarkt transistorslutsteg, sitter jag nu med en sony xb930 som cd-spelare, ett Audion premier-försteg, Audion Sterling slutsteg och mina Amphion Argon. Mycket trevligt ljud som jag känner mig mycket nöjd med. Men det kliar givetvis i köpnerven hela tiden och går allt i lås sitter jag på ett par Audion Silver Night PP inom kort.
Jag bryr mig inte så mycket om tekniken. Eller rättade sagt, jag bryr mig inte alls om färgningar så länge jag trivs med dem. Däremot vill jag veta varför de uppstår och hur det hela fungerar.
Well, that's alles...

mvh,
Rickard

Välkommen daskapital mvh arcam


Reply author: arcam
Replied on: 2002/10/13 00:56:30
Message:

quote:
Originally posted by pekka.j

Pekka Johansson heter jag, 32 år, fil kand i statsvetenskap samt har läst 4 p Jazz och populärmusik under 1900-talet på Musikhögskolan. Jag har spelat piano sedan barnsben, då jag också diggade mammas Beatles, Beach Boys- och Dean Martin-plattor. Kompisen kompletterade musikdieten med Sweet och Kiss. Under studietiden i Örebro lirade jag bas, gitarr och trummor i halvplojiga The Frogs. Jag är generellt mycket inriktad på populärmusik och populärkultur i största allmänhet, gillar det sena femtiotalets och det tidiga sextiotalets musik, möbler, bilar, biografsalonger, kläder, godisförpackningar, kort sagt, det mesta var vackrare då... Hobbyforskar och läser mycket om uppkomsten av en ungdomskultur efter andra världskriget och de ekonomiska och sociala förändringar som ledde till ungdomens frigörelse från föräldragenerationen. Har besökt popmusikhistoriskt viktiga platser på Greyhoundrundresa i USA. Är cineast som anser att film ska ses på bio, t ex i nystartade Årsta Filmstudio i vars styrelse jag är sekreterare. Har ägt i huvudsak tre anläggningar: den första med Technics plastskivspelare, TP4-pu och Akai-högtalare, den andra en helrenoverad TD124/SME/SPU/Quad-historia med stackade ESL-er och så dagens uppsättning nästan helt byggd på det mer vetenskapliga angreppssätt som Ljudtekniska Sällskapet använder. Är för övrigt styrelseledamot i LTS sedan tre år, numera ansvarig för utåtriktad verksamhet. I övrigt gillar jag god mat och dryck samt sömn.
Mvh



Välkommen Pecka J


Reply author: whiskyman
Replied on: 2002/10/21 08:08:17
Message:

quote:
Originally posted by Henrik B

Bättre sent än aldrig att bygga på denna länk...
Har förståt att visa passar en som höken bland småfåglarna... Hoppas kunna ge lite ljus och saker ting ur mitt perspektiv för att skapa intresanta diskutioner... Jag stavar inte så värst bra då jag är ordblind vilket jag hoppas slippa påhopp för...
Jag heter Henrik Bengtsson och berdiver hifiverksamhet i Borås. Jag sysslar med märken som SAP, Audio Artistry, Muse mm och svarar på frågor rörande dessas produkter likt björn.
Jag hoppas av detta inlägg att jag NU blir hälsad välkommen här...

/Henrik
It is hard to find a black cat in a dark room, specialy if it is not there...





Det är la, klart att du skall slippa på hopp för din dysleksi. MvhKristofer


Reply author: Ledzepp
Replied on: 2002/10/21 10:04:08
Message:

Jag heter Ulf Carlsson boende i Borlänge, Dalarna.
Alltså i den totala (nästan!) hifiöknen!!!
Har varit insnöad på musik & hifi av och till sedan tonåren, mycket till de senaste tio åren!!

Rättså uppgraderings (rastlös) villig!

Spelar just nu på Musical Fidelity A3 Platinum
Audio Analogue Paganini CD
Mumma Audio Mosen med basunderdelar
Harmonic Tech Truth-link silver
Purist audio Elementa högt.kabel.
Just nu alltså....................
För övrigt är jag en passionerad singel malt drickare o sniffare,
Var nyss en vecka ute på Isle of Islay i Nord Atlanten och fick nöjet att jobba några dagar på "The ultimate single malt" Ardbeg!
En stor ära!!
Och inte en hifibutik att springa i!
Men i Edingburgh fanns det några


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/10/21 10:18:13
Message:

Direkt från jättedagis eller hifiöken eller styrelserummen spelar ingen roll...
Välkomna allesammans!


Reply author: d_kay
Replied on: 2002/10/21 17:39:20
Message:

76'a med civ. ing. Elektroteknik, intriktning Reglerteknik/signalteori som huvudbakgrund. Annars en hobbymusiker som blivit intresserad av Hifi genom sitt idoga letande efter den perfekta studiomonitorn.

Har bra kunskaper inom just teori, så diskutera inte samplingsfrekvenser över 44.1khz med mig . Ska just till att köpa min första HIFI-stereo, och har svår beslutsångest. "I want the truth!", "you can't HAANDLE the truth!" som någon sa i en film. Och tja, högtalarna ska låta bra, inte nödvändigtvis reproducera verkligheten (vilket mina studiomonitorer påstår sig göra).

Vad jag gör för musik?. Jo, house/RnB huvudsakligen, för det mesta jag hör av detta låter skit . Annars lyssnar jag mest till akustisk musik som Bo Kaspers, Lisa Ekdahl, Kings of convienence, Tori Amos. Om en högtalare inte reproducerar kvinnliga röster på ett bra sätt så köper jag de helt enkelt inte.

/Per Viberg
(mitt alias är "d-kay" som acronym för "decay" som i synthprogrammeringstermer betyder tiden för ett envelope att nå sustain.)


Reply author: n/a
Replied on: 2002/10/21 20:13:14
Message:

Nu börjar jag också nästan skämmas lite för jag inte har lagt tid på att presentera mig ännu.

Jag heter Stefan, är 34 år och bor huvudsakligen i Kalmar med min familj. Jag jobbar sedan några år som projektledare åt olika företag i Stockholm och är därför även delvis boende i Stockholm.

Jag har ett ganska brett musikintresse. Lyssnar gärna lika delar på klassiskt, zazz, Opera som House, trance och hårdrock och nya musikstilar. Allt beror på humöret (och anläggningen förstås).

Jag hade en "svår" hifi-uppväxt med flera släktingar som intensivt byggde högtalare och förstärkare i ganska extrema klasser får man säga. Jag är nog (troligtvis) den enda 4-åring som haft en hyfsat exklusiv rörförstärkare, 20 kg skivspelare och 30 kg's högtalare med bandelement på rummet. (Det var prylar som mina släktingar fick över...) Det fortsatte sedan i samma stil till tonåren då mina släktingar slutligen tröttnade på att bygga prylar och köpte B&O anläggningar istället. Huhh...

Jag hade också ett brinnande hifi-intresse under flera år och en hel del roliga saker har passerat genom mitt vardagsrum under åren. Jag beundrar verkligen min sambo för hon har stått ut med alla prylar... För cirka tre år sedan fick vi en liten knatte och då bestämde jag mig för att "rensa ut" slutsteg, stora högtalare, betongplattor m m för familjens skull och köpte en mindre enklare anläggning istället. Det är ju musiken som är det viktigaste, inte hur fin anläggningen är... Tyvärr stämmer inte detta, det är så mycket roligare att lyssna på musik på en dyrare anläggning. Så är det bara! Jag är inte lika lycklig nu (musikaliskt) som tidigare. Det märks främst för jag lyssnar inte lika "brett" längre. Vissa musikstilar kommer helt enkelt inte till sin fulla rätt på samma sätt som tidigare.

Så nu är jag på gång igen att skaffa mig en lite bättre anläggning (som helst inte inkräktar för mycket på vårt vardagsrums estetiska yttre...) Vis av erfarenheten vet jag dock att det kan bli svårt. Har lyssnat mycket senaste tiden på Densen CD och för/slutsteg tillsammans med Audiovector M3 Avantgarde. Mmmmm... Men som alltid gäller det att sondera marknaden ordentligt innan man bestämmer sig och det är en anledning till att jag finns här på forumet, för att fånga upp erfarenheter och tips från andra.

Vi hörs!








Reply author: Timbre
Replied on: 2002/10/21 20:14:40
Message:


Jaha, d_kay...det blir en SACD-spelare direkt i premiärköpet förstår jag...
poman, jazzdiggare har mycket att tillföra musikavdelningen på detta forum. Det har varit lite magert på den fronten...
Välkomna!


Reply author: ollilaboratories
Replied on: 2002/10/21 20:46:31
Message:

Jahaja,

Får väl dra mitt strå till stacken oxå.... kan ju inte smyga omkring alldeles anonymnt på forumet.

30 bast med familj & villa i karlskoga, veckopendlar till sthlm mån-fre så jag lider nåt alldeles otroligt av att inte ha min stereo i övernattningslägenheten i sthlm under veckorna.. funderar seriöst på att plocka ihop en 10K anläggning och ställa upp i sovrummet i sthlm för att få fred på jorden.

Lyssnar mestadels på rytmisk musik, mycket trummor o bas ska det vara... just nu iaf! Är en allätare när det gäller musik i övrigt och är skolad i syntmusikens tecken på det goda 80-talet. Har en massa favoriter i skivhyllorna men trevliga artister som tål att nämnas är, Pink Floyd (såklart), the The, nick cave & the bad seeds, 16 horsepower .. samt all elektronisk musik som är värd vinylen den är pressad på.

Samlar på syntvinyler och snurrar dessa på en thorens TD3001 med MC30 och ringmat med stort nöje... inte för att alla skivor är "hifi" men mest för att musiken är så j**la bra.

Det jag har som preferenser när det gäller hifi är ett trevligt och lättlyssnat system som återger röster och komplexa passager på ett bra sätt utan att gröta ihop sig, dessutom ska det kunna återge HÖGA ljudvolymer utan att baxna då jag är kl 14 narkoman på volymratten. Nu går iofs detta i stick & stäv med mitt senaste köp, ett par JMLab 906'or men detta är något jag gjort med avsikt för att få mig själv att koncentrera mig på det musikaliska innehållet vid mera moderata volymnivåer... (de som varit på fest hos mig vet ved jag menar).. Och med detta hoppas jag återvinna min förkärlek för klassisk gitarr musik.. ala Opus3 gitarrkvartetten.

Kan även nämna att jag är en oljudsskapare i den värre genren, och gör musik (eller rena oljud) i kvadrat för att terrorisera min bekantskapskrets samt idioter i världen som köper mina släpp För detta ändamål finns en elekronisk musikstudio i hemmet där även trevligare toner kan sippra fram när känslan är den rätta..

Finns nog inte många på denna planet som har lika bred musiksmak som Jag har, och detta kan ni gärna ta som en utmaning.. . dvs den spänner sig från silkeslenaste musiksnutt till den mest obarmhärtiga 20.000Hz distade ton som skär genom benmärgen utan pardon...

Det är nämligen i betraktarens öron där musiken skapas!

// Jouni


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/10/21 20:51:49
Message:

Välkomna, Stefan och Jouni!
Karlskoga, finns det hifi där också...


Reply author: Robis
Replied on: 2002/10/21 20:54:16
Message:

Timbre : Det kan du hajja! Vi är väl en drös i bekantskapskretsen som har det som primärt intresse sas..


Reply author: silvestro
Replied on: 2002/10/21 21:15:49
Message:

Morsning!
Richard heter jag och bor i Stockholm's område. Är engelsman som har bott i Sverige sedan 1981 så jag är ganska försvenskade!! Jag har ett Exposure XIX försteg Exposure XVIII slutsteg tillsammans med en Sony DVP 7700 som jag använder som transport med en North Star Model 192 DAC. Högtalare är Mårten Design Monk och kablage är Harmonic Technology Magic Digital One och Pro Silway II.Högtalare kabel är Exposure original men jag håller på prova nytt just nu. Tycker det är intressant att läser alla inlägg och ibland lägger jag med i med några rader.


Reply author: Bobbokrull
Replied on: 2002/10/22 00:53:15
Message:

Tjo!

nu har jag varit här ett tag=)
karlskoga har man ju varit i ett par ggr=) kört racing=)

men aja, när mitt kkort e kirrat så ska jag irra runt ½:a Sverige å hälsa på=)

hmm, jag har spenerat timmar varje dag här=) bra eller dåligt, vet man inte=)

jag har ju lyckats med den största tråden iaf=)


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2002/10/22 00:56:40
Message:

quote:
Originally posted by silvestro

Morsning!
Richard heter jag och bor i Stockholm's område. Är engelsman som har bott i Sverige sedan 1981 så jag är ganska försvenskade!! Jag har ett Exposure XIX försteg Exposure XVIII slutsteg tillsammans med en Sony DVP 7700 som jag använder som transport med en North Star Model 192 DAC. Högtalare är Mårten Design Monk och kablage är Harmonic Technology Magic Digital One och Pro Silway II.Högtalare kabel är Exposure original men jag håller på prova nytt just nu. Tycker det är intressant att läser alla inlägg och ibland lägger jag med i med några rader.



Hallåj
Måste bara säga att jag lånade hem en NorthStar 192 dac för inte så länge sedan. Tror banne mig att jag ska köpa en. Fast med flytt på gång o nya högtalare får det nog vänta ett tag. Men den låter VÄLDIGT fint


Reply author: chg
Replied on: 2002/10/23 11:30:16
Message:

CHG, den naturliga förkortningen av Carl-Henrik Gustafsson
33år, skåning (Staffanstorp), gift sedan drygt tre månader, underbart!
Jobbar som resande säljare i stålbranschen för ett norskt företag på den svenska marknaden så det blir några mil per år...
Bodde tidigare i Gbg under drygt åtta år så dialekten har väl fastnat någonstans mittemellan (Halland..?)
Nåväl, Intresset för musik och Hi-Fi har funnits sedan sjuttiotalet. Har fortfarande starka minnen från farsans Braun-anläggning, spelandes exempelvis Pink-Floyd och Jean Michel Jarre (han var verkligen före sin tid) förutom mycket klassiskt, på den tiden naturligtvis endst vinyl och band.
Braun??? Gör de inte bara brödrostar och kaffebryggare?
Annat var det förr, de hade en hel del fina anläggningar ända in på åttiotalet, jag tror de ansågs göra lite tyngre Hi-Fi på den tiden, åtminstone var utförandet och design minst sagt tyskt stramt och gediget. Det fanns även några UHER bandspelare, ett annat tyskt fabrikat man inte ser idag.
Min egna första LP köpt i sju års ålder var KISS "Alive" (mest för det fräcka omslaget, men det håller än musikaliskt), på åttiotalet blev det mycket "synt" på vinyl.
Fösta egna anläggningen blev en Technics (det var så långt man kunde sträcka sig ekonomiskt med studiebidrag och sommarjobb). CD och "digitalt" var nytt, det blev en SL-P770 CD, SU-V90D Förstärkare och ST-G90 Tuner. Första åren kördes detta på ett par gamla Braun-högtalare (liknar Canton utseendemässigt) men det blev ett par JAMO 707 när de kom 1993, lyckan var fullkomlig.
Hade inte mycket jämförande referenser men levde med detta fram till 1998 då det skulla vara hemmabio (brorsan hade redan satsat både på Surroundljud och projektor vid det här laget). Pioneer VSX-906 reciever, DV-505 , MD (MJ-D707) och CD (PD-S707). Högtalarna kompletteraes med Jamo klangmatchande. Upptäckte dock snart att det blir mycket lite "bio" och minst 90% 2-kanal.

Årets Arken-mässa blev därför startskottet att ta upp det eg. Hi-Fi intresset och till ett nytt separat 2-kanals sytem för aktivt lyssnande (har insett att en kombinerad anläggning för både och blir mycket dyr, bättre såhär). "Sladd" som demade Advantage/SAT/QRS nämnde något om ett Hi-Fi Forum på nätet så därför har till min stora glädje hitta hit.
Har nyss köpt ett par beg. Canton digital 2.1 komplett med mätmick som jag tänkte börja utforska. Har inte fått hem dem ännu, jag letar dock efter lämpligt förstärkeri (nytt eller beg.) samt ev. en CD-transport så det är ingen panik. Kanske någon som har ett bra förslag i prisklassen upp till ca 20'.
Håller samtidigt på att flytta till hus (inom närmsta månaden), där jag kommer få inreda ett separat "ljudrum", längtar redan !
Musikaliskt är jag allätare men lyssnar helst på välinspelad akustisk musik, har hamnat i "jazzträsket" som brorsan uttrycker det, men även klassiskt, visor, kör.
Har ett sidointresse i att spela också. Klarinett i många under skoltiden (bl.a. högvakten minsann),de senare åren har dock koncentrerats till eget skapande i hemstudion på fritiden. Här blir det mest syntbaserad musik, känner fortfarande en dragning till 80-talets syntvåg emellanåt som ju idag blivit "retro, Kungarna är givetvis Kraftwerk. Jag kontrasterar dock med att även spela gamla soul/pop/funk-klassiker i ett åttamana coverband en gång i veckan.

En alldeles för lång presentation är äntligen slut, TACK !


Reply author: Karl Banan
Replied on: 2002/10/24 13:52:34
Message:

Då är det min tur att lämna anonymiteten och säga goddag till er alla. Kalle heter jag och har nu hunnit bli 29 år varav de sista 5 åren blivit spenderade i Göteborg.
Jag har haft aktivt musiklyssnande som intresse i snart 10 år och har därigenom även även blivit intresserad av Hifi då jag märkt att det som låter bra även ger en starkare lyssningsupplevelse. På dagarna arbetar jag både för och mot datorer på ett företag i Göteborg och när kvällen kommer försöker jag hålla mig ifrån datorer även om det ibland är svårt att inte kika på nya trådar här. När jag inte arbetar eller lyssnar på musik försöker jag komma ut i naturen så mycket det går och då gärna så högt som möjligt.
För er som är intresserade lyssnar jag på Technics SLP-2000 cdspelare (Modifierad av Stridbeck), Goldmund Mimesis 7 och 6 förstärkeri och Dynaudio Contour 1.3SE sammankopplade av EKK och RG62.
Mitt senaste tillskott är ett par Sennheiser HD600 som drivs utav Nagrefs hörlursförstärkare som passar bra när min Flickvän pluggar. CD spelaren laddar jag just nu gärna med Masada, Klezmatics, Frank Zappa, Dave Holland, Bo Hansson eller kanske Tom Waits.
Jag tillhör nog skolan att saker och ting skall ge ett tydligt mervärde för att motivera kostnader även om jag ibland är fruktansvärt impulsköpsbenägen. För tillfället sparar jag pengar för att få råd till ett antal basmoduler och kanske något schysst att driva dem med.

Det var det...
K.B.


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/10/24 16:34:36
Message:


Det är underbart att denna tråd aldrig behöver vara fastnålad!
Välkomna alla tre!
Timbre


Reply author: kentkreitler
Replied on: 2002/10/24 19:52:40
Message:

Hmm, alla andra gör ju det så jag vill inte vara sämre...
Heter Henrik Andersson 23 år gammal student. Har lyssnat på musik sedan länge. Byggde mina första högtalare som tioåring. Har ärvt min fars intresse för hempuleri. Farfar var radiohandlare så det är nog genetiskt. Har dock haft ett vilande intresse pga diverse elitidrottande men i vintras tog det fart igen. Lyssnar helst på rock och brittisk pop plus lite annat. Gärna vinyl. Äger för närvarande Dual 719? med Shure IVmkIII kanske, kommer inte ihåg, det låter ju! Marantz 6000Ki och en Sony 70ES och ett par JMlab Electra 926. EKK högtalarkabel och taralabs Axiom signal. Använder mig av mjuka tassar och hembyggd stereomöbel. Skulle dock vilja bekanta mig med engelsmän såsom Linn eller Naim kanske även rör. Framtiden får visa!


Reply author: arcam
Replied on: 2002/10/24 20:03:06
Message:

Välkommen Henrik...och bekanta dig gärna med rör
dom låter bra...


Reply author: arcam
Replied on: 2002/10/24 20:37:36
Message:

Välkommen Anders jaha du väntar på Contour 1.3
då blir det bra ljud...den som väntar på
något gott väntar aldrig för länge


Reply author: nalle
Replied on: 2002/10/24 22:18:36
Message:

Jaha
Harkel...Då var det väl min tur då.
Jag heter Björn är 36 år och har väl varit omedvetet hifi-intresserad under ca 20 av de åren.Medvetandegraden har väl dock ökat de senaste två åren när det har varit dags att byta anläggning.
För tillfället har jag en Oak-skivspelare med en Nad-phonobox,en Nad-cd 524,Primare A-20mk1(än så länge) samt ett par gamla Boston A-40 burkar som förhoppningsvis snart skall bytas ut mot ett par Proac-kloner som har påbörjats.
Dä tror jag var allt för tillfället.
Over and out.


Reply author: arcam
Replied on: 2002/10/24 22:21:18
Message:



Hjärtligt välkommen Björn




Reply author: nalle
Replied on: 2002/10/24 22:24:12
Message:

Tack


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/10/24 22:26:41
Message:


Trevligt det här att folk presenterar sig...
Välkomna!


Reply author: n0p
Replied on: 2002/10/24 22:47:59
Message:

Kristofer var namnet, 24 år gammal. Håller för tillfället på att läsa in gymnasiet på en folkhögskola. Tidigare varit mångsysslare, bland annat jobbat med barn som har olika inslag av autistiska störningar, mycket intressant/frustrerande att försöka sätta sig in i deras värld.

Intresserad av hifi sedan länge. Dock har de väl varit mycket snack och liten verkstad. Men bunten med produktkataloger i tonårsrummet var säkert meterhöga. :D

Har för tillfället inget som kan klassas som hifi, dock är jag väl på jakt efter elektronik. Ska lyssna på en Linn Classik imorgon så jag får väl återkomma i ärendet.

Lyssnar på de mesta i musikväg, förutom symfonirock dvs.


Reply author: JMlab
Replied on: 2002/10/24 22:58:47
Message:

Hej Heter Stefan har pysslat med hifi sedan början av 70-talet fick en nytändning för ngt år sedan.Har en 2-kanalare som består av
Kuzma,pre1g2,eps,amp2g2 monoblock,Wadia 861 JMlab Mezzo Utopia
med acoustic zen Satori +az matrix reference.
Hembio i sep rum med VIP,MAP,Anthems 5 kanalare 2+1 JM mini Utopia
samtJM Electra 905+electras subwoofer Argent roomlenses AcusticZen
Satorikablar till front+center samt HT pro12 till bakkanaler signalkablar är Matrix Reference
+Truthlink projen är en Infocus 110.Väntar otåligt på Audionets AMP 7 som med lite tur dyker upp vilken månad som helst.
mvh


Reply author: Frodo
Replied on: 2002/10/24 23:23:34
Message:

Halloj!

Nils här,är en go o gla studerande (bla annat) kille från Göteborg, pluggar chalmers, maskinteknik. Är 26 år o har ett ganska nytt intresse för hifi (ca 2 år).. min anläggning består av följade
Monitor Audio silver 8i
HK 670
Primare 30.2 CD
en billig radio
Synergistic Research THC signalkabrl
VdH cs-122 högtalarkabel

Väl mött :-)
//Nils


Reply author: whiskyman
Replied on: 2002/10/25 09:20:41
Message:

quote:
Originally posted by Frodo

Halloj!

Nils här,är en go o gla studerande (bla annat) kille från Göteborg, pluggar chalmers, maskinteknik. Är 26 år o har ett ganska nytt intresse för hifi (ca 2 år).. min anläggning består av följade
Monitor Audio silver 8i
HK 670
Primare 30.2 CD
en billig radio
Synergistic Research THC signalkabrl
VdH cs-122 högtalarkabel


Väl mött :-)
//Nils




Ja vi är några stycken Primareägare. Har nyligen också uppgraderat till D30.2. Hoppas att du skall trivas. MvhKristofer


Reply author: arcam
Replied on: 2002/10/26 13:04:26
Message:



Välkommen Kristoffer, Nils och Stefan


Reply author: Elec
Replied on: 2002/10/26 14:00:18
Message:

Andreas heter jag, 20 år gammal. Studerar på gymnasiet.
Har nyss gett upp min hembio för att gå över till hifi


Reply author: weezer
Replied on: 2002/10/26 14:29:40
Message:

Åkej, lika bra att hänga på tåget jag med :).

Harald heter jag, är 27 år gammal och f n boende i Göteborg. HiFi-intresset tilltog runt -94 när jag inhandlade min på den tiden och för mig dyra anläggningen bestående av en cambridge CD4, PK25-stärkare av dito märke och ett par TDL RTL3:or, från Kent på HiFi-art i Sthlm. En ngt obskyr tvinnad högtalar kabel från Kimber vill jag åxo minnas! 15" på den tiden var enorma pengar på en anläggning men efter som tiden gick fick man mer pengar och grejjerna byttes in mot ett par Keilidh, en Wakonda och ett LK100-steg från Linn. Genki CD-svarv från Linn inköptes åxo. Ansvarig för hålen i plånkan var Jörgen på Stereokompaniet i Umeå, där jag pluggade då. (handlar för den delen av honom än idag)

Boomen med DVD och hembio snodde till sig mig åxo, och en påhängsprocessor från Yamaha, en Centrik och ett par 5110:or från Linn tar hand om den delen.

Idag är anläggningen uppgraderad til ett par Linn Ninka med polymerstands (ja de gör stor skillnad!), Wakondan och Genkin är kvar med LK100 fick lämna för det lite kralligare LK140-steget. Bra kräm och räcker gott och väl för mina vacrka Ninkor!

Vi Linnare är en minoritet här på forumet, men hoppas inte alla skrämms iväg av lite flaming som förekommer då och då!

Väl mött i forumet! Jag läser mer än jag skriver, men jag finns här.


Reply author: Qvist
Replied on: 2002/10/26 15:00:48
Message:

Tjaou Anrde 26 från Kalix, är sambo och har ett barn på drygt 2 år.
Då jag fick min mormors bandspelare av enkel modell så började musikintresset att vakna, jag satt flera timmar framför den och lyssnade.(syrrona vart tokig på mej)
Andra grejor började det komma i 13års åldern men det var inte några avanserade prylar direkt.
Det var väll då jag var 16 som det började att gå mer mot finlirgrejor, då började även Hifiintresset men ekonomi satte begrännsningar.
Men sakta men säkert började ju anläggningen åndå att ta form effter som att allt man tjänade då nästan gick till cd skivor och Hifi.
I dag består min anläggning av ett par Martinlogan Sl3`or en Roksan Dp1 Cd transporter med AT&T (type ST) som överföring.
Förstärkare och Da omvandlare är jag lite hemlig med men det är antagligen det starkaste kortet i hela min anläggningen förutom skivorna..

Ha en bra dag.


Reply author: poppop
Replied on: 2002/10/26 15:02:20
Message:

Okej.
Arbetar sedan 10 år på SR som ljudtekniker.
Min hemmaanläggning består av Sentec PA9, Sentec SC9, totalmodifierad Pioneer cd, vinyltraktor Technics 1210 MKII. Nyligen söndertorkade Epicure 2.0 högtalare. Dags att köpa nåt nytt skoj i högtalarväg alltså. Jag är nyss fyllda 29. Lyssnar på allt jag tycker svänger, samt musik som inte svänger, bara det är bra.


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/10/26 18:00:21
Message:


En härlig blandning av personer och anläggningar...
Välkomna!


Reply author: n/a
Replied on: 2002/10/27 01:23:45
Message:

Ja, då var det väl dags för X-ray att presentera sig. Jag heter då Jonas och är årgång 1983. Jobbar för tillfället i en astråkig butik i gamla stan i väntan på lumpen... Men jobbar extra på lördagar i en av Sthlms hifi-butiker... (den bästa såklart, Ljudmakarn ). Kan såklart vara partisk ibland och så. Men jag pratar faktiskt bara gott om produkter jag verkligen gillar (sluta flina där borta till höger!) och speciellt sånt som jag själv spelar på.

Det är för stunden en liten blandning av:

Pro-Ject RPM-4 med Rega Exact
Skärmad kabel med Bulletplugs
Musical Fidelity X-RAY
QED Silver Spiral med Bullets
Musical Fidelity X-P100
Audioquest Viper
Musical Fidelity X-AS100
Silspeak
Bc Acoustique Niger
+ Lite Base Technology här och där! Ser ut ungefär såhär idag:



Rent tvåkanals m.a.o. lite hembio kommer såsmåningom. men i liten skala. Tvåkanals och musik kommer nog alltid att ligga längst fram på min lista. Hemskt nöjd för tillfället men kablaget behöver bytas ut. Andra intressen (jo, jag har faktiskt andra) är foto, datanörda, aviation och en del öldrickande.



Och musiken då? Ja, det är väldigt väldigt varierat. Allt från klassikskt till Sepultura ifall man säger så. Senaste jag upptäckt är "Talvnin Singh"... Men jag vet inte vilken genre det sorteras in i, gränserna suddas ut mer och mer. Det ända jag starkt undviker är dom allra grovaste typerna av Dansband. Har en liten freak nu också på ett engelsk band som heter Moloko. Fördjävla bra helt enkelt.

//Jonas


Reply author: Niklas Nord
Replied on: 2002/10/27 12:44:27
Message:



X-ray påväg in i trip-hop träsket!
först talvin, sedan moloko!

right on spot.


Reply author: n/a
Replied on: 2002/10/27 12:59:01
Message:

quote:
Originally posted by Niklas Nord



X-ray påväg in i trip-hop träsket!
först talvin, sedan moloko!

right on spot.



Aha... det är det det är. Men jävligt olika i så fall.. huvudsaken är att det är bra!


Reply author: AndersB
Replied on: 2002/10/27 13:37:24
Message:

Å så var det min tur...

Anders Karlsson heter jag och 34 år gammal är jag, liksom gymnasielärare. Göteborg bor jag i. Hifi-Teknik, mätningar och kurvor kring olika -anser skiter jag i, men lyssna på musik är lite som att andas och det är djävligt kul när anläggningen lyfter musiken ytterligare ett steg. Min nuvarande anläggning består av:

Cyrus-stativ + Revel Performa m 20
Cyrus 7 + Cyrus CD 1,5
Nordost flatline hgtkabel och "Radiolagrets" signalkabel - ser ut att likna Gignos grejor fast utan flätor.

Stärkare, CD och Kablar är på väg att bytas upp under kommande år.

Jag lyssnar på all slags musik utan hårdrock och gubbrock.

Med den ringa erfarenhet jag har av HIFI tycker jag att konsten (eller det svåra) med hifi och musikåtergivning är att vara öppen för, men samtidigt vara kritisk, till nyheter som ständigt sköljer över oss från hifi-världen.

Tack forumdeltagare och moderatorer för synpunkter och rekommendationer.

Anders


Reply author: arcam
Replied on: 2002/10/29 21:16:16
Message:

Välkommen Anders


Reply author: Björn-Ola
Replied on: 2002/10/30 08:17:09
Message:

Välkommen Brosk.
Jag kör själv med MF-24K-DC med en Arcam-transport.
Vad har du gjort med din Arcam-transport?
Nu är jag nyfiken.


Reply author: Brosk
Replied on: 2002/10/31 00:54:24
Message:

Det var en kille som heter Egil i Uppsala som wizzade till den med klocka, analogsteg och sånt han tyckte borde bytas. Lät förvånansvärt mycket bättre som komplett spelare men jag vet faktiskt inte hur mycket av det jag har nytta av som enbart transport. Själv har jag limmat blyasfalt på insidan av chassit där det får plats samt under bottenplattan, men har inte utvärderat detta. Jag använder en HOLFI "cd-puck", en gul-svart tunn men tung metalldisk på CD-skivan och det ger en klart hörbar förbättring i min rigg.


Reply author: Björn-Ola
Replied on: 2002/10/31 08:07:58
Message:

Intressant med pucken. Jag har gjort en egen av en cd-skiva
som jag klistrat en svart etikett på. Jag matar alltså in dubbla cd-skivor egentligen.
Jag får kolla upp holfis cd-puck.


Reply author: mike
Replied on: 2002/10/31 11:47:28
Message:

Hej! Det är väl dags att presentera mig själv. Jag har inte varit speciellt aktiv här men följt det hela passivt sedan i somras.
Mikael heter jag och är 36 år gammal, är civilekonom och jobbar som revisor. Bor i Göteborg gör jag också. Min anläggning består för närvarande av:

QLN Signature + Cyrus stativ
Cyrus7 + PSX-R
Cyrus CD7
Cyrus FM7,5
Silk signalkabel med Bulletplugs
Silspeak 16(?) högtalarkabel
JPC2,5 nätkablar och en diabassten under CD:n.

Jag väntar förnärvarande på en Q-dac uppgradering till CD:n.
Högtalarna står på tur att uppgraderas under vintern.

Mitt intresse för hifi går tillbaka till andra halvan av 80-talet och
då var det JBL4412 monitorer samt en fet H/K förstärkare som gällde. Den anläggningen rockade "fett" om man så säger. Jag har även haft en del vinylsvarvar bl.a. Rega Planar3 samt en Linn Axis men vinylen kastades ut i början på 90-talet av ren bekvämlighet.

Jag lyssnar på många olika musikstilar(rock, trip-hop, jazz, klassiskt)och just nu spelas mycket av Massive Attack, ETBG, Esbjörn Svensson, J.S. Bach m.fl.

Jag skall försöka börja att bli en mer aktiv deltagare än jag varit hittils.

Tack för ett trevligt forum!

Med vänliga hälsningar

Mikael


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/10/31 11:57:44
Message:


En utmärkt början på ett aktivt forumsliv är ju att va´ med i denna tråd...

Välkomna Allesammans!


Reply author: Frasse
Replied on: 2002/11/02 19:05:31
Message:

Jaha jag får väll presentera mig också, som ny deltagare här på forumet. Jag heter Tony Franzén och bor i Lidköping med min sambo och lille kille. Är 22 år gammal och jobbar med styr och regler, ventilation, kyla mm. På ett ställe som heter Hovby rör AB. Jag är musik/hifi tokig och på fritiden driver jag och min morfar en firma där vi bygger högtalalare samt säljer en del elektronik. Firman startades 1981 av min morfar men han höll även på ett par år innan han startade firman. Jag började intressera mig för musik redan som barn och började vara med 10 års ålder och titta och studera på alla byggen. Idag deltar jag naturligt?vis mer aktivt och bygger lådor och filter och allt därtill. Vi sammarbetar med många företag. Bla golden age music, xpro, ljudia, hifi kit, starfelt, supra, minic, mfl. Jaa undrar ni över något så är det bara att fråga..


Reply author: arcam
Replied on: 2002/11/02 19:11:49
Message:


VÄLKOMMEN TONY


Reply author: orthanc
Replied on: 2002/11/07 16:15:43
Message:

Anders var namnet. Nicket är Orthanc sedan många herrans år tillbaka. 24 år gammal, har ett brinnade intresse för ljudleksaker som alla verkar ha på detta forum. Bor i byn gävle.


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/11/07 17:00:31
Message:

Då har du kommit rätt! Välkomna till HiFiForum...!


Reply author: n/a
Replied on: 2002/11/07 18:20:36
Message:

Kom på att jag inte har presenterat mig, dålig stil!
Jag heter Christian, 19 år gammal, snart...
Bor i Hallstahammar 2 mil från Västerås.
Har pluggat Natur-Teknisk med inr Flygteknik, fick nyligen frisedel från lumpen Ska plugga vidare till Flygingenjör.
Mina andra stora intressen är flyg och dykning.
Blev intresserad av stereo/högtalare när jag var 13-14år. Då var det hembyggda, STORA högtalare som gällde.
Nu har jag fått för mig att lurar låter bäst, ivarjefall i mitt lilla rum.

Just nu består min anläggningen av:
Ett par lurar, Seenheiser HD600, NAD C521i cd-spelare och en hemmabyggd lurförstärkare baserad på BB2134 opamp.
Ny cd-spelare är nästa uppgradering jag ska göra. Ev blir det också ett par lurförstärkarbyggen i vinter.
Kanske också ett par högtalare, det kliar lite i fingrarna...


Reply author: Bobbokrull
Replied on: 2002/11/08 10:47:42
Message:

Chrille, du e seg på att komma å hälsa på dessutom=)

Välkommna alla nya till detta forum!=)


Reply author: n/a
Replied on: 2002/11/08 11:19:37
Message:

quote:
Originally posted by Robin Fischer

Chrille, du e seg på att komma å hälsa på dessutom=)

Välkommna alla nya till detta forum!=)



Jo jag vet, jag är nog mest lat...men jag ska komma förbi, inom snar framtid, jag lovar.


Reply author: Soulman
Replied on: 2002/11/08 11:34:08
Message:

Hmmm... jag tror att även jag har missat att skriva i den här tråden innan Ingen ordning alls på mig tydligen Jaja, bättre sent än aldrig...

Jag är en 31-årig kille. Köpte min första LP-skiva när jag var 10 år, och min första stereo (med separata delar) när jag var 13 år. Vill minnas att den bestod av en Pioneer förstärkare, en Sony skivspelare och ett par Jamo högtalare. Sedan dess har en hel del prylar paraderat genom det Stefanska hemmet. Likaså har LP-skivorna växt i antal för att sedan se sig ersättas av CD-skivor i hyggligt antal. Lyssnar på det mesta, men mest soul r'n'b och hip-hop, just nu iaf...

Är lycklig ägare av en anläggning som jag är riktigt nöjd med. Finns iofs saker som behöver ändras i den men just för tillfället är jag ändå riktigt nöjd. Den består av:
Högtalare - Jamo Concert 11/D870
Förförstärkare - Audio Analogue Bellini
Monoslutsteg - Audio Analogue Donizetti
CD-spelare - Sony CDP-XB 930
Kablar - Van den Hul, Cambridge.

Nästa steg i välljudsuppgraderingen är att dämpa rummet något. Sedan blir det ny cd-spelare. Och efter det skall kablar ses över... Och sen... Låt det aldrig slut

/Stefan


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/11/08 16:05:04
Message:


Låt aldrig den här tråden ta slut...!
Välkomna segisar...!!!


Reply author: Bobbokrull
Replied on: 2002/11/08 16:07:21
Message:

Timbre, låtom heller ej min tråd om biler dö=)


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/11/08 16:13:35
Message:

Vi väcker upp den med jämna mellanrum...


Reply author: Bobbokrull
Replied on: 2002/11/08 16:17:20
Message:

hehe, det är nog ingen fara, så länge jag finns så finns den=)

men det kanske är dags att rensa alla inlägg som inte innehåller bilder i den?

eller nejfan, det kan man ju inte göra iom att man förklarar vad det är i de andra inläggen.. hmm.. nevermind..


Reply author: orthanc
Replied on: 2002/11/08 16:21:07
Message:

quote:
Originally posted by Timbre

Då har du kommit rätt! Välkomna till HiFiForum...!



En får tacke!

//O


Reply author: Hatoil
Replied on: 2002/11/08 21:20:36
Message:

Bättre sent än aldrig:

Fyller 33 imorgon och kommer från Göteborg. Uppväxt på allahanda apparater från Helmers hifi. Handlade allt där under gymnaseitiden. TV, video, grammofoner, cd, bärbar cd, kassettdäck, ett antal högtalare, mm. Göteborgare vet vilken håla det är! Trångt, rörigt, trasigt och alldeles underbart

Skrev just vilka skivor jag har i tråden i musikforumet, så det behöver jag inte dra här. Mest pop/rock/indie/synth. Då som nu. Hemskt förtjust i allt 80-tal!

Bekantade mig med Stockholms hifi-affärer när jag bodde där de senaste 4-5 åren. Är nu tillbaka i Göteborg. Tycker om att åka till Malmö ibland för att lyssna på hifi och äta på Mando.

Sambo, 8-månader gammal dotter och 2 Devon Rex katter. (Fy-spray fungerar förresten inte på förstärkare, det dunstar bort)

Heter Jöns. Fd sjöman. Föredrar vinyl.

Det viktigaste till sist: Wadia 850, Plinius 8150, Micro Seiki DDX-1000 och B&W Nautilus 805.


Reply author: arcam
Replied on: 2002/11/08 23:18:59
Message:

Välkommen Hatoil och Ha den äran på födelsedagen
Micro Seiki DDX-1000 gammal hederlig trotjänare



Reply author: Hatoil
Replied on: 2002/11/08 23:25:21
Message:

Tack! Jo, den skivspelaren har varit med om mycket


Reply author: bubbas
Replied on: 2002/11/09 00:34:57
Message:



Min tur... Jag heter Christer, är 46 år och jobbar med datanät. Seriöst intresserad av hifi sedan bara några år. Nuvarande anläggning: Audio Research 45W förstärkare, Metronome CD, Accuphase radio, Living Voice Avatar OBX högtalare, Siltech G3 högtalarkablar (lånade), Kimber Select IC.

Jag lyssnar rätt mycket på P2, där finns musik som jag knappast skulle hitta på egen hand, gillar särskilt program som Kalejdoskåp. De senaste åren har jag också försökt ta mig igenom Benjamin Brittens produktion. Dessutom jazz, dance, etc. etc.

Vad får mig på knä? Anläggningar som tar fram karaktären hos ljudet. Struktur, textur eller vad man vill kalla det. Jag är inte där riktigt än, men på väg...


Reply author: Jorma
Replied on: 2002/11/09 02:04:15
Message:

quote:
Originally posted by Frasse

Jaha jag får väll presentera mig också, som ny deltagare här på forumet. Jag heter Tony Franzén och bor i Lidköping med min sambo och lille kille. Är 22 år gammal och jobbar med styr och regler, ventilation, kyla mm. På ett ställe som heter Hovby rör AB. Jag är musik/hifi tokig och på fritiden driver jag och min morfar en firma där vi bygger högtalalare samt säljer en del elektronik. Firman startades 1981 av min morfar men han höll även på ett par år innan han startade firman. Jag började intressera mig för musik redan som barn och började vara med 10 års ålder och titta och studera på alla byggen. Idag deltar jag naturligt?vis mer aktivt och bygger lådor och filter och allt därtill. Vi sammarbetar med många företag. Bla golden age music, xpro, ljudia, hifi kit, starfelt, supra, minic, mfl. Jaa undrar ni över något så är det bara att fråga..



Välkommen till forumet Frasse. Jag jobbar inom samma område som du. Med klimatsystem på Abb Building System. Före detta Essef.
Jag läste styr och reglerteknik 1968 till 1970, men det var mycket mer pneumatik på den tiden. Vi kallades för tryck och pys på den tiden av den övriga skolan. Och elekronik rörteknik fanns med på tiden i utbildningen. Och lite eventuell framtidsteknik hade vi med i form av elektronik inom grindteknik eller som man säger idag integrerade kretsar som idag har blivit lite mer avanserade än att bara kallas grindteknik. Och det har ju blivit lite mer än bara eventuell framtidsteknik. Lågtryckspneumatik med ventiler utan rörliga delar var också med i eventuell framtidsteknik, men det blev det inget av och du har nog knappast hört talas om den tekniken.
Digitaltekniken håller på att ta över inom styr och regler och inom en ganska snar framtid inom hifiområdet också tror jag. Vi får väl se vad det blir av det hela till slut. Men teknikutvecklingen går allt snabbare och det är inte alltid lätt att hänga med.
Hänga med i välljud ska jag försöka ändå tills öronen inte hänger med.
Häng med i cirkusen på forumet Frasse. Det är minst lika kul som styr och reglerteknik.


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/11/09 07:19:38
Message:

En gång i tiden regerade Carlsson Kolboxen. Det fanns Kolboxar och det fanns Kolboxar så att säga...
Ända tlls någon drog in mig på Helmers Hifi och jag fick se ett par alldeles på riktigt äkta Kolboxar...!

Accuphase radio? Det finns/fanns en del att välja på....

Välkomna pojkar!


Reply author: Neon Park
Replied on: 2002/11/09 08:42:11
Message:

Hej på er
Jag är en 40-årig kille som bor i Märsta norr om Stockholm,gillar både vinyl och cd har ca.1800 vinyl och ca.1200 cd anläggningen består av Audio R för och slutsteg LS-25 och VT-100mk2,stora Simply Black med en SME 309 och Clearaudio pickup.Cdn heter EAD som är kopplad till en Audio R Dac3Mk2 har också en Genesis digital time lens som gör en STOOOR skillnad på cd ljudet rekomenderas verkligen,har också lite digitala inspelningsmedium en Sony ES30 mdspelare och en Teac dat plus en Teac X-1000 rullbandspelare,hörlurar använder jag Stax och till det deras rörbox SRM T-1 Riaan heter Bladelius plus lite kablar av varierabde slag PAD,Nord Ost och Cardas slutligen högtalarna heter Sonus Faber Electa Amator 2,allt låter trevligt och jag är en nöjd musikälskare som lyssnar på både pop/rock och jazz mm.
Mvh
Neon Park/Thomas


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/11/09 09:06:09
Message:


Hmmmm...Stax och Sonus faber...

Välkommen Thomas!


Reply author: ekman
Replied on: 2002/11/09 12:06:26
Message:

verkar vara en populär kombination =)


Reply author: Anton
Replied on: 2002/11/09 18:58:45
Message:

Hej forumet!
Har då till slut registrerat mig efter att ha varit passiv läsare sedan forumets start.

Jag heter Anton och bor för tillfället i Lund.
Pluggar tredje året på elektro på LTH.

Har varit hifi-intresserad sedan tidiga tonåren. Läste min första H&M 1993 (och måste tillägga att den tidskriften var bättre förr).

Vägen till det perfekta ljudet började med en Sony-kompakt-plast stereo. Efter en tid byttes de medföljande högtalarna ut, och sedan var bytes karusellen i gång.
I dagsläget består anläggningen av:

Primare A20 mkIII förstärkare.
Arcam CD72T cd-spelare.
Chario Syntar 200 högtalare (dessa står sig häpnadsväckande bra jämfört med dyrare saker!).
Kablar från van den Hul och Supra, samt ett par Sennheiser HD570 som för tillfället saknar förstärkare.

/Anton


Reply author: arcam
Replied on: 2002/11/10 17:36:26
Message:

Välkommen Anton...


Reply author: Mr Dirkschneider
Replied on: 2002/11/10 21:58:58
Message:

Här har ni en 38årig musikälskare.Som tycker musiken är viktigare än HiFi'n.Kanske är en skrämmande tanke här på forumet.Så det jag lyssnar mest på är rock i olika former mest hårdare.Andra intressen F1 och övrig sport, datorer , film.


Reply author: Benny Johansson
Replied on: 2002/11/11 23:05:28
Message:

Hej!

Jag heter Benny Johansson och är 29 år.
Det här blir nog ganska långt så jag föreslår minst 2 termosar med kaffe i förebyggande syfte, fast Ni lär väl somna i alla fall!
Mitt musikintresse började hos min granne när jag var väldigt liten..
Han hade vinyl med bl.a Beach Boys och andra 60-talsplattor.
De var nog även här mitt intresse för stereo som började för jag kommer ihåg att jag gillade hans vinylspelare. Jag förstår inte hur han kunde tillåta mig använda den, men jag var väldigt försiktig för jag visste att möjligheten till hans skivsamling skulle bli avbruten om jag gjorde något dumt. Fast mindre försiktig var jag med hans klockradio (eller var det nu var för något) då jag plockade sönder den i molekyler…
Vid 8 års ålder fick jag ett begagnat kassettdäck och en skivspelare med förstärkare, har inget minne av högtalarna..men det bör jag väl ha fått också, hoppas jag…. Genast kände jag glädje över dessa prylar och vårdade dem ömt..men redan då tog hifi-sjukan fart och jag ville snart ha något bättre. Några år senare fick jag i julklapp en sån där allt-i-ett-pryl och det lät inget vidare. Efter en intensiv tid i mellanstadiet som stenhård hårdrockare var jag nu punkare i högstadiet och prylarna var jag inte så intresserad av, däremot köpte jag massor av vinyl. Vid 15 års ålder hade jag moped som nästan alla andra hade och det handlade mer om motorer än hi-fi ett tag. Jag sparade ihop till en helt ny moped, det var under den tiden de kostade 10 000:-. Jag hade pengarna till den och hade även beställt den, men innan jag hann köpa den fick jag en sjukdom som gjorde att jag inte fick köra moped längre.
Då köpte jag en musikanläggning istället…inget vidare ljud, dock ökade mitt musikintresse och jag började köpa massor av vinyl och nu var det alla möjliga artister.
Sålde denna anläggning och köpte något begagnat med försteg och slutsteg (kommer inte ihåg vad det var) + ett par rejäla högtalare, IMF eller vad de hette. En helt ny Dual skivspelare med Ortofon pick-up blev jag ägare till och denna anläggning lät faktiskt bra.
Pick-up:en ville jag byta ut till Goldring och det var då jag kom i kontakt med Hasse Karlsson på AudioActive då han jobbade på Görans HiFi i Växjö.
Jag besökte butiken och här upptäckte jag både musik och HiFi.
Jag var 16 år och jobbade på systembolaget (enbart i deras lager, om någon undrar..) och det var ungdomsplats med c:a 18:-/timme! Sparade nästan allt av lönen för att jag nån gång skulle få ihop pengar till bra HiFi. Jag var väl 17 år och fick ett deltidsjobb som städare på en skola, där jag fortfarande är anställd…men heltid och som vaktmästare också. Jodå, man klättrar i karriären (Ha,Ha)
Jag fick tillsist ihop en del pengar, även om jag nu betalade en del till mina föräldrar också.
Det jag köpte av Hasse Karlsson var ett för- och slutsteg som hette Linx Pulsar, Manticore Mantra skivspelare med Magician tonarm och Audio-Technica OC-9 pick-up, Snell Acoustic C/4 högtalare, AudioQuest kablar. När jag hade lyssnat på ett par små Acoustic Energy AE 1 högtalare bytte jag genast till dessa burkar och snart hade jag även Purist Audio Design Aqueous högtalarkablar. Jag flyttade till en egen lägenhet med min sambo vid 18 års ålder och sålde min skivspelare för att få råd till en bostadsrätt… Nu var det cd-spelare som gällde, men jag ångrar idag att jag sålde vinylsvarven… Lägenheten hade ett stort vardagsrum så jag tyckte att mina AE 1:or var alldeles för klena och köpte ett par AE 2:or istället. Jag köpte en beg. Roksan cd-transport (kommer inte ihåg vad den heter, men den var toppmatad med ett ganska coolt utseende) och så beställde jag en Qln D/A-omvandlare…som jag aldrig gillade sedan! Transporten var dock en trevlig bekantskap!
Jag började testa olika hifi-komponenter och diverse tweaks och började lära mig mer och mer. Mycket tack vare Hasse Karlsson, men även Kenneth Englund eftersom jag gillade Purist Audio väldigt mycket. Jag hade många fina lyssningsstunder och min sambo hade aldrig varit med om en musikåtergivning som lät så här bra. Hon är förövrigt mycket mer kräsen en jag egentligen och dessutom hör hon skillnader betydligt snabbare än jag.
Jag har gjort en hel del blindtester då hon varit med och jag förstår inte hur hon kan höra allting så tydligt och så snabbt! Jag kom i kontakt med Kent Melin på HiFi Art och nu lånade jag hem en Wadia ”mest på skoj” eftersom den kostade 56 000:-. När denna blivit inkopplad och stått på i c:a 5 dagar lyssnade min sambo och jag. Jag hade aldrig tidigare upplevt en sådan förbättring och alla mina tidigare musikupplevelser kunde inte jämföras. Men…56 000:- är inget man har råd med när man har ett deltidsjobb som städare… Skickade tillbaka cd-spelaren och förklarade min kärlek till Wadia för Kent Melin. Jag lyssnade på en hel del annat, men inget var i närheten! Tyvärr hade jag MYCKET svårt för att lyssna på min anläggning nu, det lät som om jag var tillbaka med min stereo jag fick vid 8 års ålder (Nu överdrev jag lite!).
Min sambo tyckte definitivt att vi skulle ha Wadia, men vänta att köpa den tills en ny modell kommit ut och man kanske kunde få den billigare… Kent Melin kunde givetvis ta min transport och d/a-omvandlare i inbyte och då handlade det inte om så jättemycket pengar att betala för Wadia-spelaren. Mitt storhetsvansinne tog över och jag köpte en beg. Wadia 8 transport och en helt ny Wadia 15 d/a-omvandlare…76 000:- på avbetalning!!! Jag hade tagit på mig 5 jobb för att ha råd och köpte bara sånt som var nödvändigt för att överleva…typ mat! Jag orkade i 1 år med 5 jobb och höll på att kollapsa totalt! Men vilka musikupplevelser jag hade!!! Senare ville jag ha ett matchande slutsteg till Wadia och jag lånade en Dynamic Precision som kostade runt 35 000:-. Med mina Acoustic Energy AE 2 och Wadia + Dynamic Precision mosfet-steg, samt Purist Audio kablar lät det väldigt bra, men det lät ändå inte som jag ville… Det lät alldeles för mjukt och ”inlindat i bomull”, saknade distinkt bas, och diskantent var inte så detaljrik, det var heller inte så luftigt som jag ville.
Jag besökte Kenneth Englund och lyssnade på hans anläggning med både rörslutsteg och en Krell KSA 250. Krell KSA 250 var absolut nästa projekt och jag hade även hunnit med att lyssna på Sonus Faber Electa Amator med massor av olika kringutrustningar!
Mååååånga lyssningstimmar och ekonomiska uträkningar senare så hade jag ett par av de fantastiska Sonus Faber Extrema + en beg. Krell KSA 250. Detta spelade musik så man var tvungen att dansa och jag började bli nöjd…men det var då jag upptäckte alla problem med rumsakustiken… Fick tillfälle att testa en Krell KSA 100S och jag gillade karaktären bättre än med KSA 250. Senare hade jag köpt en beg. Krell KSA 300S, Purist Audio Proteus signal- och högtalarkabel, akustikförbättrande prylar som kostade 35 000:-, samt fixat aluminiumskärmade elkablar från elskåpet till anläggningen.
…Och så levde jag lycklig i alla mina dar…
Näää, tyvärr! Jag försökte jaga det optimala hela tiden och min viljestyrka var betydligt större än min ekonomi.. Med dessa prylar kunde jag haft musik i stugan i resten av mitt liv och stängt av alla begär om det senaste hela tiden. Jag jobbade nästan dygnet runt och orkade knappast lyssna ens till hälften av vad jag tidigare gjort. Jag blev tillsist trött på hela skiten och sålde hela min anläggning. Min kärlek till musik är inget jag någonsin kommer att lämna och blir jag döv finns tonerna kvar i mitt hjärta och hjärna. Efter att jag sålde min anläggning och fick en rejäl paus började intresset komma tillbaka. I skrivande stund har jag följande: Sonus Faber Concertino, Kora integrerad rörhybrid, Arcam cd-spelare, Yamaha DVD-spelare, Transparent Audio nätkabel och Purist Audio Design Elementa (Uppgraderade till Rev.C), samt Audio Magic dämpplattor , Soundcare-fötter, mm.
Jag har även Earmax hörlursförstärkare och Sennheiser HD-600 som ger fin musikåtergivning. Sonus Faber högtalare är liksom musiken något jag inte kan lämna, det finns där lika nödvändigt som luften jag andas och livet blir betydligt roligare att leva.
Min cd-samling ökar väldigt mycket och numera kan jag lyssna på musik avslappnat och blir bara överraskad hur bra det kan låta med relativt lite pengar. När jag lyssnar på gamla favoritskivor så kommer jag ihåg hur det lät med Krell/Wadia/Sonus Faber Extrema/P.A.D Proteus…men jag kan bara le åt det och fortsätta lyssna vidare via det jag har nu.
Blir längtan till något bättre för stort så får rören i min Earmax glöda och Sennheiser-lurarna åker på… Jag har fler intressen än HiFi och musik…de kostar också en hel del pengar.
Datorer är både trevligt och otrevligt, stora akvarium, diverse träning (triathlon), foto och film, mat och vin och vår Grand Danois-valp som nu är 10 månader och är 82cm hög…
Han ligger just nu fullständigt avslappnad i soffan och njuter av livet! Han äter mig ur huset…hjälp! Han kostar lika mycket som vad min gamla Krell KSA 250 gjorde i elförbrukning x 3!!!
Förövrigt så verkar han gilla samma artister som sin husse…han har ännu inte klagat på några av de favoriter jag har… Ben Harper, Alison Krauss, Tracy Chapman, Eric Clapton, Mike Oldfield, Jack Johnson, Van Morrison (Moondance…åh, jag saknar min vinylsvarv!), Anouk, Cornelis Vreeswijk, Knut Reiersrud, Dire Straits/Mark Knopfler, Eric Bibb, LadySmith Black Mambazo, Mick Jagger, Roger Waters, Stevie Ray Vaughn, Thåström, KSMB, Rolands Gosskör, The Cure, The Smiths, Depeche Mode, Iron Maiden, AC/DC, Metallica och mycket mer…

Ni som har somnat, trots 2 termosar med kaffe…förlåt!

Hälsningar: Benny Johansson


Reply author: Mikael2
Replied on: 2002/11/11 23:21:38
Message:

Hur kan man somna till en sån intressant historia
Wadia, Krell och Sonus Faber vilken underbar kombination, du hittar nog fler här med samma ljudideal.

Jag hoppas att du hoppar in i diskussionerna och delar med dig av dina erfarenheter, välkommen Benny!

Mr Dirkschneider hälsas också välkommen, vi behöver fler musikälskare som inte bara tänker på apparater


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/11/11 23:40:33
Message:

Benny, dina Sonus faber Extrema vårdas ömt och med varsam hand.
Sonus faber maffian har fått tung förstärkning...
Välkommen!


Reply author: deerhunt
Replied on: 2002/11/11 23:40:50
Message:

Benny!

Det var en väldigt bra presentation. Roligt att du "gav dig hän" i ditt ljudsökande, något många (läs:jag) inte har mod till.

Synd att Wadia har så ruskiga priser...

mvh


Reply author: MaS
Replied on: 2002/11/16 21:43:09
Message:

Hej på er

Mitt namn är Magnus Schmidt å jag är 32 år snart, kommer ifrån Mörkaste Småland nämligen Gislaved.
Är utbildad styr och regler mekaniker, har jobbat som el installatör i 4 år sen blev det maskin reparatör kort därefter industri elektriker å lite senare Programmerare av styrsystem sen Projektledare och förnärvarande ansvarig för maskinbyggnation på ett företag som heter Aba Of Sweden världens största Slang klammer tillverkare. Mina intresse är Musik, Tekniska Pryttlar, Resor, Pubar, Människor

Mitt musikintresse har successivt bara ökat sen den dag jag hörde Ebba Grön, dess emot så levde jag med en dålig anläggning ganska länge hade sen en några stycken surround förstärkare, och var nöjd med detta tills jag en dag för 2 år sen åkte förbi Alingsås hoppade in i en Hifi affär mötte en stor rund man som jag samtalade med han visade mig ett av sina demo rum, satte en fjärrkontroll i min näve som vägde bly, jag blev vrålkåt på fjärren. Han spelade sen lite skivor som jag tyckte lät skit p.g.a. det ej var min musikstil, hittade sen en platta med Metallica som jag visste att den kan absolut inte låta bra (hade ju samma skiva hemma), han sa lite bryskt prova och vips så satt jag där med ett löjligt flin och 3 timmar senare så åkte jag hem med en Amplifix (som jag fortfarande har kvar) snacka om ett idiotiskt impuls köp, man borde väl ha testat en massa andra stärkare innan man slår till, så jag vet egentligen inte hur den står sig mot andra men jag är lycklig med den.

Köpte sedan ett par Qrs Tellus i samma affär, har sen en toppmatad Sony CD spelare X5000.

Går idag i tankar om att antingen köpa lite bättre kablage eller en ny CD, men har man en sån cool CD spelare så måste det låta ruggigt bra för att man skulle vilja köpa en ny, men ska väl låna hem en CD fix framöver och testa.

Musiken jag lyssnar på är väldigt varierande ärju just nu förtjust i 16 Horsepower, det enda jag ej fallit för än är Jazz men det kommer kanske.
Hörde en tjej vid namn Diana Krall för ett tag sen hon var med på Teve och det lät klart intressant.

Nä nog tjötat, har det näst bäst


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/11/16 21:57:29
Message:

Vi har nog alla gjort våra impulsköp...
Välkommen MaS!


Reply author: Dre
Replied on: 2002/11/17 12:24:29
Message:

HEJ

Jag heter anDREas, är 28 och bor i östergötland. Jobbar som styr och reglertekniker och ventilations injusterare. Har alltid gillat musik. Har ca 500 cd i en salig blandning. Ogillar cdr och mp3. Håller nu på med hembio Har en pioneer dvd med dvda och sacd samt deras 2011 reciver, tyvärr har jag inget exotiskt som ni andra, samt en NAD hdcd spelare och mirage högtalare. Har satt igång med diy och gillar denna sida tack vare all kunskap som finns.Speciellt inom diy.

När jag vill njuta av musik så blir det ofta en konsert på dvd. Rammstein live aus Berlin är den absoluta favoriten.

En våt dröm jag har är att träffa ett tio tal diy-are hemma hos någon och lyssna på våra projekt samt diskutera dem. Askul

Sen vill jag säga att jag verkligen avskyr elgiganten siba power onoff.... Tänk om folk kunde bojkotta dem så vi fick små stero tv handlare som förr i tiden.

Det finns massor mer att säga men jag har inte tid. Jo förresten jag skulle vilja ha en kompis med samma intresse. Nån mer från östergötland?


Reply author: jajon
Replied on: 2002/11/17 12:34:07
Message:

Jag heter Jacob, är 19 år och bor i Uppsala. Till vardags sitter jag på en skola där jag arbetar som
programmerare och datortekniker, jag tog studenten i våras.

Mitt största intresse är musik, och jag samlar just nu till en LP12 från Linn. Elektronik, kablage
och högtalare kommer också från Linn.

Jag har äntligen insett att Linn inte är dyrt, men vägen dit är det (har många pinsamma felköp i
bagaget).


Reply author: Mikael2
Replied on: 2002/11/17 22:28:02
Message:

Välkomna till hififorum Dre och jajon!

Vi är ganska många som kombinerar hembio och stereo så det är inget att skämmas för Dre Har nog sett fler medlemmar från Östergötland så det är bara att träffas och diskutera DIY

Linn har fina grejor så jag skall inte klaga på ditt val jajon. LP12 blev nummer ett på Stereophiles lista "The Hot 100 products" i senaste numret, inget dåligt betyg Vinylälskare finns det gott om på forumet så du är inte ensam


Reply author: Mikael2
Replied on: 2002/11/17 22:48:05
Message:

Luthman hmm Gibson i all ära men är det inte ni som tar in de fina ljudkorten från M-Audio?

Här lär du nog få svar på dina frågor innan du skaffar din nya anläggning! Troligen blir du nog ännu mer rådvill än innan men vi skall nog tillsammans kunna lotsa dig någorlunda rätt

Välkommen Junplätt!


Reply author: Amund
Replied on: 2002/11/18 02:54:36
Message:

Jaha... Då antar jag att det är min tur att presentera mig.
Jag heter Daniel, 26år ung och har Hifi/hemmabio som mitt absolut största intresse!! Jag har tidigare jobbat med bilstereo försäljning och montering(före DB Drag blev poppis). Har gått delar av SASCAs ljud dommar utbildning, så jag hoppas att jag snappat upp en del där ifrån. Anläggningen idag består av 1st Vincent sp-331, Rotel försteg(minns ej modell), 1 par NHT 2.5i, NHT AC1 Center, Pioneer Dv-717 som drive, Musical Fidelity X-dac, Harmonic Tech Thruth link, Kimber 8tc Bi-wierd till alla 5 högtalarna.
Uppgradering kommer att bli: 2st sp-331 till och EAD Encore som försteg när jag kommer hem igen. Jag jobbar nu i ett yrke ganska långt bort ifrån Hifi...nämligen FISKARE i Norge,Grönland osv..

Tack för ett SERIÖST forum som inte sågar folk som inte kan så mycket men vill lära! (till skillnad från minhembio.nu)
/Daniel Amundsen


Reply author: whiskyman
Replied on: 2002/11/18 09:38:47
Message:

quote:
Originally posted by n0p

Kristofer var namnet, 24 år gammal. Håller för tillfället på att läsa in gymnasiet på en folkhögskola. Tidigare varit mångsysslare, bland annat jobbat med barn som har olika inslag av autistiska störningar, mycket intressant/frustrerande att försöka sätta sig in i deras värld.

Intresserad av hifi sedan länge. Dock har de väl varit mycket snack och liten verkstad. Men bunten med produktkataloger i tonårsrummet var säkert meterhöga. :D

Har för tillfället inget som kan klassas som hifi, dock är jag väl på jakt efter elektronik. Ska lyssna på en Linn Classik imorgon så jag får väl återkomma i ärendet.

Lyssnar på de mesta i musikväg, förutom symfonirock dvs.



Trevligt men någon som satsar sitt namn på samma likadant som mig. MvhKristofer


Reply author: jajon
Replied on: 2002/11/18 10:13:26
Message:

quote:
Originally posted by Mikael2

Välkomna till hififorum Dre och jajon!

Vi är ganska många som kombinerar hembio och stereo så det är inget att skämmas för Dre Har nog sett fler medlemmar från Östergötland så det är bara att träffas och diskutera DIY

Linn har fina grejor så jag skall inte klaga på ditt val jajon. LP12 blev nummer ett på Stereophiles lista "The Hot 100 products" i senaste numret, inget dåligt betyg Vinylälskare finns det gott om på forumet så du är inte ensam





Heh, jag är väl medveten om att många har åsikter om Linn, men jag hör
inte till den bråkiga typen som käftar mot, eftersom den debatten ofta
säger mycket mer om de som för den än om utrustningen i sig.

Alla människor är olika, och alla har vi en egen personlig väg till
Hifi-nirvana :-) Jag är bara glad sålänge man inte tappar fokus på det
viktigaste av allt, musiken. Utrustningen är bara en väg för att nå
dit.


Reply author: Mikael2
Replied on: 2002/11/18 10:22:08
Message:

Fiskare! och blir borta flera månader från hififorum såg jag
Det måste vara ett tufft yrke.

Du kan väl surfa på hififorum via satellit

Välkommen Amund!


Reply author: Junplätt
Replied on: 2002/11/18 19:55:15
Message:

Jodå, vi har M-audio... Kalas kort.

ska bli kul att hänga med i samtalen.

Tackar,
junplätt


Reply author: n/a
Replied on: 2002/11/18 20:00:00
Message:

Ser en trend:
Hemmabio --->> 2 kanal..

Kul att se... Och så väntar vi på denna trenden:

CD --->> Vinyl..


Reply author: Jonas
Replied on: 2002/11/18 20:07:06
Message:

Ranefjord!

Jag har varit på bägge ställen och vänt. Eller iaf nästan. För ett par år sen var 2 kanaler heligt som livet. Sedan verkade det kul med hemmabio så det fick bli en kombination/kompromiss i min lilla etta. Sålde efter ett år ut allt utan dvd:n och frontarna och köpte ren cd och integrerad 2-kanals stärkare. Allt väl så långt, alltså tills att jag för en månad sen köpte mig en vinylspelare också... Nu inser jag att rätt mycket pengar kunde sparats in om jag hoppade över hemmabio-vågen men gjort är som bekant gjort. Hur som helst så sitter jag nu mycket nöjd med både cd och vinyl och tycker att bägge två är toppen. Glad så länge jag slipper 6-7 eller kanske tom 8 högtalare här hemma. Bio kan man se på bio...


Reply author: n/a
Replied on: 2002/11/18 20:12:11
Message:

Jonas: håller med dig på alla punkter.


Reply author: arcam
Replied on: 2002/11/24 00:19:21
Message:

Påminnelse om denna trevliga topic


Reply author: Tank
Replied on: 2002/11/24 17:03:44
Message:

Ranefjord: kommer det möjligen en transistor--->rör också, kanske? :)

Kanske skulle ta och presentera mig då jag ändå är igång - namnet är John Söderqvist, och jag har uppnått en aktningsvärd ålder av 19 år. Född, uppväxt och bor FORTFARANDE i hålan Sollefteå, där jag gått naturvetenskaplig teknisk el (klassen bestod av sex personer: jag, en som sov alla lektionerna, två som inte var där, en till samt klassens svarta får: han som fick VG i elektronik )

Är för närvarande arbetslös (läs: utdraget sommarlov) och pysslar med mina ProAc-kloner i väntan på inryckning i Jokkmokk på vattenfalls kraftverksoperatörsskola. Därefter bär det vidare mot Umeå eller möjligen Luleå för högre studier.

Jag har alltid velat plocka isär saker och ting så det tog inte lång tid att skruva ihop min första "anläggning" - den bestod av förstärkare från ett par datorhögtalare (Nypris 2k...) och en massa gamla högtalare som jag kopplade hejvilt. Signalkälla? Datorn och mp3´s. Det blev högtalarbygge, PA-förstärkare (för då tyckte jag att inte ska man fjanta på med 2x40W, det är ju löjligt) och dylikt.

Sakta men säkert och med hjälp av internet och handböcker så växte ett begär om bättre ljud fram.

Första vettiga sommarjobbet resulterade då i NAD c320, c520 och ett par B&W 601 s2. Och gissa om jag var nöjd. Det var ju mil från nåt jag hört i den här stan... (!)

Den anläggningen har jag då varit nöjd med tills i höst. Då såldes 601 och byttes mot modellen högre samt nyare 602 s3. Detta var ett fullständigt impulsköp, faktiskt. I dagsläget går jag i funderingar om nytt förstärkeri (runt en 10k, senare även cd i den prisklassen) efter det att klonerna färdigställts och kulorna har börjat rulla in från lumpen. (... )

Förutom hifi så är det datorer, bilstereo, fantasy, rollespel, anime och manga samt komedi/actionrullar som gäller. Jag är båda nykterist och ickerökare/snusare, gillar att hålla möjligheter öppna och ha tomt på almanackan - lat som jag är

Det var den korta versionen. Håll till godo!

EDIT:
Orkar nog inte uppdatera den här posten varje år, så jag säger rakt av att jag är född 83 så får ni räkna själv. F.ö. så blev det i Luleå, mitt förstaval, som studierna kommer att äga rum. Arena MMT!


Reply author: bossanova
Replied on: 2002/11/24 18:32:40
Message:

När jag ändå sitter vid burken kan jag kanske berätta mer om mej själv.
Jag heter Janne Kettunen,har som efternamnet antyder finska föräldrar ni vet dom där bastande dårarna som dök upp i slutet av 60talet.
Är återigen bosatt i Luleå efter ett par år i Umeå,meningen var väl att jag skulle börja studera här på universitetet men suget efter en egen hifi butik var för stort.
Så i september 2001 startade jag Bossanova Audio,som först bara var en bisyssla till mitt dåvarande jobb som personal ansvarig på ett kontor här i stan.Lämnade in min avskedsansökan för 3 månader sen för att kunna satsa helhjärtat på min pasion här i livet.
Kan väl inte garantera att jag kan vara helt opartisk i alla lägen men ska försöka så gott jag kan.


Reply author: Pipes
Replied on: 2002/11/24 19:29:49
Message:

Välkommen Janne! Jag tror inte att någon av oss kan vara helt opartisk men, som sagt, man kan ju alltid försöka.


Reply author: Hedjohan
Replied on: 2002/11/29 17:16:56
Message:

Hej
Nyligen inflyttad till trångbodhetens Stockholm. Snubblade in på HighFidelity och köpte en beg Linn Mimik och är nu glad så glad. Dagtid är jag doktorand i teknisk psykologi vilket medför ett intresse för mätning, ngt som forumets medlemmar sysselsätter sig med.


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/11/29 17:53:20
Message:

Välkomna Tank, bossanova och Hedjohan!
Forumet tycks ha gått in i en lugn fas och jag hoppas att den varar länge...


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2002/11/29 18:23:06
Message:

quote:
Originally posted by Timbre

Välkomna Tank, bossanova och Hedjohan!
Forumet tycks ha gått in i en lugn fas och jag hoppas att den varar länge...



Klart att det kommer att vara så , "bråkstakarna" vet att det inte är lönt !

Har inte sagt det innan tror jag men ett stort TACK till er som håller i det hela , ni gör ett bra jobb !

Tack vare er så blev det inga ormar från usa utan nya högtalare istället


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/11/29 21:38:21
Message:

Vi tackar för det...
Vågar man försiktigt fråga vad det var för ormar som aldrig landade i Sverige...
Kanske fel forum, men ändå...


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2002/11/30 14:59:27
Message:

quote:
Originally posted by Timbre

Vi tackar för det...
Vågar man försiktigt fråga vad det var för ormar som aldrig landade i Sverige...
Kanske fel forum, men ändå...



Det hade blivit 3 st väldigt speciella morpher av tigerpyton o nätpyton.

Du vet hur mina ser , helt normala tigerpytons.
Så här ser dom ut som jag skulle ha handlat.


Granite tigerpyton


Grön tigerpyton


Nätpyton i supertiger utförande



Ormar för 20 000 kr


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/11/30 15:12:10
Message:


Herrejösses så vackert...
Tankarna går till Shunyata Research Inc och det dåliga samvetet kommer krypande. Vad har vi ställt till med...

Har varit en bråkdel av sekund från att bli biten av en lansorm, så ormar har en plats i hjärtat kan man säga....


Reply author: Bobbokrull
Replied on: 2002/11/30 15:17:17
Message:

åh, en liten snake vill jag ha hemma, vore mysigt, helst två=)


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2002/11/30 15:22:01
Message:

quote:
Originally posted by Timbre


Herrejösses så vackert...
Tankarna går till Shunyata Research Inc och det dåliga samvetet kommer krypande. Vad har vi ställt till med...

Har varit en bråkdel av sekund från att bli biten av en lansorm, så ormar har en plats i hjärtat kan man säga....




*lol*

Jag är ganska nöjd med vad ni har "ställt till med"

Tur för dig att det bara var nära att du blev biten , du hade nog inte varit här då. Det finns ganska många fina reptiler i landet "down under"


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/11/30 20:17:11
Message:

Vänta lite nu, hehe. Landet "down under"...
Det här va´ i San Agustin, vid colombianska gränsen mot Brasilien.
Höglandsdjungel, ett arkeologiskt utgrävningsområde och indianska stenskulpturer.
Talar vi om samma art...


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2002/11/30 21:36:43
Message:

quote:
Originally posted by Timbre

Vänta lite nu, hehe. Landet "down under"...
Det här va´ i San Agustin, vid colombianska gränsen mot Brasilien.
Höglandsdjungel, ett arkeologiskt utgrävningsområde och indianska stenskulpturer.
Talar vi om samma art...



Mitt fel , jag brukar fördetmesta bara använda Latinska namn , annars är det lätt med missförstånd
Bothrops neuwiedi heter den , är en huggorm. Med andra ord ett vävnadsdödande gift.

Den här ormen lever mest i centralamerika har jag för mig.
Tur hade du iaf


Reply author: Kajsa
Replied on: 2002/11/30 21:44:13
Message:

quote:
Originally posted by johan_björklund

Det hade blivit 3 st väldigt speciella morpher av tigerpyton o nätpyton.
Du vet hur mina ser , helt normala tigerpytons.
Så här ser dom ut som jag skulle ha handlat.
Granite tigerpyton
Grön tigerpyton
Nätpyton i supertiger utförande
Ormar för 20 000 kr

Då är det billigare med kyckling, och lättare att få tag på. (Läste någonstans att orm smakar ungefär som kyckling, har ej provat själv.)
/ K, lite småhungrig


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2002/12/01 00:04:30
Message:

quote:
Originally posted by Kajsa

quote:
Originally posted by johan_björklund

Det hade blivit 3 st väldigt speciella morpher av tigerpyton o nätpyton.
Du vet hur mina ser , helt normala tigerpytons.
Så här ser dom ut som jag skulle ha handlat.
Granite tigerpyton
Grön tigerpyton
Nätpyton i supertiger utförande
Ormar för 20 000 kr

Då är det billigare med kyckling, och lättare att få tag på. (Läste någonstans att orm smakar ungefär som kyckling, har ej provat själv.)
/ K, lite småhungrig



Vid tillfälle så skulla jag gärna smaka faktiskt , mat som mat.


Reply author: arcam
Replied on: 2002/12/22 23:04:27
Message:

Påminnelse om denna topic
God Jul


Reply author: Conan
Replied on: 2002/12/25 13:20:11
Message:

Morrs på er! Bakom ”Conan” döljer sig en 33 åring som lyssnar till namnet Conny Svensson och har sina bopålar nedkörda i Västerhaninge söder om Hufvudstaden. Jag arbetar som labbingenjör på Ericsson i Älvsjö och har så gjort i åtta år nu (jisses vad tiden går...). Ramlade på det här forumet bara för ett par dar sedan när jag sökte på Google efter ”Special 25” (Dynaudios nya stativdräpare) och fick träff på en topic. Fantastiskt kul att finna på ett svenskt forum som verkar leva i all välmåga, och jag får hoppas att jag kan bidra på mitt sätt med glada tillrop och kanske ett par vettiga inlägg med jämna mellanrum!

Musik är i många fall klart ”larger than life” och har i vissa fall en förmåga att slå an en sträng inne i en som kan göra alla mödor i världen värda att ta. Att dessutom få lyssna till skön musik avspisad på en toppanläggning tillhör ett av livets allra goaste glädjeämnen. Musikåtergivning är därför något jag tar på största möjliga allvar och inom hifi-området bekänner jag mig gärna till gänget av hårdföra ”objektivister”, som inte ser med blida ögon på grönmålade CD-skivor och 20.000 kronors kablar skärmade med tungt vatten. Den här branschen är helt fullsmockad med bluffmakare och lycksökare som lever mycket gott på teknobabbel och lyssningsflummande, ivrigt påhejade av en hårt ”sponsrad” hifi-press .

Om jag nu inte har några dräparsladdar eller insmorda proppskåp, så var är det då som snurrar hemma hos Conan:

CD/DVD:n är en Acram DV88 som vållat mig mer problem än glädje det året jag haft den. Den har varit på reparation i två månader och när den kom hem lät den värre än någonsin. För övrigt är fjärren hopplös, TV-zoomen kass och av alla de uppgraderingar som Arcam talade sig varma för (DVD-A, progressiv scan m.m.) syns inte ett spår. Nu har man släppt en Plus-variant av DV88:an men har man erbjudit att uppgradera den gamla – inte tusan!?! Ibland springer man på en mina i den här hobbyn, oavsett hur väl man försöker förbereda sig...

Om det var elände med DVD:n blir det bara bättre när vi rör oss uppåt i näringskedjan. Om man har möjlighet att välja det bästa så ska man ju ta chansen... På coax-utgången från DVD:n finner man därför en Sentec DiAna DAC. Det blir nog inte bättre än så från CD-standarden (eller ens från DVD-A SACD om vi snackar två-kanal).

Förstärka måste man ju också, och där har jag slagit mig på Svedalas stolthet en S.A.T. Amplifix. Ska man ha bättre gjejor än så på förstärkarfronten blir det till att plocka fram stora plånboken.

Högtalarna är dom kanonfina Dynaudio Contour 1.3SE uppbackade av en Infinity Kappa Sub. Danskarna står knappa metern ut från bakväggen och basreflexporten är pluggad med de medföljande skumgummibitarna. Subban jobbar därför redan från 100Hz, vilket kan tyckas lite högt, men Kappa Suben är så pass vass (framförallt med rumskorrigeringen aktiv) att helheten blir riktigt, riktigt bra i slutändan.

Lyssningsrummet är "behandlat" med diffusorer och absorbenter av olika sort och storlek. Akustiken är behandlad mer på känn än vad som egentligen skulle vara lämpligt, men man måste ju ha nåt att meka med framöver också...

Försiktiga planer finns i framtiden också att kliva på multikanalsvängen, men plånboken och bevarandet av det fina stereoljudet har hållit mina hästar. Dock försvinner hela vitsen med SACD/DVD-A om man inte tar med möjligheten till surround, så vi får se vad som händer på den fronten under kommande år.

Ha ett Gott Nytt och en riktigt god fortsättning!
/Conny


Reply author: Timbre
Replied on: 2002/12/28 13:42:00
Message:


Välkommen Conny!
Här har du snubblat in på ett helt fristående och självtänkande forum!
Kan nog bli en del debatter framöver...


Reply author: n/a
Replied on: 2003/01/04 18:06:15
Message:

*upp*


Reply author: K-man
Replied on: 2003/01/04 23:13:47
Message:

Presentera sig....ja....hmmm.... har ju varit med ngn månad... så det är väl dags.... (min bärbara maskin vägrar g och h ibland... så de kan missas...)

...är av årsmodell 71, bor ngn mil nordväst gbg och jobbar som IT- och ledningsprocesschef i en Svensk koncern... musik och ljud har alltid varit intresse och jag musicerar även själv...

hifi-intresset började väl typ när jag vid 10års ålder moddade pappas gamla rörstereoradio...modell tung...det blev flås...vidare genom diverse hopknåpade system,högtalarkonstruktioner,bilstereo och hemmastudios. Insåg någonstans på vägen att de som "sålde" grejer ofta även kunde konstruera.. ;-) (och man hade blivit äldre så man började få råd)

Jag väljer alltid med känslan. Jag älskar musik och sitter lätt på en pinnstol och njuter i timtal utan att få träsmak.(ävenom jag gillar att labba med utrustningen) Lyssnar i stort sett på all musik...förutom dansband. Jag väljer det som ger mig mest vällust...(såväl musik som utrustning) oavsett om de ger bra mätutslag eller inte.


Ja... det blev lite....

En av mina bästa hifi-kompisar har enbart Linn, och vi har underbara utbyten av varandras anläggningar!

\\K-man


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/01/04 23:31:08
Message:


Hej K-man.
Aurora E är en favoritkabel. Undrar om den fortfarande tillverkas...
Välkommen!


Reply author: Björn Olsson
Replied on: 2003/01/04 23:34:05
Message:

Hejsan, tassar hit och presenterar mig jag också.

Jag heter Björn Olsson och är född den 15:e januari 1981. För tillfället bor jag i Bollnäs dit jag flyttade från Hudiksvall för 1 ½ år sedan och nu pluggar multimedia och grafisk design. Jag är en total novis när det gäller audiobranchen och anledningen att jag blev medlem i detta forum var för att fråga om köpråd gällandes en bärbar cd.

Trevligt med detta forum är ju också att man kan diskutera musiken. I sådana här forum har det en tendens att bli fruktansvärt teknikorienterat så att det lätt glöms bort att det är musiken som egentligen är det viktiga (tycker jag iaf). Till mina favoritartister kan jag räkna: Kent, Coldplay, Foo Fighters samt lite singer/songwriter artister typ. Aimee Mann, Christian Kjellvander och Sophie Zelmani.


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/01/04 23:38:51
Message:



Hejsan Björn.
Här kan du hitta alla förhållningssätt till hifi och musik...
Välkommen!


Reply author: K-man
Replied on: 2003/01/04 23:42:25
Message:

Timbre,

tackar för välkomnandet! Och nej, Aurora E tillverkas inte längre... som tur är så har ja nån bit E och nån bit D kvar ;-)

\\K-man


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/01/04 23:49:27
Message:



Då låser vi in dom i bankfacket...!


Reply author: ekman
Replied on: 2003/01/04 23:51:47
Message:

jag undrar jag hur mkt rare och kult hifi du har nu timbre =) en hel del grejer som inte tillverkas längre om vi säger så


Reply author: K-man
Replied on: 2003/01/04 23:53:06
Message:

Redan gjort!!

(förutom de som jag använder förståss!)

\\K-man


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/01/05 00:01:39
Message:


He he, kom precis att tänka på ordet "bankfackshifi"...
Allting rasar ju i värde så fort man har packat upp det...
Undrar vilka grejor som har stigit i värde...
Vinylsvarvar?
Tuners?
Absolut inte CD-spelare...


Reply author: ekman
Replied on: 2003/01/05 00:09:23
Message:

extremorna har ju chans att bli dyra i framtiden? däremot betingar dom ju inte merän nypris nu för tiden hmm äldre accuphase grejer är ju itne heller nån vidare investering?? jag har väldigt svårt att tänka på nåt som är värt mer nu än när det köptes???

din skivpuck kanske??? =)


Reply author: K-man
Replied on: 2003/01/05 00:12:14
Message:

Inte CD-spelare... jodå...

en kompis köpte en Sony för dryga tusenlappen i början av 90-talet..... hade den i garderoben i flera år... men vips fick han 4000 för den... CDfixerbjudandet...

Annars är det dåligt.... jo förresten... sådana gamla rörstereoradioapparater som jag moddade i min barndom... de får man rätt bra betalt för... oc de gamla stora möblerna med inbyggd "dåtidshifi"...



\\K-man


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/01/05 00:17:46
Message:


Ja, skivpucken står ju i en klass för sig.
Har för mig att Yamaha tillverkade en tuner som idag är väldigt eftertraktad.
Grejor från Saul Marantz går nog inte för växelpengar.
Day Sequerra hade också några tuners som det bör vara antikvärde på.
För övrigt är det nog inget för börshajar...


Reply author: ekman
Replied on: 2003/01/05 00:32:12
Message:

mobile fidelity skivorna bör väl nämnas helst oöppnade då =) det är ju inte HIFI men ändå


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/01/05 00:35:31
Message:



När MoFi kursade sålde HiFiKlubben på Skånegatan ut resterande lager för hundra kronor styck.
Oöppnade...


Reply author: K-man
Replied on: 2003/01/05 00:36:26
Message:

Jo, på skivfronten finns det ju en del "dyringar"... gamla saker som inte går att komma åt längre..

...men nu känns det som vi förstör denna topic.... men "frågan" kan vara värd en egen kanske...

\\K-man


Reply author: ekman
Replied on: 2003/01/05 00:36:52
Message:

egentligen skulle man köpt dubbla ex av ALLT den gången =)


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/01/05 00:41:33
Message:


Ja, K-man har rätt. Det kan va´ nåt för musikavdelningen.


Reply author: juha
Replied on: 2003/01/05 01:30:14
Message:

Hej hifivänner!!! Juha Vältalo heter jag o är 36 år gammal. Är från Halmstad ursprungligen men bosatt i Helsingborg sedan 3 år tillbaks. Flyttlasset beger sig dock tillbaks till Halmstad inom kort efter mindre lyckat försök att binda sig med en dam...fick vål låga WAF poäng eller något..men med stigande entusiaster i Halmstad så känns det helt ok:) Har haft denna passion för Hifi i många herrans år nu...gamla kvitton bevittnar ett brinnande intresse...ja rent av en passion för musik o därigenom hifi. Har haft tung hifi ( var går gränsen?) i minst 10 år dessförinnan ett virrvarr av hyggliga hifi produkter. "Tung hifi" menar jag i varjefall Thiel3.6, Wilson Audio W3/P2, Krell osv Idag sitter jag med denna anläggning: B&W 801N Advantage S1 samt 2 st Advantage 150 å är riktigt nöjd med dessa godsakerna...Akustik prylar är ju ochså en viktig ingrediens så..Asc halvmånar och Black holes blev till precis nyligen utbytta till Acustica Applicata å håller på som bäst att lära känna dessa. Hur som helst jag är rent av lycklig att jag funnit detta forum....Mvh Juha


Reply author: juha
Replied on: 2003/01/05 01:36:24
Message:

Hej igen! Ser att jag skrev mitt namn fel....Juha Välitalo var det alltså..om man var lika bra på rättstavning som på hifi:)


Reply author: AA
Replied on: 2003/01/05 01:43:21
Message:

Tjenixen,

Var gång jag sett denna tråden ligga bland dom översta så har jag tänkt att jag skulle presentera mej men det har aldrig blivit av. Kanske dags att göra det nu då efter 3½ månad på forumet.

Jag är en skånepåg på snart 28 vårar som är utbildad till elkraftsingengör men jobbar som IT-kille.
Min hifibana började när jag var typ 13-14 och jag sålde tidningar på helgen och sparade pengarna jag tjänade och köpte en NAD 3020 och ett par Dali (tror det var 7:or).
Efter det så har det rullat på och en del olika prylar har passerat dom olika lyssningsrum man haft genom åren. Dom prylarna som jag haft som lämnat bäst minne är ett par Dali Grand och ett par Von Schweikert VR-4.
Jag har alltid lagt runt 60-70% av min budget på högtalarna av någon konstig anledning men det har ändrats på sistonde som tur är.

Anläggningen idag ser ut som följer (bilder kommer när ny CD är inhandlad):

Sonus Faber Electra Amator 2
Classe CA-100
Moddat NAD-försteg
Cambridge drive och dac
Silk signalkabel och Clou högtalarkabel

Signalkällan skall bytas ut i dagarna så jag letar ny CD-spelare (typ S1 eller kanske Wadia 301). Även slutsteget skall bytas. En jobbarkompis är sugen på mitt och köper han det så blir det ju en bra anledning till att leta efter ett nytt. Jag är inte det minsta missnöjd med Classe:t men nytt vill man väl alltid köpa

Musiken jag lyssnar på är mestadels vanlig rock/pop typ Springsteen och Kent men också en hel del mjukjazz typ Norah, Krall och Fourplay och gammal vismusik med nyckelharpa och fiol.
Går ganska mycket på konserter. Mellan 8-15 per år.

Det jag strävar efter i mitt ”ljudletande” är att foten skall stampa med i musiken och man skall glömma bort sig precis som när man ser en riktig konsert. Jag gillar inte när jag lägger märke till något speciellt hos olika prylar typ extra bra diskant. Det enda man skall lägga märke till är musiken.

Mina andra intresse i livet förutom min kvinna är min motorcykel (Ducati 996), cigarrer (favorit Montecristo no.4), cognac (många favoriter....), choklad (favorit Valrhona Chuao) och sist men troligtvis mest tidskrävande, mopperacing som jag tävlar i. Inte mycket tid över alltså.
Hifin får vinterhalvåret medans bågen och racingen får sommaren. Cigarr, choklad och cognac passar utmärkt när som.

Som övrig hyggligt intressant info kan jag nämna att företaget jag jobbar på heter AudioDev och vi har väl lite,lite med hifi att göra skulle man kunna säga då vi tillverkar testutrustning för optiska medier som CD och DVD (och deras underformat).
Vi tillverkar helt enkelt CD och DVD-spelare där vi kan plocka ut en mängd signaler för att mäta skivans skick fysiskt och innehållsmässigt. Maskinerna köps mest av skivfabriker men även av studios och arkiv. Man kan mäta så mycket mer på en skiva än man någonsin kan tänka sig.
Dom flesta av dom större skivbolagen använder vår utrustning i sin produktion.
Mycket av folket på företaget är genuint musik och hifiintresserade så det snackas en hel del hifi!

Det var nog allt om mej och mina intresse.

/AA

Ps. Jag kan ju nämna att jag är ordblind så ibland fattas bokstäver eller ord när jag skriver. Ibland stavar jag helt fel oxå. Hoppas att ni har överseende med det.


Reply author: ekman
Replied on: 2003/01/05 01:45:42
Message:

Välkommen Juha alltid kul med nytt folk på forumet hoppas du kommer trivas =)


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/01/05 12:52:57
Message:



Trevligt, juha och AA.
Fourplays senaste utspel, Heartfelt, är en riktig höjdare...
Välkomna!


Reply author: juha
Replied on: 2003/01/05 23:32:50
Message:

Kontrar med Mari Boine "Eight seasons" Tack!


Reply author: arcam
Replied on: 2003/01/07 20:02:08
Message:

Upp-Upp




Reply author: mcbiff
Replied on: 2003/01/10 00:02:21
Message:

Hallå där. Har precis registrerat mig och tänkte att en liten presentation kanske är på sin plats.

Jag heter Kristian, är 20 år gammal och bor precis utanför Stockholm. Jag pluggar just nu programmering och hoppas att få ett någorlunda intressant jobb när jag är klar med det, fast det ser svårt ut på dagens jobbmarknad. Blir väl ännu mer plugg antar jag. *suck* Nåväl, är ganska ny på det här med högtalare, tidigare har jag lyssnat med hörlurar. Skaffade dock nyligen en anläggning som jag gillar, så jag räknar med att alla tillgängliga pengar kommer försvinna ner i detta hål precis som det var med hörlurarna. Hifi är ett gift.

För tillfället så har jag följande utrustning:
Marantz CD6000OSE
Rotel RA-01
Audiovector C1
Tara Labs Air 3 signalkablar
Billiga högtalarkablar av märket Silspeak

Hörlursanläggningen som just nu ligger i vila består av:
Sugden Headmaster hörlursförstärkare
Sony MDR-CD3000 hörlurar
Etymotic ER4-P snäckor (dessa används dock bärbart)

Jaja, inga lyxgrejor direkt, men jag är nöjd för stunden. Musiken är ändå det viktiga. :)

Apropå musik så ska jag väl kanske nämna lite om vad jag lyssnar på. Tja, 90% av tiden så står en grupp vid namn Guns N' Roses för spelandet. Jag vet att jag är ensam om det, men om du frågar mig så är November Rain den perfekta låten. Detta har i sin tur lett till att jag samlat på mig en mängd bootlegs och annat med Guns, till min plånboks stora förtret. :) Har även lyckats få tag på de MFSL-utgåvor som finns, vilket är roligt då de faktiskt låter märkbart bättre i mina öron. Resterande 10% av lyssnandet består av rock-/hårdrockmusik med allt från Rolling Stones till Pantera. Står inte ut med några former av elektronisk musik, och inte heller med hiphop eller det som de i dag kallar för rockmusik (Creed, Linkin Park, Limp Bizkit osv. osv.).

Nog om mig nu. Väl mött på forumet i framtiden!


Reply author: arcam
Replied on: 2003/01/11 13:41:53
Message:

Välkommen McBiff


Reply author: HPW
Replied on: 2003/01/11 13:51:19
Message:

quote:
Apropå musik så ska jag väl kanske nämna lite om vad jag lyssnar på. Tja, 90% av tiden så står en grupp vid namn Guns N' Roses för spelandet
Hej Mcbiff Jag har förtvivlat letat efter DVD video inspelningar med Guns N' men har inte hittat. Vet du var man kan få tag på DVD om man nu kan få tag på. Slush är favoriten. Det finns att ladda ner från nätet men man vill gärna ha bästa Ljud o bild.


Reply author: mcbiff
Replied on: 2003/01/11 14:23:15
Message:

quote:
Originally posted by HPW

quote:
Apropå musik så ska jag väl kanske nämna lite om vad jag lyssnar på. Tja, 90% av tiden så står en grupp vid namn Guns N' Roses för spelandet
Hej Mcbiff Jag har förtvivlat letat efter DVD video inspelningar med Guns N' men har inte hittat. Vet du var man kan få tag på DVD om man nu kan få tag på. Slush är favoriten. Det finns att ladda ner från nätet men man vill gärna ha bästa Ljud o bild.



Ebay är ett bra tips. Men jag ska nog varna dig för att det inte finns några DVD:er med riktig toppkvalitet, detta på grund av att det som finns är mer eller mindre av typen bootleg. De bästa är nog de två DVD:erna med Tokyo '92-konserten. De brukar gå för runt $20-30 på ebay och finns alltid tillgängliga.


Reply author: HPW
Replied on: 2003/01/11 15:25:50
Message:

Tack ska kolla


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/01/11 16:23:05
Message:



Se där fick HiFiForum.nu en utsänd medarbetare i Australien...
Dags för lite kangaroo-hifi framöver kanske...
Välkomna mcbiff och Michael Dupé!


Reply author: Michael Dupé
Replied on: 2003/01/11 16:26:38
Message:

quote:
Originally posted by Timbre



Se där fick HiFiForum.nu en utsänd medarbetare i Australien...
Dags för lite kangaroo-hifi framöver kanske...
Välkomna mcbiff och Michael Dupé!



Det kan du lite på Timbre.
Finns det några kända tillverkare från Australien föresten?


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/01/11 16:49:41
Message:



Jag kan aldrig hålla reda på om det är Australien eller Nya Zealand men det finns ju en del smått och gott i denna del av vår hifivärld...
Plinius, Halcro och så var det en högtalarjätte som kursade. Mer...


Reply author: Michael Dupé
Replied on: 2003/01/11 17:10:47
Message:

quote:
Originally posted by Timbre



Jag kan aldrig hålla reda på om det är Australien eller Nya Zealand men det finns ju en del smått och gott i denna del av vår hifivärld...
Plinius, Halcro och så var det en högtalarjätte som kursade. Mer...



Kikade runt lite...

Perraux (?)
Abroadmit
Krix Loudspeakers, som gör sköna hemhögtalare:

och även för proffs bio:


Reply author: oliver
Replied on: 2003/01/12 01:40:08
Message:

Tänkte också presentera mig.
Heter sven-åke men problem vid registreringen fick mig att heta oliver.Är född -56.Har varit elektronik intresserad sedan barns ben,cyklade till soptippen vid 10 års ålder och samlade på mig kasserade rör radio apparater som funkade.Kopplade ihop så många som möjligt och spelade elgitarr genom dom,många skojiga fyrverkerier och rökutvecklingar blev det lärde mig samtidigt att inte stoppa fingrarna för ofta i dom med strömmen på.Sen har det bara rullat på med rätt mycket grejor,oftast billigt beg.Bilstereo har också provats med SM final vinst som bäst.Hemmabio finns också.Min nuvarande anläggning är Krell KAV 250p försteg Krell KST 100 slutsteg Martin Logan SL 3 högtalare Pioneer DV340 DVD ( ja ja jag vet men den är i alla fall uppgraderad med ZAP Filter och balanserad)Harmonic Tech kablage allt inhandlat beg till mycket bra pris.Nu senast köpte jag en Ultra Curve men det har ni väl redan läst på inläggen.Är även bekant med David A som också huserar på det här forumet.


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/01/12 10:16:46
Message:



"SM final vinst som bäst"...

En ära må jag säga, även om jag själv inte ens har radio i bilen...
Välkommen!


Reply author: mapem
Replied on: 2003/01/17 16:57:27
Message:

Hej på er allihop!

Eftersom jag nu hittat det här forumet, och skrivit några inlägg, kan väl jag också presentera mig. Heter Mats, född 45, intresserad av musik och hur man hör på den så länge jag kan minnas.

Min första "anläggning" var en bärbar Philipsgrammofon med högtalaren i locket. Jag plockade ur elementet och satte det i en ölback som jag fodrat med spånplattor och satt en baffel på och la några gamla ylletröjor i. Då lät det mycket bättre. Sen kopplade jag ihop det med en Conserton-radio och fick STEREO!

Efter lite mer studiemedel och sommarjobbspengar satsade jag och min flickvän (nuvarande fru) på en Riktig Anläggning. En Lenco-skivspelare (L75) inköptes på Tegnergatan, en Lenco-förstärkare på Söderbergs på Sveavägen och två högtalarlådor på Bällsta Snickerifabrik. Element till dessa inköptes på ELFA tror jag, och två luftlindade spolar på en ingenjörsfirma i Näsby Park. Resultatet blev den berömda av Idestam-Almqvist modifierade Csrlssonhögtalaren med ett uppåtriktat Philipselement och fyra Peerlessdiskanter i en ring runtom. Det lät ljuvligt!

Men man vill ju förbättra. Tidskriften Radio och Television hade en artikel om hur man bygggde RT-hornet, en jättelåda som skulle ge bra bas. En passiv sub helt enkelt. Ett sådant åbäke prydde vår lya något år. Men när vi flyttade slaktade vi den och jag stoppade in elementet nedåtriktat i botten på den ena "Carlsson"-högtalaren och satte in en mellanvägg till mellanregistret. Ägnade många timmar åt att få fram rätt längd på basreflextunneln. Det lät rätt bra, otroligt nog. Flyttade också runt diskantelementen på olika sätt för att få tydligare stereoperspektiv, med viss framgång. Klistrade asfaltmassa inuti högtalarna. Likaså i L75:ans låda, och ovanpå skivtallriken! Klart lyft, faktiskt, men det ledde till skivspelarens död efter något år eftersom lager och motor pajade av tyngden! En moddad Gradopickup satt i armen under denna tid. Tidigare en AT och en Pickering med borste. Lencoförstärkaren var nu utbytt mot en Tandberg 2025 reciever.

Ett kassettdäck inköptes på dåvarande Telecall i Åkersberga (en liten butik som är ursprunget till hela ONOFF-kedjan), Techics M-65. Detta nu urgamla däck låter fortfarande mycket bra, high-end får man nog nästan säga att det var på sin tid.

CD-eran grep oss genom att vi inköpte en Philips-spelare i övre mellanprisklassen. Den lät rent ut sagt urpissigt, hårt och otäckt, trots bra betyg i tester, så när lasern pajade efter ett par år gick den i kontajnern.

Något mindre fattiga bytte vi ut en del under ett par år kring 1990. Lencon byttes mot en Ariston Pro med AT-piuckup. Tandbergen, som börjat knastra, byttes mot en NAD 7240. Och ett par Infinity Kappa 5 inköptes på Lars Bengtsson efter att vi lyssnat på allt vi kunde hitta runtom i stan. Hötalarna står på ett par Target-stativ med dämpkuddar emellan. Och försörjs med Supra-kablar.

Där står vi nu. Alltså inga dyra grejer, men rätt okej. Vi har lagt ner mycket mer pengar på Skivor och Konserter än på Apparater genom åren. Liksom en operaresa till Verona. Men vi gillar när det låter bra, och anläggningen är tillräckligt bra för att man ska reta sig på dåliga inspelningar och, motsatt, kunna njuta av sådana där högtalarna försvinner och bara musiken finns. Jag brukar läsa HF&M för att hålla mig orienterad om vad som händer, kan tänka mig att uppgradera förstärkare och cd-spelare, men är inte beredd att lägga några jättepengar på det. Det var kul att hitta detta forum, jag är tillräckligt inttresserad för att fortsätta att följa det och kanske slänga in nån liten text nån gång.


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/01/17 19:41:41
Message:



Snart finns det väl underlag för en Infinityklubb...

Välkommen mapem!


Reply author: pesa
Replied on: 2003/01/18 15:54:07
Message:

Hej pa er alla,
Mitt namn ar Peter Sahlstrom. Jag har hunnit bli 36 ar, ar gift med Pernilla (Pjotre's syster...) och har tre barn. Jag ar fodd och uppvaxt i Goteborg och har tillbringat mitt arbetsfora liv i bilindustrin (Volvo). Har de senaste fem aren jobbat med inkop och ar sedan 18 manader pa utlandstjanstgoring pa Ford's inkopsavdelning i Detroit, Michigan.

Ar ett smabarn i HiFi-ar raknat och att jag har fatt upp ogonen for detta intresse ar till stor del Pjotre's fortjanst. Forsta anlaggningen nar jag flyttade hemifran bestod av Dual skivspelare, Technics CD, en arvd klassisk HK tvakanalsreceiver samt Infinity-hogtalare. Darifran gick det vidare till en par hemmabiouppsattningar med AudioPro respektive Infinity-hogtalare ihop med Sony, Denon och Yamaha-elektronik i den ordningen.

Sa for ett och ett halvt ar sedan kom vi till USA och for forsta gangen fick jag upp min anlaggning i ett rum dar tvakanalslyssning verkligen kom till sin ratt. Sedan dess har jag verkligen fatt upp ogonen for detta harliga intresse. Jag har naturligtvis massor mer att lara och insuper sa mycket jag kan i bocker, tidningar och forum som detta. Jag har kommit i kontakt med ett par bra handlare och har fastnat for en anlaggning med Krell-elektronik (CD och inetgrerad forstarkare) samt Vienna Acoustics hogtalare.

Musiksmaken ar mycket bred och i princip allt gar ner utom svar tungmetall och rap. Ar dock extra svag for akustiskt och kvinnliga solosangerskor.

Andra intressen utanfor familj och HiFi ar sport (mest som askadare nu for tiden...)och jag ar lika mycket allatare dar. Har ocksa en Whisky-kollektion som vi gatt igenom pa tidigare trad.

Tack for mig sa snackas vi vid framover...

Peter


Reply author: Glenn
Replied on: 2003/01/18 16:05:54
Message:

Hakar väl på presentations-SM dårå eftersom det är lite tunt på "topics" just nu, annars MYCKET bra forum!!
Mitt namn är Glenn Olofsson och är 27 år gammal. Har arbetat med musikproduktion i ca 7år, mer seriöst de senare åren. Har dock lagt ner detta pga mitt logiska tänkande, lite svårt att göra formler för allt som vad komposition och produktion beträffar..

I detta skede av livet så känns det som läge att hitta ett arbete som man kan bli bäst på. Därför funderar jag på att ta tag i saken och studera något inom akustik/högtalarkonstruktion eftersom detta är ett område som jag känner att jag behärskar väl och kan bli ännu bättre på.

Tack igen för ett väldigt bra forum!


Reply author: n/a
Replied on: 2003/01/21 15:31:27
Message:

*upp*


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/01/21 17:01:05
Message:



Mycket välkomna pojkar...

Nu har vi folk i alla branscher och väderstreck. Gränslös hobby skulle jag vilja kalla det...


Reply author: FCX
Replied on: 2003/01/21 17:55:19
Message:

Då får man väll göra som alla andra och ta och presentera sig

Jag heter Fredrik carlsson och är så gott som 23 år(mars) och är en ny medlem, men har läst i forumet en längre tid.
Har nyligen flyttat till malmö då jag har börjat studera på högskolan här till ingenjör(inget-ting-gör =))
Har haft hifi intresse en längre tid och musik över huvud taget. Lirar gura, både el och akustikst. Som många andra har jag även ett gediget whisky intresse, främst då eller snarare endast single malt (Älskar min Ardbeg 17 =))

Kör för nuvarande med följande utrustning:

Högtaler: Swan systems Diva 4.1 (Såg att någon här var återförsäljare för Golden Age Music. Trevligt att det är någon som känner till mina högtalare. Annars e det mest ? när man säger vad man har för märke hehe)

Stärkare: Marantz PM68 (heter numera PM7000) Dock ska denna ut. Och in ska en (troligtvis) Primare A20 :)

CD-Spelare: Pioneer PD-S06

Högtalar kabel: Supraply 3.4 (kör med Biwire)

Signal kabel: Silk med bullet plug


Vill passa på att tacka för detta suveräna (beroendeframkallande) forum

MVH






Reply author: yoko
Replied on: 2003/01/21 18:07:28
Message:

Jaha, själv har jag inte världens maffigaste anläggning..jag skäms över den-men man kan ju lyssna på musik. Jag drömmer om en med inoaudiohögtalare, min denoförstärkare, min korgm1 att leka på genom stereon....osv.osv.

Varför gillar jag att skriva ljud? min nuvarade kille o fd. ljudtekniker till mitt gamla kelt-rockband lärde mig ljudtekniska grejer o i mitt jobb som heltids musiker (dåtid) blev jag tvungen att vara ljudintresserad...det hela ledde in mig fr. pa-banan till hifi intresse....Min kille har lärt mig mycket inom området-o knoppen-o ingvar öhman - det räcker att ställa frågor o lyssna på diskussioner för att lära sig mycket.....Jag spelar förövrigt elfiol o vanligfiol...gillar effekter- helst distar. Vi ses!


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/01/21 19:01:52
Message:



Kvinnliga musiker är väl inte den största medlemsgruppen på detta forum. Måste va skönt å få vara unik...
Whiskyintresse är nog vanligare...

Välkomna yoko och FCX!


Reply author: yoko
Replied on: 2003/01/21 20:11:04
Message:

whisky..lagavulin...oban...fyliga,rökiga whiskies.....en liten cigarill (hos ngn. som tillåter detta)...o en bra anläggning med bra musik..mums!


Reply author: brumel
Replied on: 2003/01/27 23:25:04
Message:

Dags att även Brumel stiger fram nu när han har varit på forumet i sisådär 3 månader och betraktat denna tråd med största ointresse och förvåning.

Inte nu längre.

Brumel är namnet på en tonsättare som levde under första hälften av 1500-talet (samtida med Luther). Väldigt fin musik har han skrivit denne flamländare med förnamnet Anton.

Jag heter Johan Karlsson 30 år gammal, född och bosatt i Norrlands huvudstad Umeå.
Jag är arkeolog och som sådan är jag nästan alltid arbetslös. Jag är ändå så förtjust i vår mänskliga kultur att jag inte kan släppa den. Men nu ska jag hitta på nåt som förhoppningsvis kommer att öka på mitt hifikonto.
Jag är egentligen totalt ointresserad av prylar och teknik. Fast jag har en bestämd uppfattning av vad som är bra och inte bra när det gäller hifiutrustning.
Jag bryr mig bara om musiken vare sig det är transistorradio eller svindyr hifi. Jag lyssnar mycket heller på Joy Division via min cd-walkman än någon superproducerad hifiinspelning från Chesky. Jag har lyssnat på musik så länge jag kan minnas. Spelat instrument och skrivit musik. Så den anläggning jag har är utvald med det rättesnöret.

Jag har nu Linngrejor (Karik, Kolektor, Lk2, Sekrit) och så kommer det att förbli även efter nästa uppgradering.

Jag håller dock på att konstruera en högtalare med syftet att slå Sekriten. Det kommer att ta tid och kosta mycket mer än ett par köphögtalare. Sen har jag knåpat lite med kablar och lärt mig mycket under den tid jag varit på forumet. Läser man pressen så får man bara åsikter.
Här på forumet levereras kunskap.

Hail to hififorum.nu.


Reply author: arcam
Replied on: 2003/02/22 19:52:59
Message:

Påminnelse om denna tråd där nya medlemmar kan
presentera sig.

Trevlig helg


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/02/22 20:10:37
Message:



He he, du har varit med så länge nu brumel att vi missade din presentation. Man blir förvånad...
Välkommen i efterskott...


Reply author: akktustakki
Replied on: 2003/02/22 20:56:14
Message:

Jaha, åsså jag då!
I hemmet finns fn. inte så mycket alls faktiskt.
Primare å AE har vart melodin så länge. Skeeeetbra!
Nu skall det hela bort å med den anledningen att jag vill ge mig in på okänd mark.
Bredbandselement å horn å rör å hela kalaset.
Har aldrig kört hela racet på hemaplan så nu är det dags.
Det enda som finns kvar är min underbara vinylsvarv, dock med eländig uppställning och lika illa PU.
Manticore Mantra + Magician+ mb5 drivenhet.
Nu begriper jag varför jag köpte den.
Har ju aldrig spelat på den egentligen men jag är impad.
Hur bra kommer detta bli med rätt uppsättning och en anständig PU?


Reply author: SpLiX
Replied on: 2003/02/23 21:27:26
Message:

Hej alla hifi älskare, SpLiX här... Hittade en äldre tråd och tänkte fylla i så är det gjort.

Namnet är Karljohan, är 29 år och kommer från Ängelholm-Skåne. Jag kan börja med att säga att jag är en "rookie" inom den tyngre hifi kretsen.
Ända sedan min tid som sommarjobbare har jag velat få ihop en "riktig" musikanläggning, då mitt intresse för musiklyssning varit enormt sedan tidigt. När jag fick ihop pengar till en hyffsad NAD-Denon + Snell, trodde jag det var dax. Istället köpte jag en dator, och det är det jag jobbar med just nu, Dator/system tekniker. Min ett år yngre bror därimot nappade på idén och köpte tidigt ett par Dali 350 med en Onkyo int.förstärkare med tillhörande CD. Han har bytt upp sig sedan dess med Snell högtalare och en NAD anläggning. Den försvann till föräldrarna när han till slut fick McIntoch anläggning med B&W högtalare.Då det var dax att köpa ny bil sålde han sina B&W 802 S3 till mig, och så var även jag på väg till min dröm anläggning. Har nu skrapat ihop en Krell anläggning att matcha mina högtalare med, en KAV-250cd och en KAV-300i int.förstärkare. Jag har sytt ihop delarna med TaraLabs kablar. Det ända jag saknar just nu är en juste signalkabel att kröna verket med.

Jag lyssnar på alla tänkbar musik gangre utom country och svensk dansband. Jag rockar gärna loss till Marilyn Manson, samtidigt som Tori Amos och Björk får mig att sväva bort.

En annan hobby utanför teknikens under är Whiskey och Singel malt skall det vara. Är lite gladare för de lite rökigare, men jag spottar aldrig i glaset..

Ha det gott, så snackar vi mer senare....


Reply author: Itz
Replied on: 2003/02/23 21:50:41
Message:

Hej.
Har lurkat länge. Är nu halvhög Naim'ee men tänker nedgradera eller åtminstone omgradera. Har på sista tiden lyssnat på olika rörsystem och blivit lite lätt imponerad av åtminstone vissa rörsystem. Håller på och bygger ett par riktigt bra ProZac kloner och en ännu bättre skivspelare sonm beräknas klara inom de närmsta åren (beroende på lönearbete, skidsemestrar och annat elände). Är medelålders (37),kräsen och godtrogen men med förstående fru så jag går iland med det mesta. Det bästa jag har hört i Hi-Fi världen är hitintills Naims topp system men pengarna börjar bli löjliga. Är just nu inte helt nykter (jobbat hela helgen och passar på söndag kväll) och tänker därför ej skriva mer enär jag kan få stå tillsvars senare.

/ Stefan


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/02/23 21:56:33
Message:

Redan inne i upp/omgraderingssvängen ser jag...
Välkomna!


Reply author: Ayn
Replied on: 2003/02/23 22:16:38
Message:

Halloj,

har börjat bli mer och mer beroende av att hänga här på forumet så det är väl lika bra att jag presenterar mig även jag

Jag heter Patrik Israelsson, född för dryga 22 år sen, uppvuxen i Sveg men bor numera i Uppsala pga studier till civilingenjör teknisk fysik. Har alltid varit intresserad av musik i alla former, både spela och lyssna...spelar trummor, gitarr och bleckblåsinstrument, samt fuskar lite på piano om situationen kräver det.

Har börjat nära mitt Hifi-intresse något mer under senaste året, påbörjade vägen mot Det Sanna Ljudet® med att köpa ett par beggade Tannoy 605 (sexkantiga sötnosar!), fortsatte med att köpa en Pioneer DV-646 och inhandlade nu senast för ett par månader sen en Linn Majik. Detta är förstås bara inledningen, nya högtalare kommer om någon månad och jag skulle tro det blir Linn Ninka och efter det får vi se när ny CD kommer...kombinationen hifi-intresse och studiebidrag är inte alltid så lätt att få ihop!

Har blivit rätt insnöad på Linn efter de upplevelser jag haft med diverse Linn-prylar både hemma hos Linn-tokiga bekanta och hos Linn-handlare. Tänkte försöka undvika att bli någon fanatiker dock, så jag följer diskussioner om andra prylar med stort intresse


Reply author: avr7000
Replied on: 2003/02/23 23:39:55
Message:

Hifi intresset väcktes med ett par gamla Carlsson OA5 i slutet av 80-talet... följdes snabbt av ett par Heybrook HB1 och på den vägen är det...
-95 fick hembiobacillen fäste så nu har jag tillsammans med Hifi och DIY, tre interagerande kroniska sjukdomsstillstånd på en gång.

Bor i Trollhättan och jobbar som F&U ingenjör på högskolan där. Maskinparken går inte av för hackor,
-hmm man kanske skulle lasersvetsa ihop några aluminium högtalarmembran och sedan köra lite termisk sprutning med en keram på dessa.

DIY i alla dess former är min melodi (tyvärr är jag ganska kass på elektronik, men det finns ju kollegor...)

Hifi-utrustning har jag... för mycket av... (två st CRT proj. hembios)
- men inga high end-prylar, mest HK, Infinity och Carlsson och en del DIY.

DIY ja, det byggs en del... stereobänkar, högtalare, tweaks, rumpskakare och subbar... Många subbar blir det... mest för att det är enklare än högtalare.

Sedan reparerar jag en del högtalare åt kompisar, hifipunkten i thn och så...
Skumkanter, skrapande talspolar, avbrunna talspoletrådar etc.
Högtalare är bra! en enkel mekanisk mackapär som är ganska lätt att reparera...

Bor i villa med (förstående)sambo och två (snälla)barn...

Med vänliga HiFi-hälsningar

/Stefan



Reply author: pekka
Replied on: 2003/02/23 23:42:41
Message:

Hej
En är kommer en liten presentation av undertecknad
Heter Lasse är 56 år och nätverkstekniker.

När det hela begav sig ?
Den första kontakten med HIFI var 1960-61
´hifi-mässa på Ostermans marmorhallar i Stockholm'

Bland alla DUX grammofoner med pingpong-ljud stod
en anläggning från Harry Tellmod.
Det var ett par otroligt fula värmelement
men som lät gudomligt - de nu klassiska QUAD -57
Det drevs av Quad rörsteg model II som var en skapelse
från 1952.

Den var den första insikten i HIFI som gav mig en referens för resten
av livet.
Inom parantes tycker jag fortfarande att knappast något
idag överträffar de gamla Quadarna i ren musikupplevelse.

Men men-- Quad var något som låg helt utanför mina budgetramar.
Så det blev att skaffa sig den tidens budgetstereo.
En Philips rörstärkare på 2x2 watt.
Jag tror den kostade 200 kr, vilket var mycket pengar på den tiden
Högtalaren på modet då, var sinus, som hade en drös av relativt
välljudande modeller.
Skivspelare var en BO.

Senare i livet skaffade jag mig en QUAD 57 plus 33-303-FM
vilket var en enastående anläggnng.

Av någon outgrundlig anledning sålde jag dessa och skaffade
mig en imponator-högtalare av stora mått
B O S E 901
Då man körde dåtidens testmusik typ Verdis Requiem (andra
satsen med pukslaget) (DECCA SOLTI) klagade grannarna som
bodde sex trappor upp.

Dynamiken var det inget fel på men efter hand tröttnade jag
på den överdrivna ljudbilden.

Sålde min Harman Kardon Citation 11/12 + högtalarna och
köpte en Stax Sr-12 klass A-steg som var anpassade med drivsteg
till STAX-hörlurar.
På den tiden var Stax otroligt billiga i inköp, gemom en bra agentur.
Jag skaffade mig ett par SRX och Zigma som jag levde med
under många år.

Då jag trodde mig immun mot hifibegäret (ständigt-uppgradera-aldrig
bli nöjd)tog jag risken att gå på en HIFI-mässa i Tyskland
och föll naturligtvis helt tillbaks i HIFiBEGÄRET igen.

Så nu sitter jag här med en drös av hifiprylar som jag aldrig kommer
bli helt nöjd med.

Så vad göra - kanske finns det någon HIFI-avänjningskurs
man kan gå på innan man ramlar helt ned i HIFI-träsket.

Hjälp !!!










Reply author: jonssond
Replied on: 2003/02/24 08:39:19
Message:

Hejsan Danne heter jag.Är 37 år. Tycker om all musik i stort sett. Mountain är favoriter. Men det skall ju låta bra när man lyssnar, så trevligt ljud för bra peng är något jag eftersträvar. bor i sth ca 20 kvm, svårt med bra ljud då.Över till anläggningen. Har en sentec sc9, pp9,dual, cyrus dac+ discmaster,mirage bps100, nht 2.5, (nht till salu) och nad208.Är på jakt efter trevliga stativhögtalare. Lyssnade på chario ??lynks?.Ett bra forum tycker jag!Tack.
MVH Danne.


Reply author: Mikaelboy
Replied on: 2003/02/24 09:54:08
Message:

Hejsan Mikael heter jag och jag är 24 år gammal. Har varit fast i hifidjuneln i 4 år och har således inte hunnit att fördjupa mig i ämnet våldsamt mycket. Har en anläggning som i skrivandets stund består av Hk 650 + infinty alpha 40 som jag tycker spelar bra ihopa. Håller just nu på att utbilda mig till fysiker och när jag är färdigutbildad är mitt primära mål att spara ihop till en bra Highend anläggning. Jag tycker att en anläggning dels skall vara ett precisionsinstrument men utan att den musikaliska känslan blir lidande för den skullen.


Reply author: jajon
Replied on: 2003/02/24 10:07:23
Message:

Välkommen till forumet, Mikaelboy!


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/02/24 11:34:43
Message:



Välkomna, nyanlända och veteraner...


Reply author: theboyonthemoon
Replied on: 2003/02/24 12:52:32
Message:

Hej där. Hade missat att man kunde presentera sig här i forumet.
Heter i alla fall Lasse och är 24 år. Jag har varit intresserad av musik de senaste tio åren och av hifi i kanske fem år. Köpte i och för sig min första "riktiga" stereo för pengarna jag fick i konfirmationspresent. Den gick på underbara 4500kr... hehe. Numera har inkomstkällorna förstärkts och därmed har även köpkraften av diverse hifi-komponenter ökat. Har i årens lopp bytt förstärkare och cd kanske tio gånger. Mycket Technics har det blivit.

Som det ser ut nu så har jag en Arcam Alpha 7SE, AP Black diamond och en lånad Cambridge-förstärkare. Jag letar febrilt efter en Roksan Caspian förstärkare. När jag får tag i en sådan byts resterande komponenter ut också.

Jag läser nu sista terminen på Mälardalens högskola. Har en examen som flygingenjör och om tre månader har jag en maskin-magister med inriktning på kvalitet och tillförlitlighet. Har även läst ostasienkunskap vid sidan om och ska därför troligen börja jobba I HongKong till hösten.

Japp det var väl lite om mig... Vi ses i forumet.


Reply author: Klenkar
Replied on: 2003/02/24 15:03:50
Message:

Hej!
Jag heter Dominik och försöker att hålla detta intresse inom ramen för rimlighet. Dock svårt, man måste betänka att jag har hållit mig jättelänge. Tyckte att det var dyrt och snål som man är, har man nöjt sig med det man har.
Har gått från Nad 304, Denon dcd625 och Infinitys 31I. Till Roksans DVD och förstärkari, i slutet av kedjan finns ett par Dynaudio 82:or, via H/K 690 och 760.
Nu vill jag ha lite Kimber, kanske Nordost, istället för Clou kablaget jag dras med nu.
Dessutom skulle ett par "nya" högtalare inte vara helt fel.
Osv.........
mvh dd


Reply author: binmarv
Replied on: 2003/02/24 15:07:37
Message:

Jag tycker liksom de flesta att detta var ett mycket trevligt initiativ. Men min fråga är om presentationen enbart gäller för de som arbetar med hifi eller bygger själv ? Finns det intresse av att presentera de, såna som mig, som inte ägnar all sin tid åt Hifi, utan mest har skapat sig egna uppfattningar genom att terrorisera återförsäljare ?

Mvh Martin

PS. Här finns stor kunskap märker jag. Tryggt för oss hobbyentusiaster.


Reply author: Per Berger
Replied on: 2003/02/24 15:21:43
Message:

Vi är alla intresserade av att få veta så mycket som möjligt om de personer som hittat hit oavsett grad på "Hifi-sjukan"...!

Själv klassar jag mig som "ett riktigt Hifi-nöt" men skrev en lång presentation i denna tråds barndom...

Så, kom igen!

/P


Reply author: binmarv
Replied on: 2003/02/24 15:39:02
Message:

Ja, men då kör jag väl på. Vart ska man börja?...

Åldern ligger farligt nära 30 och det känns väl i kropp o sinne. Jag delar lägenhet med min relativt hifi-oförstående flickvän, mitt i Göteborg med diverse husdjur. Jag studerar för tillfället vid Göteborgs universitet, men gick en elektronikbaserad gymnasieutbildning. Det har hunnit bli många hifirundor i stans alla affärer och man har knutit en hel del kontakter. Ågrens hifi är stället jag helst går till. De har många års erfarenhet och kan det allra mesta. Det finns ställen man blivit snorkigt bemött, men de väljer jag att inte nämna här på forumet.

Jag får väl erkänna att jag har genom åren blivit såld på Audiovector och alldeles nyligen hittat kringutrsutning som passar min smak på ljudkaraktär. Det var min bästa vän som lyckades smitta mig med "hifi-sjukan" för många herrans år sedan och i början får man väl generat erkänna att man brydde sig väl mest om märken och prestanda. Jag tror att man lyssnade lite för mycket till media helt enkelt och glömde bort sina egna preferenser. Nu känns det som att ens egen smak kommer före diverse tester i tidningar. Bra testade produkter höjer dock andrahandsvärdet och ger köparen en viss trygghet. Det måste framhållas.

Jag har sett att de flesta skrivit om sin anläggning. Jag har nyligen anförskaffat mig ett par Audiovector Avantgarde och däremellan går en Audioquest Calderakabel. Just nu spelar jag på en Arcam FMJ-cd som är kopplad till ett NAD 116 försteg och två Audio Analogue, Donizetti monoblock. En trevlig gammal pioneer LP-spelare från 70-talet ger välljud åt mina gamla LP-skivor. Tidigare har jag haft Infinity-, B&W-och Miragehögtalare. Kringutrustningen är dock begränsat till NAD, Arcam, och Audio Analogue, men i jakten på välljud så har jag lyssnat på desto fler märken och modeller. Jag får väl erkänna att en viss erfarenhet finns, dock ej i professionella sammanhang. Det är kul att lära sig mer och här finns stor kompetens på forumet. En eloge till de som startade sidan.

Man kan ju skriva massor, men jag stannar här för att inte trötta ut era stackars ögon. Det går ju alltid bra att fråga.

/Martin


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/02/24 15:45:03
Message:




Alla har vi våra personliga vägar till HiFiForum.nu...
Välkomna allesammans!


Reply author: bruce
Replied on: 2003/02/24 19:27:16
Message:

Hi My name is Bruce from South Africa

sweden is dam cold, but thank god for hifi. Im no audiofile but love a good sounding system. My dynaudio 52s and arcam 82t kick ass, but at this moment in time im looking for a new amp. Shit what a headache, as my wife is pregnant this is my last hifi purchase( until I win on bingolotto)so i have to make the right decision. Man it actually keeps me awake at night. Hopfully I will get down to Gothenberg this week and have a good listen!!!!!!


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/02/24 21:14:37
Message:



Be careful in your search for the new amp.
It´s a jungle out there...
Welcome to hififorum!


Reply author: motionsync
Replied on: 2003/02/25 17:32:15
Message:

Hej! Charalampos Stratoudakis är mitt namn och om du undrar vad det är för ett namn
så skall jag säga dig att det är grekiskt.
Jag är född och uppvuxen i Kreta, Grekland. Charalampos betyder ”Han som skiner av glädje”
men alla kallar mig Lambi som betyder på klassisk grekiska ordagrant ”extra mjukt toalettpapper” :-)
men som på nygrekiska har fått översättningen ”skiner”.
Jag bo i Sverige ca 3 år och jobbar som Handledare på Malmö Stad's Utbildningshuset Öresund / MultimediaStudion, ansvarig för Digital Video & 3D Animation
På min fritid arbetar jag med en kortfilm.Annars brukar jag tillbringa min fritid med:
Musik & dykning (När jag är i Grekland)
När jag har varit 16 jobbate på Wendys (Grekisk McDonalds Kopie) och med mina första pengar köppte jag
min första Hifi System. En AKAI model ???. Samma system har jag i Kreta och efter 20 år är det förtfahrande kanon, specialt LP Player.
Nu bygger jag langsam ett ny Hifi System. Faktisk idag beställde jag min förstärkare. En Primare I20
Efter mycket lyssning tycker jag att han passar bra på olika slags högtalare och han har varit innom min budget. Den helg ska jag lånna hemma några golvare och testa de tillsammas men min Primare.
Men som binmarv är jag såld på Audiovector. Speciellt efter idag.
Min favorithögtalare har varit Amphion Argon II tills jag jämförde den med Audiovector's M3.
Annast är jag 39 År har Sambo som är Svensk jobbar på fransk Konsulat och pratar flyttande grekiska.
Jag pratar tyska så om någon komma hemma hos mej och lyssna mej och min Sambo diskutera ska trör att
det är RENA GREKISKA.
På Internettiden är kommunikation mycket lätt, så sänd mig ett meddelande.
P.S. Sorry for my bad swedish


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/02/25 18:13:34
Message:



Då har vi två medlemmar från Grekland...
Välkommen!


Reply author: reaper
Replied on: 2003/02/25 20:06:47
Message:

Hejsan! Mitt namn är Daniel och jag kommer från västgötaslätten :) Mitt hifi-intresse var inte så stort i början men det har växt med tiden. Det var mest hembio som gällde för mig innan men har nu kommit fram till att musik är roligare att satsa på. Håller på att bygga mig en ny anläggning som troligtvis kommer bestå av Sat Amplfix, kopplad till Sat Cd-fix. Till detta ska jag antingen ha Qrs Merkurius eller Saturnus beroende på om ekonomin tillåter det. Det var allt från mig den här gången


Reply author: Jakob_S
Replied on: 2003/02/25 23:27:24
Message:

Tjena, Jakob här! Är en go' kille på 21 vårar från Borås. (sarkasm, sarkasm, sarkasm)

OK, visst, jag erkänner... Trots sarkasmen var allt sant. Bara det att jag aldrig skulle uttrycka mig så egentligen... Ett nytt försök följer här, JAG: bor i Borås, blir 22 i höst, har haft hifi som intresse sedan jag var 12 år, det var även det år då jag köpte min första "high fidelity"(då i annat format & utan CD:n.). Jag älskar att ha synpunkter på allt jag lyssnat på och sågar tyvärr det mesta, men vet att andra kallar samma produkter "de bästa". Men ni ska se, att någon gång hemma hos mig... Kommer det låta RIKTIGT fint & då ni! Då ska jag säga "vad var det jag sa?".

//Jakob


Reply author: arcam
Replied on: 2003/02/26 18:28:55
Message:


Välkommen skall ni vara reaper och Jakob S


Reply author: Jakob_S
Replied on: 2003/02/26 19:15:15
Message:

Tack arcam!

//Jakob


Reply author: arcam
Replied on: 2003/02/26 19:21:46
Message:



Tack själv


Reply author: pontus
Replied on: 2003/02/26 19:44:09
Message:

Kanske på tiden man presenterar sig ja... Pontus, 26 år, doktorand i Lund, har följt med sedan Hifimagasinets good old days.

HIFI-intresse väckt i 15-16-årsåldern då en släkting släpade med en till Hifiklubben för lite provlyssningar. Köpte kort därefter ett set Cerwin Vega sat-6 med kringutrustning från Denon -- kalaset gick loss ca 8k och lät då något alldeles himmelskt. Har sedan dess varit fast (och tyärr också spenderat lite mer än 8k...).

Kan väl även ta tillfället i akt och tacka de ansvariga för ett mycket trevligt forum (även om man det knycker ens arbetstid något förfärligt...)


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/02/26 20:16:38
Message:


Arbetstid, ja...
Vi står i skuld till staten och staten står i skuld till oss...
Välkomna!


Reply author: wallraff
Replied on: 2003/02/26 22:01:24
Message:

Pontus, vart doktorerar du?

En annan driver runt i M-huset om dagarna!

/Walter


Reply author: OliT
Replied on: 2003/02/26 22:07:20
Message:

Hejsan alla!

Hans L. Olofsson heter jag, kommer från Kiruna längst upp i norr, jag är ganska ung (16), men jag håller på att bygga upp ett stort intresse för HiFi, och mina tidigare ljudupplevelser sträcker sig till billjud samt PA, jag hoppas att ni inte kommer att tycka allt för illa om mig här ;)


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/02/26 22:29:04
Message:



Du blir ju HiFiForums utpost mot Nordpolen.
Inte kan vi tycka illa om dig...
Välkommen!


Reply author: pontus
Replied on: 2003/02/27 10:52:44
Message:

fördriver min tid i V-huset


Reply author: poppen
Replied on: 2003/02/27 13:29:07
Message:

Poppen bor i Hökarängen-Stockholm
Gift med Yumiko. Har ett barn : Amelie född 2010 jan.

Är 45 år.

Heter Per-Otto Persson


Reply author: regner
Replied on: 2003/02/27 23:44:37
Message:

mikael var namnet, 23 år och tillsammans med en mindre hififörstående sambo bosatt i Arvika. Vi ska dock flytta tillbaks till Karlstad om 4 månader. :)
mitt HiFi intresse tog fart vid 13 års ålder när min första sterio införskaffades och efter det har den växt större och större och på samma gång självklart tyvärr dyrare och dyrare. Ivf fram till ett par år tillbaks när jag spelade sönder mellanregistret i ena thiel 3.6an (som många vet är thiels element svindyra) och i samma veva gick SIGMA dacen sönder och reservdel verkade vara stört omöjlig att få tag på.. Som nyligen arbetslös slashas fanns det varken pengar till nytt element eller ännu mindre en ny dac. Det gick tom så långt att jag var tvungen att sälja mina kära zapsolute monoblock. Det fanns tyvärr ingen återvändo och mitt passion var tvunget att läggas på is.
Nu är jag dock tillbaks i hifiträsket, men en anläggning bättre än någonsin.. :)

/mikael


Reply author: Roq
Replied on: 2003/02/28 16:14:49
Message:

Urban, 30 år läkare från Uppsala/Stockholm som nu bott i Norrköping ett år. Färsking vad gäller hifi - har tidigare bara haft enklare saker i 1500:- klassen. Jag har alltid lyssnat mycket på musik men garvat åt polarns dyra Linn-anläggning ända tills jag bestämde mig för att köpa ny anläggning.... Efter lite provlyssning kunde jag konstatera att det bl.a. faktiskt fanns skillnader i ljud bland CD-spelare vilket jag tidigare varit fast besluten om att så inte kunde vara fallet!
Nu har jag i alla fall haft mina grejer 4 månader och jag vill uppgradera!!! Ajaj, inte bra - känner igen detta från min kompis...
Ska hitta en riktig CD-spelare istället för min H/K DVD25.
I övrigt: Supra EFF-ISL, Vincent SV-233 och Audiovector M3 (som också dem ligger farligt nära att uppgraderas till Super). Sambon har hästar vilket är bra för mig! Dyrare fritidsintresse får man leta efter. Jag har inga problem att motivera varför jag ska köpa nån ny komponent - det är bara att kontra med nån svindyr sadel eller motsvarande kablage till hästen !
/Urban


Reply author: arcam
Replied on: 2003/03/02 21:15:58
Message:


Välkommen alla


Reply author: doc
Replied on: 2003/03/02 23:47:29
Message:

Hej alla glada. Carsten är mitt namn, 48 år. Läkare i Växjö. Intresserad av hifi sedan tonåren. Uppvuxen i Köpenhamn men nu bott i Sverige i 22 år. Har fortfarande svårt med den svenska stavningen. Inte haft så många möjligheter de sista åren att dyrka mitt hifi intresse på grund av barnen och de många flytten. På "min" tid dög det bra med vanlig el-kabel. Jag har inte så mycket kunskap att bidra med, men hoppas få lära mig en massa.
mvh
/doc


Reply author: binmarv
Replied on: 2003/03/03 10:00:33
Message:

Välkommen !

Jag försöker övertala min kära sambo att återuppta hästeriet. Det gynnar ju båda...

Du kommer att bli mycket nöjd med uppgraderingen. Jag har hört alla modeller i M-serien.

/Martin

quote:
Urban, 30 år läkare från Uppsala/Stockholm som nu bott i Norrköping ett år. Färsking vad gäller hifi - har tidigare bara haft enklare saker i 1500:- klassen. Jag har alltid lyssnat mycket på musik men garvat åt polarns dyra Linn-anläggning ända tills jag bestämde mig för att köpa ny anläggning.... Efter lite provlyssning kunde jag konstatera att det bl.a. faktiskt fanns skillnader i ljud bland CD-spelare vilket jag tidigare varit fast besluten om att så inte kunde vara fallet!
Nu har jag i alla fall haft mina grejer 4 månader och jag vill uppgradera!!! Ajaj, inte bra - känner igen detta från min kompis...
Ska hitta en riktig CD-spelare istället för min H/K DVD25.
I övrigt: Supra EFF-ISL, Vincent SV-233 och Audiovector M3 (som också dem ligger farligt nära att uppgraderas till Super). Sambon har hästar vilket är bra för mig! Dyrare fritidsintresse får man leta efter. Jag har inga problem att motivera varför jag ska köpa nån ny komponent - det är bara att kontra med nån svindyr sadel eller motsvarande kablage till hästen !
/Urban


Reply author: BluesBoy
Replied on: 2003/03/03 10:19:20
Message:

Man kanske skulle presentera sig. Jag har ju hängt här ett tag men liksom aldrig kommit mig för. Heter egentligen Jon, pluggar i Falun och är klar med mitt huvudämne som är religionsvetenskap. Jag hållit på med HiFi sedan 1994 och varit fast i uppgaderingsträsket sedan start, detta börjar dock avta nu, mest beroende på att uppgraderingarna börjar bli så dyra. Det jag sitter trycker på just nu är ett komplett Copland system med CSA 303- Försteg, CSA 515- Slutsteg & CDA 289- cd-spelare. Högtalarna är ett par Dynaudio Audience 72 och kablarna kommer från Gignos, Colu Cable och Audioquest. Det är på högtalarsidan jag tänkt att den fortsatta uppgarderingen skall ske,jag har haft stativare förut och kanske blir det ett par igen. Eller kanske ett par Carlsson eller kanske... Ja ni fattar, jag är velig när det gäller högtalare, det finns ju en hel del bra att välja mellan.

Happy listening.


Reply author: arcam
Replied on: 2003/03/04 18:22:23
Message:

Välkomna


Reply author: arcam
Replied on: 2003/03/10 22:16:06
Message:



påminnelse


Reply author: Mckagan
Replied on: 2003/03/10 23:23:19
Message:

Hej Hej !!
Vill först tacka alla på denna sida!!
Jag e ganska ny här, men tycker att sidan e väldigt bra!

Marcus heter jag, men kallas ibland för Mckagan och heter de här.
Jag e 23 år gammal och bor i södertälje.
Mitt Hifi intresse väcktes för ca 5-6 år sedan. allt började med en Pioneer anläggning,
den bytes ut mot en onkyo amp + sony cd och ett par porton högtalare.
Dessa bytes sedan ut till en Yamaha reciver + Sound Design högtalare.
Prylarna jag har idag har jag bland annat fyndat i sopprummet där ja bor
och köpt begagnat. Systemdek 1 de var den jag hittade, har även ett Edison One försteg och ett Edison 12 slutsteg. Högtalare e AR Status 50. Inge High End kanske, men e ganska nöjd.
Helt nöjd blir man väl aldrig. Jag är oxå mycket intresserad av DIY, håller på att bygga ett ZAPpulse slutsteg.
slutstegen har legat lite på is en tid, (har renoverat badrummet= tar tid om man gör det själv, och kostar pengar) men har tänkt att fortsätta med de nu igen.

Ha de bra allihop.
Hej Hej!





Reply author: keso86
Replied on: 2003/03/11 17:57:21
Message:

hej då får väll ja me presentera mig för er
jag heter alex o bor i skåne närmare bestämt utanför hässleholm.
jag e snart 17 år.
har ett intresse av hifi men även ett annat stort nämligen bilar.
jag går ellinjen på gymnasiet har valt elektronikinriktningen.
min annläggning består av:
technics cd växlare
technics receiver
audio pro subwoofer
jamo högt.
yamaha högt.
coral högt.
kolla min sida på minhembio.com
har även vhs/dvd/mp3/tv såklart....


Reply author: mcbiff
Replied on: 2003/03/11 18:30:51
Message:

Mckagan: Som Guns N' Roses-fan så måste jag fråga om namnet har något med Duff att göra eller om det är relaterat till något annat.


Reply author: perper
Replied on: 2003/03/11 18:47:52
Message:


Kul med dessa sidor som man förhoppningsvis kan bli lite klokare av (eller än mer insnöad?).
Självklart är musiken viktigast men kul de gånger man kan tycka att annan musik än vad man egentligen tycker om kan få det att spritta i kroppen, som en bra anläggning kan....
Började inhandlandet ca 1984 med förstärkare Pioneer A70 (låter fortfarande ok hos en bekant), radiodel F90 och kassettdäcket CTA9 (står oanvända men kassettdäckets mekanism har forfarande en härlig kvalitetskänsla) + ett par Jamoskåp på hjul. Provade lite olika högtalare till detta Opus stenhögtalare, Dali, boston, JBL och fastnade tillslut för Pioneers Prologue högtalare (härligt ljud varför sålde jag?).
Hade en period Yamaha-prylar med två slutsteg och ett sentec delningsfilter 80 hz som jag hade kopplat till en säng som var gjorda av dubbla mdf-skivor och rejält stagade (tung! var sex personer när vi skulle bära denna uppför trappen). Till denna slutna låda var kopplat två 12" sinus.. mycket märklig känsla att sitta på denna säng när ögonen liksom inte klarade av att fokusera pga djupa bastoner. provbyggde även en 7e ordningensbaslåda för hemmabruk (lät fruktansvärt högt och ja, entoningt). Många ljudbyggen i bilar har det också blivit och det är märkligt hur mycket kupén betyder för ljudet.
Hade ett par Mission högtalare som lät verkligt bra (härliga röster!) men tyvärr så skickade mina Yamahaprylar iväg någon slags pipton (spelade lågt då) som fick till följd att diskanterna brann upp... fick vänta länge på nya men högtalarna lät aldrig så bra som de gjort från början... Fick låna ett slutsteg Pioneer reference A90 och blev så nöjd att jag köpte detta tillsammans med CD-spelaren PD93-någonting och deras kontrollförstärkare.. Provade ett par Mirage 890i och blev såld under många år på dess härliga ljud. CD PD-75 bytte jag till och den var suverän på att spela upp även repiga skivor. Köpte en Philips 880 CD-brännare och upptäckte plötsligt att denna lät mycket bättre än Pioneer CD:n (DA omvandlaren måste det ha berott på). Köpte en begagnad förstärkare Denon till datorn och vid uppkoppling till vanliga stereon så förstod jag att det fanns mer att hämta ur Mirage:arna. Lånade hem sat amplix ny denon och en beg Linn Majik, tyckte att den senare lät bäst. sedan blev det en Classic och även denna fungerade perfekt till Mirage-högtalarna. Provade även lite Linn högtalare men tycker inte att de fixar röster på ett bra sätt) Sedan jag flyttat till en insatslägenhet med stenväggar så lät det dock inte så kul längre (hm, undrar vad jag får för lägenheten......).
Lånade hem lite andra högtalare Audio Pro, Mission.... och även en låda med DLS bilhögtalare, de senare lät faktiskt inte så dumt (bättre än de jag lånade hem) och då det redan börjat klia i byggarfingrarna så slog jag till + att jag kände mej lite snål..
Byggde ett par stativare på ett så seriöst sätt som jag bara kunde via hjälp från såväl personer och som via nätet. Pga bättre budget så söker jag dock alternativ... kanske aktiva högtalare som i viss mån kan ställas in för rummet... saknar iallafall den djupbas som Mirage mäktade med.. skulle vara roligt att få höra på ett par M1:or eller liknande (undrar om jag skulle kunna drivaa ett par sådana med Linn:en ;-)

Varma hifihälsningar från Umeå


Reply author: Mckagan
Replied on: 2003/03/11 19:15:48
Message:

Tjenare mcbiff!!
Du har så rätt så!!
E ett stort Guns N' Roses fan ja med!
Men vart även kalad det som liten.

Ta det lungt!
MVH / Mckagan


Reply author: matså
Replied on: 2003/03/11 21:22:24
Message:

Tja hej på er allihop. Mitt namn är Mats Åström och gillar både hifi och hembio. Jag bor i en liten koja på 170 kvm. Den musik jag gillar är Genesis, Phil Collins, Peter Gabriel mest, sedan har vi Tangerine dream, Pink floyd, Clapton. Har även börjat gilla lite jazz tack vare High fidelity skivorna.

Min utrustning som jag är nöjd med är Arcam 100, Front:Audio pro Ego 515, center Ego 313, sub ego sub, bak: Audio pro Im 11, Cd en vanlig tusen kronors cd jvc, kablar: Taralabs omni högtalarkabel, signalkabel: Taralabs prism 11

Hej svejs


Reply author: copland
Replied on: 2003/03/12 00:30:37
Message:

Hej!
Jag heter Manne, är 27 och bor i Stockholm.
Läser för tillfället statsvetenskap vid Stockholms universitet, men har även en examen (Fil. kand.) i journalistik. Kör också tunnelbanetåg fyra dagar i månaden.
Har för tillfället Copland och Dynaudio (A40), men ska uppgradera snart. Vet inte riktigt vad jag vill ha bara - det finns ju många sköna burkar... ...och diy...


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/03/12 10:47:22
Message:



En livskraftig tråd minsann...

Välkomna Allesammans!


Reply author: mva
Replied on: 2003/03/12 18:24:38
Message:

Ja Ja nu kommer min presentation, jag heter Mikael Anckarman och bor i Tranås (någon mer därute?) har varit intresserad av HiFi sedan jag körde min moppe till Södra Vi från Vimmerby för sälja den och köpa en Philips Stereo kasettreciver året var tror jag 1974. Sedan har det rullat på ungefär såhär: Yamaha stärkare med JBL högtalare sedan kom en Proton stärkare tillsammans med Wharferdale Dimond och Audio pro B1 20 sub tillsammans med vinyl (1981) Micro seki DD 33 spelar än idag juvligt.
Bytte proton mot yamaha stärkare och yamaha cd 1060 köpte Rauna cementhögtalare bytte yamahan till en Copland Integrerad stärkare
sedan bytte jag rubb och stubb utom vinylen till Naim Nac 72/Hicap, Nap 250, Naim CD2 och Monitor Audio Studio 10 (stativ).

Idag kör jag med Moon P3 Moon W3 och Nova CD tillsammans genom Martin Logan SL3.
Nu återstår det att börja utforska kabelvärlden.

Lev väl!


Reply author: fredde
Replied on: 2003/03/12 20:08:31
Message:

Hejsan alla.

Heter Fredrik och är från Umeå. Pluggar till Gymnasielärare i matematik och fysik och är får snart examen. Har varit HiFi intresserad sedan högstadiet men hade då inte så mycket pengar att spendera på prylar. Har även sysslat med musik själv och spelat i band under ett par år och spelat in ett par demos. Detta är nedlagt i dagsläget och nu lyssnar jag endast på andra som spelar. Lyssnar på all sorts musik. Dire Straits, Madonna, Metallica, Simon and Garfunkel, Ulf Lundell etc. etc...

Har inte så extremt dyr anläggning men gör allt för att det skall bli så optimalt som det kan bli i ett vardagsrum och har ägnat många timmar genom åren till experimenterande med högtalarplacering och möblering.

Tycker att detta verkar vara ett mycket bra forum där man kan få nya ideér och lära sig nya saker. mycket som man varit bergsäker på förut kan man få nya synvinklar på vilket gör att man utvecklas. Och inte minst så är det väldigt roligt att läsa inläggen samt få dem man skriver kommenterade.


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/03/12 20:24:06
Message:



Ja, det finns ju ett antal kabelvarianter att utforska här på jorden...
Vi kommer nog inte att se dig här så mycket om du skall göra det grundligt...
fredde, högtalarplacering och möblering är ju en viktig del av kedjan att lägga mycket energi på.
Det är bara tid som skall till...

Välkomna!


Reply author: akktustakki
Replied on: 2003/03/13 00:13:50
Message:

Nästan 33000 Tittare.
Livskraftigt vá ordet sa Bull
Härligt med friska tag pöjkar!
Kör hårt vet ja!


Reply author: arcam
Replied on: 2003/03/17 19:53:34
Message:



Påminnelse mvh Arcam


Reply author: stegg
Replied on: 2003/03/18 00:03:25
Message:

Hej !
Detta är ett riktigt rolig forum som jag nyligen hittade, speciellt som ett av mina interssen är hifi.
Stegg heter jag här, Tor heter jag egentligen.
Jag är musiker på heltid och spelar kontrabas i symfoniorkestrar och kammarorkestrar runt om i hela landet.
Bra hifi har blivit ett interesse dom senaste åren och har uppgraderat mig sakta men säkert.
Nu spelar jag skivor på Musical fidelity A3-P cd och förstärkare, en Linn LP 12 (som jag har fått låna) och ALR- jordan note 3 högtalare. Kablage är från Kimber och supra.
Varför kallar jag mig Stegg?.. jo det heter våran engelska setter. En fågelhund på 5 år som jag jagar fåglar med.


Reply author: arcam
Replied on: 2003/03/28 18:56:12
Message:



Påminnelse om denna tråd


Reply author: zip
Replied on: 2003/03/28 20:14:20
Message:

Hallå!

Jag heter Per, är 27 år gammal och bor just nu i Malmö. Jag är normalt fagottist i Gävle symfoniorkester, men är nu tjänstledig för att gå diplomutbildning på Musikhögskolan i Malmö. Upptäckte HiFi när jag lyssnade på musik i ett par Sennheiser HD 250...aningen bättre är mina gamla hörlurar som följde ned den bärbara cd-spelaren. Så jag investerade i ett par Sennheiser HD600 och en Musical Fidelity X-can v2 och kommer rätt snart att komplettera med högtalare och sånt, kan ju vara kul att höra på musik även når man inte sitter stilla i soffan


Reply author: arcam
Replied on: 2003/03/28 21:24:08
Message:

Välkommen Per


Reply author: vincent
Replied on: 2003/03/29 09:35:13
Message:

Hej Alla.

Magnus heter jag och bor i Sölvesborg, Blekinge. När jag fylller nästa gång så blir det 29. När jag inte jobbar på Valeo som tillverkar kylare till personbilar och lastbilar så finns jag förmodligen på gymmet eller joggandes på någon slinga i närheten.
Mitt andra stora intresse är så klart hifi, hur jag blev intresserad av det kan jag inte komma på?? Kanske var det en kompis till mig som köpte ett par JAMO med 15 tummare som väckte liv i intresset, dessa imponerade stort på en 15 årig grabb.
Vad dett gäller tekniska termer och dyligt är jag helt nollad men hoppas lära mig med tiden, annars tycker jag öronen är viktigast vad det gäller hifi och inte massa termer.
Kanske skall jag presentera mitt system oxå!
Högtalare: Kappa 90.
Förstärkare: Vincent 233s.
Nyinköpt cd: Rega Planet 2000.
Kablar: Red Jaspis, MIT 5.
Dvd: Pioneer 454."Plast hög"


Reply author: arcam
Replied on: 2003/03/29 14:18:04
Message:

Välkommen


Reply author: sveinung
Replied on: 2003/03/29 21:11:40
Message:

Hei alle sammen!
Og hvorfor har en normann rotet seg inn her....?
Ramlet tilfeldigvis innom en kveld,og fant ut at det var virkelig en god tone og virket koselig her!
Har hatt musikk og HIFI som hobby i alle år,(er 43 år nå)men det er vel ikke før nå,jeg føler at det begynner å smake bra lyd!
Har andre interesser også,bla. MC og kjører faktisk en god del i Sverige....liker meg i landet deres!
Anlegget nå består av :Electrocompaniet forsteg 4.5
Electrocompaniet slutsteg AW 100 Dmb
Vincent CD S3 (venter den fra Tyskl. nå....)
Infinity Alpha 50 høyttalere
Kimber PBJ signalkabler XLR
Liker lyden jeg har nå og er veldig fornøyd
Ellers jobber jeg som heismontør og trives godt med det!


Reply author: arcam
Replied on: 2003/03/29 23:17:47
Message:

Välkommen



Reply author: Gozzi
Replied on: 2003/03/30 10:20:08
Message:

Hej Alla !

Jag heter Kalle och är 23 år gammal, har hållit på med Hifi i 8 år nu, började med Linn Keildih och har nu Magnepan 3,6 samt krell och jag är supernöjd !


Reply author: gitarrguran
Replied on: 2003/03/30 17:05:19
Message:

Hej, Jag heter Göran Blomgren 49 år o kallas för Guran efter Fantomens bästa kompis.Jag driver ett ljudföretag i GBG och har sedan slutet av 70 talet varit intresserad av främst PA ljud.Min nuvarande anläggning är 2 Infinity Sigma med HK signature steg o försteg o en Vincent.Har oxå en Velodynesub o några JBL småttingar när hembion ska på.Sysslar oxå med gitarrvärdering o försäljning som en liten hobby.
Bra forum detta tycker jag.
MVH
Guran


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/03/30 17:21:32
Message:




Tänk om man samlade ihop alla forumsmedlemmars hifiutrustning på ett enda ställe...
Vilken hifihög det skulle bli...!
Välkomna till ett växande berg...


Reply author: tubetvr
Replied on: 2003/03/31 08:58:43
Message:

Hej

Jag är en ny medlem på detta forum, jag har mest varit ute på internationella forum typ diyaudio.com tidigare.

Mitt namn är Hans Beijner, för närvarande bor och jobbar jag i Japan.

Jag är mest intresserad av att bygga rörförstärkare vilket jag nu har gjort under 33 år, en del av detta kan beskådas på http://www2.gol.com/users/tube/
Jag har ockå byggt en del högtalare, mest horn.

Min anläggning idag:

Skivspelare, Transcriptor Skeleton med diverse pickuper.
CD driv, TEAC VRDS-T1
CD DAC, TEAC D-T1, modifierad
Försteg, egen konstruktion, DC kopplat rörsteg
Slutsteg, egen konstruktion, OTL rörsteg 2 x 25W
Högtalare, Lowther Fidelio, hembyggda

Musik jag spelar är ganska blandat, men mest Jazz, 60-tals soul och klassiskt.

Hälsningar, Hans


Reply author: emilraaf
Replied on: 2003/03/31 12:22:36
Message:

Hej kalle lille..:) Har sett att du sneglat på mina ml hemma hos mig...
Du kanske kan lägga lösa 220v kablar bakom dina garderober så det ser lite häftigare ut hehe


Reply author: Majjen03
Replied on: 2003/03/31 15:31:01
Message:

Hej Tubetvr!

Om du tröttnar på din gamla 80- tals skivspelare så är jag intresserad att köpa den
Har haft en sådan, tvingades dock byta bort den när jag köpte min Oracle.
Mvh
Kenth


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/03/31 17:57:16
Message:



Så har vi en representant i Japan också...
Det börjar bli ganska så internationellt...
Välkommen tubetvr!


Reply author: Sixten
Replied on: 2003/04/01 14:06:46
Message:

Hej på er alla HiFi-snubbar!

Jag har just registrerat mig, och tänkte få presentera mig lite på en gång. En del känner nog till mig lite från DIY-forum, för jag ser en del bekanta namn här.

Sixten Forsén heter jag, årgång -52, bor i Bollnäs med fru och dotter.
Kommer ursprungligen från Ångermanlands-skogarna, flyttade till Gävle 1980 och vidare till Bollnäs 1987.
Jag har "alltid" varit intresserad av musik och ljudteknik, men det har aldrig varit annat än en hobby. Började bygga lite högtalare tillsammans med en brorsa i slutet av 60-talet, vilket fortsatte några år. Det blev något Carlsson-inspirerat, RT-hornet m.m. Tämligen sporadiskt på senare tid, inte alls de sista åren. Men planer finns på nya projekt! (Med gamla element.)

Och där kom vi osökt in på ett av mina specialintressen inom ljudbranchen! Jag är nästan banrnsligt förtjust i gamla prylar, framförallt från -50 och -60-talen. Särskilt rörförstärkare, men även högtalare, skivspelare m.m. Det intresset innefattar även gitarrförstärkare och elgitarrer.
Jag är ingen storsamlare, men en del gamla godbitar har jag dragit på mig under åren, men det ska jag inte gå närmare in på här och nu. En sak har dock alltid gällt: det har aldrig fått kosta några stora summor!

Och där kommer vi in på en annan grej! Jag har alltid haft inställningen/målsättningen att få till bra ljud för rimliga pengar, helst med egna insatser.
Det finns ju en känd devis från ett populärt TV-program som lyder: -"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!" Jag vill påstå att det inte finns någon annan väg heller! "Det perfekta ljudet" är nog en utopi, plus att det är högst individuellt. Som jag ser det, gäller det istället att hitta "sin" nivå, utifrån personliga mål och förutsättningar. Jag kör gärna med en annan, mycket äldre devis: -"Det är huvudsaken att man trivs!"

Har man obegränsat med ekonomiska resurser, kan man kanske komma ganska nära mycket högt ställda mål, men det är inget som intresserar mig. Jag är ö.h.t. inte intresserad av svindyra produkter, utan är inriktad på att hitta "tillräckligt bra" lösningar så billigt som möjligt. Och som sagt, gärna i form av gör-det-själv (DIY). Ja, då vet ni var ni har mig på ett ungefär!

Den här inställningen är också på ett sätt grunden för min hobbyfirma, EDGAR Audio, som jag haft sedan 1996 och driver på sidan om ett vanligt heltidsjobb i en helt annan (mycket tråkigare) branch.
Den startade jag för att kunna erbjuda små, oftast ideellt drivna, biografer ett överkomligt alternativ till professionella 4-kanals surroundljudsanläggningar. I stället för vanliga biografutrustningar (Läs Dolby och JBL), så använder jag en blandning av standardprodukter för PA-, studio- och hemmabruk i en utprovad blandning. Det har med tiden blivit c:a 25 installationer runt om i landet.
Hur jag halkade in på det här med biografljud är en egen historia, och var egentligen en slump. Jag är nämligen inte alls särskilt intresserad av film, men av ljud!

Parallellt med biografutrustningarna har jag hela tiden försökt sälja lite annat också, både för PA/musiker och Hi-fi/hemmabio. Särskilt det senare har dock gett så klent resultat att jag i princip slutat med det. På den nivå jag håller på, går det helt enkelt inte att konkurrera och samtidigt ha något för besväret. (I alla fall inte inom low-budget-sektorn.)

Nu är jag i stället mest inriktad på rör-relaterade grejer eftersom det ligger mig själv varmt om hjärtat, där huvudprodukterna är transformatorer och chassien från det Kanadensiska företaget Hammond Manufacturing. www.hammondmfg.com
Jag säljer även rör, en del högtalarelement m.m., och mer blir det. Mycket av det här är inriktat mot gitarrförstärkare, men även HiFi. De flesta av Hammonds transformatorer är designade och specade för HiFi, men används mycket även i gitarrförstärkare.
Går det som planerat så ska det komma någon form av rörförstärkarbyggsats så småningom. Utveckling pågår!

Eftersom jag använder en del Behringer-apparater i mina biografanläggningar, kan jag sälja hela deras sortiment. Inte så mycker för HiFi kanske, men jag ser att deras RTA/Equalizers tydligen är intressanta för rumskorrigeringar? Jag har även sålt något aktivt delningsfilter och en "Sub-bas-genarator" till HiFi-folk, och de har en prisvärd aktiv studiomonitor som kanske kan vara intressant för HiFi eller hemmabio? Jag har tyvärr inte haft möjlighet att prova dem själv än.

Jaa, det blev lång det här, men nu vet ni ockå en hel del om mig! Jag blir kanske inte så väldigt flitig på det här forumet, men vi får väl se?
Jag har noterat att det ibland länkas härifrån till min hemsida, och jag tänker att det kanske kan vara bra om jag kan delta i diskussionerna här, framför allt när det gäller de grejer jag säljer. Kan jag bidra med något annat så gör jag förstås gärna det också!

Lev väl!
/Sixten


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/04/01 15:32:09
Message:



Konsten att börja i rätt ände...
Med en presentation alltså.

Välkommen Sixten!


Reply author: ErikJ
Replied on: 2003/04/01 21:25:12
Message:

Jahopp då är det väl dags även för mig att presentera mig
Erik Jacobsson heter jag, och jag bor på Öland! Kommer dock att flytta till någon liten sketen studentlägenhet snart Är 20 år!
Jag har alltid varit intresserad av hifi och hembio. Men för bara en månad sedan så gick jag över från Hembio till 2 kanals hifi. Vilket jag inte ångrar
Sitter gärna och njuter framför min anläggning och då är det Eric clapton eller Phil Collins som spelas mest. Men lyssnar såklart även på massor annat också.

Min anläggning består för tillfället av:
Förstärkare: Primare I20
CD-spelare: saknas (använder mig av min DVD spelare för tillfället, som är en Harman Kardon DVD1).
Högtalare: Kef Q55.2 (kommer förmodligen att bytas ut mot ett par Dynaudio 52´or snart.
Kablar: Nordost Magic 1 (kommer uppgraderas till Surpra EFF-ISL snart).

Som sagt är jag i en stor uppdateringsfas för tillfället.


Reply author: arcam
Replied on: 2003/04/03 23:13:53
Message:



Välkommen


Reply author: henricsson
Replied on: 2003/04/04 00:21:18
Message:

Kanske dags att presentera sig

Jag heter Martin Henricsson, är 23 år ung & bor i Halmstad. Här pluggar jag till utvecklingsingenjör.
Har sysslat med musik i större delen av mitt liv. Främst framför datorn. Född sent in i HiFi-världen, i somras fick jag lära vad DIY är. Sen dess har det ballat fullkomligt ur kontroll. Börjar sätta sina spår i studierna.


Transportören kallar sig NAD C541 via Audio Research Sic2 kabel till 1st McCormack TLC-1 försteg. Vidare med en Aurora E till slutsteget som är av typ Cyrus XPA.
Högtalarkablage av DIY-variant.
Slutligen så spelar (ett litet tag till) ett par KlonAc:s, ska bygga ett par monitorer med aktiv delning. Lutar åt Eton.
Lite täcken o smart möblering gör att det låter väldigt bra, några brister i högregistret.

Det var mycket HiFiForum.nu:s förstjänst (samt tekniska studier) att man kom igång med denna underbara hobby!


Reply author: arcam
Replied on: 2003/04/04 20:01:31
Message:

Välkommen Henricsson och hälsa den lilla söta katten


Reply author: marens
Replied on: 2003/04/05 14:23:36
Message:

Kom på att jag inte presenterat mig.

Heter Martin, är född 82 och bor utanför Stockholm. Pluggar elektroteknik i Kista, vet inte varför riktigt men det är kul.

Lyssnar nästan jämt på musik. Brukar ofta lyssna tills jag glömmer bort att sova, sen lyssnar jag på mera musik.. Är svårt insnöad på drum'n'bass och annat skumt elektroniskt. Annars så lyssnar jag på saker från många olika genres. Exempel: Saint Etienne, Radiohead, Massive attack, aphex twin, björk, Tori Amos, U2, Depeche Mode, Aimee Mann...

Jag gillar framför allt ren ljudåtergivning. (Tycker "rent" är ett bra ord förresten, beskriver så tydligt vad det handlar om.) Har hållit på mycket och forskat grundligt i högtalarkontruktion och annat som har med ljud att göra(det är väldigt intressant). Har konstruerat och byggt många olika högtalare, fast just nu har jag bara ett par kvar. De nästan säljer sig själva av nån anledning. Fast det här paret får jag nog ta och behålla, är så jobbigt att bygga nya hela tiden, tar för mycket tid. Tänk vad kopiöst dåliga högtalarna på marknaden är när en 20-åring kan konkurrera med dem. Sån't händer ju inte med DVD-spelare och annat.

Min filosofi är väl ungefär att är det så svårt att man måste anstränga sig för att höra någon skillnad alls på en förändring så är det inte värt att byta/ändra utan då är det bättre att försöka gå till botten med de verkligt dåliga bitarna i stereon och jobbiga problemen som ingen vill ta sig an. Ser ganska krasst på ljudåtergivning dessutom. Vill inte ha en "egenmusikalisk" stereo t ex, det vill jag försöka undvika, timbre och sånt är ju bara negativt. Vill hellre att ljudåtergivningen ska vara så ärlig och ren som möjligt så att inte allt låter likadant genom stereon. Det är då man kan lyssna på musik hela dagen.

Min anläggning består av bla en Rotel Ra-02 förstärkare, Yamaha cdx596 cd, mdx596 md, Denon RDS-radio, RG62 och SSSK signalkablar och silspeak samt MDS standard högt. kablar. Sennheiser HD590 lurar och ett diy-hörlurssteg. Och sen högtalarna då som är en golvstående 2-vägs modell, ska inte gå närmre in på dem här men jag är väldigt nöjd.


Reply author: brumel
Replied on: 2003/04/05 16:03:59
Message:

Välkommen Martin! Jag tyckte väl att du inte hade presenterat dig här. Jag tror vi kom till forumet ungefär samtidigt.
Det blev en bejublad entree vill jag minnas. Om det var kablar eller något. Ja hursomhelst tror jag att man kan ha nytta av dina kunskaper här.
Din musiksmak antyder att vi har samma skivor i hyllan du och jag.


Reply author: marens
Replied on: 2003/04/05 19:50:54
Message:

Tack Brumel! Jo det kableldramat var nog en av de första trådarna man blev indragen i. Blev nästan ivägskrämd från forumet iom den, men nu har jag lite mera koll på vad folk tycker här.

Hur går det med dina högtalare då, de är färdiga va? PM:a gärna och berätta om du vill, har ingen vidare koll på alla projekt som pågår här men det är alltid intressant att veta vad folk håller på med.

edit: Välkommen själv förresten!

mvh


Reply author: Andi
Replied on: 2003/04/06 12:30:05
Message:

Hallå!
Jag får väl också presentera mig. Andreas, född 83, elektriker.
Har tidigare inte haft råd med nån vidare anläggning. Men ska nu ta och börja köpa lite nya grejer.
Kanske nån har nåt tips var jag ska börja?
Min anläggning ser ut så här.
Högtalare: Audio pro: A242live
En hemmabioreciever från Technics.
2 st cd spelare: pioneer cdj-100
2 st skivspelare: Technics sl1200
och en behringer mixer.
Som ni märker dj:ar jag hemma, mest vinyl nu för tiden.. så jag täkte göra mig av med cd spelarna.
Jag tänkte försöka kombinera hemmabio, hifi med mina dj prylar på ett bra sätt och vet bara inte var jag ska börja.
vet inte om detta va nån bra presentation, men va fan, nu vet ni iaf vem jag e!
/Andreas


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/04/06 12:42:05
Message:


"nu vet ni iaf vem jag e!"

Det är just vad som räknas...

Välkomna Andi, ErikJ, henricsson och marens!


Reply author: lennartj
Replied on: 2003/04/06 22:52:31
Message:

Jag är lite disträ, men kan inte komma på att jag presenterat mig.
När jag var 8 år blev jag intresserad av Hi-Fi p.g.a. grannen som var 4 år äldre än jag, och hans far som var "radiohandlare". Drygt ett år senare (julen 1961) fick jag min första rullbandspelare, en rörbestyckad Philips 3541 och sedan har det rullat på...
För mig har det hela tiden handlat om optimera med en "rimlig" budget, utan fanatism. Motor-intresset får kosta mer. 1971 flyttade jag till Göteborg för att börja på Chalmers och blev medlem i Ljudtekniska Sällskapet, så då, och nu återigen hade/har en aktiv Göteborgssektion.
Stort intresse för körsång har gjort att även sysslat med inspelning av kör-, kammar- och orgelmusik, men jag sjunger hellre själv än spelar in.
Uppgraderingsdårarna som hela tiden håller på och byter prylar har jag aldrig förstått mig på. Det mesta av min anläggning från mitten av 1980-talet är kvar fast med förbättringar och tweaks (t.ex. Carlsson OA52 med S/N 51, uppgraderade i personlig dialog med Stig C. året innan OA52.2). Givetvis finns avsevärda brister i min anläggning och lyssningsrummet, men med en kombination av tur och skicklighet har jag ändå uppnått en helhet där det verkar nästan hopplöst att byta ut någon komponent mot ny för under 30.000 kr. Jag lånar prylar då och då, och visst - någon eller några parametrar är bättre, men andra är sämre och helheten försämras. Som flitig konsertbesökare (mångårig abonnent på Gbgs konserthus) och eget musicerande litar jag på mitt eget goda omdöme när det gäller återgivning av akustisk musik. Alla positiva kommentarer från besökande audiofiler har nog inte varit av ren artighet.


Reply author: Herrmann
Replied on: 2003/04/08 16:37:41
Message:

Hej hej!
Efter att ha snokat runt här på forumet ett tag tänkte jag presentera mig innan jag postar något.
Jag är 30 år gammal och bor i Limhamn. Har alltid varit musikintresserad men inte brytt mig så mycket om ljudet tills nyligen då en polares system öppnade mina öron.
M.v.h. Jan Herrmann


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/04/08 16:50:29
Message:



Disträ kan vi va´ lite till mans...
Hellre en presentation för mycket än ingen alls...

Välkomna!


Reply author: n/a
Replied on: 2003/04/08 17:52:49
Message:

En kort presentation:

Patrik heter jag och har varit Hifi-intresserad länge.
Är mest inne på egenproduktion av högtalare.
Har studerat industridesign på gymnasienivå men är numera egenföretagare.

MVH patrik


Reply author: hedran
Replied on: 2003/04/14 13:55:22
Message:

-en liten kort en-
en sak som jag jämt får höra är när jag var typ 4,5 år och vred fullt på farsgubbens gamla stereo,dom sa åt mig att sänka..men jag svarade att jag spelar hur fort jag vill..
----
på den vägen har det varit..stora högtalare,tjocka högtalarkablar,gärna tunga slutsteg=mycket ljud
har haft en hifi-klubben i samma stad så mycket dali,nad,cerwin har det varit.lite bioljud ett tag sen åxå..nht runt om med sep steg till varje kanal+ en sunfire true subwoofer,gick inte att kolla på film för man bara skrattade när det small i rummet..efter lite klagomål från grannar såldes allt extra så det bara blev 2 kanal kvar + att en boston digital theater 6000 införskaffades..litet ,trevligt å alldeles lagomt..det blev enkel 2 kanal med rega planet + nht 2.5i högtalare med diverse drivmedel..tyckte om att byta ofta fram till för några år sen..
men det har varit lite stiltje..bytte högtalarna till ett par canton ergo dc92,men dom blev lite kinkiga med rega'n så jag köpte i dagarna en holfi xara dc..nu låter det bra igen..nästa sak som ska bytas ut är stegen..ett par denon poa 6600a monoblock..till nåt mjukare..rör kanske?
----
är föressten 31,heter tomas,bor i gävle med hundar + tjej..spelar online games alldeles för mycket..har föressten en x-can v2 + ett par beyer dynamic 990 pro till datorn som låter bra som f*n..prylb*g får man höra,kvalitetsmedveten säger jag
jag tackar för ett jättebra forum..keep the good work up mates!!
är föressten lika förvirrad som den här presentationen..
*all spelling errors belong to me*
--------------
*update*
fick tag på ett slutsteg..musical fidelity a3cr..omg
vilken utmejsling,djup,spelglädje..men nu har man ett par monoblock över..hmm kanske bi-ampa? hur som helst så står dom här..
någon intresserad ..bara att pm'a mig..


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/04/14 14:06:51
Message:




Denon POA-6600A är trevliga saker. Optical Class A.
Behöll mina i många år...

Välkomna hiend-patrik och hedran!


Reply author: jajo
Replied on: 2003/04/14 14:57:46
Message:

Man ska visst presentera sig, det sägs att det är artigt. Det är väl dags som den notorsikt
usla och sporadiska postare jag är.
Jag har nog alltid varit intresserad av Hi-Fi. Till eller från under mina 41 levnadsår.
Jag minns från min barndom när mina föräldrars vänner skaffade HiFi-anläggningar som de
glatt förevisade med Decca Phase-4 inspelningar med "extrem kanalseparation" :-)

Gillar:
- Rör, inte för att det låter rör. Utan för att det låter som det ska låta.
- LP-skivor, se ovan anledning.
- Smart budget, köper sällan grejer. Tweakar mer. Det får inte kosta skjortan.
- Musik, jävligt mycket tom! Min skivsamling har kostat magnituder i förhållande till min HiFI-anläggning.

Gillar inte:
- Peter Belt och hans hangarounds eller folk som t.ex.J. Peter Moncrieff.
- LTS. var på ett "väckelsemöte" i min ungdom i tekniska nämndhuset i Stockholm som satt sina spår.
Jag mår illa sedan dess av det jag fick vara med om där.
- Folk som försöker skriva mig på näsan med det de kallar "vetenskap". Får samma känsla som när någon vill
sälja bantningspiller eller Noni-juicer.
- Folk som saknar humor.

Nästa inköp: Magnetstabb

Mina grejer:
http://cgi.audioasylum.com/systems/2107.html

Sedan gillar jag racing och skriver på Forza.
/Jan


Reply author: rolandm
Replied on: 2003/04/14 15:17:26
Message:

Hej!
Jag är ny här.
Född -69 och uppvuxen i Täby, norra Stocholm. Skaffade mig min första stereo när jag flyttade hemifråni slutet av 80-talet. Det blev NAD 3020i förstärkare, NAD 6340 kassettdäck, Thorens TD280MkII skivspelare och Dali 104 högtalare. CD:n var en bärbar Philips, bland de första bärbara på marknaden med ett hiskeligt batteripack som satt löst i botten. Tog 6 AA batterier som räckte ungefär 2 timmar.

När jag lyckades få ner den i golvet så behövde jag något annat, så det blev en NAD. Jag har för mig att den hette 5225 eller något i den stilen.

Jag var väldigt nöjd i början men efter ett tag började jag tycka att basen var lite för slö, ljudet lite väl mörkt och varm. Köpte ny förstärkare (NAD 306) och nya kablar (Audioquest F16). Det botade problemet till stor del. Men nu började CD:n låta klen, så jag var ju helt enkelt tvungen att byta ut den också - till något som mer matchade förstärkarens fina kvaliteter. (NAD 306 är en av de bästa förstärkarna som NAD någonsin har gjort!) Det blev en Micromega Junior, som jag köpte på Hi-Fi Art som då låg nere på Grev Turegatan. Kent Melin förstod inte riktigt mitt val, han tyckte jag skulle köpa den då hyllade Arcam Alpha istället, men jag tyckte att den lät för stor och svullen i basen. Micromegans lätthet och timing i basområdet skulle passa mina högtalare perfekt, tänkte jag. Det visade sig vara ett korrekt beslut.

Så flyttade jag till större lägenhet, gifte mig och upptäckte att mina svarta högtalare inte passade ihop med vardagsrummets i övrigt ljusa träslag. Det blev ett par AudioPro A2.42 Live i bok. Det var snygga och lät bra, men lite väl analytiska i övre mellanregistret och diskanten. Mina Audioquest kablar, som hade fungerat så bra med Dali, visade sig vara en helt befängd kombination med AudioPro. Jag bytte till den varmare Tara Labs Omni istället, och ordningen var återställd.

Så skilde jag mig och flyttade till en mindre lägenhet, min fd. fru ville behålla förstärkaren och högtalaren för hon tyckte de lät så bra och var så snygga. Pengarna jag fick där, samt lite ur egen ficka, spenderades på Alchemist Axiom förstärkare och ALR/Jordan Entry 2M högtalare. Eftersom hon fick behålla högtalarkabeln också så köpte jag Supra Ply 2.

Jag hade alltid gillat Alchemist - både för designen och ljudet. Kombinationen av borstade aluminiumfronter, guldrattar, trianglar och kylflänsar a'la sjöodjur - med ett klart, rent, dynamiskt ljud gjorde att jag föll pladaskt. Att produkterna hade namn som klingande nordisk eller keltisk mytologi, gjorde inte saken sämre. Och så svävade Tim de Paravincinis mästerskap över produkterna.

Det blev en Axiom därför att den var billigast i serien. :-) Men jag älskade faktiskt ljudet, och gör det fortfarande. Det är imponerande att så mycket och så bra ljud kan komma ur denna eleganta lilla 40-wattare i "no-nonsense design". Att Hi-Fi & Musik gav högsta betyg för denna lilla puristförstärkare i ett test i mitten av 90-talet gjorde inte saken sämre.

Högtalarna ville jag ha för deras rappa och dynamiska, men ändå kontrollerade och högupplösta spelstil. Mjuk diskant och ett expressivt bas och mellanregister (aluminiumelement) passade Axiomen och min musiksmak förträffligt. Att de var svarta och kunde fås med blått fronttyg gjorde inte saken sämre.

Men min Micromega började bli lite till åren kommen för denna exlusiva gourmetblandning till lågpris. Jag var i valet och kvalet, köpa DAC eller ny CD-spelare? Jag bad Martin på HiFi-Punkten om råd, och fick svaret att min Junior är en riktigt fin transport därför att den har en dyr konstruktion med svängarmslaser. Så jag köpte en Alchemist DAC och har levt lycklig sedan dess.

Funderar på om det är dags att uppgradera igen. :-) En oktav till i basen skulle lyfta de reggae och afro-beat skivor jag har. Tycker mycket om Femi Kuti, men övriga favoriter är Tears For Fears ("Seeds of love" är världens bästa skiva, och så är det bara! ), Beautiful South, Prefab Sprout, Level 42, Johnny Hates Jazz, Swing Out sister, Lisa Stansfield, M-People, OMD, Erasure, Pet Shop Boys, Saint Etienne, Mylene Farmer, Barbara Streisand, Dionne Warwick, Oleta Adams, Fine Young Cannibals, Roland Gift, The Beloved, Richi M, Faithless, Olive, Everything but the girl, Enigma, Delerium, Mythos, Deep Forest, Sacred Spirit, Divine Works, B-Tribe, Vangelis, J-M Jarre, Kitaro, Mike Oldfield, Sally Oldfield, Terry Oldfield, Suzanne Ciani, Alice, Mauro Scocco, Thomas DiLeva, Clannad, Banco Di Gaia, Kosheen... för att nämna ett fåtal av det jag lyssnar på.

Vinyl lyssnar jag fortfarande på, jag gillar både CD och vinyl. De låter olika, jag tycker inte att något av dem låter bättre eller sämre än det andra, bara olika.

Jag kan nog summera mig själv som en musikälskare som vill ha ut det bästa möjliga av musiken, och mitt hi-fi intresse är en naturlig följd av detta.

Med vänlig hälsning
Roland


Reply author: rowa
Replied on: 2003/04/14 15:20:06
Message:

Happ, kanske är min tur att presentera sig nu..

Niklas var namnet, har sysslat med hifi i tre år av mitt 17 åriga liv, anläggningen består för tillfället av följande elektronik och högtalare.

Dali 808
Rotel Rb 990bx
Nad 116
Rotel RCD 970BX

Mestadels spelas det hårdrock på stereon men ibland kan jag överaska mig själv med att sätta mig och lyssna på Norah Jones, Lisa Nilsson och Madonna.


På sikt ska jag byta högtalare och cdspelare, men det är verkligen svårt att lägga undan pengar när man endast har 900kr i månaden som ska räcka till kläder och annat. Gäller att prioritera rätt


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/04/14 18:59:51
Message:



Välkomna till denna mångfald av hifientusiaster...


Reply author: henricsson
Replied on: 2003/04/14 20:03:54
Message:

35.000 views.


Reply author: Samppo
Replied on: 2003/04/16 09:11:01
Message:

Hej alla! Har först ganska nyligen upptäckt det här trevliga forumet, så här kommer lite information om mig och musikanläggningen. Heter Samuel, är 24 år och har hållit på med hifi i ungefär 12 år. Allt började med att jag fick ärva farsans gamla Salora 2000 stereo från 1976 med förstärkare, radio och en inbyggd Thorens skivspelare Därtill små 2-vägs Salora högtalare. Märkte snabbt att det lät mycket bättre än flera paketstereon, fastän det dröjde ett antal år innan man begrep vad ljudbild och sånt riktigt är för nåt. De senaste åren har jag mest koncentrerat mig på att njuta av musiken och handla skivor.

Det här är mitt hifi-system:
Kenwood KA-7020 förstärkare
Kenwood DP-5020 cd-spelare
Kenwood KT-5020 tuner
JPW Mini Monitor/Celestion 3000 högtalare
Luxman PD-291 skivspelare med Glanz MFG-310LX
Som högtalarkablar den tunnare Supra Ply, mellan CD och förstärkare Dunlavy ULC.

Dessutom en samling med 200 cd-skivor och ca. 50 LP:n

Är för tillfället ganska nöjd med systemet, men nappade nyss på en set med Marantz PM-94 förstärkare och CD-94 spelare som jag inte kunde motstå att köpa, så Kenwooden får lov att gå. Har på känn att Marantzen kommer att bli en mera permanent anläggning.

DIY-högtalare är även ett stort intresse som kommit på nytt efter fler års uppehåll och jag håller nu på att bygga en golvare med en planar/band diskant (B&G Neo8) och Peerless bas/mellanregister (8" HDS). Får se vad det blir

Det som absolut borde förbättras är rumsakustiken. Bor för tillfället i studentlägenhet med allt gjort i betong, så det låter inte värst bra och finns inte så mycket man kan göra åt det. Som tur är kan man alltid gå hem till landet och lyssna på Celestion 3000 i ett stort vardagsrum med bra akustik och inga störande grannar

mvh Samuel
Karleby, Finland


Reply author: bengt_peter
Replied on: 2003/04/16 11:11:58
Message:

God dag alla på forumet. Är rätt ny här.

Peter heter jag, drygt 40 år. Har ett förflutet inom hifibranschen, numera jurist. Har även ett förflutet som Luxman-fantast och ägt en hel drös med olika anläggningar såväl avancerade som enklare. Idag är jag inte ägare till något särskilt kul men har en fin Ariston RD40 (utan pickup) ståendes i garderoben. Funderar på att väcka liv i den. Högtalare är min passion och obesvarad kärlek då jag för tillfället inte äger några (men skall snart köpa, ett angenämt problem, se min tråd om Mirage Omni).


Reply author: bengt_peter
Replied on: 2003/04/16 11:14:26
Message:

En liten parantes. Hur ändrar jag nationalitetsbetäckningen i forumet. Jag är givetvis inte från Schweiz från Sverige.


Reply author: pontus
Replied on: 2003/04/16 14:34:14
Message:

Klicka på "profile" uppe i högra hörnet, ange id och ps, ändra land genom pulldown-menyn till höger på profile-sidan

...och välkommen förresten


Reply author: Solidmind
Replied on: 2003/04/16 22:34:13
Message:

Tjena alla.
Jag heter Martin ,16 år, pluggar i första ring i Malmö. Upptäckte det här forumet efter att jag blev sugen att köpa en Yamaha pianocraft 400 på mellandags rean för att ersätta min Sanyo stereo system som har varit i mina ägo sen 95. Efter en hel del läsande, spanande på hifi klubben etc, gnällande och diskussioner sitter jag här med en Primare I20 & D20 som driver ett par Acoustic energy aegisEvo 3. Rejält lyft eller vad? Nåja. Har varit en fanatisk lyssnare av musik sedan... alltid! så jag tänkte det e väl lika bra att investera lite i sina öron.
MVH
Martin


Reply author: epkpeng
Replied on: 2003/04/16 22:43:27
Message:

Ännu ett gäng att säga VÄLKOMNA till!

Kul med olika anläggningar, hifihistoria och ålder!

Återigen, välkomna!


Reply author: Lepra
Replied on: 2003/04/17 00:43:28
Message:

Hej

Mitt namn är Victor Johansson, bosatt i Jönköping och är 22 år nästan en månad till.
Jobbar på Arla Foods och har äntligen råd till att utveckla mitt intresse. Ljud har alltid varit min passion, välljud som missljud. Inte nödvändigtvis musik utan ljud i största allmänhet.

Min öronhonung består av:

Perception audio "ecki" - försteg (svart)
Perception audio "fatang" - slutsteg
Denon DCD 625
Alchemist audio DAC 24/96
Signalkablar från supra
H-talar kablar från oelbach
Heco Xenon 600

http://www.minhembio.com/show.asp?user=Lepra dåliga bilder för den som är intresserad.

Mvh Victor


Reply author: arcam
Replied on: 2003/04/19 23:06:44
Message:



Välkommen och Glad Påsk



Reply author: arcam
Replied on: 2003/04/24 22:07:44
Message:



UPP



Reply author: RigorMortis
Replied on: 2003/04/24 22:38:21
Message:

Kanske dags att ta tag i den där presentationen... Niklas heter jag och är 24 (snart 25). Jobbar inom vården och skall - så snart jag får loss den där tummen som sitter så hårt - bli vuxen och börja plugga medicin.

Har alltid haft ett stort musikintresse och har lirat lite själv. Dock i mycket blygsam omfattning.

Skaffade min första någorlunda seriösa hifianläggning för några år sedan, eftersom de år undertecknad bodde med sin mor (med begränsad budget och begränsat utrymme) tyvärr inte medgav anläggning modell större. Har efter detta börjat lyssna på musiken med ett mer kritiskt öra. Den består idag av:

CD: Harman/Kardon HD750 (jag vet... ska snarast bytas ut)
Förstärkare: Harman/Kardon HK 670
Högtalare: Infinity Alpha 40

Ska inom det närmaste byta såväl CD som högtalare.

I övrigt är det väl inte så mycket att säga? Jo, just det... mitt andra stora intresse, vid sidan av musiken, är MOTORCYKLAR!!


Reply author: period
Replied on: 2003/04/25 01:41:51
Message:

Tänkte att jag skulle presentera mig. Per heter jag, 30.5 år gammal, utbildad beteendevetare och informatiker, sambo + två döttrar hemmavid.

Hifi-köret började med att jag fick ärva farsans gamla Saba-förstärkare (text på både tyska och engelska, watt-metrar...), JVC-högtalare och Sharp-skivspelare i mitten på 80-talet, av någon outgrundlig anledning tyckte jag att det lät makalöst bra....då. Hursomhelst, när jag efter lumpen flyttade hemifrån inhandlade jag mig en HK 6350R förstärkare, en Yamaha CDX1050 CD och ett par XL-Fidelity PG1200 högtalare (hade förresten ett par Wharfedale + en passivt driven Cerwin Vega sub före XL:arna).

Omkring 1997-98 upptäckte jag DIY på nätet....sen dess är inget sig likt. Här skulle byggas eget! Letade länge och väl men fastnade till slut för Lynn Olsons beskrivning av Ariel, tror att det mycket var själva sättet som projektet är beskrivet på som gjorde att jag fastnade. Det fanns en sådan entusiasm som jag ofta saknade på andra, knastertorra DIY-sajter. Hittade ungefär samtidigt Mattias Sandgrens hifisidor med den "NHT-lika Arielen" se http://www.acc.umu.se/~sagge/audio/ . Detta ledde till att jag byggde ett par golvare i stil med Sandgren, använde dock ett annat Peerless-element än han + att jag använde Scanspeak-diskanten.

Färdig? Knappast... Efter ett halvår började jag snegla på andra lösningar. Eftersom jag var nöjd med hur diskanten och mellanregistret lät ville jag prova nya basar istället, Peerless XLS12:or blev det och det spelar jag på idag se http://come.to/kamarainen för några bilder. Just nu är jag på gång med en ny modifiering, tänkte prova att dela mellanregistren högre och istället för XLS:arna använda en annan bas "som stativ", XLS:arna ska istället placeras i en dedikerad subbas... Försöker även att lära mig om högtalarmätningar, har LspCAD, har byggt en micförstärkare och skall även bygga mig en mätmikrofon så småningom....

Anläggningen då? Idag spelar jag på följande:

CD-spelare: Rotel RCD-971 (funderar på Harmony Design modifiering)
Försteg: Hembyggt med inbyggt aktivt delningsfilter (opamp-baserat)
Slutsteg mellan o diskant: Edison 60
Slutsteg bas: Dynaco transistorsteg (gammalt, ska bytas mot ZAPpulse är tanken)
Högtalare: Hembygge (aldrig färdiga.....)

Avslutningsvis; ett mycket trevligt forum det här!


Reply author: arcam
Replied on: 2003/04/25 20:37:21
Message:



Välkommen!!!



Reply author: gardd
Replied on: 2003/04/29 09:23:52
Message:

Tjenare! Jag vill också presentera mig.
Jag är en kille på 28 vintrar och på fritiden tränar jag styrketräning. Jag är blond och har blåa ögon. Mina intressen är HiFi och datorer. Jag är upptagen för tillfället.

Driver företag, konsultar och är snart klar med min M.Sc.

Jag upptäckte hifi 1987 då morsan shoppade en Dual-skivspelare som hon(?) kopplade till sin anläggning. Jädrar så bra allt blev. Depeche Mode ville man lira på högsta volym varje dag! 1995 köpte jag min första lite dyrare anläggning. År 2000 nådde ekonomin sin kulmen och jag investerade stort i Linn. Efter kraschen sålde jag av hela skiten och upptäckte i samma veva att det var det bästa jag gjort. Nu kör jag en Samsung kompaktstereo hemma, i väntan på att konjunkturen skall vända igen :)

Jag tycker det här forumet är ett av de bättre. Fördelen är att det är på svenska men nackdelen är att det är lite folk på listan och att det just är svenskar. Det leder till att få märken diskuteras eftersom ingen har hört talas om lite mer exotiska prylar. Därför kretsar diskussionerna kring: Naim, Rotel, Linn, Edison, Copland, Quad ESL, Gryphon och så vidare. Folk har aldrig hört talas om Crown Jewel eller D Klimo Beltaine men det gör inte så mycket. Cheers!


Reply author: Julienne
Replied on: 2003/05/04 12:48:32
Message:

Då är det ju inte mer än rätt att jag presenterar mig Jag heter Petra, blir snart 21 år (juni månad). Bor lite utanför Umeå, med min hi-fiintresserade sambo 'fredde' som också finns här på hififorum.nu
Man kan väl kort och gott säga att det är han som fått mig intresserad av hifi. I början av vårt förhållande var jag lite halvhjärtat intresserad, men det har blivit mer och mer med tiden Så därför sökte jag mig hit, för att det kan vara intressant att utbyta erfarenheter med andra också.
Förutom hifi gillar jag djur, fotografera... Sitter gärna och redigerar bilder i Photoshop Målar också en del, gärna i oljefärg eller kol. Kläder gillar jag såklart också. Ja, nu har ni fått ett litet humm om vem jag är. Ha en bra dag allihopa.


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/05/04 13:03:07
Message:



Ditt fotointresse kan vi kanske få ta del av Petra...
Kombinerat med hifi...

Styrketräning är nog bra för hifilivet.
Speciellt när man uppgraderar...

Välkomna!


Reply author: Pjotre
Replied on: 2003/05/04 13:10:46
Message:

Tråden som vägrar dö...


Reply author: Julienne
Replied on: 2003/05/04 14:02:44
Message:

quote:
Ditt fotointresse kan vi kanske få ta del av Petra...
Kombinerat med hifi...

Styrketräning är nog bra för hifilivet.
Speciellt när man uppgraderar...

Välkomna!


Tack ska du ha! Det är nog inte helt omöjligt att jag kan ordna någon/ några snygga hifi-bilder. Ska se vad som kan ordnas!


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/05/04 16:54:36
Message:



Tokighe...nöjet är helt på vår sida...

Välkommen Cybervoice.


Reply author: Belker
Replied on: 2003/05/07 14:32:37
Message:

Ok, Mårten heter jag och har just börjat bomba DIY-forumet.
Väntar ett andra barn imorgon faktiskt, så jag passar på att presentera mig nu. Snart försvinner jag ett tag...
Jobbar som industridesigner i Stockholm, så jag vill helst inte se ful hifi (i mitt hem). Det vill inte min fru och barn (2 år) heller. Min fru vill väl egentligen inte se någon hifi, men hon är förstående för det mesta.
Annars är högtalarbygge min grej. Lite prylar finns att beskåda på http://w1.821.telia.com/~u82104203/. Är i starkt behov av verkstad att bygga i (min fru är förstående till en viss gräns) så om någon vet var man kan hyra in sig i Sthlms-trakten vore jag tacksam.
Har en del Linn i systemet -utan att vara helt rabiat

Tack för mig!
/Mårten


Reply author: arcam
Replied on: 2003/05/07 20:17:07
Message:

Välkommen Mårten


Reply author: arcam
Replied on: 2003/05/08 22:02:02
Message:

påminnelse


Reply author: yrwing
Replied on: 2003/05/09 10:31:24
Message:

Hej jag heter Jesper,

Jag är 30år och arbetar inom besöksnäringen, och nyfrälst innom hifi världen.

Min utrustning består av:

Rotel RA-02

Rotel RCD-02

Monitor Audio B2

Kablar håller jag på att införskaffa just nu, det blir lite DIY med kablar från biltema, som de som besöker DIY sidan kanske har märkt.

Tack för ett bra forum.

MVH

Jesper


Reply author: Julienne
Replied on: 2003/05/09 10:33:42
Message:

Välkommen yrwing.
Oj vad många medlemmar vi är här


Reply author: yrwing
Replied on: 2003/05/09 10:40:23
Message:

"Välkommen yrwing"

Tack Julienne!


Reply author: arcam
Replied on: 2003/05/09 18:47:29
Message:

Upp


Reply author: Empress
Replied on: 2003/05/10 01:55:06
Message:

Jag får väl inte vara sämmre!

Jag heter Khim och är 33. Jag har alltid varit intresserad av musikåtergivning. Jag är gift. Och det var gubben som släpade hit mig. Förutom hifi, så är mina intressen reptiler (ödlor främst),bilar , datorer, inredning och husväxter. En annan favoritsysselsätning är väl att skälla på min stackars gubbe när han tar pappskalliga beslut om musikanlägningen.


Reply author: arcam
Replied on: 2003/05/11 22:26:54
Message:



UPP


Reply author: Pontan
Replied on: 2003/05/12 19:42:53
Message:

Hejsan Hififorum!

Jag skickar in en sån här liten presentation också, så alla får ett hum om vad jag är för en filur. Jag heter Pontus Haglund, är född 1976 och arbetar med medicinsk teknik. Mina intressen är träning, digital signalbehandling, design och formgivning och nu också..... Hifi!

Jag har gått med i forumet nu när jag tagit tag i min gamla dröm att bygga högtalare. Ett par ProAc Response 2.5 kloner ska det bli.

Inom Hifi är jag väldigt mycket nybörjare, jag har en skitanläggning som jag aldrig kommer koppla in i mina byggen när de är klara. Måste alltså köpa lite bättre sånt också.... Jag är väldigt intresserad av det visuella också, min anläggning måste vara snygg! Så jag är ingen audiofil direkt, jag tycker bara att det är kul med snygga möbler och det är ju dessutom skoj att bygga och löda.

Hoppas det går bra med en icke renlärig i gänget?


Hälsningar Pontus


Reply author: Roq
Replied on: 2003/05/13 00:00:40
Message:

Belker: Hoppas allt går bra med andra barnet!
Kollade in dina högtalare som ser bra ut - fräck design på Musse!!


Reply author: Rydberg
Replied on: 2003/05/13 01:53:40
Message:

Jaha, jag har glömt att presentera mig. Heter Ola, född -78 och pluggar förnärvarande sista året till civilingenjör i industriell ekonomi vid Lith i Linköping. Bor i en trea i tillsammans med min flickvän som jag träffade för ca 5 år sedan.

Startade mitt hifiintresse som 16 åring, den första anläggningen var från technics. Därefter var det dunka dunka som gällde och jag levde länge med ett par Cerwin-Vega DC-10, enligt mig de bästa som CV har tillverkat. Sen dess har jag haft ett antal apparater och även byggt en för- slutstegskombi.

Anläggningen idag:

Högtalare: B&W 804 Nautilus

Förstärkare: Gryphon Callisto 2100

Cdspelare: Meridian 588

Kablar: På utprovning, har ägt Nordost Quattro Fil, Audioquest Python, Audioquest Anaconda, Kimber Kable Select KS-1130, AQ Caldera.
Idag är det endast Anacondorna som är kvar.

Jag lyssnar på det mesta, undantagen är gospel och dansband.


Reply author: ekman
Replied on: 2003/05/13 02:21:54
Message:

får man fråga vad anacondan gör bättre än quattron


Reply author: Rydberg
Replied on: 2003/05/13 12:58:55
Message:

quote:
får man fråga vad anacondan gör bättre än quattron
Inte mycket, den såldes pga ekonomiska skäl, det var en riktigt bra kabel. Anaconda är dock bra i förhållande till vad den kostar, låter lite köttigare än Quattron men inte lika bra anslag och 3D.


Reply author: ekman
Replied on: 2003/05/13 20:00:46
Message:

oki tack då vet jag


Reply author: Pass
Replied on: 2003/05/14 00:19:23
Message:

Dags att presentera sig.
Är en 38 årig akademiker som lystrar till namnet Richard samt när en växande galenskap för hifi och musikåtergivning. Min första "riktiga" anläggning inhandlades våren 1988 och bestod av en Linn Axis med basicarm och Linns tröttaste mm-puppa, integrerad Rotel, Teac kasettdäck, och ett par Kef monitorer av modell liten skokartong. Det lät väl sådär; hyfsat.

CD-spelare dröjde jag med till 1992, eftersom 80-talets svar på "perfect sound forever" helt enkelt lät fördj-ligt... Det inhandlades iallafall en Sony nånting, i tretusenkronorsklassen. Och lite senare byttes Keffarna mot QRS 500 - vilket gav betydligt bättre partybas till den grungemusik jag mest lyssnade på. Efter det blev det stiltje, fram till 1996, då en kollega fick mig att köpa hans gamla Kenwood 07 monoblock för en billig peng. Ett par Monster-flätor hängde med på köpet, till högtalarna. Kenwoods motsvarande 07 försteg innhandlades hos Stig på Radiocentralen.

Nu var det kört. Uppgraderingen var groteskt stor. Att helt plöttsligt höra i storleksordningen 20 till 50% mer av inspelningarna och ibland upptäcka helt nya instrument där bak i lyssningsfältet, var minst sagt omtumlande.
Då jag vid tillfället lagt mitt gamla MC (motorcykel) intresse på hyllan, och sålt hojjen, hade jag cirka tio års sparkaptial på banken att bränna. Gissa vem som fick de pengarna! Kort svar: Stig på Radiocentralen, och Hans på Subas Audio!!:-))

Jag ska inte fortsätta trötta er med den uppgraderingscirkus som följde. Numer har jag i alla fall en anläggning som jag trivs extremt bra med. Den består av:
Well Tempered Classic, med Koetsu Black (en i ordets bemärkelse klassisk LP 12 ätare ;-))
Pass Aleph Ono RIAA-steg (efterträdde, och detroniserade, tidigare hemskheter som Musical Fidelitys LP, och Bremens Phonofix...huga!)

Pass Aleph P försteg (efterträdde Audio Research LS 7, som var Subbas-moddad och försedd med NOS-rör; den lätt riktigt fint, men det finns alltid bättre grejor...)

Pass Aleph 3 slutsteg (som tog över från min Kenwood 07-block; "uppgradering" är ett alldeles för svagt ord i sammanhanget!)

Dynamic Precisision 8.0 DAC + Peter Bremen moddad Sony XA 5ES (inhandlades för billig peng; låter fantastiskt bra, faktiskt nästan i nivå med vinylriggen!!)

B&W ASW 2500 subbas (inhandlades för att hjälpa de Thiel 1.5 jag då hade på traven.) Integrerar osannolikt bra med såväl Thiel, som de

Dynaudio Contour 3.4 jag köpte senast. Dessa spelar sagolikt bra och passar som hand i handske med den övriga anläggningen.

Sist, men definitivt inte minst, kablarna: Cardas Golden Cross rakt igenom, med Harmonic Tech TruthLink silver på vinylsidan - har inte råd, än, att köpa Golcen C. till svarven:-(

Och, ej att glömma, Relaxa No1 magnethyllor till skivspelaren och transporten. Även dessa solida ljudförbättrare.

Detta får räcka så länge.
Vänliga hälsningar
/Richard



Reply author: divander
Replied on: 2003/05/14 00:54:28
Message:

Pontan: Det är bara till att grattulera till ett bra val av byggprojekt. Konen är inte speciellt svår att bygga (finns inte mycket lättare i alla fall) och låter väldigt bra. Det är nog svårt att hitta bättre ljud för de pengarna.


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/05/14 06:52:13
Message:


Presentation på bred front...

Reptiler och hifigubbe. - Då har du lite att hålla reda på Khim...

Välkomna allesammans!


Reply author: Empress
Replied on: 2003/05/14 07:17:40
Message:

Timbre!
Först tack för välkomnadet. Du kommer nog att märka att det är jag som kommer med de "sjuka" kommentarena.
Jo du det är en del och hålla reda på. Jag vet inte vilket som är värst en frigående ödla eller en hifi"dåre".


Reply author: carlin
Replied on: 2003/05/14 11:53:46
Message:

Hej

Jag har nyligen funnit detta forum och har "lurkat" tills nu. Kort om mig:

Heter Kalle och har ett återfall ned i ljudträsket efter att ha varit "ren" i flera år. Har på kort tid inhandlat nya högtalare, byggt egna högtalarkablar och köpte en Hifi-tidning för första gången sedan de testade Accuphase i H&M...92?

Jag inledde mitt intresse 91 då jag fick ett par JPW AP2 som delbetalning för en cykel och sedan har det bara gått utför...

Sitter nu med Arcam-prylar (alfa-CD, delta för/slutsteg) och ett par Amphion Argon II.

Efter att ha läst en hel del här på forumet har jag insett att jag har några hundra tweeks att prova... fritiden är räddad! Dock med förbehållet att WAF:en är tillräckligt hög (inte bara m.a.p. min fru utan för att jag själv har en del krav på att det inte får se ut hur som helst...åtminstone i färdigt skick)

Jag bor i Stockholm och jobbar som IT-konsult, som sagt gift och har inga barn...än.

mvh


Kalle


Reply author: divander
Replied on: 2003/05/14 13:09:20
Message:

Så illa kan det gå när man säljer en cykel. Alla har vi trillat ner i hifi-gropen på olika sätt. Och nu sitter vi här och försöker tweaka oss upp.


Reply author: divander
Replied on: 2003/05/14 13:15:22
Message:

Jesper: Vilken typ av besöksnäring jobbar du med?


Reply author: arcam
Replied on: 2003/05/17 21:45:15
Message:


Längst upp



Reply author: Belker
Replied on: 2003/05/17 23:02:36
Message:

Roc (och andra med för den delen). Jotack, en liten HiFi-kis kom för en vecka sen! Vi sitter i sweetspot och diggar. Storasyster 2 år byter skivor...

/Mårten

PS. Musse är död. Han donerade dock sina membran, så snart vaknar Monitor upp från operation. Ds


Reply author: Mikaell
Replied on: 2003/05/18 00:09:56
Message:

HÄPP!
då kör vi,
Heter Mikael,31 år, bor i borås, har sambo och barn. kör saab 9-3.(mmm... saab)
Intressen:
Försöker se så mycket live musik jag hinner, älskar musik när det är live.
Hårdrockare in i själen men jag lyssnar på en hel del svenskt typ Stefan sundström, allt som Thåström har varit med och skapat, gamla björn skifs!?!, gamla uggla, dag vag, nationalteatern, men som sagt, JUDAS PRIEST! ROB HALFORD ÄR KUNG! lyssnar även på dream theater, Dio, black sabbath, white snake, rainbow, accept... helt enkelt alla gamla långhåriga hjältar.
Har spelat bas i diverse band. spelar lite gitarr för husbehov.
lagar maskiner på veckorna och jobbar som ljudtekniker på helgerna,
åker runt och mixar band.

ja,just det, hifi..
Sålde min anläggning förra veckan som bestod av:
Försteg: LUXMAN C-03
slutsteg: LUXMAN M-03
cd: DENON DCD735
högt: AUDIO PRO BLUE DIAMOND

På fredag får jag mina nya grejer som kommer att bestå av:
förstärkare: ROTEL RA 02
cd: ROTEL RCD 02
högt: QRS tellus
kablar: senare fråga...

Varför mitt intresse för HIFI?
-Musik ska låta bra!

Det var lite om mig. är det nån som undrar något så fråga på!

SWEDEN ROCK, here i come!


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/05/18 09:24:21
Message:



Hifitidningar är livsfarliga.
"Ljudträsk-rock" kan det bli av det hela...

Välkomna, Mikaell och carlin!


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2003/05/18 10:54:45
Message:

quote:
Reptiler och hifigubbe. - Då har du lite att hålla reda på Khim...


Kan ju inte vara annat en en trevlig snubbe ju
säger jag som har dom garanterat fetaste slangarna på forumet.


Reply author: John
Replied on: 2003/05/18 18:15:10
Message:

Ja, det är väl dags...!

Är inte fullt trettio år, inflyttad till Stockholm och doktorerar för brinnande livet (vill få riktig lön snart ;-). Mina pryttlar finns under profilen så jag ger väl en lite "vägen dit"-historia:

Musik har alltid varit viktigt för mig, i en eller annan form och då är det ju rätt givet att man också intresserar sig för hur det låter (eller?). Övertalade min mor att uppgradera sin gamla Pioneer anläggning med ett par HPM-900 (i bruk än idag) och till detta köpte jag ett Yamaha kassettdäck och sedermera en Philips cd. Rätt ok. Varmt och mysigt

Som student sommarknegade jag en hel del och flytten hemifrån gav ju läge att köpa nåt bättre. Hade snurrat runt lite nere på dåvarande Stonsound i Umeå (nu Hifi Klubben) och om det nu var Stensson själv som spelade allt möjligt bra (kul att bli tagen på allvar även som ung och utan fet plånka!!!). Blev till sist en Nad 304 och en Marantz cd-63 som tjänat mig till alldeles nyligen ihop med ett par hemmabyggen (två 6.5:0r och diskant, lite samma look som högtalarna i Cardigans "sudda-och-spelatillbaka"-video...)

Bor nu i en etta med sambo, så WAF är ju en mycket central parameter . Faktiskt kul att det ser bra ut också... Köpte mig ett par hd-600:or och en EAR90 och sedan kunde man ju inte hålla sig från att byta Naden och allt det andra också... Hm...

Kul med ett forum med så många med så skarpa öron och stora erfarenheter! Kalashjälp för oss med begränsad budget och lite med tid att lyssna in sig på allt. Mitt tack och beröm till både initiativtagare, moderatörer (heter det så?) och debattörer!

/en john med sin hifi inhyst i en gammal tevemöbel med dörrar samt högtalare som matchar soffan


Reply author: Jaha
Replied on: 2003/05/18 19:12:44
Message:

Hej

Jag heter Anders (20år) och kan inte så mycket om HIFI, dock så vet jag när det inte låter bra och när det låter bra =)

Pluggar systemvetenskap just nu!


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/05/18 20:05:12
Message:



Sommarkneg som resulterar i hifiköp. Känns bekant på nåt sätt...
Jaha, hörseln har längre ben än dogmen...
Välkomna!


Reply author: divander
Replied on: 2003/05/18 23:55:54
Message:

Jaha: Då vet du ganska mycket. Det är ju det som är kärnan i det hela.


Reply author: molsson
Replied on: 2003/06/07 16:51:24
Message:

Upp upp och iväg.


Reply author: Evil
Replied on: 2003/06/07 17:18:08
Message:

Stefan heter jag!

Är hemmastudio ägare. Har inget monster till HIFI men har nog lagt ner 300 tusen på studion. Drömmer om ett par Dynaudios väggmonterade... Vill bygga om studio ytan för bättre lyssning.

Lyssnar mest på vinyl när jag har tid.

Gillar att titta på film… Vore kul att ha mer plats till en enkel surround anläggning. En liten hemma bio där jag och tjejen kan mysa. Tyvärr är hon mer intresserad att vara ut och gå och laga mat. Blir mest jag som tittar på film… Ni kanske förstår vad jag menar. Jag har inget emot att titta på film när solen skiner utomhus.

Mycket trevligt forum… Måste vara ett av dom mest besökta musik ställen i Norden? Fart på inläggen är det i alla fall.




Reply author: Mr.Älg
Replied on: 2003/06/07 17:59:47
Message:

Johan heter jag. Var lite ljudfreak för typ 10 år sedan och har nu fått "ett återfall". Kanske mer intreserad av HiFi som fenomen än av apparetrna. Det tycks finnas två fallanger, dom som vill att anläggningen i möjligaste mån ska återge det som spelats in och dels dom som vill ha sitt alldells egna lilla ljud där hemma. Självklart har båda rätt, eftersom målen är helt olika!
Själv tillhör jag dom som anser att en apparat bör vara ofärgad. Tyvärr lever jag inte som jag lär...

Grejjor jag använder själv:

Förstärkare: Cyrus 2
CD: Teac CD 3 (som jag inte är helt nöjd med men har inte hittat någon ny som jag gillar, micromega kanske kan vara nåt?)
Högtarlare: Infinty Kappa 6 (saknar helt likheter med dagens kappa-serie, denna är med banddiskant, soft-dome mellanregister och en 8" bas i ca 40 liter sluten låda. Delning vid 800 resp 4500 Hz. Borde låta apa men jag gillar dom.).
Kassetdäck: Yamaha KX700
Radio: Teac det också, glömt modellen...
Skivspelare: Dual 503 med Goldring 20-någonting pick up.
Kabel: EKK och mic-kabel som signalkabel.

Största problemet hemma med ljudet är akustiken. Det har prio 1. Ingen idé att göra något förrän den saken är fixad.

Jag gillar italiensk disco och 303or. Bland annat...


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/06/08 07:47:21
Message:




Välkomna i draget pojkar...
Mr. Älg får väl ligga lite lågt i oktober eller när nu eländet drar igång...


Reply author: arcam
Replied on: 2003/06/14 11:38:20
Message:

Ja då skickar vi upp denna topic igen




Reply author: T1000
Replied on: 2003/06/23 12:58:55
Message:

Hej hej!
Blev intresserad av hifi, först när brorsan sköpte ett par 10 tums högtalare från ljudia och en yamaha förstärkare. Tyvärr så har han flyttat hemmifrån så nu sitter man med en gammal stereo från 70-talet ;(


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/06/23 14:47:19
Message:



70-talet behöver inte vara fel.
T1000, är inte det en sjuttiotalstuner från Luxman...

Välkommen!


Reply author: T1000
Replied on: 2003/06/23 15:18:32
Message:

Det är en 70-tals LP spelare från Philips.
Har två lika gamla 20 watts högtalare som sitter i plast låda. Dom börjar skaka i för mycket bas och diskanten ska vi inte tala om :/
Nej, tror det är dags för en uppgradering :D


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/06/23 15:21:42
Message:



Då har du nog hittat rätt i cyberspace...
Här får man råd...


Reply author: Björn-Ola
Replied on: 2003/06/23 15:51:09
Message:

Råd?
Jag har fortfarande inte fått råd med dom prylar jag vill ha.


Reply author: divander
Replied on: 2003/06/23 15:58:06
Message:

Det är på banken man får råd. Jag håller precis på att fixa ett lån till ett fritidshus (nya rum med nya anläggningar). Här får man tips vilket kan bidra till vishet.

Välkommen hit T1000. Har du någon buget?


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/06/23 16:48:38
Message:


He he, tänkte kanske närmast på goda råd men även ekonomiskt kan man väl göra en hel del fynd...
Själv har jag handlat BDR och PAD inbränningsskiva i nyskick till halva nypriset.
Guldkornet HF LS-1 är väl annars ett bra exempel...


Reply author: Bobbokrull
Replied on: 2003/06/25 21:18:50
Message:

Jag har ju varit "away" ett tag så jag säger Hej Hej till alla igen!=) Jag är tebax!=)


Reply author: arcam
Replied on: 2003/06/25 23:15:15
Message:

upp







Reply author: Zamn
Replied on: 2003/06/25 23:54:21
Message:

Jag heter Reine och drömmer om att få äga en bra anläggning igen. Sålde min förra när jag åkte till Australien och skulle studera foto på universitet där. Det var inga dyra saker, men jag gillade dom iaf :)

Nu vill jag köpa Audio Pro Blue Diamond, nad förstärkare och nad skivspelare. Äger redan en Orelle cd-spelare jag trivs med. Är inte riktigt säker på vad jag ska köpa i förstärkar-väg, men för mig räknas utseendet in lika mycket som ljudet, det ska vara enkelt och avskalat.

Att min budget är lika med noll förbättrar inte läget, men ska iaf spara ihop ca 15-20 tusen för de tre delarna + kablar. Hoppas det är möjligt att driva högtalarna för dom pengarna?


Reply author: arcam
Replied on: 2003/06/30 21:13:19
Message:

Upp igen


Reply author: Jorma
Replied on: 2003/07/04 21:12:11
Message:

Här får man tips vilket kan bidra till vishet

Jag håller med om att man lär sig en hel del på ett forum som detta.
Även om man varit med länge, så stoppar man i utvecklingen om man sitter hemma själv med sin anläggning utan att byta erfarenheter med andra. Och även nybörjare som kommer med frågeställningar som man kanske aldrig hade funderat över bidrar till det hela.


Reply author: poman
Replied on: 2003/07/04 23:00:57
Message:

Välkommen! Drömmar är aldrig fel att ha.

/PO


Reply author: hal
Replied on: 2003/07/08 21:42:08
Message:

Hej forken !
Är det ngn speciell skivspelare du suktar efter ?


Reply author: EAR
Replied on: 2003/07/08 21:43:36
Message:

Hej forken
Och välkommen.Kan du möjligtsvis jobba i Ystad under sommaren?


Reply author: estevan
Replied on: 2003/07/14 09:21:04
Message:

Är sivspelaren ett hemmabygge ??
Jäkligt snygg sak i alla fall
rörisen tillika mycket våcker
estevan


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/07/17 08:42:08
Message:



Hej knas, Zamn och forken!
Välkomna till SommarHiFiForum, ej semesterstängt...


Reply author: arcam
Replied on: 2003/07/28 00:32:06
Message:

Upp




Reply author: Bernt Jansson
Replied on: 2003/07/28 05:52:16
Message:

OK, en presentation är kanske på sin plats. Jag heter som alla kan se Bernt Jansson. Jag är 42 år och bor med fru och två barn i Mölndal.
Jag gillar framför allt att lyssna på musik, men har också ett hämningslöst teknikintresse. Det senare har lett till att jag har
byggt det mesta av min anläggning själv. Jag har byggt mig ett par högtalare med egentillverkade banddiskanter och Audax basar. Detta
drivs av ett hembyggt rörslutsteg, Transcendent T8 OTL. Jag är barnsligt förtjust i rör. Försteget har jag också byggt, med rör
såklart, Transcendent GG linjesteg och en variant på Allen Wright´s RIAA. Källorna är väl det som är sämst i anläggningen. CD-n är en
gammal Denon som används som transport och en DA-omvandlare som köptes av QLN på en utförsäljning för ett par år sedan. Dessa har
modifierats med nya egentillverkade klockor och en digital transformator. Låter OK, men vinylen är något bättre. Thorens TD321
med SME-arm och Grado röd pickup. Skivspelaren är lånad för prov och ev. köp. Det senaste projektet är bygge av två stycken dipolsubbar.
Bilder på högtalare och slutsteg:


Reply author: arcam
Replied on: 2003/07/28 10:05:30
Message:

Välkommen, snygga högtalare


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/07/28 10:11:09
Message:



Rörtången - trevligt badställe på västkusten. Förmodar att du har varit där...
Välkommen!


Reply author: arcam
Replied on: 2003/07/28 10:28:01
Message:

...eller på Rörö......


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/07/28 10:31:20
Message:



Ja, där häckar rörsångaren.
Kan bli rörigt värre...


Reply author: poman
Replied on: 2003/07/28 10:33:58
Message:

Det börjar bli ett antal som använder rör här på forumet bara trevligt
och välkommen Bernt Janssonkul kul att det blir fler som uppptäcker
detta utmärkta forum.


Reply author: hal
Replied on: 2003/07/28 10:40:41
Message:

Välkommen det är vi rörande överens om.
Skulle kanske trycka upp knappar:
Rör, min kompis !


Reply author: arcam
Replied on: 2003/07/28 10:43:57
Message:

Rörande rör, rör ej rören .........


Reply author: hal
Replied on: 2003/07/28 10:50:03
Message:

Stämmer arcam, framförallt inte med rörtången...


Reply author: Berra-
Replied on: 2003/07/28 11:51:36
Message:

Jaha då var det väll min tur att presentera sig då.

Mitt namn är Christian Persson, är 18 år och bor i Tidaholm (kanske känner igen det efter fängelset som är benäget här). Studerar för närvarande på El programmet med inrikting Dator teknik (även detta är ett av mina intressen) kommer senare att börja studera i Jönköping till Civilingengör inom Data nätsteknik.

Mitt intresse för HiFi började för bara ett par år sedan då jag köpte min andra hembio (min första med Dolby Digital) har alltid gillat film så det kom naturligt att det blev 5.1 uppsättning istället för ren 2 kanal.

Efter ett tag fick jag upp ögonon för musik och dess njutbara klanger efter att ha köpt High Fidelity tidningen där man fick med en CD med diverse låtar. Sen dess har mitt intresse för musik bara ökat mer och mer, och ska nu spara ihop pengar till en 2 kanals anäggning.

Då jag var i stockholm och lyssnade på stativare i prisklassen 10-14000 förra veckan så föll jag verkligen pladask för Amphion Argon II. men efter att ha läst lite om HiFi forums egna stativare, HFLS-1 så kommer jag i vinter att påbörja bygget av dessa. om jag finner dessa vara lika bra kommer jag att spara många kronor :).

Det senaste har jag lyssnat främt på Jazz men lyssnar gärna på allt ifrån Jazz, Blues, klassiskt ända upp till Punk och hårdrock, även om det blir mer och mer Jazz skiver som snurrar i CD spelaren hemma.

min nuvarande änläggning består av (snälla var barmhärtiga)
Frontar: Infinity Reference 61 MKII
Förstärkare: H/K 4000
Kablar: Noname (kommer bytas ut vid högtalar bygget)

Jag är en av dessa lyckliga som har tillgång till bra verktyg/maskiner till DIY projekt samtidigt som jag har stort intresse för detta, Så jag kommer nog hänga i den delen av forumet ganska mycket.

MVH Christian Perrson


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/07/28 12:09:39
Message:



"det blir mer och mer Jazz skiver som snurrar i CD spelaren hemma."

Musik utan tids- eller åldersgränser...
Välkommen Berra- !



Reply author: marbrink
Replied on: 2003/07/28 12:17:18
Message:

Välkommen Berra-!
Känns som hemmabio är oerhört positivt för hifi. Hemmabion får många att bli intresserade av hifi och du verkar vara en som har blivit intresserad på det sättet! Kul!


Reply author: divander
Replied on: 2003/07/28 12:36:42
Message:

Bernt Jansson: Snygga högtalare! Varför inte gå vidare på egenbyggsvägen och bygga egen skivspelare?


Reply author: Bernt Jansson
Replied on: 2003/07/28 14:28:34
Message:

divander: Lustigt att du nämner det, jag har varit hemma hos Peter S och lyssnat på hans
betongskivspelare. Jag har tänkt göra något liknande, jag tyckte den lät förbaskat bra.
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=15522
Rörö är fint. Rörtången kanske är värt ett besök också.


Reply author: neriks
Replied on: 2003/07/28 15:17:07
Message:

Bernt Jansson,

Snygga högtalare och ett härligt rörsteg ... Du borde verkligen lägga upp lite flera bilder på din anläggning under "Medlemmarnas System"


Reply author: Bernt Jansson
Replied on: 2003/07/28 15:45:02
Message:

Jo, kanske. Jag är mycket, mycket nöjd med slutsteget. Det blev bättre än
jag ens vågat drömma om. RIAA-steget blev också väldigt bra. Högtalarna är
stilrena, men de behöver fintrimmas lite, de är sprudlande livliga i
toppen och mellanregistret men inte så fantastiska när det dynamiska
elementet tar över. Jag behöver veta mera om högtaleri. Jag är väldigt
intresserad av att bygga ett system med öppen baffel hela vägen. Man blir
sugen då man läser om Linkwitz Orion och Audio Artistery Beethoven.
Det är klart när man t.ex. ser Timbres grejor, så har man lång väg att gå.
Men det här är en annan grej. När jag blir klar med subbarna och byggt
skivspelare också så blir det DIY hela vägen. Det är väl ett mål i sig.
Jag trivs med ljudet, det stora lyftet var definitivt OTL-slutsteget.


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/07/28 15:59:20
Message:

Det finns en vital skillnad Bernt...
Du har byggt dina själv, det har inte jag. DIY-projekt blir ju unika på ett helt annat sätt med ägarens känsla, tankar och kunskap som sitter i konstruktionen...


Reply author: Bernt Jansson
Replied on: 2003/07/28 16:06:42
Message:

Ja, det är sant. Det är min baby, jag vet vilka bekymmer det har varit att
få ihop det. Timtal av försök med delningsfrekvenser och kondensatortyper
för banden och nu med subbarna t.ex. Just dom här sakerna som jag har bild
på är jag stolt över. Jag ska lägga upp lite bilder sedan.


Reply author: neriks
Replied on: 2003/07/28 16:12:15
Message:

quote:
... Jag ska lägga upp lite bilder sedan

Bernt Jansson,

Det ser vi med stor entusiasm fram emot


Reply author: Joel
Replied on: 2003/07/29 11:27:44
Message:

Hej,

Som synes heter jag Joel. Jag är 30 år och bor i Göteborg med min fru och dotter på 1,5 år. Till vardags arbetar jag som marknadschef på ett spelbolag och fritiden tillbringas till stor del av musiklyssning och hemmabio.

Var till för tre år sedan inte intresserad nämnvärt av någotdera, men hade efter ett besök hos en kompis fått för mig för att köpa ett B&O-system att hänga på väggen. Detta berättade jag för en annan kompis som ganska snabbt tog ner mig på jorden. Det hela resulterade i att jag köpte hans gamla hembioförstärkare från Kenwood och DVD-spelare från Monyka för några tusenlappar. Sedan var jag fast i träsket, och mad tanke på den dåvarande utrustningen ganska långt ner, dessutom.

Idag har jag bytt upp mig till följande system på ljudsidan:

Högt: Kef Q5 + Kef Q9C + sibasurrounder (skall nu bytas till Kef Q2ds)
Bas: Velodyne HGS10
DVD: Pioneer DV 656A
Receiver: Pioneer VSX D2011
Kablar: Supra

Även om detta kanske ligger rätt långt ifrån de andra anläggningar jag sett på forumet, så känner jag att jag för närvarande nått en nivå där jag känner mig nöjd med ljudet. Håller just nu på att flytta till hus och ser fram emot att kunna se vad anläggningen verkligen går för. Yum!

Mvh
Joel


Reply author: Bernt Jansson
Replied on: 2003/08/01 17:54:21
Message:

Välkommen Joel!
Jag har nu lagt ut lite bilder på "Medlemmarnas system"


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/08/01 20:29:39
Message:



"känner jag att jag för närvarande nått en nivå där jag känner mig nöjd med ljudet."

Då gäller det att njuta så mycket och länge du bara kan. Det är vad alltihop handlar om.

Välkommen Joel!


Reply author: Billie300B
Replied on: 2003/08/01 23:51:45
Message:

Bäst jag presenterar mig oxå då
Kristian, bor utanför Stockholm med fru och två barn. Har hållt på med hifi och skivor sedan första sommarjobbet resulterade i en Philips Jetsetanläggning. Snirkliga vägar med apparatbyten/ kabelbyten fram till nu (men än är inte sista apparaten bytt!).
45 år fyllda, tillbringar min fritid med familjen, stereon och mountainbiken/ löparskorna (fast inte samtidigt). Jag är rörfanatiker efter att jag hoppade på Edison One & 12 (och faktiskt- jag fick! ett Quad22 med tillhörande rörförsteg när jag var 10 av en kompis till min far- det var läckert..). Därefter har EAR, Audio Research (och skändligen lite transistorprylar OBS! Skämt, det finns många bra transistorförstärkare) prytt hyllorna hemma. Hur det ser ut nu kan den den nyfikna kolla in på "Medlemmarnas anläggningar". Är man extra nyfiken kan man kolla in min hemsida: http://hem.bredband.net/b103861 (som vanligt under omdesign/utveckling). Där är min "hifiresa" utförligare beskriven. Jag föredrar vinyl (men har förstås CD-spelare/ skivor). Jag lyssnar med stor behållning till det mesta i skivväg- från Pat Metheny till Allison Krauss, Mozart, Schostakovich och Joni Mitchell.. Har rätt svårt för svensk dansbandsmusik dock.
Jättetrevligt forum med massor av intressanta personer och anläggningar och oftast en respektfull och bra hållning på diskussionerna.
EDIT: Stavfel


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/08/02 01:50:48
Message:



Nu är vi tillbaka till det första sommarjobbet igen...
Kanske den vanligaste inkörsporten till hifi...

Välkommen Billie300B!


Reply author: Jodå
Replied on: 2003/08/02 02:11:51
Message:

Och här är jag:

Jonas heter jag.

Jag bor i Karlstad tilsammans med min fru. Hifi har varit ett stort intresse i ca. 10 år. Har tyvärr inte haft de ekonomiska möjligheterna att idka detta fullt ut :(, utan har hankat mig fram i de billigare systemens dömda dal... För närvarande betyder det en integrerad förstärkare (NAD 317), cd från Denon, samt ett par hemmabyggda Högtalare VH-1. Inte det allra roligaste men bor judt nu i en lägenhetsbunker bestående av BETONG... Har ingen lust att satsa något på rummet här heller, eftersom förhoppningen är att flytta snarast. Sedan får vi se vad byggarmusklerna och plånboken tillåter...

Jobbar som ljudtekniker inom "postproduction", vilket för min del till största delen innebär TV mix. Ganska praktiskt eftersom man då kan koppla av lite med skön musik under fikarasterna. Våra kontrollrum har ju betydligt bättre akustik än min betongbunker hemma....

Hoppas på en trivsam tillflygtsort här på forumet. Just nu är ju HFLS-1 ett skrämmande intressant projekt, Hoppas kunna bygga lite framåt hösten.

Hej alla!

/J


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/08/02 10:12:30
Message:



Det kanske är skanska som har byggt betonglägenheten... Dom byggde ju en betonghögtalare också som snabbt försvann!

Välkommen Jodå!


Reply author: arcam
Replied on: 2003/08/04 00:02:59
Message:

Upp


Reply author: huzze
Replied on: 2003/08/04 11:06:59
Message:

Thomas heter jag.

30år fyllda och har varit intresserad av hifi&musik sedan tonåren.
Har arbetat ett år på Hifi-klubben och därefter 6 år på Ortofon.
Numera jobbar jag i en annan bransch.

Mitt hifi-intresse har smugit sig över till hemmabio och jag kör med följande prylar:
Sony 777ES hembiostärkare, 7700 DVD, 3ES radio, XA50ES CD, J30 MD, en gammal TV, JVC S-VHS och slutligen ett par Sonus Faber Electa Amator som sidohögtalare, ytterligare ett par som center och ett par Minuetto bak.

Tanken är väl att uppgradera till likadana burkar bak och ha Minuetto i 7.1-konfiguration. Har ingen sub, men känner inte att det behövs (än så länge). Sedan ska elektroniken väck, vill få tag på en SACD/DVD-Audio multispelare med progressive scan/PAL (någon som vet vad som finns utöver Denon 2900?), en 7.1 processor (nya Rotel är lite för dyr) och 4 slutsteg Rotel 2x200 (RB1080?).
Sen är det dags för projektor - *suck* - det blir nog ingen utlandsresa de närmaste åren men som ni känner till här i forumet - det är en prioriterginsfråga

Ha det allihopa


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/08/04 11:12:09
Message:



Det blir mycket att hålla reda på i biosvängen...
Välkommen Thomas!


Reply author: Mattias
Replied on: 2003/08/04 12:56:59
Message:


Sonus faber runt om i hembio, dessutom med Electa amator som center och front.

Häftigt system Thomas!

/Mattias


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/08/04 13:42:49
Message:



Ja, konsekvensen är minst sagt tilltalande...


Reply author: jussi
Replied on: 2003/08/04 15:13:09
Message:

Hej på er alla.

Jag får väl också passa på att presentera mig. (efter att jag tjuvläst sidorna ett par veckor)

Heter Jussi men dock i efternamn till förnamn hetter jag Jimmy och är ännu så länge bara 27 år ung. bosatt i västra blekinge m sambo och grabb på 10 år. började min hifikarriär i unga tonåren men har kört ner mig i hembioträsket och trivs faktiskt ganska bra där...

Måste bara få säga att det finns vekligen mycket kunnigt och idérikt folk på dessa sidor med massa av nyttiga, bra och praktiska tips, som många gånger även fungerar på ens lillahembio.

//Jussi


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/08/04 15:26:47
Message:



En god idé att tjuvläsa först...

Ja, här finns mycket samlad kunskap... Kul att det kan vara till hjälp!

Välkommen Jussi!


Reply author: jussi
Replied on: 2003/08/04 15:40:42
Message:

Ja, man var ju tvungen att tjuvläsa lite så jag visste vad det var jag gav mig in i eller kanske på

Måste också påpeka att stämningen (jargongen) på detta forum är bland det trevligaste jag stött på. Har Suttit många nätter och garvat tills man nästa trillat av stolen

//Jussi


Reply author: Wacko
Replied on: 2003/08/06 00:07:29
Message:

min tur

Namn: Petter Fredrikson
Civilsånd: gift sedan 1 år tebax
Jobb: Jag jobbar i familjens företag och vi tillverkar Bandtransportörer och rullbano, där jobbar jag som svetsare/förmontör/fräsare & Miljö ansvarig, trots att jag e utbildad barnskötare så TIG svetsar jag som en gud

Nuvarande Stereo:
Edison 60 (pajjade härom veckan sitter nu med lite gammla lånade NAD grejor. En moddifierad Pioneer 504 som ska bort efter att förstärkaren lagas eller om en ny inhandlas. Eltax Camargue som högtalare, men dom ska ev bytas ut av mitt pågående projekt.

Tyvärr fick jag en psykos förra sommaren å krångde iväg all vinyl plattor och svarv ( alla Jethro tull ink boxarna )


Reply author: huzze
Replied on: 2003/08/06 07:16:15
Message:

Jobbigt med psykoser.

Har själv haft en och annan, har förträngt dem.

Välkommen.


Reply author: Billie300B
Replied on: 2003/08/06 16:31:35
Message:

Psykos/ tokryck ja... på något vis har jag lyckats fibbla iväg 2 vinylsamlingar - i ungdomligt oförstånd första gången och hrm.. andra gången fick jag lite bråttom att lämna lägenheten å dåvarande sambon. Aldrig mer- nu är det "til death do us apart". Letar fortfarande begagnade vinyler från samling 1 jag bara "måste" ha.
Hälsningar,
Kristian


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/08/06 16:45:38
Message:



Psykoshifi...

Frågan är vad man skulle slita med sig om det var snabb utrymning på gång...
För egen del blev det nog Kind of Blue med Miles Davis på Columbia/Legacy Single Layer SACD.

Välkommen Wacko!


Reply author: Wacko
Replied on: 2003/08/06 16:57:16
Message:

tackar Glömde dock att tillläga att jag har en hund som börjar yla vid 1:a tonen på berga kungens sal av Grieg, det slår aldrig fel, kvittar vilken inspelning och med vilket instrument han ylar som en besatt


Reply author: Bernt Jansson
Replied on: 2003/08/06 17:20:31
Message:

Har hunden obehagliga erfarenheter med det musikstycket tro?
Vinyl ska man köpa - inte sälja, och Kind of Blue är ett gott val.


Reply author: Wacko
Replied on: 2003/08/06 17:54:15
Message:

ahr ingen aning, men det har vart så sedan han var valp


Reply author: vecc
Replied on: 2003/08/06 19:15:05
Message:

Ännu en man till rakning!

Är 38 år, har en dotter på 12 år. Har sysslat med musik sedan 1972 då jag fick en klarinett av min far. Sen dess har jag vart aktiv musiker i ca 25 år, men desvärre lagt spelandet på hyllan mer eller mindre. Spelar lite klassisk gitarr hemma bara, inget mer :)

Har ingen HiFi-anläggning överhuvudtaget (ännu), utan bara ett hemmabiosystem som är av hyfsad klass. Har kanske lagt 70 kkr för hela eländet, komplett med högtalare, TV och sånt.

Anledningen till att jag hamnade här är för att jag inte är riktigt nöjd med hur mitt system spelar mina plattor, så jag började hänga här för ett halvår sen, mest för att lära. Har sen jag reggade mig för ett par veckor sedan lyckats ha ett snitt på drygt 1 inlägg om dagen \o/

Tyvärr har jag upptäckt att jag är _ännu_ mer förvirrad nu än jag var tidigare. Nu har jag ingen aning om vad jag vill ha för grejor. Att det fanns en sådan uppsjö av prylar kunde jag inte ens i min vildaste fantasi föreställa mig.

Jobbar för övrigt med IT på ett jättestort företag i Torslanda (hint, dom gjorde bilar förr) :)
Eftersom jag nyligen blev hundägare måste jag tyvärr avsluta nu, annars levererar den lille krabaten små....hmmm..kan vi kalla dom vibrationsdämpare? På Vardagsrumsmattan alltså ;)

Ahh, liten edit här: Bor för övrigt i Göteborg, kan ju vara bra att veta kanske. ;)

/Vecc


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/08/06 19:20:16
Message:


Hundar, katter, grodor, ormar och hifi...
Ingen som har kanariefåglar...

Välkommen vecc!


Reply author: vecc
Replied on: 2003/08/06 19:25:56
Message:

Timbre :)

Om du bara visste. Jag har faktiskt även följande djur:
1 st Fågelspindel (för att bekämpa min förrut oerhörda spindelfobi). Idag älskar jag spindlar.
2 st Ödlor, närmare bestämt Leopardgeckos.
2 st Degu(s). Släkt med Chinchilla & ekorre.
1 st Majsorm (inte ens Alcatraz kan hålla honom inne) :)

Och natuligtvis en massa syrsor, möss & maskar av olika sorter för att föda dom små krabaterna.

/Vecc


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/08/06 19:35:44
Message:





(Jag har själv odlat mjökmask, vaxmott, bananflugor och samlat myrägg.
Allt för en numera vilande fågelhobby.)

Vi har uppenbarligen hamnat på rätt ställe...


Reply author: Bernt Jansson
Replied on: 2003/08/06 19:46:37
Message:

3 katter, 2 akvarier, ett marsvin och en kanin. (Och dammråttor här och var)
Då och då har vi levande fåglar inne också. Har haft inne fiskmås, skata, kaja,
gulsparv och nu senast björktrast. En av katterna är en fantastisk jägare...


Reply author: Wacko
Replied on: 2003/08/06 20:24:05
Message:

hmm kanske ändra URl & namn till www.Hifi&djurforum.nu! *tycker*


Reply author: arcam
Replied on: 2003/08/09 23:49:17
Message:



Upp igen





Reply author: Bravo
Replied on: 2003/08/10 02:58:39
Message:

Jag tror faktiskt att jag har missat denna tråd hitills i tron att jag redan varit där.

Jag började med musiklyssnandet i 13-14 års åldern, låt se, det måste ha varit i första halvan av sjuttiotalet.

Förutom en kassetradio sedan tidigare, så var min första anläggning en Fergusonreceiver med inbyggd skivspelare, senare blev det en Fergusonreceiver med en Sonabskivspelare och et par danska fasvända högtalare vars namn jag glömt.

Efter flytt hemifrån till den stora byn och universitetet så har det blivit en lång räcka apparater och ting.

Vad sägs om märken som svenska Kem, Revox, både bandspelare och skivspelare, Perraux, Naim, Linn, Infinity referencehögtalare som jag hade kvar i 20 år, Spatial Coherence försteg, Optonica mm.

På senare år Sonus Faber Grand Piano home, Gravis sub och vägghögtalare bak och Thule slutsteg.

Nu sitter jag med Jmlab MezzoUtopia samt Utopia center, ovan nämda bakhögtalare och sub, Meridian 568, ML no 39 transport och ML 360S Dac
Gamut och Meridian slutsteg och PAD Proteuskablage.
Dessutom en hel del tweaks.

I övrigt gift, två barn, två hundar och en omöjlig lägenhet för hifilyssning. Fem dörrar till vardagsrummet, fönster efter hela ena kortsidan och där skall anläggningen samsas med alla andra aktiviteter på alldeles för liten yta.


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/08/10 12:19:58
Message:

977 Posts!

Det får bli välkommen i efterskott...


Reply author: supersonic
Replied on: 2003/08/10 13:13:19
Message:

Hallå ärade hifiknuttar...får väl presentera mig jag oxo...
Jag handlar på STEREO vilket kanske kan avslöja vilken stad jag kommer ifrån. Just fyllda 42 år, ensamstående tvåbarnspappa...slipper tänka på WAF?? Faktiskt inte, jag tycker INTE att apparaterna ska erövra mitt vardagsrum. Dom ska smälta in i övrig inredning givetvis...är man estetiskt lagd så är man...

Jag är prylgalen när det gäller apparater som får musik att höras i mina öron... Så, nu har jag erkänt...tyvärr har väl jag som de flesta andra inte de pengar som krävs för att komma i närheten av ljudets nirvana så det har blivit MÅNGA byten av anläggningar vilket i sig är trevligt...men...när ska man bli nöjd och vill man det??? Ibland undrar jag om det är ljudet jag är ute efter eller om det är prylen i sig...

Just nu försöker jag kompromissa, eller inte, för att få en hemmabio som även funkar som en BRA stereoanläggning...omöjligt eller bara DYRT??? Hittade detta forum för ngt år sedan men har inte varit aktiv här förrän nu...tycker det är ett bra forum men anar en viss snobbism och fördomsfullhet...men det speglar väl bara den värld vi lever i...det är ju onödigt att vara ödmjuk, lyhörd och visa förståelse mot sina medmänniskor... var och en har ju sin smak och sitt tycke som tur är...och var och en tycker ju givetvis att det dom tycker är bäst...ÄR bäst...

Ett tack till dom som driver detta ställe, vilka det nu är. TACK!


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/08/10 13:22:02
Message:



Tack själv!

Vi har blivit kallade för www.Snobbforum.nu men sånt kan man ju inte bry sig om...

Välkommen supersonic!


Reply author: epkpeng
Replied on: 2003/08/10 20:08:00
Message:

över 46'000 views. Jag är så stolt över min tråd...
;-)


Reply author: Dazzin
Replied on: 2003/08/11 20:33:11
Message:

Ja kanske dags att presentera sig...

Jag heter Daniel, är 20 år och bor i sthlm.

Mitt riktiga hifi-intresse är dock inte jättegammalt, ljudintresse har man väll alltid haft, men kanske inte i bemärkelsen Hifi
Man skulle kunna säga att det är i mina 5 senaste år, jag utvecklat smak och tycke för bra ljud.

Jag bor fortfarande hemma och har således ingen egen anläggning, utan använder elektroniken som finns i vardagsrummet, (dock är högtalarna mina ).

Har iofs en egen liten anläggning på mitt rum bestående av;
Dual CS5000 - Vinylsvarv...
Yamaha A1000 - förstärkare
Yamaha CD1 - En av världens första cd-spelare, tillverkades i 1000ex, har jag för mig
Samt yamaha radio å tuner...
Högtalarna är ett par Rauna Njord

Systemet i vardagsrummet är ett hemmabiosystem mobba mig inte nu
Kan dra kort vad det är också...
Yamaha DSP AX2
Yamaha DVD796
Samt hemmabygda frontar, center och subba (vilket är mina egna )

Men detta kanske man skulle kunna beskriva mer om i medlemmarnas anläggning.

Jag har gått en 3-årig elektronikutbildning på gymnasienivå, med inrikting på mot TV/Digital TV. I skrivande stund söker jag jobb inom området elektronik som service-tekniker. Jag är inte arbetslös utan arbetssökande, under min tid som arbetsökande så arbetar jag på ett skyltföretag beläget i stockholm, som fräsare, där av tillgången till den nunumera ökanda "fräsen" .

Mina planer inom Hifi-väg är att först och främst, göra mig ett par proac klon surrisar . Men på längre sikt exempelvis när jag flyttar hemifrån, så tänker jatg till 90% knåpa ihop ett 5.1 system av den enkla anledningen att 2kanaler är för gammalt, då det finns SACD/DVD-A så vill man ha tillgång till dessa. Som ett steg mot det har jag spanat in "TagMcLaren A32R" som ser ut att vara skräddarsydd för mina ändamål, då man kan få dessa för väldigt vettiga priser på beg. marknaden.

Inom musikväg så lyssnar jag på det mesta, dock inte dansband.
Har absolut inga problem med techno/pop/rock/country/soul/Rn'B etc. etc. Som sagt, det mesta!

Senaste inköpet var Sophie Zelmani - Sing And Dance som är en underbar platta som jag varmt rekomenderar.
Är alltid öppen för förslag inom musik och breddar gärna mina vyer där!

Jaha nu verkar jag fått med lite om vem jag är och i vilka banor inom området hifi jag tänker. Om det är nått ni undrar så är det bara och fråga på

edit; glömde en detalj..


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/08/11 21:25:37
Message:



Härligt med framtidsperspektiv...
Välkommen!


Reply author: Michael G
Replied on: 2003/08/12 09:23:16
Message:

Hejsan, jag råkade "snubbla" över forumet för ett par veckor sedan när jag surfade på nätet.

Min första musikanläggning köpte jag 1976 för pengarna från mitt första sommarjobb. I början av -79 köpte jag en anläggning på avbetalning. Den kostade 25.000 kr vilket motsvarade flera månadslöner för mig då.

I mitten på -80-talet började jag experimetera med vibrationsdämpning med hjälp av asfaltsliknande substanser. Skivspelare och högtalare blev mest utsatta, med utomordentligt välljudande resultat.

Detta blev inledningen till min "tweakperiod". Alltifrån kablar till säkerhetsnålar testades. Ibland hörde jag stora ljudförbättringar vid vissa tweaks och ibland var dessa "förbättringar" spårlöst fösvunna dagen efter! Här lärde jag mig en viss skepcism till att alltid lita på vad jag tycker mig höra.

Apparater har kommit och apparater har gått under perioden, och i början av -90-talet fick jag ihop min nuvarande "huvudanläggning".

Under andra hälften av -90-talet har jag roat mig med att sätta ihop en andraanläggning bestående av billiga, begagnade komponenter. Och det är nästan lika roligt att njuta av musik vid den som vid den större anläggningen. Denna "andraanläggning" har också fått mig att inse att det är möjligt att nå en nivå för litet pengar, som man måste betala oerhört mycket mer pengar för att nå över. Pengar som jag hellre lägger på skivor.

Hälsn. Michael


Reply author: RatInACage
Replied on: 2003/08/24 04:32:00
Message:

Okey!
Nu kör vi.
Har väl varit intresserad av allt inom HiFi sen barnsben men inte orkat bry mig riktigt förrän i mitten på 90-talet.
Första "riktiga" anlägning var en Kenwood ca.1982. Dög alldeles utmärkt då!
Bytte sedan till Pioneer + Jamo-högtalare(fortfarande 80-tal).
Gick vidare med JBL-stativare (som ni kommer att märka har jag otroligt dåligt minne). Ännu ett par JBL. Köpte sedan ett par Klipsch
golvhögtalare som jag var väldigt nöjd med.
1988? inhandlades en Rega Planar 2. Grado pickup nåt år senare.
Köpte nån halvtaskig Pioneer CD-spelare på On-Off 1990 inför min första resa till New York. (mina reskamrater hade bara vinylspelare då, gissa vem som fyndade mest?)
Bytte mina Klipsch mot ett nytt par Klipsch Epic CF-2 1996. Wow.
Upptäckte sen att kablar faktiskt gör en väsentlig skillnad.
Van den Hul + Monster Cable samt Audio Spec Latitudes högtalarkablar (finns det ngn som har ngn info om dom?)
Byte av CD till TEAC VRDS-7 1994. Jodå, det lät nog allt lite bättre.
Sen var det lugnt några år(ganska många!!) fram till '99 då förstärkaren byttes mot en Pioneer A-07. Jodå, det blev ännu ett lyft.
Hösten 2002 inköptes en begagnad CD-spelare av märke Musical Fidelity
A3 CD.
Våren 2003 byttes Pioneer ut mot en Krell KAV 300i.
Där står jag nu.
Jag kan inte säga annat än att jag varit j-vligt nöjd med allt jag haft hittils. Mest beroende på att jag aldrig har haft ngt annat att jämföra med.
Men desto lyckligare har jag ju blivit varje gång jag köpt ngt nytt.
Simma Lugnt.
Patrik


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/08/24 07:09:28
Message:



Vi simmar vidare denna söndagsmorgon...

Välkomna, Michael G och Patrik.


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2003/08/24 09:12:11
Message:

JBL o KLIPSCH !
Dig ska jag vara kompis med !


Reply author: sker
Replied on: 2003/08/24 11:11:51
Message:

Hejsan! Kom in på denna sida för drygt en vecka sen.
Jag heter Johan och är 22 år, kommer från Stockholm men studerar i Jönköping. Jag blev intresserad av hifi för ca 10 år sen genom att min pappa tog upp sitt gamla intresse igen.
För tillfället ser mitt system ut så här:

Teac VRDS-10 SE (transport)
Musical Fidelity A3-24 (dac)
Adcom GFP-750 (försteg)
Musical Fidelity A3 CR (slutsteg)
Sonus Faber Electa Amator-2
Nord Ost Red Dawn (högtalar- och signalkablar)

Jag är ju lite av en nybörjare så jag hoppas att denna sida ska ge mig råd och tips i framtiden.
MVH


Reply author: poman
Replied on: 2003/08/24 11:42:21
Message:

Hej Bravo!
Inga dåliga grejer du har haft, det med danska högtalaren du inte kommer ihåg
tror jag kan vara Ortofon dom höll på med sånt med faslinjära högtalare kul att det finns fler som inte är några duvungar här inom hifiområdet med andra ord som är i min egen ålder som har hållt på länge med sådant.


Reply author: huzze
Replied on: 2003/08/25 06:55:22
Message:

Välkommen "sker"

Det var ingen nybörjaranläggning du hade direkt


Reply author: sker
Replied on: 2003/08/25 15:19:11
Message:

Tack huzze!
Nej det är väl ingen nybörjaranläggning direkt, så det har ju blivit många middagar med nudlar och vatten för att ha råd, men vad gör man inte för hifi!
MVH


Reply author: Bravo
Replied on: 2003/08/31 12:08:47
Message:

Tack "poman", det kan nog ha varit Ortofon.

Ja det kan väl behövas lite "gubbar" för perspektivets skull.


Reply author: poman
Replied on: 2003/08/31 18:24:00
Message:

Hej på er alla!

Får väl presentera mej själv har hållt på med hifi sen jag var i tonåren i börjarn av det härliga sjuttiotalet, har haft en massa olika
prylar som gamla hedliga luxor, Grundig, Technics, Nad, Pioneer, Yamaha, Dual, Thorens, Linx, Acoustic Energy m.m
En livegen person bor i lägenhet önskar kanske att man hade haft hus istället men ekonomin talar för det första.
Min första anläggning var en gammal grammofon som min far hade ropat in på en auktion ingen med vev som jag kopplade till en transitorradio sen när jag blev mer varm i kläderna så köpte jag en
kompaktstereo av okänt märke i från något postorderföretag det var min första stereo sen när jag började tjäna egna pengar blev det en Luxor kompaktanläggning så på den vägen har mitt hifiintresse byggs upp med avbrott som andra musikintressen som synthar, keyboards, datorer.


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/08/31 18:33:29
Message:



Jaoo...det finns allt fördelar med lägenhetshifi också. Det är närmare till grannen om man vill låna skivor...

Välkomna sker och poman.


Reply author: poman
Replied on: 2003/08/31 18:42:18
Message:



Jaoo...det finns allt fördelar med lägenhetshifi också. Det är närmare till grannen om man vill låna skivor...

Så sant Timbre!


Reply author: duracell
Replied on: 2003/09/02 13:23:10
Message:

Hej!

Presentationerna var trevliga så jag fortsätter väl....

Anders Jonasson heter jag bosatt i Växjö. Jag är väl inte egentligen speciellt inne på HiFi spåret men sysslar mycket med musik som utövare. Spelar huvudskaligen trummor men filar lite på kammaren med andra instrument också.

I och med detta så fastnar man ju lätt i en hel del elektronik jox och därför så ahr jag byggt en hel del prylar för musikutövning själv. Nu är det således dags att bygga högtalare och därför vände jag mig till detta forum.

Jag håller mycket på med musik och datorer så är det någon som undrar något om olika sequencerprogramvaror, ljudkort eller PC-bygge för musik så hör av er så ska jag försöka svara så gott jag kan.

Anders


Reply author: arcam
Replied on: 2003/09/07 11:23:23
Message:

Välkommen duracell





Reply author: Gerhard46
Replied on: 2003/09/07 12:50:37
Message:

Hej allihopa.

Jag är en 40-talist som gillar livet. Min son har lockat hit mig men har bett mig att utelämna vem denna pojk är.
Mitt första inlägg, visste inte att det fanns en trevlig presentationstråd som denna. Kul med alla "smilies" också hjälper en att se glimt i ögat o dylikt.

Iaf, jag är civilingenjör (LTH) med inriktining mot väg & vatten, även arkitekt - blev många år i Lund.
Jobbar nu som nybyggnadschef - ska renovera ett par skolor för några hundra mille.

Byggde min första rörförstärkare på 60-talet.. 40 år senare lever jag med sämre musiksystem dvs Pioneer-högtalare o dylikt förhoppningsvis ska hififorum.nu tagga mig till att lägga lite inkomst på musikalitet. Äger 0st cdskivor så det får bli vinyl för hela slanten (äger några hundra (närmare tusen tror jag) sådana)

Kul med sånna här forum. Synd att de inte fanns på 50-talet när man var ung o full av idéer.

Tack för mig.

Vänligen,
Gerhard


Reply author: Ondjultomte
Replied on: 2003/09/07 21:18:38
Message:

Hej hej! Jag har precis blivit medlem här och tänkte presentera mig.

Jag heter Kristoffer, är 25 år och bor i hjorthagen med min sambo. Pluggar just nu på KTH (materialteknik,bergs), men hoppas på att bli klar inom en snar framtid så man kan skaffa sig en ordentlig HiFi-anläggning! Jag har ganska nyligen fått upp ögonen för HiFi (likt många andra?) genom mitt förvärv av en hembioanläggning. Är en ny ägare av en H/K 5550, som täcker mina hifi behov förtillfället innan jag har råd med en ren hifianläggning.
Jag har smygläst på detta forum ett tag nu och det var dags att registrera sig,jag har nog läst varenda tråd som handlar om högtalare samt förstärkare :) m.a.o läser jag allt jag kommer över, till min tjejs förtret.Det blir många timmar framför datorn :)


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/09/07 21:43:36
Message:



"Kul med sånna här forum. Synd att de inte fanns på 50-talet när man var ung o full av idéer."

Det är aldrig försent...

Välkomna duracell, Gerhard46 och Ondjultomte (du får väl smyga undan i december...)!


Reply author: Matrixen
Replied on: 2003/09/07 23:35:44
Message:

Hej forumet,
Jag heter Henrik och har följt detta eminenta, roliga och lärorika forum under en längre tid, men först precis nyligen lyckats registrera mig. Nått knas med min brandvägg tror jag. Lite extra pinsamt då jag läst data på Chalmers i 5 år. Flyttade till Göteborg av just akademiska orsker, men det har visat sig vara ett bra val av andra skäl också, inte minst hifi klimatet(i dubbel bemärkelse, går bra att lyssna på hifi när det regnar samt bildligt talat med bra utbud av butiker samt hifi intresserade...).

Jag är strax 31 år gammal och varit intresserad av musik och musikåtergivningsutrustning sålänge jag kan komma ihåg. Började spela trumpet tidigt 80 tal, samt var med i ett storband under många år innan jag flyttade till Göteborg. Var också med i en studentorkester på Chalmers, men där spelades det mer, hellre än bra och med fryntligt intagande av självfötroendeboostande samt normsänkande "hojtar olja".
Första stereon var en 2*7 watts luxor förstärkare med hemmabyggda högtaltare och en National Panasonic bandare...
Förstod aldrig varför det lät bättre än "250 watts" postorderstereos som var populära vid den tiden.

Drömde om ett par Epiqure högtalare samt amerikanska proton watt i slutet av 80 talet, men hade inte råd. Räknade på hemmabyggen med Ljudia element, men köpte till slut största Kenwood förstärkaren, hos min lokala handlare, med ett par Svenskbyggda "plast högtalare" för en rimligare penning. Högtalarna var ett par 3 vägs Briklin med slavbas. Gav djup och välspelande bas, men kanske inte det där riktigt snabba trsansient svaret.

De fick faktiskt min polare att byta in sina 2 vägs infinity högtalare då mitt mellanregister var betydligt bättre. Man upphör sällan att förvånas.

Efter att ha jobbat några år nu och glömt studietidernas magra år, har jag satt igång en rejäl uppgraderingstripp.

För närvarande spelas mina B&W Matrixar upplöst och kraftullt av ett par Gryphon M100 block. Blygsamma monoblock på 100 watt 8 ohm, men dubblar outröttligt till 1 ohm. Van den Hul Clearwater biwirat mellan. Balanserade Suprakablar till mitt Classé CP35 försteg. Tara Labs prism 1100 från Pioner CD-S06.
Knappast någon tvekan om vilken komponent som är den svagaste länken i mitt system(bortsett från kablarna), men har inte hittat en bättre CD spelare utan att, åtminstone med rådande budget situation, betala för mycket.
Högst prio på inköpslistan för närvarane är interconnets mellan för o slutsteg. Förslag mottages tacksamt.

Detta blev visst långt.
Hoppas ni kan leva med mina långa och förmodligen tillkrånglade inlägg!
/Matrixen


Reply author: Matrixen
Replied on: 2003/09/08 00:18:59
Message:

hmm... för förtydligande kanske jag skall nämna att sagda hifipolare inte bytte till Briklin, då Infinity högtalarna nog var bättre generellt, men att han plötsligt blev missnöjd med sitt mellanregister...

Angående musik, så är jag uppfödd på Blues hemifrån och alltid föredragit low key eller moll i all musik.
Såklart är Miles husgud för mig som gammal trumpetare, men bortsett från jazz så spelas det både Type O Negaitve, Seattle rock, Kari Bremnes, dire straits o Depeche Mode. DM BLir det inte så ofta i spelaren längre, men jag har alla skivor. Sakrala körverk från de stora mästarna gillas skarpt. Det mesta av klassisk och resten av konstmusiken är njutbart, eller i sämsta fall intressant, att lyssna på, men jag har inte så många skivor som man skulle önska då ljudkvaliten varierar så mycket på dessa. Kanske för att man köpt för billigt?

/M


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/09/08 09:45:07
Message:



Miles som husgud. Det räcker långt...
Välkommen Matrixen!


Reply author: nik
Replied on: 2003/09/16 14:30:11
Message:

Hej på er,

Jag heter Nikola och är 34 år gammal och bor i Västerås. Min väg inom HiFi’n började hemma hos föräldrarna i Hallstahammar. Fick min första stereo när jag var ca 13 år. En Silver som jag var väldigt stolt över. På högstadiet skulle föräldrarna köpa en stereo i lösa delar. Där hade man ju ett finger med i spelet. Det blev ett Pioneer system som jag använde mer än dem.
Med begränsad budget under gymnasiet blev det inga större utsvävningar. Det var först efter lumpen ca 1990 när man hade jobbat ett tag som man började på allvar. Några besök på Hifiklubben resulterade i en Denon anläggning med ett par Cerwin Vega AT80 högtalare.
1991 började jag studera maskinteknink uppe i Luleå. Kom då i kontakt med en inte helt okänd firma vid namn Takt o Ton. Det var väl där hela karusellen drog i gång. Började med att sälja högtalarna och köpte ett par Linn Keilidh när de precis hade lanserats. Bytte Denon CD’n till en TEAC P500 med Audio Alchemy DAC. Skivspelare blev en Rega P3. Denon förstärkaren ersattes med en Densen DM10. Blev tvungen att skaffa RIAA steg pga att DM10 inte hade phono kort, Rotel RQ970. Kablaget då var genomgående Van den Hul. Nästa CD spelare blev en Copland CDA277. Linnhögtalarna sålde jag till förmån för ett par Jamo Concert 11. DM10 ersattes med en SAT Amplifix. Amplifixen ersattes pga en åskskada med ett Copland CTA301mkII försteg och ett CSA515 slutsteg. Kablaget i dag är genomgående Kimber med Silver Streak i signalväg och 8TC till högtalarna. Har även lagt ner en del på akustiska hjälpmedel såsom absorbenter mm. Har också använt mig en del av CARA för att göra simuleringar. Nu var det väl ett tag sedan man gjorde något radikalt. Det senaste var väl att byta rör i för och slutsteget. Tiden är något begränsad som nybliven pappa sedan 2 månader.
Annars är det mest mountainbike som gäller i motionsväg.
Musiken har gått från synth, goth, Smiths pop, Indie till allt möjligt i dag.

Mvh
Nik


Reply author: pak
Replied on: 2003/09/16 16:01:53
Message:

ja ja,ok då.
jag heter patrik.
bor i västra värmland=hifivärldens mörka baksida,här är ALLA "supersvenssons" som aldrig skulle lägga ut mer än 1000kr på nåt så dumt som en stereo!utom jag då.
29år sambo och en dotter på 5 år som jag snart tänker köpa den första stereon till-hon ska lära sig tidigt!!!
arbetar som pulverlackerare.
har nog alltid varigt intresserad av hifi tror jag,mer eller mindre i alla fall,det var hembio ett tag men det gick över.
har som sagt följt detta forum en tid men blev till slut medlem,då jag behövde lite råd mm,av alla visa män här.
spelar på:marantz,dynamic precision,audio physic.
enda felet med denna hobby är att man aldrig tycks bli nöjd,men det är väl så det är antar jag.
mvh.patrik - pak


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/09/16 17:33:15
Message:



"värmland=hifivärldens mörka baksida"

Man kan ju alltid gå på trav...

Välkomna pak och nik!


Reply author: Darth Vader
Replied on: 2003/09/16 18:39:14
Message:

Hej alla!

Då kan la jag också ta å presentera mig en smula...

Jag heter Niklas Bengtsson och bor dryga milen utanför skövde (västergötland)
Fyller 18 i morgon onsdag, och på fredag kommer jag förhopsningsvis ett steg närmare körkortet... (skall skriva upp)

Men skall man tjöta lite Hifi så har jag inte allt för märkvärdiga prylar just nu, men det kommer förfinas.

Det jag har nu är en JVC XL-V120 CD-spelare.
En H/K AVR 25 II förstärkare. Det är dock en av de tidigare hemabioförstärkarna
Alltså med prologic. Men den duger förtillfäller (skall troligtvis bytas mot en H/K 670) Föresten, är det nån som haft en AVR 25?? vad tyckte du i såfall om den?
Vidare så har jag ett par hemmabyggda högtalare, har inget aning om fabrikat...
Dessa ska dock snart bytas mot ett par Dynaudio Audience 42, ska låna hem ett par i nästa vecka...
Kablar är Supras biligaste. RCA kabeln är dock av allt för dålig kvalité.
Jag lyssnar i stort sätt på all musik, men mest Hårdrock/Heavy Metal!!!

Men som ni kanske förstår så studerar jag, och då har man inte allt för många slantar över, inte heller när man lägger ner en del på bilsteteo :-)

Ha´de bra alla!


Reply author: arcam
Replied on: 2003/09/16 18:41:35
Message:

Välkommen Darth Vader



Reply author: Timbre
Replied on: 2003/09/16 18:43:59
Message:



Namnet Darth Vader får mig alltid att tänka på högtalare. Märkligt...

Välkommen Darth Vader!


Reply author: divander
Replied on: 2003/09/16 21:07:33
Message:

pak: Du behöver inte känna att du bor på hifivärldens mörka baksida. Hela Sverige är fyllt till bredden av "supersvenssons". Och alla vill de ha en paketlösning för mindre än 1000:- från OnOff.


Reply author: Darth Vader
Replied on: 2003/09/16 21:52:26
Message:

Tackar tackar!

det skall blir roligt att diskutera med er!

Då har jag iaf tagit ett passande namn!! :-)
stämmer det att jag är den yngsta här?


Reply author: rowa
Replied on: 2003/09/16 22:52:03
Message:

Darth Vader: Du och JAG är nog de yngsta här vad jag vet, antar att du själv årsmodell 85 som jag, iom att du fyllde 18 nyligen.
Grattis i efterskott..


Reply author: Bravo
Replied on: 2003/09/17 05:33:02
Message:

Yngst ja, trevligt, men vem är äldst, hur stort är spannet i ålder på Forumet?

Någon?


Reply author: Darth Vader
Replied on: 2003/09/17 18:12:41
Message:

Tackar tackar rowa!

Ja, de skulle vara roligt att veta vem som e äldst! :-)


Reply author: Empress
Replied on: 2003/09/17 19:28:11
Message:

Phu!

Jag vet att jag klarar mig på äldst och yngst.


Reply author: arcam
Replied on: 2003/09/19 10:48:24
Message:

Upp




Reply author: Amund
Replied on: 2003/09/22 14:08:53
Message:

upp
Verkar ju ha fått massor av nya medlemmar!?

Nån Moderator/Adm som vet hur många vi är nu??

/Amund


Reply author: Rydberg
Replied on: 2003/09/22 14:23:18
Message:

Amund t.o.m. sidan 59 har de gjorts 5 inlägg eller fler, låt oss säga att det är gränsen för att kallas medlem (så rensar vi alla felregistrerade gubbar och inaktiva). På varje sida är det 25 gubbar, 25*59=1475, av dem är säkert 100 avstängda (minst). Vi är alltså ca 1000 aktiva medlemar, en del mer aktiva än andra.


Reply author: ekman
Replied on: 2003/09/22 14:24:45
Message:

vi har knappast 100pers som är avstängda


Reply author: Rydberg
Replied on: 2003/09/22 14:26:08
Message:

jodå


Reply author: Bravo
Replied on: 2003/09/24 02:59:56
Message:

Upp! Ingen ålderman som vågar avslöja sin hemlighet.

Vore kul att få en aning om hur stor ålderspannet är på Forumet!


Reply author: ekman
Replied on: 2003/09/24 03:40:52
Message:

börja räkna då rydberg =) jag blir förvånad om du kommer upp till en fjärdedel


Reply author: arcam
Replied on: 2003/09/24 22:47:33
Message:


Längst upp


Reply author: Jonas Nilsson
Replied on: 2003/09/26 12:56:16
Message:

Hej alla,
jag heter Jonas Nilsson 35 år gift har 2 små knoddar och bor i ishockeyn´s huvudstad Göteborg *ler*.
Har väl som de flesta andra börjat min Hi-fi bana med Nad 3020 någon gång i början på -80 talet. Har haft Nad (flera varianter), Cerwin Vega....hehe, QLN Signature (tror jag dom hette), B&W Silver Signature och 802 Matrix, diverse Onkyo och Marantz, Pioneer Prologue, Denon poa-6600, dcd-2560 mm , Rega, Aragon 4004mk2, Acurus Dia, Harman Kardon , Celestion, Infinity Kappa mm.
Hamnade i hembioträsket för ett par år sen, men längtar tillbaka till 2 kanal. Har jobbat som säljare och butikschef på Hi-Fi klubben Skånegatan mellan -89 till -94. Jag var den långhåriga killen med pudelrocksfrisyr (mest i tofs) för dom som kommer ihåg. Nu mer jobbar jag som produktionsledare på Volvo LV.
Suktar nu efter tips på bra 2-kanal till vettigt pris, har kollat elektronik: Arcam, Rotel, Musical Fidelity mm
Högtalare: Totem, Amphion, Avance, Monitor Audio.
Tacksam för tips.
Ha de´
Jonas


Reply author: arcam
Replied on: 2003/09/26 12:59:46
Message:

Välkommen Jonas


Reply author: K-man
Replied on: 2003/09/26 13:13:26
Message:

Jonas.... du har PM...

\\K-man


Reply author: Tonkis
Replied on: 2003/09/29 10:39:41
Message:

Tjena,
jag är en 40-årig Göteborgare som har pysslat med HiFi som hobby av och till, har läst elektroteknik på Chalmers men lyssnar hellre än pular.

Har kört igenom en del utr. genom åren.. (detta är ett axplock..)
- Proton, Nad, Rotels, Oknyos, Yamahas, Pioneers, Philips, HK´s billigar prylar
- Philips MFB Studio aktiva studiohögtalare (kraft!!), JPW-högt, Audio Pro
- En del MF utrustning B1, Caruso odyl. Linn LK280, Nad 2100
- MicromMega Cd/Dac:ar från deras storhetstid, Teac VRDS 10
- Doxa för&slutsteg komb.
- Qln one och Qln signatur
- Aktivit Linn system (Mimik/Karik, Wakonda/Kolektor, LK100x2, Tukan)
- Lite olika subbar Jamo, AudioPro
- En dj.. massa kablar
- Kört en sväng i hemmabioträsket och är på G tillbaka till 2-kanal.. börjat lågt med HK670, HK HD760 och Mission 780se (dom är bra!!)

Har nog inte tiden att bli femstjärnig medlem men ser detta som ett intressant forum för att ge/få lite tips och information.


Reply author: Timbre
Replied on: 2003/09/29 11:53:36
Message:



"Kört en sväng i hemmabioträsket och är på G tillbaka till 2-kanal"

Då kan detta vara rätt forum...

Välkomna Tonkis och Jonas!


Reply author: stef
Replied on: 2003/09/29 21:15:26
Message:

hej...jag har just börjat studera Y på linköpings tekniska högskola... finns det några mer linköpingsstudenter här på forumet eller?

mvh


Reply author: Rydberg
Replied on: 2003/09/29 21:18:51
Message:

Japp, läst ut 4 år Civ.ing. industriell ekonomi inriktning system, har alltså läst rätt många kurser som är obligatoriska på Y. Du har mycket kul (och jobbigt) som väntar.


Reply author: stef
Replied on: 2003/09/29 21:21:02
Message:

ja jobbigt verkar det vara! är just färdig med grunken...vilket är gott i alla fall...

åter till hifi...du är ganska rutinerad på området va?


Reply author: Rydberg
Replied on: 2003/09/29 21:46:51
Message:

Tja, man har väl provat ett å annat.....


Reply author: stef
Replied on: 2003/09/29 21:55:39
Message:

rätt.. har du byggt nått eget eller?
jag har ett bygge som det vore kul att höra lite åsikter om ...


Reply author: Rydberg
Replied on: 2003/09/29 21:59:58
Message:

Har byggt för och slutsteg men de står hemma hos mor och far och används inte. Hade dessutom lite problem med steget, det var inte så stabilt även om jag matchade alla transistorer. Strömåterkoppling kan tydligen var lite lurigt.¨

Btw, din länk till bygget funkar inte


Reply author: stef
Replied on: 2003/09/29 22:24:41
Message:

ok..det vore kul att bygga ett eget slutsteg! synd att det inte fungerade som det skulle, kan man få nått välljud ur ett hemmabyggt steg annars?

tyvärr är servern som både min presentetion och högtalarbygget ligger på nere för tillfället. kommer nog vara det ett tag till :( jag kan maila min rapport om högtalarprojektet om du vill. men då är det nog bäst att du har bredband för det är några Mb.

läste i din "medlemmarnas system" tråd att ni diskuterade en hifi träff i linkäping. Blev det nått av det eller? vore kul att få höra system några klasser över mitt..

edit 1: stavfel
edit 2: är nog för trött


Reply author: Rydberg
Replied on: 2003/09/29 22:38:11
Message:

Japp du kan maila det till rydberg@visit.se , jag har 10Mbit så det är lungt. Vet inte hur det blir med träffen, vi får nog återkomma med den.


Reply author: stef
Replied on: 2003/09/29 22:42:43
Message:

nu är mailet på väg... så du sitter på SUBbet. Inte fel! vill ha!! har sunkit comhem :(

ok träffen får bli en senare fråga...


Reply author: arcam
Replied on: 2003/10/02 23:29:50
Message:

Ja då var det dags igen att skicka upp
denna trevliga tråd / topic





Reply author: Bernt Jansson
Replied on: 2003/10/05 21:16:42
Message:

Upp igen!


Reply author: Oblivion
Replied on: 2003/10/05 22:07:46
Message:

Förresten hur gör man när man vill byta användarnamn?


Reply author: Bernt Jansson
Replied on: 2003/10/05 23:58:37
Message:

Man frågar Sladd eller nån. Ekpeng är väl med än.


Reply author: Bravo
Replied on: 2003/10/08 03:54:11
Message:

Mot solen!


Reply author: arcam
Replied on: 2003/10/10 20:11:45
Message:

UPP







Reply author: Nixda1
Replied on: 2003/10/15 19:56:54
Message:

Niklas
Jobbar på Audio Video Wikstens Oskarshamn

Mest intressant Hemmabio där jag lägger större delen av tiden i affären :)


Reply author: lasse78
Replied on: 2003/10/15 20:00:37
Message:

Lasse Eriksson
ekon.mag. , Åbo, Finland, 25 år gammal
arbetar med de områden i vilka jag är utbildad - redovisning, revision och handelsrätt
Barnsligt fascinerad av musik och hifi (i nämnd ordning)


Reply author: Bubbel
Replied on: 2003/10/15 23:56:00
Message:

Jag har skrivit en del på diy sidorna då detta ämne ligger mig varmt om hjärtat.
Mina första steg när det gäller musik är farsans förtjänst "självklart grabben skall ha en egen skivspelare" då jag alltid har kollat hur grejor är konstruerade tog det inte lång tid förrän min nya skivspelare kollades in mer närgående. Av en granne fick jag två rör monoblock + försteg som skulle kastas(dynaco tror jag de hette) grannen byte till en akai reciver m.m, några högtalare hade man inte men väl en farfar som hade snickeri. Efter lite snack med min farfar så kom högtalarbygget i gång ett par enkla bredbandare blev det. Det jag ångrar mest i dag är att jag kastade rörstegen vilka jag borde ha behållt.
Jag har inga titlar att skryta med men en gedigen traditionell hantverks grund som möbelsnickare har man, men då jag alltid varit sugen på att prova något nytt gjorde att jag skall omskola sig till slöjdlärare vilket kommer att bli roligt.
Jag har ständigt nya saker på gång men det som är viktigast just nu är tonarmar har inte bestämt mej vilken variant som är lämpligast att bygga och den skall sättas på en Thorens spelare om man hittar någon till lämpligt pris.
Det var ett lyft då jag hittade hifi forum och träffade andra diy:are och ta del av deras arbeten och erfarenheter.
Men mitt liv består inte enbart av musik och projekt min största passion är sportfiske vilket jag kan tillbringa dagar med och givetvis cykling för motionens skull då jag hatar att springa.

Anders Söderlind


Reply author: hal
Replied on: 2003/10/16 01:11:13
Message:

Välkommen Bubbel.
Vilken harmonisk uppväxt du haft med skivspelare från pappa, rörsteg från grannen och högtalare mha farfar. Då kan det inte annat än gå bra i livet.

Flugfiske DIY


Reply author: Patrik Jansson
Replied on: 2003/10/16 15:11:40
Message:

Hej!
Jag heter Patrik Jansson, son till Bernt Jansson och jag är 14 år.
Jag bor i Göteborg och har vart omringad av rör och musik halva livet ungefär.
Jag är superintresserad i Rörförstärkare och all hifi i allmänhet!
Jag älskar att snacka om hifi och forumet är skitcoolt och en riktigt bra idé.
Min anläggning är inte extrem för jag har ju inte den rätta ekonomin.

Jag har en Marantz Model 2216B
2 högtalare jag gjort själv med två Biltema basar och två Peerless diskanter från 60-talet.
Diskanterna låter faktiskt riktigt bra!
Cd-spelaren är datorn och de är jättebra för jag är en riktig mp3 narkoman, så de funkar jättebra för mig!


Reply author: Jonas Nilsson
Replied on: 2003/10/16 15:19:53
Message:

Välkomna allihopa.
Och Patrik, du får väl sno några av Bernts DIY-projekt


Reply author: Empress
Replied on: 2003/10/16 15:28:28
Message:

Hej Patrik!

Kul med unga människor med. Men din farsa har väl rörslutsetg i överflöd hemma? Du kan ju alltid rota i hans gaderob.


Reply author: Gynter
Replied on: 2003/10/16 15:38:22
Message:

Kanske dags att signa sig på listan... Tommy heter jag och är student, läser till maskiningenjör på 3år. Fritiden går till att dregla över hifi-porr på internet, lyssna på musik, dricka öl på nationerna och träna ett par timmar på gymmet. Är inte så aktiv här på forumet med skrivande men hänger med och läser det som verkar intressant.


Reply author: arcam
Replied on: 2003/10/16 19:45:33
Message:

Välkommen



Reply author: Bernt Jansson
Replied on: 2003/10/16 20:44:01
Message:

Patrik! Apropå garderoben... Det står ett par Centrum-slutsteg från
50-talet där, dom kan du ju testa och se om du får igång.


Reply author: Hepcat
Replied on: 2003/10/17 00:40:10
Message:

Bernt de är inte till salu för en billig peng va?


Reply author: Bernt Jansson
Replied on: 2003/10/17 01:05:00
Message:

Nej, det tror jag inte, det är nostalgifaktor på dom. Det är PA-steg för
högtalare med hög impedans, men det skulle vara kul att testa dom.
Eventuellt kan man bygga om dom för att köra med andra rör, PL509 kanske.
Nu sitter det EL34 i.


Reply author: Hepcat
Replied on: 2003/10/17 01:18:08
Message:

Bernt jag förstog det. Jag gillar 50-tals saker.
Hoppas du får igång dem till passande högtalare eller något.


Reply author: Bernt Jansson
Replied on: 2003/10/17 09:56:38
Message:

Vem vet? En vacker dag så...


Reply author: Bubbel
Replied on: 2003/10/18 13:52:45
Message:

Tackar så mycket!
En sak som jag kom underfund med efter att jag hade skivit inlägget var att jag i unga år upptäckte att man kan få ljud för en billig peng. Vilket har satt sina spår då jag dammsuger loppisar och annat där det är möjlighet att hitta prylar någon har ratat och man gör ibland riktigt grymma fynd (bara ibland). Att nämnas är att mina kamrater har fått låna mycket av det som jag köper då det skall användas och inte samla damm vilket har lett till att de också har blivit intresserad av bra musik återgivning.
/Anders


Reply author: Bernt Jansson
Replied on: 2003/10/18 15:50:32
Message:

Så sant, så sant.


Reply author: Sony
Replied on: 2003/10/18 19:37:02
Message:

Okej, har väl rännt runt en del här på forumet men smitit från presentationen...

Student som tagit mig halvvägs mot att bli F-are, även om det är några resttentor med i bagaget. Förutom fysik/matematik som man helst inte ska avsky där har jag en böjelse för kost och träningsrelaterad sådan, som jag dock håller till hobbybasis, häftigare att bli ingenjör tänkte jag

Växte upp med en eminent JVC kompaktstereo som jag tyckte fungerade alldeles utmärkt fram till början av gymnasiet någon gång. Hade en kompis som var barnsligt förtjust i bilstereo och fick upp intresset för "hifi" med hans framfart i bilen. Var ju kul att spela i hans bil men betala så mkt för ljudet, nä inte aktuellt.
Efter gymnasiet la dock cd:n i jvc:n av och det bar av till Hifiklubben (via Expert som dock inte hade så mkt spännande...milt sagt) och kom hem med en Dali/Denon-kombination som jag var mkt nöjd med. Den hängde med till korridoren men ramlade i våras ut till förmån för ett Linn-system som jag hittade beg. till bra pris - är ju tillfället som gör köpet...bidragande orsak är en, för att uttrycka det milt, rätt speciell men rolig återförsäljare av Linn här i Umeå som fick upp mitt intresse för Linn-prylar. När jag hittade hit så upptäckte jag att alla trådar med Linn inblandat i regel spärrades efter ett tag, lite småroligt sådär. Jobbar därför på att bli riktigt Linn-frälst men tills vidare så tycker jag fortfarande att ex. B&W och classe gör ruggiga saker...

Tycker det är roligt forum, synd att några av moderatorerna försvann på sistone, men det verkar ju ordna sig det mesta ändå..är ju hur kul som helst att spana in bildrepotage och medlemmarnas system m.m

I övrigt är jag rätt så pratsam, har en tendens att bli mer kvantitet än kvalite så ni får tänka på att det avspeglar mig om mina inlägg tenderar att inte tillföra så mkt till själva ämnet..

Ja, nuvarande "utrustningen" är Linn Ikemi/Kolektor/Lk140/Tukan (cd/förförstärkare/slutsteg/högtalare) med högtalarna som ganska aktuell uppgraderingspunkt. De är klart svagaste länken just nu men fick bra paketpris på allt så det fungerar helt klart bra nu också, särskilt i mitt lilla rum (se bilder i "Medlemmarnas system"). Lutar åt Linn när det blir nya högtalare men man vet aldrig...


Reply author: arcam
Replied on: 2003/10/19 00:21:14
Message:

Upp




Reply author: Bravo
Replied on: 2003/10/19 02:12:12
Message:

Välkommen "Sony", men undvik att fastna i något fack, det brukar bli roligare så i längden.


Reply author: Sony
Replied on: 2003/10/19 10:03:07
Message:

Tackar

Bravo: Det ska nog inte vara någon fara..

Ang. det där med Linn-frälst så hoppas jag att det framgick att det var imgivet av ett stort *ironi*....var tänkt så iallafall..


Reply author: Bernt Jansson
Replied on: 2003/10/24 09:16:01
Message:

Vilka är ni nu då, alla nykomlingar!


Reply author: magnan
Replied on: 2003/10/25 19:06:04
Message:

Hej hififorum!

Jag har en TA Model1.


Reply author: Bernt Jansson
Replied on: 2003/10/28 02:02:32
Message:

Hmmm. Vad är en TA Model1?


Reply author: Sony
Replied on: 2003/10/28 12:13:12
Message:

magnan: Grymt utförlig presentation!


Reply author: Magnuz
Replied on: 2003/10/28 18:34:12
Message:

"Vad är en TA Model1"

Totem Acoustics, kanske (om de nu heter så) Fast då borde han väl ha mer än en....?


Reply author: Skiier
Replied on: 2003/10/28 18:45:34
Message:

Inte om man satsar på mono...


Reply author: Hajfi
Replied on: 2003/10/28 22:24:24
Message:

Tjaba!
Det är väl lika bra att jag också presenterar mig då. Jag är en 34 år gammal grabb som varit intresserad av det här med Hi-Fi i ganska många år nu. Jättekul att ha hittat ett forum med likasinnade. Anläggningen som jag äger består av (om någon är intresserad): Skivspelare: hempulad med forsell luftarm, egentillverkad luftlagrad skivtallrik och en billig Denon pickup (skall byta när jag får råd). CD: Pioneer PD91 används som transport. Purist Audio Digital link till DA: EAD dsp 1000 mk2. Purist Audio maximus till försteg: Dynamic Precision CA1 (med separat nätdel). Purist Audio Colossus till slutsteg: Dynamic Precision PA 4000 HR. MIT 750 Shotgun till högtalare: Wilson Audio Watt 3 / Puppy 1. Dessa komponenter tycker jag fungerar mycket bra tillsammans enligt mitt tycke och smak. Jag tycker att jag har hittat en kompromiss som tilltalar mig i det att den får musiken att engagera mig och detta tycker jag är viktigt i en HiFi-anläggning.
Detta var en kort presentation om vem jag är .
Kul att vara här!!!


Reply author: Bravo
Replied on: 2003/10/28 22:49:12
Message:

Välkommen att stiga in i rövarkulan, det var inte så dåligt det där, tvärtom.


Reply author: Bernt Jansson
Replied on: 2003/10/29 01:33:19
Message:

Nä, det där var minsann inte kattskit!


Reply author: Lindberg
Replied on: 2003/10/29 07:53:07
Message:

Hej hej.

Dax att presentera sig. Är 25 år och bor i Linköping.
Arbetar på ett företag som reparerar hemelektronik
(själv, mest inom TV branchen).

Hifi/hembio intresset har funnits länge, men har nu blommat
ut den sista tiden, mycket tack vare detta forum.

Hemma hos mig är det framförallt hemmabion som är prioriterad, men hifi intresset växer också...

Kort o gott!!


Reply author: Kicker
Replied on: 2003/10/29 08:24:06
Message:

Hej alla glada.
Jag heter Emil, bor och pluggar i Gävle.
Fram till för ca ett år sedan lyssnade jag nästan uteslutande på musik i bilen (seriös bilstereofreak) men nu har ni på hifi-forum gett mig kunskaper nog att inse att det är omöjligt att få riktigt bra ljud i bilen.
Hemma begränsas välljudet av ett litet rum samt att studentekonomin aldrig vill räcka till alla intressen.

Mina prylar är:
Pioneer PD-S707 Cd
Nad 1000 Försteg
Nad 2100 Slutsteg
Audio Pro Ego 414 Högtalare på hemmasvetsade stativ

Ha en bra dag // Emil


Reply author: Jonas Nilsson
Replied on: 2003/10/29 08:30:46
Message:

Kicker och Lindberg, välkomna.


Reply author: Devilfish
Replied on: 2003/11/05 20:53:47
Message:

Tjena!
Heter Nicke och har hållit på med att pula med HiFi(med varierande framgång) sen jag var en liten(15år) grabb.
Har en historia i DJ-ande och radiopratande, lyssnar på i stort sett all musik, från techno till klassiskt.
Började mitt lyssnande på en gammal AKAI-reciever, sen en JVC och nuvarande anläggning är en blandning av årgångar och märken, inklusive DIY-prylar(kommer en bild-presentation senare).
Har länge velat uppgradera min anläggning och rätt nyligen har jag startat ett tweaknings-/moddnings-projekt, misstänker att erfarenheten & kunskapen hos medlemmarna i forumet kan vara till stor nytta för detta.

//Nicke


Reply author: arcam
Replied on: 2003/11/05 22:44:45
Message:


Upp





Reply author: Joe
Replied on: 2003/11/09 15:49:42
Message:

Hej hopp
Får la passa på och pressentera mig jag också.
Heter Johan och är 31 år. Har just börjat min resa inom HiFi-världen och håller nu som bäst på att uppgradera min anläggning...hmmm... byter ut den helt och hållet kanske är ett bättre ordval
Musik/rockhistoria har alltid varit ett stort intresse för mig och jag lyssnar på fler och fler stilar men bluesen/rocken är nog den musikstil som ligger mig varmast om hjärtat.


Reply author: Bravo
Replied on: 2003/11/11 04:43:09
Message:

Trevligt "Joe", vad har du haft och vad byter du till?


Reply author: Joe
Replied on: 2003/11/19 02:05:39
Message:

Hade tidigarte inget speciellt, allt från Sony men inga dyra saker eller för den delen välljudande men det håller det nu på att bli ändring på.

Märker dock att innan man ens har köpt allt så början man redan fundera på att byta ut någon del av det man nyss har köpt, vågar inte ens tänka tanken på vad tjejen skulle säga om jag sa detta.


Reply author: Bravo
Replied on: 2003/11/19 03:22:59
Message:

Byter du en gång till blir det skilsmässa kanske.........


Reply author: arcam
Replied on: 2003/11/20 13:30:22
Message:

upp



Reply author: Joe
Replied on: 2003/11/20 14:01:56
Message:

Skulle inte förvårna mig Bravo


Reply author: jhnmn
Replied on: 2003/11/26 15:24:18
Message:

tjenamoss tjenamoss

Förstaårsstudent med färskt (men för tillfället intensivt) hifi-intresse! Tyvärr sätter väl CSN stopp för de flesta uppgraderingsplanerna, men om 4 år då jääklar
Sneglar lite på några Vincent-pjäser, men det hänger på att man får ett schysst sommarjobb..

Pluggar teknisk fysik i Uppsala och bor på 19 kvadrat som tyvärr måste rymma mer än bara stereo.. så ljudet är inte det bästa, men här är vad jag sitter med just nu:

Digital källa: Harman/Kardon HD740
Analog källa: IMG Stageline.. inte hifi, men direktdrivet och skoj att leka med på förfester
Amp: Harman/Kardon HK650
Högtalare: Infinity Alpha 40
+hyggliga sladdar däremellan..


tänkte fixa lite bilder när jag fått upp lite tyg bakom högtalarna =)


Reply author: arcam
Replied on: 2003/11/27 13:57:41
Message:

Hjärtligt välkommen



Reply author: Fostex
Replied on: 2003/11/27 21:13:35
Message:

Kan väl presentera mig också då (om jag inte redan har gjort det..)

Heter David och bor i sthlm..
Är intresserrad av Hifi, DIY, skidåkning, motorsport m.m.
Hifi intresset har jag haft sen 10 årsåldern, första stereon var en Panasonic bergsprängare, ingen höjdare
Sen ville jag ha lite grymmare högtalare, köpte en sats från hifikit med Gamma 8" bas och Audax alu diskant.
Efter någon vecka tröttnade jag på att lyssna med förstärkaren som satt i bergsprängaren, hade hittat en båtmotor på skroten som behövde ny tändstiftsgänga och topplockspackning, den fick far och jag fick en begagnad Technics förstärkare
Spelade sönder diskanterna efter nåt halvår, så bytte jag till piezohorn (skulle alldrig ha gjort det!), lät skit, men det gick att spela högt vilket jag var glad för eftersom jag var DJ på klassfester m.m. en del. Nu var jag typ 11-12 år gammal.
Så fick jag cdspelare och tuner i julklapp och var skitglad.
Byggde en subbas med mottaktskopplade 10" basar..
Sen lyckades jag hitta pappas Fostex 12" i en kartong i garaget
Efter allt tjat gar far med sig och vi byggde portade 125-literslådor.
Satte i piezodiskanter här med (dum som jag var) och var jättenöjd.
Dom var dock alldrig med på Disco'n eller sånt, den senare tiden så lånade jag skolans Peavey 15" toppar..
Köpte sub steg till subben.
Sen började jag inse att det var mycket roligare med Hifi.
Är väl som det ser ut idag, ska bygga nya högtalare snart (är inte alls nöjd med dom nuvarande)
och håller på med ett rörslutsteg.


Reply author: Jonas Nilsson
Replied on: 2003/11/27 21:20:01
Message:

Välkommna jhnmn och Fostex


Reply author: Fostex
Replied on: 2003/11/27 21:21:31
Message:

Tack tack


Reply author: Gonzo
Replied on: 2003/11/28 23:00:35
Message:

Hej !

Jag heter Peder och är 35 år.
Är väl teknikintreserad sedan så långt jag kan minnas....
Det började med att man skruvade isär prylar bara för att kolla hur dom funkade. Fick vissa restriktioner när jag plockade ned köksklockan och skruvade isär denna

Min resa in i hifivärlden började med att jag fick ta över min pappas 2 kanalsförstärkare som är en rörförstärkare på ca 45 kg, köpt i mitten av 80 talet för ca 45000:- då. En mycket bra förstärkare m.a.o. Den låter fortfarande helt underbart.
Som tonåring var det BAS !!!! som gällde, så jag hängde på 8 st 12 " basar på denna och manglade på och denna stärkare som är specad till 1 ohm, hade inga problem med att driva mitt arrangemang.
Det var väl knappast rent ljud, men det lät

När jag sedan fick egna pengar köpte jag en prologicreciver och tillhörande högtalare.
I samband med köpet tog jag med mig några prouktblad hem.......
2 månader efter att jag köpt förstärkaren, specialbeställde jag en THX förstärkare från Japan som jag var väldigt nöjd med.
Till denna hade jag naturligtvis för dåliga högtalare.......
Sedan kom uppgraderingsdjävulen i mig och många prylar blev det.

Numera kör jag ett system med en Denon 3801 som försteg och ett Cayin slutsteg och som cd har jag en Philips 963 SA.
Denna kombination låter mycket bra både till musik och hembio och numera är det där med mycket bas ett minne blott.
Det ska låta neutralt och varmt och man ska kunna lyssna länge !!





Reply author: Bravo
Replied on: 2003/11/28 23:13:54
Message:

Välkommen i skaran!


Reply author: Gonzo
Replied on: 2003/11/28 23:43:27
Message:

Tack


Reply author: arcam
Replied on: 2003/12/02 19:38:58
Message:

Upp


Reply author: filikoster
Replied on: 2003/12/02 20:08:11
Message:

Hallå.

Kom på att jag missat att presentera mig. Jag bor i Gbg. Jag är musiker, alla mina pengar har fram tills några få år sedan gått till gamla Fender- och Gibsongitarrer, och gamla Marshallförstärkare. Jag spelar i ett band som heter Her Majesty som släppte debutplatta Happiness (som jag av en slump upptäckte var HDCD-kodad...)på S56 i våras. Kolla in www.hermajestymusic.com. Vi var bl a med på sommarens Kalasturné, Hultsfred och Emmaboda. Her Majesty är givetvis ett skitbra band. I januari 2004 kommer första singeln från nästa platta som kommer senare i vår.

Vad gäller hifi vad det en kompis uppe i Umeå som frälste mig på riktigt. Han hade ett par Audiotronic CM3 som jag köpte av honom när han uppgraderade till CM3 Pro. Han fick in mig på Luxmanspåret, jag köpte samma slutsteg som han, Luxman M-03 och tillhörande försteg C-03. Han kör nu Advantage cd-spelare, jag blev svårt sugen på en sådan när han breättade hur den lät.

Min setup i sin helhet finns att kika på på min profil.

Jag gillar neutralt och detaljerat ljud, men ändå varmt och engagerande (vem gör inte det?). Musiken måste alltid komma i första rummet, jag lyssnar inte på elektronik. Jag skiter högaktningsfullt om mätningsresultat visar på imperfektioner om det samtidigt ändå låter bra. Bara för att en inspelning inte är perfekt tycker jag inte att en "referensanläggning" skall vara optimerad i syfte att lyfta fram dess skönhetsfel, vilket en del tycks anse.

Jag försöker att inte ha några favoritmärken. Man blir bara låst i sitt tänkande. Det som låter bra låter bra, det som låter dåligt låter dåligt.

Jag lyssnar på mycket. Bland favoriter kan nämnas Frank Zappa.

Hälsningar

Filikoster


Reply author: arcam
Replied on: 2003/12/02 20:14:25
Message:

VÄLKOMMEN


Reply author: jogi
Replied on: 2003/12/06 11:09:36
Message:

Tjenare, Jörgen Engren här, bor i umeå och har varit HIFI intresserad sedan tidiga tonåren. Har inget eget sytem just nu så jag får nöja mig med att lyssna på tjejens bose lifestyle 25 system, blir väl att bygga ihop ett system när studierna är klara. Pluggar till lärare och pysslar lite med eget musikkompnerande, visor, det var jag det, hej på er alla kul att läsa allas presentationer förresten.


Reply author: Jonas Nilsson
Replied on: 2003/12/06 13:30:38
Message:

Välkommen Jörgen.


Reply author: Jörgen_G
Replied on: 2003/12/08 21:37:01
Message:

Ny på forumet sedan ett par timmar, så det är hög tid att presentera sig.

Jag har inte hifi som något förstahandsintresse. Men om jag ska ha något som återger ljud så ska det vara bra under de förutsättningar som gäller. Rummets akustik, utrymme och budgeten får styra. Det kanske uppfattas som tråkigt av många men det ger rätt intressanta problem som skall lösas när det är dags att köpa något.

När det är dags att köpa något ja. De roliga inköpsrundorna har familjen och dess kompisar satt effektivt P för...

Hushållet innehar för närvarande två anläggningar för ljudåtergivning:

En Bose Lifestyle 8 som resten av familjen kom hem med efter ett besök i Växjö. OK för hemmabio men kass för att njuta av musik. Anläggningen klarar inte av ett av mina grundläggande krav: Att lyssna igenom Karajans klassiska inspelning av Ravels Bolero utan att behöva fibbla med volymen.

När min fru kommit underfund med ovanstående kom hon på att vi behövde något bättre. Hon nämnde något från sitt tidigare liv om att Carlssonhögtalare var bra och att ett par sådana ville hon ha igen. En av hennes teknikhistorieintresserade tidigare arbetskamrater råkade höra detta någon gång och plötsligt ringer telefonen en varm augustisöndag. Den före detta arbetskamaraten meddelar att han just köpt ett par Carlsson OA5 typ 1 (från sisådär 1965) på loppisen på Hötorget. Åt oss! Minst sagt chockad var det bara att acceptera. Hustrun hade ju sagt att hon ville ha ett par Carlsson... Nåväl insatsen var ju inte hisnande, 400 pix, och högtalarana såg rätt bra ut visade det sig när jag kommit ner på stan för att hämta hem dem. Väl hemma visade det sig att de såg riktigt bra ut. När dammet var avtorkat såg de till och med fräscha ut. Faneret var helt och det som kunde ses av högtalarelementen såg OK ut. Allt satt fast som det skulle och inga andra skador syntes heller.

Sen var det dags att provspela. Jag hade en kasserad gammal JVC-reciever nånstans nere i källaren och hoppades att den kunde prestera någon form av igenkännligt ljud. Jodå, det kunde den, radion fungerade. Högtalarna också. Alla elemnten var hela och alltihop lät helt enkelt förvånansvärt bra! Så bra att jag beslöt att komplettera mina "nya" högtalare med modernare elektronik, så att jag kunde spela CD. Efter en snabbkoll i stadens ljudbutiker föll valet på Denons minstingsystem D-MV30. Min närmaste HiFi-klubben-butik hade en sån på lagerrensning så det blev inte så dyrt heller. Kombinationen klarar av Bolero enligt ovan med bravur!

Eftersom Bose är installerad med TV:n i vardagsrummet står Carlsson & Denon för närvarande i sovrummet. Under vintern och våren är det meningen att vi ska bygga om lite och då får inte längre Carlsson & Co plats utan det gänget blir förvisat till sommarstugan nere i Småland. Bose ska flyttas till tredje rum och ett tomrum kommer att uppstå i vardagsrummet. Det är med mina tankar kring hur detta ljudåtegivningsmässiga tomrum skall fyllas som fört mig till HiFiForum. Det tarvar nämligen en hel del avvägningar mellan diverse olika aspekter har jag märkt. Och det tänkte jag mig att forumets medlemmar skulle få hjälpa mig med. Om intresse finnes frampå vårkanten förstås.

mvh/ Jörgen G

Edit:
UD-M30 hette visst Denon-apparaten. Och så kankse någon undrar varför det står UD-M31 i signaturen? Jo det var så att exemplaret jag köpte var behäftat med ett irriterande och irreparabelt fel, som inte märktes vid den snabba kollen inför köpet, utan först när man börjat använda den på allvar. Jag fick därför den utgående demoapparaten (UD-M30)som jag köpt till reapris utbytt mot efterföljaren (UD-M31) splirrans ny i kartong! Jag behöver väl knappast skriva något om hur jag ser på min närmaste HiFi-Klubbenbutiks service?


Reply author: arcam
Replied on: 2003/12/08 21:58:18
Message:

Välkommen Jörgen G





Reply author: Jonas Nilsson
Replied on: 2003/12/08 22:00:07
Message:

Välkommen Jörgen Nr 2...
Finns en del Carlssonentusiaster på forumet som kan hjälpa dig med både det ena och andra.


Reply author: Jörgen_G
Replied on: 2003/12/08 22:13:34
Message:

Kan tro det. Hade för mig att jag skulle renovera upp mina fynd precis när jag köpt dem. Men efter lite övervägande avstår jag så länge högtalarna är hela och fungerar bra. Risken är större att jag fördärvar dem än att jag kan vinna något i bättre ljudåtervinning om jag hittar på nåt. Min tumme är nämligen placerad mitt i handen när det gäller finmekanik. Tror för övrigt inte att högtalarna spelats speciellt mycket, de låter för bra för det. De har snarare stått och samlat damm under idealiska temperatur- och fuktförhållanden de senaste trettio åren.

mvh/ Jörgen G


Reply author: Pac
Replied on: 2003/12/08 22:48:33
Message:

Hej Jörgen G!

quote:
Det tarvar nämligen en hel del avvägningar mellan diverse olika aspekter har jag märkt. Och det tänkte jag mig att forumets medlemmar skulle få hjälpa mig med. Om intresse finnes frampå vårkanten förstås.


Det brukar bara vara att fråga så får man oftast väldigt bra svar.

Välkommen till HiFiforum.nu!

Vänligen, Pac


Reply author: Nikita
Replied on: 2003/12/09 23:47:31
Message:

Hejsan, tänkte passa på att presentera mig.

Nikita var namnet, kommer från Gävle och hittade hit på rekommendation av en vän (*blink*). Han tyckte att det var alldeles för få
tjejer här på forumet vilket jag nu tänkte råda lite bot på. Jag kan ju alltid dra mitt strå till stacken!

Mitt musikintresse föddes för inte särskilt länge sedan när jag kom över min första skivspelare, en Linn Axis. Nu har säkert 10 år
passerat och jag har lyckats samla på mig skivor från alla genrer och årtionden. Vill ni snacka åttiotalsdiscomusik ska ni komma
till mej! :)

Hoppas detta ska vara givande och att ni står ut med mina små filosofiska utlägg som snart kommer att regna in.

Hej hopp


Reply author: Rydberg
Replied on: 2003/12/10 00:02:39
Message:

Trevligt med en tjej till på forumet, välkommen Nikita


Reply author: Bravo
Replied on: 2003/12/10 03:45:43
Message:

Absolut trevligt med flera tjejer på Forumet, och lite mer filosofi skadar nog inte här på Forumet heller.

Varmt välkommen!


Reply author: ésm
Replied on: 2003/12/10 16:48:06
Message:

Hej och välkommen Nikita, trevligt med en till här i Gävle som har musik och HiFi-intresse.


Reply author: Hepcat
Replied on: 2003/12/10 18:00:50
Message:

Välkommen hit Nikita.
Gissar jag rätt på att du idag har en LP12a?


Reply author: Nikita
Replied on: 2003/12/10 18:13:17
Message:

Japp, med Rega-arm. Funderar på att låna hem en Ekos och testa. Får se!


Reply author: Hepcat
Replied on: 2003/12/10 18:30:13
Message:

Vilken Rega RB??? om man får vara nyfiken själv kör jag bara med en akito 1 just nu på min. Har själv aldrig haft nöjet att lyssna på en Rega bestyckad 12a men det ska tydligen vara vädigt bra.


Reply author: Nikita
Replied on: 2003/12/10 18:33:41
Message:

Hepcat: Rega RB 600.


Reply author: magnan
Replied on: 2003/12/10 18:41:38
Message:

TA Model One = Tivoli Audio Model One

en fin liten radio


Reply author: arcam
Replied on: 2003/12/12 11:02:30
Message:

upp





Reply author: big-olle
Replied on: 2003/12/12 13:35:02
Message:

Hej alla!
Ska försöka presentera mig själv också.

Jag heter Olle och är 25 år, jag jobbar som kiropraktor i Lund.
Har ett enormt hifi intresse och på min lediga tid lägger jag många tankar på vad nästa uppgraderingssteg ska va och hur mina nästa DIY högtalare ska byggas upp.

Spelar på:
Ett par 2 vägs DIY-hgt med dubbla 7" SS 8545K o fokal 120 diskant. Nad 541i CD spelare och en integrerad Densen beat 100.
Kablar: Argento Silver RCA och Supra ply3.4 till högtalarna.
(byter snart ut allt)

Äntligen upptäckt effekten av att dämpa resonanser i rummet och lever på den vågen än .

Ha det kaga.


Reply author: Bravo
Replied on: 2003/12/12 14:05:25
Message:

Hjärtligt välkommen "big-olle"!


Reply author: MasterOfPuppetz
Replied on: 2003/12/12 15:18:45
Message:

Hej allihopa!

Jag blev medlem för ett tag sen men har inte hunnit presentera mig ännu. Hursom helst heter jag Joel och är 22 år gammal. Jag pluggar till magister i datornätverk på Kungliga TokHospitalet även kallat KTH . Mina huvudsakliga intressen är datorer, styrketräning och HiFi/Hemmabio.

Min första ordentliga stereoanläggning köpte jag när jag var 17 och den bestod av en yamaha 2-kanalsreceiver, en cdväxlare av samma märke samt 2 JBL-högtalare i den LÄGRE prisklassen . Nu har kommmit en bit på väg mot ljudnirvana och sitter för tillfället på en Marantz surroundreceiver och en dvd av samma märke med samt ett par B&W CDM 7 NT på högtalarsidan. Dock har jag hamnat i det läget som chefredaktören för Hifi & Musik skrev om för ett tag sen i sin ledare, dvs att många kunder blir påprackade en surroundreceiver av försäljaren men inhandlar aldrig en center eller ett par bakre högtalare.

Nu har jag fått upp ögonen mer för 2-kanals hifi och vem vet vilka uppgraderingar som sker i framtiden . Ett nytt slutsteg är dock på väg införskaffas inom en snar framtid.

Ha de gött och Rock 'n' roll für alle!


Reply author: Jonas Nilsson
Replied on: 2003/12/12 15:33:11
Message:

Välkommen big-olle och MasterOfPuppetz.
En AC-DC slogan är ju aldrig fel Master


Reply author: MasterOfPuppetz
Replied on: 2003/12/12 15:40:34
Message:

AC/DC är ett av mina favoritband och vilken låttitel skulle passa bättre att ha som slogan än denna? Speciellt eftersom vi är på ett hififorum där det diskuteras ljudkvalitet från morgon till kväll


Reply author: frauxm
Replied on: 2003/12/13 01:39:26
Message:

Får passa på att presentera mig på detta trevliga forum:

Jag heter Magnus, men kallas för frauxm (uttalas aux), är 34 år gammal smålänning men inte så snål som man kan tro.... Mitt musikintresse började nog redan i 3-årsåldern då jag fick en vevis av mina föräldrar, och spelade "Rose Garden" dagarna i ända tills vinylplattan blev alldeles repig....

Nästa hifiminne från ungdomens glada dagar var när jag upptäckte hur bra Beatles och Presley var.

I övre tonåren började jag lönearbeta och införskaffade en kompakt-anläggning modell Ellos, inköp på - Ellos, med tillhörande Philipshögtalare som nog i alla fall vägde en 2 kg stycket! . Men vad trevligt att ha en alldeles egen ljudanläggning!

Nästa uppgradering skedde under mina högskolestudier i Östersund, då jag bytte ut hela kittet mot en mindre Pioneerförstärkare samt JBL LX 33. Vilket lyft ljudmässigt mot min gamla Ellosanläggning!

Därefter bytte jag bort Pioneeren mot ett Xerox slutsteg och ett försteg jag glömnt namnet på - spretig och vass var den iaf. Jag blev vid denna tidpunkt även bekant med en mycket trevligt hifibutik, Jämtljud, där jag köpte min CD-spelare som jag har kvar ännu den dag som idag är - Teac CD P4500. den är väl inte ett under av musikalitet, men håller måttet tycker jag. Dock lät det betydligt mer musikaliskt när jag köpte till en Micromega Duo BS DAC.

Sedemera kom jag över ett betydligt bättre försteg, nämligen en Tuba (svenskt rörsteg byggd av Svalander).

Ja, jag satt ganska nöjd med denna anläggning några år, tills jag köpte nya högtalare, Dali 909, ännu ett lyft ljudmässigt från JBL:arna. Därefter nytt slutsteg - NAD 216 THX, och borta var den konstiga ljudbild jag hade haft! . Ytterligare ett förstegsbyte, NAD 114, som hade fördelen mot Tuban att den inte "brummade" även om Tuban var mer musikalisk...därefter Cyrus Pre som jag verkligen tycker är bra. Och nu senast har jag bytt ut mina Dali-högtalare mot mina ögonstenar - Respons Grand! Och nu börjar det verkligen likna något! . Dessa är jag grymt nöjd med.

Nu återstår nog bara att byta ut diverse kablage.....samt byta ut NAD-slutsteget mot kanske Dynamic Precision....eller kanske rör........en bättre transport måste jag ju också ha....och rummet måste jag ju göra något åt.....

Ja, nu har jag nog svamlat färdigt, åtminstone för ikväll.. hej mä er...



Reply author: Bravo
Replied on: 2003/12/13 01:47:32
Message:

Välkommen, välkommen "frauxm"!
Vi känner igen oss, vi kanske bara skulle osv., osv.


Reply author: Sparky
Replied on: 2003/12/14 12:06:36
Message:

Hej på er!

Är 27 år och bor i Uppsala!
Har varit med på forumet och läst en hel del, håller mig dock
gärna i bakgrunden av diskutioner.

Har väll alltid varit intresserad av musik och stereo.
Har ett par år som DJ och den sortens musik bakom mig
(tog ett tag att få bort stora basar ur mina tankar).

Måste ge credit till er som sköter forumet.
Är kul att gå in på olika topics och slippa allt gnäll och nerklankningar.

Kul att vara här!

(läser allt men håller mig i bakgrunden)


Reply author: arcam
Replied on: 2003/12/14 12:45:08
Message:

Välkommen Sparky


Reply author: abzinth
Replied on: 2003/12/14 14:02:01
Message:

Lyckades precis med bedriften att klicka på Reset Form ist för Preview. Undrar om jag orkar skriva om det jag skrev som presentation? Försöker.

Måste säga att jag gillar den här tråden, vi är en härligt brokig skara med en lite galen böjelse.

Själv är jag än så länge en lite spoling(?) på 24år som bor i den vackra kommunen Upplands Väsby aka Lapplands Väsby ett par mil norr om sthlm. Jobbar på dagarna med att sälja färg och tapeter i en butik här i Väsby sedan 1,5 år tillbaka. Gillar att sväva ut kring ytbehandlingar och alternativ kring färg och kulörval. Fråga gärna om det är något ni undrar på det området.

HiFi intresset väcktes under mina år på säljavdelningen hos DELL. Många säljare med bra HiFi var det. Ett system med idel NAD elektronik inhandlades med ett par AP Black diamond i april 1999. Har uppgraderat delar av det systemet ( http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22768 ).

Har ett intresse för design och inredning, varför WAF förmodligen är viktigare för mig än flickvännen? Mitt nyligen vunna intresse för akustikbehandling av vardagsrummet blir därför ofta en plåga om man ser till befintliga lösningar.

Vill bli av med mina Black Diamond så fort som möjligt, väntar på att hamna på lite grönare kvist. Säg till om du vill köpa, jag levererar i Sthlms län.

Övriga intressen för den som är intresserad är lössnökladda bergssidor besegrade på ett par skidor (nedför), kala bergssidor besegrade med rep och sele (uppför) och okända vatten besegrade med kajak från (helst) prijon.

Undrar om jag lyckas missa resetknappen den här gången?


Reply author: Bravo
Replied on: 2003/12/14 14:08:31
Message:

Välkommen , det skall bli intressant att se hur du löser rumsakustiken med hög WAF.


Reply author: abzinth
Replied on: 2003/12/14 14:56:29
Message:

Bravo: OMjag nu löser det, just nu är det problemet orsak till sömnproblem. Men jag har en ide på en enklare form av reflektor som skall kläs med tapet, värt att prova iallafall. Hittade idén på http://www.recording.org/users/acoustics/#better%20traps första bilden.


Reply author: jeppe72
Replied on: 2003/12/14 16:10:13
Message:

Hej allihop,

Jag heter Jesper och har varit hifiintresserad sedan gymnasietiden, är idag 31år, blivande lärare (dock inte svensklärare) och blivande tvåbarnspappa (läskigt). Kan liksom Nikita, med stor sannolikhet komma med filosofiska inlägg då mitt huvudämne är religionshistoria med den dit hörande etiken. Samtidigt är jag en obotlig filosof, varför det mesta i mitt liv har mer än en fråga och mer än ett svar. Jag hamnade här då jag försökte (och försöker) sälja mina högtalare (suck). De är bra men ingen vill ha dem, så de kommer förmodligen finnas under säljes de kommande åren.


Reply author: Bravo
Replied on: 2003/12/14 17:38:13
Message:

Lycka till i alla fall "abzinth", det verkar inte så tokigt.

Välkommen filosofen "jeppe72", det behövs några flera på Forumet!


Reply author: arcam
Replied on: 2003/12/19 23:30:10
Message:

Överst


Reply author: Bravo
Replied on: 2003/12/26 01:01:32
Message:

Dito!


Reply author: sir_lotto
Replied on: 2004/01/03 07:57:06
Message:

Hejsan alla glada!
Tänkte presentera mig lite grann.
Jag heter Johan och är 26år (fyller dock 27 om 12 dagar ) som bor i snor kalla Norrland(Ske-å). Jag har nyss hittat detta forum och har faktiskt suttit å läst en hel del, och man får väldigt mycket inspiration, tips och idéer! Läser som sagt mer än vad jag hoppar in i någon debatt för jag kan inte så mycket än . Jag har alltid haft intresse för hifi men har aldrig kommit till avslutning att köpa någon "riktig" hifi anläggning. Har bara haft någon hembio-receivers, men nu har jag dock skrapat ihop en liten slant och har nyligen beställt en budget hifi anläggning: Cambridge A500 och DV53. Köpte även ett par nya billigare sortens högtalare vid b-märket proson reality 666SA som jag ångrar mig väldigt mycket, därför att dem är alldeles för stora för min lilla etta. Väntar nu på att förstärkaren och dvd:n ska komma, som hifiklubben skickade igår. längtar lite grann faktiskt

Mvh/Sir_lotto


Reply author: Patric
Replied on: 2004/01/07 16:03:31
Message:

Har inte tagit mig tid att presentera mig och min anläggning tidigare. Men vad passar bättre än att göra nu när första arbetsdagen efter julledigheten känns allderles fööör lång?

Jag heter Patric Hedberg och jag bor i Jönköping. Tidigare så har jag bott i Västerås och Eskilstuna.
Min anläggning består än så länge av en Advantage S1:a med förstegskort, Parasounds HCA-3500 som slutsteg och Martin logans Ascent som högtalare. S1:an har jag även kopplad till en Ear90 som driver ett par Sennheiser HD650.

Mina lyssningsstunder har mer och mer glidit över till att bli med lurar. Den frihet det innebär att kunna spela vad man vill, hur högt man vill och framför allt när man vill är svår att komma ifrån. Sedan tycker jag att det låter bättre via lurar helt enkelt. Mycket att detta beror säkert på att de akustiska förhållandena i lägenheten inte är det allra bästa. Men om ett år kommer högtalarna få mer luft kring sig då jag står inför ett husköp. Vi får se vad det leder till, förhoppningvis kommer jag nyttja det vanliga systemet mer då.

Ha det bra!!


Reply author: audiojan
Replied on: 2004/01/08 21:13:19
Message:

Heter Jan Andersson. Svensk mer bor i USA sedan '94. Har haft rätt många olika prylar under de senaste 10 åren. Försteg har mestadels varit passiva men har ny gått över till Eastern Electric MiniMax. Slutsteg har gått ifrån Acurus, till Cary rörmonoblocks till nyvarande Krell KAV250a. Nyvarande CD spelare är Rotel RCD971.Kablar är Cardas rakt igenom. Högtalare har varit Magnepan till Mumma Audio Mosen till Hales Concept 5 tillbaka till Magnepan 1.6.

Har också en helt separat hemmabio men 53" TV, Panasonic projektor med 92" skärm, Pioneer & V-inc DVD, Lexicon DC-1 och H-K slutsteg. Högtalare här är Definitive Tech.


Reply author: Trivistor
Replied on: 2004/01/11 22:20:41
Message:

Hej alla!

Jag är en ny medlem på forumet. Vill passa på att presentera mig här. Hittade ingen bra gammal tråd för detta så jag initierar en ny istället (jo jag vet att det fanns en tidigare, men hittar den inte längre...). 31 år gammal. Civ ing. inom fordonsteknik (jobbar med produktutveckling på Scania) och har ett stort allmäntekniskt intresse och ett särskilt stort hifi-intresse såklart.
Min nuvarande hifianläggning finns kort beskriven under min medlemsprofil och jag är inne på min 2:a generations MF:prylar. Personligen uppskattar jag dom mycket, även om jag gärna skulle äga en Naim anläggning inklusive nya CDS3


Reply author: Bravo
Replied on: 2004/01/12 00:16:06
Message:

Välkomna "Trevistor", "audiojan", "Patric" och "sir_lotto".


Reply author: mohawk
Replied on: 2004/01/12 21:31:44
Message:


Hallå!
Som ny medlem kanske man ska säga något om sig själv.
Jag är en medelålders journalist med egentligen alldeles för låga inkomster för att ägna mig åt denna hobby. Jag har varit intresserad av ljudåtergivning sen första gången jag upptäckte att jag lyssnade mer på anläggningens brister än på musiken som sådan, å det var nog för rätt länge sen.
Bland prylar jag spelat på kan nämnas ett par JBL L200, gammal modell med 15 tums bas och horndiskant. Bytte dom mot ett par Magneplanar Tympani 1 D.
Förstärkeriet var då GAS, great american sound. Slutsteg Ampzilla 1, försteg Thoebe, och movingcoilförstärkaren Goliath. Unamco T1 skivspelare med bytt arm, samt en Nachamichi CD. Lät hyfsat tills Ampzillan somnade in för ett år sen.
Min son köpte en begagnad Audion Sterling, Erik Andersson-bygge med EL 34:or och efter att ha lyssnat på den blev jag rätt frälst på rör.
Lyssnade på nya Silver Night monoblocken som lät väldigt bra, men det blev en annan 300b förstärkare, Ayon 300B som jag är väldigt nöjd med.
CDn är en Ah Njoe Tjoeb, referencemodellen, högtalarna Mumma Audios nya modell Stråken.
Qed Qunex silver spiral signalkabel.
Har ett par gamla Audioquest biwirade högtalarkablar som nog är systemets största brist idag, det blir min nästa utmaning.
Musikaliskt är jag allätare men har gått alltmer åt ackustisk musik.
Det kanske räcker så?


Reply author: Mr Ekan
Replied on: 2004/01/13 00:33:01
Message:

Hej och välkommen mohawk! Du verkar ha schyssta ideal... Tanka gärna upp lite bilder på Stråken vetja.


Reply author: KingX
Replied on: 2004/01/13 15:21:59
Message:

Hejsan! en får väll ta och skriva lite i denna tråd.. osm ajg inte sett förrän idag =) har varit medlem ett litet tag. men av olika skäl så har jag mer eller mindre tillgång till Internet nu förtiden.
Fyller strax 28 år (februari)

så om mig. e för tillfälelt arbetslös. men har tidigare i mitt liv jobbat med som data/tele tekniker.. jobbat en del med 3g osv. tyvärr så har de flesta jobben jag tagit varit tidsbegränsade o lite kärvt att få tag på jobb där jag bor. så tanken att man skall flytta på sig under året. upp mot Sundsvall faktiskt. japp knapp!

så vad mer? älskar musik/hui-fi o allt därtill.. skall sägas redan nu att jag är absolut ingen expert på området så jag tycker därför det här forumet är helt superbt eftersom det finns folk som kan mer och de som kan mindre. alla umgås o man kan få tips o råd o kanske även själv bidra lite med tips imellanåt =) (kanske mer på musik sidan då)
jag antar jag kanske går lite utanför normen på detta forum vad gäller musik smak också.
gilalr väldigt mycket EBM, dark/noise musik, darkwave.. (EBM=Eletric Body Music) o vissa tittar lite snett på en när man handlar hi-fi prylar för mer än man har råd med ibland och sedan lyssnar på sådan musik.. men jag anser att man behöver en bra anläggning för o få avnjuta sådan musik till sin fullo. (tja.. alla musikstilar igentligen)

oh well.. det var väll lite om mig. inte så intressant maybe.. men men.. alltid något =)


Reply author: nurfen
Replied on: 2004/01/15 14:31:09
Message:

Tjipp! Blev medlem här för ett par dagar sedan.
Jag är 19, arbetar som servicetekniker då jag lagar datorer och dess kringutrustning. Har nyligen snappat upp hifi- och hembio-intresset så jag håller på och köper mig min första "riktiga" anläggning. Lyssnar på all bra musik ;) Nej, men det mesta som är välproducerat gillar jag. Är en riktig sucker för unplugged-album :)

Hoppas att ni tar emot mig här.. ;)


Reply author: SebastianG
Replied on: 2004/01/15 16:58:24
Message:

Hej på er alla!

Det är verkligen dags att presentera sig, har liksom bara inte blivit av… Jag heter Sebastian Groundstroem, är 52 år och bor för närvarande i Gnesta.

Gillar: Sommartid är jag en inbiten flugfiskare, mest efter lax och havsöring. På vintern vill jag lyssna på all sorts musik med äkta känsla, dvs. det som svänger och kommunicerar! För att kunna njuta av musiken, har det för mig alltid varit viktigt att det ”låter bra” också. HiFi och flugfiske… Två riktiga ”nördintressen” alltså!!!

Gamla system: Mitt första system bestod av en skivspelare från ERA, en liten förstärkare från Braun och ett par små vita tryckammarhögtalare också från Braun. Jag tyckte det lät fantastiskt bra, speciellt när man körde ”Cry of Love”, med Jimmy Hendrix så högt det gick!
Fick dock min första riktiga ”Hifi-upplevelse” 1977 i Kalmar, när jag fick höra på ett par Ess amt 1a. Jag var tvungen att offra ”en arm och ett ben”, för att köpa hem dom, men det var det värt! (D.v.s. jag tog ett bostadslån på ungefär en årsinkomst)
Har fortfarande kvar mina Ess, men tyvärr pajade basarna i mitten på 90-talet! Försökte länge och väl att få dom fixade och köpte då på ett par Capella från Opus 3 istället. En Thorens 145 mk2 som skivspelare och en Denon 2560 som cd-spelare, samt förstärkeri i form av Nad 1000 och 2100, fick duga fram till för två år sedan. Mindre bostad ledde till tanken på att köpa ett par stativare i stället. Brukar som ni förstår av ovanstående inte uppgradera var 14: e dag, men nu har jag bytt i stort sett allt...

Nuvarande system: ”Njoe Tjoeb” cd-spelare inkl. allt godis samt skivspelare Thorens TD 145 mk2.

Försteg: Nad 1000s

Slutsteg: Rotel RB 980bx.

Högtalare: Monitor Audio GR 10

Sub: Audio Pro ”Sub Focus”

Kablar: Analysis Plus.

Nästa uppgradering: Jag misstänker att jag kommer att få ut största förbättring genom att byta försteget, men kommer eventuellt att byta även slutsteget...

Hifi-filosofi: ”Det som låter bra, är bra!” All musik som jag sysslar med hemma är inspelad och är därmed påverkad! Det jag upplever är alltid en blandning, och en tolkning av tidigare inlärning/musikupplevelser, samt ”verkliga” hörselintryck i nuet. Dvs. för mig finns det inga objektiva Hifi-sanningar!
En annan stor fråga för mig är moralisk... ”Får Hifi kosta hur mycket som helst? ” Svar för närvarande: "Nej!"


Mvh Sebastian

Ps: Tycker annars att forumet är både kul och lärorikt!


Reply author: Pac
Replied on: 2004/01/15 18:36:11
Message:

Hej och välkommen alla!

"svar för närvarande "Nej"", jag känner igen problematiken...


Reply author: sir_lotto
Replied on: 2004/01/17 03:15:48
Message:

Välkomna "Trevistor", "audiojan", "Patric" och "sir_lotto".

Tackar Bravo


Reply author: Anters
Replied on: 2004/01/17 19:53:22
Message:

Halloj !!

Heter Anders och bor samt pluggar i Halmstad. Kommer ursprungligen från Gällivare. Har just upptäckt tjusningen med att bygga egna grejer, hemmabio har jag pysslat med sedan -95. Kör med grejer som : NAD (slutsteg), Pioneer (dvd), Yamaha (reciver), DIY (högt.), Audio Pro (högt.), Supra (kablage) m.m........


Reply author: Pjotre
Replied on: 2004/01/17 20:16:18
Message:

He he he.... Tråden som ALDRIG vill dö....


Reply author: Pac
Replied on: 2004/01/18 07:04:18
Message:

Hej och Välkommen An(t/d)ers!


Reply author: Decadent
Replied on: 2004/01/19 21:41:52
Message:

Nu ska jag äntligen presentera mig . . . efter några veckor. Jag heter Martin, är 30 år och bor i Stockholm. Jag jobbar som systemutvecklare och på fritiden sysslar jag med musik i alla dess former. Jag är hobbymusikant och gör en hel del märklig musik tillsammans med vänner eller själv framför datorn. Utvecklingen för oss hemmapulare har varit explosionsartad de senaste åren: just nu fascineras jag av hur snyggt det kan låta om man spelar in t.ex. en cello med en halvbillig kondensatoormik, en ART D/IO och ett lagom dyrt ljudkort! Musik är som sagt en passion, och jag lyssnar på allt från Billy Holiday till Einstürtzende Neubauten. Just nu är jag inne på orientalisk musik i olika former (dock inte sprucken-transistorradio-på-bazaaren-varianten utan väl inspelad klassisk musik).

Lyssnar gör jag gärna live eller på klubb. Hemma och på arbetet har jag hittills satsat på schyssta hörlurar, men har även ett par aktiva studiomonitorer (Tannoy Reveal Active) och ett äldre Yamahasystem som snart ska bytas ut - med er hjälp.


Reply author: jonsson
Replied on: 2004/01/20 12:57:43
Message:

Välkomna alla nya!! En spännande och frustrerande första tid kan jag nog lova de flesta av er! mycket nytt som man vill lära sig, mycket intressant man vill läsa mer om, tid som inte finns/räcker.. Hehe men kul är det....
Anters: Kul å se en gelka-bo här i hifiträsket, speciellt välkommen önskar jag dig!!

Mvh Magnus Jonsson


Reply author: C-Quence
Replied on: 2004/01/20 22:55:42
Message:

Bäst att presentera sig då...

Kort beskrivning:
28 år gammal, servicetekniker (inom datorer), hembiofrälst som nu kommit över till hifi-sidan. Gillar mat, öl & vin, resor, sport, musik, filmer, datorer, mässor, dinosaurier, etc. etc...

Nuvarande anläggning (i bokstavsordning):
- Canton AS 50 SC
- NHT 2.5i, 1.5 & AudioCenter-1
- Philips DVD963SA
- S.A.T. Amplifix
- Sony STR-DA50ES
- Sony VPL-HS1

Kommande prylar (som det ser ut just nu):
- Amphion Argon2
- Amphion Origo
- Primare SP31.7 mkII
- Primare A30.5 mkII
- LCD eller DLP-projektor


Reply author: razor
Replied on: 2004/01/21 09:17:06
Message:

En kort presentation av Razor! (ja, det står något annat i passet...)

25 år gammal, man (finns det några kvinnor här över huvud taget?), från Linköping. Arbetar till vardags med datorer och nätverk, och har ett stort intresse av musik, främst elektronisk. Boards of Canada, Global Communication, Pet shop boys, Depeche Mode m fl spelas rätt mycket. Ett tips för den som är intresserad av elektronisk musik är internetradiostationen Groove Salad (somafm.com).

Har en tämligen blygsam anläggning, som jag dock planerar att utöka med tiden. Jag kan ju även nämna lite om min allmänna inställning till väljud, som grundar sig på ett vetenskapligt förhållningssätt. Hörbara förändringar (om de existerar) kan mätas! Jag ger inte alltför mycket för subjektivister, som tyvärr fått alltför stort inflytande över hur audioprodukter konstrueras.
Observera förresten att motsatsen till subjektivist INTE är objektivist. En objektivist är någon som är anhängare till filosofen Ayn Rand.

Jag är även en stor djurvän, så jag avslutar med att säga: Var snäll mot djur!


Reply author: reeltoreel
Replied on: 2004/01/23 09:55:29
Message:

Jaha !
Detta tycker jag är svårt,men jag gör ett försök.
Jag heter Per-Åke och kommer från Sunne i värmland.
Mitt största intresse är radiokomunikation och har så varit sedan jag var
ca: 2 pannkakor hög. (i farsans fotspår och allt det där ni vet)
Har bl,a varit i mellanöstern och byggt radio/tv stationer i ca: 3 år
Numera arbetar jag som cykelrep på det egna företaget(prata om förändring)
Har ännu inte mycket till anläggning men det kommer så småning om när jag har satt mej in i detta med hifi.
Är 40 år och gift med en underbar hustru, och har tre barn.
Är Radioamatör men söker ny hobby , sedan det en tid tillbaks är mycket turbulent inom amatörradiovärlden.
Vill till sist tacka för ett underbart forum, här verkar det iallafall vara kompisanda som gäller.


Reply author: Skiier
Replied on: 2004/01/23 10:11:08
Message:

73 på dig reeltoreel =)

Du får väl köra surround med dipol då ...

Vad menar du med turbulent? Är det den begynnande
eran med 2-takt på gnist du tänker på?


Reply author: reeltoreel
Replied on: 2004/01/23 13:54:23
Message:

Ja något åt det hållet.
Men detta vill jag inte prata om här.
Jag är mer inne på kvartsvåg !


Reply author: Pac
Replied on: 2004/01/24 19:50:55
Message:

C-quence, Razor och reeltoreel, Välkommna!

Sk. "Vetenskaplig inställning" eller inte, kompisanda var ordet!

Vänligen, Pac


Reply author: Linus78
Replied on: 2004/01/24 22:07:05
Message:

Hej på er!

Jag heter Linus och är ny här.

Kort beskrivning:
25år, bor i örebro, jobbar som mätingenjör på bofors skjutfält, ny inom hifi världen.

Spelar för tillfället genom hembion men jag håller på och skaffar mig lite roligare 2-kanalsgrejer.

För tillfället har jag:
ML Aerius I
McCormack TLC-1, försteg

På väg in:
McCormack SST-1, cd transport
McCormack DAC-1, dac

Letar efter:
McCormack DNA 0.5 eller DNA 1


Reply author: FBK
Replied on: 2004/01/25 00:39:12
Message:

Hej på er! Det är väll på tiden att jag presenterar mig här
Jag heter Per Pettersson och är 33år. Kommer från Gotland, men bor i Stockholm sen 14 år tillbaka. Tycker om mat,öl,vin,musik,film och hockey. Färjestad BK så klart. Mitt Hifi-intresse började på allvar 1989 och sen dess är man fast i Hifi träsket Har haft en hel drös olika Nad och H/K stärkare/slutsteg genom åren. Och även en del olika högtalare och cd-spelare har passerat revy.
Min nuvarande annlägning,skall köpa nya bakhögt nästa månad och frontar och center skall bytas i höst är det tänkt.
Receiver. Sony VA333ES
Slutsteg. Nad 216
DVD. H/K DVD25
Frhögt. QLN 606
Chögt. QLN 600
Sub.Audio Pro Focus
Högtalarkablar. MITerminator 4biwire och 5an till centern
Signalkablar. Dåliga, ska köpa något beg, snart.
Mvh Per


Reply author: razor
Replied on: 2004/01/25 09:49:31
Message:

Tackar för välkomnandet!

Jag har inga planer på att vara någon språkpolis, men användandet av ordet "objektivist" som jag sett det användas här kunde bara inte lämnas oberört.


Reply author: JAWEN
Replied on: 2004/01/25 23:28:37
Message:

Kul insiativ
Hej alla =-),John West heter jag och är 36 år gammal, bosatt 4 mil norr om STHLM.
Utbildad bilmek, 16 år i byggsvängen och nu på senare dagar pga skada, omskolat mig och är nu färdigutbildad datasäkerhetskille ( kul branch just nu ;-().
Blev som förhäxad då jag såg & hörde min systers enorma Infinity Column II-högtalare runt 1976, och har sedan dess hunnit införskaffa just dom högtalarna samt renoverat dom för 7-8.000 kr.
Har även hakat på Hem-bio konceptet runt -94 och har sedan dess bytt utrustning med jämna mellanrum.
Är så pass skadad att jag möblerar ialla lägen efter ljudbild & har precis införskaffat ett par Infinity IRS Sigma som på alla sett har skapat roliga problem, allt från förstärkareffekt till möblering.
Min utrustning:
Proj : Sanyo plv-z2
Duk : Pro cinema 240x149 106"
Tv : Sony KL50-W1 50"widescreen
HiFi högtalare : Infinity IRS Sigma
Högtalare front : Infinity Column II
7.1 kanal's högtalare : Audio pro avantek-serien med sub
Receiver : Harman kardon AVR 8500
Försteg : Sony TA-E80Es
steg :Nad 208 THX
Steg Technics Suv-800
DVD : Toshiba 510E
Video :Philips
Kablar : monster samt andra

M.v.H Jawen


Reply author: Pac
Replied on: 2004/01/26 12:41:21
Message:

Linus, FBK & Jawen, Välkommna till HiFiForum.nu!

FBK, jag antar att du redan kännt dig välkommen en längre tid...

/Pac


Reply author: FBK
Replied on: 2004/01/26 15:49:29
Message:

quote:
FBK, jag antar att du redan kännt dig välkommen en längre tid...

Ja visst har jag gjort det, var lite sen med att presentera mig bara. Bättre sent än aldrig


Reply author: Henrik A
Replied on: 2004/01/29 15:02:23
Message:

Ja det är väl dags att presentera sig då!

Henrik Abrahamsson, 31 år från Göteborg. Medlem sedan Okt. 2002
men har inte direkt kluddat ner forumet. Läser dock dagligen med stor behållning.

Anläggningen har gått från farsans hemmabyggda rörsteg (Heatkit från 60-talet) och en Luxor dirigent med tillika hemmabyggda högtalare. Poppandes Iron Maiden, Judas Priest ect. till yamaha cd, förstärkare, Rotel Försteg/slutsteg Pioneer PD-S06 (Suck! Hifi-och musik) QLN Studio, QLN Signature HD3 och via Hificonsult funnit vägen till nuvarande S.A.T FIX:ar och QRS Saturnus. Gör regelbundna besök hos alla handlare i stan men handlar numera endast hos HC och Ågrens. För att det är "No nonsens" och alltid blir trevligt bemött.

Största hifi-ögonöppnare kom inte på en häftig mässa utan i mina föräldrars vardagsrum när den gamla Heat Kit förstärkaren
väcktes till liv igen. Genom ett par billiga men välljudande SSR högtalare en gammal Yamaha cd kom det MAGI!
Håller mig från rörbasillen då rör och Barn inte är kompatibla. Det är i och för sig inget problem ännu men vem vet när det smäller till

Musikaliskt rör jag mig mellan storband med Basie, Fitzgerald och armstrong som favvisar till singer/songwriter och Progressiv rock a´la Spooks beard ect. Största favoriten alla kategorier är dock Kevin Gilbert...oj oj oj!

Sedan jag blev sambo har lyssningstimmarna minskat dramatiskt tyvärr.
Men en kommande satsning på Hemmabio kommer att bli plåster på såren

Hemmabioinköp som är planerade är En Yamaha RX-V640 reciever, QRS Luna som Center och bakhögtalare....inte en aning! Något diskret Typ KEF the egg.

Andra passionen som kostar massor av pengar är mina elbasar. Företrädelsevis Fender Jazzbasar.

Må så gott!


Reply author: PG Jeppsson
Replied on: 2004/01/30 23:45:57
Message:

Då år väl det daxs att presentera sig, Per Jeppsson heter jag,
bonde av födslen, tidig 60-talare.

Intresset tog fart när svärfadern kom dragande med en HI-Fi-Klubben-katalog, det var början av hemmabioeran, åkte iväg och köpte en bio-reciver, problemet var att det behövdes en massa högtalare. Kom på att det gick att tillverka egna högtalare, och sen var man fast.

Efter sex- sju år börjar man nu komma på hur man ska tillverka högtalare som låter tillfredställande.

Hittade detta forum förra vintern och har varit inne och kollat nästan dagligen sedan dess ,och upptäckte att det fortfarande fanns mycket att lära.

Efter att först ha fastnat i hemmabioträsket har jag nu upptäckt att tvåkanal är fan så mycket mer njutningsfullt.....

Väntar nu på att fru och barn ska somna in så att jag kan avlyssna på min nya beg.inköpta Thorens TD 166, inkopplad till min Philips 9015 intregrerade rörförstärkare (den är väl lika gammal som jag),
den funkar även utmärkt med min Sony CD 930, högtalarna är egna konstruktioner, Focal och Audax, som jag är rätt så nöjda med, trots att filter och dämpning inte är färdiga än.

Japp, man har mycket att lära, och lär kolla in hifiform så länge det finns nya ideer och annat som man kan ha nytta av, och det verkar inte att ta slut.

Musiksmak: AC/DC, Creedence Clearwater Revivel, "Stones",
gillar även: Sugababes, The Knifes, White Stripes, det finns mycket
"ny" bra musik.







Reply author: edison
Replied on: 2004/02/01 22:55:39
Message:

Ännu en Örebroare kommer det här;-)
Mats Neander var namnet, "Made in Sweden in ´59" skulle det stå på skylten om jag var en hifipryl.

Har haft lite olika mid-hifiprylar genom åren, men långt ifrån några mängder.En NAD 3020 var det första jag skulle kalla hifi i min ägo, följd av en (mkt bättre) HK PM620 några år senare.En sån sålde jag till en bekant samtidigt, vilken jag kuriöst nog efter ca 17-18 år köpte "tillbaka" när han skaffe nytt förra året.Nog enda pryl jag sålt i jobbet och sen köpt tillbaka personligen...mitt ex av denna såldes efter några år för en period med Beolab 6000/Beogram 6002/Beocord 8004.
Skivsp. är absolut OK, men den lilla HKn låter ännu idag bättre än B&O receivern.Har den just nu till datorn kopplad till ett par Infinity RS7.Ett beg. fynd för 500.- vars basar snart är åter från montering av nya kanter (tack LE Högtalarservice!)

I vardagsrummet spelas på:
CD:
Sony CDP-X3000 ES.Toppmatad kompakt skönhet med tillika mkt njutbart ljud.SACD blir det antagligen småningom...

Förstärkare:
Edison 60, ihoplödd av undertecknad.Sedermera aningen "uppfixad" av Mr EA himself efter ett smärre stillestånd (trasigt rör = kondensator small etc) då han tyckte mina lödningar "inte var i ett sådant skick att jag kan lämna ut apparaten utan viss genomgång"...schysst herre den mannen.

Högtalare:
Egen "konstruktion" ständigt påtänkt att bli klar (filtret främst behöver bli som det ska).ScanSpeaks 2905/9300 ihop med SEAS Excel 8" (pappkonsvarianten).Allt lite sugen på den nya 8" med magnesiumkonen.
Separat låda för filtret med Neutriks Speakonanslutning från detta och som ingång på högt.
Baffeln är av tre st 16mm MDF, med den mittre sandfylld från botten upp till nedanför basen, samt front av 17mm stavlimmad björk.
Supra Ply 2/3,4 för diskant resp. bas.
Evt mer om dessa när jag lyckats lura ut hur man får in bilder (har ingen hemsida och beskrivningarna under tråden om bilder verkar alltför krånglig tyvärr...)

En glimt av CD/först/högt kan ses på denna länk:
http://members19.clubphoto.com/mats800363/1976748-P4ddf/owner-50f1.phtml


En tuner Sony SA3 ES samt Minidisc Sony JA20 ES avrundar det hela.

Ganska mkt NAXOS CDs finns i hyllorna, med i övrigt är det rätt mkt "snäll" rock/pop typ Jackson Browne/Steely Dan/Fleetwood Mac som snurrar på CDn.Alla "High Fidelity"s Test CD finns och får en rotation då och då.Finns ju ett och annat kul (och mindre kul...) på dom.
Senaste inköpta CDs:
*Shawn Colvin "Whole New You"
*Johnny CASH "The Man Comes Around"
*PETRA "Jekyll & Hyde"
*Lisa Miskovsky "Fallingwater"
*Steely Dan "everything must go"
-------------------------------------------
Beogrammen finns kvar men är nedpackad, blir förhoppningsvis snart framplockad igen alt. bort med den och in med annan LP snurr, har ju ännu efter 20 år med CD fler LP skivor än CD dito...

Kul att hitta denna sida!
Kommer antagligen till Sheratonmässan (hänger mest på om jag kan vara ledig...)
...Nehej, det blir jobb till helgen...får ta "nästa tåg" när det nu kan tänkas gå


Reply author: filkingian
Replied on: 2004/02/02 19:28:58
Message:

Hej alla där ute i cyberrymden! Nu har var varit medlem ett tag här på forumet (220+ posts)och känner mig mogen för att presentera mig själv:

Jag heter Martin Samuelsson och är född 1982 i Kristianstad, Skåne. Jag arbetar på ett företag som heter Ekström & son, i Kristianstad, som industriplåtslagare/licenssvetsare tills jag vet vad jag ska bli när jag blir stor...läste filosofi på LU dessförinnan men visste ej vad jag skulle fortsätta med när den kursen tog slut. Skoltrött som fasen bör läggas till!

På min fritid så diskar-städar-tvättar-slötittar på tv-handlar-umgås med nära och kära-super jag inte speciellt mycket. Resten av tiden så tränar jag styrketräning, innebandy och cyklar när det är säsong. När jag är i min lya så lyssnar jag på musik och när musiken inte ljuder från mina högtalare så rullar filmerna igång på projektorn, min älskling.

Det här med dyr hifi och sånt fjams har jag alltid tyckt att "hur fasen kan man köpa en stereo för 100000 kronor när den inte låter bättre än en för 1000:-? Jovisst kan man spela högre, men det gillar ändå inte grannarna ju..." Ända till jag för ett halvår sedan fick tillbaka på skatten och kände att jag kanske skulle köpa en sån där hemmabio-stereo! O hör o häpna när jag packade upp min nya Jazz Speakers 5.1 hemmabio-stereo(795:- Clas Ohlsson, vilket klipp!) vilket ljud det blev! Den knäckte min gamla Fisher med hästlängder! Subwoofern wow! Jag var nästan rädd att fönsterna skulle gå sönder! Den mullrade och allt skakade! För första gången i mitt liv så visste jag vad det innebar att vara en audiofil! Nä, skämt och sido

Mitt musikintresse har alltid funnits, då min far alltid spelat mycket musik. Mitt hifiintresse fick jag delvis också av farsgubben, då han alltid spelade så jäkla högt att man fick ont i öronen och jag ville hellre lyssna på behagligare volym, när jag var gammal nog att förstå att det också gick...en annan drivkraft var även min nyfikenhet!

Första bygget kom vid 10 år och var resultatet av mitt första audiodilemma: högtalarelementet i min favoritradio slutade en dag att fungera och jag hade sedan länge en bergsprängare som inte fungerade alls...en operation på bergsprängaren och elementen var ute=) Sågade upp radion och ut med det trasiga elementet för att se om de andra fungerade, BINGO Men allt fick inte plats i radion, så jag tog en skokartong, förstärkte "baffeln" med en extra wellpappbit, stagade den med genomgående blyertspennor...hade även rotat fram en av farsans gammla högtalare från vinden, defekt diskant. Kopplade in den med Vilket tryck det blev! Ahh, den gamla goda tiden då referensen var lågt satt, om inte obefintlig...radion brände ihop efter några dagar och jag fick en gammal hembyggd förstärkare och ett par Jamo Power 125W någon vecka därefter...

För att göra historien kort(are), efter att först upptäckt att ljud fanns, för att sedan meka med allt jag kunnat på tag på, äntligen köpa mina första Cerwin vega och surroundreciever, köpa MIT T4, pressa upp åbäket i 116dB, inse att 2-kanal är det enda som gäller, tröttna på mitt tredje par Cv och Rotel 990-combo, så befinner jag mig just nu i rör, vinyl och stativare-stadiet.

Forumet är för mig en inspitations- och informationskälla, tack för allt ni bidrar med och tack för mig,

Martin Samuelsson


Reply author: Dr Moureau
Replied on: 2004/02/08 00:42:50
Message:

Har äntligen gått in och registrerat mig som medlem på forumet

Liten presentation om mig själv:
36 årig student (studerar risk management)
Bor i centrala göteborg (bara goa gubbar här)
Har förstående grannar som inte klagar
HiFi intresse sedan ett antal år

Nuvarande anläggning:
Högtalare - Dynaudio 52se
Stativ- Dynaudio2
Förstärkare - Vincent 233
CD/DVD spelare- H/K DVD25
Skall uppdatera cd spelaren asap

Kul att få delta och utbyta åsikter med alla!


Reply author: Pac
Replied on: 2004/02/10 22:15:26
Message:

Dr Moureau, filkingian, Edison, pgmj och Henrik_A Ni är alla välkomna till oss på HiFiForum.nu, även de av Er som redan är hemmastadda..

/Pac


Reply author: christopher
Replied on: 2004/02/13 11:26:14
Message:

Hej jag är ny på denna sidan,
Jag hetter Christopher och doktorerar i Linköping.
Har för nu varande ingen super anlägning, men det är vel på G...
Har för nu varande:
AudioResearch D130 som är direkt kopplad till min gamla Sony CD med digital volym kontrol. Det hella driver ett par Jamo högtalare.
Låter inte så där super bra...
Så ja håller på och bygger ett par JM.Lab mini Utopia och hoppas att det blir bättre.
Håller också på att kollar in ett bra försteg till det hella, vet inte en vad det blir. Litte sugen på ett audio reseach försteg eller något fron Audionet bara man hittar något till rätt pris.
Mina nuvarande kablar är Supra kablar rakt igenom, men tror att det blir Nordost i framtiden, REDdaw blir bra tror jag.
Jag kommer lägga upp bilder på högtalarna så fort det börjar bli något..
Christopher


Reply author: eliot
Replied on: 2004/02/15 23:24:58
Message:

Hej på er!
Jag är en audiofil som håller på att lämna den smala vägen - jag köpte mig en projektor SANYO PLV Z2. Jag tänkte komplettera med en inte allt för dyr DVD spelare och det lutar åt DVD30 från Primare. Detta vågar jag knappast säga till mina kompisar, så därför är jag anonym här.....

Annars har jag mest vinyl och då mycket originalutgåvor inom främst klassisk musik och jazz. Av de anläggningar som visats här så påminner nog min anläggning mest om denna http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23246
- även om min anläggning inte riktigt ligger i den prisklassen

Jag köpte min första highend anläggning 1980 och den bestod av
Yamaha B6 2x300W
Yamaha C4 försteg
Skivspelare Yamaha PX-2 - en skivspelare på 17kg med tangentialtonarm
Högtalare McIntosh XR-14

Det kostade då c:a 10'000DM (jag bodde utomlands!) - vilket var mycket på den tiden. Jag kommer ihåg att jag valde mellan B&W802 och McIntosh XR-14 och jag var så ledsen att McIntosh lät så mycket bättre - jag har alltid gillat design och de vita 802:orna var så snygga (medan McIntosh såg ut som skrutt!).
- Men ljudet segrade!


Reply author: epkpeng
Replied on: 2004/02/15 23:44:24
Message:

christopher och eliot - ni är varmt välkomna!


Reply author: Marcus_editor
Replied on: 2004/02/19 11:53:18
Message:

Hej!

Marcus heter jag (svårt att klura ut med det inte allt för kryptiska användarnamnet...) och har varit i "exil" sedan 90-talet pga utlandstjänst. Jag har telecombakgrund där jag arbetat med mikrovågstransmission och på senare tid arbetar jag med affärsutveckling i samma bransch. Sedan -99 bor jag och sambon i England där vi stortrivs - fattas ju bara annat när man bor i världens bästa hi-fi-land! Jag har hållt på med hi-fi och spelat musik (gitarr, bas och klaviatur) sedan 80-talet och gick över till hembio -96 då en Denon receiver införskaffades på Hi-Fi Klubben i Göteborg. Jag har sedan start byggt flera olika högtalare (nästan utselutande med Dynaudioelement) och även konstruerat några välljudande förstärkare. Just nu håller jag på att bygga en digital subwooferförstärkare baserad på ZAP Pulse 2.2 med aktivt multifunktionsfilter.

Som många känner till har jag en liten kabelshop som är tänkt att kullkasta de tretton på dussinet kabelskojare med lustiga namn på marknaden, jag och många entusiaster har tröttnat på kabeltillverkarnas bristande respekt mot konsumenterna (ormolja och "modern fysik" är tröttsamt om än en smula komiskt ur en ingenjörs perspektiv). Som svar på detta vill jag med tydlighet visa att bra och genomtänkta kablar inte behöver kosta mycket. Mer om detta på www.marcuscables.com

Jag hjälpte Per Sandström en hel del med MinHembio.com fram till de startade Hembiobutiken, så jag ligger bakom flera av artiklarna där, både tester, DIY-guider och tekniska artiklar. Jag figurerar även frekvent på PrisJakt som är ett trevligt forum för det mesta. Som på alla forum förekommer även där en och annan stackare som stökar till i trådarna.

Min nuvarande anläggning består bl.a av följande komponenter:

Denon AVC-A10SE processor/förstärkare
Denon POA-T10 slutsteg
Denon DVD-2800mkII DVD
Dynaudio Contour 1.8mkII fronthögtalare
Dynaudio Audience 122C centerhögtalare
Boston VRS Micro dipol surroundhögtalare (4 st)
OWL 80" 16:9 elektrisk duk
Toshiba MT1 projektor
MarcusCables video och signalkablar

Nästa steg i uppgradering (vid flytt) blir att separera hembio och 2-kanal så jag kikar på Shanling CD-T200 CD-spelare, ProJect RPM4 samt ZAP Pulse 2.2SE baserad integrerad förstärkare med LC Audios RIIA 2003. Trots allt spenderar man (jag) mer tid att lyssna på musik (dagligen) än se på film (ca 3 per vecka).

Jag har inte direkt slitit ut inläggsfunktionen på hififorum men hoppas kunna vara mer aktiv här framöver. Musik och naturlig återgivning ligger mig närmast om hjärtat så detta forum är ju en perfekt ventil för tankar, frågor och idéer!

Mvh,
Marcus


Reply author: epkpeng
Replied on: 2004/02/19 13:07:22
Message:

Välkommen hit Marcus!

Hoppas på fler inlägg från dig. Sen finns även "Medlemmarnas System" som underavdelning - har du lite bilder är vi alla nyfikna på hur det ser ut hemma hos dig!


Reply author: Zalve
Replied on: 2004/02/19 14:22:32
Message:

Zalve alla...

NU är jag har "fått" gråa stjärnor så kan jag väl inte längre gömma mig för denna tråd.

Mitt musik intresse sträcker sig så långt tillbaka som jag kommer ihåg. Både mor och far spelar hjälpligt gitarr, vilket jag fick lära mig att göra i den kommunala musikskolan. (Tydligen ligger det lite i generna, för farfar gnetade duktigt på fiol i yngre dar. Kusin min spelar trombon med många symfoniorkestrar joren runt). Själv håller jag mig till piano, för husbehov.

Mitt första HIFI-minne är när Pappa coh jag åkte till Katrineholm (från Örebro) för att handla en ny stereoanläggning. Gissar på att det var runt '77-'78. En Kenwood reciever och bandspelare samt en svarv. Recivern finns fortfarande kvar, nu fungerar bara en kanal av 4.

Min egen första anläggning kom sent. Skral ekonimi efter skiljsmässa gjorde att mor inte hade mycket pengar över till "kul" saker. KOmmer dock ihåg att jag fick min första CDspelare, en SONY, när jag fyllde 18. Den var med i 11 år, innan den gav upp. Då byttes allt ut och intresset för hemmabio hade fastnat fint.

En H/K AVR3000 inköptes och ett par JMLab Chorus 725. Senare kom en Pioneer DVD-444. Med DVDn i anläggningen behövde jag en TV med scart. En SONY 32" FX65 införskaffades och hembion började ta form. Senare samma år när skatteåterbäringen kom, utökades anläggningen med en JMLab Chours CC700 (center) och en QLN Sub-12.
Som surrounder finns ett par små Jamo satteliter.

Lite smått började 2 kanalsdelen finns rot igen, och mycket efter att jag var och lyssnade hos en arbetskompis och förstod hur det skulle låta.

Något senare började jag läsa på HF, ochinsåg att det fanns en hyfsat billig väg till bra anläggningar. nu var HFLS1'an i startgroparna på HF och vad var bättre än att hänga på detta. Nu i efterhand inser man att det var ett bra beslut.

Privat så jobbar jag på Ericsson. Är gift, nyligen köpt hus i Örebro) med både STORT vardagsrum och stor källare, där den sistnämde skall projekteras i sommar.

Framtida planer är att inskaffa mig en liten rörsak, typ Edison eller liknande och en BRA CDspelare (SACD om priset är rätt)


Min tråd om HFLS1 (på ett lite annourlunda sätt)
Tråd on stativ till HFLS1
Bilder på min annläggning.


Ps. HIFI behöver inte vara dyrt - Det är musiken vi ska lyssna till.


Reply author: Boergars
Replied on: 2004/02/20 10:31:09
Message:

Jag heter Per Börjars, är 38 år och bor i Angered i norra Göteborg.
Född och uppvuxen i Hagfors/Värmland men flyttade till GBG 1986.
Jobbar på Marknadsavdelningen på Göteborgs Spårvägar.
Är tillbaks på jobbet sedan 9 månader efter att ha läst till Dataingenjör på Chalmers i 3 år.
Bor i radhus med min sambo och vår lilla dotter Alva.

Intressen utöver musik och hifi är mat&vin och min kamerasamling.

På den musikaliska fronten är Frank Zappa och Miles Davis husgudar.
Är dock näst intill allätare men dansband och värstingtechno går bort.

Började lyssna seriöst i mitten av 80-talet och hade då följande utrustning:

Philips CD-spelare av okänd modell,
Proton 520 förstärkare
Audio Pro 2.25 Högtalare
och dessutom min Thorens 166 som fortfarande finns kvar om än med uppdaterad pickup.

Lyssningsintresset har gått i vågor sedan dess och följande prylar har passerat hyllorna:

Förstärkare:
Marantz PM 65
Onix OA30

CD:
En äldre JVC av tveksam kvalitet
Micromega Stage 1

Högtalare:
TDL RTL2 som numera bor i vardagsrummet tillsammans med TVn.



I vardagsrummet bor numera även en Reciever och DVD från Pioneer (Pioneer VSX-C301-K
respektive DV-525) och surroundhögtalare från JPW.
Även en VHS från Panasonic och en philips 28-tummare finnes.

I musikrummet befinner sig; förutom skivorna, följande:

Ovan nämnda Thorens, nu med Ortofon OM40-pickup och lätt moddad med bitumen och utan bottenplatta.
Rega Planar 3 med OM40
CD-spelare: Marantz 5400
DA-omvandlare: Musical Fidelity X-24K med ny nätdel på 20VA.
Försteg: Musical Fidelity Preamp 3B
Nyss färdigställd Bride of Zen
Slutsteg: Edison 30
Högtalare: Audio Pro 2.42 LIVE
Hifi-kits Acoustic Phase på Atacamastativ.
Hörlurar: Philips 890 med hemmabyggt hörlurssteg
Minidisc från Sony 520?
Tuner och kassettdäck från Yamaha

Signalkablar: audio-technica och DIY Piano 6.
Optisk digitalkabel till Minidiscen: Supra ZAC Toslink
Högtalarkablar: Supra Ply 3.4QED silver Anniversary

Alltsammans, utom högtalarna förstås, förvaras i ett rack från Soundstage.

På hobbybänken står en påse komponenter som ska bli en GainClone när tiden räcker till.

Uppgradering på gång:

Ny CD-spelare: Tittar På Njoe Tjoeb 4000
Nya Högtalare: Quad 12L ligger bra till. Stativare blir det i alla fall.

Uppgraderingar på längre sikt:

Ny vinylsvarv: Ska kolla på nya Thorens 800-serien eller möjligtvis Pro-Ject 9.
Nya förstärkare och DAC: Ska försöka bygga själv och se vad det blir.


Reply author: Pac
Replied on: 2004/02/21 23:03:06
Message:

Välkommen både till Boergars och Zalve!

Vänligen, Per


Reply author: dawen
Replied on: 2004/02/22 16:13:23
Message:

Tjipp och hej!

David, 19, Tierp, läst naturtekniskt, jobbar som vaktis.

Ogillar hifi rent principiellt, som den kuf jag är. Tycker att det är lite för mycket religion i det hela. Sysslar halvmycket med professionell ljudteknik, och kommer antagligen göra det på heltid inom en halvsnar framtid.

Har några bra plattor och en okej stereo. Så enkelt är det!


Reply author: dawen
Replied on: 2004/02/23 19:14:17
Message:

Ni behöver inte skriva välkommen förresten, jag känner mig redan som hemma


Reply author: Falkman
Replied on: 2004/02/23 23:59:35
Message:

Hej!

En ”kort” presentation av mig själv:

Jag heter Sven, är 47 år och bor i Falkenberg, därav mitt nick Falkman
Jag har kollat runt på detta utmärkta forum under en tid nu, och tyckte det var dags att regga sig.

Jag har lyssnat på musik största delen av mitt liv. Farsan köpte en Tandberg rullbandare på 60-talet, och jag satt mycket och bandade direkt med micen från högtalaren på transistorn som var inställd på Radio Luxemburg. BBC körde ”Top of the pops”, och senare vårt eget bidrag till att sprida popkulturen, ”Tio i topp”, naturligtvis!

HiFi intresset sköt i igång på allvar i slutet av 70-talet, då jag inhandlade min första riktiga anläggning, bestående av; Technics förstärkare SU8080, Technics tuner ST8080, vinylsvarv Harman Kardon utrustad med Rabco linjärarm och en Ultimo MC. Högtalarna var Bose 901-2 med tillhörande equalizer.

Sedan hände det inte mycket mer, förrutom att jag investerade i ett Technics kasettdäck, Technics CD-spelare, (mycket Technics blev det)förrän jag tog mitt pick och pack och flyttade ned till Falken för några år sedan. Jag tyckte att mina Bose började låta lite konstigt, och när jag lossade högtalarskyddet, förstod jag orsaken, alla 9 högtalares mebran i båda högtalarna var helt uttrokade och föll sönder vid minsta beröring. Vad göra? Snurrade runt till olika ljudbutiker i trakten, och hittade till slut Westtone Audio i stan.

Med stram budget, inhandlades ett par Acoustic Energy Aegis3 högtalare. Det visade sig att ljudet fortfarande lät mysko. Slutsteget i förstärkaren var helt slut, så det fick bli att fortsätta ”den strama budgetens väg” och jag köpte en Rotel 971MK2 stärkare.

Allt efter som, köptes även en Sony CDP-XB930 (uppgraderad med LC audios L Clock XO2 plus tillhörande extra trafo), Supra ply3.4S, och Supra liknade hemsnickrade signalkablar. Högtalarna byttes så småningom till ett par Aegis Evo 3 för ett par år sedan.

Är väldans nöjd med min ”budget” anläggning, men sneglar naturligtvis på en uppgradering vart tiden lider och kassan tillåter.

Plockade fram och dammade av vinylsvarven som legat i träda i ett drygt decenium, och det lät förvånansvärt bra! Kul att lyssna igenom all gammal vinyl igen. Blir nog en uppgradering där också om ett tag.

Väl mött!
Sven Persson


Reply author: bebop
Replied on: 2004/02/25 22:42:17
Message:

Bebop presenterar sig ...

Mitt rätta namn är Robert Petersson, född -52 med ett hifi- och musikintresse som sträcker sig ända tillbaka från mitten av 60-talet och då England slog knock-out på ungdomarna med Beatles, Stones, Kinks, Small Faces, Who, Hollies, Them, Pretty Things ...

Det var inte så vanligt med LP-skivor då, men genom arbete efter skolan var dag hade jag som 15-åring den största samlingen bland mina kompisar. De flesta hade kanske 3-4 LP-skivor, en fick dom till jul och en till födelsedag. Själv hade jag kanske ett 50-tal vilket var mycket då. Nummer ett var Kinks första, nummer 2 var också Kinks och nummer 3 var Hollis (In Hollis Style). Sen minns jag inte ordningen.

Jag sparade ihop till min första grammofon (som det hette då). Det blev en plastsak utan förstärkare och högtalare från Philips som kostade 110:-. Dock var den stereförberedd. Den var en sån där som man startar genom knycka till armen åt höger. Pick-upen, eller stiftet, som man forfarande sa efter vevapparaterna, var av kristalltyp där ena sidan var till för LP/EP/Singlar och om man vände stiftet så fick man Stenkake-dito.

60-talet var också den tid då transistorradion gjorde sitt intåg i de svenska hemmen. Det såldes mängder. Som en konsekvens av detta fanns det berg av gamla "ångradioapparater" på soptipparna. Jag tror att jag plockade hem åtminstone ett tiotal apparater som jag testade. Jag använde endast dom som grammofonförstärkare. När jag hittat de "utvalda" byggde jag in dom i varsin låda så att de skulle se lika ut. Därefter en kanal till var och en och vips så hade jag steroe. Förundrat satt vi och lyssnade och grunnade på hur gitarren kunde spela i ena kanalen medan sången presenterades i den andra.

Det var så det började. Omkring 1970 kom första numret av HiFi-Musik som då handlade lika mycket om byggsatser som färdiga prylar om jag minns rätt. Mitt intresse hade fått ett officiellt organ.

Historien sedan kan jag skriva sida upp och sida ner om, men jag nöjer mig med att ge några axplock av de grejor jag haft.

Lenco L55 skivspelare med inbyggd förstärkare och medföljande högtalare (tidigt 70-tal).

Ferguson förstärkare med Olle Mirsch-högtaler (tror dom hette OM4-50) med en uppåtriktad diskant. Garrad skivspelare som sedan byttes till en JVC-AL1 (med S-arm som var den heta nyheten).

Ferguson byttes ut mot en 32 W Luxman. (Slutet 70-tal)

Högtalarna byttes mot IMF 50 stora transmission line-skapelser. Jag hoppade också på självbyggandet och köpte en Sentec förförstärkare och ett 2x75 W självbygge som presenterades via Radio & Television (stor elektroniktidning på 70-talet). Något år senare byggde jag också förförstärkare som också presenterats i samma tidning). Vi skriver nu 1978.

De hembyggda prylarna höll inte så länge. Det blev självsvängning och till slut ett satans liv. Det blev byte av allt.

Nu hoppade jag på Thorénståget med en TD-160 och SME 3009. Pickuperna på modet var ADC, Pickering och Stanton (Shure var för "vanligt"). Ortofon hade kommit med sin MC-15, men det blev för dyrt. Jag ruinerade mig också med att köpa Kenwoods största integrerade förstärkare som jag tror hette KA-907 samt Spendor BC-1. Detta var 1983. En passiv sublåda från Fostex hade jag också.

Ca 1985 föll jag för Quad 44 och ett par Audio Pro A-14. Ett fantastisk lyft tyckte jag då. Ren och djup bas var på modet. Ett par år senare ångrade jag dock att jag sålde mina Spendor. De var fantastiska på akustisk musik.

Quaden och Audio Pron hängde med i över 10 år och de funkar fortfarande i mitt sommarhus.

Nu när barn hade vuxit upp, och livet tog lite annan vinkling var det dags igen och uppdatera sig. Jag blev helt såld på Dynaudio Contour 1.8 MkII, men först sedan jag hört dom tillsammans med den danska integrerade förstärkare Bow Wazoo (50 W). Via lite olika skivspelare fastnade jag för Nottingham Analouge Spacedeck. Jag försöker alltid att hålla mig till samma märke på CD-spelare och förstärkeri, så det var en stor dag när Bow presenterade sin CD-spelare Wizard 1999. Den var dyr men en fantastisk maskin.

Nu är vi framme i nutid. Jag ville ha ut ännu mer ur mina grejer, så det blev byte till Dynaudio Contour 3.3 och Bow's separata enheter, dvs Walrus slutsteg (150 W respektive 300 W i 8/4 ohm)och tillhörande försteget Warlock. Cd-spelaren har också uppgraderats till 24/196 uppsampling. På kabelsidan är jag i full färd att uppgradera till Siltechs Classic-serie. Jag har också bytt lämnat Contour-världen och tagit steget upp till Dynaudio Confidence C2.

Allt låter fantastiskt, och jag är mycket nöjd. Men lik förbaskat fortsätter troligen jakten ... men Bow rör jag inte. Jag vet inget bättre och jag har verkligen jämfört ... men då är vi inne på det här med smak vilket jag lämnar därhän.

Och då är vi framme till dags dato. Jag har också samlat på mig en del andra prylar, typ Nakamichi kassetdäck och ett par Revoxmaskiner, AR-högtaler etc. Det är enbart nostalgi som styrt detta.

Min musik är framför allt jazz men det finns en hel del annat också i mina hyllor som f.n. rymmer ca 5.000 titlar - 50/50 LP och CD.

Jag har en fantastisk hobby som tycks följa mig livet ut. Och allt började i princip på soptippen ...

Så Lång!
Bebop


Reply author: Colossus
Replied on: 2004/02/26 14:45:11
Message:

Hej

Jag heter Thomas, född -76 och bor i umeå. Byggde -92 ett aktivt trevägssystem med fane element. Studio 12Bass, Studio 8M och HT150 Diskant. Byggde -98 om dessa till ett lite mindre format, men fick inte till det riktigt som jag ville ha det, men nu har jag börjat bygga igen. Håller nu på med en trevägare där basen sitter i ett rör. Basen jag skall använda är en Fane Colossus 15 Bass, den skall sitta uppåtvänd i en vägtrumma med innerdiam. 40cm. Kom gärna med tipps.

/Thomas


Reply author: Mike_Rose
Replied on: 2004/03/03 01:31:16
Message:

Hej,

Micke heter jag, bor i Stockholm men kommer egentligen från Östersund, är 21 år gammal och studerar elektroteknik på kth. Har varit intresserad av hifi sedan jag var 15, då hela sommarjobbslönen gick åt till en ny anläggning. Den hänger förresten fortfarande med. Har kanske mest sysslat med bilstereo annars, men nu har jag blivit frestad att ge mig på ett HFLS-1-bygge.

Min anläggning som väl knappt räknas här består av:

Marantz PM-68
Marantz CD-48
Dali 808

Och i bilen:

Pioneer DEH-6100R
DLS UP5 framsystem
Rockford Punch 400a4
Kicker CompVR 12"

/Micke


Reply author: pesa
Replied on: 2004/03/03 04:37:19
Message:

Välkomna Falkman, bebop, Colossus och Mike_Rose!!!


Reply author: zee
Replied on: 2004/03/05 13:19:41
Message:

Hej allihopa!

Har precis börjat här på hififorum.nu men har varit ganska stadiga postare (~1500 poster) på dvdforum.nu. Har väldigt goda erfarenheter från det forumet men känner att de tekniska diskussionerna kan vara bitvis lite torftiga där, så nu hoppas jag på er äkta hifinördar o DIY-are o allvetare på lite mer djupa diskussioner och minst lika positiva o goda kamratanda som finns på dvdforum.nu (för den är svårslagen, let me tell ya).

Kort om min utrustning:
TV: Sony 32FX65
DVD: Pioneer DV350
CD: Pioneer PD-S707
Stärkeri: Yamaha RXV-800
Övrigt: PS2 (förstås)
Högtalare: Infinity Alpha 30 (front), Alpha Center, Alpha 5 (bak)
Subba: Focal JM Lab SW-700, sluten konstruktion.

Bilen:
Panasonic CD-spelare
Slutsteg: Alpine V12
Högtalare: 6x9 Alpine 3-vägare samt DPL 5,25" 2-vägare


Reply author: stice
Replied on: 2004/03/09 17:00:33
Message:

Det är dags för en kort presentation... Jag heter Stefan, 31 år, för och uppvuxen i Linköping men bor sedan -97 i Norrbotten, närmare bestämt i Korpikå (ett par mil norr om Kalix).

Musikintresset har alltid funnits och många konstiga hopplock har passerat revy under ungdomsåren... Det började med en mono-bandspelare med bilhögtalare kopplade från hörlursutgången. Fortfarande mono, men ifrån två högtalare!! Det var hifi när jag var ca 8-9 år gammal. Det har väl gått lite framåt sedan dess men inte lika mkt som jag har velat.

"Maskinparken" består av:

Förstärkare: NAD 312, Sansui A80
Slutsteg: NAD 2200
Receiver: DUX (70-talare), Harman Kardon 3550
Kasett: NAD 613
Tuner: NAD 412
Vinyl: Technics SL-QD22
Högtalare: DALI 104, JAMO 128, JAMO E550 + en massa obskyra lådor och renoveringsobjekt (faktiskt har jag kvar de bilhögtalare mitt intresse startade med...)
DVD: JVC XV-N5
Lurar: Koss Porta Pro
CD: NAD 512
Kablar: Linns svarta, NordOst Red Dawn, EKK Light korsad 4x1,5 mm som högtalarkabel + en hel drös med DIY-kablar med varierande kvalitet.

Dessa delar av maskinparken turnerar runt hemma beroende på humör och experimentlusta, dock brukar det vara ett rum som "hembio" och ett som "hifirum".

Tyvärr har jag hamnat i träsket med att alla mina komponenter känns lika bra (eller dåliga). Ska jag uppgradera till en ny CD-spelare, måste det införskaffas en ny förstärkare, en ny förstärkare måste det till nya högtalare osv... Vet inte var jag ska börja! Jag vill byta ut allt med tiden...

En kort presentation av mig, en mkt hängiven HiFiForum-läsare som drömmer om den ultimata uppgraderingen...


Reply author: SebastianG
Replied on: 2004/03/10 22:42:18
Message:

Känner igen situationen Stice! Men hav mod det är kul att uppgradera...och dina Nad 312 och 2200 tror jag du inte behöver byta i första taget! Hade själv Nad 1000 och 2100 till alldeles nyligen. Mitt förslag är att börja med cd-spelaren, du kan ju kolla in tråden om cd för ca 10.000 kr, som gick alldeles nyss tex. Tror att du, liksom jag och massor av andra, skulle bli väldigt nöjd med en Njoe Tjoeb! (Om det ligger inom budget förstås)

Mvh Sebastian

Ps: Glömde bara säga att du är "Varmt välkommen till träsket"!


Reply author: Matrixen
Replied on: 2004/03/12 22:05:27
Message:

Jösses vad den här tråden växer. Jag har slarvat och missat 7 sidor, men passar på att önska alla som preseneterat sig på dessa sidor välkomna. Inte minst de som varit reggade betydligt längre än mig, som sent om sider krypit till korset


Reply author: vurt
Replied on: 2004/03/14 18:16:23
Message:

Hej alla!

Patrick heter jag. Förtidspensionerad så man har en del tid till övers om man säger så. Har donat med musik på dator sen jag var 14-15 år (blir 33 i april). Är för tillfället engagerad i att försöka bygga vettiga absorbenter för att kunna få till mina mixar lite bättre. Lite om vad jag använder:

Tannoy Reveal, aktiva studiomonitorer: används för musikmakeriet. Ska snart även inhandla Tannoy's sub för Reveal..

För DVD: Yamaha RX-V420RDS, Yamaha DVD-S540, TDL RTL-3, B&W CC6 och Jamo Graphic. TV: Sony KV-32FX20E.

Smakprov på vad jag gör för typ av musik: http://w1.161.comhem.se/~u16118263/breathing.mp3

Behöver föresten ha hjälp/råd ang absorbentbygget (se DIY-forumet) ;)


Reply author: Matrixen
Replied on: 2004/03/16 21:11:44
Message:

Välkommen vurt! Här är det ingen nackel att ha mycket tid över


Reply author: Labbe
Replied on: 2004/03/23 23:14:32
Message:

Har kikat på detta forumet i ngra dagar nu, och kände att jag ville regga mig. Så nu var det gjort. Så här kommer nu en kort press om mig.

Är 28 år gammal, kallas för Labbe (heter eg Lars-Bertil)och bor numera i västerbotten (smålänning från början).
Studerar på Komvux just nu.

Har haft mitt hifi intresse sedan man fick sin första "riktiga" bandare, som bygges om då jag ville har fler högtalare till den (var nog i 10 års åldern då) och jag skulle tro att filosofin var då, ju fler högtalare, desto högre går det att spela.
Ett antal bandare (kasett spelare med radio) i olika former införskaffades och modifierades på samma sätt. (externa högtalare via hörlurs utgången...)

Min första riktiga hifi anläggning införskaffades i 18års åldern och det var en begagnad technics kombo med jamo sub sattelit system, som jag INTE pillade med, kopplade bara in högtalarna och började spela. tyvärr så var det något fel på förstärkaren så den brann för mig (bildligt talat, det slog lågor ur den)
Därefter så införskaffades min nuvarande trotjänare till förstärkare. (Yamaha ax590) som kopplades in till technics cpelaren, efter några månader så fick dessa två sällskap av en kasset bandare (även den av märket Yamaha (kx580 tror jag det var) )
Denna sättning Stod sig i ungefär 1 år, så högtalarna såldes till förmån för ett par nya stora golvare vid namn Jws c81 xl gold. vilka man inte kan påstå var speciellt välljudande ,fast jäsik vad högt det gick att spela med dem. Var nöjd med den sättningen ett tag, sedan blev suget stort att förnya sig igen, då fick jag tipset av min bror (större hifi galning än vad jag är, även om vi håller till i ungefär samma prisklass) att testa med nya kablar (hade ssk) lånade cirka 10m monster kabel av honom, och drog igång, med att dela upp kablen i passande längder. (4st 2.5 meters, då det gick att biwira högtalarna)
Det var ingen speciellt stor förbättring, även om den var märkbar.
Där efter införskaffades signal kabel, vars märke är bprta i dimmorna numera. även där var det en förbättring i ljudåtergivningen.
Gick ett tag, sen upptäckte jag en artikel om högtalar placeringen i en hifi tidning, och slukade det som stod där. när man väl kom hem så var det dags att testa sina ny kunskaper. Sagt och gjort, rev ut i stort sett alla möbler ur vardagsrummet och flyttade om stereo och högtalare tills jag hittade en pra plats för sakerna, därefter så flyttades möblerna in, och konstigt nog så lät det riktigt bra. Passade även på under samma veva att tillverka ett par högtalar fötter, med gott resultat. Hade sedan den sättningen fram till för två år sedan, då jag träffade mitt (numera) ex, fick då göra mig av med högtalarna pga platsbrist. Därefter lånades ett par gamla "bokhylle" högtalare av svärfar, som användes fram till för några veckor sedan.

Under de 2 senaste åren har intresset för hifi varit vilande, fast iom avv jag och mitt ex särade på oss, så har det blossat upp igen, kan knappt bärga mig tills jag får inreda min lgnht med stereo prylarna igen, då jag införskaffat ett Audio pro system nyligen (Cinema room)Som faktiskt låter riktigt bra för pengarna. ^^
Ja just det.... sättningen som den ser ut idag, kanske ni vill veta också. *s* Den är som följer:

Yamaha Ax590 förstärkare
Sony cdp-xb720 cd
Yamaha tx492RDS tuner
Audio pro cinema room högtalare
Monster högtalar kablar (4 kvadrats)
Bättre signal kablar mellan förstärkare, cd och tuner (märken dock bortglömt)


Så det var min lilla press det, så jag kan bara säga, enjoy the reading. //Labbe


Reply author: Gordi
Replied on: 2004/03/25 08:47:39
Message:

Kul sida ni har

Jag hittade den här sidan för några dagar sen när jag sökte med spray, först blev jag lite avskräckt det finns dyra saker här och alla har dom förutom jag

Jag heter Mikael 24 år, jag har byggt högtalare nästan lika länge
Jag kör nästan bara med Technics prylar förutom högtalarna

Jag har dock även högtalare från technics och jvc.

Technics SA-DX930
Technics SL-PD8
Technics SJ-MD100
Technics SB-EX3
Monyka DVD 8200

inte mycket till höjdare

När det gäller högtalare är det mer åt kvantitet än kvalite


När jag ändå erkänner mina synder så kan jag ju berätta att jag aldrig lyssnat på en rörförstärkare

Det finns bilder på en del ut av det här (om jag vågar)
så kanske ni får se




Reply author: Zalve
Replied on: 2004/03/25 08:54:25
Message:

Välkommen hit Mikael.

Vi är många som inte har så dyra anläggningar också. Som högtalarbyggare bör du känna dig extra välkommern i DYIdelen.


Reply author: Gordi
Replied on: 2004/03/25 09:03:31
Message:

Tack =)

Jo det verkar vara ett kul ställe det här.
Många med riktigt intressanta ideer =)


Reply author: Lumor
Replied on: 2004/03/26 13:35:24
Message:

Jag heter Göran Petrusson och är 38 år.Bor i Åsa söder om Göteborg.
Har växt upp med hifi sedan 5 årsåldern.I och med att jag har en väldigt hifi intresserad storebror (11år äldre) så har jag hela tiden fått ärva stereoprylar av honom.Genom åren så har det varit mycket Yamaha,Tandberg,Akai,Philips,JVC,Carlson,Pioneer,Sony,Luxman,Kenwood,JBL,Zachry,Ortofon m.m.
Jag var nog den enda 14 åringen som hade 4-kanals system hemma(JVC:s 4-kanalsförstärkare o speciella pikup för ändamålet).Kan forvarande idag se lampan framför mej på förstärkaren som tändes (Qadro)när man spelade 4-kanals skivor.

För närvarande så platsar min stereo in i 80-tals nostalgikerns hem med prylar som Infinity Kappa 8, Denon POA6600 (monoslutsteg) och Yamaha CX70 (förförst..),givetvis så har jag de då så populära mjuka 4 kvadrats kablarna till högtalarna (typiskt slutet av 80 talet).Till detta har jag en Kenwood skivspelare med Ortofon MC20 super MC pickup och jag brukar njuta outhärdligt när jag får sätta på en gammal platta med hårdrock från den tiden.Annars har jag nog ganska så spridd musiksmak.
Håller nu på med ett subprojekt med en JBL 2245H 18tummare till hemmabioanläggningen.


Reply author: Creative Audio
Replied on: 2004/04/01 17:34:46
Message:

Hej jag heter Wolfgang och har sysslat med musik så länge jag minns ( Ända sedan den dagen jag byggde min första kristallmottagare ) jag tillhör den glada årgången -47. Äger och driver ett litet företag senad 1991 (Se hemsida. Är radioamatör sedan -64. Tjänar minna fickpengar på en rättpsykriatisk avdelning här i Göteborg.
Jag är bl.a. importör av Stockfisch Records + några andra företag här i Sverige.
Gillar även att bygga egna högtalare, driver dessa gärna med DP A1 och Cd från T+A eller DVD från TEAC och panasonic. Kablar ?? Wireworld såklart.


Reply author: Mathias_J
Replied on: 2004/04/02 14:16:53
Message:

Hej!

Jag heter Mathias Johansson, är 16 år, bor i Klippan. vilket ligger i nordvästra Skåne.
Mitt intresse för ljud/Hi-Fi har jag alltid haft. Jag kommer ihåg när jag brukade sitta framför min farsas gamla stereo av märket Dux, med stora klumpar till hörlurar och vrida och ratta ;)
Som ni säkert förstår så har jag inget jobb än, utan går för tillfället i 9:e klass, så min budget är väldigt begränsad.
Anläggning har man ju, en något billigare..9400:- för hela rubbet, består av:

Proson C66 Fronthögtalare
Proson Stratego 10" Sub 150 slutsteg
Yamaha RX-440RDS förstärkare
Sony DVD, okänd beteckning

Även om den inte var särskilt dyr så är jag nöjd, i allafall tills jag hamnar i uppgraderingens cirkel, vilket förmodligen kommer hända förr eller senare.

Har spökat omkring på detta forum i ett par veckor, och nu var det dags att regga.
Med lite hjälp från Pac (tack så mycket) så fick vi rätt på det, då jag inte kunde använda min internetleverantörs address som jag fick, utan fick använda en annan.
Nu är jag här och ser fram emot en trevlig vistelse här.


Reply author: Rene
Replied on: 2004/04/05 07:01:22
Message:

hey

Jeg hedder Rene jensen er 37år snart 38 .
Der er sikkert nogle der kender mig herinde , jeg har gået op i hifi siden 1982 .
Jeg sælger også hifi på hobby plan .

Jeg elsker næsten alt musik og alt hvad der har med hifi at gøre , bare det spiller godt lige meget pris .

jeg bor i det lille land der kalder sig danmark ,det er ikke lett når man går op i Hifi da dansker har det med at få meget ond i røven over hvad andre har og kan få , men hvad jeg overlever nok .

Der har været en del hifi igemmen mit hus og ikke alt har spillet godt .

Jeg må selv sige jeg fortrækker mærker som BAT MAC Wadia Audio-aero vienna proac .

Mit job ,jeg jobber for en ven , laver skibe men jeg gider helst ikke lave noget så jeg er ikke tit på job .


Reply author: molsson
Replied on: 2004/04/05 16:50:35
Message:

Kul att få lite bakgrund om "high-end" rene. Danmark är ett land med förvånandsvärt mycket musik och hifi, för att vara så litet. Fantastiska musiker också. Välkommen (i senaste laget kanske)

/Marcus


Reply author: Harman
Replied on: 2004/04/07 19:13:15
Message:

Hej!
Jag heter Dan Backman bor i Uppsala och har varit HiFi intresserad sedan slutet av 80-talet. Har dock endast nyligen haft ekonomiska möjligheter att investera i något som man kan kalla för HiFI system. Lyssnar på hårdrock, rock, pop, jazz, klassiskt osv...
Favoriter(just nu): Iron Maiden, Bruce Springsteen, Heather Nova, Norah Jones, Sarah Brightman & Richard Buckner. Kul grej detta med ett forum för HiFi intresserade.
Mitt system:

Förstärkare: Harman Kardon HK670
CD växlare: Harman Kardon FL8380
Högtalare: Infinity Alpha 50
Högtalar kabel: Supra ply 3.4S
Signal kabel: QED quniex 1

Är faktiskt nöjd med ljudet per satsad krona men det finns inget som inte kan bli bättre och mina kommande investering är en ny CD spelare (öppen för förslag) och nya kablar, sedan blir det väl dags för nya högtalare (B&W,JM Lab eller Audiovector) ...dyr hobby....hmmm
Lyssnade på B&W Nautilus 804 på HiFi klubben för någon vecka sedan mycket trevliga högtalare. Otroligt mycket bättre än 704:orna
Hoppas på många trevliga diskussioner framöver...
/Dan



Reply author: schull
Replied on: 2004/04/10 14:54:55
Message:

Hej. Lepra undrar om du har din Fatang kvar??

Har fått problem med mitt, undrar om du skulle kunna lyfta på locket och kolla en grej isf

MVH.L.Schullström


Reply author: schull
Replied on: 2004/04/10 14:57:48
Message:

Komm fist lite fel sorry


Reply author: markih
Replied on: 2004/04/13 17:29:37
Message:

Uppdatering: Jag heter alltså Mårten och har varit medlem på detta sedan juni 02.


Mvh Mårten


Reply author: Bernt Jansson
Replied on: 2004/04/13 17:47:42
Message:

Trevligt! Välkommen tillbaka Mårten!


Reply author: induce
Replied on: 2004/04/13 21:47:57
Message:

Morsning finlyssnare! :)

Heter Michael Claesson och kommer från Ulricehamn, Västra Götaland. Har sedan några år tillbaks varit intresserad av HiFi men inte haft resurserna att riktigt satsa på något. Muckade från 10 månaders lumpenutbildning för en dryg veckan sedan och fick då ett välkommet tillskott i budgeten som snabbt gick åt för att handla in prylar :)
Lyssnar på allt möjligt, en så kallad allätare, men tål inte det allra hårdaste och ej heller dansband (tvi). På senare tid har det blivit en hel del Dire Straits, Elin Sigvardsson och Norah Jones.

Kommer att posta bilder på systemet jag byggde under Medlemmarnas system-tråden för de som är intresserade!

// Micke


Reply author: Zalve
Replied on: 2004/04/13 23:17:34
Message:

Välkommen Induce


Reply author: epkpeng
Replied on: 2004/04/14 10:33:13
Message:

Mårten och Micke - VÄLKOMNA!

Mångfalden ökar och ökar...


Reply author: Nesta
Replied on: 2004/04/18 21:34:08
Message:

Hejsan på er alla,

Jag heter Magnus Enberg, är 32 år och bor i Söderhamn.

Har varit medlem ett tag men i början mest läst och begrundat
Är just nu arbetslös men går en träteknisk CAD/CAM, CNC 1 årig utbildning via AMS.
Tidigare ca 10 år i Ericsson/Emerson innan nedläggning.

Min anlägnning: Amplifix
Advantage CD1
Hemmabyggen http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27220
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28105


Reply author: DVDHUSET
Replied on: 2004/04/20 11:27:49
Message:

Hej svejs,

Nyast i dag på forumet.
Jag heter Mathias Foguer och är en pojke på 28 år.
Har Två små "söta" barn...(efter sin Mor).

Har skojat med Hifi sedan tidig finnig tonårstid.
Stort intresse av Hifi och Hemmabio.
Bedriver två olika företag.

Företag1.
I branchen sedan 1999. Då endast på Internet.(DVDHuset.com)
Butik i Nynäshamn sedan slutet av 2001.

Företag2.
I branchen sedan 2002..(Silverline Distribution)
Distribution av musik på DVD och Engelska Subwoofermärket:
MJ Acoustics.


Hoppas kunna svara på ev frågor som rör området etc.
Kommer att kasta mig in i debatter mellan kunderna i butiken.

Våra kunder som bor omkring Nynäshamn vet ju var vi finns.
Till er andra som kanske är ute och åkerbil...kom gärna förbi.
Det är alltid roligt att byta erfarenheter.

Vi erbjuder det mesta och bästa.
Kompisar med bl.a PL Audio, SEPTON, KEF, MacAudio mf.

Lev väl.




Reply author: Per G
Replied on: 2004/04/20 14:48:41
Message:

Hej,
Har varit musikintresserad sedan man var lite grabb (född -58) och lyssnade på det som var poppis på 60-talet. Under 70-talet blev jag dessutom hifi-intresserad och byggde bl.a en sub, RT360 hornet med en Philips 10:a. Efter det så har hifi-intresset varit pendlande men kraftigt ökande de senaste 10 åren. Har ägt alla möjliga prylar, Technics, Tandberg, Bose, Philips ........ i en salig blandning.

För cirka 10 år sedan upptäckte jag att det jag hade lät skitdåligt i förhållande till vad som fanns tillgängligt för relativt vettiga pengar och efter en hel del lyssnande på diverse ställen och märken så fastnade jag för Naim CD3 med den lilla integrerade 30-wattaren Naim Nait3 och ett par Monitor Audio 202 golvare. Efter det har Naim-viruset varit konstant närvarande och endast högtalarna har varit av annat märke (Royd).
Musikmässigt lyssnar jag på det mesta och det är humöret som styr valet av musik men det har blivit mera blues under senare år.
Hemma har man fru och en tonårsdotter som ser till att man inte spenderar alla sina pengar på skivor och hifi-prylar men som tur är så är dom relativt förstående.
När det gäller nuvarande systemet så har jag faktiskt haft det i 5-6 år och det är endast högtalarna som nyligen blev utbytta. Kan faktiskt med gått samvete säga att jag är mycket nöjd med systemet som det är och fokuserar nu på akustiken där det finns mycket att hämta.

Hälsningar,
Per


Reply author: shaft
Replied on: 2004/04/22 12:37:42
Message:

Hej Alla Hifi-Vänner!
JAg är en 36-årig Skånepåg som bott i Stockholm i 7 år nu. HIFI - Ja det är en lång historia...Det började egentligen med min far som också har varit intresserad av välljud sedan unga år. Han köpte BRAUN (Tyskt kultmärke) på 60-talet. Svindyrt men bra!

När jag fyllde ca 10 år (1978) och Hifi&Musik började dimpa ner i Brevlådan var jag den första att läsa den med stort intresse. Man verkligen plöjde igenom ALLT i den tidskriften. Sen var det dags att byta ut kasettspelaren mot lite bättre grejor. Det blev en av de första ministereorna från Philips - den sk "Ljudkuben". 2 kuber ca 30x30x30 som spelade enligt hifinorm med inbyggd reciever i den ena kuben. Lät kanon faktiskt (ca 1200kr). Har fortfarande de kvar som datorhögtalare på jobbet!

Sen skulle det inhandlas kassettdäck från AKAI. Det första vi tog hem svjade så hårt att farsan sa: -Det där kan du ju inte lyssna på! Så vi tog hem ett mycket finare från AKAI som lät helt ok. Fast jag hade ju ingen skivspelare. Det blev en 2000kr spelare från Philips: Helautomatisk med varvatalet visandes av stora röda lcd-bokstäver. Coolt, och det lät inte helt fel. Nu kunde jag ju spela över all mina LP till Kassett. (alla mina gamla LP är i nyskick fö)

Sen fick jag ett par DUX-högtalare i plast från min Morbror och kopplade in dem. Det lät lite större ljudbild och kraftigare ljud. Sen fick jag ta över min pappas BRAUN L-710 högtalare som faktiskt var fina i trä med rundade kanter och 4 element i varje. Inget dunka dunka utan schysst tysk hifi med klart distinkt ljud och kraftig bas ;-)

Sen blev ljudkuben 2x25W lite klent och det inköptes en Onkyostärkare 8015 som var både bra och kraftfull - ja i alla fall kraftfull ;-).

Högtalarna modifierade av BLN-ljud i Kristaianstad. Baselementen dopades och de fick nytt kablage inuti. Suprakabel inhandlades och jag fick ett lyft som hette duga. Sen sommarjobbade jag en hel sommar 1986 för att kunna köpa en CD-spelare. Det blev en fin Denon DCD-1500 som kostade hela 4.000kr på Hifiklubben. Lät sagolikt på den tiden! Kompletterade med ett par STAX Lambda Hörlurar, som jag har kvar forfarande.

Sen fick jag höra en Rörförstärkare som hette Audio Innovations i Uppsala. Det lät fint med härligt soundstage. Så den köpta jag för 6000kr. 2 Dagar senare brann den upp. Den brann alltså på riktigt - inte bara ett poff! Så den lämnade jag tillbaka.

Sen blev jag utbytesstudent i Kanada och saknade min stereo så jag köpte ett par nya högtalare - ett par Magneplanar SMG-A samt en begagnad HK-stärkare 755? Bärbar CD assisterade till riktigt välljud. Just Magneplanar är otroliga högtalare. Prisvärd high-end. Sen fick jag syn på ett par Magneplanar MG-IIC (1,80 höga). Så de tog jag hem från Kanada. Fick ett rövarpris. 5.000SEK - kostade 18.000 hemma ;-) Väl hemma bi-ampade jag med en NAD 2100 till diskanten och HKn till basen. Lät toppen! Kompletterade med en Audio_pro Subwoofer B2-50 till basen efterhand. Passade bra ihop efter noggrann placering. Köpte lite puristkablar (HDI) som lyfte det hela ett par snäpp till. Det blev även en fin Rega Planar 3 med Denon DL-304 MC pickup med ett gammalt Denon försteg PRA-1000 som jag hotwirade. Vinyl är kul!

Sen flyttade jag till en liten etta i Stockholm och mina älskade Magneplanar fick inte plats. Farsan fick ta över dem och han kör fortfarande på dem. Jag kunde återgälda lånet av hans Braun ;-) Då körde vi med min blivande frus SNELL EIII som faktiskt var väldans bra. Tillsammns med NAD 304 och Pioneer CD med stor spelglädje.

Sen gick jag in på Veteran-Hifi på Karlbergsvägen och Mirre hade en Accuphase E-406 (28kg spelglädje) som lät otroligt fint med Snellarna. Dynamiskt och välupplöst. Pioneer PDS-06 köptes begagnat i Uppsala. Nu började det låta bra om de gamla Snellarna! De växte i takt med elektronikbytet.

Sen blev det hembio. Accuphasen fick agera effektsteg för att den går att koppla isär för- och effektsteg med en knapp på baksidan. Så det blev ingen kompromiss i 2-kanal ;-). Yamaha 1092 till hembion. Den gamla Audio Pro Subban hade jag sålt för den var för stor så jag köpte en liten B1-20 som var himla bra. Torr fin bas. Helt ok faktiskt om man inte behöver välta huset. Snell Center CC1 stod för talet. En Sony 7700 DVD till hembion kompletterade.

Sen flyttade vi igen och för mig har det varit flyttarna som har pushat mig att uppgradera/byta ut. Magneplanarna fick stanna hos farsan. B1-20 fick farsan också ta för den spelade i motfas i den nya lägenheten (ingen fasvändare). När jag slog på den blev det MINDRE bas (ingen fasvippa) :-(

Så det fick bli en Audio Pro B2-70 som var en riktig best! Den blev senare utbytt mot en Sunfire True Subwoofer Signature. Otroligt kul sub - underbar till speciellt hembio. Yamaha 1092 blev en AX-1 som blev Lexicon / Sherbourn- Ett otroligt lyft. Sen provade jag ett THX-system från Miller & Kreisel som spelade oerhört fin med resten så det fick det bli. Snellarna står i garderoben, men när vi får större igen så kommer de fram som en 2-kanalsanläggning eller så får barnen ta dem. Accuphasen lär jag inte heller sälja samt mina STAX Lambda.

M&K S-150 THX systemet är verkligen toppen till hembio. Musik spelar det bra, men för pengarna så slår kanske ett par fristående högtalare lite högre. Basen är exceptionellt djup, snabb och välupplöst. Slår allt jag hört. jag tror det beror på hur elementen är kopplade samt den slutna lådan. Jag tycker det är lite av en myt att THX-system inte kan spela musik. Är det bara tillräckligt hög klass på systemet så spelar det bra. Dock så är de flesta THX-system inte av tillräcklig elementkvalitet + stora slöa subwoofers som gör att det låter lite rått och bumligt om dem. Förstärkardelen är ju också viktig. Förutom Accuphasen har jag en Sherbourn 5 kanalare på ca 36kg som spelar på fint ;-)

I framtiden lär jag behålla M&K till hembion. Kanske ett eget rum i en villa? Sen vill jag ha en schysst 2-kanalare vid sidan om tillsammans med Accuphasen. Jag har lyssnat in mig på Mirage OM-5 som det kanske blir i framtiden. Andra möjliga alternativ är Magneplanar MG 3.6 alt ett par bättre Martin Logan eller B&W 801/802 eller JMLAb Mezzo-Utopia. Vi får se, vi lär inte flytta på ett tag.

Under dessa år så har det blivit en ca 2700 CD och 1000-talet LP. DVD ca 300 st. Hela tiden har musiken varit viktigare är Tekniken ;-) Spelar alltid musik hemma. Jag har behållt mitt intresse trots 2 små barn. Kanske någon av dem blir en lika stor hifi-tok och musikälskare som deras pappa ;-)

/Shaft


Reply author: Zalve
Replied on: 2004/04/22 13:52:36
Message:

Nesta, Mat, Per G och Shaft

Välkomna grabbar... =)


Ps. Kul signatur, Mat


Reply author: Claes G
Replied on: 2004/04/22 22:38:34
Message:

Lika bra att jag presenterar mig också, bilder på anläggning kommer.
Claes G heter jag, Nordenson va´efternamnet. Är ung c:a 50 och sysslat med HiFi i många år. Start med Luxor kombi, senare blev det Luxor och Lenco L 75. Sedan har det rullat på. Via Naim, Linn och Krell till Andersson mm. För tillfället lyssnas det på Nya Zeeländskt i form av Plinius, Audio Aero CD, Oracle med Air Tangent, Aliante One som slutände. Ihopknutet med Transparent Music Wawe Ultra, kör blanserat. Låter mycket bra, återkommer i medlemarnas anläggningar.
Kul att va´med er och se att det finns en hel del tikar som jag.


Reply author: pesa
Replied on: 2004/04/24 02:31:52
Message:

Claes G och goodsound: Varmt välkomna! (mmmmmm Plinius är mumma det...)


Reply author: MasterChief
Replied on: 2004/04/29 09:34:57
Message:

Hej!

Har snokat runt här ett tag och insupit all kunskap och vackra bilder.
Kände att tiden var inne att även försöka bidra med något och inte bara norpa gratisinformation.

För några år sedan fastnade jag fullständigt i hemmabioträsket och har idag en rätt komplett hemmabio med projje och fem fullstora högtalare. Dock är ingen av komponenterna värda att nämnas vid namn och välljudet är ganska långt borta (dock är imponatoreffekten på kompisarna enorm). Allvarligt talat har jag under sista året fullständigt lessnat på hemmabio och vänt mig mer och mer till musiken.

I 15 år har klassisk musik varit en del av mitt liv, och hur stor biten varit har ofta avgjorts beroende på andra faktorer som småbarn, studier och hårt arbete. Dock har alltid intresset funnits där.

För att inte störa familjen för mycket har jag under sista tiden nästan enbart lyssnat via hörlurar. Besitter ett par STAX Lambda Signature som drivs av en Vincentförstärkare och en vanlig Denon CD. STAX:arna är för mig sista ordet i upplösning och transparans. Något som jag uppskattar otroligt mycket eftersom det fördjupar upplevelsen av favoritmusiken. När det gäller att välja vad man ska lyssna till så går ofta tankarna till Mozart, Beethoven, Schubert, Ravel, Mendelssohn, Rachmaninoff, Händel, Chopin, Brahms m.m....Alla är underbara och skrivit fantastisk musik. Dock är det nästan alltid Bach som till slut hamnar i spelaren. Bach för mig är början och slutet på all musik. Bach är anledningen till att jag lyssnar på musik.

Målet är att köpa en helt ny stereoanläggning som ska få ett dedikerat lyssningrum. Min nuvarande drömanläggning består av Martin Logans drivna av en reptilsnabb, neutral och kraftfull förstärkare (kanske Classé eller Perreuax).

Hoppas på att få många nya idéer från alla trådar här på forumet!

Väl mött!


Reply author: Rydberg
Replied on: 2004/04/29 09:39:37
Message:

MasterChief> STAX är aldrig fel! välkommen!


Reply author: Jonast
Replied on: 2004/04/29 16:22:59
Message:

Hej på er!

Jonas Törning heter jag och är 24 år, har varit medlem ett tag men en ganska passiv sådan, läser och begrundar, ytrar mig sällan, har varit hifi intresserad sedan 11års ålder när jag fick en onkyo reciever och ett par hemmabyggda högtalare med seas element rakt igenom, dubbla 10":) gillade när det dunkade!, ganska trevligt byte från att ha lyssnat på en allt i ett mark anläggning:)

Fastnade för Onkyo och kör idag med en Onkyo Integra 9911 matad av en Yamaha CDX 1050.
Van den hul the first mellan cd och stärkare, audioquest cobalt någonting till högtalare, ett par Bluroom minipod som fungerar perfekt i min lägenhet!

Blandad musiksmak, men det blir mycket hårdrock och en del blues, litet rnb mm.

//Jonas


Reply author: JonasV
Replied on: 2004/05/08 22:54:20
Message:

Jag heter Jonas Viklund och bor i Mullsjö, jag har hängt på Audioreview.com ett tag men det var ont om svenskar där och jag vill ha en chans att träffa likasinnade in real life.

Jag kan väll dra min bakgrund också:
Född i Nacka utanför Stockholm och levde mina första år på Värmdö, sedan 20 år i Ljusdal i Hälsingland.
Det har blivit en mängd utbildningar bla.
Maskinmekaniker på Gymnasiet.
Maskintekniker på Komvux i Katrineholm dock oavslutad.
CNC-Operatör på AMU Ljusdal.
Datakurser: WIN 95, CISCO-kurs med A+ Servicetekniker certifikat.
Jag datahandledare ett halvår samt datalärare twice.
Nu är jag Personlig Assistent efter 10 års arbetslöshet.
Nästan alla mina drömmar har slagit in efter att ha funnit min älskade fru över Internet så fick jag fast välbetalt jobb.
Så jag har haft råd att skaffa sån jag bara drömt om tidigare.
Jag har varit datanörd länge men efter att min drömdator för 70.000:- kronor fallerade så gav jag upp ständiga jakten på det senaste.
Jag tänkte att en Hifi-anläggning inte buggar-ut och blir ut-daterad jämt och ständigt så det är en säker investering.
Jag har pysslat en del med elektronik byggt och modifierat en del.
Mitt största projekt var en bärbar bergsprängare JVC PC-X300.
Den kostade 3995:- av mina pengar från första sommarjobbet för ca. 15 år sedan. Den hade allt det senaste, CD, Syntesradio, dubbelkasset, bandpass subwoofer och löstagbara högtalare och batteridrift.
Jag var van att stereos brusade när det skall vara tyst men JVC'n var knäpptyst och hade klar och brilijant diskant ut dom tretums bredbandselement den var bestyckad med. Men jag var inte nöjd...
Efter att ha införskaffat en servicemanual planerades moddar.
Dom allt för korta högtalarkablarna byttes mot Supras.
Kretskort etsades för reläer och tuningindikator, en linjeingång kopplades till CD'ns flatkabel och en 100.000 uF Computergrade RIFA Elyt kopplades in. Kassetfacken fick belysning, subben fick en utgång.
Dock höll inte den bräckliga plastkontruktionen för alla moddar och när man lämnade in den till radiofirmorna så gav dom upp tidigt att lösa glappkontakten, min erfarenhet gjorde dock att jag efter en tids letande kunde lösa det på egen hand.
Nu har jag en högklassig hemmabio men den bär fortfarande på en del svaga punkter, främst högtalarna (CW V-15F)som är välspelande allaround men inte precis analytiska.
Nu kommer jag inte ha råd med nya grejer på ett tag efter att har bränt nästan 200 laxar men det ger mig tid att planera...
Kanske jag uppfyller en gammal dröm om eget högtalarbygge.
Så vi ses på DIY!


Reply author: pesa
Replied on: 2004/05/08 23:58:24
Message:

Välkomna Jonast och JonasV!


Reply author: sir_pewe
Replied on: 2004/05/10 21:02:27
Message:

Hej alla glada.
Per Bengtzohn heter jag född -75 och varit intresserad av hifi och audio sedan slutet på 80-talet. Har byggt lite högtalare innan men inget riktigt seriöst. Hittad detta underbara forum för några veckor sedan när jag börjat kolla efter projekt igen... Bor i Linköping men jobbar i Göteborg så mesta tiden spenderas här!
// Per


Reply author: Pac
Replied on: 2004/06/02 00:18:30
Message:

Välkommen Per!

P.S. Snyggt namn


Reply author: classe
Replied on: 2004/06/05 21:27:17
Message:

hej på er clas-göran sundh heter jag bor i älvkarleby har glömt
denna tråd. hifi intresse för ljud o musik har funnits i 20år
är möbelsnickare men jobbar med glas o plast.
har byggt otal med högtalare,stereon består av sony dvd
akai reciver denon kassetdeck,allt ska upp graderas
rörförsteg, rörslutsteg, cd, högalare är under byggnad.
bygger även gitarer dom låter ju hej från mig classe.


Reply author: patst577
Replied on: 2004/06/05 22:02:01
Message:

Hej på er alla!

Har inte presenterat mig här än så kanske dax att göra det till 160 post jubileet

Jag heter Patrik och bor och pluggar i Linköping, jag pluggar civilingenjör i maskinteknik och har just klarat av första året! Kommer ursprungligen från Västerås.

När det gäller ljud så har jag haft ett intresse som ökat successivt och just nu håller jag på att knåpa ihop ett par HFLS-1, fick element och filter i fredags och i veckan ska resten köpas.

Musiksmaken är varierat från Norah Jones via Metallica (bra spelning förresten) till Pink Floyd och kent.

Med vänlig Hälsning/
Patrik


Reply author: zekewolf
Replied on: 2004/06/07 08:39:57
Message:

Hallå!
Dags att presentera sig: Jag heter Zeke Ekholm (jag heter faktiskt Zeke!). Bor i Köping och jobbar med kvalitetsfrågor på AerotechTelub i Arboga. Förutom den karriären så frilansar jag som livetekniker på diverse spelningar.
Jag har väl börjat intressera mig mer och mer för Hifi på senare år. Musikintresset har däremot funnits mycket länge. Musiksmaken är mycket bred, men powerpop, New wave och reggae spelas ofta hemma, både i form av vinyl och CD.
Anläggningen just nu består av: Skivspelare Ariston RD-40 DC, CD-spelare Rotel RCD-975, Försteg Rotel RC-980 BX, Slutsteg 2st Dynaco Mk III monoblock samt ett Sony TA-N80ES (Biampar med Sonysteget till basarna) samt högtalare TDL RTL3. Jag ska försöka få in lite bilder så småningom.
Mvh
Zeke


Reply author: Lt Andersson
Replied on: 2004/06/10 22:35:00
Message:

Tjenare!

Jag heter Tommy Andersson, 30 år och bor i Södertälje där jag jobbar med industrirobotar i analysapplikationer på känt fd svenskt läkemedelsbolag. Jag är totalt galen i musik och kan tillbringa en hel dag eller mer på att lyssna Just nu håller jag på för fullt att uppgradera min anläggning från en anläggning på ca 10.000 sek till lite roligare prylar Så här långt har jag införskaffat en beg Mark Levinson 383 och en ny Pioneer DVD668 samt att jag har nyligen beställt ett par BC-Acoustique A4 och en Pro-Ject RPM9. Jag kommer att fixa lite bilder på prylarna så fort jag har allt här hemma.


Reply author: JohnA
Replied on: 2004/06/11 02:05:12
Message:

Halloj, John Ahlberg här!
36 årig Uppsalabo, f.d. självlärd elektronikkonstruktör på digitalsidan med massor av kunskapsluckor. Har arbetat mycket med finmekanik och elektronik på en liten utvecklingsavdelning i elva år. Tekniktok sedan krypåldern, morsan slängde till mig en liten rörbestyckad Dux resegrammofon när jag som obstinat treåring inte kunde hålla mig lugn, och på den vägen är det...
När jag växte upp på 70-talet var rörapparaterna något de flesta kastade allt världens väg, och som barn var det ofta sådant skrot man fick gå loss på.
Inledde min första samlarvåg i tioårsåldern då jag upptäckte FFV Överskott i Solna.
Massor av rörbestyckade märkligheter för en spottstyver fyllde snart en garderob
i pojkrummet. Fick en mental hjärnblödning när jag flyttade hemifrån och kastade i stort sett alla mina unika mätinstrument... Med den ångesten som drivkraft har jag nu sedan några år tillbaka gått in i en ny samlarfas där gamla radioapparater är det i särklass lättaste att komma över. -Har f.n. ett trettiotal rörradios, ett tiotal rullbandare, stykjärn, elelement m.m. Älskar att läsa gamla elektronikböcker och tidningar. Har scannat massor ur Radio & Television mellan 1955 och -72 som nu finns
på min websajt tillsammans med en del gamla böcker.
Senaste häftigaste läsningen är svågerns NTI-kurs från 1980 som visade sig innehålla
huvuddelen material från 1960-talet. Bland det mest pedagogiska och grundläggande jag sett om rörteknik. Kanske kommer en del att dyka upp på sajten i framtiden.

"Det stora ljudet" upptäckte jag för kanske 12 år sedan då förra flickvännen skulle köpa anläggning. Ett par små B&W Matrix från en Copland rörstärkare skickade mig till himmelriket. Hemkommen lät inget sig likt...
Kring 2000 fick jag fatt på en Dynaco SCA-35 för en tusenlapp som förutom stundtals visset morgonhumör med knaster, pip och knorr låter mycket fint på mina gamla annonsfyndade Marantz HD700 12" basreflex, trevägs. En Philips 212 Electronic vinylsnurra från 1972 med Marantz-pickup låter schysst i mina öron, men den säkert 15-20 år gamla Sony CD:n är en riktig sophög.
Så sent som igår hittade jag en gratis Sansui AU-9500 på sopstationen och kunde idag konstatera att den kära Dynacon är slagen.

Helst är det rörteknik lag pysslar med och har som första seriösa projekt modifierat en enkel radiogrammofonförstärkare med EL84 till Ultralinjär single-ended.
Har räddat några kraftiga slutrör xL5xx från TV som jag hoppas kunna bygga något kul av i framtiden. Alternativt kan det bli bygge av kortvågsmottagare för amatörbanden, och då naturligtvis med rör på recept från gamla hobbyböcker.

Förutom elektrohysterin gillar jag konstiga små bilar, gamla hus, familjen, hundarna, fotografering och så naturligtvis musik, gärna högt och mycket.
Sväljer med stor bredd sådant som inte tillhör radions skvalmusik för det ger mig öroninflammation.

Vore kul att få kontakt med andra rörentusiaster i Uppsalaområdet!

Oj, en presentation skulle kanske inte vara en roman... (f'låt!)


Reply author: Hasse
Replied on: 2004/06/12 21:28:16
Message:

Jag bor i Jönköping och är 18år. Jag har precis slutat ett teknisk program på gymnasiet. Jag är mycket intresserad av väljlud samt tekniken bakom detta. Jag tycket också det är kul med form givning. Jag har inte så värst mycket pengar att lägga ut men jag bygger järna saker själv. Även om jag inte har dom teoretiska kunskaperna och instrumenten att kunna konstruera bra audiokomponenter själv men jag är järna med på DIY projekt.
Jag skulle järna bygga ett par HFLS-1:or i betong men jag tror inte min förstärkare har effekt så det räcker för att driva dom.
Jag lyssnar mycket på mp3 även om inte kvaliten är den bästa så är det en kommpromis. Precis som mycket annat inom hifi branchen.


Reply author: Hasse
Replied on: 2004/06/12 21:43:31
Message:

jag är en nybörjare helt enkelt.


Reply author: Pac
Replied on: 2004/06/13 07:33:36
Message:

classe, patst577, zekewolf, Lt Andersson, JohnA och Hasse Ni är alla hjärtligt välkomna!


Reply author: Gaffa
Replied on: 2004/06/28 02:05:09
Message:

Hej!

Jag heter Mikael J.

Född -69, och uppvuxen i Mariestad. Läste 4a-årig Teknisk på gymnasiet, och flyttade till Skövde för att läsa tele sista året. Spelade elbas några år i ett rockband, och det var nog där jag fick lite bullerskador...

Lite grovjobb på Volvo i Skövde, och lumpen som teletekniker i flygvapnet (mark-bunden elektronik).
Sedan lite pluggande på högskolan: IT, data och engelska, och extraknäckade som data-lärare.
Under högskoletiden blev det mycket plockande med PC-datorer, och det förblir ett av mina stora intressen.

Under den tid jag bodde i Mariestad och Skövde var ekonomin skral, och jag var mest intresserad av att få något som lät över huvudtaget. Lite mekande blev det för att få en gammal radio-grammofon att samsas med bandspelare, och högtalare som jag korpade från pappas garage.

1995 flyttade jag till Kumla för att jobba som tekniker på Ericsson. Jag skaffade en "riktig" hemma stereo, och fick hjälp av en arbetskamrat att bygga lite hifi till min nyinskaffade bil, en Peugeot 605. Det går att göra underverk i en sån bil... En Panasonic rakt igenom (Bandare, CD-växlare och slutsteg), förutom en SONY EQ. och två 10" Altec basar i en baslåda som tog upp nästan halva bagageutrymmet...
Den är nu såld, och det är med vemod jag ibland drömmer mig tillbaka till den tiden.

Ungefär ett år efter att ha flyttat till Kumla fick jag en flickvän, och det visade sig att hennes far var en gammal biker. Detta gav mig ett utmärkt tillfälle att ta MC-kort.
MC och speciellt min nuvarande båge, en Suzuki GSF 1200, är ett av mina större intressen. Tyvärr blir det stora hål i plånboken av att hålla den rullande, och mitt hi-fi/musik/film-intresse blir delvis lidande av det.

På Ericsson jobbar jag i skrivande stund på samma avdelning som Zalve. Många samtal med honom på rasterna (och under jobb-tid också ) om musik och hifi har åter väckt mitt intresse för hifi.
När jag bytte dator och högtalare samtidigt, från ett par gamla combo-stereohögtalare till ett Logitech 680-system och upptäckte vilken skillnad i kvalitet det blev, fick mig att inse att det finns mycket att göra hemma hos mig för att förbättra ljudet.

Jag har en del elektronikkunskaper, dock inte specialiserat på audio.
Vad gäller HiFi så startar jag mitt första inlägg i hififorum.nu här, med en lekmans/novis kunskaps-nivå.
Min anläggning som kommer att presenteras i lämplig tråd kommer också att reflektera detta.

//Mikael

PS. Mitt gamla nick., Mabuse har jag använt på nätet sedan -99, men eftersom det finns en DrMabuse har jag fått mitt nick. här ändrat till Gaffa, för att undvika missförstånd.


Reply author: gongken
Replied on: 2004/07/01 23:45:34
Message:

Hej!

Jag heter Andreas och är ny på forumet. Jag är hobbyentusiast och anslöt mig till detta forum för att få del av den enorma kunskap som finns samlad här.

Jag är 26 år och har köpt hifi i drygt tio år. Det har än så länge blivit Denons prylar och just nu lyssnar jag på en DCD 755-AR cd-spelare igenom en AVR-3801 surroundstärkare. Jag har ett par egenhändigt ihopsnickrade Zerobox 107 som är bestyckade med de tyska böjvågsomvandlarna från Manger kompletterat med scanspeak i botten.

Är mitt uppe i ett förstärkarbygge baserat på B&O:s ICE-Power moduler, ett bygge jag aldrig skulle klarat av utan hjälp från Acme genom detta forum. Stort Tack!

Mvh
Andreas


Reply author: per_tissen
Replied on: 2004/07/09 11:24:48
Message:

Per heter jag och är helt ny på det här med hifi. Det blev lite pengar över i vintras och efter en del funderingar föll jag för en H/K surroundreciver då jag ville ha något som spelade både musik och filmljud. Vilken lycka när mina gammla Infinity-högtalare levde upp
Hit hittade jag av en ren slump och har fått massvis med idéer och uppslag, stackars plånboken...


Reply author: witzel
Replied on: 2004/07/18 01:13:42
Message:

Hej med jer.

Jeg hedder Morten Witzel og er ny i de svenske fora.. og som I sikkert allerede har regnet ud, så er jeg dansk. nydeligt forum i har jer her.. det vil jeg følge med stor fornøjelse


Reply author: Loopen
Replied on: 2004/07/20 15:11:28
Message:

Även jag får väl passa på att presentera mig.

Jag är 40 år ung och har haft hifi som intresse i 17 år. Pga. stora renoveringar av mitt hus så har jag inte haft tid att engagera mig på forumet men under hösten skall det nog bli en del och även försöka visa mitt system i bild.
Jag började min hifi bana med en Pioneer A8, Philips cd och ett par Jamo högtalare.
Efter otaliga byten har jag idag Electrocompaniet, Thule, ProJect och Dynaudio i mitt system.
1991 startade jag en firma för att sälja hifi på fritiden och har under två perioder fram till för ett par år sedan sålt hifi lokalt och till viss del på internet. Då min kollega tröttnade så lade vi firman på is och numera så är det bara som intresserad musiklyssnare jag ägnar mig åt hifi.
Är ingen teknik freak och har inga större erfarenheter av DIY. Jag har renoverat ett par Opus 3 Credo och moddat en riia men där går gränsen för mitt kunnande.
Jobbar med kvalitet och miljö på det företag jag varit trogen i snart 17 år.

/Kim


Reply author: Zalve
Replied on: 2004/07/20 15:55:23
Message:

gongken, per_tissen, witzel & Loopen Varmt välkomna till Hififorum.nu


Reply author: gnutten
Replied on: 2004/07/27 11:17:06
Message:

Hejsan
en liten presentation. Tobias Svensson heter jag kommer från blekinge och har ett stor intresse i de där med ljud och de runt om kring detta. har hållt koll på er ett tag nu de verkar vara helt okej, så de ska nog kunna bli trevligt detta...mvh Tobias Svensson


Reply author: Pjotre
Replied on: 2004/07/27 11:35:49
Message:

Tråden som VÄGRAR dö....


Reply author: EngelholmAudio
Replied on: 2004/07/27 12:13:01
Message:

Pjotre - läckert va? Ca 88500 views...och det var jag som startade tråden!

Pac - får man nått pris om man passerar 100'000 views?


Reply author: Pjotre
Replied on: 2004/07/27 15:26:25
Message:

quote:
Pac - får man nått pris om man passerar 100'000 views?


Klart du får!!!


Reply author: Pac
Replied on: 2004/07/27 21:32:27
Message:

Hej Tobias/"gonken",
Välkommen till oss på HiFiforum.nu!



Engelholm audio, nu skall du inte ta åt dig äran för något som EPKPENG har gjort!

Ja något får vi ju hitta på

Vänligen, Per

P.S. EPKPENG och Engelhom Audio är samma användare (allt helt i enlighet med våra företagsregler)


Reply author: LarsTokyo
Replied on: 2004/07/30 03:35:53
Message:

Lars Karlsson heter jag och kommer från Ystad ursprungligen. Bor i Tokyo sen 5 år ungefär. Innan dess studerade jag i Usa på college, där jag träffade kvinnan som nu är min fru. Därav anledningen till att jag bor i Tokyo. Tillsammans har vi en son som är 5 år.

Frugan delar inte mitt intresse av bra bild och bra ljud. Hon tycker pengarna ska sitta på banken till 0% ränta.


Reply author: HJ
Replied on: 2004/07/30 21:42:42
Message:

Hej på er!

Jag heter Hans Jakobsson och bor i Dalby utanför Lund i Skåne. Har hittills mest läst och begrundat men tyckte det var dags att säga hej, om inte annat för att hjälpa till med att uppnå 100000 tittar. Spelar just nu på:

CD: Denon DCD1450
Stärkare: Thule IA350B
Högtalare: Dali Evidence 870

Senaste uppgraderingen var stärkare från en Denon PMA1500 vilken jag i och för sig var nöjd med men kunde inte låta bli att låna hem Thulen när jag såg den i butiken och den fick stanna. Ett ganska stort lyft. Nästa steg är en vettig DVD-spelare som kan spela såväl CD som SACD/DVD-A på ett övertygande sätt. Gärna med balanserade utgångar i 2-kanaler... Och sedan givetvis fler högtalare och en bra projekter och och och

Allt för nu

Ha det gott /HJ


Reply author: Pjotre
Replied on: 2004/07/30 22:51:59
Message:

quote:
Hon tycker pengarna ska sitta på banken till 0% ränta.



Ja i Japan lär du ju inte bli så rik på bankränta..... Jag tror det är bättre att investera pengarna i kvalitetshifi! Tror man också på en dollarförstärkning kan ju amerikansk kvalitetshifi vara en god placering... Kimber eller Transparent kablar kanske..??


Reply author: LarsTokyo
Replied on: 2004/07/31 00:53:01
Message:

Kan du inte ringa min fru och diskutera detta med henne? Vi har samma åsikter du och jag vart pengarna ska spenderas.


Reply author: Jorma
Replied on: 2004/07/31 00:56:44
Message:

Men om man tror på att den svenska kronan förstärks så finns det bättre placeringar i svenska kablar.
PM,a din frus telefonnummer LarsTokyo så kanske jág kan övertyga henne om pengarnas bästa placering


Reply author: jonas_gbg
Replied on: 2004/08/02 18:57:37
Message:

Hej på er! En ny medlem som heter Jonas, är årsmodell 1969 och boende i Göteborg.

Skall försöka sammanfatta mina Hifi-år här och hur anläggningen växt fram stegvis...

Det startade med ett besök på Arkenmässan -94. Det var första gången jag hörde ett par elektrostater. Tappade hakan när jag hörde "High Hopes" med Pink Floyd.
Allt verkade rätt på den anläggningen, utom priset. Men jag hade fått upp öronen för musik och bra ljud.

1995:
Köpte ett par lurar på Ågrens Hifi. Sennheiser HD545.

1996:
Köpte CD-spelare på Radiolagret. Alchemist Nexus.

1997:
Försteg från Hifi-Consult. McCormack Micro Integrated Drive.
Högtalare och slutsteg från Radiolagret. Det blev
QLN Signature Splitfield och Densen B-300.
Äntligen var jag inte låst till enbart hörlurar.

1998:
Satte in en Clock-2 modul från LC Audio i CD'n.
Började att driva anläggningen via störskyddstrafos.

1999:
Bytte all spänningsreglering i CD-spelarens analogdel.
Köpte regulatorer från Harmony Design.
Under -98 och -99 blev det helt klart roligare att lyssna, och skivsamlingen började att växa.

2000:
Hittade till Golden Age Music, köpte P1A och P3A (DSP+DAC) av märket
Perpetual Technologies. Från denna stund förpassades CD'n till att enbart
vara transport.

2002:
Laserdioden i spelaren tackar för sig. En DVD-spelare inhandlas hos NetOnNet.

2004:
Det har hänt mycket i år.
Det började med nytt slutsteg från LC Audio. Zapsolute Mk 4, 2x50W klass A.
Sedan hittade jag en intressant sak på Musikbörsen, en digital EQ.
Skaffade en Behringer DEQ2496 och en mätmikrofon.
Mycket intressant att kunna jämna ut rummets (och högtalarnas) frekvensegenskaper med EQ'n.
Men samtidigt finns tanken i bakhuvudet: Är det verkligen rätt att korrigera fel genom att introducera ett fel till i signalkedjan?
Nyligen var jag på jakt efter ett nytt försteg också.
Tog en tur till Ågrens men istället för nytt försteg så skaffade jag ett par lurar, Sennheiser HD650.
(De gamla lurarna hade numera glappkontakt och var ändå i behov av att bytas ut)
Förstegsjakten gick vidare och jag hittade ett begagnat på Hifi-Stället.
Det blev ett Pass Labs Aleph P v1.7, min plånbok hatar mig fortfarande för det inköpet :)


Skivsamlingen har under åren växt till över 650 CD-album.
Lyssnar mestadels på pop, rock. Ibland även lite blues och klassiskt.
Musik som jag definitivt inte lyssnar på är jazz, opera, dansband och hip-hop.


Mvh
Jonas

Note: Editerade mitt inlägg. Zapsoluten lämnar 2x50W, råkade först skriva 2x80 men det är fel.


Reply author: Pac
Replied on: 2004/08/02 19:01:40
Message:

Hans, Lars och Jonas,

Välkomna till HiFiForum.nu!

Vänligen,


Reply author: primere
Replied on: 2004/08/03 11:29:33
Message:

Hej får väl ta och presentera mig nu då (till trots att jag varit här ett tag)
Thomas heter jag är 23 år gammal hifiintresserad till tusan.......... men stålarna tryter alltid eller så är det för hög ribba bara att välja
Men nu så bygger jag ett par HFSL1 som kommer bli jättesjyssta, har kommit underfund med att DIY är jätteroligt och att man kan spara en liten slant på det (Om man nu kan spara en slant på sådant)
Har en underbar tjej men WAFen går alltid åt he......e då det aldrig passar henne hur mycket man än anstränger sig!
Så det var nog om mig
Ha det så gott //Thomas


Reply author: Siltan
Replied on: 2004/08/08 00:50:11
Message:

Hej på er mitt namn är Stefan Siltberg och jag har precis hittat till eran underbara sida. Mitt intresse för musiken börja med att jag som tre åring smög mig in i garderoben "ganska stor" för att leka med farsans sterio som han hade ställt där för att jag INTE skulle pilla på den. Försök med låst dörr funka inte då jag leta upp nyckeln och en stol och resten säger sig själv. Älskade att sitta där med hörlurar "hårdplast med gula muffar". Vid 14 år jobbade jag häcken av mig för att kunna köpa en Fisher stärkare och ett par Zachry högtalare med dubbla 10:or. Jag blev glad men inte morsan, särskilt inte när värme elementet rasa i golvet eller när rutan var tvungen att bytas då skräpet sprack. Vill gärna tror att det bara var mina högtalare men tror nog det var en liten spricka från början. Sen råka livet ta en tråkig sväng ut i drogträsket och där satt jag fast i 6 år. Värst var när jag var tvungen att sälja min Rotel stärkare, det sved. Men nu är livet skönt igen och jag har hittat en tjej som låter mig hållas "men inte 3 på morgonen har jag märkt". Så nu sitter jag och "pluggar" in mina HIFI kunskaper igen och drömmer mig bort på denna sida.


Reply author: pesa
Replied on: 2004/08/08 04:49:26
Message:

Primere och Siltan.

Välkomna till HiFiForum.nu!


Reply author: MONTANA
Replied on: 2004/08/11 01:41:34
Message:

Hei,

Mitt navn er Morten Hassum, 35 år, bosatt i Tønsberg, en mellomstor norsk by som ligger ca. 1 times kjøring sydover på motorveien E-18 fra Oslo, på vestsiden av Oslofjorden. Har nylig blitt medlem på HiFiForum.se. Jeg driver det norskregistrerte foretaket HighEnd, som er offisiell Demosite for PBN Audio (www.pbnaudio.no) og nordisk direkteimportør og distributør av MONTANA Loudspeakers og den nye Solid State for- og effektforsterkerserien PBN OLYMPIA. Dette er et entusiast-foretak som drives på deltid og med en viss innsats fra gode venner, da jeg også arbeider som advokat i et av Norges største advokatfirmaer, som igjen er en del av et av verdens største nettverk av advokatfirmaer.

Musikk har vært en lidenskap helt siden barndommen. Helt fra 6-7 årsalderen og opp gjennom årene kunne jeg sitte og lytte på mine foreldres stereoanlegg sammenhengende i timesvis. Alle pengene jeg fikk til konfirmasjonen som 14-åring gikk selvsagt til stereoanlegg, men pengene rakk ikke til noe mer enn et Sanyo-anlegg med Jamo Power høyttalere. Jeg kjøpte ytterligere 3 "low-fi-anlegg" i løpet av tenårene, større for hver gang. Den første CD-spilleren som kom på markedet i Norge var av merket Sanyo, og jeg kjøpte et eksemplar umiddelbart. Tror dette var i 1985. Etterhvert ble det separate NAD 2700 poweramps / NAD preamp, Denon DCD-2560, som senere ble oppgradert med Denon DAC-500 og LC Clock. Som ung jus-student brukte jeg et helt semesters studielån på et par nye Snell Type B høyttalere (mine medstudenter trodde jeg var blitt gal), og deretter har det utviklet seg videre. I denne perioden arbeidet jeg deltid som betjent på Juridisk fakultet, Universitetet i Oslo, og fikk som del av arbeidet anledning til å overvære et stort antall konserter i universitets aula, for det meste klassiske konserter av høy meget kvalitet. Jeg fikk også med meg mange klassiske verker i Oslo Konserthus. Det var da jeg VIRKELIG forstod betydningen av naturlig dynamikk og hvilke musikalske opplevelser man kan få når man får musikken fra akustiske instrumenter direkte inn i ørene uten noen forsterkning eller forstyrrelser bortsett fra rommets akustikk. Dynamiske utladninger fra et stort symfoniorkester er det mest musikalsk forrykende jeg noensinne har opplevd.

Opp gjennom nittitallet og inn i det nye milleniumet prøvde jeg ut og lyttet til nesten alt som fantes av high-end utstyr på markedet i Norge og i utlandet når jeg hadde anledning, parallelt med at jeg konsumerte store mengder audiolitteratur, tester etc. Hele tiden i søken etter de store og NATURLIGE musikalske opplevelsene, så nær opp til det jeg opplevde i konsertsalene som overhodet mulig.

Etter mange års søken, prøving og feiling, fant jeg informasjon om noen håndbygde høyttalere og forsterkere fra en relativt liten, og ganske ukjent nisjeprodusent i San Diego, California; PBN Audio. Jeg brukte 4-5 år på research om PBN Audio og denne produsentens produkter, samt sammenligninger med andre produkter i state-of-the-art klassen. Jeg bestilte en brosjyre via www.pbnaudio.com og etter å ha slitt ut denne, bestemte jeg meg til slutt for at nå skulle jeg ta første steg på veien til det ultimate audiosystemet og gå til innkjøp av de høyttalerne som tiltalte meg aller, aller mest ut fra min lydfilosofi. Dette fikk jeg etter mye argumentasjon aksept for av min samboer. Valget falt på MONTANA XP. Jeg sendte noen emails til PBN Audio og ville kjøpe et par MONTANA XP. Jeg var innstilt på å betale $ 15000 + 24 % norsk merverdiavgift pluss flere tusen kroner i frakt, som ville være normalpris.

Snart ble jeg imidlertid oppringt av Peter B. Noerbaek, konstruktøren av MONTANA Loudspeakers / PBN OLYMPIA Pre- & Poweramps, med tilbud om å kjøpe et par av de enda større MONTANA KAS til samme pris (!). Jeg trodde ikke mine egne ører, men Mr. Noerbaek presenterte følgende deal: Jeg skulle få ett par KAS til samme pris som et par XP dersom jeg ville påta meg å prøve å selge noen høyttalere til venner, familie og kollegaer ettersom PBN Audio ikke hadde noe salgsapparat eller noen distributører i Norge. Mr. Noerbaek må ha merket at her hadde han møtt en svært interessert audioentusiast som delte hans egne filosofier om musikkgjengivelse. Selvsagt slo jeg til på tilbudet fra Mr. Noerbaek, bortsett fra at jeg nøyde meg med MONTANA XP likevel (i stedet for KAS), da jeg kun har et middels stort lytterom og knapt nok det, og også så en mulighet til å få forsterkere fra PBN Audio inn i stuen innen rimelig fremtid dersom jeg kjøpte XP i stedet for de større og dyrere KAS. Og forsterkere fra PBN Audio har det også blitt: 2 x PBN OLYMPIA MINI og PBN OLYMPIA-L preamp med ekstern PBN OLYMPIA-CPS powersupply.

Jeg innså umiddelbart at det ville være umulig å importere og selge audioutstyr i privat regi, slik at jeg raskt etablerte foretaket HighEnd, som nå har eksistert i cirka 1 år. HighEnd er et nisjeforetak som kun selger produkter fra én produsent, PBN Audio, og (med fare for å bli oppfattet som en ren "disippel" for PBN Audio), vil jeg avslutte presentasjonen av meg selv og mitt foretak på denne måten: Årsaken til at HighEnd kun tar inn PBN Audio sine produkter, og ingen andre, er enkel: Undertegnede ser ingen grunn til å promotere og selge noe annet enn de produktene som har brakt meg rett inn i mitt eget "Audio Nirvana" !!

PS: Håper at øvrige Forum-medlemmer bærer over med min entusiasme!

Mvh Morten

HighEnd
> Nordic Distributor of MONTANA Loudspeakers
PBN OLYMPIA Pre- & Poweramps
> Official PBN Audio Demosite
kontakt@highend.no
+47 992 54862
www.pbnaudio.com
www.highend.no

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30505




Reply author: StudioSound
Replied on: 2004/08/26 23:54:32
Message:

Hej med jer, Jeg hedder Karsten Elkjaer (40 år) og kommer fra Gilleleje i det nordlige sjaelland (Danmark) Jeg har en liten hifi enthusiast butik ved namn StudioSound som bierhverv til mit mere trivielle arbejde.


Reply author: Llönnblom
Replied on: 2004/09/05 01:07:23
Message:

Hej.

Mitt namn är Love Lönnblom och ett av mina största intressen är hifi.
Bor i hus med sambo och katt.

Min anläggning:

Pioneerväxlare
Denon PMA2000R Integrerad
Audio pro blue diamond högtalare
Tara labs signalkabel
Billig 4mm2 Högtalarkabel


Cd:n står på tur att bytas, möjligen till pioneer dvd575 dock ej helt spikat.


Reply author: Gaston
Replied on: 2004/09/15 12:42:02
Message:

Hej, jag har ganska brokig geografisk historia men bor nu i Linköping.
Jag har väl ett lite mer svenssonbetonat HiFi-intresse. Jag har ett förflutet som diskoteksägare och arbetar nu med praktisk reglerteknik och därigenom tillämpad filterteori.

Jag använder mitt nuvarande system till Musik, TV-Ljud och att söva min dotter med. Delarna är inget att skryta med. Jag ska sammanfatta dom i min signatur så småningom. Roar mig med att följa med som förkläde när andra mer penningintensiva kompisar lyssnar och shoppar.

Oftast lyssnar jag på samma misch-masch som de flesta andra runt mig. Här är ett urval av skivor/låtar som jag vuxit upp med och formats av/med.


  • Fleetwood Mac, Little Lies

  • Depeche Mode, Construction Time Again

  • Simple Minds, Glittering Prize

  • B-Movie, Nowhere Girl

  • Bronski Beat, Truthdare Doubledare

  • Midge Ure, Breathe

  • The The, Sweet Bird of truth


Reply author: Kmj
Replied on: 2004/09/18 10:42:35
Message:

Hejsan, Ken heter jag. Pluggar Kemiteknik sedan 3 år och har väl ett ordentligt tag kvar.
hade inte ens kommit på tanken att skivor kunde bli bättre genom att pilla med anläggningen förren jag träffade på 2 bröder varav den äldre var/är såld på hemmabio och den yngre hifi och hemmabygge.

nåja. efter att ha gått igenom en förkrymp yamaha 395rdx, dv dvd:s och högtalare så köpte jag i november min sista uppgradering:
H/K´s avr7000
pioneers dvd-656
monitor audio b4.

....or so i thought.
HK:n är såld och följande leksaker är på ingående:
Xindak A100 integrerad amp.
Xindak DAC03

rörförstärkare har varit en avlägsen dröm ekonomist sett tills min dåvarande lärare i el/mät®ler-teknik visade sig vara rör-freak. under en smärre tupplur hörde jag frasen "bygga egen rörförstärkare" och gav till ett förvånat utrop, tanken hade inte ens slått mig att man kunde bygga en själv.

nåja. nu försöker jag lära mig om det, dock inte så ingående än pga av tidsbrist men iallafall så mkt att man kan förstå vad de individuella delarna gör och självklart säkerhetsfrågor så man inte blir grillad. 1:a bygget är på papper och ska förhoppningsvis börja/bli färdigt under hösten 2004.
inget avancerat, bara så att jag kan se om jag klarar av det.

edit:
glömde min ögonsten:)
thorens 166 MKII med
pro-ject steg.


Reply author: janne gärd
Replied on: 2004/09/19 15:25:50
Message:

hej här har ni en ny medlem som är intresserad av hifi är sambo och bor i småland gillar allt som har med hifi att göra
min anläggning en gammal pioneer a-09 pd-95 och ct-93 f-93 klipschorn och en vinylspelare systemdekk med rega arm sumiko blue point special sentec pp9 riia


Reply author: Pac
Replied on: 2004/09/26 23:34:18
Message:

Montana, StudioSound, Llönnblom, Gaston, KMJ och Janne Gärd,

Välkomna hit!

Vänligen,


Reply author: datar
Replied on: 2004/10/09 23:29:01
Message:

När når vi sida 100???


Reply author: Mata
Replied on: 2004/10/15 17:47:41
Message:

Hej på er alla!

Mitt namn är Mattias Östholm och är 34 år gammal och bor i metropolen Stenstorp som ligger precis mitt i mellan Skövde och Falköping.Jag har läst på hififorum ända sedan Sladd och Timbre drog igång det hela,så jag tyckte det var på tiden att bli medlem nu.Jag får väll presentera mig lite,mitt musik intresse började i tidig ålder när man lyssnade på farsans gammla vinyl plattor som mestdels bestog av 50-60tals rock och spelade luftgitarr i pyjamas.Min musiksmak idag är ganska bred men dom mesta skivorna som jag har hemma är rock,hårdrock och blues och är väll det jag också köper mest av.Mitt hifi intresse började när man fick körkort och köpte bil,man var ju bara tvungen och ha en baslåda i bilen och imponera på brudarna med.Baslådan i bilen byggde jag själv och tyckte det var löjligt roligt när hela bilen vibrerade,brudarna tyckte kanske det var skönt när det vibrerade vad vet jag.Sen blev det att man byggde hemma högtalare som hellre skulle låta högt än bra,idag är väll man lite mer sansad när det gäller ljudtryck fast det händer fortfarande att det spelas ganska högt iblandJag håller fortfarande på och bygger mina egna högtalare,subbar,slutsteg(med färdiga class-d moduler för kunskapen räcker bara till det),
stereobänkar,dämpväggar mm.Jag har haft en del olika prylar under åren som gått bla en Edison 60 den spelade på rätt bra men jag kom aldrig överens med den på grund av den brummade en del.Sen har jag haft lite grejor från Alchemist,dom lät också hyfsat bra plus att jag tyckte att dom var väldigt snygga.Jag var inne på ren hemmabio ett tag så jag köpte en Rotel hemmabioförstärkare,men den lessnade jag på ganska fort för att Roteln var ingen vidare bra på två kanalsförmedling.I alla fall så består mitt system idag av en Toshiba SD900E dvd-audio spelare ett Harmony Design PRE 906 försteg ett elektroniskt delningfilter mellan sub och frontarna ett Perreaux 6160P slutsteg som jag kör triampat till högtalarna och de två baslådorna.Högtalarna har jag byggt själv men inte utvecklat,det är ett par EVE II som holländarna Edgar Beer och Tony Gee har utvecklat.Baslådorna är också hemmagjorda och består av basreflexlådor med Peerless XLS 10 avtämda nånstans runt 22-23hz,ej upp mätt än långa portar blev det i alla fall.Jag har även ett par Ice-power mono steg som jag byggt själv.Sen har jag en Rotel radiodel en Panasonic projektor diverse kablar från Ixos,Kimber,Audioquest,Supra mm.Som ni säkert förstår så kommer jag att hänga mest på diy avdelningen och ställa frågor och svara på frågor där om jag kan.Som inbiten diyare så har man ju alltid nya byggprojekt på gång,ett slutsteg ska byggas till en polare med Hypex nya class-d moduler.Nya högtalare kommer att byggas under vintern till mig själv,det ligger 4 st Peerless XLS 10 i garderoben och väntar är det någon som kan gissa vad det ska bli.Det var lite om mig själv och vad jag har för prylar för tillfället.

//Mattias


Reply author: TBA
Replied on: 2004/10/18 11:44:55
Message:

Då är det väl min tur då.
Jag blir 43 år i november bor i Stockholm och jobbar som it-tekniker (telefoni och data).Gift och 2 små barn. Det riktigt tunga hifi intresset har jag haft sedan jag var 30 ungefär. Ett av skälen till mitt hifi intresse är att jag har jobbat extra som konsert vakt sedan 91. Men efter att min första dotter föddes 02 så blir det kanske 10 konserter om året. Men det extra jobbet gör att jag bara ser konserter som arbete. Hemma däremot kan jag slappna av och njuta av musiken.
Idag består huvud delen av min anläggning av
Krell SACD Standard
Rotel RB/RC 1090
Von Schweikert VR-3
Dual 505-4
Kablage tuner m.m.

Har även c:a 1500 skivor så jag lyssnar på stereon också.
Min musiksmak går från Monteverdi till Rammstein så det är mycket skivor som skall köpas.

Att ta mig hit har alltså tagit mig ungefär 13 år. Letar efter svaga länken i anläggningen och byter väl sakerna med ett och ett halvt års mellanrum. Nästa del som ska bytas blir högtalarna och de byter jag nog mot ett par Von Schweikert VR-4JR.

Det är väl vad jag har att säga om mig.


Reply author: EngelholmAudio
Replied on: 2004/10/18 12:38:28
Message:

Välkommen alla och nu senast TBA!
Min tråd har vuxit sig stooooor...


Reply author: micjen
Replied on: 2004/10/19 22:08:18
Message:

Hej alle!
Håber I kan forstå mig, jeg kommer fran Danmark :)

Først vil jeg lige rose jeres forum, jeg har kigget med herinde nogle måneder nu och synes veldigt bra om det! Mycket spændende grej og flinke mennesker, jeg synes I har en god tone herinde (taler pænt til hverandre och sådan). Nu liten om meg.

Jeg ar 19 år och bor i den Nortlige del av Jylland. Jeg er studerende och bor hemma endnu, da jeg heller vil bruge penge på hifi och musik..istedet for en lille lejlighet och en sony mini-anlæg.
Min musik-smag er rimelig bred, men det år mest klassisk, jazz, blues och rock. Nogle gange kommer der noget ind fran andre genrer, men dette er de mere sikre "hit".

Mit anlæg er under udskiftning, så jeg ville ikke bruge tid på at præsentere det nu, billeder kommer senere når det er på plats. Jeg holder mig til stereo, har prøvet surround och det var da sjovt...men jeg bliver hurtigt træt af det. Mit lytterum er på 30m2, jeg år igang med at akustik behandle det, dog ikke kommercielle produkter, de er simpelthen for dyre, så rockwool bats pakket ind og senere en masse æggebakker..det skal nok virke...ellers bliver det bare lærerigt.

med venlig hilsen Michael


Reply author: Bysheon
Replied on: 2004/10/20 22:53:24
Message:

Jaha, så är då även jag förärad med medlemskap i denna illustra esoteriska skara av förnäma, moderna skara hifi-filosofer. ;)

Jag har hunnit ögna igenom en del diskussioner och jag måste säga att även om den genomsnittliga insikts- och kunskapsnivån här är avsevärt djupare än min (jag är hifi-nybörjare, naiv och oförstörd) så faller jag inte ihop i en pöl av sotsvart självförakt. Tonen är varm, diskussionsklimatet öppet och tillåtande och det verkar finnas en ödmjuk lyhördhet och respekt här. Sarkasmerna och ironin finns ju, men inte lika ångest-på-liv-och-död-hatiskt som på vissa andra håll. Jag tycker mig skönja avslappnad humor och glimten i ögat hos detta klientel.

Så, vem är jag? Well, till att börja med känner jag mig veterligen ingen här. Jag har länge haft en latent böjelse för hifi, men inte av någon allvarligare karaktär än mina andra böjelser. Jag är intresserad av mycket men födjupar mig i lite.. Jag har stundom bläddrat i någon hifi-tidning och sporadiskt läst någon nätrecension, framförallt i samband med planerade inköp. För tio år sen köpte jag min första anläggning som bestod av budgetgrejer. CD-spelaren och förstärkaren är idag uppdaterade ett par gånger men högtalarna är tyvärr kvar (och ska bytas ut snarast!). Min anläggning som den ter sig i dag:

CD-spelare - SONY CDP XB 930
Förstärkare - ROTEL RA-02
Högtalare - JAMO (CLASSIC 30 tror jag?)
Signalkbel - Tara Labs Prism 500
Högtalarkabel - Ngt jag köpte med högtalarna för cirkus 20 kr/m

Min musiksmak är bred. Jag lyssnar på ett eklektiskt sammelsurium av allsköns ljud och oljud. Jag är svag för kontraster. :)
Tindersticks, Nick Drake, Tool, Zeppelin, Shostakovtch (stavning?), Elvis, Thåström, Stina Nordenstam, tidiga Suede, tidiga Kent, Morrissey, Jan Johansson, Cohen, Norah Jones, AC/DC osv..

Jag bor -och studerar f.n- i Västerås, är 31 år och ambivalent.

Ja, det var väl ungefär det ja. Hatten av.


Reply author: kutte
Replied on: 2004/11/03 22:27:22
Message:

Oj jag har helt kört ner mig i hifi att jag har missat att presenterat mig, men bättre sent än aldrig.

Mitt namn är Stefan Nilsson och jag bor utanför skurup på landet, intresset för hifi och musik har alltid varit roligt och lärorikt när man var mindre så var det störst anläggning som gällde, det skulle i princip vara dunka dunka, jag lyssnade mycket på hårdrock min brors Lp plattor gick varma, det jag spelade mest var Dio och Krokus även en del Iron Maiden.

Min anläggning som jag spelade på då var en billig kombi anläggning med allt i ett, nu är det bättre nu använder jag Hfls-1 högtalare och förstärkare en Nad C320BEE och en Pioneer PDS-707 cd-spelare men den skall bytas ut mot någon bättre, en Nad spelare kanske.

Hälsningar Stefan Kutte Nilsson


Reply author: Kaffemannen
Replied on: 2004/11/08 21:11:25
Message:

Tjo på er!
Jag är helt ny på detta forumet och tänkte vara snabb med att presentera mig. Jag heter Roger Bjälevik och är 30 år. Bor i malmö, nerflyttad från stockholm, har sambo och läser på Malmö högskola just nu. Har ett mycket stort hifi-intresse till min sambos stora glädje och förtvivlan...precis som en del andra av er har jag sett :) Äger själv i dagsläget Musical Fidelity X-A50 monoblock 2st, X-pre och X-LPS. Högtalare är Cantons LE 109, cd-spelare Technics SL-PG5, vinylsvarven är en gammal Luxor från tidigt 80-tal skulle jag gissa på med audiotechnica pickup numera.

För övrigt kan jag säga det att mina tekniska kunskaper sträcker sig inte direkt långt, men visst kan jag löda ihop eller bygga ett par högtalare efter ritning om det skulle vara så. Övriga intressen är annars datorer som jag behärskar betydligt bättre än tekniska detaljer när det gäller hifi. Spelar mycket när jag inte har en massa kurslitteratur att somna in till. Musiken som spelas då..jo här varvas det gamla depeche mode maxisinglar blandat med nyare synth/goth, electro, darkwave. Ibland får jag lite nostalgi och kan spela gammal hårdrock och bowie för den delen...(krävs att tjejen inte är hemma eller inte hör så mycket åtminstone av det). Nej så illa är det inte men jag vet att hon ogillar den musiken så jag försöker passa på när hon inte är hemma.
så , det var visst en lång presentation ändå...
jag tackar för mig och önskar er en trevlig hifi-kväll gärna spetsat med en fin maltwhisky och cigarr


Reply author: Zalve
Replied on: 2004/11/08 23:33:09
Message:

Välkomna hit micjen, Bysheon,kutte och Kaffemannen.

Vi försöker förstå Danska, norska och även skånska här.


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2004/11/08 23:37:17
Message:

quote:
och även skånska här


Va f-n !


Reply author: Zalve
Replied on: 2004/11/08 23:43:11
Message:

Du ser Johan,,, VI förstår ju dig hur bra som helst


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2004/11/08 23:58:16
Message:


Reply author: Olof Gråhamn
Replied on: 2004/11/14 14:44:33
Message:

Hej! Även om jag betvivlar att så värst många kommer att orka sig igenom samtliga presentationer här så hör det ju till med en liten presentation.

Jag är en Malmöbo årgång -85, och är med andra ord en förhållandevis ung hifi-entusiast. På grund av min ringa ålder och min knapra tillvaro som student (läser till tandläkare, första terminen) är min ekonomiska situation inte den idealiska. Ännu har jag inte på långa vägar sparat ihop tillräckligt med pengar för att realisera mina återkommande drömmar om det där perfekta ljudet. Åtminstone inbillar jag mig att det kommer en dag då jag kan stoltsera med en riktigt riktigt kvalitativ utrustning.

Mitt hifi-intresse består främst i musik-anläggningar även om jag uppskattar hemmabiosystem och hifi-kaffekokare, om uttrycket tillåts. =)

I väntan på bättre pengaflöde försöker jag uppnå ett så bra ljud som omständigheterna medger. Då blir den bästa ekonomiska kompromissen hörlurar och en ordentlig hörlurs-förstärkare.

Min närmsta investering blir nog ett par high-end-lurar från Sennheiser, troligtvis HD 650. Har ägnat åtskilliga timmar åt att provlyssna marknadens olika lurar i stans affärer.

Jag ser fram emot intressanta meningsutbyten här på hififorum.nu!


Reply author: Pac
Replied on: 2004/11/14 20:15:13
Message:

Hej Olof!

Välkommen till HiFiForum.nu!


Reply author: Bloink
Replied on: 2004/11/14 23:35:54
Message:

Hallå.

Heter Joacim, 18 år gammal och har precis hittat hit :)
Kommer från Skåne och läser El (Installation).
Är intresserad av allt tekniskt, såväl datorer som HiFi.

Då jag är en fattig student har jag inte råd med en maffig HiFi-anläggning.
Fick tag på en begagnad anläggning, för en rimlig summa pengar.
En Pioneer PD-104 cd-spelare, Pioneer VSX-405RDS förstärkare, och ett par JAMO D 365.

Nästa inköp blir antagligen ett par stativare som jag kan köra emellanåt.
Gannarna är inte vidare roade av mina högtalare,
dels för 15" elementen kanske, och dels för min musikstil.

Det var nog det hela. Ser fram emot trevliga diskussioner.

Mvh Joacim
Då jag lyssnar mestadels på trance.


Reply author: Fredrik
Replied on: 2004/11/24 17:02:19
Message:

Hej alla välljudssökare!
Jag är en 27årig Lidköpingsbo som försöker få lite renare ljud.
Har försökt i många år men man blir ju aldrig nöjd!
Har inte upptäckt detta forum förrän nu.
Så nu kan man kanske få lite tips o trix. Har byggt upp ett hemma bio
men har upptäckt att det inte var det jag ville ha. Det ska va ren STEREO!
Det jag har just nu är: H/K avr 5000
Jamo d590
Wharfedale one three
H/K dvd1
Maranz 6400 mm...
Detta tar massor av plats i min etta, men jag har en förstående flickvän
Ser iaf fram emot att både ge o få massor av tips inom hifi.


Reply author: Pac
Replied on: 2004/11/24 18:22:26
Message:

Hej Joacim och Fredrik!

Välkomna till HiFiforum.nu!

Vänligen, Per


Reply author: fstrenge
Replied on: 2004/11/30 15:20:12
Message:

Hej!

Heter Fredrik, kallas Freddi, 28 årig hifist från Åbo i Finland. Har irrat runt i budget hifi-träsket senaste åren pga universitetsstudier, men nu jobbar jag för tillfället och har i sakta mak börjat uppgradera anläggningen "DIY-style".

Har studerat musikvetenskap och jobbar nu på en musikskola. Spelat trombone tidigare, men numera så njuter jag endast av andras musicerande, både live och inspelat. Har nyligen flyttat, så anläggningen söker ännu sin rätta plats i mitt vardagsrum där den skall trängas med både kakelugn och en stor hund. :) Anläggningen ser för tillfället ut som följer:

Dual CV-5650 integrerad förstärkare
Arcam Alpha 7SE cd-spelare
Mission 780 högtalare
DIY subwoofer: Hypex HS-200+Peerless XLS 10"+Peerless XLS 12" passivt membran
StanDesign högtalarstativ
VanDenHul kablage, CS-122 högtalarkabel och D-102 III rca-kabel

(tv+dvd är också inkopplat, men används mera sällan än hifi-systemet)

Närmsta uppgraderingen kommer att ske på högtalarfronten var Mission-burkarna ska bytas ut mot ett par HFLS-1:or med nya stativ.

På så sätt hemma hos mig för tillfället!

mvh Freddi Strengell


Reply author: Beat
Replied on: 2004/12/08 17:20:20
Message:

Hallaauu!

Jia äur ein liiden gausapaug freån Skeåne..
Tänkte bara hoppa in och samsas med Johan Björklund och kaffemannen som skåning. Nybliven forum medlem från Kristianstad.

Anläggningen:
Densen integrerad och Densen slutsteg som biampar HFLS1
Allt matat och Dac:at av en Cambridge mekanism som omvandlas av en MSB link 3 i fullversion(Nelson).
Snörat med Harmonic tech pro9 plus, Harmonic tech truthlink och diy digitalkabel(BNC).

Såå.. Intresset har funnits länge men det är mycket som ska samsas under ett och samma tak. Efter en taskig, dyr, orättvis och i slutänden mycket definitiv vurpa med bågen får tvåhjulingar stryka på foten i två år (gissa varför...) och skivsamlingen ska få bättre kompanjoner än det som spelats på tidigare. Har dragit mig till det här forumet mest som informationskälla för diy, det finns många här som är duktiga och som gärna delar med sig. Sen att de andra också delar med sig (som jag) gör det extra skoj. Dessutom har jag som kristianstadsbo precis fått hit HIFIklubben så de där flexunit-högtalarna kanske får vänta för de nya Nautilus ska va snorbra. Hifi idén hos mig är transparens, styrka och snabbhet. Största bekymret nu är om jag ska byta till helt ny spelare eller skaffa dvd med stabilt drivverk.. eller byta klocka i drivverket.. inget är lätt men allt är roligt.
Ser fram mot långa, insnöade diskussioner om högtalar bygge här.

MVH Pontus Ekstam, Kristianstad, Skåne


Reply author: Toerne
Replied on: 2004/12/15 17:54:53
Message:

Hej. Jag är en tjugoåring från Piteå. Mitt intresse för hifi började hösten 2004 och har sen dess eskalerat. Efter lite begagnat inköp så fastnade jag totalt. Nu funderar jag på att uppgradera med att bygga HFLS-1:or och då byta på förstärkar sidan, till en början. Kommer att bli spännande att försöka sig på ett DIY projekt, då vet man ju vilken i vilken liga, hantverkaren i en, spelar.
Just nu ser det ut såhär:

Signalkälla: Cambridge Azur 640C
Förstärkare: Cambridge Azur 640A
Högtalare: B&W DM603 S3
Kablage: Supra Ply 3.4/S

Eftersom jag bor litet står det i samma hög som tv-apparaten, och högtalarna på svartlackade hembyggda stativ. Det är också framtida uppgraderings projekt.

Mitt största problem när det gäller inköp är att det inte finns en butik i Piteå som säljer tvåkanaligt, förutom då kanske Ljudverkstan. Annars har jag takt&ton i Luleå. (6 mil) Annars är det Skellefteå (9mil) eller Umeå (22 mil). Mitt nuvarande system inköptes dels på begagnatmarknaden och nyköp. Jag känner mig som en liten Hifiklubben nörd, men det ska vi göra ändring på.


Reply author: Pac
Replied on: 2004/12/15 18:51:21
Message:

Hej Fredrik, Pontus och Toerne,

välkomna till HiFiForum.nu!


Reply author: Erik E
Replied on: 2004/12/19 21:40:00
Message:

Hej! Jag heter Erik Edström, 43, familj, bor i Göteborg. Fram tills för ett knappt år sedan struntade jag i musik och ljudåtergivning. Nu är jag intresserad, särskilt av lågeffektssystem med dragning åt rör och bredbandshögtalare. DIY lockar, men jag har inte tid i nuläget. Lyssnar nu genom en omoddad och oservad integrerad Fisher X100A, högtalare är QLN Signature, CD spelaren en HK HD7500MkII. Följande länkar rekommenderas varmt: www.firstwatt.com www.thehornshoppe.com www.decware.com

Hälsningar Erik E


Reply author: Pac
Replied on: 2004/12/30 21:52:42
Message:

Hej Erik!

Välkommen!


Reply author: krellmaster
Replied on: 2004/12/31 16:50:12
Message:

Tänkte presentera mig så här på årets sista dag d.v.s kolla min hemsida http://www.krellmaster.tk. jag har
egentligen vart medlem ett bra tag, 2 år tror jag, men inte vart särskilt aktiv med inlägg snarast väldigt oaktiv
men det går ju att ändra på.
lite kul å se att det finns fler som kombinerar hifi å flugfiske som hobby!

Gott Nytt År


Reply author: garmen
Replied on: 2005/01/05 22:23:29
Message:

Hej alla här på forumet.

Jag heter Jan-Erik O Jansson, går under Garmen här på forumet. Ni som leter efter mig hittar mig i Borås. Jag läser andra termien på Lärarprogramet här i Borås, har tänkt mig att bli eng. lärare när jag bli stor och färdig med min utbildningen. Har tänkte att ge mig in i DIY världen nu till våren, önska mig lycka till.

//Garmen


Reply author: und3ad
Replied on: 2005/01/12 11:12:18
Message:

Tjena!

Ny här på forumet och relativt ny hifi-entusiast. Intresset sträcker sig så långt bak jag kan minnas, men det är bara på senare tid som det tagit fart på allvar och jag införskaffade en alldeles egen anläggning. En presentation av anläggningen lär dyka upp här på forumet såsmåningom.

// Daniel


Reply author: Qongo
Replied on: 2005/01/13 13:54:08
Message:

Hejsan!

Även jag är ny här på formumet. Bor i NV Skåne. Har hunnit bli 22 år och kan bara bli äldre och visare. Har haft intresse för ljudåtergivning sen högstadiet, och har hunnit med en hel del mer och/eller mindre lyckade DIY-projekt. Ett av de mer lyckade projekten är ett par ProAC 2.5 cloner, och en subwoofer med Focal element. Lyssnar just nu ur ett par Celestion SL12i stativhögtalare med drygt tio år på nacken, en Thule förstärkare, och en Primare CD-spelare. Just nu sneglar jag åt Ino Audio högtalare, och rörförstärkare från Audion... Just nu iaf....

/Måns


Reply author: Pac
Replied on: 2005/01/16 09:00:07
Message:

Hej Krellmaster, Garmen, Daniel och Måns!

Välkomna till HiFiForum.nu


Reply author: BigBird
Replied on: 2005/01/30 23:34:11
Message:

Hejsan!
Ny på forumet sedan i förmiddags (även om jag läst inlägg sedan en tid tillbaka). Heter Daniel, bor i Stockholm, civing, managementkonsult, född 1973.

Hade en hifi-topp under tidigt 90-tal och skaffade då lite saker från Sherwood, Linn och JPW, kompletterade sedan med en H/K CD-spelare i slutet av 90-talet och sålde av Linn samtidigt. Och där är jag nu med ett återuppväckt intresse och stora uppgraderingstankar. Är intresserad av en kompromisslös (givet min budget självklart) 2-kanalsanläggning med lite surround-påhäng för film.

//BB


Reply author: Pac
Replied on: 2005/01/31 07:30:13
Message:

Hej Daniel!

Välkommen till HiFiForum!


Reply author: Drem
Replied on: 2005/02/15 12:00:22
Message:

Tjena,

jag heter Nico och jobbar på Volvo Torslanda, är snart 31 och älskar musik och film. Har haft "hembio" som intresse i många år men blivit mer mån om väl-ljud på musik under dom senaste åren (det blir mycket varierad musik men för tillfället mycket orkester-filmmusik, jazz, piano och rock). Inköp av nya golvhögtalare gjordes för bara några veckor sedan (som också ska fungera utmärkt vid filmvisning) samt utbyte av en hel del kablage. Vill ni se hur det ser ut så klicka på länken nedanför.


Reply author: vemsom
Replied on: 2005/02/15 12:28:54
Message:

Tjena. Jag har glömt att säga hej.
Som ni kanske sett har jag börjat bygga en hfls-1
Väntar dock på komponenter. Dagarna är långa kan jag meddela!

Jag är 22 år. Pluggar industridesign i Malmö och är nyinflyttad här sedan några månader. Är tidigare från Helsingborg, där jag fortfarande jobbar på helgerna i en bokaffär.

Vad det gäller min anläggning så håller den på att uppdateras. Men jag kan berätta ändå!
Förstärkare / Hemmabio: Denon AV1805 (Har ingen dvd-spelare så jag undrar vafasen jag har en hemmabiorecever för. Den låter bra, men jag ångrar lite att jag inte tittade lite på stereo. Tanken var att jag skulle skaffa en Pioneer 575-K, men då den inte finns att tillgå i svart så avbokade jag den och insåg att jag kanske inte var så sugen på flerkanalsljud längre).
CD: AudioPro CD.90 (Gammal som gatan (iaf om man ser till min ålder). För överigt min första cd-spelare efter barndomens kompaktsystem)
Högtalare: Jamo Classic 8 (köpte dessa samtidigt som CDn. Det enda de inspirerar till är bygget av mina hfls-1or)
Signalkabel: Tara Labs Prism 11 (införskaffade ett eller något år efter cd-spelaren)
Högtalarkabel: Audioquest Type4

Tyvärr bor jag ganska kompakt, delar en tvåa med en inneboende. Vilket tvingar mig till en ganska tråkig placering av ljudet. Och till att jag måste ha teven i samband med stereon. Iaf fill jag är stark nog att ställa den på vinden.

Är peppad att göra förändringar. Hör gärna av er om ni har idéer eller förslag!!
Pengarna är lite begränsade eftersom jag pluggar, men den som spar den har, vilket jag försöker göra.


Reply author: Jessnet
Replied on: 2005/02/20 12:08:26
Message:

Hejsan alla!
Ny som medlem på forumet efter att ha smugit omkring som gäst ett tag.

Heter Stefan Anderberg, 35år och bor i Mantorp, Östergötland.
Håller på och säljer av mitt B&O-system för att införskaffa "riktig" HiFi-istället.
Ska även bygga ett par HFLS-1 med start under veckan.
Har tänkt bygga egna högtalare i 20 år och nu är det äntligen dags att göra slag i saken.

Kommer säkert att ställa många konstiga frågor men jag är fast besluten att lära mig mer och är en stor fantast av DIY.

Edit 2005-02-21: Nu är B&O sålt. Nu ska jag handla "RIKTIG" HiFi. Hmmmm Krell.....Meridian... Mmmmmmm


Reply author: Zalve
Replied on: 2005/02/22 05:11:25
Message:

Välkomna Jessnet, vemsom & Drem till Hififorum.nu


Reply author: ztenlund
Replied on: 2005/02/23 00:48:01
Message:

Tjena!
Nyregistrerad och allt så detta är första inlägget.

Heter Martin Stenlund, är 22 år bor ungefär 50/50 i Stockholm/Uppsala. Blir hos far i Stockholm och i egen lägenhet i Uppsala där jag studerar på Ekonomprogrammet vid universitetet.

Har just nu lite Pioneer-delar som skall bytas så fort budgeten tillåter, VSA-805S, F-104 och en PD-S802. CD'n behåller jag nog som extraapparat, är ju en "sample" som inte riktigt är köpt i en vanlig affär . Högtalare är Energy Connoiseur C-4 som jag lär behålla i huvudanläggningen ett tag till, kanske kommer någon förbättring där också i sinom tid.
Kan väl tillägga att jag inte är någon större fantast av hemmabio, det ska vara stereo.

Vad som brukar strömma ur högtalarna är högst varierande, allt möjligt blir det.

Övrigt så lutar väl intressena åt teknikhållet med datorer, lite digitalfoto och bilar.
Segling kan det bli om tillfälle bjuds, har tyvärr inte tillgång till någon båt .

Hörs på forumet!


Reply author: Pac
Replied on: 2005/02/24 21:16:25
Message:

Hej Martin!

Välkommen till HiFiForum.nu!


Reply author: kryddstek
Replied on: 2005/02/27 10:58:51
Message:

Hey hei

Namnet var Tobias och har varit intreserad av HiFi sen 14års ålder, dvs i fyra år nu. Är märket NAD man får skylla på.
Även intreserad av DIY har redan byggt ett par högtalare, men de spelar för tillfället inte (räkna ut varför ) Men ett par HFSL-1:or blir det nog så småning om, för det är stativare som gäller, av olika anledningar. Är verkligen kul att sitta och läsa här på forumet och lära sig och bli ännu mer förvirrad

Finns mycket mer att skriva men det får tas upp på lämpliga "under-rubriker" på forumet.


Vill att alla ska ha sin egen reference anläggning.


Reply author: Zalve
Replied on: 2005/02/27 11:15:49
Message:

Välkommen Tobias.


Reply author: Gustaf_P
Replied on: 2005/02/27 18:59:59
Message:

Hej Hififorum!

Gustaf är mitt namn. Jag blev medlem här redan någon gång under 2003 men har inte varit aktiv mer än ett par månader nu. Som ni ser skriver jag inte så mycket, dock läser jag en hel del (de saker jag undrar över är det nästan alltid någon annan som undrat över tidigare...). Hursomhelst är jag här för att stanna!

Mer info om mig och min anläggning kommer att finnas under "medlemmarnas system" om en liten stund.


Reply author: stratocaster
Replied on: 2005/03/01 19:00:17
Message:

Hej hej!

Jag kallas för Ådi och är 35 år gammal. Jag arbetar som ljudtekniker efter att i många år varit musiker. Har ett nyväckt intresse för hifi i och med att vi köpte kåk på landet = inga grannar = äntligen läge för golvare .

2 kanaler räcker för mig än så länge eftersom jag bara har 2 öron.

Systemet idag består av System-Audio SA-1550, Electrocompaniet ECI-2, Cambridge 640C samt en gammal fin Thorénare. På jobbet har jag lite andra doningar...

Hoppas att jag kan lära mig massor av er andra och kanske till och med hjälpa någon med det lilla jag vet!

Ådi


Reply author: Calle H
Replied on: 2005/03/01 21:36:44
Message:

Det hela började med ett kassettband med dansk rock nör jag var 6 bast. Jag fick en så där platt bandspelare med en högtalare av märket DIXI. Från den dagen har musik lystnats på fler timmar än inte. Dansk rock ersattes med pop och synth, på en bergsprängare jag tömt sparkontot som 9-åring. Som pubertetsyngel vart det techno för hela slanten, som sedan byttes till hårdrock. Ett par feta Jamo D625 rullades hem på skateboarden och porslinet skallrade i huset. Köpte stereo i delar och körde hem på moppen. Sedan hände det. En brud öppnade dörren till helvetisk musik, bara en dåre kan tycka bra om, och där är jag nu. Anläggningen börjar arta sig, och nu kan man faktiskt kalla det välljud. Musiken startas varje dag i bilen kl 7, går hela dagen på jobbet och ungefär till 10 på kvällen.

I övrigt kör jag Rally med mc, och en del motocross. 28 år gammal och försöker sätta mig in i detta med elektronik. Mycket intressant läsning häromkring. Tror jag stannar ett tag.

Mvh Calle


Reply author: labrat
Replied on: 2005/03/01 22:33:53
Message:

Kanske dags att jag också slänger in en liten presentation.
Musikintresset började med föräldrarnas stereo, och skivor. Blev mycket Beatles, och blandad progg-kompott (vilket nog säger mer om mina föräldrar än mig :)). Ärvde sedan anläggningen, som jag spelade på tills högtalarna gick sönder. Då var jag 15 år, sparade ihop barnbidraget och köpte det största jag fick för ynka 2500:-, vilket i det läget var ett högtalarkit från Ljudia med 2st 10" i varje högtalare. Det tog ganska lång tid innan jag insåg hur illa det lät, eftersom jag aldrig hade någon polare som var direkt musikintresserad på det sättet. Nu är de iaf utbytta (fast fortfarnade i min ägo) mot ett par Quad 21L. Var längesedan jag kunde njuta av musiken, så det känns fantastiskt skönt att äntligen återigen hittat hem. Är också roligt att lära sig mer, det är nog först rätt nyligen jag upptäckte att musik faktiskt kan låta såhär bra. Är väldigt nöjd med mitt nuvarande system, men drömmer såklart redan efter nya prylar.

Övrigt är jag 22 år gammal, bosatt i Göteborg. Pluggar kemi på universitetet, andra året. Har 2 katter, som konstant jävlas med mig (de verkar dock som tur är vara mindre intresserade av mina högtalare). Är allätare när det kommer till musik, snöar in på lite olika stilar till och från men överlag är det progressiv rock och 60/70-talsrock som gäller. Senaste tiden har det dock blivit mkt Maja Gullstrand och Sophie Zelmani. Favoritartister är annars bland annat Moody Blues, Tindersticks, Van Der Graaf Generator och Frank Zappa.


Reply author: Zalve
Replied on: 2005/03/02 08:44:38
Message:

Gustaf, Ådi, Calle & labrat.

Välkomna till HiFiForum.nu !


Reply author: RWD
Replied on: 2005/03/21 12:10:42
Message:

Robert heter jag, blir snart 32 år och bor i Gbg.
Mitt hifi-intresse väcktes när mina föräldrar köpte ny anläggning i mitten av 80-talet. De hade fått tips av en hifientusiast på mammas jobb och med den givna budgeten blev det en JVC-receiver med digital radio(!). Till den köptes ett par Boston A40 och lite kringutrustning som kassettdäck och skivspelare. Denna anläggning finns kvar hos dem än idag men de stackars Bostonhögtalarna är riktigt kantstötta och fula av oaktsam hantering.

Det skulle dröja till -92 innan jag köpte min första anläggning. Det blev en NAD-receiver (7240), en CD-spelare (NAD:s enklaste utan fjärr), ett enkelt Denonkassettdäck och slutligen ett par Dali 102.

Idag består anläggningen av förstärkare Yamaha AX596, CD-spelare TEAC CD-P4500 och slutligen ett par Dynaudio A52.

Jag är allätare inom musik och har inte någon direkt favoritgenre. Opera, dansband och deathmetal blir det dock inte mycket av.


Reply author: Nygga
Replied on: 2005/03/25 11:19:27
Message:

Kanske dags att presentera mig också.

Peter är namnet och bor i Gävle och lyssnar mest på ny metal mest av det tyngre slaget. Allt annat går också bra men när dansbandsmusik kommer i närheten av min anläggning gäller det att backspola anläggningen så mycket som möjligt.
Första inköpet av något som kallades för anlägging var en H/K 620 integrerad förstärkare med Cerwin Vega DX5:or.
Idag har jag en Primare V20 som cd/dvd och en Philips DV720SA, integrerad hembioförstärkare Arcam AVR100, högtalare HFLS 1 Sonus Faber Solo som center och bakhögtalare är ett par små Solid (tillverkade av B&W). Kablar är DIY 1,5 mm2 Svalanderfläta och signal är 0,1 mm koppartråd Svalanderfläta.

Tittar mest på Teknik och DIY och är alltid interesserad att uppgradera.

Mvh Peter


Reply author: gelgamesh
Replied on: 2005/03/27 19:25:15
Message:

Jag kanske har presenterat mig tidigare, men jag gör det för säkerhets skull i.a.f

Jag heter Michael Heimbrand och bor i Göteborg. HiFi har varit mitt stora intresse sedan 1982 då jag var nio år och började plocka med dåvarande gamla ärvda Centrum-anläggning. (raritet idag, försökskanin med bl.a granbarr som nål (!) då.)

Nåja. Efter ett stillestånd på ett antal år så har jag tagit tag i det där med HiFi igen. Inget nytt under solen. Jag pysslar med samma saker som då. Alltid alldeles för "seriös" för mitt eget bästa och med tanke på ekonomi och vilka saker jag har passion för.

Jag har i.a.f de senaste femton åren varit stenhård med lyssningsmiljö, placering och allt annat som får vänner och familj att skaka på huvudet. Men tyvärr är jag en alltför stor perfektionist för att lämna sådant hur som helst. Och jag hävdar bestämt att ingen anläggning kan låta bra om man "slänger upp" högtalarna lite slumpmässigt utan minsta koll.

Innan ni börjar tro att jag är en Manchesterklädd "Audiofil-Elitist" så bör jag påpeka att jag håller mig stenhårt till de sena sextiotalet och sjuttiotalets HiFi. Troligen en defekt från barndomen, men även p.g.a smak. Jag värderar de vackra komponenterna och de robusta konstruktionerna.

Tyvärr är det precis som med min andra hobby (Gamla bilar av märket Citroën) att brukandet inte alltid går smärtfritt då man pysslar med saker som i vissa fall är över trettio år gamla. T.ex så är min nuvarande anläggnings samtliga komponenter på service eller i behov av det. (Min äldsta Citroën skall vi inte tala om ens.. ;-)

Jag har haft en uppsjö av gamla Nad, Tandberg, Technics, Marantz, Fisher, Kenwood, SSR, Carlsson, Sonab, AR, Harman-Kardon, Dux, Pioneer, Audio-Pro, Garrard, Thorens och massvis annat.

Nu har jag dock beslutat mig för att falla till föga, sedan en tid och enbart ägna mig åt min favorit; Pioneers tyngre sortiment från sjuttiotalet.

Det var lite av ett "möte med barndomens hjältar" att för första gången sedan man gick i lågstadiet få lyssna på ett par Pioneer HPM 100, och en SX 1250. Men hoppla vad kul det var, så jag drog en lättnadens suck och beslutade mig för att "köra på".

Idag ser det ut som följer:

(Receiver)
Pioneer SX-1250

HiFi och Musik skall ha sagt att det var den enda maskin för dödliga löntagare som verkligen gav Krells KSA-100 en match värd namnet. Och med sina dryga fyrtio kg och äkta "dual-mono" samt förstklassig konstruktion så kanske man skall tro dem. Att det är en fruktansvärt kraftfull förstärkare skriver jag gärna under på. Vad en motsvarande ny sak skulle kosta vågar jag inte tänka på, men man hittar inget "vanligt semi-kul" som mäter sig.


(Högtalare)
Pioneer HPM-100

Detta var en ren slump. Jag hade ett par magnifika Dux 451:or när jag lite slött söndagsköpte en Pioneer SX-650 på Blocket. ägaren hade köpt den ny och den var jättefin. När jag skulle gå så undrade han om jag hade stort bagage. Han vädrade morgonluft och ville "pracka på mig" sina "klumpiga HPM-högtalare". "HPM-Vadå..?" tänkte jag. Han visade dem och jag tyckte dem var snygga och tackade givetvis ja (jag fick dem alltså!). -Jag tänkte att "Jaja, det är väl ett par "Cerwin-Wega AT100 med Pioneer-emblem" (Inte min favoritkategori med "klädskåp")

Jag baxade hem dem. Givetvis kopplade jag in dem och fick under den följande halvtimmen genomlida en mindre kris samt den sorts muntorka man får av att sitta med munnen öppen länge.

Dem lät fullkomligt underbart. Ljudbilden och luftigheten var bland de finaste jag hört. Ingalunda några klädskåp här inte.. Dem var balanserade som ett par små monitorer i basen men samtidigt mycket auktoritära. Jag störde mig på den symmetriska konstruktionen då jag tycker det utstrålar billighet och ibland förstör för ljudbilden vilket jag också inbillade mig att det gjorde.

Jag upptäckte dock att de söta små banddiskanterna som delar in över 12Khz verkade sisådär. Den ena är näst intill helt tyst, och den andra sådär. Men det lät ändå fantastiskt och mina vänner, (en del ganska svårflörtade) utdelade en hel del superlativ, och en är ändå ljudläggare inom filmbranchen och har hört en och annan studioutrustning..

Nåväl. HPM-100 tycks ha ett omdöme bland "folk på nätet" att låta som "inget under 30000:-". Jag är villig att hålla med. Och allvarligt talat kostade dem som en bra bil då dem var nya..

Kassettdäck måste man ju ha i en veterananläggning, så jag luskade fram ett CT-F 9191 som var Pioneers tyngsta 1975. Dösnygggt! Men tyvärr ett objekt.

Skivspelare visade sig vara svårt att hitta något kul med pioneerlogga på. Det finns ettt par men de dyker sällan upp.

Dock snubblade jag på en näst intill ospelad Thorens TD-166 (Mark 1) på en loppis för ett par veckor sedan. Och denna har nu fått en Ortofon OM10 "super" och är både vacker och låter trevligt. Jag har dock ännu inte bestämt mig för om jag är nöjd. Men en sådan bedömning vill jag inte förhasta mig med förrän jag har högtalarna i föreskrivet skick.

Ja, Jag har en CD också..

En Proton som jag köpte 1996 för några tusen. Den har aldrig gjort någon något ont så därför gillar jag den. Men samtidigt har jag hört att det hänt mycket med CD-spelarnas ljudkvalitet de senaste åren. Visst. Hittar jag något snyggt silverfärgat med valnötssidor så är jag öppen för diskussion.. ;-)

Oj vad mycket det blev.. Om det är bra eller dåligt vet jag inte, men det kan väl vara en del av min presentation. Hur jag än bär mig åt så blir jag sälllan fåordig i skriven form.


Reply author: HenrikN
Replied on: 2005/04/01 18:04:17
Message:

Ja, då var det min tur att presentera mig.

Egentligen har jag inte varit aktiv hifi-lyssnare så väldigt länge, men intresset för bra ljud och teknik har alltid funnits där.
Jag är 22år och studerar till Designingenjör i Trollhättan. Första anläggningen var av märkena Technics och Eltax för ca 4 år sedan, sen har delarna bytts ut ett antal gånger. Nuförtiden är hela anläggningen från ett land på andra sidan och jag känner att jag i stort sett är "framme", iaf. med dagens och närmaste tidens ekonomi.

Jag har läst här på hififorum från och till lite sporadiskt ett tag, men har varit betydligt mer aktiv på prisjakt.nu där jag även är moderator nuförtiden.

Anledningen till att jag även sökte mig hit är främst dom lite mer teknik- och 2-kanals-inriktade diskussionerna.

Ser fram emot trevliga diskussioner och stort utbyte av erfarenheter/kunskap (även då jag kanske inte kan bidra med så mycket själv än så länge)

Mer info och bilder på systemet dyker upp senare.

Mvh
Henrik

PS. Jag tänkte titta in på DIY-träffen imorgon, så jag vet vilka ni är och vilka jag ska akta mig för i kommande diskussioner ;) DS.


Reply author: ohmega
Replied on: 2005/04/04 04:47:30
Message:


Hej, på er!

Jag heter Jerker Andersson, 34 år och bor i Jönköping. Jag har studerat på Jönköpings Ingenjörshögskola på Elektroteknikprogrammet med inriktning på mikrodatorsystem (120p). Det var mitt intresse för Hifi som gjorde att jag började plugga till elektroingenjör - men jag backar tiden lite och hoppar till då jag var runt ungefär 12 år.

En två år yngre kompis till mig fick en stereo i present och det var min första riktiga kontakt med "kompontent-stereo" och allt eftersom växte en önskan att äga en egen ljudanläggning. Men det skulle dröja enda tills jag var i 18-årsåldern innan det blev av. Det var en skivspelare av märket Dual (kan det har varit av modell 501?) med en ortofon-pickup, en förstärkare, som jag tror hette Proton AM-200 samt högtalare från JAMO. Det var mest dunka-dunka-musik som gällde då - så det blev snart byte av både förstärkare och högtalare. Jag skall väl inte gå igenom varje byte jag gjort - jag kan säga att väl sammanlagt haft närmare 5-6 olika förstärkare, däribland en "Obelisk 2" från ION, en INTEK från Linn. Jag bytte till andra högtalare: Helix från Linn.

Efter ändlösa byten så hade jag slutligen följande anläggning:

Högtalare: Epos ES 11
CD-spelare: NAD 502
Radio: NAD 402
Förstärkare: NAIT 2 från NAIM AUDIO

Tyvärr så pajade min CD-spelare för ett tag sedan, så nu spelar jag CD-skivor via datorn (Kylfläktarna stör mig) - så när min ekonomi tillåter så skall jag köpa en ny CD-spelare.
Den komponent jag är mest nöjd med i anläggningen är helt klart mina högtalare. Den hifi-komponent jag ångrar mest att jag gjort mej av med - en Rega Planar 2.

Musiksmak:

Nästan allt, hårdrock (Iron Maiden, Yngwie Malmsteen, hammerfall mm), klassisk musik (beethoven, Bach mm), synth, pop rock mm.

Min största hifi upplevelse:

Det var i en butik i Jönköping som hette "Euphonia" - jag hade haft mycket kontakt med dom och en dag när man gick och glodde storögt på förstärkare och CD-spelare på hyllorna så frågade en anställd om jag hade lust att lyssna på en "hyfsad anläggning" i ett avskilt demo-rum. Signalkälla var: En LP12:a från Linn med en separat extern strömförsörjning i form av "armageddon" och tonarmen "ekos"(?) från Naim, den minsta eller näst minsta försteg/slutstegs-kombinationen från Naim och högtalarena som också kom från naim hette "IBL", som var ett par meterhöga tvåvägshögtalare. Musiken som spelades på var nån jazz-skiva från - och jag tänkte "-Ånej ingen tradig demoskiva som för anläggningen att låta jätterent. men ack så tråkigt - jag kommer att somna" . Så fel jag hade: det lät helt magiskt, en typ av musik jag ALDRIG lyssnade på annars - men jag satt där helt indragen i det musikaliska skeendet.

Jag har varit medlem i ett elektronikforum ett tag och därigenom haft lite kontakt med "peranders" och hans projekt med hörlursförstärkare och GainClone-bygge. Mycket spännande konstruktioner.

Det var väl vad jag hade att berätta om mig själv.

MVH Jerker Andersson


Reply author: Pac
Replied on: 2005/04/04 07:01:30
Message:

RWD, Peter, Michael, Henrik och Jerker,

Välkomna till HiFiForum.nu!


Reply author: ztenlund
Replied on: 2005/04/04 12:48:48
Message:

@gelgamesh:

MUMS, överlämna genast din reciever och högtalare!
Skulle oerhört gärna vara ägare till den typen av doningar trots att jag inte var född när de var nya ens.
Var faktiskt oerhört nära att jag köpte en sx-1050 för några månader sedan...
Grejerna har en byggkvalitet som inte är av denna världen!


Reply author: quixotic
Replied on: 2005/04/05 00:15:06
Message:

Hej alla HiFi-nördar!

Jag är en ny användare i forumet. Namnet var Petter Sehlin, snart 30 fyllda, jobbar som "projektledare" på Tradera.com och bor i Örebro.

Mitt intresse för HiFi väcktes redan i tidiga år (min far är en skäggig gammal DIY'are av viss rang) men det är inte förrän på senare år som jag har fått möjlighet att utveckla intresset.

Jag är född med en förkärlek för återanvändning och budget-HiFi, därför knåpar jag en del själv med gamla Carlsson- och Yamahahögtalare. På förstärkarsidan är det NAD och Sansuis transistorgrejjer som gäller.

Jag har idag två system som jag använder frekvent, ett hemmabiosystem med en Sonyreceiver, två OA116 som frontar, två OA14 som baksystem och en billig JVC-burk som center (står högt på utbyteslistan).

Både OA116 och OA14 har jag renoverat själv, roligt och lärorikt, även om jag inte förstår alla teorier bakom modifieringarna (som tur är finns det många som kan förklara dem på ett bra sätt).

För tvåkanalsljud kör jag ett par Yamaha NS1000M (fd. Sveriges Radio) med Sansui för och slutsteg (2101B & 2101C).

Använder Pioneer DV470 som inkälla för ljud och bild. Kablage från Biltema, deras trippelskärmade RCA och trevliga högtalarkabel, mycket prisvärt, tycker jag (har testat med lite annat, DYRT, men vare sig mina eller mina kamraters öron hörde någon skillnad).

Nästa år flyttar jag till hus, då ska det byggas ett ljudrum i sann budgetanda. Inga snållösningar, men jag kommer att lägga manken till (har inget alternativ) för att få till en så bra lösning som möjligt inom en rimlig budget. Har den stora fördelen att huset levereras med en oinredd övervåning utan sidofönster, så det är bara att skissa och bygga från scratch. Ett stort intresse för mig hör på forumet blir därför att läsa alla fantastiska byggtrådar som finns,det är otroligt roligt att läsa om era ljudrum!

Tänkte höra med er om det är någon som är bekant med komponenterna i mitt system? Ex. Sansuiförstärkaren, som jag är väldigt nöjd med. Eller NS1000? Är det någon som har erfarenhet av att använda dem för tvåkanalsljud, och som vill dela med sig?

Finns det några Carlssonentusiaster här? Kanske någon mer som kör Carlsson i hemmabion?

Jag är främst här för att läsa och lära, men om det är något ni undrar, tveka inte att fråga så ska jag svara så gott jag kan.

Tack för er tid!

Petter


Reply author: Pac
Replied on: 2005/04/12 23:47:50
Message:

Hej Petter och välkommen till HiFiForum.nu!

Du kanske skulle ta en titt på bildtråden från träffen i Trollhättan...

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=38682


Reply author: Stormen
Replied on: 2005/05/09 15:28:18
Message:

Då så, trevligt med så många entusiaster.
Sjäv började det i Östergötland då jag fick ta över min fars sony stereo. Den blev genast utbytt till ett par Dali 808. Stärkaren byttes och jag praktiserade en runda på Carlsson fabriken i Skillingaryd o blev Carlssonfrälst. Så Dali åkte ut Jobbade som installatör för B&O och sony. Vilket innebar många hemmabiopaket o ljudinstallationer i hus o lyxsommarvillor. Direkt efter blev det ljudteknikerutbildning och jobb på KMStudio (Disney dubbningar). Bekantade mig med Bo Hansson (Opus3, Rauna AB) i Karlskoga dit jag flyttade. Spenderar så mycket tid som finns med att hjälpa till med diverse rörbyggen o högtalarkonstruktioner. en o annan svarv petas även ihop. Så det är nog inte så svårt o gissa att hela anläggningen nu åkte ut så det blev "analogt o rör musik med glöd" - som slogan säger
Rör försteg o slutsteg. Granitsvarv o en nuviristorRIIA
Med digital uppväxt så har jag motvilligt fått erkänna att vinylen har sina fördelar.
Har äntligen målat klart i betongfabriken så snart börjar det gjutas i Rauna formarna igen. Den något unga åldern 25 år gör att det snart blir hus, o med detta intresse för akustik o hifi i botten o alla entusiaster här på forumet så kan det inte bli annat än bra i lyssningsrummet.
Spela på boys n girls


Reply author: EngelholmAudio
Replied on: 2005/05/09 15:46:10
Message:

Välkommen Stsormen!


Reply author: yesiwould
Replied on: 2005/05/11 19:05:46
Message:

anders. 32 år flyttade från gbg till sthlm för 3 år sen.Är väl påväg tebax till Gbg .jobbar i södertälje hamn så har inget med hifi att göra mer än att det är intresse liksom motorcyklar. Har väl allltid varit intreserad av hifi men inte alltid haft pengarna för det..Men nu har det väl vänt lite så nu får man börja bygga fast kommer väl ändå hålla en lagom kostnad. är lite intresserad av era hifi kina grupp köp om ni kör sådana fortfarande.skicka pm isåfall


Reply author: pederb
Replied on: 2005/05/16 21:32:08
Message:

Hejsan,

Mitt namn är Peder Beckman och jag jobbar som försäljning och marknads chef för Elite AV Distribution i Los Angeles USA. Vi är USA importör av Plinius Audio, Kuzma Skivspelare, Muse Electronic och ESS högtalare. Jag har varit i denna industri sedan i början på 80 talet. Tidigare har jag jobbat hos företag som Goldmund och Ultralink-XLO.


Reply author: planetaryice
Replied on: 2005/05/19 22:33:21
Message:

Hejsan alla! Ny på detta forum. Heter Johan och pluggar till ingenjör inom produktutveckling och design. Jag har tidigare byggt 2 par högtalare med färdiga filter. Har planerat ett nytt projekt till sommaren. Ett par stativare med lite speciell design:) Kanske dyker det upp en tråd om detta senare.


Reply author: Silversurfaren
Replied on: 2005/06/06 21:33:38
Message:

hej, jag heter nisse, jag är audiofil.


Reply author: psyrico
Replied on: 2005/06/13 22:37:27
Message:

Hej
Varit medlem ett tag men mest passiv ännu så länge. Heter Ricardo Berrio 43 år som alltid lyssnat på musik i massor men inte förrän jag för ett år sedan köpte en vincent 233 förstärkare(av misstag) började bli en sk hi fi intresserad. Har sedan tidigare ett par jbl lx55 och marantz 5000. Låter riktigt bra för priset (3000 beg). Tänkte byta högtalare och bla blivit intresserad av jmlab 920.1.


Reply author: nilrog
Replied on: 2005/06/22 20:18:03
Message:

Sådär, nu har jag kommit till skott och blivit medlem på Hififorum.

Vem är då jag? Mitt namn är Roger Nilsson och kommer ursprungligen från den norra spetsen av Ångermanland men har sakta letat mig söderut och har nu ett ben i Östersund och det andra i Uppsala där kärleken befinner sig. Jag är väl kanske inte en klassisk HiFi-entusiast...utan mitt intresse för HiFi bottnar mer i mitt omättliga intresse att bygga och lära mig mer om mycket

Mitt främsta intresse rör allt som man kan göra i en snickeriverkstad, naturligtvis påverkad av en far som var (möbel)snickare, eller annat hantverk som min mor hållit på med sedan man var liten. Vad passar då bätre än att börja bygga ihop en egen stereoanläggning baserat på rör och bredbandshögtalare

Just rörteknik och även bredbandshögtalare är helt nytt för mig även om jag har hållit på med modern elektronik sedan grundskolan. Hififorum har varit en trevlig inspirations och erfarenhetskälla det senaste halvåret då jag har läst mycket om vad ni har håller på med. Än så länge så håller jag mig till att förverkliga andras konstruktioner som jag grävt fram på nätet men vem vet, i framtiden kanske man övergår till att även konstruera någonting eget.

HiFi intresset påbörjades förra sommaren då jag började planera för byggandet av ett par Zhorn Heruka. Dock hann jag knappt börja förrän jag dessutom dragits in i byggandet av en rörförstärkare. För tillfället är högtalarna fortfarande inte klara men rörförstärkaren spelar...ljuvligt Fast det är nån liten detalj som måste lösas, samt ett snyggt yttre. Sedan blev jag "tvingad" att snabbt snickra ihop ett par mindre högtalare, Solo 103, för att kunna njuta av tonerna från min förstärkare då jag för närvarande befinner mig långt ifrån en riktig verkstad.

Det blev lite längre om mig och mina fritidsintressen som berör HiFi än jag planerade att skriva från början. Jag hoppas att jag ska kunna få mer inspiration och även lite hjälp härifrån nu när jag tillslut tagit steget fullt ut och blivit medlem.

Hälsningar...
/Roger


Reply author: Straub
Replied on: 2005/06/24 12:15:45
Message:

test...


Reply author: Straub
Replied on: 2005/06/24 12:23:54
Message:

Hej
Har haft problem med att skriva in meddelanden, därav testet.
Kort presentation när jag ändå är här.
Jag är 27 år gammal och bor i Gbg. Mitt största intresse är musik. Äger en ganska dyr musikanläggning bestående av B&W och Nad. Har byggt några högtalare. Äger fyra subwoofers. Har en flickvän som starkt ogillar mina stora B&W-högtalare. Senaste inköp Tivoli Audio Model Two och Model Subwoofer. Rekommenderas!
/Straub


Reply author: devil
Replied on: 2005/06/30 09:54:44
Message:

Hejsan,

Mitt namn är Christian Gudmundsson, född 1981 i halmstad (sydvästra Sverige). Har sysslat med hifi i snart 3år. Mitt System är Krell kav-400xi, Sonus faber Grandpiano Home, kablage från xindak och ljudet har genom min modifierade Airport express. D.v.s jag kör allt ljud trådlöst och kan säga att de låter superbra... //Christian


Reply author: bpahe
Replied on: 2005/06/30 10:07:48
Message:

Hej!

Hans Pålsson, ny här på forumet. Pysslar mest med flygsimulatorer men har även ett stort, nyligen återupptaget hifi-intresse - eller kanske snarare musikintresse då mycket av favoriterna inte kan klassas som "hifi". :-)

Ansökte om medlemskap här inför högtalarbytet som nu är genomfört - det blev ett par Dynaudio Audience 122 (som reas på Reference Audio - rekommenderas starkt!). Dessa paras ihop genom Supra till en NAD-kombo (302 + 214) och en Cambridge Azur 540D. Stärkarna är närmast på tur för byte.

/hans


Reply author: TSB
Replied on: 2005/07/04 15:46:27
Message:

Här kommer min presentation.

Thomas Bergman heter jag och hör till dom som gillar NAD.
Jag lyssnade på den första förstärkaren som kom, jag tror 1982. Den gjorde stort intryck och sedan har NAD-dragningen varit stark genom åren.

Visst har jag haft annat! Yamaha, Kenwood, Pioneer, Quad, Nakamitchi, Marantz men det som i alla gjorde mest intryck var NAD. När deras reference-serie kom någonstans i början av 90-talet köpte jag deras Tuner-försteg, deras största slutsteg, CD-spelaren (1-bit var nytt då...) och kassettdecket med "Autotrim", delar från Nakamitchi och diskreta komponenter (vilket jag aldrig fattade vad det betydde). Ljudet flödade sedan ut genom ett par kaxiga Rauna Njord.
Jag bara visste att den här anläggningen skulle jag njuta av (och impa på kompisarna med) i många år...tills den där jätte-utgiften dök upp.

Efter senare års Yamaha drevs jag av det gamla begäret, till mitt nuvarande inköp:
- NAD T562
- NAD C320BEE
- NAD C270 Slutsteg monokopplat till ett
- RCF 12" element för Hifi-bruk. Lådan är sluten och byggd i 44 mm MDF och stagat med åtta rundstavar (de tjockaste) Tre stycken Scan Speak "Variovent" sitter också i för att göra den så snäll som möjligt mot slutsteget.
- Monitor Audio Bronze stativhögtalare
- Nordost Blue heaven lågnivå

Jag lyssnar på allt utom dansband och countrymusik med för mycket svidande steelguitars. Nu när jag aldeles nyss har fått in linn i butiken, har det blivit mycket Linn-musik. Ej menat som reklam!

När jag satte mig och lyssnade på den nyinköpta DVD-spelaren råkade jag ha Camels "Rajaz" i släden, vilket satte igång HDCD-dekodern. Jag blev imponerad av en fantastisk ljudkvalitet. Därefter har jag jobbat mycket för skapa plats för HDCD. Resultatet av detta är idag www.HDCD.se. Men jag har inte fastnat i denna ljudbärare. Jag inser att SACD, A-video, Microsofts HD audio, m.fl. kan ge en fantastisk återgivning.


Reply author: Andard
Replied on: 2005/07/11 17:33:10
Message:

Hej! Andreas heter jag. Född å bor sen 1979 i Stockholm. Har varit intresserad av hifi så länge man kan minnas. Min nuvarande Stereo består av Quad 909 slutsteg, Quad 99 cd-p cd spelare, Harmony design pre 906 försteg, Quad 12L Högtalare, Pro-ject skivspelare glömt modell beteckning det är iaf nån i dom lägre prisregionerna. Hoppas komma igång med nått d.i.y projekt här så småningom, både HFTA och HFLS lockar.


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2005/07/17 02:15:14
Message:

Roligt med nytt folk


Reply author: Bernt Jansson
Replied on: 2005/07/17 08:45:24
Message:

Välkomna allihopa!


Reply author: denada
Replied on: 2005/07/19 12:13:39
Message:

En pressentation var det som skulle till...

Så jag tänket att jag skulle börja med att pressentera mig med ett par små ord. Så det blir som följer:
Fredrik, nörd, gillar musik. Pankakor med jordgubbssylt.

Nej men okay. Lite längre...

Jag heter Fredrik och bor i en liten stad mellan Linköping och Kalmar som heter Västervik. Jag är en inbiten dator nörd sedan tidiga år. Då jag är straxt över tretio i dag så har det blivit ett par år. Jag fick min första PC 82... (nu känner man sig gammal....)

Mitt HIFI intresse vaknade försent. I typ 14 15 års ålder så var man bara intresserad av MYCKET ljud... jag ångrar fortfarande att jag sålde min lilla rörstärkare och de små elektrostater jag hade när jag var 14.... Tyvärr så är väll anledningen till att de såldes ett par mera ”dunka pop” burkar.

Men dagens stereo har kommit fram efter att jag konstaterade vad jag ville ha för ljud. Och köpt grejer efter det.

I dag består min lilla stapel av följande mojänger:
NAD C352 försärkare
Pioneer PD-9700 CD
billig radio del för att frun ska kunna lyssna på radio när hon städar... :-)
Okänd moddad vinylsvarv från senare delen av 70-talet.
Grundig DVD
DALI VI högtalare

För att förmedla signaler och ljud mellan grejerna så är det Diverse kablage från Tara Labs och även lite DIY snabel...
CD --> förstärkare Tara Labs Prism 22
Radio, DVD --> förstärkare CAT6 kablage med Neutric RCA pluggar (låter helt OK även på lite finare stereo)
Förstärkare --> högtalare Tara Labs PHASE 3

Musik intresset kom i ganska så tidig ålder men förmedlingen av det kom lite senare som sagt.
Musiksmaken sträcker sig över nästan hela registret. Det finns väll ett par tre stilar som INTE går hem hos mig... hit hör Dansband och country samt lite väl urflippad jazz... men det är väll så att den senare delen lyssnar man på mer och mer nu...

Senast köpta skiva är Whitmore William Elliott Ashes to dust.

Senaste inköpta stereo pryl är NAD förstärkaren som fick ersätta min Rega Brio (gamla modellen).
Det var inte utan en liten tår i ögat som Regan fick vika av från stereo racket. Men då den inte orkade att driva mina Dali så fick den stå på hyllan ett tag. Har nu lånat ut den i inväntan på att vi bygger ut huset. Sedan ska det bli en sovrums stereo av det hela.

Anledningen till medlämsskap på denna sida var att det finns MYCKET kunskap och många åsikter om HIFI här. En sak som är mycket trevlig med HIFI är att det kan finnas många åsikter som är ”rätt” för vem bestämmer vad som uppfattas som bra ljud?
Och ja en sak till... det finns MÅNGA galningar här som visar upp sina mer eller mindre helt vansinniga byggen av diverse rörförstärkare som mer ser ut att vara mer lämpad till att sätta en stor stålplåt i gungning än att användas som förstärkare till Stereon. MER SÅDANT :D för att nu inte prata om Denvers vänner som vrider ur det sista möjliga ur en billig spelare och får den att låta BRA!
HEL KUL!!!!

Så det finns många trevliga anledningar till att vara på denna sida och snurra runt ett par tre fyra varv ;-)

Och ja min stavning är inte av det bättre slaget och jag gillar smileisar :-)

Med vänlig hälsning
Fredrik


Reply author: Draken
Replied on: 2005/07/19 12:29:03
Message:

Hej,

Som flera redan sett så har jag funnits lite försiktigt på forumet tidigare.
Dels visade jag ett Draken/Morellobygge och dels så har jag ”varsamt” varit med i en och annan debatt.
Har besökt en del medlemmar hemmavid å funnit ALLA vara jättetrevliga.

Är sedan några år främst en byggare av högtalare. Några har jag sålt och något har gått till skroten.
LP – skivor tycker jag är en trevlig sak att lyssna på.
Mitt nästa projekt blir nog att ”modda” upp skivspelaren under hösten: Vi får se hur det går.

Från det ena till det andra: Är en f.d. flygare som det mycket riktigt framkommit idag!
Har slutat att jobba nu, med mer än 35 år i luften. Känns bra.
Turar runt lite på min hoj å trivs alldeles utmärkt med livet just nu.

Hälsningar
Draken



Reply author: P_H
Replied on: 2005/07/22 14:40:29
Message:

Hej allihop!

Jag heter Petter Helge, är 30 år, och bor i Växjö. Har läst inlägg på Hififorum under ganska lång tid men har inte registrerat mig som medlem förrän ganska nyligen. Denna presentation kommer ändå senare

Har varit intresserad av Hifi under ganska lång tid och har bytt/ uppgraderat anläggningen med jämna mellanrum. Högtalare som passerat genom åren (i någorlunda modern tid) är bl a Magnepan SMGa, Primare L30 och en del hembyggda varianter. Förstärkare som passerat är bl a Copland 401, Bi-ampade Proton 2120 med tillhörande försteg och Rotel RSP1066/RMB1075. CD-spelare bl a Rotel 986???, Yamaha 1066 och Micromega Stage 1

För närvarande ser anläggningen ut som följer:

LP: Rega Planar 3
DVD och CD-drive: Pioneer DV-747A
D/A: Harmony Design DA9
Försteg: Harman Kardon Signature 1.0
Slutsteg: Thule PA250B
Högtalare: Canton Digital 1.1
Kablage: Bl a Digisnake 3, Marcus digital, Silk, Tara Labs RSC Prime 1000

Håller för närvarande på att bygga ett nytt vardagsrum i huset som kommer att hysa stereo och hemmabio. Jag kommer att försöka återkomma med lite bilder på anläggningen när det hela är klart.

MVH

Petter


Reply author: Pac
Replied on: 2005/07/22 14:48:48
Message:

Välkomna till HiFiForum.nu!


Reply author: MullBenkt
Replied on: 2005/07/22 22:31:56
Message:

Hej!

Trevligt med ett seriöst och genuint HiFi-forum!

Jag heter Lars Engström och pluggar mot en lärarexamen med inriktning musik. Förhoppningsvis blir jag gitarrlärare på kulturskolenivå. När jag inte spelar gitarr, äter, skiter eller sover, så sitter jag gärna och lyssnar på bra musik!

För närvarande ser "anläggningen" ut som följande:

Sony DVP-595
Cambrige 340A
Audio Pro Sub Supreme
Audio Pro Stage 22 (lånade)

När jag tittar på TV så får en Sony KV-29CL11 stå till tjänst!

Vad mer ska jag berätta? Äh, lite måste man ju lämna åt fantasin :D


Reply author: pdmlmember
Replied on: 2005/07/25 19:00:31
Message:

Hej

Jag heter Paulus Eriksson och bor i Landskrona. Mitt Hifi intresse startade i slutet på 80 talet men fick i slutet på 90 talet ge vika för Hemmabio. Man kan nog säga att hemmabion är prioritet nummer 1 för mig fortfarande men det får inte gå ut över musik lyssnandet.

Min anläggning ser ut så här för tillfället:

Harman/Kardon DVD 506LE, spelare som används till både CD och DVD
Harman/Kardon Signature 2.0, försteg/processor
Harman/Kardon Signature 2.1, 5 kanals slutsteg
Infinity Kappa 80, stereo/fram högtalare
Infinity Kappa Center R, center högtalare
Infinity Kappa Rear, bak högtalare

Dessutom har jag en 36tums Panasonic som står för bilden.

Vi får ta resten en annan dag.


Reply author: Bjørn
Replied on: 2005/08/02 00:23:05
Message:

Hej.

Bjørn Bentsen, Bor i Århus, Danmark.

Jeg er PostArbejder, et arbejde jeg nu har haft i små 8år og som jeg er glad for.

Har haft en svingene int. for HiFi i min. 15år, hvor peak, var da jeg havde et sæt B&W 801 S3 + Onkyo Pre og Power + CD og nu er det så ved at være godt på vej op igen.


Reply author: peter 1113
Replied on: 2005/08/05 16:31:26
Message:

Alldeles ny medlem!
Kul att vara med här och få chansen att träffa så många likasinnade.
Boende i utkanten av stockholm.I hus som tur är så inga grannar blir störda.
Hifi intresset låg på sparlåga några år(20) pga sambo.

Anläggning består av följande
Sony scd 555 moddad med Vacuumstate level 5 balanserad.
+ lite ytterliggare tweaks som Allen hittat(big difference again
enligt honom själv)Får den om en vecka.
Krell försteg o 1000 asp till förstäkning.(under utvärdering om det är svagaste länken)High end of Sweden högtaleri.
Silverkabel överallt o mycket silver till 220 volt oxå.
Ska dra ny separat skärmad kabel från centralen.En per apparat o
hoppas det blir bra.

Bästa hälsningar
Peter Malmberg


Reply author: Pac
Replied on: 2005/08/14 22:13:23
Message:

Peter, Paulus, Bjørn & Lars,

välkomna till oss på HiFiForum.nu!


Reply author: Martell
Replied on: 2005/08/18 17:35:47
Message:

Presentation var det ...

Mina intressen lutar åt det klassiskt engelska, rörmaskineri, dipoler, gärna elektrostater i alla dess former, tung elektronik från slutet på sjutti- början på åttitalet, bygga själv-grejor mm.

Spelar själv en del, mest gitarr.

Har inte spenderat en hel förmögenhet på min anläggning (begagnat, överstruket=Sålt):

Högtalare: 2 Par Quad ESL-63, QUAD ESL-988, QUAD ESL-2905, AudioTronic CM3Pro, KEF Cantor, Magneplanar MG-2A, Magneplanar MG-IIIA

Hörlurar: Jecklin Float Electrostat PS2, AKG K340 Elecrostat(Electret?)/Dynamic,Koss ESP-9 Elektrostat, AKAI ASE80C Elektret, Shure SE-530 in ear

Hörlursförstärkare: V.A.L. E-10 (med 6N2-P), T-Amp i äkta plast

Sub: Velodyne HGS-12

CD-Spelare: QUAD CD66, QUAD 99 CDP, Denon SACD DVD-2900

Förförstärkare: QUAD 66, QUAD 99 Pre, Technics SU-C1000, Rör hemmabygge

Tuner: QUAD 66

Slutsteg: Michaelson & Austin TVA-10 Super (Finns det någon annan som har en Super????), QUAD 606

Enkelt men välljudande.


MVH/Micael



Reply author: mange_b
Replied on: 2005/09/29 15:30:24
Message:

Hej, även jag är ny här. Har dock följt forumet ett bra tag, men nu är det dag att bidra lite själv.

Jag är 31 år, boende i Solna och pluggar medicin. Jag har tidigare jobbat med teknik (bl.a programmering) och det tekniska intresset är grundmurat sedan barndomen, bara att jag kände att det räckte att ha det som hobby ;-)

Jag har haft en del olika utrustningar genom åren och gått från transistor till rör och tillbaks igen.
Nu har jag precis gjort mig av med en Audio Research 2-kanals kombo och en Marantz hembioförstärkare. Hade båda anläggningarna bredvid varandra i samma skåp och bytte högtalarkablar varje gång jag växlade mellan musk och bio.

Nu har jag istället bytt till en flerkanals anläggning som jag tycker duger för båda ändamålen. På vissa sätt låter det till och med bättre än mina gamla AR prylar.
Högtalarna är en temporär lösning. Antingen blir det B&Ws gamla Nautilus serie eller nya 800 serie så småningom.

CD: Accuphase DP-65
DVD: Denon 1910
Radio: Cambridge Audio Azur 640T

Försteg: Proceed AVP2

Slutsteg: Plinius Odeon

Ström: PS-Audio UPC-200 + OU

Högtalare: B&W 602S3 front, LCR6S2 center, LM1 bak

Hörlurar: Sennheiser HD-650
Hörlursförstärkare: MF X-Can V3

Projektor: Hitachi PJ-TX10

Hälsningar,
Magnus


Reply author: jerico
Replied on: 2005/10/02 14:43:29
Message:

Jahopp om man ska försöka sig på en presentation av mig här nu då.

Är en glad prick som trivs bäst framför sterion på medel till hög nivå. Lyssnar på allt utom dansband och contry. Men framförallt klasisk musik. Gillar "stor" musik!!!

Mitt musik intresse har funnits länge. Spelade i diverse band som tonåring. Allt från punk till 60 tals rock. Det härliga med musik är att det inte finns rätt och fel utan bara en massa åsikter om det hela. Det jag tycker låter bra tycker någon annan är jordens skit och man får lära sig att tycka som egen person innan man handlar. Men man vet ju några som man kan lita på i tycke och smak. Gillar att pilla hemma med lite allt möjligt.

Är utbildad möbel snick och svetsare. Står på en skitig fabrik och längtar ut i friheten. Fördelen är att man inte tar med sig jobbet hem och att man kan fixa lite på jobbet. Är inte så sabla duktig på elektronik men man lär sig med tiden.

Läste "modda denver" tråden och gav på min billiga DVD ett varv eller 3 med lödkolven. Fick en dum ide i huvudet och inhandlade en CD på tradera. Köpte den enda jag hittade info om DAC osv på och den trimmas nu hejdlöst. Sökte medlemskap här för att inte behöva be DeNaDa sätta in trådar och inlägg åt mig hela tiden.

Men man gör ju mer än att jobba osv osv osv hela dagarna och då är det datorer som hägrar för mig och böcker. Läser allt jag kommer över som kan vara nästan intresant. Men nu ska jag lämna över ordet till er andra då jag börjar bli långrandig.

Lev Väl med er i den stora världen.

/Johan


Reply author: Pac
Replied on: 2005/10/02 14:48:36
Message:

Mikael, Magnus och Johan; Välkomna!!!


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2005/10/04 23:44:41
Message:

På tiden att kusin skrev i den här tråden


Reply author: Passerati
Replied on: 2005/10/06 13:51:10
Message:

Hej, är 26 år och från Örebro. Har fasvänt korrekt och anläggningen har en egen säkring.
Musiken som avnjutes hemma är bla AC/DC – Metallica – Foo Fighters – the Smashing Pumpkins – Radiohead - Toto – Eric Gadd - Sofie Zelmani – Jennifer Warnes - Acoustic Alchemy – till Infected Mushroom… Lyssnar mest på musik i tvåkanal, men det är skönt med en anläggning som funkar bra till film.

Mirage OM-6 , Mirage FRX-3 som surround & Amega Q-COMP 60 GOLD kit i centern. Rockford Fosgate Punsch 2 X 12” som Biobaslåda
Sony CDP-XB930QS, Sony STR-DB940QS, Philips dvd & en Samsung 42:a
QED Quinex Silver spiral med bulletplug, Straight Wire Mega Link II, Supra 3,4s & Audioquest Type 4
SoundCare Super Spikes & Sorbotan + lite tweeks

Och när jag inte pysslar med detta ovanstående eller annat gillar jag att cykla, XC & Freeride

Bästa hälsningar
Paul


Reply author: Håkan64
Replied on: 2005/10/09 23:10:31
Message:

Jaha det är väl blivit dags för mig att presentera mig...
Som mitt nick säger är jag en del av 60-tals klanen. Håkan i förnamn och nöt i efternamn Mitt hifi-intresse har gått i vågor, inte som mitt hår, då det börjar tunnas ut. Vad gör man när manligheten tar över

It-Nörd som designar och projekterar webbsajter/e-handel. Spelar trummor (dock paus från det nu). Äger en rolig Shabrador, lever singel och tränar på Sats. Min anläggning består av Vincent SA-91 (som ska bytas ut när tillfälle ges - förslag?), Monoblocken SP-991, CD-S3 samt Infinty Kappa 8.2 series II (viktigt att få med allt ).

Bor i Södra skåne, Helsingborg. Hejar på HIF och Färjestad. Dessutom startar jag trådar som "värdelöst vetande" och "Leverpastej". Säger väl en del om hur jag är Vill ni veta mer snaskiga detaljer om mig hänvisar jag er till "Brewitz"

Om Hifi-forum tycker jag: Här hittar man grymt mycket kul och trevliga människor. Jag har lärt mig skitmycket och det tackar jag för.

(Mitt egna favorit citat: "Jag äter hellre smal mat av en fet tjej än fet mat av en smal tjej" /ollekalle)

Mvh,
Håkan


Reply author: Pac
Replied on: 2005/10/09 23:18:42
Message:



Paul & Håkan, Välkomna!


Reply author: ulf_kurt
Replied on: 2005/10/20 20:50:01
Message:

Passar på att presentera mig också.

Ulf heter jag, bor i Umeå.

Är väldigt intresserad av musik, både att spela och lyssna. Kvalar nog inte in (än iaf) som någon riktig hifi-nörd. Men jag är här för att läsa och lära.

Min anläggning är inte så värst imponerande om man jämför med de flesta här inne, men jag har kommit in i uppgraderingstankar och då tycker jag att det här stället är en guldgruva.

Nuvarande "rigg":

Högtalare: TDL RTL3 SE
Förstärkare: Harman/Kardon 620
DVD (som CD-spelare): Harman/Kardon DVD1
DVD (som filmspelare): Loewe Xemix
Hemmabio-stärkare: Yamaha DSP-595a
Surround-högtalare: Dynavoice (vet ej model)
Högtalarkablar: Supra (vet ej model)
Signalkablar: Van Den Hul (vet ej model)
TV: Loewe Aventos

/Ulf


Reply author: bluetrain
Replied on: 2005/10/21 21:57:44
Message:

Namn: Andreas
bor: Lund
ockupation: snart klar civilekonom (inriktning redovisning/revision)


Vet inte om jag vågar berätta om hela min anläggning, med risk för gapskratt
men vi kör på ändå:

Högtalare: Cerwin vega vs-10 (till salu f.ö!)
Förstärkare: AMC CVT-3030 (kärlek vid första öronkastet!)
DVD (som CD-spelare): Euroline modell budget. Lite märkligt kanske men
skillnaden var inte överdrivet stor när vi jämförde med en denon-dvd i 7kkr-klassen!


Reply author: ohmega
Replied on: 2005/10/21 22:46:11
Message:

Välkomna Ulf_kurt & bluetrain !!


Reply author: Vox
Replied on: 2005/10/30 20:49:49
Message:

Hej, får jag vara med och "leka"?

Jag som undrar är en 60-talist från Västerås som hållit på med Hifi till och från sedan mitten på 70-talet. Här på forumet har jag hängt sedan i våras vilket blivit dyrt för mig. Ny förstärkare (Myryad MXI2080) och nya högtalare (PMC FB1+) har det kostat mig så här långt, men det har det varit värt.

Signalkällor är följande:
CD: Denon DCD1550AR (Står näst på tur att bytas)
Vinyl: Pro-Ject 2Xperience
Band: Revox A77 (En tonårsdröm som gick i uppfyllelse för några år sedan)

På kablagesidan finns mycket att göra. F.n. gäller DIY bi-wirat (EKK 1.5mm2 4-flätat alt. flätad CAT-5 eller EKKJ 4x2.5 mm2) till högtalarna. Från signalkällorna är det mest lakrits plus någon kabel från Hifi-klubben

Har tidigare varit mycket skeptisk till att det går att höra skillnad på olika högtalarkablar, men när jag efter att ha läst här om EKK bytte ut mina Biltema-kablar mot EKKJ trodde jag inte mina öron. Fick ju en helt ny skivsamling. Plötsligt stod sångaren bara där och sjöng för mig.........underbart.

Innan jag började vara här bestod min anläggning av H/K 670 och Dynaudio A42. H/K:n är nu såld och A42 fungerar nu som frontar i hemmabion i källaren. Där har jag förövrigt ett par Carlsson OA5(kan de heta det?) som surround.

Men mitt stora intresse är 2-kanal. Skivsamlingen (CD, SACD, Vinyl, Band) består av en väldig blandning, men har under senare år svängt mer mot jazz och skivor med bra ljud.


Misstänker att ni, liksom jag, har en oförstående omgivning som inte fattar varför det skall köpas nytt/bytas när det inte är något fel på grejerna.


Mitt uppehälla tjänar jag, efter 24 år inom ABB-koncernen, nu på ett litet företag som hjälper andranföretag bli mer effektiva i sin konstruktionsprocess. Så hör gärna av er om ni jobbar med elkonstruktion.

Hoppas jag inte har tråkat ut er

Jag ser verkligen framemot att få ta del av den kunskap som finns här på forumet.


Reply author: Pac
Replied on: 2005/10/30 20:56:55
Message:

Välkommen till oss på HiFiForum!


Reply author: sumo
Replied on: 2005/11/18 18:00:29
Message:

Kanske dags att presentera sig!
Jag heter Kjell, fyller 50 om någon vecka.
Har sedan jag varit tonåring varit intresserad av HI-FI.
När jag var 15 år tjatade jag hål i huvudet på min far för att han skulle skriva på ett avbetalningskontrakt på en stereo-anläggning som jag hade sett på NK.
Det var en Bang & Olufsen
Jag arbetade då som tidningsbud på helgerna.
Jag har arbetat som ställningsbyggare i ca: 20 år.
Efter en olycka fick jag hitta på annat.
Mitt "nickname" fick jag av att det låg en ROTEL-broschyr med RB-1090 jämte mig.
Jaa på den vägen är det.

//MVH Kjell


Reply author: ohmega
Replied on: 2005/11/18 19:13:28
Message:

Välkommen hit till forumet, Kjell


Reply author: MullBenkt
Replied on: 2005/11/18 19:15:21
Message:

Välkommen!


Reply author: PB
Replied on: 2005/11/19 13:30:00
Message:

Hej på er allihopa!

Jag heter Patrik Bergström (kallas PB) och är en yngling på 23år ifrån Stenungsund.
Har tidigare varit intresserad av bilar och bilstereo men efter en liten "olycka" för
ca 1 1/2 år sedan så har jag tappat intresset för bilar men musikintresset finns kvar.
Då fann jag ganska snabbt att det va roligare att hålla på med Hifi inomhus istället, och efter
en kort avstickare inom hemmabio så är det nu två kanaler som gäller. Har inga kompisar som är
intresserade av detta så då sökte jag mig hit istället. Har hängt här ett tag men det är först nu
efter att ha sett vilken go' stämning det är här och vilka trevliga prickar ni är som jag har blivit medlem.

På den vägen är det och jag upplever det som att jag bara sjunker djupare och djupare i träsket.
Men det är ju bara trevligt...

MVH / PB


Reply author: IHiFi.se
Replied on: 2005/11/19 13:54:40
Message:

Då var det min tur. Jag heter Mikael Anstrell och har länge varit fascinerad av HiFi. Till en början strövade jag mest runt i HiFi-butiker och lyssnade på vad jag fann men min första riktiga HiFi-kärlek drabbade mig i tonåren då jag kom hem till en vän vars far hade ett par JBL L250 drivet av Luxman i lyssningsrummet. Nu för tiden lyssnar jag fortfarande nyfiket där jag kommer åt, även om det oftast blir i hemmiljö.

Musik har alltid spelat en central roll i mitt liv och mitt huvudfack har länge varit klassiskt piano. Jag har studerat musik i flera former de senaste sex åren och är nu mitt i en högskoleutbildning där jag studerar komposition som huvudfack.

Jag hoppade tidigt på importen av HiFi från Kina och det slog mig snabbt att deras för oss okända HiFi absolut kunde mäta sig med västerländsk HiFi. Jag tyckte att det var synd att det inte fanns möjlighet att köpa denna HiFi i Sverige och tanken att starta ett företag föddes. Efter intensivt grävande i importlagar, immaterialrätt och goda kontakter med leverantörerna startade www.ihifi.se i somras och har varit min passion sen dess.

Mitt tidigare system bestod av hembyggda högtalare, Korsun V6i, Original 2008 och kablage från Xindak. Som ni kanske kan gissa av mitt val av sortiment så imponerade dessa komponenter stort på mig. Tyvärr blev jag tvungen att offra anläggningen för att skrapa ihop startkapital till företaget men inget ont som inte för någonting gott med sig, nu har jag möjlighet att testa nya apparater.

Musiken jag lyssnar till är av mycket varierande sort. Mest blir det raditionell och modernistisk klassisk musik i överflöd men ju hårdare metal jag hör desto mer nostalgisk blir jag. Att omge sig med musiker är ett bra sätt att vidga sina musikaliska vyer så i min hylla kan man hitta jazz, folkmusik, visor, pop, rock, synth, ska, improviserad musik, minimalism och annan mer experimentell musik. Så länge musiken engagerar accepterar jag den.


Reply author: ohmega
Replied on: 2005/11/19 14:51:18
Message:

Välkomna Patrik & Mikael...det är bara att tjöta på


Reply author: Pac
Replied on: 2005/11/19 15:46:01
Message:



Vi har inte haft medlemsintagning på dryga två månader, men nu så.

Välkomna till HiFiForum.nu allihop!


Reply author: Odyssey
Replied on: 2005/11/21 22:04:02
Message:

Hej

Jeg hedder Brian og er født i 1973, så jeg er snart en halvgammel mand.

Jeg er den danske forhandler af Phonar, Music Hall og Groneberg samt den skandinaviske forhandler af Odyssey Audio.

Mine store interesser er Hifi, biler og fodbold. Desværre er biler alt for DYRE i danmark så jeg kører i en Ford Ka . Det er min kone der har købt den......

Jeg glæder mig til at være med her på sitet og snakke hifi med jer. Som Pac skriver har jeg ventet i 2 måneder, så nu slipper i ikke for mig

Mvh
Brian


Reply author: Daniel Ekström
Replied on: 2005/11/22 13:45:30
Message:

Bäst att göra sitt första inlägg här :)
Jag heter Daniel och sladdade in här av en ren slump när jag sökte efter bilder på rörförstärkare.
En liten rundtur och jag fastnade här. Mitt hifi-intresse har tidigare varit begränsat till tidningar mm eftersom jag levt i villfarelsen att man måste köpa jättedyra nya saker för att få välljud. Trådarna om cd/dvd-moddar öppnade för mig okända dörrar. Nu ska cd-spelaren moddas och högtalare håller på att projekteras, det blir något HFLS1-baserat.
Förstärkeriet vet jag inte ännu vad jag ska göra åt. Riktigt sugen på HFTA men kanske blir det något kinesiskt istället.

hmm vad har jag nu för grejer att spela musik på?
En anläggning från HiFi Klubben:
Denon DRA265
Denon DCD 735
Boston CR7 på VM Acoustics-stativ


Reply author: ohmega
Replied on: 2005/11/22 18:33:43
Message:

Välkomna till forumet, Brian & Daniel

Med vänliga hälsningar
ohmega


Reply author: Cyrus
Replied on: 2005/11/23 14:07:44
Message:

Dags för presentation!

Heter Andreas och bor i huvudstaden. Min gamla stereo gick sönder så jag frågade en fd granne som jag visste kunde hifi och han "lurade" in mig i hifiträsket (Tack Anders)
Han sålde en Cyrus3 till mig och sen var det kört

Så nu sitter jag här med min Cyrus3 med PSX-R och en CD7 med PSX-R, silspeak till Dynaudio 42:orna, Van den Hul hybrid mk 3 (tror jag dom heter) med Bullet Pluggs och är SÅ lycklig.

Det enda problemet är att uppgraderingsdjävulen har slagit klorna i mig, så jag vet inte var det ska sluta


Reply author: Mc Square
Replied on: 2005/11/23 19:11:01
Message:

Uppgraderingsdjävulen...?
Det är jag då,eller





Matte


Reply author: Mc Square
Replied on: 2005/11/23 21:28:58
Message:


Nä ,men officiellt så är det Mathias som gäller.

Sitter nämligen oxå på lite Cyrus och bor i Helsingborg,Skåneland!
Hälsar "Cyrus" hjärtligt välkommen till HF!
enjoy it,Andreas!


Cyrus rocks!


Reply author: Cyrus
Replied on: 2005/11/24 12:28:00
Message:

Jodå, lite är det ditt fel också Mc Square

Andreas


Reply author: Fuling
Replied on: 2005/11/28 00:11:15
Message:

Jahapp, man ska kanske ta tillfället att presentera sig här då. Anledningen till att det inte blivit av tidigare är helt enkelt att jag inte sett den här tråden förrän nu, jag vistas i stort sett bara inne på DIY-avdelningen annars.

Jag heter Daniel Arvidsson, är 26 år gammal och bor i Mora med sambo och två katter. Jobbar som skötare på ett boende för psykiskt funktionshindrade, ett ganska intressant arbete som dessutom ger gott om tillfällen att sitta och lusläsa diverse forum när man jobbar natt:)

Tekniska intressen har jag haft sen jag var pytteliten, inga leksaker med rörliga delar klarade sig särskilt länge från att skruvas isär och analyseras...
I tioårsåldern började jag mer eller mindre av en slump att spela gitarr, och det var ett par år senare när första elgitarren skaffats pch det första bandet startats som jag fick idéer om att bygga elektroniska saker, jag behövde nämligen en större förstärkare till nämnda elgitarr...

För att göra historien kort så blev det ingen gitarrförstärkare, men däremot en massa annat och idén blev till ett intresse som avgjorde valet av program i gymnasiet.
Det var där som intresset för hifi kom igång på allvar, jag träffade likasinnade som visade upp diverse dyra apparater och vi hade våldsamt roligt med skolans komponentlager...:)

Jag ska inte stick under stol med att intresset nästan uteslutande handlar om konstruerande och byggande snarare än kritiskt lyssnande, kanske delvis beroende på att min musiksmak inte lämpar sig så väl för långa lyssningssessions med slutna ögon och öronen på helspänn.

Apropå musik så utövas det en hel del också, spelar numera elbas i ett metalband (www.deaduntilrising.tk) och försöker vid sidan om det lära mig spela kontrabas och få ihop ett rockabillyband.
Tidigare har jag alltid tyckt att musikspelande varit en ganska bekväm syssla, men det där med att spela ståbas på det viset rockabillykillarna gör det kräver både uthållighet och hög smärttröskel...


Reply author: paq
Replied on: 2005/11/30 20:39:46
Message:

En liten kort presentation då.

Heter Robert och är en utflyttad norrläning som nu mer bor i stockholm och jobbar med it (som alla andra :-)).
Musik har alltid varit ett stort intresse.
Snubblade in i hifi svängen när en kolega visade hur det kunde låta med rätt prylar (tack MangaX)
Kände att efter att tvångsmässigt under en längre tid följt hififorum , det var dax att bli medlem.

Mina prylar då?
Konstaterade ganska snabbt att rör var min grejj
Sitter nu med en Antique Soundlabs 1003dt, AH Njoe Tjoeb och ett par Sonus faber minima amator
Det jag känner saknas just nu är en vinylspelare.

/r


Reply author: ohmega
Replied on: 2005/11/30 21:32:45
Message:

Jaha..då har vi pac,pak & paq här på forumet..nu får man hålla fingrarna i styr på tangentbordet, så det inte blir fel

Välkommen till forumet Robert


Reply author: Pac
Replied on: 2005/12/01 20:35:06
Message:

quote:
Jaha..då har vi pac,pak & paq här på forumet..


Men, det finns blott ett orginal...

Välkomna hit!!!


Reply author: roffe
Replied on: 2005/12/01 20:59:36
Message:

Helt ny her:

Jeg heter Rolf, er 30 år og er fra Stavanger, Norge. Jeg kom over en viss gigant-OTL på diyaudio.com og fulgte bare linken hit
Jeg har hatt lyd og musikk som interesse i 16-17 år nå og har spilt bass og gitar i ca. like mange år. Musikksmaken er mest rock og metal.
For en del år siden begynte interessen for rør å melde seg, både til hifi og instrumenter, og jeg har forsøkt å lære så mye jeg kan fra forum og websider. Rundt jul i fjor startet jeg på mitt første prosjekt, en 100% rør headset-forsterker designet av Eric Barbour. Resultatet ble så bra at jeg for tiden bestiller inn deler til en ny forsterker, en stereo KT88 SE.

Roffes lyd kommer fra:
Mac G4
Denver DVD-836, kjøpt og moddet etter å ha lest dette forumet
NAD AV713
Klipsch KSB 3.1
DIY "Brute Force" headset-amp og
Beyer Dynamic DT-531 (ghetto-moddet med cat5-kabel, det var det beste jeg fant midt på natten)


Reply author: Bernt Jansson
Replied on: 2005/12/05 13:30:40
Message:

Välkommen till forumet roffe! (Antar att det var min förstärkare du såg på diyaudio.com, jag tycker det var kul att höra att den genererade en medlem. )


Reply author: Sigurd Ruschkowski
Replied on: 2005/12/05 19:48:37
Message:


Jag har redan fått några trevliga välkomnaden så det är på plats att jag presentar mig kort:
Elektronikkonstruktör
Matematiker och fysiker
Programmerare
Projektledare
Utredare

Audiofil
Tvåbarnspappa
Tävlat i VM i rakbaneåkning för radiostyrda elmodellbåtar
Har en av världens snabbaste radiostyrda elmodellbilar
Gör fysikexperiment


Jag har jobbat länge som teknikkonsult runtomkring Stockholm där jag också bor.

Sedan tonåren för ca 25 år sedan har jag varit audiointresserad. Byggde en hel del el-filter, equalizers, linjesteg, slutsteg, mätinstrument, högtalare mm.
Tog sedan en paus i 15 år, men är nu tillbaka med ett brinnande intresse!

Jag har varit med på två VM i LA i rakbaneåkning för radiostyrda elmodellbåtar. Förra året konstruerade jag och körde en radiostyrd elmodellbil för att bräcka Guiness World Record i denna gren. För mer info se http://www.extremespeedelectricrccar.com/

2006 ska det byggas flera högtalare. Ser med spänning fram emot detta att konstruera högtalare.

Äger företaget Coset.


Mvh
SIgurd


Reply author: templar
Replied on: 2005/12/07 16:48:46
Message:

Jens, 31 år gammal och boendes i Luleå. Jag jobbar med att mäta saker, just nu är det mycket tåg.

Musik har alltid varit ett stort intresse som dock bara inriktar sig till att lyssna, vilket jag gör nästan jämt. Det egna musicerandet gav jag upp den där höstdagen i sexan när jag tryckte ned min sista pianotangent. Vad jag lyssnar på går lite i vågor och det kan vara i princip vad som helst, men brittisk pop/rock fungerar alltid. Teknikvalet föll på hemmabioljud för några år sedan, men jag har tänkt ändra på det.

För övrigt så tycker jag att det var roligt att se ett bekant ansikte från hembyn här på forumet. Känn dig träffad Mattias.


Reply author: ohmega
Replied on: 2005/12/07 17:01:49
Message:

Välkomna till forumet Sigurd å Jens


Reply author: Johan H
Replied on: 2005/12/08 22:52:59
Message:

Hej på er alla glada!

Jag heter Johan Holmgren och kommer från Umeå. Jag har fem år som byggnadsarbetare bakom mig. Sedan svängde jag om helt och har precis tagit läkarexamen efter sex års studerande i Budapest, en jättefin stad.

Jag blev som 14-åring introducerad i PinkFloyd som jag njöt av med min nakamichi bandare och klipch högtalare. Som fattig student på resande fot har jag på senare tid utvecklat mitt hörlurslyssnande med bla några DIY lurstärkare. DIY är kul!

Senaste inslaget är en examensgåva från och till mig själv bestående av ---> 9w SE triod 300B monoblock <--- rörgrejer mao, byggda av en Peter Denes här i budapest. Det är detta jag har tänkt utveckla mitt system runt tillsammans med min Cambridge azur 640c.

Jag är helt nybörjare när det gäller rör, så någon fråga om det och om högtalare kan det säkert bli, men med alla trevliga och kunniga medlemmar här känner jag mig i säkra händer .

Tackar för medlemskapet och god jul i förskott till alla!


Reply author: Pac
Replied on: 2005/12/08 22:54:55
Message:



Välkommen Johan!


Reply author: Gothmog II
Replied on: 2005/12/11 17:36:50
Message:

Hej alla väljudssökare.

Jag heter Tommy och är 43 år ung och bosatt i Västerås. Jag är utbildad programmerare och som så många andra akademiker idag - arbetslös. Mitt intresse för hifi och musik har jag haft sedan barnsben då diverse apparater fick känna på att bli misshandlade på allsköns vis För närvarande består min anläggning av ett par Ariel 5c högtalare, ett par Heybrook HB1 (för övrigt det första par högtalare av "klass" som jag köpte i början av 80-talet) En kraftigt moddad Edison 60, en Audio Innovations series 300, en Aleph-m 15-20w klass A stärk. Akilleshälen i anläggningen är cd spelaren som är en Technics sl-p770 från 80-talet (en bättre ligger överst i inköpslistan). Mitt nästa DIY projekt blir en Aleph 5.

Ha det bra

PS. Är man konstig om man önskar en trafo i julklapp


Reply author: hal
Replied on: 2005/12/11 18:35:00
Message:

quote:
PS. Är man konstig om man önskar en trafo i julklapp


Ja med andra ord du har hamnat helt rätt.

Välkommen


Reply author: noCode
Replied on: 2005/12/19 11:57:04
Message:

Hej!

Jag heter Erik Basilier, är 81:a och bor i Västerås med sambo. Född och uppvuxen i Västmanland. Jag läser nu på andra året till IT-ekonom på MDH här i stan. Innan dess har jag jobbat som programmerare/systemutvecklare och allmän IT-support.

Jag har alltid älskat musik, men att intresset för välljud kom när var 19 och började få pengar. Började läsa tidningar och kolla runt. Införskaffade det systemet jag har nu, som jag fortfarande tycker om (även om många här nog inte ens skulle vilja ha det som köksstereo ;). Efter inköpet blev min arbetssituation lite mer opålitlig, och jag vågade inte göra några stora investeringar. Tur var det, för senare blev jag arbetslös. Jag började studera, något som inte ger så mycket pengar över direkt, men jag har lyckats skrapa ihop mitt datorljud iaf.

Mer om komponenterna: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46339

Nu är jag här för att jag planerar lite DIY-projekt samt att bara ha trevligt förstås.


Reply author: malkavian
Replied on: 2005/12/25 13:27:16
Message:

Tjenare!
Jag heter Jonas Johansson och bor Nordväst om Kungsbacka, i princip ute i skogen..;) Fru och tre barn, hundar osv..
Har sedan barnsben ( född -68)lyssnat mycket på musik, brorsan tvångsfödde mig på Beatles o dyl..Dock fastnade jag för tyngre tongångar redan -78 när jag hörde KISS Alive! Senare kom Ramones och Sex Pistols för att kompletteras med Maiden, Motörhead, Saxon mm mm.
Underligt nog har jag dock aldrig ägt en bra anläggning, förräns nu.
Min svåger släpade med mig till Hi-Fi klubben och ett djupt tag i plånboken senare kom jag ut med Mina NAD 521 och 320 BEE, en Denon spelare till mina kära vinyler och ett par DALI 5005 LE att avnjuta alltihop igenom. Nu spelas allt från Opeth och Dark Tranquility till Bach och Elgar.
Inte världens flådigaste anläggning men den duger (än så länge) för mig. Dock väckes habegäret på Malmö mässan, farliga ställen sånt..


Reply author: ohmega
Replied on: 2005/12/25 13:30:48
Message:

Hehe..välkommen Jonas.


Reply author: Pac
Replied on: 2005/12/25 15:45:26
Message:


Erik & Jonas, välkommna till HiFiForum!


Reply author: Klingan
Replied on: 2005/12/31 16:45:43
Message:

Hej alla forumläsare.

Heter David och bor i Örebro. Efter att läst forumets inlägg och debatter under en längre tid har jag registrerat mig. Får uppfattning av att det är en hel del aktiva här på forumet och tänkte därför presentera mig lite kort.

Har som de flesta här "snöat" in mig i hifi världen vilket beror på att jag alltid ha varit intresserad av musik. Smaken har varierat under åren men jag har alltid varit nyfiken på att komma i kontakt med ny musik och få den där känslan när man hör något som är riktigt bra. Med tiden har jag lyssnat på olika anläggningar som gör att musiken får nytt liv och nya dimensioner vilket har gjort att jag har börjat uppgradera mitt gamla Technics system. Men jag har hela tiden försökt att fokuserat mig på musiken och inte bli för upptagen av olika ljudkvalitéer, än så länge ska väl tilläggas. Lyssnade "tyvärr" vid ett tillfälle på en anläggning, för alldeles för mycket pengar, och då fick känslan av att är det så musik låter. Det jag hörde kommer att förfölja mig ett bra tag då jag refererar till det när jag lyssnar på musik.

Kan avsluta med för den här gången att jag nyligen köpte mig en vinylspelare av enklare kvalitet och insåg att det finns enormt mycket att få från vinylens värld då det gäller välljud. Här finns planer på att hitta något riktigt kul framöver. Inte minst då skivor kan kosta runt en tia styck och det finns enormt mycket att upptäcka. Måste säga att det är riktigt kul att det har kommit upp en sektion för vinyl här på forumet.

Tack så länge...och ett Gott Nytt År måste jag passa på att säga.


Reply author: ohmega
Replied on: 2006/01/01 00:54:02
Message:

Välkommen hit till hifi-forumet, dakli


Reply author: Sweede
Replied on: 2006/01/07 17:38:04
Message:

Hejsan där, alla!

Jag är en 33årig tvåbarnsfar i Göteborg som nyligen börjat intressera mig för stereomusik igen efter några år som hemmabio-typ. Jag håller mig på den mer "sansade" budgetsidan av HiFi-avdelningarna men hoppas att jag får vara med och snacka lite här i alla fall.

Jag har idag ett par Acoustic Energy Aegis Evo3:or som huvudhögtalare. Tidigare hade jag en gammal (15 årig) Proton-förstärkare till dessa, men efter en barn-relaterad incident fick jag byta ett baselement på min ena Evo3a och i samma veva gick vänster kanal på Proton-stärkaren, så nu står jag utan stereoförstärkare, vilket ju inte är så roligt.

Jag tänker återkomma till förstärkaren i någon lämplig tråd om detta ämne, men just nu ville jag väl bara säga hej. Så, without further ado: Hej. :-)


Reply author: guy gadbois
Replied on: 2006/01/24 14:21:40
Message:

Hej alla vänner av musik och välljud

Nybliven medlem, 33 år, bosatt i Kungsör, arbetar som doktorand på Mälardalens Högskola i Eskilstuna.

Har via mitt musikintresse undan för undan kommit in på även det här med hi-fi. Har just nu Von Schweikert VR-2 kopplade till en Vincent SV-233 vilket jag är väldigt nöjd med, de går som hand i handske. Däremot är min signalkälla något av en flaskhals, en ett par år gammal sony xb-740. Har hittat hit till forumet delvis därför. Råkade läsa om de spännande "modda-denver"-trådarna och köpte på mig en Denver (!) för några veckor sedan. Har aldrig egentligen hållit i en lödkolv men ska ta hjälp av en god vän på forumet (går under namnet Ingenjören) och se var det landar.

Lyssnar på hårdare metal, electronica, lugnare akustiskt, jazz, klassiskt ... bara det är bra så lyssnar jag, man kan aldrig få för många skivor... ;-)

God fortsättning!


Reply author: mayro
Replied on: 2006/01/24 14:31:42
Message:



"modda denver"
välkommen..


Reply author: Vox
Replied on: 2006/01/27 18:33:52
Message:

Kul med fler västeråsare här........



Reply author: 80-talet
Replied on: 2006/01/29 17:36:51
Message:

hej,
nu har jag efter att ha läst en hel del på forumet blivit medlem!
jag är 25 år (81:a) och är född, uppvuxen och bosatt i Lund med flickvän och katt.
Mitt hifi intresse går hand i hand med mitt musik intresse och jag ser det som att eftersom jag inte kan göra musik själv så vill jag att den musik jag lyssnar på ska låta så rolig och medryckande som det går utan att spela/lyssna live!
jag har under åren uppgraderat/nedgraderat allt efter vad kassan (CSN) har tillåtit mig att ha men nu har jag studieuppehåll och har med ökade intäkter även ett ökat intresse att få lite väljud här hemma.
sitter nu med en basik anläggning: DENON 2900 - NAD 317 - DALI 5005.
detta är enligt mig själv långt ifrån en optimal uppställning vilket ska åtgärdas i ordningen: nya högtalare - DAC/CD - ny förstärkare.
har även tänkt att bygga på en liten hembio med mina nuvarande hötalare...
sen har ju intresset för vad man kan göra själv blivit stort, jag lusläser DIY sidorna nu, vilket gör att jag nog kommer att börja lite kabelprojekt och förhoppningsvis avsluta med ngt modulbyggt ENKELT 3-6kanligt slutsteg till hemmabion (om det nu finns några enkla sådana).

jag lyssnar på nästan all musik.


Reply author: Mc Square
Replied on: 2006/01/29 17:42:41
Message:

Nu har 80-talet nått hififorum oxå!

Välkommen!


Reply author: deka_erik
Replied on: 2006/01/29 22:40:31
Message:

Hej allesammans, jag heter Erik och är en 26årig Umebo, jag tyckte det var dags att bli medlem här nu efter en tids passivt läsande. Jag driver ett företag som heter DEKA Audio vid sidan av ett valigt svenssonjobb och vi håller på med live-ljud och ljuduthyrnig. Jag är väldigt svag för Diy-projekt och föjer dessa sidor med stort intresse. Man skall ha många projekt igång samtidigt


Reply author: Mc Square
Replied on: 2006/01/29 23:57:48
Message:

Willkommen Erik!


Reply author: myskankan
Replied on: 2006/02/02 20:07:06
Message:

Hej hej...

Jag är 23 år gammal. Bor i Gävle, fast är uppvuxen i Landskrona. För ca 2,5 år sedan började jag köpa en hemmabio. Tog väl 1 år innan jag var klar. Fast riktigt klar blev jag aldrig. Baslådan fattas, men jag bor i lägenhet så den kan jag vara utan. Hittade denna sida under tiden och kom på att jag behövde en bra stereo mer. Så det var bara till att möblera om i sovrummet och sätta up den där. Nu känns det rätt avlägset att uppgradera hemmabion, fortsätter med stereon istället =))

Mvh
Staffan


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2006/02/02 20:09:46
Message:

Välkommen Staffan


Reply author: cjagenmark
Replied on: 2006/02/08 22:42:24
Message:

Hej alla hifi intresserade !!
Jag heter Christoffer och är 18 år, bor i en liten by som heter Bräkne-Hoby.
Går andra året på gymmnasiet med inriktning plåt och svetsteknik,
Musikintresset började förmodligen för ett par år sedan då man fick ett par jamo som stod o skräpade på en vind,
och sedan dess har intresset bara växt och lett till där man står idag. Och det är en lång väg kvar att gå,
sen hittade man hit till detta forumet o var fast. Alltid kul med kunningt folk som delar med sig av kunskaper, själv gör man så gott man kan =)

Mvh
Christoffer


Reply author: NirreFirre
Replied on: 2006/02/28 18:30:11
Message:

Hej på alla glada, jag tänkte presentera mig här trots det var några år sedan jag registrerade mig (i något specifikt syfte som jag inte minns), särskilt i samband med att intresset återkommit :)

Jag är en 26 årig teknologstudent i Uppsala, egen företagare (ej hifi) samt sexualupplysare som efter ett halvt decennium en dag vaknade med återväckt hifiintresse. Som 13åring var jag en flitig, om än nervös, besökare av hifiklubbens butiker i Stockholm, väldigt sällan för att köpa något (även om det blev en NAD302 till slut) utan mest för att ställa en (konstig?) fråga kring HiFi ;)

Musikaliskt har det sett ut så här med husgudar. Efter Europe på 80-talet kom Genesis, Phil Collins och Ulf Lundell in under tidiga 90-talet för att övergå i Steve Earle, Bruce S och annan bredbent rock. Idag handlar det mer om alternativ rock och dito country med skurar av indie och blues samt gästspel av jazz, hiphop och electronica. Håller mig med två eller tre husgudar i Tom Waits, Ani Difranco och kanske Antony and the Johnsons som bubblare.

Hoppas kunna bidra med något och få schyssta artiklar, ideér och tips tillbaka.

Systemet på mina 9 kvm består idag av datorn och iRiver HP-120 som källor (sålt av en 12kg, 14 år gamla Sony ES spelare för 600kr) in i Musical Fidelity X-A200R ut i B&W DM602S2. Jagar spelare..

Cheers!


Reply author: Bunkert
Replied on: 2006/02/28 19:17:37
Message:

Hej!

Jag heter Petter Berndalen är musiker.
Jag spelar slagverk i genren svensk folkmusik och bor i Stockholm.
Just nu är jag inne i slutskedet på min snart 10-åriga musikerutbildning.
Jag har alltid varit på jakt efter nya spännande ljud att skapa musik med.

Det senaste året jag upptäckt värdet av HiFi.
Det började med att ett av mina band (http://www.nidmusic.com) fick expertis av saxofonisten Jonas Knutsson under inspelning av vår cd. "Han hörde allt" små små detaljer. Det första han sa var. -Jaha! låter de här högtalarna så här!!!
Jag blev inspirerad att också uppnå den nivån på mitt hörande.

Min andra skjuts in i HiFivärlden var när Martin Kantola, Ljudingenjör på Midas Studios i Finland, presenterade prototyperna av de högtalarna som jag nu äger. Jag blev galen och vara tvungen att ha ett par. Jag var först i vårt avlånga land. Numera kan även slå till och skaffa sig ett par hos Audio Concept i Sthlm.

Eftersom mitt musikintresse fyller i princip hela dygnets vakna tid för mig, så har det hela liksom fått en slags turbo inkopplad. Mitt HiFiintresse har förändrat bl.a. synen på skivinspelning och värdet av t.ex. mixning, mastring m.m.

Jag är nu stolt ägare av mitt första riktiga system.

Min anläggning just nu:

Högtalare: Mi Ghost 1.01 (http://www.midasstudios.fi/speakers)
CD: Meridian 507
Förstärkare: Meridian 501
Slutsteg: Meridian 557
Signalkabel: Audioquest Cobra
Högtalarkabel: Billigt skräp med fina WBT-konakter
Nätkabel: Lakritsremmar

Kabelsidan ska få sig en ordentlig omgång så snart som möjligt.

Har läst mycket och ser nu fram emot att delta i forumets intensiva kabeldebatter

Mvh

Bunkert

Min hemsida: (http://www.berndalen.se)


Reply author: Mc Square
Replied on: 2006/02/28 20:30:42
Message:

Välkommen in,Bunkert!


Reply author: Bunkert
Replied on: 2006/02/28 23:36:51
Message:

Tack Mr Square!

Ska bli otroligt kul att hänga runt här

Bunkert


Reply author: Mc Square
Replied on: 2006/03/02 04:15:16
Message:

hehe,ja speciellt om du gillar kablar så lär iallafall jag ha en åsikt md nånstans =)


Reply author: Zalve
Replied on: 2006/03/02 04:25:30
Message:

Välkomna hit, cjagenmark, NirreFirre och Bunkert


Reply author: DIESEL
Replied on: 2006/03/09 02:00:07
Message:

Mycket trevliga högtalare du har Bunkert. Det lilla jag hörde på mässan senast imponerade på mig. Välkommen ...


Reply author: Bunkert
Replied on: 2006/03/09 23:22:29
Message:

Tack DIESEL !


Reply author: Nykmark
Replied on: 2006/03/12 10:53:13
Message:

Hej allihopa!

Jag är en nyregistrerad grabb i mina allra bästa år ( 34 ) som söker kunskap och upplysning i HiFi-svängen, och var hittar man det om inte på HiFiForum
Jag har länge suttit och läst ämne efter ämne och det känns nästan som man känner alla storpostarna på forumet vid det här laget!
Nu är inte jag en storpostare, men som medlem kan man ju i alla fall säga något om man vill, så jag tog det stora steget och skickade in registreringsansökan, och resten är historia som man säger

Jag bor i den HiFi-butik-lösa staden Nyköping, så Stockholm och Norrköping (hej Lefflers ni är toppen!)är dom närmaste ställena att driva stereo försäljare till vansinne med knasiga frågor och nyfiket pillande på grejor, det går inte ens att köpa en banankontakt i den här stan! man är lite utsvulten...prylnörd som man är...

Just nu så står det stilla i stereobyggandet eftersom posten smällde en av högtalarna (Talon Hawk) som jag köpte av supertrevliga Urban på Esoterisk-HiFi.
Det var dom jag tänkt bygga mitt system runt (är nybörjare) men nu är det stopp tills reklamationen hos posten är klar, det går inte med ljusets hastighet att reklamera hos posten, men det knatar på lite i taget mycket tack vare Urban som har varit en klippa och hjälpt till med dom frågor jag har haft och dom papper jag behövt till "processen".
Det är det som är så trevligt med den här hobbyn, alla är hjälpsamma och trevliga så fort dom får schansen!

Jag ser att jag gillar smileys förresten...man lär känna sig själv mer för var dag inte sant?

Vi ses här i krokarna nån gång ibland, ha det bra allihopa!

Mvh

Nykmark


Reply author: Pac
Replied on: 2006/03/12 10:59:10
Message:


Välkommen till oss!


Reply author: Nykmark
Replied on: 2006/03/12 11:19:10
Message:

Tackar så mycket!


Reply author: Marcus7601
Replied on: 2006/03/14 13:56:34
Message:

--------------------------------------------------------------------------------

Jag får väl också säga hej till alla. Jag heter Marcus och har nu passerat det magiska 30-strecket.

Jag kan inte så mycket teori om högtalare och div hifi men är mycket musikintresserad. Eftersom jag också gillar stora, manliga, eldrivna verktyg så ligger DIY nära till hands. Håller nu på att bygga Proac-klon utan att riktigt veta vad jag gör. Spännande.

Musikmässigt är det just nu jazz som spelas i "stejjan". Nils Landgren och Viktoria Tolstoy.


Reply author: ohmega
Replied on: 2006/03/14 14:56:34
Message:

Välkommen hit till hififorum, Marcus


Reply author: guldfisk
Replied on: 2006/03/14 15:07:12
Message:

Hej!
Jag har ju i min medlemstråd lovat att presentera mig här, så det börjar väl bli dags efter ett halvår på forumet...

Jag studerar till civilingenjör i medieteknik på KTH och har hunnit bli 27 år gammal, men måste vanligen visa legitimation när jag köper gott öl (ty jag är ingen whiskybuff) på Systembolaget. Lite smått börjar jag känna mig redo att ta steget ut arbetslivet.

Innan jag på allvar började intressera mig för kommunikation och dito tillämplig teknik var jag väl som de flesta tonåringar och skaffade efter gymnasiet ett par anständiga golvhögtalare som kunde fylla mitt rum med rock, eurodisco och "Klassiska favoriter". Min utveckling därifrån och hit beskrivs under rubriken "En hifikronologi" i min medlemstråd.

Åren på KTH har sett mig bli allt mer intresserad av dels hur människor kommunicerar, dels hur tekniken påverkar och påverkas av denna kommunikation. I fråga om teknik är jag mer upptagen av användbarhet och designprocesser än ekvationer och implementation. Specifikt har jag inriktat mig mot ljud och människa-datorinteraktion (MDI).

Min musikaliska skolning är skral och inskränker sig till något års övningar i keyboard (icke anslagskänsliga tangenter...). Jag kan klinka fram noter eller ta ut en melodi på klaviatur, men att sjunga efter noter går icke. Jag sjunger ändå gärna, fast möjligen har jag svårt att hålla stämmor och jag andas med bröstet snarare än med magen. Tydligen är jag tenor eller något, för jag måste oftast oktavera ned jag jag ska sjunga snapsvisor på fest. När jag började på KTH skiftade jag över från fotboll till dans. Jazzdans och swing i en studentorkesterdansgrupp ledde vidare till kurser i lindy hop. Jag gillar musik som svänger och följer gärna rytmer och basgångar. Den nyfikne kan ta en titt på min musiksamling och själv avgöra om jag verkligen är den musikaliska allätare jag tror jag är.

TV:n står i garderoben, utan istället är den internetuppkopplade datorn min tyngsta last. Musik-/hifiintresset är inte fullt så dominerande, men detta forum och faktiskt.se tar upp en märkbar del av min tid.

Ett par framträdande personlighetsdrag hos mig är nyfikenhet och en stark drift att ifrågasätta. Samtidigt är jag ganska noggrann och eftertänksam.

Mitt användarnamn har tillkommit av en slump, om någon undrar. Det kan med viss möda efterrationaliseras till att ha att göra med perspektiv. Perspektiv är viktiga saker!


Reply author: rovis
Replied on: 2006/03/14 20:16:55
Message:

Hej, hej!

Jag är en 22-årig student i Uppsala, med huvudsakligen systemvetskapliga studier men även matematik, filosofi, lingvistik, kulturgeografi och förvaltningsrätt på mitt samvete. Ursprungligen bördig från Götaälv-dalen, närmare bestämt Trollhättan och Skepplanda.

Den bästa skiva som någonsin gjorts, alla kategorier, är utan tvekan
Maria McKee:s tredje soloplatta, Life is Sweet. Jag har lyssnat på den
hundratals gånger, och den var vid en lyssningssession tillsammans med
min 900kronors microanläggning från Denver, som jag bestämde för att plöja ner sommarens (2005) inkomster i en "riktig" anläggning.


Just består denna anläggning av:

Denon DCD1450AR (cd) / ERA 444 + Shure M75e (vinyl)
Marantz SR2010L
Dali Concept 6 / Grado SR-60

De närmsta projekten är att skaffa en ny förstärkare, nån form av inspelningsanordning (antagligen MD) samt en ny pickup.

Jag går även och lurar (pun intended) på att bygga en portabel hörlursförstärkare av cmoy-typen.


Arvid / Rovis


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2006/03/14 21:36:01
Message:

Välkommen Arvid


Reply author: mieron
Replied on: 2006/03/23 11:24:39
Message:

Hej på er alla!

Dags för mig att presentera mig då, trots att jag läst på detta forum i snart ett år anonymt så är det väl dags att komma ut ur garderoben.

Jag heter Mikael Eriksson, bor i Skellefteå med sambo.Har bott här hela livet och kommer förmodligen att så göra!

Har sedan födseln varit intresserad av film. Musik har på senare tid vuxit fram, stort startskott för det kom när jag besökte Euphonic och fick en liten lyssningsstund där. Lyssnar på egentligen allt från schlager till hårdrock till lugn och skön Katie Melua.

Intressen förutom musik och film så är golf det i särklass största intresset. Spelar i stort sett alla dagar under sommaren, regn som soligt väder. Har nu i veckan bokat en skottlandsresa för att återigen ta mig an Carnousties Championship Course.

Återigen till det vesäntliga, mitt system består av:
Onkyo 603E surroundförstärkare
Onkyo 402E DVD/CD-spelare
Canton LE 101/150/190
Canton AS25 Subwoofer

Bildvisare har jag en Toshiba MT200 som sköter uppgiften med bravur.

Det är som sagt mer för film än musik i dagsläget, men då musikintresset växer så det knakar så har jag redan börjat spana på lite mer 2-kanaliga prylar. Vad det blir i slutändan återstår att se..


Mvh Micke


Reply author: Sesam
Replied on: 2006/03/28 10:51:58
Message:

Hej allihopen!
Jag har i ca 2 år tyckt att denna forum är en trevlig tidsinvestering. Lyssnade en hel del, men nu mogen för att komma ur skåpet och delta:-)

Presentation av Sesam
Mitt namn är Esam. Är läkare under utbildning. Min fritid ägnad åt mat, dryck och goda vänners lag. Teknik, musik och film kryddar tillvaron. Skarp tycke för returik och humaniora. Har lätt att överanalysera allt:-)

Min nuvarande ljudanläggning är baserad på en studentbudgett; Yamaha-baserad lösning. Anläggning är planerad för akut omhändertagande enligt lagen och tvångsvård:-) så snabbt som jag etablerar ett bättre boende.

Må och lev
Esam


Reply author: ohmega
Replied on: 2006/03/28 11:05:37
Message:

Micke & Esam:
Välkommen till forumet


Reply author: TomasF
Replied on: 2006/03/29 11:16:22
Message:

Hej!
Tomas Fridström. Har ett stort musikintresse som fick mest utlopp när jag läste vid LiTH, då spelade jag nog i band eller orkestrar minst 6 kvällar i veckan, mest trumpet men även gitarr.

Hemma lyssnar jag mycket på kvällarna i lurar pga två söta sovande småbarn. Det blir mest klassisk musik, tex Rimsky-Korsakov och Liszt. Även jazz tex börderna Doky, Chat Baker, Waltz for Debbie. Har alla T-Bone Burnettes skivor - superbra.

Anläggning:

Cambridge Audio DiskMagic. DAC Cambridge Audio IsoMagic (batteridriven). Pimeta hörlursstärkare + Senn HD595. Copland CSA-14 helt ombyggd. Ino piPs.


Reply author: Hornta
Replied on: 2006/03/30 22:31:05
Message:

Hej hej alla glada,

Mitt namn är Mikael Hörnqvist, kallas för Hörnta, där av namnet Hornta. (skulle heta oLjud, men fick inte. Har oLjud på Euphonia)´
Jag är född 1985, är student på distans för tillfället.
Mitt hifi intresse har alltid funits men inte i samma skala, då den har vuxit och blommat ut det sista året.

Jag bor i Örnsköldsvik (för tillfället).

Stereon:
Advantage Thor mk1
S.A.T. CDFIX
Högtalare?
TaraLabs Omni3
Transparent Balanced Musiclink
Soundcare Superspikes



Reply author: Pac
Replied on: 2006/03/30 23:15:35
Message:



Thomas & Mikael,

Välkomna till oss på HiFiForum.


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2006/03/31 13:21:14
Message:

quote:
skulle heta oLjud


Det heter eoJEUD


Reply author: Hornta
Replied on: 2006/04/02 20:57:16
Message:

hehe... de var just därför jag inte fick heta de


Reply author: C. Alshus
Replied on: 2006/04/05 22:48:01
Message:

Heisann!

Si hallo til en ny bruker.

Jeg heter Christian og har lest jevnlig på forumet i et år nå.
Har vært interessert i hifi og musik i snart 10 år nå. Er 25 år gammel og student på siste året. (Tror jeg). Kommer fra Oslo.
Hører på alt fra klassisk og jazz til blues, rock og metall. Lite hipop, r&b og pop.

Mitt annlegg består av:

Naim CD 3.5
Naim Flatcap
Naim Nait 3
Naca 5 høyttalerkabler
Kef Q90 høyttalere
Bag End Infra 18 sub
Thorens TD 318/Ortofon MM30Super PU

Har også en Denon 1920 DVD-spiller, Infocus 4805 proj og Dalite lerret.


Reply author: JonasV
Replied on: 2006/04/07 15:05:52
Message:

Välkommen C.Alshus, vilket ämne studerar du?

Roligt att se den strida ström av nya intresserade till Hififorumet.
Jag har varit inaktiv ett tag då jag som brukligt omvärderar mina val och intressen efter några år.
Nu beredd att ta nya tag och att förenkla tillvaron.

Skulle vilja fråga vad medlemsantalet ligger på för tillfället?

MVH jonas Viklund.


Reply author: kaffekoppen
Replied on: 2006/04/11 19:31:27
Message:

Magnus Östberg har ni här!

36 årig kille från Göteborg som just nu huserar i Stockholm.
Bor tillsammans med en föredetta flickvän och skall väl söka mig vidare..

Har haft audiointresse sedan 15-års åldern då vi började köra disco i omgivningarna med LAB-steg och egna högtalarkonstruktioner. Har i alla år byggt högtalare och då gärna med Dynaudioelement. Varit mest aktiv på amerikanska siter och var spindeln i nätet när ett gruppköp (och därmed förutsättningen för vidare produktion) av Avatars Shiva 12" baselement (numera Adire)gjordes och har därefter audiovänner över hela vårt lilla klot. Upptäkte sidan faktiskt.se och hififorum runt julas då jag var sjuk i tre veckor..

De senaste åren har jag jobbat fan och därefter renoverat torp från grunden. Det känns skönt att ha upptäkt "svenska" intressenter och det skall bli kul att lära känna er framöver...


Reply author: PG Jeppsson
Replied on: 2006/04/11 19:39:14
Message:

Där ser man Kaffekoppen, har en Shiva kvar från det där gruppköpet

Välkommen till Hififorum.


Reply author: mayro
Replied on: 2006/04/11 19:46:11
Message:

quote:
Dynaudioelement.


Du kommer stormtrivas här vid ditt framtida besök här med dom 8 dynaudioelement jag har i mina burkar

Välkommen... både "hit o hit" om man säger så..


Reply author: kaffekoppen
Replied on: 2006/04/11 20:04:25
Message:

Per-G,

....och jag som bara har ett förproduktionsexemplar själv :-)

Mayro,

Tack så mycket! Själv har jag ju bara 6 i mina ... jo en D28/2 diskant i reserv förståss...


Reply author: C. Alshus
Replied on: 2006/04/12 00:04:19
Message:

quote:
Välkommen C.Alshus, vilket ämne studerar du?


3D Animasjon. Moro, men tar lengre tid enn man skulle tro. :)


Reply author: Dahla
Replied on: 2006/05/02 20:34:48
Message:

Hej på er!

Patrik heter jag, bor i de södra delarna av den kungliga huvudkommunen. Jag har ganska taskiga kunskaper om det här med HiFi men är nu pigg på att lära mig så pass att jag inte behöver skämmas i mitt egna vardagsrum... Jag jobbar med data/IT så lite kunskaper om det tekniska kanske finns även om jag själv inte alltid vet om det :)

För stunden har jag inte en enda pinal i stereoväg hemma... det ni! :) Det är dock det jag ska råda bot på med er hjälp är det tänkt... jag hoppas ni står ut med mig...

Edit efter tre sekunder... jag har ett par B&W DM601 där ett av elementen har sagt upp sig... men mer om det i en annan tråd...


Reply author: Pac
Replied on: 2006/05/02 22:39:11
Message:


Hej Patrik/Dahla!

Välkommen till oss på HiFiForum!


Reply author: Dahla
Replied on: 2006/05/02 22:43:14
Message:

Tack så mycket.


Reply author: opethic
Replied on: 2006/05/02 22:53:49
Message:

Hejsan allihop!
Kim heter jag och jag är ny här på forumet. Jag hade tydligen missat den här tråden så jag presenterade mig lite kortfattat här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50529
Jag brukar även hålla till på lite andra forum, mest www.metalcentral.net/forum Där är tonen ganska rå men hjärtlig, så ni får gärna påpeka när jag ev. gått över gränsen.


Reply author: Pac
Replied on: 2006/05/06 09:14:22
Message:

Hej Kim!

Välkommen till HiFiForum.


Reply author: kimson
Replied on: 2006/05/14 08:47:23
Message:

Hej!

Kim heter jag, också, och är 40 år. Uppväxt och boendes i Stockholm. Bor sedan drygt tre år sedan i hop med min sambo som jag nu också har en två-årig son i hop med.

Har alltid varit intresserad av illustration och formgivning, började teckna serier redan i colt-åldern : ) Efter många år som anställd i reklambranschen driver jag nu en egen liten byrå ihop med en kompanjon.

Musikintresset började också tidigt, båda mina föräldrar lyssnade på mycket på musik, allt från Kraftwerk till Mike Oldfield. Mycket av inspirationen att leta upp upptäcka artister som inte figurerar så ofta på listorna, kommer från mina föräldrar.

Har redan fått en del nyttig input här på forumet, jättekul!

Min utrustning ser idag ut så här:
Marantz SACD-spelare. SA-15S1
Denon integrerad förstärkare. PMA-S10 MKII
Dali Högtalare. Euphonia Ms4
Signal- och högtalarkabel, Eichmann Tech. Express 6 Series2


Reply author: Pac
Replied on: 2006/05/14 08:54:29
Message:



Hej Kim!

Fina bilder på ditt system på hembio-siten, välkommen till HiFiForum!


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2006/05/15 01:00:05
Message:

quote:
Just nu så står det stilla i stereobyggandet eftersom posten smällde en av högtalarna (Talon Hawk) som jag köpte av supertrevliga Urban på Esoterisk-HiFi.
Det var dom jag tänkt bygga mitt system runt (är nybörjare) men nu är det stopp tills reklamationen hos posten är klar, det går inte med ljusets hastighet att reklamera hos posten, men det knatar på lite i taget mycket tack vare Urban som har varit en klippa och hjälpt till med dom frågor jag har haft och dom papper jag behövt till "processen".



En Kompis


Reply author: Stickan
Replied on: 2006/05/19 00:01:13
Message:

Tjena!!

Björn heter jag och har alltid diggat musik o hifiprylar.
Har ingen monsteranläggning men den duger bra till mig o består av:

Denon DRA-625 reciever, HK HD 740cd köpt av Knasen här på forumet,
DIY högtalare-SEAS element-10" i basen, 5 1/4 mellan + 1"diskant.

Har även lite surround inblandat i allt det här som jag nu försöker bringa lite reda i genom att sälja av lite grejor.
Har jobbat med allt från havet-byggt minigolfbanor-lager till bredbandsinstallation. Bor i Malmö.


Reply author: ohmega
Replied on: 2006/05/19 00:12:40
Message:

Hej å välkommen tilll hifi-forumet


Reply author: Stickan
Replied on: 2006/05/19 11:18:20
Message:

Tack så mycket!


Reply author: miaber
Replied on: 2006/05/20 00:02:52
Message:

Mikael Åberg. Bosatt i Trollhättan, uppväxt i Vänersborg. 44 år (shit!). Återupptagit mitt gamla Hifiintresse sedan nytt lyssningsrum inretts. Musikkärnan är progrock, men annars bred. Nyss skaffat Meridian G06 som källa före Sansui försteg rotel effekt och 4-vägs JBL DIY. Härligt med likasinnade!


Reply author: johann
Replied on: 2006/06/14 09:29:01
Message:

Hejhopp i hifisommaren,

Johan Magnusson. Bor i Lund, born and raised. Börjar närma mig dom 30 med ett par år kvar, jobbar med konstruktion inom eldistrub., ställverk/apparatskåp i låg- och mellanspänning. Alltid varit teknikintresserad, allt som blinkar och piper är skoj och musik o hifiintresset började tidigt. Var med i tidningen Hemmabio Nr3 2006, hemma-hos reportaget.

På senare tid har intresset för 2-kanal växt (igen) och därför skulle jag vilja engagera mig lite mer i detta forum. Står för övrigt inför ett ångestfyllt köp av just 2-kanalsleksaker, men det tar vi i en annan tråd :)


Reply author: jonash
Replied on: 2006/06/14 13:10:48
Message:

Hej,

Jonas heter jag och är född -72. Har hållt på med ljud och musik sen jag var 15. Har en hobby-firma (som på intet sätt försörjer mig..) där jag distribuerar en del billjud men även dansk dynamit för hemmet i form av Jjaz som har både slutsteg (IcePower) samt högtalare med handbygda custom-element från Peerless och Scanspeak.

Min egen anläggning består av Musical Fidelity CD och försteg, samt en Jjaz förstärkare (baserad på ASP1000 moduler). Högtalarna håller jag på att byta ut, det blir Thiel&Partner C2-220-T6 element i basreflex, och nån lämplig diskant till det, som ännu ej är bestämt. Ni kan ju få komma med förslag, det är dock solklart att det blir en 2-vägare.

Jag är lite DIYare (hade varit mer i mån av tid) som också har tillgång till mätprogram (bland annat TrueRTA och Behringer Mic, samt ett externt ljudkort till Laptopen för komplett mobilitet) samt simulerignsprogram för högtalar och filterbyggen (LSPCad).

För övrigt kan nån få förklara för mig hur man svarar med en Quote. När jag trycker på den som heter "reply with quote" så kommer ej det meddelandet jag vill "quota" upp utan det blir en tom ruta bara...

//Jonas


Reply author: ztenlund
Replied on: 2006/06/14 14:05:10
Message:

Välkomna johann och jonash!

jonash:
"Reply with quote" fungerar som du redan märkt inte. Man får helt enkelt kopiera texten man vill citera och sätta det emellan [quote] och [/quote].


Reply author: ohmega
Replied on: 2006/06/14 14:33:30
Message:

Välkomna till forumet, Johan & Jonas....å Mikael som jag har missat att hälsa välkommen.


Reply author: short_cuts
Replied on: 2006/06/14 18:24:38
Message:

Hej!
Henrik heter jag, bor för närvarande i Västerås men har vanan inne att flytta tunga stereoprylar ofta, eftersom jobbet som egen ftgare och inköpare tar mig till nya platser alltsom oftast. Arbetar inom livsmedelsbranschen och fuskar med lite annat. Har ett stort intresse för två-kanals och har svårt att bli nöjd (ngn som känner igen sig? ;-). Är ny på forum, eftersom tid inte funnits tidigare - nu har jag tid att både lyssna och byta erfarenheter med andra, vilket är jättekul! Har de senaste månaderna jagat ny CD i både DK, N och S och börjar få en klar uppfattning om vad det skall bli. Jag hoppas kunna ställa en fråga eller tre i annat forum; i detta ämne... Har blivit 33, så jag firar 20-årsjubileum som CD-spelarägare :D
Har en och annan bild på http://www.minhembio.com/short_cuts/ om ngn är nyfiken.
Tack för mig och ha en bra sommar!


Reply author: ohmega
Replied on: 2006/06/22 14:26:38
Message:

Hej Henrik

Ser ut att vara fina grejer du har...

Välkommen till hifi-forumet


Reply author: short_cuts
Replied on: 2006/06/22 16:48:43
Message:

Tack! :)


Reply author: JaRoD
Replied on: 2006/08/06 17:59:32
Message:

Hej allihopa, här har ni ännu en ny medlem och han är från Finland och jag bor en bit söder om Vasa.

Har hittat så mycket intressant att läsa här på forumet att jag var tvungen att registrera mig. Min fösta stereo var en skräpig sony paketstereo... Sedan blev det dali 350 samt en sony förstärkare och den anläggningen höll sig i många år. Sen har det blivit ganska många subwoofer byggda dock. Har också byggt en dipolhögtalare efter att ha läst om dom här i forumet.

Kommer att spendera största delen av min tid här i diy delen


Reply author: Pac
Replied on: 2006/08/06 19:36:01
Message:



Hej Jarod,

välkommen till HiFiForum!


Reply author: Jamo
Replied on: 2006/08/06 21:52:53
Message:

Hej alla goa gubbar på forumet, här kommer jag och knackar på. Jag heter Ola, är gravt medelålders, och har till och från hållit på aktivt med musiklyssning sedan 1967, då jag inledde karriären med att löda ihop en Dynaco-förstärkare. Har själv ett par Jamo Concert 8 som jag matar med en Pioneer PDS-06 och en Audio Analogue Puccini SE av tidigaste versionen. Lyssnar i huvudsak på akustisk musik, mestadels jazz.

Intresset för HiFi fick en nytändning när min son bjöd mej att delta i jakten på en anläggning, som även kunde förmedla "den magiska dimensionen" vid musikåtergivningen. Vi har varit oväntat lyckosamma, vi upplevde magi i lyssnandet ganska snart. Vi är tämligen nöjda som det är, dock lockar det att med lite tweakande försöka förhöja magin ytterligare om det går.

Magin är dessvärre väldigt beroendeframkallande, så jag skulle vilja ha en magisk återgivning också i mitt egna lilla musikrum. Jag är dock lite störd av att det brukar kosta stora slantar för att få ihop något som spelar magiskt, jag vill ha magi för en måttlig peng.

Vad menar jag då med magi? Ordet har jag valt i brist på bättre, men tycks användas då och då i ljudsammanhang. För mej är magin den extra dimension i musikåtergivningen som gör att man grips tag av musiken och starkt berörs av den. Uttryck som gåshud, ilningar längs ryggraden är typiska för upplevelsen. Själv drabbas jag av att vällusttårar rinner utför kinderna (normalt föga hedersamt för en gravt medelålders man) när magin infinner sig. Forumet hade en tråd i april som handlade om anläggningar som "andas" och det är samma egenskap jag avser. Jag har med intresse följt mayros äventyr med en gammal rörstärkare och jag misstänker att det är samma ljuvliga egenskap som helt plötsligt infunnit sig i hans anläggning.


Reply author: Pac
Replied on: 2006/08/06 22:38:29
Message:

Hej Ola!

Välkommen till oss på HiFiForum; Ljudmagisk förmedlingsplats och ett ställe där det är Ok att fälla en tår om man blir rörd.

Det skall bli trevligt att få följa med när du strosar runt i HiFi-landskapet.


Reply author: Pac
Replied on: 2006/08/28 22:50:45
Message:



Vi har fått in en hel del medlemmar som inte presenterat sig. Det kanske är dags nu?


Reply author: mad.gibbon
Replied on: 2006/08/29 13:15:46
Message:

Hej,
Henrik Friberg heter jag och ramlade över det här forumet då jag sökte info om Edison 60.
En förstärkare jag fick upp ögonen för när jag tröttnade på mitt 5.1-system (nad o dali), då
jag insåg att inga av de filmer jag tyckte var bra hade ett surroundljud som var axeptabelt.

Till vardags så jobbar jag på Musikbyrån på SVT, så man kan väl säga att jag lyssnar en del
på musik :)

Min anläggning består för tillfället av:

Förstärkare Edison Triod
Högtalare Audio Note typ E/SPe
Vilylspelare ProJekt m pic Grado Gold
CDspelare min frus bärbara SONY från mitten av 90-talet,
denna eller nästa vecka ska det dock lyssnas på
en Advance Acoustic MCD 203, vilken jag hoppas ska låta bättre :) och
överta SONYns platts i racket.
Kablag får jag återkomma med då jag sitter på jobbet nu och inte kommer ihåg vad allt heter.

Tack o hej så länge
mvh
Henrik Friberg



Reply author: Pac
Replied on: 2006/08/29 14:06:08
Message:

Henrik, välkommen till HiFiForum.nu!

Hälsa alla på musikbyrån att de har många supporters här på HiFiForum.
Det brukar alltid vara intressanta program Ni kokar ihop.

Det hade varit väldigt intressant om Ni satte spotlighten på musikindustrins användning av kompressorer och hur det resulterar i totalt fördärvad musik...

Vi har haft det uppe flera gånger och High Fidelity skrev om det i nr.1-06

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=47123&SearchTerms=komprimering


Reply author: mad.gibbon
Replied on: 2006/08/29 14:48:54
Message:

Det ska jag absolut lägga in som en inslagside.


Reply author: minel
Replied on: 2006/08/29 20:39:31
Message:

Hej på Er!

Jag heter Mikael, 50+, uppväxt i Göteborg och bor i Vänersborg.
Har haft en hel del kul grejor genom åren men ingen high end.

Råkade gå in på HIFIpunkten i Trollhättan i våras när det var HIFI mässa.
Lyssnade bl.a på Primare och det lät betydligt bättre än det jag hade hemma så
nu står det en Primare SPA 21 och en DVD 26 här hemma.

Efter att ha lyssnat på vinyl hemma hos en bekant fastnade jag i vinylträsket.
En Well tempered classic med Van den hul pu har införskaffats och hyllorna börjar att fyllas med vinyl, mest 60 -70-tal, både svensk progg och utländskt som Neil Young, Stones, Genisis, the Band mm.

Nya högtalare, Canton Vento reference 5 DC, står på inspelning. Ett Riia är på G.
Kablar läser jag om här på Forumet och försöker lyssna för att se vad jag gillar.

På önskelistan står en tvåkanalsförstärkare, kanske en Primare A 30.2

Uppskattar verkligen alla kunniga medlemmar här som villigt delar med sig av sina kunskaper. Hoppas att jag med tiden också skall kunna dela med mig.

Mvh
/Mikael


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2006/08/29 20:58:21
Message:

Välkommen Mikael

Det var en klart kompetent setup du har där hemma


Reply author: minel
Replied on: 2006/08/29 21:31:53
Message:

Tack Johan!


Reply author: Linnmannen
Replied on: 2006/09/01 10:00:24
Message:

Hej mitt namn är Peter Johansson och jag bor i Malmö och har varit och är intresserad av stereo prylar sen barnsben. Har idag en schysst Linn system som består av Genki, 2X LK 85(slutsteg) och Pekin radio samt Ninka högtalare. Detta körs aktivt och det blir ett mkt bra drag i systemet. Allt står på ett Spider rack som inhandlades för några år sedan.

Hänger en hel del på Selleri.de men tyckte att det kunde vara skoj att vara med i ytterliggare ett forum !!

Kommer förmodligen tillbringa en hel del tid hos er och jag skall skicka in bilder på mitt system så ni får se hur det ser ut.


Reply author: Linnmannen
Replied on: 2006/09/01 10:07:55
Message:

Hej på Er,

Mitt namn är Peter Johansson och är boende i Malmö. Har ett schysst Linn system som jag är nöjd med. Källan Genki kommer kanske att bytas ut mot en ny spelare, nämnligen Majik CD men den kostar som sagt. Jag kör aktivt med Ninka högtalare med stenfot. Pekin radio har jag också allt står på ett Spider rack som införskaffades för några år sedan. Kommer att skicka in bilder på mitt system så att ni kan se det. Det viktigaste är dock att jag är nöjd med ljudet och det kan ju lyfta rejält med en Magisk CD...

Kommer att tillbringa det mesta av mitt tid på Linnforums avdelningen


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2006/09/01 10:28:34
Message:

Läste Liemannen först

Välkommen Peter


Reply author: Transient Design
Replied on: 2006/09/05 11:45:01
Message:

Hej,

jag heter Lars-Ola Hoffer men kallas av nästan alla för Lasse. Född och uppvuxen i Eskilstuna, men började få hifi-febern under högskolestudierna i Uppsala där jag träffat en bunt andra galningar med liknande intressen. Jobbade som extraanställd på Hifi Klubben i många år och moddade samtidigt en hel del kunders produkter, framförallt CD-spelare och högtalare men jag har nog provat att modda det mesta. Sedan flyttade jag till Alingsås och jobbade för Golden Age Music i några år innan jag kände att det var dags att pröva nåt nytt. Efter ett kortare inhopp på Hifi Consult så driver jag på heltid denna firman men försöker även renovera en gammal gård på landet när tid finns över.

Vi/ jag kommer (så gott det nu går) försöka tillverka lite egna produkter av egen design men även importera lite grejer som verkar kul. Första tillverkaren vi importerar är April Music från Korea med sina två märken Stello och Eximus. Första egna produkten kommer att bli en klassisk skivspelare som jag hoppas få klar för att visa upp på Arken som är om 3 dagar...

Min ljudfilosofi: när jag kan sitta ner och lyssna på musik och få rysningar. Då låter det rätt! Musik skall beröra och kännas, annars så är det rätt ointressant. Det finns anläggningar för både små och stora pengar som lyckas och misslyckas med detta till synes enkla. Varför det är så och hur man i så fall "gör rätt" är vad jag hoppas kunna utforska.

Givetvis så tror jag alltid att jag kan allt men jag är övertygad om att många här kommer att bevisa att så inte är fallet.

Väl mött i hifisverige!

Mvh Lasse
Transient Design


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2006/09/05 11:48:06
Message:

Välkommen Lasse


Reply author: BosseBula
Replied on: 2006/09/05 12:23:49
Message:

quote:
Min ljudfilosofi: när jag kan sitta ner och lyssna på musik och få rysningar. Då låter det rätt!


Håller helt med! Hade varit glad om jag hade kommit så långt idag. Med viss musik kan det funka ibland nu iofs.

Nåväl, välkommen hit Lasse, ska bli intressant att läsa om dina tankar och produkter framöver.


Reply author: Magoo
Replied on: 2006/09/11 15:28:56
Message:

Hej!
Jag har ju vart med ett tag men helt glömt bort att presentera mig.

Jag heter Magnus Einarsson och har ett ganska nyutvecklat HIFI intresse. Visserligen har jag alltid lyssnat på musik men först på senare tid börjat titta på elektroniken bakom. Så än så länge spelar mitt gamla system (Sony allt i ett anläggning) med lånade högtalare (Dali 103 tror jag). Jag pysslar lite med ett Gainclone bygge som ska bli huvudförstärkare, åtminstone tills jag hittar något annat. Jag har också ett högtalarprojekt med ett par Lancettor men det går långsamt delvis för att mina kunskaper inte räcker till men också för att jag alltid lider av tidsbrist. Kanske nån som känner igen sig där? Som CD läsare står min Centrum DVD för tekniken, där finns det också planer på ”justeringar”, men den dagen den sorgen. En vacker dag kanske det dyker upp en tråd under medlemmarnas system, vem vet?

I övrigt är det nog motorsport som tar mest tid från min familj, inte som utövare men som betraktare.


Reply author: Pac
Replied on: 2006/09/16 14:49:24
Message:


Hej Magnus och välkommen till HiFiForum.


Reply author: kent_n
Replied on: 2006/09/24 10:09:01
Message:

Hej.

jag heter kent Nylander o är 50 + så det har väl under åren blivit en del hifi.

har nu på lite äldre dagar börjat att gå från mid hifi till high end för det är på tiden tycker jag. Har börjat med förstärkare o högtalare.

Har för närvarande: HiFi sidan
McIntosh integrerade MA6900
Musical Fidelity A5 CD
Dynaudio C2
Sennheiser 650
Hörlursförstärkare MF

Funderar på att sälja cd för att köpa McIntosh där ochså

Tv anläggning
harman kardon 7x75
Audio Pro:
golv Image 50
sattelit Image 11
center image 21
Sub B2,27




Reply author: ohmega
Replied on: 2006/09/24 10:16:09
Message:

Välkommen till forumet, Kent å Magnus


Reply author: Wheels
Replied on: 2006/09/24 22:46:27
Message:

Är en som gillar ljud!
Ingen nörd på nåt sätt.
På ljud.
Spelar gura sen länge och hör skillnad på dåliga gitarrer och dåliga förstärkare.
Visst, rörstärkare är speciellt för oss gitarister.
Har själv en gammal Selmer Thunderbird 50w. ECC83,El34,Celestion högtalare.
Har byggt min egen gitarr.
Rätt ok, inte bäst...
Jobbat som ljudtekniker.
Skruvat mycket på filtrena...
Vet nånstans hur jag vill att det ska låta.
Har köpt ett par Tangband.
Fantasiska!
Funderar på att bygga Lancetta.
Lär mig hela tiden hur JAG vill att det ska låta.
Kul att vara här!

Wheels


Reply author: Pac
Replied on: 2006/09/28 22:17:38
Message:


Hej och välkommen "wheels".


Reply author: Knaster
Replied on: 2006/09/30 12:33:52
Message:

Hej! Att efter ha smygit runt på detta forum i snart 4 år utan medlemsskap har jag nu tagit mod till mig och registrerat mig (på tiden!). Hur som helst, Stefan heter jag, 28år, bor och jobbar i Stockholm/Kista som mjukvaruutvecklare sen ca ett år tillbaka. Före det pluggade jag datateknik i Linköping och innan det så pluggade jag i Karlstad (som jag ursprungligen kommer ifrån).

Musikintresset började ganska tidigt i tonåren, men jag fick inte min första ordentliga stereo förrän jag tog studenten (efter att ha spelat sönder mina föräldrars stereo åtskilliga gånger, hähä). Det blev naturligtvis Cerwin-Vega med Denon-förstärkare, och djeflar vad jag spelade på den anläggningen (tror många känner igen sig här :)

Men med åren så har smaken förfinats något och efter flera års uppgraderande och bytande av apparater och jag nu kommit fram till min nuvarande anläggning, som jag faktiskt är hyfsat nöjd med. Idag kör jag med en Krell 400xi snörad till ett par Focal 927be. CD-skivorna laddas i en moddad Shanling CD-T100 och vinylen spisas via en Pro-ject svarv. Jag har även gjort ett tamt försök till hembio, så Krellen är ihopkopplad med en hembioreceiver med tillhörande dvdspelare av enklare kvalisort. Jag är allätare vad det gäller musiksmak, men gammal hederlig rock ligger nog varmast om hjärtat.

Andra intressen är golf, styrketräning, akvaristik, meckla med alla möjliga prylar, läsa böcker, leva gott och umgås med fôlk. Jag försöker även lära mig spela gitarr, men det verkar som att jag är bättre på att lyssna på musik än att skapa den själv ;)

Det ska bli skoj att äntligen få ta del av er gemenskap och jag hoppas på lite hifiträffar framöver! Väl mött,
//Stefan


Reply author: byakugan
Replied on: 2006/10/01 14:59:08
Message:

Hej på er!

Ska väl ta och skriva några rader. Heter Timo, kommer från det härliga(?) Motala, nordvästra östergötland. (=
mitt intresse inom hifi är nytt, har alltså inte hållt på så länge.

Det jag sysslar på om dagarna är industirarbete. är en av dom för lågt avlönade CNC-operatörerna som finns här i landet. Inte för att det är ett dåligt jobb, det jag i princip gör om dagarna är knapptryckning, mätning, lite skruva och så ett och annat lyft.

Har familj (fästmö, hund, katt). och det är klart att man spenderar mesta tiden med dom.

och såklart stereon,

NAD C-521bee - bra CD-spelare, producerar ett musikaliskt klang, lite svag med basen dock
NAD C-320bee - ja, det är väl det första valet om man har CD-spelaren
AKAI AP-206C - barndomsminnen, oj vilken härlig vinylsvarv (= behöver dock byta pickup.
Dali concept2 - jaja, jag har ett för konstigt rum för att få plats med mina Jamo Classic 8, men rumbyte är på gång (=

som sagt, det är det som finns här, lite kringutrusstning med såklart, signalkablar, högtalarkablar och RIAA steg... men sånt får ni försöka få fram i era drömmar...

hoppas ni kan ge lite förslag när jag ber om det.

/Timo

mata ne


Reply author: Pac
Replied on: 2006/10/03 20:28:12
Message:


Stefan & Timo, välkomna till oss på HiFiForum.


Reply author: toref
Replied on: 2006/10/03 21:33:29
Message:

Hei dere!

Litt om meg. Jeg er norsk, 37 år og har hatt (en voksende) interesse for hi-fi i omtrent ett år nå. Like før sommerferien fikk jeg muligheten til å oppgradere det gamle anlegget jeg har hatt siden 80-tallet til noe bedre. Og det var nok starten på en enda større fascinasjon for hi-fi, lyd og musikk. Musikk har blitt mye mer interessant å høre på nå og det går gjerne noen timer foran anlegget hver dag. Venner synes jo det er litt rart at jeg bruker like mye penger på hi-fi som de bruker på en bruktbil, men det har jeg etter hvert lært meg å leve med. Jeg sykler til jobben.. :-)

Anlegget mitt består av Audio Aero Capitole MkII cd-spiller, Thorens TD318 platespiller, Hegel H200 integrert forsterker og B&W804S høyttalere.

Fra å være mest opptatt av utstyr har nok interessen min dreid seg mer mot optimalisering , akustikk og musikk nå. Klart, om jeg skulle få mye penger mellom hendene igjen, kunne jeg nok også tenkt meg nye komponenter, men det er ikke det viktigste for meg nå.

Jeg er på mange måter veldig fornøyd med oppsettet mitt. Det spiller med god oppløsning og musikken «slipper» høyttalerne på en bra måte. På gode innspillinger står musikerne i rommet, og det er flott. Av musikk hører jeg på veldig mye forskjellig. Det nye anlegget gjør at et større spekter av musikk blir interessant enn før. Men hovedvekten er nok på jazz, eksperimentell musikk og litt «doom metal» innimellom.

Men man blir vel aldri helt fornøyd.. jeg har skjønt at det er ganske vanlig blant audiofile.. :-) Jeg har eksperimentert endel med plassering av høyttalerne, og jeg har også gjort mitt første «tweak» ved å plassere dem på betongheller. Det hjalp på holografien og spesielt dybden i lydbildet. Men... jeg har problemer med stående bølger i nedre bassområdet som ødelegger litt av rytmen på dype bassnoter. Og om jeg klarer å få bukt med det problemet er det sikkert andre ting som kan bli bedre også. ;-)

Forøvrig jobber jeg som forsker innen «IT» her i Trondheim og er veldig glad i å kombinere teori med erfaring og kanskje lære litt i samme slengen.

Gleder meg til å bli bedre kjent med dere! Dette forumet later til å være et hyggelig sted å diskutere hi-fi.

- Tor


Reply author: ohmega
Replied on: 2006/10/03 22:16:39
Message:

Hej TOR!

Välkommen hit till hififorum


Reply author: Yunick
Replied on: 2006/10/04 00:03:52
Message:

Hej allihopa.

Jag heter David Bylund och är bosatt i Arjeplog. Jag e 30år och pluggar till ingenjör på Luleå universitet men är utplacerad här då vi jobbar mycket med biltestningen som pågår här upppe.

Mitt hifi intresse startade då jag fick höra en kompis kraftigt moddade pioneer cd, Dali högtalare med hembyggd förstärkare.

Han ledde mig senare in på DIYn härliga bana :)

Sedan dess (8år sen) har jag byggt endel högtalare coh har nu börjat ge mig in på att bygga förstärkare.
Det har blivit en 5-6 gaincloner i olika tappningar men har nu börjat mitt första klass a steg. (aleph-M). Jag har även börjat snida på redcircuits 3-5watts klass a stärkare.


Det jag spelar på nu är min laptop med soundblaster insticks kort, ett skatbo till chipamp, DIY kablar överallt och mina hembyggda burkar med vifa 6.5 bas och seas excel diskant.

Pressentation kommer väl i lämplig tråd.

Jag hoppas kunna bidra till den mycket trevliga stämningen här.

Mvh / David


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2006/10/04 00:05:56
Message:

Välkommen David


Reply author: Yunick
Replied on: 2006/10/04 00:07:59
Message:

Tackar :)

Snabba svar här minnsan.. bådar gott :)


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2006/10/04 00:10:23
Message:

Yep

Här är alltid nån som e på G


Reply author: rip59
Replied on: 2006/10/04 00:30:35
Message:

Hej på er.



Här kommer så ett nyt skåne medlem, direktimporterat från Danmark, jag är glad att jag har hittat hit.

Jag är en äldra herre, och som antyd av mit profilnamn, från året 1859, nej 1959 var det. Vanligen bara kallad "Rip" på internet. Well well i alla fall har jag haft eget "HiFi" sedan min 9 år's födelsesdag där jag fik min första skrivspelare, en sådan Philips med högtalare i locket, alt i snyggaste gråa plast. Och sedan des har det gått slag i slag, den gången slängde man jo ingen tid vid datoren som i dag

Till dagligen jobbar jag med IT, som administratör, tekniker och med support, men är sedan mitten av augusti utan jobb, så om ni hör något Jag är ensamstående pappa på ½ tid, till en grabb från 1997. Så det är inte så där mycket pengar jag har at använda på HiFi just nu, men det skal nok gå endå. Jag har även an annan kostsam hobby, foto.

Och vad har jag då att spela på? Jo på högtalar sidan har jag et par Fostex Studio Monitorer 2418b, dom har jag bara haft någon få år, när jag köpte dom var mellantone enhetarna renoverade och han hadde just sat andra bassar i. Jag fik gi 8.000,- för dom...... Danska kronor, så 10.000 ca. men OK med tanke på vad enheterna koster den dagen i dag.

För att driva dessa högtalare har jag en NAD T762 Den är OK, men högtalarna klarar av en störra forstärkare, det är helt klart. Jag har fn. en DVD/CD lösning som jag användar även till att lysna på musik med, det är en Sony DVP NS905V, i min ålder har man ett och annat kassettband stående, jag har en Sony K970ES till att ta hand om dessa band. Jag spelar även LP'er, dom spelar jag på en Denon DP-75 verk/Denon DK-110 Plint, här sitter en Micro Seiki MA 505 mk III arm med en Ortofon MC-200 pickup monterat. Mellan grammofonen och min NAD T762 har jag en NAD PP2.

Nu är det jo en Surround förstärkare jag har, så jag har ett par högtalare mera och sånt. Som center har jag en B&W CC6 S2, subben är en LL Daytona 12. Back till har jag 4 stycken Gale 3020 sittande, 2 av dessa drivs av en gammal herre, en Marantz Model 1150 D. Det får vara OK til film, det är inte det viktigaste.

Innan jag blev ensamstående hadde jag ett mera desiderat stereo system, ett par BS Monitor III, en Yamaha C2a och en Denon Poa 3000, alla delar var hemma modificerade, systemet spelar den dag i dag hos X'en, så jag ser och hör det från tid till annan.




Rip


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2006/10/04 01:01:32
Message:

Vilken presentation
Välkommen Rip


Reply author: rip59
Replied on: 2006/10/04 01:10:31
Message:

Tack Johan

Jag fölar att jag kommer att trivs här.



Rip


Reply author: vogue
Replied on: 2006/10/04 09:50:47
Message:

Hejsan,

Lite om min musik-interesse.

Jeg har lysnat til musik sedan begyndelsen på 70-talet, och min hifi-interesser startede for alvor rundt 1982, der jeg byggede mit første DIY projekt - KEF Bailey speakers - en klassiker som jeg stadig har i sommerhuset. Herefter prøvede jeg en masse forskelligt udstyr - hvoraf jeg kun har min Forsell tonarm idag. Jeg holdt en pause med hifi-investeringerne fra 1993 - 2000 pga. famile och barn, men er nu igang igen.

Mit fokus er musikken ... Jazz, rock, klassisk ... you name it! Jeg er mycket glad for analog ljud, och har gennem de seneste 2 år bygget 5-6 versioner af min DIY skivspelare. Jeg optimerer stadig på konstruktionen - som er baseret på Scheu dele - med min gamle Forsell arm.

Mit anlæg består ellers af SAT amp och CD, DIY skivspelare, Mantrasound Riaa, Proac 3.8 speakers, MIT, PAD och Nirvana kabler och en Sony DVD.

Vogue


Reply author: Zoggy
Replied on: 2006/10/04 11:04:28
Message:

Hej alla,
Jag heter Marcus och kommer från Finland och är 33år gammal. Har hållit på med hifi sen tonåren när jag köpte min första anläggning i form av en Yamaha receiver, Onkyo kasettdäck, Dual skivspelare och Kef högtalare. Denna anläggning tjänade mig i otaliga år tills intresset för hifi gled åt det mera allvarliga? hållet, mao uppgraderingarnas eviga djungel.
Rotel, Creek, Naim, Quad som sist blev Linn var jag fortfarande är kvar. Anläggningen jag kör med idag består av Karik, Majik, Keilidh och sist men inte minst LP12. Kan kanske utläsas att jag är en stor vän av analoga medier och min samling LP-skivor vägrar att fortsätta växa.

Anläggningen har en hel massa år på nacken iom att mitt hifi-intresse har varit i slumring under en herrans massa år. Varför jag sökte mig till Hififorumet är ganska enkelt. DIY, samt en stor nyfikenhet till det gamla hederliga rörljudet och de oändliga möjligheterna att tillverka OCH designa egna apparater. Har under det sista halvåret följt med diskussionerna i DIY-delen och konstaterat att här hittar jag folk som kan svara på och utveckla mina ideer kring temat.

Kunskapshungern är VÄLDIGT stor och jag hoppas verkligen att jag skall få svar på de flertalet (oändliga) frågar jag har kring DIY.

mvh
Marcus (vars första projekt skall bli en "geddon" till LP12an)


Reply author: Pac
Replied on: 2006/10/04 11:12:07
Message:


Hej Marcus och Vogue!

Välkomna till HiFiForum.

Vänligen,
Per


Reply author: Bo Mellberg
Replied on: 2006/10/04 13:52:36
Message:

Hej alla!

Bosse heter jag och är ny medlem sedan igår.

Har varit hifi-intresserad sedan gymnasiet, då begagnade prylar fick stå för reproduceringen. Det bästa som åstadkoms då var troligen en gammal Luxman-kombination + Mordaunt Short högtalare.

På högskolan växte intresset och jag tog tåget över till Köpenhamn för att inhandla ett par Dynaudio Audience 10 (testvinnare i HiFi & Musiks stortest med 42 inblandade som jag fortfarande har kvar) för de var ju mindre än hälften så dyra där! Döm om min förvåning när jag fick reda på att de såldes per styck och inte per par...

Dagen efter åkte jag dock tillbaka med dubbelt så mycket i plånboken och kånkade hem dem genom hela Köpenhamn. Då hade en NAD CD och en Onkyo Integra A-807 införskaffats på HiFi-klubben. Till mitt lilla korridorrum var detta en kanonsetup.

Nu är det hus och familj som gäller först och främst. Hemmabio såklart, med tonvikt på HTPC. I vardagsrummet spelar Creative X-Fi Elite Pro, H/K AVR-507 och QRS Tellus. Planer finns på att gå ner på tvåkanal igen och byta ut Tellusarna ("likkistorna" av hustrun kallade) mot ett par stativare, förmodligen piPs.

Avslutningsvis: Jag har läst många av DIY reportagen på hififorum och är oerhört imponerad av vad folk lyckas åstadkomma på egen hand. Framför allt är det Bernts OTL-rörsteg som gjort intryck.

Jag ser fram emot att få börja bidraga lite grand på egen hand.

Mvh,

/Bo Mellberg


Reply author: Peg
Replied on: 2006/10/04 14:12:16
Message:

Hej allihopa !

Jag heter Per, bor i stockholm och är lite över 30. Mitt hifi beroende började när jag va liten och har bara blivit bättre med åren. Efter att har smygläst HIFIForum ett bra tag har jag nu äntligen kommit mig för att registrera mig.

Vad gäller hifi så kör jag med squeeze box, proceed bio preamp, SAT amplifix,Revel M20 och och en Velodyne DD sub. Jag har en cdfix också men efterssom jag inte har märkt nån skillnad mellan att köra den som transport och att köra med squeeze boxen så har cdfixen hamnat I en garderob nånstans. Visst står det en sony dvd i hyllan och ett Rotel RB03 slutsteg till bak-kanalerna för att köra bio också men det kommer i andra hand.

När det kommer till musik så äter jag det mesta från klassikt till hårdrock beroende på humör och I fall frun är hemma :-) Gärna högt !

Jag jobbar som programmerare och I huvudsak med 3d grafik vilket inte har så mycket med hifi att göra.

Uppgraderings tankarna snurrar för tillfället på runt basfällor, absorbenter, kablar, rums korrigering och något rent slutsteg istället för amplifixen.

Per


Reply author: Pac
Replied on: 2006/10/04 18:03:43
Message:

Bo, en "återfallare" precis som jag.

Per, vi kanske kan få se lite snygga renderingar i framtiden?

Välkomna till HiFiForum.nu!



Reply author: B-200
Replied on: 2006/10/04 18:08:41
Message:

Har läst lite i denna tråden och får säga att det är en salig blandnnig vilket är till det bättre då det alltid finns input att få om man söker lite hjälp.

//Morgan


Reply author: Pac
Replied on: 2006/10/04 18:24:18
Message:


Javisst, mångfald gör det så mycket roligare.


Reply author: Digger
Replied on: 2006/10/06 17:52:09
Message:

Hej på er alla!

Mitt namn är Mathias och blev medlem här igår efter att ha tjuvläst här på forumet under snaret ett års tid.
Jag är 33 år gammal och bor i NÖ Skåne.

Mitt Hifi-intresse har vaknat till liv igen efter att ha legat i dvala under några års tid.
Befinner mig mitt uppe i uppgraderingskarusellen så när det gäller utrustning tar vi det eftersom, och när det gäller musiksmak så är den ganska bred, allt från Hårdrock till Jazz, dock ej klassiskt ännu.

Detta var en kort presentation av mig, men mer kommer, det lovar jag.

Digger


Reply author: Pac
Replied on: 2006/10/06 18:14:22
Message:


Hej och välkommen till oss på HiFiForum Mathias!

Det finns en synnerligen aktiv klubbstuga som kallar sig euJeud i Skåne. http://www.hififorum.nu/forum/default.asp?CAT_ID=9 Det kanske kan vara skoj att få lite nya/fler HiFi-kompisar i närheten av där du bor?


Reply author: PG Jeppsson
Replied on: 2006/10/06 18:19:55
Message:

Digger, pm:a Vemsom och begär inträde i Eojeud

Vi har en del träffar, allt från DAC till vinyl

U1 och Bubbel bor i NÖ hörnet av Skåne, så var inte blyg

PG


Reply author: Digger
Replied on: 2006/10/06 19:29:33
Message:

Det är härmed gjort, hoppas på snabbt svar.


Reply author: Bogus
Replied on: 2006/10/09 00:51:05
Message:

Tjena på er allihopa!
Per heter jag och bor i Halmstad och har hållt på med hifi och stereo i 10 år nu. Det började först i bilen, men när högskolan tog över livet för fem år sedan krympte min budget ganska kraftigt för bilstereobyggandet och allt hamnade på hyllan. Sen när man fick lite extrajobb och träffade en polare med grym 2-hanalsstereo (som för övrigt just nu oxå blivit ny medlem) kom man mer och mer in på den banan. Uppgraderingsnojan har ju gjort sitt genom åren och det som först var en vanlig surroundreciever har nu blivit ett NAD för- och slutsteg med Infinity frontar. =) En nyss inköpt strömrenare (strömlist) från Transparent pryder nu min anläggning. Fan vet om det inte är det bästa uppgradering jag gjort faktiskt... =)
Ser fram emot många diskussioner med er andra! Hej på er!


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2006/10/12 01:09:51
Message:

Hej på dig med , o välkommen


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2006/10/12 01:11:29
Message:

quote:
Det är härmed gjort, hoppas på snabbt svar.



Får du inte tag i lillhövdingen så hojta till


Reply author: bluemindboy
Replied on: 2006/10/13 01:09:15
Message:

Hejsan allt hififolk.

Ja vad ska man säga, med ett stort musik och studiointresse smög sig hifivärden på också.. nu ska pengarna räcka till skivor, studioprylar, instrument och nu även hifiprylar.. dyrare hobby får man snart leta efter =)

Daniel heter jag och är bosatt med min flickvän i Skåne. Har nog inte så rolig "hifi-historia" som många andra här, då jag som nioåring inte pulade i sönder min första förstärkare eller nåt sådant.
Jag började med gitarren, som utvecklades till sömnlösa nätter antingen tryckandes och skruvandes på kassettportan eller i lokala studion.
Efter gymnasiet började jag på Sverigefinska Folkhögskolan i Haparanda och läste ljudteknik och musik, med dröm att få läsa till ljudingenjör i Piteå.. men så långt kom vi inte. Efter två år som skåning i norrland längtade man hem, och det där sabbatsåret blev plötsligt tre ..

Nu det senaste året har intresset runt hifi riktigt rotat sig, då det var dags att uppgradera NAD-anläggningen.. Det har nu hittills slutat i Primare I21 och en Primare DVD26.. på tur nu står nya högtalare och viktigast av allt - ny vinylspelare..

Jag har varit inne på forumet och tjuvkikat lite innan och det verkar vara bra och kunnigt folk här. Hoppas på många tips, och matnyttiga diskussioner..

// Daniel "bluemindboy"





Reply author: johan.björklund
Replied on: 2006/10/13 01:26:55
Message:

Skåne kommer att ta över HiFi forum snart

Välkommen Daniel


Reply author: keso77
Replied on: 2006/10/14 17:08:14
Message:

Förstärkningar anländer till Stockholms Hifi-intresserade.

Hej!

Mitt namn är Krister och jag är 29 år gammal. Jag bor "söder om söder" och har varit en flitig läsare av detta forum ett bra tag nu.

Själv är jag inne i en period då jag försöker hitta min nästa anläggning. Jag skall flytta (får lägenheten i maj) och försöker redan nu planera in det absolut viktigaste i lägenheten. Hifi!

Som det är nu så sitter jag på ett ihoplappat system med Proton för och slutsteg, en gammal Pioneer dvd-spelare som får agera CD-spelare också tills jag införskaffar något vettigare och jag har numer också en gammal vinylsvarv från Dual. Högtalarna jag har är ett par lätt modifierade JBL TLX320 som får duga ett tag, men jag är ständigt på jakt efter uppgraderingar. Plånboken har dock kastat ankare, så jag väntar väl egentligen på att den skall sluta tjura så får vi se vad det blir. Förmodligen en bättre förförstärkare samt en bättre vinylsvarv.

Vinyl, ja. Jag fattar inte hur jag kunnat missa detta underbara format. Jag tror jag upptäckte musik över huvud taget när CD-formatet kom ut, så det är väl därför. Hur som haver, så köpte jag en Dual CS505-2 med "en hög" skivor av en vän för 200kr "bara för skojs skull". Första skivan jag spelade var Kingdom Come och jag fastnade direkt. Jag kommer nog aldrig att ångra det köpet, för det öppnade en ny värld för mig. Sedan dess har jag dragit runt på allt från Myrorna till din vänliga grannes loppmarknad och hittat mycket trevligt att lyssna på. Medans jag skriver detta spelar Glen Miller -Londonderry Air.

I musikväg är jag allätare. Med undantag för kanske Reagge, country och dansband. Man upptäcker mycket nytt (gammalt egentligen kanske) kul vid vinylimpulsköp.

Jag har mycket att lära om Hifi och jag tror att mycket kunskap kommer att komma från detta forum och er medlemmar. Mycket balla reportage och läckra bilder på Hihi-utrustning som får det att vattnas i munnen.

Tack för ett suveränt forum!


Reply author: ohmega
Replied on: 2006/10/14 17:37:27
Message:

Välkommen Krister


Reply author: Nikola
Replied on: 2006/10/14 17:44:32
Message:

Hej.
Nikola heter jag och är ny här på forumet.
närmar mig dom 40 har haft skoj med hifi dom sista 15 åren
idag utövas hifi intresset med hjälp av en Krell SACD, Classe CAP 80 och ett par ML sequel II. Sequel är en gammal högtalare som bevisar att gammal e älst.. helt fantastisk.....
en Thorens 318 MKII med en ortofon MC20 Via en MF XLP står för vinylen..
Då CDn är nyinköpt har uppgraderingdjävulen mig i ett järngrepp........

det var väl det hele...

//Nikola


Reply author: Andreé 52SE
Replied on: 2006/10/15 16:42:30
Message:

Hej

Ja var ska man börja?

Jag heter alltså Andreé och är 31år med ett nytt intresse "Hifi".
Men det är inte hela sanningen.
Det börja för ca 14 år sedan med min första stereo,ärvd av min bror.
Sen rulla det på med byten av diverse utrustning fram tills Hus,barn och det där ni vet.
Då gled jag in på 5.1 där jag fortfarande är men på en mer lagom nivå.
I och med att jag skaffa ny sambo fick jag också nya kompisar bl.a. En som har ett stort intresse för hifi, och på den vägen är det.
Så för en månad sen köpte jag ett par Dynaudio 52SE och insåg ganska snabbt att ny kringutrustning behövs,sagt och gjort för en vecka sedan köpte jag Copland Cda 277,Csa 515 och Cta 301mk2.
Nu sitter jag gärna och lyssnar på Lisa Ekdahl,Winnerbäck eller annan skön musik,lite av varje faktiskt.
Men film tittandet är fortfarande ett stort intresse,tittar på kanske fem filmer i veckan så drömmen är en anläggning som presterar bra både 2.0 och 5.1.

Mvh Andreé 52SE

(Alla klagar över sin glömska. Ingen över sin dumhet)


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2006/10/24 01:00:03
Message:

Välkommna Nikola, Andreas och Andreé


Reply author: lta
Replied on: 2006/10/28 21:15:09
Message:

Hej!

Jag heter Daniel Litskog, 35 år.

Mitt stora intresse är rörförstärkare och välljud. Det började när jag var 15 år och min storebror köpte en Dynaco Pas 3 och Stereo 70 (tror jag att det var). Det lät "sådär". Sedan kom han hem med en Remus för- och slutsteg. Det var då jag riktigt fick upp ögonen eller rättare sagt öronen, för vad välljud är.
Jag svarade med att köpa Edison One och 12:an som då fanns som byggsats. Senare läste jag om att den gick att triodkoppla och jag triodkopplade denna. Jag tyckte det lät fantastiskt.

Senare, 1994, kraschade ekonomin och även det intensiva intresset för rörprodukter. Året efter fick jag en kurs i elektronrör: NTI´s korrespondenskurs i Radio-Stereo. Började läsa litet, men det dröjde ända fram till förra året, 2005, som jag på allvar tänkte och beslutade att nu skall jag läsa kursen och jag vill åter få uppleva välljudet från rörförstärkare. Så, jag knåpade ihop ett Remus-försteg med lyckat resultat, och intresset har sedan dess växt...
Remusen kan beskådas på www.lta.zoomin.se under Remus2.


Reply author: joaredge
Replied on: 2006/10/30 19:09:52
Message:

Kongsberg, Norge her.

Joar Martinsen 26år gammel gutt som spiller i band og hjemme på anlegget.
Jobber med elektronikk, reparerer Nokia mobiltelefoner.

Spiller på Cambridge 640v.2 - Dikemark diy signalkabel - Vincent sv-233 - Xindak fs-1 - Patos 302mkII


Reply author: yfront
Replied on: 2006/11/07 22:10:53
Message:

Känns ju förträffligt detta, att vara medlem dvs.

Christian heter jag, 28 år gammal, bor i Kista/Stockholm och jobbar med IT-säkerhet om dagarna.

Snubblade in på detta med ljud pga ett enormt filmintresse. Hembio införskaffades och tweakades, anpassades och uppgraderas. Sen dog intresset helt abrupt och jag märkte att jag började köpa mer musik än film.

Så tv'n åkte ut, flerkanalarn byttes till en thor-stärkare, dvd'n mot en cd-fix och nu senast har jag uppgraderat (förhoppningsvis) mina avance signature mot ett par compact xz-1 (som anländer på fredag).

over'n out


Reply author: ztenlund
Replied on: 2006/11/08 01:26:35
Message:

Varmt välkomna Daniel, Joar och Christian!


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2006/11/08 01:34:03
Message:

Varmt välkomna ??


Reply author: ztenlund
Replied on: 2006/11/08 01:40:25
Message:

Kallt välkomna?


Reply author: Pac
Replied on: 2006/11/08 18:00:09
Message:


Här på HiFiForum är alla HiFi-entusiaster varmt välkomna.



Reply author: Beyer
Replied on: 2006/11/15 19:32:43
Message:

Hej!

Nu är man här och äntligen medlem på detta underbara forum. Skall försöka att presentera mig lite. Mitt namn är Johan Beyer, är 27 år gammal och boendes i den vackra sommarstaden Halmstad.

Till vardags så jobbar jag på Halmstads stadsbibliotek, där jag pysslar mycket med all möjlig sorts teknik.

Jag har ett väldigt stort intresse av ljud/musik samt återgivning av dessa. Hehe tillhör väl den kategorin som har skivsamlingen för att lyssna på anläggningen och inte tvärtom. Misstänker att många känner igen sig. Mitt intresse började när jag var 7 år gammal och fick en kassetbandspelare samt albumet Europe - The Final Countdown. Detta var coolt! Att för första gången få kontroll och kunna spela den musik jag själv gillade var enorm! Sedan dess har jag som så många andra ljudintresserade bytt och uppgraderat i anläggningen så att det har stått härliga till. Är inne på mina femte par högtalare tillexempel. Det första par jag hade var ett par sönderspelade högtalare av märket luxor. Dessa fick jag ärva av min farbror. Jag var 12 år gammal och dessa tillsammans med den gamla Luxorstereon (modell planka) var helt enorm. Nu kunde man spränga ut musik! Sedan dess har det blivit ett antal byte på högtalarfronten. Sist så bytte jag mina Infinity - Kappa 600 och skaffade mig ett par QRS - Luna Au. Dessa spelar nu tillsammans med En velodyne DD-15 bas, vilket jag finner vara en bra sammansättning som passar mitt ljudideal som hand i handske. Elektronik har jag också bytat i olika omgångar. I nuläget kör jag med lite grejer från Bladelius i form av en amplifix och cd-fix. Amplifixen har använts mest som slutsteg till mitt Thule space 250 försteg. Tyvärr har detta älskade Thule försteg nyligen gått sönder! Vilket är riktigt irriterande! Till denna utrustning har jag också en billig dvd-spelare som jag använder som drive samt en underbar svart låda från transparent i form av en strömrenare! Hehe sedan har jag världens äldsta tv, men den skall bytas när ekonomin tillåter.

Musik som jag älskar att lyssna på är framförallt musikaler, symphonic metal samt metal. Favvobanden är within Temptation samt Nightwish.

mvh
Johan


Reply author: Pac
Replied on: 2006/11/19 12:09:23
Message:



Hej Johan!

Välkommen till HiFiForum.


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2006/11/19 12:58:49
Message:

Tack


Reply author: ohmega
Replied on: 2006/11/19 13:39:29
Message:


Johan, välkommen till forumet


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2006/11/19 14:51:29
Message:

Jag bugar o bockar


Reply author: Iqbad
Replied on: 2006/11/20 20:29:00
Message:

Hej!

Jag heter Eric och bor för nuvarande i Linköping där jag läser sista året till civilingenjör i maskinteknik.

Har tidigare byggt en del ljudbyggen i diverse bilar, men nu slutat med bilbyggen och börjat fundera på bra ljud hemma istället. Har därför köpt mig ett par Ino Audio piP som jag raskt byggde ihop och numera drar med ett hypex ucd180 baserat slusteg och hemmabyggd preamp. Är faktiskt riktigt nöjd med denna kombination.

Jag gillar när man kan få ut bra prestanda ur egenbyggda och dessutom prisvärda alternativ.

Annars bygger jag en del grejer till min gamla volvo (mest för att få den att gå fortare). Resultatet av detta kan ses här:
http://media.putfile.com/Bmw-vs-Volvo

=)


Reply author: Pac
Replied on: 2006/11/20 21:06:51
Message:



Hehehe, det gick undan värre med din 240'a.

Välkommen till HiFiForum Erik!


Reply author: qvisten
Replied on: 2006/11/20 21:18:22
Message:

Hej.

Fredrik heter jag och bor i Luleå, jag är 20år och således har inte hunnit allt för långt innom hifi världen, att jag studerar bidrar ju inte precis med dom ekonomiska resurserna för high end hifi än så länge iaf.
Mitt intresse riktar sig främst mot vinyl sidan(lyssnar endast på vinyl) och på "harware" sidan gillar prylar som är från -79 och äldre(vintage fantast? svar: JA)
jag har även börjat få dragningar mot DIY, och då framför allt RÖR men jag saknar än så länge kunskaperna för ett sånt bygge men jag ska öva på lite byggsatser och se om man inte ska kunna lära sig lite mer


Reply author: Pac
Replied on: 2006/11/21 15:56:43
Message:



Hej Fredrik och välkommen till oss.


Reply author: ovespa
Replied on: 2006/11/22 22:39:25
Message:

Ove var namnet. Mitt intresse för musik hade en topp 1992 då jag hade AudioPro-ombyggd NAD AMP och ett par AudioPro-högtalare. De vann ett HIFI-pris i den prisklassen på en Hifi mässa i Chicago.
Sedan sov jag i många år och vaknade ur dvalan år 2005 i samband med att jag skulle bli Pappa. Under graviditeten hade jag tid för lite eftertanke och vad jag gillar i livet. Förutom Fru och bebis kom jag på Hifi som pånyttföddes. Nu har jag ett hemmabio system med Denon 2106 och 7+1 speakers av lite olika märken. Där spelas filmer. Ljudet däremot spelas på Rotel990'a samt 4st Cerwin Vega (2st AT-100 + 2st AT80). Nu vet jag att det finns delade meningar för ljudet från Cerwin Vega men en sak är klar - jag spelar precis all sorts musik och det låter riktigt bra. Som alltid finns det skillnader och likheter i olika konfigureringar och märkes/modell kombinationer. En viktig kugge är ju vad man vill ha ut av Ljudfabriken. Därför anser jag att man skall vara lite försiktig när det gäller vad som är rätt och fel...
Hls,
/Ove


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2006/11/23 00:06:04
Message:

Välkommen Ove



Reply author: iroise
Replied on: 2006/12/04 23:30:27
Message:

Hej, Jag heter stefan och är 47 år. Musik och ljud har varit min ledsagare i alla år. Siw Malmkvist hette artisten som först dök upp på vinyl hemma hos mig, teskedsgumman! Min äldre bror skolade dock tidigt in mig i Rock n roll dvs Tommy Steel Elvis, Cochran och grabbarna/kvinnorna. En dag kom min syster hem med en singel med en grupp som hette Beatles låten var Dizzy miss lizzy, jag var körd, fy fan va bra. Vid denna tid bestod min stereo av en låda som innehöll en spelare och ett lock med högtalare som man fällde upp. Spelade sönder dessa pop-singlar och lyssnade på Tio i topp samt radio luxenburg på kvällarna. Våran granne hade en pojke som var några år äldre än mig och hade imponerande långt hår, han såg ut som en hippie dvs han var nog hippie och var något av en förebild för mig. Dessutom körde han motorcykel, en chopper. En dag bjöd han in mig för att jag skulle få lysssna på något bättre än det jag lyssnade på. Jag tänkte vad är bättre än Beatles o Elvis. Han hade en riktig stereo som jag inte minns märket på men däremot minns jag låten och den liknade inte något jag hört innan och det sopade undan benen på mig fullständigt. Det var Jimi Hendrix med låten hey Joe inget var nu sig likt. De andra polarna ville ha moped, jag ville ha stereoanläggning så blev det, en tandberg av något slag. Jag minns att vi stod och tittade storögt på revox,accuphaseprylar och olika thorenare men pengar till sådana prylar var inte aktuellt. Nej i många år så var jag enbart in it for the music men för nu ganska många år sedan skaffade jag mig i tur och ordning högtalare dm6:or, spelare thorenare sme arm och ortofon PU (skulle vara så) samt en marantzförstärkare, senare vidare till Nad-prylar och ett par större canton 122dc med tillhörande liten låda för reglering av bas/diskant vidare gick det till försteg och slutsteg av det tyska märket AVM var märket och samma canton-högtalare. Blev dock ganska lyssningstrött på ljudet, för vasst. Av en slump var jag hos en kompis som hade en stereo stående som han inte använde och som han hade fått via ett dödsbo, han är antikvitetshandlare. Jag kände igen märket det stod Accuphase e-210/Accuphase dp 55 och på högtalarna stod det cabasse egea. Jag flyttades bak i tiden och tänkte på när vi smågrabbar stod med stora ögon och kollade in stereos på Stig-Arnes hifi i trelleborg. Det slutade med att jag köpte klabbet för ett mycket mycket bra pris och jag kom samtidigt hem vad det gäller ljudideal. Jag har alltid haft lätt för att falla för nya sebsationella grejor men efter hand upptäckt att jag tycker de spelar på ett sätt som gör mig lyssningstrött, för vasst och tunnt. Detta har jag sluppit sedan jag köpte stereon av antikvitetshanlaren. Cd:n har jag kvar men vill ha en dp77:a men det blir nog för dyrt dessutom har jag ett alkoholistiskt förhållande till stereo, vill bara uppleva mer och mer och bättre och bättre! Stärkaren är numera utbytt till en e-408 och även högtalarna är utbytta till ett par cabasse iroise. Detta sitter jag nöjd med. Men jag vill väldigt gärna få hånderna på ett par cabasse pacific. Spelare är på gång nu så att jag kan spela alla mina gamla vinyler har sålt säkert 10000 Lp/EP/singlar men har några tusen kvar. Jag är numera lika road av musik som av ljud och läser mycket hifitidningar/musiktidningar, det har blivit en liten hobbie. Däremot är jag teknisk idiot och det jag kan har jag lärt mig av misstag. Mitt lyssnande är lite olika dvs vissa dagar lyssnar jag på prylarna och vissa på musiken! och ibland förenas detta så att jag njuter av bra musik på en för mig bra stereo. Kul med ett forum där likasinnade kan utbyta erfarenheter och kanske träffas och lyssna på musik. Ja Ja det var en liten presentation.


Reply author: ohmega
Replied on: 2006/12/05 17:04:34
Message:

Välkommen till hififorum, Stefan


Reply author: soundbrigade
Replied on: 2007/01/03 10:41:31
Message:

Nu har jag tappat räkningen men här inne kan jag ha härjat drygt ett år redan, men jag är troligen synnerligen okänd för de flesta utom för ett fåtal vilka jag träffat i riktiga världen eller haft affärer ihop med.
Jag heter Magnus, bor i Vänersborg - pärlan vi vattnet. Fyllde 53 i somras (2006) och har för avsikt att fylla 54 (suck!).
Under mina år lyssnade mina äldre syskon på Beatles, Rolling Stones, John Mayall, Bob Dylan, Animals och slikt. Jag rös av denna fasansfulla musik men frälstes när Sveriges Radio spelade ett flertal låtar från King Crimsons första album. Jag valde den progressiva rockmusiken och det som man kan kalla art-rock (Moody Blues, Renaissance, Yes ...). Idag lyssnar jag fortfarande på ungefär samma musik men har fyllt på med massor fantastiskt musik från vårt broderland i öst (Ryssland), och jag spelar igenom massa massor av italiensk progressiv rock från 70- och 80-talet - Banco del Mutuo Soccorso. Så dj*a bra!!!!!

För slantarna jag fick efter en sommars slit med att dela ut post åt kungliga postverket, köpte jag en Luxor kompakthistoria, det blev mina första stereo. Den har ersatts ett flertal gånger. Under en lång period spelade en bättre Luxor-maskin mina skivor (preskriberat), sedan har det varit Proton, LINX och en något modifierad Heathkit AA-32 (rörförstärkare som miste försteget och fick alla komponenter utom rör och trafos bytta - jo, jag har också tröskat runt i det träsket).
Nu bygger jag uteslutande rörsteg, men det går långsamt. Jag har en 6550SE, en 50CA10SE, 6BM8SE-STC och en Darling beredda att spela upp till dans (om man nu har 4 3/13 ben). Under sängen står en moddad Priboj och i garderoben mina tunga as från Ryssland 60W-monoblock katodkopplade PP-steg. Ger effekt även när belastningen är neremot 0,2ohm ....
under 80-talet var jag inne i moddningsträsket, hade i stort fri tillgång till världens bästa (?) plastkondingar (RIFA) och var övertygad om att varje steg som togs, varje komponentbyte gav bättre ljud. Idag har jag släppt det utan bygger och "modifierar" för att det är kul och få bort nätbrum. Jag har sällat mig till skaran skeptiker. Det finns ingen Gud, andevärld och Uri Geller är en israelisk trollerinisse som saknar utomvärdsliga gåvor. Energiprincipen är det enda som gäller jämte termodynamikens huvudsatser. Kan jag inte mäta ett energitillskott i en signal finns det inget - punkt! Den som säger något annat vill lura oss att köpa hans skitsladd för ockerpriser.
Jag tycker en pragmatisk hållning är bra när man sysslar med HiFi. Mer energi kan läggas åt att lyssna på musiken och bygga kul saker, testa nya varianter och kopplingar.

En del av det jag har på G skriver jag i en tråden som kallas Magnus bygger klart dels på min hemsida.

Åsså en sak till. Ser ni inlägg från mig som verkar skarpa, bitska och lite ironiska, beror det på att jag inte riktigt köper allt utan att ha en förklaring till varför man gör som man gör och hur eventuella försändringar förklaras.

(Hur många stavfel blev det nu - mitt tangentbord är inte vad det har varit ...)


Reply author: Hannes
Replied on: 2007/01/28 21:29:50
Message:

Hej!
Jag heter Hannes (därav mitt ytterst fyndiga användarnamn, fyller 19 i april. Jag bor i Örebro och går just nu sista året på musikestet. Efter det blir det lumpen 11 månader. Jag har varit intresserad av musik, hifi och framförallt högtalare sen jag var liten. Under mellanstadiet utvecklades någon form av mer seriöst HiFi-intresse som ganska snart ledde till högtalarbyggen. Jag lyssnar på det mesta från Sofie Zelmani till hårdrock och metal. Stonerrock är favoritmusikstilen och mina husgudar heter Queens of the Stone Age.

Senaste inköpet (och största lyftet på länge) är mina Audioques Type4 högtalarkablar.


Reply author: Pac
Replied on: 2007/01/28 22:08:38
Message:


Hej Hannes!

Välkommen till oss på HiFiForum.nu.


Reply author: LarsG
Replied on: 2007/01/29 14:26:45
Message:

som ny medlem är väl detta vad jag kan säja om mej själv och mitt
hifi intresse som startade på sent 60-tal med inriktning på brittisk HiFi.
har ägt produkter från
Ferrograph, Kef, Sugden, Radford, Spendor, Decca, Ariston för att näma några.
och nu sitter jag med
Kuzma vinylspelare med Helius arm
Opera consonance 2.2 linear cdspelare,
Sunfire classic tube preamp
Sugden T48 tuner(känd som the brick) lite moddad med nya kondingar
primaluna prolouge 5 slutsteg
och Ruark Crusader II högtalare med moddade filter som lyfte ljudet
rejält
inte så mycket brittiskt för tillfället alltså, bara högtalarna.
Den mest säregna brittiska produkten jag använt är nog en Decca London pickup(har den kvar)med en Decca International arm på en Ariston RD11.


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2007/01/31 18:17:48
Message:


Vilka pärlor
Välkommen Lars


Reply author: rip59
Replied on: 2007/02/01 01:10:06
Message:

Välkommen Hannes och LarsG

Rip


Reply author: Marc
Replied on: 2007/02/04 20:17:15
Message:

Hej!

Jag heter Marc och är ny medlem här sedan några minuter. Jag har följt detta forum av och till under några år, och på sistone mer eller mindre varje dag, så nu tänkte jag att det är ju lika bra att gå med själv!

Mitt HiFi-intresse började för ca 12 år sedan (tror jag det var), när jag skulle köpa min första anläggning. Då var jag runt 18 år. Efter att länge ha dreglat på OnOff över de coolaste Kenwood-, Sony- och Technics-anlägngingarna (i "midi"format) köpte jag ett par HiFi-tidningar (What HiFi och HiFi Choice) och plötsligt öppnades en helt ny värld. Så jag köpte några nummer till, innan det bar av till HiFi-klubben för provlyssning. Till slut hade jag hittat en bra instegsanläggning som jag fick låna hem på prov (vilket gjorde mamma positiv!) och som jag sedan slog till på:

Marantz CD-63SE -> Tara Labs Prism -> NAD 304 -> Rega högtalarkablar -> Rega EL8 (liten golvvariant av Kyte)

Denna anläggning skänkte mig sedan enormt mycket glädje unde många år, innan jag med vemod bestämde mig för att sälja och uppgradera. Speciellt högtalarna var jobbiga att släppa, eftersom de var så otroligt fina i finishen.

Hur som helst, nu har det gått några år och några uppgraderingar, och jag har plötsligt landat med en anläggning som jag är NÄSTAN nöjd med. Numera spelar jag på:

Tranquil PC (fläktlös dator) med musiken i wav-format på extern hårddisk (Samsung Spinpoint)
vanlig USB-kabel
HagUSB (konverterar USB till S/PDIF)
i2Digital X-60 digitalkabel med BNC-kontakter (av Chris Sommovigo)
Audio Aero Prima DAC 24 bit/192 kHz; får ström genom Purist Audio Dominus nätkabel
Acoustic Zen Absolute RCA signalkabel
Gryphon Callisto 2100 integrerad förstärkare; får ström genopm Purist Audio Dominus nätkabel
Acoustic Zen Satori högtalarkabel
Focal JMlab Micro Utopia Be (på Focal JMlab Electra-stativ)

Eftersom jag bor i en liten etta känns denna anläggning som om den har rätt storlek, även om den så klart aldrig kan komma ner i den riktiga djupbasen.

Hade tänkt att beskriva lite av ljudet, men nu skall jag på en spontan middag med en kompis, så det får bli en annan gång! :-)


Reply author: rip59
Replied on: 2007/02/04 20:27:32
Message:

Hej Marc och välkommen hit.


Det verker vara en spändande anlägning du har. Ser fram emot en beskrivning och kanske en bild.



Rip


Reply author: Pac
Replied on: 2007/02/04 20:40:56
Message:


RIP, du var kvickare än jag!

Marc, jag säger välkommen här också.


Reply author: Marc
Replied on: 2007/02/05 00:03:00
Message:

Tack Rip och Pac!

Ska försöka plåta lite bilder och lägga upp. Måste bara städa lite först! :-)


Reply author: rip59
Replied on: 2007/02/05 00:46:04
Message:

quote:
Måste bara städa lite först!

He he, den problemställning kännar jag till


quote:
RIP, du var kvickare än jag!

Det är vist bara i dag, du brukar jo komma först Pac



Rip


Reply author: Olofpräst
Replied on: 2007/02/05 17:52:26
Message:

Hej hopp!

En kort presentation av mig:
Jag heter Olof Söderberg och är ny medlem i detta forum, mycket tack vare Tobbe L. (Hej Tobbe!)
Jag bor strax utanför Vimmerby, där jag tjänstgör som präst i Svenska kyrkan. Jag bor för närvarande granne med mig själv eftersom jag och hustrun inte lyckats få vårt hus inflyttningsklart riktigt än...

Ljudmässigt kör jag hittills en hemmabiouppsättning med Sony-elektronik och JM-lab Cobalt, men när sagda hus blir "klart" ska det innehålla ett biorum och ett 2kanals-lyssningsrum (vi har helt sonika prioriterat bort vardagsrum - vem behöver det?)

Ljudintresset har kommit från olika håll, vilket också speglas i musiksmaken. Jag är gammal körsångare och gammal synth-lödare. Just nu är det inte mycket med någondera, men skivsamlingen innehåller en hel del Bach och en del Kraftwerk, Neubauten och Flower Kings (bland annat).

Det var en smula... Vi hörs väl i trådarna vad det lider!
Fridens liljor
/olof


Reply author: rip59
Replied on: 2007/02/05 20:51:07
Message:

Hej och hjertligt välkommen Olof S


Rip


Reply author: vman
Replied on: 2007/02/06 13:38:26
Message:

Hej

Jag heter Emil och är ny medlem på detta forum, det är förresten det första forum jag blivit medlem i. Är dock inte helt främmande då jag besökt forumet nästan dagligen de senaste åren. Nu har jag repat mod och känner att det är dags att börja göra egna frågeställningar och uttalanden.

Mitt intresse runt hifi har nog alltid kretsat runt den tekniska delen och på senare år fokuserats på diy. Har väl inspirerats att bygga massor och i huvudet konstruerat hela anläggningen från grunden. I verkligheten har det blivit en Gainclone och nu senast ett hypex slusteg.

Men när jag får tid, då ska jag.....

Med varma hälsningar från ett svalt Boden (-27 idag, myggfritt)

/Emil


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2007/02/06 13:47:54
Message:

Välkommen Emil
Minus 27 !?
Brrrrr


Jag var först


Reply author: rip59
Replied on: 2007/02/06 14:03:58
Message:

Hej och välkommen hit Emil

-27° Brrr verker kolt för en skåning.
Muggfritt är även för en skåning


quote:
johan.björklund: Jag var först
Så klart......... du är jo på jobbet



Rip


Reply author: Uke
Replied on: 2007/02/06 17:47:49
Message:

Hej Alla! Jag älskar musik och därmed även Hifi. Nu under hösten har jag slängt ut det gamla och in med en del nytt. Det tar en stund och man lär sig en del på vägen. Hittills har jag satsat på Dali Helicon 800 högtalare (som jag förälskade mej i på 2 sekunder), Advance acoustics förstärkare + separata slutsteg, sourroundanläggning och sqeezebox med server. Himla kul med sqeezeboxen faktiskt, rekommenderas varmt.

Har en mycket god vän härinne som höjer intresset - Tack Rip!




Reply author: govinda
Replied on: 2007/02/06 18:35:55
Message:

Hej Uke

Välkommen till oss på forumet!

Ser trevligt ut hemma hos dig! högtalarna är riktigt fina.

Mvh Anders.S


Reply author: rip59
Replied on: 2007/02/06 18:44:38
Message:

Hej og velkommen Uke.

Godt at se dig her inde jeg er sikker på at du nok skal få det sjovt her inde.



Rip


Reply author: Eref
Replied on: 2007/02/11 21:12:17
Message:

Hej alla Hifivänner!
Har läst forumet från och till i något år och fått många tips och intressanta tankar. Skall försöka bidra med lite själv nu.
Jag är ganska gammal i gamet men känner mig ändå ny som hifientusiast. Jag gillar musik först och främst och jag gillar att det låter bra, alltså på ett sätt som jag gillar. Och jag älskar maskiner som kan skänka mig den glädjen allt från plastiga Philipsgrammofoner med högtalare i locket, transistorradioapparater till min fina Jolida rörförstärkare och mina LS35ahögtalarburkar.
Viss musik verkar gå igenom allt... En förstärkare jag älskade var NAD3020. NADgrejer har varit favoriter. Min nuvarande anläggning består av LS35a BBCmonitorer (som hängt med sen slutet av 70talet) som jag kör ihop med AudioProsubb(inte världens mest definierade bas men en ganska fin balans i ljudet ändå) Högtalarna driver jag med Jolidas kinesiska rörförstärkare med Svetlana utgångsrör. Mmm...
Signalkällor är HarmanKardonHD970cd, en väldigt bra Sonytuner STSB nånting och viktigast Project RPM9 med Denon DL-103 och Lehmanns Black Cube. Jag älskar vinylljudet och har en rätt skaplig samling(blues soul world folk country progg jazz och allt möjligt). Sen har jag en jättefin Mingda-Meixing hörlursförstärkare till mina sköna Sennheiser HD-580! Vad gäller kablar har jag Supras Ply 3,4 den skärmade varianten. Min favoritsignalkabel är egentligen Biltemas Rosa fast jag har en del annat också, ViaBlue Supra EFF, Xindak och en del hemmagjorda(det är det mest tekniska jag mäktar med). Just nu sörjer jag att mitt fina gamla tremotoriga Luxordäck 9255 har gått sönder. Kan man laga sånt? Jag gillar verkligen det gamla däcket tillverkat i Motala på 70talet. (Trivdes fint ihop med de gamla klassiska Trackbanden) Som ni märker är det tvåkanal som gäller och kanske lite nostalgivarning men jag gillar nya grejer också, bara det låter bra! Skall bli kul att känna sig delaktig i forumet.
Hälsningar Magnus


Reply author: Pac
Replied on: 2007/02/11 21:14:19
Message:


Hej Magnus,

välkommen till HiFiForum!


Reply author: rip59
Replied on: 2007/02/12 08:42:12
Message:

Hej och välkommen Magnus

Din Project RPM9 är absolut en av dom snyggaste som finns, och DL-103 tror jag att jag vill ha tag i igen till min egen.



Rip


Reply author: Eref
Replied on: 2007/02/13 17:55:38
Message:

Tack Pac och Rip!
Ja, Projecten är en riktig pärla!
Magnus


Reply author: Tabulk
Replied on: 2007/02/13 23:52:56
Message:

Hejsan alla...
Jag är fullständigt ny här på hifi-forum..och så även min anläggning.
Jag är 49 år och bor i Växjö, har sysslat med stereo och ljud till och från slutet av 60-talet då jag plockade ut högtalarna i ett par
radioapparater och satte dom i ett par potatislådor...och dom lät faktiskt som en radio i en potatislåda..
Flyttade från en trävilla till en betonglägenhet vilket medförde att jag fick börja om från början igen...och vad jag har att bygga med nu är...Cambridge 840A förstärkare (får den om 2dar)+ NIKKO Alpha III slutsteg från sent 70-tal..högtalare Hembygge med Focal-element
+ ett par mindre Jamo..min tanke med det hela är att köra Cambridge+Focal till lite mer analytisk musik och till det lite mer orena så kopplar jag även in Nikkon+Jamon för att mjuka till det hela..men det blir att mixtra en del...
Kul att vara här..


Reply author: rip59
Replied on: 2007/02/14 10:05:29
Message:

Hej Tabulk


Välkommen hit, jag hoppas att du skall trivas här


Rip


Reply author: p-pan
Replied on: 2007/02/16 00:19:53
Message:

Hallå,

då har jag oxå' smygit in i stugan.
Peter heter jag och har skakat fram mitt hifi intresse ur malpåsen (sovit sen sent 80-tal).
Började som många andra med lite Technics prylar:vinylsvarven var en SL-Q20,2-kanals receiver SA-323 och även kassettdecket var av samma märke (minns dock ej modell).Allt var självklart ihopkopplat med skosnören och högisarna (Jamo 250R) fick nöja sig med lampsladdar.
Cd hade man ju också(Pioneer PD-M6)

Måste nog säga att jag fick lite flashbacks på mässan när jag var förbi Hifiklubbens C-Vega rigg .

Tiden har sprungit iväg och passerat har:

Lite större Technics reciver,Boston högtalare,Denon hemmabio maskin,Thule för/slutstegs kombo och lite Högtalare ur B&W's 600 serie.

Anläggningen idag ser ut som så...

Krell Kav 280 cd
Krell Kav 400xi
B&W N805s
Audio Physics Luna sub

Signal+högtalarkablar: Purist Audio Musaeus

Har lärt mig mycket som gäst här på forumet men man kan ju inte smyga runt arenan hur länge som helst, därav steget in över tröskeln antar jag .

Tiden har skyndat iväg märker jag (sovdax).

Ha det så gott.

/// Peter









Reply author: ohmega
Replied on: 2007/02/16 05:55:46
Message:

Välkommen till hififorum, Peter


Reply author: Gösta
Replied on: 2007/02/17 17:08:06
Message:

Hallå hallå

Jag heter Gösta, jag ramlade in i forumet efter att ha irrat runt överallt för att försöka få svar på hur jag ska fixa min grammofon. Det hela har väl gått sådär, men å andra sidan hittade jag forumet.

Efter 15 månader som tekniker på gamla Amf 4 här i GBG är jag nu lössläppt och kan på allvar börja odla mitt musikintresse i väntan på att börja läsa vidare till hösten.

Mitt Hifi-intresse kommer från min far och bror som bägge har trevliga anläggningar. När min syrra flyttade hemifrån fick hon inte plats med sin anläggning så den hamnade i mina händer. Efter två år hade jag en fest hemma från vilken jag inte minns mycket. Men morgonen efter var hur som helst ett diskantelement sprängt. 16 år gammal kunde jag inte gärna göra mycket åt det och världen är tyvärr inte full av folk som kan reparera eletrostathögtalare. Två år senare hittade jag en kille i England som gjorde jobbet åt mig så nu kan jag äntligen lyssna på musik igen.

Grejerna är:
Quad ESL-57
Quad 33 + radio
Quad 303
Braun PS-1000
Pioneerväxare (inget märkvärdigt)
Kablarna vill jag helst inte nämna eftersom jag inte vill bli utkastad!

Gamla grejer som har sina brister, men det låter trevligt och gamla grejer verkar vara prisvärda.


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2007/02/17 17:10:50
Message:

Välkommen Gösta


Reply author: Swirve
Replied on: 2007/02/26 21:19:41
Message:

Säger väl hejsan jag också! Har varit passiv gäst en lång stund och läst och begrundat.
20 årig student (ja, snart i alla fall, börjar civilingenjörsutb till hösten) från östergötland. Upptäckte Hifi och det roliga med musik och välljudande musik för ett par år sedan.
Eftersom teknik-intresset är stort blir det mycket DIY:ande och läser med stort nöje teknik-forumen.
Har idag en hemmabyggd klass-D förstärkare (AMP-5 med simpelt försteg) med ett par Infinity Beta-20. Hade tidigare en Denon PMA-655 som också var första riktiga "stereon" tillsammans med Betorna.
Då ekonomi är som den är när man studerar planerar jag att fortsätta på detta ett tag till.
Mitt andra stora intresse i livet är att flyga och jag är innehavare av ett CPL (Commercial Pilot License) med ca 160h.
Hoppas på trevliga disskutioner framöver!
/Jesper


Reply author: Swirve
Replied on: 2007/02/26 21:21:59
Message:

Gösta, det är inte systemtekniker-gösta som låg i halmstad förra året?


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2007/02/26 21:22:14
Message:

Hejsan Hoppsan Jesper

Välkommen


Reply author: koffe
Replied on: 2007/02/27 18:47:00
Message:

Hej Alla,

Ny här... eller nästan i alla fall (jag smygpostande i en tråd igår kväll). Hmmm, vad säger man. OK

Kristofer, kallas Koffe. Bor i Stockholm.

Anläggningen består av Squeezebox SB3 =>Teac A-H500 => Cambridge S30+ Dali AW 10 (Mina Mirage M 590i funkar inte med barnen just nu)

Interconnects: "Fender Vintage Voltage, Premium Semibalanced Interconnect" - DIY
Speaker cables: "Fender Vintage Voltage, Premium Loudspeaker Cabel" - DIY

Mains Filters: Ultra Transparent Audio

Slimservern snurrar på en HP DC5700 SFF PD 3.0 - alltså en liten PC.

Jag har en blogg: http://whatthefuckhifi.com/ - hmmm. borde kanske säga något om det i signaturen även om det är HELT ideellt.

DET ÄR KUL ATT VARA HÄR... SER FRAM I MOT ATT DISUTERA MED ER ALLA!

/Koffe


Reply author: huzze
Replied on: 2007/02/27 18:57:34
Message:

Välkommen!

Så det är du som är skyldig till den trevliga bloggen
Helt klart får du ha länken i din signatur, så vi inte missar den


Reply author: koffe
Replied on: 2007/02/28 00:55:19
Message:

Tack huzze :-)


Reply author: BorO
Replied on: 2007/03/13 09:58:23
Message:

Hej folks!

Jag är både ny här och inom HIFI.
Jag bor i Helsingborg och jobbar som programmerare i ett litet men inom branschen stort företag.

Jag älskar musik. Är inte så kunnig vad gäller förstärkare och tekniken men jag vet hur jag vill att det ska låta och sakta men säkert får jag bättre och bättre ljud hemma.

Har idag väldigt prisvärt system.
Källan är en Squeezbox, förstärkaren en Zell ZD200 MkII och högtalarna ett par Aurum Cantus Melody 103.

Det låter så pass bra att jag längre stunder kan lyssna på musik utan att bli less. Det kunde jag inte med mina tidigare system som iofs var hembiogrejer.

Hur jag vill ha det?
Nedsläckt och mörkt med en whisky i handen. Då njuter jag som bäst.

Härstammar från Balkan och landet som hette Jugoslavien en gång i tiden.

Mvh, Boris


Reply author: Pac
Replied on: 2007/03/18 09:10:26
Message:


Hej Boris!

Välkommen till HiFiForum!


Reply author: PelleC
Replied on: 2007/03/19 08:25:24
Message:

Hej alla glada!

Ny medlem efter en tids anonymt surfande på forumet.

37 år, bosatt i Hälsingland. Familj, villa, Volvo, arbetar för mycket, ja ni vet, hela paketet.

Som student i Luleå i slutet på 80-talet blev man indoktrinerad i
hifivärlden via Takt&Ton och deras Linn LP12:or...men på srudielånet kom man inte långt utan fick nöja sig med enklare utrustning. Snålade ihop till en Thorens TD166 mkII, Rotel RA-820BX2 och ett par Boston A70 på hemgjorda stativ. Funkade bra i studentlyan och har faktiskt hängt med tills för ett par år sedan. Har dem kvar än, svårt att skiljas från de gamla trotjänarna...

Prylarna har i princip varit oanvända de senaste 10 åren, fram till för ett par år sedan då mitt hifi- och musikintresse vaknade tilll liv igen.

Bor man som jag i en liten håla i norrland så är dock både utbud (finns ingen som säljer 2-kanal eller komponent-hifi i denna stad) och intresserade kamrater få (men engagerade!), så därför känns hififorum ett ypperligt ställe att utbyta erferenheter och dela sitt intresse.

Så här är jag nu. Har hunnit köpa mig en liten Arcam-baserad anläggning(FMJ A22, CD73, T61) som driver ett par Dynaudio Audience 72:or med bra resultat.

Min största aha-upplevelse med nya och bättre prylar är hur KUL det har blivit att lyssna på musik! Dessutom har jag upptäckt en massa NY musik i andra genrer än vad jag lyssnade på tidigare. De gamla 80-talshårdrockarna har nu sällskap av diverse jazz, singer/songwriters, rock, opera, klassiskt osv. Numera njuter jag mer av musiken och rösterna i sig. En läckert inspelad låt med roliga instrumentslingor, en underbart närvarande röst, en dynamisk inspelning, osv. Kan inte alla termer men kul är det. Det är hopplöst tråkigt att lyssna på sönderkomplimerad populärmusik iaf.

Men som många andra så känner jag att jakten på det "perfekta ljudet"
bara har tagit sin början... Och nu har man ju lite bättre ekonomiska resurser än när man var student...

Nåja, kul at vara här, ser fram emot att få ta del av den erfarenhet och kunskap som finns samlad här!

MVH/Pär


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2007/03/19 08:33:05
Message:

Det där kallar jag presentation
Välkommen Pär


Reply author: jerico
Replied on: 2007/03/19 08:37:10
Message:

VÄLKOMMEN pelleC!


Reply author: Erik G
Replied on: 2007/03/27 12:04:51
Message:

Hej hihiforum.nu,
jag har ganska länge (några år) följt de ambitiösa hifi-projekt som presenterats här på hififorum, mycket spännande läsning.

Mitt intesse för hifi började odlas på allvar när jag som entusiatisk tolvåring byggde ihop ett högtalare från HIFI-kit. Därefter har entusiasmen för hifi gått upp och ner, men mest upp, så klart.

Mina nuvarande anläggning består av Magnepan 1.6, Rel Storm 3, ICEpower 1000ASP monoslutsteg, ett välmodifierat Kenwood försteg. Signalkällor är: Thorens td150, estetiskt och mekaniskt förbättrad, Rega rb250 arm, med ny motvikt och en Ortofon mc15 super mkII.
Marantz cd17 mkII m, vilken kommer att ersättas av mitt nuvarande projekt. En Behringer SRC2496 som optimeras för användning som DAC, samt en DIY cd-transport baserad på cd-rom, gruppköp organiserat här och på faktiskt.se.

Det skall bli kul att bli aktiv medlem här på forumet.

MVH Erik


Reply author: Elgstrand
Replied on: 2007/03/27 18:24:37
Message:

Hejsan alla!

Jag Heter Fredrik är född -79. Hifi började för mig i för tonåren... kröp omkring på golvet och letade mest bas osv... Numera är det i sittande position framför Rotel, Cambridge, Vifa, perless mm... håller just nu på och har gjort sista året med ett (för mig) stort bygge av högtalare, inget extraordinärt men har lite snickar utbildning så helt illa ska det nog inte bli. Kommer att lägga ut en tråd ang det så småning om.

Trevligt forum med mycket kunskap!

Mvh/ Fredrik, Linköping.


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2007/03/27 18:31:52
Message:

Välkommen Fredrik
Bildtrådar uppskattas


Reply author: Zalve
Replied on: 2007/03/27 18:36:24
Message:

Även välkommen till Erik G


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2007/03/27 18:40:16
Message:

Oj Erik missade jag, sorrryyy


Reply author: Erik G
Replied on: 2007/03/27 23:36:43
Message:

quote:
Oj Erik missade jag, sorrryyy


Äsch ni var så snabba att jag inte hann känna mig bortglömd.

Tack,
Erik


Reply author: Char-Lee
Replied on: 2007/03/28 09:07:51
Message:

Hej, jag heter Charlie och är musiknarkoman..- hej charlie. jag bor i gävle som e helt ok.. här kör jag buss sen 2 månader tillbaka efter en avhoppad socionom utbildning i östersund.. mina polare tycker jag är "polariserad"..

har precis fattat poängen med dynamik efter 10 år med stativhögtalare och rörförstärkare.. (rogers ls3/5a fortfarande favorit) så nu börjar man sakta men säkert kliva in i horn matchen.. till å börja med lutar det åt alteclansing prylar :) å förståss så måste jag köpa mig ett hus till mitt nya intresse.. tjejen dumpade jag vid nyår pga att hon tog upp för mkt musik och hifi tid..

kul att va här, kommer kanske va lite passiv å läsa å lära mkt.. till å börja med iaf..


Reply author: Eref
Replied on: 2007/03/31 22:27:43
Message:

Hej och välkommen Charlie! Tyder på god smak att gilla Rogers ls3/5a!
Vet att du har god musiksmak också!
Eref/Magnus A.


Reply author: atomjohan
Replied on: 2007/04/04 11:11:53
Message:

Hej!

Så har jag också hittat hit, alla vägar leder till HIFI.

Johan heter jag, 31 år gammal och nyss flyttat från Gävle till Varberg.
För mig började det med en hemmabio-anläggning, Onkyo 803 och Canton-högtalare. Jag märkte fort att det inte blev så mycket film utan desto mera musik och att man kanske hade satsat på fel saker.

Sagt och gjort, Onkyon och högtalarna såldes efter ett halvår (knappt använda) och jakten på något nytt började.

Nu har jag följande setup:

NAD S300
NAD S500
QRS Tellus
Samt en go och glad Squeezebox


Nu är det riktigt skoj att lysnna på musik igen, men helt nöjd blir man väl aldrig. Ständigt på jakt efter uppgraderingar :)

Hur som helst, kul att vara här


Reply author: guy gadbois
Replied on: 2007/04/04 11:16:51
Message:

Finns alltid plats för fler som heter Johan!

/Johan i Kungsör


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2007/04/04 11:37:53
Message:

Yep


Reply author: Pac
Replied on: 2007/04/06 11:13:31
Message:

Jajamen, Välkommen!


Reply author: Lindgren
Replied on: 2007/04/09 01:26:58
Message:

..hehe de hoppas ja, heter nämligen också Johan hehe :-) Jag är 25år och bor i Jönköping!

Har hunnit skriva ett par inlägg såhär långt, och de vore kanske dax att presentera sig med! Ja är en väldigt kreativ nisse som helst håller till under DiY-sektionen, gillar att ha annorlunda prylar!

När jag var runt 15år ville ja ha en Allt-i-ett stereo med fullfjädrad fjärr, dubbelkassett stora feta displayer och helst även en flerskivers cd-spelare, sen träffade ja en kompis i gymnasiet som fick mig att få upp ögonen för andra grejjer, fick (och har) en viss förkärlek för äldre prylar, och min första riktiga stereo som fick plast-stereon att flyga all världens väg var en "Luxor Scandinavia 55" och ett par Luxor 8071-lådor till.
Blev tipsad om denna stereo som fanns på tippen o ja släpade med mig den hem o fixade/lagade till den förståss! Det var denna stereo som för första gången fick mig att få upp öronen för vad dynamik innebar!

Jag har tills nu haft en lång lista med stärkare, och jag har nog lagat varenda en, men efter att ha kikat i, och studerat hur de bättre vart uppbyggda så ville ja bygga mitt första ultimata steg som jag länkat till i min signatur. Detta steg är självklart det finaste i min nuvarande setup som består av:

- Rotel RC-970BX (försteg)
- (Mitt Hemmabyggda slutsteg)
- Nad C540 (cd-spelare)
- Nad PP2 (riaa)
- Technics 1510 (gammal svarv med nån empire-nål)
- B&W 602 S2 (högtalare)
+ bitvis DiY supra kablar här o var :-)

Som aktiv student (fortfarande) blir det svårt för mig att byta upp mig på vitala delar tillsvidare, men ja bygger upp mig titt som tätt så gott ja kan iaf!

Jag är och förblir 2-kanals-lover


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2007/04/09 01:52:12
Message:

Vi får snart bilda klubb


Reply author: HNK
Replied on: 2007/04/09 22:19:07
Message:

Hej, hej!

jag heter Henrik Hermansson. Jag fick upp ögonen (öronen) för HiFi ganska nyligen, och nu har jag hittat hit. Är 16år och ska börja gymnasiet i höst, bor i västerås.

Jag lyssnar bara på musik nu, men det kanske blir en projektor när vi har flyttat.
Mitt första system bestod av en Super T-Amp, pioneer dvd och ett par dynavoice m-65.
jag har nedgraderat mig till en gratis pioneer stärkare och Dynavoice f-6.

Nu har jag kommit in på DIY
Jag älskar att arbeta i trä och designa saker, så mitt första DIY projekt blev ett par Proac 2.5 kloner a la välvda sidor, som jag kommer att lägga upp bilder på när de är klara.

Jag lyssnar på: Pink Ployd, Bruce Springsteen, Dire Straits, Neil Young, Zappa med flera.
Inte så mycket ny musik med andra ord.
Igår fyndade jag ett par lp skivor så nu måste jag skaffa en vinylsvarv också, men dt är bara kul!

Vi Ses!


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2007/04/09 22:24:56
Message:

Välkommen Henrik


Reply author: HNK
Replied on: 2007/04/09 22:36:51
Message:

Tack!


Reply author: sejonssonmn
Replied on: 2007/04/19 10:51:59
Message:

Hejsan!!
För er som läser andra forum kan detta bli en väldigt lik historia
men så här är det i alla fall

Har varit med här på forumet ett tag o lagt in någon kommentar här o där men kom på att jag nog inte presenterat mig och min bakgrund.

Har sen jag kan minnas alltid varit intresserad av teknig mekanik musik ljud o oljud

Började pilla på o koppla in extra högtalare på gamla stereos byta elemet i högtalare till att bygga egna i tidiga tonåren. Pillade på allt som antingen kunde röra på sig eller ge ifrån sig oljud på den tiden. När man fick körkort blev det bil o med det bilstereo.

Hade ett tag en för den tiden mkt tung o grym bilstereo.
Men efter 5 inbrott o många förbannelser insåg jag att det inte var värt mödan.

Börja mer o mer med 2 kanal hemma igen.

min föräldrar hade hand om min födelseorts folkets park under mina sena tonår o lite till. O i det bygget när de renoverade en gång hittade jag ett par Quad slusteg undangömda

Så då var det till att köpa ett försteg, blev ett Rotel(betäckning är glömt för länge sen) Men någon mindre modell tror jag, och efter en hifimässa i Göteborg inte på ARKEN utan på något hotell inne i stan.
Lyssnade jag på Mirage M1 o blev helt såld.
Hade ju inte råd med dessa monster på den tiden så hittade ett par M7 tror jag det var som fick ersätta mina hembyggen(Dynaudio diskant, VIFA bas snyggt målade i djuphavsblå färg, står fortfarande hemma hos mina föräldrar i källaren)
Miragen fick följa med ett tag, bytte cd till Någon av ONKYOs värstingar på den tiden o slutstegen till ett H&K i den högre skolan.

Detta var jag nöjd med några år faktiskt, eller satsade inte så mkt på den sidan just då. Hade ju en vinylsvarv med ju, ARISTON PRO kommer jag ihåg den hette med en Goldring puppa.Finns med kvar i någon flyttlåda(lovat en kompis att hans ska få den för många år sen)

Detta hängde med under tiden som mitt hifi liv låg lite i dvala.

Sen flyttade jag ner till Malmö o sålde först försteg slutsteg o cd köpte en Audion silvernight MKII 300B rör 2x8W fantastiskt ljud.
Primare:s största cd


Sålde mina Mirage köpte ett par stativare CYRUS CLS70 en mycket lättlyssnad i go högtalare som fortfarande finns där hemma. Normalt som bakhögtalare i mitt 5.1 system, men just nu som frontar i 36 timmar till tills jag är hemma från Mexico o packat upp mina nya Pioneer S1EX.
Kompetterade efter ett tag med en StrataIII sub(bilstereo basen hade nog inte riktigt gått ur kroppen)
Köpte mig först en nyare svarv en PRO-JECT 6.9 med en Benz micro MC20E... och Musical Fidelity RIAA till detta.
Detta är på g att uppgraderas mkt snart det med.

Sen blev jag intresserad av hemmabio o Cyrus hade ingen vettig center så det blev att par B&W 805s med Empire stativ o HTM4s centern,
Denons värsting reciver AVC A1 någonting 10kanaler osv ni kan betäckningarna bättre än jag
Denon 3910 dvd
Med full uppsättning Harmonic Tech kablar, PRO9 bi-wire o pro silkway.
Köpte en proj Infocus 5700.

Just i detta flyttade vi in i en gigantisk lägenhet på 160m2 med ganska öppen planlösning.
Så jag installerade mina grejer i sovrummet vilket var det största rummet ca 35-40m2 med en massa vinklar o vrån(fruktansvärda reflexer o dyl)Blev aldrig nöjd med att spela musik i det rummet!
Filmmässigt var det bara att ladda, kunde spela så det ringde i öronen utan att grannar klagade(det enda bra med den lägisen)
Men med musik lät det fruktanvärt vasst o tråkigt.
Bytte ut dvd till en beg Audionet VIP o då började det hända grejer!
Men i samma veva(efter ca 1år) flyttade vi till en mindre mysigare lägis på 101m2 i gamla väster här i Malmö.

Med att mkt bra lyssnings/vardagsrum på drygt 20m2.

Sålde min förstärkare o köpte Audionet MAP1+EPS o AMP VII och i samma veva ett ISOTEK sigma. Drog in dedikerad matning 16A.

Sen var jag uppe några gånger hos Jörgen på Ultimate o lyssnade på mkt men mest på Pioneers nya grymma EX system, både i hans lägenhet o i shopen o jag blev helt såld.
Och på den vägen är det, beställde frontar + center i den ljusa finishen. Centern fick jag ett par v innan jag åkte hit till Mexico o nu har jag varit här i 4v o frontarna kom i Fredags förra v. Så det står o bara väntar i vårt matrum.

Blev kanske lite luddigt i mellanåt o ganska långt men speglar nog mig
Är jättedålig på namn o typbeteckningar och sånt men älskar vad alla dessa konstiga namn kan prestera. Skivor kommer hela tiden via pipelines runt om i världen
det värsta är att få tillräckligt med tid att bara lyssna o kolla på film, fast 2 kanal är det verkligt primära.
Trodde jag nu skulle bli nöjd i sinnet men det snurrar redan nya grejer, ny svarv vill ja ha ny puppa beställd( benz micro L2)
Drömmer om rör igen...... blir kanske rör i toppen på frontarna
Kablar o dyl kör jag mest med Harmonic tech, men det finns en uppsjö av olika saker i varierande prisklasser som kommer fram ibland+ en massa tweaks o dyl. Men det blir för mkt att skriva om

Nä nu är det bra.... ska försöka hinna med ett bildreportage med nu när jag kommer hem!!
Men detta är lilla mig AMP VII

Tack för att trevligt forum!


Reply author: huzze
Replied on: 2007/04/19 10:57:00
Message:

Välkommen till forumet, men åk hem och packa upp och fota nu


Reply author: sejonssonmn
Replied on: 2007/04/19 11:12:48
Message:

Du... vill inget hellre men tar nog längre tid att simma över atlanten än att vänta på flyget


Reply author: huzze
Replied on: 2007/04/19 11:17:31
Message:

Bon voyage så länge.


Reply author: sejonssonmn
Replied on: 2007/04/19 11:38:44
Message:


Reply author: AlfaGTV
Replied on: 2007/04/25 22:28:30
Message:

Hej allahopa!
Micke heter jag och har precis hittat hit till hififorum. Har läst en del på forumet och saknat möjligheten att bidra med egna synpunkter. Jag har hunnit uppnå 38 års ålder och bor med min kära på Kvarnberget i Falun. Jobbar med IT som konsult/tekniker och kan inte mycket annat ;)

Har alltid uppskattat ljud, ända sedan jag köpte min första stereo nån gång i mitten på 80-talet och det var ett paket med Luxman grejer och ett par ganska enkla men välgjorda tvåvägs golvare.

Har efter en kort sejour med Arcam och Monitor Audio för några år sedan åter hittat hem och har idag samma märken som bas i systemet.
- Arcam CD72T som CDspelare
- Arcam A75+ samt Arcam P85 som förstärkare och Bi-Amp steg
- Monitor Audio GS10 på dessas orginalstativ kopplade med olika kabel till bas/diskant (BiAmp)
- Spelar mycket vinyl på en Scheu Analog Cello med en RB300+Origin Live+BulletPlugs samt en Benz Micro MC Silver. Denna kombo körs igenom en Lehmann Audio Black Cube före förstärkaren
- Kablarna är lite blandade fabrikat med Chord och van den Hul till högtalarna samt Alpha Core Micro Purl silver och Gotham GAC-1 mellan cd/stärkare/steg.

Ser fram emot ett givande utbyte på detta forum! Och är det nån som har vägarna förbi så kan jag bjuda på kaffe o bulle alternativt nån trevlig maltwhiskey och snacka lite musik och ljud!

MVH /Micke
PS. Bilder på mina grejer finns på www.minhembio.com/alfagtv DS.


Reply author: iroise
Replied on: 2007/04/25 22:53:49
Message:

Välkommen i gänget micke!


Reply author: AlfaGTV
Replied on: 2007/04/26 22:43:39
Message:

Tack o bock!
MVH /Micke


Reply author: Haddock
Replied on: 2007/04/28 16:04:34
Message:

Tjena
Jag heter Markus och är 17 år gammal. Jag läser andra året på Teknikprogrammet. Jag är ganska färsk på Hifi-området, men det ska det bli ändring på :p

Jag har inte några erfarenheter att berätta, men nu ligger fyra nybeställda element från TangBand och väntar på ett par lådor. Så det dröjer nog inte länge till en bildtråd :)

MVH. Markus


Reply author: Nykmark
Replied on: 2007/04/29 11:02:48
Message:

Tjenixen Haddock och välkommen! Jag heter också Markus

Bildtrådar är populära så ös på bara!


Reply author: Keltern
Replied on: 2007/05/08 12:16:04
Message:

Heisann alle entusiaster! ;)

Jeg heter Lars, er 24 år og kommer fra midten av Norge! :)

Når det gjelder elektronikk og høyttalere, er det vel heller dårlig for øyeblikket. Innehar ett sett med CV og en NAD C352, så det er vel egentlig bortkastet tid å skrive om det.. ;)

Satser på å bytte ut i alle fall høyttalere i nærmeste framtid, med et eventuelt DIY-prosjekt. For er det noe jeg liker, så er det å lage selv! :D

Befinner jeg nå på skolen, og prøver å utdanne meg til datatekniker. Føler meg vel kanskje ikke kompetent nok til å kalle meg datatekniker enda men.. :P Jeg har egentlig mye mer lyst til å jobbe med lyd & bilde, framfor drifting av nettverk og lignende. :)

Mvh

Lars aka Keltern


Reply author: Pac
Replied on: 2007/05/08 18:04:34
Message:


Hej Lars!

Välkommen till HiFiForum.


Reply author: Keltern
Replied on: 2007/05/11 22:40:37
Message:

Takker! :)

CV er nå solgt, og planer om kjøp av satelitt-ht eller DIY-prosjekt er i gang.. :D


Reply author: lusse
Replied on: 2007/05/12 08:19:42
Message:

Hejsan alla hifitokiga.

Mitt namn är Göran från Malmö, egentligen Käglinge. Den liila socknen ligger 5 km söder om storstan. Jag har hållit på med hifi i 30 år kan man säga. Då var jag 15 år. Resten får ni själva räkna ut.

Först så började jag att lyssna på min lilla kassetbandspelare från philips med en spak som manövererade den. Jag lyssnade minst en timme varje dag. Det var Sweet och Slade som gällde och gör lite idag också. Sen blev det en Tandberg 12X rullbandspelare som jag ärvde från min pappa. Till den fick jag en Tandberg TR220 reciver och Unison högtalare med Pearless element. Det blev en ordentlig ökning av välljud. Jämförde dem med föreldrarnas Technics SB 201 till Unisons klara fördel. Började sommararbeta och lade alla pengar på stereon. Det blev en Teac rullbandspelare A-2300SX, bytade till Fischer reciver som gav tre gånger så många watt. Stackars grannar får jag säga. Sen en japansk förstärkare och Tuner från JVC. Då jobbde jag hos Grip radios affär och köpte dem där. Vilket ner köp. Färgat ljud blev resultatet.

Nu börjar jag vid 17 år ålder att gå till riktiga affärer där de sålde rörförstärkare och något som hette Carlson högtalare. Ut med JVC och Unison. In med Mickelson&Austin TVA 10 och OA51:orna plus Supra kabel. Vilket lyft för öronen. Nu spelade jag ännu mer. Efter detta så blev det en Thorens TD 160 Mkll och en riaa från Gas. Nu började det likna riktig hifi. Dock var ljudet lite ljust men det spelade rent tyckte jag då. Man hörde ju till ca 20 000 Hz då så diskanten fick vara bra för att tillfredställa mig.

Fram till 20 års ålder så köpte jag bara skivor för jag var väldigt nöjd med ljudet. Hos ljudprodukter i Malmö så började de bygga en rörförstärkare som byggde på Audio Research 6B. Den köpte jag ock nu var det rör hela vägen. Bättre balans på ljudet. Sålde mina Carlson men ångrade mig och köpte ett annat par som var tillverkade senare. De lät sämre än de första pga att man hade gått ifrån Björkplywooden i lådorna så de åkte ut meddet samma. Ni för står meddet samma att jag inte lånade hem prylarna innan jag köpte dem. Dyrt sätt att få bra ljud. Nu blev det begagnade elektrostater från Audio static med beteckningen 240. Tungdrivna som f-n. Bytade till M&A TVA 1 men fick sämre ljud igen. Ut med den och in med Elektrokompaniets Ampliwire på 50 Watt. Det lät jätte bra men jag kunde ju inte spela högt. Ut med elektrostaterna och in med Celestion SL6. Det svänge mer men hade för lite detaljer. Nu var det dags att köpa dyrare högtalare så jag köpte ett par Quad ESL 63 med sandfylda stativ. Nu hade jag det mesta av allt. Trodde jag.

Var med i LTS och ordnade träffar med medlemmarna. Var aktiv här i Skåne och vi hade väldigt roligt. Det saknar jag än i dag. Det var en mässa i Malmö som Malmö-hifi-center arrangerade och där varmycket nytt som jag alldrig hade sett innan. Men den stora överraskningen var att Jean Hiraga var där och skulle dema Onken systemet. Det var hornhögtalare som var stora som en liten sommarstuga. Han spelade på detta system med en Pioneer CD 520. Detta blev en chock för öronen. Detaljer, dynamik och livekänsla. Jag var såld. Detta skall jag ha. Det tog nästan 20 år innan jag fick det ljudet. Men innan dess så har jag provat fler apparater som inte har köpts.

Efter LTS tiden så träffade jag och en kompis via en annons på ett rörförsteg en herre som heter Bengt Oisson. Detta var en lyckoträff som heter duga. Han hade byggt sin anläggning själva och även konstruerat egna förstärkare. Detta var för ca 15 år sedan. Han hade en öppen baffel med ett 15#8221; element. Till toppdiskant hade han ett horn. Längst ner vid golvet så var det en subbas med två element mot varandra. Detta låt så bra så jag och min kompis frågade om vi kunde få bygga dessa förstärkare. Han svarade JA och det blev en stor grej. Vi startade en källarfirma som vi kallade PURE. Vi byggde förförstärkare i rör och utvecklade en transistorförstärkare. Den förstärkaren hade vi på den första Hifimaässan som Hifidelity tidningen arrangerade. Nytt namn på vår verksamhet blev Clavius HIFI. Vi fick mycket beröm för våra monoblock som vi hade med oss. Den bestod av 4 lådor. Två nätdelar och två förstärkardelar. Beteckningen var P40A. Efter denna mässa så har jag aldrig bytt förstärkarna eftersom de låter bättre än de flesta andra. Tyvärr så lever inte Bengt mer så den verksamheten lades ner i samband med olyckan han utsattes för.

Idag spelar jag på förstärkarna som Bengt konstruerade och jag har hornhögtalare med Onken-Jensen baslådor.


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2007/05/13 03:01:15
Message:

Göran, Bruno

Välkommna


Reply author: lusse
Replied on: 2007/05/23 07:28:45
Message:

Tack för det Johan.

Alla som vill lysna och prata hifi är välkomna att höra av sig.

"Malmöbo"


Reply author: peterbrorsson
Replied on: 2007/05/31 22:54:39
Message:

Hej!

Jag ar 44 ar och har haft ett brinnande musikintresse sedan barnsben. Borjade med, ett for datiden, ganska dyrt Akai rack nar jag var 9 ar.

I tonaren borjade jag bygga hogtalare. Mestadels slutna lador da jag gillar rapp och fast bas. (mycket enklare att fa till det oxa;)

De senaste tio aren har familj o jobb kommit emellan men forra aret blev jag medlem i diyAudio med ett nyvaknat intresse av att bygga.

Tva par BIB horn har blivit byggda sedan dess och ett tredje par ar pa G.

Anlaggningen idag bestar av Naim Nac 92, Nap 90 och Naim CD3. Dessa har hangt med i 14 ar och jag ar fortfarande nojd med ljudet.
Tyvarr gick ena sluttrissan hem pa Nap 90 ett tag sedan, sa en gammal NAD 7020 anvands i vantan pa reparation. Inte sa dalig ersattare faktist!

Mitt ljudideal ar hellre en morkare klang da jag vill lystna aven pa semre utgavor. Dessutom har jag blivit fralst pa bredbands hogtalare de sista aren. I mitt tycke, ger de en behagligare diskant atergivning an moderna ultraljuds konstruktioner. Billigare Focal gore sig icke besvar har inte! Generalisering? Javisst, men nagra modeller fran JMlab som jag har lyssnat pa stammer inte alls med mina oron.

Annars har jag blivit luttrad med aren och insett, att det gar inte att generalisera med att saga, att det/den materialet/tekniken later best. Rett implementerat gar det att fa velljud i det mesta, dvs inom rimliga ramar.

Misshandlade aven bas o gitarr i tonaren sa akustisk gitarr ar fortfarande referens for mig!


Reply author: Pac
Replied on: 2007/06/03 20:37:59
Message:

Hej Peter!
Tjeckien är ett vackert land. Det skall bli riktigt roligt att höra om dina intryck och HiFi-excursioner.

Välkommen till HiFiForum.nu!


Reply author: peterbrorsson
Replied on: 2007/06/03 20:50:13
Message:

Tack Per!
Ar lite forvirrad angaende uppladdning av bilder. Knaak ellerrr finns det enklare satt? Ar ingen data freak precis


Reply author: LEE Cordon Bleu
Replied on: 2007/06/04 23:19:55
Message:

Kopierad - Okey här ska tråden vara !
Hej där ute i den stora världen utanför Sundbyberg. Alias LEE Cordon Bleu är en gamal hifi tok som fortfarnade hör det ljuva i musiken.
Hoppas på mycket trevliga samtal kring High Fidelity från er här på forumet.
Har haft intresset av hifi sedan tidigt 70 tal och fortfarande så
lyssnar
jag på 2 kanals stereo samt SACD surroand 7.1 finns förstås för film.
Rör bestyckade för o slutsteg, Mosfet, bipolära transitor steg i alla möjliga märken.
Modifierade Audio Tronic Mega-Trend i front och 2 kanal lyssning.
Bygger mycket själv genom åren men lugnat ned mig på äldre dar.
Medlem i Mol´t och diskuterar gärna med Kapten Öhman.
El teknisk utbildad och musiserar på egen hand piano och annat inom
mjukvaru
baserat dator system. Dator intresse sedan mitten av 80 talet.
Mvh. /LEE Cordon Bleu
Mail adress Jaguar_Entusiast@telia.com
Ps.
Är lite ovan med detta upplägg som forumet har men jag lär mig. Ds.
--------------------------------------------------------------------------------


Reply author: Pac
Replied on: 2007/06/06 07:20:37
Message:


Peter, knaak finns inte längre. Vi har ett bildarkiv nu för tiden. "Bruksanvisningen" för det hittar du här: http://www.hififorum.nu/artiklar/knaakdownload/bildarkiv.htm

"Lee", välkommen!


Reply author: LEE Cordon Bleu
Replied on: 2007/06/07 00:57:52
Message:

Tack Per "Pac" för din vänlighet.


Reply author: peterbrorsson
Replied on: 2007/06/07 19:33:20
Message:

Tack Per!!!


Reply author: ahultin
Replied on: 2007/06/24 20:47:19
Message:

Hej alla!

Som nyregistrerad medlem kanske en presentation är på sin plats?
Andreas heter jag, är 33 år gammal och bosatt i Västerås. Har familj som tar den mesta tiden i anspråk men man hittar ju stunder att smita undan med datorn i knät framför stereon.....

Mitt intresse för (väl-)ljud skyller jag delvis på mina äldre bröder - de lurade in mig i att mixa möten/konserter osv så där grundlades en önskan om att det ska ju låta så bra som det gör (efter ens resurser givetvis).

Min första egna anläggning bestod av föräldrarnas gamla högtalare (anno 1970...), min lilla kasettbandspelare (med line-out!) och ett bilslutsteg på 2*20W eller nåt liknande.
1989 inköptes en hel technicsrigg på BIG i Luleå (valet mellan språkresa och stereo var enkelt...) och sedan började önskan om att det skulle låta ännu bättre - Takt&Ton i Luleå fick många besök under det år jag bodde i Luleå (och även efter det...)
Sedan byttes en del delar ut, en Linn Basik inhandlades, en Rotel-cd bytte ut den gamla technicsspelaren (sedan kompletterad med en AA DAC), ett Nakamichidäck och Klipschhögtalare inköptes -93 på Radiocentralen i Umeå.
Sedan kom studierna i Uppsala i vägen - på studielån och med flickvän/fästmö/fru så fanns det andra intressen. Efter studierna kom barn (märkligt hur ALLA pengar bara försvinner till annat...).
Sedan blev det hemmabio under några år men förra hösten hände det äntligen nåt - TV/Bio flyttades upp och äntligen kunde vardagsrummet bli ett rum med 2-kanalsmusik igen....
Ett Rotel för/effektsteg inköptes i stan och nu blev det kul att lyssna igen (saknar inte riktigt subben från hemmabion!). Ännu bättre blev det för några veckor sedan när ommöbleringen i vardagsrummet gjorde att fokus inte blev soffornas placering utan att högtalarna och fåtöljen fick styra det övriga.

Just nu ligger fokus på att jobba med akustiken på ett praktiskt sätt (ej dyrt, eller iögonfallande) och ev. byta klocka i cd:n... Eller kanske bygga ett par HFLS1?

Jag ser fram emot många intressanta diskussioner på forumet (jag har hängt här under ett år eller så och tagit del av många debatter - men utan att vara en del av dom).

Edit - Ny klocka i Cd:n (STOOR skillnad), sedan såldes dacen för att ge lite mer utrymme till nya högtalare...Dynaudio 72..Lyftet från Klipsch KG 2.2 var ENORMT.... Nu är musiken mer behaglig, detaljerna kommer fram m.m. Frågan är bara om man ska ge sig på Cd:n ännu mer eller byta ut den helt och hållet....


Reply author: Swedish Meat
Replied on: 2007/06/25 12:09:43
Message:

Hej allihopa!

Äntligen fick man en plats i detta sällskap. Jag heter Micke och bor i Uppsala. 27 år gammal och jobbar för ett stort energibolag, så kom igen nu, skaffa er riktigt strömkrävande apparater.
Mitt hifi- och musik-intresse har växt mer och mer de senaste 10 åren. Började med en enkel surroundanläggning som senare byttes ut och byggdes på tills det ser ut som det gör idag, alltså ingen pinal kvar från dag 1. Nackdelen har alltid varit platsbrist då jag har velat ha en tvåkanals musikanläggning. Jag insåg att begränsningarna är rätt stora när det gäller hembioanläggningen som musikanläggning om man inte skulle lägga ner ofantligt mycket pengar för att få det bästa av två världar. Så nu när jag och tjejen flyttade till en 3:a kunde (fick) jag äntligen viga ett rum till att bygga anläggning i. Antar att det kommer att uppgraderas med tiden det med. Men till en början fick det bli lite budgetlösningar. En integrerad förstärkare i form av en Denon PMA-700AE med tillhörande CD. Högtalare fick bli ett par begagnade B&W DM602s2 som får jobba tillsammans med en AudioPro Sub Level 110. I mina öron blev det ett stort kliv uppåt när det gäller musiken jämfört med min yamaha-reciever och Jamoburkarna som står runtomkring mig i vardagsrummet.

Skivinköpen har ökat enormt nu då jag insett att det faktiskt är trevligare att ha fodral och en riktig fysisk skiva istället för att låta datorn göra hela jobbet från införskaffning till uppspelning. Det som spelas mest just nu är de mesta typer av rock och hårdrock i alla möjliga former. Jag är även svag för akustisk gitarr då jag äger en själv.

En bonus på det hela är att tjejen också tycker att det är kul och att hon dessutom säger sig höra stor skillnad mellan anläggningarna.

MVH /Micke


Reply author: barpet
Replied on: 2007/06/25 13:11:50
Message:

En kortfattad presentation

Mitt hifi-intresse föddes först och främst genom mitt breda
musikintresse, som blommade ut i tonåren. Sedan var min pappa alltid
noga med att sköta om hans stereo när vi fick lov att använda den, och
ett par år sen när han köpte ett nytt system hörde jag för första
gången att det är skillnad på ljud och "ljud". Sedan dess har jag i
liten skala uppgraderat efter mina egna förutsättningar, från hörlurar
till skivspelare till förstärkare till...

Jag har följt forumet under det senaste halvåret, och det kommer att bli
roligt att få bidra med egna intryck samt be om andras åsikter. Mitt eget system är under förändring, vilket jag återkommer till i framtida trådar.

mvh Barpet


Reply author: nin
Replied on: 2007/07/02 00:24:41
Message:

Hej!

Mitt namn är Mattias och jag är snart...hmmm...ja 33 år står det på leget. . Bor 1 mil utanför karlstad och bott där större delen av mitt liv. Jobbar skift inom pappersindustrien på lab. Så det blir massa tester och mätningar varje dag

Min två stora intressen är musik och film. Det är vad jag lever för. Började vid 8 år ålder när farsan kom hem med en beg VHS video för 4000 kr. Jag blev helt förtrollad av alla filmer och tvinga mina föräldrar att hyra ofta. När jag blev 9 år så köpte jag min första "riktiga" skiva, Mötley Crue - Shout at the devil och var sen fast i musikträsket också.
Det dröjde dock till sommaren 89 innan jag verkligen fastna för hifi. Innan hade jag en hel anläggning från Ellos men när en polare köpte en komplett Onkyo anläggning som jag fatta suget. Började lyssna i hifi affärer och köpa tidningar och efter sommarjobbet så köpte jag själv en komplett Onkyo anläggning med förstärkare, CD, skivspelare, kassettdäck och högtalare. Sen började en liten upgraderingskarusell. Ut åkte högtalarna och ett par usla Sonab kom in en kortis. dom åkte sen ut och ett par Infinity Kappa 8,2i kom in och jag hade dom i runt 10 år! Vid köpet av infinity högtalarna så blev det för och slutsteg, av onkyo det med. Skivspelare byttes också ut till en Systemdeck.
Denna uppsättningen hade jag ett par år tills jag sålde Systemdecken och köpte en Denon DH-47 (?), DD spelare. Dessa hade jag tills slutet av 90-talet då jag köpte min nyvarande förstärkare, Tube Technology Synergy. Skivspelaren åkte också ut och en beg VPI HW-19mk4 kom in istället. Körde med denna uppsättningen några år tills jag ville ha bättre högtalare och fanna Sony SS-M9. Och det är vad jag har nu. Samtidigt under åren så blev det massa olika pickuper, ofta MC från Ortofon (MC-30, MC-20, MC-10) och Denon. Nu har jag en Ortofon OM-40 och är supernöjd. Onkyo förstärkaren hade riaa steg men när jag köpte min Tube Technology så var jag tvungen köpa en separat riaa. Blev först en Music Fidelity X-LP för sen 2004 bli en Sutherland Ph.D. Denna sålde jag för ett par veckor sedan och jag väntar på en ny riaa.

Skivspelare: VPI HW-19 Mk4
Arm: Rega RB-250 (moddad)
Pickup: Ortofon OM-40
Riaa: På väg
Förstärkare: Tube Technology Synergy
Kassettdeck: onkyo TA-207
CD/DVD: Panasonic RP-82 (ny CD/DVD till hösten, till 95% Pioneer 668)
Högtalare: Sony SS-M9

Annars så är väl det största som hänt att jag successivt gått från vara en "subjektivist" till en "objektivist". Knappast så konstigt med tanke på mitt jobb och att jag alltid haft en förkärlek till logik och vetenskap.

Annars köper jag så mycket skivor och filmer jag kan och går på spelningar så ofta jag kan också.

En bild på mig från förra sommaren (har längre hår nu):


Reply author: Revoxarn
Replied on: 2007/07/02 10:09:41
Message:

Välkomna till Forumet alla nya.
MVH Revoxarn.


Reply author: Mindless
Replied on: 2007/07/02 19:40:06
Message:

Har varit reggad rätt länge på forumet men aldrig presenterat mig fullt ut.

Viktor Larsson heter jag, fyller 19 år i Oktober och är bosatt i Piteå. Jobbar för närvarande som instrument / systemtekniker på Smurfit Kappa (pappersindustri) här i Piteå.

Musik har jag väl alltid varit mer eller mindre intresserad av men det har nu på senare år (om man kan kalla det senare år) blivit mer aktuellt eftersom man börjat tjäna lite pengar. Håller i huvudsak på med hörlurar och inte stereoanläggningar. Varför kan man ju fråga sig, tja... har glömt bort faktiskt hur det började men jag tycker det är något som är lite mer intimt och nära med lurlyssning och det är därför jag fortfarande håller på med det.

Vad lyssnar jag på i huvudsak då? Tja... allt som låter bra i princip. Kan vara allt från Jimi Hendrix till In Flames.


Reply author: Pac
Replied on: 2007/08/02 23:59:59
Message:


Viktor, "välkommen" är ju lite malplacerat men det är roligt att du är med och gör HiFiForum till ett hemtrevligt och gemytligt ställe.


Reply author: PsYcHoGUN
Replied on: 2007/08/20 13:07:22
Message:

Tjena!

Sebastian heter jag och har precis fyllt 29år. Sanningen är att jag för ett par år sedan satt på en helt ok stereo med rörförstärkeri (Yoshino E.A.R V20 by Tim de Paravicini), men jag hade alldeles för "dåliga" högtalare och intresset försvann sakta men säkert. Musik i sig har alltid vart en mycket viktig del i mitt liv och idag är jag fast beslutsam om att handla en nytt system. Jag minns att jag lyssnade mycket på Sim Audio hos Kent Melin på HiFi Art och kommer se mig för om jag inte kan köpa ngt. utav dem som förstärkare.


Reply author: Pac
Replied on: 2007/08/20 14:54:30
Message:


Hej Sebastian!

Välkommen!


Reply author: PsYcHoGUN
Replied on: 2007/08/20 15:09:53
Message:

Tack och bock! :) Jag har precis talat med Kent på HiFi-Art och det känns bra att komma tillbaks!


Reply author: matta
Replied on: 2007/09/01 13:55:09
Message:

Hallå,
nu har jag tittat, läst och dreglat (som gäst) en tid på forumet och tycker det är på sin plats att presentera mig. Jag heter Mats, är 35 och bor i Pershyttan utanför Nora. Har två kottar, fru, villa, volvo och katter. Dock ingen husvagn. Hifi och musik-intresse har jag haft länge, och tycker det är kul att dela detta intresse med likasinnade. Dock är det lite svårt när man bor ute i skogen. Men då kommer ju detta forum väl till pass. Bilder kommer vad det lider...
vänligen Mats


Reply author: ohmega
Replied on: 2007/09/01 16:08:39
Message:

Välkommen till forumet

Viktor, Sebastian & Mats


Reply author: hultan47
Replied on: 2007/09/12 10:41:44
Message:

Hej på er, jag gör en kortare presentation av mej jag oxå, jag heter Stefan, bor utanför Trollhättan och har tyckt om ljud sedan länge, typ 10 års åldern(är idag 36!).
Har idag en enklare stereo men söker ju möjligheter att byta ut och bygga om.

MVH
Stefan


Reply author: Pac
Replied on: 2007/09/12 11:06:23
Message:


Välkommen Stefan.


Reply author: Wing Zero
Replied on: 2007/09/16 19:11:48
Message:

Då e det väl dax för mig att presentera mig på detta forumet trots att jag har varit medlem nu ett tag på detta forumet.
Mitt namn e Kristofer, 26 år gammal och jag e ljudnarkoman och audiot .
Född och uppväxt i Furulund, Skåne men jag emigrerade till Eskilstuna för ett par månader sen pga kärleken . Mitt ljud och musikintresse började väldigt tidigt. Runt 4 års åldern vart det nog och då så började jag med att skruva isär allt som jag fick, videospelare, kassettspelare mm. Mina första hemmabygge inom högtalare byggde jag när jag var runt 10 - 11 år gammal och dom bestod av högtalare som jag hade slitit ut från tv:n och satte i en låda av Byggplyfa. Redan då tyckte jag att det vart kul och insåg att det lät mycket bättre med separata lådor än OA montering i tv apparater och på den vägen fortsatte det. Mitt första hyfsade hemmabygge för ca 7 år sen vart med gamla MDS högtalare köpte referens kit med 5.25" baselement och diskant (har dom kvar än). Byggde en låda till dom på ca 15 liter med en 3" basport. dom spelar faktiskt rätt bra än i dag trots att det är bilelement. Sen så började jag spela som DJ ute på privata fester under ca 5 års tid och då införskaffade jag mig en liten PA rigg som bestod av 4 st JBL toppar med ett JBL E 130 15" mid element i varje och en 1.4" driver och dom drevs av ett Labgruppen LAB 1000 steg. Det spelade starkt och väldigt snyggt. Fanns ingen direkt övre gräns på dom. man kunde nästan spela hur högt som helst med dom lådorna tack vare den höga känsligheten ( ca 105 dB per topp).
Mitt DIY intersse e stort men det har tyvärr alltid varit pengar som har saknats. Idag så består min stereo med Xindak, Velodyne och Jamo produkter.
Förstärkaren är från Xindak och heter XA-6950. Mycket nöjd med den e jag. Cd:n e Xindak Muse 1.0. Det jag gillar med den är att man kan välja att köra mellan transistor eller rör på signalutgångarna. Själv så kör jag rör för det låter lite "varmare", mer lättlyssnat tycker jag. Signal kabel mellan förstärkare och cd e Xindak AC-03. Högtalarkabel e Xindak FS-1. Högtalarna e Jamo D 590. Dom står härnäst på listan att bytas ut för dom ger mig inte riktigt det ljudet jag e ute efter (vill ha mer dynamik och attack i ljudet). Subbasen e Velodyne SPL 800i "minivee". Sjukt bra subb för lite pengar.
Ser fram emot att få skapa kontakter på detta forumet och att få vara med på träffar och annat skoj.


MVH: kristofer


Reply author: ohmega
Replied on: 2007/09/16 19:14:49
Message:

Välkommen till Hifi-forum Kristofer


Reply author: guy gadbois
Replied on: 2007/09/17 00:04:01
Message:

Och välkommen till Sméstan Kristofer!


Reply author: Wing Zero
Replied on: 2007/09/17 13:43:27
Message:

tackar :)


Reply author: KennethH
Replied on: 2007/10/04 18:06:26
Message:

Hej,
Jag har också varit medlem ett tag, men varit pinsamt lite aktiv. Bl.a. p.g.a. av husköp m.m.
Jag är 27 år, jobbar som utvecklingsingenjör i Stockholm och är nybliven villaägare i samma stad.
Jag har varit ljudintresserad sedan barn... Det är faktiskt sant!
Har gjort en del fina högtalarbyggen tillsammans med två andra killar som inte är med på detta forum. Jag har firma för detta ändamål och vi har drömmar om att lansera skapelser som kommer att förvåna och förföra. Vi har dock inte hunnit lika långt som exempelvis ängelholm audio, men vi siktar åt samma håll.
Just nu bygger jag lyssningsrum i vår nya villa och har lite problem med att få mitt snedtak att "försvinna ur ljudet". Det blir i alla fall ett renodlat hifi-rum med en två-kanals anläggning, två fåtöljer, diffusorer, dämpade väggar och tak, samt heltäckningsmatta. Har även gjort en del enklare ljuddämpning utåt, som gav bra resultat. Hörs inte mycket i resten av huset eller utanför.
Min anläggning består av:
-Esoteric DV-50s (flerformats-spelare)
-Musical Fidelity kW550 (integrerad förstärkare, rörhybrid, extern nätdel, monouppdelad och för-/slutstegsuppdelad trots samma låda)
-MonitorUnlimited 2.8SE (2-vägs stativare av större modell, med en 8" bas/mellan och silkes-dome).
-Atacama Reference stativ (100% bly- och sandfyllda = svintunga)
-Superspikes
-Shroers & Shroers bänk (med bling-bling belysning i glashyllorna )
-Kimber Select signalkabel
-Kimber dubbel 8TC, bi-wire, högtalarkabel
-Supra LoRad nätkablar (egentillverkade)
-Nätfilter av industriell high-end standard, 3x40A (har man en förstärkare med 200A strömkapacitet vill man inte chansa på att få flaskhalsar i en grendosa med inbyggt filter).

Ser fram emot att träffa många nya likasinnade vänner här!


Reply author: Pac
Replied on: 2007/10/17 07:11:26
Message:


Hej KennetH,
tack för presentationen.


Reply author: rhr9
Replied on: 2007/10/20 21:56:02
Message:

Hi there in Sweden on the HIFIForum ,


May I introduce myself :
my name is Philippe and I live in France .

I discovered the HFLS1 box in the "Bilreportage - Teknik & DIY" section and I would like to build it too .
Before I have built a backhorn using the Fostex FE208 fullrange driver .
I realy love DIY and there are lots of photographs and reports on the HIFIForum in the DIY section that

I would like to understand better by asking some questions .
On this link you can see the realisation of my 15 W class A Amp :

http://perso.orange.fr/jm.plantefeve/Rohmer.html , ( figuring my previous email ) .

Best wishes ,

@ + Philippe.


Reply author: Pac
Replied on: 2007/10/20 22:06:15
Message:



Hi Philippe!

Welcome to HiFiForum.nu!


Reply author: guy gadbois
Replied on: 2007/10/21 01:01:57
Message:

Bonjour Phillipe et bienvenue à le Forum Haute-Fidélité!


Reply author: Pac
Replied on: 2007/10/21 07:38:47
Message:

Très bon Guy!
Est-ce que tu parles français? J'utilise Google traduire.


Reply author: guffaw
Replied on: 2007/11/14 18:35:17
Message:

Tjena,alla på hififorum.nu!Jag har under det senaste året eller så följt diskussionerna på detta forum med stort intresse.Dags att presentera mig: Jag heter Magnus Henriksson, är 34 år,jobbar som diskare på Storan i Göteborg, och bor i Västra Frölunda.

Ända sedan jag som barn plockade åt mig familjens röda ihopfällbara skivspelare för att lyssna på Djungelboken, och senare också en samlingsplatta jag fick av farfar, Elvis Presleys "Gold" har jag älskat musik.Åren har gått med diverse begagnat skräp,men nu har jag följande:

Cambridge Azur 640v2 cd-spelare
Cambridge Azur 640 förstärkare
Gale 3045 golvhögtalare
Gale 4080 subwoofer
Silspeak signalkabel från Svalander med Furutechkontakter mellan cd och förstärkare, annars bara fulkablage.lite tweaks som betongplattor,bitumen,plastelina,liggunderlag,finsäkringar,etc.

Favoritmusik (och om jag ens slår på suben) beror helt på humöret, men det blir moduler,filmmusik (Star Wars III,Gladiator,Hannibal), synthmusik av alla de slag, allt som berör mig.Metallica om man är arg :)

En platta jag varmt kan rekommendera är Whitest Boy Alive, "Dreams", som jag hörde första gången inne på Bengans och slogs av hur "live" det lät att jag nästan applåderade.

För tips om låtar,skicka gärna ett pm då jag gärna svamlar ut spaltmil ibland om musik :)


Reply author: Pac
Replied on: 2007/11/21 11:46:58
Message:


Hej Magnus/guffa!

Välkommen till HiFiForum.nu.


Reply author: Lindstrom
Replied on: 2007/11/29 18:22:04
Message:


Godkväll.
Jag är Lindstrom, en kille på 21 år som har ett seriöst stereo intresse som sträcker sig två år tillbaka i tiden.

Musik och film har alltid intresserat mig och jag blir lika glad varje gång jag kommer över en förbättring av hemmaljudet, bilden eller billjudet.

Det som startade mitt "hifi" intresse var dom gånger jag satt med min bästa vän i hans bil och ställde in scendjup och dämpade en del frekvenser i eq:n. Det var då jag upptäckte hur glad jag blir över att höra något låta så vackert, hur uppspelt man blir av en renare midbas, hur det ryser i kroppen av scenkänslan och hur barnsligt decibel-sugen man kan bli.

Idag försöker jag kombinera en student vardag med skönlyssnande, inte en bra kombination som de flesta snabbt räknar ut men jag har ändå fått den att flyta på.
Jag är mycket ivrig att lära mig mycket mer om välljud och hoppas den här sidan kan hjälpa mig med det. :)


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2007/11/29 23:06:52
Message:

Välkommen Lindström


Reply author: Quadophile
Replied on: 2007/12/05 20:09:16
Message:

Hej alla audiofiler!

Måste ta och presentera mig efter snart ett år som medlem. Jag har läst och lärt massor och vill tacka alla för intressanta inlägg och inspirerande reportage. Ska försöka bidra lite mer själv i fortsättningen, även om det lär bli i rätt blygsam skala.

Mitt liv som hifi-intresserad går i vågor och är (oftast) underordnat mitt musikintresse. Jag har i första hand varit intresserad av klassisk musik sen barnsben och slukar allt från Hildegard von Bingen till Sofia Gubajdulina m.m. Har på senare år börjat bredda mig till bl.a. jazz, trevliga vokalister och en del världsmusik. Jag föredrar i allmänhet akustisk musik.

Anläggning? Ja, den framgår kanske av min signatur.

Quad CD 67, 34, FM4, 606 MkII står i hyllan och driver ett par ESL-63:or på Arcici-stativ. Övriga signalkällor är en Linn LP 12 med Ekos, Lingo och Klyde, en Tandberg 3001A tuner, en Revox B77 och sen halvannan vecka även en Squeezebox. Allt köpt begagnat utom CD-spelaren, puppan och klämlådan. Om jag får en inloggning på bildservern kanske det kommer bilder också så småningom.

Squeezeboxen är väldigt intressant och jag kommer nog att kommentera den lite mer senare. Den förändrar ens lyssningsvanor en hel del.

Ljudintresset går som sagt i vågor och föranleds ibland av missnöje med hur det låter, ibland av nyfikenhet på om inte den eller den produkten kan göra ljudet mycket bättre. Och ibland frestas jag att uppgradera. Och oftast leder det till att bra inspelningar låter mycket bra, medan dåliga inspelningar låter mycket sämre. Och eftersom det är musiken jag lyssnar på så vill jag kunna lyssna på äldre, musikaliskt intressanta inspelningar, även om de ljudmässigt låter sk*t. Och då brukar jag alltid komma tillbaka till mina kära quadar. Speciellt försteget - Quad 34 - är min favorit. Det är inte öppet, och absolute inte analytiskt, utan luddar till ljudet så det blir mjukt och gosigt och får en att koncentrera sig på musiken i stället. Ändå kan ljudmässigt bra inspelningar skina igenom och ge även en audiokick.

Så jag tror jag är nöjd just nu. Tror, för det vet man ju aldrig.

Men det som frestar mest just nu är nog en SACD-spelare. Jag föredrar vinyl framför CD (även framför Squeezeboxen, även om den har sina poänger), men jag tror (nu är vi där igen) att SACD kan närma sig den analoga upplevelsen.

Annars är jag 46-årig IT-tekniker med musikintresserade och därmed relativt förstående fru och dotter.


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2007/12/05 20:16:34
Message:

Välkommen Quadophile


Quad o vinyl, då hittar du många kompisar här
Kontakta Brewitz så får du ett eget login på bildservern.


Reply author: Quadophile
Replied on: 2007/12/05 20:23:20
Message:

Tack, det ska jag göra.

Vill bara tillägga att det är ett förbaskat trevligt forum det här. Alla är duktiga på att hålla diskussioner - även om kontroversiella frågor - på en saklig och trevlig nivå. En eloge till er alla och framför allt moderatorerna.


Reply author: PG Jeppsson
Replied on: 2007/12/05 21:47:27
Message:

quote:
ett par ESL-63:or


Sådant gillar jag , var befinner du dig i landet Quadophile?


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2007/12/05 22:28:24
Message:

Sthlm enligt hans profil


Reply author: Ior
Replied on: 2007/12/05 23:51:34
Message:

Hej.. jag heter Mats och har tassat runt här å sammlat in tips å lyssnat på goda råd mm ett bra tag nu.

Bor i Ängelholm, Skåne och jobbar inom omsorgen.

HiFi har man väl med sen födslen men jakten på välljud började väl på alvar med mina Yamaha NS 1000M högtalare, å dom har jag väl haft i tie år nu snart..
Börja med Rotel eletronik som byttes till förmån för rörförstärkare ASL AQ 1003..
Nyligen har även vinylen fått sina klor i mej igen å svarven, Rega 3a fick en uppgradering nyligen av en Denon 103R pickup och en mc trafo, Denon AU 300LC..
Cd-spelaren en TEAC vrds10a har inte spelat en skiva dom sista 3månaderna..
Beställde en Squeezzebox, men då börja högtalarna dista å nålen å hoppa så avbeställde den igen..
Andra intressen gammla båtar å motorcyklar, mm.
Kul å va här !!

hejs !!


Reply author: guy gadbois
Replied on: 2007/12/06 11:43:09
Message:

välkommen Ior!


Reply author: tkr
Replied on: 2007/12/10 22:11:18
Message:

God kveld,
Som helt nytt medlem synes jeg det er like godt å ta presentasjonen med en gang:
Jeg heter Tønnes, er 54 år, av yrke dyrlege. Jeg bor rett utenfor Norges nest største, men absolutt fineste by, Bergen.
Hifi har jeg syslet med siden 1973, da jeg kjøpte mitt første Grundig kompaktanlegg for mitt første studielån.
De siste 15 årene har jeg utviklet meg i retning av rørgreier og elektrostater, altså litt sære ting.
Jeg tror ikke at jeg skal presentere anlegget mitt her, jeg skal heller lage en liten billedtråd ved anledning. Likevel kan jeg vel si såpass at surround ikke helt er min ting, og at jeg har platespiller og en god del plater.
Min neste oppgradering blir muligens å gå over til avspilling fra harddisc inn i en god dac, så jeg må vel betegne meg som konservativ heller enn reaksjonær
Ellers er jeg teknisk fullstendig ubegavet, men har hatt mye godt (og noe dårlig) utstyr opp gjennom årene.
Gleder meg veldig over å ha blitt tatt opp her, og håper på mange gode meningsutvekslinger.
mvh


Reply author: Pac
Replied on: 2007/12/10 22:38:36
Message:


God kväll,
med rör och elektrostater i tvåkanalsuppställning hittar du många vänner här på HiFiForum.nu.

Välkommen till HiFiForum tkr!


Reply author: Robban_HG
Replied on: 2007/12/11 17:17:19
Message:

Robert Grann, boendes i västra mälardalen. Har varit mer eller mindre tekniktokig sen mekano och lego åldern. Den första stora upplevelsen inom ljud var när en kompis till farsan spelade på sina B&O 901'or. Sen dess så har suget knappast minskat efter att få till en riktigt bra egen anläggning. Har lyssnat och ägt lite blandat, Dali, Nad, Canton, HK, Quad m.m. Åker mer än gärna på mässor och trånar och filar på nya system... För tillfället körs ett par nyinskaffade XTZ 99.26 efter att ha blivit överväldigad på sheraton . Dessa drivs av en gammal klassiker, Luxman LV-105 och signalen från en LP lirare. Då jag inte haft annat än feriejobb så har uppgraderingarna kommit sporadiskt. Pluggar i ett år till, sen så är förhoppningarna att några av ideerna ska bli uppfyllda. Har ofta varit inne i DIY forumet för att insupa kunskap då jag alltid är sugen på att starta nya projekt. Hoppas att man ska kunna tillföra något till er trots att jag inte är "proffs"


Reply author: guy gadbois
Replied on: 2007/12/11 23:49:32
Message:

Trevligt med fler från KAK-området! Välkommen!


Reply author: emilivarsson
Replied on: 2007/12/15 16:36:10
Message:

Hej

Jag heter Emil Ivarsson o kommer från Vetlanda.

Mitt stereo i hemmabiointresse började på allvar när jag började gymnasiet. Det fanns en kille där som hade Nad o Cerwin Vega o jag tyckte att det funkade bra den kombinationen så jag köpte det oxå¨. Sen så upptäkte jag att effkten io den förstärkaren inte räckte högtalarna klarde mer så då sprang man o hämntade ett slutsteg oxå till alla grannars fasa


Har en fråga??

Vart hittar jag där jag läågger upp nilder på min anläggning o skriver mer info om den???? Tacksam för svar


Reply author: Absolute Audio
Replied on: 2007/12/15 23:10:05
Message:

Hejsan!

Så var man äntligen reggad på hififorum! Hugo heter jag både här och till vardags, brukar annars gå under namnet "Kansas" men det var upptaget!
Har hållit på med hifi sedan det var dags att köpa första stereon. Men det är först de senare åren som återgivningen fått en större betydelse. Musik har varit ett måste i livet ända sedan jag som 5-åring hittade Elvis i farsans skivsamling. Fick låna en AC/DC skiva av en tjej i kvarteret och har sedan dess varit s.k hårdrockare. Och har oxå haft en kortare karriär som Blackmetal trummis med två skivor bakom mej. Nu dock varvas Meshugga med Van der graaf Generator och jag har kommit till den åldern då fack och genre inte är så viktigt som musiken.

Spelar på en Audio Aero Capitole reference SE som via en DIY XLR leder till Mark Levinson no334. Därifrån går två DIY HT-kablar till ett par Avalon Ascendant.


Reply author: Pac
Replied on: 2007/12/15 23:22:18
Message:


Hej Emil & Hugo!
Välkomna till HiFiForum!

Emil, skicka ett PM till Brewitz så fixar han ett konto åt dig på bildarkiv.hififorum.nu


Reply author: emilivarsson
Replied on: 2007/12/18 11:31:22
Message:

Tac Pac det skall jag göra


Reply author: miniwatt
Replied on: 2007/12/29 18:00:54
Message:

Hej!

Markus heter jag och är 35 år gammal från Norrland. Mitt hifi-intresse har legat i dvala de senaste 10 åren men har sakteligen börjat komma igång igen nu den senaste tiden. Har en gammal Andersson förstärkare som jag ska fixa till samt skaffa högtalare till.

Håller även på att bygga en del gitarrförstärkare med tillbehör. Har byggt en PP och två single ended förstärkare samt en reverbenhet.

Som ni kanske förstår så ligger mitt fokus på rörapplikationer, jag är dock bara en glad amatör.


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2007/12/29 18:53:03
Message:

Ditt nick antyder små goa rörstärkare Markus
Välkommen


Reply author: ohmega
Replied on: 2007/12/30 06:40:04
Message:

Uj..var ett tag sen jag kollade denna tråden.

Emil, Hugo & Marcus:

Välkomna till Hififorum


Reply author: JoRos
Replied on: 2008/01/02 22:05:04
Message:

Jonny heter jag, född -49 och bor i Arboga. Arbetar inom Försvaret, fn på högkvarteret i Stockholm och dagspendlar dit.
Jag är mest intresserad av teknik och främst olika högtalarkonstruktioner. Jag köper därför ofta defekta högtalare, reparerar och lyssnar/jämför, för att sedan sälja vidare.

Hifi-intresset började lite svagt med att bygga "rostfria" förstärkare (utan utgångstrafo) och Karlsson-kopior. Sedan började karriären som teknisk officer, bl a med specialinriktning på större sändar- och mottagaranläggningar, dvs rörbestyckade saker i kW-klassen men för HF istället för LF...

I början av 80-talet kom datorer in i bilden. Jag arbetade då extra åt ett företag som också sålde hifi och kunde ta ut del av lönen i varor. Fick tillbaka intresset lite, då jag kunde prova olika utrustningar innan ev köp.
Testade då många Luxman och Yamaha-utrustningar. Började också hjälpa folk att byta kanter (många Bose 901-or), vilket jag haft stor nytta av.
Fastnade för Luxman LV103 (ingångsrör), Yamaha T2 tuner och Bose 901 som jag sedan hade i många år. Med olika chefsjobb behövde jag något praktiskt arbete, vilket blev renovering av 50-tals motorcyklar. Utmanande, men resultatet blev ju trots allt bara en dålig mc...

Senaste åren har jag istället renoverat högtalare, betydligt trevligare och inte lika smutsigt!

Några av högtalarna som passerat:
Bose 601, 901, Audio Troic CM3, Magnepan Tympani 1C & 1D, MGII, MGIIIa, Quad ESL63, BO Penta, Philips MFB, Carlsson OD11, OA14, OA2212, Rauna Njord, 1.5 m band, Golden Age Noon & Dawn
Audio Pro A4-14, B4-200, SoundLab R1,R2
Leedh Aura (Focal 85 kg referens), Martin Logan Sequel, von Schweikert VR4

Driver det hela med Pioneers reference-serie M90, C90

Ska lägga upp någon tråd om detta när jag lärt mig att lägga in bilder...


Hoppas jag kan bidra med något i ert arbete med att hålla liv i ett bra hifi-forum!




Reply author: Pac
Replied on: 2008/01/02 22:48:32
Message:


Hej Jonny, välkommen till oss på HiFiForum!


Reply author: guy gadbois
Replied on: 2008/01/03 09:56:11
Message:

Välkommen Jonny!

Har Pac en drive på att ta in folk från KAK (Köping-Arboga-Kungsör)just nu? Trevligt med fler från regionen!


Reply author: Pac
Replied on: 2008/01/03 12:03:43
Message:

Börjar det bli dags för en klubbstuga kanske?




Reply author: JoRos
Replied on: 2008/01/03 14:26:35
Message:

Kanske det, men jag har bara hittat 2 KAK-are till i presentationstråden. Har inte lyckats söka på ort i medlemsregistret. Går det??


Reply author: Pac
Replied on: 2008/01/03 14:44:07
Message:

Nej tyvärr. Orten finns bara där om medlemmen skriver in den själv.

Klubbstugorna ger en möjlighet att snacka med det lokala gänget likasinnade i en mindre grupp än de +4700 som idag är medlemmar på HF.

Ett sätt att gå tillväga för att få ihop ett lokalt gäng är att tex bjuda in på en lyssningsträff under HiFi-diskussion och sedan kolla med gänget som kommer om de vill vara med på att starta en klubbstuga.


Reply author: Bernt Jansson
Replied on: 2008/01/03 16:37:11
Message:

quote:
Hifi-intresset började lite svagt med att bygga "rostfria" förstärkare (utan utgångstrafo)
Snackar vi rör och OTL här?


Reply author: JoRos
Replied on: 2008/01/03 17:04:55
Message:

Hej Bernt! Jag har läst om dina OTL-byggen m m och är mycket imponerad. Mina första försök var ju i slutet av 60-talet och då byggde man rörsteg med 2 x EL86. Högohmigt direkt ut till Karlsson-kopior med 600 ohms Philips högtalare. Dvs inga förvrängande transformatorer behövdes. Sedan har det blivit egna rörbyggen inom amatörradiohobbyn och underhåll & utbildning på ett antal gamla burkar inom försvaret. Det varmaste jag har nu är slutsteg (HF) med 2 st 3-500Z...
Är anställd på den enhet som försörjer hela försvaret med reservdelar, bl a rör. Tidigare fanns upp till 50 000 rör av de vanligaste typerna i våra lager. Nu är det nästan tomt och definiivt inga KT88:or..... Ett antal rör skänktes dock till FRO för underhåll av gamla utrustningar.
Enkel effekttest på rör:
Lagom effekt: rött sken, för hög: blått, mycket för hög: vitt och sedan mörker!


Reply author: Its-a-Deal
Replied on: 2008/01/03 17:50:09
Message:

Namn: Tim J. Faste (J = Jerk; och det är inget skämt; faktiskt inte ens roligt!)
Född: Ja - 1949
Kön: Man
Civilstånd: Gift med Iréne sedan 1971

Övrig familj: 2 söner (födda 1972 respektive 1978)
Levebröd: Redovisningskonsult; eget familjeföretag sedan 1980 (http://www.datafamiljen.se/)
Ursprung: Skåne (det hörs fortfarande mycket tydligt eftersom somliga tycker att jag har en 'räli' dialekt! Men ded bryer jau maj ente om!)
Bosättning: Södra Lappland sedan 1977 (först Åsele och därefter Dorotea; med undantag av 3 år dels på Gotland och dels i Strängnäs)
Intressen: Förutom ett religiöst engagemang (vilket jag prioriterar) så är det naturligtvis musik, Hi-Fi, god mat och dryck (gärna Red Wine till Red Wine Audio) samt att inte arbeta mer än nödvändigt
Musik jag gärna lyssnar på: Jazz - även modernare snitt samt klassiskt. Lyssnar gärna på annan modern musik typ pop, rock m.m.
Musik jag undviker: Dansbandsmusik (för mig känns den inte engagerande) samt de flesta typer av hårdrock (världen är i sig tillräckligt otäck så jag uppskattar inte uppmaningar till våld, uppror och död som finns i en del av dess riktningar)
Hi-Fi utrustning som jag ofta nyttjar: Förstärkare = Red Wine Audio Signature 70 Monoblock; CD/Musikserver = Olive Music Center modifierad till batteridrift av Vinnie Rossi, Red Wine Audio; Högtalare = Gemme Audio VFlex Tanto; Signalväljare = Red Wine Audio Signature 3S; Signalkabel = Svalander flätad silver med bomullsisolering och Furutech RCA; Högtalarkabel = Oyaide QR-800 Advance
Hi-Fi utrustning som jag lyssnar till ibland: Tuner = NAD Tuner Silverline S400 (blir inte så ofta eftersom P2-signalen är usel)
Lyssningsmiljö: Anläggningen är hörnplacerad - en inte helt lyckad lösning men det fungerar rätt bra i alla fall. Jag gör gärna den kompromissen eftersom jag sätter stort värde på den mer inredningsfokuserade personen i familjen.

Kommer troligen att: Engagera mig i frågor som känns viktiga och meningsfulla för mig samt informera om de produkter som jag själv uppskattar och jobbar med.
IT's-a-Deal AB: Ett dotterbolag till vårt redovisningsföretag där jag får roa mig med min hobby; nämligen Hi-Fi. Tycker själv att jag har haft tur och hittat två olika produkter som både jag och andra gillar.

Ni lär säkert känna mig mer efterhand ju mer vi umgås i detta forum och jag ser fram emot ert goda sällskap; även om jag kanske får "på skallen"; någon gång då ni tycker att jag har blivit galen. Kan i så fall trösta er med att det är inte något som jag "blivit"; det är ett konstant tillstånd som kanske märks mer ibland och mindre vid andra tillfällen!


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2008/01/03 18:03:11
Message:

Välkommen Tim

Du var ju med på senaste mässan i Malmö, klart intressanta produkter


Reply author: HiFiHåkan
Replied on: 2008/01/07 13:51:41
Message:

Äntligen har man hittat hit och fått bli medlem och allt :)

Nu ska jag försöka presentera mig också:

Jag heter alltså Håkan, är 24 år och bor i Örebro sen ett halvår tillbaka. Jag pluggar i Linköping till civilingenjör och veckopendlar. Som tur är så är jag förhoppningsvis klar om ungefär ett år om allt går som planerat. Jag har tidigare skrivit lite grand på andra forum men under de år som jag varit aktiv kommit fram till att det nog är detta forum som passar mig och mitt hifiintresse bäst.

Mitt hifiintresse var det ja. Allt började någon gång på det glada 90-talet då jag upptäckte tjusningen med musik på ett seglarläger på västkusten. Där fick jag nys om gruppen Dream Theater. Jag hade aldrig hört talats om dom innan, men å andra sidan så hade jag inte haft något särskilt musikintresse heller. Lyssnade lite grand på roxette och queen men inget passionerat. Jag inhandlade i alla fall en skiva med Dream Theater, A change of seasons heter den, och spelade hemma. Först förstod jag inte riktigt vad det var, men varje gång jag spelade skivan så var det något i mig som kändes starkare och starkare. Jag kunde inte få nog helt enkelt.
Den anläggning som fanns att tillgå på denna tiden var ett minisystem från panasonic av billigare sort eller min brors technicsminianläggning (som man egentligen inte fick röra men jag "lånade" den när han inte var hemma :) ) I och med att jag nu hade väckt ett musikintresse så dök genast tanken upp på en egen stereo, speciellt eftersom jag delade panasonicen med min lillasyster som då tyckte att spicegirls var något av det bästa som fanns.
Jag började botanisera i de stora elektronikladorna, siba, elgiganten och onoff. Ganska direkt upptäckte jag att det var jättekul att gå runt och vrida, pilla och provlyssna på stereoutrustning. Min budget på denna tiden var något begränsad (tyvärr är den det fortfarande men inte lika mycket som då :) ) så jag höll mig till ladorna, där fick man även vara mest ifred från personal. Dom tittar så konstigt på en när man spatserar in som femtonåring hos en hifihandlare och vrider och pillar på apparater i en halvtimme innan man går ut utan att ha sagt ett ord till någon i personalen eftersom allt ändå var för dyrt.

Efter idogt letande så fattade jag tycke för ett jvc-midisystem med stativhögtalare med dubbla 8-tumsbasar som såg ut som en mindre rymdstation. När jag drog med pappa till butiken för att få lite finansieringshjälp (egentligen för att han skulle betala med mina sparpengar som inte jag kom åt själv på den tiden) så tog det tvärstopp. Både han och min mor tyckte att den var hemskt ful och alldeles för stor. jag blev lite småsur och letade lite till i hyllorna, men snart så blev jag glad igen då jag upptäckte Philips MZ7, ett minisystem med samma ljud som jvcn men mycket snyggare. Stilren huvudenhet i silver och trähögtalare med blåa fronttyg. Denna apparat inhandlades samma dag och jag var jättenöjd...i säkert flera månader...sen kom den så beryktade uppgraderingsdjävulen hem till mig. Under dessa månader så hanns det dock med att upptäckas ännu bättre musik än Dream Theater, nämligen Transatlantic, The Flower Kings och Marillion. Speciellt Flower Kings har en stor plats i mitt musikhjärta.
Tillbaks till uppgraderingsdjävulen. Precis som alla andra i den åldern jag var i då så ville jag ha mer bas. Så en julrea så kompletterades min philips med en audio pro sub evidence, denna makalösa lilla låda som för sitt pris och sin storlek presterar fantastisk bas. Nu var jag verkligen nöjd, och det höll säkert i sig i nästan två år. Sen kom tanken: Hemmabio?
Först lyckades jag övertyga min far om att vi skulle ha en 32tums widescreentv, (den gamla hade precis gått sönder) och sen var jakten igång igen. Tillbaks till ladorna!
På ett fyndutförsäljningsbord så fann jag en philips dvdreciever med tillhörande satellithögtalare och en liten aktiv sub. Detta inhandlades och kopplades upp hemma, dock så brusade recievern något förskräckligt så den byttes ut mot recievern Yamaha RXV530 och dvd-spelaren Yamaha DV530 eller vad den hette. Satelliterna och den aktiva subben fick jag behålla, vilket var mycket vänligt av butiken.

Alla vet ju att man inte kan ha något annat än golvhögtalare i sin huvudanläggning. Så självklart var jag inte sen med att byta ut philipssatelliterna mot ett par golvare. Först kom Jamo E350 hem, en liten budgetgolvare med dubbla 6,5 tums basar som låter som en gammal transistorradio. jag insåg ganska fort att detta inte skulle funka i längden så dom byttes ut mot ett par Proson 2010SA med tillhörande center och surround. Nu var det liv i vardagsrummet. Oj vilket ljudtryck man kunde åstadkomma, inte speciellt high fidelity men det lät häftigt. Sen kom lumpen, och med det en ny syn på livet. Mer musik upptäcktes, jag fattade tycke för Kent, Jethro Tull, Neal Morse, Håkan Hellström och en del annat. En fördel med lumpen, förutom tid för eftertanke, är att man får pengar som man aldrig har tid att göra av med, så under julledigheten från det militära så investerade jag i en Yamaha YST-SW1500. Monstersub på 1000 watt. Nu vart det ännu häftigare. Grannarna i radhuset var ovanligt förstående och sa att "visst hörs det in till oss men det gör inget".

Efter lumpen kom sommarjobb och studier. jag hade turen att få lastbilskörkort i lumpen så sommarjobb är inga problem längre. Sen flyttade jag till Linköping och började plugga Teknisk Fysik och Elektroteknik. Under hösten införskaffades en till stereo (vad man nu skulle med två till i ett korridorsrum :) ), Denna stereo bestod av Rotel RC960 försteg och två st RB960 slutsteg. Dessa kopplade till mina proson var väldigt kul. Under julen samma år så införskaffades ett par Jamo D590 och voila så hade ljudkvaliten höjts otroligt mycket. I samma veva hittade även en begagnad Pioneer VSX859 THX reciever hem och en flytt till ett kollektiv genomfördes. Vistelsen där blev dock kortvarig då jag träffade min fästmö samma vår. Vi flyttade ihop under sommaren och efter det blev det en paus i uppgraderingsspiralen (förutom byte av surroundhögtalare till jamo D5 SUR).
Under denna period så kom jag i kontakt med det omtalade märket Ino Audio. Till en början blev jag hänförd av dessa högtalare. En kompis skaffade piP och yello och infected mushroom lät jättetufft på dessa. jag har även varit i en viss källare i Täby en gång och provlyssnat, och visst, det låter väldigt bra, men dessa högtalare uppfyller inte mina krav på helhetsupplevelsen då jag tycker de är otroligt fula :) Dom passar verkligen bäst i nersläckta rum. Ett tag var jag dock inne på att försöka sälja allt annat och skaffa ett par pi60 men efter lite mer lyssnaden på piP och jämförande med andra högtalare, speciellt med den musik som jag gillar så har jag kommit fram till att det inte riktigt är det ljudet jag är ute efter och absolut inte den designen. Jag har även upptäckt att jag lyssnar delvis med ögonen ibland. Ser det bra ut så låter det bättre :)
En annan nackdel som jag märkt på alla jag känner som skaffat ino är att dom slutar med den delen av hifi som är näst roligast efter att lyssna på sin anläggning, nämligen leta och testa nya apparater och högtalare. Det är en mycket rolig sysselsättning som jag kan bränna bort många eftermiddagar på, och sitter man nöjd med sin anläggning så kan man ju inte göra det på samma sätt. Därför tänker inte jag bli nöjd än på många år :)

Min fästmö blev färdig med sina studier för ungefär ett år sedan och i somras så flyttade vi till hennes hemstad Örebro. Här har den senaste uppgraderingen skett då jamo D590 har fått ge plats för Jamo D870, D590 är en mycket bra högtalare men D870 är så mycket bättre på allt. Även D8 surround har införskaffats. Så nu står jag här på inkörsporten till high end som någon kallade D870 i en recension. Näst på tur står lite akustikfix i vardagsrummet. Nuförtiden har min musiksmak även inkluderat artister som: Christian Kjellvander, Sophie Zelmani, Katie Melua och andra singer/songwriter artister, dock är det fortfarande den progressiva delen som är störst.

Det var lite om min hifikarriär. Min förhoppning på detta forumet är att deltaga i många givande diskussioner om och kring hifi och jag hoppas även kunna bidra med lite egna erfarenheter, kanske till och med vara med på någon träff eller dylikt. jag har även DIY-at lite grand, bland annat deltog jag i högtalartävlingen på faktiskt.se med ett ganska amatörmässigt bygge om jag får säga det själv .

Mvh Håkan


Reply author: Revoxarn
Replied on: 2008/01/07 19:53:10
Message:

Välkommen Håkan. Du har PM.
Revoxarn.


Reply author: Daniel_S
Replied on: 2008/01/11 22:13:02
Message:

Halloj!

Föredetta Sundsvalls kille här, bor nu i Nynäshamn sen 8år tillbaks. Har ett namn också, lite norskt men ändå Danielh Stormo!
Har haft ett glapp i mitt HiFi intresse men nu åter så kör vi så det ryker, i plånboken iaf
Inte så dyra grejor jag har med det är inte meningen heller.

Vincent SV-233, AA MCD-203 med ECC83 Telefunken rör, Opera Consonance Eric Linear, HARMONIC TECH - Pro-9 Plus och HARMONIC TECH - Truth-Link.

Meningen är att rummet ska bli så bra det kan enlligt min mening och spela skjortan av lite dyrare anläggninar

Om jag stavar fel beror det på mitt andra intresse, Single Malt....

Flyttar i månadsskifftet till en ny lägenhet och ska då bygga ett dedikerat rum så gott det går om inte min son river allt innan allt hammnar på plats

Ska försöka införskaffa mig en Digitalkamera då det underlättar en hel del och köra bilder allt eftersom uppgradering av rummet fortskrider!
Rummet kommer att bli baserat på absorbenter i förstareflexer och lite alldagliga diffusioner som bokhyllor tills jag känner att Svanå eller annan förmåga måste snygga till mitt rum. Tråden kommer nog bli lång o utdragen men ska gör allt för att underhålla. Plånboken har ju sina gränser tyvärr......

Hoppas på mycket komentarer o ideer om hur det perfekta rummet ska se ut, smaken spelar ingen roll, har du nått på hjärtat så Speak upp Boy men var inte säker på svar eller medhåll...

Gärna också om det äe nån som provat nån av mina komponenter och vet av ordentligt mycket bättre pryl för en likvärdig peng är det av största intresse Tack På Förhand

Nú lockar en Lagavulin 16år mer än detta så vi slår på Manolo Yglesias Destino Flamenco av Opus3 o myser lite i det nuvarande rummet som inte duger till mycket men har dock lite absorbemter monterade så det går att leva med.

Trevlig helg o sköt om er...

//Danielh


Reply author: Pac
Replied on: 2008/01/11 22:21:49
Message:


Välkommen till vår lilla HiFi-oas Daniel!

Det skall bli intressant att följa ditt bygge.



Reply author: iroise
Replied on: 2008/01/11 22:31:02
Message:

<pac undrade om det var dags för en klubbstuga. Detta kan jag rekommendera då jag tycker det berikar. Man lär känna trevliga snubbar, lyssna på fin hifi och kan lyssna på de egna prylarna med friskare öron samt får lite tips på musik! Välkomna alla nya medlemmar!


Reply author: JHS
Replied on: 2008/01/11 22:32:55
Message:

Hejsan.
Okay et par ord om mig selv.
Jeg er Dansk, født i det år berlinmuren blev bygget, og arbejder til
dagligt med samfundets "vanskelige" børn og unge.

Har så længe jeg kan huske tilbage, haft en fantastisk glæde ved at
lytte til musik, hvilket absolut er det bærende og ikke så meget udskiftningen af
anlægets enkeltdele. Faktisk er det mig en stor plage, når noget går itu og
skal erstattes. :-D

Mit første "hifi anlæg" bestod af en Micro seiki pladespiller,
2stk.Quad 405 og en 34 pre. og et par grimme Tannoy højtalere, et system som spredte vellyd og glæde i hjemmet i rigtigt mange år.
Mit nuværende system består af: Michell gyro se, Mantra sound ph10 riaa, Sunfire pre
& effekt, Amphion xennon højtalere, Kenwwood L-01 tuner samt en gammel Nakamishi cdafspiller, med den gode DAC TDA 1541A, som i øjeblikket ligger på bænken, for at blive "lampizator" moddet inspireret af den gode Polak Lukasz.

Ser frem til mange gode timer & muligheden at få lære lidt Svenska, på jeres fine forum ;)

Venligst
Jess


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2008/01/11 23:27:35
Message:

Välkommen Jess


Reply author: Crille_f
Replied on: 2008/01/12 12:10:47
Message:

Hej alla ljudintresserade!

Jag heter Christopher och är ny medlem här på hififorum! Det ska bli mycket spännande att ta del av allas erfarenheter.
Själv har jag inte hållt på med hifi alls, förutom att spela musik för jämnan. Dock har Petter Persson på detta forum (far till luvan och beatrice) påverkat mig till att bli mer av en hifinörd än förut. I skrivande stund håller jag på med ett par kompakthorn (plyfa material) med fostex fe 206e element, som jag hoppas skall bli klara snart... Har inte byggt så mycket och fort som jag borde :). När de är klara får vi se vad det blir, men planerna är många. Det är kul att bygga!!!

Mvh Christopher


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2008/01/12 12:46:43
Message:

fler horn galningar ?
Hur ska det här sluta

Välkommen Christopher


Reply author: JHS
Replied on: 2008/01/12 13:15:22
Message:

quote:
Välkommen Jess
.

Tak for det - Johan.


Reply author: j3n5
Replied on: 2008/01/13 15:45:19
Message:

Hej allihopa!

Kan börja med att berätta lite om mig själv. Jag är en 34-årig gift tvåbarnsfar född i Gävle, Stockholmare i åtta år, bosatt i Söderhamn, tillika medielärare i gymnasiesärskolan, fotoantusiast (Nikon D200/70-200VR dvs. lite prylfixerad) och numer också HiFi-intresserad. Har alltid varit sugen på en riktig stereoanläggning, men då jag alltid bott i lägenhet så har det fått stryka på foten till förmån för dataljud (mac) och div. olika cd/md/mp3-spelare samt hörlurar. Min musiksmak och subkultur-tillhörighet har varierat från hårdrock som 12 år vidare till Hip-hop, punk, manchesterrock, brit-pop, 60-70-tal för att nu som något äldre vara något av en musikalisk allätare. De flesta gernrer har något bra att erbjuda.

Min första AHA-upplevelse inom ljud var när jag som 15 år gick och köpte en stereo på en stormarknad, den lät OK. Jag köpte också Sonys då dyraste Walkman med metallband och för den tiden svindyra Fontopialurar för ca 600:- Det lär ju SÅ mycket bättre än min Kenwoodstereo... Därför fortsatte mitt letande efter hörlurar. Först Porta-Pro som gav mig min andra AHA-upplevelse, för att tillslut fastna för Sennheiser men sitt fina neutrala ljud. Använder för tillfäller att par HD600 när min familj inte vill bli störd.

När jag flyttade till en villa i söderhamnstrakten ville jag självklart förverkliga min dröm om en riktig stereo. Eftersom jag är en faktasökare av stora mått så började jag leta på internet. Hittade Ert forum ganska snabbt och lärde mig en hel del. Blev då också sugen på att bygga egna högtalare eftersom det verkar vara riktigt roligt och ge mycket ljud för pengarna. Kände dock att jag behövde en relativt billig anläggning för att skaffa mig någon sorts referens. Det enda stället där det gick att diskutera och ställa frågor var minhembio.se. Iof. rätt OK men alla diskusioner har en förmåga att spåra ur och bli tävlingar i märkesfanatism. Därför var det bara att fortsätta och läsa på samt chansa in en relativt överkomlig anläggning.

Jag köpte då en Panasonic A-A9-J förstärkare samt en PD-D6-J CD. Till detta köpte jag ett par Swans M1 stativare samt Hi-Vi:s kablage. Känns som om jag fått relativt mycket välljud för mina pengar då mitt vardagsrum är ganska litet.

Framtidsplaner är för närvarande högtalarbygge, skivspelare, kanske en hörlursförstärkare samt uppgraderingsprat. Hoppas på många goda råd från detta kunniga forum...


Reply author: Pac
Replied on: 2008/01/13 15:59:50
Message:


j3n5, välkommen!


Reply author: Crille_f
Replied on: 2008/01/13 18:49:38
Message:

Tack för det Johan!
Ja, horn är kul!


Reply author: Its-a-Deal
Replied on: 2008/01/15 18:43:45
Message:

quote:
Nu lockar en Lagavulin 16 år

Det står alltmera klart för mig att Hi-Fi entusiaster har en väl utvecklad förmåga att njuta av livet! En Laphroaig Cask Strength med tillsats av lite vatten - inte för mycket - tillsammans med rökig musik. Inte heller helt fel!


Reply author: DZac
Replied on: 2008/01/19 08:34:10
Message:

Hej.. jag är ny på forumet och då antar jag att man pressenterar sig lite kort här.
Jag har inte mycket till anläggning att skryta med men farsineras oerhört av tekniken. Jag har ett gediget intresse för HiFi och tycker om att frossa i mätvärden och parametrar... framför allt är jag interesserad av att bygga och labba, bråka lite med naturlagarna och se vad man kan få fram.


Reply author: Pac
Replied on: 2008/01/19 08:35:42
Message:


DZac, välkommen till HiFiForum.


Reply author: JuiceHiFi
Replied on: 2008/01/20 17:30:09
Message:

Hei,

Jeg heter Bernt Rønningsbakk.

Jeg fattet interessen for musikk på 70-tallet, og hifi har vært hobby en del år nå. Jeg har besøkt hififorum.nu jevnlig de siste årene. Særlig har jeg satt pris på de mange gode selvbyggertrådene. Vi er mange på HFS i Norge som misunner dere disse

Det siste året har jeg tatt skrittet over i bransjeaktørenes rekker.

Jeg står bak en softwareløsning for PC-basert lydkorreksjon og digital XO som heter Audiolense og eier nettbutikken Juice Hifi.

I Norge er det mye fokus på aktive systemer, digitale delefiltre og digital lydkorreksjon for tiden. Jeg synes det har vært litt stille rundt dette i Sverige. Og nå håper å bidra til å piske opp stemingen litt her på hififorum.no også.


Reply author: Pac
Replied on: 2008/01/20 18:50:07
Message:


Hej Bernt!
Välkommen till HiFiForum.




Reply author: henrickpettersson
Replied on: 2008/01/24 00:26:32
Message:

Hej,

Jag tänkte att det kanske är dags att presentera sig efter att ha varit medlem på forumet nu i snart 9 månader. Själv är jag 32 år och utbildad maskiningenjör och bosatt i Örebro. Mitt hifi intresse började någon gång (kommer inte ihåg exakt när) i lågstadiet när vi fick åka med skolan på konsert till Örebro Konserthus. Konsert och konsert förresten, dom spelade några olika lättsmälta stycken för att få oss ungdomar intresserade av musik. Jag fascinerades av hur det kunde låta så högt, så mycket och så fylligt utan att använda sig av mikrofoner och högtalare.

Sedan dröjde det några år, ända fram till en kompis använde sina sommarjobbs pengar att köpa en hifianläggning, ett Rotel Försteg med till hörande slutsteg (det billigaste men bra ändå)en Yamaha skivspelare och ett par SPL Monitor (ej golvmodellen). Återigen fascinerades jag av hur fylligt det lät. Kompisens anläggning har genomgått flera uppgraderingar sedan dess, men det är en annan historia.

Jag började min bana med att efter avslutad skola och lumpen köpa mig en Yamaha CDX-580, fortsatte med en begagnad Technics förstärkare av okänd modell (men säkerligen inte mer än ca 2500 kr ny), högtalarna köptes snart därefter på en konkursutförsäljning. Sedan dess har anläggningen uppgraderats med en Sony CDP-XA20ES och en Sony TA-FA30ES, stod lite i valet och kvalet mellan en Rotel och Sonyn för samma peng. Högtalarna har uppgraderats med att jag bytt ut kondensatorn i delningsfiltren mot en MIT-MultiCap och en Mundorf Mcap kondensator.

Jag har ända sedan jag börjat med hifi intresserat mig för DIY men saknat kunskaperna för att göra det jag vill. Läste lite olika trådar innan jag hittade Bernts artikel där han tweakar sin Cambridge D500SE, precis det jag letade efter, någonting sådant vill jag göra med min CD-spelare. Sedan stötte jag på Rannagardens artikel där han mycket pedagogiskt förklarar och visar hur han har modifierar sin Denon DVD. Detta har lett till att jag har plågat livet ur honom med frågor den senaste veckan om moddning av min Sony CD-spelare. Han har tålmodigt stått ut med mina frågor, tack så hemskt mycket för hjälpen Rannagarden. Nu är det på gång nya OP-Ampar till CD-spelaren, strömförsörjningen har redan blivit wimafierad med lyckat resultat. Nästa projekt blir nog Rannaardens hörlursförstärkare.

/Henrick


Reply author: Revoxarn
Replied on: 2008/01/24 13:53:56
Message:

Välkommen Henrick, Du får snart ett PM.
Revoxarn.


Reply author: j3n5
Replied on: 2008/01/25 10:45:28
Message:

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Nu lockar en Lagavulin 16 år
--------------------------------------------------------------------------------


Det står alltmera klart för mig att Hi-Fi entusiaster har en väl utvecklad förmåga att njuta av livet! En Laphroaig Cask Strength med tillsats av lite vatten - inte för mycket - tillsammans med rökig musik. Inte heller helt fel!
--------------------------------------------------------------------------------

Själv ska jag nog lugna ned mig med en Ardbeg Uigeadail efter en veckas hårt slit...


Reply author: ChristianL
Replied on: 2008/02/06 19:20:54
Message:

Hej!

Jag då får man väl ta och presentera sig lite lätt. Jag heter Christian och är 26 år och bor i Falkenberg. Jobbar med CAD/CAM programmering av revolverstansar och laserskärning. Har som intressen att lyssna på musik och ser på film.

Med hjälp av KMJ här på forumet har jag kommit in på att bygga högtalare och har byggt mig hemmabiosystem av bredbandselement som kan beskådas på minhembio.com under namnet DonChristian för den som är intresserad. Mitt senaste projekt är en GainClone från Audiosector, som jag hoppas ska bli bra.
Är ingen hejare på elektronik, men så länge det inte luktar bakelit så är det säkert bra. :) Så det kommer säkert att komma lite dumma frågor från mitt håll.
I och med att jag har möjlighet genom jobbet så är jag intresserad av att göra DIY projekt som både låter och ser bra ut, så det blir lite laserskurna detaljer här och där. Det var lite om mig själv och är det nåt ni undrar över så är det bara att fråga.

/Christian


Reply author: Daniel_S
Replied on: 2008/02/15 19:40:56
Message:

Suger på en Ardbeg Airigh Nam Beist 1990 just nu


Reply author: Pac
Replied on: 2008/02/17 18:28:43
Message:


Hej Christian!

Välkommen!


Reply author: Mey
Replied on: 2008/02/18 12:05:51
Message:

Jag känner nu att det börjar att bli dags att presentera sig, efter att ha varit medlem här i något år, samt hunnit med en forumträff (på mässan i Kista häromveckan)

Har varit intresserad av musik sedan många år, även spelat en del instrument men tyckte att det var roligare att höra andras verk.
Med tiden har man önskat bättre upplevelser av musiken, som ibland kan vara mycket detaljrik och där började jag söka efter bättre utrustning för att spela upp musiken på ett rättvisande sätt.

Nuvarande anläggning består i huvudsak av Rotel-komponenter ur 800 och 900 serien som jag tycker låter bra jämfört med mycket annat som säljs idag. Ett par HFLS-1 är under byggnad, och kommer troligen att drivas med en äldre Philips klass AB förstärkare, en välbyggd pjäs som har fått en rejäl översyn och nu spelar fint igen.
Tidigare synder inkluderar bland annat en uppsättning Audio Pro A3.20 Live som lät väldigt fint för sitt pris, men var lite för tunna i basen i den miljön dom stod i.

Vägen dit jag är idag har varit lång, det finns mycket att välja på likså finns det många olika filosofier kring vad som låter bra.
Något som har förvånat mig är att många högtalare (och i vissa fall system) jag provlyssnade i butiker har låtit direkt illa, pga. en mängd yttre orsaker.
Jag vet nu med säkerhet hur det inte ska låta, och det underlättar vid köp av nya saker. HiFi-mässan gav en del nya referenspunkter som är värdefulla när man är lite ny i den här världen

Det kommer bli en hel del DIY då jag är ganska händig, tycker om att bygga saker själv och vill sätta min egen prägel på sakerna. Målsättningen är att bygga en välljudande anläggning för rimliga pengar, och jag lär nog aldrig bli helt klar men det blir man sällan när man ägnar sig åt en hobby, vilken den än må vara.

När jag inte sitter hemma och njuter av musik tillsammans med mina två katter (bilder kommer i tråden för HiFi-katter) läser jag sista året till högskoleingenjör med inriktning mot maskinteknik och elektronik. Innan jag började studera arbetade jag inom elektronikindustrin med bla. reparation, prototyptillverkning och försäljning.

Hälsningar Stefan


Reply author: Pac
Replied on: 2008/03/09 09:40:50
Message:


Stefan,
det känns ju lite galet att önska dig välkommen då du varit här ett tag redan. Men, det är trevligt att du är med och bygger kamratskapen här på HiFiForum.nu. "Välkommen"!


Reply author: AndreasH
Replied on: 2008/03/09 12:50:35
Message:

Hejsan allihop,

Tänkte ta och presentera mig.
Mitt namn är Andreas Holmström, jag är 26år, företagare till yrket, bor i Helsingfors i Finland.

Naturligtvis är HiFi min stora hobby! Hifi intresset väcktes hos mig vid 10-års åldern, då jag började mera intressera mig för musik. I samma ålder började jag spela olika instrument t.ex trummor och Piano.

Jag har alltid varit intresserad av design och arkitektur, så ljudåtergivning blandat med design har också varit viktigt för mig. Bang & Olufsen var det märke som jag snavade in på dels tack vare mina föräldrar. Märkte dock rätt snabbt att B&O var inte riktigt ljudmässigt vad jag sökte.

I 17-års åldern började intresset för hembio (ett intresse som släckts med tiden) och det var i denna veva som jag lämnade B&O för andra märken.

Idag har jag ett rätt så "High-End" system uppbyggt av Pathos, Meridian och ELAC.

För mig har min HiFi hobby varit väldigt givande.

Min kusin har importen av ELAC och DUEVEL högtalare i Finland, men försöker att hålla mig objektiv i diskussioner kring dessa märken. Jag är en bekant syn på Helsingfors HiFimässa sedan 4år tillbaka i ELAC's rum.

Önskar ännu tacka Pac för mitt medlemskap, väntetiden var rätt lång, men de säger ju att väntar man på nåt gott så... :)

Ska bli mycket trevligt att ta del i diskussionerna på forumet. Visst har vi bra hififorum i Finland också, men inget på mitt modersmål, dvs svenska. Har "smygtittat" på forumet en tid, och måste verkligen berömma medlemmarna för intressanta trådar, speciellt reportagen med bilder i massor. Bilder är ett bra komplemet till ord. Är själv en inbiten fotograf, arbetar inte som fotograf, men vi kan säga att det är en lika stor hobby som Hifi.

Hälsningar
Andreas


Reply author: Schulze
Replied on: 2008/03/09 21:46:09
Message:

Hej, jag är ny här men gammal som hifientusiast, började intressera mig för ljudåtergivning redan i slutet av 60-talet. Spelar vinyl hellre än CD. Jag har ingen jättemärkvärdig anläggning, bor dessutom trångt. Jag anser att innan man går vidare och uppgraderar sina komponenter ska man göra maximalt av det man har: försäkra sig om att de är inbrända, att nätkontakterna är rättvända, att kontakterna är rena, pick-upen är avmagnetiserad och nålen fri från beläggningar, geometrin optimerad mm. Jag försöker tweaka de grejer jag har med hjälp av bra "fötter", vattenpass, dämpning av lådor, bättre nätkablar und so weiter. Även rena vinylskivor/ CD-skivor är viktigt. För mig ligger alltrså "sporten" mycket i att förbättra ljudet med kunskaper, inte med pengar. Jag brukar uppgradera mig med en ny grej om året bara: en kabel, en pick-up eller nånting annat. Är rätt nöjd med mitt ljud #8211; jag tycker det låter bättre än mycket "dyr-fi" jag hade tillfälle att höra på Gignosmässan nu senast. Mycket synpunkter på det här har jag och de får jag återkomma med.


Reply author: Pac
Replied on: 2008/03/09 23:31:56
Message:


Hej AndreasH & Schulze,
Välkomna till HiFiForum!


Reply author: Brus91
Replied on: 2008/03/10 22:58:30
Message:

Då har även jag blivit medlem och då är det ju dags för en presentation.

Jag heter Martin, är 17 år gammal och bor i Växjö. Jag går första året på gymnasiet, närmare bestämt Naturvetenskap: Matematik/Data på Katedralskolan.

Mitt HiFi-intresse har väl vuxit fram de senaste 2-3 åren, när jag började upptäcka att min pappa hade fyllt hela huset med gamla Sentec-prylar som väl låter hyfsat (idag finns bara SC8/PA8 och SE/PA77 kvar). När han efter några månader tröttnade på att jag var på hans stereo hela tiden fick jag en egen Rega, en liten P1, och på den vägen är det. Det var först då jag började lära mig att lyssna djupare in i musiken, när jag insåg att jag faktiskt hörde en tydlig skillnad mellan farsans och min egen stereo (min lät naturligtvis bäst). Det har rullat på sen dess och just nu är jag mitt uppe i en uppgraderingshysteri, i vilken mån det nu är möjligt med studiebidraget som enda inkomstkälla och andra saker som kommer ivägen hela tiden.

Men men, det ska nog gå. Jag får läsa alla gamla trådar här så kommer nog sommaren snart och inkomstökningen det innebär

/Martin (brus91)


Reply author: Gustaf J
Replied on: 2008/03/12 22:54:35
Message:

Hej
Efter något års "tjuvläsande" på detta eminenta forum så har jag tagit mig samman och aktivt sökt medlemskap..
Jag heter Gustaf Jander är 48år och bor straxt utanför Örebro med min fru och våra två tonåringar.
Jag har sedan jag var liten tyckt om musik, har till och från deltagit i olika körer.
Mitt HIFI intresse började i mitten av -70 talet då jag fick min första stereo anläggning, en philips grammofon med inbyggd förstärkare. För att få mer (o)ljud så klädde jag rummet med diverse högtalare som jag plockat ur skrotade tv och radio apparater jag kommit över.
Som alla förstår så blev väl högtalarlasten inte direkt gynsam för den lilla stärkarn, en tunn blå rökstrimma talade sitt tydliga språk.
Mitt emot mitt fönster på andra sidan gatan i centrala Örebro öppnade i samma veva en HiFi butik som hette Provox Hifi, han sålde massor med skoj prylar som högtalarbyggsatser, lite mer exotiska hifi prylar än den phlipsen jag hade lagat för andra gången.
Efter ett stort antal besök hos den stackars butiksinnehavaren, så hade jag beslutat att köpa ett SEAS högtalar kit en Sansui skivspelare, ett AKAI tapedeck samt en JVC reciever med läckert blåskimrande front.
Sen efter det så har det passerat ett antal burkar som NAD2030, Mitsubichi, Proton, Whaferdale, Gamma basreflex, Gamma Horn,
Luxman tapedeck, Panasonic Cd nåt..,
Till slut så köpte jag en Luxman LV-103 (hybriden), en Harman Kardon 7600-II samt en Thorén 166 som kopplades till ett par hembyggda högtalare som jag inte riktigt kommer ihåg vad det var.
Jag var rätt nöjd med ljudet, men en resa till Degerfors skulle ändra på allt. På annons hade jag fått nys om en snickerimaskin som jag var spekulant på.
Killen som sålde maskinen hette Bo Hansson å höll på med att tillverka skivspelare och högtalare i betong..
Som de flesta här på forumet kan förstå så blev besöket ett minne för livet. Snickerimaskinen hämtades och någon lång vecka senare hämtades även en skivspelare samt ett par Chaccone högtalare. Övrig utrustning fick jag hämta i hans hem.
Efter lite rundsnack så visade Bosse sin egna anläggning, först trodde jag inte mina ögon, sedan trodde jag inte mina öron.
Bosse lovade att fixa min nålfria MC10:a genom att förse den med en Van Den Hul nål. Pickuppen kom efter ett par veckor och vilket lyft.
Doch grumlades glädjen lite av vetskapen om hur det kan låta...

Jag var nöjd trots allt, ett husbygge kom då jag fick tillfälle att bygga ett litet rum för enbart musiken, det blev väl inte optimalt på något sätt, men ett rum för enbart musik.
Så nu kan med snäva ekonomiska ramar vandra vidare mot det "perfekta ljudet".
I mitt rum står nu en sentec sc8 en Hypex 180HG OA-14 Min gamla H/K 7600-II samt skivspelaren från Bosse, en NAD 2070 och en Lenco L75.
På tur står en uppdatering av CD:n och försteget...
I vardagsrummet står Chacconerna och min gamla Luxman tillsammans med en ny Cambridge dv89

Har du orkat läsa hit så är jag imponerad och tackar för din uppmärksamhet.

På återhörande
Gustaf


Reply author: Pac
Replied on: 2008/03/13 06:20:39
Message:


Hej Martin & Gustaf!

Välkomna till HiFiForum!


Reply author: Tompa-T
Replied on: 2008/04/07 22:10:55
Message:

Hejsan HFI folks !!

Tompa heter jag !!
Är ny medlem här på HIFI Forum.nu
För någon av er så är jag kanske bekant från Euphonia, som just Tompa !
Ja, vad säger man, hifi och musik har varit och är mitt största intresse/hobby sen tidiga tonår, samt en del fotograferande, det vill säga 30-35 år.
Jag tyckte det var skit kul då, och jag tycker att det är precis lika kul nu, hifi är en hobby som verkligen förenar nytta med nöje, det tillfredställer mitt teknik intresse samt ger mig en gedigen avkoppling. Jag lyssnar både på vinyl och cd, jag till hör dom som inte väljer läger, att det ena är bättre än det ändra, jag se det som två olika medier, som med rätt förutsättningar båda kan tillfredsställa mina ljudideal fullt ut. Jag använder både rör och trissor (mest rör) i min anläggning, har ungefär samma resonemang där, rätt sak på rätt plats, så blir det i mitt tycke bra. Jag ger mig inte in i käbbel fram och tillbaks om vad som är bäst, det gitter jag inte, det är med hifi å musik som med det motsatta könet, det är en högst personlig smaksak !! Däremot sakliga diskussioner med sunda argument, och lära ut och berätta om det jag kan, det gör jag med glädje, det tycker jag är kul, och absolut med glimten i ögat, man får inte ta sig själv för jäla allvarligt, det är inget bra

För övrigt så är jag en original Malmö kille, som flyttade ut på landet för närmare 19 år sedan, bor på en gammal avstyckad gård en så där 5-6 km utanför Skurup i Skåneland !! Min hustru sedan 25 år är genuint häst intresserad sen barns ben, därav en gammal gård !

Mvh//-- Tompa --


Reply author: PG Jeppsson
Replied on: 2008/04/08 18:32:26
Message:

Tompa-T, har du hört talas om eoJeud?

Välkommen HifiForum.

PG


Reply author: byZan
Replied on: 2008/04/08 21:23:07
Message:

Hej.

Har faktiskt tittat och följt ett flertal trådar här under en tid och tycker att både språkbruk och kunskaper är trevliga hos alla medlemmarna. Sökte därför medlemskap och fick det, tillslut!

Så nu tänkte jag att få ta tillfället i akt att få presentera mig och då som ny medlem här på hififorum.nu.

Jag är sedan lång tid tillbaka intresserad av hifi, men inte så tekniskt bevandrad.
Började lyssna redan 1958-59. Hade en granne som var 5-6 år äldre och musikintresserad, Elvis vs Steel, där började jag mitt intresse.
Jag har faktiskt en del vaga minnen (tack vare några gamla foton som numera är borta) då vi satt i hans rum och lyssnade på någon Telefunken/Luxor med två högtalare (tror att det t o m stod stereo på fronten).

Har under åren som gått haft ett antal olika anläggningar, som jag så här i förbifarten inte kan komma på namnen........ på.

Några då; Philips, BO, Luxman, Akai, Nad, Pioneer, Sony m. fl.
Nu har jag, vad jag tror, är det bästa för mina öron.....
ni får kanske veta det så småningom

Jag spelar idag 2-kanal i både cd och vinyl format. Det senare mycket trevligare att lyssna till, svarven är alldeles nyinköpt.
Riktigt roligt var det att få ta fram det svarta guldet ur garderoben och lyssna.

Med den här bakgrunden tyckte jag att detta forum måste vara perfekt för mig, att både kunna få förkovra sig och få utbyta erfarenheter.

Vi hörs,

ByZan


Reply author: Pac
Replied on: 2008/04/08 21:43:32
Message:

Hej ByZan,
välkomen till HiFiForum.


Reply author: Tompa-T
Replied on: 2008/04/09 09:56:49
Message:

Hejsan PG !!
Tack !!

Jo, jag har hört talas om eoJeud, men jag vet inte vad det är ??

Mvh//-- Tompa-T --


Reply author: Audionet
Replied on: 2008/04/09 10:08:58
Message:

Välkommen Tompa!


Reply author: Tompa-T
Replied on: 2008/04/09 10:54:36
Message:

Hallå Audionet å tack !!

Mvh//-- Tompa --


Reply author: KarlXII
Replied on: 2008/04/23 23:59:11
Message:

Goder afton, ljudvänner!
Jag är pinfärsk på forumet - detta är min första post - men har läst här en hel del och uppskattar den goda tonen.
Som alla andra här är jag på ljudresa, och jag uppskattar verkligen resan och har egentligen ingen önskan att komma till slutet av den.
Fast risken är väl inte så stor...?

Min resa började för länge sedan, redan på tidigt sjuttiotal då jag hade en Ferguson grammofon - köpt från Det Bästas Förlag på postorder, vill jag minnas - och spelade Beatles, Manfred Mann och Harry Belafonte. Mogen smak för en 8-åring.
I den vevan kompletterades anläggningen med en kassettbandspelare och jag lyckades koppla ihop den och en gammal radio med Fergusongrammonfonen och vips hade jag min första rigg!
Mono iofs, men vilket drag!

Med tiden har anläggningarna kommit och gått och som tonåring började jag bygga egna högtalare. Många blev byggda - ingen blev bra.
I den vevan började ju mycket rotera kring musik, och några kompisar och jag köpte mängder med skivor och spelade som DJ:s på fester och uteställen.
Där någonstans blev det någon form av överdos av musik (nåja) och intresset låg i träda i många år.

I början på nittiotalet kom jag över en Pioneer hemmabioförstärkare - en av de första som fanns på konsumentmarknaden, tror jag.
Dolby Prologic var ju fantastiskt! Via diverse högtalare som passerade revy etablerades intresset för ljud igen. Som tur är var ju utvecklingen enorm inom filmljud och det ena formatet bättre än det andra rullade ju in, speciellt efter att DVD:n sett dagens ljus.

Filmljud var och är fortfarande roligt, men det riktiga musikintresset saknades. Jag lyssnade inte ens på radio.

Men efter att ha letat nya fronthögtalare till hemmabion så började intresset vakna till liv efter att ha varit och lyssnat lite här och var. Det verkar tråkigt nog som att jag inte ids lyssna, om det inte låter tillräckligt bra. Jag är avis på alla som kan få fina musikupplevelser ur bergsprängare och smäckiga MP3-spelare, men tyvärr - det går inte. Så snobbig är jag.

Nu ska jag inte bli för långrandig - jag är säker på att jag får tillfälle att berätta mer allteftersom.


Reply author: FBK
Replied on: 2008/04/24 00:12:11
Message:

Kul att se dig här KarlXII och välkommen!


Reply author: KarlXII
Replied on: 2008/04/30 10:22:06
Message:

Tack FBK!


Reply author: Vinylguru
Replied on: 2008/05/01 10:33:20
Message:

Hei.
Jeg heter Åge, og bor utfor Kirkenes, Norge.
Er 47 år og er meget gla i musikk. Har hatt intresse for hifi siden 70 tallet. Da jeg ikke har så mye til overs for bransjeaktörene så satser jeg fullt på vintage hifi og DIY. Det eneste jeg har kjöpt nytt er racket (Solidsteel) og Optonica RP 3500 skivspelaren. Kjöpte den i 1977. Resten av systemet mitt er second hand.
Mitt favoritt merke er Luxman. En PD-310 er på önskelisten min

vänligen
Åge Hallonen


Reply author: Pac
Replied on: 2008/05/01 11:02:36
Message:


Hej och välkommen till oss på HiFiForum Åge!


Reply author: Marina Jansson
Replied on: 2008/05/09 23:06:46
Message:

Hej!
Jag heter Marina Jansson och är en tvättäkta Wife. En HiFi-nörd-fru, med andra ord.
Min egen HiFi-nörd heter Bernt och är väl kändis på forumet.
Jag kan ingenting om tekniken i burkarna som ljudet kommer ur, men har däremot väldigt mycket att säga om hur det låter och hur det ser ut. WAF är en big deal i vårt hem.

Jag lyssnar på det mesta. Ramstein också om jag måste.
Anläggningen är så vitt jag vet mest ett hemmabygge som jag knappt kan sätta igång själv. Den går att beskåda på Bernts tråd. Ganska snygg, men det finns rum för förbättringar.

Jag vill lära mig mer om HiFi, fast mer det subjektiva lyssnandet än tekniska termer.

Tack för att jag också får vara med på forumet.
Marina


Reply author: guy gadbois
Replied on: 2008/05/09 23:39:06
Message:

Välkommen Marina!


Reply author: John K
Replied on: 2008/05/21 13:43:07
Message:

Hej på er

Då är det väl min tur att presentera sig, fick kontot för någon månad sen, ups va tiden går.

Jag heter John Karlström, är 37 år, och bor i Jakobsberg, 2 mil norr om Stockholm, men fru och barn.
Måste nog inleda med att säga, att tiden man lägger ner i sitt musik-/hifi intresse är alldeles för lite :)

Det här är första gången jag tar kontakt med andra som är intresserade av samma sak. Har alltid smygit i utkanten, då jag aldrig tycker att jag är tillräkligt duktig (på vad, hmm).
Men det är bara att inse, det finns så mycket att lära, och så lite tid.

Idag består min anläggning av Copland CDA-289, CTA-401, Magnepan MG-1,6 se samt ett par hemknåpade högtalarkablar.
Det står faktiskt en Podspeakers Micropod Sub (lite nödlösning) och hjälper till när det är rock som spelas :)
På vinden står resterna av mina "gör det själv"-dagar samt ett par renoverade Quad esl-57.

Alla mina tidigare anläggningar har varit lite av knep å knåp. Gillar att bygga själv så det har blivit både bilstereo (som var bättre än bilen) och traditionella "lådhögtalare". Fast det är svårt att bygga i en lägenhet.
Min stora passion är diopoler, framför allt elektrostater. Byggde ett par för några år sedan som blev fantasktiska, men "dog" i en flytt.

Musiksmaken är väldigt enkel... Jag älskar all musik, fast den måste vara välinspelad :)

Har läst massor om forumets rörsluteg (DIY) och kommer försöka mig på det lite senare.
Mitt närmsta projet blir att anpassa mitt vardagsrum akustikmässigt.

Tänkte nog presentera lite bilder, men det får bli senare.

Kul att vara med och vi ses, hörs, i forumet :)


Reply author: matta
Replied on: 2008/05/21 13:47:55
Message:

Härligt med Copland!!


Reply author: Pac
Replied on: 2008/05/21 13:53:47
Message:


Hej John, välkommen!


Reply author: Marina Jansson
Replied on: 2008/05/21 22:28:37
Message:

Välkommen John.
I vår lägenhet har det byggts en hel del...


Reply author: SebbeE
Replied on: 2008/05/25 12:54:16
Message:

Tjena tjena, Sebastian heter jag. Nybliven bilägare som man är söker jag mycket information om just bilhögtalarbyggen. Håller på att bygga en isobarisk låda med 4 st 15", har hört mycket prat om just isobarik, att det låter djupare och svagare än om man bygger normalt. Vad jag är ute efter är just att ta upp lite plats men endå få in 4 st högtalare.

Hoppas jag hittar mycket information här :)

//Sebastian


Reply author: Pac
Replied on: 2008/05/25 12:57:00
Message:


Sebastian,
vår inriktning är emot tvåkanals hemma HiFi men vi har några billjudsintresserade också så en och annan intressefrände hoppas jag du stöter på. Välkommen!


Reply author: my_name_is_nobody
Replied on: 2008/05/25 20:28:04
Message:

Hejsan glada medelemma har precis fått registreringen godkänt och det är så kul.. här läst här mycket och fått många idér och saker jag vill få gjort

Jag är en 28 kille i uppsala..har varit intresserad mycket i hemmabio och högtalare men ljud framför allt, älskar hifi. Nu har jag presic börjad mitt förta praktiska projekt att renover 3 st Quad esl 57 från grunden och upp. Och det går riktigt bra faktiskt och kul som satan. ska visa mina försök och se vad ni tycker. Ska även ge mig in i rörförsärkar världen och ribbon högtalare. så det är ESL och RIBBON och RÖRFÖRSTÄRKARE som gäller till hundra procent..

blir kul att se vad framtiden har att erbjuda
är det nått så är det bara och fråga och om det är nått me så maila det gillar jag :-)

samt en sak jag kan stava som en kratta ibland!! säger sorry i förväg :-P

ha det gött
mvh
Marcus


Reply author: Marina Jansson
Replied on: 2008/05/25 22:44:09
Message:

Hej och välkommen Marcus!
Det kommer låta fint hos dig framöver när du blir klar med dina projekt.


Reply author: Johan G
Replied on: 2008/05/26 22:39:45
Message:

Hej hej,

Tänkte som ny medlem följa Er tradition att presentera mig själv.
Jag heter Johan Gustafsson och bor i Värmland närmare bestämt Arvika.
Är 26 år gammal sen en månad tillbaka och måste nog erkänna att jag stormtrivs med livet. Jag arbetar inte med hifi utan ser mig själv som ren och skär intresserad konsument. En glad konsument dessutom som tjänar ihop sitt leverne som produktionstekniker på konsultbasis.

Efter att ha väntat i snart 5 månader på medlemskap i detta forum så har jag nu äntligen blivit tilldelad lite inloggningsuppgifter
Måste villigt erkänna att den där gamla klyschan "den som väntar på något gott..." höll som vanligt även om det stundtals var enormt tungt.

Vad har då jag för stereo:

Cd spelare - NAD S500i
Förstärkare - TacT MK2
Högtalare - B&W 805S tigerseye edition (orginalstativ plus spikes)
Högtalarkablar - Tara Labs
Signalkabel - XLR - Tara Labs

Spanar jag på film/tv så använder jag mig av ett Bose Lifestyle 28 system. Och tro mig, jag har hört allt av alla (ris och ros) om det där Bose systemet. Exempelvis "Friends dont let friends by Bose" hehe. What can I say, till det jag använder det till duger det fint då det smälter in bra i hemmet

Det var lite kort om mig. Ser fram emot att börja nyttja forumet.

Ha de underbart // Johan G


Reply author: Pac
Replied on: 2008/05/27 07:24:59
Message:



Hej Johan!
Det var sannerligen på tiden att du fick komma med.
Välkommen


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2008/05/27 07:34:38
Message:

Tjusigt namn

Välkommen !


Reply author: guy gadbois
Replied on: 2008/05/27 10:21:53
Message:

Välkommen Johan, kan bara hålla med Johan B - tjusigt namn!

/Guy Gadbois (som i icke forumsammanhang också heter Johan G...)


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2008/05/27 10:49:12
Message:

Då kan vi snart bilda en egen Klubb ju


Reply author: Pac
Replied on: 2008/05/27 10:52:18
Message:


Johan-klubben?


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2008/05/27 10:59:00
Message:

Det är ju givet - vilken höjdare det hade blivit !!


Reply author: Johan G
Replied on: 2008/05/27 11:12:25
Message:

Jag är absolut med i den klubben hehe :) Tack för det varma välkomnandet!!

mvh // Johan mitt i kaffet :)


Reply author: guy gadbois
Replied on: 2008/05/27 11:15:27
Message:

Räkna med mig!

Jag dricker också kaffe just nu! Tänk vad vi som heter Johan har gemensamt


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2008/05/27 11:30:54
Message:

Gissa vad jag har i handen
Slurp slurp


Reply author: Gigant27
Replied on: 2008/05/28 09:47:20
Message:

Hej på er alla hifi människor!
Mitt namn är Joakim och jobbar för en stor elektronik kedja innanför sveriges gränser som kommer att göra en stor satsning inom hifi området.
Så´jag kommer att läggga upp fynd produkter och demo exemplar som jag har till försäljning, så den som är ute efter ett klipp ska ta kontakt med mig;)
Nu hinner jag tyvärr inte skriva så mycket pga att jag har en chef hängande över min axel:P
Men har ni några frågor får ni gärna kontakta mig:D

MVH Joakim


Reply author: Pac
Replied on: 2008/06/01 08:27:40
Message:


Hej Joakim!
Välkommen till oss på HiFiForum.


Reply author: GOING
Replied on: 2008/06/16 13:51:26
Message:

Hej alla på forumet !!!! Blev antagen på forumet för några veckor sedan, och ser fram emot att deltaga i div. disk, trådar. Jag är en medelålders halvgrå 49-årig entusiast från en småstad i väst.Har haft hi-fi intresset sedan 13 års ålder som sedan har varit en följeslagare livet igenom, mer eller mindre intensivt.Musikstilarna har skiftat genom åren precis som ljudidealet, men har nog kommit fram till min "röda tråd" dvs. klass A-drivet förstärkeri som driver ett par anniversary klipschorn 60 th. Lyssnar mycket på elektroakustisk & syntbaserad musik, och nu kommer äntligen det ut jag vill ur högtaleriet.....Åtekommer ev. med ett litet bildrepotage. Känns trevligt att få deltaga på forumet !!!


Reply author: flygarjanne
Replied on: 2008/06/16 21:18:21
Message:

Hejsan!

Janne från västkusten här.
35 pannor gammal

intresserad mest av högtalare (och whisky :o)), fast det krävs ju mer än så för att få ljud :o)

Fastnade för ett tag sedan i byteskarusellen men efter några felaktiga beslut så sitter jag snart med ett par klonade oa51.3 :O) !!

saker jag är glad över:


att jag sålde mina ns-1000 (fick behålla sambon)

att jag torkade av mina oa51kloner efter att jag försökte sprutmåla dom, det rann !!!!!!!

Att jag rollade mina kloner (det blev bättre :o))



saker jag ångrar:

Mina Minos fick alldrig andas fullt ut då jag hade för "snäll" stärkare.

Att jag alldrig blir nöjd...


Reply author: Pac
Replied on: 2008/06/17 08:24:28
Message:


Hej Janne & GOING,
Välkomna till oss på HiFiForum.


Reply author: Erik B
Replied on: 2008/06/23 16:21:08
Message:

Hej hej!

Jag heter Erik Broman och bor i Växjö. För närvarande pluggar jag sociologi på universitet där och trivs med det. Jag är en 2-kanalslyssnare som också spelar didgeridoo och lite gitarr, när andan faller på. Mina fritidsintressen är, förutom musicerande och musiklyssning, att träna judo, löpning, styrketräning och motionscykling.

Med en bra anläggningen låter musiken bäst hemma, men i många fall kan det vara roligare att se en artist live. Bästa konserten jag varit på måste ha varit Tool, den gången jag i stort sett var nykter :) Bra live-artister på årets Hultsfred var i mitt tycke Johnossi, Die mannequin, Raised fist och Ane Brun. Håll även ögonen öppna efter ett svenskt band som heter First aid kit, sångerskan är bara 15 år men har fantastisk röst!

För mycket musiklyssning på hög volym, både hemma och på konsert, har gett mig permanent tinnitus på ena örat. Eftersom det är på höger öra misstänker jag att mobiltelefonen också har ett finger med i spelet. Förut kunde jag spendera ensamma kvällar med Keith Jarretts Köln-skiva och höra hur det blev alldeles tyst mellan anslagen - det går inte längre. Jag är ingen profet, men utöver de vanliga hifi-diskussionerna hoppas jag kunna bidra till att fler musiklyssnare tar vara på den i särklass viktigaste komponenten i anläggningen: hörseln!

Nu till prylarna. Jag älskar ljudet av vinyl men lyssnar själv på digitala medier -->

- transport: Trichord Genesis (modifierad Pioneer där skivan läggs upp och ner) och en Macbook med programmen Vlc och iTunes för Flac respektive mp3.
- dac: Ontech monster dac, dual mono men körs obalanserad
- förstärkare: Cyrus 8vs + nätdelen psx-r
- tuner: Nad c422
- högtalare: Intelligent sound is6 pro mk2

- stativ: Atacama nexus 7 fyllda med s k fogsand från byggvaruhus, spikfötter från Hifiklubben för att skydda parkettgolvet
- rack: Svart Soundstyle på tre ben
- digitalkabel: "Petter Special" (R)
- signalkabel: Silk 050 rca (R)
- högtalarkablar: Silspeak master reference med Furutech rhodium i högtalaränden och BFA-bananer i förstärkaränden (pga knepig engelsk förstärkare)
- nätkablar: 1 st Audio agile (R) till dacen och 2 st Furutech g314Ag-18 till stärkaren

Det mesta är köpt begagnat, varför också en student kan ha råd med bra ljud. Jag använder en optisk/koax-omvandlare från Kjell & company för att få ljudet från datorn till dacen. Det låter bra för förhållandevis lite pengar! En vinylrippad flac kan i vissa fall låta bättre än motsvarande cd-skiva.

Tack för att ni behandlat min ansökan och gett mig medlemskap i forumet (admin Per). Vi ses i någon annan tråd =)


Reply author: Mc Square
Replied on: 2008/06/23 16:45:27
Message:

Oh,en fellow Cyrus-ägare.Välkommen Erik.


Reply author: tian
Replied on: 2008/06/23 23:05:04
Message:

GOING :) klipschorn 60 th, det låter nice,

Nu väntar jag på bilder.......... :)


Reply author: tobm
Replied on: 2008/07/06 12:04:01
Message:

Hej!

Ytterligare en ny medlem som vill presentera sig:

Snart 39-årig kille boende i Stockholm med stort musikintresse som även håller på att utveckla ett allt större intresse för hur man kan få musiken att låta så bra som möjligt i sin anläggning.

Håller sakta på att uppgradera anläggningen och har fått många bra tips av att läsa på hififorum.nu. Till en början kommer jag nog ha fler frågor än svar att bidra med men förhoppningsvis kommer det att jämnas ut över tid.
En anledning till att uppgraderingen går sakta är att jag och sambon köpte hus förra året, så de mesta av slantarna går dit just nu.

Tänkte försöka mig på en del mindre DIY-projekt den närmaste tiden, det första lär bli en step-up transformer för MC-pickuper som kommer göras med hjälp av svenska Lundahltransformatorer (alternativt transformatorer från amerikanska Jensen).
En mindre hörlursförstärkare står också på projektlistan.

Lyssnar på ganska mycket olika slags musik. Min bakgrund finns i indiepopen men det finns även en hel del frijazz, soul, 60-talspop, franskt, brasilianskt, singer/songwritermusik i hyllan. Lyssnar i dagsläget mest på vinyl.

Högst upp på inköpslistan just nu (början av juli 2008) står "Intercommunal Music" av Fracois Tusques från 1971 på etiketten Shandar.


Önskesystem inom min möjliga budgetram (det mesta kommer köpas begagnat...):

Analogt: Michell Orbe SE skivspelare. Idag står där en gammal Dual 505-3.

Digitalt: Musikserver + Squeezebox + Dac (Benchmark DAC1, Bel Canto Dac3, Lavry DA10 eller kanske någon asiatisk från Stello, Zhaolu eller Citypulse.) Idag står där en gammal Marantz CD-50.

Försteg: Har nyligen köpt ett svenskt försteg från 80-talet, KEM100 från Svenska Electrodesign (SED). Har inte kopplat in det ännu men hoppas det ska låta bra. Idag spelas på en integrerad Rotel RA-1060 som annars kan funka som försteg.

Slutsteg: Rotel RB-1090 (Nyligen inköpt, men har inte kopplats in ännu, måste löda lite signalkablar först...)
Alternativ till försteg+slutsteg-kombo är Sentecs SC9 + två PA9. Skulle nog kunna leva även med en nyare Denonreceiver som försteg.

Högtalare: Ino Audio pi60. Eller kanske någon av Stig Carlssons modeller (t.ex. OA-6 typ 1, OA-116, OA-2212). Idag står där två stativare, Arcam Two Plus.

Mvh,
Tommy


Reply author: ohmega
Replied on: 2008/07/06 12:10:14
Message:

Välkommen hit till hififorum,Tommy


Reply author: Porta
Replied on: 2008/07/06 12:20:41
Message:

Så, nu har jag lyckats passera nålsögat.

Stefan är mitt IRL-namn, nicket kommer sig av flitigt Sven Hassel-läsande en gång i tiden och att jag gillade att köra stridsvagn i BF 1942, är även med i spelklanen Old Gents, en klan för "mogen ungdom", är själv 49 för tillfället.

Men nu var det HiFi det gällde.

I tonåren och några år därefte var jag tämligen intresserad, bl a köpte jag mig en Accuphase E-203 på postorder någon gång i slutet av 70-talet tror jag det var, det lät en hel del med ett par Zachry EM-12 även om högtalarna kanske inte var det optimala ur HiFi-synpunkt. Så småningom blev det i stället ett par begagnade Dahlquist DQ-10 som ju onekligen hade en något annorlunda karaktär, akustiken i mitt korridorrum i Lund gav dem kanske inte möjlighet att visa hela potentialen dock.

Sedan inträdde drygt 20 år av mer eller mindre insomnat intresse, ett par smärre byten (Accuphasen byttes mot Sugden Optima då den krånglade)och inköp av en Netgear MP-101 nätverksspelare som jag aldrig trivdes så där riktigt med.

Men så, byte av Netgearen mot en Squeezebox 3 gjorde att det blev liv i luckan igen. Egentligen köpte jag den bara för att den verkade lite bättre och smidigare än Netgearen. Den var mycket bättre och mycket smidigare visade det sig.

Nu började jag fundera på om det inte var läge att pensionera mina kära Dahlquistar, sådär 10-15 kkr borde väl räcka tänkte jag.
Dags att börja läsa på igen och ut och lyssna, budgeten svällde lite efterhand och till sist fastnade jag för ett par Martin Logan Purity, där var ljudet jag sökte. Ett litet aber dock, jag kunde ju inte köra med min Sugden eftersom den inte hade pre-out, så en ny förförstärkare fick det bli. Nya rundor och sökningar på nätet.

Så hade HiFi-klubben demo på Lyngdorf med RoomPerfect och tänka sig, den kvällen gav man rabatt på försteget, DPA-1, ett sånt fick det bli.
Med inbyggd DAC blev det riktigt bra.

En strömburk från Harmony Design till boxen slank också med.

Nästa steg blev ett nätfilter,egentligen var jag något skeptisk, men en bekant med en Transparent PI-8 var väldigt övertygande så när ett sådant dök upp begagnat så slog jag till.

Vid det här laget hade budgeten spruckit rejält.

Men nu är jag väldigt nöjd, rumskorrigeringen gör ett väldigt bra jobb och jag skulle definitivt inte vilja vara utan den. Visst, ett akustikbehandling av rummet är kanske mer rättroget men det känns som att de domestiska förutsättningarna saknas för tillfället...

Så nu är alla CD-skivorna rippade till FLAC och Squeezeboxen gör ett mycket bra jobb. HSB krävde dock att CD-spelaren (en gammal trotjänare, en Philips CD 160) skulle stå kvar men den är i alla fall kopplad digitalt till Lyngdorfen.

Vinylrigg finns också, En Walker CJ-55 med Mission 774-arm och Ortofon OM-30 pick-up kopplad via ett Sugden Optima-RIAA, fast boxen är så bekväm att det sällan spelas vinyl tyvärr.

Musiksmaken är tämligen bred. Zappa är fortfarande nr 1, men jag lyssnar gärna på t ex Led Zep, Hendrix, Genesis, PFM, King Crimson, Davis, Coltrane, Beethoven, Mozart, Wagner, Bartok, Infected Mushroom, Kate Bush, Stan Getz, Diana Krall, Eva Cassidy, Pet Shop Boys (!) osv


I övrigt så finns jag med familj på Gamla Väster i Malmö.


Reply author: Improved Audio
Replied on: 2008/07/06 16:58:20
Message:

Hej allihop!
Har efter en lång väntan just blivit antagen till detta forum och tänkte kortfattat delge Er min HiFi-historia. När jag var ca 8-10 år fick jag en bandspelare av min Mor och Far. jag minns at den hade en uteffekt på 1,8 W. Var naturligtvis stolt över min (ljudanläggning). Efter en tid upptäckte jag en kontakt på sidan av banspelaren där det stod Ext. spk. jag fick förklarat för mig att här kan man ansluta en extern högtalare. I slöjden på skolan sspikade jag ihop en sluten låda på kanske 10 liten och monterade ett bredbandselement som jag jag skruvat ur en kasserad gammal TV. Jösses vilket lyft det blev jämfört med den interna högtalaren. Ljudet fick en rymd och basen sträckte sig neråt på ett imponerande sätt. Här, just här blev jag tagen av det är med HiFi. Jag insåg naturligt inte vad detta skulle leda till med förstod att ljudet kan alltid förbättras på olika sätt. Min första stereo inköptes när jag var runt 16 bast, sålde moppen och köpte en Technics integrerad förstärkare med matchande tuner, en skivspelare samt ett par luxorhögtalare. Oj vad jag var stolt över denna anläggning men som många av Er känner till hittar man till slut något som saknas. I mitt fall var det effekt och "coola" funktioner. Sålde av stärkare och tuner och inköpte en JVC AX2. Den hade dubbelt så hög effekt, equalizer och heltuffa LED-mätare som visade effekten. Tiil denna inköptes även ett 3 tonshuvudskasettdäck från Alpage. Allt är frid och fröjd tills jag ser en tung Yamahaförstärkare i en butik. När väl HiFi-djävulen slagit klorna i en finns det ingen återvändo. Sålde av JVC-stärkaren och passade samtidigt på att sälja Luxorhögtalarna samt skivspelaren. I stället inköptes en Yamaha A 960 II som hade ett ambitiöst RIAA-steg med inställning för olika tyuper av pickuper. Den var även mycket strömstark och kunde avge effekter upp mot 250 W vid korta "peakar". Till denna inköptes det ett par JBL L 40 högtalare samt en riktig svarv. En Thorens med SME-arm. Efter ett par år med denna konfiguration börje det dyka upp småungar i lägenheten. Till slut blev det 3 st som effektivt bromsade mitt intresse för HiFi. Det saknades såväl tid som pengar till denna hobby. Som om det inte var illa nog så rasade slutsteget i stärkaren. Min bror lämnade över en liten integrerad Rotelstärkare så att jag kunde spela musik över huvud taget. Frun gnällde över dom stora JBL högtalarna så dom fick dessvärre säljas till förmån för en liten Brittisk stativare vid namn JPW Minimonitor. Jag höll emot många år innan jag till slut kapitulerade för det nya CD mediat. Fick syn på en mycket snygg CD spelare från Grundig ?. Nu var det kanske inte HiFi-nirvana jag ville uppnå utan snarare bekvämlighet och desig. CD spelaren från Grundig inköptes tillsammans med ny bandare, RDS tuner samt förstärkare. Thoren-svarevn behölls dock. Det coola med denna Grundig "Rigg" var att den sköttes med en systemfjärr, mycket bekvämt. Åren går och ungarna växer, för några år sedan kom HiFi-intresset tillbaka och jag började så sakta fundera över ny elektronik. Lyssnade bl a på Primare, Bladelis, Densen, Thule, Hegel m.m. det blev även en hel del surfande på nätet där jag snubblade på ett företag som heter Trigon Elektronik. Det visade sig att det är ett litet hängivet Tysk företag med all produktion in house. Vi fick sådant tycke för varandra att jag till slut blev erbjuden agenturen för detta märke i Sverige. Erbjudandet kom milt sagt överaskande men efter några dagars funderande tackade jag ja. Nu bäörjade ett intensivt arbete med registrering av företaget, starta egen hemsida. översätta datablad m m. Och allt detta vid sidan av mitt ordinarie arbete. Eftersom mitt yrke innebär en hel del resor skulle det utan större problem kunna kombineras med detta nya sidospår. Så nu resar jag runt i Sverige och demar läckert designad, högkvalitativ och mycket välspelande Tysk elektronik. I morgon skall jag t ex upp till Audio Exitements nya butik i centrala Örebro. Om Ni delar min passion kanske vi ses i någon HiFi butik i Sverige eller kanske på Arkenmässan i Höst där jag kommer att ställa ut.


Hälsningar

Improved Audio

Distributör


www.improvedaudio.se


Reply author: Pac
Replied on: 2008/07/06 18:56:33
Message:


Hej Stefan/Porta & Improved Audio!

Välkomna till HiFiForum!


Reply author: primpa
Replied on: 2008/07/07 15:03:01
Message:

Hej alla!
Jag är 23 år gammal och studerar datavetenskap.
Mitt HiFi-intresse har legat lite "under ytan" redan sen tonåren,jag har alltid varit intresserad av högtalare och förstärkare.
Men det är inte förrens nu som jag har börjat intressera mig ordentligt. Det mesta av fritiden spenderas numera med att läsa
om HiFi. Jag skall bygga en förstärkare nu under sommaren, och hoppas att ha råd att bygga ett par nya högtalare till i höst.

För närvarande är min utrustning: Nad 3020, B&W DM303 och en gammal Philips CD850.

Vänliga hälsningar Primus


Reply author: DMGbg
Replied on: 2008/07/08 15:11:34
Message:

Hej
Detta är ett test för att se vart mitt inlägg hamnar. Alla är vi barn i början......


Reply author: DMGbg
Replied on: 2008/07/08 15:51:50
Message:

Hej alla glada.
Så har man då äntligen blivit godkänd att bli medlem på detta ärorika forum. Efter att ha läst och sökt information här då och då i flera år känns det kul att få kommentera och möjlighet att kommunicera.
Självklart har jag både ett stort musik och ljudintresse. Sedan jag började extrajobba som 11 åring har en stor del av mina pengar gått till skivor och på senare år även till hifi utrustning. Har härjat runt en del i affärer i Göteborg och tagit intryck än här och där. Killarna på radiolagret är några av de som gjort stort intryck. Har väldigt blanadade känslor inför den här "branschen" men det är bara att inse att man är fast. Det finns inget slut i sökandet efter det perfekta ljudet och tro att man är helt opåverkad av produktens pris är också nonsens. Likväl som många inlägg här har påverkat min hjärna att tro/höra saker jag annars inte hade upptäckt får man se som en berikande faktor. Det blir lite som med religion, det är min övertyglese som är viktig för mig. Hur jag får min övertygelse vette tusan alla gånger och någon religiös övertygelse har jag aldrig funnit. Så flummigt det här blev då.....

Påverkad av radiolagrets förmaningar att lyssna och söka efter en sann, opåverkad återgivning av skivan man spelar har jag just nu följande utrustning:

Cyrus 8vs förstärkare + PSX-R
Cyrus CD8x + PSX-R.
2 st InterM R500 Plus
Thiel CS 2.4

Hur det låter? tja detaljrikt är väl det mest beskrivande ordet. Ljudbeskrivningar återkommer i andra trådar.

Finns här andra med liknande utrustning så är Ni välkomna att höra av Er för fortsatt diskussion

Bästa hälsningar
DM


Reply author: Pac
Replied on: 2008/07/08 17:42:37
Message:


Hej Primus & DM!

Välkomna hit!

Mvh, Per


Reply author: Wader
Replied on: 2008/07/08 23:14:47
Message:

Hej, heter anders och är precis ny här på forumet. Hoppas väl kanske mest på att få dra nytta av alla "hifigurus" erfarenhet vad det gäller hifi så ma kan skaffa sig den ultimata anläggningen själv.


Reply author: sclalars
Replied on: 2008/07/13 10:25:26
Message:

Hei alle forummedlemmer!
Mitt navn er Lars, jeg er 48 år, kommer fra nabolandet i vest og bor i Oslo. Jeg har lest en hel del av trådene i dette forumet i det siste, og spesiellt de om DIY som jeg selv er en stor tilhenger av. Noen av dere har kanskje sett mine prosjekter på norske forum (kjenner igjen nicks), men for dere andre tenkte jeg at jeg skulle vise hva jeg har laget de siste årene.
Jeg har vært så heldig å ha mulighet til å anvende en CNC maskin i noen av mine prosjekter. Mange mener dette utelukker å kalle produktene for DIY, men jeg er totalt uenig. Man tar selvfølgelig i bruk de beste mulighetene/verktyg man har når man skal lage noe.
Jeg jobber for tiden med plastprodukter, men har tidligere jobbet mye med tre.
Det skal bli kul å få delta på forskjellige tråder i tiden fremover!


mvh
Lars


Reply author: iroise
Replied on: 2008/07/13 10:45:58
Message:

Hälsar alla nya medlemmar välkomna till ett bra forum!


Reply author: Virevare
Replied on: 2008/07/16 15:25:33
Message:

Personligt intresse i hifi & DIY. Tycker även om mina syntar även om jag inte har har nåt musik-projekt på gång nu.
Sitter på Ett par Naim Ariva och ett NAP-150X med tappning från ett TC Konnekt 24D
Har alltid gillat musik & tillhörande utrustning av blandade slag.
Dock ganska misslyckad som musiker betraktad men kämpar på ändå.
Hifi njuter jag gärna av och känner att detta forum känns bra att ligga i.
Jobbar för övrigt på en ljudfirma om någon skulle få för sig att ha något emot om man inte säger det på förhand. Nu är det sagt på förhand. Ganska liten koppling till Hifi dock.

Tack för alla bra trådar jag läst än så länge sen kanske ett år tillbaka.


Reply author: Mc Square
Replied on: 2008/07/16 15:31:09
Message:

Välkommen till HF Vire.


Reply author: hipstern
Replied on: 2008/07/26 16:26:39
Message:

jaha presentation.

jag är en simrishamnsbo som räknas som inventarie och kund och pausfågel på ljudupplevelser i ystad. dvs jag jobbar inte där men är där ofta ;)

min anläggning består i dag av
recriver Marantz 7001
cd Rega Apollo
dvd Marantz dv 4001
chord silver plus högtalar kabel
kimber kable pbj och silverstreak
isotek premium strömkablar
Acoustic Zen El nino strömkabel
musical fidelity X-PSUv3 Power Supply
musical fidelity X-10v3 Tube Output Buffer
proson stratego center
sonab b50 används som surround högtalare
Revel concerta F12 frontspekaren (biampade)
epson TW 700 projektor
15 meter chord hdmikabel
78 tum euroscreen manuell duk
telia digital tv
diverse ixos kablar
dual 505 skivspelare
project ria
chord chameleon silver plus

på väg in
Revel conserta B12 #8211; Subwoofer
Revel concerta C12 #8211; Center Channel Loudspeaker
well tempered classik skivspelare
musical fidelity ria
eventuellt ett par F12 till som surrounder

musik mässigt spelas mycket av det mesta utom opera och dansband.
fortsättning följer

nu har revel conserta B12 subwofern kommit. den är sjukt fet
welltempered blir det inte just nu uppgraderar till en Marantz SR8002 resriver i stället. sedan blir det en center.


Reply author: guy gadbois
Replied on: 2008/07/26 17:06:24
Message:

Välkommen hipstern!


Reply author: Pac
Replied on: 2008/07/26 17:07:38
Message:


Hej "Hipster"!

Välkommen till HiFiForum.nu.


Reply author: guranbanan
Replied on: 2008/08/07 13:16:21
Message:

Jag får ju inte heller glömma att presentera mig.

Jag är en 20-årig yngling som i jakten på en CD-spelare att matcha min nuvarande anläggning med (ni kan lära er mer om denna jakt i ett alldeles färskt inlägg som jag alldeles nyss författat) har börjat intressera mig allt mer för "gamla" (allt är relativt) HiFi-prylar från 80-talet.

Jag lyssnar lika gärna på vinyl som cd, men vinylskivor är ju klart roligare att hålla i handen!


Reply author: biese
Replied on: 2008/08/11 13:44:32
Message:

Ja då har jag fastnat i klistret jag med.

Fredrik heter jag och bor i Trollhättan sen några år tillbaka. Inte så gammal men har hunnit med 25 händelserika och lärande år. Har varit intresserad av ljud länge men i lite andra miljöer, först och främst billjud. Smaken av välljud spred sig och varför skulle det inte låta bra hemma?

De gamla hembyggda högtalarna ska bytas ut till ett par stativare av bättre kvalitet men här ska inte köpas något färdigt.

En ny integrerad förstärkare är redan inhandlad, det vart en Nad c325bee. Men det är ju roligt att bygga själv så varför inte ta steget och bygga en Gainclone, tillverka egna kablar osv? (projekttråd kommer).

Som sagt gillar jag att tillverka saker själv, rita, mäta och bygga så förhoppningsvis syns vi i någon av alla byggtrådar som finns i forumet.

Mvh Fredrik


Reply author: hipstern
Replied on: 2008/08/13 12:42:04
Message:

välkommen Fredrik


Reply author: Pac
Replied on: 2008/08/13 22:11:10
Message:


Guranbanan, välkommen till oss på HiFiForum.


Reply author: ulfake
Replied on: 2008/08/16 20:02:13
Message:

Hej alla, här kommer en presentation av mig.

Åke Pettersson heter jag och är 47 år

Mitt HiFi-intresse började ca: 1973 då jag var 12 år gammal. Min pappa kom in en dag med en gammal vinylsvarv och kopplade den till vår radio. Efter några veckor kopplade vi till en extra högtalare så att vi skulle få STEREO.

Jösses vad häftigt, några år senare fick jag min egen ljudanläggning, tror att det var en Fergusson med inbyggd skivspelare. Efter att ha spelat sönder en massa skivor på den började jag fundera på om man kunde få det att låta bättre.

Ja på det spåret är det, livets cirkel snurrar vidare med studier, barn och husköp och man konstaterar att intresse och plånbok inte alltid är lika stora. Länge levde jag med mina Dali 7 or, en Marantz pm 64, Thorens 316 och en Sony cdp 711. Efter att ha sugit på det i många år var dax att byta upp sig.

Det var då jag hamnade på ert forum, jag sökte efter ett par Infinity Kappa 8.2 som jag hörde hos en handlare för många år sedan. Döm om min förvåning när alla rekomenderar ett mindre kärnkraftverk för si och så xxx xxx kr bara för att driva dom. Så när jag sprang på ett par begagnade Dynadio countor 1.3 så åkte Dali 7 ut och i samma veva hittade jag en begagnad Sony Ta-Fa 777 es att driva dom med. Denna kombination låter riktigt trevligt, och nu letar jag bara efter en varmare ljudkälla.

Jag fick häromdagen nys om ett par begagnade Micro utopia från Focal Jm-lab så vi får se vad framtiden har att bjuda på.

Detta om mig och mina grejor

Vi ses och hörs


Reply author: govinda
Replied on: 2008/08/17 17:22:29
Message:

Välkommen Åke

Samma årgång Bor i Götet! Var bor du?

Mvh Anders.S


Reply author: PG Jeppsson
Replied on: 2008/08/17 18:06:50
Message:

Åke och Anders, en sällsynt bra årgång , välkommen.


Reply author: Bubbel
Replied on: 2008/08/17 19:51:53
Message:

Välkommen Åke!

Precis som PG skriver en bra årgång .

Anders


Reply author: arcticblue
Replied on: 2008/08/17 20:46:25
Message:

Hej allihopa!
En presentation är ju på plats när man ansluter till ngt nytt

Mitt mål med HIFI är att få en så 'bra' upplevelse som möjligt, och vad som är 'bra' är oftast ett kärt diskussionsämne ;)
Just nu håller jag på att jämföra olika ljudkällor och kanalantal. Inom musik är de flesta inspelningar 2-kanaliga, men iom SACD finns det ju även flerkanals-varianter. Spännande att se vilken inspelning som kan ge den 'bästa' upplevelsen. Ex.vis tycker jag att SACD-inspelningen av Dire Straits 'Brothers in Arms' ger en rikare upplevelse än dess CD-motsvarighet, vilket även gäller Norah Jones 'Come Away With Me'. Jakten på bättre nya upplevelser går vidare...

Senaste ändringen hemmavids var att avlasta Marantz SR7500 med en Rotel-duo (RB-1080/RMB-1075). Högtalarna som drivs äro;
Front: AE Evo3 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?r=16350)
Center: AE Evo Center (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=16345)
Surround: AE Evo3 (se ovan)
Surround back: AE Evo1 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=16349)
Sub: SVS PB12-Plus/2 (http://www.svsound.com/products-sub-box-plus2.cfm)
En kombination som jag är nöjd med tills ngt bättre hittas
Syns i etern!


Reply author: Pac
Replied on: 2008/08/18 07:03:16
Message:


Arcticblue, välkommen till HiFiForum!


Reply author: kappy
Replied on: 2008/08/22 13:34:34
Message:

Hallå allihopa, då var det dags för en introduktion.

Kasper heter jag och jag bor i nv Skåne.

Är väl lite halvt prylnörd, intresset är stort iallafall, och därtill hifi intresset. Klassar mig inte som någon audiofil, men med ett gott intresse för ämnet och sug på att lära mig lite nytt så hoppas jag att jag kommer att passa in.


Reply author: Pac
Replied on: 2008/08/22 13:36:30
Message:


Hej Kasper!
Välkommen till HiFiForum.nu.


Reply author: Mc Square
Replied on: 2008/08/22 13:39:22
Message:

Välkommen kappy.
Kul att se en till NV skåning här.


Reply author: Maruder
Replied on: 2008/08/26 22:10:06
Message:

Jahapp, registreringen vart just godkännd så jag får väl ta och presentera mig :)

Robin heter jag, 20år (pojkspoling..) har precis flyttat till Gävle (fick nycklarna igår). Jobbar på lager på ett profilföretag.

Jag är utbildad bilskadereparatör, men ledsnade på det jobbet efter 1 månads APU. Det kommer komma upp en tråd om mitt system inom kort.

Mvh/Robin


Reply author: Pac
Replied on: 2008/08/26 22:26:45
Message:


Hej Robin!

Välkommen till oss på HiFiForum.nu.


Reply author: eclipse100
Replied on: 2008/08/27 10:31:07
Message:

Hej!

Är en purfärsk medlem i detta forum. Hittade denna mötesplats och eftersom jag är genuint intresserad av musik och god musikåtergivning så ansökte jag om medlemskap.

Är egentligen en glad amatör och kan inget om ohm och impedanser. Är intresserad för musikens skull.

Jag är 35år, arbetar som väg-va ingenjör, gift och har ända sedan barnsben varit otroligt intresserad av att lyssna på musik samt av livet alla njutningsämnen. Är nog en liderlig säle. För mig är många saker passion. Förutom min älskade fru så är god mat, Whisky, fin-öl och främst musiklyssning (gärna tillsammans med en finöl) något av det bästa. För mig är musiklyssning en viktig och nödvändig sysselsättning. (till min frus förtret). Ordnar med jämna mellanrum musikkvällar med några få utvalda kompisar som delar mitt intresse. Då brukar vi laga något snaskigt, dricka malt samt lyssna på Neil Young eller något annat geni som vi vurmar för.

Lyssna på musik tillhör den absoluta toppen av favoritsysselsättningar. Kan nästa bli lite manisk när jag går igång och lyssnar på skivor. Min musikstil varierar mycket. Lyssnar på all musik, bara den är bra. Bedömer mig själv vara rätt så känslig för kvaliteten. Man hör på 2 sekunder om något är bra. (Neil Young Ragged Glory fick jag tupphud av på en tiondels sekund. Sen behöver man inte gilla det första gången. (Pink Floyd, min största passion paralellt med Neil Young, tog lång tid)

Det jag lyssnar på är bl.a : Neil Young, Dylan, Allman Brothers Sonny Landreth (!), Paul Simon, Black Sabbath, Deep Purple, Led Zeppelin, Bruce Springsteen, Tom Waits, Alison krauss, Pink Floyd, Porcupine tree, Eldkvarn, Steve Ray Vaughan, Joni Mitchell, Roger Waters, Ray Charles, Stevie Wonder, Nick Cave, Gillian Welch, Ry Cooder, Bruce Cockburn, Stevie Nicks, Roky Ericson, Eagles, John Hiatt, Joe Walsh, Tommy emmanuel,Rodney Crowell, And One, Kraftwerk, mm.


Hifiintresset kommer sekundärt, men är nödvändigt för jag vill ju att musik ska återges på en bra sätt och då blir ju även själva komponenterna intressanta. Eftersom min fru och jag byggt hus så finns det inte utrymme för några större utsvävningar och dyra grejer. Så jag har utvecklat en vintage intresse och har köpt allt begagnat. Är lite av en nostalgiker stundtals, så det passar ju bra. Finns så mycket bra elektronik som kostade mycket pengar för 20-30år sedan, som man idag kan komma över för en spottstyver.


Den elektronik jag har hemma är:

Rega Planar 2 med Linn k9

Tung förstärkare Kenwood KA-8300 (70tal)

Tung tuner Kenwood KT-7500 (70tal)

Svensk skivspelare Unamco T1

Receiver Sonab R2000

Golvhögtalare Dali 850

Dali Evidence C70 center

Dali Suite rear

Hemmabiorecieiver Nad t-760

2par Mirage inbyggnadshögtalare till köket och badrummet

CD Denon dcd-1550ar

Två gamla Technics högtalare

En gammal liten Technics förstärkare som låter väldigt bra.

Någon nyare defekt marantz förstärkare

Marantz tuner

Är ute efter lite större carlsson högtalare typ oa-14, oa-116 mm.

Det var en liten presentation av mig.

Vänliga hälsningar
Johan


Reply author: tian
Replied on: 2008/08/27 11:34:27
Message:

Du verkar som en trevlig prick eclipse100, gillar både malt och musik, det kan inte bli bättre Välkommen till oss på Hififorum.nu


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2008/08/27 12:54:17
Message:

Fint namn har han med !


Reply author: Phoenix
Replied on: 2008/08/27 16:51:19
Message:

Jaha ja då var man reggad här då :)
Får väll dra till med en precentation

Jag heter Hannes och är en halv tam tok av 80 årsmodell.
Började tycka ljud var kul när filmintresset tog fart på 90talet, så på den vägen är det.

Nu för tiden har dock ett annat intresse (dykning) tagit överhanden och ekonomin, dock är min teori ang. ljud att bra ljud inte måste kosta en förmögenhet, så min anläggning ser ut som följande.

Denon AVR 600RD Surround reiciver...(totalt hjärnsläpp på hur det stavas)
Denon DCD 735 CD
Sony MDS-JE520 Minidisk
Philips Electronic 212 "Vinylfräs" (Ingen som har bra tips på ny nål/pickup, slipper helst ombyggnad)
Philips Högtalare av någon svart 80tals modell ;)
Samsung DVD/VHS spelare

Finns fler delar men men.

Efter att denna paket var inhandlat så tog det väll ca 10år så vaknade intresset för vinylen, så efter att mormor gick bort för lite drygt ett år sedan så står det två backar men LP skivor allt mellan Elvis till Jussi Björling.


Reply author: Alucinor
Replied on: 2008/08/27 22:08:37
Message:

Hej!

Ny medlem här på forumet! Ska bli väldigt kul att få dela med sig av sitt intresse!

Jag heter Pierre, använder namnet Alucinor som nickname, är 27 bast och bor i Kungsängen, några mil nordväst om sthlm.
Jag har varit hifi intresserad sen jag var runt en 10-11år nånting. Då hittade jag en gammal pioneer receiver på en loppmarknad med ett par gamla marantz högtalare som loppisförsäljaren slängde med, för det mycket humana priset på 300kr. Sen dess har det bara rullat på...

Just nu studerar jag till byggnadsingenjör, så tyvärr tillåter inte ekonomin till så värst extrema hifi inköp. Avnjuter musik från en Marantz SR7001 receiver och en Marantz DV7001 sacd. Högtalare canton gle409.

Vi syns på forumet!
Hej svejs!


Reply author: repeterande
Replied on: 2008/08/27 23:59:43
Message:

Hej på er,

Jag heter Peter och bor sedan 2.5 år tillbaks i Örebro.
Till vardags så jobbar jag som it-tekniker och har ett stort teknikintresse.

Mitt hifi-intresse är ganska färskt även om musik alltid varit min maräng. Det har varit en intensiv och rolig tid sedan jag skaffade min första dedikerade stereo för ungefär 1.5 år sedan. Då var det en HK-970 parad med ett par Klipsch B3 och en Pro-Ject Debut III som tjänade mig under en kortare tid. Efter att jag börjat reda ut begreppen sakta men säkert så stod det snart klart välljudet jag hoppats på uteblev i den befintliga akustiken.

Ungefär här uppstod ett dilemma när jag skulle börja akustikbehandla lägenheten, nämligen att min flickvän lade in sitt (all-)veto och jag fick tänka om :) åtminstone tills dess att jag kan bygga ett eget lyssningsrum så har jag valt att köra med hörlurar till mitt primära system men för närvarande så måste jag säga att jag sitter väldigt nöjd med mina Grado-lurar som musikförmedlare.

Det känns kul att ha hittat hit, finns mycket att lära och för närvarande försöker jag tillgodogöra mig tillräckligt med information för att våga mig på att ställa in min skivspelare ordentligt.

Väl mött i forumet!

Peter




Reply author: boobs
Replied on: 2008/08/28 21:26:42
Message:

Nu har det blivit bekräftat jag är obevekligen neddragen i hifiträsket :)
Fick ju ett mail med ett skrämmande medelande om att jag har blivit medlem i hififorum :)
Så det är alltså så här det känns när livet tar slut och man obevekligen kommer att sitta klistrad vid ett internet forum ;)
Jaja det är ju inte så mycket att göra åt det förutom att tömma plånboken för att handla o bygga massor med helt onödigt dyra hifi prylar.

Men nu får jag väl ta o presentera mig.
Namn: Tommy Karlsson

Lite info om mitt hifi intresse.
Har byggt biljud i mina bilar och har väl lyckats ganska bra med det.
Men det var några år sedan sist.

Har enbart haft köpe grejor hemma ännu.
Men har nu efter jag har läst Lättbyggda, fruvänliga tappade horn! tråden.
Beställt ett audes 10" element som kom idag.
Och har handlat lite färdig sågade skivor men inte haft tid för att börja bygga nåt ännu.
Ska försöka leta fram kameran tills bygg starten och sedan kanske det kommer en bygg tråd.

Så PetterPersson kan ju ta åt sig lite av äran till att jag blev medlem här (hu stackars mig inget liv kvar););)

Har alltid tyckt att ett bra ljud är viktigt.
Och har nu börjat fundera på nya hembio högtalare.
Men har inte riktigt bestämt mig om det blir att köpa heller att bygga.
Men jag har en liten misstanke om att detta forum kan övertyga mig åt det jobbiga (men roliga)hållet :)

Har även börjat tröttna lite på dom plastiga datorhögtalarna.
Men det blir nog inte förrens efter hembion.

Mvh
Tommy


Reply author: Hifi-Perra
Replied on: 2008/09/13 23:13:33
Message:

Hej!
Jag är 24år.
Hamnade här för ca: 1månad sedan.
Mitt hifi intresse började för ca:4år sedan,
och nu är man fast för alltid:)
Sedan 2004 har jag haft 4st olika anläggningar.
Det började med mycket bas, nu skall det låta,
så naturligt och neutralt som möjligt.
Då var det Hifi som gällde nu är det High-End om det skall vara rätt.
Min nuvarande anläggning består av följande:
Förstärkare: Bladelius Tyr och cd-spelare Bladelius Syn
DVD-spelare Marantz DV-7001, en Samsung LCD,
ett par QRS Merkurius MK2 lite Clou-Cable och snart lite mer Purist.
Så ser det ut i dagsläget men det kommer säkert fler uppgraderingar senare.
MVH:HighEnd-Perra


Reply author: Pac
Replied on: 2008/09/14 01:00:32
Message:

Phoenix, Alucinor, Peter, Tommy & HighEnd-Perra Välkomna till oss på HiFiForum.


Reply author: Fritte.p
Replied on: 2008/10/05 22:06:18
Message:

Hej!

SÅ är jag då antagen till detta forum. Kul!
För tillfället är jag 52 år och bor i Göteborg. Staden som snart inte har någon skivaffär kvar.
Musikintresset är väl det som driver mig fram i livet. Jag växte upp med rockmusiken istället för moppe och konfirmation:-)
Senare sprang jag in i bluesens blå värld och efter det växte jag in i Jazzen. Idag har jag förmånen att kunna välja. Jag tycker om massor med musik bara det hörs att de menar vad de gör
HIFI intresset är begränsat men NAIM och AE120 med hysade kablar gör att det duger. Förhoppningsvis kan jag bidra med en del när det gäller musik och plattor. Har hört en hel del men har fler kvar att upptäcka
Gott mos // Fritte


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2008/10/05 22:22:55
Message:

Välkommen Fritte


Reply author: Ekan
Replied on: 2008/10/07 00:39:11
Message:

Hej!

Erik heter jag, 33 år och Malmöbo sedan ett årtionde - numera på Möllevången.
Jag har varit medlem sedan i somras men det är först nu när höstmörkret smyger sig på som hifi-intresset vaknar på allvar (Skånsk blötvinter, god s-malt och väl återgiven musik är en bra kombination).
Musiksamlingen är tämligen bred och det är både vinyl och CD som gäller.
Utrustningsmässigt har jag skalat ner en smula, fast jag är på väg uppåt igen tråkigt nog...när man väl hört hur det KAN låta så är det svårt att leva utan!

Det som spelas på idag:
Sony X5000 (klockmoddad) -> EoJeud NOS-DAC --> Holfi Pre8/Power8 -> B&W Matrix 3
Benz Micro Gold -> SME 3009R -> Thorens TD3001 -> Holfi NB2 (batteridrivet RIAA-kort) -->
Kablar:
Högtalar - PAD Proteus
Signal - Harmonic Tech. Pro Silway Mk2 + Acoustic Zen Silver Reference + VDH The First Ultimate (körs som digitalkabel)
Nät - DIY + Ontec filter

Ett förråd huserar mina GoldenAgeMusic Dawn&Noon med Thiel&Partners mellanregister och diskant samt TC Sounds 12" - slutna, sanddämpade 200-kiloskolosser som tyvärr dominerar rummet lite väl mycket. Accuphase P-800 kopplar jag in lite då och då och Sonic Frontiers Line 1 kärvar en smula och bor därför i garderoben.
Jag känner att jag kanske borde sälja de här grejorna, men jag har attans svårt att skilja mig från dem!

Höstens projekt består av att akustikbehandla rummet i så diskret stil som möjligt samt att försöka meka till lite smidigare lådor till elementen ovan - annars kanske det blir ett par HFLS-1 ;-)


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2008/10/07 12:29:05
Message:

En Skåning !!

Välkommen Erik


Reply author: Pitts
Replied on: 2008/10/13 17:19:51
Message:

...God dager...

Medlemsskapet är fixat så jag borde väl berätta vem som är mannen bakom "Pitts". Lite snabbt om mitt "nick", Pitts.....som kanske någon känner till så är det ett hyfsat bra flygplan för aerobatics och utvecklingen fortsätter med nya avarter till dags dato.....nog om Nicket.

Så till min person:

Lystrar till namnet Harry Saväng och bor utanför Arboga i villa dvs. gårdskarl till banken. Gift och har 2 underbara barn som börjar på att ramla ur boet snart...ja just det ja, är född 64-01-02 så då får Ni räkna ut min exakta ålder också..hehe.

Är båtägare och husvagns ägare för semesterbruk men termosen är avsedd att avyttras, därtill så är flyg en stor del av mitt liv likaså HiFi. Har liksom ramlat ner i HiFi träsket igen efter att jag lyckats avhålla mig ifrån detta under 20+ år och detta leder givetvis den snabbaste vägen till mitt ljud:

*Marantz 5002 receiver för hemma bio.
*Marantz DV6600 DVD och CD spelare.
*Music Angel XD-SE KT88 rörförstärkare (låter som en gud).
*Audiovector K3 Signature front högtalare.
*Audiovector KC Signature center högtalare.
*LTS 2v-v1 surround högtalare.
*Velodyne CHT10 subwoofer.
*Systemdeck IIX vinylspelare med Ortophon OM10 puppa.
*Cambridge 640P RIAA steg.
*Chord Cobra 2 RCA kablar ifrån RIAA till rörförstärkare.
*Kina kablar "Silver" RCA ifrån DVD/CD till rörförstärkare.
*Audioquest VDM-1 digital coax DVD/CD till receiver.
*Chord Odysée 2 till front och center ifrån receiver.
*Supra Classic 4 mm2 till front ifrån rörförstärkare.
*Vanlig 2.5 mm2 koppar kabel ifrån receiver till surround högtalare.

*Hmmm, undras om jag fick med allt nudå....just det ja, finns jue en uppsättning av materiel i gillestugan också men denna tar Vi nog en annan gång.

Nåväl, har Ni glada medlemmar några ytterligare funderingar ang. min person så PM:a mig gärna...

Önskar Eder alla en bra höst tills Vi hörs nästa gång....


Reply author: guy gadbois
Replied on: 2008/10/13 19:43:57
Message:

Välkommen Pitts! Trevligt med fler KAK-bor här på forumet!


Reply author: Pitts
Replied on: 2008/10/13 21:01:21
Message:

...Thanks Guy Gadbois..... Vars inom KAK existerar Du troo..??


Reply author: NBJ
Replied on: 2008/10/13 21:26:33
Message:

Hej alla hifientusiaster!

Jag heter Niklas och gör livet mer ljudrikt för grannar och omgivning ett stenkast från Sveriges landkoppling till kontenten (och för er som inte riktigt kopplar vilket fantastiska byggnadsverk som jag talar om så är det så klart öresundsbron).
Min filosofi inom hifi är enkel: HIFI ska vara skoj.
Detta gör att jag provar det mesta minst en gång. Vilket gör att min stereo ser ut som följer(det mesta är DIY).

Vi börjar uppifrån
Diskant Preerless 105Dt drivet av Ice Power 125ASX2(denna är helt ny och ligger fortfarande på golvet i ett ej så fullt CE-märkt utförande).
Mellanrister Seas G17RE/P (6,5tum) drivet av slutsteget i XTZ Class-A100DII.
Bas 2xGamma Bkk-200 drivet av Hypex 180st med egen byggda nätdelar på 225VA och ca 52000uF per slutsteg.

Tillsätt till detta ett Bergringer delningsfilter som får signal från xtz och en äldre (men dock moddad) Pionner cd-spelare av enklare slag så har man mitt system så långt. Är man bara 22 så har man inte hunnit testa hela hifimarknaden än, men man får hoppas att man hinner.


Reply author: Pitts
Replied on: 2008/10/13 21:56:06
Message:

...Hej åå Välkommen NBJ. HiFi ska vara kul...

Är själv ny här..


Reply author: guy gadbois
Replied on: 2008/10/13 22:12:18
Message:

quote:
...Thanks Guy Gadbois..... Vars inom KAK existerar Du troo..??


Kungsör... men kommer snart att flytta till strax bortom fellingsbro, så då blir jag mer av "lantlig örebroare" än KAK-bo.


Reply author: Pitts
Replied on: 2008/10/14 14:41:17
Message:

...Hmmm, Fellingsbro...då passerar Du ca: 5 km ifrån mig då..hehehe


Reply author: Wiker
Replied on: 2008/10/15 22:55:29
Message:

Hej allihopa!

Ska erkänna att jag i flera år varit jätteaktiv LÄSARE av detta forum men har inte förrens nu fått tummen ur r*mpen och blivit fullvärdig medlem!

För att berätta lite kort om mig själv och min HiFi-saga så kan jag börja med att säga att jag är en glad 20-åring som härstammar ifrån sundets pärla, som vi helsingborgare gärna säger.

Min HiFi/Hemmabio saga började i 12 års åldern då jag fick ärva min fars gamla Audio Pro anläggning med a4-14 högtalare.
Mitt intresse (främst för hembio till att börja med) accelererade i 14 års åldern så jag praoade på Malmsjö HiFi i Helsingborg, en praoplats som ledde till inköp av ett Jamo D6 THX system.

Jamo systemet fungerade bra och tillfredsställde mina krav länge men plötsligt förre hösten så hände något: Musik, musik, musik. Fråga mig inte varför, men bio var inte lika kul längre, och DTS och Dolby Digital kan slänga sig i väggen mot en gåshudsframkallande stereoinspelning! Min tidigare törst efter häftighet ersattes med längtan efter behaglig avkoppling och njutning. Förhoppningsvis så har jag blivit äldre och mognare =)

Sen i höstas så har jag hunnit köpa byta och sälja pinsamt många HiFi produkter och nu efter sommaren så ska grejer bytas igen, jag har nog inte riktigt hittat rätt än, men å andra sidan så älskar jag att testa nya saker.

Här kommer en liten lista över de grejor jag lekt med senaste året:

Förstärkare:

Pioneer VSX-1015
Thule IA250B
S.A.T Amplifix
Unison Research Unico SE
Perreaux 400p

Högtalare:

Jamo D6 THX 5.1 sytem
Canton RC-A (med center och surroundhögtalare till)
Mårten Design Miles II
Gamut L3
Vienna Acoustic Strauss

CD Spelare:
PC med ESI ljudkort
MHZS CD88e
Unison Research CDP
Advantage S1


Just nu så har jag lite nya grejer på gång, men det systemet ska inte avslöjas förren jag får hem alla saker och de kommer på sin plats!




Reply author: johan.björklund
Replied on: 2008/10/15 23:10:13
Message:

Ännu fler skåningar

Välkommen !


Reply author: Wiker
Replied on: 2008/10/15 23:42:50
Message:

Tack tack!


Reply author: Molehill
Replied on: 2008/10/19 23:14:55
Message:

Hej HiFiForum!

Jag heter Oscar, är 29 år och är bosatt i småland.
Har varit intresserad av HiFi sen runt 13, 14-års åldern. Intresset har funnits sedan dess men fått konkurrera med andra intressen. Under vissa perioder har det varit ganska slumrat, och meningen var att jag skulle hålla mej ifrån det ett tag till. Gärna så pass länge att vi hunnit klart med husrenoveringen. Men jag skulle ju bara titta lite, och jag blev nerflörtad av NAD M3 och M5 så jag var "tvungen" att inhandla.

Detta snedsteg i renoveringen gjorde att sambon tycker att det är en bra idé att inte koppla upp förrän kök/vardagsrum är klart och huj vad renoveringen nu ökat flerfaldigt i fart! :)

Jag har alltså bara en förstärkare och en CD-spelare! Jag är på jakt efter högtalare till dessa, så det kommer jag sondera terrängen efter och säkert fråga om de som dyker upp på vägen!

Det var lite om mej och min högtalarlösa anläggning, hoppas få mycket trevlig läsning och bekantskaper här!

Mvh Oscar


Reply author: Wolverine
Replied on: 2008/10/19 23:50:17
Message:

Hej!

Ännu en ny medlem hos er, jag ska försöka åstadkomma nån sorts presentation...
Tror jag helt enkelt bygger vidare på mitt ansökningsmejl.

Jag har läst på forumet av och till sedan, tjaa, '05 nån gång tror jag det var som jag hittade hit, men nu ska det bli roligt att kunna delta aktivt i diskussionerna, ställa frågor mm. Måste för övrigt tacka för en snabb behandling av min ansökan om medlemskap, jag hade ställt in mig på betydligt längre tid än en vecka. =)

Mitt hifi-intresse är från början sprunget ur ett stort musikintresse. Jag kommer från en familj där nästan alla spelar och/eller sjunger, far min var skolkantor (dvs lärare och kantor, det yrket finns väl inte längre antar jag) innan han blev präst.
Med all den musik som fanns runt mig under min uppväxt har jag fått med mig en god bild av hur t ex en kör eller orgel faktiskt låter. Själv har jag dock inte haft disciplinen att bli duktig på något instrument, och det lilla jag kan på gitarr är verkligen bara för eget nöje; inte ens min fru har hört mig spela speciellt mycket.

Däremot lyssnar jag mer på musik än någon annan i familjen, och min "skivsamling" (det mesta ligger nog på hårddiskar numera) är tvivelsutan störst och bredast i (den ganska stora) syskonskaran.
Därifrån är ju steget till välljudets vackra värld inte så långt - man vill ju njuta så mycket som möjligt när man lyssnar på sin musik.
Genrerna (heter det så, genre i plural?) sträcker sig från Arvo Pärt till In Flames, men med en tonvikt på jazz. Det ställer ju lite krav på grejerna.
Dessvärre lever jag nu med nån sorts interims-anläggning: högtalarna byggde en vän till mig som specialarbete i gymnasiet. Min kära Rotelstärkare dog efter lång och trogen tjänst för ett tag sen, och frun påstår att det finns andra saker att lägga pengar på innan det blir en Bladelius Tyr. Så under tiden har jag en lånad Marantz (ännu äldre än Roteln) som ständigt påminner mig om att det är dags för nåt nytt...
Nåja. Min lön tog ett osannolikt stort skutt upp efter sommaren, och mina HD 580 tröstar mig så länge. Det finns ljus i tunneln! =)

Vad finns i övrigt att säga? 34-årig östgöte som bor i #8221;exil#8221; i Umeå med en fru och två katter, kör långtradare, gillar friluftsliv, goda vänner, god mat, gott vin, god whisky, gott kaffe...
Är beroende av att jobba med händerna - hittar jag bara en lokal att hålla till i så tänkte jag bygga mig ett par HFLS1 till att börja med, och sen får vi se var det leder. Sonido AION ser t ex intressant ut, men det saknas fortfarande engelsk översättning på deras hemsida så det bygger jag bara på utseendet. =)

Min internettid delas med ett par andra fora, dessa är dock av mer renodlat social art. Jag misstänker att jag kommer synas mest i DIY-avdelningen, men det finns ju så mycket annat roligt här också.

Det här ska bli kul!

/J


Reply author: Ingvar.Ahlberg
Replied on: 2008/10/20 09:29:04
Message:

Hej allihop!
Som synes så är jag professionelt aktiv i branschen och skriver därför under vanligt namn så att det skall vara fullt tydligt vem jag är. Har dock inte för avsikt att använda detta forum som reklamkanal utan för att delta i diskussioner, förmodligen oftast inom DIY temat. Självklart svarar jag gärna på frågor om våra produkter, men det går precis lika bra mailvägen.

Jag passerade 50-strecket förra sommaren och har varit verksam i branschen i drygt 35 år, började bygga och sälja Schmackshorn, moddade för 12" driver, 1972. Har sedan jobbat i butik, haft butik, sedan tidigt 80 tal verksam i den svenska elektronikindustrin som konstruktör, produktionschef etc. Har under tiden varit konstruktör åt flera aktörer i branschen.
Hifi sysslar jag med bara för att det är roligt och jag sätter musiken i första rummet. Lyssnar fortfarande till 90% på vinyl men tycker CD är kul det med. Tycker att single malt, särskilt från Islay, är ett utmärkt komplement till musik. Är, trots att ett antal friggebodshögtalare passerat vardagsrummet, gift sen 25 år, har en vuxen son med fantastiskt gehör och en katt som inte gillar digitala signalkällor. Har varit aktiv på Diy-audio i flera år vilket har varit mycket trevligt och gett mig vänner världen över och hoppas att detta forum skall vara lika roligt, ser verkligen så ut.

Ingvar


Reply author: Angberg
Replied on: 2008/10/20 12:06:51
Message:

God eftermiddag.

Patrick Angberg heter jag, uppväxt i Stockholm där mitt HiFi-intresse väcktes av att jag fick ett SONY Surroundsystem i julklapp med en cd-växlare av samma modell för nästan 20 år sen. Har sedan dess betat av en del grejjer, men mest HT-prylar.

Flyttade för ett par år sedan till Kungsholmen och hamnade då granne med butiken Audioconcept, vilket har återupplivat det gamla elektronikintresset.

Är nybliven ägare av ett par Tannoy DC6T, vilka drivs av en Onkyo 705, och snart (förhoppningsvis) en Bel Canto EOne S300.
CD'n är också den en Onkyo, en C-1vl...

Vad framtiden håller i sitt sköte vet jag ej, men jag ser rör i min kristallkula...


Reply author: Pac
Replied on: 2008/10/20 12:34:50
Message:

Molehill, Wolverine, Ingvar.Ahlberg & Angberg välkomna till oss på HiFiForum!


Reply author: Ljudstudion i Växjö
Replied on: 2008/11/05 13:40:31
Message:

Hej. Jag heter Roger Tärnerstig. Hifi nörd som driver ljudstudion i växjö. Mitt intresse började med att mina äldre syskon sjöng i band och spelade. Har spelat gitarr och elorgel utan större framgång, så jag beslöt mig för att sitta och lyssna på de som kan :-)

Blev Europamästare 2006 i Emma som är en organisation för Bil Hifi.
Är varken rör eller transistorfreak utan söker helheten i en anläggning.


Reply author: e-robban
Replied on: 2008/11/12 14:47:31
Message:

Tjena, länge har man stått med näsan pressad mot HifiForums skyltfönster, förundrad och förförd av livet på andra sidan glaset. Roligt att äntligen få stiga in och delta i aktiviteterna!
Robert heter jag, en 27-åring bosatt i Umeå. Har varit intresserad av hifi sedan jag bytte ut ett par hiskeliga Centrum Oberon 200 mot Cantons kantiga 170:isar. Idag står det ett par Von Schweikert i VR-2 i vardagsrummet parade med en Primare A30.1 och det känns som man kommit några steg närmare målet...

I skivhyllan samsas en diger blandning av metal, jazz, alternativ rock, progressivt, electro, akustiskt, hardcore mm. Ska inte säga att jag är en musikalisk allätare för det mesta som kan kallas pop går bort, men nog roas (och oroas) man av Idol och Melodifestivalen. I dagsläget ordentligt insnöad på sent upptäckta veteranerna Rush.
Förutom att lyssna försöker jag även framföra samt spela in en del själv, då blir det främst musik i den hårdare skolan, metal och hardcorepunk där jag brukar stå för sånginsatsen. Har även börjat lära mig spela lite bas som är ett underskattat instrument.

Framtida uppgraderingar: Mera Nordost! DAC+Squeezebox samt ev ett slutsteg efter det.

Ljudnördstillvaron blir lite ensam ibland så jag välkomnar andra medlemmar som vill träffas och lyssna på varandras grejor, gå på mässor, konserter osv att höra av sig.

Hörs å skrivs!


Reply author: Pac
Replied on: 2008/11/12 17:58:42
Message:


Hej Roger och Robban!

Välkomna till HiFiForum.nu!


Reply author: jummarn
Replied on: 2008/11/22 20:41:04
Message:

Jaha, då var man medlem nu äntligen, har länge sneglat på denna sidan men inte riktigt "orkat" med att skriva ett mail.Tyvärr så har jag inte så många kompisar som har detta intresse så det fick till att skiriva ett mail och ansöka om medlemskap.

Just nu så kan man säga att mina anläggning är på uppbyggnad, nästa steg blir ett par nya högtalare, har haft mina Dali Blue sedan jag fick lön från ett sommarjobb runt 94 tror jag

Har länge varit intresserad av musik, och är fortfarande en av dom få hobbys man har förutom fiske på sommaren. Det började med Rock som sedan blev metal, just i nuläget så lyssnas det nästan enbart på Stonerrock, endel Jazz och även Krautrock om man nu kan kalla det så. Det var igentligen musiken som gjorde att man vart intresserad av "väljud" så nu sitter man här utan att veta vad man ska köpa för högtalare, men är rätt så intresserad av att få lyssna på ett par Von Schweikert VR-4jr men tyvärr så verkar det inte finnas så många som äger dessa. Så om någon läser detta och har ett par av dessa som man kan få lyssna på skulle jag bli mer än glad.


Reply author: Pac
Replied on: 2008/11/23 12:10:44
Message:


Hej Jummarn!

Välkommen!


Reply author: Husaren
Replied on: 2008/12/02 21:51:34
Message:

Jag som kallar mig Husaren heter egentligen Magnus och är en figur från Västerås som hållit på en evighet med ljud och ljudteknik.
Jag har arbetat professionellt med ljud i drygt trettio år, jobbat i tung HiFi-butik på åttiotalet, byggt skiv- och TVstudios och jobbat som ljudtekniker och konstruerat en hel del högtalare och ljudsystem för studio samt alla tänkbara lokaler och sammanhang.
Jag har också drivit utbildningar i ljudteknik.
Mitt yrke och mitt förflutna som musikant har rejält påverkat min uppfattning om hur en bra ljudanläggning ska låta. Har man promenerat runt i studio med en uppsjö av instrument och hört alla på nära håll så blir ljudidealet därefter. Jag vill komma nära instrumenten och musiken.
Mina HiFi-galna vänner och jag har ibland ganska livfulla diskussioner om vad musiklyssning egentligen går ut på och de anklagar mig för att fastna i detaljerna. Kanske har de rätt men enligt mitt tänkande består helheten av detaljerna så jag håller envist fast vid mina ideal.

Min hemstereo består därför av en märklig samling grejer:
JBL 4413, en magnifik studiomonitor som, driven av rätt förstärkare, är hänförande ärlig med en rackarns dynamik.
Tyvärr har yngste sonen också upptäckt det och tagit hem dom på ett icke tidsbundet lån.
Accuphaseförstärkare, försvann med JBL högtalarna.
Prosonic aktiva monitorer, lätt modifierade ger de ett exakt och härligt uppriktigt ljud.
TYR, Bo Hanssons betonghögtalare som, under rätt förutsättningar, aldrig upphör att förvåna mig.
Diverse slutsteg, Crest, NAD, mm.
Audio-Pro B2-50, gammal goding som från 50 Hz och neråt är fungerar bra vid måttliga nivåer.
Technics SU-A4, ett class A försteg som i mina öron håller än.
Ett flertal mer eller mindre märkliga CD-spelare med en rörbestyckad Luxman som nuvarande pysselobjekt.
Thorens TD 160 super med en SME-arm, bekymrar mig för den dag då AKG nålen tar slut. Tillverkas icke längre och kommer att bli svår att ersätta. Jag minns att jag testade och mätte ett trettiotal pickuper på nittiotalet och då upplevde jag AKG´n som särklassig.
Kan dock ha hänt en del på pickupfronten sen dess.
Tascam rullbandare för lyssning på gamla masterband.

Lyssnar gärna på både vinyler och CD men väljer digitalt om jag ska spela in ljud/musik live.

Jobbar numera som mediakonsult och producent inom såväl ljud- som bildbranschen och har idag HiFi som hobby.
Tycker dock att det fortfarande är kul att bygga något ibland och har hittat mycket matnyttigt här på forumet.


Reply author: Dr.G
Replied on: 2008/12/11 18:04:08
Message:

Ok, jag skall väl också presentera mig.

Jag heter Anders och är sedan April Teknisk Doktor i Akustik. Jag läste just Husarens presentation här ovan, och insåg att hans kunskaper fyller alla de hål jag själv har. Jag har en hel massa teoretisk kunskap om ljudvågor, rumsakustik och vibrationer. Dessutom har jag teoretisk och empirisk kunskap om ljudperception, men jag har inte den där ryggradskunskapen om vilket baselement som passar med vilket diskantelement, eller vilken förstärkare som passar med vilka högtalare. Just därför tycker jag att det är kul att experimentera med lite hemmabyggande. Speciellt intresserad är jag av alternativa tekniker som t.ex. böjvågselement. Distributed Mode-paneler med NXT drivers (Sonic Impact Sound Pods) är kul, med drivenheterna är rätt klena. Jag skulle verklien vilja höra ett par Manger-element någon gång. Kanske til och med köpa ett par och experimentera med. Just nu är jag på tok för fattig dock.

Mitt musik/ljud intresse var anledningen till att jag började läsa akustik, och detta intresse har jag nog ärvt av min far som byggde ett par popboxar vilka fortfarande spelar i hans vardagsrum. Han hade några gamla sköna sjuttiotalshifikataloger liggande (quadrophonics, anyone?) som spädde på fascinationen.
Själv har jag gått igenom lite olika prylar och sitter just nu med ett par Linn Keilidh högtalare, en Onix OA21 integrerad förstärkare, en Linn Basik skivspelare med K9 pickup (vad skall jag göra nu när de inte säljer nålar till den längre?) samt en Micromega Stage 2 CD. Jag har ett sub-bygge på g som kräver att jag har ett försteg med balanserade utgångar samt ett sjysst delningsfilter, så det kommer nog att bli lite omstuvning framöver.

/Dr.G


Reply author: Pac
Replied on: 2008/12/11 18:13:48
Message:


Husaren & Dr.G,
Välkomna till oss på HiFiForum! Räkna med stort intresse och många frågor.


Reply author: Druttaluring
Replied on: 2008/12/26 01:45:17
Message:

Hej allihopa!

Jag har precis fått mitt konto reggat här o tänkte bara skriva en rad eller två om mig själv.

Jag heter Martin, är 30 år, bor i Rudskoga/Värmland o har väl egentligen alltid varit intresserad av ljud och bild..Men framförallt ljud..Kan väl kanske kalla de för ett lagomt intresse..Är inte så värst när de gäller den tekniska biten..Det är därför jag reggat mig här..För att kunna leta svar på mina frågor när min egen kunskap tryterHur som haver..Gillar allt med knappar o rattar på..O stereon står på nästan dygnet runt här hemma.
På senare år har ja haft ekonomin att införskaffa lite bättre grejjer och märkt så mycket trevligare musiklyssandet blir då
Hade en Bladelius ThorII som jag sålde för en månad sen eller så..Man vill ju alltid ha nya saker Ett Bladelius Grendel steg står högt på önskelistan just nu, men då måste man ju hosta upp en slant oxå.Så jag får se hur de blir.

I dagsläget består min anläggning av:

Denon AVR-1909
Advance Acoustic MCD-203mkII(Med ECC803 Rör)
Advance Acoustic M-iPmkII (iPod docka med rör i försteget)
Pro-Ject RPM5 med A.E95
Mirage M3Si
Tara Labs Helix6 Högtalarkabel
Tara Labs RSC Vector2 Signalkabel(XLR)
Tara Labs Prism300a Signalkabel(RCA)
Belkin Pure AV50 Nätfilter

Det är väl de hela tror ja..Sen finns de en hög me lite andra prylar, men detta är min huvudsakliga anläggning..Den som används varje dag

Det var väl iaf lite om mig själv o min anläggning..Jättekul att på bli en del av detta fina forum

Ha de gott allihopa!


Reply author: Pac
Replied on: 2008/12/26 08:15:48
Message:


Hej Druttaluring, välkommen!


Reply author: ivarlo
Replied on: 2008/12/27 00:31:48
Message:

Hei

Jeg har akkurat blitt medlem av dette forumet. Har tenkt på det lenge, men etter at jeg hadde tkr og Bergen Lydlaug på besøk så gjorde jeg alvor av mine planer.

Jeg er en 47 år gammel nordmann som bor i Bergen, Norges nest største stad, på vestkysten av Norge. Er medlem av Bergen Lydlaug, en gjeng hifi-interesserte i Bergen som besøker hverandre, har det hyggelig og hører på fin musikk på gode stereoanlegg og prater om hifi. :-)

Jeg har vært interessert i musikk i mange år og vil ha god og helst så realistisk gjengivelse av musikk som mulig. Liker det meste av musikk, i de senere år har smaken dreiet seg over fra rock og pop til mer jazz og klassisk musikk. Har de siste somrene besøkt denne kammermusikkfestivalen (http://www.lofotenfestival.no) og fått meget godt innblikk i hvordan kammer-musikk naturlig skal låte :-)

Mitt stereoanlegg består av følgende:
Vinylrigg: Forsell platespiller med Teres ekstern batteridrevet motor og Van den Hul Colibri Pickup. Bruker en Celius tonearmskabel i gull og Lundahl trafoer som stepup før riaa-trinnet.
Digitalrigg: iMac med masse musikk lagret på harddisk i delvis Apple losseless- og delvis AIFF-format (ukomprimert). Digital-signalet sendes i optisk kabel til en Mutec omvandlingsboks der det gjøres om til balansert AES EBU format før det ender i en Emmlabs Dac6 (Takk Batman! :-))
Preamp er en Cat SL1. Denne finnes i mange versjoner, min er en Signature Mk I fra første halvdel av 90-tallet, med innebygd riaa. Spiller meget bra, jeg bruker rør jeg har kjøpt direkte fra konstruktøren.
Effektforsterkeren er en Counterpoint NP100 basic. Dette er en ombygget SA100 forsterker. Hele hovedkortet er byttet ut med et nytt, dette er den minste oppgraderingen, men videre oppgraderinger er mulig (www.altavistaaudio.com).
Høyttalerne jeg bruker er Harbeth Compact 7ES-3. Disse er jeg svært fornøyd med, de spiller med en realisme som jeg skjelden eller aldri har hørt andre steder. Er fornøyd, men vet at det finnes en større modell....
All elektronikken får strøm fra en PS Audio Power Plant Premier strøm regenerator. Alle strømkabler er Oblivion Coherence, mens signal- og høyttaler-kabler er Chord Signature. Ellers står alle komponenter på Cerapuck eller Ceraball Universal i et Finite Element Pagode rack.
En videre beskrivese av anlegget er å finne her: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=71882&whichpage=1

Har ingen planer om endringer, men man vet jo aldri hva som dukker opp av spennende ting... :-)

mvh
ivarlo


Reply author: Pac
Replied on: 2008/12/27 08:26:53
Message:


Hej Ivarlo!

Välkommen!



Reply author: Suomela
Replied on: 2008/12/27 08:35:18
Message:

Hej på er alla,

Jag heter Mikael och är 37 årig kille som är född och uppvuxen i Göteborg. Sedan 10 år tillbaka bor jag i Jönköping där jag till vardags arbetar som projektledare för en större detaljist inom hemelektronik.

Jag har sedan tidiga år varit intresserad av musik och teknik och efter att ha fått ett Kizz-band i fritis följde tiden som tonåring på 80-talet då det var mycket hårdrock som gällde.

När jag som 13-åring fick ett kassettband av min kusin med en inspelning av Frank Marino's "Live" öppnades mina öron för annan musik och nåt år därefter upptäckte jag Stevie Ray Vaughan. Nu hade plötsligt högtalarplaceringen i pojkrummet blivit riktigt viktig

Under gymnasietiden tilltog mitt intresse för "ljud" och efter att ha bläddrat igenom varenda hifi-blaska som fanns att tillgå på skolbiblioteket fick jag som 16-åring, och efter mycket tjôt, låna pengar av mor min för att köpa min första riktiga anläggning.

Denna kom, med hjälp av den trevliga och tålmodige Stig Åström på Hifi-Stället, att bestå av en Harman Kardon 640 Vxi, en Marantz CD65, en Thoréns TD316 med OM20 och ett par Rauna Leira II (som jag fortfarande har kvar), allt ihopsnörat med Monster Cable.

Anläggningen har sedan dess kommit att innehålla komponenter från Musical Fidelity, Teac, Rotel, Quad, JBL, Marantz mm.

Efter att att varit upptagen med mindre viktiga saker i livet under många år har jag sedan ett par år tillbaka återfunnit musiken, min "balsam för själen". Jag håller i dagarna på att uppgradera anläggningen min och hoppas kunna dela med mig av min resa med er.

Just nu lyssnar jag gärna på Bill Evans, Keith Jarett, Hans Theesink, Tsuyoshi Yamamoto Trio, SRV, några gamla DMP-plattor, NHØP, Mighty Sam Mcclain, Cannonball Adderley, Jack Savoretti, Gianmaria Testa mfl..


/Suomela


Reply author: ohmega
Replied on: 2008/12/27 10:24:45
Message:

Uj....det var en drös nys medlemspresentationer här sen jag kollade in i tråden senast. Kul....en som bor i jönköping ...presic som jag. =)

En norrman och en och annan slumrande hifi-ist som kommer tillbaka efter dvala. Välkommen allesammans


Reply author: rocksteady
Replied on: 2008/12/27 18:58:15
Message:

God kväll alla hifi-fränder!

Mitt namn är Albin Grind och bor för närvarande i Umeå där det är tänkt att stanna i ett par år framöver. Nybliven vinylfrälst med sin första stereoanläggning under uppbyggnad (om man inte räknar allt-i-ett-systemet man haft sen barnsben). Barnsben och barnsben förresten; jag är 22 år ung så jag är nog yngre än en dels anläggningar.

Jag har haft ett fotointresse ett bra tag och hoppas kunna få samma kunskaper om high fidelity som jag har om fotografering. Planerar ett yrke som arkitekt och har i bagaget en tidigare ansällning på chokladfabrik.

Bygger upp en vinylsamling från scratch med mycket Bruce Springsteen, men bästa skivan just nu är helt klar Bill Withers - Still Bill. Jag kommer ställa många frågor, och hoppas att jag även har något eget att tillkomma med. Jag tycker om DIY-projekt som har kryddat min fotoutrustning så det kommer jag nog överföra till stereoanläggningen.

Det var jag i ett nötskal.
MVH / Albin Grind


Reply author: huzze
Replied on: 2008/12/28 17:41:47
Message:

Välkommen, då har vi en del bildreportage att se fram emot


Reply author: rocksteady
Replied on: 2008/12/30 01:29:30
Message:

Det kommer sannolikt inte bli några tappade hakor pga anläggningen i sig, men för de som är intresserade kommer jag förhoppningsvis snart få upp min hemsida http://www.albingrind.se/ i full mundering. Just nu är den kopplad till min fotoblog.

Jag kommer säkerligen haka på något DIY-projekt också.


Reply author: gerward
Replied on: 2009/01/03 02:19:50
Message:

Hej!

Jag heter Andreas, bor och pluggar i Göteborg för tillfället. Kommer ursprungligen från Malmö. Har alltid varit intresserad av musik, spelar klarinett, basklarinett och gitarr.

Mitt Hifi-intresse började för ca 1,5 år sedan efter några timmars lyssning på flickvännens pappas stereo (JMLab Utopia Nova, Bladelius Avantage och Bladelius Grendel).

Då jag är student är tyvärr budgeten begränsad och för tillfället finns följande i mitt hem: Luxman Lv104u, Rauna Leira MK1, Pioneer PD-s707 och en Technics SL-1900.

Lyssnar mycket på vinyl, för tillfället mest Yes, Boston, Genesis, men även mkt på jazz av olika typ, gärna aningens progresiv.

Har viljan att lära mig mer och hoppas kunna få ta del av allas kunskap på forumet för att klara ut de eventuella oklarheter och förfrågningar som kommer upp för en nybörjare på hifi =)

Hälsningar
Andreas


Reply author: fischen08
Replied on: 2009/01/03 03:59:07
Message:

Hejsan!

Johan heter jag och bor i Lund. Född på Söder i Sthlm men bott i Lund sedan barnsben. Jobbar som fönsterputsare i Malmö och på fritiden sysslar jag med triathlon. Har fastnat för vinyl, då själva samlandet & letandet ger mig något speciellt (lite som frimärken eller hockeybilder). Hoppas att under 09 hinna besöka lite mässor och träffa likasinnade entusiaster och lära mig mer om denna speciella hobby. Hemma snurrar det mest rock och metal som t.ex. Opeth, Tool, The Haunted och Metallica. Dock tar jag gladeligen emot tips på lite välproducerad jazz och lite lättare klassisk musik. Anläggningen är under ständig uppgradering men består just nu av:

Rega P3-24 (LP-calle modad :)
Benz Ace LS
Disc of Silence
Rega PSU
Lehmann Black Cube
Neotech RCA
H/K 980
Real Cable HD-TDC600
Dynaudio Stand 4
Dynaudio Excite X16

Hälsingar från Lund!
Johan.


Reply author: SCarlsson
Replied on: 2009/01/05 07:42:07
Message:

Hej allihop

Det är väl på sin plats att presenteras sig som rookie...

Stefan heter jag. Bor i Skurup, Skåne men är inflyttad från Borås för 12 år sedan. Har varit intresserad av musik och ljud under hela livet.
Har under de senaste året uppgraderat mig till 2-kanal efter en sväng i bioträsket.
Lyssnar på i princip all musik men med förkärlek för blues, folk och vispop.
Hoppas kunna vidga mina kunskaper och vyer inom HiFi'n.

Må bra
Stefan


Reply author: Pac
Replied on: 2009/01/05 10:02:38
Message:

Hej Albin, Andreas, Johan & Stefan!

Välkomna!


Reply author: bamalamalu
Replied on: 2009/01/06 14:46:47
Message:

Hej alla.

Mikael Knutsson heter jag, 27 år och är bosatt i Trollhättan. Jobbar här i stan på Volvo Aero.
Musik tar upp nästan all fritid. Spelar gitarr mest för hemmabruk. Har en liten hemstudio där jag spelar in diverse skum musik.
Lyssnar mest på diverse obskyr 60/70-talsrock och garagerock på vinyl såklart...
Har endel gammal HIFI bl.a. Telefunken radio, Carlsson OA-14, Dual skivspelare(som för tillfället jävlas lite) osv. Gillar att fynda gammal kvalitets-HIFI. Bor i lägenhet så det gör livet komplicerat.
Hoppas kunna lära mig mer om ljud och utrustning här. Livet ska ju inte kastas bort på skitljud..



Reply author: Pac
Replied on: 2009/01/07 18:45:26
Message:


Hej Mikael, välkommen till HiFiForum.nu.


Reply author: niklasthedolphin
Replied on: 2009/01/09 15:42:00
Message:

Hej fra Danmark.

Det er muligt nogle herinde kender mig gennem årene fra nogle danske, norske, engelske, tyske eller amerikanske hifi fora.
Jeg har altid username niklasthedolphin/niklasthedolphi/niklasthedol eller i kortere form alt efter diverse fora tillader af længde på username.

Jeg er typen der har musikken i centrum med masser af titler som er samlet fra 60'erne til i dag.

Derfor har jeg mange signalkilder så næsten alle medietyper kan afspilles. Jeg har altid haft kassette, spole, vinyl, FM og så snart nyere medier kom på markedet fik jeg også afspillere til dem. Jeg har ikke på noget tidspunkt lagt noget til side. Det har altid været aktivt hos mig.

Det forsøger jeg så at få den bedste lyd ud af inden for et afgrænset budget.

Jeg har holdninger til tingene med baggrund i egen empiri.
F.eks. mener jeg at analog lyd, og i særdeleshed fra en god spolebåndoptager, har større potentiale for velly som for mig er lig med at bevare ægtheden i forhold til den analoge reference end digital kodet lyd har.

Jeg mener også at matching af komponenter i anlæget har meget stor betydning for den endelige lyd.

Jeg mener at subwoofere og surround sound destruerer den gode lyd.

Jeg har selv fungeret som studietekniker og master tape operator mange gange siden slutningen af 70'erne.

Jeg benytter multikabling ud fra princippet om at alle kabler, uanset pris, har destruktiv indflydelse på lyden.

Alt hifi udstyr bygger på kompromisser og alle lydoplevelser er subjektive.

Sådan kunne jeg nok blive ved i længere tid.

Så der er nok at debattere med mig.

Jeg har været medlem her i lang tid men aldrig været aktiv herinde og derfor tænkte jeg at det var på sin plads med en kort præsentation.

"dolph"


Reply author: Musik Hemma
Replied on: 2009/01/09 19:07:18
Message:

niklasthedolphin

Välkommen till träsket.

Alla dina funderingar är intressanta och kan säkert också bidra till att vi lär oss en del.


Reply author: FransBertil
Replied on: 2009/01/19 19:25:59
Message:

Hej på er alla

Jag heter Bertil och bor i Bara, det ligger strax öster om Malmö. Jag har alltid haft ett intresse för HiFi och bra inspelad musik. Nu på senare tid (fyller 50 i år) så har HiFi intresset tagit ny fart igen och har nyligen uppgraderat min anläggning. Har börjat med högtalare Audiovector Mi3 super. Spelar just nu med Advance Acoustic förstärkare och H/K 970 CD-spelare, även vinylsamlingen är kvar och den avnjutes med hjälp av Dual 505-2. Medlemskapet på forumet blir trevligt, kul att "möta" likasinnade.


Reply author: ConnyBoy
Replied on: 2009/01/19 21:02:17
Message:

Jag heter Conny och bor i Surahammar och har sedan länge haft ett vilande intresse för HIFI men alltid lyssnat och köpt musik. För mig gäller tvåkanal, vinyl och CD. Jag lyssnar på det mesta i musikväg och musik från tiden 67-73 ligger mig varmast i örat det jag själv kallar The Woodstock Era och British Invasion. För närvarande snurrar mycket av återutgivningarna från Blue Horizon etiketten i CD'n.

Genom åren har jag levt med utrustning från AKAI, ROTEL, Philips, Tandberg, LUXOR, Luxman, Denon, Dual, Olle Mirch, och har för närvarande följande Harman Kardon HK670, Harman Kardon HD750, Harman Kardon DVD25, Harman Kardon TU940, Luxman PD284, Ortofon OM10, Mårten Design Monk, Transparante MusicWave BiWire.

I vardagsrummet är det Harman Kardon som utgör stommen i anläggningen och i sovrummet slumrar Luxman L30/T33 med Olle Mirch med Supra Ply. Planerna framöver är låta Harmony Design modifiera först CD spelaren och därefter gå vidare med förstärkaren. Vill se vad man kan få ut av min befintliga utrusning .
Mvh/Conny


Reply author: guy gadbois
Replied on: 2009/01/19 21:16:57
Message:

Välkomna FransBertil och ConnyBoy!


Reply author: Tempo
Replied on: 2009/01/26 11:53:40
Message:

Hej på er!

Jag är en 36-årig nybliven medlem som har varit entusiast ö över 20 år nu. Det började med att man lyssnade på farsans hemmabygge (OLN V1 med isobarik baslåda! med Thorèns vinylspelare. Mycket trevligt! Jag kör med både cd och vinyl nuförtiden men börjar att planera ett hemmabygge av en mediaspelare för musik och film. Se www.tystpc.nu ex.

Musik är en viktig del i mitt liv tillsammans med min familj och motion. Musiken och hur det låter betyder mycket för mig och ibland måste man påminna sig själv om den tänkvärda pekpinnen från den gode Stig Carlsson; - är det musik eller hifi du är ute efter? Troligtvis både ock skulle jag vilja säga...

Jag matar mina Audio Physic Tempo V med Abrahamsen förstärkare (grym!) och en Denon DVD-2910 idag. Självklart är det signalkejdan som ligger närmast till att uppgraderas i form av en cd och/ eller bättre d/a omvandlare. Tips mottages gärna!
mvh Christer


Reply author: Pac
Replied on: 2009/01/26 14:45:19
Message:


Hej Tempo!
Välkommen.


Reply author: Drengur
Replied on: 2009/02/03 10:03:46
Message:

Hejsan!

Jag heter Drengur Óla Þorsteinsson och jag bor i Akureyri, Island. Jag är 27 år gammal och studerar, jobbar litet samt att jag driver en webbutik, portus.is.

Jag har varit intresserad av HiFi, musik och hembio sen jag var liten på grund av mitt fars intresse. Tyvärr så har det varit så på Island de sista åren att det finns inte så många med just detta intresset i Island. Men vi finns, även om vi är fåa.

Tyvärr importerar jag kina-HiFi (och hembio med) till Island så att jag inte kan uttala mig om de produkter jag säljer på detta forum. Men jag hoppas på att ni kan svara på mina frågor och funderingar.

Mitt system har ändrast ganska mycket de sista åren. Nu ser det ut så her:
Stereo: CAV Fi-EX, Xindak XA6950, Jungson Moon Harbour Tube, Bona 580 Speaker wire, Xindak AC-01 RCA. Dvs. Kina-blandgodis
Hembio: 2xCAV W250, QLN 603MK2, 601MK2, 602MK2, Proson RV-4700, Pioneer DV-757Ai, DLP proj., Moddat Xbox.
Sovrummet: Xindak XA6950V, CAV DS-88
Köket: Kenwood KR3010 från 80talet, CAV DS-30

Hoppas att kunna introducera mitt fars system också samt oss 3-5 stycken i Akureyri som har HiFi-virus. (Det finns några mumsiga bitar)

Tack för det och ursäkta min Svenska.


Reply author: Pac
Replied on: 2009/02/03 20:45:02
Message:


Hej Drengur!
Välkommen till HiFiForum och tack för att du respekterar våra reklamregler.


Reply author: Musik Hemma
Replied on: 2009/02/03 22:24:15
Message:

Drengur

Jag kan lova dig, på i stort sett allas vägnar, att din Svenska är betydligt bättre än min Isländska, och de flesta andras också.

Välkommen som sagt.

Edit: borttaget en massa dravel.


Reply author: mrdeckard
Replied on: 2009/02/03 22:55:16
Message:

Hej Hej

mrdeckard här, aka Calle Granström..
Jag har tidigare mest meckat min fars gamla hifi-prylar..en sonab R-4000 å byggt lite högtalarbyggsatser från hifikit å sånna grejer..
Anledningen att jag nu gått med detta fantastiska forum är främst att jag precis skaffat mig en Lenco L75a.. som inte funkar som den ska.. Jag kommer ställa ett gäng frågor i vinylforumet inom kort, tacksam för alla hjälp!
/Calle


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2009/02/04 06:09:16
Message:

Drengur

Det är ju klockren Svenska ;-)

Välkommen !


Reply author: Cicaro
Replied on: 2009/02/04 08:26:35
Message:

Hej!

Så var det då dags för mig att presentera mig. Jag heter Olle och är en 21årig lantmätarestudent på KTH. Musik är nuförtiden ett av få beroenden jag har, slutat röka och snusa gjorde jag för 1#189; år sedan och bil får man köra för att transportera sig från plats a till plats b nuförtiden. Har mestadels jobbat inom byggsvängen tidigare. Hemma har det stått en Pioneer från åttiotalet och jag har inte tänkt så mycket mer på det, i bilen har det varit lite mer pimpat ljud som egentligen mest var till för att alla andra hade det.

Jag har alltid varit galen i gamla tvspel som jag lagat och moddat(NES och SNES) vilket gör att när jag sprang på en ickefungerande marantzförstärkare gratis var det ganska naturligt att öppna den och ta fram multimetern och hitta felet. Tog en halvtimme att göra rent innuti och byta en kortmonterad glassäkring. Kopplade in den som steg till datorn med mina gamla baskaggar från bilen(!)(som numer är utbytta mot ett par nyrenoverade Sonyhögtalare, att sätta dom i bilen kommer inte på fråga med alla inbrott i stockholm) och fick bättre ljud än det hemmabiosystem för flera tusen som satt till datorn tidigare(och numer står i källaren).

Eftersom jag alltid haft en förkärlek för vinylskivorna då jag tycker bättre om ljudet på dessa så är målet just nu att få tag i en ritkigt bra vinylsvarv, byta till en bra pickis och skifta anläggningarna så marantzen hamnar i vardagsrummet och pioneeren vid datorn.

Annan allmän info är väl att jag är gift sen ett halvår tillbaka med min sambo sen flera år och min musiksmak är riktigt allätare, går från klassisk opera via per gessle till nightwish och dir en grey och passerar däremellan allt från jazz, blues, rock och ut.

Så det var jag det :)



Reply author: Bernt Jansson
Replied on: 2009/02/04 08:38:43
Message:

Välkommen Olle! Vilken Marantz var det? Det finns flera gamla modeller som låter jättebra.


Reply author: Cicaro
Replied on: 2009/02/05 15:22:28
Message:

Tack :)

Det var en 2220B och underbart varmt och rent ljud oavsett musikval :)


Reply author: Janne00
Replied on: 2009/02/26 16:29:39
Message:

Hej!
Janne heter jag. Österman heter jag också. Jag är född i Åbo och uppvuxen i skärgården en bit utanför Åbo.

Jag är 41 år gammal och har hunnit bo i Uppsala i sex år innan jag landade i Malmö för några år sedan. Jag bor i en lägenhet inne i stan och har fru och ett barn.

Jag har hållit mig ifrån hemmabiosystem och länge trott att det bara är kvaliteten på inspelningen och på högtalarna som spelar någon roll... Tills jag skaffade en DAC. Så nu är jag sugen på ytterligare förbättringar och det var så jag kom in på HiFiForum.

Min stereo består av
CD-spelare: HK FL 8550
DAC: Stello DA100 Signature
Förstärkare: HK 3270 RDS
Högtalare: AE 120 SE
Kablage: Chord CO Chrystalis och Chord CO Carnival

Övrig utrustning har 9 år på nacken, men DACen är ny.

Jag lyssnar mera på musik än tittar på TV. Följande skivor hittade jag i CD-spelaren just nu:
-en skiva med 17 klassiska barnvisor :-)
-Nielsen & Aho Clarinet concertos (med Martin Fröst)
-Rajaton sings Abba
-Tango el choclo (Pinja Järvinen, flöjt och Kalevi Kiviniemi, orgel)
-Antony and the Johnsons
Jag gillar pop, jazz och klassisk musik. Jag undviker country och svensk dansbandsmusik.

Det var lite om mig och mitt musikintresse.


Reply author: B-200
Replied on: 2009/02/26 17:09:41
Message:

Mycket välkommen, hoppas på många trevliga iakttagelser och trevliga trådar från dig.


Reply author: PeterW
Replied on: 2009/02/28 18:02:07
Message:

Hejsan!

Ny medlem här på forumet och kommer väl förmodligen inte att bidra med så mycket men jag är en man på 45 år som bor i Solna med sambo, katter och ungar.

Stereon hemma består av en philips cd-615 spelare som kanske inte är så mycket att hänga i granen men förstärkaren är en Linn Intek och högtalarna är Linn Keilidh. Kassetdäcket är ett Nakamichi Cassete Deck2och radion en Sony ST-S315. För närvarande saknas en vinylspelare men inköp är på G. Just num lutar det åT en Rega P2 men inget är inhandlat än. Den gamla pioneeren PL-112D hade tjänat ut så den sålde jag på Tradera.

mvh
Peter


Reply author: Bhuset
Replied on: 2009/02/28 18:06:30
Message:

Hej på er
Mårten från skellefteå här,44år sjukpensionär(tyvärr).Musik intresset har funnits sedan man var 15år och köpte sin första Marantz stereo,det blir mest vinyl nu för tiden.Samlar och lyssnar mest på Rock tex,ac/dc, black sabbath,hendrix,zeppelin men även lugnare musik tex dido.Lite utrustning:
Ariston rd80 med Stax ua9 tonarm,goldring 1042,origin live motor uppgrade,lejonklou kinki mm.
Arcam avr250,Arcam cd 72t.
Audiovector k1 super,Velodyne spl 1000r,och till bio pioneer plasma,audiovector kc super center,bak audiovector kx.Det var lite om mig.


Reply author: beetype
Replied on: 2009/03/02 13:36:50
Message:

Så har jag då äntligen blivit medlem i det forum som jag följt med stort intresse de senaste åren. Här höljer en liten presentation av mig.

Jag heter Johan, född 1975, och jobbar som musiklärare på gymnasiet och trumlärare i Stockholm, där jag också bor med min fru och lilla dotter på 7 månader.

Mitt Hi-Fi intresse började ganska tidigt vi 10 års ålder när jag köpte min första stereo, och märkte att den lät bättre än pappas. Han gick ju förstås, snart därefter, och köpte en mycket värre Pioneer stereo med lösa komponenter till min förtret. Det skulle dröja ända till 1994 innan jag som 19-åring #8221;körde om honom#8221; med en noga utvald anläggning från Hi-Fi klubben. De flesta delarna har jag hunnit byta ut och idag består min utrustning av följande:

Förstärkare: Rotel RA-03. Inköp 2005 (Min gamla NAD 306 bara dog).
CD-spelare: Sherwood Newcastle. Inköptes 2004 till halva priset efter jag lyssnat igenom och lånat hem 4 stycken andra i samma prisklass. Jag är mycket nöjd, men vet inte mycket om märket.
Vinylspelare: Rega Planar 3. Inköpt 1994, modifierad med motoruppgradering 2008. Jag använder för tillfället en Ortofon OM40. Jag köpte även tillhörande vägghylla i somras och vilket lyft det blev!
Högtalare: Dali Ikon 6. Mitt senaste inköp, för bara några dagar sedan. Jag använde flera dagar av mitt sportlov (en av få fördelar med att vara lärare), till att vandra mellan butikerna och lyssna på olika märken och modeller innan jag valde.
Tara Labs signakablar, och Ixos högtalarkablar

Musikmässigt lyssnar jag mest på hårdrock med rötterna i bluesen, jazz, pop, rock och latin. Jag har på senare tid lyssnat mycket på klassisk musik. Jag köper i möjligaste mån all ny musik på vinyl. Det känns bättre i handen och låter bättre, åtminstone i mitt hjärta.

Jag har på senare år följt hur #8221;ungdomen av idag#8221; lyssnar på musik och ser det som ett kall att visa dem hur mycket bättre musik kan låta om man inte lyssnar på illegalt nedladdade mp3-filer i sunkiga mobiltelefonslurar, eller medföljande datorhögtalare, utan genom en stereoanläggning i en förövrigt tyst miljö. Jag lär dem lyssna efter detaljer och stereobilden. Förhoppningsvis får jag åtminstone några att uppskatta det arbete artisterna lagt ner i studion för att vi ska kunna njuta av deras musik.

Jag hoppas på många trevliga stunder med detta forum, där jag nu även har möjlighet att delta i diskussionerna.

Johan


Reply author: Levator
Replied on: 2009/03/02 15:21:35
Message:

Hej Levator här som egentligen heter Johan
Bor i Kungälv med min sambo och 3 barn, som ni alla förstår så betyder det att jag och mina hifiprylar får kämpa om plats och tid!.
Jobbar som koordinator på Michelin, samt instruerar i självförsvar, behandlar idrottskador samt masserar när jag får tid över (Cert Massör).

Är vidare Grymt imponerad av alla DIY som finns här på forumet!!

Började mitt hifiintresse med att jag bodde granne med några som ägde musikaffären Musikanten i Ytterby, och dom hade några av dom första tunga Yamaha grejorna, NS1000 högtalare tror att slutsteg försteg hette A2 B2.
Då blev jag såld vilket ljud, så jag köpte en högtalarbyggsats av JH Stridbeck TL6 hette den, stor och ful blev den, men den spelade musik.
Det var i samma veva som NAD lanserade sin 3020 förstärkare och påstod att den kunde driva allt, Hifiklubben gav mig en DENON 100W efter jag knäckt NADen 4ggr.
Bytte mot en Sansui (tror den hette 917), lät bra speciellt med min Thorens 160super med SME arm och Dynavectorpickup. Yamaha kassettdäck TC1000 och en Tuner från 800serien.
Sedan att försöka toppa detta så har alldeles för många grejor passerat. Musical Fidelity A1, Heybrook högtalare,Rotelförsteg med moddat slutsteg, Mirschhögtalare (dom var trevliga) Nakamichi reciver (25W men lät gött)Stridbeck SL44 (2vägare mycket trevliga efter en liten modd av delfiltret) Sperrling A1 vägghögtalare med 12" bas, STORA skruvar behövdes! Sperrling DP3 Nouvea som jag trippelampade med bla Thule 250w slutsteg, samt Cambridge hemmabioförsteg, och en PRE906 från Mattias S. Audiovector K1 super, Pioneer A6, DLS R55.
Mycket blir det ska inte tråka ut er med mer apparater med sladd.

Nuvarande anläggning är Arcam AVR 250 samt mina gamla Stridbeckare som hittat hem igen, Yamaha 2700 DVD och en Squeezebox.

Ha det gött Johan




Reply author: CarlssonH
Replied on: 2009/03/02 15:34:44
Message:

Hej Levator!

Och välkommen till forat.

Ditt riktiga namn, bostadsort, instruktör i självförsvar och massagen gör att jag tror vi träffats IRL.

Hur som helst, kul att du hittat hit.

Håkan


Reply author: Pac
Replied on: 2009/03/02 15:44:53
Message:

Hej allihop,
Välkomna!


Reply author: Musik Hemma
Replied on: 2009/03/02 16:20:53
Message:

Välkommen Levator.

Låter som en rätt normal hifi-resa på en sisådär 20 år.

Det är när man inne på 30 år som det börjar bli underligt.

Som sagt välkommen!


Reply author: Dompan
Replied on: 2009/03/04 20:25:01
Message:

Hej!

Dompan här, 38år, bor i Solna. Mitt hifi-intresse började nog 1988. Min kompis fyllde 18år och fick då ta hand om de pengar som hans föräldrar mödosamt sparat ihop åt honom. Vad gör han? -Jo, köper en stereo för alltihop till föräldrarnas bestörtning. Det var några JBL-högtalare med metalldomediskant samt Technics förstärkare, CD-spelare, bandare och skivspelare. Det lät klart annorlunda, renare än vad jag hört tidigare. Sedan dess har en del vatten runnit..
Prylar jag haft:
Miragehögtalare (nån sluten, icke dipol)
Sentec försteg med egen överdriven DIY-nätdel
Micromega "dasslock" CD-spelare
Audiolab 8000 CD-spelare
Rotel för- och slutsteg som jag inte kommer ihåg beteckningen på
VPI-skivspelare med en forselltonarm och tillhörande akvariepump
Rotel Michi jätteslutsteg med instabil tomgångsström i ena kanalen
The End MkII slutsteg som jag byggde som monoblock.

Sedan skaffade jag ett par Monitor Audio Studio 15 högtalare, byggde ett Edison 60 slutsteg och ett Daniel II Reference JFET-Triod hybridförsteg. Då stannade tiden.. herregud vad bra en skaplig rör-setup låter. Musikaliskt, holografiskt, hänförande... det lät/låter så bra att det kändes meningslöst att leta efter uppgraderingar...

Men nu har jag bestämt mig för att se om det går att hitta en ny anläggning som klår min nuvarande på rätt sida om 100.000:-

Med hopp om intressanta diskussioner!

Mvh,

Dompan


Reply author: OskarJ
Replied on: 2009/03/12 14:59:49
Message:

Hej,

Jag heter Oskar Jakobsson och bor utanför Sundsvall. Jag är född 1978 och fastnade för Hifi när min far skulle snickra egna högtalare ca 1985. Jag fick linda spolar till delningsfiltren och vips var man fast i DIY-träsket. Jag är skolad inom förbränningsmotortek varför jag ännu är lyckligt ovetande om den djupa komplexiteten inom HIFI...

Hade ett par rejäla trevägshorn (Ljudia K25. DIY- dock köpta färdiga) under uppväxten som tilsammans med en gammal Marantz reciver gjorde alla polare gröna av avund.

Hade Bevridge elektrostater under studietiden men med bristande WAF-faktor fick dom lämna plats för mindre DIY-skapelser nyligen. Har haft otroligt många projekt genom åren men inget har någonsin blivit helt färdigt.

MVH / Oskar


Reply author: Pac
Replied on: 2009/03/22 08:41:41
Message:


Hej Dompan och Oskar!
Välkomna till HiFiForum.


Reply author: alexanderj
Replied on: 2009/03/31 19:45:36
Message:

Hejsan ny här , tänkte presentera mig lite!
Alexander är namnet är ca 30år har hållt på med detta nu i snart 10 år från & till . Håller mig i mera budget klassen så kör denon elektronik clou & van den hul kablar samt dali evidence 470 högtalare.
Är väll igenkligen ekonomin som bromsar upp nu . Men tycker faktisgt detta låter välldigt bra...


Reply author: Pac
Replied on: 2009/03/31 20:25:57
Message:

Hej Alexander,
välkommen.


Reply author: joker272
Replied on: 2009/03/31 20:33:12
Message:

Hej alla, Jocke 37år och Ny medlem här på forumet efter att läst många timmar de senaste åren.
Har lyssnat, spelat och varit uppslukad av musik under hela livet.
Har efter de första stapplande stegen med div. ärvda Technics, Pioneer förstärkare samt s.k. skåpbilsinköpta skräphögtalare. (en vanlig företeelse för ca 15-20 år sedan med kringresande skojare som sålde högtalare från bilen)nu fått till en hyfsad anläggning.
Unison Research Unico förstärkare/ Rega p3-24 med Ortofon 2m black/ Sonics Argenta högtalare.
Äger f.n. ingen CD efter några försök med div.spelare samt DAC/Squeezebox.
Kommer antagligen skaffa en Squeezebox duet efter fått bättre ordning på nätverket nu.
Rock i alla former men helst hårdare har varit mest spelat, kan dock uppskatta alla former av äkta och välspelad musik.


Reply author: Pac
Replied on: 2009/03/31 20:36:40
Message:

Hej Jokern!

Squeezeboxar är små roliga apparater.

Välkommen till HiFiForum.


Reply author: davida.88
Replied on: 2009/04/22 13:37:59
Message:

Hej

Jag heter david och är 20 år gammal, har haft ett musik och hifi intressen ända sen jag var liten och när man har egen lägenhet har intresset stigit. Gillar verkligen bra ljud. Däremot så har jag inte haft så mycket kunskap om hur allt fungerar och vill därför skaffa mig mer sådann kunskap. Finns så mycket man skulle vilja veta, men det är ju svårt att veta hur allt fungerar.

Ska bli kul att få ta del av detta forum och all den kunskap som finns!

Mvh

david


Reply author: Nitrum
Replied on: 2009/04/27 14:51:24
Message:

Hej!

Jag har varit medlem ett tag men inte presenterat mig, mest beroende på att jag inte varit på forumet alls på länge.
Eller andra forum heller för den delen.

Oförsvarligt och oansvarigt, visst är det så, men ibland kommer verkligheten i kapp med jobb, projekt och livet.

Nåväl, jag heter Jonas Frank och bor i Älvsjö utanför Stockholm.
Ljud och tekniknörd sen unga år, har nu hunnit bli 41, och har alltid hållit på med det i någon form.

Jobbar egentligen som konsult inom IT-ledning men har också en egen liten firma för elektronik konstruktion i allmänhet och ljud och bild i synnerhet. Konstruerat en del filter av både analog och digital form och pysslar med mikroprocessorer.

Jobbat en del med utveckling för olika lösningar i bilar.

Har läst forumet länge som gäst och hoppas kanske till och med kunna bidra med något emellanåt.

Hälsning,
Jonas


Reply author: Pac
Replied on: 2009/04/27 15:34:41
Message:


Hej David och Jonas. Välkomna till HiFiForum.


Reply author: Mats Lindqvist
Replied on: 2009/05/09 09:33:17
Message:

Hej forum-vänner,
Är ny och tänkte presentera mig. Heter Mats Lindqvist och har haft ett stort musikintresse sedan barnsben. Har följt speciellt vinylforumet länge där jag tycker det finns många bra "gubbar" med dels tips om spelare och pickuper etc men även god musik.
Spelar väldigt gärna vinyl men ska sanningen fram blir det nog oftare CD. Spelar på Simply-Black och Densen-elektronik som jag tycker är perfekta för mig.

Hälsn mats


Reply author: Pac
Replied on: 2009/05/21 23:51:42
Message:

Hej Mats,
kul att vi blir fler vinylentusiaster, välkommen.


Reply author: alfon_s
Replied on: 2009/06/01 22:25:05
Message:

Hej!
Dan, 28år. Har läst en del på forumet men nu var det dags att registrera sig!
Lite kortfattat: började med att hitta min fars gamla MP-högtalare på vinden i tidiga tonåren, spelade sönder dem och masserade dem med sticksågen. Fick bli disco-toppar till 2st 4530-horn, hann bli ett mindre discotek på rummet innan allt åkte ut och det blev ett hemmabygge med Peerless-element och XLS-sub istället. Flyttade hemifrån men anläggningen fick inte följa med utan det fick bli i bilen istället. Jobbade med bilstereo ett par år men tröttnade och har varit utan seriösare ljud ett par år.
Men nu är det dags igen, har som mål att få till hyffsat ljud hemma i ett allt för litet rum. Resan har börjat med ett par IS6 och nu börjar jakten på elektronik!


Reply author: Ulfinge
Replied on: 2009/06/02 10:07:46
Message:

Hej på Er!
Är ny här på forumet och ville bara presentera mig. Är 45 år, jobbar som VD på ett bolag som håller på med elbilar.

Har varit Hifiintresserad sedan tonåren. Skaffade en NAD 3020 1979 och den funkar fortfarande. Kompletterade tidigt 80-tal med ett Audio-Pro system S2+B240 som jag sedan skulle byta till ett par "riktiga" högtalare. Letade på alla Sveriges Hifibutiker medan jag jobbade som säljare men fastnade inte för något förrän slutet av 90 talet då jag köpte ett par B&W CM4 som jag varit riktigt nöjd med.

Fick fart på intresset igen när min dotters pojkvän visade intresse för min stereo och ville ha lite hjälp med att köpa något vettigt. Han fastnade för ett par IS66 från Intelligent Sound, värsta Silspeek kablarna och 2 st InterM slutsteg moddade och klara, till detta en beg CD spelare från Electrokomaniet samt en liten volymkontroll enligt råd från Petter Hölass på IS.

Sedan dess har jag varit hos Petter på IS ett par gånger bla med mina CM4:or för att jämföra. Har nu köpt ett InterM slutsteg och letear vidare. (lite tungt att "svärsonen" har bättre anläggning än jag!) Men lite kul är att mina egenbyggda signalkablar från ELFA låter bättre än grabbens Silspeek...

Vi hörs!
Uffe


Reply author: Pac
Replied on: 2009/06/02 17:49:47
Message:


Hej Alfon s och Ulfinge,
välkomna.


Reply author: Sullano
Replied on: 2009/06/02 20:45:57
Message:

Hejsan hifivänner!

Mitt namn är Henrik och fyller snart 31. Bodensare i grunden men numera Västmanlänning sen ett par år tillbaka.

Har inte haft något större ljudintresse först på senare år då jag flitigt börjat umgås med en gammal vän som bor i STHLM och är musikintresserad. Det är givetvis han som sporrat mig till den underbara världen!

Första "riktiga" högtalarna var ett par Monitor Audio RS6 med tillhörande center och en Marantz flerkanalsförstärkare. Dock så kände jag att lägenheten inte var optimal för surround och beslöt mig för att sälja iväg "bäst i test" högtalarna. Grejerna har jag inhandlat på PE Audio i Västerås och fått ett positivt bemötande och kan varmt rekommendera butiken.

Numera är jag nybliven ägare till ett par Dynaudio Focus 140 och driver dessa svarta skönheter med en Primare I21. Känner dock att jag skulle vilja byta ut förstärkaren till någonting mer kraftfullt innan jul då vi väntar vårat första tillskott i familjen. Känns som att hifiprioriteringen kommer få lida då så det är bäst att passa på.. =) Har lagt in en köpes annons här på forumet och söker Hegel/Bladelius som jag tror skulle sitta som en fläskläpp till mina högtalare!

Mvh Henrik


Reply author: Pac
Replied on: 2009/06/02 22:50:00
Message:


Välkommen Henrik.


Reply author: Jojosoda
Replied on: 2009/06/14 18:12:20
Message:

Hejsan!

Då var det dags att gå med i detta forum efter att ha läst forumtrådar i nästan 2år!

Jag heter Magnus och bor i sthlm´s trakten.Jag är född -77. Har sambo och barn.
Jag är uppfödd med musik. I den form att mina föräldrar alltid spelade musik. Så jag kommer ihåg att dom hade en pioneer kombo med vinyl. Vet inte vart det tog vägen men borta är prylarna iaf.
Hade en tecnichs med ett par jamo högtalare, funkade bra som fest stereo. Ett gäng flyttar å tjejer som inte tycker om stereo så har jag inte haft stereo på runt 10 år. Men nu har jag hittat tjej som tycker att hifi är trevligt så henne behåller jag nu...
Mitt intresse tog fart för ett par år sedan när jag fick köpa ett par högtalare av en kompis som skulle uppgradera. Han tyckte jag skulle hitta tillbaka igen. Sagt och gjort så skaffade jag högtalare,förstärkare och cd. Snodde ihop Elac 203,2 med en Audio Pro sub lvl 110, Vincent SV-234 samt Vincent CD-S3. Funkar bra tillsammans. Efter ett drygt år så ville jag gå vidare med vinyl, så fick köpa en rotel RP-300 av en kompis.
Nu är man ju intresserad av att byta grejer fram å tillbaka, så nu kommer detta eminenta forum till pass med frågor/undringar.

Ses i cyberrymden /Magnus


Reply author: Pac
Replied on: 2009/06/14 20:51:43
Message:


Hej Magnus,
välkommen hit.


Reply author: solhaga
Replied on: 2009/06/15 23:19:11
Message:

Hejsan, Claes här.
52-årig gubbe från Götet som har byggt en del med åren, det började med artikelserie i R&T 1974...
Är nu inne på min tredje generation av bandhögtalare, bättre egen ekonomi och bättre magneter gjorde att jag drog igång detta bygge; det var över tio år sedan sist.


Reply author: bearwik
Replied on: 2009/06/15 23:37:05
Message:

Spännande, det låter som ett möjligt bra bildreportage!


Reply author: O-P
Replied on: 2009/06/26 20:49:20
Message:

Hej,

Oskar heter jag och jag är ny på forumet. Jag har en hyggligt kort Hifi-bakgrund. I samband med jobb efter studierna så förändrades hushållet ekonomi till det bättre. Således byttes den gamla B&O-riggen mot NAD+B&W, sen blev det en sväng med Canton och nu kör jag med Naim rakt från cd till högtalare. Jag har planer på uppgradering, men vi får se när det blir verklghet.


Reply author: robban70
Replied on: 2009/06/26 23:13:32
Message:

Hej!
Jag heter Robert Olsson och har ett nyupptäckt hifi intresse som har vaknat upp igen efter ungdomsåren...
Har varit inne & läst en hel del på detta forum & funnit det mycket intressant & givande.

Jag hoppas att även jag ska kunna tillföra något bra till detta . Är väl ett relativt lingon som är lite vilse i den stora hifi-skogen. Men jag hoppas att genom detta forum kunna bli lite mer upplyst.


Reply author: Pac
Replied on: 2009/06/27 06:13:14
Message:


Oskar & Robert,
välkomna.


Reply author: robban70
Replied on: 2009/06/27 21:37:02
Message:

Tack! Pac.


Reply author: Mixon1
Replied on: 2009/07/14 20:33:54
Message:

Hej på Er!

Som nybliven medlem till detta eminenta forum, vill jag presentera mig!

Mitt namn är Michael Andersson, och använder Mixon1 på div. forum som alias.
40 fyllda, bor i villa på landet utanför Ulricehamn i Västergötland. med min sambo Sofia och 5(!) katter.

Jag älskar teknik i alla former, och brinner för HiFi och DIY projekt.

Arbetar med försäljning/service av bl.a elverk, Cross MC, och allt som drivs med motor.

Har arbetat i många år som prototypmakare inom metall/bilindustrin.

För att återgå till det viktiga: Min musiksmak är väldigt spridd, och man kan väl säga att jag är en allätare med "roterande shema", då jag kan gilla en viss typ av musik över en viss period för att lika bryskt välja nåt helt annat, efter ett tag.

Just nu: Cajsa Stina Åkerström, Sofia Karlsson m. fl.

Trevligt att få vara en i detta glada gäng!

Mvh Michael Andersson/Mixon1


Reply author: Pac
Replied on: 2009/07/14 21:17:52
Message:

Välkommen Michael!


Reply author: Aejohansson
Replied on: 2009/07/17 21:12:30
Message:

Hej!

Mitt namn är Anders Johansson, jag är 21 år och bosatt i Umeå. Jobbar för tillfället som parkarbetare men ska börja plugga ekonomi till hösten. Mitt Hifi-intresse startade för 3 år sedan när jag klev in på takt och ton i Luleå där jag för första gången fick lyssna på en dyrare anläggning och höra hur musik kunde låta. Systemet jag lyssnade på då kostade det 30000:- vilket var något som var helt utom räckhåll då. Men besöket sådde ett frö och tanken på att få äga en bättre stereo låg och gnagde till i vintras då jag köpte min HIFI-anläggning. Det är ett av de bättre köp jag gjort, att få komma hem och sätta sig i soffan och lyssna på en riktigt bra cd är verkligen livskvalité. Den musik jag lyssnar på är en blandning av rock/pop och olika former av metal. Mitt nästa steg inom hifi blir att införskaffa en vinylspelare och titta över akustiken i lyssningsrummet. Framöver så drömmer jag också om att byta förstärkaren, men det kommer att dröja.

Min anläggning:

Högtalare:
B&W DM683

CD:
Harman Kardon HD 990

Förstärkare
NAD C372

Extern DAC:
Cambridge Audio DacMagic

RCA kabel:
QED Performance Audio 2 2RCA till 2RCA 1m

Högtalarkabel:
Supra Ply 3.4 2x3,4mm



Reply author: Schmutziger
Replied on: 2009/07/20 11:51:19
Message:

Välkommen Aejohansson
Kul o se att du redan är på banan med vad som är viktigt, akustiken!


Reply author: Aejohansson
Replied on: 2009/07/20 18:47:41
Message:

Jo, men det är ju en hel vetenskap.
Tyvärr så kommer det nog dröja innan jag kommer kunna ha ett dedikerat rum för hifi-anläggningen utan den står just nu i vardagsrummet.


Reply author: Schmutziger
Replied on: 2009/07/21 14:09:15
Message:

Men det är en jättebra början!
Tavlor, mattor, bokhyllor, gardiner, växter allt hjälper till som diffusorer, absorbenter.
Kör hårt! Låna en akustikbok på biblioteket för att få lite insikt, väldigt intressant.


Reply author: Aejohansson
Replied on: 2009/07/21 18:26:28
Message:

Duger master handbook of acoustics? :P


Reply author: Pac
Replied on: 2009/07/24 09:59:04
Message:


Jadå, om du får känsla för det som står i den så har du kommit långt.


Reply author: Tobh07
Replied on: 2009/07/24 13:59:50
Message:

Hej på er!

Mitt namn är Tobias, är en 25-årig jämtlänning, har länge besökt hififorum.nu och tagit del av diskussioner och bildreportage.
kände att det var dags registrera sig, så nu är det gjort!
har gillat musik sen barnsben, började "hifikarriären" nånstans där vid tioårsåldern med att scratcha sönder en av brorsans AC/DC vinyler på en stereo som jag hade "lagat".
Första stereon som kan kallas hifianläggning inköptes efter sommarjobbet när jag var 13. Wharfdale Modus One-Six, samt pioneer elektronik, resten är historia.
Befinner mig i samma onda cirkel av välljud som ni andra med största säkerhet också befinner er i, jakten efter det perfekta ljudet och nästkommande uppgradering! :)
Man kan inte göra annat än att älska det!


Reply author: HighValleyHifi
Replied on: 2009/08/05 02:26:29
Message:

Heter Joakim och är ny inom hifi, jobbar som Application Manager för några av sveriges största dagstidningar till vardagen.. resten av tiden går till 90% åt till musik och ljud av olika slag.


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2009/08/05 06:33:53
Message:

Välkomma Tobias och Joakim :o)


Reply author: undercover
Replied on: 2009/08/07 01:37:37
Message:

Hejsan!

Missade denna tråden och startade en egen, ursäkta för det.

Presentation:

Niklas Bengtsson, 35 år från Göteborg. Jag har lyssnat på musik så länge jag kan minnas och spelat musik aktivt sedan -87.

Mitt ljudintresse rör både HiFi och PA samt gitarrljud och det som hör där till då så klart :-)

Till vardags jobbar jag med elsystemen i Volvokoncernens lastbilar (PD).

Utrustning (som ska utökas) just nu är Kappa 90, Kappa rear, Kappa center R och i PA-väg 2 x JBL PRX 525 & 2 x JBL PRX 718S + lite annat gött.

Efter en väldans massa läsande i detta (mycke trevliga) forum kändes det som det var dags att bli medlem.

/Niklas Bengtsson


Reply author: Pac
Replied on: 2009/08/07 10:43:53
Message:

Hej Niklas!
Välkommen till oss på HiFiForum.


Reply author: craken
Replied on: 2009/08/07 13:05:27
Message:

Hallå.

Mitt namn är Robert Lindh, har som många andra läst mycket här på forumet men nu tyckte jag det
var dags att bli medlem. Är 27år gammal, bor numera på västkusten. Mitt intresse för ljud har funnits
länge, när jag gick på gymnasiet hade jag "mobildiscofirma" vart väl inte så många spelningar ute
men hemma i garaget spelades det mera till grannarnas lycka. Det tog ett tag innan jag snubblade
in mera på hifi, mkt tackvare att det kostar en smula mera. Nu har jag gått igenom ett par anläggningar
som började med NAD 320. Är väldigt nöjd med min anläggning som jag har nu som består av Advantage, SAT, nordost, audioquest och dali. Blir nog ett bygga ganska snart då jag ska komplettera med någon form av sub. Tack för mig!


Reply author: undercover
Replied on: 2009/08/11 23:15:46
Message:

Välkommen Robert!
/Niklas (också nykomling)


Reply author: Stefan
Replied on: 2009/08/29 21:38:05
Message:

Hallåj
Heter Stefan.
35 år gammal.
Hållt på med musik greja bygga litegrann till å från .
Nu har man fått upp intresset igen att pilla i hop en bra 2 kanals anläggning efter några års stiltje.
kör mestadels klassisk musik.
Och har fått noja sammla på gammla Mercury inspelningar.
Bor i västsverige kan jag tilläga Och jobbar som NC operatör (knegare)
Så budgeten e väl inte att man kan skaffa en grym MCintosh anläggning utan får hålla mig till lite mer stramare budget. :) (fast drömma går ju)
Hmm vet inte vad jag ska skriva men min anläggning finns nu på forumet
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=75917

Förövrigt bra tjötig ibland enveten osv :)


Reply author: gcs
Replied on: 2009/08/29 21:58:04
Message:

Hej Stefan! Du kanske inte behöver drömma så länge för det går ju att köpa bra begagnade prylar. Du kan ju bevaka den här sidan.
http://www.hifimagasinet.com/
Här kan man finna hifi för allas smak.


Reply author: Mardukas
Replied on: 2009/09/01 22:07:43
Message:

Oxå ny här! Mardukas eller snarare Fredrik, heter jag. Bor vid Vätterns södra strand (Jkpg). Har så gjort i 37 år. Har alltid lyssnat mycket på musik ur stort sett alla genrer. HiFi-intresset tog fart ordentligt i början av 1990-talet. NAD 3020 med gamla Grunding från 70-talet. Funkade bra i grabbrummet. Är också amatörmusiker med oboe som huvudinstrument. Detta gör att mycket klassisk musik snurrar hemma på anläggningen.
Kör med blandad utrustning: Rega, Project, NAD, Sennheiser, HK, Van Den Hul samt Supra. Inga astronomiska summor, man måste ju köpa lite skivor oxå!


Reply author: Pac
Replied on: 2009/09/02 06:17:29
Message:

Hej Fredrik,
välkommen!


Reply author: Bootstrap
Replied on: 2009/09/02 10:50:43
Message:

Hallå! heter också Fredrik. Bor i Karlstad, född 83.

Uppdaterar.

Spelar fortfarande på renoverade Sonab OA-14 med b65oaII samt obi diskanterna. Har ett par OD-11 som en center till detta och snart ett par till som surround. OA-14 är delade med XTZ 99.12. Använder en Yamaha rx-v1500 hemmabioreceiver som försteg och som slutsteg en Proton D1200 och Rotel RB 985 mkII. För musiken används en Denon dvd2900, Dual CS 503-1 och en Squeezebox duet tillsammans med en readynas och en spotify konton som körs på nasen. En ps3a för bluray och lite spelande när man får tid. Utöver elektroniken så jag kan byggt mig lite akustikfix till vardagsrummet, som absorbenter (lätt att bygga), polys och QRD 1d.


Reply author: plundin
Replied on: 2009/09/03 09:26:27
Message:

Äntligen har plundin hittat till HiFiforum.nu!

Arken 2004 hade jag en gemytligt HiFi-fika med Zalve och Pac, som både tyckte att jag skulle registrera mej omgående! Men som den HiFi-snigel jag är, så tog det mej fem år att äntligen få tummen ur! Man är kanske en smula bekant från Euphonia, men har även ärats med att få fastna på några av Pacs bilder! .. På senaste Arken sågs jag dema lite för Kenneth Englund, men vi har ingen fastare förbindelse än att vi är kompisar! För mej är det ett privilegium att få kunna få smaka på bakelser som är mycket dyrare än man någonsin kommer att ha råd med själv!

Jag spelar på "halvgamla" grejjor, B&W Matrix 801 S3 högtalare, Bryston 4BST amp & BP20 pre, Linn Sondek LP12 (Funk Firmmoddad) med en Nagaoka MP 50 ett Harmony Design V9 Riaa & digitalt använder jag Prism Sound Dream DA-2 med antingen en modifierad Pioneer PDS06 eller en Sueezebox Duet som källa/drive. Kablaget är genomgående van den Hul kolfierkablar. Anläggningen står i en alldeles för liten lägenhet mitt på Hisingen (dvs. den Bohuslänska delen av Göteborg!)

Musikaliskt är jag allätare, även om jag kanske mest lutar åt det man i vanligt tal kallar klassiskt, och då framförallt tonsättare från dom senaste 100 åren! .. När det gäller format så spelar jag det som musiken finns på, inga favoriter utan jag menar att det kan låta bra oavsett vilken ljudbärare som är inblandad. Oftast är jag så involverad i musiken att jag inte bryr mej eller glömmer hur det låter!

Eftersom jag är en snigel i allt jag gör, så jag förväntar inte att bli någon stor bidragare till gemytet på HiFiforum, men jag skall försöka bidra när och om jag har någon vettig information eller kunskap att tillföra!

väl mött / ptr


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2009/09/03 09:28:31
Message:

Var F-n på tiden!!
;-)


Reply author: Zalve
Replied on: 2009/09/03 09:51:08
Message:

Välkommen Plundin.


Reply author: Bernt Jansson
Replied on: 2009/09/03 10:07:34
Message:

Välkommen!


Reply author: Wallinder
Replied on: 2009/09/22 15:52:17
Message:

Dags för mig att presentera mig som nybliven medlem!

Jag har länge gillat att lyssna på musik och har sprungit på en del mässor i Stockholm och Göteborg. Det har testats en del elektronik och högtalare på hemmaplan också. Så intresset har funnits länge, men det är nog ändå under de senaste fem åren som det har blivit seriöst. Jag är ofta nyfiken på det mesta som har med teknik att göra, och anledningen till att jag halkade in på hifi kan nog "skyllas" på min far. Hifi för mig är dock inte bara teknik utan givetvis är musiken och njutningen i centrum. Den sociala biten är också riktigt kul! D.v.s. att träffa likasinnade, diskutera och få nya synvinklar och erfarenheter. En diskussion som börjar med hifi kan ofta sluta med något helt annat.

Jag har under en längre tid smygläst på HiFiForum och tänkte att det var dags att bli medlem nu! BosseBula var på mig flera gånger, så det är väl delvis hans förtjänst

/MVH


Reply author: Pac
Replied on: 2009/09/22 16:08:52
Message:

Välkommen Wallinder


Reply author: Splithorizon
Replied on: 2009/09/23 15:18:24
Message:

Tjena Jag heter Pontus.
Jag har alltid vart intresserad av musik och gärna med bra kvalitet.
Men eftersom högtalare kräver dyrare utrustning och större rum etc.
Så valde jag Hörlurar som jag nu är fast i.

Jag har precis dock fått ett intresse för jakt som krockar lite med musiken.
Sen att jag är arbetslös hjälper ju inte heller så mycket eftersom det är ont om pengar.


Reply author: Pac
Replied on: 2009/09/23 16:17:14
Message:

Pontus, välkommen!

Har du hittat till vårt hörlursforum?

http://www.hififorum.nu/forum/forum.asp?FORUM_ID=56


Reply author: JonasKarud
Replied on: 2009/09/24 13:31:46
Message:

Nu gör jag slag i saken och blir medlem i Hififorum!

Jag tillhör den egendomliga sortens människor som alltid tror de kan bygga saker bättre än de stora etablerade företagen. Därför har jag ingen märkesanläggning, utan det mesta är hemmabyggt eller väldigt moddade grunkor. Om de låter bättre får vara osagt, men ibland när jag är på gott humör, låter det väldigt bra!

Speciellt var det elektrostatiska högtalare som tidigt fångade mitt intresse.
De första jag lyssnade var ett par gigantiska Accustater i en liten, nu borta, hifi affär på Rönneholmsvägen i Malmö. Ägaren körde ut mig efter jag hade presenterat en minst sagt komplicerad finansiell lösning för köp av dessa i mitt tycke fantastiska högtalare.
Ok, tänkte jag, då bygger jag mina egna!

Och på den vägen är det, jag tror jag har byggt minst 100 olika experimentella elektrostater under tidens gång. Ett par fick fina recensioner i tidningen "High Fidelity -95" under namnet Stutz.
Redaktör Westberg som skrev artiklen använder fortfarande dessa högtalare som referenser när han testar och jämför högtalare och förstärkare. Han brukar skriva "mina elektrostater".....

När andan faller på kan jag även reperera elektrostater, typ Quad och Audiostatic.

Hälningar, Jonas Karud I Malmö


Reply author: Climbingman
Replied on: 2009/10/04 12:38:39
Message:

Hallå där,
Ny på detta forum, så här följer kort presentation:
Heter Patrik, är en naturälskande, människoälskande individ som jobbar som coach, läser till psykolog och älskar att hänga i berg med skidor eller klätterrep. Alltid haft ett starkt intresse för musik och ljud ända sedan första Hifi-anläggningen införskaffades efter långa, hårda pass som 13-årig reklamutdelare. Har ända sen dess alltid haft mer intresse än pengar för bra ljud, så jag planerar fortfarande för min framtida, perfekta anläggning... ;-) Bor med 9-åriga sonen i underbart litet danskt hus ute vid havet på Värmdö med fantastisk utsikt över Torsby- och Solöfjärden där finlandsfärjorna lyser upp mörka kvällar. Så högtalarna ska inte bara låta bra, de ska harmoniera med platsen också...
:-)
Patrik


Reply author: ehedman
Replied on: 2009/10/04 13:16:37
Message:

Hej alla,

Jag heter Erland 50-plusare som sysslat med HiFi sedan 70-talet.
Jag är programvarukonsult hos ett större teknikkonsulthus i Kista Stk.
Jag har även en elektronikutbildning i bagaget men den stannade som ett servicejobb med Sony HiFi i början på 80-talet. Därefter har jag sysslat med lite egna högtalar- och förstärkarkonstruktioner på hobbynivå genom åren. Jag är således en genuin DIY:are
Jag har ett starkt musikintresse med mig och i snitt lyssnar jag på aktivt säkert en timme om dagen i bilen och hemma. Rock, fusion, jazz, reggae, r&b typ hela den afro-amerikanska genren finns på min lista.

Besök gärna min hemsida http://www.hedmanshome.se

(tror jag blir mest aktiv på DYI- relaterat)


Reply author: DahlbergAudio
Replied on: 2009/10/04 13:55:59
Message:

Välkommen Jonas, kul att du har hittat hit .
Finns "Stutz" kvar som produkt eller har det upphört


Reply author: Bertil Larsson
Replied on: 2009/10/12 19:50:23
Message:

Hej på er!
Jag heter Bertil Larsson och är en 53-åring som har återuppväckt hifi-intresset.
Jag har ingen som helst anknytning till något hifi-företag.
Under en lång period som småbarnsförälder och fotbollstränare samlade mina saker damm i ett skåp. Mina välskötta hårdrocksvinyler från 1968 och framåt låter fortfarande bra.(Jag har en massa CD-skivor också:)
Sedan januari år har skivspelaren och de andra sakerna fått se dagsljuset i en ny SolidTech-möbel. CerwinVega satelliterna med tillhörande Sub fick flytta en våning upp till tonårsdottern och själv skaffade jag mig ett par Tannoy Glenair 10.
Jag njuter för fullt. Det blir kanske inte den "brötigaste" hårdrocken längre utan mer Pink Floyd, Dire Straights, Emerson Lake & Palmer, klassiskt etc,etc.
Jag har börjat tillverka olika kablar själv. Mest för att jag tycker det är kul, och för att jag vill att det ska se snyggt ut även bakom alla apparater.
Dessutom har jag ett par andra projekt på gång. Det som ligger närmast i tiden är två slutsteg som jag har designat tillsammans med en kollega på jobbet. Dock inte elektroniken. Det blir två snygga, svarteloxerade aluminiumburkar.
(Bilder kommer när jag har monterat ihop dem.)
Det andra projektet är en skivspelare med tangentiell tonarm. Varför uppfinna hjulet ytterligare en gång? tänker ni då. För att det är kul säger jag. Lyckas jag inte så är det inte hela världen. Man måste ju prova. I värsta fall får jag väl köpa en färdig.
Det blev en lång presentation som jag hoppas duger för att få komma in i gänget.

Ha det "gött" allesammans.
Hälsningar från Bertil i Göteborg


Reply author: govinda
Replied on: 2009/10/12 20:47:35
Message:

Hej Bertil Välkommen!

kul med Tangialarm. Ska bli kul att följa din projekt.

Här finns flera som använder Tangialarm

Mvh Anders.S


Reply author: Flageborg
Replied on: 2009/11/03 11:56:10
Message:

Hei.

Mitt navn er Flageborg, og jeg er en del av lydmisjonærteamet "kringlyd"

Våre entusiastiske tiltak kan dere lese om her:

www.kringlyd.no

Ha en fortsatt fin dag.

Med vennlig hilsen

Bård Ivar Flageborg


Reply author: sladdbarn
Replied on: 2009/11/12 11:08:05
Message:

Tjena audiovänner!

Efter många om och men äntligen fått ett inlogg till denna underbara site

Lite om mig... (copypastar mitt mail till admin när jag regga mig)

Mitt intresse började med bilstereoannonserna i tidningen Bilsport på 80-talet,
i början var det "bassboosters" och allehanda skräp som säkert lät högt men
mindre bra, pyramidbasar som lovade mycket och levererade lite.
Minns när jag köpte min första CD-spelare och minns hur jag facinerades av
hur rent den spelade i jämförelse med mina kasettband. Det var en Pioneer
och den lever än idag i mina föräldrars ägo. När jag tog körkort tog intresset
för ljud fart och jag har byggt mer eller mindre lyckade baslådor, den senaste
jag byggde, en 5:e ordningens bandpass levererade härligt mycket bas och
bidrog till att jag blev av med en hel del rost på min gamle Escort. Byggde även
kickpaneler med stretchtyg och plast, blev väldigt snyggt. Hjälpte i en veva
en kompis att bygga 2 monsterbaslådor på 350 liter styck, vi spelade på 1 disco
men sen blev det inte mer men vad gör det, det är ett roligt minne.
Under skoltiden bygge jag även mina egna delningsfilter, gjorde egna lödbanor
på ett kretskort och fick skolan till att betala komponenterna. När jag flyttade
hemifrån så trillade jag över ett par Infinity delta 80 som jag kunde spela högt
som tusan på tillsammans med min H/K förstärkare, passade bra när den
största hobbyn var att festa, hur kunde jag inte bli vräkt? Har även byggt en
bärbar bergsprängare med en bil-cd, mcbatteri och 2 styck 6*9 högtalare,
riktigt mysigt att ha med i parken och skrämde säkert livet ur en del gamla
människor. Nu är jag sambo och har precis införskaffat ett par Xtz 99.26
och tycker det låter bra men vill ha mer, tweakning av min cambridge cd
och utbyte av min stärkare står på schemat, kommer även att laborera med
dämpa mitt vardagsrum. Stereon kommer även att fungera som hemmabio.
Jobbar som instrumentingenjör så jag har en viss kunskap om el/elektronik.


Reply author: guy gadbois
Replied on: 2009/11/12 11:28:20
Message:

Välkommen sladdbarn och Flageborg!


Reply author: Dragool
Replied on: 2009/11/12 11:50:47
Message:

Tjaba!
Heter Björn och som många andra har äntligen bestämt mig för att bli medlem här!

Mitt hifi-intresse har jag alltid haft sen som liten, men fast var den liten också, när intresset verkligen slog till var nu under högskolan. Då fick man upp mod och började köpa helt nya produkter, bland annat Cerwin Vega för att man fortfarande fast i bas-träsket (som tur nog är man inte det längre :D). I takt med min utbildning (Digital Ljudproduktion) så blev jag mer kräsen och ville ha mer fint ljud hemma, så nu efter en hel del högtalare och förstärkare har jag börjat närma mig mitt ljudideal hemma i alla fall :). Det som saknar är väl absorbenter, men det blir ett nytt projekt så fort som jag fixade med allt flytt och så vidare.

Aja, ni kommer väl antagligen få höra mer från mig, så ni märker väl om min smak och så vidare.
Hoppas att man får det trevligt här på forumet med er alla andra ^^.

Med Vänliga Hälsningar Björn


Reply author: huzze
Replied on: 2009/11/12 12:00:37
Message:

Välkommen in Björn!!


Reply author: nikwal
Replied on: 2009/11/16 12:00:57
Message:

Tja..
Jag heter Niklas Wallin och bor i västerås och är född 73.
Elektronik har jag väl fipplat med i en eller annan form sedan högstadiet ungefär 7an eller så. Första förstärkarn bestod i ett par LM12'or och blev väl använd under ett antal år, tror den finns kvar hemma hos parenteserna någonstans. sen följde genom åren en del mer eller mindre misslyckade försök till ljud med diverse överblivna gamla bc och tip transistorer nånting. Ett par rätt misslyckade högtalare, men å andra sidan var det ju mest överblivet gammalt jox man hade. Hade sen ett par gamma vld12'or ihop med ett par basar i en dipol ett antal år, och ständigt fel färg på teven :-P. Började fastna för amiSpice och senare Multisim. Det står även en nästan färdig tagliatelle i förrådet, nån gång snart kanske. Sen satte jag ena stortån i rörträsket och skaffade ett par 6n1p kopplade som myföljarmosfethybrider och parades ihop först med irf(9)640 osv, det sa givetvis bara GAPANG och skapade kratrar delux, gick över på irfp serien, sen är man fast. men det var ett antal år sen nu.
jag jobbar som kretskortsreparatör, oftast olika styrboxar som sitter i tåg men även en del annat jox. På senare år har jag sneglat en del på passlabs grejjer, han är rolig..


Reply author: bearwik
Replied on: 2009/11/16 22:51:05
Message:

Hej och välkommen Niklas, här finns mycket roligt och kunniga människor för den som är inne på DIY.


Reply author: Pac
Replied on: 2009/11/16 23:16:47
Message:


Hej Niklas!
Dina skapelser på DIY-träffen i Uppsala var väldigt intressanta. Tack för att jag fick chansen att se och höra.


Reply author: swe55
Replied on: 2009/11/18 22:29:55
Message:

Hej jag heter Martin och bor i skåne.

Anledningen till att jag ansökte om medlemskap i här är för att jag vill lära mig mer om högtalare. Jag planerar nämligen att bygga mig ett par snart.


Reply author: bibl
Replied on: 2009/11/18 23:37:41
Message:

Hej

Jag heter Conny och bor i Uppsala. Läste el-teleteknisk linje till att börja med på gymnasiet men insåg sedan att det här nog inte var vad jag vill jobba med på heltid. Sadlade om och läste samhällsvetenskaplig linje, flyttade till Uppsala för att läsa historia mm. på universitetet och blev till slut folkbibliotekarie.

Har alltid haft ett musikintresse, vilket kanske är oundvikligt om man kommer från Hultsfreds kommun och de flesta kompisar man hade spelade i ett eller annat band. Har aldrig dock spelat själv, förutom då på stereoanläggningen.

DIY-intresset vaknade 2007 då det var dags att slänga ut mina gamla Onkyo-högtalare. Baselementen var bortom all räddning och jag stod inför ett val mellan tre alternativ:

1. Köpa nytt
2. Köpa begagnat
3. Bygga själv

Då jag råkade vara föräldraledig och träffat på en annan föräldraledig hifi-entusiast, mickel-mackel här på forumet, som byggt högtalare själv blev alternativ 3 allteftersom mer och mer intressant. Några månader ägnades åt inläsning, mesta dels genom att surfa nätet. Av en händelse upptäckte jag en annons på blocket där en kille i Mariestad ville sälja sitt oavslutade DIY-projekt. En närmare studie av vad han hade till salu ledde till att jag en lördag tog bilen tur och retur Uppsala - Mariestad. Det pågående projektet finns i den här tråden på faktiskt.se:s forum http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=20461&start=0.

Har det här året även byggt ett eget datachassi i ATX-standard som passar till ett klassiskt stereorack av den typ som "alla" hade på 70-80-talen, vilket finns att beskåda här. http://www.sweclockers.com/album/?id=4303


Reply author: Pac
Replied on: 2009/11/19 10:14:07
Message:


Hej Martin och Conny,
välkomna!


Reply author: byZan
Replied on: 2009/11/19 18:58:46
Message:

Det var ett tag sen jag var inne och kikade i den här tråden

Välkomna alla nya medlemmar


Reply author: amon
Replied on: 2009/11/20 21:19:23
Message:

Hej!

Jag heter Arne och ar av 50 tals modell i skapligt skick. Ar med andra ord uppvuxen med svarta skivor till kaffet. Har haft en far med ett stort intresse for jazz, som jag arvt bade bokstavligt och bildlikt talat.

Blev tidigt tand pa elektronik i olika former. Finns det fler apparater jag kan skuva isar och plocka ihop till nagot annat!
Pa 60 talet arbetade jag extra i radioaffar efter skolan. Det blev ytterliggare en radioaffar pa heltid en bit in pa 70 talet. Nu var det dags for lite tyngre grejor, sa jag jobbade i tva olika hifibutiker i Sthlm under 70 och 80 talet.

Andra arbetsuppgifter och intressen kom in i bilden i slutet av 80 talet och det hela lag nere till borjan av 2000 talet. Men sa for ett antal ar sen akte skivorna fram igen, borjade modda hogtalare, renovera elektronik och kopa lite nya prylar. Nar sen samlaren i mej vaknade ordentligt blev det ut pa loppis och skivbutiker for att fynda LP skivor. CD spelaren har kallnat mer och mer. Kanske jag rent av skulle aterupptacka det som finns i sparen pa farsans gamla 78 varvare. En gammal tanke. Kanske ett framtidsprojekt.

Arne


Reply author: Pac
Replied on: 2009/11/20 21:27:39
Message:

Hej Arne,
välkommen.


Reply author: hybr1d
Replied on: 2009/12/19 12:59:42
Message:

Hej Hej!
Anna heter jag, 23 år gammal. En liten mamma är man med. Är rätt ny till allt med hi-fi, men desto större musikfantast. Det mesta slinker ner, men gärna Steve Albini. Vill lära mig mer och ta nytta av alla kunskaper som här finns för att göra vettiga inköp. Enda i hi-fi väg som jag egentligen har är mina AE Aego-M från England. Så ja, tänkte man skulle läsa och lära sig och om inte införskaffa nu när man är fattig student så planera inför framtiden, för helt ärligt - bra presenterad musik slås inte av något.


Reply author: Pac
Replied on: 2009/12/19 13:09:20
Message:

Hej Anna,
välkommen!


Reply author: guy gadbois
Replied on: 2009/12/19 13:16:20
Message:

Välkommen Anna! Jag började min blygsamma hifi-resa också som student, det är inte så dumt egentligen. Då måste man vara extra noga med hur man spenderar sina slantar - och får oftast till något riktigt bra i slutändan ändå. Kul!


Reply author: TxF
Replied on: 2009/12/19 13:39:01
Message:

Hej på alla!
Johnny heter jag och har väl varit HIFI-periodare. Intresset finns dock alltid men tyvärr inte tiden jämt. Jag har så länge jag kan minnas byggt mina egna högtalare. Jag köpte i unga år ett kompett stereopaket av märket Pioneer, denna traumatiska upplevelse blev grunden till mina egna byggen. Aldrig ska så låg kvalitet på HIFI finnas i mitt hem, tack till Pioneer för det.

För ca 20 år sen kom jag i kontakt med en kille i Borlänge som heter Peter Svensson, han drev en liten Butik som hette Audio Dala. Där spelades ljuv musik via rörsteg och horn/pipor bestyckade med bredbandselement. Mäkta imponerande på ljud, så ribban var lagd. Det var så det skulle låta eller bättre. Idag är jag fortfarande kvar bland horn men har kanske lite mer objektiv och har insett att hornkonstruktioner inte är helt lätta att bemästra, men skam den som ger sig...

Min anläggning som den ser ut idag består av en CD från Harman/Kardon (HD990), Edson ONE (volymkontroll och ingångsväljare), 2 st Edison 35 (Triodkopplade, ombyggd nätdel) samt ett par horn med Black Magic element från forna Audio Dala (Peter Svensson).

Kommande projekt:
Edison 18: Skall byggas om i nya chassin som separata monosteg. Högre anodspänning, bättre kvalitet på passiva komponenter samt triodkoppling och hardwiring. Dessa ska ersätta de 2 Edison 35:orna som i sin tur skall driva var sitt tappat subbashorn (upp till runt 80hz).

Nya fronthorn:
Har precis beställt element från Sonido, det ska bli spännande att
testa dessa, först i mina egna konstruktioner och sedan i Sonidos AION. Jag hoppas att dessa element är något mer neutrala i mellanregister och har lite bättre klipp i diskanten, något jag saknar hos mina nuvarande drivers.

Mvh
Johnny


Reply author: OliverBjuhr
Replied on: 2009/12/19 13:58:19
Message:

Hejsan!

Oliver heter jag, född sent 80tal närmare 1987!
Har iprincip alltid varit Musik intresserad och den skadan kommer nog ifrån min Far (TommyB som just registerat sig här)
Dock har intresset för mer välljud just börjat, då i mer vintageform.

JBL L100 x4 (Ska original renovera alla 4 och sälja/spara 2st)
Stativ till dessa på mellan 40 till 50cm ska inhandlas
Harman kardon Citation 16a på g hem
Försteg.... letar efter Citation 11 eller 17! hojta till.
Cdspelare, något halvgammalt med kass kvalitet.
Ett rack letar jag efter också.

Favoritmusiken jag avnjuter för tillfället är Veronica Maggios skivor, MYCKET trevlig musik!


Reply author: slowmotion
Replied on: 2009/12/19 15:31:08
Message:

Morn!

Jeg heter Jan, er 51 år gammel og bor på Østlandet i Norge.

Jeg er stort sett interessert i diy,
dvs rørforsterkere og høyttalere med horn og dipoler.

Nå skal jeg bare prøve å finne ut av dette forumet, så ...


Jan


Reply author: pondus
Replied on: 2009/12/19 16:52:29
Message:

Hej!

Jag heter Leif, född 1965, bosatt i Knivsta utanför Uppsala.

En gång i tiden skulle jag bli audiofil men hade aldrig råd att komma dit. Kom över ångesten och har fortsatt lyssna på musik dock utan kravet att det skulle försätta mig i skuld eller att hemmet skulle specialanpassas till högtalarna utan kan leva med att det kanske inte är helt perfekt men funkar i det normala livet;-)

Anledningen till att jag nu finns här är en önskan att med ganska liten budget kunna komplettera hemmet med lite diy-hifi. Första projektet kommer att bli ett par högtalare och efter mycket forskning kom jag fram till att HFLS-1 skulle passa mig bäst - alltså gäller det att ansluta sig till källan!

Musikaliskt är jag mesigt/löjligt bred i min smak och att göra nån lista blir omöjligt! Om jag skulle gå på kvantitet i skivsamlingen så är de namn som förekommer mest The Waterboys, Bruce Springsteen och Wilmer X men sen finns det allt från Timbuktu till Anthrax och ett gäng utstickare i alla möjliga riktningar;-)

Anläggningarna ser i dag ut så här:

Tvåkanal: Rega Planar 3, Dual PA-5030 och ett par skithögtalare...
Flerkanal: Denon DVD-1400, Denon AVR-1804 och JMlab Sib & Cub med Suprakablage!

Tanken är att på något sätt använda mina planerade HFLS-1 som frontar i flerkanalsanläggningen men även som dedikerade stereohögtalare då tvåkanalsanläggningen är gravt försummad i nuläget...

Vi får se var det slutar;-)

/Leif


Reply author: HSÄK
Replied on: 2009/12/19 16:57:09
Message:

Nu är jag medlem!

Född och uppvuxen i Trelleborg, numera bosatt i Vänersborg. Arbetsförmedlare 46 år, gift en son och tre katter. Min första HiFi-pryl var en Onkyo integrerad förstärkare om 2x100w inköpt på Roséns i Malmö. Denna fick ganska snabbt sällskap av ett par JBL L100T och en Onkyo CD.

Efter att ha gått bort mig i flerkanalsträsket är jag på banan igen och har precis gjort mitt livs uppgradering. Hade Reidar Persson på besök. Han kom med ett par Respons Grand D. Dessa underverk lever med ett Krell KSA 300s slutsteg och ett Krell KRC-HR försteg sammabundet med Purist Audio Design Musaeus. CDn är en Audio Research CD3MKII (ska den bytas mot en Accuphase?).

Hälsningar
Ingemar



PS
Större är bättre!
DS


Reply author: hammar
Replied on: 2009/12/19 17:39:12
Message:

Hej alla!

Jag heter Jimmy, är 34 år och (tyvärr) för tillfället arbetslös. Jag är om jag skall vara helt ärlig färsk på området hifi/audio, men har ganska nyligen börjat kika lite på forumen vad andra gillar för prylar, och kanske ännu mer hur andra med liten budget har tillfredsställt sitt musikbegär.

Jag har absolut inget märkvärdigt hemma alls, kör för närvarande med multikanal, en Onkyo 607 och DF-5 då jag hittills kollat mest på film. Jag inhandlade faktiskt nyligen DF-5:orna, det valet gjordes baserat på ekonomi såklart, men faktiskt också pga en "bygglogg" jag sett på just detta forum. Den där medlemmen levande böt filterkomponenter på just ett par DF-5 år 2006 tror jag, jag fann det riktigt fascinerande och går i samma tankebanor själv nu.

Vidare så har också nyligen fått upp ögonen för akustik, och hur man med enkla medel kan "förbättra" sitt ljud hemma utan att endast tänka på nya bättre komponenter, något som jag faktiskt inte tänkt så mycket på tidigare pga okunskap.

En liten kort beskrivning av mig och hur jag hittade hit.


Reply author: huzze
Replied on: 2009/12/19 18:43:05
Message:

Oj, en hel folksamling med nya medlemmar

Välkomna!


Reply author: tommyb
Replied on: 2009/12/19 18:54:56
Message:

Hej på er!
Tommy Bjuhr heter jag 52 år och har väl alltid gillat bra ljud, det började redan som tonåring med lite hembyggda högtalare av sorten "dåligt ljud" men kul att experimentera och bygga.
I mitten av 70 talet började jag springa runt på HIFI-mässor och bland annat Expertbutiker och ljudbutiker i Stockholm där jag runt 1977 träffade på en kille som demade JBL, AR och Harman Kardon.
Det slutade med att jag ett tag hade JBL L100,L212, HK Citation 16+17 och Nad 200, Jvc SEA 80, JVC bandspelare och en Micro Solid 5 skivspelare. Detta var grunden i anläggningen.
JBL L212 och HK Citation 16 + 17 samt JVC SEA 80 är det jag har levt vidare med och ännu idag tycker jag att det låter mycket bra.
Har till och med fått ena sonen att gilla väljud, se hans egen tråd på Oliver Bjuhr.
Kommer att lägga upp ett par kort på min anläggning vid tillfälle.

Mvh Tommy


Reply author: guy gadbois
Replied on: 2009/12/19 19:13:45
Message:

Välkomna alla nya och god jul!


Reply author: talbez
Replied on: 2009/12/20 10:47:17
Message:

Hej!
Har nu blivit medlem här på hififorum. Efter många års läsande här på forumet tänkte jag att jag ville bli medlem. Har många gånger velat göra inlägg men inte kunnat då p.ga av att jag inte varit medlem.
Nu kan jag göra det. Jag är en man som tycker mycket om musik, och misstänker att jag förmodligen kommer synas mest i trådarna som handlar om musik, men på senare år har jag även blivit intresserad av god ljudåtergivning. Jag spelar/spelade en hel del själv, mest förr. Nuförtiden blir det mest för hemmabruk och en och annan privat tillställning. Kanske kommer det en och annan kommentar från mig i mån av tid. Läser dock regelbundet och poppar det upp något intressant så kommer jag säkert kommentera det.Kan ju bara säga att jag uppskattar bildreportage grejorna enormt mycket. Så såhär på förhand kan jag redan nu tacka alla som gjort olika former av reportage av eget eller andras anläggningar och byggen. Jag är inte själv någon speciellt duktig fotograf, men kanske dyker det upp en eller annan bild på något jag varit med om. Är ganska ofta på konserter och där brukar jag försöka föreviga någon bild då och då.
Som sagt nummer 1 för mig är att jag tycker väldigt mycket om musik och kan nog lyssna på allt. Någon inbiten hifinörd är jag nog inte, även om jag uppskattar välljud. Har själv inte någon speciellt utrustning. Ett par stativare, en integrerad förstärkare och en DVD spelare. Tycker dock att det låter väldigt bra i förhållande till priset.
Jaja, jag ska inte tjata mer nu. Som sagt jag kommer säkert att synas, förmodligen mest med kommentarer som handlar om musik i någon form.
MVh
Magnus


Reply author: Pac
Replied on: 2009/12/22 22:05:40
Message:


Magnus,
välkommen.


Reply author: Kimaster
Replied on: 2009/12/25 21:25:37
Message:

Hallå allihopa!

Jag heter Ki och är 22 år. Jag har haft intresse för elektronik och högtalare sedan många år tillbaka, men det har tyvärr inte blivit så mycket av det då all min tid har gått åt till att spela musik. Vad tiden har lidit och jag har blivit en skickligare lyssnare har jag också insett att dåliga ljudsystem kraftigt minskar utvecklingsmöjligheterna för mixningen av mina musikinspelningar.
Nu är jag trött på detta och har därför kommit hit för att göra något åt den saken ;)

För att förklara mitt utgångsläge som lyssnare kan jag säga att jag som huvudinstrument spelar trummor. Detta betyder inte att jag är döv :P men det betyder att jag fokuserar mycket på trumljud när jag lyssnar. När det kommer till register är jag en "mellanregistrare".
Jag gillar även djup och tydlig bas men får sällan ett läge att utforska detta område då jag har en väldigt ljudkänslig omgivning.

När det kommer till utrustning har jag det hyfsat bra. Min favoritdel av systemet är den grafiska 33 bands stereo-eqn. Den må vara gammal, men den gör sitt jobb mycket väl. Däremot löser den inte problemet med att ha en klantig användare:
Jag använder för tillfället högtalare som är ca 35*55*30cm
som om de vore datorhögtalare, alltså ungefär 50 cm från öronen... I olika höjd... Och i olika vinklar från lyssnarpositionen sett...
Svårt att få dem att låta mycket sämre egentligen :P

Förutom att lära mig att förbättra mitt befintliga system, ska jag även precis påbörja mitt första seriösa hemmabygge. Jag hade tänkt att få till ett par som passar mina behov lite bättre än klumparna som jag skrivit om ovan ;)

Med vänliga hälsningar
/Ki


Reply author: Pac
Replied on: 2009/12/25 22:46:28
Message:


Hej Ki!

Välkommen.


Reply author: Apexorca
Replied on: 2009/12/27 17:50:48
Message:

Hej!

Har läst en del på detta forum men inte varit så aktiv.

Bor söder om Göteborg. Musik har varit ett stort intresse sedan jag var liten. Men första lön gick i sin helhet till en Yamaha stereo -85. insåg betydelsen av bra ljud för upplevelsen först -96. Blev då tagen av ljudet på ett par AE 100 + Arkam cd samt integrerad förstärkare. Har varit igenom en del uppgraderingsturer sedan dess och slutligen insett akustikens betydelse som jag jobbat en del med sista tiden. För första gången känner jag att jag nog inte har så stort behov av uppgradering längre. Nu kan jag slappna av och njuta utan att känna att jag saknar något i ljudet. Men förr eller senare drabbas jag väl av uppgraderings tankar igen. Hoppas det dröjer...

Calle B


Reply author: Nibbler
Replied on: 2010/01/02 22:55:58
Message:

För väl börja med att presentera mig.

Heter Tobias, är en 32 årig trafiklärare ursprungligen från Öland men numera bosatt i skogarna utanför Mönsterås.
Skivsamlare med ett intresse som börjar med progressiv 70-tals rock exempelvis November och Hawkwind och slutar med Black metal som Profanatica och Taake. Lyssnar på så mycket musik som jag hinner överallt där möjligheten bjuds.

Hi-fi intresset kom igång sent 80-tal, gjorde lite container fynd och snickrade ihop min första anläggning.

Första anläggningen var en Radionette receiver från 1972, Luxor KH 821 högtalare och en gammal Luxor skivspelare med Shure pick-up. Detta gav hör och häpna mersmak och sen gick det av bara farten. Uppdateringar sker oftast bara när något blivigt utslitet.

Huvudanläggningens utveckling:

Högtalare: Luxor KH 821/ Sonab A-150/ Mission 760i/ TDL RTL 2 SE/ Audiovector M3/ Audiovector M3 Super
Förstärkare: Radionette receiver/ Luxman L-205/ Thule Audio IA100/ Audion Sterling ETSE/ Magnat MC 1
CD-spelare: Mystisk Philips/ Onkyo DX-701/ Cambridge audio CD 6/ Thule Audio CD 150B/ Magnat MC 1
Skivspelare: Luxor/ Moth turntable med Rega RB 250 och Audio Techica At-OC9/ Uppgradering på gång!
RIAA: Quad 44!/ Holfi Ellipse

Sen finns det 3 anläggningar till, en i köket, en i skivrummet och sen viktigast av allt en i sovrummet. Dessa anläggningar består av en del nya prylar och ett och annat begagnat fynd.

Gillar även bilstereo, ett bygge med 3" bredbandselement, 6,5 midbasar med aktiv delning är på g.

/Tobias B.


Reply author: howlingcow
Replied on: 2010/01/03 12:47:21
Message:

Hej på er alla.
p-o heter jag,passerat 40(säger dom som vet),
jag har äntligen fått tid till lite mys med hifi då mina avkommor har
blivit självgående.
Ett stort + är att det blev ett rum över,dock ett vindsrum men ändå.

Mina grejor av idag består av:
yba design stärkare
yba design cd
elac bs243 stativare och xtz 99w12.16 sub.

Idag fick jag room analyzer så nu börjar skolan.
Är lite fundersam hur ljud reflektionerna blir då jag har
snedtak nästan ner till golv.
Detta och mycket mer lär jag få veta i detta eminenta forum.

tack för mej så länge.
p-o


Reply author: Pac
Replied on: 2010/01/03 15:05:47
Message:


Calle Tobias & P-O, välkomna!


Reply author: Jerry Garcia
Replied on: 2010/01/13 19:45:29
Message:

Okej, jag heter alltså Jerry Garcia men de flesta kallar mig Henrik...

Jag är 32 år och har varit ohälsosamt musikintresserad sedan jag var runt 16. Lyssnar mest på gammal musik om jag ska vara ärlig. När jag köper NYA skivor så blir det gamla trotjänare som Neil Young, Thåström och Bruce Springsteen. Tråkigt? Nej, jag har skitkul. Jag upptäcker nya skivor och artister hela tiden. Bara det att de oftast är typ ett halvt sekel gamla. Jag gillar Elvis, jazz, Neil Young, Bee Gees, Louvin Brothers, Clarence Carter, Grateful Dead, allt möjligt.

Det var först i höstas som jag blev hifi-intressead. Nu i efterhand vet jag inte riktigt hur det gick till. Men inom loppet av ett par månader köpte jag ny förstärkade (Luxman L-505u), ny vinylspelare (Clearaudio Concept), nya hörlurar (Denon AH-D2000) och ny CD-spelare (Luxman D-N100). Alla de här prylarna är ljusår bättre än något jag haft tidigare. Det var efter jag hade köpt förtärkaren som jag insåg vikten av att ha bra grejer, den tog musiken till en annan nivå... nästan en annan planet... och det är INNAN jag köpt nya högtalare.

Jag har lusläst detta forum ett tag nu (inte minst bilderna på medlemmarnas system) och kände att jag ville vara med och skriva lite också!

Jerry Garcia


Reply author: Damashii
Replied on: 2010/01/13 23:01:53
Message:

Hej på er!

Jag heter Andreas, har hunnit bli 33 år och är boendes i Uppsala. Mitt Hifi-intresse började 2006 då jag införskaffade följande anläggning som jag sitter på fortfarande.

Receiver: Denon AVR-4306
DVD: Denon DVD-3930
Golvhögtalare: Dali Mentor 6

Har byggts ut med...

Centerhögtalare: Dali Mentor Vokal
Surroundkanaler: Dali Mentor LCR

Kablage från QED och Kramer

Projektor: Sony VPL-HW10
Duk: Stewart Firehawk 92"
Playstation 3 slim 250Gb

Ja, som ni märker så har jag ett hemmabiointresse som är lika stort som tvåkanal. Det är väl just 2-kanalsbiten (även slutsteg) som jag är intresserad av att uppgradera längre fram. Min musiksmak är minst sagt spretig... alltifrån Metallica, Iron Maiden, Dream Theatre, Audioslave och Depeche Mode till the Man in Black himself Johnny Cash.

Hur blev jag intresserad av detta forum? Jo, jag och en kompis tyckte det var hög tid att jag fick upp mina införskaffade absorbenter modell Soundwave som han tipsade om att några hifi-inbitna entusiaster här med intresse för akustik skulle kunna hjälpa mig med och placera på ett vettigt sätt! Så det hoppas jag självklart på... Den här tråden var ju trevlig, alltid kul o träffa människor med samma intresse. Så... ni lär väl hitta mig i akustikdelen av detta forum till en början.

Ha det gott alla!

/Andreas


Reply author: Pac
Replied on: 2010/01/14 06:12:12
Message:


Hej Jerry & Andreas,
välkomna!


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2010/01/14 09:02:50
Message:

Jag säger detsamma som Pac


Reply author: Flygande Mumien
Replied on: 2010/01/20 09:09:57
Message:

God morgon!

Jag heter Niklas och är av 1978 års modell. Till vardags är jag just nu pappaledig med en liten grabb på 11 månader, annars är jag i slutfasen av medicinarpluggande.

Jag har haft ett snudd på patologiskt musikintresse så länge jag kan minnas. Jag kan spela lite piano och gitarr (med betoning på lite), men ff a konsumerar jag väldigt mycket musik av allehanda slag. Tonvikten ligger kanske åt indiehållet, men (nästan) all slags pop, rock, hiphop, metal går ner. Jag är inte främmande för klassisk musik heller. Det om detta.

Hifi-intresset tog väl fart på allvar när jag flyttade hemifrån för mer än 10 år sedan. Jag har betat av flera olika förstärkare, cd-spelare och högtalare men just nu har jag en H/K 670 och ett par Dynaudio A 42:or. CSN ger inte möjlighet att förverkliga alla drömmar... Tyvärr gick min Arcam-cd sönder i höstas så just nu använder jag en Sony-dvd. Jag planerar att uppgradera högtalare och förstärkare och flytta hela nuvarande anläggningen till landet inom en svar framtid och samtidigt ta steget in i 2010-talet med en Squeezebox el liknande.

Jag har läst på detta forum i många år och här inhämtat mängder av tips och kunskap. Jag har inte fått tummen ur och blivit medlem förrän nu av någon outgrundlig anledning.

/Niklas


Reply author: PetterPersson
Replied on: 2010/01/20 09:46:47
Message:

Välkommen Flygande Mumien till Hififorum! Finns det någon speciell historia bakom ditt nick?


Reply author: Flygande Mumien
Replied on: 2010/01/20 13:45:21
Message:

Det var en spökhistoria min syster skrev som barn. När jag reggade hotmailadress för flera år sedan hade jag av någon anledning skolboken hon skrev den i framför mig.


Reply author: pick-me-up
Replied on: 2010/01/25 19:06:32
Message:

Tyvärr.
Det är inte förenat med landets säkerhet att jag ska presentera mig. Då de arbetsuppgifter jag har skulle lätt uppfattas som för extrema.
Men sånt är livet, och det får vi leva med.

Mitt liv är så hemligt att jag kan inte ens tänka på det.


Reply author: Pac
Replied on: 2010/01/25 19:21:28
Message:

pick-me-up, du är välkommen du också trots att du redan varit här ett bra tag.


Reply author: Norken
Replied on: 2010/02/01 17:34:05
Message:

Hej!

Nore Torbiörnsson heter jag och har på senare tid utvecklat ett stort intresse för HIFI men är fortfarande vad många av er skulle kalla en "nybörjare" :)

I dagsläget har jag inget avancerat system men hoppas på att ta nästa steg när ekonomin tillåter (läs när jag slutar plugga). I dagsläget har jag en Denon RCD-M33 med ett par Dali Concept 1 stativare till.

Hoppas på många lärorika diskussioner i framtiden!

/Nore


Reply author: Pac
Replied on: 2010/02/01 17:44:57
Message:


Hej Nore!
Välkommen!


Reply author: Toby
Replied on: 2010/02/03 21:29:09
Message:

Tjena!

Tobias heter jag, 31 bast, bor i Uppsala med fru och två kids (3 resp. 4,5 år).
Är yrkesofficer i grunden (Lv), har pluggat civ.ing. här i stan och doktorerar i "experimentell fysik". Ska vara klar till våren.

Har varit rätt aktiv (till och från) på minhembio.com och har gått på High End mässorna de senaste 5-6 åren.
Största intresset är hembio men det lutar mer och mer åt tvåkanal och jag hoppas kunna göra en rejäl uppgradering så småningom när jag börjar jobba (på riktigt) och när frugan blir klar med utbildningen (läkare).

Idag tittar/spelar/lyssnar jag på:
Panasonic PX80 (42" TV)
Marantz SR5500 (Receiver)
Sony NS-76 (DVD-spelare)
WD TV HD (optiskt till receivern)
Canton LE109 (5.1, högtalare)
Är sugen på projje men får vänta till det blir hus...

Har även kommit över ett billigt, hembyggt, gammalt (byggdes för typ 25 år sedan) klass A slutsteg av en bekant på jobbet. Det är ett 2-kanalssteg på 8W av modellen "Le Monstre" eller Monstret av Jean Hiraga med 1.6 F glättningskondensatorer. När man står på det så blinkar lamporna till. :)
Han som byggde det skulle göra sig av med det pga att hans hembyggda elektrostater (70 dB/W, 0.5 Ohm!!!) inte gav något ljud från monstret... Han kör på ett steg på 2x400 W i dagsläget. :D

Åbäket väger nog 20-30 kg skulle jag tippa och står gömt i klädkammaren tills utrymme finns och barnen blir lite mindre klåfingriga. Tror inte frugan har sett det ännu. :P

Här på forumet så hoppas jag kunna lära mig mer om hifi och om hembyggen. Vore kul att prova på att bygga en DAC eller nåt nån gång!

Jag längtar efter att kunna spela Johnny Cash:s "Hurt" på ett bra sätt. Låter skit i nuvarande system i slutet av låten när det blir mer krävande, vet ej riktigt varför...

Om ni är sugna på att prova Voddler så hör av er! Har några invites över.
tobias[punkt]blom [snabel-A] gmail [punkt] com

Hade#180; gött!

/Tobias


Reply author: Pac
Replied on: 2010/02/07 08:54:12
Message:


Hej Tobias, välkommen!


Reply author: hrbrun
Replied on: 2010/02/09 13:13:33
Message:

Hej!

Magnus heter jag, 35 år, boende i Linköping. Är ytterligare en ingenjör som hittat hit :)

Har lyssnat på musik sedan nästan hela mitt liv. Första steron köpte jag på gamla hifiklubben i Linköping, numera Lefflers. Denon receiver + CD-spelare och klassikerna Dali 104or. Levde många år med den uppsättningen.

Nu för tiden står följande elektronik hemma hos mig:
Denon AVR-2808
Denon DVD-3930
Vincent SP-331
B&W 604 S3
Center B&W LCR600 S3
Surroundhögtalare Dali 104
Kablabe diverse, allt från billigaste fulbudget till något bättre kvalitet.

Det har varit fokus på surround ett tag, men så sakta börjar tvåkanalsintresset växa sig starkare. Eller det kanske är så att det varit ofokus på tvåkanal, snarare än fokus på surrond. Får se hur det slutar.....

I musikväg lyssnar jag på rock/pop/svenskt (dvs Timo Räsinen, Frida Hyvönen, Kent, Metallica, Nils Lofgren, Christian Kjellvander och så vidare).

Jag hoppas lära mig mer om det mesta här på forumet. Om någon tycker sig känna igen mitt nick beror det förmodligen på att du sett det på riktigtkaffe.se :)

Hilsen,
///Magnus


Reply author: bearwik
Replied on: 2010/02/09 20:25:05
Message:

hrbrun, om du gillar kaffe kommer du trivas på det här forumet; här finns många kaffenördar.


Reply author: emanuelgbg
Replied on: 2010/02/13 17:12:52
Message:

Hej!
Emanuel heter jag. 33år har jag även hunnit att bli och bor på den stora ön i Gbg.

Har alltid varit intreserad av hur saker o ting fungerar, plockade gärna isär mina leksaker som ung för att se hur de fungerar. Detta övergick så småningom till att även sätta ihop saker av det jag plockade isär. Pappas gamla bilhögtalare (roadstar) blev högtalare till mitt rum som var granne med det rummet stereon stod i. En gammal National Panasonic reciver m casette. Till denna hörde en B&O skivspelare och Experthögtalare. Långa kablar köptes o vips fanns det ljud inne hos mig.

Min första egna stereopryl blev en Technics CD-spelare som genast kopplades in till NP-recivern.
Efter ett år el två köpte jag en egen förstärkare för reklamutdelningspengarna. För att matcha CDn köptes en Technics SU-VX500 (Ljudkällarn Victoriagatan, Gbg). Denna spelade ett kort tag ihop m ett par Ferguson högtalare som jag fått gratis. Dessa var inte så roliga att ha så när det kommit in pengar köptes ett par JBL LX33 av Ljudkällarn (nu Hamngatan).

Stereon levde vidare fast med fler tillägg såsom en turner och ett cassettdeck, självklart från Technics.

Runt -01 sålde jag dock hela anläggningen och hoppade på hembiorörelsen, En Sony STR-840 förstärkare m tillhörande DVD stod för drivningen och Avance Omega 503 + matchande center köptes hos Tele-Hå i Gbg. Bakhögtalarna var egentillverkade små sateliter.

Förra vintern flyyade frugan o jag in i en nya lägenhet m öppen planlösning o plötsligt insåg jag att jag inte ville ha en massa högtalare och kablar överallt. Recivern körde nu alltså bara stereo o tanken på något bättre/annorlunda tog fart. I farten köpte jag en äldre Arcam Alpha 5 förstärkare till ett bra pris och började jämföra med Sonyn här hemma. Inget snack om saken.. en riktig 2-kanalare låter ju bättre. Mer kropp i röster, bättre kontroll av de lägre registren osv.. Sonyn försvann och en riktig CD-spelare införskaffades också in, en Arcam CD72T.

Systemet är just nu alltså!

Arcam CD72T
Arcam Alpha 5
Avance Omega 503 (nu med en hel del bitumen + betongfot)
Supra Ply 3,4
Chord Crimson

Långt ifrån en drömanläggning då jag saknar lite detaljer, attack och mer kontroll i basen men anläggningen ger ingen lyssningströtthet och det är viktig tycker mina öron! =)


Reply author: Pac
Replied on: 2010/02/14 07:29:17
Message:


Magnus & Emanuel,
Välkomna!


Reply author: dKlo
Replied on: 2010/02/15 09:56:59
Message:

Hej!

Jag har varit medlem på forumet ett tag och tycker att det är dags att presentera mig.

Mitt namn är Daniel. Jag är 33 år gammal, bor i villa i Kungälv (kommer flytta till Torslanda), har familj och jobbar som IT-konsult.

Jag har varit musikintresserad ganska länge. Min musiksmak har ändrats genom åren och nu är den ganska spretig. Nick Cave, Depeche Mode, Sophie Zelmani, Marillion, Dream Theater, Ayreon, mfl. spelas ofta hemma hos mig.

Mitt hifi-intresse började först för ca 3 år sedan. Jag hade då ett sånt där fräckt designat 5.1-system från Sony med minimala högtalare som jag tyckte var bra. Vid ett tillfälle upptäckte jag dock att det lät mycket bättre att spela upp musiken genom högtalarna i TVn(!) så då kom iden att det kanske är bättre att skaffa en ordentlig 2-kanalsanläggning istället och skippa surroundsystemet...

Intresset för hifi tog fart ordentligt och mina första högtalare värda namnet blev ett par Focal Chorus 826v som drevs av en PS3 och en Rotel RA06. Efter detta har jag uppgraderat samtliga komponenter och gått över till rörelektronik.


Min nuvarande anläggning är:

Bladelius Embla Basic
Audio Valve Eclipse
Dared DV-200
Martin Logan Vista
Scad Distinto
Transparent MusicWave Ultra


Ha det gott!

/Daniel


Reply author: bjorn_g
Replied on: 2010/02/27 03:41:44
Message:

Hejsan.

Jag heter Björn och är nybliven medlem.
Har hunnit blivit 38 år och är sedan barnsben bosatt i utkanten av Uppsala.

Jag fastnade i tidig ålder i stereoträsket, men på äldre dar har intresset
styrts över på hemmabio. Nu finns dock ett nytt sug efter ren 2-kanal igen.

Har under dom senaste 10 åren jobbat i en ljud och bild affär,men har tagit klivet
ur branchen för att göra nått annat och kanske få en nytändnign på det privata ljudintresset.

Mitt system är under uppbyggnad.
I dagsläget finns Harman Kardon elektronik i form av
HK990 förstärkare och
HD990 cd-spelare.


Reply author: FetMule
Replied on: 2010/03/09 21:46:13
Message:

Hej,

Mitt namn är Andreas, 77:a från Höör.

Jag arbetar som speciallärare och har nyligen återupptagit mitt Hifi-intresse efter några års ointresse, främst pga alla formatbyten till höger och vänster då varje köp kändes omodernt redan veckan efter...
Tidigare var jag främst intresserad av AV-produkter men mitt nyvunna intresse lutar mer och mer åt 2-kanalshållet även om jag fortfarande är väldigt filmintresserad. jag köpte en Rega P1 och ett RIAA-steg tidigare i år som jag omedelbart bytte mot en Pro-Ject RPM 1.3 Genie. Älskar det analoga ljudet! Har även ett väldigt stort musikbibliotek i FLAC/LOSSLESS på datorn och tanken är att nästa uppgradering blir en DAC att köra via antingen USB till min MacBook eller via Airport Express.

vad kan jag mer säga om mig själv?

Jo! Jag kör motorcykel större delen av året Har till säsongen bytt min Triumph Speed 3 mot en Honda CBF1000 med helkåpa eftersom min blivande fru (giftemål senare i år) inte trivdes på S3:ans lilla sadel Lite "tråkvarning" men den blir stylad innan sommaren sätter fart

/Andreas


Reply author: Pac
Replied on: 2010/03/09 22:02:42
Message:

Daniel, Björn och Andreas, välkomna!


Reply author: Tobba
Replied on: 2010/03/10 08:06:02
Message:

Hej,

Jag har varit med ett tag här på forumet så nu tänkte jag presentera mej. Jag heter Tobbe och är 54 år och har alltid varit intreserad av musik.mitt tidigaste musikminne är från 50talet då jag var i 4årsåldern och spelade skivor på en liten Philipsgramofon med högtalare i locket,den såg ut som en väska och var ljusgrön.På den lysnade jag och min familj på skivor med Tore Skogman,Ove Törnkvist,Chubby Checker,Loui Armstrong,bing Crosby och annat.På sextiotalet Lyssnade man ju på Tio i topp,Radio Luxenburg och mycket nattradio,jag och en äldre bror var ofta uppe på nätterna och lyssnade och min bror spelade in mycket på en stor Sony rullbandspelare.
Min första egna musikmaskin var en liten batteridriven bandspelare som jag köpte för min första lön i början på 70talet sedan hadde jag ett antal billigare stereoanläggningar. Min första riktigt bra stereo var en Technicsförstärkare:SA 5370 ochskivspelaren:3210,dom köpte jag 1978 som ett paket med tillhörande högtalare,jag har fortfarande kvar förstärkaren.
Idag har jag en Exposure superXV och Royd Albion och en Sonycdspelare,skivspelaren är en Dual 505-4 med en Dynavector 10x5 och jag är helnöjd med ljudet!
På senare år har jag haft en hel del olika stereoapparater:Mcintosh,Nad,Tact,Blue Note,Electrocompaniet och annat men inget utav det jag har haft tidigare låter bättre än det jag har nu så nu får det vara nog med alla dessa byten av utrustning,musiken är ju viktigast tycker jag!

Hällsningar Tobbe


Reply author: Lerne
Replied on: 2010/03/10 22:36:54
Message:

Hej!

Efter att ha kuskat runt på forumet som gäst och ickemedlem, har jag till slut fått röva ur vagnen och fått mig ett medlemskap. Jag blir om nån månad 34 år och bor sedan 1 år tillbaka i Linköping. Jag har hållit på med ljud så länge jag kan minnas, först som Dj i 10 år, sedan som trummis i olika alt.popband (som jag fortfarande håller på med), och genom åren även inom Hifi-världen.

Mitt hifiintresse är väl grundat från min far som alltid varit intresserad av stereoprylar av olika slag, och jag håller även på med en hel del DIY-byggen, men gillar både fina köpeanläggningar som okonventionella lösningar. Jag skriver titt som tätt i min halvseriösa blogg: http://hifinord.blogspot.com/ om både egna och andras hifiprylar. Min anläggning består idag av:

- Copland CSA-14 integrerad rörhybridförstärkare
- Cambridge DagMagic D/A-omvandlare
- Valutronic SQ-50L alternativt Epos ES11 Högtalare
- LTS DIY-högtalarkabel alternativt div. DIY-kablar
- Belden Lonwork DIY-signalkablage
- Technics SL-1200 skivspelare med Ortofon 2M blue pickup

MVH Lerne


Reply author: warp56
Replied on: 2010/03/10 22:41:36
Message:

Just det! Kanske skulle presentera sig först innan man lägger ut nåt annat! Bor utanför Kalmar och intresset började med hembio för 10-12 år sen och har det senaste 2 åren tagit fart och intresset har bara ökat och merparten bli idag kanske musik och som då är till 100% streamad!

När jag inte lyssnar på musik eller kollar film så renoverar jag mitt hus och gjort så de senaste 12 åren! Börjar dock se slutet på de stora tunga bitarna och mitt lyssningsrum står snart på tur där akustiken ska åtgärdas.

När det gäller ljud så har mina öron svårt för vet inte egentligen rätta ordet men ljust ljud! Tillhör skaran som hör skillnad på kablar och hur dessa påverkar "mina" öron osv. Skulle kanske köra rör men tycker det verkar lite komplicerat! Iallafall för stunden!!
Har fått till det kanon med att byta till andra kablar osv.

Musiksmak! I princip allt!

Mvh

Patrik


Reply author: Pac
Replied on: 2010/03/11 08:22:02
Message:


Tobbe, Lerne och Patrik, välkomna!


Reply author: Lerne
Replied on: 2010/03/11 21:46:33
Message:

Tack Pac!

MVH Lerne


Reply author: iToon
Replied on: 2010/03/12 11:34:15
Message:

Hej!

Mitt namn är Tony och bor strax utaför Skellefteå. Har efter flera år av lyssnande på musik vi iTunes på min iMac och iPods, iPhones äntligen bestämt mig att köpa en riktigt anläggning att avnjuta min musik.

Hade med några kompisar en "vinylfest" för ett tag sen då vi skulle ta med oss egen musik och avnjuta varandras musiksmak, kom då ihåg att jag sålde alla mina vinyler för ett par år sedan för att köpa annat, tyckte att vinyl var dött! Men då festen kom igång kom jag ihåg känslan av vinylen storleken känslan och knastret och drogs tillbaka till 80 talet och de sköna stunderna i pojkrummet med Iron Maiden, ACDC osv så jag bestämde mig där att du djevlar skall det bli ordning på torpet.

Har i planerna att köpa en Harman Kardon HK 980 och en Harman Kardon HD 980, har en Philips F7112 vinylspelare jag räddat från farsans förråd som jag skall spela mina vinyler på. Högtalare har jag inte bestämt mig, för men har lyssnat på en del på vår lokala hifihandlare så ett beslut skall tas snart!

Hänger mkt på tradera och blocket för att återuppbygga min gamla vinylsamling, det är både roligt och skrämmande hur billigt och hur dyrt det kan vara att köpa 20 - 40 åriga vinylskivor!

Min musiksmak kan kollas in på http://www.last.fm/user/toon00

Hare bäst/ Tony


Reply author: Pac
Replied on: 2010/03/12 13:59:18
Message:

Hej Tony, välkommen!


Reply author: shuttle
Replied on: 2010/03/14 09:38:32
Message:

Hej
Mitt intresse för ljud började tidigt, sedan jag köpte min första prologic stärkare -96 har det bara rullat på, bilstereo bygge i första bilen osv. - nu är man snart 32 och jobbar med akustik på heltid.

Kanske inte har de finaste prylarna, men har ett stort intresse för tekniken i allt från vinyl och nya digitala medier och akustik.

Som jag skrev ovan jobbar jag idag på heltid med akustik, det skulle ju framgå tydligt och jag skulle kunna hamna i situationer här på forumet då mitt "yrkesmässiga kunnande" efterfrågas (lät lite högtravande) och då är det lika bra att ha rett ut begreppen direkt.

Jag jobbar i ett familjeföretag som heter B&L Lund AB, vi har ett gäng undertaksmontörer, vi tillverkar egna ljudabsobenter under varumärket absoflex, vi gör mycket ljudmätningar och åtgärdsförslag i allt från teatrar till förskolor, trapphus och hembiorum. Mitt senaste skötebarn är http://www.akustikshopen.se där vår ambition är att sälja undertak, med alla upptänkliga tillbehör, samt absoflex ljudabsorbenter till överkommliga priser.

Vi säljer produkter från alla större leverantörer: Paroc, Ecophon, Roxull, Danoline, Gyproc och som sagt Absoflex och vi säljer det material som löser problemen bäst, inte de leverantörer vi favoriserar!

Jag och min ljudmätare finns i Kungsbacka/Göteborgs trakten, men firman ligger uppåt Skövde.

Följer trådarna här även om jag kanske inte är den flitigaste debattören så svarar jag gärna på frågor om rumsakustik så gott jag kan!


MVH
Johan Lund,
B&L Lund AB
Absoflex
http://www.akustikshopen.se


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2010/03/14 09:49:07
Message:

Ju fler Johan, desto bättre!
Välkommen :-)


Reply author: Runt Ljud
Replied on: 2010/03/16 17:58:01
Message:

Hej!,
Det är en ära att få vara med som andvändare/medlem i Hi-Fi Forum.nu.
Jag heter Göran Chatall och har de senaste 12 åren arbetat för Runt Ljud som i
Sverige har agenturerna för Antony Gallo Acoustics-högtalare, NHT-högtalare,
Dayens-förstärkare,DVDO/ABT-Scaler´s, Accell-tillbehör, HRT Music Streamer-usb/dac
Entreq-usb kablar , Miyajima lab-vinyl prylar och MHI#8221;Musical Heart Instruments#8221;-högtalare.

Jag svarar bara på direkta frågor och ger tipps och råd rörande dessa frågor för de märken vi
Representerar i Sverige däremot blandar jag ej in våra produkter i allmänna diskussioner.

M.V.H

Göran
Runt Ljud


Reply author: Krizpee
Replied on: 2010/03/22 10:14:09
Message:

Hej,

Jag har efter att varit frekvent besökare här på forumet nu förärats med medlemskap. Tackar och bugar.
34 åring från Skåne, med de tre obligatoriska V:na, villa, volkswagen (hehe), vräkig stereo.

Sitter idag med nedanstående och avnjuter helst metal/hårdrock men även jazz, blues, Singer/songwriter mm:

Audionet SAM v.2 (MM/MC och DAC)
Audionet CAT
DacMagic
DV-656A (endast som transport till SAM)
Laptop
Audiovector MI3 Super
Audioquest, Supra, Monster

mvh
Christian


Reply author: malbo
Replied on: 2010/04/02 20:50:09
Message:

Hej!

Har läst mycket på hififorum.nu genom åren men aldrig brytt mig om att skapa
ett konto, men nu tycker jag att det är hög tid att göra detta!

Jag har alltid haft HiFi-intresse sedan jag som 16-åring sommarjobbade i en radioaffär.
De senaste åren har dock varit svältfödd på välljud hemma pga liten yta och att jag
för 4 år sedan blev pappa för första gången, helt plötsligt fanns det en massa andra
saker att kasta pengar på :-)

För en månad sedan flyttade vi till en större lägenhet och min älskade sambo förstod
vad jag ville, - Du får max 15.000 att lägga på en ny anläggning. Inte mycket pengar
att röra sig med tänkte jag, men det är ju bättre än ingenting! Efter mycket vånda
fastnade jag till slut för en NAD/B&W-kombo. Har egentligen lite svårt för Hi-Fi-Klubben
som affärskedja, men till min förvåning jobbar det en del kunnigt/bra folk även där :-)

Har nu dammat av min gamla Thorens TD 166 MK II och njuter i fulla drag, inget slår vinyl!

Mvh

Mats


Reply author: Pac
Replied on: 2010/04/02 22:19:10
Message:


Göran, Christian och Mats, välkomna!


Reply author: iroise
Replied on: 2010/04/03 07:04:20
Message:

Hälsar alla nya medlemmar välkomna!


Reply author: mikaelb
Replied on: 2010/04/04 11:14:26
Message:

Hej och tack för att jag fick gå med som medlem!

Sådan far sådan son. Efter att ha visat honom hur Internet och diverse forum fungerar tog det inte lång tid innan ByZan hade hittat både ett och två hifi-forum med likasinnade hifi-entusiaster. Ni har säkerligen läst och kommenterat hans resa (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70311) och min är påfallande lik - detta eftersom jag hela tiden, på något sätt, övertagit de gamla systemen. Det första NAD-systemet, den alldeles för kraftfulla Classén och nu senast - det mycket fina hopplocket från 'sommarstugan' med både vinylspelare och ett nättare utseende. (Bilder kommer senare, är en inbiten amatörfotograf.) Möjligheten att hela tiden hålla mitt ljudsystem ajour - en studentbudget till trots - har gött mitt musikintresse. Idag som utbildad civilingenjör, civilekonom och hårt arbetande banker får vi se om jag kan stå på mina egna ben.

Jag är 26 år gammal född '84. Bor med flickvännen på Södermalm i Stockholm. I veckorna (och allt för ofta på helgerna) jobbar jag med medelålders män - kvinnor är tyvärr inte allt för vanliga i bankvärlden - med randiga kostymer och bruna portföljer. Intern strategi säger någon, påläggskalv säger någon annan. Det är bara den sista som hånler. I spegeln har jag själv svårt att definiera exakt vad det är jag gör. Projektledare heter det tydligen. Men ni vet hur det är, lika lite som att vi lyssnar på siffror om upplösning och impedans, utan avnjuter musiken som möjliggörs, spelar titeln någon roll. Jag trodde aldrig att jag skulle acceptera vinylen i linje med min påtvingade tillhörighet till den digitala generationen. En 'early adopter' av rang, en kräsen media- och tekniknörd. Ibland är det dock lärorikt att stanna upp, ta ett steg tillbaka - framåt betyder inte alltid bättre.


Reply author: byZan
Replied on: 2010/04/04 11:51:04
Message:

Välkommen sonen - är glad att musiken får dig att stanna upp och koppla av en stund i din/er soffa för en stunds lyssnande, sen att det även är vinyl som regerar gör ju inte mig mindre glad.

Hoppas att du finner forumet intressant och berikande, här finns både erfarenhet och kunnande och en trevlig ton förs via tangentknapparna.

/byZan


Reply author: huzze
Replied on: 2010/04/04 13:00:57
Message:

Här står ju svaret!!!

Välkommen mikaelb


Reply author: kallec
Replied on: 2010/04/05 19:52:43
Message:

Hejsan.

Lika bra man presenterar sig direkt. jag heter kalle och bor ganska så mitt i Sverige i en liten ort som heter Stöde, jag jobbar för tillfället på sågverk..annars så brukar jag verka inom verkstad och industri oftast...men man tar vad man hittar i dessa tider som lågutbildad .)

Jag har varit mer eller mindre intresserad av hifi och musik sen tidiga tonåren..och nu börjar jag närma mig 40..född -72 har väl aldrig haft något speciellt och dyrt system utan är nöjd så länge det låtar okey åtminstone : ) Jag hade ett par dali 6006 som jag var så nöjd med..men så möblerade min fru om vårt lilla lilla vardagsrum och det var omöjligt att placera högtalarna på ett vettigt sett..och hellre än att ha dom stående helt stört fick jag sälja dom.. Så nu har jag skaffat baslåda och mindre sidohögtalare.. fast det ska ändras lite hit och dit och vardagsrummet ska renoveras innan jag vet precis hur jag ska ha det.

Med fru och en liten dotter är det ytterst sällan man kan spela musik i lugn och ro..men ibland går det : ) Ska nog skaffa ett par bättre hörlurar snart. Annars så gillar jag att hitta ny och gammal musik på youtube och liknande ställen.


Reply author: chitun
Replied on: 2010/04/11 23:08:57
Message:

Hej alla,
Då var det dags att presentera sig!

Aron heter jag och är från Halmstad, är 41 år och är lite utav en mångsysslare: studierektor, lärare, forskare (vid Högskola) och företagare. Driver två små företag, ett inom Oförstörande Provning och ett inom Management. Jag reser en del och när jag är hemma roar jag mig med familjen (hustru och tre barn), gym, golf, fiske, film och musik. Har många intressen, men ett som alltid är hett och som ständigt utvecklas är, teknik. Jag har några olika ljud och bild anläggningar, kort beskrivning: 7 st stereoanläggningar, en 7.1 anläggning, två 5.1 anläggningar och 4 TV apparater, 4 skärmar och 1 projektor. Anläggningarna är av varierande kvalitet. Märken som återfinns är: LG, Phillips, Sanyo, Teac, Pioneer, Marantz, Denon, Mcintosh, Harman Kardon, B&W, Brennan JB7, Monster Cable, Sennheister, Supra, Transparent, Panasonic, Parrot, Canton, Infinity och sist men absolut störst, the MOC, by Halland Audio Design (ett par STORA, TUNGA och mycket TREVLIGA högtalare som drivs av 110 kg Mcintosh). Många undrar hur jag fick med hustrun med på detta, det fick jag egentligen inte. Jag köpte det i alla fall, dock inte helt utan kompensation. Jag går ständigt i nya tekniktankar och just nu är det en bra DAC som ska köpas in (Hegel HD10 eller något annat alternativ?). Väntar även på en skivspelare som ska komma innan sommaren, hoppas jag. Det verkar aldrig ta slut#8230; Jag har en tanke om att även lägga ut bilder så det kommer förmodligen inom en snar framtid.

Glömde nämna att jag lyssnar mycket på musik, varje dag, minst 1 timme (oftast i samband med träning). Har ett antal olika lyssningsmiljöer. Typen av musik varierar: akustisk gitarr (låter fräckt på en god stereo), hårdrock (bra till träning), techno (också bra till träning), alternativ musik (Gorillaz låter kul, ibland), populär musik (lyssnar på melodifestivallåtar med barnen, det är kul) mm. Gillar faktiskt det mesta, det beror lite på situationen och i vilken sinnesstämning man är i, detta styr oftast valet för min del. Gillar även möjligheten att använda olika tekniker för att spela upp ljudet t ex. att streama via radiovågor 2,4 gigahertz och blåtand, vanliga cd/SACD (låter faktiskt mycket bra), radio (har tyvärr, kass mottagning) och förhoppningsvis snart vinyl (är faktiskt riktigt spänd på hur detta kommer att låta).

Är tacksam för att vara med i detta forum och hoppas på många intressanta läsningar och ev. bidrag.
Hälsningar
Aron


Reply author: Marina Jansson
Replied on: 2010/04/11 23:26:27
Message:

Välkommen alla nya!


Reply author: Ingvar.Ahlberg
Replied on: 2010/04/11 23:34:39
Message:

Hej och välkommen Aron!

Det är lika bra att jag direkt tillkännager att det var till Aron mocarna flyttade i berättelsen om ångpannesmeden Gottfrid Isidor Högfelt, björnen i Nissan och Johns studier i Halmstad.

Riktigt roligt att ha Dig med här på hififorum, det behövs någon mer som skriver på Halländska.

Ingvar


Reply author: wakkz
Replied on: 2010/04/12 21:00:03
Message:

Tjo på er!

Ny här för dagen. Henrik heter jag. 26 år och bor i Sundsvall. Har pysslat med hifi enda sen jag var liten men aldrig riktigt satsat förrän dom senaste 3 åren. Började med att uppgradera mina över 10 år gamla Proson högtalare till Dali Suit 2.8 som jag drev med min 5 år gamla Yamaha RX-V795a Reciever. Jag fick direkt mersmak för att klättra på uppgraderingsstegen och införskaffade mig en Lyngdorf TDAI-2200 från Hifiklubben.
Men då kändes det direkt att högtalarna ej höll samma klass så då klättrade jag till att köpa ett par B&W 803S. Och ja, ni förstår så här har det fortsatt. Idag är jag totalt frälst i Mcintosh och det är det jag använder till att driva B&W högtalarna. Jag måste bara berätta att jag träffat jackpott när det gäller mitt idealsound. Mcintosh i mina öron är det absolut skönaste som finns att lyssna på.
Sjuk hobby det här, men rolig.

Övriga intressen är ädla drycker. Mycket vin. Men även starkare saker.

Ser fram emot att diskutera hifi med er!

Ha det


Reply author: O8h7w
Replied on: 2010/04/13 22:51:59
Message:

Halloj allihopa...

Jag är en riktig nykomling i den här hobbyn. Eller ja, jag har väl älskat att lyssna på musik i ungefär tio år nu, och jag tror att min stereo funnits med mig i fem år ungefär, men jag har verkligen bara börjat.

Min farbror, som ska finnas här någonstans, har nämligen helt nyligen (under de sista två åren typ) öppnat mina ögon DIY-HiFi. Och som fattig student, med viss lödkolvsvana och mycket intresse för elektronik och akustik och allt vad teknik heter, det ligger nära till hands.

Min anläggning består nu av följande, i baklänges ordning:

En fåtölj som en gång stod hos HiFi-klubben Örebro
DALI Concept 1
QED Silver Anniversary XT
Denon D-M31
Kabel från Elfa, 3,5mm stereoplugg från Neutrik och RCA-hanar från en låda i garaget
PCMCIA-ljudkort från Creative, inte lika hållbart som min ThinkPad så det är silvertejpat
foobar v1.0, lite EQ bara för ett par resonanser i rummet
Exact Audio Copy, och länge leve flac

Från början, för fem år sedan tror jag, var det bara minireceivern och högtalarna. En kusin inhandlade de här åt mig i Jönköping. Jag var kanske inblandad i att HiFi-klubben till slut dök upp i Örebro, men det var lite för sent då.

Men sedan köpte jag mig ett ljudkort och ett par hörlurar, kanske tre år sedan. Jag hittade EAC, jag hittade foobar. Jag lödde en sladd, när jag ändå höll på för lite PA-grejer jag blev inblandad i. Jag har inte slutat spela CD-skivor, men datorn är lite vassare så ska det vara fint så rippar jag först. Och Spotify har ersatt radion för strölyssningen.

Nu tänker jag börja med att bygga en liten chipamp, och driva den med batterierna från min andra hobby - miniracing. Det blir nog en tråd snart.

Vidare tänker jag bygga mig en USB-DAC. Det vore kul att leka med rör någon gång, men det får bli senare. Försteg, det tänker jag helt sonika hoppa över. Jag kanske hoppar över det här med kontakter och sladdar också - direktlött hela vägen, det tror jag på.

En annan sak jag är på väg att göra är att flytta till Uppsala, för att studera teknisk fysik, och materialvetenskap. Vore kul med några år akustik också, och några år elektronikdesign, och så vore det väl roligt om man kunde skriva sin egen mjukvara... ?

Jag är bra på att drömma. Off-topic är mitt mellannamn. Säg till om det blir för mycket - det vet jag nog inte själv...


Reply author: Pac
Replied on: 2010/04/13 23:21:54
Message:

O8h7w & Henrik,
välkomna!


Reply author: O8h7w
Replied on: 2010/04/13 23:52:26
Message:

Man tackar och bugar. Här var det aktivitet minsann...

Och så kan jag väl lägga till det jag glömde: jag försöker spela musiken själv ibland också. Men det är inte lyckat. Å andra sidan är hälften av min familj relativt musikaliska av sig. Jag hamnar bakom mixerbordet, där brukar jag åtminstone lyckas lite bättre. Då blir det musik :)


Reply author: 91lieb
Replied on: 2010/04/25 11:55:41
Message:

Hej alla glada! (och andra också)

Jag heter Ebbe Linderoth-Olson och är född i förra decenniets höjdpunkt: 1991. Jag går ut El-programmet på gymnasiet i Ängelholm nu i sommar och tänkte gå vidare med att läsa till HSP-elektriker i Katrineholm nästa år. Min nuvarande stora anläggning består av en Technics SU-8600 som förstärkeri, två Coral Audio SA-7 högtalare, en Pro-Jekt Audio Debut SE II som skivspelare och en Arcam Alpha 8 som CD. Till datorn har jag ett Asus Sonar D2X som ljudkort, en Trends Audio TA-10.1 Class T, en X-can V2 (ECC88 rör), ett par B&W LM1 högtalare och ett par Sennheiser HD212Pro hörlurar. Vidare har jag en halvstack till min gitarr av typen Marshall MG100HDFX med ett MG412-A kabinett. Mina intressen är Hi-Fi, elektronik, anime&manga, datorer och bågskytte. Första DIY projekt var en rör-förstärkare (UL-PP steg med 4x 6T9 och 2x ECC83) som projektarbete nu i slutet av trean, den funka inte då den byggdes lite för fort och jag inte hade tid att pilla med den innan inlämning, när jag får tillbaka den ska jag stycka den och börja om. Nu ska jag i veckan bygga ihop en liten hörlurs-hybrid ECC82/IRF510. Nu har jag tradat länge nog.

Vänliga hälsningar från Båstad
Ebbe


Reply author: tanto
Replied on: 2010/04/27 16:28:28
Message:

Hej,

Är på intet sätt en HiFi-guru. Kan en del om datorer & nätverk vilket kommer till nytta i framtida projekt som ligger och skvalpar i bakhuvudet. Det jag däremot har som är relevant för HiFiForum är passionen för musik och film.

Blev biten av vinyl vilket resulterade i inköp av en begagnad Rega Planar 2 & NAD PP-2 RIAA för runt en vecka sedan. Har många idéer om hur jag skall få svarven som jag vill. Lyssnar mest på Folk, rock, jazz, blues, hip-hop och progg.

Vi synes säkert bland djungeln av trådar!

mvh
Tommy


Reply author: Hemulen
Replied on: 2010/04/27 20:24:54
Message:

Hej,

Jag då fick jag äntligen tummen ur och anmälde mig till forumet som jag följt i några år. Mitt hifiintresse fick en nytändning för en tio år sen efter några år i träda (är född 1965) och nu har jag blivit mer och mer intresserad av varför det låter bra eller dåligt ur min musikanläggning. Till exempel byggde jag ett par HFLS för några år sen och det fick mig att vilja sätta ihop mer saker för egen hand. Annars kör jag med Lyngdorf och Dali i vardagsrummet som jag fått relativt fria händer att möblera i så länge någon annan får bestämma färgerna :-). Hoppas nu kunna få in några basmumsare om jag lyckas sätta ihop dem rätt.

/ Robert


Reply author: 91lieb
Replied on: 2010/04/28 01:51:12
Message:

quote:
Blev biten av vinyl vilket resulterade i inköp av en begagnad Rega Planar 2 & NAD PP-2 RIAA för runt en vecka sedan.


LP-träsket är farligt.... Det är lätt att fastna i det. Vet det av egen erfarenhet.


Reply author: Pac
Replied on: 2010/04/28 06:59:24
Message:

Ebbe, Tommy & Robert,
välkomna!

LP-lagunen är uppfriskande och härlig att bada i.


Reply author: JonÖstersund
Replied on: 2010/06/06 11:55:49
Message:

Hej allihopa!

Jag heter Jon och är en kille som hoppat lite fram och tillbaka bland grejer att spela min musik och film på.
Har haft 2 audio pro högtalare (A2.42 / Black Diamond V2) Efter en lyssning av Linn majik 140 på hifibutiken
i Östersund (Där jag egentligen var ute efter System fidelity golvare sf-5050) blev jag kär direkt och ganska fattig ett tag.

Skaffade samtidigt en System fidelity förstärkare som idag står kvar och driver ett par pyttesmå system fidelity högtalare, som låter kanon för sin storlek/pris

Mina majik fick byta ägare då jag behövde pengar, och delvis för att jag efter ett års lyssning saknade en del närvaro i det viktiga mellanregistret, vilket gjorde att sång i musik och dialog i filmer blev lidande, om det berodde på förstärkeriet (som inte var Linn och kostade betydligt mindre) lär jag kanske aldrig få veta då jag nu väntar på att ett par monster från ett annat märke ska levereras hem till mig..

Vad det kan tänkas vara får ni se så småningom, då jag tänkte göra en upppackning med bilder där man får gissa
Vilket jag sett att andra gjort och tyckte var väldigt roligt, lite som att packa upp själv

På bilden: De nuvarande småttingarna från System Fidelity




Reply author: Pac
Replied on: 2010/06/06 19:54:06
Message:


Hej Jon!

Välkommen.


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2010/06/06 22:27:35
Message:

Hemulen, ÄLSKAR det namnet ;-)


Reply author: JonÖstersund
Replied on: 2010/06/10 22:47:26
Message:

Tack för det Pac!

Hemulen ja, ett finskt påhitt inte sant? =)

Annars ville jag klargöra en sak: Bildserien av min uppackning kommer att vänta på sig till nästa heög dessvärre.. "humhum" har bytt leverantör i Sverige nyligen och leveransen till lilla mig strular en aning. Annars skulle ni sitta och dregla över bilder redan nu.. hehe

Återkommer med stor spänning när högtalarna landar hos mig =) lovar =)


Reply author: Vahnberg
Replied on: 2010/06/24 23:58:14
Message:

Hejsan!

Jag heter Simon, är 17 år och går andra året på gymnasiet (BilSystemTeknik). och på dem senaste åren har mitt intresse för HiFi ökat. allt började med att jag som 13 åring köpte mig ett Logitech z-5500, sen har det bara skenat iväg... just nu har jag ett hemmabio system som består av Cerwin Vega VE-15, CLS-12 och CLSC-6. och är drivet av en marantz sr5004 och ett Sony TA-F550ES som slutsteg.

Eftersom jag snart ska börja mitt tredje år i gymnasiet så ska jag ha ett projekt arbete, och mitt val var enkelt. jag har nu starat ett UF-företag som bygger högtalare , och sedan sälja dem. Jag kommer börja med att bygga ett par stativare, dem ska bestå av HFLS-1 kittet. men har även planer på att bygga några basmoduler. kommer antagligen lägga upp en bild på min skiss över designen på högtalarna så snart som möjligt.

så nu vet ni lite om mig

MVH Simon


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2010/06/25 00:25:40
Message:

Tjenare Simon och Välkommen :-)


Reply author: rejman83
Replied on: 2010/07/06 14:47:18
Message:

Hej alla hififantaster!

Mitt namn är Daniel Sahlin och är nybliven medlem här ! Bor i centrala Jönköping och har nyligen fått upp intresset av hifi.

Min anläggnings består av följande:

Classe SSP-300
Classe CA -401
B&W 802 Nautilus
Div Van Den Hul kablar

Tack för mig ! ha det bra !


Reply author: Pac
Replied on: 2010/07/06 21:30:45
Message:

Hej Rejman,
välkommen till HiFiForum.


Reply author: läktarörnen
Replied on: 2010/09/05 13:20:35
Message:

Hej,

Ja då fick man äntligen tummen ur och skriva ett par rader.

Har varit läsare på forumet under en längre tid och sedan ca 6-8 månader även medlem.

Följande hifi-prylar står hemma hos mig.

Försteg, Vincent SA 31Mk. Slutsteg (monoblock, Vincent SP-T100. Cd-spelare också från Vincent Cd-S6.

Högtalare Dynaudio Focus 140. Alla kablar från Analog Research.

Skivspelare, Thorens TD 295Mk4 med Sumiko Pearl puppa och ria från Pro-Ject.

Lyssnar mestadels på Americana och Alt-country, men en hel del indie-pop/rock blir det också.

Övriga intreesen är jakt/fiske och spelar även lite schack. Är även intresserad av kyrkorglar då jag jobbar som kantor.

Ps, mitt riktiga namn är Jonas, Läktarörnen kommer av att som kyrkomusiker så sitter man en hel del på orgelläktaren.

Mvh Läktarörnen.


Reply author: Pac
Replied on: 2010/10/08 07:22:55
Message:


Hej Jonas!
välkommen!


Reply author: Gostauus
Replied on: 2010/10/09 09:41:17
Message:

Hej! Här kommer en till färsking. Har länge varit intresserad av att bli mer seriös med musikskapandet, och ska nu börja en ljud/musikdesignutbildning på högskola för att ta just nästa steg. Vill gärna lära mig mer om och införskaffa mer elektronisk musikutrustning, som analoga synthar (än roligare skulle det vara att lyckas bygga egna!). Spelar gitarr och försöker lära mig en rad olika instrument. Vid sidan om musiken går tid åt att träna, läsa böcker och ströva i skogen.

Hoppas på att få många bra tips på utrustning, redskap, material o.s.v. här!


Reply author: Pac
Replied on: 2010/10/09 10:01:48
Message:

Hej Gostauus, välkommen!


Reply author: Jarmo
Replied on: 2010/10/10 11:46:45
Message:

Hej alla,

jag heter Jarmo Lilja och bor i Brahestad, Finland. Min hifi-karriär började på 70-talet och byggde mina första DIY-högtalaren 1978. Jag tog lungt med hobbyn för nästan 20 år, men har byggt och köpt nya prylor aktivt de senaste fem åren.

Min system består av Transcendent rörstärkaren (GG försteg, RIAA med rör, T16 OTL slutsteg), Michell Gyro/Origin Live/Lyra vinylkombo (heavily modded), Meridian 800 CD/DVD -spelare och två par renoverade Quad ESL 57 som "stacked Quads".

Lyssnar mest på jazz och klassisk.


Reply author: Oberheim
Replied on: 2010/10/10 16:12:03
Message:

Hej allihop!

Jag är en Göteborgare som alltid har haft ett stort intresse för musik. Har även då och då skrivit en del elektroniskt själv med hjälp av synthar och Cubase, har även spelat en del akustisk gitarr och trumpet i mina dagar. Namnet Oberheim kommer från en av mina första synthar, en Oberheim Matrix 6.

På senaste tiden har dock mitt intresse för HiFi vaknat till på allvar och jag uppgraderade ganska nyligen min rigg här hemma.

Jag jobbar som IT-tekniker på ett företag i Göteborg. Min primära källa för ljud är idag dessutom en dator som jag byggt själv och som spelar lossless format, cd och hdcd. Men framöver när det börjar finnas lite mer pengar att röra sig med igen så siktar jag på en Vinyl spelare, har kikat lite på en från Hanss Acoustics som verkar riktigt skön, kanske kan få lite tips runtomkring de här forumen dessutom. :)

Musiksmaken är väl lite smått blandad men jag lyssnar gärna på akustisk musik, klassisk, jazz samt mike oldfield ( och liknande ), indie och melodiös rock.

Min rigg består idag av:

1. HTPC källa som lirar mestadels lossless flac filer i 44.1 khz 16bit, men även en del flac i 96khz 24 bits ljud.
2. En Music streamer II+ som ljudkort till ovanstående.
3. Signalkablar och högtalarkablar är JPS Labs ultraconductor 2
4. Stärkaren är en Bladelius Tyr
5. Högtalarna är ett par Marten The Duke på tillhörande stativ.

Och förhoppningsvis som sagt så kan jag snart lägga till lite bättre möbler samt en vinylspelare för att på allvar fastna i audio-träsket ;)

Här följer lite bilder













Oj.. blev en ganska lång post.. sorry för det. :) Skall bli ett sant nöje att vara del av detta eminenta forum!

Tack för denna gång!
/Ron ( mitt riktiga namn )


Reply author: tomano58
Replied on: 2010/10/11 14:10:24
Message:

Sådär, det tog tid men äntligen blev man insläppt. Heter Tomas och har alltid varit intresserad av hifi (är 50+).

Byggde en hel del på 80-talet, bla tidningen High Fidelitys mycket fina förförstärkare och Mosfet-slutsteg.

Intresset kretsar dock mest runt vinyl som har vaknat till liv igen. Kom i somras över en Thorens 160 Super (utan arm) till ett mycket bra pris. Tyvärr passade inte min Micro-Seiki MA-505 (för stor) så den byttes mot en SME 3009 S2 Improved. Snurrar dagligen men skall senare i år pimpas till en aning, både in o utvändigt.


Reply author: guy gadbois
Replied on: 2010/10/11 15:05:24
Message:

Kul med inflöde med nya medlemmar, välkomma allihopa!


Reply author: äggkopp
Replied on: 2010/10/31 10:48:19
Message:

Hej på er allihopa!
Jag är en glad skit som hållit på med "hifi" och hemmabioljud i typ 15år.
Resan har gått från nerärvda spelare och högtalare via köpeprylar tills
själv byggda linkwitz orion högtalare.
För tillfället är jag mitt i slutstegsbygge med 2 st 41Hz 4-kanals
slutstegs-sats.
På sikt blir det att komplettera orions med surround i någorlunda likvärdiga
högtalare...

Väl mött /TH


Reply author: huzze
Replied on: 2010/10/31 10:51:09
Message:

Välkommen!

Vad menar du med 41Hz?


Reply author: Hjertstrand
Replied on: 2010/11/01 15:45:16
Message:

Hej!

Jag heter Per Hjertstrand och bor i Varberg.
Tänkte köra en kort presentation om mig och mina prylar.
Jag är 31 år och har väl ett HiFi intresse sen mitten av tonåren då man började koppla förstärkare och högtalare i alla möjliga konstellationer. Det artade sig så småningom och ljudupplevelsen blev mer intressant än rekord i dB. Har hunnit med ett par märken genom åren: Denon (slutsteg POA 2800, POA 6400 bla.) Rotel, Rega, NAD, Marantz mfl. samt ett stort antal kabeltillverkare. Just i dagsläget ser anläggningen ut såhär: 2st Electrocompaniet AW 180 monoblock, Cambridge DACMagic och Wharfedale OPUS 3 högtalare. Monoblocken är alldeles nyligen införskaffade så jag kommer inom snar framtid komplettera med Electrocompaniets försteg 4.8. Jag spelar gärna vinyl, men eftersom jag sålt min REGA P3 24 så får jag skaffa något nytt för detta format också. Vet ej vad ännu..
Jag spelar alltså i dagsläget digitalt från datorn via Dac:en. Jag har rippat hela samlingen förlustfritt (WAV) i EAC och spelar upp i Winamp med Kernel Streaming plug-in genom USB. Därmed klarar jag mig för tillfället utan försteget.
Nu märker jag att jag börjar bli lite väl detaljerad så vi sätter punkt här.

Med vänlig hälsning,
Per Hjertsrand


Reply author: bearwik
Replied on: 2010/11/01 16:10:56
Message:

Hej Per, välkommen till Forumet. Komplettera gärna med en utförligare beskrivning och bilder under medlemmarnas system.


Reply author: Bar
Replied on: 2010/11/14 20:27:38
Message:

Hejsan
Jag heter Jakob och bor i Uppsala. Som så många andra här jag jag haft ett intresse för hifi och musikreproduktion sedan tonåren. Ganska tidigt började fantisera om att bygga sakerna själv, men det har dessvärre inte blivit jättemycket byggt (än). Studerar idag till civilingenjör här i Uppsala, och det börjar så sakteliga gå upp för mig att vissa saker man får lära sig går att använda till just diy-hifi. Vi får se om jag lyckas ta mig i kragen och bygga något, ideer är det ingen brist på i vilket fall!

Min utrustning har varit Sony maskiner (helst ur ES-serien) sedan 1990, men förhoppningen är att byta ut dem mot hemmabyggen allteftersom.


Reply author: guy gadbois
Replied on: 2010/11/14 21:04:05
Message:

Välkomna Per och Jakob!


Reply author: Betelguze
Replied on: 2010/12/03 17:14:25
Message:

Hejsan allihop!

Jag heter Nils och bor i Lund. Jag har länge läst hififorum, men först nu kommit mig för att bli medlem.
Jag har tidigare spelat i ett rockband, men nuförtiden lyssnar jag mest på musik som andra skapat! Att snickra är en hobby och jag tycker det är kul att pula med elektronik, så länge det går att spela musik med den.
Jag hoppas inom en snar framtid kunna dela med mig av mina olika projekt som håller på med också. Just nu är det mitt största bygge hittills, men jag måste först lära mig lägga in bilder och sådant#8230;


Reply author: Pac
Replied on: 2010/12/04 09:46:05
Message:

Välkommen Nils!


Reply author: HerrD
Replied on: 2010/12/04 17:11:37
Message:

Hejsan!

Har smygläst länge nog nu. Dags att delta på detta eminenta forum!
Namn: Daniel
Ålder: 32
Bor: Villa i Norrköping
Familj: Sambo och liten dotter
Jobb: Konstruerar och programmerar inbyggda system
Nuvarande rigg: HTPC, Proceed AVP, IcePower 1000asp x 6, Linkwitz Orion, diverse kablar Nordost Valhalla varvat med egentillverkat

Började min hifikarriär med att jobba extra på välkänd hififirma i Norrköping/Linköping under högskolestudierna för ca 10 år sedan. Suget efter god återgivning har sedan bara stegrats för varje år. En hel del hifiprylar har passerat genom lyssningsrummet och fortsätter att göra så i jakten på gåshud och kunskap.

Väl mött i framtida diskussioner!
/Daniel


Reply author: huzze
Replied on: 2010/12/04 17:54:52
Message:

Välkommen Herr Daniel!


Reply author: Cyberpunkare
Replied on: 2010/12/16 10:06:35
Message:

Jaha kanske dags att presentera sig då =)
Jag är 39 år ung och jobbar som jobbcoach.
Mitt hifi intresse började vid ca 15 års ålder då en vän till mig skaffade Audio pro a4.14 mkII samt en quad försteg (303? osäker på modell) samt en micromega Cd.
Själv kommer jag ihåg att jag drömde om Rauna högtalarna men hade aldrig riktigt råd. Lyssnade nått år senare på Snell EIII och blev bara så förälskad slog allt som jag hade lyssnat på innan, Dali B&W QLN osv men hade fortfarande inte råd, tyvärr.

Den senaste tiden har jag börjat bygga en uppsättning men den är långt ifrån klar.
Det jag har för tillfället är.
Hembio
Cambridge 504R Marantz 5004
Ps3
B&W 603 s2
B&W 601 s2
B&W LCR 600 s3
Inter m r500+ 2st som driver frontarna

Har nu gjort mig av med hemmabion för tillfället för jag vill börja om från början och det kommer inte att hända så länge jag har dessa grejer. NU SKA DET SPARAS =)

2kanal i matrummet har nu flyttats till vardagsrummet och jag har gjort en budget uppgradering av den.
Snell JIII
Camdridge Dvd 89 HRT Music streamer
Grundig fine arts V1 Bryston 1B samt Cambridge p500
Högtalarna är underbara men resten är bara nödlösning för tillfället. Efter bytet så är det inte nödlösning längre men slutsteget ska bytas vid tillfälle. Har än så länge betalat 2800 kronor för denna lösning =)


Reply author: Pac
Replied on: 2010/12/16 12:55:57
Message:

Hej "Cyberpunkare"! Välkommen.


Reply author: Cyberpunkare
Replied on: 2010/12/16 13:36:11
Message:

Tackar.
Får se hur mycket "nytta" jag kan göra här men planer smids på mer "ovanliga" produkter =)


Reply author: Bargus
Replied on: 2011/01/10 23:19:05
Message:

Hejsan på Er !

Jag får väl skriva ett par rader här med då!

Micke heter jag och är 36 år, bor i Göteborg
Vinyl och vintage intreserad.

Har två små audio anl här hemma.
Anl 1:

Jbl xti 100
Marantz Pm 64mkII
Denon 2900
Technics 1210 mkII
Denon Dp 37F

Anl 2:

Bower & Wilkins Dm4
Nicco Sta 8080
Pioneer Pd 91
Pioneer Pl71

På dessa små anläggningar avnjuter jag min blyga vinylsamling av rock, hårdrock pop och blues från mestadels 60 och 70 talet.

Hopp det var lite om mig...........


Reply author: Bow
Replied on: 2011/02/13 20:04:24
Message:

Höj ! Helt ny här. jag är en 40 år ung dalmas. Bor i villa med mina 2 barn. har hållit på med hifi i ca 25 år. Har väl råkat ut för hemmabioträsket men är på väg ur det nu. Har hunnit med en hel del prylar. Men nu är det vintage. Kör med Infnity kappa 9 som är sååå lättdrivna (NOT) Har precis investerat i en gammal krell ksa80b för att kunna driva dom. Har inte tagit steget än att kränga hemmabio förstärkaren så den agerar försteg (marantz sr6003) lirar skivor i en gammal teac vrds 7. blir nog nått kul försteg och en vinylsvarv snart. http://www.minhembio.com/pjolle
/Peter



Reply author: huzze
Replied on: 2011/02/13 20:19:11
Message:

Välkommen Bargus och Bow!


Reply author: opethic
Replied on: 2011/02/14 08:23:43
Message:

Välkomna alla nya forumiter!


Reply author: edelbrink
Replied on: 2011/02/14 23:09:17
Message:

Dags för den svåraste posten, att pressentera sig, men det är bara till att börja.

Oj mitt hifi intresse.... hmm
Jo men att lyssna på musik är roligt, fast bara om man byggt det själv...
Det blir ju liksom billigare så, eller ?

Som singel så blev det en hel del byggande, sen kom det en bättre hälft, blev ett diy projekt modell större, typ ett hus, sen blev vi fyra i familjen tydligen också diy, säger frun...

Nu börjar huset bli klart, barnen lite större och musikintresserade så det blev till att städa garaget och börja bygga. Attans otur.

Här är en bild på min anläggning just nu,

Detta då renoverings monstret har kommit på besök, men jag kommer att få ett nytt vardagsrum,

// M


Reply author: rannagarden
Replied on: 2011/02/15 14:48:58
Message:

Välkommen, edelbrink! Anläggningen i en flyttlåda alltså. Men vad är det man säger? Den som väntar på något gott...


Reply author: thermionic
Replied on: 2011/03/05 17:48:13
Message:

Presentation av thermionic

Hej hifinördar, här kommer en presentation av mig och mitt elektronik/hifi-intresse:

Det började när jag som 7-8 åring var med när farsan byggde saker till sin komradioanläggning som han satt och joxade med på 80-talet. Antenner, slutsteg, nätaggregat, kretskort, etc blev en del av vardagen. Tyckte alltid det såg så intressant ut att allt det där plocket kunde lödas ihop till saker som faktiskt fungerade(!) Min första elektronikpryl jag själv byggde var en enkel Ni-Cd batteriladdare efter en ritning i Kamratposten. Snabbt kom intresset in på ljud och framför allt (inte alltför välljudande) högtalarbyggen från gamla skrotade TV- & radioapparater etc.

Prenumerationerna på Allt om Elektronik, HiFi & Musik, och andra musik/elektroniktidningar avlöste varandra. Högstadiediscon gjorde att man fördjupade sig i PA-ljud och hängde en del med ljudkillarna som riggade ljudsystemen. Sedermera hamnade man på den lokala arrangörsföreningen, och så småningom hade man lärt sig så mycket att man fick sköta sin första konsertmixning och ta över mer och mer ansvar för det tekniska. Parallellt med PA-pysslet så tillbringades otal timmar i snickarverkstaden för HiFi-lådbyggen, och i vidare i elektronikhörnan hemma för kretskort/delningsfilterproduktion.

Under sent 90 tal föll sedermera intresset i dvala pga engagemang i turnerande rockband runt om i sverige & delar av världen. Visst, en del telekabelreparation, instrumentelektronik, flertalet pedalbyggen/tweaks, och annan lödning blev det ju, men hifi-intresset fick stryka på foten totalt.

Runt 2006-2007 kom så smått HiFi-intresset att väckas på nytt och nu med fullt fokus på riktigt välljud, och framför allt inriktning mot rörelektronik. Rörintresset hade jag sniffat på lite i samband med en artikelserie om rör-försteget "Remus" i Elektronikvärlden vilken jag byggde ihop av delar från skrotade gamla radioapparater, och blev smått imponerad över resultatet. (Det här har även gjort att jag samlar lite på gamla radioapparater, på auktioner, loppisar etc, och renoverar dem med varsam hand). En liten nätt rörsamling på runt 2500-3000 st NOS rör i kartong har jag också samlat på mig. Från 2007...till dags dato har jag löpande byggt, och skaffat bättre o bättre prylar hemma.

Hjärtat i anläggningen är en Audio Space Galaxy 88 rörbestyckad integrerad förstärkare med 2xKT88'or på utgångarna. De driver hembyggda 2-vägare med bland annat Seas 6,5" Excel-basar och Visaton banddiskanter. Bitumendämpade lådor och stativ fyllda med gjutgodsgranulat för max stabilitet. Allt signalkablage är Supra. Cambridge DAC Magic sköter D/A omvandlingen. CD'n är än så länge en gammal Denon-häck som skickar digitalsignalerna till DAC'en. Subbas är en Velodyne SPL 800i. Högtalarkablage & terminering är Real Cable rakt igenom. Kommande projekt är bland annat uppgradering av CD, utökad lagring (NAS) för att samla all musik helt okomprimerad, ombyggnad/uppgradering av delningsfilter med overkill-komponentkvalitet, samt slutligen ordentlig nätspännings-filtrering för inkommande matningsspänning.

Det blev en jäkla massa ord, men men...

Hoppas på många intressanta ämnen att nörda in sig riktigt gott i här... :)


Reply author: byZan
Replied on: 2011/03/05 19:02:34
Message:

Det var ett tag sen jag var inne i denna tråd

Men jag välkomnar alla er nya till forumet


Reply author: soundbrigade
Replied on: 2011/04/25 12:47:46
Message:

Det hade ju varit trevligt om folk fyllde i sin bostadsort, om man nu kan göra det ...


..... Har jag gjort det??!!


Reply author: byZan
Replied on: 2012/02/25 08:45:26
Message:

Bostadsort fyller man i under sin profil och det har både du och jag gjort


Reply author: Figge
Replied on: 2012/02/25 09:01:52
Message:

Däremot verkar åldern lite tveksam.


Reply author: phloam
Replied on: 2012/03/11 22:49:07
Message:

Hej alla!

Väldigt kortfattat: 40+ flerbarnspappa i Alingsås som gillar vintage-hifi och har bred musiksmak med slagsida åt electronia/synth/alt/industri/goth/psy/techhouse/indie osv. Jag skyller allt på Kraftwerk och Pink Floyd :)

Aktiv sen länge på faktiskt.se under samma nick (några känner kanske igen mig, tjena :) )

Är just nu nyfiken på vilka här som huserar i västra götaland och hur man får tillgång till klubbstugor?


Reply author: Tykho
Replied on: 2012/03/12 20:37:37
Message:

Vet inte om jag gjort någon presentation men troligen inte så här kommer lite om mig:

Heter Tony, är 42 år och är bosatt strax utanför Umeå. Är halvtidsförälder till en son på 8 år.

Ljudintresset har man nog fått medärvt i generne tror jag. Har en far som hållit på sedan 60 talet med HiFI samt att han ljobbat med ljudteknik åt bl.a Sveriges Radio.
Fick överta hans stereo när jag var runt 11 tror jag och då hade man redan hunnit följa med runt på dom affärer i Umeåtrakten som sålde stereoprylar. Har en del reklam kvar sen den tiden plus banläggningen jag fick Detta var en stor Hitachi receiver med tillhörande kassettdäck, Garrard SP25 skivspelare samt ett par Kef Kit 3 högtalare. Av detta finns allt utom skivspelaren kvar imin ägo.
Sedan dess haren del olika märken och modeller passerat revy.

Anläggning Ljudrum:
Högtalare: DIY aktiva med Kef Kit3 elementen ALT: Linn Isobarik Aktiva
Stegen som driver dom är 3st Linn LK2
Försteget är ett gammalt LK1 med separat ätdel.
CD är en Linn Mimik med en Linn Numerik DAC
Vinylen spelas på en Linn Axis med Valhalla motorstyrning från en LP12a i ext låda
Dessutom streamar jag med en Popcorn Hour och en Linn LK DS

Vardagsrum:
Micromega Stage 2
Proton Receiver
Carlsson OA5 I

Lekrum:
Div Tvspel via en Sony 5.1 Receiver samt en Panasonic projektor av lite äldre snitt

Huvudintressena är väl vinyl och vintage i dagsläget.
Framförallt då Hitachi och Linns LK lådor som väl nästan får betraktas som vintage snart

Detta var lite om mig.


Reply author: Elgstrand
Replied on: 2012/03/12 21:04:15
Message:

Välkommna Tykho och phloam, här finns mycket kul!

Mvh Fredrik.


Reply author: Hjeltman
Replied on: 2012/03/12 21:46:09
Message:

Det är väl lika bra och ge er alla en liten presentation.

Mitt namn är Jon och är i skrivandets stund 33, men kör hårt på 34.
Arbetstimmarna läggs i ett maskinrum på ett fartyg som trafikerar en rutt mellan GBG och Tilbury, som ligger strax utanför London.
Hi-Fi är ett relativt nytt intresse och som vanligt så kan man inte göra någonting "lagom".
Generellt sett kan man väl säga att jag mest har lyssnat på skate-punk och grunge, men allt eftersom att ljudet hemma i vardagsrummet har blivit bättre så har jag börjat att uppskatta, för mig, ny musik. Framförallt kanske inom elektronisk musik, amerikansk folk och sing-song writers, som jag inte alls klarade av innan, men nu slinker ner hur fint som helst.

Riggen hemma består av följande:
BAT VK-20 med RIAA som försteg.
Hemmabyggt klass-D slutsteg (byggt av TobbeL, om jag inte har helt fel)
Ett par Tannoy Berkeley
Heybrook TT2 vinylspelare med Linn Basik tonarm och en Ortofon MC10 pickup.
MacMini som kör Plex för TV och även som musikdator
PS3
PS3 och TV-ljud passerar en liten Lead LA-100 via TOS-link från TV'n och musiken går via samma DAC fast genom USB.

När jag är ute och jobbar så åker LA-100 med och driver ett par Sennheiser HD650.

I övrigt så försöker jag lära mig att spela golf, dyker lite när andan faller på och tar mig en kopp kaffe.

Väl mött!


Reply author: Johnny.A
Replied on: 2012/04/24 19:55:46
Message:

Hej på er alla!
Då var det min tur att få vara med i ett forum som jag läst under många år.

Kort info om mig.
Jag heter Johnny och är född -74, är sambo och har en nyfödd dotter. Jag jobbar på Sveriges bästa motortillverkare för tunga fordon.
Gillar det mesta med musik men föredrar oftast live framträdanden som jag tycker är en bra utgångspunkt för hur jag vill att det ska låta hemma.

Min rigg som alltid är under förbättring på olika sätt.

Cd spelare är en AMR cd77
Vinylrigg är en Transient Design The Diabas
Förstärkare är en Leben Cs300
Högtalarelement 15"Tesla ARO 942 och 15"Altec lansing 604 super duplex

Ha det gött Med vänlig hälsning, Johnny


Reply author: robert293
Replied on: 2012/05/24 21:47:57
Message:

då var det dax för mig att presentera mig: robert heter jag bosatt i marks kommun.
hifi tokig som få och föröker hela tiden förbättre min rigg som består av:

högtalare: qln artec 1600mk3 split-field.
förstärkare: tag mclaren 60irv.
media uppspelare: cambridge bd650.
kablage: transparent ultra xl ht kablar och cambridge studio referens rca.


Reply author: magicjohansson
Replied on: 2012/05/24 23:52:42
Message:

Hallå på er alla från Finland

Jag heter Magnus Johansson, bor i Vanda i Finland, är just nu 53 år och jobbar med industriautomation.

Mitt ljud-intresse hänger mest ihop med att jag spelar i ett rockband, har ett eget PA-system och producerar en del musik i hemmastudion.

Mitt hemmastudiosystem är en PC med Cakewalk Sonar, ett M-Audio Projectmix mixbord/control surface, 2 Roland DS7 studiomonitorer och en hemmabyggd subwoofer. Sen såklart en hög med syntar, gitarrer, basar, etc etc etc . . .

I vardagsrummet spelar ett system jag byggde själv 1979, rörförstärkare, Teac-skivspelare, You get the picture. . .

Mitt PA är 2 stk EAW KF300 toppar drivna biamp med ett Powersoft Q4004 4*1000W slutsteg, 2 stk THAM15 Tapped Horn drivna av ett Lab Gruppen fp2600 bridged mono, prosessat med en BSS FDS-366T OMNIDRIVE.
I mixpositionen finns ett Yamaha 01V96i samt lite annat plock.

För övrigt seglar jag båt på sommaren och isjakt på vintern, gillar att bygga och knåpa, och prata också finska.


Reply author: darklord
Replied on: 2012/05/25 09:02:09
Message:

Hejsan!

Darklord /Mathias heter jag har pysslat med datorer/hemmabio/Hifi hela mitt liv. Driver ett företag som heter Extreme Solutions (www.extremesolutions.se). Arbetar även som chef och konsult för ett IT-bolag i Stockholm.

Genom åren har jag testat många olika högtalare samt elektronik. Det är halva nöjet med hifi intresset. Jag är 36år gammal och håller till i Stockholm.

Senast fick vi barn så jag fick göra mig av med mina fina Audio Physic Avanti. Kändes mindre bra att ha dem stående där vår dotter ska träna att gå. Lutar åt en ny rigg med Focal i källaren när möjligheten finns och rummet går att använda.


Det var lite kort om mig, ps.. glöm inte bort att njuta av musiken!
Mathias


Reply author: opethic
Replied on: 2012/05/25 11:17:29
Message:

Välkomna Magnus och Mathias


Reply author: Pac
Replied on: 2012/05/25 17:52:19
Message:

Hej och välkomna allihop!


Reply author: sveinung
Replied on: 2012/05/25 22:55:24
Message:

Heisann!
Sveinung fra Norge her... 53år.Har hørt på musikk i ca 45 av dem :-)
For tiden har jeg følgende oppsett: EC 4.5 EC DMB 100.
Acoustic Energy AE1 MkIII SE. Technics SL1210. Velodyne SPL800. Vincent CD S3+ endel headphone-utstyr og div. vintage HiFi. Listen kan bli lang...
Reiser endel i både Sverige og Norge på jobb...og liker å få med meg evenemanger og happeninger i forb med HiFi.


Reply author: AlfaGTV
Replied on: 2012/05/26 09:11:28
Message:

Trevligt med nya medlemmar! Välkomna!
Sveinung, vi har visst träffats, över en koppkaffe och en Luxman?

Med vänlig hälsning, Micke


Reply author: byZan
Replied on: 2012/05/26 09:13:25
Message:

Välkomna alla nya medlemmar till HiFiForum

/byZan


Reply author: Mikee
Replied on: 2012/05/26 15:54:59
Message:

Hallå,

Micke, 36år. Bor i Västerås. Jobbar inom anläggningsbranschen. Har alltid varit intresserad av musik o ljudteknik. Har väl mest använt mig av Hifiklubbens produkter under de senaste 20 åren. Har nu snöat in på rörförstärkare och allt som ger ett "varmare" och mer analogt ljud. Är tokigt förtjust i att köpa kinesiska billiga högtalare. Närmaste projekt är att bygga ett litet rör-hemmabio system för sovrummet. Vill även lära mig att modda högtalare.


Reply author: Bettini
Replied on: 2012/05/27 09:35:01
Message:

Jomen hej!

Heter Kent och har i mina 47 år bott i den gudsförgätna staden Nyköping som aldrig haft en anständig hifi-butik. Har lyssnat på musik sen Abbas Waterloo och kladdat med hifi sen tidigt 80-tal.
Musiksmaken är bred men jag brinner framförallt för musik med lite jazzigare ton. "Fusion" eller "Smooth Jazz" är två etiketter som kan användas.
Mitt hifi-intresse har fått sig ett uppsving sen jag gick över till hårddisklagring av mina CD.

Min anläggning ser nu ut såhär:

Spelare: Squeezebox Touch med uppgaderad nätdel och Soundcheck Toolbox 3
Kabel: QED Performance digital
DAC: Rega Dac
Kabel: Clou Cable 812 Egid
Förstärkare: Hegel H200
Kablar: Tellurium Q black
Högtalare: Audiovector Si3 standard

Nästa steg är att titta på akustiken och att få lite ordning på kabelhärvorna bakom bänken. Ser ut som sk..!


Reply author: Pac
Replied on: 2012/05/27 10:05:51
Message:

Hej Micke och Bettini, välkomna!


Reply author: mcp_snygg
Replied on: 2012/05/27 11:03:58
Message:

Hej alla

ja heter Lennart o bor Ystad o är snart 40år
till vardags jobbar ja som It konsult inom .net systemutveckling.

Mitt Audio intresse tog fart då ja äntligen gjorde slag i saken o köpte mig min första
rör förstärkare ...en prima luna o ett par Martin logans får snart 2år sen

idag består mitt system av
Mystere ia 21 rör förstärkare
olive 03hd musikserver
oppo bd93 blueray
rega dac
Martin logan vista högtalare
plus en massa jps kablar


Reply author: erty
Replied on: 2012/05/27 15:10:53
Message:

Hej alla!
Jag är pensionerad pianolärare, med stort musikintresse.
Byggde 70-80 hornet hemma i vardagsrummet 1974. Har fortfarande
kvar det, men tyvärr så gick min basdriver sönder häromdan
Det är en U66 som jag köpte -74 som byggsats. Var ska man lämna in
den för reparation?
Jag kör nu ljudet direkt till diskanthögtalarna (två coaxialelement
från Pioneer) Men saknar basljudet.
Jag funderar på att installera ett system i villan som kan skicka ut ljud i flera rum direkt från datorn. Har där en hårddisk med 150 gig
klassisk och popmusik. Nån som kan ge tips på bra högtalare i flera
rum, samt nåt system som kan sända trådlöst! Går det
Hälsningar Erty


Reply author: Kleve
Replied on: 2012/05/27 23:46:38
Message:

Hej allihopa!
Mitt namn är Fredrik, 26 år och jag kallas för Kleve av mina vänner.
Det följde tom med mig till mitt förra arbete!
Nu jobbar jag som projektledare med att ta fram innovativa IT-lösningar för folk med kroniska
livsstilssjukdomar, t.ex. diabetes eller hjärtsvikt.

Mitt intresse för Hifi började rätt tidigt då min far är väldigt intresserad och varit sedan han var liten.
Därav kommer även att jag är lite extra intresserad av "äldre" hifi och är skolad i den traditionella skolan
av att tung hifi är bra hifi.
Varje dag använder jag min favorit, en 31 år gammal Marantz MR 250L, kopplad via Pro-Ject Dac till min dator
och mina sennheiser. Den kräver underhåll, men det är det värt!

Som mer daily listener har jag en något nyare Marantz SR7500 och mina audio pro avanti a.100. Till detta är
även en Yamaha CDX 1060 (tung cd-spelare på 10KG) kopplat. Anledningen till att jag nämner audio pro a.100
här är att jag har sett att det är många som undrar över dessa, men få som träder fram med att ha hört dem.
De är, tro det eller ej, riktigt bra!

Jag har även ett DIY intresse och har byggt ett par högtalare och underhållsrenoverat en eller ett par
förstärkare. Men som någon smart person här på forumet har sagt - music is the goal, HIFI is the instrument.

Hör gärna av er om ni har några frågor!

Kul att vara här!

Mvh/
Fredrik


Reply author: Pac
Replied on: 2012/05/28 22:09:18
Message:

Hej Lennart, erty & Fredrik, välkomna!


Reply author: sladdbarn
Replied on: 2012/05/29 07:22:35
Message:

Kul med nya medlemmar, välkommna!


Reply author: AlfaGTV
Replied on: 2012/05/29 12:06:23
Message:

Instämmer med föregående talare!

Och redan igår vill vi se era system beskrivna i Medlemmarnas system-avdelningen!
Jag tror jag talar för merparten av Hififorum när jag säger att: Hellre för många bilder än för få!


Välkomna!
Med vänlig hälsning, Micke


Reply author: bearwik
Replied on: 2012/05/29 12:18:00
Message:

Jag instämmer med föregående talare!


Reply author: Ayinger
Replied on: 2012/05/29 17:48:03
Message:

Tjena ...
Jag heter Tommy och bor i Göteborg har alltid gillat hifi ej jobbat med det men det e väl lite av en dröm håller mest på att pula lite med gamla högtalare/Hifi elektronik i källarn just nu så renoverar jag ett på Qln One..
Hoppas på att få många fina stunder här....

Mvh Tommy.


Reply author: Jojje66
Replied on: 2012/05/29 18:30:33
Message:

Hej på er alla hififorumister!

Johan heter jag och är en 46 årig Falubo med ett mångårigt hifi&musikintresse som efter flera års smygläsning slutligen blivit medlem här på forumet. Mat har det knappt funnits på bordet alla dagar men en stereoanläggning som efter ekonomi och familjesituation varit fullt acceptabel har det alltid finnits i mitt hem. Bor nu i en relativt nyinköpt äldre villa i falun som stjäl en stor del tid från mig och mitt hifiintresse. Mina anliggningar har sett lite olika ut genom åren. Allt från diy 4vägs aktivt delade system till färdiga produkter. Sedan 7år? tillbaka lyssnar jag på ett par JBL250ti jubeleumsmodellen. Dessa drivs av bryggade Intermsteg. Signal kommer antingen från vinyl som spelas upp via en Kenwood KD650 med Denon 103pickup eller från dator via ett Asus Essence ST ljudkort och styrs via surfplatta. Som försteg används ett Nuforce avp16. Lyssnar gör jag på det mesta från ganska snällt till sådant som mina familjemedlemmar förfäras startkt över.
Roligt skall det hur som helst bli med ett medlemsskap här på detta trevliga forum.

Vänliga hälsningar Johan A


Reply author: AlfaGTV
Replied on: 2012/05/29 19:51:50
Message:

Varmt välkomna Tommy och Johan!
Och jojje66, nu är det dax för lite lyssning IRL snart va?
Med vänlig hälsning, Micke


Reply author: Jojje66
Replied on: 2012/05/29 20:05:41
Message:

Tack och tjena Micke!

Det är det absolut. Tror det är det fina vädret som förstört för oss ett tag men nu börjar det se bättre ut. Kallare och regnigt så man kan sitta inne och lyssna på musik i stället för att plågas av varma soliga kvällar på verandan med något kallt läskande i handen.

/Johan


Reply author: knallis
Replied on: 2012/05/30 19:11:51
Message:

Hej alla trevliga. Jag heter Ulf Eriksson och är en 55 årig norrlänning, (Umeå ligger ca 40 minuter bort) som är glad att jag har blivit medlem i detta trevliga forum, som jag följt nästan dagligen i flera år. Cd skivorna spelas upp av en Marantz sa 15s1, vinylen av en Pro-ject 2xperience, högtalarna som är Dali 470 evidence se drivs av Marantz pm 15s1 och Xtz a-100. Sen har jag gömt en Xtz 99 w10.16 i ett hörn. Min skivsamling är inte jättestor men den växer, famförallt vinylsidan.


Reply author: knallis
Replied on: 2012/05/31 14:33:06
Message:

Hej igen, ser när man läser att min presentation blev onödigt anläggningsinriktad (norrländskt kortfattig). Jag är som sagt 55 år,sambo på försök sedan -83, trebarnsfar (ett barn hemmavarande) boende i eget hus på landet. Med en ladugård (grannens), mellan oss och grannen. Så här stör man ingen.(förutom sambon då) Jag är jakt, natur, fiske, skytte och matlagningsintresserad förutom sport, musik och hifi. Mitt musik och hifiintresse har alltid funnits, men varit åsidosatt fram till -97 då det tog fart igen.


Reply author: Pac
Replied on: 2012/05/31 19:23:01
Message:

Hej Ulf!
norrländskt kortfattig eller inte, du är välkommen precis som du är.


Reply author: SCCaudio
Replied on: 2012/06/10 13:38:00
Message:

Hej på er alla musik och HIFI entusiaster !

Jag vill presentera mig och min verksamhet (SCCaudio)

Mitt namn är Christian Carlsson. Jag är sedan drygt ett år egen företagare med inriktning på specialsnickerier: ( kassadiskar, specialtillverkade möbler, köksinredning , trappräcken mm.)
Då jag har haft intresse för musik och hifi under större delen av mitt liv, tog jag steget och började skissa på 4 högtalarmodeller och tog även där igenom kontakt med folk som var mer inriktade på mätning, uträkningar, akustik osv. Resultatet blev 4st modeller: 2st stativmodeller och 2st golvmodeller. Dessa högtalare säljs via mitt företag SCCsnickeridesign som tillverkar kabinetten. SCCaudio är alltså inte ett företag, utan ett högtalarmärke.

Jag ska försöka att berätta löpande om produkterna och olika händelser i verksamheten.

Just nu håller vi på med en ny toppmodell som förhoppningsvis kommer premiärvisas i göteborg i höst

Hoppas på nya trevliga bekantskaper. Ha det bra så länge.


Reply author: jetgus
Replied on: 2012/06/16 16:00:07
Message:

Hej på er alla!

Presentation av jetgus.

Jag heter Hans och är en gammal högtalar-nörd. Byggde mina första högtalare 1974. Det var ett par monster i spånskiva och fyllda med byggisolering. Innehållet i lådan utgjordes av sju SEAS-element, och när jag nu tänker efter så tror jag banne mig inte att det fanns några delningsfilter i dem (ja herrejösses). Några år senare hade jag klättrat upp i JBL-klassen (med delningsfilter ;o)) och byggde ett par tre stycken, mest avsedda för disco-bruk. Till min egen stereo hade jag ett par JBL L-150, som dessvärre stals några år senare då jag bodde strax utanför Lidköping. Jag saknar fortfarande den ljudkvaliteten som de levererade. 1979 tog byggarintresset abrupt slut då jag blev fick andra åttaganden i livet. Nu snart 33 år senare har intresset väckts till liv igen och är nog sugen att komma igång igen. Fast den här gången kanske jag inte bygger, utan snarare försöker få tag på ett par vintage JBL. Vi får se...


Reply author: Pac
Replied on: 2012/06/16 19:15:45
Message:

Christian & Hans, välkomna!


Reply author: åvillan
Replied on: 2012/06/16 22:38:44
Message:

Hej,

Mitt namn är Richard och bestämde mig tillslut att ta klivet in i er gemenskap. 34 år gammal, bor i ett hus på landet med sambo och dotter. Lyssnar jämt på musik, hemma, jobbet, bilen och ute på träningen.

Har för närvarande Primare I21, CD21 samt PMC OB1. Står nu inför det angenäma problemet att införskaffa en rörförstärkare och tänkte att lite goda råd kommer hjälpa.

Väl mött alla
Richard


Reply author: leif christensen
Replied on: 2012/06/21 12:11:34
Message:

hei
mitt navn er Leif Christensen og jeg er vel for veteran å regne med 55 år og holdt på siden -75
jeg bor I Drøbak 40km s-ø om Oslo, retning Svinesund
min interesse for tyngre hifi tok av i 78-79 da jeg studerte i Sthlm og kom i kontakt med alle de tyngre aktørene og importørene
jeg har hatt stort sett alt av utstyr i min jakt på godlyd, men min hifi interesse tok en ku-vending i 2000 da jeg gikk fra mitt 3: sett med Wilson Audio Watt/Puppy til Avantgarde Trio
i mellomtiden hadde jeg Acoustat monitor IV, Apogee duetta, Scintilla med Doble Krell KSA 100, Diva med Dax filter og 4x Rowland model 7, Soundlab Prestine mm

men det var først da jeg kom på horn at det hele fikk en helt annen dimensjon, med mere fokus og bevisst rød tråd i det jeg gjorde. Før vare det bare en endeløs spiral/random walk med bytter og opp/ned-graderinger.
DIY interessen tok for alvor av etter at jeg forsøkte å modde opp et par Audio Note Quest, hvor jeg i flere omganger hadde flere komponenter på utsiden av chassis enn inni, til tross for nybygde enorme chassis.
i denne perioden kom jeg i kontakt med Gary Dews på Borderpatrol, og etter å ha eid hans externe choke-input psu, bestemte jeg meg for å bygge et par all-out 300B blokker
resultatet har stått i daglig drift siden 2001(ulike versjoner frem til i dag)med dual chassis monoblokker på 50kg per side 6c45 interstaged WE300B Tommy Hørning OPT, 9choker og 6 nett-trafoer per kanal, 100µF Solen metal cans i psu, BG N og Panasonic fc der det MÅ være elytics, og AN2 watt tant der det ikke kan være choker
pre-amp er S&B TVC remotecontrolled(Bent Audio)Seiden vendere, steppermotorer og tann belter.
denne er bygd sammen med en all-out LCR riaa jeg fikk hjelp av Thorsten Loesch til å designe. PSU ble redesignet av Gary på BP og er et 46 KG ! 40choker 4 nettrafoer 16 Solen metalcan for å drive 4xE810F som er pentode og triode koblet. denne riaan erstattet en Aesthetix io som ble fullstendig gruset!
front end er Basis Ovation med en Airtangent Reference remotecontrolled luftlagret tangential arm med Lyra Titan i og Erodion og S&B trafoer(på hver sin riaa inngang)
digitalt er pc audio via Exa devices U21 async usb til Buffalo III/Legato dac
all kabling er sølv i bomull(silke ligger på vent for bytte)
seneste prosjekt er full demontering av allerede moddede Trio, med bytte av elementer og gjennomarbeiding av filtre.
for tilfellet sitter TAD 4001 i mellomtone hornet (600Hz til 10KHz)og BMS 4538 i tweeterhornet(10-30KHz)
de originale basstårnene er byttet ut og i sin andre utgave, custom designet og bygget av Bert Doppenberg i NL
4xBD15 per side 103db@25Hz lavpass Marchand elektronics 24db/okt 130Hz line lvl passivt fileter koblet mot 300B utgang med fast L-pad
driver nå med fintrimming av driver erstatning i Trio
neste prosjekt er bygging av 2xJBL 2220B FLH for midbassdrift 80-600Hz følsomhet drøye 110db
that´s it folks

mvh
Leif
(LMC på HFS)



Reply author: bearwik
Replied on: 2012/06/21 12:14:05
Message:

Varmt välkomna, Richard och Leif!


Reply author: Nightx
Replied on: 2012/07/07 21:19:35
Message:

Tjena, Kristoffer heter jag

är 28 år och bor i uddevalla, har alltid älskat musik och därigenom har jag fått ett stort intresse för hifi

lirar på Classé cp-60, Classé ca-151, B&W DM683, Cambridge 840C, Rega RP1 med goldring 1042


Reply author: Pac
Replied on: 2012/07/08 06:35:48
Message:

Hej Kristoffer! Välkommen! :)


Reply author: jarno
Replied on: 2012/07/13 10:44:38
Message:

Hej!

Det var ett tag sedan som min medlemsansökan godkändes men jag har inte kommit mig för att presentera mig förrän nu. Men bättre sent än aldrig?

Mitt namn är Jarno. Känner igen opethic från Metalcentral-forumet. Lyssnar till 90% på hårdrock (och metal) men även annan rock så som Dinosaur Jr, Sonic Youth och det mesta av 90-tals indien. Har varit en liten lurker i forumet sedan ett år tillbaka så när jag fick ett mail av admin om att ansökningarna öppnats, så slog jag till. Ska bli trevligt att hänga.

Mitt system består av:

Focal Chorus 806-högtalare
Harman Kardon HK970 CD-spelare
Harman Kardon HD970 förstärkare
Denon DL-80 skivspelare (med en AE95E pickup)

Är just nu på jakt efter en subwoofer till system för att få till mer botten och bas i ljudet för det är något saknas i dagsläget. Har provat ett par XTZ 99W 10.16 men den hängde tyvärr inte med när jag spelade snabbare musik.


Reply author: d00m
Replied on: 2012/07/18 21:24:41
Message:

Tjena! Mattias heter jag och är snart 35 år gammal. Jag har läst ganska regelbundet på Hififorum ända sedan starten faktiskt, men aldrig fått fingrarna ur att skaffa ett konto, konstigt nog. Men nu är det gjort till slut. :)

Mitt intresse för hifi, eller kanske till en början stereoanläggningar, började nog redan när jag var 12 år och köpte mitt första system med separata komponenter. Inget att hänga i julgranen förstås, men alla börjar vi någonstans. Ständiga uppgraderingar har det varit genom åren och även en hel del hemmabyggen och bilstereobyggen.

För närvarande har jag två system som är värda att nämnas, ett lite mindre i vardagsrummet som består av en Primare A30.1, en Denon DV-1940 och ett par Canton Ergo 300 stativhögtalare. Det systemet används väldigt sällan och är väl mest om det är musik på TV.

Det andra systemet står i ett dedicerat hifi/biorum som jag byggt efter konstens alla regler med akustikreglering, proportioner enligt Sepmeyer o.s.v. Där spelar ett par Swans F1.1A golvhögtalare som väger 123 kg styck, dessa drivs av två stycken monoblock med IcePower-moduler. Försteget är ett Primare SP31, musiken spelas upp på en Primare D30.2 som agerar transport till en Hegel HD20 DAC. Det mesta är ihopsnört med Supra Sword (signal- och högtalarkablar). Har även komplett surroundsetup med Swans 2.3C center, Energy Veritas 2.0ri bakhögtalare och ett Primare A30.5 5-kanals slutsteg till center och surround. Och så projektor och sånt förstås. Mer info finns här:
http://minhembio.com/d00m

I musikväg lyssnar jag på det mesta, men huvudsakligen är det progressiv rock och metal som spelas. Detta varvas med blues, jazz och en del elektronisk musik. Även filmmusik i stil med Hans Zimmer gillas av mig.

Jobbar annars som systemutvecklare och programmerar mestadels telefonisystem, kartor, trafikinformationssystem och sådant.


Reply author: räven
Replied on: 2012/07/18 21:34:57
Message:

Snyggt biorum d00m!


Reply author: Marcelo
Replied on: 2012/07/19 10:12:41
Message:

hej alla! jag heter marcelo, är 32 år och bosatt i stockholm. mitt interesse för musik fick jag redan som liten som ledde till att idag inte bara lyssnar utan också praktiserar musik professionellt. jag spelar saxofon och är inriktad på impro/jazz musik.
mitt hifi-interesse började för ett antal år sedan genom en kompis som alltid hade fint ljud hemma, men det är inte förrän nu den senaste tiden som jag har haft möjligheten att investera i utrustning. hififorum har hjälp en hel del och jag har lärt mig mycket av dom kunniga medlemmarna och är nu glad att jag får vara med!
min blygsamma anläggning består av:
Naim Nait 5i
Sony CDP-XA5ES
Nottingham Analogue Interspace SE
Graham Slee Gram Amp 2 SE
Dynaudio Audience 72

mvh
-marcelo


Reply author: byZan
Replied on: 2012/07/19 10:33:15
Message:

Hej och välkomna alla nya medlemmar


Reply author: d00m
Replied on: 2012/07/19 13:46:18
Message:

Räven: Tackar! Försöker själv benämna det hifirummet eftersom hifi är det som ligger mig varmast om hjärtat, så står det i alla fall i proppskåpet till de olika matningarna. ;)


Reply author: r.friborg
Replied on: 2012/07/19 14:04:23
Message:

Hejsan

Jag är 29 år och har haft hifi och diy som intresse till och från sedan tidiga tonåren.

Jag har länge gått och funderat på att plocka upp intresset igen. Och nu var det dags.

I dags läget har jag ingen speciel anläggning.

Jag spelar just nu musik via xbox360. Jag vet inte optimalt. Jag letar efter en beg cd spelare av vettig kaliber. Söker också efter en thorens lp spelare.
Digitalt tänkte jag köra med datorn och en usb dac.

Förstäkeriet består av Creek audio p42 försteg samt 2 st a42 bryggade slutsteg.
Denna uppställning är kannon är verkligen jätte nöjd med prylarna. Enda nackdelen är avsaknad av fjärr.

Kabarna är i san diy anda hem knåpade. Högtalar kablarna är flätade cat5 med bananer.
Signalkablarna har jag beställt material till, dom blir rg62 kabel med noname kontakter av vettig kvalitet.

Högtalar messigt är idag ett skämt. Vågar kanppt skriva det, spelar på Proson tower 701. Det är helt enkelt vad som låg i gömmorna.
Spelar verkligen inte bra. Spelar dock betydligt bättre med det nya förstärkeriet.
Jag vill på lite sikt bygga hfls-1ór.

Men finns ej tid till detta så proson högtalarna ska få sig ett lyft. Lådorna är inte helt fel 15mm mdf. Jag ska snida dit en ny baffel samt byta diskant och bas till något bättre budget element samt nya filter då dom som sitter där är skit.

Det var mest om ljudet och lite om mig


Reply author: axtl1010
Replied on: 2012/07/21 19:12:54
Message:

Hei!

Jeg har levet i snart fem tiår, og har i vel tredve år daglig lyttet til klassisk musikk fra en platesamling med gamle analoge grammofonplater. Enkelte kompakt-plater er også kommet til.

Jeg legger stor vekt på å oppnå en god lydgjengivelse. Gjennom årene har jeg anvendt ulike kombinasjoner av høyttalere og forsterkere, noe jeg synes har vært lærerikt.

Vennlig hilsen
Andreas






Reply author: Mats Eriksson
Replied on: 2012/07/29 10:07:09
Message:

Mats Eriksson heter jag ifall det inte framgick av nicken. Trodde det fanns för många med det vanliga namnet här, men jag tycks vara om inte den enda så den första. Precis fyllt 50 plus och har haft ett nördigt audiofilintresse genom åren. Emellertid har det kombinerats med amatörmässigt musicerande också genom åren, både på bas, elgitarr, och keyboards.

Med det har det kommit en oundivklig konsekvens som gör att man - kanske - inte riktigt platsar längre i den yppersta audiofilklassen. Åldersrelaterad hörselnedsättning. Jag hör inte längre skillnad på kablar och kablar (speciellt högtalarkablar) så man kanske inte skall vara alltför kräsen längre?

Och då tänkte jag kanske sälja av en del av min gamla utrustning, till sådana liktänkande människor som har hörseln fortfarande i behåll och kan ta del av den högre kvaliteten som bl a olika kablar ger. Dvs till bättre behövande människor. Det är inte mycket, men ändå. Bor i Malmö, jobbar dagtid på UMAS,dvs Malmö Allmänna Sjukhus inom IT avdelningen.


Reply author: bearwik
Replied on: 2012/07/29 11:47:03
Message:

Välkommen alla nya medlemmar!


Reply author: Ridgeback
Replied on: 2012/08/06 14:38:09
Message:

Som ny medlem tänkte jag skriva några rader om mitt musikintresse och min hifi-resa. Jag heter Stefan och är bosatt i Stockholm. Mitt intresse för ljudanläggningar började redan i tidiga tonåren, då det i slutet av 70-talet sommarjobbades ivrigt för att kunna köpa en egen hifi-anläggning. Parallellt med det spelade jag en del själv, violin och gitarr, vilket sedan övergick till mest elgitarr. Under årens lopp har ljud och musikintresset alltid funnits med, men periodvis fått begränsad prioritet på grund av familje- och arbetssituation. Musikmässigt sett lyssnar jag till det mesta, men har en viss dragning mot rock och blues.

Den senaste 10-årsperioden har jag levt med en anläggning som varit rätt trevlig att lyssna på, men som inte riktigt funnit sig till rätta i mitt nuvarande vardagsrum. (Marantz SA 7001 KI CD, Teac A-BX7R förstärkare samt Dali Evidence 470 högtalare. Periodvis använde jag även Altavoz singular högtalare, som också var intressant ljudmässigt) Hade länge gått och funderat på att komplettera med en bra DAC för att skapa ett lyft, men som sagt ljudet lyfte inte riktigt till de nivåer jag önskade när jag lyssnade till olika DACar. Då jag under årens lopp till och från läst i hifi-forumet tänkte jag att det kanske var dags att blir medlem också, då mitt lyssnande kommit in i en lite mer aktiv fas igen.

Under våren drog jag mig till minnes att jag sett något här på forumet om högtalare från Intelligent Sound som skulle vara både mycket välljudande och samtidigt lättplacerade, och kände att detta lät intressant att kolla upp. Kanske behövdes både en DAC och ett högtalarbyte för att hitta fram till det där lyftet jag längtat så ivrigt efter?

Det var helt rätt tänkt, och numera är jag lycklig ägare till ett system från Intelligent Sound som verkligen lyft min lyssningsupplevelse flera nivåer. Återkommer inom kort med lite mer detaljer om den resan under medlemmarnas system.


Reply author: Bobbokrull
Replied on: 2012/09/15 18:14:00
Message:

Snart 10 år sedan jag postade i denna tråd senaste gången, så jag gör detta på nytt igen. Lite äldre, lite visare och lite klokare(enligt mig själv alltså).

Robin heter jag. Bor i en mindre stad som heter Eskilstuna ca 100km väst om Stockholm. Strax 28 år fyllda. Har haft intresset med hifi på is rätt länge. Men börjar veva igång maskineriet igen.

Vilka gamla uvar från old är det kvar här inne? Timbre? Pjotr? CH? Morello? Jorma? mfl såklart, er mindes jag snabbast.


Må väl!


Reply author: Pac
Replied on: 2012/09/16 18:38:35
Message:

Ridgeback, välkommen!

Robin, välkommen tillbaks.


Reply author: Bobbokrull
Replied on: 2012/09/16 21:49:43
Message:

Tackar så hjärtligt! :-)


Reply author: Ismo_K
Replied on: 2012/09/29 13:17:06
Message:

Hej Ismo heter jag, 37 årig göteborgare. Är novis inom HiFi fast alltid haft ett intresse för ljud och bild. Kan lite om datorer men vill vidga mina vyer.


Reply author: Oh Danny Boy
Replied on: 2012/09/29 13:51:57
Message:

Hej

Är 38 år i Göteborg. Har väl aldrig varit en HiFi-kille egentligen utan är väl mer en vinylnörd. Började på fritidsgården på någon dj-kurs och i den vevan har det fortsatt. Under senare år har jag dock stört mig lite på mina Technics 1200, inte så stor mening att ha två stycken då jag slutade köpa hip hop skivor för en massa år sedan och nu lyssnar mestadels annan musik såsom country, sing-song writer, gubbrock mm.
I alla fall gjorde jag mig av med min ena för ett par år sedan för att kunna köpa fler skivor och härom veckan fick jag ett utbrott på min kvarvarande då den var något fel på tonarmen och nålarna blev kassa så otroligt fort (kan iof vara någon av ungarna också).
Bestämde mig för att sälja den och köpa en Thorens 160 jag hittade på blocket, tog mig två timmar att få sålt den och efter det köpte jag Thorens-spelaren och var nöjd o glad. Det visade sig dock att skivspelaren inte höll den klass säljaren hade sagt så jag blev grymt besviken och lämnade tillbaka den.
Nu sitter jag i ett rum fullt med skivor utan skivspelare och lärt mig en läxa, köp nytt innan du säljer det gamla.

Ni som vet, vad kan man få för 3000 kr i Göteborg?

och, kul att äntligen få tillträde här.


Reply author: kaj54
Replied on: 2012/10/09 20:59:01
Message:

Hej Kaj heter jag och bor i Gävle född-54. Är forumet dött? inläggen verkar vara från 2002???


Reply author: bearwik
Replied on: 2012/10/09 22:45:35
Message:

Nejdå, forumet är i allra högsta grad vid liv.


Reply author: tlicht
Replied on: 2012/10/18 12:16:37
Message:

Hoppas att det är såhär man gör....

Är 67 år ung. Hade en period på 60 och 70talen med brinnande och aktivt hifiintresse. Sedan kom familj och karriär, så musiklyssnandet fick vika. Nu på äldre dar har jag mer tid.

Upptäckte för något år sedan att den kompaktanläggning jag länge haft men sällan lyssnat på behövde pensioneras (också). Så vad gör man - HiFiKlubben såklart (såfel!). I alla fall så kanske bäst att se om någon försöker göra sig av med en rimlig anläggning - och se en Linn för- slutsteg och högtalare var till salu geografiskt gynnsamt. Var tvungen att först kolla upp vad Linn var för något... det lät bra och priset var inte ohemult.

Glad som en lärka tog jag fram min gamla Dual, skaffade ny pu och möblerade om ett rum för lyssning. Lat som jag är insåg jag att vinyl i all ära så var det för jobbigt att byta skivor stup i kvarten - jag vet numera att digitalt inte är riktigt men lyckligtvis visste jag det inte då.

Skaffade Squeezebox - först Duet och sedermera en Touch. Och började digitalisera mina CDn.... att göra det med vinylskivorna är tyvärr ett sisyfusprojekt..... de kräver så mycket mer handpåläggning.
Så först biampade Kheilids med Majik-I och LK 100 - lät mycket bättre än vad jag tidigare haft. Så fick jag tag på en LK 100 till och det blev triampning och ytterligare litet bättre. Sedan pensionerades Majiks försteg till förmån för en Wakonda.

Men visst kunde det bli ännu bättre - eller? Så dök det upp en som tröttnat på sina Kabers och jag hjälpte honom att bli av med dem tillsammans med en aktiv filterbox till dem.
Hade jag fastnat i Linnträsket????

Till att börja med så fick Linn-slutstegen tjänstgöra efter filterboxen. Insåg dock att det fanns bra mycket mer prisvärda slutsteg out there...

Det köptes några stärkare via e-bay och hifimagasinet.... Kenwood Basic M1 och M1A, Acurus A250, en moddad Adcom GFA_2535 (2x200W).
Så linnstärkarna åkte in i ett skåp och Kabrarna sjöng! En Linn 5103 dök också upp och inhandlades..... Det började låta bra...

...och nu blir det Infinity Renaissance 80 - Kabrarna ruvar i sina kartonger


Reply author: Brandmästaren
Replied on: 2012/10/29 08:57:59
Message:

Hej allihopa.

Är nykomling på forumet men har dock läst många trådar under lång tid.
Fredrik heter jag och är från Ljungskile, 39 år, sambo och en son på lite över ett år. HiFi är en hobby sedan tonåren då det var mycket musik, trummis, PA och mina första högtalarbyggen. Jobbar alltså inte proffesionellt med detta.

Under åren har det blivit ett antal projekt, mest hemmahögtalare, men även några PA-lådor. Som de flesta så har projeten en förmåga att bli mer och mer omfattande och systemet har växt eftersom tiden gått.

Ser fram emot att kunna nyttja forumets samlade kompetens, och om jag har tur kanske jag kan bidra med något jag med

Anläggningen är till för att kunna användas både till HiFi och hembio. Försöker numera att hålla hög möbelstandard på lådorna, till skillnad mot mina första lådor i mattsvart spånplatta
Senaste byggena har varit i stavlimmad bok. Trots imponerande storlek har de gått klart hos min bättre hälft
Sålde dock hela huvudsystemet för ett tag sedan så nu linkar jag runt på effektlådorna och två subbor.
Skall försöka lägga ut lite bilder från byggena och dess resultat så småningom.

Just nu spelar följande manicker:
Spelar oftast från spotify eller hårddisk.
Skivspelare - Technics SL1200
CD - En gammal Technics.
Reciever - Yamaha RX-A3010
Substeg - 2 st Alto Macro2400, varav ett vilar just nu.
4 små högtalare, 2 med Seas P14RC och Seas 19mm dome, och 2 med P14 RC och Vifa D26TG.
Sub - 2 st med 1st Monacor SPH380TC i varje.

Har beställt en massa pinaler inför bygget av det nya systemet. Skall försöka knåpa ihop någon eller ett par trådar om det - vill gärna få in lite synpunkter

Mvh:
Figge.


Reply author: sooloost
Replied on: 2012/10/30 11:15:00
Message:

Hej Vänner!
Jag har varit tyst läsare i flera år men aldrig fått tummen ur.

Klas heter jag och bor i Alingsås, ljudintresset började när man som ung med stora ögon och öron
vågade sig in i Hifi-consults lyssningsrum. Jag lyssnar mest på musik i den hårdare skolan tyvärr
för produktionen lämnar ofta mkt övrigt att önska. Mina ljudanläggningar började med stora burkar
som kunde driva föräldrar till vansinne för att sedan gå över till en flerkanalsfas där subbasen
gjorde en populär hos grannarna. Sen blev det en tvåkanals rigg från XTZ. Nu sitter jag med min
första riktigt fina rigg.

Det som spelar hemma nu är:
Meridian Sooloos Mediacore 200 mediaspelare
Naim NAC 152 xs försteg
Naim NAP 155 xs slutsteg
Naim Allae högtalare
ihopbundet med Naim kablage.

Drömmen är att kunna ha Meridian från start till mål men vi får se när ekonomin tillåter det...

Mvh Sooloost


Reply author: Pac
Replied on: 2012/11/06 18:31:20
Message:

Hej och välkomna till oss på HiFiForum!


Reply author: vallbyper
Replied on: 2012/11/11 00:14:47
Message:

Hej

Jag heter Per, är född -76, och bor en (bra) bit utanför Varberg tillsammans med
skivsamling, sambo och två döttrar. Har likt många andra regelbundet läst på forumet
i några år utan att söka medlemsskap, vilket ju är en oskyldig och trevlig sysselsättning
i sig. Men så, i ett oväntat anfall av dådkraft, blev jag alltså medlem.
Lyssnar numer via en ganska anspråkslös men likväl musikaliskt tillfredställande
anläggning (rega, exposure och snell). Skall det lyssnas ordentligt blir det oftast
på kvällen/natten via en liten dedikerad vinyl/hörlursanläggning en våning upp.
Skall nog smyga upp dit nu.

Mvh Per


Reply author: Pac
Replied on: 2012/11/11 13:42:55
Message:

Hej Per/vallbyper!

Välkommen till oss på HiFiForum.

P.S. Verkligen snyggt och välvalt förnamn...


Reply author: Fossdal
Replied on: 2012/11/15 15:47:55
Message:

Hej allihop!

Tack för att jag fick bli medlem här.
Jag är norrman men bor nu i Uppsala med min flickvän.
Jag har stort intresse för musik, hifi och ljud. Musiken jag tycker mest om är hårdrock, jazz och barockmusik.

Jag lyssnar på musik vanligtvis på en variant av Sperrling hornsystem med Hypex
slutsteg och Sperrling skivspelare i svart granit och en Sony DVP-NS900V bland annat.

Hälsningar Rune


Reply author: opethic
Replied on: 2012/11/16 13:54:05
Message:

Hej alla nya, välkomna


Reply author: west
Replied on: 2012/12/03 11:02:52
Message:

Hej!
Ny på forumet,- heter Bjarne och bor på landet utanför Laholm. Har många intressen, så musiklyssnandet blir inte så kvantitativ. Vill ju dock gärna ha musikalitet dom gångar tillfälle ges.
Använder egenmodifierad dansk "designstereo" och hembyggda högtalare, som har sitt ursprung i åttiotalet. Har nog en ganska pragmatisk inställning till HiFi,- med min musiksmak och min modesta anläggning är det idag programmaterialet, som sätter gränsen för min musikupplevelse. Men visst förstår jag njuta av kompisens rörförstärkare...
Har byggt ett antal basreflex, transmissionline, isobarik och sen fastnat för horn. Ska nu fixa Smithhorn till mellanregistret. Lagom litet vinterprojekt.


Reply author: Lassej
Replied on: 2012/12/30 02:33:30
Message:

Hejsan!
Även jag är ny här på forumet. Är 50år och bor på Värmdö vilket passar bra då skärgården är ett stort intresse. Höll på med Hifi på -70 och -80 talet men lade det på hyllan när jag fick familj och barn. Barnen är nu vuxna och jag fick ett musikrum när äldsta dottern flyttade hemifrån. Införskaffade nya grejer via Hifi-klubben (Nad/Dali) men via en arbetskamrat kom jag i kontakt med forumet och några av dess medlemmar och via dem så har nu nya grejer införskaffats. Stort tack för hjälpen.

Min anläggning idag:
Förstärkare: Classé C-201
Försteg: Classé CP-60
Högtalare: Vienna Acoustic Bethoveen Concert Grand (långt namn...)
CD: NAD 515 (används som transport)
DAC: Rega
Vinylspelare: Thoréns TD147 Jubileumsmodell (i behov av lite service/justering men är annars i toppskick). Det enda som finns kvar från mina tidigare Hifi år.
Husgud: Mark Knopfler men lyssnar på det mesta förutom hårdrock och dansband.
På gång nu: En nybyggd HTPC med Lynxkort.
På gång lite längre fram: översyn av Thoréns+ny RIAA

Med vänlig hälsning
Lasse


Reply author: Pac
Replied on: 2012/12/30 09:18:16
Message:

Hej West och Lassej! Välkomna till oss på HiFiForum!


Reply author: Göran L
Replied on: 2013/03/10 22:49:27
Message:

Hej, heter Göran och är en äldre, musik och hi-fi intresserad man som hunnit bli 62 år, men har entusiasmen kvar. Min senaste investering var Audio- Research LS 27+Ref 75. Signalkällor är AR CD-3, och VPI Scoutmaster med Ortofon Windfeld, Cinemag 1131 mc trafo, Leben rörriia + Burson buffertsteg. En Magnum Dynalab MD 100 tuner ingår också. Kablaget har huvudsakligen utgjorts av Harmonic Technology. Högtalarna är JBL:s hornhybrid Array1000. Det som pågår just nu är fintrimning med nätsladdar av Jocke Lundmarks tillverkning, som tillsammans med en silverinterconnect också av hans tillverkning mellan cd och försteg frigör potetial som finns i anläggningen. Får ett mer nyanserat, upplöst, klangrikt ljud med större ljudbild. Det ljud jag förväntade mig få vi byte av för och slutsteg, men som krävde lite tweaks för att förlösas på allvar. Ok, det var en liten presentation av anläggningen. Är musikalisk allätare, klassiskt, gärna av dom tunga erkända namnen från 17 och 18 hundratalet , men även ex.vis Arvo Pärt. Blues, Jazz, Rock och Fusion spelad ofta. Är alltså just nu inne i en process där jag upplever mer än någonsin förut signal och nätkablars stora påverkan på ljudkvaliten. Jag blir förbluffad och glad över vad man kan åstadkomma i den vägen. Ok, det var allt för idag. Vi hörs!


Reply author: AlfaGTV
Replied on: 2013/03/10 22:56:17
Message:

Välkommen Göran! Ser fram emot en medlemstråd med bilder vad det lider!
VH
Micke


Reply author: rblilja
Replied on: 2013/03/17 10:52:18
Message:

Hej! Jag är ny på forumet här, så en kort presentation följer.

Heter Robin, bor i Sundbyberg. Jobbar inom rymdindustrin, mest med systemdesign och avionik. Ibland blir det lite elektronikdesign, men även praktiskt arbete involverande elektronik.

Jag har haft ljudintresse ganska länge. Det som intresserat mig mest är elektroniken. Har ingen superanläggning, men jag är väldigt nöjd med mina Dali Zensor-1:or som får lite hjälp av en Dali Fazon-1 sub. Stärkaren är nu en Denon som uppfyller sitt syfte väl.

Byggen som är gjorda på senare tid är två rörbaserade hörlursförstärkare, ett SOHA bygge och en Cavalli-Jones med variabel feedback. Nu har jag ställt in siktet på ett rörbaserat försteg och en DAC. Jag föredrar minimalistisk design, både för ögat men även på komponentnivå. Vidare så ser jag byggandet av elektronik som ett äventyr, jag är fascinerad av hur mycket man lär sig under resan, själva slutprodukten är bara en bonus. När jag väl är klar men något så jagar jag nästa kick.

I musikväg har jag ingen smak. Jag lyssnar på det mesta. Det blir dock en del klassiskt då sambon kämpar sig till en karriär som operasångerska.

Bästa hälsningar, Robin


Reply author: MatsE
Replied on: 2013/03/17 23:24:23
Message:

Hej! Jag känner mig hedrad att bli antagen till detta forum. Jag har som så många andra medlemmar läst detta forum i ett antal år innan jag tog initiativ till att söka medlemskap.

Jag är "in my bad fifties" och har varit intresserad av Hi-Fi i hela mitt vuxna liv. Det började när jag i sena tonåren i Gävle fick se ett exemplar av de klassiska Yamaha NS-1000M. De var då en dröm som jag inte trodde att jag skulle få uppfylla. När jag flyttade till Uppsala 1977 och bilen såldes till förmån för en Yamaha reciever på 50 watt, en Pioneer skivspelare och så min dröm Y NS1000-M. Ska sanningen fram så lät det väl inte exakt som en dröm då.

Det var i alla fall början på min "HiFi" resa. Nu spelar jag på:

Mystère IA21 integrerad rörförstärkare
Rega rp6 skivspelare med en Benz Micro ACE Low-S pick-up
Heed Audio Quasar riaa och nätdel
Oppo Bdp105 tjänstgör som digital musikspelare
Cambridge DacMagic för att streama från datorn. Mest Spotify.
Monitor Audio GS 20 högtalare.

Jag tycker att mina "apparater" främst skall låta bra men det skadar inte om de även tål att tittas på.

Mitt främsta intresse är ändå musiken. Började 60-talet som en pop-nörd men är numera en allätare. Främst är det dock rock och blues. Tidig hårdrock är också najs.


Reply author: Clt82
Replied on: 2013/03/25 11:39:28
Message:

Hej alla glada

Ny medlem här, Christian Skatt heter jag född 82 så snart 31 år.

Har alltid haft ett allmänt teknikintresse, ljud, ljus, datorer osv.
Har nästan alltid byggt egna högtalare utan att direkt veta vad man hållit på med så resultaten har ju varit ganska mixade. Men har väl lärt mig en del av misstagen. Nu har jag ju hittat hit så hoppas kunna lära mig ännu mer.

Har en mindre dj anläggning som jag försöker komma ut med när tid och tillfälle ges, ren hobby nivå.
Annars skruvar jag kaffemaskiner till vardags.


Reply author: AlfaGTV
Replied on: 2013/03/25 12:42:43
Message:

Hjärtligt välkomna Robin, Mats och Christian!

Hoppas ni tänker visa fina bilder i era medlemstrådar!

Vh
Micke


Reply author: LaLuna
Replied on: 2013/04/08 16:27:56
Message:

Hej på er alla!

Nu tassar jag in här och kommer med en kort presentation.Text och bilder om och på min anläggning kommer senare.

Är en medelålders man boende i lägenhet i Sthlms innerstad.Det finns både fördelar och nackdelar med att bo "mitt i smeten".I lägenhet måste man ju ta hänsyn till grannarna men å andra sidan finns det en hel del skivaffärer (läs:beg vinyl) inom överkomligt avstånd.
Uppgraderingsjävulen har mig i ett stadigt grepp så ni kan vänta er en hel del frågor om era erfarenheter.
förhoppningsvis kan jag bidra med något också.
Mvh


Reply author: Pac
Replied on: 2013/04/08 20:46:54
Message:

Välkommen!


Reply author: oyvinsa
Replied on: 2013/05/05 20:41:23
Message:

Hei!

Jeg har fulgt med på en del her på forumet tidligere, men er nå endelig ordentlig medlem :-)

Jeg heter Øyvind, er -74-modell, bor i Ski utenfor Oslo i Norge med kone og to barn, og er selvsagt interessert i HiFi og musikk.

Anlegget mitt er som følger:

CD etc.: Cambridge Audio DVD890 (tror jeg...)
Analogt (hører mest på det): Ortofon MC7500 Pick-up, ET-2 tangentialarm med to stk. Medo pumper, Opus3 Continuo platespiller.
RIAA: PS Audio GCPH
Effektforsterker (kjører uten forforsterker annet enn det som er i enhetene siden begge har volumkontroll): Selvbygd EL84. Dels basert på Morgan Jones "Beauvois Valley" og dels på Edison 12.
Høytalere: Quad ESL57 og en REL Strata III Sub.

Ellers holder jeg på med å bygge en forforsterker etter Allen Wrights FVP5.

Når det gjelder musikk er jeg altetende og hører en god del på klassisk og jazz, men aller mest på progressiv rock (King Crimson, Yes, Genesis, Universe Zero, Gong, Henry Cow, Caravan etc.).

MVH Øyvind Saanum Eithun


Reply author: Pac
Replied on: 2013/05/05 20:43:37
Message:

Hej Øyvind, välkommen!


Reply author: ulfn
Replied on: 2013/06/22 21:55:35
Message:

Hej
Jag heter Ulf, bor i Halmstad och har haft hifianläggning sedan sent 70-tal.

Intresset för hifi är högst levande. Jag har ett alter ego, Uppgraderingsnisse, som vill ha ett ord med i laget titt som tätt.
Däremot är DIY-projekt på detta området inte min starka sida, något jag lider av när jag t ex ser vad händiga människor kan hitta på med någon begagnad skivspelare av klassiskt snitt, de hittat på nätet.
Har dock byggt tre datorer de senaste åren, så helt hopplöst är det inte...

1977: Harman-Kardon 730, Yamaha NS-500 (lillebror t. NS-1000M) och Dual skivspelare
1979: Dual ut, Kenwood KD-500 med SME 3009-arm in
1987: Nakamichi BX-125E kassettdäck
1990: Linnanläggning: LP12/Ittok LVIII/K9 vinylspelare, Intek förstärkare, Nexus LS250 högtalare
2003: Full Tivolianläggning, med Sub, CD-spelare och stereouppsättning högtalare, för att spela CD
2004: Uppgradering av LP12:an till Adikt, Lingo (2), Cirkus, Trampolin och ny motor
2005: Musical Fidelity: X-LPS V3, X-CAN V3, X-DAC V3 och X-PSU V3
2010: Trafomatic Experience Two, rör med 1x300B/kanal. Linntänket blev litet "instängt"...
2011: Trafomatic Line One, förförstärkare.

Har numera rippat alla CD och spelar till stor del trådlöst från PC:n, via Squeezebox 3 och Musical Fidelity X-DAC V3 till förstärkaren.
Efter flytt av anläggningen från ett mindre rum till vardagsrummet hösten 2012, började jag fundera på nya högtalare. Har genom åren nu och då varit inne på hififorum.nu och läste i september någon kommentar av Bernt Jansson och såg i hans signatur (citat) ...även medskyldig till http://www.no-frills-audio.se (slut citat), vilket gjorde mig nyfiken.
Efter några turer, till Kareby och Linköping, under hösten och vintern 2012, köpte jag och en kompis Caveman 15 Bauta.
De spelar fantastiskt bra ihop med rörförstärkarna, så nu njuter jag bara, även med ögonen.
Mina Bauta är lackade hos en billackerare. Ferrariröda.

Hälsningar
Ulf

PS. Är just nu på gång att byta ut LP12:an mot annan spelare hos Stefan, som sålde Trafomatic DS.


Reply author: Pac
Replied on: 2013/06/22 22:40:06
Message:

Hej Ulf, välkommen!


Reply author: acke79
Replied on: 2013/07/05 11:33:28
Message:

Hej!

Jag heter Axel, jobbar som konsult inom industridesign och 3D-visualisering och har varit genuint intresserad av hifi sedan mitten av 90-talet.
Är i full gång med ett hemmabygge och är eld och lågor över alla duktiga medlemmar på forumet som jag vill utbyta idéer och tankar med.
Jag har tidigare varit en följare av forumet i många år men i och med DIY-projekt intresserad av att aktivt delta.
Min nuvarande anläggning är under uppbyggnad med en Naim XS stärkare i botten och snart ett par Scanspeak Revelator bestyckade 2-vägare till högtalare.
Blir också snart med vinylsvarv om jag kan hitta den jag söker (en gammal Braun spelare designad av Dieter Rahms).

Ser fram emot att få kunna delta på forumet!


Reply author: AlfaGTV
Replied on: 2013/07/06 00:34:42
Message:

Mycket välkommen Axel!
Ser fram emot bilder då du presenterar dina alster i medlemstråden senare

Vh Micke


Reply author: Littleurban
Replied on: 2013/08/25 19:10:34
Message:

Hej!

Jag heter Josef och är sedan idag fullvärdig medlem på detta forum.

Mitt Hifi-intresse startade genom min pappa som länge brytt sig om bra ljud.
Under min uppväxt var det en självklarhet med just detta men min personliga
kontakt med HIFI var genom att börja köpa bättre och bättre lurar. Jag
fascinerades av hur mycket mer jag hörde av musiken för varje uppgradering,
som musiker var det underbart att plötsligt få höra en mer naturtrogen
ljudbild.

När jag så började tjäna egna pengar köpte jag mig en budgetanläggning som
delvis fortfarande används. Byte av högtalare är på gång inom en snar
framtid och iom det så är mitt första system helt utbytt.

För att återvända till lurar är det där min mesta krut har lagts. Jag älskar
mitt morgonpendlande till jobbet med bra musik i bra lurar via bra mobil
elektronik.

Detta är lite om mitt rena hifiintresse. Annars är jag en 31årig far till
två tvillingpojkar på 2,5år -detta underlättar varken möjlighet till nya
större inköp eller tid för finlyssning tyvärr, men de blir ju äldre :) Är
precis mitt uppe i en flytt till mitt första egna hus. En flytt som innebär
nytt jobb, nytt boende, ny vardag. Bara familjen och mina intressen är kvar.
Dock ger det mig också möjlighet till att skapa ett rum anpassat för
musiklyssning något jag länge saknat.

Hoppas vi kan hamna i många intressanta och givande diskussioner framöver.

//Josef


Reply author: Pac
Replied on: 2013/08/25 21:21:37
Message:

Hej Josef, välkommen!


Reply author: lampuradio
Replied on: 2013/08/25 22:05:19
Message:

Hej!. Ny medlem aug -13. För "finlyssning" en hembyggd röranläggning, för "brukslyssning" blir det nästan vadsomhelst som kan spela .mp3. Största intresset ligger på rörteknik och högtalarlösningar.


Reply author: AlfaGTV
Replied on: 2013/08/25 22:10:15
Message:

Välkommen lampuraudio!
Håller med dig om att rör är spännande!

Vh Micke


Reply author: Laj
Replied on: 2013/09/24 21:58:12
Message:

Hejsan,

Har pysslat med högtalarbygge lite från och till sen 70-talet. Började med att experimentera med div horn voight/exponentiell. Ett par Voight-horn med Coral Flat8 från den tiden lever fortfarande i ett av grabbarnas rum. Annars så utgör ett par Lowther Acusta 109 huvudhögtalare, de ursprungliga PM6C är dock utbytta mot ett par DX2:or. Lite hädiskt är de också komplimenterade med att par Electro Voice T35 diskanter.
Nu när grabbarna (3 st)har blivit lite äldre (tonåringar)så har det också blivit lite tid över för egna projekt igen. Återkommer med foton på vad som är på gång i garaget för tillfället.
Förutom hobby snickeri är friluftsliv och foto andra intressen. Bor utanför Lund, jobbar på Ericsson.

/Lars Jonsson


Reply author: GlennH84
Replied on: 2013/09/29 15:29:23
Message:

Hej, mitt namn är Glenn.

Jag har ingen anläggning att skryta med direkt. Byggde egna lådor av plywood när jag var 15 och tryckte in nåt billigt billjud-paket. Detta ersattes senare av flera andra högtalare som var tvugna att spelas samtidigt för att få lyssningsbar ljudbild. Nyligen räddade jag några högtalare från tippen som bara behövde en ny kondensator till delningsfiltret. Och där är jag nu...

Det finns mer ambition är faktisk kunskap och utrustning i mitt intresse. Jag skissar just nu på ett projekt där jag tänkt göra om och göra rätt. Det går sakta men säkert pga en del utgifter som finns i samband med detta.


Reply author: Pac
Replied on: 2013/09/29 20:09:31
Message:

Hej Lars & Glenn, välkomna till vårt lilla hörn av internet.


Reply author: guy gadbois
Replied on: 2013/09/29 21:21:32
Message:

Välkomna Lars och Glenn!


Reply author: ViktorB
Replied on: 2013/11/11 18:05:11
Message:

Hej hififorum

Får börja med att tacka för bra och rolig läsning detta forum gett mig hittills! Men nu är det dags att involvera sig lite också.
Så, Viktor heter jag, är i skrivande stund 27år ung och i starten av min hifiresa.
Efter flera år av studier och ströjobb på olika orter har budgeten och utrymmet för hifi varit begränsat, men idag jobbar jag heltid som svetsare så uppgraderingar är nära.
Jag har provat en handfull olika högtalare och förstärkare av olika slag och klass genom åren, även mindre DIY projekt.
Suget efter rör och vinyl är stort. Musik jag helst lyssnar på är rock, blues, välgjord flumm & elektronisk musik.
Det var allt för nu.
Hej så länge


Reply author: craken
Replied on: 2014/03/12 12:45:19
Message:

Hallå, har varit medlem ett tag men inte skrivit så mkt!
Jag har startar en blogg i ämnet Hifi, whisky och musik. Förhoppningen är att det ska vara intressant läsning för någon, så bokmärk gärna o kolla in. Kommer uppdateras med tre inlägg i veckan.

www.stereotype.se


Reply author: PG Jeppsson
Replied on: 2014/05/13 19:13:37
Message:

quote:
, har varit medlem ett tag men inte skrivit så mkt!
Jag har startar en blogg i ämnet Hifi, whisky och musik. Förhoppningen är att det ska vara intressant läsning för någon, så bokmärk gärna o kolla in. Kommer uppdateras med tre inlägg i veckan.



Intressanta ämnen...

PG


Reply author: anli
Replied on: 2014/08/23 20:52:24
Message:

Ok ny här, Jag heter Anders Lindersson och är från Uppsala. Född 1958. Har haft hifi sedan tidigt 70-tal. Fick en revival efter att återupptäckt det analoga mediet, och förstod att det var de sönderkomprimerade cdmixarna som gjort att jag tappade lusten under 90-talet.
Gillar grammofon, rörförstärkare, cigarr, bourbon, el och kontrabasar samt sci-fi. Preferenserna är nog inte detaljrikedom utan snarare musikalitet. Röster är nästan viktigast.
Gick med här för att jag funderar på att skaffa en klassiskt verk med 12" (istället för den moderna spelare jag har) så småningom och kan behöva diskutera mm/mc compliance, tonarmsmassa och annat. Kommer att försöka leta i gamla trådar till att börja med.


Reply author: Pac
Replied on: 2014/08/24 07:36:14
Message:

Vinylspelare, ett intressant ämne.

Välkommen Anli!


Reply author: Flinken
Replied on: 2014/10/06 19:24:30
Message:

Statlig anställd 27åring med stort intresse för musik och hifi. Började min resa för 4 år sedan och har köpt och ägt 4 högtalarpar 3-4 förstärkare. Var vilsen ett tack men har nu hittat rätt. Vinyl är största intresset. Dock används anläggningen även till film. Primare I30 och ett par Reference 3A Dulcet står för ljudåtervinningen. Som ljudkällor finns DacMagic och en Rega P2. Planer finns på att byta ut skivspelaren inom kort då intresset vuxit sig större än jag tänkt. Är stolt ägare av ca 150 skivor, ett par hundra cdskivor finns också. Men dessa står nerpackade i lådor. Det som spelast mest är Blues, Singer Songwriter, indierock, Äldre rock typ Stones, kinks och dyl. Har även snöat in på Soul den senaste tiden.

Väl mött


Reply author: lindome
Replied on: 2014/10/06 20:22:56
Message:

Välkommen Flinken!
Soul Då kanske jag kan tipsa dig vid tillfälle och tvärtom oxå så klart!


Reply author: Frisqo
Replied on: 2015/04/20 23:17:48
Message:

hej, francisco här :) kort fattat, det bästa som finns är att vara hemma med min familj och njuta av bra musik.
mina stereo då.. accuphase e305 mkt fin klassisk förstärkare, denon dcd 2000ae har denna pjäs så att jag kan spara ihop till en accuphase dp, rega rp3 elyss vinyl spelare. och en hegel hd11 dac :)
och högtalare.. just nu spelas det från ett par jbl l65a .. har även jbl l100 ... men drömmer om ett par k2 eller 4344, 4455 mm :)

hur hamnade jag här? ju tack vara Govinda, som tipsade mig om detta forumet när jag sprang vilse på fb i olika hifi sidor. så honom har jag att tacka.
ser fram emot o lära känna fler folk med samma intresse och lära mig ett o annat...
Mucho gusto.


Reply author: bearwik
Replied on: 2015/08/21 19:13:03
Message:

Välkommen frisqo!


Reply author: johan.björklund
Replied on: 2015/08/21 19:27:19
Message:

JBL och Accuphase :)


Reply author: bja47
Replied on: 2016/02/28 13:43:07
Message:

Hej,
jag heter Bengt och är pensionär sedan några år. Jag gillar musik, klassisk och modern, inte så mycket jazz. MEN MUSIKEN ska vara okomprimerad /LOADNESS WAR/. Jag försöker lyssna på livemusik lite då och då.
Försöker få ihop en anläggning - Sentec : serie 8 med Jordan/Ead högtalare. Behöver nog lite tips hur man löser vissa saker.
/bengt


Reply author: Pac
Replied on: 2016/02/28 15:46:52
Message:

Hej Bengt!

Välkommen till HiFiForum!


Reply author: AlfaGTV
Replied on: 2016/02/28 15:47:28
Message:

Mycket välkommen Bengt! Jag både tror och hoppas du kommer trivas här!
Är själv också mycket ambivalent till jazz, men ger mig på att prova på det mesta genren har att erbjuda. Ibland vinäger, ibland nära extas!
Vh Micke


Reply author: miaber
Replied on: 2016/10/28 14:59:17
Message:

Välkommen Bengt!


Reply author: Perfector
Replied on: 2021/07/01 11:14:31
Message:

Jag heter åxå Bengt och byggde högtalare under 25 år, mellan 1977 och 2002 då jag tröttnade på att ingen var beredd att betala för handbyggt välljud.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.
I övrigt servar jag numer datorer då det är mindre kroppsarbete (69 år) och en infarkt 2 år bakåt i tiden.
Gillar all musik utom modern Jazz som jag beskriver så här.
7 olika instrument.
7 olika låtar.
Alla klämmer i på samma gång, då är det jazz.
Vinyldåre, men gillar även musik på CD och Kasseett.
Vet inte om det är mycket mer att säga om min person.


Reply author: hifikg
Replied on: 2021/07/01 11:55:54
Message:

Välkommen hit :)
Är du färdigvaccinerad? En vacker dag tar jag en sväng till din fina by...


Reply author: AlfaGTV
Replied on: 2021/07/01 15:09:20
Message:

Välkommen Bengt! Hoppas du kommer trivas och bidra till ett levande forum(vilket jag redan sett att du gör!)


Reply author: Gemeni
Replied on: 2021/12/01 09:16:44
Message:

Välkommen til detta forum Bengt! Låter intressant det du berättar om dina erfarenheter om högtalarbyggen. Jag byggde själv en del högtalare på 70 och 80 talet, under märket JWL. Både som Hi-Fi högtalare (transmission line/Voight horn) och till studio (monitorhögtalare) och PA högtalare.
Hoppas du kan berätta mer om din högtlarbyggen.


Reply author: Perfector
Replied on: 2021/12/01 10:41:59
Message:

Om det inte vore så bökigt att lägga upp bilder så skulle jag göra en bildpresentation över lite av det jag gjort genom åren.
Allt från bil till Stoora PA-riggar som kan spela för minst 2000 pers i fri luft.
Mestadels hemstereo som jag tyckte mest om.
Räknat på rummets volym är det ganska enkelt att bygga rätt högtalare för att fylla, men inte dränka rummet.
Mitt ess i ärmen har alltid varit att bygga delningsfilter som gör skillnad.
Min mentor, Göran Kling på HiFi-Kit och senare HiFi-Connection i mälarhöjden var ofta behjälplig med beräkningar för att kolla mina egna
Men omdet fixas såman enkelt kan lägga in bilder så kan det bli en bildkavalkad.
Kan tilläggas att jag är absolut motståndare till EQ, DSP och subbor.
En vettig högtalare ska klara av sitt hela register utan hjälp, annars har man antingen fel rum eller fel högtalare.


HiFiForum.nu : http://www.hififorum.nu/forum/

© HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters

Close Window